لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

سرطان قوزک پا

سرطان قوزک پا

Table of Contents

با موضوع سرطان قوزک پا در خدمت شما هستیم.

در مقالات قبل، دو مساله مهم سرطان استخوان ران و ساق و اینکه آیا سرطان لگن کشنده است را بررسی کردیم.

همه ما انسان ها از اهمیت سلامتی می دانیم. سلامتی از مهمترین نعمت های خداوند می باشد که همه ما انسان ها از آن بهره مند هستیم. بنابراین، تلاش برای حفظ و نگهداری این نعمت بزرگ الهی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با این حال برخی از عوامل که می تواند بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه باشد، باعث شود که سلامتی انسان در معرض خطر قرار گیرد. در طول عمر انسان، بارها پیش آمده است که در معرض بیماری و عارضه های مختلفی قرار گرفته ایم. تلاش برای بازگرداندن سلامتی بسیار مهم می باشد.

زیرا به خطر افتادن سلامتی و ایجاد بیماری ها و عارضه های مختلف، می تواند مشکلات زیادی را برای ما بوجود بیاورد و در زندگی روزانه ما اختلال ایجاد خواهد کرد. بدن انسان از اندام های مختلفی تشکیل شده است که همگی آنها در جهت حفظ سلامتی و پایداری بدن در حال تلاش هستند.

ایجاد عارضه در هر یک از اندام های بدن، می توان تاثیرات زیادی بر سلامتی انسان بگذارد. یکی از مهمترین اندام های بدن، اندام های استخوانی می باشد. اسکلت بدن انسان مهمترین بخش بدن بوده که نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن ایفا می کند.

ویدئو سرطان قوزک پا

از اهمیت استخوان پا نباید غافل شد که وظیفه مهمی در جهت تحمل وزن و تقسیم نیروی بدن برای انجام فعالیت ها دارد. اختلال در عملکرد استخوان پا می تواند این تعادل و پایداری در بدن را برهم بزند.

یکی از عارضه های استخوانی که ممکن است به دلایل مختلفی برای فرد بوجود بیاید، ناراحتی و عارضه های مختلف در ناحیه قوزک پا می باشد که یکی از رایج ترین این عارضه ها، سرطان قوزک پا می باشد.

لطفا از پست سرطان استخوان پا دیدن کنید.

اینفوگرافیک سرطان قوزک پا

اینفوگرافیک سرطان قوزک پا
اینفوگرافیک سرطان قوزک پا

این سرطان از جمله سرطان استخوانی محسوب می شود که می تواند موجب به خطر افتادن سلامتی فرد و از بین بردن تعادل حرکتی شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع موجب قطع عضو گردد.

به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی سرطان قوزک پا خواهیم پرداخت و از علائم ایجاد آن و همچنین انواع سرطان قوزک پا، مطالب مهمی را اشاره خواهیم کرد و از روش های درمانی متنوع آن نکاتی را خواهیم گفت.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرطان انجام روش های تشخیص و درمان این عارضه به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

سرطان قوزک پا

از علائم اصلی این بیماری در قوزک پا است.

سلول های سرطانی متستاز به قوزک پا حمله می برند و باعث اختلال در تولید گلبول‌های قرمز و مقاومت گلبول‌های سفید می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش سرطان قوزک پا کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

قوزک پا چیست؟

آناتومی قوزک پا

سرطان قوزک پا چیست؟

نشانه‌ها و علائم سرطان قوزک پا چیست؟

دلایل و علت ایجاد سرطان قوزک پا چیست؟

سرطان قوزک پا از نوع بدخیم کدامند؟

انواع سرطان قوزک پا از نوع خوش خیم کدامند؟

علائم تورموهای خوش خیم در قوزک پا چیست؟

نحوه تشخیص سرطان قوزک پا چگونه است؟

درمان سرطان قوزک پا بدون روش جراحی چگونه است؟

درمان سرطان قوزک پا از طریق جراحی چگونه است؟

شرایط بهبودی پس از درمان سرطان قوزک پا چیست؟

 

قوزک پا

قوزک پا
قوزک پا

قوزک پا یکی از مهمترین اعضای استخوان پا می باشد که عموما تمام فعالیت های حرکتی که فرد انجام می دهد، به مچ پا ارتباط پیدا می کند. حرکاتی مانند ایستادن، راه رفتن، دویدن، شنا کردن و سایر حرکاتی که انجام می دهید، نیازمند این مسئله است که قوزک پا بتواند حرکات لازم را انجام دهد.

سلامت قوزک پا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازمه انجام حرکات صحیح و بدون مشکل، سالم ماندن این عضو حیاتی بدن است. زمانی که مچ پا دچار اخلال و آسیب می شود، می تواند بسیاری از مشکلات حرکتی را بوجود بیاورد. ایجاد درد در قوزک پا از عارضه های شایع این اندام حرکتی می باشد

در قوزک پا، استخوان ها و مفاصل زیادی قرار دارد و ساختار پیچیده ای نیز دارد و این ساختار شامل انواع عضلات و رباط ها خواهد شد. ایجاد درد و عارضه در ناحیه قوزک پا می تواند هر یک از مفاصل و عضلات را تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث بروز مشکلات زیادی برای فرد شود.

یکی از این عارضه ها که می تواند بسیار جدی باشد، سرطان قوزک پا می باشد که برای درمان آن لازم است چاره ای اندیشید. حال می خواهیم با آناتومی قوزک پا آشنا شویم.

پیشنهاد می کنیم از پست ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

آناتومی قوزک پا

آناتومی قوزک پا
آناتومی قوزک پا

قوزک پا ساختاری لولایی شکل دارد که می تواند پای انسان را در جهت مختلف حرکت دهد این حرکات عبارتند از:

  • حرکت به دور از بدن که پلانتار فلکشن گفته میشود
  • حرکت به سمت بدن که دورسی فلکشن نامیده می شود

ساختار و ساختمان قوزک پا از سه استخوان اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • انتهای استخوان ساق پا که استخوان درشت نی نامیده می شود تا قسمت قوزک پا کشیده میشود
  • قسمت دیگر استخوان قوزک پا، مربوط به استخوان نازک نی هست که در قسمت ساق پا قرار دارد و این استخوان، قسمت خارجی مچ پا را تشکیل می دهد.
  • ساختار بعدی استخوان قوزک پا مربوط به استخوان درشت در زیر مچ پا می باشد.

برآمدگی های موجود در دو طرف استخوان مچ پا را همان قوزم پا می نمایند که این قوزک ها نقش مهمی در ثبات استخوان پا ایفا می کند. بنابراین وضعیت پایدار سه استخوان تشکیل دهنده قوزک پا، نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن در هنگام راه رفتن دارد. مچ پا از رباطهای مختلفی تشکیل شده است که این رباط ها در دو طرف مچ پا قرار دارد که نقش اتصال استخوان ها را خواهد داشت.

رباطهای مفصلی موجود در ناحیه مچ پا که دور تا دور آن احاطه شده است، وظیفه نگهداری و محافظت از این عضو استخوانی را دارد

رباطهای مفصلی موجود در ناحیه مچ پا که دور تا دور آن احاطه شده است، وظیفه نگهداری و محافظت از این عضو استخوانی را دارد. همچنین تاندون های موجود در این ناحیه از بالا در ناحیه ساق پا متصل شده و تا استخوان کف پا امتداد می یابد و نقش مهمی در حرکت دادن مچ پا دارد.

تاندون های موجود در ناحیه پشت ساق پا که آشیل گفته می شود، به استخوان پاشنه پا متصل می شود و تاندونی دیگر که از ابعاد بزرگتری برخوردار است، از پشت قوزک داخلی می گذرد.

بطور کلی استخوان ها و ماهیچه های موجود در ناحیه مچ و قوزک پا، نقش مهمی در تعادل حرکتی انسان دارد و ایجاد اخلال و عارضه از جمله سرطان قوزک پا می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی برای فرد شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عارضه های قوزک پا و انجام درمان های لازم به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

سرطان قوزک پا

سرطان قوزک پا
سرطان قوزک پا

سرطان قوزک پا یکی از انواع سرطان استخوان می باشد که می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. این سرطان به مانند انواع سرطان های استخوان، می تواند در بین مردان و زنان رخ دهد. سرطان قوزک پا بر دو نوع می باشد.

سرطان اولیه که سلول های سرطانی از همان ابتدا در درون استخوان ایجاد می شود و رشد می کند، و سرطان ثانویه که ناشی از سلول های سرطانی در بافت ها و اندام های دیگر است که از طریق جریان خون وارد بخش استخوان مچ پا می شود و باعث ایجاد این سرطان می گردد. سرطان ثانویه نوعی متاستاز شناخته می شود.

این یکی از شایع‌ترین علائم سرطان استخوان در پاها و قوزک پاست. شما همواره در پاها و یا قوزک ‌پایتان احساس تورم می‌کنید که به مرور زمان میزان مقاومت آن بیشتر می‌شود. علت این مسئله سلو‌ل‌های سرطانی است که به سلول‌های استخوانی هجوم می‌برند و فرقی نمی‌کند که از نوع اولیه و یا از نوع سلول‌های پخش‌شده (یا متاستاز)

سرطان قوزک پا می تواند بر اثر عوامل مختلفی بوجود بیاید

سرطان قوزک پا می تواند بر اثر عوامل مختلفی بوجود بیاید و از علائم مختلفی برخوردار است. یکی از شایع ترین علائم سرطان قوزک پا، داشتن ورم در ناحیه قوزک می باشد که به مرور زمان میزان تورم آن افزایش می یابد و همچنین مقاومت آن افزایش پیدا می کند.

وجود سلول های سرطانی چه از نوع اولیه، چه از نوع ثانویه و متاستاز، می تواند به بافت های ناحیه قوزک و مچ پا آسیب بزند و باعث تخریب آن ناحیه شود. دلیل تخریب بافت ها این است که سلول های سرطانی خاصیت تهاجمی دارند و می تواند به بافت ها آسیب بزند.

بنابراین می توان گفت که در هر حالتی از سرطان های استخوانی از جمله سرطان قوزک پا، سلول های سرطانی می تواند به مغز استخوان فرد نفوذ پیدا کند و تولید گلبول های قرمز را مختلف نماید و از طرفی مقاومت گلبول های سفید را در مقابل سلول های سرطانی کاهش دهد و به مرور باعث ایجاد تضعیف در سیستم ایمنی بدن خواهد شد

و همین امر باعث ایجاد تورم بیشتر و برآمدگی بیشتر در ناحیه قوزک پا خواهد شد. در صورت بروز برآمدی های غیر طبیعی و ناهنجار، لازم است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شود و اقدامات تشخیصی و درمانی لازم صورت گیرد.

سرطان قوزک پا می تواند باعث ایجاد ترک و شکستگی استخوان شود

از طرفی دیگر، سرطان قوزک پا می تواند باعث ایجاد ترک و شکستگی استخوان شود و خاصیت تهاجمی سلول های سرطانی دلیل بر این موضوع که استحکام استخوان را دچار آسیب می کند و ممکن است حتی در اثر یک راه رفتن ساده، فرد دچار شکستگی استخوان قوزک پا شود.

استحکام استخوان بدن از جمله قوزک پا در مقابل جراحات و ضربه های مختلف بسیار بالا بوده، اما سلول های سرطانی می تواند به این استحکام ها آسیب بسیار جدی وارد کند و باعث بروز مشکلات شدیدی برای فرد شود.

یکی از مهمترین عوامل ایجاد درد شدید در زمان ابتلا به بیماری سرطان استخوان از جمله سرطان قوزک پا، همین مسئله کاهش استحکام استخوان است که سلول های سرطانی به استخوان فشار شدیدی وارد می کند و باعث ایجاد دردهای شدید می شود. این درد ها عموما در هنگام شب و موقع خواب رخ می دهد و حتی ممکن است در زمانی که مشغول فعالیت هستید هم رخ دهد.

در صورت عدم رسیدگی به موقع به این موضوع ممکن است صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد کند و حتی باعث پیشرفت سرطان و پخش شدن آن در کل بدن شود و در نهایت منجر به مرگ فرد شود.

بنابراین لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرطان و انجام روش های درمانی این عارضه به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

نشانه‌ها و علائم سرطان قوزک پا

نشانه‌ها و علائم سرطان قوزک پا
نشانه‌ها و علائم سرطان قوزک پا

درد

یکی از متداول ترین و رایج ترین عارضه هایی که ناشی از سرطان قوزک پا برای فرد رخ می دهد، دردهای مزمن و شدید در ناحیه مچ پا می باشد. این دردها می تواند بصورت موقت و پراکنده و گاهی بصورت دائمی باشد و در بعضی از ساعات شدیدتر شود.

با گذشت زمان تومور سرطانی می تواند به استخوان قوزک پا فشار بیاورد و باعث شود فرد در هنگام راه رفتن و فعالیت دچار دردهای شدید شود و باعث ایجاد اخلال در حرکت شود.

هرچقدر میزان پیشرفت تومور سرطانی بیشتر شود، میزان درد افزایش پیدا می کند و درد بصورت ممتد و دائمی خواهد شد. ایجاد لنگیدن در حین راه رفتن می تواند برای هر فردی آزار دهنده باشد و درد در ناحیه قوزک پا و پخش شدن آن در دیگر مفاصل استخوان پا می تواند باعث ایجاد لنگیدن در حین راه رفتن شود. بهترین کار برای کاهش دردهای ناشی از تومور سرطان قوزک پا، تشخیص به موقع و درمان سریع می باشد.

التهاب

زمانی که تومور سرطانی پیشرفت می کند و رشد پیدا می کند، علاوه بر ایجاد درد در آن ناحیه، باعث ایجاد تورم و التهاب می شود. محل قرارگیری تومور نقش زیادی در ایجاد التهاب و تورم دارد.

سرطان قوزک پا، در ناحیه برآمده دو طرف مچ پا پدید می آید که با ایجاد تومور، به راحتی قابل لمس می باشد که البته نباید به صورت مداوم به آن ناحیه دست زد. این تومور می تواند باعث ایجاد التهاب و تورم در ناحیه مورد نظر و دیگر نواحی اطراف آن شود و گاهی می تواند همراه درد و یا بدون درد باشد.

فشار به عصب ها و مفاصل استخوان پا مخصوصا در ناحیه مچ پا، از عوارض التهابی سرطان قوزک پا می باشد که می تواند مشکلات جدی را برای فرد بوجود بیاورد. با توجه به نوع تومور و بافت آن می تواند قابلیت منتقل شدن یا ثابت ماندن را داشته باشد.

شکستگی

همانطور که در بخشی از مقاله گفته شد، تومور سرطانی در ناحیه قوزک پا می تواند باعث شکستگی استخوان شود. زیرا سلول های سرطانی خاصیت تهاجمی دارد و باعث ایجاد تخریب بافت و استخوان های آن ناحیه می شود. در نتیجه میزان استحکام استخوان کاهش خواهد یافت و باعث ایجاد شکستگی در ناحیه قوزک پا می شود.

علائم کلی تومور

هر تومور سرطانی می تواند علائم دیگری را به همراه داشته باشد. سرطان قوزک پا می تواند علاوه بر علائم درد، التهاب و شکستگی، علائم دیگری مانند تب، احساس سرما، عرق کردن در هنگام خواب، خستگی مفرط، تغییر در اشتها و لاغری شدید باشد و این علائم می تواند برای فرد مشکل ساز باشد و لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود و تشخیص های لازم صورت گیرد.

ممکن است فرد دچار متاستاز استخوان شده باشد و محل اصلی تومور سرطانی در دیگر نواحی بدن باشد و لازم است چاره ای برای آن اندیشید. یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی از جمله بیماری سرطان قوزک پا، بیمارستان ایرانشهر است که شما می توانید با مراجعه با این مرکز

درمانی، اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم پارگی رباط مچ پا دیدن کنید.

دلایل و علت ایجاد سرطان قوزک پا

دلایل و علت ایجاد سرطان قوزک پا
دلایل و علت ایجاد سرطان قوزک پا

دلایل متعددی می تواند زمینه ساز ایجاد سرطان های استخوانی از جمله سرطان قوزک پا شود که با وجود پیشرفت علوم پزشکی، هنوز نمی توان بصورت کاملا دقیق از علت بروز چنین سرطانی سخن گفت. اما به طور کلی می توان برخی از عواملی مانند ژنتیک و وراثت را در ایجاد سرطان قوزک پا موثر دانست.

در ادامه مبحث به برخی از علل ایجاد سرطان قوزک پا اشاره خواهیم کرد که به نوبه خود می تواند برای هر فردی باعث ایجاد مشکل و دردسر کند. این عوامل عبارتند از:
  • داشتن عامل ژنتیکی و وراثت یکی از عوامل ایجاد سرطان قوزک پا می باشد. اگر فردی در خانواده خود، مبتلا به سرطان استخوان شده باشد، می تواند مستعد ابتلا به سرطان قوزک پا باشد و احتمال ابتلا شدن چنین فردی بالاتر خواهد بود.
  • داشتن بیماری هایی نظیر بیماری پاژه از جمله عوامل ایجاد سرطان در ناحیه مچ و قوزک پا می باشد. بیماری پاژه اغلب برای افراد مسن رخ می دهد و ریسک ابتلا به سرطان استخوان از جمله سرطان قوزک پا را افزایش خواهد داد.
  • افرادی که سابقه درمان به وسیله اشعه ایکس را داشته اند، می توانند مستعد دریافت تومور سرطانی در ناحیه استخوان از جمله قوزک پا باشند. زیرا تابش اشعه ایکس به فرکانس بسیار بالا می تواند باعث ایجاد تضعیف در سیستم ایمنی بدن شود و باعث رشد سلول های سرطانی در بدن شود.

تومورهای سرطانی در ناحیه استخوان از جمله در ناحیه قوزک پا می توانند از نوع خوش خیم یا بدخیم باشند. این دو نوع برای تمامی سرطان ها و تومورها در بدن یکسان است.

تومورهای بدخیم می تواند باعث ایجاد متاستاز در بدن شود

تومورهای بدخیم می تواند باعث ایجاد متاستاز در بدن شود و در دیگر بافت های استخوانی بدن پخش شوند. سرطان قوزک پا می تواند از نوع بدخیم باشد و لازم است از روش های درمانی مختلفی مانند جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و … استفاده شود.

زمانی که تومور سرطانی در ناحیه قوزک پا تشکیل می شود، می تواند از نوع اولیه باشد یا ثانویه که در بخشی از مقاله به آن اشاره شد که سرطان اولیه می تواند از خود استخوان قوزک پا شروع شود و در صورت بدخیم بودن به دیگر نواحی نفوذ پیدا کند.

اما سرطان ثانویه در قوزک پا، از متاستاز استخوان بوجود آمده است. یعنی ممکن است فرد در دیگر عضو بدن خود دچار سرطان شده باشد و سلول سرطانی در جریان خون فرد حرکت کرده و توانسته است به استخوان از جمله قوزک پا سرایت کند.

برخی از سرطان هایی که می تواند باعث ایجاد متاستاز استخوان شود و سرطان ثانویه قوزک پا را بوجود بیاورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • سرطان سینه
  • سرطان ریه
  • سرطان غده تیروئید
  • سرطان کلیه
  • سرطان پروستات

سرطان قوزک پا از نوع بدخیم کدامند؟

سرطان قوزک پا از نوع بدخیم کدامند؟
سرطان قوزک پا از نوع بدخیم کدامند؟

از شایع ترین انواع سرطان قوزک پا که می تواند از نوع بدخیم باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مالتیپل میلوما

این نوع از سرطان یکی از شایع ترین انواع تومورهای سرطانی در ناحیه مچ پا و دیگر نواحی استخوان است. این نوع سرطان از نوع اولیه بوده و بدخیم می باشد. این نوع از سرطان در درون استخوان قوزک پا شروع به رشد خواهد کرد و بافت های اطراف محل تومور را دچار آسیب های شدید خواهد کرد و باعث ایجاد درد، تورم و حتی شکستگی استخوان خواهد شد.

مالتیپل میلوما یکی از انواع سرطان استخوانی در ناحیه قوزک پا و دیگر نواحی استخوان بدن می باشد که طی بررسی های انجام شده در دنیا، این نوع از سرطان سالانه بیش از هزاران نفر را درگیر خود خواهد کرد و بیشترین سنین درگیر شده با این بیماری، افراد مسن و دارای سن 50 به بالا می باشد.

روش های درمانی مختلفی برای درمان این نوع از سرطان وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک متخصص و شرایط جسمی بیمار، اقدامات درمانی لازم صورت می گیرد. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی می باشد که می تواند اقدامات درمانی لازم برای درمان این سرطان را برای شما عزیزان انجام دهد.

. بیشترین بازه سنی درگیر شده با این نوع از تومور سرطانی بدخیم، کودکان و نوجوانان می باشند که می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای افراد شود. روش های درمانی مانند جراحی و شیمی درمانی می تواند در روند بهبودی افراد مبتلا به استئوسارکوم، کمک فراوانی کند.

سارکوم یوئینگ

سارکوک بوئینگ از دیگر انواع سرطان استخوانی از جمله در ناحیه قوزک پا می باشد که معمولا برای کودکان و نوجوانان رخ می دهد، این نوع از سرطان بیشتر در نواحی قوزک پا، ران پا، زانو دیده می شود که می توان از روش های درمانی مانند شیمی درمانی و جراحی برای درمان این عارضه استفاده کرد.

کندروسارکوما

کندروسارکوما
کندروسارکوما

کندروسارکوم از دیگر سرطان های استخوانی می باشد که از نوع بدخیم می باشد. این نوع از سرطان می تواند در نواحی مختلفی از جمله قوزک پا بوجود بیاید و باعث ایجاد غضروف های اضافی در آن ناحیه شود.

این نوع از سرطان بیشتر برای افراد بالای 40 سال رخ می دهد که علاوه بر قوزک پا می تواند در نواحی مختلفی مانند لگن، یا استخوان ران بوجود بیاید. بهترین راه برای درمان چنین عارضه ای، استفاده از روش جراحی است که بیمارستان ایرانشهر از جمله بهترین مراکز درمانی برای درمان انواع سرطان های استخوانی از جمله سرطان قوزک پا می باشد.

انواع سرطان قوزک پا از نوع خوش خیم

این سرطان می تواند از نوع تومورهای خوش خیم هم باشد. تومورهای خوش خیم می تواند به اندازه تومورهای بدخیم برای فرد مشکلاتی ایجاد کند که درد، التهاب و شکستگی استخوان از جمله عوارض ناشی از این نوع تومور می باشد.

اما درمان تومورهای خوش خیم به مراتب راحت تر است و پزشک متخصص می تواند در صورت تشخیص به موقع اقدام به درمان کامل این عارضه نماید. برخی از انواع تومورهای خوش خیم استخوانی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان فیبروما غیر استخوانی
  • انواع کسیت استخوانی
  • استئوکندروم
  • تومور جاینت سل
  • انکندروما
  • دیسپلازی فیبرو
  • کندروبلاستوما
  • کیست استخوانی آنوریسمال
  • استئوئید استئوما

علائم تورموهای خوش خیم در قوزک پا

علائم تورموهای خوش خیم در قوزک پا
علائم تورموهای خوش خیم در قوزک پا

بیمارانی که  دارای تومور سرطانی استخوان قوزک پا هستند، معمولا در ناحیه مورد نظر دچار درد خواهند شد. این دردها می تواند گاهی خفیف و گاهی بصورت شدید باشد و در هنگام شب یا در هنگام فعالیت، شدیدتر خواهد شد.

همچنین علائمی مانند تب و عرق شبانه از جمله علاوم تومورهای خوشیم سرطانی در ناحیه قوزک پا می باشد. جالب است بدانید که برخی از تومورهای سرطانی خوشیم، بدن علامت هستند و عملا هیچ گونه دردی را به فرد منتقل نمی کند و صرفا با تورم همراه است.

دلایل مختلفی نیز می تواند باعث ایجاد چنین عارضه ای در ناحیه استخوان پا از جمله قوزک پا شود. یکی از عوامل ایجاد آن می تواند آسیب دیدگی های شدید در ناحیه مچ پا باشد که باعث تکثیر سلول ها بصورت غیر عادی می شود.

این کار باعث ایجاد تومور شده و می تواند باعث تضعیف عملکرد استخوان در ناحیه قوزک و مچ پا شود و با آسیب دیدگی جزئی، دچار شکستی استخوان شود. تشخیص به موقع تومورهای خوش خیم می تواند قدمی موثر برای درمان دائمی آن باشد که بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

نحوه تشخیص سرطان قوزک پا

نحوه تشخیص سرطان قوزک پا
نحوه تشخیص سرطان قوزک پا

معاینه پزشک

انجام معاینه های مختلف توسط پزشک متخصص، روشی مطمئن برای تشخیص تومور سرطانی در ناحیه استخوان از جمله قوزک پا می باشد.

برخی از عواملی مانند عفونت و شکستگی در ناحیه مچ پا می تواند باعث ایجاد انواع تومور در ناحیه قوزک شود. پزشک متخصص با انجام معاینات مختلفی یک ارزیابی کلی از وضعیت نقطه آسیب دیده خواهد کرد و سپس اقدام به تجویز آزمایشات مختلف خواهد نمود.

سابقه پزشکی

در بخشی از معاینات پزشکی، پزشک متخصص، سوابق بیماری فرد را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین از بیمار سوالاتی در خصوص وضعیت سلامتی عمومی و مصرف داروهای مختلف و سابقه بیماری سوالاتی پرسیده می شود تا پزشک بتواند ارزیابی کلی در این زمینه داشته باشد.

به عنوان مثال اگر فردی دچار ضعف در سیستم ایمنی بدن باشد، بیشتر در معرض تشکیل تومورهای سرطانی قرار دارد و همین مورد می تواند امری جدی باشد.

معاینه بالینی

معاینه بالینی
معاینه بالینی

انجام معاینه های بالینی یکی از مهمترین موارد تشخیص این سرطان می باشد. این معاینات بالینی شامل مواردی است که نشان دهد، آیا فرد دارای تومور میباشد یا نه، این موارد عبارتند از:

  • ایجاد ورم و درد در ناحیه قوزک پا
  • ایجاد تغییرات ظاهری مانند کبودی و سیاه شدن در ناحیه مچ پا
  • وجود توده در ناحیه قوزک پا
  • معاینه های مفصلی برای مشاهده و بررسی وجود تومور در اطراف قوزک پا

در بسیاری از معاینه های بالینی، دیگر اعضای بدن بیمار هم مورد معاینه قرار میگیرد. زیرا ممکن است این سرطان از نوع ثانویه باشد و بصورت متاستاز وارد بخش استخوان و قوزک پا شده باشد. با این اوصاف پزشک لازم می بیند که معاینه هایی در نواحی مختلف بدن انجام دهد تا از وجود تومور آگاه شود.

آزمایشات مربوط به سرطان قوزک پا

آزمایشات مربوط به سرطان قوزک پا
آزمایشات مربوط به سرطان قوزک پا

عکس رادیولوژی

انجام عکسبرداری از ناحیه قوزک پا از جمله اقدامات مهم در جهت تشخیص دقیق تومور سرطانی در ناحیه قوزک و مچ پا می باشد. عکس رادیولوژی از ساختمان استخوانی در ناحیه مورد نظر عکسبرداری خواهد کرد و به پزشک متخصص کمک خواهد کرد که بتواند تومور سرطانی را تشخیص دهد.

در تصویربرداری رادیولوژی ممکن است تومورهای متفاوت به نظر برسد. زیرا برخی از تومورهای ممکن است بافت های استخوانی را بطور کامل از بین ببرند و به شکل حفره در عکس رادیولوژی دیده شود.

پزشک متخصص باید این توانایی را داشته باشد که بتواند در صورت مشاهده هرگونه نقص در ناحیه مورد، تومور سرطانی را تشخیص دهد. از طرفی بعضی از تومورهای سرطانی در ناحیه قوزک پا باعث ایجاد غضروف و استخوان اضافه می شود که در عکس رادیولوژی بصورت واضح دیده می شود.

انجام سی تی اسکن و MRI

انجام سی تی اسکن و MRI
انجام سی تی اسکن و MRI

یکی دیگر از انواع تصویربرداری های لازم برای تشخیص سرطان های استخوانی از جمله سرطان قوزک پا، انجام سی تی اسکن و MRI می باشد. چنین عکس برداری بصورت دقیق محل تشکیل تومورهای سرطانی را مشخص کرده و نوع آن را برای پزشک مشخص می کند.

انجام نمونه برداری

در برخی از موارد ممکن است پزشک متخصص برای تشخیص دقیق تر نوع تومور در ناحیه قوزک پا، اقدام به انجام نمونه برداری کند. نمونه برداری بدین گونه است که یک نمونه از بافت تومور برداشته می شود و توسط آزمایشگاه های پاتولوژی مورد بررسی قرار می گیرد و نوع تومور چه خوش خیم چه بدخیم آن مورد تشخیص قرار می گیرد.

بطور کلی انجام روش نمونه برداری به دو صورت است که شامل موارد زیر است:

انجام نمونه برداری سوزنی:

در این روش نمونه برداری، در ابتدا بی حسی موضعی در ناحیه قوزک پا زده می شود. سپس توسط سوزنی مخصوص اقدام به خارج نمودن بخش اندکی از بافت سرطانی خواهد نمود.

پزشک متخصص باید از تجربه و توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند از این روش برای نمونه برداری استفاده کند. در روش سوزنی از عکس برداری برای هدایت سوزن استفاده می شود تا پزشک بتواند راحت تر اقدام به انجام نمونه برداری نماید.

انجام نمونه برداری باز:

در این روش از نمونه برداری، که در اتاق عمل انجام می شود، بیمار به بیهوشی کامل خواهد رفت. سپس برشی کوچک در ناحیه تومور ایجاد می شود و بخشی از بافت سرطانی در ناحیه قوزک پا برداشته می شود و سپس به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

یکی از بهترین مراکز تشخیص و درمان بیماری های سرطانی از جمله سرطان قوزک پا، بیمارستان ایرانشهر است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته اقدام به تشخیص انواع تومورهای سرطانی می نماید.

درمان سرطان قوزک پا بدون روش جراحی

درمان سرطان قوزک پا بدون روش جراحی
درمان سرطان قوزک پا بدون روش جراحی

درمان این سرطان به عوامل متعددی بستگی دارد. انتخاب بهترین روش درمانی چنین عارضه ای، بستگی به شرایط جسمی بیمار، شدت و نوع تومور و تشخیص پزشک خواهد داشت.

اگر تومور سرطانی صرفا در ناحیه قوزک پا بوجود آمده باشد، درمان آن به مراتب راحت تر از زمانی خواهد بود که سرطان به نقاط مختلف بدن نفوذ کرده باشد. زیرا تومورهای سرطانی بدخیم، خاصیت تهاجمی بیشتری دارد و می تواند به دیگر نقاط بدن راه پیدا کند. به همین دلیل در چنین شرایطی مراحل درمانی پیچیده تری اتخاذ خواهد شد.

این سرطان می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد و روش هایی مانند جراحی مورد استفاده قرار گیرد و درصورت پیشرفته تر شدن بیماری، حتی منجر به قطع عضو بیمار شود. اما درصورت تشخیص به موقع می توان از روش هایی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی هم استفاده کرد که تشخیص و نظر پزشک، مهمترین عامل در شیوه درمانی خواهد بود.

تومورهای خوش‌خیم

اگر تومور سرطانی ایجاد شده از نوع خوش خیم باشد، پزشک می تواند با انجام معاینات بالینی دقیق به بررسی مشکل بپردازد و در ابتدا می تواند از روش هایی مانند دارو اقدام به کنترل تومور نماید. برخی از تومورهای خوش خیم می تواند توسط دارو درمان شود و نیازی به انجام عمل جراحی نخواهد بود و به مرور زمان، این سرطان از بین خواهد رفت.

تومورهای بدخیم

اگر تومور سرطانی در ناحیه قوزک پا از نوع بدخیم باشد، لازم است معاینه های دیگری علاوه بر معاینات بالینی انجام شود تا پزشک بتواند راه درمانی بهتری را ارائه دهد. در برخی از موارد پزشک می تواند از متخصصین دیگری نیز بهره مند شود تا بتواند بصورت تخصصی به درمان تومور بدخیم نماید.

در روش های درمانی بدون جراحی، سعی بر این خواهد شد که با کمترین عارضه، درمان لازم صورت گیرد و سعی بر این موضوع می شود که عضو بدن یعنی مچ پا حفظ شود و نیازی به قطع عضو نباشد.

استفاده از چندین روش درمانی بصورت همزمان می تواند در درمان تومورهای بدخیم موثر باشد. از جمله روش هایی که می توان بدون جراحی اقدام به درمان تومور سرطان قوزک پا نمود عبارتند از:

پرتو درمانی

پرتو درمانی
پرتو درمانی

یکی از روش های نوین و بسیار موثر در درمان سلول های سرطانی از جمله سرطان استخوان، روش پرتو درمانی است. پرتو درمانی می تواند در از بین بردن سلول های سرطانی در ناحیه قوزک پا بکار برود. استفاده از اشعه ایکس در فرکانس بالا می تواند در کاهش اندازه تومور مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت انجام روش پرتو درمانی این است که صرفا به درمان موضعی ناحیه آسیب دیده خواهد پرداخت و به بافت های اطراف آن هیچ آسیبی را وارد نخواهد کرد.

پزشک متخصص می تواند با استفاده از معاینه های متعدد متوجه شود که آیا روش پرتو درمانی می تواند در درمان عارضه موثر باشد یا خیر. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی به روش پرتودرمانی برای درمان این سرطان می باشد.

شیمی درمانی

یکی از روش های رایج و پرکاربرد در درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان قوزک پا، روش شیمی درمانی است که با استفاده داروهای مخصوص اقدام به درمان بیمار خواهد کرد.

داروهای مخصوص شیمی درمانی از طریق رگ وارد بدن می شود و می تواند در درمان و از بین بردن سلول های سرطانی کمک فراوانی کند. روش شیمی درمانی زمانی توصیه می شود که تومور سرطانی در مرحله پیشرفته قرار دارد و لازم است اقدامات درمانی برای تزریق دارو برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام شود.

درمان سرطان قوزک پا از طریق جراحی

تومورهای خوش‌خیم

در صورتی که تومور سرطانی در ناحیه قوزک پا از نوع خوش خیم باشد، پزشک می تواند به وسیله جراحی، اقدام به برداشتن تومور در ناحیه قوزک نماید. این کار باعث کاهش التهاب و کاهش شکستگی در ناحیه استخوان شود و می تواند باعث تقویت عضلات تحلیل رفته در ناحیه مچ پا شود.

تومورهای خوش خیم عموما به نقاط مختلف بدن سرایت نمی کند و می توان با برداشتن تومور، اقدام به درمان آن نمود و بعد از جراحی با مصرف دارو، اقدام به درمان کامل آن کرد و از برگشت تومور جلوگیری کرد.

تومورهای بدخیم

در صورتی که تومور سرطانی از نوع بدخیم باشد، پزشک متخصص اقدام به انجام جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب دیده خواهد کرد. در برخی مواقع ممکن است قسمتی از استخوان و غضروف برداشته شود تا بتوان از التهاب در نواحی تاندون، رباط ها و دیگر استخوان های ناحیه مچ پا جلوگیری کرد.

حفظ اندام مهمترین هدف پزشک در انجام جراحی است و سعی خواهد کرد که با برداشتن تومور و ناحیه آسیب دیده، اقدام به کنترل بیماری کند و قسمت دیگر دیگر استخوان مچ پا را سالم نگه دارد. در صورتی که قسمتی از استخوان آسیب دیده برداشته شود، از استخوان های جایگزین که گاهی می تواند از دیگر نقاط بدن باشد، استفاده می شود.

قطع عضو

قطع عضو، اخرین راهکار در انجام جراحی این سرطان می باشد. زمانی که تومور از نوع بدخیم و بسیار پیشرفته باشد و عملا تمام نقاط مچ پا را درگیر خود کرده باشد، راهی جز قطع عضو نخواهد بود نمی توان صرفا با برداشتن تومور اقدام به درمان کرد. در چنین مواقعی استفاده از اندام های مصنوعی می تواند به بیمار کمک کند که در آینده به حرکت کردن خود ادامه دهد.

شما می توانید برای درمان این سرطان و استفاده از روش های مختلف درمانی این عارضه، به یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید و از راهنمایی های متخصصین شاغل در این مرکز درمانی استفاده کافی نمایید.

شرایط بهبودی پس از درمان سرطان قوزک پا

شرایط بهبودی پس از درمان سرطان قوزک پا
شرایط بهبودی پس از درمان سرطان قوزک پا

در مورد شرایط بهبودی بیمار بعد از درمان این سرطان ، باید گفت که عوامل مختلفی در بهبودی بیمار دخیل است که از جمله آن می توان به مواردی نظیر: شرایط جسمی بیمار، نوع تومور و شدت جراحت آن، تشخیص پزشک و روش درمانی انتخاب شده اشاره کرد.

زمانی که درمان بیمار به پایان می رسد، آزمایشات متعددی نظیر عکس برداری، آزمایش خون و … انجام می شود تا پزشک مطمئن شود ناحیه آسیب دیده بطور کامل درمان شده است و هیچ گونه نشانه ای از تومور در ناحیه قوزک پا وجود ندارد.

همچنین فردی که از این سرطان رهایی یافته است، لازم است بصورت مداوم و طبق برنامه به پزشک متخصص خود مراجعه کنند و معاینه های مختلفی انجام شود تا مطمئن شود، سلول های سرطانی در حال شکل گیری نباشد. همچنین استفاده از داروهای مختلف، استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند به روند بهبودی افراد بعد از درمان این سرطان، کمک زیادی کند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از عارضه های شایع در ناحیه استخوان پا پرداختیم. این سرطان یکی از انواع سرطان های استخوانی می باشد که می تواند باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود و ایجاد درد و التهاب و شکستگی از جمله علائم و عوارض مربوط به این عارضه می باشد. خوشبختانه روش های تشخیص و درمانی موثری برای درمان این سرطان وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی این موضوعات پرداختیم.

تشخیص به موقع، و انتخاب روش درمانی موثر، می تواند باعث درمان این بیماری شود و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این سرطان و دیگر سرطان های استخوانی و همچنین درمان چنین عارضه هایی به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و اقدامات لازم را انجام دهید.

در پایان توصیه می کنیم، مقاله علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا سرطان استخوان پا درمان قطعی دارد؟

بله، سرطان‌ استخوان پای خوش‌خیم قابل درمان است.

تومورهای شایع استخوان پا چیست؟

  • استئوکندروما (خوش خیم)
  • انکندروما (خوش‌خیم)
  • کندروسارکوما (بدخیم)
  • Ewing’s sarcoma (بدخیم)

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید