لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

آنژیو قلب چقدر طول می کشد

آنژیو قلب چقدر طول می کشد

Table of Contents

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که آنژیو قلب چقدر طول می کشد. همراه شما هستیم.

این موضوع که آنژیو قلب چقدر طول می کشد، سوال بسیاری از بیمارانی است که پزشک برای درمان مشکلات قلبی به آن ها آنژیو را توصیه کرده و متقاضی انجام این روش هستند.

مدت زمان آنژیو قلب به مسائل مختلفی بستگی دارد و در بیشتر بیماران این جراحی کمتر از یک ساعت زمان می برد.

اما باید بدانید بعد از انجام آنژیو قلب نیاز به بستری هست که در این جا می توانید از مدت بستری آنژیوگرافی اطلاع یابید.

در صورتیکه قبل از آنژیو نگران هستید حتما صفحه آیا آنژیو قلب خطرناک است را مطالعه نمایید.

ویدئو آنژیو قلب چقدر طول می کشد

آنژیو یک روش ساده است و انجام آن جزو جراحی های سرپایی محسوب می شود. اگر متقاضی انجام آنژیو قلب می باشید و پزشک انجام این جراحی را به شما توصیه کرده است، با این مقاله همراه باشید تا در مورد جزئیات این روش، نکات مهم در مورد بهبودی بعد از آنژیو و مراقبت های قبل از آنژیو اطلاع کسب کنید.

همچنین به این سوال که آنژیو قلب چقدر طول می کشد نیز در این مقاله پاسخ داده خواهد شد.

آنژیو قلب چقدر طول می کشد

مدت زمان انژیو قلب نیم ساعت می باشد اما ممکن است در کودکان کمی بیشتر زمان صرف شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش آنژیو قلب چقدر طول می کشد کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:

آنژیو قلب چگونه روشی است؟

چه دلایلی برای انجام آنژیو قلب وجود دارد؟

اقدامات مهم پیش از آنژیو قلب چیست؟

حین انجام آنژیوگرافی چه اتفاقاتی افتاده و این روش به چه شکل انجام می شود؟

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی چند دسته دارند و اولین مرحله آن چیست؟

دوران نقاهت بعد از آنژیوگرافی در منزل به چه صورت سپری می شود؟

مزایای استفاده از آنژیوگرافی چیست؟

آنژیو قلب چه عوارضی دارد؟

آنژیوگرافی در کودکان به چه صورت انجام می شود و چه محدودیت هایی دارد؟

چه مسائلی مشکلات بعد از آنژیوگرافی را افزایش می دهند؟

آنژیو قلب چقدر طول می کشد؟

آنژیوگرافی از راه دست بهتر است یا پا و هرکدام از روش های آنژیو قلب چقدر طول می کشد؟

بهترین مرکز انجام آنژیو قلب چه ویژگی هایی دارد؟

کدام گروه از افراد ممکن است در انجام آنژیوگرافی دچار مشکل شوند؟

فعالیت های روزمره بعد از آنژیوگرافی چه محدودیت هایی دارند؟

 

آنژیو قلب چگونه روشی است؟

آنژیو قلب چگونه روشی است؟
آنژیو قلب چگونه روشی است؟

قبل از پرداختن به این سوال که آنژیو قلب چقدر طول می کشد، لازم است با عمل آنژیو قلب، آشنا شویم. قلب، مهم ترین عضو بدن است. حیات بدن به این عضو بستگی دارد و عملکرد آن در نحوه عملکرد تمام اندام ها تاثیرگذار است.

زمانی که عملکرد قلب به هردلیل دچار مشکل می شود، تمام اعضای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. قلب با گردش خون، اکسیژن و مواد معدنی لازم را به سلول ها و اندام های مختلف می رساند.

مشکلات قلبی درمان های مختلفی دارند که یکی از آن ها جراحی آنژیو است که در اصطلاح به آن آنژیوگرافی گفته می شود.

انواع عارضه های قلبی

قلب علاوه بر مهم ترین عضو بودن، حساس ترین عضو بدن نیز هست. هر گونه مشکل یا بیماری در این اندام باعث بروز مشکلات جدی در بدن فرد و ایجاد عوارض مختلف می شود.

به عنوان مثال زمانی که خونرسانی در بدن با مشکل مواجه شده و سرعت آن کاهش پیدا کند، اکسیژن رسانی به اندام ها با مشکل مواجه می شود که یکی از اثرات آن نرسیدن اکسیژن به سلول های مغزی و افزایش احتمال بروز سکته مغزی است.

از جمله بیماری هایی که ممکن است قلب را درگیر کنند، گرفتگی عروق قلب، ضعیف شدن ماهیچه قلبی، آریتمی، کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی، نارسایی دریچه های قلب، ضعف و نقص مادرزادی و … از جمله مشکلات و عارضه های قلبی می باشند که ممکن است برای هر فرد به وجود آیند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص آنژیوگرافی در تهران دیدن کنید.

آنژیوگرافی

در صورتی که عروق منتهی به قلب دچار گرفتگی شده یا خونرسانی از طریق آن ها به هر دلیل دچار مشکل شود، پزشک استفاده از آنژیوگرافی را برای بیمار توصیه می کند.

این روش یکی از درمان های کم تهاجم، ساده و کم خطر برای درمان بیماری های قلبی است که با استفاده از لوله ای نازک و بلند که از طریق یکی از رگ ها وارد بدن شده، انجام می شود.

با ورود این لوله و تاباندن اشعه ایکس به محدوده قلب، تصویر قلب و عروق اطراف آن در مانیتور مخصوص آنژیوگرافی ثبت می شود و پزشک می تواند وضعیت قلب و عروق را بررسی کند.

البته برای انجام آنژیوگرافی نیاز به مایعی مخصوص، به نام مایع حاجب نیز می باشد. این مایع وضعیت عروق آسیب دیده را به طور دقیق در تصاویر دریافتی مشخص می کند.

آنژیوگرافی امروزه در تمام بیمارستان هایی که بخش قلب و عروق دارند، انجام می شود. یکی از بهترین بیمارستان ها برای انجام این جراحی، بیمارستان ایرانشهر می باشد. شما با مراجعه به متخصصین این بیمارستان می توانید آگاه شوید که آنژیو قلب چقدر طول می کشد.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص آنژیوگرافی در تهران دیدن کنید.

چه دلایلی برای انجام آنژیو قلب وجود دارد؟

چه دلایلی برای انجام آنژیو قلب وجود دارد؟
چه دلایلی برای انجام آنژیو قلب وجود دارد؟

قلب اندامی بسیار حساس است، بنابراین تشخیص و درمان بیماری های مربوط به آن نیز باید با دقت زیاد انجام شود. یکی از بهترین درمان های بیماری های قلبی، آنژیوگرافی است.

آنژیو کم تهاجم است و انجام آن خطرات کمی برای بدن دارد. آنژیو به دلایل مختلفی انجام می شود، این روش یا تشخیصی است و یا درمانی که در ادامه در مورد هرکدام از دلایل انجام آنژیوگرافی صحبت خواهیم کرد.

آنژیوگرافی تشخیصی

آنژیو تشخیصی به منظور تشخیص دقیق محل گرفتگی عروق انجام می شود. در صورتی که پزشک علت عارضه قلبی را تنگی یا گرفتگی عروق کرونر منتهی به آن بداند، برای تشخیص این که کدام یک از عروق و در کدام قسمت دچار گرفتگی شده است ،از آنژیوگرافی استفاده می کند.

این تشخیص در مورد مشکلاتی مانند نارسایی قلبی، تنگی دریچه های قلبی، اندازه گیری شدت جریان خون در شریان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. آنژیوگرافی تشخیصی بهترین و ساده ترین روش برای تشخیص دقیق شرایط قلب است.

آنژیوگرافی درمانی

دلیل دیگر انجام آنژیوگرافی در بیماران، درمان مشکلات قلبی است. بعد از پیدا کردن محل گرفتگی و انسداد در عروق، پزشک از طریق ابزار مختلف و با کمک آنژیوگرافی مسیر آن ها را باز می کند.

به عنوان مثال در گرفتگی های شدید، پزشک از بالن زدن در کنار آنژیو استفاده می کند. بعد از این که درمان بیمار از طریق آنژیوگرافی انجام شد، مجددا از مسیر رگی که دچار گرفتگی شده بود، تصویربرداری می شود.

در صورتی که گرفتگی رگ برطرف شده باشد، از طریق دارو وضعیت قلب ثابت می شود و در نهایت بیمار درمان می شود. روش انجام آنژیوگرافی به هر دو منظور تشخیصی و درمانی مشابه است. تنها در روش درمانی ممکن است ابزارهایی مجزا برای باز کردن مسیر عروق مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین پزشکان برای انجام عمل آنژیوگرافی را می توانید در بیمارستان ایرانشهر پیدا کنید.

اقدامات مهم پیش از آنژیو قلب چیست؟

اقدامات مهم پیش از آنژیو قلب چیست؟
اقدامات مهم پیش از آنژیو قلب چیست؟

در این بخش از مقاله آنژیو قلب چقدر طول می کشد، در مورد یکی از مسائل مهم برای انجام این روش صحبت خواهیم کرد. آنژیو یک روش کم خطر و مطمئن است و چه در تشخیص و چه در درمان، با فرآیندی ساده انجام می شود.

اما با این حال پیش از انجام این روش نیز نیاز به آمادگی ها و اقداماتی قبل از انجام است که از بروز مشکل برای بیمار جلوگیری می کند.

آمادگی های اولیه تا شب قبل از آنژیو

برای انجام آنژیوگرافی نیاز به آمادگی طولانی مدت نیست. در بعضی آزمایشات یا جراحی ها بیمار حداقل از یک هفته قبل از انجام عمل باید اقداماتی مانند تغییر مصرف داروها یا قطع مصرف آن ها، انجام ازمایشات مختلف و … را انجام دهد

اما در آنژیوگرافی نیاز به تلاش تا این حد زیاد نیست. منع تغذیه و مصرف غذا توسط بیمار، حداقل 12 ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی است و از این زمان بیمار نباید هیچ گونه ماده خوراکی مصرف کند. مایعات نیز جزو مواد خوراکی محسوب شده و تنها ماده مجاز، در صورت اجازه پزشک آب آشامیدنی است.

بعضی از داروهای خاص، مانند داروهای رقیق کننده خون بین 12 تا 24 ساعت قبل از انجام آنژیوگرافی منع مصرف دارند. همچنین داروهایی که ممکن است در آنژیوگرافی تاثیر داشته باشند نیز باید با اطلاع پزشک استفاده شوند.

اقدامات روز جراحی و پیش از عمل

در روز انجام آنژیوگرافی، بیمار باید چند ساعت قبل از عمل در بیمارستان حضور داشته باشد. آزمایشات خاصی برای انجام این کار مورد نیاز نیست اما آمادگی بیمار مانند پوشیدن لباس مخصوص، حاضر شدن در محل انجام آنژیو و … زمانبر می باشند.

برای انجام آنژیوگرافی نیازی به انجام بیهوشی نیست و در صورتی که بیمار آمادگی انجام آزمایش را نداشته باشد، از تزریق داروهای آرامبخش برای آمادگی جراحی استفاده می شود.

بیشتر بیمارستان ها امروزه آنژیوگرافی را، هم به منظور تشخیص و هم به منظور درمان انجام می دهند. یکی از بهترین مراکز برای انجام این کار بیمارستان ایرانشهر می باشد.

حین انجام آنژیوگرافی چه اتفاقاتی افتاده و این روش به چه شکل انجام می شود؟

حین انجام آنژیوگرافی چه اتفاقاتی افتاده و این روش به چه شکل انجام می شود؟
حین انجام آنژیوگرافی چه اتفاقاتی افتاده و این روش به چه شکل انجام می شود؟

آنژیوگرافی کاملا متفاوت با تمام جراحی هاست. بعضی از جراحی ها به صورت باز و با ایجاد برشی وسیع در بدن و بعضی دیگر به صورت بسته، با ابزارهای خاص و با برش های کوچک انجام می شوند اما آنژیوگرافی متفاوت با هر دوی این روش هاست.

در آنژیوگرافی، تنها یک برش در یک بخش از دست یا پای بیمار ایجاد می شود که لوله مخصوص آنژیوگرافی از طریق آن وارد رگ شده و اقدامات این جراحی از طریق آن انجام می گیرند.

آماده شدن بیمار

پیش از ورود بیمار به اتاق برای انجام آنژیوگرافی، سوابق دارویی، وضعیت ناشتا بودن و وضعیت تنفس بیمار بررسی می شود. افرادی که برای انجام آنژیوگرافی در اتاق عمل حضور دارند، معمولا یک پزشک و پرستار و تکنیسین اتاق عمل می باشند.

با توجه به این که آنژیوگرافی معمولا با آرامبخش و بدون بیهوشی انجام می شود، بعد از ورود بیمار به اتاق، اقدامات عمل فورا آغاز می شوند.

بعد از قرار گرفتن بیمار روی تخت مخصوص، یک آنژیوکت به کشاله ران، ساعد یا مچ دست بیمار وصل می شود. همچنین برای ثابت ماندن بیمار روی تخت از بست هایی برای بستن کمر، دست و پا روی تخت استفاده می شود.

در صورتی که آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد، ممکن است از داروهای بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن اطراف آنژیو استفاده می شود.

شروع آنژیو

پس از بی حسی بیمار، یک شیت یا دسیله از طریق سوزن مخصوص وارد رگ می شود و در ورودی یکی از رگ ها کار گذاشته می شود. این وسیله تقریبا 10 سانتیمتر طول و 2 میلیمتر قطر دارد و کاتتر و ابزار آنژیوگرافی از طریق آن به بدن وارد می شود.

شیت یا دسیله از خونریزی رگ یا برگشت خون به داخل بدن جلوگیری می کند و جریان خون را در حالت نرمال نگه می دارد. بعد از پایان آنژیوگرافی و دریافت نتایج مورد نظر توسط پزشک، بیمار به اتاق ریکاوری برده شده و در صورتی که مشکلی در وضعیت بیمار مشاهده نشود، ترخیص شده و به منزل باز می گردد.

حالات بدن حین آنژیوگرافی

در زمان آنژیوگرافی ممکن است بیمار احساس تپش قلب داشته باشد، همچنین در زمان تزریق ماده حاجب به بدن ممکن است فرد دچار گرگرفتگی یا احساس گرمای شدید در بدن شود. تصاویر آنژیوگرافی باید از تمام جهات گرفته شوند. بنابراین دستگاه در اطراف بیمار گردش پیدا می کند.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی چند دسته دارند و اولین مرحله آن چیست؟

مراقبت ها و فعالیت هایی که بعد از آنژیوگرافی انجام می شوند، به نتایج مشاهده شده حین آنژیوگرافی بستگی دارد. در صورتی که نتایج ،مورد انتظار پزشک باشد، بیمار به ریکاوری انتقال داده می شود تا بعد از معاینات نهایی ترخیص شود و اگر مشکل خاصی در آنژیوگرافی مشاهده شود، برای انجام اقدامات بعدی در بیمارستان بستری می شود.

برای تکمیل اطلاعات در این زمینه صفحه بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد را ببنید.

بعد از ورود به ریکاوری

بعد از اتمام آنژیوگرافی و ورود به ریکاوری، فشار خون و ضربان قلب بیمار بررسی می شود. در صورتی که در ضربان قلب مشکلی مشاهده شود، نوار قلب نیز از بیمار گرفته می شود. تا زمانی که بیمار هوشیاری کامل خود را به دست بیاورد، در ریکاوری باقی می ماند.

اقدامات بعد از آنژیوگرافی از دست

اقدامات بعد از آنژیوگرافی از دست
اقدامات بعد از آنژیوگرافی از دست

در صورتی که آنژیوگرافی از طریق دست انجام شود، وسیله ای شبیه مچ بند دور مچ دست بسته می شود که از خونریزی دست جلوگیری می کند. این وسیله مانند دستگاه فشار سنج باد می شود و جریان خون در محل ورود شیت را کنترل می کند.

معمولا یک ساعت بعد از انجام آنژیوگرافی، باد دستگاه به مرور خالی می شود و زمانی که کل هوای موجود در آن خارج می شود، دستگاه از دور دست باز می شود و محل بستن آن پانسمان می شود.

اقدامات بعد از آنژیوگرافی از پا

در صورتی که آنژیوگرافی از طریق پا انجام شود، بعد از کشیدن شیت، محل ورود آن 10 تا 15 دقیقه فشار داده می شود. این کار به منظور بستن برشی که شیت از طریق آن وارد رگ شده انجام می شود.

بعد از این که خونریزی محل ورود شیت بند آمد، تا شش ساعت یک کیسه شن یا وسیله ای مخصوص روی محل برش گذاشته می شود تا پا تکان نخورد. تکان دادن پا احتمال شروع مجدد خونریزی را به همراه دارد.

مراقبت های بیمارستان پیش از ترخیص

برای حفظ سلامت بیمار، بخش بیشتری از ماده حاجب باید از بدن خارج شود. این کار به وسیله سوند مخصوصی که به بیمار متصل می شود انجام می گیرد. در صورتی که بررسی های نهایی وضعیت بیمار مشکل خاصی را نشان ندهند، بیمار ترخیص شده و به منزل باز می گردد.

تمام مراقبت های گفته شده زیر نظر کادر مجرب بیمارستان ایرانشهر با بهترین کیفیت انجام می شوند.

دوران نقاهت بعد از آنژیوگرافی در منزل به چه صورت سپری می شود؟

دوران نقاهت بعد از آنژیوگرافی در منزل به چه صورت سپری می شود؟
دوران نقاهت بعد از آنژیوگرافی در منزل به چه صورت سپری می شود؟

همان طور که گفته شد، بعد از اتمام آنژیوگرافی و انتقال بیمار به ریکاوری، وضعیت او در چند مرحله بررسی می شود. در صورتی که در مرحله نهایی وضعیت بیمار مناسب دیده شد، پزشک دستور ترخیص وی را صادر کرده و بیمار می تواند به منزل بازگردد.

بعد از بازگشت بیمار به منزل، مراقبت هایی مورد نیاز است که به بهبودی سریع تر بیمار و از بین بردن کامل اثرات آنژیوگرافی کمک می کند.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل

بهترین اقدام بعد از هرگونه جراحی سرپایی چه به منظور تشخیص بیماری و چه به منظور درمان، استراحت مطلق است. بعد از انجام آنژیوگرافی، بیمار نیاز به 48 ساعت استراحت دارد.

در طول این مدت باید از انجام اقداماتی مانند خم و راست شدن، جابجا کردن وسایل سنگین و … پرهیز کند. در 2-3 روز اول بعد از انجام آنژیوگرافی، بهتر است بیمار بیشتر روی تخت دراز بکشد و از نشستن زیاد پرهیز کند، این مسئله برای گردش خون بهتر و کاهش خطر باز شدن محل انجام آنژیوگرافی توصیه می شود.

در صورت نیاز به جابجایی، این کار باید با احتیاط کامل انجام شود و ترجیحا از فردی دیگر در نشست و برخاست کمک گرفته شود. بعد از ترخیص، بیمار می تواند فورا به حمام برود اما در صورتی که احساس ضعف یا بیحالی داشته باشد، بهتر است این کار تا بعد از بهبود وضعیت به تعویق بیفتد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از آنژیوگرافی در بیماران بروز کند، کبودی محل آنژیو است. برای کاهش کبودی نیاز به اقدام خاصی نیست و این مشکل بعد از چند روز برطرف می شود.

همچنین ممکن است پزشک برای خروج سریع تر ماده حاجب از بدن، رژیم مایعات را به بیمار توصیه کند. در این صورت تا 48 ساعت بیمار تنها مجاز به مصرف مایعات خواهد بود.

بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز برای انجام آنژیوگرافی قلبی است که تمام رسیدگی های لازم به بیمار با بهترین کیفیت ارائه می شوند.

مزایای استفاده از آنژیوگرافی چیست؟

مزایای استفاده از آنژیوگرافی چیست؟
مزایای استفاده از آنژیوگرافی چیست؟

در این بخش از مقاله آنژیو قلب چقدر طول می کشد، در مورد مزایای این روش نسبت به دیگر روش های درمان بیماری های قلبی صحبت خواهیم کرد.

تا پیش از ورود آنژیوگرافی به دانش پزشکی و استفاده از آن برای درمان و تشخیص عارضه های قلبی، تمام درمان های داخلی قلب به وسیله جراحی باز انجام می شدند. این نوع جراحی معایب زیادی داشت.

خونریزی زیاد بعد از انجام جراحی و مشکلاتی که با بخیه بعد از آن به وجود می آمد، از جمله معایب و سختی های جراحی باز بود. روش آنژیوگرافی اما بی خطر و کم عارضه است و نسبت به سایر روش های جراحی قلب مزایای زیادی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند.

مزایای آنژیوگرافی نسبت به دیگر روش ها

یکی از مزایای آنژیوگرافی نسبت به دیگر روش های تشخیص و درمان مشکلات قلبی، کم خطر بودن آن است. این روش نه نیاز به برش وسیع و نه نیاز به بخیه زنی دارد. بنابراین انجام آن ساده تر از جراحی قلب است و مشکلات و عوارض بعد از جراحی را به دنبال ندارد. با استفاده از آنژیوگرافی، تشخیص دقیق تر خواهد بود.

تصاویر دریافتی از آنژیوگرافی بسیار با کیفیت هستند بنابراین وضعیت قلب و عروق در آن ها بهتر از سایر روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی مشخص می شود.

دوران نقاهت بعد از انجام آنژیوگرافی کوتاه است، مراقبت های بعد از این روش نیز ساده تر از دیگر روش های جراحی قلب است. سادگی انجام آنژیوگرافی و در دسترس بودن ابزارهای آن باعث شده که این روش امروزه در بیشتر بیمارستان ها و مراکز انجام شود. در نتیجه بیماران محدودیتی در انتخاب محل آنژیو نداشته و بسته به شرایط خود می توانند بهترین بیمارستان را انتخاب کنند.

یکی از بهترین مراکز درمانی برای انجام آنژیوگرافی با برخورداری از بهترین ابزار و دستگاه ها در زمینه تشخیص و درمان مشکلات قلبی، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

آنژیو قلب چه عوارضی دارد؟

آنژیو قلب چه عوارضی دارد؟
آنژیو قلب چه عوارضی دارد؟

از زمانی که آنژیوگرافی به عنوان یکی از روش های تشخیص و درمان بیماری های قلبی مطرح شد، پزشکان آن را جایگزین بسیاری از روش های مطرح برای درمان این اندام کردند.

به غیر از درمان هایی که مستقیما روی ماهیچه قلب انجام می شود، سایر درمان های مرتبط با عروق را می توان به وسیله آنژیوگرافی انجام داد. با وجود مزایای بالای این روش، آنژیو قلب معایبی نیز دارد. برخی از معایب این روش به شرح زیر می باشند.

معایب روش آنژیوگرافی

یکی از عوارض یا معایب آنژیوگرافی، ایجاد عفونت در محل ورود کاتتر یا شیپ است. البته برشی که برای انجام آنژیو در بدن ایجاد می شود، بسیار جزئی و کوچک است و حتی نیازی به بخیه زدن آن نیست

اما در برخی بیماران که حساسیت پوستی بالایی دارند، این احتمال وجود دارد که بعد از اتمام آنژیوگرافی، محل آن دچار عفونت شود. همان طور که گفته شد، برای انجام آنژیوگرافی در صورت تشخیص پزشک، از یک ماده حاجب مخصوص استفاده می شود.

برخی افراد نسبت به این ماده حساسیت دارند و با تزریق آن مشکلاتی برای بیمار ایجاد می شود. همچنین ممکن است بیمار نسبت به برخورد اشعه ایکس حساسیت نشان داده و دچار مشکلات پوستی مانند سوختگی سطحی شود.

تپش قلب و گرگرفتگی در زمان تزریق ماده، بروز مشکلات کلیوی موقت در طول دفع و خروج ماده حاجب از بدن و ضعف و حالت تهوع، از دیگر عارضه های نادر آنژیوگرافی می باشند.

بعد از انجام آنژیوگرافی در بیمارستان ایرانشهر، عوارض احتمالی آن به منظور مراقبت بهتر و کاهش نگرانی ها به بیمار گفته می شود.

آنژیوگرافی در کودکان به چه صورت انجام می شود و چه محدودیت هایی دارد؟

آنژیوگرافی در کودکان به چه صورت انجام می شود و چه محدودیت هایی دارد؟
آنژیوگرافی در کودکان به چه صورت انجام می شود و چه محدودیت هایی دارد؟

مشکلات قلبی سن و سال خاصی ندارند و حتی کودکان نیز می توانند به آن ها دچار شوند. به خصوص تغییرات امروزی سبک زندگی و تغذیه، تاثیر زیادی در ابتلای کودکان به چنین بیماری هایی دارد.

در صورت انسداد عروق در کودکان نیز روش استفاده شده آنژیوگرافی است. البته به دلیل شرایط خاص کودکان، این روش در آن ها با شرایط متفاوتی انجام می شود.

آنژیوگرافی در کودکان

چه برای تشخیص و چه به منظور درمان در کودکان نیز آنژیوگرافی دقیقا مطابق با بزرگسالان انجام می شود. البته در سنین پایین تر این کار کمی طولانی تر خواهد شد.

در طول آنژیوگرافی، پزشک معمولا با بیمار ارتباط گرفته و سوالاتی به منظور تشخیص وضعیت هوشیاری بیمار از او می پرسد اما در آنژیوگرافی کودکان این کار صورت نمی گیرد و در صورت ترس زیاد از انجام این کار، کودک بیهوش می شود.

آرامش روحی کودک در طول آنژیوگرافی اهمیت زیادی دارد بنابراین مادر تا پیش از انجام آنژیو کنار فرزند خود باقی می ماند. در کودکان رگ برای ورود کاتتر و شیت از دست چپ گرفته می شود. بنابراین بهتر است زمانی این کار انجام شود که در سمت چپ بدن کودک، آسیب دیدگی خاصی وجود نداشته باشد.

محدودیت های انجام این کار در سنین پایین

هر چقدر سن انجام آنژیوگرافی پایین تر باشد، محدودیت های انجام آن نیز بیشتر می شود. به عنوان مثال؛ ثابت ماندن کودکان روی تخت مخصوص به منظور انجام کار پزشک چندان ساده نیست،

بنابراین بیشتر پزشکان برای آنژیو کودکان از بیهوشی یا بیحسی کلی استفاده می کنند. همچنین کنترل تغذیه کودکان نیز کمی سختتر از بزرگسالان است.

در سنین پایین تر نیز ناشتا بودن حداقل 8 ساعت قبل از آنژیو توصیه می شود اما در شیرخواران که امکان این میزان گرسنگی را ندارند، مادر می تواند در حد 2-3 قاشق شیر خشک رقیق شده را به کودک خود بدهد.

تا زمان بهبودی کامل و از بین رفتن آثار آنژیو از بدن، کودک باید استراحت مطلق داشته باشد و از جنب و جوش او جلوگیری کرد.

یکی از مراکز خوب که آنژیوگرافی کودکان در آن به بهترین شکل ممکن انجام می شود، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

چه مسائلی مشکلات بعد از آنژیوگرافی را افزایش می دهند؟

چه مسائلی مشکلات بعد از آنژیوگرافی را افزایش می دهند؟
چه مسائلی مشکلات بعد از آنژیوگرافی را افزایش می دهند؟

در ادامه مقاله آنژیو قلب چقدر طول می کشد، در مورد یکی از نکات مهم برای انجام این روش یا مراقبت بیمار به منظور بهبودی سریع تر صحبت خواهیم کرد. به طور کلی آنژیوگرافی یک روش بی خطر یا کم خطر است که عوارض چندانی برای بیمار ندارد.

این روش نه نیاز به بخیه زنی و نه نیاز به سپری کردن دوران نقاهت طولانی دارد و حتی در صورتی که برای درمان نیز مورد استفاده قرار گیرد، باز هم بیمار خیلی زود به زندگی عادی خود باز می گردد. اما بعضی مسائل در روند بهبودی بیمار مشکل ایجاد می کنند و باعث شدید شدن عوارض جزئی بعد از آنژیوگرافی می شوند که به شرح زیر می باشند.

عدم خروج ماده حاجب

ماده یا مایع حاجبی که برای تصویربرداری بهتر از قلب و عروق وارد بدن شده است، به مرور از بدن خارج می شود. بخش زیادی از این ماده در بیمارستان و با اتصال سوند از بدن بیمار خارج شده و باقیمانده آن در زمان دفع ادرار از رگ ها خارج می شود. در برخی بیماران اما خروج این ماده با مشکل مواجه می شود.

بیمارانی که به طور کل به خشکی رگ ها دچار هستند یا در حالت عادی کم ادرار هستند، معمولا این ماده دیرتر از بدن آن ها خارج می شود که مشکلاتی مانند علائم حساسیت، احساس گرما، حالت تهوع و … را به همراه دارد. افزایش نوشیدن مایعات به خصوص آب در روزهای ابتدایی برای خروج کامل ماده حاجب الزامی می باشد.

بی احتیاطی در مراقبت از محل آنژیو

دیگر اقدامی که باعث بروز عارضه یا مشکل بعد از آنژیوگرافی می شود، عدم مراقبت صحیح از محل انجام آنژیو است. در صورتی که آنژیوگرافی از ناحیه کشاله ران انجام شده باشد، حداقل در 8 ساعت اول باید از هرگونه حرکت دادن پا جلوگیری کرد.

وزن بدن در زمان حرکت یا نشستن فشار زیادی به پا وارد می کند، این فشار بعد از آنژیوگرافی ممکن است باعث باز شدن محل انجام آن شود. به همین دلیل استراحت مطلق در افرادی که آنژیوگرافی را از ناحیه پا انجام داده اند، الزامی می باشد.

همچنین بیمارانی که این عمل از رگ دست آن ها انجام شده است نیز برای کاهش عوارض و مشکلات باید از جابجایی وسایل سنگین تا حد امکان جلوگیری کنند.

تغذیه نامناسب

در نهایت تغذیه نامناسب آخرین عاملی است که مشکلات بعد از آنژیوگرافی را تشدید می کند. تغذیه باعث بروز یبوست و فشار به قلب می شود یا از خروج ماده حاجب از بدن با غلیظ شدن ادرار جلوگیری می کند.

همچنین برخی مواد غذایی که هضم آن ها سخت تر است نیز فشار زیادی به رگ های قلب وارد می کنند که این فشار می تواند باعث پارگی رگ ها بعد از آنژیوگرافی شود.

به علاوه ماده حاجب از کلیه ها خارج می شود و جذب مواد زائد غذاهای مصرفی نیز در کلیه ها انجام می شود. بنابراین بهتر است تا زمان خروج کامل ماده حاجب، از مصرف غذاهایی که عملکرد کلیه ها را دچار مشکل می کنند، پرهیز کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بعد از آنژیو قلب چی بخوریم را مطالعه کنید.

آنژیو قلب چقدر طول می کشد؟

آنژیو قلب چقدر طول می کشد؟
آنژیو قلب چقدر طول می کشد؟

از سوالات متداولی که بیماران در مورد عمل آنژیو قلب دارند، این است که آنژیو قلب چقدر طول می کشد و چه میزان زمان را باید برای انجام این جراحی در نظر بگیرند.

در پاسخ به این سوال باید گفت که در هر نوع آنژیو، چه تشخیصی و چه درمانی، آنژیو نهایتا نیم ساعت زمان می برد. تنها در کودکان ممکن است این زمان کمی بیشتر شود.

البته این مدت خود آنژیوگرافی است و اقداماتی که قبل از انجام آن در بیمارستان انجام شده و بعد از آنژیو در ریکاوری صورت می گیرد تا زمان ترخیص بیمار، بیشتر زمان می برند. بنابراین بیمار باید یک روز کامل را برای انجام این عمل در نظر گیرد.

آماده شدن بیمار برای انجام آنژیو، پوشیدن لباس مخصوص، قرارگیری روی تخت، تزریق آرامبخش، وارد کردن شیت و آماده سازی رگ و اتصال دستگاه های بررسی ضربان قلب چیزی حدود 1 ساعت زمان می برد.

البته در صورتی که در عروق بیمار گرفتگی بیش از حد انتظار باشد و پزشک نیاز به تغییر ابزارهای جراحی داشته باشد نیز این مسئله در مدت زمان انجام آنژیو تاثیر داشته و آن را افزایش می دهد.

یکی از بهترین بیمارستان ها، با برخورداری از کادر مجرب و ابزار به روز برای انجام عمل آنژیوگرافی، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

آنژیوگرافی از راه دست بهتر است یا پا و هرکدام چقدر طول می کشد؟

آنژیوگرافی از راه دست بهتر است یا پا و هرکدام چقدر طول می کشد؟
آنژیوگرافی از راه دست بهتر است یا پا و هرکدام چقدر طول می کشد؟

برای انجام آنژیوگرافی دو انتخاب وجود دارد، گرفتن رگ از دست یا پا؛ ساعد و مچ دست و کشاله ران در پاها بهترین محل برای دریافت رگ و انجام آنژیوگرافی هستند که انتخاب آن به پزشک و وضعیت بیمار بستگی دارد. به عنوان مثال بیمارانی که در ناحیه دست دچار زخم یا مشکل باشند، آنژیوگرافی تنها از رگ پای آن ها انجام می شود.

مقایسه آنژیوگرافی از دست با پا

در آنژیوگرافی از ناحیه پا، احتمال کبودی یا تجمع خون زیر پوست بیشتر است. همچنین چون پاها فشار بیشتری نسبت به دست متحمل می شوند، احتمال خونریزی از آن ها بیشتر خواهد بود.

بعد از آنژیوگرافی از ناحیه پا حداقل 8 ساعت استراحت مطلق و استفاده از کیسه شن برای بسته شدن محل برش الزامی است اما در صورتی که آنژیوگرافی از رگ دست انجام شود، این میزان مراقبت نیازی نیست.

بیمارانی که آنژیوگرافی از دست آن ها انجام می شود، معمولا 4 ساعت بعد از انجام عمل ترخیص شده و به منزل بازمی گردند. البته چون استفاده از دست ها بیشتر از پاست، معمولا احساس درد در افرادی که آنژیوگرافی از رگ دست آن ها انجام می شود، بیشتر از سایر بیماران است.

همچنین در مورد این که با رگ گیری از دست یا پا آنژیو قلب چقدر طول می کشد، باید گفت که زمان انجام این کار از هر دو قسمت تقریبا مشابه است و محل رگ گیری تاثیری در طولانی شدن آن ندارد.

با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر برای انجام آنژیوگرافی، پزشک وضعیت شما را به خوبی بررسی کرده و بهترین شیوه را برای انجام آنژیو قلب در شما انتخاب می کند.

بهترین مرکز انجام آنژیو قلب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین مرکز انجام آنژیو قلب چه ویژگی هایی دارد؟
بهترین مرکز انجام آنژیو قلب چه ویژگی هایی دارد؟

عمل آنژیو تقریبا در تمام بیمارستان هایی که دارای بخش قلب می باشند، انجام می شود. اما انتخاب بهترین مرکز برای انجام عمل با توجه به تعدد بیمارستان ها کار ساده ای نیست. برای انتخاب راحت تر، بهتر است که فاکتورهایی را مد نظر قرار داد. این فاکتورها به شرح زیر می باشند.

کادر پزشکی مجرب

بیمارستانی که عمل آنژیو در آن انجام می شود، باید دارای کادری مجرب باشد. به خصوص در آنژیو تشخیصی که احتمال مشاهده هر نتیجه ای وجود دارد، تبحر و تجربه کادر پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی سابقه بخش قلب مرکز انتخابی در تشخیص این مورد کمک می کند.

دستگاه های کامل و به روز

دیگر ویژگی یک بیمارستان خوب برای انجام آنژیو قلب، برخورداری از دستگاه های به روز و مناسب است. برای تشخیص بهتر، کیفیت دستگاه اهمیت زیادی دارد.

طرف قرارداد با بیمه های مختلف

یکی از مسائل مهم که در انتخاب محل انجام آنژیو نیز حائز اهمیت است، بیمه های طرف قرارداد بیمارستان می باشد. بهتر است برای انجام آنژیوگرافی مرکزی انتخاب شود که با بیشترین بیمه های رایج و پرکاربرد بیماران طرف قرارداد باشد تا هزینه های انجام عمل در آن بیمارستان، توسط بیمه تامین شود.

محیط مناسب

در نهایت محیط مناسب بیمارستان چه از نظر دسترسی و چه از نظر بهداشت، از دیگر فاکتورهای مهمی هستند که برای انتخاب محل آنژیو باید به آن ها توجه کرد. تمام نکات گفته شده جزو ویژگی های بیمارستان ایرانشهر می باشند.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل دیدن کنید.

کدام گروه از افراد ممکن است در انجام آنژیوگرافی دچار مشکل شوند؟

کدام گروه از افراد ممکن است در انجام آنژیوگرافی دچار مشکل شوند؟
کدام گروه از افراد ممکن است در انجام آنژیوگرافی دچار مشکل شوند؟

بعضی از گروه ها نسبت به انجام انواع جراحی آسیب پذیرتر هستند. این گروه ها در آنژیوگرافی نیز ممکن است دچار مشکلات مختلف شوند.

به عنوان مثال، بروز حساسیت و … از جمله گروه های حساس نسبت به انجام آنژیوگرافی می توان به افرادی اشاره کرد که به بیماری های کلیوی دچار می باشند. با توجه به این که کلیه ها در این افراد دچار مشکلات عملکردی می باشند، احتمال بروز مشکل در تخلیه ماده حاجب از بدن آن ها وجود دارد.

همچنین بیمارانی که تجربه یک بار سکته قلبی دارند نیز احتمال بروز مشکل در انجام آنژیوگرافی برای آن ها وجود دارد. بیماران مبتلا به مشکلات انعقاد خون یا بیماران مبتلا به مشکلات کبدی از دیگر گروه های حساس در انجام آنژیوگرافی می باشند که انجام این عمل ممکن است باعث بروز مشکلات مختلف برای آن ها شود.

معمولا پیش از انجام آنژیوگرافی، در مورد وضعیت بیمار و این که آیا جزو گروه های حساس بوده یا نه ،از بیمار پرسیده می شود. به خصوص در بیمارستان هایی مانند بیمارستان ایرانشهر که حساسیت نسبت به وضعیت بیماران بیشتر است، دقت در چنین مسائلی بیشتر می باشد.

فعالیت های روزمره بعد از آنژیوگرافی چه محدودیت هایی دارند؟

فعالیت های روزمره بعد از آنژیوگرافی چه محدودیت هایی دارند؟
فعالیت های روزمره بعد از آنژیوگرافی چه محدودیت هایی دارند؟

آخرین موردی که در مقاله آنژیو قلب چقدر طول می کشد، در مورد آن صحبت خواهیم کرد و باید به آن توجه کرد، نوع فعالیت های بیمار بعد از انجام آنژیوگرافی می باشند.

همان طور که گفته شد، استراحت کردن حداقل تا چند روز بعد از آنژیو به بهبودی سریع تر بیمار و کاهش عوارض این جراحی کمک می کند. فعالیت هایی مانند ورزش کردن حداقل تا 1 هفته باید به تعویق بیفتند.

به خصوص افرادی که به ورزش های حرفه ای مشغول می باشند، بهتر است این کار را تا مدتی به تعویق اندازند و تنها در صورت نیاز برای  آمادگی بدن، روزانه چند دقیقه پیاده روی آرام داشته باشند. همچنین رانندگی تا 3 روز بعد از آنژیوگرافی ممنوع می باشد.

به خصوص در افرادی که آنژیو در آن ها از طریق کشاله ران انجام شده است، رانندگی و فعالیت های مشابه که فشار زیادی به پاها وارد می کنند، احتمال خونریزی و درد و تورم در محل رگ گیری دارند که به منظور جلوگیری از این مشکلات، بهتر است این فعالیت ها به تعویق انداخته شوند.

در آخر توصیه می کنیم با هزینه آنژیوگرافی با بیمه سلامت آشنا شوید.

سوالات متداول

آنژیوگرافی قلب را معمولا از کدام اندام های بدن انجام می دهند؟

کشاله ران و مچ دست

 آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟

خیر

مدت بستری آنژیوگرافی چقدر است؟

حدود نیم ساعت در کت لب و پس از 30 دقیقه به بخش بیمار منتقل می شود و بمدت یک شبانه روز در بیمارستان بستری می شود.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید