لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

آیا سرطان زانو کشنده است

آیا سرطان زانو کشنده است

Table of Contents

با موضوع آیا سرطان زانو کشنده است در خدمت شما هستیم.

البته همین ابتدای کار باید بگوییم که عده ای معتقدند که سرطان استخوان درمان قطعی دارد!

اما قبل از آن می توانید، علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را بشناسید.

در دنیای امروز به دلیل تغییر در سبک زندگی و عوامل مختلفی، ممکن است سلامتی ما انسان ها در معرض خطر قرار گیرد. بیماری ها و امراض مختلفی باعث خواهد شد که این نعمت بزرگ الهی در معرض خطرات کوچک و بزرگ قرار گیرد و همین امر می تواند تعادل و پایداری بدن را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند در عملکرد عمومی بدن تاثیرات منفی بر جای بگذارد.

در دنیای امروزه به دلایل متعددی مانند سبک زندگی نادرست، غذاهای ناسالم، آسیب دیدگی های ناشی از ضربه و …، می تواند باعث شود امراض و بیماری های خطرناکی به سراغ انسان بیاید و همین امر حتی می تواند باعث مرگ انسان شود.

یکی از جدی ترین و شایع انواع امراض و بیماری ها در بین مردم جهان، انواع بیماری های سرطانی می باشد سرطان از تکثیر نادرست و غیرطبیعی سلول های بدن به وجود می آید که در برخی مواقع می تواند به حدی شدید باشد که هیچ راه درمانی برای آن وجود نداشته باشد و منجر به مرگ انسان شود.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارالات پزشکی و درمانی، پیشرفت های مهمی در حوزه درمان بیماری های سرطان بوجود امده است. یکی از انواع سرطان ها که البته میزان شیوع آن بسیار کمتر از سایر سرطان ها می باشد، سرطان استخوان زانو می باشد.

ویدئو آیا سرطان زانو کشنده است

سرطان زانو می تواند باعث ایجاد اخلال در عملکرد این عضو حیاتی بدن شود و در حرکت و راه رفتن و حتی نشستن ما اختلالاتی ایجاد کند و حتی خواهد توانست سیستم دفاعی بدن را دچار مشکل کند.

ما در این مقاله قصد داریم بصورت مفصل به بررسی بیماری سرطان زانو بپردازیم و از مشکلات و عوارض و روش های تشخیص آن نکات مهمی را اشاره کنیم و در نهایت به بررسی درمان آن و روش های توانبخشی آن صحبت کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری سرطان زانو و روش های درمانی آن به یکی از مجهزترین و بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از متخصصین شاغل در این حوزه در این مرکز درمانی، راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست پیشگیری از سرطان استخوان دیدن کنید.

 اینفوگرافیک آیا سرطان زانو کشنده است

 اینفوگرافیک آیا سرطان زانو کشنده است
اینفوگرافیک آیا سرطان زانو کشنده است

آیا سرطان زانو کشنده است

کشنده بودن و نبودن سرطان استخوان بسته به خوش خیم یا بدخیم بودن آن دارد.

راه های درمان تومور بدخیم موارد زیر است:

  1. شیمی درمانی
  2. جراحی تومور
  3. رادیوتراپی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش آیا سرطان زانو کشنده است کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

استخوان زانو چیست؟

سرطان زانو چیست؟

انواع سرطان استخوان زانو کدامند؟

موارد ابتلا به سرطان استخوان زانو کدامند؟

احتمال ابتلا به سرطان استخوان زانو در چه کسانی بیشتر است؟

علائم و روش های تشخیص سرطان زانو چیست؟

سرطان استخوان زانو چگونه باعث شکستگی استخوان زانو می شود؟

سرطان استخوان زانو در کودکی چیست؟

درمان سرطان استخوان زانو چگونه است؟

عوارض جانبی بلند مدت و کوتاه مدت روش های درمانی سرطان زانو چیست؟

آیا سرطان زانو کشنده است؟

توانبخشی و اهمیت آن در درمان سرطان استخوان زانو شامل چه مواردی میباشد؟

اهمیت تغذیه و رژیم غذایی در درمان سرطان زانو چیست؟

 

استخوان زانو چیست؟

استخوان زانو چیست؟
استخوان زانو چیست؟

در ابتدای مقاله می خواهیم بدانیم که استخوان زانو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است و از عملکرد آن باخبر شویم. استخوان زانو از سه استخوان اصلی تشکیل شده است.

اولین استخوان مربوط به استخوان ران می باشد که استخوان فمور نام دارد. دومین استخوان موجود در زانو، استخوان درشت نی می باشد که در ارتباط بسیاری با استخوان لگن دارد. سومین استخوان تشکیل دهنده استخوان زانو، مربوط به استخوان کشکک زانو یا همان کاسه زانو می باشد.

علاوه بر این سه استخوان اصلی، تاندون ها و غضروف های متعددی نیز در ناحیه زانو قرار که نقش مهمی را ایفا می نماید و تاندون ها و رباط های موجود در ناحیه زانو می تواند باعث ایجاد راحتی در حین حرکت و راه رفتن شود

و همچنین نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری بدن ایفا می نماید. از طرفی دیگر کاسه زانو نقش مهمی در قبال انواع ضربات و نیروهای وارد شده به زانو خواهد داشت و از بروز آسیب جلوگیری خواهد کرد.

مفاصل زانو، تشکیل شده از دو مفصل است. این دو مفصل در بین استخوان درشت نی و استخوان ران قرار دارد و یکی دیگر از این مفاصل در بین استخوان کشکک زانو و استخوان ران قرار دارد که وظیفه تعادل و پایداری در بدن را خواهد داشت.

هریک از اجزای تشکیل دهنده زانو می تواند وظیفه مهمی را در زمینه حرکتی و ایستادن فرد ایفا کند و ایجاد اخلال و عارضه در این ناحیه می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد شود. یکی از این عارضه ها سرطان زانو می باشد که ما در ادامه به بررسی این عارضه خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست تفسیر تست سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

سرطان زانو چیست؟

سرطان زانو چیست؟
سرطان زانو چیست؟

همانطور که گفته شد، بیماری سرطان از رشد غیرطبیعی سلول های بدن به وجود می آید که می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود.

سرطان زانو هم این قاعده مستثنی نخواهد بود و زمانی در بدن ایجاد می شود که سلول های بدن بطور غیرقابل مهار شروع به تکثیر شدن نماید. این امر می تواند باعث تجمع سلول در ناحیه زانو شود و باعث بروز بیماری سرطان زانو شود.

سرطان زانو یکی از انواع سرطان ها در ناحیه استخوان می باشد که می تواند در ناحیه استخوان زانو بوجود بیاید. این سرطان می تواند هم در سنین کودکی و هم در سنین بالاتر برای افراد رخ دهد.

سلول های سرطانی در سرطان زانو شبیه سلول های تازه استخوانی هستند که به شکل بافت و حتی شبیه استخوان در ناحیه زانو پدید می آید. اما چنین بافت هایی، جز بافت های طبیعی و بی خطر در ناحیه استخوان زانو نیستند و باعث ایجاد دردسر برای افراد خواهد شد.

طی بررسی های انجام شده بیشترین موارد ابتلا به سرطان زانو در بین کودکان و نوجوانان مشاهده شده است. زیرا در چنین سنینی، میزان رشد سلول ها در بالاترین حد خود قرار دارد و تا زمان بلوغ ادامه دار خواهد بود. اما همانطور که گفته شد، بصورت مواردی هم در سنین بالاتر هم این عارضه دیده شده است.

سرطان استخوان زانو معمولا در نواحی مربوط به قسمت سلول های رشد استخوانی به وجود می آید

سرطان استخوان زانو معمولا در نواحی مربوط به قسمت سلول های رشد استخوانی به وجود می آید و به همین دلیل است که در سنین رشد یعنی سنین کودکی و نوجوانی چنین عارضه ای شایع است.

همچنین میزان ابتلا به سرطان زانو و عارضه های بیشتر در بین پسران دیده شده است تا دختران. درگیر شدن زانو و اختلالات در حرکت و دردهای شدید می توان نشان دهنده خطر برای افراد باشد و باید اقدامات لازمی در این خصوص انجام داد.

سرطان زانو می تواند از عوامل مختلفی بوجود بیاید، از عوامل ژنتیکی و وراثت گرفته تا عارضه های ناشی از ضربه، تصادف، جراحت و … که می تواند باعث درگیر شدن سلول های استخوان زانو شود و باعث رشد غیرطبیعی سلول ها و بافت در این ناحیه شود.

در طی سالیان اخیر، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی و درمانی می توان به پیشگیری و درمان سرطان زانو در مراحل اولیه بیماری پرداخت و به همین دلیل است که در ذهن بسیاری از افراد این سوال رخ خواهد داد که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان زانو و درمان چنین بیماری ای به یکی از مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

انواع سرطان استخوان زانو

انواع سرطان استخوان زانو
انواع سرطان استخوان زانو

سلول های تکثیر یافته بصورت غیر طبیعی و غیر کنترل در ناحیه زانو می تواند باعث ایجاد سرطان زانو در این ناحیه شود و آسیب های زیادی را به این ناحیه وارد کند. سلول های سرطانی از طریق دستگاه هایی مانند میکروسکوپ قابل شناسایی و تشخیص هستند و عموم سرطان ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند. ما در ادامه به بررسی انواع سرطان زانو خواهیم پرداخت:

استئوسارکوم:

این نوع از سرطان یکی از انواع سرطان زانو می باشد که می تواند استخوان زانو را درگیر نماید. چنین سرطانی بیشتر در نواحی اطراف زانو و استخوان ران پدید می آید و می تواند چنین نواحی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

استئوسارکوم یکی از انواع تومورهای سرطانی از نوع بدخیم می باشد که طی بررسی های انجام شده، بیشترین سنین درگیر شده با این نوع از سرطان زانو، مربوط به کودکان و نوجوانان می باشد.

این نوع از سرطان بدخیم، سرعت تکثیر بالایی دارد و در طی مدت زمانی کوتاه به تمام قسمت های مختلف بدن نفوذ خواهد کرد. اولین نقطه رشد سلول های سرطانی استئوسارکوم، ناحیه استخوان زانو می باشد.

استئوکندروم:

یکی دیگر از انواع سرطان زانو مربوط به سرطان استئوکندروم می باشد که بیشترین سنین درگیری به این نوع عارضه در سنین نوجوانی و جوانی می باشد. این نوع سلول سرطانی از نظر سرعت رشد، از درجه کمتری نسبت به استئوسارکوم برخوردار است و می توان در صورت تشخیص به موقع و مراحل اولیه رشد آن، از پیشرفت آن جلوگیری کرد و اقدام به درمان آن نمود.

این نوع سلول سرطانی از نوع خوش خیم بوده و بیشترین نواحی درگیر شده در این نوع از سرطان، نواحی استخوان ران و استخوان درشت نی می باشد که می تواند اختلالات خفیف یا شدیدی را بوجود بیاورد.

اگر بخواهیم از دیگر انواع سرطان استخوان زانو، مواردی را اشاره کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلول های فیبروم های یکپارچه که بصورت ناسازگار در ناحیه زانو رشد خواهد کرد، تومورهای بزرگ، انکندروما، کیست های غیر طبیعی و دیسپلازی فیبروزی اشاره کرد.

این نوع از سرطان های زانو، از نوع خوش خیم می باشد که می توان در مراحل اولیه تشخیص اقدام به درمان کامل آن نمود. چنین مواردی از طریق جهش های ژنتیکی رخ خواهد داد و استخوان های زانو را درگیر خواهد کرد و باعث تحلیل رفتن عضلات زانو و استخوان های آن خواهد شد.

برای درمان انواع سرطان زانو و همچنین برای دریافت پاسخ به این سوال که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، می توانید به یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از پزشکان متخصص شاغل در این مرکز درمانی، راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

موارد ابتلا به سرطان استخوان زانو

موارد ابتلا به سرطان استخوان زانو
موارد ابتلا به سرطان استخوان زانو

تومورهای سرطانی مربوط به سرطان استخوان زانو در بازه سنی بین 15 تا 40 سال رخ خواهد دارد و بیشترین موارد ابتلا مربوط به نوجوانان می باشد و تا زمانی که سلول های استخوانی بصورت کامل رشد نکرده باشد، فرد مستعد خواهد بود که سرطان زانو مبتلا شود. چنین تومورهایی بیشتر در قسمت استخوان های بلند زانو رخ می دهد و می تواند چنین نواحی ای را درگیر نماید.

بیشترین نواحی درگیر شده با تومورهای سرطانی در ناحیه زانو، مربوط به استخوان های ران و استخوان ساق پا می باشد که می تواند به قسمت های کشکک زانو و نواحی دیگر آن نفوذ پیدا کند.

سرطان زانو باعث ایجاد اخلال در بازه حرکتی زانو خواهد شد و از طرفی می تواند در موارد بدخیم بودن، به سایر نقاط بدن نفوذ کند و عملا منجر به مرگ بیمار شود. تشخیص به موقع و درست سرطان زانو می تواند شرط مهم برای درمان آن باشد.

احتمال ابتلا به سرطان استخوان زانو در چه کسانی بیشتر است؟

احتمال ابتلا به سرطان استخوان زانو در چه کسانی بیشتر است؟
احتمال ابتلا به سرطان استخوان زانو در چه کسانی بیشتر است؟

افرادی که سابقه بیماری هایی نظیر بیماری پاژه هستند. بیماری پاژه، سلول های استخوانی را تخریب خواهد کرد و فرایند ترمیم این سلول ها به سختی انجام می شود گاهی باعث ترمیم غیر طبیعی نواحی آسیب دیده خواهد شد و همین موضوع مقدمه رشد سلول های سرطانی در ناحیه زانو می شود.

افرادی که سابقه خانوادگی در سرطان زانو دارند، بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای سرطانی زانو هستند و لازم است دائما توسط پزشک، چک آپ شوند.

فرد در گذشته در نواحی مختلفی مانند غضروف، سابقه رشد تومور داشته است.

افرادی که در گذشته به دلایلی سابقه استفاده از روش پرتو درمانی را داشته اند. زیرا چنین اشعه هایی می تواند باعث تکثر غیر طبیعی سلول ها در بدن شود.

حال در مقاله آیا سرطان زانو کشنده است، به بررسی علائم و روش های تشخیص بیماری سرطان زانو خواهیم پرداخت.

علائم و روش های تشخیص سرطان زانو

علائم و روش های تشخیص سرطان زانو
علائم و روش های تشخیص سرطان زانو

برای تشخیص بیماری سرطان زانو، در ابتدای امر لازم است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شود. پزشک متخصص در ابتدا با بیمار در مورد علائم و مشکلات مربوط به زانو، سوالاتی را مطرح خواهد کرد و اطلاع دقیقی را از وضعیت بیمار بدست خواهد آورد.

همچنین معاینه های لازم در ناحیه زانو انجام می شود. پزشک متخصص برای تشخیص دقیق تر لازم می داند که از بیمار بخواهد آزمایش های مختلفی نظیر آزمایش خون، آزمایش ادرار را انجام دهد و همچنین انجام رادیولوژی، سونوگرافی و برای تشخیص دقیق تر سی تی اسکن و MRI جز الزامات در تشخیص بیماری سرطان زانو میباشد.

پزشک متخصص با اطلاعاتی که از داده های مختلف آزمایشگاهی و تصویربرداری بدست می آورد، تشخیص خواهد داد که نوع سرطان زانو و خوش خیم و بدخیم چگونه است.

همچنین در برخی از مواقع، لازم خواهد بود که نمونه برداری از ناحیه تومور انجام شود که توسط سوزن های مخصوصی انجام می شود و با انجام آزمایشات مختلف بر روی نمونه برداری، تشخیص دقیق تری نیز داده خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله علائم سرطان لگن در مردان را مطالعه کنید.

آزمایشگاه های پاتولوژی وظیفه انجام نمونه برداری را دارند

آزمایشگاه های پاتولوژی وظیفه انجام نمونه برداری را دارند که به روش سوزنی و روش باز انجام می شود. در روش باز، بخشی از پوست روی استخوان زانو شکافته می شود و تومور ایجاد شده برداشته خواهد شد تا بتوان در آزمایشگاه، آزمایش های لازم انجام شود و بتوان نوع خوش خیم و بدخیم بودن آن و نوع سرطان زانو مشخص شود.

در آزمایش نمونه برداری که توسط آزمایشگاه های پاتولوژی انجام می شود، میزان تکثیرپذیری و تهاجم پذیری تومور مورد ارزیابی قرار میگیرد

و مشخص خواهد شد که تا چه اندازه تومور ایجاد شده، خاصیت تهاجمی دارد تا بتوان بر اساس آن اقدامات درمانی لازم را انجام داد. بنابراین متوجه شدیم که در مرحله اول لازم است تشخیص لازم در خصوص نوع تومور داده شود و جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در این زمان، سوالاتی از بیمار پرسیده خواهد شد که به عنوان مثال آیا در هنگام شب دردهای مزمن در ناحیه زانو دارد یا خیر، یا به عنوان مثال در ناحیه تومور دردی را احساس خواهد کرد یا این دردهای می تواند مبهم باشد و در دیگر نواحی هم حس شود. چنین سوالاتی در نحوه تشخیص تومور با استفاده از نمونه برداری می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد.

داشتن تومورهای سرطانی در ناحیه استخوان زانو می تواند علائم متعددی داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • داشتن تب بصورت خفیف یا شدید
  • تعریق زیاد بخصوص در هنگام خواب
  • ایجاد ورم و التهاب در ناحیه استخوان
  • لنگ زدن در هنگام راه رفتن

موارد بالا تنها بخش مهمی از علائم مربوط به سرطان زانو می باشد که لازم است در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کرده و روش های تشخیصی ذکر شده را انجام دهید.

یکی از بهترین مراکز درمانی برای تشخیص و درمان بیماری سرطان زانو، بیمارستان ایرانشهر می باشد که با داشتن بهترین تجهیزات آزمایشگاهی می تواند در تشخیص درست این عارضه کمک فراوانی به شما عزیزان نماید.

سرطان استخوان زانو چگونه باعث شکستگی استخوان زانو می شود؟

سرطان استخوان زانو چگونه باعث شکستگی استخوان زانو می شود؟
سرطان استخوان زانو چگونه باعث شکستگی استخوان زانو می شود؟

اما در خصوص اینکه آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، در ابتدا می خواهیم بدانیم که سرطان زانو چگونه می تواند باعث شکستگی زانو شود؟

بطور عمومی سرطان استخوان زانو با رشد غیر طبیعی سلول ها همراه می باشد و می تواند باعث ایجاد ضعف و ناتوانی در ناحیه زانو و عضلات و غضروف های آن شود و همین امر باعث تحلیل رفتن استحکام استخوان زانو شود و در نهایت با کوچکترین ضربه شکستگی زانو ایجاد خواهد شد.

از آنجایی که سلول های سرطانی در ناحیه زانو، به مانند بافت استخوانی می باشد و این بافت ها از نوع غیر طبیعی می باشد، باعث خواهد شد که مقاومت استخوان زانو کاهش پیدا کند و باعث کاهش استحکام استخوان خواهد شد.

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، سرطان زانو بیشتر در قسمت های انتهای استخوان ران و قسمت بالایی استخوان ساق پا بوجود می آید و التهاب و ایجاد تومور در این نواحی می تواند باعث شکستگی در ناحیه زانو شود.

سرطان استخوان زانو در کودکی

سرطان استخوان زانو در کودکی
سرطان استخوان زانو در کودکی

سرطان استخوان زانو بیشتر در پسران نوجوان دیده می‌شود. نوجوانانی که مبتلا به سرطان استخوان زانو تشخیص داده شوند معمولاً نسبت به سن خود قد بلندتری دارند و این نشانه‌ای از رشد سریع استخوان است که منجر به رشد تومور می‌شود.

همانطور که در بخش های قبلی مقاله گفته شد، سرطان زانو، بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی در بین افراد دیده می شود و رشد غیرطبیعی سلول ها در ناحیه زانو می تواند باعث بروز چنین عارضه ای در سنین کم شود. افرادی که از قد بلندتری برخوردار هستند و در سنین رشد قرار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان زانو می باشند و می تواند باعث ایجاد مشکل در راه رفتن آنان نماید.

همچنین کودکان و نوجوانانی که در خانواده خود موارد سرطانی دیده شده است، باید مراقب باشند که به سرطان های مختلف از جمله سرطان زانو دچار نشوند. افرادی که دچار سندروم های سرطان کمیاب هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان زانو خواهند بود. چنین افرادی به دلیل داشتن جهش ژنتیکی در زمان نوزادی و جنینی، مبتلا به چنین عارضه ای هستند و دائما باید در تمامی سنین، تحت نظر پزشک به چک آپ بپردازند.

درمان سرطان استخوان زانو

درمان سرطان استخوان زانو
درمان سرطان استخوان زانو

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و علوم پزشکی و همچنین استفاده از تجهیزات بروز پزشکی، روش های درمانی متعددی برای درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان زانو وجود دارد. مهمترین فاکتور و اصل برای درمان سرطان زانو، تشخیص به موقع و تشخیص درست این عارضه می باشد.

اگر بتوان در مراحل اولیه این بیماری، اقدام به تشخیص و درمان نمود، می تواند نتیجه بهتری از درمان دریافت کرد و حتی می توان از بازگشت سلول های سرطانی در دراز مدت جلوگیری کرد و عملا بدن به روال طبیعی خود باز خواهد گشت.

با این اوصاف یکی از مهمترین شرایط در خصوص اینکه آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، مربوط به درمان به موقع این عارضه می باشد. ما در ادامه مبحث به بررسی برخی از روش های درمانی بیماری سرطان استخوان زانو خواهیم پرداخت:

درمان جراحی

درمان جراحی
درمان جراحی

یکی از روش های درمانی سرطان زانو، استفاده از روش جراحی زانو می باشد. در این روش عموما با قطع عضو همراه می باشد. البته چنین موضوعی به شرایط مختلفی بستگی دارد.

در برخی از موارد مخصوصا افراد نوجوان می توانند از جراحی برای حفظ عضو خود استفاده کنند و اقدام به درمان و کنترل بیماری خود نمایند. در جراحی حفظ عضو، در ابتدا نواحی سرطانی شامل استخوان، غضروف و …، بطور کامل قطع و برداشته خواهد شد

و سپس برای جایگزین کردن مناطق قطع شده از موادی مانند گرافت استخوان استفاده می شود و در برخی از موارد هم از پروتز مخصوص که از جنس فلز است، اقدام به ترمیم بافت های قطع شده خواهد شد.

این کار باعث خواهد شد که عضلات زانو حفظ شود و از قطع کلی پا جلوگیری شود و امروز از این روش جراحی بیشتر استفاده می شود و میزان رضایت مندی آن بسیار بالا می باشد.

اگر سرطان زانو به قسمت های عصبی و رگ های خونی رسیده باشد، تنها گزینه برای جراحی زانو، قطع عضو می باشد. زیرا عصب ها و رگ های آسیب دیده قابل جایگزینی نخواهند بود و صرفا باید اقدام به قطع عضو نمود.

همچنین در موارد خفیف تر سرطان زانو، صرفا برداشتن تومور در ناحیه زانو انجام می شود که این روش جز کم تهاجم ترین روش های جراحی زانو به شمار می رود. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی از جمله بیماری سرطان زانو می تواند اقدامات لازم برای جراحی زانو را انجام دهد.

شیمی درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی سرطان زانو، شیمی درمانی می باشد. این روش جز شایع ترین روش های درمانی انواع بیماری های سرطانی میباشد. روش شیمی درمانی معمولا، قبل و بعد از جراحی انجام خواهد شد.

شیمی درمانی باعث آب شدن و از بین رفتن تومور سرطانی می شود و در نتیجه در هنگام جراحی، فرایند آن راحت تر انجام می شود. همچنین با انجام شیمی درمانی و تزریق داروهای مربوط به آن می توان از توده های کوچک سرطانی در بدن رهایی پیدا کرد و از گسترش آن جلوگیری نمود.

روش شیمی درمانی به وسیله داروهای مخصوص انجام می شود و بصورت تزریقی به رگ های بدن صورت میگیرد. داروهای شیمی درمانی وارد رگ های خونی خواهد شد و سلول های سرطانی را از بین خواهد برد و می توان به مرور زمان، پیشرفت های قابل توجهی از نظر درمانی حس کرد.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ابداع داروهای جدید سرطانی، درمان سرطان به روش شیمی درمانی، با استفاده از داروهای جدید صورت میگیرد که می تواند نتیجه بهتری را به فرد منتقل کند.

محققان و دانشمندان، بصورت مداوم در تلاش هستند که بتوانند با اختراع داروهای جدیدتر، از رشد سلول های سرطانی در ناحیه زانو جلوگیری کنند

همچنین محققان و دانشمندان، بصورت مداوم در تلاش هستند که بتوانند با اختراع داروهای جدیدتر، از رشد سلول های سرطانی در ناحیه زانو جلوگیری کنند و عملا با مطالعه فاکتورهای تاثیرگذار در رشد زانو، سعی بر این موضوع دارند که بتوانند روند رشد سلول های سرطانی را کندتر و حتی متوقف نماید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش درمانی شیمی درمانی برای درمان سرطان زانو و همچنین دریافت پاسخ به این سوال که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از راهنمایی های متخصصین این حوزه در این مرکز درمانی، نهایت استفاده را ببرید.

عوارض جانبی بلند مدت و کوتاه مدت روش های درمانی سرطان زانو

عوارض جانبی بلند مدت و کوتاه مدت روش های درمانی سرطان زانو
عوارض جانبی بلند مدت و کوتاه مدت روش های درمانی سرطان زانو

هر روش درمانی ای برای درمان سرطان زانو، می تواند عوارض خاصی را به همراه داشته باشد و برخی از این عوارض می تواند کوتاه مدت و برخی بلند مدت باشد.

به عنوان مثال روش جراحی قطع عضو می تواند عوارض مختلفی نیز داشته باشد. بطور کلی بعد از انجام چنین جراحی ای، بین 4 الی 6 ماه زمان خواهد برد که فرد بتواند با پروتز زانو یا همان زانوی مصنوعی به راه رفتن بپردازد و بتواند شرایط خود را وفق دهد. در چنین مواردی استفاده از مواردی مانند توانبخشی جسمی و روحی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

در روش جراحی حفظ عضو نیز، شخص بعد از مدتی می تواند زانوی خود را خم کند و بصورت مداوم چنین کاری را انجام دهد تا بتواند از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آن به خوبی عبور کند. چنین امری می تواند زمینه ساز این موضوع شود که فرد بتواند بعد از گذشت مدت زمانی به راه رفتن طبیعی خود بازگردد.

استفاده از روش هایی مانند فیزیوتراپی می تواند کمک حال بیمار باشد و دامنه حرکتی زانوی جراحی شده را افزایش دهد. در ابتدای کار لازم است با عصا یا واکر راه برود و به مرور زمان با انجام فیزیوتراپی خواهد توانست بدون استفاده از وسایل کمکی به راه رفتن عادی خود بپردازد.

از عوارض ناشی از جراحی می تواند به عفونت های خفیف در ناحیه جراحی شده اشاره کرد که می تواند در روند بهبودی زخم های جراحی کندی ایجاد کند و به همین دلیل لازم است از روش های توانبخشی مانند ورزش و فیزیوتراپی، استفاده شود تا بتوان به بهبود وضعیت التهابی کمک کرد.

روش های درمانی دیگری مانند شیمی درمانی هم می تواند با عوارض مختلفی همراه باشد

اما روش های درمانی دیگری مانند شیمی درمانی هم می تواند با عوارض مختلفی همراه باشد که امری طبیعی بوده و صرفا باید با مراقبت های مختلف از پس این مشکلات برآمد.

بسیاری از داروهای استفاده شده در روش شیمی درمانی می تواند عوارضی مانند کم خونی، خونریزی غیرطبیعی، افزایش عفونت در ناحیه جراحی ایجاد کند و باعث شود که فرد دچار مشکل شود. استفاده از تجویز و توصیه های پزشک جراح می تواند راهگشای این موضوع باشد و به بهبودی هرچه سریعتر بیمار کمک کند.

از طرفی استفاده از داروهای مختلف برای تسکین درد و کاهش التهاب، می تواند عوارضی مانند خونریزی ادراری ایجاد کند و باعث ایجاد التهاب در کلیه شود و حتی در موارد شدیدتر، باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود. در چنین مواردی لازم است به پزشک متخصص خود مراجعه کرده و اقدامات درمانی لازم را انجام داد.

به طور کلی طی کردن دوران نقاهت بعد از درمان سرطان زانو، امری طبیعی و غیر قابل اجتناب می باشد و لازم است موارد مراقبتی مختلفی را انجام داد تا از پس این دوران برآمد. شما می توانید برای راهنمایی بیشتر و کسب اطلاعات کامل تر در خصوص دوران نقاهت بعد از درمان سرطان زانو با پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان ایرانشهر مشورت های لازم را انجام دهید.

آیا سرطان زانو کشنده است؟

آیا سرطان زانو کشنده است؟
آیا سرطان زانو کشنده است؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است ذهن هر فردی را درگیر کند این است که آیا در صورت ابتلا به بیماری سرطان زانو، می توان بصورت کامل درمان شد و آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص و درمان شود، جای نگرانی ای نخواهد بود و می توان به بهبود کامل این بیماری فکر کرد. سرطان زانو از سه مرحله تشکیل شده است که دو مرحله اول جز مراحل ابتدایی این بیماری محسوب می شود که می تواند به بهبودی کامل منجر شود.

در صورتی که بیماری پیشرفت کند و به مرحله بالاتری برسد، درمان آن سخت تر و دشوارتر خواهد شد ولی می توان با استفاده از روش های درمانی مختلف اقدام به کنترل بیماری کرد و از بروز مرگ جلوگیری نمود. این سه مرحله عبارتند از:

  • مرحله اول سرطان زانو بدین گونه است که هنوز سلول های سرطانی به بیرون از استخوان زانو گسترش پیدا نکرده است و سطح بسیار پایینی برخوردار است.
  • مرحله دوم سرطان زانو بدین گونه خواهد بود که سلول های سرطانی به بیرون از استخوان زانو گسترش نیافته است اما دارای سطح بالای تهاجمی می باشد.
  • اما در مرحله سوم سرطان زانو، سلول های سرطانی به بیرون از استخوان زانو گسترش یافته و می تواند به قسمت های مختلف بدن نفوذ کند.

جالب است بدانید که سرطان زانو جز سرطان های کم و نادر محسوب می شود

جالب است بدانید که سرطان زانو جز سرطان های کم و نادر محسوب می شود، اما در عین حال می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی برای بیمار شود. انتخاب روش درمانی موثر، تشخیص به موقع و نوع گسترش بیماری می تواند فاکتورهای کشنده بودن یا نبودن آن را تشکیل دهد.

با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که میزان زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان زانو، که البته تومورهای سرطانی او به بخش های مختلفی گسترش نیافته باشد بیش از 80 درصد می باشد و عملا جای نگرانی ای از این بابت نخواهد بود می توان با تشخیص به موقع و انتخاب روش درمانی موثر، اقدام به جلوگیری از رشد سلول سرطانی و درمان آن نمود.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص تشخیص و درمان سرطان زانو و همچنین پاسخ به این سوال که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، انجام دهد.

توانبخشی و اهمیت آن در درمان سرطان استخوان زانو

توانبخشی و اهمیت آن در درمان سرطان استخوان زانو
توانبخشی و اهمیت آن در درمان سرطان استخوان زانو

یکی از مهمترین موارد درمان بیماری سرطان زانو و طی کردن دوران نقاهت بعد از درمان سرطان زانو، انجام فعالیت های توانبخشی می باشد که از اهمیت زیادی برخوردار است.

دوران نقاهت و دوران بهبودی بیماری سرطان زانو می تواند برای هر فردی متفاوت باشد که به عوامل مختلفی مانند شرایط جسمی بیمار، تشخیص به موقع و درست، نوع روش درمانی و … داشته باشد.

یکی از مهمترین و کلیدی ترین مباحث مربوط به توانبخشی افراد این است که به افراد کمک خواهد شد تا بتوانند حرکت کنند و راه بروند و بتوانند دامنه حرکتی زانوی خود را افزایش دهند.

همه افرادی که اقدام به درمان سرطان زانو کرده اند، باید از روش توانبخشی استفاده کنند تا بتوانند به روال عادی زندگی خود باز گردند و یکی از عوامل موثر در خصوص سوال اینکه آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، می باشد.

در ابتدای کار لازم است با پزشک متخصص ملاقات شود و معاینات لازم انجام شود و در نهایت با بررسی موارد زیر اقدامات توانبخشی صورت گیرد:
  • بررسی شرایط جسمی بیمار بعد از انجام جراحی زانو
  • بررسی این موضوع که بیمار به چه نوع از توانبخشی نیاز دارد
  • بهترین مرکز درمانی توانبخشی برای بیمار کدام است
  • نوع پروتز استفاده شده در قسمت زانو از چه نوعی می باشد

چنین مواردی باعث خواهد شد که پزشک جراح، بهترین تشخیص را برای توانبخشی بیمار انجام دهد. مراحل انجام توانبخشی شامل زیر می باشد:

انجام فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی
انجام فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های توانبخشی افراد بعد از انجام درمان سرطان زانو می باشد. متخصص فیزیوتراپی مسئولیت توانبخشی فرد را بر عهده دارد و به فرد کمک خواهد کرد که با استفاده تمرینات مختلف ورزشی اعم از کششی، قدرتی، استقامتی و …، آمادگی بدنی خود را افزایش دهد و بتواند قوای تحلیل رفته بدن خود را به حال اولیه بازگرداند.

همچنین با استفاده از تجهیزات لازم اقدام به انجام ماساژ و … خواهد کرد. این کار نقش بسیار مهمی در ایجاد حرکت و تعادل در راه رفتن بیمار خواهد کرد.

کار درمانی

متخصصین کار درمانی محیط خانه و محل کار یا مدرسه بیمار را بررسی کرده و تغییرات یا ابزارهایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌توانند به بیمار در زندگی روزمره او کمک کنند.

متخصصانی در زمینه کار درمانی وجود دارند که وظیفه آنان این است که بیمار را در محیط خانه و محیط کار مورد ارزیابی و بررسی قرار میدهند و با ارائه توصیه های لازم، سعی بر این دارند که فرد بتواند به روال عادی زندگی روزمره خود بازگردانند

توانبخشی بعد از عمل جراحی

توانبخشی بعد از عمل جراحی
توانبخشی بعد از عمل جراحی

یکی از مهمترین و کلیدی ترین مراحل توانبخشی مربوط به افرادی است که با استفاده از جراحی به درمان سرطان زانوی خود پرداخته اند. زیرا دوران بهبودی این افراد به مراتب طولانی تر و پیچیده تر از سایر روش های درمانی می باشد و حتی ممکن است مراحل توانبخشی بیمار تا یکسال هم طول بکشد.

در چنین مواردی به افراد کمک خواهد شد که بتوانند علاوه بر راه رفتن به حفظ اندام خود کمک زیادی نمایند. انجام تمرینات مختلف ورزشی برای سلامت اندام و حفظ تناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است و دائما باید تحت نظر پزشک متخصص این حوزه قرار گیرند. انعطاف پذیری ماهیچه ها و عضلات مربوط به قسمت زانوی پا، از دیگر اهداف توانبخشی بعد از عمل جراحی زانو می باشد.

شما می توانید برای انجام مراحل درمانی بیماری سرطان زانو و همچنین انجام مراحل توانبخشی بعد از درمان این عارضه به یکی از مجهزترین و بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از توصیه ها و راهنمایی های متخصصین این حوزه استفاده کافی کنید.

شما در حال مطالعه مقاله آیا سرطان زانو کشنده است، می باشید.

اهمیت تغذیه و رژیم غذایی در درمان سرطان زانو

اهمیت تغذیه و رژیم غذایی در درمان سرطان زانو
اهمیت تغذیه و رژیم غذایی در درمان سرطان زانو

با توجه به شیوه درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان زانو، لازم است از رژیم های غذایی متنوعی استفاده شود. به عنوان مثال افرادی که از روش شیمی درمانی برای درمان خود استفاده کرده اند، با مشکلاتی نظیر کمبود اشتها، تهوع، استفراغ و … مواجه هستند

و همین امر می تواند باعث کاهش مواد معدنی و ویتامین های ضروری در بدن شود و بدن فرد دچار تحلیل انرژی و وزنی گردد. به همین دلیل لازم است با استفاده از رژیم های غذایی مختلف اقدام به جبران کمبود مواد معدنی در بدن خود نمایند تا بتوانند به روند بهبودی خود کمک کنند.

از طرفی برخی از افراد ممکن است داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن مصرف کنند تا بتوانند دردهای ناشی از جراحی زانو را پشت سر بگذارند. چنین امری باعث خواهد شد که فرد دچار مشکلاتی مانند مشکلات گوارش، مشکلات روده و … شوند. به همین دلیل لازم است از مواد غذایی ای استفاده شود که بتواند به حل مشکلات فوق بپردازد.

به عنوان مثال، مصرف غذای فیبر دارد و غذاهای پروتئینی می تواند به توانبخشی افراد در طی دوران بهبودی کمک زیادی کند. بنابراین می توان گفت رژیم غذایی بعد از درمان سرطان زانو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است از رژیم های غذایی مختلفی با تجویز و دستور پزشک استفاده شود.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی بیماری سرطان زانو پرداختیم. این بیماری می تواند باعث بروز مشکلات و اختلالاتی اعم از اختلالات حرکتی، اختلالات جسمی و روحی و … شود. بیشترین سنین درگیری با این بیماری مربوط به سنین کودکی و نوجوانی است.

امروزه با استفاده تجهیزات روز پزشکی و اقدامات درمانی مناسب می توان اقدام به تشخیص زودهنگام و به موقع نمود تا بتوان از گسترش بیماری جلوگیری کرد که ما در این مقاله به بررسی روش های درمانی سرطان زانو پرداختیم.

همچنین به این سوال پاسخ دادیم که آیا سرطان زانو کشنده است یا خیر، که متوجه شدیم در صورت تشخیص درست و به موقع و اقدامات درست درمانی می توان به درمان قطعی آن رسید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان زانو و درمان این عارضه به یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان از جمله سرطان زانو، یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و اقدامات لازم را تحت نظر پزشکان متخصص شاغل در این مرکز درمانی مجهز انجام دهید.

در پایان توصیه می کنیم، مقالات شرایط تعویض مفصل زانو و ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو را مطالعه کنید.

همچنین همزمان مطلع شوید که آیا سرطان لگن کشنده است؟

سوالات متداول

تومور های خوش خیم استخوانی چیست؟

  • استئوکندروم
  • تومورهای سلول ژانت
  • انکوندرما
  • دیسپلازی فیبری
  • کیست آنوریسم استخوانی

تومورهای بدخیم استخوانی چیست؟

  1. استئوسارکوم
  2. کندروسارکوم
  3. سارکوما یویینگ

راه های تشخیص تومورهای استخوانی چیست؟

  1. آزمایش خون
  2. تصویربرداری
  3. بیوپسی از تومور

انواع سرطان استخوان از نظر کشنده بودن چه مواردیست؟

  • استئوبلاست (osteoblast)
  • استئوکلاست (osteoclast)
  • استئوسایت (osteocyte)

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید