لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

Table of Contents

در این مقاله، سعی داریم موضوع جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما از علامندان به این موضوع می باشید، با ما تا پایان این مقاله همراه شوید.

عمل جراحی مینیسک زانو، حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.
این زمان، شامل زمان صرف شده برای آماده شدن برای جراحی یا بهبودی پس از آن نمی شود، که می تواند چندین ساعت یا حتی یک روز یا بیشتر به روند کلی اضافه کند.

مطالعه مقالات طول عمر تعویض مفصل زانو، شرایط تعویض مفصل زانو و تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک در تکمیل اطلاعات این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

ویدئو جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

 

اما اگر قابل ترمیم نباشد، از عمل جراحی از نوع مینیسککتومی استفاده می شود که در آن، قسمت پاره شده مینیسک برداشته شده و قسمت پشت مینیسک متعادل می گردد تا لبه های آن، پایداری لازم را پیدا نماید. عموماً عمل جراحی مینیسک به روش آرتروسکوپی انجام می گیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست آنژیو قلب چقدر طول می کشد دیدن کنید.

اینفوگرافیک جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

اینفوگرافیک جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد
اینفوگرافیک جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

بیشتر بیماران، بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی، از بیمارستان مرخص می شوند. عمل جراحی مینیسک زانو به روش آرتروسکوپی، در حدود دو ساعت به طول می انجامد و پس از انجام عمل جراحی، اگر بیمار علاوه بر داروهایی که پزشک برای او تجویز می نماید، اگر نیازی به ابزارهای کمکی نظیر بریس برای راه رفتن نیاز داشته باشد، این ابزار به بیمار داده می شود.

در ادامه مقاله جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به بررسی بیشتر این عمل جراحی و معرفی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به عنوان بهترین مرکز درمانی برای انجام عمل جراحی مینیسک زانو، خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در مقاله جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به بررسی موضوعات ذیل خواهیم پرداخت:

جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

مینیسک زانو چیست؟

علل پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک چه علائمی دارد

انواع روش های انجام جراحی منیسک

انواع روش های جراحی منیسکتومی

جراحی آرتروسکوپی چیست؟

جراحی مینیسکتومی باز چیست؟

علت انجام جراحی مینیسک زانو

نکاتی مهم در ارتباط با جراحی مینیسک زانو

مزایای انجام جراحی مینیسک زانو

ریسک های جراحی مینیسک زانو

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

نکات لازم پس از جراحی مینیسک زانو

عوامل تاثیرگذار بر بهبودی پس از عمل مینیسک زانو

خطرات ناشی از جراحی مینیسک زانو

علت انتخاب بیمارستان ایرانشهر برای جراحی مینیسک زانو

سخن پایانی

جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد
جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد

پارگی مینیسک، در برخی از موارد بدون عمل جراحی، قابل درمان نمی باشد.

در این شرایط، پزشک معالج برای بیمار عمل جراحی را تجویز می نماید. جراحی مینیسک به روش های مختلفی انجام می گیرد. در شرایطی که، مینیسک قابل ترمیم باشد، عمل ترمیمی بر روی آن انجام می شود.

 

مینیسک زانو چیست؟

مینیسک زانو چیست؟
مینیسک زانو چیست؟

مینیسک، در حقیقت یک دیسک از جنس غضروف می باشد که در داخل مفصل زانو قرار دارد. مینیسک در میان انتهای تحتانی استخوان ران با نام فمور و در انتهای قسمت بالای استخوان ساق پا با نام تیبیا قرار گرفته است. لازم به ذکر است که، در هر یک از مفاصل زانو، دو مینیسک قرار دارد.

یکی از این دو مینیسک در قسمت داخلی و دیگری در قسمت خارجی یا بیرونی، قرار گرفته است. مینسک ها عامل اصلی حرکت مفصل زانو می باشند. علاوه بر این، مینیسک ها، نقش محافظ را برای جلوگیری از برخورد استخوان ها به یکدیگر نیز، ایفا می نمایند. این کار باعث می شود که به غضروف زیرین آسیبی وارد نشود.

امکان پارگی مینیسک با هرگونه چرخش ناگهانی و یا محوری، وجود دارد. حتی گاهاً افتادن نیز می تواند دلیلی بر پارگی مینیسک باشد. همچنین، در برخی از موارد، شکستگی مینیسک ممکن است به دلیل کهولت سن، ایجاد گردد. حتی ممکن است به دلایلی که شاید حتی بیمار به یاد ندارد نیز، مینیسک پاره شود.

پارگی مینسک بسته به شرایطی که دارد، می تواند با عمل جراحی و یا بدون آن، درمان شود که تشخیص آن با صلاحدید پزشک، انجام پذیر می باشد. در دنباله مقاله جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به بررسی روش های مختلفی که جراحی مینیسک انجام می شود، می پردازیم.

علل پارگی مینیسک زانو

علل پارگی مینیسک زانو
علل پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو می تواند به دلیل یک ضربه شدید و یا فشار ناگهانی، اتفاق افتد. پارگی مینیسک می تواند در هر مکانی و هر زمانی رخ دهد. ورزشکاران بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند و امکان پارگی مینیسک در هنگام ورزش کردن، بسیار زیاد می باشد.

حتی برای افرادی که در محل کار مجبور به تحمل فشار بر روی زانو می باشند نیز، احتمال پارگی مینیسک زیاد است. لازم به ذکر است که احتمال بروز این عارضه، در افراد مسن، بیشتر می باشد. اما به صورت کلی، این حادثه به هر علت و یا در هر مکانی که رخ دهد، یک عارضه بسیار دردناک است که فرد را از انجام فعالیت های عادی روزانه خود، باز می دارد.

پارگی مینیسک چه علائمی دارد

پارگی مینیسک چه علائمی دارد
پارگی مینیسک چه علائمی دارد

در ادامه مبحث جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد لازم است به این موضوع اشاره کنیم که، پارگی مینیسک شاید در ابتدای امر، درد چندانی نداشته باشد.

حتی در برخی از موارد دیده می شود که با وجود آسیب شدید، هم چنان فرد به فعالیت های روزانه خود، ادامه می دهد. اما، هنگامی که علائم تورم مشاهده می شود، دردی بسیار وحشتناک فرد را درگیر خود می کند.

اما به صورت کلی، از علائم پارگی مینیسک زانو، می توان به درد زانو، تورم، دشواری در خم و راست کردن پا و نیز گیر کردن و قفل شدن زانو، اشاره کرد. در بیمارستان ایرانشهر، پزشکان در ابتدا، معاینه کاملی را بر روی بیمار انجام می دهند و سؤالاتی در ارتباط با اتفاقاتی که برای فرد افتاده است و جزییات دقیق عارضه از بیمار می پرسند.

پزشکان مجرب بیمارستان تخصصی و خصوصی ایرانشهر، برای اطمینان از این که، استخوان ها دچار شکستگی نشده اند و یا هر مشکل دیگری به جز پارگی مینیسک، ابتدا برای بیماری انجام رادیولوژی را تجویز می کنند. البته برای تشخیص دقیق تر، از اسکن ام آر آی نیز برای مشخص کردن دقیق وضعیت غضروف، استفاده می شود.

انواع روش های انجام جراحی منیسک

انواع روش های انجام جراحی منیسک
انواع روش های انجام جراحی منیسک

مینیسک ها یک بافت غضروفی رشته ای یا به اصطلاح فیبروکارتیلاز می باشند که در ناحیه مفصل زانو، عهده دار وظیفه جذب نیرو هستند. ناحیه قرمز مینیسک ها که تقریباً یک سوم خارجی آن ها می باشد، دارای رگ های خونی می باشد.

هنگامی که این ناحیه آسیب می بیند، امکان ترمیم این ناحیه، وجود خواهد داشت. اما، بخشی از مینیسک ها که در بخش داخلی قرار دارند، سفید رنگ بوده و عروق خونی در آن ها، قرار ندارد. تغذیه مینیسک های داخلی از راه انتشار مواد از مایع سینوویال می باشد.

هنگامی که بخش داخلی مینیسک آسیب می بیند، دیگر امکان ترمیم آن، وجود نخواهد داشت

هنگامی که بخش داخلی مینیسک آسیب می بیند، دیگر امکان ترمیم آن، وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است که بخش داخلی مینیسک از قسمت خارجی آن، بسیار نازک تر است. هنگامی که بخش داخلی منیسک، که در حقیقت بدون جریان خون می باشد،  پاره می شود، عموماً می بایست به وسیله منیسککتومی از مفصل خارج گردند.

برای خارج کردن قسمت پاره شده منیسک که در حقیقت عامل اصلی درد زانوی بیمار می باشد، از پارشیال منیسککتومی که به معنای خارج سازی قسمتی از منیسک می باشد، استفاده می گردد. در هر دو صورت، می بایست بر روی ناحیه خارجی و یا داخلی مینیسک جراحی صورت گیرد تا نقطه آسیب دیده درمان شود.

در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، عمل جراحی مینسک به دست جراحان خبره انجام می گیرد و در زمانی کوتاه، فرد امکان بازگشت به فعالیت های روزانه عادی خود را پیدا خواهد کرد. در مقاله جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به بررسی کامل این موضوع، خواهیم پرداخت.

انواع روش های جراحی منیسکتومی

انواع روش های جراحی منیسکتومی
انواع روش های جراحی منیسکتومی

به صورت کلی، جراحی منیسکتومی به دو روش در بیمارستان خصوصی ایرانشهر انجام می گیرد. اولین روش، جراحی به روش آرتروسکوپی می باشد. جراحی آرتروسکوپی، عموماً با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی عمومی، همراه می باشد.

البته لازم به ذکر است که این نوع از جراحی، از انواع جراحی سرپایی به شمار می رود. دلیل این نام گذاری از آن جهت است که بیمار در همان روزی که عمل جراحی را انجام می دهد، می تواند از بیمارستان ایرانشهر مرخص شده و به خانه برود.

اما روش دیگر جراحی منیسکتومی که در بیمارستان ایرانشهر به دست بهترین جراحان کشور انجام می گیرد، جراحی باز مینیسک زانو می باشد. در این روش نیز، عموماً از بیهوشی نخاعی و یا بیهوشی عمومی استفاده می شود. تفاوت این روش جراحی با آرتروسکوپی در مرخص شدن بیمار است.

پس از عمل جراحی باز مینیسک زانو، بیمار می بایست در بیمار بستری شده و تنها با صلاحدید جراح، اجازه مرخصی خواهد داشت

پس از عمل جراحی باز مینیسک زانو، بیمار می بایست در بیمار بستری شده و تنها با صلاحدید جراح، اجازه مرخصی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که بیشتر جراحان، جراحی آرتروسکوپی را در اولویت کار خود قرار می دهند.

زیرا که این روش جراحی، صدمه کمتری به عضله و بافت ها وارد می کند و هم چنین، دوره نقاهت کوتاهتر و بهبودی سریع تر رخ می دهد. جراحی باز، عموماً برای صدمات شدید و در شرایطی که نمی توان به روش آرتروسکوپی بیمار را درمان نمود، از طرف جراح پیشنهاد می شود.

از همین رو، انتخاب روش مناسب برای جراحی مینیسک زانو، بستگی مستقیم به شرایط بیمار خواهد داشت. در پاسخ به سؤال جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد باید گفت که مدت زمان انجام جراحی، بستگی مستقیم به نوع جراحی دارد. اما عموماً این جراحی، حداکثر 2 ساعت به طول می انجامد.

جراحی آرتروسکوپی چیست؟

جراحی آرتروسکوپی چیست؟
جراحی آرتروسکوپی چیست؟

جراحی آرتروسکوپی، از انواع جراحی مینیسک زانو می باشد که در آن، عموماً سه برش بسیار کوچک در نواحی اطراف زانو، ایجاد می گردد. از طریق یکی از برش هایی که بر روی زانو وارد شده است، یک دوربین مینیاتوری مخصوص وارد محوطه جراحی شده تا بتوان روند انجام کار جراحی، توسط جراح به دقت هدایت شود.

به کمک تصاویری که دوربین ارسال می کند، جراح تمامی ساختار زانو را مورد بررسی قرار می دهد. پس از یافتن محل پارگی، قطعه کوچکی از مینیسک و یا تمام آن، به صورت کامل، برداشته می شود.

در شرایطی که تنها بخش کوچکی از مینیسک برداشته می شود به آن جراحی آرتروسکوپی از نوع مینیسکتومی جزئی می گویند و هنگامی که تمام آن برداشته می شود، به آن، مینیسکتومی کامل گفته می شود. پس از خارج کردن بخش های اضافه، محل برش ها، توسط بخیه یا نوارهای جراحی، بسته می شود. بیمار پس از انجام عمل جراحی، می تواند از بیمارستان ترخیص شود.

جراحی مینیسکتومی باز چیست؟

جراحی مینیسکتومی باز چیست؟
جراحی مینیسکتومی باز چیست؟

همان طور که به آن اشاره شد، جراحی باز زمانی انجام می شود که فرد دچار آسیب دیدگی بسیار شدید شده باشد. در این روش، یک برش بزرگ بر روی زانو ایجاد می شود. برش بزرگ ایجاد شده، باعث می شود که، کل مفصل زانو در معرض دید کامل جراح قرار گیرد.

در این حالت، جراح می تواند به طور کامل مفصل را مورد معاینه دقیق قرار دهد و بتواند محل پارگی مینیسک را به درستی تشخیص دهد. پس از تشخیص محل آسیب دیده، کل و یا بخشی از مینیسک از زانو خارج می شود. پس از آن، محل برش زده شده دوخته می شود.

عموماً پس از عمل جراحی باز مینیسک زانو، بیمار می بایست در بیمارستان بستری شود و تنها با اجازه جراح خود، می تواند ترخیص شود. مدت زمان این عمل جراحی نیز، در حدود دو ساعت تخمین زده می شود.

در ادامه مبحث جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به بیان علل انجام جراحی مینیسک زانو، خواهیم پرداخت. چنان چه تا به این جای این مقاله، برای شما مفید واقع شده است، از شما دعوت می کنیم تا پایان آن، با ما همراه شوید.

علت انجام جراحی مینیسک زانو

علت انجام جراحی مینیسک زانو
علت انجام جراحی مینیسک زانو

پزشکان متخصص بیمارستان تخصصی و خصوصی ایرانشهر، که از بهترین متخصصان کشور می باشند، علل متفاوتی را برای انجام عمل جراحی مینیسک زانو، بیان می نمایند. بدون تردید، با افزایش سن، مینیسک ها حالت ساییدگی پیدا می کنند و مستعد پارگی می باشند.

البته این مشکل، تنها مختص افرادی با سنین بالا نمی باشد. پارگی مینیسک می تواند در هر سنی رخ دهد. از این رو، پارگی مینیسک در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و حتی بزرگسالی، امری غیر طبیعی به شمار نمی رود.

پارگی مینیسک زانو، می تواند به علت چرخش ناگهانی پا و یا بلند کردن اجسامی سنگین و یا حرکات چرخشی پی در پی در هنگام حرکات ورزشی، رخ دهد. بیشتر افرادی که پارگی مینیسک زانو را تجربه کردند، این عارضه را شبیه به صدای ترکیدن تعبیر می نمایند.

در حقیقت جراحی مینیسک زانو، به جهت کنترل و کاهش درد بیمار انجام می گیرد. البته راه هایی نیز برای تسکین این مشکل وجود دارد که البته درمان محسوب نمی شوند. به عنوان نمونه، بیمار برای کاهش درد خود، می تواند از کیسه یخ، کمپرس و بالا قرار دادن پاها، استفاده نماید.

در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، جراحی مینیسک به صورت آرتروسکوپی انجام می گیرد

اما در شرایط حاد، به هیچ عنوان این موارد جوابگوی درد شدید بیمار نمی باشد. از این رو، در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، جراحی مینیسک به صورت آرتروسکوپی انجام می گیرد. جراحی آرتروسکوپی، درد ناشی از پارگی مینیسک را تشخیص داده و دردهای شدید و مکرر آن را، درمان می نماید.

لازم به ذکر است که، آرتروز زانو، خود می تواند به سبب اهمیت ندادن به پارگی مینیسک، ایجاد گردد. از همین رو، جراحی مینیسک را می توان بهترین گزینه درمانی، برای جلوگیری از دردهای شدید و مشکلات و آسیب های ناشی از آن، دانست.

در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، جراحی پارگی مینیسک به روش آرتروسکوپی، به وسیله یک دوربین مینیاتوری انجام می گیرد. در هنگام انجام جراحی آرتروسکوپی، این دوربین کوچک به وسیله یک برش بسیار کوچک وارد بخش داخلی زانو می گردد و یک دید کامل از بخش های داخلی زانو در اختیار پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر، قرار می دهد.

جراحان با تجربه بیمارستان ایرانشهر، به کمک این دوربین مینیاتوری و دید کاملی که از بخش داخلی زانو پیدا می کنند، اقدام به بریدگی بخش پاره شده و یا ترمیم پارگی، می نمایند. لازم به ذکر است که، با توجه به صلاحدید پزشک، برای درمان پارگی مینیسک، از جراحی به روش باز، استفاده می گردد.

نکاتی مهم در ارتباط با جراحی مینیسک زانو

نکاتی مهم در ارتباط با جراحی مینیسک زانو
نکاتی مهم در ارتباط با جراحی مینیسک زانو

در دنباله مقاله جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد به ذکر نکاتی در ارتباط با جراحی مینیسک و اتفاقاتی که پس از آن برای بیمار می افتد، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در نگارش این مقاله، از راهنمایی های متخصصان و جراحان حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، بسیار کمک گرفته ایم.

پارگی مینیسک زانو، مشکلی است که ممکن است برای هر فردی در هر سنی، رخ دهد. این عارضه ممکن است هنگامی که یکی از پاها را به عنوان ستونی برای پای دیگر قرار می دهیم و با یک چرخش ناگهانی، اتفاق بیافتد. هم چنین، ضربه مستقیم نیز می تواند سبب صدمه زدن به مینیسک شود.

هنگامی که مینیسک ضربه می خورد، صدایی شدید در ناحیه زانو شنیده می شود که این صدا همراه با درد بسیار شدید در ناحیه زانو می باشد. سپس فرد دیگر قادر به انجام فعالیت نمی باشد. تنها گزینه برای این فرد، مراجعه به پزشک می باشد. لازم به ذکر است که، رباط صلیبی قدامی بیشتر در معرض خطر پارگی قرار دارد.

افرادی که به این عارضه دچار می باشند، به بیان عامه، زانو خالی می کند و دیگر زانو قادر به تحمل هیچ گونه فشاری نمی باشد

افرادی که به این عارضه دچار می باشند، به بیان عامه، زانو خالی می کند و دیگر زانو قادر به تحمل هیچ گونه فشاری نمی باشد. در این شرایط، جراحی مینیسک زانو، تنها و بهترین راه می باشد. جراحی مینیسک زانو، در حدود دو ساعت به طول می انجامد و پس از اتمام جراحی، فرد می تواند در همان روز، از بیمارستان مرخص شود.

اما، نکته مهمی که در این راستا می بایست مورد توجه قرار گیرد، ای است که بیمار چگونه و چه مدت پس از جراحی مینیسک زانو، می تواند سلامتی کامل خود را مجدداً باز یابد.

البته لازم به ذکر است که، در شرایط خاص و پس از جراحی به صورت آرتروسکوپی، گاهاً پزشک با صلاحدید خود، برای بیمار یک استراحت 24 ساعته پس از انجام عمل جراحی را در بیمارستان، تجویز می کند.

جراحی مینیسک از جراحی رباط زانو، به نسبت راحت تر بوده و بیمار با سپری کردن یک مدت کوتاه نقاهت، می تواند سریع تر به انجام فعالیت های روزانه خویش بازگردد. پس از اتمام عمل جراحی مینیسک زانو، در همان ساعات اولیه، از میزان درد، تا حد قابل توجهی کاسته می شود و زانو می تواند حرکت نماید.

پس از عمل، زانو حرکتی اندک داشته و کلیه حرکات زانو می بایست به آرامی و با احتیاط کامل، انجام شود

لازم به ذکر است که پس از عمل، زانو حرکتی اندک داشته و کلیه حرکات زانو می بایست به آرامی و با احتیاط کامل، انجام شود. به صورتی که، حرکت های زانو، از روزهای پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، از پنج درجه شروع شود و به تدریج پس از دو هفته دامنه حرکتی زانو را به 90 درجه برسد.

این میزان از حرکت، پس از یک ماه، می تواند به تدریج به 120 درجه برسد. به صورتی که، پس از گذشت دو الی سه ماه، فرد می تواند زانوی خود را به راحتی خم کند. البته خم کردن کامل زانو، در این زمان هنوز امکان پذیر نمی باشد.

پس از این مدت زمانی، فرد می تواند دامنه حرکتی زانوی خود را به 150 درجه الی 160 درجه افزایش دهد که این پیشرفت بسیار خوبی برای بیمار به شمار میرود. مورد حائز اهمیت دیگر که می بایست آن را در نظر گرفت این است که، همه افرادی که عمل جراحی مینیسک زانو را انجام می دهند، پس از عمل جراحی، می بایست از عصا استفاده نمایند.

دلیل این امر، این است که، با وجود آن که می توان بر روی پای عمل شده، فشار وارد کرد، اما بهتر است که بیشتر وزن بدن بر روی پای سالم انداخته شود تا پای آسیب دیده، سریع تر بهبود یابد. برای آن که، پای آسیب دیده بتواند تحمل وزن بدن را پیدا نماید، می بایست عضلات پا به خوبی تقویت شوند.

بهتر است تا یک ماه پس از انجام جراحی مینیسک زانو، بیمار برای حرکت کردن از عصا استفاده نماید

از همین رو، بهتر است تا یک ماه پس از انجام جراحی مینیسک زانو، بیمار برای حرکت کردن از عصا استفاده نماید تا زمانی که پای آسیب دیده قدرت کافی برای تحمل وزن را پیدا نماید. نکته ای که می بایست پس از عمل جراحی به آن بسیار دقت نمود، تقویت عضلات جلوی ران، چهار سر ران و عضلات پشت ران یا همان همسترینگ می باشد.

توصیه می شود که بعد از عمل، این عضلات می بایست شل و سفت شوند. روش آن، بدین صورت است که بیمار کلیه عضلات بخش های ذکر شده را، به مدت 10 ثانیه منقبض نموده و سپس عضلات را رها کنند و این حرکت را بارها تکرار نمایند. این کار سبب جلوگیری از تحلیل عضلات می شود.

هم چنین، پزشکان بیمارستان ایرانشهر، به بیماران عزیزی که عمل جراحی مینیسک زانو را انجام داده اند، توصیه می نمایند که، تلاش کنند که در حالت ایستاده و یا در حالت انقباض عضلات، زانو را کاملاً صاف نگه دارند و تلاش کنند که کل پا را تا 20 سانتی متر از سطح زمین بلند کنند.

این حرکات می توانند عضلات آسیب دیده را، تقویت نمایند. در مراحل بعدی، فرد کم کم می تواند از وزنه های نیم کیلویی در شروع کار، استفاده نموده و پا را 30 سانتی متر و به مدت 10 ثانیه بلند کرده و سپس به تدریج، وزنه ها را افزایش دهد تا عضلات به خوبی تقویت شوند.

تمرینات مرتبط با افرادی که جراحی ترمیم رباط را انجام داده اند، کمی متفاوت می باشد.

البته تمرینات مرتبط با افرادی که جراحی ترمیم رباط را انجام داده اند، کمی متفاوت می باشد. بدین صورت که، پزشکان بیمارستان ایرانشهر، به این دسته از بیماران توصیه می کنند که برای انجام تمرینات صحیح و تکمیل حرکات نرمشی خود، حتماً به فیزیوتراپی مراجعه نمایند.

چنان چه فرد، به تمامی توصیه های پزشک خود، با دقت عمل نماید و تمرینات حرکتی را به درستی و به صورت مداوم انجام دهد، می تواند پس از یک ماه، به روال عادی زندگی خود، بازگردد. از این زمان به بعد، فرد می تواند تمرینات خود را سنگین تر نموده و حتی از دوچرخه ثابت استفاده کند.

با رعایت دقیق تمامی اصول، بیمار پس از گذشت دو الی سه ماه، می تواند شروع به دویدن کند. البته دویدن باید به صورتی باشد که تنها در یک راستای مستقیم به صورت جلو و عقب حرکت انجام شود. پس از مدت زمانی، کم کم می توان حرکات دایره وار و یا زیگ زاگ را نیز به حرکات ورزشی اضافه کرد.

تمامی حرکات ورزشی و تمرینات قدرتی، همگی می بایست تحت نظر فیزیوتراپ مجرب انجام گیرد

لازم به ذکر است که تمامی حرکات ورزشی و تمرینات قدرتی، همگی می بایست تحت نظر فیزیوتراپ مجرب انجام گیرد. بیمارستان تخصصی و خصوصی ایرانشهر، فعالیت های وسیعی را در زمینه فیزیوتراپی انجام داده است و با به کار گیری بهترین دستگاه ها و به روز ترین متد روز جهان و با همکاری بهترین فیزیوتراپ های کشور، بهترین گزینه برای راهنمایی و تمرین دادن به افرادی می باشد که عمل جراحی مینیسک زانو را انجام داده اند.

جراحان خبره بیمارستان ایرانشهر، به بیمارانی که عمل جراحی مینیسک را انجام می دهند، این نوید را می دهند که با توجه و عمل کردن به کلیه توصیه های پزشکان و فیزیوتراپ ها، می تواند تنها بعد از گذشت 9 ماه، به صورت کامل درمان شوند. این زمان برای ورزشکاران 6 ماه در نظر گرفته می شود.

ورزشکاران پس از 6 ماه می توانند کلیه تمرینات تخصصی مربوط به ورزش خود را انجام دهند. البته لازم به ذکر است که می بایست حتماً بعد از عمل جراحی، تا یک سال، در هنگام ورزش کردن، از زانوبند استفاده نمایند.

در دنباله مبحث ” جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد ” به بررسی برخی از مزایا و ریسک های مربوط به انجام جراحی مینیسک خواهیم پرداخت. چنان چه تا به این جای مقاله، برای شما جذاب و مفید بوده است، با ما همچنان تا پایان این مبحث همراه باشید.

مزایای انجام جراحی مینیسک زانو

مزایای انجام جراحی مینیسک زانو
مزایای انجام جراحی مینیسک زانو

بدون تردید، اولین و مهم ترین مزیت انجام جراحی مینیسک، کاهش درد و بهبود روند فعالیت های حرکتی می باشد. جراحی ترمیم مینیسک زانو که به آن اشاره شد، روشی کاملاً ایمن می باشد که این امکان را به بیمار می دهد که فرد بتواند در طی یک روند درمانی ساده، به روند عادی زندگی و فعالیت های طبیعی خود، بازگردد.

هم چنین زمان بهبودی بعد از انجام عمل آرتروسکوپی، بسیار کوتاه است. به صورتی که فرد پس از انجام جراحی مینیسک زانو به روش آرتروسکوپی، بیمار می تواند در همان رو، مرخص شده و به منزل برود. لازم به ذکر است که، روند بهبودی کامل پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، از چندین هفته تا چندین ماه، ممکن است به طول بیانجامد.

ترمیم مینیسک آسیب دیده و یا انجام عمل آرتروسکوپی، مزایای بسیاری را برای بیمار دارند که از مهمترین آن می توان به کاهش میزان قابل توجهی از درد و نیز به تاخیر انداختن شروع پروسه آرتروز زانو، اشاره کرد. علاوه بر این، پس از طی پروسه بهبودی، بیمار می تواند به صورت کامل به سطح عملکرد پیش از آسیب دیدگی، بازگردد.

هم چنین، کاهش روند آسیب مفاصل از دیگر فواید انجام جراحی مینیسک زانو، به شمار می رود. لازم به ذکر است که هر عمل جراحی می تواند با ریسک هایی همراه باشد که در ادامه مقاله ” جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد ” به بررسی این ریسک ها و خطرات، خواهیم پرداخت.

ریسک های جراحی مینیسک زانو

ریسک های جراحی مینیسک زانو
ریسک های جراحی مینیسک زانو

بدون تردید، هر عمل جراحی، بدون در نظر گرفتن فواید بسیاری که ممکن است داشته باشد، بدون شک، مضرراتی را نیز، به دنبال خواهد داشت. جراحی مینیسک زانو نیز، از این قاعده مستثنی نمی باشد.

به گفته پزشکان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، که بدون شک بهترین های کشور می باشند، یکی از عوارض این عمل جراحی، حساسیت های پیش بینی نشده ای می باشد که بیمار به داروهای بیهوشی از خود نشان می دهد.

این نوع حساسیت ها، گاهاً به شکل مشکلات تنفسی و یا مشکلات قلبی نمایان می شوند. از دیگر عوارض احتمالی جراحی مینیسک زانو، می تواند عفونت های ناشی از عمل جراحی باشد. این مشکل می تواند مربوط به عصب ها، رگ های خونی، شکستگی ها، ضعف و انقباض مفاصل و درد نیز باشد.

تمامی این فاکتورها، تاثیری جبران ناپذیر بر تکمیل بافت ترمیم شده خواهند داشت و به احتمال بالا، ریسک عمل مجدد را افزایش خواهند داد. پیش از انجام عمل جراحی مینیسک زانو، ابتدا پزشک به درستی شرایط بیمار را مورد بررسی قرار خواهد داد.

لازم است که بیمار بداند که تمامی مشکلات مینیسک، با ترمیم قابل درمان نمی باشند

لازم است که بیمار بداند که تمامی مشکلات مینیسک، با ترمیم قابل درمان نمی باشند. غضروف های زانو، با گذشت زمان دچار فرسودگی می شوند و گاهاً جراح به ناچار مجبور به برداشتن تمام آن می شود تا بتواند سایر مشکلات مربوط به زانو را درمان نماید.

این عمل خردمندانه جراح، سبب می شود که از ایجاد شکاف های عمیق و بخیه، جلوگیری شود. از همین رو، بسیار ضروری است که جراح، قبل از عمل جراحی مینیسک حتماً بیمار را از تمامی شرایط و احتمالات و نیز ریسک های جراحی مینیسک زانو، مطلع سازد. بدون تردید، شیوه جراحی که جراح انتخاب می نماید، ارتباط مستقیمی با وضعیت بیمار و نیازهای وی و هدف وی از انجام جراحی مینیسک خواهد داشت.

سن بیمار نیز در موفقیت آمیز بودن جراحی مینیسک بسیار مهم می باشد

هم چنین، سن بیمار نیز در موفقیت آمیز بودن جراحی مینیسک بسیار مهم می باشد. هر چه سن فرد جوان تر باشد، احتمال نتیجه گیری بهتر، بیشتر خواهد بود.

بر اساس توصیه های جراحان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، چنان چه افراد با سن کم  و در مدتی کمتر از دو ماه پس از پارگی مینیسک اقدام به انجام جراحی مینیسک زانو نمایند، بهترین نتیجه ممکن را از این جراحی خواهند گرفت.

این در حالی است که میزان آسیب دیدگی بافت مینیسک در افرادی با سن بالا، زیاد می باشد و از سوی دیگر، ضعف جسمی در افراد مسن، درصد موفقیت عمل جراحی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو
پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو، کاری بسیار دشوار می باشد. دلیل اصلی این امر، ناگهانی بودن این رخداد است. البته، می توان با انجام برخی از کارهایی خاص، ریسک آسیب به زانو را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

متخصصان حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، برخی از توصیه ها را در ارتباط با کاهش احتمال صدمه دیدن مینیسک زانو را به صورت زیر، بیان می کنند:
  • انجام تمرینات پی در پی و مداوم به جهت تقویت و قوی نگه داشتن ماهیچه های ران
  • حتماً قبل از انجام تمرینات ورزشی سنگین و تخصصی، بدن خود را با انجام نرمش ها و فعالیت های سبک، گرم نمایید.
  • حتماً در میان تمرینات، به بدن خود استراحت دهید. زیرا که خطر و ریسک آسیب پذیری ماهیچه های خسته، بسیار بیشتر می باشد.
  • همیشه کفش های اندازه پا و متناسب با فعالیت های خود به پا کنید.
  • همیشه با انجام تمرینات مرتبط با انعطاف پذیری، سعی نمایید انعطاف اندام خود را حفظ نمایید.
  • به هیچ عنوان نباید فعالیت های بدنی و تمرینات ورزشی را به صورت ناگهانی سنگین تر نمود و آن ها را افزایش داد. اگر تمایل به ایجاد تغییر در تمرینات خود دارید، حتماً این کار را به تدریج انجام دهید تا صدمه ای به ماهیچه ها و اندام تان، وارد نگردد.

نکات لازم پس از جراحی مینیسک زانو

نکات لازم پس از جراحی مینیسک زانو
نکات لازم پس از جراحی مینیسک زانو

در بیمارستان خصوصی و تخصصی ایرانشهر، پس از انجام جراحی مینیسک زانو، بیمار برای یک الی دو ساعت، در اتاق ریکاوری نگه داشته می شود. هنگامی که بیمار به هوش می آید و اثرات داروهای آرام بخش از بین می روند، بیمار درد شدیدی را که همراه با تورم بسیار زیاد در قسمت زانو می باشد، احساس می کند.

جراحان بیمارستان ایرانشهر، به تمامی این افراد توصیه می کنند که پس از جراحی مینیسک زانو، می توانند با بالا نگه داشتن زانو و هم چنین، قرار دادن یخ بر روی قسمت متورم شده، از میزان تورم بکاهند. البته تجویز داروهای ضد درد در چند روز اول، پس از عمل مینیسک زانو، طبیعی می باشد.

حتی در  مواردی که بیمار احساس درد بسیار شدید می کند، از داروهای بی حسی موضعی و یا بی حسی های موضعی با اثرات طولانی مدت نیز، تجویز و تزریق شود. پس از گذشت دو الی سه روز، عموماً داروهای مربوط به ضد التهاب غیر استروئیدی، نظیر ایبوبروفن برای کاهش درد بیمار کفایت می کند.

جراحان با تجربه بیمارستان ایرانشهر، به بیماران توصیه می کنند که پس از خارج شدن از اتاق ریکاوری، حتما تلاش کنند که وزن خود را بر روی زانوی خود قرار دهند و تلاش نمایند سر پا بایستند و راه بروند. لازم به ذکر است که، بیماران پس از عمل مینیسک زانو، تا حدود یک هفته، مجبور به استفاده از عصا برای راه رفتن می باشند.

پزشک جراح، بیمار را در ارتباط با چگونگی راه رفتن و میزان تحمل وزن و سنگینی بدن بر روی زانوی آسیب دیده، راهنمایی خواهد کرد

پزشک جراح، بیمار را در ارتباط با چگونگی راه رفتن و میزان تحمل وزن و سنگینی بدن بر روی زانوی آسیب دیده، راهنمایی خواهد کرد. تمریناتی که پزشکان بیمارستان ایرانشهر، به بیماران توصیه می کنند، سبب می شود که در مدتی کوتاه زانو بتواند قدرت و تحرک خود را باز یابد.

در برخی از موارد، بیماران به چندین جلسه فیزیوتراپی نیاز پیدا می کنند که البته در بیشتر بیماران، همان تمرینات خانگی برای بهبود پس از جراحی، معمولاً کفایت می کند. در ارتباط با مبحث جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد لازم به ذکر است که این جراحی، به صورت حدودی، دو ساعت به طول می انجامد که البته با توجه به نوع جراحی مینیسک زانو، این زمان می تواند متفاوت باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می توانید با جراحان حاذق بیمارستان خصوصی ایرانشهر، مشورت نمایید و با توضیح شرایط دقیق خود، از مدت زمان عمل جراحی و بهبودی پس از آن، مطلع گردید.

عوامل تاثیرگذار بر بهبودی پس از عمل مینیسک زانو

عوامل تاثیرگذار بر بهبودی پس از عمل مینیسک زانو
عوامل تاثیرگذار بر بهبودی پس از عمل مینیسک زانو

به صورت کلی، بهبودی پس از عمل مینیسک زانو، رابطه مستقیمی با روش عمل جراحی خواهد داشت. این زمان می تواند از چهار هفته الی شش هفته به طول انجامد. جراحی آرتروسکوپی که پیشتر به آن اشاره شد، دوره نقاهت کوتاه تری داشته و بهبودی بیمار، سریع تر حاصل می شود.

اما، به صورت کلی، عواملی که می توانند در روند بهبودی بیمار، پس از انجام عمل جراحی مینیسک زانو تاثیرگذار باشند را می توان به صورت ذیل، بیان نمود:

نوع مینیسکتومی

همان طور که به آن اشاره شد، مینیسکتومی می تواند به صورت کلی یا جزئی باشد. دوره نقاهت نیز، بسته به این که کدام روش بر روی بیمار انجام شود، متفاوت خواهد بود.

شدت آسیب دیدگی

درصد سلامت جسمی و حتی روحی بیمار

درصد فعالیت های بیمار

میزان موفقیت در جلسات فیزیوتراپی و یا تمرینات خانگی

بهبودی بیمار، معمولاً از کاهش میزان درد و تورم در همان روزهای اولیه پس از عمل جراحی، آغاز می شود

بهبودی بیمار، معمولاً از کاهش میزان درد و تورم در همان روزهای اولیه پس از عمل جراحی، آغاز می شود. به طوری که حتی در دو یا سه روز اول پس از عمل، بیمار می تواند کارهای ساده و سبک را در داخل منزل، انجام دهد.

هم چنین، جراحان بیمارستان ایرانشهر، به بیمارانی که شغل ایشان، شامل فعالیت های فیزیکی سنگین نظیر وزنه برداری نمی باشد و یا نیازی به ایستادن و یا پیاده روی زیاد ندارد، توصیه می کنند که در همان دو سه روز اول بعد از عمل مینیسک زانو، به کار  خود بازگردند.

در دو هفته اول، فرد می تواند زانوی خود را در یک دامنه حرکتی کامل، حرکت دهد و حتی می تواند رانندگی نماید

در دو هفته اول، فرد می تواند زانوی خود را در یک دامنه حرکتی کامل، حرکت دهد و حتی می تواند رانندگی نماید. لازم به ذکر است که مصرف داروی ضد درد برای افرادی که تمایل به رانندگی دارند، مجاز نمی باشد. هم چنین، دو تا سه هفته پس از عمل جراحی، عموماً بیمار می تواند قدرت حرکتی خود را در قسمت زانوها، باز یابد.

یک تا یک ماه و نیم پس از عمل مینیسک، فرد می تواند به روند عادی زندگی خود بازگردد. بیمار می تواند بدون محدودیت ورزش نماید و حتی می تواند برای طولانی مدت بایستد، راه برود و یا حتی وزنه های سنگین بلند کند.

در این مقاله، سعی داریم در ارتباط با مبحث جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان به این موضوع قرار دهیم. چنان چه تا به این جای مقاله، برای شما مفید بوده است، از شما دعوت می کنیم با ما تا پایان این مقاله، همراه شوید.

خطرات ناشی از جراحی مینیسک زانو

خطرات ناشی از جراحی مینیسک زانو
خطرات ناشی از جراحی مینیسک زانو

متخصصان و جراحان با تجربه بیمارستان ایرانشهر، این روش درمانی را کاملاً ایمن و بی ضرر بیان می کنند. اما در این میان، دو خطر جدی بیمار را تهدید می کند. اولین خطر احتمالی، بروز عفونت در محل برش می باشد. چنان چه محل برش، تمیز نباشد، باکتری ها می توانند وارد زانو شوند.

وجود باکتری در بدن، سبب عفونت می شود که می توان این عارضه را از روی علائم آن، تشخیص داد. از جمله عوارض وجود عفونت، می توان به افزایش درد و تورم در ناحیه آسیب دیده و گرم شدن شدید آن ناحیه و نیز خروج چرک از ناحیه برش زده شده، اشاره کرد.

یکی دیگر از خطراتی که بیمار را به شدت تهدید می کند، عارضه ترومبوز می باشد. به گفته متخصصان بیمارستان ایرانشهر، ترومبوز وریدی عمقی، لخته خونی است که در رگ پا ایجاد می گردد. پس از جراحی مینیسک زانو، احتمالا ابتلا به این عارضه، به شدت افزایش می یابد.

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که فرد پس از جراحی زانو، پای خود را به طور مرتب حرکت نمی دهد

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که فرد پس از جراحی زانو، پای خود را به طور مرتب حرکت نمی دهد. این امر سبب باقی ماندن خون در یک ناحیه می شود. از علائم وجود عارضه ترومبوز، می توان به عضله حساس و گرم و متورم شدن آن، اشاره کرد.

به گفته جراحان بیمارستان ایرانشهر، علت اصلی ترومبوز، بالا نگه داشتن زانو و پا، پس از جراحی می باشد. لازم به ذکر است که هر دو موارد فوق الذکر، چه بروز عفونت و چه ترومبوز، هر دو نباید به هیچ عنوان از طرف بیمار، نادیده گرفته شود و در صورت مشاهده هر یک از این موارد، می بایست پزشک خود را از این عارضه مطلع سازد.

برای پیشگیری از بروز عفونت، مصرف آنتی بیوتیک پس از عمل جراحی، بسیار مهم می باشد. هم چنین، می بایست پیش از آن که، بخشی از لخته خون جدا شده و وارد ریه شود، باید از داروهای رقیق کننده خون، استفاده شود تا باعث آمبولی ریه نشود.

یکی دیگر از عارضه های انجام عمل جراحی مینیسک زانو، می تواند افزایش احتمال ابتلا به آرتروز باشد. اما لازم به ذکر است که در شرایطی که پارگی مینیسک وجود داشته باشد، خطرات ناشی از عدم جراحی، بسیار بیشتر می باشد.

علت انتخاب بیمارستان ایرانشهر برای جراحی مینیسک زانو

علت انتخاب بیمارستان ایرانشهر برای جراحی مینیسک زانو
علت انتخاب بیمارستان ایرانشهر برای جراحی مینیسک زانو

بیمارستان ایرانشهر، یک بیمارستان خصوصی در قلب تهران، خیابان شریعتی، واقع شده است. ظرفیت این بیمارستان شامل 120 تخت بیمار و 6 اتاق عمل می باشد. این بیمارستان، در سال 1355 به کمک بهترین متخصصان کشور تاسیس و خدمات درمانی خود را از همان زمان، آغاز نمود.

این بیمارستان طی روندی طولانی در سال 1376، مجددا به صاحبان اصلی خود بازگردانده شده و از آن زمان، متخصصان و پزشکان مجرب این بیمارستان تخصصی همواره در حال خدمات رسانی به هموطنان عزیزمان، می باشند.

در حال حاضر، بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به کمک کادری مجرب متشکل از بهترین متخصصین و فوق تخصصین در زمینه های گوناگون پزشکی، که عموماً از اساتید بزرگ کشور به شمار می روند، در حال ارائه خدمات درمانی می باشد.

لازم به ذکر است که بیمارستان ایرانشهر، با بیشتر بیمه های تکمیلی و نیز بیمه خدمات درمانی، طرف قرارداد می باشد. این بیمارستان شامل بخش های مختلف و بی شماری می باشد که از آن جمله می توان به ICU، CCU، جراحی قلب، آنژیوگرافی، جراحی های عمومی و ارتوپدی اشاره کرد.

بیشتر بخش های این بیمارستان شامل، اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه و سی تی اسکن به صورت شبانه روزی فعال می باشند

بیشتر بخش های این بیمارستان شامل، اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه و سی تی اسکن به صورت شبانه روزی فعال می باشند. درمانگاه بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از کلینیک های متنوعی نظیر گوارش، غدد، مغز و اعصاب، روماتولوژی، قلب، جراحی قلب، زنان و اطفال و غیره، تشکیل شده است.

بیمارستان ایرانشهر، یک مجموعه کاملاً خصوصی بوده که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر کارکرد آن نظارت دقیق و پی در پی داشته و با یاری پزشکان، متخصصان و پرسنل این بیمارستان، هر ساله موفق به دریافت گواهینامه ارزشیابی درجه یک، از آن وزارتخانه محترم، گردیده است.

این بیمارستان، با به کارگیری بهترین متخصصان کشور و آخرین متد روز دنیا، بهترین گزینه برای انجام عمل های جراحی از نوع مینیسک زانو بوده و تجربه بالای جراحان این بیمارستان، خطرات ناشی از این جراحی را برای بیمار، به حداقل کاهش می دهد و بهبودی را برای بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن، به ارمغان خواهد آورد.

برای اطلاع از بخش های مختلف این بیمارستان و هر گونه سؤال زمینه ای در این رابطه، می توانید با بیمارستان ایرانشهر، تماس حاصل نمایید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

جراحی مینیسک زانو، زمانی انجام می شود که فرد به سبب بروز ضربه و یا فشار ناگهانی، دچار پارگی مینیسک شود. هنگامی که این حادثه رخ می دهد، فرد در همه حال، درد بسیاری را در قسمت زانو احساس می کند و به مشکلاتی نظیر قفل کردن زانو، درد در ناحیه زانو، تورم و ناپایداری زانو، گرفتار می گردد.

پارگی مینیسک به هر علتی که باشد، عارضه ای دردناک است. این مشکل را می توان با انجام عمل جراحی، درمان نمود. جراحی مینیسک زانو، بسته به شدت آسیب دیدگی، متفاوت می باشد و بر همین اساس، مدت زمانی که جراحی به طول می انجامد نیز، بسیار متفاوت می باشد.

شایان ذکر است که در بیشتر موارد، جراحی مینیسک زانو، به صورت تقریبی، دو ساعت به طول می انجامد. البته زمان بهبودی نیز، با در نظر گرفتن نوع عمل جراحی، می تواند از 4 هفته تا 6 هفته به طول بیانجامد. بدون تردید، چنان چه عمل جراحی، به دست جراحان و متخصصان حاذق بیمارستان ایرانشهر انجام شود، ریسک کمتر و بهبودی سریع تری را به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله، سعی کرده ایم، به بررسی موضوع جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد بپردازیم. امید است که اطلاعات آمده در این مقاله، برای عزیزان علاقمند به این مبحث، مفید واقع شده باشد.

در پایان توصیه می کنیم مقاله مهم آیا سرطان زانو کشنده است را مطالعه کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید