لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

پیشگیری از سرطان استخوان

پیشگیری از سرطان استخوان

Table of Contents

پیشگیری از سرطان استخوان موضوعی است که در این مطلب قصد صحبت در مورد آن را داریم. این بیماری یکی از انواع سرطان است که در آن تومورها در نواحی مختلف استخوان ها بروز می کنند. بسته به اینکه تومور سرطانی در کدام بخش از استخوان بروز کند نوع این سرطان مشخص خواهد شد.

سرطان استخوان معمولا به صورت خوش خیم بروز می کند و با روش های درمانی ساده برطرف می شود اما در صورتی که این سرطان بدخیم شود، احتمال مرگ بیمار هم وجود دارد. در این نوع سرطان هم پیشگیری بهتر از درمان است.

اما قبل از هر چیز بهتر است با علائم سرطان استخوان در آزمایش خون آشنا شوید.

ویدئو پیشگیری از سرطان استخوان

در این حالت بدن بیشتر از حد نیاز سلول خواهد داشت و همین موضوع باعث می شود که سلول های اضافه به صورت توده ای در کنار هم قرار گیرند که در اصطلاح به آن توده سرطانی گفته می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست تفسیر تست سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

اینفوگرافیک پیشگیری از سرطان استخوان

اینفوگرافیک پیشگیری از سرطان استخوان
اینفوگرافیک پیشگیری از سرطان استخوان

راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد که حتی اگر مانع ابتلا به سرطان نشوند هم بسیاری از عوارض آن را کاهش می دهند. در ادامه این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

راه های پیشگیری از سرطان استخوان

  1. حفظ سلامت بدن
  2. تغییر سبک زندگی
  3. انجام آزمایشات دوره ای
  4. پیروی از رژیم غذایی سالم:
  • پرهیز از مصرف زیاد شوریجات و ترشیجات
  • مصرف حبوبات
  • خوردن روزانه سبزیجات تازه 
  • مصرف بیشتر میوه به ویژه مرکبات
  • افزایش مصرف ماهی به روش پخت صحیح
  • مصرف کردن آردهای سبوس دار
  • محصولات لبنی کم چرب به جای مواد لبنی پرچرب

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش پیشگیری از سرطان استخوان کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:
  • سرطان استخوان چیست و به چه دلیل بروز می کند؟
  • علائم سرطان استخوان چیست؟
  • سرطان استخوان چند نوع دارد؟
  • روش های تشخیص بالینی سرطان استخوان به چه صورت است؟
  • تشخیص سرطان استخوان به صورت تخصصی چند روش دارد؟
  • درمان سرطان استخوان در مراحل اولیه به چه صورت است؟
  • در مراحل پیشرفته چه روش هایی برای درمان سرطان استفاده می شود؟
  • آیا پیشگیری از سرطان استخوان امکان پذیر است؟
  • چه روش هایی برای پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد؟
  • چه افرادی باید اقدامات پیشگیرانه را جدی تر بگیرند؟
  • در صورت بروز علائم سرطان استخوان چه باید کرد؟
  • انتخاب محل درمان مناسب چه تاثیری در پیشگیری و درمان سرطان استخوان دارد؟
  • هزینه پیشگیری از سرطان استخوان به چه صورت است؟
  • در ملاقات با پزشک برای پیشگیری از سرطان استخوان چه نکاتی باید پرسیده شوند؟

سرطان استخوان چیست و به چه دلیل بروز می کند؟

سرطان استخوان چیست و به چه دلیل بروز می کند؟
سرطان استخوان چیست و به چه دلیل بروز می کند؟

تمام قسمت های بدن انسان از سلول ها تشکیل شده اند. سلول های بدن بعد از مدتی می میرند و سلول های جدید جای آن ها را می گیرند.

این فرآیند یک اتفاق عادی در بدن است که به عملکرد صحیح اندام ها کمک می کند اما در مواردی این اتفاق به شکلی دیگر رخ می دهد و قبل از اینکه سلول های قدیمی بدن از بین بروند، سلول جدید در بدن شروع به رشد می کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر فوق تخصص ریه در تهران دیدن کنید.

تعریف سرطان استخوان

همان طور که گفته شد زمانی رشد و تولید سلول های جدید در بدن بدون از بین رفتن سلول های قبلی انجام شود، سلول ها به دلیل کمبود فضا به صورت توده در کنار هم قرار می گیرند و غدد سرطانی را تشکیل می دهند.

رشد سلول ها و توده های سرطانی ممکن است در هر بخش از بدن اتفاق بیفتد. بروز توده و سرطان در بعضی بخش ها رایج تر و در بعضی بخش ها شیوع کمتری دارد.

استخوان یکی از بخش های بدن است که احتمال تشکیل توده سرطانی در آن وجود دارد. فرآیند تشکیل توده های سرطانی در استخوان هم مانند سایر بخش های بدن است.

در این قسمت از بدن هم توده با رشد بیش از اندازه سلول های استخوانی تشکیل و با بزرگ شدن توده و تاثیر در عملکرد و بافت استخوانی، موجب بروز بیماری و علائم آن می شود.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله آیا سرطان زانو کشنده است و توده در لگن زنان چیست را مطالعه کنید.

دلایل ابتلا به سرطان استخوان

دلایل ابتلا به سرطان استخوان
دلایل ابتلا به سرطان استخوان

دلایل ابتلا به سرطان نه تنها در سرطان استخوان بلکه در تمام انواع این بیماری ناشناخته هستند. به طور کل، هنوز علت دقیقی برای ابتلا به بیماری سرطان کشف نشده اما بعضی مسائل زیر می توانند عامل ابتلا به این بیماری باشند:

  • رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از اندازه چربی، قند و غذاهای آماده
  • کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی
  • بعضی بیماری ها و مصرف داروهای خاص
  • قرارگیری در معرض پرتوهای خطرناک مانند اشعه ایکس و….

علائم سرطان استخوان چیست؟

یکی از موضوعات مهم در تشخیص بیماری و پیشگیری از حاد شدن آن، دقت به علائم و نشانه های بیماری است. نشانه ها و علائم بروز سرطان در انواع مختلف، متفاوت می باشد اما این موضوع در مورد سرطان استخوان بسیار پیچیده است.

علائم سرطان استخوان علاوه بر استخوان ها ممکن است در هر کدام از قسمت های بدن هم بروز کنند که همین موضوع تشخیص سرطان استخوان با استفاده از علائم را سخت می کند. با این حال برخی نشانه های زیر می توانند در تشخیص سرطان استخوان کمک کننده باشند.

درد استخوان

درد استخوان
درد استخوان

اولین و رایج ترین علامت سرطان استخوان درد در استخوان ها است. درد استخوانی خیلی شدید نیست اما با سوزش و خارش همراه است و معمولا دردی مداوم است. درد ناشی از سرطان استخوان با هرگونه فشار به ناحیه ای که تومور سرطانی در آن وجود دارد، شدت پیدا می کند و در موارد عادی قابل تحمل است.

التهاب

التهاب دیگر علامت سرطان استخوان است. التهاب ناشی از گسترش سرطان استخوانی در بدن و تاثیرگذاری آن در بافت عصبی است. اگر تومور سرطانی در استخوان دچار التهاب شود پوست در آن ناحیه قرمز می شود. این عارضه شبیه به مشکلات و عوارض پوستی است و گاهی با ناراحتی های پوستی اشتباه گرفته می شود.

ضعیف شدن استخوان

ضعف استخوان ها دیگر مشکلی است که با استفاده از آن می توان سرطان استخوان را تشخیص داد. زمانی که یک توده سرطانی در بخشی از استخوان تشکیل می شود، استخوان ها در آن ناحیه ضعیف و شکننده می شوند. ضعیف شدن استخوان ها در اثر ابتلا به سرطان استخوان به حدی زیاد است که با کوچک ترین ضربه، استخوان ترک خورده و شکسته می شود.

کاهش شدید وزن

یکی دیگر از علائمی که در اثر سرطان استخوان بروز می کند، کاهش وزن شدید است. البته هر کاهش وزنی علامت سرطان نیست و در بسیاری از بیماری ها کاهش وزن اتفاق می افتد اما کاهش وزن ناشی از وجود تومور سرطانی در بدن بدون علت و به میزان زیاد در مدت زمانی کوتاه است.

خستگی

خستگی یکی از علائم شایع سرطان است. البته خستگی ناشی از سرطان همیشه جسمی نیست و در موارد زیادی این خستگی ناشی از ضعف و مشکلات روحی است.

بی اشتهایی

بی اشتهایی یکی دیگر از مشکلاتی است که در اثر سرطان ایجاد می شود. از دست دادن اشتها در اثر سرطان به این صورت است که فرد نیاز به مصرف غذا دارد اما اشتهایی برای غذا خوردن ندارد. در این شرایط سلول های سرطانی انرژی مورد نیاز خود را از سلول های دیگر بدن دریافت کرده و از این طریق در قسمت های مختلف استخوان گسترش پیدا می کنند.

مشکلات حین خواب

از دیگر علائم سرطان استخوان می توان به سخت خوابیدن اشاره کرد. در زمان ابتلا به سرطان استخوان بیمار هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی امکان خواب راحت ندارد. درد ناشی از سرطان معمولا در زمان خواب بیشتر و شدیدتر از دیگر زمان هاست.

با مشاهده هر کدام از علائم گفته شده، بیمار باید فورا به پزشک مراجعه کند. یکی از بهترین مراکز درمانی از نظر تیم پزشکی و امکانات برای رسیدگی به وضعیت بیماران سرطانی و درمان آن ها، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

سرطان استخوان چند نوع دارد؟

سرطان استخوان چند نوع دارد؟
سرطان استخوان چند نوع دارد؟

سرطان استخوان مانند دیگر انواع سرطان استخوان انواع مختلفی دارد. برای درمان و پیشگیری از این نوع سرطان آشنایی با انواع مختلف آن اهمیت زیادی دارد.

ساده ترین روش آشنایی با انواع مختلف این بیماری، وضعیت های مختلفی است که می توان سرطان استخوان را دسته بندی کرد. انواع سرطان استخوان از سه جنبه وضعیت تومور، محل بروز تومور و نوع بروز تومور تفاوت دارند.

انواع سرطان استخوان از نظر وضعیت تومور

اولین تقسیم بندی انواع سرطان استخوان بر اساس وضعیت تومور است که این بیماری را به دو نوع خوش خیم و بد خیم تقسیم می کند.

تومور های خوش خیم نوعی از تومورهای سرطانی هستند که تنها در یک ناحیه تشکیل شده و گسترشی در بخش های اطراف ندارند اما تومورهای بدخیم انواعی از تومورها هستند که به مرور در اطراف خود گسترش پیدا می کنند.

تومورهای سرطان استخوان خوش خیم درمانی ساده و کم هزینه دارند اما تومورهای بدخیم درمان سخت تری دارند و معمولا بدون جراحی درمان نمی شوند.

انواع سرطان استخوان از نظر محل بروز تومور

سرطان استخوان را می توان از لحاظ محل بروز تومور سرطانی هم به انواع مختلفی تقسیم کرد. سرطان استخوان ممکن است در هر بخش از بدن بروز کند. قوزک پا، ران یا ساق پا، آرنج، انگشتان دست، استخوان ستون فقرات و… بخش های مختلف استخوان بدن هستند که تومور سرطانی ممکن است در یک یا چند بخش از آن ها بروز کند.

انواع سرطان استخوان از نظر نوع بروز

سرطان استخوان همچنین از لحاظ نوع بروز هم می تواند انواع مختلفی داشته باشد. سرطان استخوان ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. سرطان اولیه به این معنی است که تومور مستقیما در خود استخوان بروز می کند اما سرطان ثانویه به معنی تشکیل تومور اولیه در دیگر اندام ها و گسترش آن به یکی از بخش های استخوان است.

روش های تشخیص بالینی سرطان استخوان به چه صورت است؟

روش های تشخیص بالینی سرطان استخوان به چه صورت است؟
روش های تشخیص بالینی سرطان استخوان به چه صورت است؟

تشخیص مهم ترین مرحله در هر بیماری است. اگر تشخیص بیماری به درستی انجام نشود، انتخاب درمان صحیح مشکل می شود و احتمال جدی تر شدن وضعیت بیماری هم وجود دارد. به خصوص در مورد بیماری سرطان تشخیص به موقع اهمیت زیادی دارد و به افزایش احتمال درمان بیماری کمک می کند.

در مراکز درمانی تخصصی این بیماری مانند بیمارستان ایرانشهر که پزشکان مجرب در زمینه بیماری سرطان فعالیت می کنند، برای تشخیص دقیق سرطان، نوع و محل وجود تومور ابتدا از روش های بالینی برای تشخیص استفاده می شود. این روش ها عبارتند از:

بررسی سابقه بیماری ها و داروهای مصرفی توسط بیمار

بررسی سابقه بیماری ها و داروهای مصرفی توسط بیمار
بررسی سابقه بیماری ها و داروهای مصرفی توسط بیمار

در اولین مرحله برای تشخیص بالینی سرطان در بیمارانی که علائم سرطان استخوان را دارند پزشک وضعیت بیماری های قبلی فرد را بررس می کند. اگر در سابقه بیماری ها درمان پرتو درمانی یا شیمی درمانی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان بالا خواهد بود.

همچنین بیماری هایی مانند نقص ایمنی بدن یا مصرف داروهای هورمونی به مقدار زیاد که تعادل اندام های داخلی بدن و عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند هم در ابتلای بیمار به سرطان تاثیرگذار می باشند.

بررسی سابقه خانوادگی

بعد از بررسی سابقه بیماری پزشک سابقه خانوادگی بیمار را بررسی می کند. در بیمارانی که یکی از اعضای خانواده آن ها به خصوص خانواده درجه یک مورد مبتلا به سرطان وجود داشته باشد، احتمال ابتلای فرد به سرطان هم بالا خواهد بود. همچنین در بیمارانی که خانواده مادری آن ها سابقه ابتلا به سرطانی خاص دارند، احتمال ابتلا به همان نوع سرطان بیشتر می باشد.

معاینه فیزیکی بیمار

معاینه فیزیکی بیمار
معاینه فیزیکی بیمار

بعد از بررسی موارد بالا در نهایت پزشک به معاینه فیزیکی بیمار جهت بررسی وجود التهاب یا غده قابل لمس می پردازد. هر غده غیرعادی در بدن، در معاینه فیزیکی به عنوان غده سرطانی تحت آزمایش و بررسی های تخصصی تر قرار می گیرد.

تشخیص سرطان استخوان به صورت تخصصی چند روش دارد؟

بعد از معاینات بالینی در صورتی که پزشک در وضعیت بیمار مشکل خاصی مشاهده کند که نشانه سرطان باشد از روش های تشخیصی دقیق تر برای قطعی کردن نتیجه و شروع درمان استفاده می کند.

بنابراین علاوه بر پزشک متخصص باید مرکزی را برای درمان انتخاب کرد که تجهیزات تشخیصی آن به روز و از بهترین برندهای دستگاه های تشخیص باشند. این ویژگی در بیمارستان ایرانشهر وجود دارد و نه فقط در مورد سرطان استخوان بلکه در مورد تمام بیماری ها تشخیص با مجهزترین دستگاه ها انجام می شود.

روش های تشخیص حرفه ای و تخصصی سرطان استخوان در بیمارستان ایرانشهر و سایر مراکز حرفه ای درمان این بیماری به شرح زیر می باشند:

تصویر برداری

تصویر برداری اولین روش تشخیص سرطان استخوان و دیگر انواع سرطان است که موقعیت توده، وضعیت آن از نظر گسترش به نواحی اطراف و اندازه آن را برای پزشک مشخص می کند. تصویر برداری برای تشخیص بیماری سرطان به شکل های مختلفی انجام می شود.

اولین و ساده ترین روش برای مشاهده توده های سرطانی تصویربرداری ام آر آی است که با دستگاه های مخصوص این کار انجام می شود.

در صورتی که ام آر آی محل دقیق توده را مشخص نکند پزشک از سی تی اسکن استفاده می کند. در تصاویر دریافتی برای تشخیص توده سرطانی در استخوان ها دو فاکتور بررسی می شوند.

وجود توده ای متراکم از استخوان ها در بخشی که محل توده نیست و خالی بودن بخشی از استخوان که باید توده استخوانی داشته باشد. هر کدام از این وضعیت ها ممکن است علت ابتلا به سرطان استخوان باشند.

نمونه برداری

دیگر روش تشخیص قطعی و تخصصی سرطان، نمونه برداری است. نمونه برداری هم مانند تصویر برداری وضعیت دقیق توده سرطانی را برای پزشک مشخص می کند. این روش در سرطان استخوان به دو صورت انجام می شود.

نمونه برداری در محل استخوان های نزدیک به پوست و در صورتی که توده در تصاویر نزدیک به پوست بدن مشخص شود با بی حسی و یک برش ساده انجام می شود. اما در استخوان های داخلی و توده های عمیق تر نمونه برداری با جراحی انجام شده و پروسه جراحی را نیاز دارد.

درمان سرطان استخوان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

درمان سرطان استخوان در مراحل اولیه به چه صورت است؟
درمان سرطان استخوان در مراحل اولیه به چه صورت است؟

برای اطلاعات کامل تر، مقاله سرطان استخوان درمان قطعی دارد را مطالعه کنید.

بعد از تشخیص قطعی سرطان استخوان، پزشک اقدامات درمانی را برای بیمار آغاز می کند. در مراکزی مانند بیمارستان ایرانشهر که در کنار تجهیزات تشخیصی به روز و با کیفیت پزشکان با تجربه هم فعالیت می کنند، بعد از تشخیص فورا درمان برای بیمار آغاز می شود.

بر اساس نوع توده و تشخیص اولیه پزشک از سرطان بیمار درمان سرطان استخوان در دو مرحله آغاز می شود. مرحله اول درمان های کم تهاجم و ساده تر هستند که در بیمارانی انجام می شوند که سرطان آن ها از نوع خوش خیم است.

همچنین در بیمارانی که احتمال بروز سرطان در آن ها دیده شود هم درمان های مرحله اول برای پیشگیری از ابتلا قابل استفاده می باشند. درمان سرطان استخوان در مراحل اولیه عبارت است از:

دارو درمانی:

تجویز دارو اولین و ساده ترین راه برای درمان بیماری هاست که در مورد سرطان هم به عنوان اولیه راه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. داروهایی که برای درمان سرطان تجویز می شوند بسته به نوع سرطان متفاوت هستند.

در مورد سرطان استخوان داروهای تجویزی مسکن ها، داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک و داروهایی هستند که توده سرطانی را از بین برده و ضعیف می کنند. پروسه درمان سرطان با دارو چندان سخت نیست و اگر بدن بیمار نسبت به داروهای مصرفی واکنش مثبت داشته باشد، بیماری بهبود پیدا کرده و توده سرطانی ضعیف شده یا از بین می رود.

اصلاح رژیم غذایی:

اصلاح رژیم غذایی یک روش درمانی تخصصی نیست اما در مورد درمان سرطان تا حد زیادی کمک کننده است. در واقع سرطان از آن دست بیماری هایی نیست که صرفا با اصلاح تغذیه درمان شود اما با پیروی از یک رژیم غذایی سالم این امکان وجود دارد که تا حد زیادی عوارض و مشکلات آن را کاهش داد. اصلاح رژیم غذایی به منظور درمان سرطان زمانی پیشنهاد می شود که توده خوش خیم بوده و با یک رژیم غذایی سالم اثر داروهای مصرفی چند برابر می شوند.

در مراحل پیشرفته چه روش هایی برای درمان سرطان استفاده می شود؟

در مراحل پیشرفته چه روش هایی برای درمان سرطان استفاده می شود؟
در مراحل پیشرفته چه روش هایی برای درمان سرطان استفاده می شود؟

بعد از یک دوره مصرف داروها، پزشک مجددا وضعیت توده های سرطانی را با تصویربرداری بررسی می کند. در صورتی که توده سرطانی به اندازه ای رسیده باشد که با یک جراحی ساده امکان خارج کردن آن از بدن وجود داشته باشد، طی یک جراحی توده از بدن خارج می شود. در غیر اینصورت و اگر تغییر چندانی در وضعیت توده ایجاد نشده باشد، پزشک دیگر روش های درمان را برای بیمار مورد استفاده قرار می دهد.

پرتو درمانی

در صورتی که استفاده از داروها برای درمان توده سرطانی موثر نباشد، در قدم اول پرتو درمانی برای بیمار تجویز می شود. پرتو درمانی تاباندن اشعه ایکس به محل توده ای است که در تصاویر و نمونه ها مشخص شده است.

تاباندن اشعه های ایکس توده سرطانی را ضعیف و سلول های آن را کوچک می کند. در بیشتر بیماران پس از چند جلسه پرتو درمانی توده سرطانی از بین می رود. در مورد پرتو درمانی باید دقت کرد که احتمال اثرگذاری پرتو ها بر دیگر قسمت های بدن وجود دارد. به همین دلیل این روش تنها باید با تایید پزشک و زیر نظر متخصصی با تجربه انجام شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی دیگر روشی است که برای درمان سرطان های بدخیم و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. اثر پرتو درمانی متمرکز در یک نقطه و محدوده اطراف آن است اما شیمی درمانی در کل بدن تاثیر می گذارد.

شیمی درمانی تزریق داروهایی خاص هستند که به صورت وریدی و به شکل تزریق سرم انجام شده و ماده از طریق خون در بخش های مختلف بدن وارد می شود و توده سرطانی را از بین می برد.

شیمی درمانی نسبت به پرتو درمانی عوارض بیشتری دارد اما به دلیل تاثیر آن در تمام بدن برای افرادی که سرطان استخوان در چند ناحیه از بدن آن ها، گسترش پیدا کرده مناسب تر می باشد.

جراحی

جراحی
جراحی

در نهایت اگر روش های گفته شده در بالا برای درمان سرطان استخوان موثر نباشند، از جراحی استفاده می شود. البته جراحی سرطان استخوان ممکن است روش تکمیلی برای برداشتن توده هم باشد که نوع و زمان جراحی در هر حالت متفاوت است. در صورتی که جراحی با هدف خارج کردن توده انجام شود صرفا توده را از بدن خارج می کنند و در صورتی که جراحی به منظور  درمان تهاجمی استفاده شود، احتمال قطع عضو درگیر وجود دارد.

در مورد روش های درمانی پیشرفته برای سرطان استخوان باید به این موضوع دقت کرد که انتخاب روش مناسب و انجام درمان در مرکزی مجهز و تخصصی تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلای مجدد به سرطان دارد. یکی از مجهزترین مراکزی که برای درمان های پیشرفته سرطان می توان به آن مراجعه کرد، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

آیا پیشگیری از سرطان استخوان امکان پذیر است؟

آیا پیشگیری از سرطان استخوان امکان پذیر است؟
آیا پیشگیری از سرطان استخوان امکان پذیر است؟

سرطان یک بیماری نگران کننده است و بیشتر افراد از ابتلا به آن وحشت دارند. این ترس و نگرانی به دلیل عوارض سرطان در بدن و فرآیند سخت درمان آن، چندان دور از انتظار نیست اما راه هایی هم وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان مانع ابتلا به سرطان شد.

البته قبل از بررسی امکان پیشگیری از سرطان استخوان باید گفت که نه فقط در مورد سرطان استخوان بلکه در مورد سرطان در هر کدام از اندام ها به دلیل نامشخص بودن علت اصلی ابتلا، احتمال پیشگیری از سرطان 100 درصد نیست.

به عبارت دیگر حتی در صورتی که فرد تمام روش های گفته شده برای پیشگیری از سرطان را انجام دهد، باز هم احتمال ابتلا به سرطان در او وجود دارد، با این حال پیشگیری حتی با وجود ابتلا، وخامت بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا پیشگیری از سرطان استخوان امکان پذیر است یا نه؟ می توان گفت که در صورت انجام تمام مراقبت های اصولی زیر نظر متخصص با تجربه امکان پیگشیری از وخیم شدن و ابتلای زود هنگام به سرطان تا حد زیادی وجود دارد.

البته نباید از این نکته غافل شد که پیگشیری حتی اگر مانع ابتلا به سرطان نشود هم کمک می کند که سرطان زودتر تشخیص داده شده و در نتیجه با درمان های ابتدایی مانند دارو درمانی برطرف شود. در مورد پیگشیری از سرطان، مراجعه به متخصصین حاذق در مراکز تخصصی و معتبر مانند بیمارستان ایرانشهر، تاثیر زیادی دارد.

چه روش هایی برای پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد؟

چه روش هایی برای پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد؟
چه روش هایی برای پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد؟

همان طور که گفته شد احتمال پیشگیری از سرطان استخوان وجود دارد اما افرادی که برای پیشگیری از این بیماری اقدام می کنند همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشند که همان اندازه که احتمال پیشگیری از بیماری وجود دارد، احتمال ابتلا به بیماری نیز هست

اما با استفاده از روش‌های پیشگیری می توان احتمال ابتلا را تا حد زیادی کاهش داد و در صورت ابتلا هم مشکلات بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کند. روش های مختلفی برای پیشگیری از بیماری سرطان استخوان وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

حفظ سلامت بدن

به طور کل حفظ سلامت بدن تاثیر زیادی از پیشگیری انواع بیماری ها به خصوص سرطان استخوان دارد. به منظور حفظ سلامت بدن افراد باید از هر موردی که سلامتی بدن را به خطر می اندازد جلوگیری کنند به عنوان مثال اضافه وزن و چاقی، یکی از مسائلی هستند که احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهند.

با کنترل وزن احتمال ابتلا به بیماری های مختلف کاهش پیدا میکند. وزن اضافه علاوه بر تغییراتی که در عملکرد داخلی بدن ایجاد می کند با فشار به استخوان ها و مفاصل موجب ضعیف شدن آنها می شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم

تغذیه سالم و مصرف غذاهایی که آسیبی به بدن وارد نمی کنند یکی از مهمترین راه هایی است که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، مصرف بیش از اندازه نمک، مصرف بیش از اندازه چربی ها و… باعث به هم خوردن تعادل اعضای داخلی بدن و در نتیجه آن ابتلای فرد به چاقی و بیماری های مختلف می شود. رژیم غذایی سالم کمک زیادی به نتیجه بخش تر بودن روش های درمانی هم می کند.

تغییر سبک زندگی

یکی از موضوعاتی که می تواند به پیشگیری از سرطان استخوان کمک کند تغییر سبک زندگی است. تنظیم زمان خواب و بیداری، عدم مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی، تحرک کافی و ورزش کردن به صورت منظم و بسیاری موارد دیگر از جمله چیزهایی هستند که سبک زندگی فرد را به سبک زندگی سالم تغییر داده و مانع ابتلا به بسیاری از بیماری ها به خصوص سرطان استخوان می شوند.

انجام آزمایشات دوره ای

از دیگر روش های پیشگیری از سرطان استخوان می توان به انجام آزمایشات دوره ای اشاره کرد. این موضوع به خصوص در بیمارانی که سابقه سرطان در خانواده آنها وجود دارد در معرض ابتلا به این بیماری می باشند اهمیت بیشتری داشته و تا حد زیادی مانع از ابتلای آنها به سرطان استخوان میشود.

با این آزمایشات به خصوص اگر در مراکز درمانی مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر انجام شوند پزشک کوچکترین علامتی که نشان از ابتلا به سرطان باشد را به موقع تشخیص داده و درمان را قبل از جدی شدن بیماری آغاز میکند.

چه افرادی باید اقدامات پیشگیرانه را جدی تر بگیرند؟

چه افرادی باید اقدامات پیشگیرانه را جدی تر بگیرند؟
چه افرادی باید اقدامات پیشگیرانه را جدی تر بگیرند؟

احتمال ابتلا به سرطان هم مانند دیگر بیماری ها در بعضی افراد بیشتر از سایرین است. بعضی از گروه ها نسبت به ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان استخوان مستعد تر می باشند این افراد باید اقدامات پیشگیرانه را جدی‌تر گرفته و سنین پایین‌تری آغاز کنند.

در مورد سرطان استخوان با توجه به اینکه احتمال ابتلا به این بیماری از دوران کودکی هم وجود دارد افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند از همان دوران کودکی باید برای پیشگیری اقدام کنند. این گروه ها عبارتند از:

افراد با سابقه خانوادگی

افرادی که در میان اعضای خانواده آنها شخص مبتلا به سرطان استخوان وجود دارد نیاز است که اقدامات پیشگیری از سرطان را جدی تر دنبال کنند. والدینی که یکی از آنها به نوعی از سرطان استخوان مبتلا می باشند باید چکاپ های دوره ای و معاینات پزشکی را برای فرزندان خود جدی تر و از سنین پایین آغاز کنند.

مبتلایان به انواع دیگر سرطان

افرادی که به دیگر انواع سرطان مبتلا هستند باید اقدامات پیشگیرانه را جدی تر بگیرند. به عنوان مثال زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند و درمانهای این سرطان را انجام می دهند در معرض ابتلا به سرطان استخوان هم قرار دارند. این افراد برای پیشگیری از ابتلا به سرطان  استخوان باید به طور منظم و دائمی زیر نظر پزشک باشند.

افراد شاغل در مراکز پرتو درمانی

دیگر گروهی که در معرض ابتلا به سرطان قرار داشته اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای آنها باید قبل از ابتلا به سرطان آغاز شود افرادی هستند که در مراکز پرتو درمانی فعالیت می کنند. پرتو ها تاثیر بسیار زیاد و مخربی بر بدن دارند و افرادی که به طور دائم با این پرتوها سروکار دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان هستند.

مبتلایان به بیماری های خود ایمنی

در نهایت مبتلایان به بعضی بیماری های خاص مانند بیماریهای خود ایمنی بدن ضعیف تری داشته و نسبت به ابتلای بیماری های مختلف مستعد تر هستند باید پیشگیری از سرطان استخوان را جدی‌تر گرفته و زودتر از سایرین زیر نظر پزشک مجرب باشند.

در صورت بروز علائم سرطان استخوان چه باید کرد؟

نه تنها در مورد سرطان استخوان بلکه در مورد تمام انواع بیماری ها به محض مشاهده اولین علائم باید درمان جدی گرفته شده و آغاز شود. این موضوع در مورد سرطان اهمیت بیشتری دارد اما همان طور که گفته شد بسیاری از علائم سرطان، به خصوص در سرطان استخوان شبیه به دیگر بیماری ها هستند که همین موضوع تشخیص سرطان را سخت تر می کنند.

به همین دلیل با بروز اولین علائم باید فورا درمان را آغاز کرد.

اقدامات زیر، مهم ترین اقداماتی هستند که با بروز علائم سرطان استخوان باید انجام شوند:

  • با مشاهده اولین علائم مشکلات استخوانی مانند درد استخوان به خصوص زمانی که درد ممتد و در بعضی زمان ها شدید شود بیمار باید فوراً به مرکز درمانی مجهز و معتبر مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کند.
  • بعد از مراجعه به مرکز درمانی آزمایشات تشخیص سرطان زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود. معاینات بالینی، تصویر برداری، نمونه برداری و… از جمله آزمایشاتی هستند که پزشکان برای تشخیص سرطان استخوان انجام می دهند.
  • در صورتی که تشخیص اولیه سرطان مثبت بوده و پزشک ابتلا به سرطان را تایید کند، درمان بیماری آغاز می شود. همان طور که گفته شد در صورتی که بیمار برای تشخیص اولیه به مراکزی مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده باشد که پزشکان متخصص و تجهیزات پیشرفته را یکجا داشته باشد، این امکان را خواهد داشت که بعد از تشخیص فورا زیر نظر متخصص قرار گرفته و درمان او در همان مرحله آغاز شود.
  • بعد از شروع درمان بیمار باید به طور دوره ای چکاپ شود. چکاپ دوره ای بیماران هر دو هفته یا یک ماه یکبار بر اساس اندازه و وضعیت توده انجام می شود.

انتخاب محل درمان مناسب چه تاثیری در پیشگیری و درمان سرطان استخوان دارد؟

انتخاب محل درمان مناسب چه تاثیری در پیشگیری و درمان سرطان استخوان دارد؟
انتخاب محل درمان مناسب چه تاثیری در پیشگیری و درمان سرطان استخوان دارد؟

یکی از موضوعات مهمی که برای تشخیص به موقع و صحیح و درمان اصولی سرطان استخوان بارها به آن اشاره شد، انجام روش های تشخیصی و درمانی در مراکز معتبر است.

اهمیت مراجعه به مراکز معتبر درمانی مانند بیمارستان ایرانشهر در بعضی بیماری ها مثل سرطان بیشتر از سایر بیماری ها است و این موضوع دلایل زیادی دارد. در ادامه برخی از دلایل اهمیت انتخاب محل درمانی مناسب برای بیماری سرطان را توضیح خواهیم داد.

تجهیزات مناسب

در مراکز درمانی معتبر تمام تجهیزاتی که برای تشخیص و درمان سرطان استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند از بهترین برندها و به روز ترین انواع دنیا هستند. این موضوع احتمال تشخیص اشتباه سرطان را تا حد زیادی کاهش داده و به درمان قطعی و سریع تر سرطان هم کمک می کند.

برای مثال اگر تجهیزات تصویر برداری در یک مرکز کیفیت مناسبی نداشته باشند پزشک برای تشخیص دقیق محل توده سرطانی ناچار است که چندین بار تصویربرداری را تکرار کند که این موضوع احتمال گسترش توده در بدن را افزایش می‌دهد.

وجود پزشکان متخصص

یکی دیگر از دلایل نیاز به مراجعه به مراکز درمانی معتبر و مجهز وجود پزشکان متخصص و با تجربه در یک مرکز درمانی معتبر است. هرچند که حتی در بیمارستان های غیر تخصصی هم احتمال وجود پزشکان باتجربه وجود دارد اما پزشکانی که در مراکز معتبر فعالیت می کنند تجربه بیشتری در برخورد با بیماران سرطانی داشته و به درمان آنها تسلط بیشتری دارند.

امکان شروع درمان بلافاصله بعد از تشخیص

هر چقدر فاصله تشخیص از سرطان تا شروع درمان کمتر باشد احتمال درمان بیماری و جلوگیری از بدخیم شدن توده سرطانی بیشتر است. بنابراین افرادی که به بیمارستان های مجهز و معتبر مراجعه کرده و بلافاصله بعد از تشخیص سرطان در آزمایشات آنها به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند روند درمانی را زودتر از سایرین آغاز می کنند.

عدم نیاز به مراجعه به مراکز مختلف

یکی از مشکلات بزرگ بیماران سرطانی نیاز به انجام آزمایشاتی مانند تصویربرداری هر چند وقت یکبار در طول درمان است. در صورتی که مرکز درمانی انتخابی بیمار آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری مجهز داشته باشد نیازی به مراجعه به مراکز مختلف و رفت و آمد در سطح شهر نیست

اما در صورتی که بیمار برای درمان خود مرکزی را انتخاب کند که فاقد آزمایشگاه و غیره باشد ناچار است که آزمایش ها در مرکزی انجام داده و درمان ملاقات با پزشک را در مرکز دیگری انجام دهد که این موضوع برای فرد مبتلا به سرطان خسته کننده است.

هزینه پیشگیری از سرطان استخوان به چه صورت است؟

هزینه پیشگیری از سرطان استخوان به چه صورت است؟
هزینه پیشگیری از سرطان استخوان به چه صورت است؟

یکی از موضوعات نگران کننده برای مبتلایان به سرطان هزینه های درمان این بیماری است که البته میزان کمی هم ندارد، این در حالی است که پیشگیری از سرطان بسیار کم هزینه تر از درمان آن است.

به همین دلیل بیشتر پزشکان اقدامات پیشگیرانه را به بیماران توصیه می کنند. هزینه پیشگیری از سرطان تنها شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مراجعه دوره ای به پزشک و تغییر سبک زندگی است که در صورت انجام و رعایت آن ها نه تنها از ابتلا به سرطان، بلکه از ابتلا به بیشتر انواع بیماری ها جلوگیری می شود.

در ملاقات با پزشک برای پیشگیری از سرطان استخوان چه نکاتی باید پرسیده شوند؟

در ملاقات با پزشک برای پیشگیری از سرطان استخوان چه نکاتی باید پرسیده شوند؟
در ملاقات با پزشک برای پیشگیری از سرطان استخوان چه نکاتی باید پرسیده شوند؟

در نهایت، بارها گفتیم که مراجعه به پزشک حتی در افرادی که هنوز به سرطان مبتلا نیستند هم برای چکاپ های دوره ای الزامی است و به عدم ابتلای آن ها به سرطان کمک می کند. حال شاید این سوال ایجاد شود که مراجعه باید به چه منظوری انجام شده و چه سوالاتی در ملاقات با پزشک پرسیده شود که به پیشگیری از سرطان استخوان کمک کنند.

در ادامه برخی از مسائلی که می توان در ملاقات با پزشک در میان گذاشت را بررسی خواهیم کرد.

اولین موردی که می توان با پزشک مطرح کرد علائم سرطان است. به خصوص والدینی که مبتلا به سرطان استخوان هستند باید در مورد علائم این بیماری آگاهی داشته باشند تا تشخیص آن در فرزندان را به موقع انجام دهند.

رژیم غذایی مناسب و سبک سالم زندگی دیگر مواردی است که باید در مورد آن ها آگاهی داشت و نکات لازم برای رسیدگی به آن ها را از پزشک جویا شد.

روش های درمان خانگی و مراقبت های خانگی از مبتلایان به سرطان دیگر موردی است که در جلسات مشاوره ای با پزشک باید پرسیده شده و در صورت آشنایی با آن ها حتی اگر از سرطان پیشگیری نشود هم به درمان آن کمک زیادی می شود.

پزشکان در بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمان سرطان استخوان، آماده پاسخگویی و راهنمایی بیماران برای پیشگیری از این بیماری می باشند.

در پایان توصیه می کنیم، مقاله آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید