لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

سرطان استخوان پا

سرطان استخوان پا

Table of Contents

آیا می‌دانید سرطان استخوان پا چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بیماری با ما همراه باشید.

یکی از بیماری‌های نادری که در ۷۵ درصد مواقع خوش‌خیم می‌باشد، اما بین ۱۵ تا ۲۵ درصد مواقع بدخیم می‌باشد، سرطان استخوان پا است.

علائم بسیار زیادی پشت بروز این نوع بیماری وجود دارد البته جای نگرانی در رابطه با این بیماری وجود ندارد. زیرا در اغلب مواقع قابل‌ درمان است و به ‌عنوان بیماری کشنده به حساب نمی‌آید.

این نوع از سرطان همانند دیگر سرطان‌های مختلف به واسطه رشد غیرطبیعی سلول‌ها در هر استخوان پدید می‌آید. کمتر از ۱ درصد از کل سرطان‌ها مشمول سرطان استخوان می‌باشد و در اغلب مواقع کودکان دچار این بیماری می‌شوند.

البته این ‌موضوع بدان معنا نیست که بزرگسالان درگیر استخوان سرطان استخوان پا نخواهند شد. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های درمانی برای این روش جراحی می‌باشد.

ویدئو سرطان استخوان پا

البته در کنار مسئله جراحی راه‌حل‌های درمانی دیگری همچون شیمی‌درمانی و پرتودرمانی وجود خواهد داشت. سرطان استخوان پا قادر است در هر کدام از استخوان‌های مختلف بدن پدید آید، اما در اغلب مواقع مشاهده می‌کنیم که استخوان لگن یا استخوان‌های بلندی همچون پاها و بازوها را درگیر خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله آیا سرطان زانو کشنده است را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک سرطان استخوان پا

اینفوگرافیک سرطان استخوان پا
اینفوگرافیک سرطان استخوان پا

با توجه به این‌که این بیماری برای تعداد بسیار زیادی از افراد اتفاق افتاده ‌است، بهتر است از روش‌های درمان این مشکل اطلاعاتی کسب کنید. خدمات گسترده‌ای تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای درمان سرطان استخوان پا به بیماران ارائه خواهد شد.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با این سرطان و ریشه‌کن شدن آن با ما در ادامه همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش سرطان استخوان پا کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

مطالبی که در ادامه این مبحث بررسی می‌کنیم، عبارت‌اند از:

آیا می‌دانید سرطان استخوان پا چیست؟

آیا می‌دانید دلیل بروز سرطان استخوان پا در چیست؟

آیا می‌دانید انواع سرطان استخوان پا شامل چیست؟

آیا می‌دانید شایع‌ترین سرطان استخوان پا شامل کدام موارد می‌شود؟

سرطان قوزک پا

سرطان استخوان مچ پا

سرطان استخوان ساق پا

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های سرطان استخوان پا شامل چیست؟

نشانه های سرطان استخوان ساق پا

نشانه‌های سرطان استخوان پا در کودکان

آیا می‌دانید بروز سرطان استخوان پا چه تأثیری بر روی پا می‌گذارد؟

چگونگی وجود تومور استخوانی

آیا می‌دانید تشخیص سرطان استخوان پا از چه روشی است؟

اشعه ایکس:

سی‌تی‌اسکن رایانه

اسکن ام آر آی

اسکن پی ای‌تی

اسکن استخوان

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا بدون جراحی چگونه است؟

پیدایش تومورهای خوش‌خیم

پیدایش تومورهای بدخیم

آیا می‌دانید چه درمانی برای تومورهای بدخیم در سرطان استخوان پا مؤثر است؟

استفاده از پرتودرمانی

استفاده از شیمی‌درمانی

استفاده از جراحی

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا از طریق جراحی به چه صورت است؟

استفاده از جراحی برای تومورهای خوش‌خیم

استفاده از جراحی برای تومورهای بدخیم

آیا می‌دانید شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا چگونه است؟

شرایط پیشگیری از سرطان استخوان پا

سخن آخر

 

آیا می‌دانید سرطان استخوان پا چیست؟

آیا می‌دانید سرطان استخوان پا چیست؟
آیا می‌دانید سرطان استخوان پا چیست؟

به رشد غیر عادی سلول‌ها در یک ناحیه مشخص ‌شده سرطان گفته می‌شود. حال تومورهایی که در ناحیه استخوان‌ها صورت می‌گیرند، با نام سرطان استخوان پا شناخته می‌شوند. در اغلب مواقع این سرطان در استخوان‌های کف پا و بند انگشت پدید می‌آید.

شایع‌ترین نوع سرطان بدخیم پا کندروسارکوم است که نگرانی‌های بسیار زیادی را برای بیماران در بر خواهد داشت. نوعی سرطان استخوانی بدخیم که امکان ایجاد آن در هر استخوانی وجود دارد اما در اغلب مواقع در ناحیه ساق و ساق، رگ لگن، ران دیده می‌شود، سرطان سارکوم یوئینگ می‌باشد.

در دسته‌بندی انواع سرطان استخوان پا، نوع سرطان دیگر که در سلول‌های تومور نابالغ در استخوان پدید می‌آید، با نام استئوسارکوم شناخته می‌شود. در بسیاری از مواقع تشخیص این نوع از بیماری در کمترین زمان ممکن حاصل می‌گردد.

اما در چندین تومور مختلف گزارش‌ شده است که تشخیص آن به سختی بوده ‌است. با این‌ حال درمان‌های محدودی در رابطه با این سرطان وجود دارد و امکان دارد به‌ همین دلیل بیماران در حیطه درمان این بیماری با مشکل مواجه شوند.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

سلول‌های توموری پا به ‌ندرت باعث به وجود آمدن متاستاز می‌شود

سلول‌های توموری پا به ‌ندرت باعث به وجود آمدن متاستاز می‌شود. دلیل این ‌موضوع رفتارهای کمتر تهاجمی تومورهای استخوانی در ناحیه پا به نسبت دیگر نقاط سیستم اسکلتی بدن می‌باشد.

قطع کردن پا در تعداد بسیار زیادی از افرادی که دچار این سرطان شده‌اند، سخت‌ترین روش ممکن برای درمان و جراحی می‌باشد.

به دلیل این ‌که حدوداً ۱۸ درصد از افراد بعد از برداشتن تومورها در محل آسیب دیده و برداشتن سلول‌های توموری از بافت‌ها، با این شرایط مواجه شده اند که میزانی از بافت‌های تومور همچنان باقی مانده ‌است، احتمال اینکه مجدداً سلول‌های توموری عود کنند و فرایند این سرطان دوباره شکل بگیرد، بسیار زیاد می‌باشد.

فاکتور مهمی که برای نتیجه در رابطه با تومورهای بدخیم استخوان پا وجود دارد، آنالیز کردن سلول‌های اطراف محل جراحی می‌باشد تا بتوان درمان بسیار مناسبی برای این بیماری فراهم ساخت.

آیا می‌دانید دلیل بروز سرطان استخوان پا در چیست؟

آیا می‌دانید دلیل بروز سرطان استخوان پا در چیست؟
آیا می‌دانید دلیل بروز سرطان استخوان پا در چیست؟

اگر بخواهیم به‌ صورت خلاصه در رابطه با علت اصلی پدید آمدن این سرطان بگوییم، منشأ اصلی آن استخوان ناشناخته است. در برخی از مواقع سرطان‌های استخوانی در ناحیه پا ارتباط مستقیمی با موارد ارثی خواهند داشت.

اما در برخی دیگر دلیل اصلی سرطان استخوان تابش در معرض قرار گرفتن برخی از تابش‌ها می‌باشد. در حالت کلی می‌توان دلیل اصلی پیدایش این نوع از سرطان را موارد زیر دانست.

  • در بسیاری از افراد مسن بیماری پاژه استخوانی اتفاق می‌افتد که می‌تواند خطر مبتلا شدن به این سرطان را بیشتر کند.
  • سندرم‌های ژنتیکی که از طریق خانواده‌ها انتقال داده می‌شود، نقش مستقیمی بر روی پیدایش این سرطان خواهند داشته و خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.
  • برخی از پرتودرمانی هایی که برای سرطان در نظر گرفته می‌شود و افراد را در معرض زیاد اشعه‌ها قرار می‌دهد. این موارد می‌تواند خطر مبتلا شدن به این سرطان در سال‌های آینده را بیشتر کند.

با این ‌دست از موارد توانستید دریابید که چه نکاتی دلیل اصلی پیدایش این سرطان می‌باشد. اگر شما نیز نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید و قصد دارید از روش‌های درمانی برای بهبودی استفاده کنید، بهتر است از خدمات ارزنده پزشکان مجموعه بیمارستان ایرانشهر بهره ‌مند شوید تا روش‌های درمانی مطابق با شرایط شما پیشنهاد شود.

آیا می‌دانید انواع سرطان استخوان پا شامل چیست؟

آیا می‌دانید انواع سرطان استخوان پا شامل چیست؟
آیا می‌دانید انواع سرطان استخوان پا شامل چیست؟

طبق بررسی‌های انجام‌ شده متأسفانه لازم است بگوییم عملکرد آخری که برای درمان این سرطان وجود دارد، قطع کردن آن ناحیه است. این بیماری شایع دارای انواع مختلفی می‌باشد که ممکن است هر فردی یکی از دسته‌بندی‌های آن را تجربه کرده باشد. حدوداً چند نوع از این سرطان مشاهده شده ‌است که در ادامه بیشتر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

یکی از انواع این سرطان استئوسارکوم شناخته می‌شود که عموماً بروز این نوع از بیماری در مردان بین ۱۰ تا ۲۵ سال بیشتر است و آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

تومورهای استخوانی که می‌تواند باعث درگیر شدن پاها، دست‌ها، شانه‌ها، زانو و استخوان‌های مختلف گردد، یکی دیگر از دسته‌بندی‌های این سرطان شناخته می‌شود. احتمال این ‌که بروز این دسته از سرطان به ریه متاستاز بدهد بسیار بالا می‌باشد.

تومور اوینگ

یکی دیگر از انواع این سرطان که به ‌عنوان حادترین نوع این بیماری شناخته می‌شود و اغلب در کودکان بین ۴ تا 14 ‌ساله پدید می‌آید، تومور اوینگ می‌باشد. این تومور همین‌طور در مردان نیز بسیار دیده‌ شده است و می‌تواند باعث درگیری استخوان‌های دراز دست و پا گردد. درصد پیدایش این نوع از سرطان استخوان در بین افراد ۳۰ سال به بالا بسیار اندک می‌باشد.

نوع نادری دیگری از این بیماری که می‌تواند بیشتر بین مردان بین سنین 35 ‌تا ۵۵ سال پدید آید، فیبروسارکوم می‌باشد که باعث درگیری استخوان‌های پشت زانو و پا خواهد شد.

نوع دیگری از سرطان استخوان پا در مردان که بسیار نادر است و می‌تواند بعد از 30 ‌سالگی بیشتر پدید آید، سرطان کوردما شناخته می‌شود. برای این ‌که این نوع از سرطان بیشتر در بدن زنده بماند، بعد از سنین 30 سالگی نشانه‌های خود را بروز می‌دهد.

بهتر است به این نکته نیز دقت داشته باشید که این سرطان می‌تواند نواحی مختلفی را درگیر کند. به‌ عنوان نمونه بخش‌هایی همچون استخوان مچ پا، سرطان قوزک پا، سرطان استخوان ساق پا، سرطان استخوان ران پا، سرطان روی پا، سرطان استخوان کف پا، سرطان بند انگشت از مهم‌ترین مواردی است که از طریق سرطان استخوان در ناحیه پا درگیر خواهند شد.

آیا می‌دانید شایع‌ترین سرطان استخوان پا شامل کدام موارد می‌شود؟

آیا می‌دانید شایع‌ترین سرطان استخوان پا شامل کدام موارد می‌شود؟
آیا می‌دانید شایع‌ترین سرطان استخوان پا شامل کدام موارد می‌شود؟

حال که در مطلب قبلی اطلاعات کافی در رابطه با انواع سرطان استخوان پا کسب گردید، شاید این سوال در ذهن شما پیش آید که کدام یک از سرطان‌های نامبرده بیشتر در بدن افراد اتفاق می‌افتد.

در ادامه خواهیم گفت که شایع‌ترین انواع بیماری‌های انواع این بیماری‌ها به چه صورت می‌باشد تا در صورت لزوم بتوانید با کمک گرفتن از پزشکان بیمارستان ایرانشهر در برطرف نمودن مشکلات ایجاد شده موفق باشید و درمان خود را نزد پزشکان متخصص این بیمارستان سپری کنید.

سرطان قوزک پا

سرطان قوزک پا
سرطان قوزک پا

شایع‌ترین علائمی که در راستای پدیدار شدن این سرطان صورت می‌گیرد، در ناحیه قوزک پا می‌باشد. سلول‌های سرطانی اولیه و ثانویه که به‌ عنوان سلول‌های متاستاز شده شناخته می‌شوند، در ابتدای امر به ناحیه قوزک پا حمله ور خواهند شد و این عامل مؤثری برای پیدایش اختلالات در حیطه تولید گلبول‌های قرمز و مقاومت گلبول‌های سفید خواهد بود.

هنگامی ‌که هجوم بردن این دسته از این سلول‌های سرطانی باعث کاهش یافتن سیستم ایمنی بدن می‌گردد، مقاومت سلول‌های سرطانی بیشتر خواهد شد و تومور قوزک پا در این ناحیه پدیدار می‌گردد.

اطلاعات کامل تری در این زمینه در صفحه سرطان قوزک پا درج شده است.

سرطان استخوان مچ پا

سرطان استخوان مچ پا
سرطان استخوان مچ پا

یکی دیگر از انواع این سرطان در ناحیه مچ پا پدید می‌آید و با دردهای گاه و بی‌گاه نشانه‌های خود را بروز می‌دهد. سپس بعد از گذشت مدت ‌زمانی این دردها شدید و دائمی خواهد شد.

به‌ مرور زمان سرطان استخوان مچ پا پیشرفت خواهد کرد و در این هنگام دیگر فرد دچار لنگ زدگی خواهد شد و التهابات و تورم‌های بسیار زیادی در ناحیه پشت مچ پا حاصل می‌گردد.  ضمنا احتمال شکستگی استخوان، ضعیف کردن استخوان از طریق سرطان استخوان مچ پا وجود خواهد داشت و می‌تواند بر روی این موارد تاثیر گذار باشد.

سرطان استخوان ساق پا

سرطان استخوان ساق پا
سرطان استخوان ساق پا

یکی دیگر از شایع‌ترین انواع این سرطان در ناحیه ساق پا می‌باشد.

اطلاعات کامل تری در این زمینه در صفحه سرطان استخوان ران و ساق آورده شده است.

افرادی که دچار این نوع از عارضه می‌شوند، دردهای بسیار شدیدی در بخش ساق پا احساس می‌کنند. این دردها به‌ مرور زمان با رفتن راه رفتن بسیار شدیدتر خواهد شد.

اگر به‌ مرور زمان این سرطان وخیم‌تر گردد، شاهد پیدایش تومورهای سرطانی در ناحیه ساق پا خواهیم بود که این مسئله می‌تواند نگرانی‌های بسیاری را در بر داشته باشد.

پیدایش تومورهای سرطانی در ساق پا باعث می‌شود، قدرت تحرک و راه رفتن افراد از بین برود و یا این ‌که فرد نمی‌تواند در بازه زمانی طولانی مدتی سر پا بایستد. از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های سرطان استخوان ساق پا مواردی همچون تب و لرز، احساس سرما، عرق کردن در خواب، کاهش اشتها و کاهش وزن می‌باشد.

با شناخت انواع سرطان‌های این سرطان قطعا لازم است از روش‌های درمانی این موضوع نیز بدانید. زیرا تعداد بسیار زیادی از افراد با این معضل دست ‌و پنجه نرم می‌کنند و نگرانی‌هایی در رابطه با درمان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت روش‌های درمانی می‌توانید از پزشکان و متخصصان بیمارستان ایرانشهر به ‌عنوان یک مجموعه بی‌نظیر کمک بخواهید.

همچنین توصیه می کنیم، مقاله آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های سرطان استخوان پا شامل چیست؟

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های سرطان استخوان پا شامل چیست؟
آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های سرطان استخوان پا شامل چیست؟

ابتدا توصیه می کنیم، مقاله کامل علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را مطالعه کنید.

نشانه‌ها و علائم علائم متعددی نشان ‌دهنده پیدایش سرطان استخوان پا خواهند بود. بارزترین نشانه این بیماری دردهای بسیار زیادی در شب‌ هنگام به وقت راه رفتن می‌باشد.

هنگامی‌ که محدوده حرکتی افراد گسترش پیدا می‌کند و فعالیت آن‌ها در طول روز بیشتر می‌باشد، درد نیز در این نواحی بیشتر خواهد شد و امکان لنگ زدگی نیز وجود خواهد داشت.

در شرایطی که روز به ‌روز این سرطان پیشرفت می‌کند، تورم نیز به دردهای موجود اضافه خواهد شد و باعث شکل‌گیری چیزی شبیه به تومور در ناحیه مچ یا ساق پا خواهد شد.

در صورت درگیر شدن نی درشت  در کنار این  بیماری فشارهای بسیار زیادی به عصب وارد می‌شود و می‌تواند قسمت تحتانی پا را دچار التهاب کند. به‌ مرور زمان با پیشرفت سرطان استخوان پا و احتمال شکستگی، ضعف استخوان‌ها چندین برابر خواهد شد. به‌ مرور زمان علائم و نشانه‌های موجود در این بیماری پیشرفت پیدا می‌کند و شرایط وخیم‌تری را ارائه خواهد داد.

در رابطه با شناخت برخی دیگر از علائم مربوط به این بیماری باید به مواردی همچون سرد شدن بدن، تب، عرق سرد در شب و کاهش وزن ناگهانی اشاره داشت. البته در بسیاری از مواقع دیده ‌شده است که هیچ‌گونه نشانه و علائمی درپی بیماری سرطان استخوان پا مشاهده نشده‌ است.

نشانه های سرطان استخوان ساق پا

نشانه های سرطان استخوان ساق پا
نشانه های سرطان استخوان ساق پا

با توجه به این ‌که در مطالب بالا در رابطه با نشانه‌های استخوان نشانه‌های پیدایش سرطان استخوان پا گفتیم هنگامی ‌که سرطان در ناحیه ساق پا پدید می‌آید، علائم متفاوت‌تری را از خود نشان می‌دهد. طبق برآوردهای انجام‌ شده تحت متخصص تحت نظر متخصصین و پزشکان بیمارستان ایرانشهر علائمی همچون موارد زیر در رابطه با بروز سرطان استخوان پا وجود دارد.

  • التهاب، تورم و قرمزی از مهم‌ترین نشانه‌های سرطان استخوان ساق پا است.
  • گرفتگی ساق پا می‌تواند یکی از علائم سرطان آن باشد.
  • ضخیم شدن پوست یا پینه زدن پوست ساق پا از دیگر نشانه‌های این نوع از سرطان است.
  • سخت راه رفتن از دیگر علائم پیدایش این نوع از سرطان می‌باشد.

ناگفته نماند که بارزترین نشانه‌های این نوع از بیماری در شب ‌هنگام می‌باشد. علی ‌الخصوص هنگامی‌که فرد فعالیت‌های متعددی داشته باشد و در بازه زمانی طولانی ‌مدت راه رفته باشد، نشانه‌های بیشتری از این بیماری بروز پیدا می‌کند.

مواردی همچون عرق سرد در شب، سرد شدن بدن، کاهش وزن ناگهانی و تب از دیگر علائم این بیماری نادر به حساب می‌آید که باید در رابطه با آن‌ها هوشیار باشید تا به‌ محض پیدایش هر کدام از علائم ها هرچه سریع‌تر تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای درمان اقدام کنید.

نشانه‌های سرطان استخوان پا در کودکان

نشانه‌های سرطان استخوان پا در کودکان
نشانه‌های سرطان استخوان پا در کودکان

در بین کودکان دو نوع شایع از سرطان استخوان پا وجود دارد که با نام استئو سارکوم و سارکوم یوئینگ شناخته می‌شوند. اغلب این نوع از بیماری‌ها در سنین نوجوانی در بعداً کودکان پدید می‌آید. نشانه‌های متعددی برای شناخت این نوع از بیماری وجود دارد.

مهم‌ترین آن به وجود آمدن توده‌های نرم در پاها می‌باشد. اما به‌ غیر از آن امکان دارد، برخی از علائم و نشانه‌های دیگر هشدار دهنده بروز این بیماری باشد. این نشانه‌ها شامل موارد زیر خواهند شد.

  • کاهش وزن ناگهانی
  • خستگی شدید
  • تب بدون دلیل
  • شکستگی بدون دلیل استخوان‌ها
  • سخت حرکت دادن استخوان‌های پا
  • لنگ زدن پا ناشی از سرطان

آیا می‌دانید بروز سرطان استخوان پا چه تأثیری بر روی پا می‌گذارد؟

آیا می‌دانید بروز سرطان استخوان پا چه تأثیری بر روی پا می‌گذارد؟
آیا می‌دانید بروز سرطان استخوان پا چه تأثیری بر روی پا می‌گذارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این نوع از سرطان باید بدانید یکی از نگران ‌کننده‌ترین عوارضی که بعد از پیدایش تومورهای استخوانی که به دلیل سرطان استخوان پا بر روی بدن افراد صورت‌ گرفته است، تقسیم و رشد غیر طبیعی سلول‌ها می‌باشد که به ‌مرور زمان باعث ضعف بیش‌ از اندازه استخوان‌ها در داخل بدن می‌گردد. زیرا روز به‌ روز این سلول‌ها جای بافت‌های قوی و سالم را در استخوان‌ها خواهند گرفت و آن‌ها را تضعیف می‌کنند.

در نهایت استخوان مربوطه پا بسیار ضعیف ضعیف خواهد شد و در معرض شکستگی‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین هر گونه آسیب جزئی به پا می‌تواند آثار و عوارض مخربی را در این نوع از بیماری به‌ جای بگذارد.

چگونگی وجود تومور استخوانی

چگونگی وجود تومور استخوانی
چگونگی وجود تومور استخوانی

بر اساس اینکه در درون استخوان‌ها تومورهای استخوانی شکل می‌گیرد، شناخت نشانه‌ها و علائم تومور کار آسانی نمی‌باشد. به‌ همین دلیل نمی‌توان فهمید که تومور استخوانی در درون پا وجود دارد.

در این مواقع اگر دچار درد یا برآمدگی جدید بر روی ناحیه پا شده‌اید، بهتر است آن را جدی بگیرید و از کنار مواردی همچون تورم همراه با کبودی غیرعادی ساده نگذرید. امکان دارد در اغلب در ابتدا تصور کنند که دچار شکستگی پا شده اید.

بنابراین با مراجعه به پزشکان متخصص ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر بهتر است به تشخیص دقیقی در رابطه با وجود تومورهای استخوانی و احتمال شکستگی‌های موجود به دلیل بروز تومورها بپردازید.

طبق بررسی‌های انجام ‌شده تعداد بسیار زیادی از تومورهای موجود در درون استخوان‌ها غیر سرطانی می‌باشند، اما همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد امکان دارد مشکلات متعددی را برای افراد ایجاد کنند.

برخی از تومورهای شایع در استخوان پا شامل موارد زیر می‌شود:

  • استئوکندروما: خوش خیم
  • انکندروما: خوش‌خیم
  • کندروسارکوما: بدخیم
  • Ewing’s sarcoma: بدخیم

ناگفته نماند که پیدایش این نوع از بیماری، همیشه با نشانه‌های درد همراه نیست. اما غیرطبیعی نیست که وجود تومورهای بدخیم سبب درد در نواحی مختلف پا گردد. برای درمان تومورهای استخوانی پا در ابتدا باید نوع تومور را شناخت.

زیرا در برخی از مواقع تنها روش ممکن استفاده از جراحی‌هایی است که تحت نظر پزشکان در بیمارستان ایرانشهر صورت می‌گیرد تا از این طریق بتوان بیمار را از شر این تومورها رها کرد.

آیا می‌دانید تشخیص سرطان استخوان پا از چه روشی است؟

آیا می‌دانید تشخیص سرطان استخوان پا از چه روشی است؟
آیا می‌دانید تشخیص سرطان استخوان پا از چه روشی است؟

در رابطه با تشخیص سرطان استخوان پا در ابتدای امر در با مراجعه به پزشکان سوالاتی در رابطه با علائم و سوابق پزشکی شما پرسیده می‌شود، سپس معاینات فیزیکی بر روی بیمار انجام می‌گیرد و بعد از آن نوبت دریافت تصاویر استخوان‌های مربوط به پا از طریق آزمایشات تصویربرداری مختلف می‌باشد تا پزشک تشخیص دقیقی در رابطه با بروز سرطان استخوان پا داشته باشد.

مهم‌ترین آزمایشاتی که می‌تواند برای تشخیص سرطان استخوان پا کارساز باشد موارد زیر شمرده می‌شوند.

اشعه ایکس:

نشان ‌دادن وجود تومورها و اندازه آن‌ها برعهده این نوع از تصویربرداری می‌باشد.

سی‌تی‌اسکن رایانه

دریافت تصاویر دقیق‌تر از شرایط و موقعیت تومور برعهده‌ی این نوع از اشعه ایکس می‌باشد.

اسکن ام آر آی

آهنر‌بای قوی که برای این نوع از تصویربرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تمامی اجزای بدن را به‌ صورت دقیق بررسی می‌کند.

اسکن پی ای‌تی

برای استفاده از این روش میزان گلوکز به رگ‌های بیمار تزریق می‌شود تا از طریق اسکنر تشخیص سلول‌های سرطانی آسان‌تر گردد. دلیل اصلی مصرف گلوکز این است که سلول‌های سرطانی برای دریافت انرژی بیشتر به گلوکز ها می‌چسبند و از این طریق قابل ‌تشخیص می‌باشند.

اسکن استخوان

برای این نوع از اسکن مواد رادیواکتیو خاص به بدن بیمار تزریق خواهد شد. این نوع از مواد در استخوان‌ها جمع خواهد شد. سپس اسکنر می‌تواند وجود تومورهای مختلف را از این طریق تشخیص بدهد.

برای بهره ‌برداری از روش‌های تشخیص سرطان استخوان پا می‌توانید از تجهیزات منحصر به ‌فرد بیمارستان ایرانشهر استفاده داشته باشید و سپس با کمک گرفتن از تیم پزشکی این مجموعه از روش‌های درمانی به نتیجه‌ی درمان به نتیجه خوبی از درمان برسید.

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا بدون جراحی چگونه است؟

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا بدون جراحی چگونه است؟
آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا بدون جراحی چگونه است؟

برای اینکه فرآیند درمان در حیطه سرطان استخوان پا صورت بگیرد، موارد و پارامترهای مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. مهمترین چیز مرحله سرطان است.

برای اطلاعات بیشتر، سرطان استخوان درمان قطعی دارد را مطالعه کنید.

در صورتی ‌که سرطان استخوان پا به‌ صورت موضعی بر روی بدن صورت ‌گرفته باشد، سلول‌های سرطانی حاصل‌ شده از این بیماری فقط در موضع تومور و ناحیه اطراف آن قرار خواهند گرفت.

اما در صورتی‌ که سرطان به مرحله متاستاز برسد، می‌تواند در تمامی نقاط بدن گسترش پیدا کند و فرآیند این بیماری را جدی‌تر و سخت‌تر کند. قطعا درمان نیز در این مواقع امن دشواری‌هایی را پیش رو خواهد داشت.

طی تحقیقات گسترده‌ای که در رابطه با این بیماری انجام دادیم، دریافتیم طبق گفته وب‌سایت های پزشکی برخی از سرطان‌ها می‌توانند بدن کودکان و برخی دیگر بدن بزرگسالان را تحت تاثیر قرار بدهند. رایج‌ترین روند درمان، جراحی و برداشتن قسمتی از عضو می‌باشد.

اما در رابطه با سرطان استخوان پا در برخی مواقع استفاده از روش‌های درمانی شیمی ‌درمانی و پرتو درمانی نیز کاربردی خواهد بود و با توجه به شرایط و سن بیمار انتخاب روش درمان صورت خواهد گرفت.

شما نیز می‌توانید با کمک گرفتن از پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهر مسیر هموارتری را برای درمان‌های غیر جراحی سپری کنید. حال در ادامه بیشتر در رابطه با درمان بدون جراحی برای بیماری سرطان استخوان پا خواهیم گفت.

پیدایش تومورهای خوش‌خیم

در صورتی که با بروز بیماری سرطان استخوان پا تومورهای ایجاد شده بر روی بدن خوش‌خیم باشد، تحت نظر پزشک خود لازم است نظارت دقیقی لازم است.

پزشک معاینات دقیقی در رابطه با شرایط بدنی شما انجام بدهد و بعد از بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق در رابطه با شرایط جسمانی شما تشخیص دهد که آیا تغییر و یا تقسیمی در روند تومورها صورت‌ گرفته است یا هیچ‌گونه رشدی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

قطع به‌ یقین بیمار در این بازه زمانی نیاز به استفاده از داروهای مناسب با شرایط خوب خود دارد و باید تحت نظر آزمایشات تخصصی‌تر قرار بگیرد.

از طریق مصرف برخی از داروها می‌توان بخشی از تومورهای خوش‌خیم را درمان کرد و نتیجه خوبی از سلامت افراد گرفت. زیرا تومورهای خوش‌ خیم با گذشت زمان بدون انجام هیچ‌گونه جراحی ناپدید خواهند شد و جای هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با بروز این سرطان به ‌صورت خوش ‌خیم وجود نخواهد داشت.

پیدایش تومورهای بدخیم

مسئله مهمی که در راستای بروز بیماری این سرطان و اهمیت دارد، پیدایش تومورهای بدخیم می‌باشد. در صورتی‌ که تشخیص داده شود سرطان موجود در بدن بیمار از نوع بدخیم می‌باشد، درمان شخص از طریق گروهی از پزشکان و متخصصین مختلف صورت می‌گیرد.

این افراد برای این‌ که بتوانند بهترین شرایط و خدمات درمانی را برای بیمار فراهم کنند، باید اطلاعات خود را با یکدیگر رد و بدل کنند و با همکاری یکدیگر برای سلامت جان بیمار بکوشند.

پزشک اصلی که روند درمان بیمار را برعهده می‌گیرد، آنکولوژیست می‌باشد. پزشکانی که در حیطه سرطان و درمان آن تخصص کافی دارند، بنا با نام آنکولوژیست ‌ها شناخته می‌شوند. اما بخش دیگری از گروه‌های پزشکی در کنار آنکولوژیست باید در زمینه درمان تومورهای بدخیم بیمار همکاری داشته باشند.

به ‌عنوان نمونه پزشک آسیب ‌شناس، رادیولوژیست، آنکولوژیست پرتویی، آنکولوژیست پزشکی، آنکولوژیست ارتوپد از مهم‌ترین پزشکان برای درمان تومورهای بدخیم شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین اهداف پزشکان از درمان این نوع از سرطان این است که بتوانند عملکرد اندام‌های مربوطه را حفظ کنند و در بهترین حالت ممکن بتوانند فقط بخش خاص بدن که مورد حمله تومورها قرار گرفته است را درمان کنند.

چندین روش مختلف در این مواقع تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای درمان تومورهای بدخیم در راستای این سرطان پیشنهاد خواهد شد.

اگر شما نیز قصد دارید اطلاعات بیشتری در راه اگر شما نیز دچار تومورهای بدخیم سرطان استخوان پا هستید و در صدد تا بتوانید درمان مؤثر و مفیدی برای این روش پیدا کنید، قطعا کمک گرفتن از تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر می‌تواند درمان شما را راحت‌تر کند. حال در ادامه خواهیم گفت که چه روش‌های درمانی در تومورهای بدخیم کارساز و مفید می‌باشد .

آیا می‌دانید چه درمانی برای تومورهای بدخیم در سرطان استخوان پا مؤثر است؟

آیا می‌دانید چه درمانی برای تومورهای بدخیم در سرطان استخوان پا مؤثر است؟
آیا می‌دانید چه درمانی برای تومورهای بدخیم در سرطان استخوان پا مؤثر است؟

همان‌طور که گفتیم درمان‌های جدی‌تری برای تومورهای بدخیم تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین بیمارستان صورت خواهد گرفت. تیم پزشکی که درصدد است تا بتواند درمان را برای بیمار فراهم کند و با بررسی دقیق‌تر بر روی شرایط بیمار یکی از روش‌های زیر را انتخاب خواهد کرد.

استفاده از پرتودرمانی

پرتو درمانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند این سرطان که حاصل از تومورهای بدخیم می‌باشد را درمان کند. هدف اصلی از پرتو درمانی از بین بردن سلول‌های سرطانی از طریق دوز بالای اشعه ایکس می‌باشد. این پرتو درمانی با هدف کوچک شدن تومورها برای بیمار تجویز خواهد شد.

صرفاً استفاده از پرتو درمانی در ناحیه پرتو درمان را حاصل می‌کند و هیچ‌گونه اثربخشی در عملکرد دیگر سلول‌های بخش‌های مختلف بدن نخواهد گذاشت. با توجه به شرایط تومور و وضعیت بیمار پزشک تشخیص می‌دهد که آیا استفاده از پرتو درمانی می‌تواند انتخاب خوبی برای درمان فعلی بیمار باشد یا این ‌که بهتر است از روش‌های دیگری برای تومورهای بدخیم سرطان استخوان پا استفاده داشته باشد.

استفاده از شیمی‌درمانی

روش دیگری که در کنار پرتو درمانی کاربرد بالایی برای این سرطان و بروز تومورهای بدخیم خواهد داشت، شیمی ‌درمانی می‌باشد. استفاده از این راهکار اصولاً برای از بین بردن سلول‌های تومور انجام می‌گیرد.

این سلول‌ها در حال پخش شدن در جریان خون می‌باشند، اما همچنان نمی‌توان آن‌ها را به واسطه روش‌هایی همچون اسکن‌ها و آزمایش‌های مختلف تشخیص داد. بنابراین شیمی‌درمانی روش مناسبی برای این نوع از سلول‌های تومور که قابل‌ رؤیت نیستند، می‌باشد.

در حالت کلی هنگام این درمان تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر توصیه می‌شود که تومورهای سرطانی احتمال انتشار بسیار زیادی در بدن خواهند داشت و می‌توانند دیگر نقاط بدن را تحت تاثیر قرار بدهند.

مواد شیمی‌درمانی به‌ صورت تزریق در رگ برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا این‌ که در برخی از مواقع استفاده از روش‌های شیمی ‌درمانی به ‌صورت قرص و یا کپسول بلعیدنی می‌باشد.

تشخیص این ‌که کدام یک از روش‌های موجود دفاع حال بیمار را تضمین می‌کند و می‌تواند به او برای رسیدن به سلامتی کمک کند، با پزشکان و تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین بیمارستان در زمینه درمان این سرطان می‌باشد.

استفاده از جراحی

در حالت کلی مهم‌ترین فرایندی که برای درمان تومورهای بدخیم در این سرطان وجود دارد، استفاده از جراحی می‌باشد. پزشکان در اغلب مواقع روش جراحی را توصیه خواهند کرد. اما در بسیاری از مواقع امکان دارد کمک گرفتن از روش پرتو درمانی و شیمی ‌درمانی در کنار جراحی کارساز و مفید باشد و بتواند درمان را به بهترین نحو ممکن برای بیمار فراهم سازد.

در هر صورت اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش‌های درمانی این سرطان دارید، می‌توانید از تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر به‌ عنوان بهترین بیمارستان تخصصی در این‌ مورد کمک بخواهید.

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا از طریق جراحی به چه صورت است؟

آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا از طریق جراحی به چه صورت است؟
آیا می‌دانید درمان سرطان استخوان پا از طریق جراحی به چه صورت است؟

همان‌طور که در مبحث قبلی گفتیم اصلی‌ترین راهکار درمانی که تحت نظر تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر برای بیماران صورت خواهد گرفت، جراحی می‌باشد. اما جراحی برای تومورهای خوش‌خیم و تومورهای بدخیم در ۲ دسته‌بندی متفاوت است که بهتر است اطلاعات کافی را در این ‌مورد در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

استفاده از جراحی برای تومورهای خوش‌خیم

امکان دارد بر اساس شرایط بدنی بیمار، پزشک تشخیص دهد می‌تواند از طریق جراحی سلول‌های تومور خوش‌ خیم را بردارد و از این طریق میزان خطر شکستگی‌های متعدد و ناتوانی‌های بلند مدت را که بر اثر پیدایش این سرطان در بدن افراد برقرار است را کاهش دهد.

دیده‌ شده که برخی از تومورها بعد از درمان و جراحی نیز مجدداً رشد داشته‌اند. تومورهای خوش‌خیم به ‌ندرت می‌توانند به دیگر نقاط بدن گسترش پیدا کنند و مکان‌های دیگر را تحت تاثر سلول‌های سرطانی قرار بدهند، اما در برخی از مواقع جراحی راه‌ حل خوبی برای برداشت تومورهای خوش‌خیم می‌باشد. این ‌موضوع تحت نظر پزشک شما تشخیص داده خواهد شد.

استفاده از جراحی برای تومورهای بدخیم

دو نوع جراحی طبق نظر تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر برای تومورهای بدخیمی که حاصل از این سرطان می‌باشد، انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

جراحی از نوع Limb salvage

استفاده از این نوع جراحی باعث می‌شود بخشی از استخوان برداشته شود. اما همچنان بخش‌هایی همچون تاندون‌ها، اعصاب و عروق خونی، ماهیچه‌ های سالم اطراف سلول‌های سرطانی به‌ صورت سالم باقی خواهند ماند.

جراحی‌هایی که در رابطه با تومور استخوان پا انجام می‌گیرد، بدین‌ صورت است که بخشی از بافت سالم اطراف سلول‌های سرطانی خارج خواهد شد و استخوان مربوطه بریده می‌شود و سپس پروتز و یا تکه‌ای از استخوان از بخش‌های مختلف دیگر بدن به ‌عنوان استخوان کمک‌کننده جایگزین استخوان اصلی خواهد شد. این روش برای برخی از افراد کارساز و مفید می‌باشد.

قطع عضو

در برخی از مواقع جراحی در جهت درمان این سرطان با قطع عضو همراه است. همان‌طور که می‌دانیم قطع عضو برداشتن تمام یا بخشی از عضو مربوطه می‌باشد.

عموماً هنگامی از این نوع جراحی استفاده خواهد شد که میزان تومور دیده ‌شده بر روی ناحیه اعصاب بسیار زیاد باشد و باعث درگیری عروق خونی نیز شده باشد. بعد از این نوع از جراحی اتصال اندام مصنوعی کمک می‌کند تا فرد بعد از قطع عضو عملکرد عادی در راستای یک زندگی جدید داشته باشد.

برای تشخیص دقیق‌تری در رابطه با روش‌های درمان با توجه به شرایط، بهتر است حتما تحت نظر پزشکان متخصص معاینه شوید و با انجام آزمایشات متعدد و راهکاری را برای درمان انتخاب کنید. تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با درمان با این سرطان بهترین شرایط را پیش پای بیماران قرار خواهند داد تا سلامت آن‌ها حفظ گردد.

آیا می‌دانید شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا چگونه است؟

آیا می‌دانید شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا چگونه است؟
آیا می‌دانید شرایط بهبودی بعد از درمان سرطان استخوان پا چگونه است؟

بعد از درمان این سرطان براساس نوع تومور و همین‌طور نوع درمان، مدت ‌زمان و شرایط بهبودی برای هر فرد متفاوت می‌باشد. هنگامی ‌که تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر درمان بیمار به انتها رسید، امکان دارد پزشک اصلی بیمار از طریق اشعه ایکس و یا دیگر روش‌های تصویربرداری برای مطمئن شدن از این‌که تومور به‌ صورت کامل از بدن بیمار رفع شده‌ است و از نواحی مربوطه عکس‌هایی دریافت کند.

سپس روند درمان و ویزیت‌های مجدد در هر ماه سپس بعد از درمان بیمار موظف است برای ویزیت و بررسی دقیق‌تر و انجام آزمایشات سرطانی به ‌صورت مرتب به پزشک خود مراجعه داشته باشد.

حتی اگر تمامی شرایط جراحی به‌ خوبی سپری ‌شده باشد و تومور از بین ‌رفته باشد، بهتر است بدانید که حتما باید مطمئن شوید تا سرطان در بدن شما دوباره عود نکند و برای کنترل این سرطان بجنگید. تومورهایی که دوباره می‌توانند به بدن بازگردند نگرانی‌های بیشتری را در بر خواهند داشت و می‌توانند مشکلات جدی را ایجاد کند. به ‌همین دلیل تشخیص زودهنگام آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

شرایط پیشگیری از سرطان استخوان پا

سوالی که در ذهن بسیاری از بیماران پیش می‌آید، این است که چگونه می‌توان از بروز این نوع از بیماری پیشگیری کرد. لازم به ذکر است بدانی تا به امروز هیچ روش تعیین‌ شده و دقیقی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. زیرا دلیل اصلی پیدایش این مشکل نامعلوم است.

به ‌غیر از مسئله‌ای که در رابطه با در معرض تشعشعات قرار گرفتن وجود دارد، باقی دلایل پیدایش این مشکل مجهول است. شاید بهترین روش پیشگیری تشخیص زود هنگام از طریق چکاپ‌های سلامت استخوان باشد تا در صورت هر گونه علائم مشکل ‌ساز فورا روند درمان برای بیمار صورت بگیرد. در این شرایط بلافاصله می توانید با مراجعه به پزشکان بیمارستان ایرانشهر از روش‌های درمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سخن آخر

سخن آخر
سخن آخر

تلاش کردیم در این مطلب اطلاعات کلی و جامعی در رابطه با این سرطان فراهم سازیم. درست است که بروز این نوع از سرطان برای بسیار نادر است،

اما بهتر است اطلاعات کافی در رابطه با روش‌های درمانی آن که شامل شیمی ‌درمانی، پرتو درمانی و در برخی از مواقع جراحی می‌باشد، داشته باشید تا در صورت بروز کوچک‌ترین علائم فوراً تشخیص به هنگامی از بیماری موجود داشته باشید و برای عملکردهای درمانی تحت نظر پزشکان متخصص ویزیت شوید.

بهتر است علائمی همچون تورم، ناتوانی غیرعادی در حرکت، شکستگی‌های متعدد را جدی بگیرید و بعد از دیدن این دسته از نشانه‌ها برای درمان آن اقدام کنید.

با مراجعه به پزشکان بیمارستان ایرانشهر برای تشخیص دقیق این بیماری می‌توانید هرچه سریع‌تر از روش‌های درمان استفاده داشته باشید تا آسیب‌های طولانی‌ مدت تر باعث حاد شدن وضعیت این بیماری نشود.

هر چه سریع تر نزد پزشکان بیمارستان ایرنشهر معاینه شوید، کنترل بیماری بهتر اتفاق می افتد و این موضوع باعث جلوگیری از قطع عضو می گردد. امیدواریم که استفاده از این مطلب توانسته باشد اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار بدهد.

اگر همچنان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید از پزشکان بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید