لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

آیا سرطان لگن کشنده است

آیا سرطان لگن کشنده است

Table of Contents

در این مقاله از سایت بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن، قصد داریم به بررسی سوال آیا سرطان لگن کشنده است بپردازیم.

سرطان استخوان یکی از انواع سرطانی می باشد که بسیاری از افراد را درگیر خود می کند و مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود می آورد. سرطان لگن که بر اثر رشد آرام بعضی از تومورهای استخوانی به وجود می آید، علت مشخصی ندارد.

اکثر تومورهای ناحیه لگن از نوع خوشم خیم هستند اما در مواردی تومورهای بدخیم نیز رشد می کنند که عوارض جدی در پی دارند. بنابراین تشخیص و درمان زود هنگام در این نوع سرطان بسیار اهمیت دارد. برای بسیاری از بیماران جای سوال است که آیا سرطان لگن کشنده است یا خیر.

امید به زندگی در بیماران مبتلا به سرطان لگن کاملا به نوع تومور و درمان زود هنگام بستگی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی این نوع سرطان بپردازیم و به سوال آیا سرطان لگن کشنده است پاسخ کامل دهیم.

اما قبل از هر چیز لازم است، مقاله علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را مطالعه کنید.

ویدئو آیا سرطان لگن کشنده است

اینفوگرافیک آیا سرطان لگن کشنده است

اینفوگرافیک آیا سرطان لگن کشنده است
اینفوگرافیک آیا سرطان لگن کشنده است

تشخیص و درمان سرطان لگن باید در یک مرکز معتبر و پیشرفته صورت بگیرد.

بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکز معتبری می باشد که اقدام به تشخیص و درمان انواع سرطان با پیشرفته ترین تکنولوژی و بهترین متخصصان می کند.

آیا سرطان لگن کشنده است

خیر بطور قطعی نمی توان گفت که کشنده است زیرا سرطان لگن دارای انواع مختلفی است.

میزان بدخیم بودن آن سرطان، میزان کشندگی سرطان لگن تغییر می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش آیا سرطان لگن کشنده است کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

سرطان لگن چیست؟

علائم سرطان لگن چیست؟

انواع تومور استخوان لگن

دلایل ابتلا به سرطان استخوان لگن

آیا سرطان لگن کشنده است؟

روش های تشخیص سرطان استخوان لگن

روش های درمان سرطان استخوان لگن

گرید بندی سرطان استخوان لگن

آیا درد لگن همیشه از نشان از وجود سرطان است؟

درد لگن نشانه کدام یک از بیماری های دیگر می باشد؟

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای پیشگیری از سرطان استخوان لگن چه کنیم؟

مقابله با سرطان لگن

سوالات متداول سرطان استخوان لگن

سخن پایانی

 

سرطان لگن چیست؟

سرطان لگن چیست؟
سرطان لگن چیست؟

سرطان لگن که نتیجه ی رشد تومورهای خوش خیم یا بد خیم در استخوان ناحیه لگن می باشد، بسیار شایع بوده و علت مشخص و دقیقی ندارد. تقسیم غیر طبیعی سلول های استخوان سبب ایجاد تومور در ناحیه استخوان لگن می باشد.

وجود تومور در هر بخشی از بدن خطرناک است اما عمده تومورهای ناحیه لگن خوش خیم بوده و توانایی منتقل شدن به سایر نقاط بدن را ندارند. انتقال سلول های سرطانی به سایر بافت های بدن و از بین رفتن بافت استخوانی تنها در موارد نادری از بیماران رخ می دهد.

تومورهای مختلفی در استخوان ناحیه لگن به وجود می آیند و رشد می کنند که همراه با علائم مشخصی هستند و مشکلاتی را برای بیمار به وجود می آورند. لازم است بدانید که تمام تومورها سرطانی نیستند و با دوره درمان کوتاه مدت از بین می روند.

اما اگر تومور سرطانی و بدخیم باشد، با بافت سایر نقاط بدن آسیب می رساند و نیاز به درمان پر تهاجمی دارد. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا سرطان لگن کشنده است؟ در بخش های بعدی همراه ما باشید تا این سوال را مورد بررسی قرار دهیم.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

علائم سرطان لگن چیست؟

علائم سرطان لگن چیست؟
علائم سرطان لگن چیست؟

افرادی که مبتلا به سرطان لگن هستند علائم مشخصی را تجربه خواهند کرد. بسته به مرحله سرطان و نوع تومور میزان و شدت هر یک از علائم در بیماران مختلف متفاوت می باشد.

یعنی همه بیماران به یک میزان علائم را تجربه نخواهند کرد. برخی افراد ممکن است علائم بیماری های دیگر را با علائم بیماری سرطان اشتباه بگیرند. بنابراین بهتر است در صورت تجربه هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق علائم بررسی شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله علائم سرطان لگن در مردان را مطالعه کنید.

از جمله علائم سرطان لگن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس درد:

افرادی که مبتلا به سرطان لگن هستند دردهای متناوب و پیوسته را تجربه می کنند. درد ناشی از سرطان لگن در هنگام فعالیت های بدنی و راه رفتن بیشتر می شود. در ابتدا دردهای ناحیه لگن کمتر است و در هنگام شب بیشتر می شود.

اما در صورت عدم درمان به تدریج دردها افزایش یافته تا زمانی که همیشگی می شود. افزایش دردها به دلیل افزایش فشار ناشی از تومور روی عصب ها می باشد که با فعالیت های بدنی بیشتر هم می شود.

زمانی که درمان به موقع انجام نشود، دردها به گونه ای افزایش می یابد که توان حرکت را از بیمار می گیرد و بیمار توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را از دست خواهد داد.

التهاب:

با افزایش رشد تومور بیمار التهاب، قرمزی و عفونت را در ناحیه لگن خود احساس خواهد کرد. میزان التهاب به تدریج افزایش می یابد به گونه ای که همراه با سوزش و خارش پوست خواهد بود. علت التهاب نیز در اثر فشار تومور به عصب های اطراف می باشد.

برآمدگی:

زمانی که تومور سرطانی کوچک باشد بیمار هیچگونه برآمدگی و تغییر غیر طبیعی را در ناحیه لگن خود احساس نخواهد کرد. اما با بزرگ شدن تومور سرطانی حجمی قابل لمس به صورت برآمده روی لگن احساس خواهد شد که در صورت عدم درمان برآمدگی بزرگ تر نیز می شود. این برآمدگی نشستن و دراز کشیدن برای بیمار را سخت می کند. بسته به نوع تومور برآمدگی سفت یا نرم خواهد بود.

شکستگی استخوان:

زمانی که در استخوان لگن تومور به وجود آمده و به تدریج رشد می کند، سافت های مجاور خود را به خصوص بافت استخوانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بافت استخوانی اطراف تومور به تدریج تضعیف می شود.

به طوری که استخوان حالت شکنندگی به خود می گیرد و با واردن شدن کوچک ترین ضربه می شکند. شکستن استخوان لگن مشکلات بیشتری را برای بیمار در پی دارد.

تعریق و افزایش تب:

افزایش دمای بدن یکی از علائم مخصوص سرطان می باشد. افرادی که به سرطان لگن مبتلا هستند دچار افزایش بدن و تعریق زیاد به خصوص در هنگام شب می شوند. افزایش دمای بدن نیز مشکلات و عوارض مختلف خود را در پی دارد.

احساس خستگی و کوفتگی:

احساس خستگی و کوفتگی بدن از دیگر علائم سرطان استخوان لگن می باشد که برخی از بیماران ممکن است آن را تجربه کنند.

تغییر اشتها:

در اثر رشد تومور سرطانی بیمار به تدریج دچار تغییراتی در اشتها می شود. بیماران مبتلا به سرطان معمولا دچار کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن می شوند.

انواع تومور استخوان لگن

انواع تومور استخوان لگن
انواع تومور استخوان لگن

برای دریافت پاسخ سوال آیا سرطان لگن کشنده است، باید با انواع تومور سرطانی ناحیه لگن آشنا شوید. نوع تومور به وجود آمده در استخوان ناحیه لگن تعیین کننده روند درمان است. سه نوع تومور رایج در سرطان لگن وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

سارکوم یوئینگ:

سارکوم یوئینگ نوعی تومور بدخیم استخوانی است که اغلب جوانان را درگیر خود می کند. افراد بین 5 تا 20 سال مخاطب ویژه ی این تومور هستند. سارکوم یوئینگ معمولا در استخوان های پهن مانند لگن و ران به وجود می آید و رشد می کند.

سارکوم یوئینگ سرعت زیادی در انتشار دارد و سایر بافت های مجاور خود را نیز درگیر بیماری سرطان می کند. تومور سارکوم یوئینگ مشکلاتی نظیر تورم، درد، عدم توانایی در راه رفتن و … را برای بیمار به وجود می آورد.

کندرو سارکوما:

تومور کندرو سارکوما بر خلاف سارکوم یوئینگ افراد بالای 40 سال را درگیر خود می کند. اما در دسته تومورهای خوش خیم قرار دارد. به همین دلیل احتمال انتشار آن به سایر بافت های بدن کمتر است.

با این حال اگر به موقع درمان نشود مشکلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت. جنس تومورهای کندرو سارکوما از غضروف می باشد و سرعت رشد بسیار کمی دارد. از جمله علائم خاص این تومور می توان به دردهای مکرر، تورم، عدم کنترل ادرار و … اشاره کرد.

میلوم مولتیپل:

میلوم مولتیپل آن دسته از تومورهایی هستند که منشا آنها سلول های خود استخوان می باشد. افراد بالای 40 سال به این تومور مبتلا می شوند و اغلب نیز مردان را درگیر خود می کند. تومور میلوم مولتیپل در اثر سرطانی شدن دسته ای از سلول ها به نام پلاسموسیت به وجود می آید.

پلاسموسیت ها گلبول های سفیدی هستند که آنتی بادی ترشح می کنند که در اثر سرطانی شدن این نوع از گلبول های سفید مقدار زیادی آنتی بادی غیر طبیعی در بدن تولید خواهد شد.

متاسفانه میلوم مولتیپل توانایی انتشار بالایی دارد و در صورت عدم درمان کشنده خواهد بود. از جمله علائم شایع این تومور می توان به تعریق زیاد شبانه، عفونت، درد شدید، کاهش اشتها و … اشاره داشت.

دلایل ابتلا به سرطان استخوان لگن

همانطور که بیان شد پزشکان و متخصصان هنوز علت اصلی ابتلا به سرطان را کشف نکرده اند. اما عواملی ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • عامل وراثت
  • قرار گرفتن در معرض تابش های شدید پرتودرمانی
  • ایجاد پیوند با سلول های بنیادی
  • سابقه شیمی درمانی
  • وجود تومورهای مختلف در بخش های غضروفی

چه کسانی ریسک ابتلا به سرطان استخوان لگن دارند؟

چه کسانی ریسک ابتلا به سرطان استخوان لگن دارند؟
چه کسانی ریسک ابتلا به سرطان استخوان لگن دارند؟

همانطور که می دانید علت اصلی سرطان مشخص نیست. یعنی پزشک نمی تواند علت اصلی سرطان را در بیماران تشخیص دهد و تنها نظریه هایی در این خصوص ارائه شده است. اما اکثر دانشمندان و متخصصان معتقدند اولین و مهم ترین عامل ابتلا به سرطان ژنتیک می باشد.

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به سرطان مبتلا باشد، احتمال این که در بدن شما سلول های سرطانی وجود داشته باشد، زیاد است. با این حال دلایل دیگری که در بخش قبلی نیز بیان شد در بروز سرطان موثر هستند.

آیا سرطان لگن کشنده است؟

بزرگ ترین دغدغه افرادی که به سرطان لگن مبتلا می شوند این است که آیا سرطان لگن کشنده است؟ برای پاسخ دهی به این سوال باید موارد مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که در بخش های قبلی بیان شد نوع تومور سرطانی در همه بیماران یکسان نیست.

تمام تومورهای سرطانی نیز خطرناک و کشنده نیستند. در مواردی برخی از تومورها اصلا در دسته سلول های سرطانی قرار نمی گیرند. لازم به ذکر است که سرطان های لگن بیشتر در اثر متاستاز دیگر سرطان ها به وجود می آید. از این رو میزان کشندگی سرطان لگن بسته به نوع تومور و مرحله رشد تومور دارد.

اما در موارد نادری بیماران مبتلا به سرطان های بدخیم استخوان لگن می شوند که در این صورت خطرناک هستند و کشنده خواهند بود. امید به زندگی در سرطان های بدخیم حدود پنج سال می باشد. اما باید بدانید که بیشتر سرطان های استخوان از نوع خوش خیم هستند و در همان مراحل اولیه درمان می شوند.

در صورتی که سرطان به موقع تشخیص داده و درمان شود احتمال کشنده بودن آن از بین می رود. حتی تشخیص به موقع و شروع درمان در سرطان های بدخیم شانس زنده ماندن بیشتر از 5 سال را فراهم خواهد کرد.

حدود 65 درصد از مبتلآیان به سرطان لگن درمان قطعی می شوند

حدود 65 درصد از مبتلآیان به سرطان لگن درمان قطعی می شوند که این یک آمار امید وارکننده در مورد بیماران سرطانی است. نکته مهمی که در خصوص کشنده بودن سرطان لگن لازم است بگوییم این است که احتمال موفقیت در درمان سرطان لگن بستگی به سیستم بدن بیماران و سوابق بیماری های او نیز دارد.

در صورتی که بدن در مقابل پرتو درمانی یا شیمی درمانی ضعیف باشد، احتمال درمان سرطان کاهش می یابد. سن از دیگر معیارهای درمان قطعی سرطان می باشد. هرچه سن بیمار کمتر باشد احتمال موفقیت در درمان قطعی بیشتر خواهد بود. بر اساس آمار منتشر شده درمان قطعی سرطان لگن در زنان بیشتر بوده است.

معیار مهم دیگر در درمان قطعی سرطان لگن این است که سرطان نباید از نوع متاستاز باشد. در غیر این صورت درمان قطعی برای سرطان تعریف نخواهد شد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا سرطان لگن کشنده است، باید بگوییم که لازم است معیارهای مختلفی نظیر نوع تومور، متاستاز سرطان، مرحله رشد تومور، سیستم بدن بیمار، سن بیمار و … باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

روش های تشخیص سرطان استخوان لگن

روش های تشخیص سرطان استخوان لگن
روش های تشخیص سرطان استخوان لگن

همانطور که می دانید یکی از معیارهای مهم در درمان قطعی سرطان لگن تشخیص به موقع آن می باشد. در صورتی که علائم سرطان لگن را تجربه کردید لازم است به پزشک مراجعه نمایید تا مراحل تشخیص سرطان را طی کنید. تشخیص سرطان لگن شامل موارد زیر می باشد:

معاینه پزشک:

در بخش علائم سرطان لگن گفته شد که برخی از بیماران التهاب، برآمدگی، عفونت و قرمزی پوست را تجربه خواهند کرد. بیماران با بروز چنین علائم ظاهری به پزشک مراجعه می کنند و درخواست بررسی مشکل را می دهند.

پزشک با بررسی وضعیت ظاهری مشکوک به سرطان می شوند. علائم برخی از بیماری ها کاملا مشابه یکدیگر می باشند. از این رو پزشک برای بررسی دقیق تر موضوع از روش های تشخیصی دقیق تر کمک می گیرد که این روش ها شامل آزمایش، تصویربرداری و نمونه برداری می باشد.

گاهی پزشک بافت های اطراف لگن را نیز بررسی می کند تا وجود تومورهایی که در اثر گسترش سلول های سرطانی به وجود آمده باشند تا رد کند.

پزشک در مرحله معاینه بالینی سوابق پزشکی و ژنتیکی بیمار را نیز مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که بیمار سوابق ژنتیکی سرطان داشته باشد احتمال وجود تومور سرطانی افزایش می یابد. علاوه بر این سوابق پزشکی نظیر سابقه پرتودرمانی، شیمی درمانی، بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی بیمار نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آزمایش خون:

آزمایش خون:
آزمایش خون:

در مرحله بعد از معاینات بالینی پزشک درخواست آزمایش خون می دهد. آزمایش خون به یافتن سلول های سارکوم استخوان کمک می کند. افرادی که مبتلا به سرطان لگن از نوع استئوسارکوما یا سارکوم یوئینگ هستند، میزان سطح آلکالین فسفاتاز و لاکتات دهیدروژناز در خون ها بیشتر می شود. از این رو در آزمایشات خون نشانه هایی از سرطان تشخیص داده می شود.

اما باید بدانید که بالا بودن سطح آلکالین فسفاتاز و لاکتات دهیدروژناز همیشه نشانه وجود سرطان نیست زیرا زمان هایی که سلول های تشکیل دهنده بافت استخوان بسیار فعال هستند میزان آکالین فسفاتاز در خون افزایش می یابد. از این رو با مثبت بودن جواب آزمایش خون مراحل بعدی تشخیص سرطان طی خواهد شد.

اشعه ایکس:

بررسی وضعیت استخوان ناحیه لگن یکی از راه های تشخصی سرطان می باشد. با استفاده از اشعه ایکس آسیب های وارد شده به استخوان ناشی از سرطان یا استخوانی جدید بررسی می شود.

اسکن استخوان:

پزشک برای تعیین مرحله سارکوم استخوان ممکن است درخواست اسکن استخوان دهد. در این روش از یک ردیاب از نوع رادیواکتیو استفاده می شود تا بخش های داخلی استخوان ها مشاهده شود.

این ردیاب که به داخل خون تزریق می شود، در محل هایی از استخوان قرار می گیرد و تصاویری را از استخوان به مانیتور ارسال می کند. سپس پزشک وضعیت استخوان ها را بررسی می کند.

تصویر برداری CT Scan:

تصویر برداری از طریق CT Scan یکی دیگر از روش های تشخیص سرطان لگن می باشد که پزشک با استفاده از اشعه ایکس استخوان لگن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

هر گونه ناهنجاری یا وجود تومور از طریق این تصویر برداری تشخیص داده می شود. علاوه بر این اندازه تومور مشخص خواهد شد. گاهی برای بررسی دقیق تر اوضاع پزشک ماده خاصی به نام کنتراست را به بیمار می دهد تا آن را میل کند یا این که به داخل خون تزریق می شود.

تصویر برداری MRI:

در روش تصویر برداری MRI از میدان های مغناطیسی مخصوصی برای بررسی وضعیت استخوان ها استفاده می شود. تصویر برداری MRI دقیق تر و بهتر است و پزشک با استفاده از می تواند اندازه دقیق تومور را مشخص کند. قبل از تصویر برداری یک ماده حاجب در بدن تزریق می شود تا تصویر برداری دقیق تری حاصل گردد.

توموگرافی انتشار پوزیترون یا PET-CT اسکن:

پت اسکن را پزشک زمانی به کار می برد که بخواهد مرحله سارکوم استخوان را تعیین کند. پت اسکن معمولا با ترکیبی از سی تی اسکن خواهد بود تا نتایج دقیق تری حاصل گردد. در این روش مقداری از ماده رادیواکتیو قندی به بدن تزریق می شود.

سلول هایی که بیشترین انرژی را مصرف می کنند این ماده رادیواکتیو را جذب خواهند کرد. از آنجا که سلول های سرطانی بیشترین انرژی را مصرف می کنند به سرعت این ماده را جذب خواهند کرد. سپس با استفاده از تصویر برداری ماده اسکن می شود و تومور سرطانی تشخیص داده می شود.

نمونه برداری:

یکی دیگر از روش های رایج تشخیص سرطان استخوان و تشخیص نوع تومور و مرحله رشد آن نمونه برداری از بافت سرطانی می باشد. در این راستا یک نمونه بافتی از تومور سرطانی به صورت مستقیم برداشته می شود و در آزمایشگاه مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

نمونه برداری از سرطان یا بیوپسی به دو روش زیر انجام می گیرد:

نمونه برداری سوزنی:

در این روش تحت بی حسی موضعی یک سوزن مخصوص وارد پوست خواهد شد تا به محل تومور سرطانی برسد. پزشک با استفاده از سوزن مخصوص خود نمونه ای از بافت سرطان را برداشته و از بدن خارج می کند.

در صورتی که برای نمونه برداری نیاز به تصویر برداری باشد، بیوپسی در مرکز درمانی با استفاده از سی تی اسکن یا MRI انجام خواهد گرفت. در غیر این صورت در مطب پزشک نمونه برداری انجام خواهد شد.

نمونه برداری باز:

در صورتی که تومور سرطانی برای نمونه برداری غیر قابل دسترس پزشک باشد، پزشک از روش نمونه برداری باز استفاده می کند. به این طریق که برای برداشتن بافتی از تومور سرطانی، پوست را برش می دهد تا دسترسی مستقیم به تومور داشته باشد. این روش در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

در ادامه مقاله ” آیا سرطان لگن کشنده است” همراه ما باشید.

روش های درمان سرطان استخوان لگن

روش های درمان سرطان استخوان لگن
روش های درمان سرطان استخوان لگن

در پی سوال آیا سرطان لگن کشنده است، بسیاری از بیماران در مورد درمان این بیماری نیز سوالاتی مطرح می کنند. باید بدانید که درمان قطعی یا درمان کوتاه مدت  سرطان لگن به عواملی مختلفی بستگی دارد.

مواردی نظیر نوع تومور، محل تومور، اندازه تومور، سن بیمار، بیماری های زمینه ای، مرحله رشد تومور و … در نحوه درمان سرطان لگن موثر هستند. در ادامه روش های درمان سرطان لگن را معرفی می کنیم:

درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:

درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:
درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:

تومورهایی که خوش خیم هستند دوره درمان راحت تر و سریع تری دارند. به نحوی که با دارو به راحتی قابل درمان هستند و ریشه کن می شوند. با این حال دوره درمان در تومورهای مختلف متفاوت می باشد.

از جمله داروهای موثر برای درمان تومورهای خوش خیم ناحیه لگن می توان به داروهای شیمی درمانی برای میلوم متعدد، داروهای مسکن برای تسکین درد و التهاب، داروهای بیسفسفونات برای مقاومت استخوان، داروی سیتوتوکسیک برای جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی و … اشاره کرد.

درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:

درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:
درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:

در مواردی که تومور سرطانی از نوع بدخیم باشد، ممکن است با استفاده از روش های غیر جراحی بتوان آن را درمان کرد. درمان تومورهای بدخیم توسط یک تیم متخصص صورت می گیرد تیم متخصص درمان تومور بدخیم شامل شامل متخصص انکولوژیست، متخصص ارتوپدی، متخصص رادیولوژی، متخصص پاتولوژی و متخصص انکولوژی رادیوتراپی می باشد.

ممکن است تومور بدخیم از طریق رادیولوژی یا شیمی درمانی درمان گردد. روش رادیولوژی و شیمی درمانی به صورت زیر هستند:

رادیولوژی:

در روش رادیولوژی پزشک با استفاده از اشعه ایکس ری سعی می کند تا سلول های سرطانی از بین بروند. در هر جلسه از رادیولوژی تومور سرطانی کوچک تر می شود. تا زمانی که سلول های سرطانی به صورت کامل از بین نرفته اند، این روش باید ادامه پیدا کند.

شیمی درمانی:

در صورتی که سلول های سرطانی انتشار یافته باشند و موفق به نفوذ به سایر نقاط بدن به خصوص جریان خون شده باشند، متخصصین از روش شیمی درمانی استفاده می کنند. در این روش داروهای مخصوصی به صورت قرص، کپسول یا داخل وریدی به خون بیمار تزریق می شود.

لازم است بدانید در تومورهای بدخیم از ترکیب روش های جراحی، رادیولوژی و شیمی درمانی برای درمان قطعی سرطان استفاده می شود.

درمان جراحی تومورهای خوش خیم:

درمان جراحی تومورهای خوش خیم:
درمان جراحی تومورهای خوش خیم:

معمولا متخصصان تومورهای خوش خیم را از طریق روش های غیر جراحی درمان می کنند و به درمان قطعی نیز می رسند. اما در مواردی تومورهای خوش خیم خطراتی را به همراه دارند و علائمی نظیر درد شدید را به همراه دارند.

در این شرایط پزشک برای رفع علائم و خطرات احتمالی اقدام به حذف تومور خوش خیم از طریق جراحی می کند. برخی از تومورهای خوش خیم خاصیت متاستاز دارند. از این رو حذف هرچه سریع تر آن ها ضروری است.

درمان جراحی تومورهای بدخیم:

درمان جراحی تومورهای بدخیم:
درمان جراحی تومورهای بدخیم:

در صورتی که سلول های سرطانی در یک منطقه متمرکز شده باشند درمان کمی راحت تر است. اما اگر سلول های سرطانی به مرحله متاستاز رسیده باشند و منتشر شده باشند، درمان جدی تر و سخت تر خواهد بود.

در روش جراحی تومورهای بدخیم طی یک عمل جراحی توسط متخصصین تومور سرطانی استخوان لگن از بدن خارج می شود. در صورت نیاز بخش آسیب دیده استخوان از طریق پیوند استخوان یا جایگزین استخوان از بخش دیگری از بدن پوشش داده می شود. علاوه بر این پزشک سلامت سایر بافت های مجاور نظیر عضلات، تاندون ها، اعصاب و عروق خونی را بررسی می کند.

در صورتی که درمان از طریق جراحی موثر نباشد. پزشک اقدام به قطع عضو می کند تا از انتشار سلول های سرطانی به سایر بخش ها جلوگیری گردد که از این روش برای سرطان لگن استفاده نمی شود. قطع عضو برای بخش هایی از سرطان استخوان پا یا دست به کار گرفته می شود.

کرایوتراپی:

یکی دیگر از روش های شایع برای درمان سرطان استخوان لگن کرایو تراپی می باشد. در این روش که با نام سرما درمانی نیز آن را می شناسیم، نیتروژن مایع سلول های سرطانی مورد هدف قرار می گیرند تا منجمد شوند. با انجماد این نیتروژن ها سلول های سرطانی از بین می روند.

لطفا از پست آیا سرطان زانو کشنده است دیدن کنید.

گرید بندی سرطان استخوان لگن

گرید بندی سرطان استخوان لگن
گرید بندی سرطان استخوان لگن

پزشکان برای شروع روند درمان سرطان استخوان لگن، اقدام به گرید بندی تومور می کنند. در گرید بندی تفاوت بین سلول های توموری و بافت سالم استخوان ارزیابی می شود. پزشک با گرید بندی سلول های سرطانی تصمیم گیری بهتر و دقیق تری در خصوص روند درمان خواهد داشت. گرید بندی سرطان استخوان لگن به صورت زیر می باشد:

گرید 1: در این مرحله تومور در استخوان اصلی لگن متمرکز است و هنوز پخش نشده است.

گرید 2: در این مرحله نیز تومور هنوز گسترش نیافته است. اما ممکن است تهاجمی باشد و خطری برای سایر بافت ها محسوب شود.

گرید 3: گرید 3 به تومورهایی الحاق می شود که در یک یا چند ناحیه از استخوان لگن گسترش یافته اند و تهاجمی شده اند.

گرید 4: تومورهایی که به مرحله متاستاز رسیده اند، در دسته گرید 4 قرار دارند. تومورهایی که به مرحله متاستاز می رسند حتی به مغز و ریه نیز آسیب وارد می کنند.

آیا درد لگن همیشه از نشان از وجود سرطان است؟

آیا درد لگن همیشه از نشان از وجود سرطان است؟
آیا درد لگن همیشه از نشان از وجود سرطان است؟

افرادی که در ناحیه لگن دردهایی را احساس می کنند مشکوک به وجود سرطان استخوان لگن خواهند شد. یکی از علائم شایع سرطان استخوان لگن درد به خصوص در زمان شب می باشد.

هر چند سرطان اغلب زمانی خود را نشان می دهد که در مرحل پیشرفته باشد. اما آیا هر دردی در ناحیه لگن نشان از وجود سرطان است؟ در صورتی که شما در ناحیه لگن خود دردهایی را احساس می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درد لگن در زنان می تواند نشانه سرطان تخمدان نیز باشد. با این حال درد لگن نشانه برخی دیگر از بیماری ها نیز می باشد. باید بدانید درد لگن هر چقدر هم پیش پا افتاده باشد، یکی از علائم سرطان لگن یا سرطان تخمدان می باشد که لازم است به پزشک مراجعه گردد تا علت بررسی شود.

در راستای دردهای لگن ناشی از سرطان لگن، بسیاری از بیماران سوال می کنند که آیا سرطان لگن کشنده است؟ کشنده بودن سرطان لگن بستگی به عواملی زیادی دارد که لازم است در بخش های قبلی این عوامل را مطالعه کنید.

درد لگن نشانه کدام یک از بیماری های دیگر می باشد؟

درد لگن نشانه کدام یک از بیماری های دیگر می باشد؟
درد لگن نشانه کدام یک از بیماری های دیگر می باشد؟

هر چند درد لگن یکی از نشانه های سرطان لگن می باشد اما ممکن است علت های دیگری نیز داشته باشد که در این صورت با سرطان لگن اشتباه گرفته می شود. از جمله بیماری های دیگری که درد لگن نشانه ی آن ها می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست
  • عفونت مجاری ادرار
  • سنگ کلیه
  • کیست تخمدان
  • بارداری خارج رحمی
  • التهاب لگن
  • تومورهای فیبروئید

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که دچار درد لگن ناگهانی یا طولانی هستند باید حتما به پزشک مراجعه کنند. سرطان لگن نشانه های دیگری نظیر التهاب، عفونت، کاهش اشتها، کاهش وزن، تعریق و افزایش دمای بدن نیز دارد که در صورت تجربه این علائم باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه گردد. دردهای لگنی که مرتبط به سرطان نیستند نیز خطرات و مشکلات خاص خود را دارند و باید حتما پیگیری شوند.

زمانی که با درد لگن و علائم سرطان به پزشک مراجعه می کنید آمادگی این را داشته باشید که به سوالات پزشک پاسخ دقیق دهید. زمان دقیق و تعداد دفعات علائم خود را به خاطر داشته باشید و برای پزشک بیان کنید. پاسخ کامل و دقیق شما در تشخیص هر چه سریع تر سرطان کمک می کند.

برای پیشگیری از سرطان استخوان لگن چه کنیم؟

برای پیشگیری از سرطان استخوان لگن چه کنیم؟
برای پیشگیری از سرطان استخوان لگن چه کنیم؟

با توجه به این که علت اصلی سرطان ها مشخص نیست، بنابراین راه مشخص و تعریف شده ای نیز برای پیشگیری از انواع سرطان وجود ندارد. ژنتیک، تابش اشعه و پرتودرمانی از جمله عوامل موثر بر بروز سرطان هستند که متخصصان آن ها را معرفی کرده اند. با این حال متخصصان ما را به پیروی از سبک زندگی سالم دعوت می کنند تا احتمال بروز سرطان و رشد سلول های سرطانی کاهش یابد.

تشخیص و درمان به موقع سرطان تا حدود زیادی از بروز مرگ پیشگیری می کند. افرادی که سوال می کنند آیا سرطان لگن کشنده است، باید بدانند شروع هرچه سریع تر مراحل درمان کمک شآیانی به نجات زندگی خواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

مقابله با سرطان لگن

مقابله با سرطان لگن
مقابله با سرطان لگن

در بیمارانی که سرطان لگن تشخیص داده می شود، زندگی آن ها به صورت کلی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. هر بیماری با تغییرات روحی و فیزیکی زیادی روبه رو می شود.

بسیار مهم است که در برابر تغییرات روحی و فیزیکی مقابله داشته باشید و قوی و صبور عمل کنید. در راستای مقابله با سرطان بهتر است اقداماتی انجام دهید.

به اندازه کافی در خصوص سرطان خود اطلاعات کسب کنید. در مورد روش های تشخیص و روش های درمان از پزشک خود سوال بپرسید. زمانی که اطلاعات شما از بیماری افزایش یابد، بهتر و راحت تر می توانید تصمیم بگیرید و مقابله کنید.

در این زمان سعی کنید روبط خود را با دوستان و خانواده نزدیک تر کنید تا شرایط روحی خوبی داشته باشید. دوستان و خانواده حمایت های روحی و درمانی خوبی برای شما خواهند بود. با یکی از دوستانتان در مورد احساسات و عواطف خود صحبت کنید. در این راستا می توانید از یک پزشک روان شناسی یا مشاور کمک بگیرید.

سوالات متداول سرطان استخوان لگن

سوالات متداول سرطان استخوان لگن
سوالات متداول سرطان استخوان لگن

در بخش های قبلی سعی کردیم توضیحات کاملی در خصوص سرطان لگن ارائه دهیم. افرادی که سوال می کنند آیا سرطان لگن کشنده است، با مطالعه این مقاله می توانند به پاسخ سوال خود برسند. در این بخش همراه ما باشید تا برخی از سوالات متداول در خصوص سرطان لگن را بررسی کنیم:

برای درمان این بیماری به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص و درمان سرطان استخوان لگن توسط یک تیم پزشکی متخصص صورت می گیرد. برای بررسی علائم یا درمان این بیماری لازم است به متخصصان و فوق تخصصان انکولوژیست پزشکی، انکولوژیست پرتویی، انکولوژیست ارتوپد، پاتولوژیست و رادیولوژیست مراجعه کنید.

آیا سرطان لگن درمان قطعی دارد؟

در صورتی که تومور سرطانی از نوع خوش خیم باشد و به مرحله متاستاز نرسیده باشد، امید به درمان قطعی وجود دارد.

آیا سرطان لگن کشنده است؟

آیا سرطان لگن کشنده است؟
آیا سرطان لگن کشنده است؟

سرطان لگن عموما کشنده نیست و آمار مرگ و میر ناشی از این سرطان بسیار پایین است. مرگ ناشی از این سرطان در اثر تومورهای بسیار بدخیم و انتشار سلول های سرطانی می باشد.

درمان خانگی سرطان لگن چیست؟

شما به عنوان یک بیمار سرطان لگن هیچ اقدامی برای درمان نمی توانید انجام دهید. اما از آنجایی که رژیم غذایی تاثیر مستقیم روی تمام ارگان های بدن دارد، باید طبق دستور پزشک پیش بروید.

باید سبک زندگی سالمی داشته باشید و غذاهای فراوری شده و ناسالم را مصرف نکنید تا شرایط برای رشد سلول های سرطانی از بین برود. با استفاده از روش های خانگی یا سنتی شما می توانید تا حدودی علائم سرطان را کاهش دهید.

آیا سرطان لگن متاستاز دارد؟

در مواردی که تومور سرطانی از نوع بدخیم باشد متاستاز دارد و بافت های اطراف لگن را نیز درگیر خود می کند. در صورت عدم درمان به موقع سلول های سرطانی به بافت هایی نظیر مغز، ریه، کلیه و … می رسند.

درد لگن چه زمانی نشانه سرطان لگن است؟

در صورتی که در ناحیه لگن درد بدون دلیل احساس کردید به طوری که در مجاری ادرار اختلال ایجاد شود، می تواند نشانه سرطان لگن باشد. البته درد لگن به خصوص در زنان دلایل دیگری نیز دارد که لازم است توسط پزشک متخصص بررسی شود.

آیا در اثر سرطان لگن استخوان ها تضعیف می شوند؟

سلول های سرطانی موجود در استخوان لگن به تدریج استخوان را تحلیل می کنند و باعث تضعیف استخوان می شوند به طوری که استخوان حالت شکنندگی به خود می گیرد.

سخن پایانی:

سخن پایانی:
سخن پایانی:

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله بیان شد تشخیص و درمان به موقع سرطان استخوان لگن بسیار اهمیت دارد. افرادی که سوال می کنند آیا سرطان لگن کشنده است، بهتر است به فکر هر چه سریع تر درمان باشند.

تشخیص و درمان سرطان لگن باید در یک مرکز معتبر صورت گیرد تا خطرات احتمالی از بین بروند. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی سرطان می باشد که بهترین متخصصان با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها اقدام به تشخیص و درمان سرطان می کنند.

سوالات متداول

انواع سرطان استخوان چیست؟

سرطان‌های اولیه استخوان: لگن، استخوان‌های بلند، بازوها و پاها.

عوارض تومورهای لگنی چیست؟

  1. درد
  2. شکنندگی و ضعیف شدن استخوان
  3. افزایش سطح کلسیم خون
  4. استئومیلیت

تشخیص سرطان استخوان لگن به چه صورت است؟

  • ام آر آی
  • پت اسکن
  • اسکن استخوان
  • بیوپسی
  • اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن

https://cutt.ly/fNkfoeI

Table of Contents

یک پاسخ

  1. بسیارکامل و جامع بود به امید سلامتی کامل برای همه ی بیماران بالاخص بیماران سرطانی🙌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید