لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مراقبت بعد از عمل پروستات

مراقبت بعد از عمل پروستات

Table of Contents

در این مقاله، سعی داریم در ارتباط با موضوع مراقبت بعد از عمل پروستات اطلاعاتی سودمند را در اختیار علاقمندان به این مبحث قرار دهیم. امید است که مطالبی که در این مقاله آورده می شود، برای عزیزان خواننده، مفید واقع گردد.

ویدئو مراقبت بعد از عمل پروستات

به طوری که این مدت می تواند تا سه روز و یا حتی بیشتر، افزایش یابد. تمامی بیماران به همراه خود سوند ادراری یا سوند فولی دارند. بالونی در درون مثانه قرار می گیرد که سوند را نگه می دارد. از همین رو، ادرار به محض ورود به مثانه، وارد کیسه خارجی شده و به راحتی تخلیه می شود.

به هیچ عنوان به بیمار نباید سر خود، سوند را از بدن خود خارج نماید. سوند می بایست تا زمان بهبودی زخم ها در بدن باقی بماند. هنگامی که زخم ها کمی بهبود یابند، با صلاحدید پزشک، بیمار دیگر نیازی به استفاده از سوند، نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که به هیچ عنوان فردی که به تازگی عمل پروستات را انجام داده است، نباید رانندگی نماید. از همین رو، وجود یک همراه برای بردن فرد به منزل، بسیار ضروری می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله برای پروستات چی خوبه را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک مراقبت بعد از عمل پروستات

اینفوگرافیک مراقبت بعد از عمل پروستات
اینفوگرافیک مراقبت بعد از عمل پروستات

در عین حال، توجه به توصیه های پزشک و مراقبت های پس از عمل، می تواند بسیار مفید باشد. پس از عمل پروستات، زندگی بیمار برای چندین هفته و یا حتی چندین ماه، بسیار دشوار می باشد. اما تحمل این رنج، بسیار راحت تر از ابتلا به سرطان و پیشرفت آن می باشد.

به طور کلی، با گذراندن این دوره سخت و بازیابی سلامتی، ارزش این همه دردسر را خواهد داشت. همان طور که به آن اشاره شد، بیمار عموماً یک روز پس از عمل از بیمارستان مرخص می شود که البته این امر بستگی مستقیم به صلاحدید جراح خواهد داشت.

مراقبت بعد از عمل پروستات چگونه است؟

  1. برای 4 تا 6 هفته بعد از جراحی پروستات از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد.
  2. در منزل راه رفتن
  3. مایعات زیادی را بنوشید و هنگام دفع زور نزنید و زمان دفع جریان ادرار را قطع وصل کنید.
  4. انجام ورزش های کگل مانند جمع و شل کردن کف لگن
  5. از وان و استخر برای استحمام استفاده نکنید سریع دوش بگیرید و از آب داغ استفاده نکنید.
  6. از نوشیدنی های الکلی و غذاهای کافئینی مانند چای و قهوه خودداری کنید.
  7. مصرف بروکلی، لوبیا و آرد برای شما مضر است.
  8. مراقبت از جای زخم

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مراقبت بعد از عمل پروستات کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

آن چه در این مقاله، به آن پرداخته ایم، در ذیل آمده است:
  1. مراقبت بعد از عمل پروستات در زمان ترخیص از بیمارستان
  2. مراقبت بعد از عمل پروستات پس از ترخیص از بیمارستان
  3. مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل
  4. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک دارو
  5. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک رژیم غذایی
  6. مراقبت بعد از عمل پروستات با پوشیدن لباس مناسب
  7. مراقبت از محل زخم بعد از عمل پروستات
  8. مراقبت از سوند بعد از عمل پروستات
  9. مراقبت بعد از عمل پروستات برای توانایی کنترل ادرار
  10. مراقبت بعد از عمل پروستات برای بازیابی عملکرد جنسی
  11. نکاتی دیگر در ارتباط با مراقبت بعد از عمل پروستات
  12. مختصری بر بیمارستان خصوصی ایرانشهر
  13. سخن پایانی
  14. جراحی پروستات، از انواع جراحی سخت به شمار می رود که بهبودی پس از عمل جراحی، نیاز به رعایت مراقبت های بعد از عمل پروستات خواهد داشت.
  15. بیمار پس از انجام جراحی پروستات، روزهای سختی را تا رسیدن به سلامت کامل، سپری می نماید. در این میان، مراقبت های بعد از این عمل جراحی، تاثیر شایانی در بهبود سریع تر بیمار خواهند داشت. از همین رو، در این مقاله، به بررسی این مراقبت ها، پرداخته ایم.
  16. پیشنهاد می کنیم از پست دمنوش برای پروستات دیدن کنید.
  17. مراقبت بعد از عمل پروستات در زمان ترخیص از بیمارستان
  18. مراقبت بعد از عمل پروستات در زمان ترخیص از بیمارستان
    مراقبت بعد از عمل پروستات در زمان ترخیص از بیمارستان
  19. بیمارانی که عمل پروستات را انجام می دهند، عموماً بسته به نوع عمل جراحی در حدود یک الی سه روز پس از انجام عمل پروستات، از بیمارستان مرخص خواهند شد. روش هایی که عموماً برای عمل پروستات استفاده می شوند، جراحی باز و عمل از راه مجرا می باشند.
  20. لازم به ذکر است که، وجود همراه در هنگام ترخیص بیمار از بیمارستان، الزامی می باشد. بیمار عموماً با سوند ترخیص می گردد. وجود سوند به جهت اجازه تخلیه مداوم مثانه لازم می باشد و تا زمانی که پزشک صلاح بداند، می بایست مورد استفاده قرار گیرد.
  21. حتی با توجه به این موضوع که، عمل پروستاتکتومی یا خارج کردن غده پروستات، به ظاهر عملی متداول می رسد، اما لازم به ذکر است که این عمل، از جمله عمل های جراحی به نسبت مهم و دشوار می باشد. بهبودی پس از عمل پروستات عموماً زمان بر و بسیار دشوار می باشد.
  22. مراقبت بعد از عمل پروستات پس از ترخیص از بیمارستان
  23. مراقبت بعد از عمل پروستات پس از ترخیص از بیمارستان
    مراقبت بعد از عمل پروستات پس از ترخیص از بیمارستان
  24. پس از ترخیص از بیمارستان، فرد تا یک هفته به هیچ عنوان نباید رانندگی کند. پس از گذشت یک هفته، بیمار می توانند بیشتر فعالیت های عادی زندگی خود را، از جمله رانندگی، مجددا از سر گیرد. البته، لازم به ذکر است که انجام فعالیت های بدنی سنگین، تا 6 هفته بعد از عمل پروستات، به هیچ عنوان مجاز نمی باشد.
  25. از جمله فعالیت های سنگین، می توان به دویدن، گلف، اسب سواری، موتور سواری و دوچرخه سواری اشاره کرد. دلیل این ممنوعیت، دادن فرصت به زخم های ایجاد شده برای التیام و بهبود کامل می باشد.
  26. البته پس از گذشت 6 هفته، بیمار می تواند این فعالیت ها را انجام دهد اما، با رعایت کامل موارد احتیاطی. برخی از افراد، بالا و یا پایین رفتن پله را ورزشی مناسب بعد از عمل پروستات بیان می کنند. لازم به ذکر است که این یک باور کاملاً اشتباه می باشد.
  27. بالا و پایین رفتن از پله های، به هیچ عنوان یک ورزش مناسب بعد از عمل پروستات، نمی باشد
  28. بالا و پایین رفتن از پله های، به هیچ عنوان یک ورزش مناسب بعد از عمل پروستات، نمی باشد. لذا، توصیه اکید می شود که پس از عمل پروستات، تا جایی که امکان دارد، از پله ها بالا و یا پایین نروید. نشستن های طولانی مدت پس از عمل پروستات، مجاز نمی باشد و به هیچ عنوان فرد نباید در یک وضعیت برای مدتی طولانی، حتی 45 دقیقه، بنشیند.
  29. پس از ترخیص از بیمارستان، دوش گرفتن بلامانع می باشد. اما استفاده از وان، استخر و یا هر جای دیگری که بدن در آب به صورت کامل، شناور می شود، تا زمانی که به بیمار سوند فولی وصل باشد، به هیچ عنوان، جایز نیست. برای بازگشت به محل کار، پس از عمل پروستات، هیچ عجله ای نباید داشت.
  30. زیرا که بازگشت به روال عادی زندگی و محل کار، ارتباط مستقیمی با روند بهبودی پس از عمل خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که برای بیشتر مشاغل، پس از یک الی سه هفته، می توان به محل کار بازگشت. همان طور که به آن اشاره شد، این مورد، بستگی به شرایط بهبودی و فیزیکی بیمار خواهد داشت و در همه افراد، یکسان نمی باشد.
  31. مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل
  32. مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل
    مراقبت بعد از عمل پروستات در منزل
  33. پس از ترخیص از بیمارستان، لازم است که بیمار برخی از مراقبت های ویژه ای را مورد نظر قرار دهد. پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به کلیه افرادی که عمل پروستات را انجام داده اند، نکات ذیل را برای بهبودی سریع تر، توصیه می کنند:
  34. لازم است که بیمار در منزل مرتب راه برود و تحرک داشته باشد
  35. نشستن های طولانی مدت بیش از 2 ساعت مجاز نمی باشد.
  36. لازم است که از یک رژیم غذایی استاندارد که تحت نظر پزشک معالج خود می باشد، استفاده نماید. بیشتر پزشکان، عموماً یک رژیم غذایی سبزیجات و میوه ها را و نیز، استفاده از ملین ها برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست، توصیه می کنند.
  37. مصرف هر گونه نوشابه ها و یا غذاهای محرک، پس از عمل پروستات، مجاز نمی باشد.
  38. تا حد امکان، آب بنوشد. توصیه می شود که در طول روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب یا مایعات دیگر، نوشیده شود تا ادرار کاملاً رقیق گردد.
  39. هر نوع زور زدن در هنگام ادرار خطرناک است
  40. بلند کردن بار سنگین، پس از عمل پروستات، مجاز نمی باشد.
  41. انجام تمرینات ورزشی که باعث تقویت عضلات ناحیه باسن می شوند
  42. انجام تمرینات ورزشی که باعث تقویت عضلات ناحیه باسن می شوند، نظیر جمع و شل کردن خود، ایستادن و نشستن، بسیار مفید می باشد.
  43. در هنگام ادرار، خوب است که جریان ادرار به صورت ارادی توسط بیمار، قطع و وصل شود. این کار به تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار بسیار کمک می کند.
  44. بی اختیاری ادرار تا مدتی طولانی پس از عمل پروستات، موردی کاملاً عادی قلمداد می شود. این مشکل تا مدتی بعد از عمل ادامه می یابد و به تدریج برطرف می گردد.
  45. لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هر نوع مشکلات ادراری حتماً پزشک معالج، می بایست از این موضوع، مطلع شود
  46. فعالیت های جنسی از 8 هفته پس از عمل پروستات، مجاز می باشد. پس از گذشت این مدت، چنان چه ناتوانی جنسی مشاهده شود، می بایست پزشک معالج از این موضوع، مطلع گردد.
  47. در شرایطی که در منزل، به بیمار سوند متصل باشد، دقت شود که می بایست کیسه ادرار حتماً پایین تر از سطح بدن قرار داشته باشد و به هیچ عنوان کشیده نشود. لازم به ذکر است که هنگامی که دو سوم کیسه ادرار پر شود، می بایست آن را خالی نمود.
  48. داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می نماید، با دقت بالایی تعیین شده اند
  49. داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می نماید، با دقت بالایی تعیین شده اند. لذا، به هیچ عنوان نباید در مصرف آن ها زیاده روی نمود و یا در بدون مشورت با پزشک، مصرف دارویی را قطع نمود. دقت شود که تمامی داروهای تجویزی می بایست سر وقت و به همان میزان که پزشک تعیین نموده است، مصرف گردد.
  50. اگر مصرف دارویی در زمان دقیق ان، انجام نگیرد و فراموش شود، اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک است، دیگر مصرف داروی فراموش شده مجاز نمی باشد و داروی بعدی را سر وقت، می بایست مصرف نمود. به هیچ عنوان به جهت فراموش کردن یک دارو، دوز مصرف ان را سر خود، تغییر نباید داد.
  51. در صورت مشاهده هر نوع علائم غیر طبیعی، می بایست سریعاً و حتماً پزشک و جراح معالج از این موضوع مطلع گردند.
  52. از جمله این شرایط و علائم، می توان به بسته شدن مجاری ادراری، احساس پری در هر لحظه در مثانه، احساس نیاز به رفع ادرار، گرفتگی یا اسپاسم عضلات مثانه، نشت ادرار در اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع ادرار به مدت 4 ساعت و مشاهده علائم عفونت ادراری نظیر تب و لرز، گیجی و بی قراری، اشاره کرد. این موارد، نرمال نمی باشند و می بایست فوراً به پزشک اطلاع داده شود.
  53. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک دارو
  54. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک دارو
    مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک دارو
  55. بیشتر بیمارانی که عمل پروستات را انجام می دهند، پس از عمل، دچار عوارض بسیار خفیفی می شوند. این احساس ناراحتی، عموماً با مصرف مسکن های معمولی نظیر ایبوبروفن و یا تایلنول یا همان استامینوفن، بر طرف خواهد شد.
  56. البته لازم به ذکر است که، مصرف مسکن های قوی بعد از عمل پروستات توصیه نمی شود. زیرا که این مسکن های قوی، عموماً باعث ایجاد یبوست در بیمار می شوند. از همین رو، پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به هیچ عنوان مصرف مسکن های قوی را بعد از عمل پروستات، به بیماران خود، توصیه نمی نمایند.
  57. در شرایطی که بیمار حتی پس از مصرف مسکن ها، هنوز احساس درد شدیدی را داشته باشد، معمولاً پزشک برای او، هیدروکودون یا کدئین را تجویز می نماید. از دیگر مراقبت های دارویی پس از عمل پروستات، مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی می باشد که پزشک برای بیمار تجویز کرده است.
  58. لازم به ذکر است که مصرف داروهایی که پیش از عمل پروستات به صورت روزانه و برای درمان عارضه های دیگر استفاده می شده است، پس از ترخیص از بیمارستان، با مشورت پزشک، بلامانع می باشد. مصرف ملین هایی که در هنگام ترخیص از بیمارستان به بیمار داده می شود، بسیار توصیه می شود.
  59. استفاده از آب آلو
  60. البته می توان به جای داروهای شیمیایی ملین، از انواع گیاهی آن، نظیر آب آلو نیز استفاده کرد. از جمله مراقبت های دارویی دیگری که برای بعد از عمل پروستات در نظر گرفته می شود، تجویز میزان بسیار کمی دیتروپان یا اکسی بوتینین می باشد.
  61. این دارو، برای بیمارانی تجویز می شود که به دلیل استفاده از سوند، دچار اسپاسم شدید مثانه شده اند. اسپاسم مثانه، یک عارضه بسیار دردناک می باشد که احساس درد ناگهانی را در پایین شکم، به بیمار القاء می نماید.
  62. از دیگر عوارض اسپاسم مثانه، می توان به فوریت ادراری و یا نشت ناگهانی ادرار از اطراف سوند، اشاره کرد. جراح معالج، با توجه به شرایط بیمار، بهترین انواع دارو را به هدف بهبود سریع تر بیمار، برای وی تجویز می نماید. در این راستا، لازم به ذکر است که، به هیچ عنوان مصرف هر نوع دارویی به صورت خودسرانه، مجاز نمی باشد.
  63. در این مقاله، سعی داریم در ارتباط با موضوع مراقبت بعد از عمل پروستات اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان به این مبحث، قرار دهیم. در این راستا، از پزشکان و جراحان متخصص و با تجربه بیمارستان خصوصی ایرانشهر، بسیار بهره گرفته ایم. چنان چه تا به این جای مقاله برای شما، مفید بوده است، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله، با ما همراه شوید.
  64. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک رژیم غذایی
  65. مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک رژیم غذایی
    مراقبت بعد از عمل پروستات به کمک رژیم غذایی
  66. یکی از مهم ترین مواردی که می بایست پس از عمل پروستات به آن توجه نمود، نحوه خورد و خوراک می باشد. به کلیه بیمارانی که این عمل را انجام داده اند، توصیه می شود، پس از رفتن به منزل، از یک رژیم غذایی کاملاً ملایم، استفاده شود.
  67. در این میان، برخی از بیماران، تمایل به پیروی از یک رژیم غذایی متشکل از مایعات فراوان را بعد از عمل ترجیح می دهند. البته لازم به ذکر است که مصرف مایعات پس از عمل مجاز است. اما، به هیچ عنوان نوشیدنی های گازدار، نباید بعد از عمل پروستات، توسط بیمار، مصرف شوند.
  68. پس از آن که، شکم شروع به کار کردن کردن، خوب است که از غذاهای نرمی، نظیر سوپ، خاگینه، نان تست و نیز پوره جو دوسر، استفاده شود. هر زمان که بیمار احساس کرد که شرایط بهتری را پیدا کرده است و اشتهای غذا خوردن پیدا کرده است، می تواند به صورت آزادانه، همان سبک رژیم غذایی عادی خود را، دنبال کند.
  69. توجه شود که، به هیچ عنوان بیمار نباید، از مواد غذایی نفاخ نظیر لوبیا، آرد و بروکلی در رژیم غذایی خود، داشته باشد. توصیه پزشکان بیمارستان ایرانشهر، به این عزیزان این است که، به هیچ عنوان از وعده های غذایی سنگین و پر حجم مصرف ننمایند. به جای آن، مناسب است که از وعده های غذایی در دفعات بیشتر و در عین حال با حجمی کمتر و نیز مصرف تنقلات در طول روز، بهره بگیرند.
  70. مراقبت بعد از عمل پروستات با پوشیدن لباس مناسب
  71. مراقبت بعد از عمل پروستات با پوشیدن لباس مناسب
    مراقبت بعد از عمل پروستات با پوشیدن لباس مناسب
  72. دقیقاً پس از عمل پروستات، شکم بیمار نفخ می کند. از همین رو، عموماً لباس هایی که همیشه آن را استفاده می کرده است، کمی تنگ می شوند. از همین رو، توصیه می شود پس از عمل پروستات، از لباس هایی استفاده شود که در آن احساس راحتی کامل شود.
  73. به عنوان نمونه، خوب است که از یک بیژامه گشاد به یک کمر کشی ازاد و بدون هیچ دکمه ای، استفاده شود. علاوه بر این، به دلیل وجود سوند، بیمار نمی تواند تا مدتی که سوند به او متصل می باشد، از لباس های تنگ و دکمه دار، استفاده نماید.
  74. پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر دیدن کنید.
  75. مراقبت از محل زخم بعد از عمل پروستات
  76. مراقبت از محل زخم بعد از عمل پروستات
    مراقبت از محل زخم بعد از عمل پروستات
  77. از دیگر مواردی که می بایست به آن بسیار توجه نمود، مراقبت از زخم های عمل پروستات می باشد. از همین رو، توصیه می شود، هنگامی که بیمار از بیمارستان ترخیص می گردد، در منزل حتماً دوش بگیرد. فراموش نشود که می توان کیسه سوند را در هنگام دوش گرفتن، در آورد.
  78. برای این کار، لازم است که سوند رنگی را به آرامی از لوله کیسه پلاستیکی، خارج شود. هنگامی که فرد در حال دوش گرفتن می باشد، ادرار مستقیماً وارد فاضلاب حمام می شود. لذا، جایی برای نگرانی نمی باشد. پس از اتمام استحمام، لازم است که مکان بخیه ها را با یک حوله خشک و تمیز، به آرامی و با زدن ضرباتی آهسته، خشک کنید.
  79. از کشیدن حوله بر روی بخیه ها، جداً خودداری شود. زیرا که کشیدن حوله بر روی جای زخم، باعث تحریک شدن آن، خواهد شد. برای زخم های استفاده از پمادهایی نظیر نئوسپورین توصیه نمی شود. برای بهبود جای زخم ها، تنها به توصیه های جراح خود، دقت و توجه نماید.
  80. مراقبت از سوند بعد از عمل پروستات
  81. مراقبت از سوند بعد از عمل پروستات
    مراقبت از سوند بعد از عمل پروستات
  82. دیگر مراقبت بعد از عمل پروستات شامل مراقبت از سوند می باشد. بیمار هنگامی که از بیمارستان مرخص می شود، برای ادرار مستقیم و خالی شدن مثانه به صورت مداوم، مجبور به استفاده از سوند فولی می باشد.
  83. سوند لازم است که تا زمان انجام شدن باز پیوندی در جای خود بماند. بیمار به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک، سوند را از بدن خود، خارج نماید. اما، اگر سوند به صورت اتفاقی از مکان خود، خارج گردید، به جهت تعویض آن، بیمار می بایست در کوتاه ترین زمان ممکن، به یک متخصص اورولوژی مراجعه نماید.
  84. پزشکان متخصص بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تاکید می کنند که به هیچ عنوان نباید فردی به جز یک متخصص اورولوژی، حتی یک پزشک و یا پرستار که تخصصی در زمینه اورولوژی ندارند، اقدام به جایگذاری سوند، نمایند.
  85. این کار، تنها می بایست به وسیله متخصص اورولوژی انجام شود. جراح متخصص اورولوژی، سوند را با نهایت دقت و احتیاط کامل و با در نظر گرفتن نوع عملی که انجام داده است، سوند را در بدن بیمار قرار می دهد. از همین رو، نباید هیچ فرد دیگری به جز متخصص و جراح اورولوژی این کار را انجام دهد.
  86. برای جلوگیری از ناراحتی و التهابات مجرای خروجی ادرار، به بیمار پماد آنتی بیوتیک داده می شود. پماد آنتی بیوتیک، سبب لغزنده کردن بیرون سوند و قسمت ورودی آن، به نوک آلت تناسلی که همان مجرای خروجی ادرار می باشد، می گردد. اما بیمار می تواند هر زمان که لازم بود، از این پماد برای رفع حالات التهابی، استفاده نماید.
  87. مراقبت بعد از عمل پروستات برای توانایی کنترل ادرار
  88. مراقبت بعد از عمل پروستات برای توانایی کنترل ادرار
    مراقبت بعد از عمل پروستات برای توانایی کنترل ادرار
  89. پس از عمل پروستات و برداشتن سوند، بیشتر آقایان، با مشکلاتی در زمینه کنترل ادرار مواجه می شوند. از همین رو، توصیه اکید می شود که برای بیرون آوردن سوند از بدن، بیمار حتماً به کلینیک مراجه نماید و همراه با خود، حتماً پد بهداشتی بی اختیاری ادرار را به همراه داشته باشد.
  90. در بسیاری از بیماران دیده می شود که این مشکل تا مدتی طولانی به طول می انجامد و بیمار به ناچار، تا مدتی از پد بی اختیاری ادراری می بایست استفاده نماید. در برخی از موارد، دیده می شود که مشکل کنترل ادراری، حتی تا دو ماه بعد از عمل پروستات، هم چنان ادامه می یابد. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات را مطالعه کنید.)
  91. در این جا، لازم به ذکر است که، بهبودی در این زمینه، در افراد مختلف، متفاوت است. در بسیاری از موارد نیز، دیده می شود که تنها در طول یک هفته، می توانند کنترل ادرار خود را به دست آورند. از سوی دیگر، دیده می شود که در برخی از افراد، این پروسه، حتی تا شش ماه، به طول می انجامد.
  92. لذا، رفع این مشکل، برای همه افرادی که عمل پروستات را انجام داده اند، یکسان نمی باشد. نکته ای که می بایست در نظر داشت، نشت ادرار معمولاً در هنگام ایستادن، حرکت کردن و نیز زور زدن بیشتر می باشد. این در حالی است که این مشکل در هنگام خواب و دراز کش، کمتر است.
  93. تمرین های کگل
  94. لازم است که بیمار، برای رفع این مشکل، حتماً تمرین های کگل را به صورت منظم انجام دهد. در زمان انجام عمل غذه پروستات، این غده از بدن خارج می شود و این امر، سبب می گردد که مکانیسم های ثانویه کنترل ادراری دچار اختلالات شدیدی شوند.
  95. پس از این عمل، وظیفه کنترل ادرار، بر دوش عضله اسفنکتر خارجی می باشد. این عضله برای افزایش میزان توانایی خود برای کنترل ادراری، به زمان زیاد و تلاش بسیار نیاز مبرم دارد. لازم به ذکر است که در برخی از موارد دیده می شود که حتی سال ها بعد از عمل پروستات، هنوز بیمار دچار مشکلات بی اختیاری اما در حد بسیار خفیف می باشد.
  96. از همین رو، توصیه می شود تا مدتی پس از عمل پروستات، بیمار همیشه از پدهای کوچکی استفاده نماید تا این عارضه، مشکلی برای فرد به وجود نیاورد. البته، بیشتر بیماران، در مدت کوتاهی بهبود می یابند و تعداد بسیار کمی از بیماران، حتی تا یک سال بعد از عمل، هنوز این مشکل را دارند که عمومیت ندارد.
  97. اما در صورت مشاهده چنین شرایطی، لازم است که حتماً اقدامی سریع در جهت رفع این مشکل، انجام گیرد. برای رفع این مشکل، با صلاحدید جراح، می توان از تکنیک هایی برای بازیابی کنترل استفاده نمود. از آن جمله می توان به جایگذاری اسفنکتر مصنوعی ادراری اشاره کرد که البته به ندرت نیازی به این کار، احساس می شود.
  98. مراقبت بعد از عمل پروستات برای بازیابی عملکرد جنسی
  99. مراقبت بعد از عمل پروستات برای بازیابی عملکرد جنسی
    مراقبت بعد از عمل پروستات برای بازیابی عملکرد جنسی
  100. عمل پروستات، یک عمل جراحی سنگین می باشد که بخش های وسیعی از بدن را تحت الشعاع خود قرار می دهد. اما، این عمل جراحی، تاثیری مستقیم بر عملکرد جنسی بیمار خواهد داشت.
  101. البته، بدون تردید، این مشکل پس از گذراندن دوره نقاهت پس از عمل پروستات، به صورت کامل، رفع خواهد شد و بیمار هیچ مشکلی در ارتباط با برقراری رابطه جنسی، نخواهد داشت.
  102. رابطه جنسی برای آقایان به سه فاکتور میل جنسی و اشتیاق، نعوظ و ارگاسم، بستگی دارد. تمامی این مؤلفه ها گرچه به صورت هم زمان با هم اتفاق می افتند اما، هر یک عملکردهای مجزایی نسبت به دیگری دارند. اگر در یکی از این فاکتورهای اختلالی به وجود آید، این به معنای از بین رفتن دو مؤلفه دیگر، نمی باشد.
  103. لازم است بدانیم که، نعوظ یک پیامد پیچیده است که از مجموعه ای از رویدادها، پدید می آید
  104. لازم است بدانیم که، نعوظ یک پیامد پیچیده است که از مجموعه ای از رویدادها، پدید می آید. این موارد، شامل تحریک عصب های کاورنوس و پر خون کردن آلت تناسلی می باشند. عصب های کاورنوس، دقیقاً در امتداد غده پروستات کشیده شده اند که فاصله آن ها با مکان بروز سرطان، تنها چند میلیمتر می باشد.
  105. سرطان پروستات، دقیقاً در امتداد همین عصب ها انتشار می یابد. در حین عمل جراحی، از دید تخصصی می توان این عصب ها را از هم جدا کرد. اما، در حقیقت، احتمال صدمه دیده این عصب ها، در هنگام عمل جراحی، بسیار زیاد می باشد. دلیل اصلی انجام عمل پروستات، از بین بردن سرطان می باشد.
  106. از همین رو، احتمال دارد که یک و یا هر دو عصب، بریده شوند. لازم به ذکر است که، احتمال بازیابی نعوظ بسیار است، اما پروسه بهبودی آن، بسیار آرام و آهسته می باشد. به صورت کلی، عصب ها احتمال بهبودی را دارند، اما روند درمانی آن ها، بسیار آهسته است.
  107. لذا، برای بازیابی نعوظ مناسب به جهت مقاربت، حداقل شش ماه و حداکثر یک سال و نیم و حتی بیشتر، زمان لازم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید با پزشکان و جراحان متخصص در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تماس حاصل نموده و از راهنمایی ها و مشاورات ایشان بهره مند شوید.
  108. نکاتی دیگر در ارتباط با مراقبت بعد از عمل پروستات
  109. نکاتی دیگر در ارتباط با مراقبت بعد از عمل پروستات
    نکاتی دیگر در ارتباط با مراقبت بعد از عمل پروستات
  110. در ادامه مقاله مراقبت بعد از عمل پروستات به برخی از نکات تکمیلی در ارتباط با این موضوع خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در نگارش این مقاله، از راهنمایی ها و کمک های متخصصان و پزشکان مجرب بیمارستان تخصصی ایرانشهر، بسیار کمک گرفته ایم.
  111. در ارتباط با طول مدت بستری بیمار در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، لازم به ذکر است که این زمان، ارتباط نزدیکی به نوع عمل پروستاتکتومی دارد. کلیه بیمارانی که عمل جراحی ایشان از طریق پرینه انجام شده باشد، از سه روز تا پنج روز، بسته به صلاحدید جراح، در این بیمارستان بستری می شوند.
  112. این مدت زمان برای بیمارانی که جراحی ایشان به روش پروستاتکتومی رتروپوبیک یا سوپراپوبیک بوده است، متفاوت بوده و به 5 الی هفت روز، افزایش می یابد. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشت، بیمار پس از انجام عمل جراحی، دستخوش تغییراتی در روند عادی ادرار می گردد.
  113. لذا، لازم است که بیمار و خانواده وی، در زمینه کنترل سیستم تخلیه ادرار بیمار، بررسی عوارض و نیز تسهیل بهبودی و نیز دوره نقاهت بیمار، آگاهی لازم را کسب نمایند. از همین رو، در بیمارستان ایرانشهر، به همراهان بیمار، چگونگی این موارد، به صورت کامل، آموزش داده می شود.
  114. هم چنین، بیمار می بایست، در ارتباط با نیاز به حفظ جریان تخلیه و ادرار، مراقبت از زخم ها و روش های پیشگیری از ریسک های مختلف عمل جراحی نظیر عفونت، خونریزی و ترومبوز، اطلاعات کامل و کافی را از طرف پزشک معالج خود، دریافت نماید.
  115. دقت شود در شرایطی که یکی از علائم و یا نشانه های زیر، پس از عمل پروستات ظاهر شود، می بایست سریعاً پزشک معالج را از آن مطلع ساخت:
  116. وجود خون در ادرار
  117. کاهش برون ده ادراری
  118. تب
  119. تغییر در نوع ترشحات زخم
  120. حساسیت ساق پا
  121. و ..
  122. یکی از مشکلات عدیده ای که پس از عمل پروستات، مشکل ساز می شود، عدم کنترل ادرار است. در بسیاری از موارد دیده می شود، که فرد حتی پس از بهبودی و خارج کردن لوله های تخلیه، هنوز با این مشکل، درگیر می باشد. این امر در بیشتر موارد، سبب ایجاد دلسردی در بیمار می شود.
  123. به جز این مشکل، در بسیاری از موارد دیده می شود که، پس از بیرون آوردن سوند از بدن، تکرر ادرار و سوزش ادرار ایجاد می شود. برای جلوگیری از این مشکل و نیز به دست آوردن کنترل ادرار، می توان از برخی از تمرینات مرتبط با حل این مشکل، استفاده نمود.
  124. از جمله این تمرینات، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  125. سفت کردن عضلات پرینه به کمک فشار وارد کردن به دو طرف ناحیه باسن به یکدیگر و حفظ این حالت برای چندین ثانیه و سپس شل کردن عضلات. این تمرین در حالت نشسته و ایستاده در طول شبانه روز و به دفعات 10 تا 20 بار، بسیار تاثیرات مثبتی بر کمک به تقویت کنترل ادراری خواهد داشت.
  126. یکی دیگر از تمریناتی که توصیه می شود که برای کنترل ادرار انجام گردد، تلاش به متوقف کردن جریان ادرار پس از شروع این جریان می باشد. این کار می بایست چندین بار و هر بار به مدت چند ثانیه، انجام شود.
  127. تمرینات پرینه می بایست تا زمانی که بیمار به صورت کامل بهبود یافته باشد، انجام گیرد.
  128. پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به بیماران خود، توصیه می کنند که هر زمان که احساس نیاز دارند، ادرار کنند. لازم است که پزشک بیمار را توجیح نماید که، فرآیند کنترل مجدد ادرار یک پروسه کاملاً تدریجی می باشد و ممکن است تا مدتی طولانی پس از عمل پروستات، ادرار بیمار به صورت قطره قطره و کاملاً بی اختیار، خارج گردد.
  129. البته، لازم به ذکر است که این مورد، عموماً در کمتر از یک سال، بهبود می یابد. خوب است که همیشه یک لایه جاذب رطوبت یا یک پد مخصوص در داخل لباس زیر، می تواند از ناراحتی مشاهده لکه بر روی لباس، کم کند.
  130. عموماً تا چندین هفته پس از عمل پروستات، رنگ ادرار کدر است
  131. عموماً تا چندین هفته پس از عمل پروستات، رنگ ادرار کدر است که با گذشت زمان و گذشتن از دوره نقاهت و بهبودی کامل، رنگ آن روشن تر و شفاف تر خواهد شد. از جمله مراقبت های بعد از عمل پروستات، باید به عدم انجام فعالیت هایی که اثر والسالوا دارند، اشاره کرد.
  132. از جمله این فعالیت ها می توان به فشار آوردن و زور زدن برای انجام کاری نظیر بلند کردن یک جسم سنگین از روی زمین و یا فشار به دفع، اشاره کرد. این نوع فعالیت ها، سبب افزایش فشار وریدی می شوند که در نتیجه آن، پدیده خونی شدن ادرار، پدید خواهد آمد.
  133. علاوه بر این، پزشکان مجرب بیمارستان ایرانشهر، به بیمارانی که عمل پروستات انجام داده اند، توصیه اکید می نمایند که از انجام مسافرت های طولانی و انجام ورزش های سنگین و هر نوع فعالیت سنگینی که احتمال خونریزی را افزایش می دهد، جداً خودداری نمایند.
  134. علاوه بر تمامی توصیه های گفته شده، لازم است که بیمار، از خوردن غذاهای تند و پر ادویه و نیز نوشیدن الکل و قهوه، که تاثیر شایانی بر ناراحتی های مثانه دارند، جداً پرهیز نماید. همان طور که در مراقبت های پیشین نیز به آن اشاره شد، خوردن مایعات و به خصوص آب، پس از این عمل جراحی، بسیار مفید می باشد.
  135. مصرف آب به میزان کافی
  136. مصرف آب به میزان کافی، از احتمال بروز کم آبی، پیشگیری می نماید. کم آبی می تواند ریسک ایجاد لخته را در بدن بیمار افزایش داده و موجب بسته شده جریان ادرار شود.
  137. در صورت مشاهده مواردی نظیر خونریزی، خروج لخته های خون، کاهش جریان ادرار و نیز احتباس ادرار و یا هر گونه علامتی که نشان دهنده وجود عفونت در دستگاه ادراری می باشد، می بایست پزشک معالج را به سرعت، مطلع نمود.
  138. تا به این جای مقاله، اطلاعاتی را در زمینه مراقبت بعد از عمل پروستات در اختیار علاقمندان به این مبحث قرار دادیم. لازم به ذکر است که، بدون در نظر گرفتن نوع عمل جراحی پروستات، مراقبت های ویژه قبل و بعد از عمل، در کاهش دوره نقاهت و بهبودی سریع تر بیمار، بسیار مؤثر می باشد.
  139. نقش جراح
  140. در این میان، نقش جراح، به عنوان انجام دهنده عمل پروستات، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. تبحر جراح و دقت و ظرافت او در انجام این عمل جراحی، بسیار مهم است.
  141. در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، کلیه مراحل درمانی پروستات، توسط بهترین جراحان کشور و با بهره گیری از پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا و با جدیدترین متد پزشکی که همگام با کشورهای پیشرفته جهان می باشد، انجام می گیرد.
  142. در این راستا، در قسمت بعد از این مقاله، به معرفی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به عنوان بهترین مرکز درمانی کشور، خواهیم پرداخت. با ما هم چنان تا پایان این مقاله، همراه باشید.
  143. مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو چگونه است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.
  144. مختصری بر بیمارستان خصوصی ایرانشهر
  145. مختصری بر بیمارستان خصوصی ایرانشهر
    مختصری بر بیمارستان خصوصی ایرانشهر
  146. بیمارستان خصوصی ایرانشهر، مرکزی تخصصی با ظرفیت 120 تخت بیمار می باشد. در این بیمارستان، در حال حاضر 6 اتاق عمل با پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا و با بهره گیری از بهترین جراحان کشور و با کمک پرسنلی کارآزموده و کاردان، در حال فعالیت و ارائه خدمات به بیماران عزیز می باشد.
  147. از لحاظ جغرافیایی بیمارستان کاملاً تخصصی ایرانشهر، در قلب شهر تهران و در خیابان شریعتی، قرار دارد. این بیمارستان در سال 1355 توسط شهید کارگر به همراهی ده تن از بهترین متخصصان با تجربه کشور، تاسیس گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مالکیت این بیمارستان، دستخوش تغییراتی وسیع گشت و در نهایت، در سال 1376 به  صاحبان اصلی آن، بازگردانده شد.
  148. در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، مجموعه ای پزشکان، جراحان و متخصصان و فوق تخصص ها، در تمامی زمینه های درمانی، گرد هم آمده اند و همگی به صورت صادقانه و خالصانه، در حال خدمات رسانی به بیماران گرامی می باشند.
  149. این بیمارستان، با بسیاری از اساتید بزرگ علم پزشکی، همکاری مستقیم داشته و هم چنین، با بیشتر بیمه های تکمیلی و بیمه خدمات درمانی، طرف قرار داد می باشد. این بیمارستان از بخش های متفاوتی تشکیل شده است که از آن جمله می توان به بخش غدد، اشاره کرد.
  150. بسیاری از بخش های این بیمارستان، نظیر رادیولوژی و سی تی اسکن، به صورت شبانه روزی فعال و اماده خدمت رسانی می باشند
  151. بسیاری از بخش های این بیمارستان، نظیر رادیولوژی و سی تی اسکن، به صورت شبانه روزی فعال و اماده خدمت رسانی می باشند. تمامی پرسنل این بیمارستان، شعار همیشه حق با بیمار است را سرلوحه تمامی فعالیت های خویش قرار داده اند و در خدمات رسانی به مراجعین گرامی به این بیمارستان، از تمامی توان خود، بهره می گیرند.
  152. لازم به ذکر است که، بیمارستان ایرانشهر، یک بیمارستان کاملاً خصوصی می باشد که تمامی فعالیت های آن، زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بوده و در این راستا، هر ساله، گواهینامه ارزشیابی درجه یک را از سازمان بهداشت کشور، دریافت نموده است.
  153. در این بیمارستان، بخش های مختلفی آماده خدمات رسانی می باشند که از آن جمله می توان به بخش های عمومی و تخصصی، بخش های بستری بیمار، بخش های ستاره دار، بخش های پاراکلینیک و بخش های عمومی و درمانگاهی اشاره کرد.
  154. بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به جهت بهره گیری از بهترین و مجرب ترین متخصصان و جراحان غدد در کشور، همواره گزینه ای برتر برای انجام عمل پروستات می باشد. لذا، توصیه می شود، چنان چه به مشکل پروستات دچار می باشید، برای تشخیص صحیح و دقیق مشکل خود و نیز انجام عمل پروستات در صورت لزوم، به بیمارستان ایرانشهر، مراجعه نمایید.
  155. سخن پایانی
  156. سخن پایانی
    سخن پایانی
  157. بعد از عمل پروستات، برای بازگشت بیمار به شرایط عادی، نیاز به انجام برخی از مراقبت های ویژه، می باشد. این مراقبت ها، می توانند به دو دسته، کنترل درد با مسکن و کنترل خونریزی، تقسیم شوند.
  158. پس از این عمل جراحی، ممکن است فرد به مشکل یبوست و یا نفخ شکم، اسپاسم مثانه، تورم مچ و قسمت پایین پا، تخلیه خونی در اطراف سوند یا در ادرار، درد در ناحیه بین رکتوم و کیسه بیضه و تورم و کبودی بیضه و الت تناسلی اشاره کرد.
  159. در این میان، لازم به ذکر است که، می توان با انجام برخی از مراقبت های ویژه، از بروز برخی مشکلات ناشی از عمل پروستات، پیشگیری نمود. در این راستا، با راهنمایی های پزشکان و جراحان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به بررسی برخی از نکات و مراقبت هایی که می تواند بعد از انجام عمل پروستات، زودتر فرد را به روال عادی خود، بازگرداند، پرداخته شد.
  160. در صورت هر گونه سؤال و یا تمایل به کسب اطلاعاتی تکمیلی، می توانید به صورت شبانه روزی، با بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تماس حاصل نمایید و از راهنمایی های سودمند ایشان، بهره مند گردید.
  161. در این مقاله، سعی کردیم که موضوع مراقبت بعد از عمل پروستات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.
  162. امید است که مطالب آمده در این مقاله، برای عزیزان علاقمند به این مبحث، مفید واقع شده باشد.

Table of Contents

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید