لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

سرطان استخوان ران و ساق

سرطان استخوان ران و ساق

Table of Contents

در این مقاله به بررسی سرطان استخوان ران و ساق پا و روش های درمان آن می پردازیم.

سرطان استخوان ران و ساق، نوعی از انواع سرطان می باشد که نگرانی های زیادی را برای بیماران به وجود می آورد. در استخوان، تومورهای غیر سرطانی زیادی وجود دارد که تنها 3 الی 6 درصد آن ها تومور سرطانی هستند.

تومورهای استخوان ران و ساق پا در 75 تا 85 درصد موارد خوش خیم است و در 15 تا 25 درصد موارد بدخیم می باشد. سرطان استخوان پا معمولا استخوان های بلند مانند ران و ساق را درگیر می کند. با این حال در بخش های دیگر پا نیز ممکن است ایجاد شود.

همزمان به شما توصیه می کنیم، مقاله آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

ویدئو سرطان استخوان ران و ساق

سرطان استخوان ران و ساق علائم مشخصی دارد که بعد از طی مراحل پزشکی، به سرعت تشخیص داده می شود. با این حال گاهی تاخیر زیادی در تشخیص چنین سرطان هایی وجود دارد. تومورهایی که در ناحیه استخوان پا رشد می کنند، به ندرت متاستاز ایجاد می کنند.

این موضوع به این دلیل است که تومورهای استخوانی پا رفتار کم تهاجمی تری نسبت به سایر تومورها در نقاط دیگر بدن دارد. متاسفانه برای سرطان استخوان ران و ساق درمان های محدودی وجود دارد و به همین دلیل بیماران ممکن است با مشکلاتی در مرحله درمان مواجه شوند. در این راستا می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید. با این حال امید به زندگی در سرطان های خوش خیم زیاد است.

پیشنهاد می کنیم از پست دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی دیدن کنید.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله سرطان استخوان پا را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک سرطان استخوان ران و ساق

اینفوگرافیک سرطان استخوان ران و ساق
اینفوگرافیک سرطان استخوان ران و ساق

در این راستا می توانید با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی دقیق سرطان استخوان ران و ساق پا بپردازیم و موارد درمان این نوع سرطان را بررسی کنیم.

راه های درمان سرطان استخوان ران و ساق

  1. پرتودرمانی
  2. شیمی درمانی
  3. جراحی
  4. قطع عضو

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش سرطان استخوان ران و ساق کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

سرطان استخوان پا چیست؟

علت سرطان استخوان پا چیست؟

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان استخوان پا قرار دارند؟

علائم سرطان استخوان ران و ساق

تاثیر سرطان استخوان بر عملکرد پا چیست؟

تشخیص سرطان استخوان

درمان سرطان استخوان ران و ساق

شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا

انواع تومورهای سرطانی استخوان پا

آیا درد و ورم ساق پا در زنان باردار نشاندهنده سرطان است؟

نکاتی در خصوص تسکین درد ران و ساق پا

سوالات متداول سرطان استخوان ران و ساق

سخن پایانی

 

سرطان استخوان پا چیست؟

سرطان استخوان پا چیست؟
سرطان استخوان پا چیست؟

تجمع سلول های سرطانی در استخوان های ناحیه پا و ایجاد تومورهای خوشم خیم و بدخیم سبب ایجاد سرطان استخوان پا می شود. سرطان استخوان ران و ساق پا دارای چند نوع متفاوت می باشد. شایع ترین نوع تومور استخوانی بدخیم پا کندروسارکوم می باشد که منشا آن غضروف ها هستند.

بعد از آن تومور سارکوم یوئینگ شایع است که این تومور نیز بدخیم بوده و بیشتر استخوان های ران، ساق و لگن را درگیر می کند. از دیگر تومورهای استخوانی شایع در پا می توان به استئوسارکوم اشاره کرده که در آن سلول های تومور نابالغ در استخوانی به نام استئوئید ایجاد می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیدن کنید.

علت سرطان استخوان پا چیست؟

علت سرطان استخوان پا چیست؟
علت سرطان استخوان پا چیست؟

علت اصلی سرطان استخوان ران و ساق مشخص نیست اما عوامل محیطی مشخص شده ای در ایجاد سلول های سرطانی و رشد آن ها دخیل می باشند. یکی از عوامل زیر در ایجاد سرطان استخوان پا نقش دارد:

رشد سلول های غیر طبیعی:

با رشد و تکثیر سلول های سالم، سلول های قدیمی به تدریج می میرند. در این روند، برخی از سلول های غیر طبیعی زنده می مانند و به حیات خود ادامه می دهند. این نوع سلول های غیر طبیعی شروع به تشکیل توده های بافتی می کنند و با فراهم بودن شرایط تکثیر، به تومور تبدیل می شوند.

پرتو درمانی:

پرتودرمانی که به عنوان یک روش بسیار مفید برای درمان انواع سرطان می باشد، گاهی ممکن است خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد. از جمله این که شرایط را برای ایجاد استئوسارکوم فراهم می کند. در مواردی که پرتودرمانی با دوز بالا استفاده شود، احتمال ایجاد تومورهای سرطانی را افزایش می دهد.

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان استخوان پا قرار دارند؟

همان طور که بیان ، علت اصلی ایجاد تومورهای استخوانی به صورت دقیق مشخص نشده است. با این حال افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند:

  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان
  • سابقه استفاده از پرتودرمانی
  • وجود بیماری پاژه (نوعی بیماری که تخریب استخوان ها و سپس بازسازی غیر طبیعی آن ها را در پی دارد.)
  • وجود تومورهایی در غضروف ران و ساق

علائم سرطان استخوان ران و ساق

علائم سرطان استخوان ران و ساق
علائم سرطان استخوان ران و ساق

افرادی که به این نوع سرطان مبتلا هستن،د اغلب دردهای زیادی را تجربه می کنند و با این درد به متخصص ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر مراجعه می کنند. با این حال دیده شده که برخی از بیماران دردی را تجربه نکرده اند و فقط برآمدگی در محل تومور را مشاهده نموده اند.

معمولا تومورهای نوع سارکوم علامت درد ندارند و تنها به صورت توده ای برآمده ظاهر می شوند. تومور نوع سارکوم را معمولا افراد بالای پنجاه سال تجربه می کنند. امکان متاستاز تومورها در سنین بالا افزایش می یابد.

از جمله علائم سرطان استخوان ران و ساق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد:

درد اولین و متداول ترین علامت هر نوع سرطانی است. زمانی که تومور بزرگ و بزرگ تر می شود، به تدریج دردها آغاز می گردد. دردهای سرطانی در شب ها شدیدتر است اما با گذشت زمان و بزرگ شدن تومور، درد دائمی می شود.

زمانی که فشار ناشی از جسمی به پای بیمار وارد می شود، بیمار درد شدیدتری را احساس خواهد کرد. درد در هنگام راه رفتن نیز تشدید می یابد. در صورتی که درمان به تاخیر بیفتد، بیمار دچار لنگی پا می شود و در نهایت توان انجام فعالیت های روزمره خود را از دست می دهد. با این حال میزان و شدت درد بستگی به نوع تومور و محل دقیق آن در استخوان پا دارد.

التهاب:

با تاخیر در درمان و رشد بیشتر تومور؛ بیمار علاوه بر درد، تورم را نیز تجربه خواهد کرد. در برخی از بیماران، محل تومور به صورت توده ای برآمده یا حجمی قابل لمس ظاهر می شود. ظهور این توده برآمده بستگی به محل قرارگیری تومور دارد.

به طور مثال سرطان استخوان در ساق پا به راحتی قابل مشاهده و قابل لمس است که در نتیجه التهاب را به همراه دارد. تومورهایی که در ناحیه درشت نی رشد می کنند، روی عصب ها فشار وارد کرده و تورم مفاصل و التهاب در بخش پایینی پا را به همراه دارند. بسته به نوع تومور، محل برآمدگی سفت یا نرم است.

شکستگی:

توموری که در استخوان ها رشد می کند، سبب تضعیف استخوان و افزایش احتمال شکستگی می شود. در این شرایط، با وارد شدن کوچک ترین ضربه به پا، استخوان به سرعت دچار شکستگی می شود که درمان آن نیز بسیار طولانی خواهد بود.

دیگر علائم سرطان استخوان:

دیگر علائم سرطان استخوان:
دیگر علائم سرطان استخوان:

علائم به خصوص سرطان استخوان ران و ساق پا را بیان کردیم. این نوع سرطان همانند هر نوع سرطان دیگری نشانه های جانبی دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش دمای بدن
  • احساس سرما
  • تعریق در خواب
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • تغییر اشتها
  • کاهش وزن ناگهانی

علائمی که در این بخش ذکر شد، ممکن است در اثر بیماری های دیگری باشد. بنابراین نمی توان قطع به یقین گفت که علائم سرطان استخوان در شما بروز پیدا کرده است.

به همین دلیل لازم است که حتما به یک پزشک ماهر و با تجربه در مرکزی معتبر مراجعه کنید تا بیماری شما به درستی تشخیص داده شود. بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکز معتبری است که پزشکان آن با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها، اقدام به تشخیص انواع سرطان و درمان آن ها می کنند.

تاثیر سرطان استخوان بر عملکرد پا چیست؟

تاثیر سرطان استخوان بر عملکرد پا چیست؟
تاثیر سرطان استخوان بر عملکرد پا چیست؟

بیماران در اثر سرطان استخوان ران و ساق پا دچار مشکلات زیادی می شوند. یکی از بزرگ ترین عوارض سرطان استخوان پا ،رشد و تقسیم غیر طبیعی سلول ها در داخل استخوان است که در نتیجه باعث تضعیف بیش از حد استخوان ها می شود.

زیرا رشد سلول های غیر طبیعی، جای بافت های قوی و سالم استخوان را می گیرد. در این صورت بیمار شکستگی های زیادی را در اثر کوچک ترین ضربه به استخوان پا تجربه می کند و توان انجام فعالیت های روزمره از او سلب می شوند.

تشخیص سرطان استخوان

تشخیص سرطان استخوان
تشخیص سرطان استخوان

برای تشخیص سرطان استخوان ران و ساق پا لازم است مراحلی طی شود. مراحل تشخیص سرطان استخوان توسط متخصصین بیمارستان ایرانشهر، شامل موارد زیر می باشد:

معاینه پزشک:

معاینه پزشک:
معاینه پزشک:

همان طور که در بخش قبلی بیان شد، سرطان استخوان یک سری ویژگی های ظاهری دارد که در نتیجه آن ها پزشک مشکوک به وجود سرطان استخوان می شود. پزشک برآمدگی، التهاب و سایر علائم بیماری را بررسی می کند.

علائم برخی از بیماری ها مشابه سرطان استخوان می باشد. به همین دلیل، پزشک ارزیابی کاملی از علائم بیمار خواهد داشت و او را برای انجام آزمایش ها و نمونه برداری های تکمیلی آماده می کند.

پزشک در مرحله معاینات پزشکی، سوابق پزشکی بیمار را نیز بررسی می کند. بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی بیمار ارزیابی می شوند. پزشک بررسی می کند که آیا بیمار سابقه پرتو درمانی داشته است یا خیر. زیرا پرتو درمانی یکی از دلایل اصلی بروز سرطان استخوان می باشد. علاوه بر این، سابقه بیماری سرطان استخوان در خانواده بیمار پرسیده می شود.

معاینه بالینی:

معاینه بالینی:
معاینه بالینی:

معاینات بالینی توسط پزشکان بیمارستان ایرانشهر آغاز می شود و پزشک در بدن بیمار به دنبال تورم، درد، برآمدگی، التهاب، تغییرات در پوست و اثرات مخرب تومور روی مفصل های نزدیک می گردد. گاهی پزشک روی دیگر مناطق بدن نیز معاینه بالینی انجام می دهد تا وجود تومورهایی که ممکن است به استخوان گسترش پیدا کرده باشند را رد کند.

عکس رادیولوژی:

در مراحل بعدی، متخصصین بیمارستان ایرانشهر، برای اطمینان از وجود یا عدم وجود سرطان استخوان ران و ساق پا از روش های تشخیصی دقیق تری استفاده می کند.

استفاده از عکس رادیولوژی یکی از مراحل تشخیصی است که طی آن ساختمان های متراکم استخوان ها ارزیابی می شود. انواع تومورهای سرطانی اثرات مختلفی روی استخوان می گذارند.

از این رو در عکس های رادیولوژی، برخی از استخوان ها از بین رفته اند و برخی دیگر به صورت حفره درآمده اند. برخی از تومورها نیز سبب ایجاد استخوان اضافه می شوند.

عکس MRI و CT Scan:

در مرحله بعد، پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای بررسی بیشتر وضعیت تومور، درخواست عکسبرداری MRI یا CT scan می دهد. این نوع عکسبرداری دقیق تر است و اطلاعات بیشتری را از سرطان به پزشک می دهد. پزشک برای شروع کردن مرحله درمان به عکس های MRI و CT Scan نیاز دارد.

در زیر نمونه هایی از عکسبرداری سرطان استخوان را می توانید مشاهده کنید.

عکس رادیولوژی بالا، سرطان استخوان ران را نشان می دهد که در آن مشخص است که استخوان در اثر تومور، دچار ساییدگی نعلبکی شکلی شده است. عکس کنار آن که عکس MRI همان پا است، جزئیات تومور را نشان می دهد.

عکس رادیولوژی بالا نشاندهنده تومور سرطانی وسط استخوان ران می باشد که برآمدگی استخوان به راحتی قابل مشاهده است. عکس MRI کناری آن جزئیات مربوط به تومور را دقیق تر نشان می دهد. عکس بالایی MRI نمای کرونال و عکس پایینی MRI نمای مقطعی تومور می باشد.

نمونه برداری:

مرحله نهایی تشخیص سرطان استخوان ران و ساق، نمونه برداری می باشد. متخصص بیمارستان ایرانشهر برای تعیین نوع تومور، نیاز به نمونه برداری از تومور سرطانی را دارد. در این راستا یک نمونه بافتی از تومور سرطانی برداشته می شود و در آزمایشگاه توسط پاتولوژیست مورد بررسی قرار می گیرد.

در روند نمونه برداری، از یکی از دو روش زیر استفاده می شود:

نمونه برداری سوزنی:

در این روش، ابتدا بی حسی موضعی روی پوست استعمال می شود. سپس یک سوزن مخصوص را وارد پوست کرده و به محل تومور منتقل می کنند. سپس با استفاده از سوزن، نمونه ای را از تومور خارج می کنند.

این نوع نمونه برداری معمولا در مطب پزشک انجام می گیرد. در صورتی که وضعیت تومور به گونه ای باشد که برای نمونه برداری به عکسیرداری نیاز باشد، نمونه برداری توسط رادیولوژیست در مرکز درمانی از طریق CT scan یا MRI انجام می شود.

نمونه برداری باز:

نمونه برداری باز:
نمونه برداری باز:

زمانی که تومور سرطانی قابل دسترس نباشد تا از طریق سوزن نمونه برداری شود، پزشک از روش نمونه برداری باز استفاده می کند. روش نمونه برداری باز در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد. پزشک برش کوچکی در نزدیکی محل تومور ایجاد می کند و به صورت مستقیم اقدام به برداشتن نمونه بافت تومور می کند.

دیگر آزمایشات تکمیلی:

از دیگر مراحل تشخیص سرطان استخوان ران و ساق پا، انجام آزمایش خون و ادرار است. این آزمایش ها به تشخیص تومور استخوان یا رد کردن دیگر بیماری ها کمک می کنند.

درمان سرطان استخوان ران و ساق

درمان سرطان استخوان ران و ساق
درمان سرطان استخوان ران و ساق

سرطان استخوان ران و ساق پا همانند سایر سرطان ها مراحل درمانی دارد که درمان کامل آن بستگی به عوامل مختلفی دارد. درمان سرطان استخوان ران و ساق پا به مواردی نظیر مرحله سرطان، سن بیمار، سلامت کلی بدن، اندازه و موقعیت تومور بستگی دارد.

درمان سرطان استخوان ران و ساق شامل موارد زیر می باشد:

درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:

درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:
درمان غیر جراحی تومورهای خوش خیم:

تومورهای خوش خیم بسیار راحت تر و سریع تر درمان می شوند. بسیاری از تومورهای خوش خیم با استفاده از دارو به خوبی درمان می شوند. دوره درمان تومورهای خوش خیم بستگی به نوع تومور دارد. پزشک برای بیماران دارای تومور خوش خیم مراقبت های پی در پی در نظر می گیرد و دائم دستور عکسبرداری و انجام آزمایش می دهد تا روند بهبودی بررسی گردد.

از جمله داروهای موثر برای درمان تومورهای خوش خیم شامل موارد زیر می باشد:

  • داروهای شیمی درمانی برای میلوم متعدد
  • داروهای مسکن برای از بین بردن درد و التهاب
  • داروهای بیسفسفونات برای جلوگیری از تحلیل استخوان و افزایش مقاومت آن
  • داروهای سیتوتوکسیک برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:

درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:
درمان غیر جراحی تومورهای بدخیم:

در صورتی که تومور سرطانی یک بیمار از نوع بدخیم باشد، روند درمان توسط تیمی از پزشکان متخصص انجام می گیرد. تیم پزشکی درمان سرطان در بیمارستان ایرانشهر شامل متخصص انکولوژیست، متخصص ارتوپدی، متخصص رادیولوژی، متخصص پاتولوژی و متخصص انکولوژی رادیوتراپی می باشد.

هدف تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر، از بین بردن تومور و جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی می باشد. در حالی که عملکرد عضوهای مختلف بدن حفظ گردد.

در صورتی که سلول های سرطانی در یک منطقه رشد کرده باشند، می توان گفت درمان کمی آسان تر است. اما اگر سلول های سرطانی به مرحله متاستاز رسیده باشند و در محل های دیگر بدن پخش شده باشند، درمان جدی تر و سخت تر خواهد بود.

تیم پزشکی برای درمان سرطان استخوان ران و ساق پا از ترکیب روش های درمانی زیر استفاده می کنند:

رادیولوژی:

در روی رادیولوژی از اشعه ایکس ری با دوز بالا استفاده می کنند تا سلول های سرطانی را نابود نمایند. با استفاده از این روش، تومور سرطانی به تدریج کوچک شده تا زمانی که به صورت کلی نابود می شود.

شیمی درمانی (درمان سیستمیک):

روش شیمی درمانی زمانی به کار گرفته می شود که سلول های سرطانی موفق شده اند به جریان خون راه پیدا کنند. پزشک زمانی این روش را مورد استفاده قرار می دهد که احتمال پخش شدن سلول های سرطانی به دیگر مناطق به خصوص خون بالا باشد.

شیمی درمانی شامل تزریق داخل وریدی، مصرف قرص یا کپسول می باشد. البته اکثر تومورهای بدخیم از طریق جراحی درمان می شود که بعد از آن از رادیولوژی و شیمی درمانی به عنوان درمان ترکیبی استفاده می گردد.

درمان جراحی تومورهای خوش خیم:

تومورهای خوش خیم معمولا از طریق روش های غیر جراحی درمان می شود اما در مواردی ممکن است پزشک، خارج کردن تومور از طریق جراحی را برای کاهش خطر شکستگی استخوان و سایر خطرات سرطان توصیه کند.

برخی از تومورهای خوشم خیم می توانند پخش شوند یا به صورت متاستاز، دیگر عضوها را درگیر کنند که استفاده از روش جراحی بهترین گزینه برای درمان قطعی می باشد.

در صورتی که سرطان استخوان همراه با علائم زیر باشد، پزشک روش جراحی را انتخاب می کند:

  • بزرگ شدن تومور بعد از توقف رشد
  • وجود درد و التهاب زیاد
  • علائم وارد شدن فشار روی عصب ها
  • اختلال در عملکرد مفصل مجاور

درمان جراحی تومورهای بدخیم:

درمان جراحی تومورهای بدخیم شامل موارد زیر می باشد:

جراحی نجات اندام:

در این روش، طی یک عمل جراحی قسمت سرطانی استخوان را خارج می کنند. در حالی که سعی می شود هیچ گونه آسیبی به عضلات، تاندون ها، اعصاب و عروق خونی وارد نشود.

طی این روش، جراح، بخش کامل تومور استخوانی و مقداری از بافت سالم اطراف آن را برش زده و خارج می کند. قسمتی از استخوان که حذف شده، از طریق کاشت فلزی یا جایگزین استخوان از بخش دیگری از بدن یا استخوان اهدایی احیا می شود.

قطع عضو:

قطع پا آخرین و سخت ترین راه حل درمان سرطان استخوان ران و ساق پا می باشد. پزشک در صورتی گزینه قطع پا را انتخاب می کند که با وجود استفاده از دیگر روش های درمان، سلول های توموری باقی بمانند و مجددا شروع به تقسیم و تکثیر و عود مجدد سرطان کنند.

همچنین اگر تومور، عروق و اعصاب را درگیر کرده باشد، دیگر امیدی به درمان سرطان نیست و پزشک مجبور به قطع عضو می شود. در این صورت یک اندام مصنوعی می تواند به عملکرد پا کمک کند.

شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا

شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا
شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا

شرایط بهبودی بعد از طی کردن مراحل درمان به موارد مختلفی بستگی دارد. نوع تومور و همچنین روش درمان سرطان تعیین کننده میزان بهبودی می باشند.

زمانی که مرحله درمان سرطان استخوان ران و ساق به پایان رسید، متخصصین بیمارستان ایرانشهر با استفاده از اشعه ایکس یا سایر تصویربرداری ها، وضعیت محل سرطان را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که سلول های سرطانی کاملا از بین رفته اند. پزشک همچنین به بیمار دستور می دهد تا هر چند ماه برای بررسی وضعیت سلول های سرطانی به مرکز درمانی یا پزشک مراجعه کند.

پزشک با انجام آزمایش هایی در دوره های زمانی منظم، رشد مجدد سلول ها را بررسی می کند و در صورت نیاز، دارو تجویز می نماید. تومورهایی که مجدد شروع به رشد می کنند، بسیار قوی تر هستند و مشکلات بیشتری را ایجاد می نمایند.

بنابراین توصیه می شود حتی بعد از درمان قطعی سرطان، به صورت مکرر به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلول های سرطانی شما بررسی شود و در صورت نیاز، از رشد مجدد آن ها جلوگیری گردد.

انواع تومورهای سرطانی استخوان پا

انواع تومورهای سرطانی استخوان پا
انواع تومورهای سرطانی استخوان پا

در این بخش با انواع تومورهای سرطانی استخوانی پا و ویژگی هر یک آشنا می شوید:

استئوما:

استئوما تومور سرطانی استخوانی خوش خیمی است که اغلب روی استخوان های صاف یا بلند نظیر ران، بازو و ساق به وجود می آید و رشد می کند. این تومور در استخوان های متراکم یا اسفنجی به وجود می آید و معمولا خطری را در پی ندارد.

در صورتی که با درد و تورم همراه نباشد، لزومی به درمان ندارد. زیرا مشکلی را برای بافت استخوان یا بافت های مجاور به وجود نمی آورد. اما اگر علائمی نظیر درد و تورم و التهاب داشته باشد، پزشک با استفاده از جراحی آن را از بافت استخوان حذف می کند.

استئوئید استئوما:

این نوع تومور نیز در دسته تومورهای خوش خیم قرار دارد که بیشتر افراد زیر 25 سال را درگیر می کند. درد مهم ترین و اصلی ترین علامت این تومور است که در شب ها تشدید می یابد. پزشک برای تسکین درد این نوع تومور، آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می کند.

در صورتی که استئوئید استئوما در ستون فقرات ایجاد شود، سبب بروز اسکولیوز می گردد. پزشکان از طریق جراحی یا رادیوفریکوئنسی یا پرتودرمانی اقدام به حذف این تومور می کنند.

استئوبلاستوما:

این تومور تقریبا مشابه استئوئید استئوما می باشد اما اندازه آن بزرگ تر است و همراه با دردهای شدید می باشد. طی عمل جراحی، این تومور حذف می شود و در صورت لزوم، پزشک از پیوند استخوان استفاده می کند.

استئوکندروما یا اگزوستوز:

استئوکندروما یا اگزوستوز توموری است که بیشتر در نوجوانان دیده شده است که با بلوغ در نوجوانان رشد آن متوقف می شود. این نوع تومور اغلب در استخوان های بلند به خصوص اندام های تحتانی رشد می کند.

تومور استئوکندروما یا اگزوستوز معمولا بدون درد است اما با بزرگ شدن بیش از اندازه ممکن است به عصب های مجاور فشار وارد کند که در نتیجه درد، بی حسی، گزگز و گاهی فلجی را به همراه دارد.

این نوع تومور در دسته تومورهای خوش خیم قرار دارد. اما در مواردی به تومور بدخیم تبدیل می شود. در صورتی که خوش خیم باشد، نیازی به درمان ندارد. پزشک با استفاده از MRI کلاهک غضروف استئوکندروما را اندازه گیری می کند که اگر اندازه آن بیشتر از 10 میلیمتر باشد، به عنوان تومور بدخیم آن را در نظر می گیرد.

کندروم:

کندروم نیز در دسته تومورهای خوش خیم قرار دارد که جنس از غضروف است و در درون استخوان به وجود می آید و رشد می کند. کندروم معمولا در استخوان های بلند نظیر دست و پا رشد می کند که معمولا جوانان نیز آن را تجربه می کنند.

این نوع تومور در موارد نادری غشای استخوانی را نازک می کند. در صورتی که تومور کندروم در بازو، ران و لگن رشد کند، احتمال تبدیل شدن به کندروسارکوم را دارد. در صورتی که این تومور به نوع بدخیم تبدیل شود، پزشک بافت غضروفی را می تراشد و حفره ایجاد شده را با پیوند استخوانی پر می کند.

کندروبلاستوم یا کدمن:

کندروبلاستوم تومور خوش خیمی است که در استخوان های بلند به وجود می آید و تا قبل از سن بلوغ، رشد آن متوقف می شوند. در صورتی که این تومور درد و التهاب به همراه داشته باشد، پزشک آن را تخلیه می کند و محل حفره را با استخوان اسفنجی پر می کند.

فیبروم استخوانی نشده:

فیبروم استخوانی نشده نیز که بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می کند، در استخوان های بلند به خصوص اندام های تحتانی به وجود می آید. این نوع تومور که خوش خیم است، معمولا هیچ گونه خطری نداشته و علائمی را به همراه ندارد.

از این رو نیاز به درمان ندارد. اما اگر توده بزرگ شود، خطراتی را به همراه دارد که در نتیجه پزشک با استفاده از کورتاژ و با پیوند استخوان اقدام به درمان آن می کند.

کیست استخوانی:

کیست استخوانی توموری خوش خیم بوده که در استخوان های بلند مانند ران و ساق به وجود می آید. محل تشکیل این کیست زیر صفحه رشد می باشد و معمولا درد و ناراحتی خفیفی را به همراه دارد. درون این تومور، مایعی شفاف رنگ وجود دارد.

برای درمان این نوع تومور، پزشکان بیمارستان ایرانشهر، از روش های جایگزینی پیوند استخوانی یا تزریق کورتون داخل کیست استفاده می کنند.

در صورتی که کیست شکستگی استخوان را به همراه داشته باشد، ابتدا شکستگی درمان می شود و سپس کیست از استخوان حذف می گردد. زیرا در مواردی، با جوش خوردن استخوان ها، کیست استخوانی خود به خود پر می شود.

کیست آنوریسمی:

کیست آنوریسمی نیز تومور خوش خیمی است که روی استخوان به وجود می آید و داخل آن خون است. این نوع کیست معمولا در ستون فقرات، استخوان لگن و ران به وجود آمده و رشد می کند.

از عوارض این نوع کیست می توان به تغییر شکل استخوان، شکستگی استخوان، درد، پاراپلژی در اثر ابتلای ستون فقرات اشاره کرد. پزشک برای درمان از روش جراحی یا رادیوتراپی با توجه به موقعیت تومور استفاده می کند.

استئوکلاستوم:

این نوع تومور که بیشتر افراد بین 15 تا 35 سال را درگیر می کند، به ندرت قبل از اتمام مرحله رشد دیده می شود. این تومور در استخوان های بلند به وجود می آید و در اکثر موارد، این نوع تومور، ناحیه زانو را درگیر می کند.

این نوع تومور در مواردی دچار متاستاز می شود که شایع ترین محل متاستاز آن ریه می باشد. پزشک با استفاده از عمل جراحی اقدام به درمان این تومور می کند.

سارکوم استئوژنیک:

سارکوم استئوژنیک نیز در استخوان های بلند به خصوص بخش انتهای پایینی استخوان فمور و انتهای بالایی استخوان تیبیا به وجود می آید. این نوع تومور در دسته تومورهای بدخیم است که در کودکان و نوجوانان نیز زیاد دیده می شود.

درد ناشی از این تومور به تدریج زیاد شده و دائمی می شود. با توجه به این که رشد تومور سارکوم استئوژنیک زیاد است، بافت استخوان پا خیلی زود تخریب شده و بعد از پاره شدن غشای استخوانی، سلول های سرطانی به بافت های مجاور پخش می شوند. پزشک از روش شیمی درمانی و جراحی برای درمان این تومور استفاده می کند.

کندروسارکوم:

تومور کندروسارکوم که از سلول های غضروفی به وجود می آید، شایع ترین سرطان استخوانی لگن و شانه می باشد. اغلب افراد بالغ بالای 30 سال و افراد مسن این نوع تومور را تجربه می کنند. رشد تومور کندروسارکوم آهسته است و معمولا خطرات کمی را به همراه دارد. این نوع تومور به پرتودرمانی و شیمی درمانی مقاومت نشان می دهد و تنها از طریق جراحی قابل درمان است.

سارکوم یوئینگ:

سارکوم یوئینگ در دسته تومورهای بدخیم و خطرناک قرار دارد و معمولا در کودکان و نوجوانان دیده می شود. این تومور استخوان های لگن و ران را درگیر می کند و از مغز استخوان به وجود آمده و رشد می کند. با گذشت زمان، سلول های این تومور بافت استخوانی منطقه خود را از بین می برند.

درد ناشی از این تومور به تدریج زیاد شده و دائمی می شود. به صورت کلی بیمار عوارض و مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد. سرعت انتقال آن به سایر بافت های مجاور نیز بالا است. به همین دلیل پزشک به سرعت درمان را از طریق شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی آغاز می کند.

میلوم متعدد:

میلوم متعدد به عنوان شایع ترین تومور بدخیم سرطانی است که از سلول های مغز استخوان به وجود می آید. معمولا افراد بالای 40 سال به این نوع سرطان مبتلا می شوند. میلوم متعدد اغلب استخوان های اسفنجی و پهن نظیر استخوان های لگن، دنده ها، جمجمه و مهره ها را درگیر می کند.

از جمله عوارض جدی این تومور می توان به کم خونی، بی اشتهایی، کاهش وزن، تب و درد شدید و دائمی اشاره کرد. پزشک برای درمان از ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می کند.

تومور متاستازی:

تومورهای متاستازی که در افراد بالای 40 سال دیده می شوند، شایع تر از تومورهای اولیه استخوان هستند. منشا چنین تومورهایی معمولا سرطان پستان، پروستات، کلیه، ریه، تیروئید و سرطان دستگاه گوارش می باشد. پزشک با استفاده از شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی اقدام به درمان جراحی می کند.

آیا درد و ورم ساق پا در زنان باردار نشاندهنده سرطان است؟

آیا درد و ورم ساق پا در زنان باردار نشاندهنده سرطان است؟
آیا درد و ورم ساق پا در زنان باردار نشاندهنده سرطان است؟

ورم و درد در ساق پای زنان باردار، نگرانی های زیادی را برای این گروه به وجود می آورد. برخی از زنان باردار نگران این موضوع هستند که ممکن است تورم و درد پا ناشی از توده سرطانی باشد.

باید بدانید که علت اصلی تورم در ساق پای زنان باردار، افزایش میزان غلظت کلسیم و خستگی عضلات پا در اثر افزایش وزن می باشد. بنابراین زنان باردار نباید نگران وجود توده سرطانی در پای خود باشند. زنان باردار برای کاهش تورم پاهای خود می توانند از متخصین بیمارستان ایرانشهر، راهکارهایی دریافت کنند.

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

نکاتی در خصوص تسکین درد ران و ساق پا

نکاتی در خصوص تسکین درد ران و ساق پا
نکاتی در خصوص تسکین درد ران و ساق پا

بسیاری از بیمارانی که مبتلا به سرطان استخوان ران و ساق هستند، دردهای شدیدی به خصوص در هنگام شب را تجربه می کنند که این موضوع تاثیر منفی بر کیفیت زندگی آن ها می گذارد. برای کاهش دردها، راهکارهای زیر را معرفی کرده ایم که برای کاهش دردها موثر هستند:

پوشیدن کفش مناسب:

از کفش های استاندارد و سایز پای خودتان استفاده کنید تا فشار کمتری به عصب های پا وارد شود. کفش های مخصوص و طبی برای افرادی که مشکل درد پا دارند، وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

نحوه صحیح ورزش:

در صورتی که ورزش می کنید، به نحوه ورزش کردن خود دقت داشته باشید. قبل از ورزش کردن، حتما بدن خود را گرم کنید. از انجام فعالیت های ورزشی سنگین بپرهیزید. از انجام ورزش هایی که نیاز به فعالیت زیاد پا دارد، مانند دوچرخه سواری و دوندگی پرهیز کنید.

استراحت:

در زمان انجام فعالیت های روزمره یا ورزش، حتما زمانی را به استراحت اختصاص دهید تا عصب ها و عضلات پا استراحت کنند و فشار روی آن ها کاهش یابد. انجام فعالیت ها به صورت مکرر دردها را تشدید می کند.

استفاده از پدهای گرم:

بهتر است از پدهای گرم برای کاهش دردها و تورم ساق و ران پا استفاده کنید. به خصوص اگر فعالیت های بدنی زیادی دارید، استفاده از این پدها بسیار موثر می باشد.

استفاده از یخ:

بهتر است بعد از هر گونه فعالیت ورزشی یا فعالیت زیاد روزمره، چند قطعه یخ را درون پلاستیک گذاشته و روی عضلات پا قرار دهید تا درد و تورم کاهش یابد.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

نکته مهمی که در خصوص سرطان استخوان ران و ساق پا باید بدانید، این است که هنوز راهی برای پیشگیری از بروز این سرطان کشف نشده است. با این حال پیروی از سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و ورزش، تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز انواع سرطان ها دارد.

سرطان استخوان ران و ساق پا جزء سرطان های نادری است که اغلب کودکان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می شوند. برای تشخیص و درمان سرطان استخوان ران و ساق پا می توانید به کلینیک سرطانی بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید.

در بیمارستان ایرانشهر، بهترین متخصصان با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها، اقدام به تشخیص و درمان انواع سرطان می کنند.

در پایان توصیه می کنیم، علائم سرطان لگن در مردان را مطالعه نمایید.

سوالات متداول سرطان استخوان ران و ساق

سوالات متداول سرطان استخوان ران و ساق
سوالات متداول سرطان استخوان ران و ساق

آیا سرطان استخوان کشنده است؟

امید به زندگی در این نوع سرطان بالا است و آمار مرگ ناشی از سرطان استخوان ران و ساق پا بسیار کم می باشد.

برای درمان این سرطان، به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

درمان نوع بدخیم سرطان استخوان توسط تیم پزشکی متخصص انجام می گیرد که متخصصانی شامل انکولوژیست پزشکی، انکولوژیست پرتویی، انکولوژیست ارتوپد، پاتولوژیست و رادیولوژیست درمان را انجام می دهند. پیشنهاد ما، مراجعه به بیمارستان ایرانشهر است.

در چه صورت درد پا نشانه سرطان استخوان است؟

درد پا در صورتی که زمان فعالیت بدن تشدید یابد یا در زمان شب شدت آن زیاد شود، یکی از علائم سرطان استخوان می باشد.

آیا سرطان استخوان ران و ساق پا درمان قطعی دارد؟

سرطان استخوان ران و ساق در صورتی که از نوع خوش خیم باشد، به صورت قطعی درمان می شود.

آیا همه ی تومورهای استخوانی سرطانی هستند؟

خیر؛ اکثر تومورهایی که در استخوان ها به وجود می آیند، از نوع خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

آیا سرطان استخوان پا متاستاز می کند؟

متاستاز سرطان استخوان پا تنها در صورتی که از نوع بد خیم ، رخ می دهد.

آیا برای درمان، باید پا قطع شود؟

قطع پا برای از بین رفتن سرطان و جلوگیری از انتشار آن، مرحله نهایی درمان می باشد. در صورتی که تومور بد خیم باشد و دیگر روش های درمان نتیجه بخش نباشند، پزشک پای بیمار را قطع می کند.

آیا تورم پا از نشانه های سرطان استخوان است؟

اولین علامت سرطان استخوان، درد است و به تدریج بیمار دچار التهاب و تورم می شود. تورم پا یکی از نشانه های سرطان استخوان است. اما علت قطعی بر وجود سرطان نیست و باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

https://cutt.ly/kNkfYsr

Table of Contents

یک پاسخ

  1. سلام خانوم 47 ساله هستم دقیقا وسط استخوان ران پای راست درد دارد و علائم دیگری ندارم امکان سرطان آیا وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید