لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

Table of Contents

با موضوع علائم سرطان استخوان در آزمایش خون در خدمت شما هستیم.

بهتر است قبل از مطالعه این مقاله، بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان را مطالعه کنید.

امروزه به دلایل متعددی اعم از سبک زندگی نادرست، مصرف غذاهای پرچرب، مصرف دخانیات، عدم تحرک، استرس و …، می تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد.

عوامل ذکر شده در کنار عوامل غیر قابل کنترل مانند ژنتیک و … می تواند باعث بروز بیماری ها و عارضه های مختلفی برای انسان شود سلامتی انسان را در معرض خطر قرار دهد.

مبتلا شدن به یک بیماری، گاهی امری اجتناب ناپذیر است و افرادی که به عارضه های مختلفی دچار می شوند، باید تلاش نمایند تا بتوانند اقدامات درمانی لازم را انجام دهند تا به روند عادی زندگی خود بازگردند. متاسفانه در طی سالیان اخیر، بیماری سرطان ، شیوع زیادی یافته است و در تمام نقاط جهان، گسترش یافته است.

ویدئو علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

سرطان و بیماری سرطان می تواند در تمامی اندام های بدن بوجود آید. یکی از عارضه های مربوط به بیماری سرطان، ابتلای برخی از افراد به سرطان استخوان است. استخوان بدن مهمترین عضو بدن به شمار می رود و وظیفه مهمی در استقامت و پایداری و تعادل بدن دارد.

سرطان استخوان می تواند عملکرد استخوان های بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث به خطر افتادن جان فرد شود. سرطان استخوان می تواند از تمام نقاط استخوانی بدن بوجود بیاید که از جمله آن می توان به سرطان زانو، سرطان قوزک پا، استخوان ساق پا و … اشاره کرد.

عملکرد نادرست سلول های بدن می تواند باعث ایجاد این عارضه شود. ما در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به بررسی سرطان استخوان بپردازیم و از علائم و عوارض آن نکاتی را اشاره کنیم.

آیا سرطان لگن کشنده است ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نمایید.

اینفوگرافیک علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

اینفوگرافیک علائم سرطان استخوان در آزمایش خون
اینفوگرافیک علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

خوشبختانه، روش های تشخیصی و درمانی متعددی برای کنترل و درمان این عارضه وجود دارد که ما در این مقاله به این موضوعات مهم خواهیم پرداخت. از آنجایی که هر نوع سرطانی از جمله سرطان استخوان، دارای علائمی می باشد، به بررسی علائم سرطان استخوان در آزمایش خون خواهیم پرداخت.

مراکز درمانی متعددی در سطح کشور مخصوصا شهر تهران وجود دارد که می تواند در زمینه تشخیص و درمان سرطان استخوان راهنمایی های لازم را انجام دهد که یکی از بهترین مراکز درمانی، بیمارستان ایرانشهر است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان سرطان استخوان و دیگر موارد مربوط به آن به این مرکز درمانی مجهز مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست پیشگیری از سرطان استخوان دیدن کنید.

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون چیست؟

  1. درد
  2. تورم 
  3. شکستگی
  4. خستگی 
  5. ضعف شدید
  6. مشکل در حرکت کردن
  7. ضعیف شدن استخوان‌ها
  8. تعریق شبانه
  9. کاهش وزن ناگهانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش علائم سرطان استخوان در آزمایش خون کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

سرطان استخوان چیست؟

انواع سرطان استخوان کدامند؟

علائم بیماری سرطان استخوان چیست؟

دلایل ایجاد سرطان استخوان چیست؟

روش های تشخیص سرطان استخوان چگونه است؟

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون چیست؟

درمان سرطان استخوان چگونه است؟

 

 

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان چیست؟
سرطان استخوان چیست؟

یکی از انواع سرطان ها، سرطان استخوان میباشد. این بیماری می تواند برای فرد مبتلا شده، بسیار آزار دهنده و گاهی دردناک باشد. سرطان استخوان می تواند عملکرد استخوانی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد و روال طبیعی زندگی فرد را دچار اختلال نماید.

این سرطان می تواند علائم مختلفی داشته باشد که رایج ترین آن، درد در ناحیه استخوان است. خوشبختانه در طی سالیان اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی، روش های مختلفی برای درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان استخوان به وجود آمده است که می توان در جهت کنترل و درمان این بیماری از آن استفاده کرد.

تومورهای سرطانی به دو نوع خوش خیم و بد خیم تقسیم می شود و اثربخشی روش های درمانی مختلف، بستگی به این دو تقسیم بندی خواهد داشت. سرطان استخوان از رشد غیر طبیعی و غیر قابل مهار سلول های بدن بوجود می آید.

این سلول ها در استخوان تجمع پیدا می کند و خاصیت تهاجمی دارد. این سلول های قادر خواهند بود به بافت های استخوان فشار حداکثری وارد کند و باعث تخریب بافت های استخوانی شود.

گاهی سلول های سرطانی در ناحیه استخوان می تواند ماهیت پیشرفته تر یا همان بدخیم را داشته باشد و به دیگر نقاط بدن سرایت کند و باعث ایجاد سلول های سرطانی در دیگر نواحی بدن شود.

پیشنهاد می کنیم از پست تفسیر تست سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

عفونت های رایج در سرطان ها از جمله سرطان استخوان از عوارض این بیماری میباشد

عفونت های رایج در سرطان ها از جمله سرطان استخوان از عوارض این بیماری میباشد که می تواند عملکرد عمومی بدن را تحت شعاع قرار دهد.

زمانی که سلول های سرطانی به سرعت در حال تکثیر شدن هستند، سیستم ایمنی بدن برای دفاع از بدن وارد عمل می شود و همین مورد می تواند باعث ایجاد تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

خوشبختانه می توان گفت که سرطان های استخوان از شیوع کمتری برخوردار هستند و تنها حدود 3 درصد از جمعیت کل مبتلایان به انواع سرطان ها در دنیا را به خود اختصاص داده است. این بیماری می تواند در همه سنین بوجود بیاید، اما طبق بررسی های انجام شده، سرطان استخوان بیشتر در کودکان و نوجوانان و جوانان رایج است و افراد مسن، کمتر درگیر این نوع عارضه می شوند.

سرطان استخوان به دو بخش اولیه و ثانویه تقسیم میشود. سرطان اولیه یعنی سلول های سرطانی از همان ابتدا در یک ناحیه استخوانی تشکیل شده و می تواند در صورت پیشرفته بودن سلول ها به دیگر نقاط بدن منتقل شود.

نوع ثانویه

اما نوع ثانویه آن بدین گونه است که تومورها و سلول های سرطانی در دیگر نقطه بدن وجود داشته است و سپس به استخوان سرایت کرده است که به آن متاستاز استخوان گفته می شود. سرطان ثانویه می تواند به اندازه سرطان اولیه خطرناک باشد و در صورت عدم درمان به موقع باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری برای بیمار شود.

سرطان اولیه یا ثانویه چه از نوع خوش خیم و چه از نوع بدخیم که باشد، می تواند باعث تخریب بافت های استخوانی شود و از استحکام استخوان های بدن خواهد کاست که مهمترین عارضه آن شکستگی های استخوانی در ناحیه تومور می باشد.

همانطور که گفته شد، سرطان ثانویه را متاستاز استخوان می گویند که از وجود سلول های سرطانی در دیگر نقاط بدن، به استخوان سرایت می کند و باعث ایجاد سرطان استخوان می شود. از جمله سرطان هایی که می تواند باعث بروز سرطان ثانویه شود می توان به سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان غذه تیرویید، سرطان کلیه و … اشاره کرد.

تشخیص به موقع سرطان استخوان و اطلاع از علائم ایجاد سرطان استخوان می تواند قدمی موثر در درمان به موقع این عارضه باشد. به همین دلیل، اهمیت علائم سرطان استخوان در آزمایش خون، بسیار بالا می باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عارضه سرطان استخوان و انجام روش های تشخیص و درمان این بیماری به یکی از مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از متخصصین شاغل در این مرکز درمانی استفاده کافی ببرید.

انواع سرطان استخوان

انواع سرطان استخوان
انواع سرطان استخوان

سرطان استخوان از انواع مختلفی میباشد که می تواند منجر به مشکلات زیادی برای افراد شود. عموما شروع سرطان استخوان از نوع استئوسارکوم می باشد که می تواند به مدل های دیگر تبدیل شود. این عارضه در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع می باشد.

تومورهای ایجاد شده در ناحیه استخوان بیشتر در قسمت هایی نظیر زانو، قوزم پا، استخوان های دست و ساق پا بوجود می آید. این تومورها خاصیت پیشروی دارند و می تواند به دیر نقاط بدن مانند ریه ها نفوذ کند و باعث ایجاد سرطان ریه شود. متاستاز استخوان یا همان پیشروی سرطان استخوان از عارضه های شایع محسوب می شود.

نوعی از سرطان استخوان وجود دارد که بیشتر در بین کودکان و نوجوانان رخ می دهد که تومور اوینگ نام دارد. این تومور در بین پسران شایع تر از دختران است. این نوع عارضه بیشتر در استخوان دراز مانند ساق پا و یا دست ها پدید می آید. خوشبختانه به دلیل پیشرفت پزشکی و علوم درمانی، روش های درمانی متعددی در این زمینه وجود دارد.

از دیگر انواع تومورهای سرطانی استخوان، کندروسارکوم می باشد که یکی از شایع ترین ها محسوب می شود. این نوع از سرطان استخوان از شیوع زیادی برخوردار است و در نواحی غضروفی و مفاصل دیده می شود.

علائم اولیه خاصی در کندروسارکوم وجود ندارد

علائم اولیه خاصی در کندروسارکوم وجود ندارد و تا مرحله پیشرفته آن ممکن است علائم خاصی را مشاهده نکرد. از طرفی دیگر کندروسارکوم می تواند در موارد بدخیم، پیشروی زیادی در دیگر نقاط بدن داشته باشد. اما خوشبختانه روند پیشروی آن کند است و می توان درصورت تشخیص به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

نوع دیگری از سرطان استخوان نیز، تومور فیبروسارکوم میباشد که البته از نوع نادر بوده و کمتر رخ می دهد. این سرطان بیشتر در بزرگسالان و افراد مسن دیده می شود. بیشترین نواحی درگیر شده تومور فیبروسارکوم، در نواحی زانو و ساق پا میباشد.

نوعی دیگر از انواع سرطان استخوان مربوط به تومور کوردما می باشد که جز سرطان های نادر محسوب می شود و بیشتر در سنین میانسالی دیده می شود و همچنین آقایان بیشتر از بانوان به این عارضه دچار می شوند. درمان آن می تواند شانس از بین بردن تومور را افزایش دهد.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله آیا سرطان زانو کشنده است را مطالعه کنید.

سایر علائم سرطان استخوان عبارتند از:

تب، سرد شدن بدن، عرق کردن در شب، و کاهش وزن بی دلیل. اما این علائم اگر تومور سرطانی به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نکرده باشد، چندان متداول نیستند. گاهی اوقات سرطان استخوان هیچ نشانه خاصی ندارد. این سرطان معمولاً در چکاپ‌های معمولی تشخیص داده می شود.

خوشبختانه به دلیل پیشرفت علوم پزشکی روش های مختلفی برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع آن بوجود امده است که می تواند اقدامات لازم را انجام داد. به همین دلیل اهمیت علائم سرطان استخوان در آزمایش خون، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی از جمله سرطان استخوان می تواند راهنمایی های درمانی لازم را برای شما عزیزان انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان لگن در مردان دیدن کنید.

علائم بیماری سرطان استخوان

علائم بیماری سرطان استخوان
علائم بیماری سرطان استخوان

سرطان استخوان به مانند سایر سرطان های ایجاد شده در بدن می تواند علائم مختلفی داشته باشد و تشخیص آن منوط به بدست آوردن اطلاعات درست و تشخیص پزشک می باشد.

سرطان استخوان به مانند بسیاری از بیماری های حرکتی می تواند باعث بروز اخلال در حرکت افراد شود و تشخیص درست و به موقع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

لازم به گفتن است که هر علامتی نمی تواند نشان دهنده سرطان استخوان باشد، پس لازم است پزشک متخصص اقدامات تشخیصی لازم را انجام دهد و سپس متوجه شویم که آیا به سرطان استخوان دچار شده ایم یا خیر. ما در ادامه به برخی از علائم شایع سرطان استخوان خواهیم پرداخت. این علائم شایع عبارتند از:

داشتن درد، در نواحی مختلف استخوانی می تواند جز بارزترین علائم سرطان استخوان باشد. درد در ناحیه استخوان می تواند بصورت خفیف و گذرا باشد و گاهی می تواند بسیار مزمن و شدید باشد و مدت طولانی تری برای فرد ایجاد آزار کند. زمانی که شب به خواب می روید، ممکن است درد در ناحیه استخوان مورد نظر بیشتر شود و گاهی به قدری درد شدید شود که به دیگر نقاط استخوان منتقل شود و عملا عملکرد خواب شبانه را دچار اخلال کند.

تورم در ناحیه تومور می تواند از علائم بارز سرطان استخوان باشد

تورم در ناحیه تومور می تواند از علائم بارز سرطان استخوان باشد. گاهی تورم نمی تواند بگوید که فرد مبتلا به سرطان استخوان است و ممکن است به عارضه های دیگری مبتلا شده باشد. بنابراین در صورت داشتن تورم لازم است ازمایش های لازم را برای تشخیص سرطان استخوان انجام دهید.

تومورهای سرطانی در ناحیه استخوان می تواند باعث کاهش استحکام و مقاومت استخوان شود و با کوچکترین فشار و ضربه، باعث ایجاد شکستگی در استخوان شود. سلول های سرطانی خاصیت تهاجمی دارند و می توانند به بافت های استخوانی حمله کنند و مقاومت انان را کاهش دهد. همین موضوع باعث میشود که شکستگی های متعددی برای فرد رخ دهد که این موضوع می تواند نگران کننده باشد.

داشتن خستگی های شدید و بی حالی می تواند از دیگر علائم سرطان استخوان باشد که البته در کنار این علائم باید علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که ما مطمئن شویم به سرطان استخوان مبتلا هستیم.

از طرفی لاغری شدید و بدون دلیل می تواند نشان دهنده سرطان استخوان باشد. زیرا سلول های سرطانی به دلیل خاصیت تهاجمی آن می تواند باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شود و بدن را دچارضعف و ناتوانی نماید.

مشکلات تنفسی هم می تواند به عنوان یک هشدار به حساب آید

مشکلات تنفسی هم می تواند به عنوان یک هشدار به حساب آید. زیرا بیشترین پیشروی تومورهای سرطانی در ناحیه استخوان به بخش ریه ها میباشد که می تواند منجر به سرطان ریه شود.

بنابراین باید آگاهی کامل داشته باشیم در صورت بروز هر کدام از این علائم باید به پزشک مراجعه اقدامات درمانی لازم را انجام داد. روش های تشخیصی متعددی وجود دارد که پزشک می تواند با انجام آن به بیمار این اطمینان را دهد که آیا به سرطان استخوان دچار شده است یا خیر و به همین دلیل علائم سرطان استخوان در آزمایش خون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند اقدامات تشخیص و درمانی لازم را انجام دهد.

حال در مقاله علائم سرطان استخوان در آزمایش خون به بررسی دلایل ایجاد سرطان استخوان خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد سرطان استخوان

دلایل ایجاد سرطان استخوان
دلایل ایجاد سرطان استخوان

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد سرطان استخوان شود و این عوامل می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. بطور کلی دلایلی که می توان گفت باعث ایجاد عارضه سرطان استخوان می شود، شامل موارد زیر است:

عوامل وراثت:

عوامل وراثت:
عوامل وراثت:

عوامل ژنتیکی و وراثت می تواند نقش موثر در عارضه سرطان استخوان باشد و خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد. افرادی که در خانواده خود سابقه متاستاز استخوان و یا سرطان استخوان دارند، باید بصورت مداوم اقدام به چک آپ کامل خود نمایند.

پوکی استخوان و شکستگی های متعدد:

چنین مشکلی بیشتر در افراد مسن دیده می شود. زیرا با افزایش سن، میزان استحکام استخوان ها کاهش می یابد و عدم تراکم در استخوان می تواند باعث ایجاد پوکی استخوان و شکستگی های متعدد شود. چنین عارضه هایی می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد.

استفاده از اشعه های رادیواکتیو:

استفاده از اشعه های رادیو اکتیو می تواند باعث رشد غیر عادی سلول ها در بدن از جمله در ناحیه استخوان شود. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مبتلا به بیماری های دیگری می شوند که از روش پرتودرمانی استفاده می کنند. این موضوع تا حد زیادی می تواند در زمینه ایجاد سرطان استخوان موثر باشد.

روش های تشخیص سرطان استخوان

روش های تشخیص سرطان استخوان
روش های تشخیص سرطان استخوان

تشخیص سرطان استخوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و روش های مختلفی از جمله معاینات پزشکی برای تشخیص سرطان استخوان وجود دارد. علاوه بر این پزشک متخصص برای مشخص شدن نوع سرطان و انتخاب روش درمانی موثر، از آزمایشات متعددی استفاده می کند که شامل موارد زیر است:

آزمایش خون برای تشخیص سرطان استخوان

یکی از روش های بسیار موثر در تشخیص سرطان استخوان، استفاده از آزمایش خون میباشد که در این نوع از آزمایش، از سلول های مختلف خونی آزمایشات متعددی گرفته می شود و تمامی جوانب مورد بررسی قرار میگیرد.

از آنجایی علائم سرطان استخوان در آزمایش خون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، انجام این آزمایش بصورت دقیق می تواند تاحد زیادی، نوع سرطان استخوان را مشخص کند.

ما در ادامه مقاله به صورت مجز به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت و از فاکتورهای مهم برای بررسی آزمایش خون در سرطان استخوان، نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد.

اشعه ایکس و تشخیص سرطان استخوان

اشعه ایکس و تشخیص سرطان استخوان
اشعه ایکس و تشخیص سرطان استخوان

اشعه ایکس به عنوان یکی از روش های موثر در تشخیص بسیاری از عارضه های سرطانی مورد استفاده قرار میگیرد. این روش می تواند به تشخیص دقیق سلول های سرطان استخوان بپردازد و به نوع سرطان، بدخیم یا خوش خیم بودن و نوع تومور ایجاد شده خواهد پرداخت.

پزشک متخصص می تواند با استفاده نتایج بدست آمده از آزمایش اشعه ایکس متوجه شود که بهترین روش درمانی برای درمان سرطان استخوان کدام مورد است.

این روش می تواند در کنار آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون، در جهت تشخیص بیماری سرطان استخوان بکار برود. در صورتی که علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیده شود، می توان با استفاده از این روش تشخیصی، به درستی مسئله یعنی ایجاد تومور سرطانی پی برد.

یکی از بهترین مراکز درمانی و تشخیصی سرطان استخوان، بیمارستان ایرانشهر است که با استفاده از مجهزترین و پیشرفته ترین دستگاه های تصویربرداری می تواند تشخیص های لازم را انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست سرطان استخوان درمان قطعی دارد دیدن کنید.

اسکن استخوان

اسکن استخوان
اسکن استخوان

اسکن استخوان نوعی روش تشخیصی برای درمان بیماری سرطان استخوان می باشد. اسکن استخوان توسط مواد رادیواکتیو انجام می شود که از طریق رگ های وریدی وارد بدن بیمار می شود و به بدن تزریق می شود. این مواد به بافت ها و سلول های استخوانی ورود می کند و میزان تراکم و استحکام استخوان را بصورت دقیق مورد بررسی قرار می دهد.

از طرفی سلول های غیر عادی در بافت های استخوانی را می تواند شناسایی کند و با ارسال داده به پزشک می تواند کمک نماید که تشخیص درستی در زمینه سرطان استخوان دهد.

روش اسکن استخوان یک روش تشخیصی نوین و کارآمد در زمینه سرطان استخوان به حساب می آید که بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی می تواند اقدامات تشخیصی در این خصوص را انجام دهد.

سی تی اسکن و MRI استخوان

سی تی اسکن و MRI استخوان
سی تی اسکن و MRI استخوان

یکی از روش های رایج و بسیار پرکاربرد برای تشخیص عارضه سرطان استخوان، استفاده از سی تی اسکن می باشد. سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس می تواند تمامی زوایای استخوان بدن را مورد بررسی قرار دهد و از داخل بدن عکس بگیرد.

پزشک متخصص می تواند با استفاده از داده های دریافتی از دستگاه سی تی اسکن و نمایش آن در مانیتور به بررسی بیماری سرطان استخوان بپردازد. از سی تی اسکن می تواند برای اندازه گیری دقیق تومور استفاده کرد. در برخی از مواقع برای وضوح بیشتر تصویر می توان از مواد خاصی به نام کنتراست استفاده کرد که در رگ های بدن تزریق می شود و باعث وضوح بیشتر سی تی اسکن شود.

یکی از روش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان استخوان، استفاده از دستگاه MRI می باشد. این دستگاه با ایجاد میدان مغناطیسی به تصویربرداری از بدن می پردازد و می توان به وسیله این روش، اندازه دقیق تومور سرطانی را بدست آورد.

در این روش تشخیصی، قبل از انجام عکس برداری، ماده ای به نام ماده حاجب به بیمار تزریق می شود که می تواند تصویر واضح تری را به پزشک ارائه دهد. از MRI برای بررسی تومورها در بافت های نرم مانند غضروف استفاده می شود و پزشک می تواند با استفاده از این داده ها، بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب کند.

روش تشخیص پت اسکن

پت اسکن یک نوع روش تشخیصی برای سرطان استخوان می باشد که می توان در مرحله سارکوم مورد استفاده قرار داد. پت اسکن به همراه سی تی اسکن انجام میشود و به عنوان یک روشی مکمل برای تصویربرداری دقیق تر از بافت های داخلی بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

در این روش تصویربرداری، ماده ای به بدن بیمار تزریق خواهد شد که این ماده می تواند باعث ایجاد انرژی بیشتر در بدن شود و از آنجایی که سلول های سرطانی نیازمند انرژی هستند تا بتوانند رشد کنند، در همین حین، تصویربرداری پت اسکن انجام می شود و مشخص می شود که شدت تومور و نوع تومور در چه مرحله ای قرار دارد.

نمونه برداری برای تشخیص سرطان استخوان

نمونه برداری برای تشخیص سرطان استخوان
نمونه برداری برای تشخیص سرطان استخوان

استفاده از روش نمونه برداری می تواند به عنوان راهکاری موثر برای درمان بهتر سرطان استخوان مورد استفاده قرار گیرد. پزشک متخصص با برداشتن قسمت کوچکی از تومور سرطانی، اقدام به تشخیص نوع تومور خواهد کرد.

تشخیص نوع تومور به وسیله آزمایشگاه های پاتولوژی انجام میشود که متخصصین این حوزه می توانند تشخیص های لازم را انجام دهند. روش های مختلفی برای نمونه برداری وجود دارد که از جمله آن روش سوزنی یا روش برشی می باشد که با توجه به شدت بیماری فرد، نوع نمونه برداری مشخص خواهد شد.

روش نمونه برای سوزنی بدین گونه است که پزشک متخصص، یک سوراخی کوچک برای نمونه برداری بر روی استخوان ایجاد خواهد کرد و توسط سوزنی مخصوص، قسمت بسیار کوچکی از تومور از بدن بیمار خارج خواهد شد.

در روش برشی بدین گونه است که بیمار به بیهوشی خواهد رفت و سپس برشی کوچک در ناحیه مورد نظر ایجاد می شود و نمونه کوچکی از بافت سرطانی از بدن بیمار خارج می شود

و سپس نمونه برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می شود و تشخیص های لازم انجام می شود. پس از انجام آزمایش های متعدد بر روی نمونه، نوع سرطان، خوش خیم بودن یا بدخیم بودن و … مشخص خواهد شد و پزشک متخصص می تواند روش درمانی موثر را برای کنترل و درمان عارضه انتخاب کند.

یکی از بهترین مراکز تشخیصی و درمانی بیماری سرطان استخوان، بیمارستان ایرانشهر است که می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

علائم سرطان استخوان در آزمایش خون
علائم سرطان استخوان در آزمایش خون

در بخشی از مقاله که در مورد روش های تشخیص سرطان استخوان گفته شد، اشاره کردیم که یکی از بهترین روش های تشخیص سرطان استخوان استفاده از آزمایش خون است که رایج ترین نوع روش تشخیصی میباشد و پزشک متخصص در اولین اقدام تشخیص از این روش استفاده می کند. آزمایش خون می تواند به شناسایی سلول های سرطانی کمک کند.

زمانی که خون از بیمار گرفته میشود، این نمونه خون وارد بخش آزمایشگاهی خواهد شد و سلول های سرطانی و پروتئین های موجود در خون و دیگر موادی که در خون وجود دارد، بصورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار میگیرد.

بصورت عادی، بدن هر انسانی، اقدام به تولید سلول می کند و این سلول ها نقش مهمی در کنترل سلامتی بدن دارد. در برخی از مواقع به دلایل مختلفی، رشد این سلول ها بصورت غیر طبیعی و غیر قابل مهار می شود که می تواند باعث ایجاد تومور سرطانی در بدن فرد شود.

آزمایش خون می تواند در این زمینه تشخیص دهد که آیا سلول ها در وضعیت پایداری قرار دارد یا خیر. تومورهای سرطانی می تواند از نوع خوش خیم و بدخیم باشد و تومورهای بدخیم در ناحیه استخوان می تواند به دیگر نقاط بدن منتقل شود و باعث ایجاد تومور سرطانی در دیگر نقاط بدن شود.

سلول های سرطانی خاصیت تهاجمی بالایی دارند و سرعت انتشار آن ها بسیار بالاست و می تواند باعث تخریب بافت های بدن شود و همچنین به دلیل مصرف انرژی بالای این سلول ها، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

یکی از مهمترین مواردی که در آزمایش خون برای تشخیص سرطان استخوان، مورد بررسی دقیق قرار میگیرد، آزمایش CBC است

یکی از مهمترین مواردی که در آزمایش خون برای تشخیص سرطان استخوان، مورد بررسی دقیق قرار میگیرد، آزمایش CBC است. این آزمایش بصورت دقیق به شمارش کامل خون خواهد پرداخت و ارزیابی اصلی را در خصوص اینکه آیا فرد مشکوک به سرطان است یا خیر را انجام می دهد.

برای درک این آزمایش، مهم است که بدانید خون از دو بخش اصلی تشکیل شده است: پلاسما و عناصر سلولی.
پلاسما قسمت مایع خون است که اجازه می دهد خون به راحتی جریان یابد. قسمت دیگر خون از سلول های خونی تشکیل شده است.

آزمایش CBC در واقع به بررسی عناصر سلولی می پردازد که این عناصر شامل گلبول های سفید با نام اختصاری WBC، گلبول های قرمز با نام RBC و پلاکت ها می پردازد. هر کدام از این عناصر می تواند مشخص کند که ایا فرد مشکوک به سرطان استخوان است یا خیر.

زمانی که در آزمایش CBC سلول های خونی مورد شمارش قرار میگیرد، زمانی که گلبول های سفید بیمار بیش از حد نرمال باشد، این موضوع نشان می دهد که فرد مبتلا به عارضه ای شده است که یکی از این عارضه ها می تواند مربوط به سرطان استخوان باشد.

از آنجایی که WBC در مغز استخوان یافت می شود، می توان از آن به عنوان عنصر اصلی تشخیص سرطان استخوان در آزمایش خون استفاده کرد. از طرفی پلاکت ها و گلبول های قرمز نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد که تغییر در هر کدام از آنها می تواند این هشدار را دهد که فرد در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

ی دیگر از انواع آزمایش های خون که برای تشخیص سرطان استخوان مورد استفاده قرار میگیرد

یکی دیگر از انواع آزمایش های خون که برای تشخیص سرطان استخوان مورد استفاده قرار میگیرد. آزمایش اسید فسفاتاز می باشد. این ماده در اکثر بافت های بدن مانند کبد، کلیه، استخوان های بدن قرار دارد و همچنین در گلبول های قرمز بدن نقش مهمی را ایفا می کند.

زمانی که میزان اسید فسفاتاز در آزمایش خون بالا باشد این موضوع می تواند به عنوان یک زنگ خطر به حساب بیاید و این امر نشان می دهد که سلول های ناحیه مورد نظر در حالت غیر عادی شروع به تکثیر شدن می نماید. هرچقدر میزان عدد اسید فسفاتاز بیشتر باشد، گسترش سرطان استخوان در بدن بیشتر خواهد بود.

افزایش میزان اسید فسفاتاز می تواند عملکرد گلبول های سفید خون را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا در گلبول های سفید خون مخصوصا در لنفوسیتها، می توان مقدار زیادی از این ماده پیدا کرد.

افزایش اسید فسفاتاز می تواند بر عملکرد گلبول های سفید خون تاثیر بگذارد. پس می توان گفت که در صورت مشاهده میزان اسید فسفاتاز به مقدار زیاد و افزایش گلبول های سفید در خون، می توان به این نتیجه رسید که فرد در معرض بیماری سرطان استخوان قرار دارد.

پس می توان نتیجه گرفت که آزمایش CBC و آزمایش اسیدفسفاتاز از مهمترین ارکان تشخیص سرطان استخوان میباشد و می توان علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را از این طریق متوجه شد و هرچه میزان این شاخص ها بصورت غیر طبیعی و غیر متعادل باشد، می تواند نشان دهد که فرد به سرطان استخوان دچار شده است و لازم است برای تشخیص دقیق تر نوع سرطان، اقدامات تشخیصی متعددی را انجام داد.

درمان سرطان استخوان

درمان سرطان استخوان
درمان سرطان استخوان

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی، روش های درمانی متعددی برای درمان بیماری سرطان استخوان بوجود آمده است که هرکدام از آنها می تواند مزیت های مربوط به خود را داشته باشد.

شرایط جسمی بیمار، نوع سرطان، تشخیص پزشک از عوامل مهم انتخاب بهترین روش درمانی برای هر فردی می باشد. روش های درمانی مانند جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، از روش های رایج و پرکاربرد در درمان بیماری سرطان استخوان می باشد که ما در ادامه مقاله به بررسی هر یک از این روش های درمانی خواهیم پرداخت:

عمل جراحي از پرکاربردترین روش های درمان سرطان استخوان

یکی از روش های درمان بیماری سرطان استخوان، استفاده از روش جراحی می باشد.

روش جراحی برای درما سرطان استخوان شامل جراحی برای جفظ اندام و جراحی قطع عضو می باشد که هر کدام از این روش ها، برای افراد خاصی استفاده میشود و شرایط جسمی و شدت وخامت بیماری در بیمار، مشخص خواهد کرد که از کدام نوع جراحی استفاده شود.

جراحی حفظ اندام برای درمان سرطان استخوان یکی از رایج ترین انواع جراحی می باشد که مورد استفاده قرار میگیرد. هدف اول پزشکان و اولویت آنان در درمان بیمار، نگه داشتن و حفظ عضو استخوانی بدن می باشد.

در این روش جراحی، قسمت تومور و ناحیه آسیب دیده استخوانی بصورت کامل برداشته می شود و در صورت لزوم، ماهیچه ها و بافت های سالم اطراف آن هم برداشته می شود

و سپس پزشک متخصص از ایمپلنت های فلزی مخصوص برای جایگزین استخوان های برداشته شده استفاده خواهد شد.در برخی از موارد ممکن است از روش های مکمل درمانی در کنار جراحی حفظ عضو استفاده شود.

استفاده از پرتو درمانی

به عنوان مثال استفاده از پرتو درمانی می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی در بافت های باقی مانده استفاده کرد تا پزشک متخصص از اینکه سلولی در استخوان باقی نمانده است، آسوده خاطر شود.

گاهی اوقات، شدت وخامت بیماری به حدی بالاست که نمی توان اقدام به حفظ عضو کرد. به عنوان مثال، سرطان استخوان از نوع بدخیم که به تمامی بافت ها ی استخوانی نفوذ کرده باشد و تمام بافت ها را تخریب کرده باشد، راهی جز جراحی قطع عضو وجود ندارد. در جراحی قطع عضو، علاوه بر برداشته شدن توده سرطانی، عضو و بافت آسبب دیده به طور کلی از بدن بیمار برداشته خواهد شد.

برای جایگزین نموده عضو قطع شده از اندام مصنوعی استفاده می شود. بعد از انجام این جراحی، بیمار با استفاده از فیزیوتراپی و دیگر روش های حرکتی، خواهد توانست در طی مدت زمانی با اندام مصنوعی اقدام به حرکت کند و به آن عادت کند.

یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران برای درمان سرطان استخوان به روش جراحی، بیمارستان ایرانشهر می باشد که شما می توانید با مراجعه به این مرکز درمانی مجهز از متخصصین شاغل در این بیمارستان، استفاده کافی نمایید.

شما در حال مطالعه مقاله علائم سرطان استخوان در آزمایش خون می باشید.

شیمی درمانی و تاثیرات آن در درمان سرطان استخوان

شیمی درمانی و تاثیرات آن در درمان سرطان استخوان
شیمی درمانی و تاثیرات آن در درمان سرطان استخوان

یکی دیگر از روش های درمانی رایج برای درمان سرطان استخوان، استفاده از روش شیمی درمانی است. در این روش درمانی با استفاده از داروهای شیمیایی خاص، پزشک متخصص اقدام به درمان بیمار خواهد کرد. این داروها از طریق رگ به بدن بیمار تزریق خواهد شد و تومورهای ایجاد شده را از بین خواهد برد.

این نکته را باید گفت که شیمی درمانی برای برخی از انواع سرطان استخوان مناسب نمی باشد و پزشک متخصص با توجه به نوع سرطان و عارضه، باید بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

شیمی درمانی می تواند عوارض کوتاه مدتی مانند ریزش مو، لاغری و ضعیف شدن بدن به همراه داشته باشد و دلیل آن هم بخاطر اثرگذاری داروهای تزریق شده برای درمان سرطان استخوان می باشد. بیمارستان ایرانشهر می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص انجام شیمی درمانی در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

درمان سرطان استخوان به وسیله پرتو درمانی

یکی از روش های نوین و پرکاربرد در درمان سرطان استخوان، استفاده از روش پرتو درمانی می باشد. در این روش درمانی، پزشک متخصص، با استفاده از اشعه ایکس، اقدام به از بین رفتن تومورهای سرطانی خواهد کرد. اشعه ایکس ساطع شده در ناحیه آسیب دیده از فرکانس بالایی برخوردار است و می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

از روش پرتو درمانی می توان علاوه بر روش درمانی مجزا، به عنوان روش درمانی مکمل استفاده است. به عنوان مثال می توان قبل از جراحی برای کوچک کردن اندازه تومور از پرتو درمانی استفاده کرد، تا پزشک بتواند راحت تر اقدام به جراحی کند.

همچنین از پرتو درمانی می توان در فرایند بعد از جراحی هم استفاده کرد که هدف از این کار می تواند کنترل سلول های سرطانی و از بین بردن سلول های باقی مانده باشد.

پرتو درمانی می تواند مزیت های زیادی داشته باشد که یکی از مهمترین آنها، این است که پرتو درمانی صرفا به از بین بردن سلول های سرطانی خواهد پرداخت و بافت های اطراف آن را تخریب نخواهد کرد.

یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران که می تواند در زمینه پرتو درمانی اقدام به درمان بیماران سرطانی از جمله سرطان استخوان نماید، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از عارضه های مهم در ناحیه استخوانی یعنی سرطان استخوان پرداختیم. سرطان استخوان انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها می تواند برای فرد مشکلات زیادی را بوجود بیاورد.

روش های تشخیصی زیاد برای تشخیص این عارضه وجود دارد که ما در این مقاله به این موضوع مهم اشاره کردیم. یکی از روش های تشخیص سرطان استخوان، آزمایش خون می باشد که ما در این مقاله به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم و از علائم سرطان استخوان در آزمایش خون، نکات مهمی را اشاره کردیم.

خوشبختانه روش های درمانی مختلفی برای درمان سرطان استخوان وجود دارد که در صورت تشخیص به موقع می توان اقدام به درمان این بیماری نمود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان استخوان و انجام امور تشخیص و درمان این عارضه به یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

سوالات متداول

عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

  1. سندرم‌های ژنتیکی ارثی
  2. بیماری پاژه استخوان
  3. پرتودرمانی برای سرطان

راه‌های تشخیص سرطان استخوان چیست؟

  1. اشعه ایکس
  2. سی‌تی اسکن
  3. اسکن (MRI)
  4. اسکن (PET)
  5. بیوپسی
  6. اسکن استخوان
  7. آزمایش خون

https://cutt.ly/rNi8jhI

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید