لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

Table of Contents

در این مقاله می خواهیم راجع به بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات با شما صحبت کنیم پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

در مقاله قبل، دمنوش برای پروستات را بررسی کردیم.

ویدئو بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

معمولا این جراحی در دسته عمل های دشوار قرار می گیرد و تمام شیوه های انجام آن سخت و حساس می باشد و موفقیت جراحی به مهارت و تجارب پزشکان وابسته است. حدود ۶درصد امکان بروز این عوارض پس از جراحی پروستات وجود دارد.

اما اگر جراحان کاربلد و با اعتبار در این زمینه را انتخاب کنید دچار مشکلات و عوارض آن نخواهید شد مانند: اختلال نعوظ و بی اختیاری ادرار.

ما در این مقاله بیمارستان خصوصی ایرانشهر را برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات به شما پیشنهاد می دهیم.

اینفوگرافیک بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

اینفوگرافیک بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات
اینفوگرافیک بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

در این عمل انتخاب جراح با سوابق بالا بسیار مهم است. چون اگر از جراحان بی تجربه برای جراحی و حل مشکل خود کمک بگیرید قطعا با چنین عوارضی بیشتر از پیش مواجه خواهید شد.

این جراحی امکان دارد در انواع باز و بسته و سایر موارد انجام بگیرد. اما در هر روشی بیشترین چیزی که حائز اهمیت است تجربه پزشک جراح می باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست برای پروستات چی خوبه دیدن کنید.

کنترل بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات 

  1. آموزش مثانه
  2. مصرف دارو
  3. تحریک الکتریکی عصب
  4. ورزش‌های عضله کف لگن
  5. درمان‌های مداخله‌ای
  6. ایمپلنت‌های اسلینگ
  7. اسفنکتر ادراری مصنوعی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

همچنین موضوعات قابل بحث در این مطلب عبارت اند از:
  • بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات چگونه اتفاق می افتد؟
  • بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات به چه شکل بروز می کند؟
  • احتباس ادراری پس از جراحی چیست؟
  • علت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟
  • شایع ترین بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات کدام اند؟
  • نحوه تشخیص بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه است؟
  • درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه انجام می شود؟
  • چه افرادی بیشتر از همه در معرض خطر بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات قرار دارند؟
  • مدیریت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چگونه است؟
  • چگونه پس از بی حسی نخاعی بی اختیاری ادرار را مدیریت کنیم؟
  • آیا همه مردان پس از جراحی پروستات دچار بی اختیاری ادرار می شوند؟
  • روش های جراحی غده پروستات کدام اند؟
  • بهترین میوه بعد از جراحی پروستات کدام است؟
  • مراقبت های بعد از عمل پروستات کدام است؟
  • دستورالعمل های بعد از عمل پروستات چگونه اند؟

 

بیمارانی که عمل پروستات را انجام می دهند نگرانی بزرگی در رابطه با بی اختیاری ادرار و اختلال جنسی دارند که همان ناتوانی جنسی می باشد، چنین عوارضی پس از عمل پروستات خوشایند بیماران نیست و احتمال وقوع آن ها بسیار کم است و دقیقا بر عکس تبلیغاتی است که در جهان و در بستر اینترنت یافت می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار دیدن کنید.

 

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات چگونه اتفاق می افتد؟

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات چگونه اتفاق می افتد؟
بی اختیاری ادرار بعد از جراحی باز پروستات چگونه اتفاق می افتد؟

به دلایل گوناگونی بیماران مجبور می شوند تا عمل پروستات را انجام بدهند و به فکر سلامتی خود باشند.

در این میان اگر توسط جراح تازه کار و بی تجربه تحت قرار بگیرند، به گونه ای که هنگام جدا کردن پروستات از مجرا به خوبی دقت نکند و به آن صدمه وارد نماید، بیماران پس از جراحی به بی اختیاری ادرار مبتلا خواهند شد.

چنانچه شدت صدمات وارد شده بر مجرا چندان زیاد نباشد فرد در صورت انجام برخی از فعالیت های مختلف بی اختیاری ادرار را احساس می کند مانند: سرفه کردن، خندیدن، کارهای سنگین و سایر موارد.

چنین مواردی زیاد مشکل ساز نیست و در اغلب موارد پس از گذشت چند ماه بهبود پیدا می کند. در صورتی که صدمات وارده بر مجاری ادراری و عضله کنترل ادرار شدت زیادی داشته باشد فرد باید تا ابد چنین مشکلی را تحمل کند.

یعنی از وسایلی مانند پوشک تا پایان عمر استعمال نماید؛ چنین موضوعی با فاجعه هیچ تفاوتی ندارد و نمی توان به آن عادت کرد. بنابراین تعیین پزشک از مهم ترین موارد برای پیشگیری از چنین مشکلی می باشد.

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات به چه شکل بروز می کند؟

بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات به چه شکل بروز می کند؟
بی اختیاری ادرار بعد از جراحی بسته پروستات به چه شکل بروز می کند؟

به عمل بسته پروستات رزکسیون پروستات یا TUR_P می گویند. در این جراحی پروستات را به شکل قطعه های گوناگون از بدن بیماران بیرون می آورند.

بنابراین باید پزشک حرفه ای انتخاب کنید تا از ایجاد عوارضی مانند بی اختیاری ادرار در خود پیشگیری به عمل بیاورید.

در این جراحی احتمال دارد به عضله کنترل ادرار آسیب وارد شود که شدت آن میزان بهبودی شما را تعیین می کند، اگر آسیب جزئی باشد بی اختیاری پس از آن خفیف خواهد بود اما اگر شدت بالایی داشته باشد بی اختیاری ادرار شما به شکل دائمی همراه شما خواهد بود. پس باید به طور مرتب از پوشک استفاده نمایید.

احتباس ادراری پس از جراحی چیست؟

احتباس ادراری پس از جراحی چیست؟
احتباس ادراری پس از جراحی چیست؟

ممکن است احتباس ادراری نیز در برخی از بیماران پس از جراحی پروستات به وجود بیاید و به یک باره بی اختیاری  ادرار ایجاد نماید.

اما چنین مشکلی چندان حاد نیست و به صورت خودکار با گذشت زمان برطرف می شود. ولی در این میان چیزی حدود ۵درصد از بیماران دچار مشکلات پیچیده تری می شوند که باید از مداخلات پزشکی استفاده کنند، مانند کاتتر.

در چنین عمل هایی عموما از بیهوشی استفاده نمی شود و فرد از طریق پایینه تنه بیمار را بی حس می کنند. برای این کار از اپیدورال کمک می گیرند، این دارو به نواحی نخاعی تزریق می شود و حدوداً نیمی از بدن فرد که شامل کل پایین تنه می باشد را دچار بی حسی می کند و روی تمامی آن ها تاثیر مستقیم می گذارد.

از این دارو حتی برای زایمان سزارین نیز استفاده می کنند و بسیار عادی می باشد که در بیشتر عمل های لگنی مورد استفاده قرار بگیرد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته تزریق این داروی مخصوص بی حسی در نواحی نخاعی گاهی اوقات سبب ایجاد اختلال در دفع ادرار می شود.

علت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟

علت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟
علت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چیست؟

در سیستم تولید مثل مردانه غده موجود می باشد که نام آن پروستات است؛ این غده در شکم، میان آلت تناسلی و مثانه، جلوی راست روده جای گذاری شده است.

پروستات دارای نقش اساسی در رابطه با باروری مردان می باشد، این غده سبب تولید مایع پروستات نیز می شود که مقدار قابل توجهی از آن را مایع منی تشکیل می دهد. البته ترشح این مایع نیز بر عهده پروستات می باشد.

عارضه بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در همه بیماران به شکل متفاوت بروز خواهد کرد و علت مخصوص به خود را خواهد داشت. ولی چنین عوارضی از اختلالات شایع در پس از عمل جراحی در مردان می باشد.

هنگامی که کاتتر بیرون بیاید چنین مشکلی بروز می نماید. اما در اکثر مواقع اختلالات گفته شده یک ماه بعد از جراحی تا حد شایان توجهی درمان می شوند.

شایع ترین بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات کدام اند؟

شایع ترین بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات کدام اند؟
شایع ترین بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات کدام اند؟

بی اختیاری استرسی:

در این موقعیت نشت ادرار رخ می دهد. یعنی زمانی که به شکم بیماران فشارهای کوتاه اعمال می شود آن ها دچار این موقعیت می شوند و ادرار آن ها به شکل غیر ارادی نشت پیدا می کند.

مانند: سرفه، عطسه، زور زدن یا انجام کارهای دیگر. شیوع این گونه از بی اختیاری در بیماران پس از عمل بسیار بیشتر مشاهده می شود.

بی اختیاری فوریتی:

بی اختیاری فوریتی:
بی اختیاری فوریتی:

شیوع این عارضه از مورد قبلی کمتر دیده می شود. زمانی که بیماران عمل جراحی را انجام می دهند ممکن است حس کنند که باید سریعا ادرار خود را دفع کنند. این مورد به سرعت اتفاق می افتد و افراد فرصت کافی برای رسیدن به توالت نخواهند داشت.

دلیل این مشکل می تواند اسپاسم های مثانه باشد که این مورد نیز با توصیه ها و درمان های پزشکی بهبود پیدا می کند. می توانید برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کنید.

نحوه تشخیص بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه است؟

نحوه تشخیص بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه است؟
نحوه تشخیص بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه است؟
  • معاینه فیزیکی
  • آزمون دیجیتالی رکتوم
  • آزمایش های تشخیص مثل: آنالیز ادرار، کشت ادرار، آزمایش خون
  • آزمایشات اورودینامیک

درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات در مردان چگونه انجام می شود؟

بروز چنین مشکلی سبب تضعیف روحیه و از بین رفتن اعتماد بنفس در مردان می شود. برای همین بهتر است از راه های زیر برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات بهره ببرید که عبارت اند از:

آموزش مثانه

در این مرحله منظور ما از آموزش عوض کردن عادت های ادراری می باشد یا از تعداد دفعات بی اختیاری به تدریج کاسته شود.

در صورت بهره بردن از این روش افراد می توانند فواصل توالت رفتن خود را تنظیم کنند و در بازه زمانی مشخص و از قبل تعیین شده تخلیه مثانه خود را به انجام برسانند.

به این ترتیب به مرور زمان فواصل زمانی میان توالت رفتن بیماران بیشتر خواهد شد و مثانه توانایی بالاتری در نگهداری ادرار از خود نشان خواهد داد. چون به انقباض کامل می رسد و میزان ادرار بیشتری را درون خود حفظ می کند.

دارو درمانی

برای اینکه عضلات مثانه شما رها شوند و آزادسازی آن ها انفاق بیافتد، می توانید با مشورت با پزشک از داروهای گوناگون برای بهبود خود استفاده کنید.

با به کار گیری این روش از اسپاسم های مثانه کاسته می شود و اختلال به وجود اومده تا میزان زیادی برطرف خواهد شد. داروهای فراوانی طبق صلاحدید پزشک می توانید مصرف کنید مانند:

داروهای آنتی موسکارینی:

این دارو ها سبب استراحت عضلات مثانه می شوند از اسپاسم آن جلوگیری می نمایند که عبارت اند از: بوتینین یا اکسیترول، تولترودین یا دترول، داریفناسین یا انابلکس، تروسپیوم یا سانکتورا، فزوترودین یا تویاز، سولیفناسین یا وزیکر.

داروهای گفته شده به شکل قرص، محلول و پچ در اغلب داروخانه ها موجود هستند و برای مصرف آن ها شایسته است با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد افسردگی سه چرخه ای:

این داروها سیگنال های عصبی را به آرامش می رسانند و سبب کاهش اسپاسم عضلات مثانه نیز می شوند مثل: اپمیپرامین یا توفرانیل.

مسدود کننده های آلفا:

این داروها اجازه بروز مشکلاتی که به همراه بزرگ شدن پروستات ایجاد می شوند را نمی دهند. همچنین از بروز اختلالاتی که در پی انسداد خروجی مثانه به وجود می آید، پیشگیری می کنند.

آرام کردن عضلات صاف در پروستات و گردنه مثانه بر عهده این داروها می باشد. همچنین جریان ادرار را به حالت نرمال برمی گرداند و از منقبض شدن غیر طبیعی در مثانه جلوگیری می کند.

زیرا بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات را به وجود می آورد. همچنین این داروها عبارت اند از: ترازوسین یا هیترین، دوکسازوسین یا کاردورا، تامسولوسین یا فلومکس، آلفوزوسین یا اوروکساترال، سیلودوزین یا راپافلو.

مهار کننده های ۵-آلفا ردوکتاز:

این دارو ها در توقف ساخت هورمون مردانه که دی هیدروتستوسترون نام دارد و در پروستات جمع آوری می شود و آن را رشد می دهد دارای نقش اساسی می باشد.

چنین داروهایی سایز پروستات بزرگ شده را پایین می آورند و بی اختیاری ادرار به صورت فوری را کم کرده یا درمان می کنند. مانند: فیناستراید یا پرواسکار و دوتاستراید یا آوودارت.

آگونیست های بتا-۳:

این داروها نیز برای درمان بی اختیاری های فوری و کاهش علائم آن به شکل خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند. مانند: میرابگرون یا میربتریک که جزو آگونیست های بتا-۳ می باشد و منقبض شدن غیر طبیعی مثانه را دفع می نماید.

محصولات جاذب

می توانید برای حل این مشکل از درزگیر، پد و دستگاه های جمع کننده ادرار استفاده نمایید. البته همه خانم ها از در دوران عادت ماهانه از چنین وسایلی استفاده می کنند که جزو محصولات جاذب و جمع کننده خون قاعدگی می باشند مانند: پد بهداشتی، تامپون، کاپ قاعدگی و سایر موارد.

تحریک الکتریکی عصبی

اگر از روش های فوق یا هر روش ساده دیگری پاسخ مطلوب نگرفتید و کارآیی آن ها مناسب شما نبود بایستی از چنین شیوه ای استفاده کنید. زیرا در آن توسط پالس های الکتریکی رفلاکس های مثانه را تغییر می دهند که به آن تحریک الکتریکی عصب می گویند.

این شیوه در نوع صورت می گیرد که نوع اول تحریک عصب تیبیال زیر پوستی و نوع دوم آن تحریک عصب استخوان خارجی می باشد تا این اختلال از میان برود و یا دست کم کنترل شود.

ورزش های عضله کف لگن

برای اینکه عضلات کف لگن خود را تقویت نمایید موظف به انجام چنین ورزش هایی به خصوص کگل هستید. چون اگر عضلات کف لگن خود را قدرتمند تر نمایید قادر خواهید بود مدت زمان بیشتری را برای نگهداری ادرار اختصاص بدهید.

همچنین تجهیزات مخصوصی برای انجام آن ها احتیاج نیست و جزو ورزش های آسان و سبک می باشند. مانند: سفت کردن و شل کردن عضلاتی که در رابطه با کنترل جریان ادرار نقش مهمی ایفا می کنند.

به خاطر بسپارید که انجام چنین ورزش هایی در زمانی که قصد تخلیه مثانه و ادرار کردن دارید ممنوع است و باید در زمان هایی غیر از آن به انجام دادن آن ها مشغول شوید. با به کار گیری بیوفیدبک در اقایان تمرینات کگل با کیفیت بهتری انجام می گیرد.

این دستگاه سنسورهای به خصوصی را دارا می باشد تا عملکرد بدن رل به درستی اندازه گیری نماید

این دستگاه سنسورهای به خصوصی را دارا می باشد تا عملکرد بدن رل به درستی اندازه گیری نماید و انقباضات عضلاتی کنترل کننده ادرار را به درستی ارزیابی می کند. یک مانیتور ویدیویی نیز وجود دارد تا بررسی ها را به شکل نمودار نشان بدهد.

در این صورت صداهای ضبط شده تعیین می کنند تا زمان استفاده از عضلات صحیح در آقایان مشخص شود.

پزشکان و متخصصان از این اطلاعات بهره می برند تا راندمان غیر طبیعی عضلات کف لگن بیماران را تغییر بدهند. بیماران قادر هستند در منزل تمرینات ورزشی مخصوص انجام بدهند و عضلات گفته شده را تقویت کنند.

انجام چنین تمریناتی در حالات مختلف امکان پذیر است مثلا حالت ایستاده، نشسته روی میز و یا دراز کشیده. همچنین میزان موفقیت این تمرینات به عوامل گوناگونی وابسته است مانند:

علت بی اختیاری ادرار، شدت آن و توانایی فرد در ادامه تمرینات. همچنین می توانید برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات و یادگیری صحیح حرکات کگل به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کنید.

درمان های مداخله ای

اگر مقداری کلاژن را به نواحی دهانه مثانه تزریق کنید سبب افزودن حجم به آن قسمت می شود و تا میزان زیادی از نشت ادرار پیشگیری می کند. چنین شیوه هایی فقط برای بیماران مردی که دارای نشت ادرار قابل توجهی هستند به کار گرفته می شود.

ایمپلنت های اسلینگ

یکی از راهکارهای کاربردی برای بیمارانی است که از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات به صورت خفیف تا متوسط رنج می برند.

این ابزار با استفاده از عمل جراحی در بدن بیماران جای گذاری می شوند، به گونه ای که اسلینگ نواری مش بندی شده که مصنوعی است در نواحی قسمتی از مجاری ادراری بیماران قرار داده می شود.

این دستگاه می تواند فواید بسیاری برای بیماران به همراه داشته باشد مثلا عضلات مثانه را محکم کند تا فرد فرصت کافی برای رساندن خود به توالت داشته باشد.

همچنین در زمان سرفه کردن، عطسه کردن، بلند نمودن اجسام سنگین این دستگاه مکان خود را عوض می نماید تا کمترین فشار ممکن بر مثانه بیماران اعمال شود. همان طور که گفتیم بیمارستان خصوصی ایرانشهر آماده پاسخگویی به بیمارانی است که دچار بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات و یا مشکلات دیگر می باشند.

اسفنکتر ادراری مصنوعی

این دستگاه برای افرادی کاربرد دارد که از بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات به صورت شدید یا متوسط رنج می برند. برای همین پزشکان تصمیم می گیرند تا برای حل این مشکل و یا تنظیم آن این دستگاه را در طول یک عمل جراحی جداگانه در بدن بیماران جای گذاری نمایند.

این دستگاه از سه قسمت برخوردار می باشد:

  • حلقه ای که قابلیت تورم دارد در نواحی مجرای ادرار جای گذاری می شود، این حلقه شبیه سازی یک اسفنکتر ادراری نرمال و سالم را بر عهده دارد.
  • برای اینکه باز و بسته شدن حلقه تنظیم شود و مایع میان حلقه و مخزن موجود در شکم منتقل نشود یک پمپ را درون اسکروتوم جای گذاری می کنند.
  • یک بالون به عنوان مخزن که فشار کم را تنظیم می کند، درون شکم و در زیر عضلات قرار داده می شود. در این صورت مایع زیر فشار داخل حلقه مجرای ادراری نگه داری می شود و نشتی نخواهد داشت.

زمانی که بیماران در حال استراحت هستند حلقه گفته شده توسط مایع پر می شود تا مجرای ادراری به صورت بسته باقی بماند و ادرار به بیرون جاری نشود.

اما زمانی که بیماران می خواهند ادرار خود را تخلیه کنند، پمپ را در حدود ۳تا ۵بار فشار می دهند تا باد درون حلقه خالی شود و با این شیوه مجرای ادرار بیماران باز می شود.

در واقع این حرکت به نوعی اجازه دادن می باشد تا ادرار جمع شده از بدن آقایان خارج شود. زمانی که تخلیه ادرار صورت گرفت بیماران دکمه دیگری که بر روی پمپ وجود دارد را فشار می دهند تا مایع از درون مخزن به داخل حلقه برگردد و مجرای ادرار بسته شود. این درمان موفقیت بالایی مشاهده شده است.

حدود ۹۰درصد بیماران در یک مطالعه رضایت کافی از این دستگاه داشته اند. همچنین ۹۲درصد از بیماران مکررا AUS را استفاده کردند و ۹۶درصد در از آن ها نیز چنین درمان با کیفیتی را به بیماران دیگر پیشنهاد دادند. تقریبا در ۷۰درصد موقعیت ها به کار گیری این شیوه موثر واقع شده است.

چه افرادی بیشتر از همه در معرض خطر بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات قرار دارند؟

چه افرادی بیشتر از همه در معرض خطر بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات قرار دارند؟
چه افرادی بیشتر از همه در معرض خطر بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات قرار دارند؟

عوامل زیادی وجود دارند که  سبب می شوند بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات شوند که عبارت اند از:

  • اگر سن بیمارانی که تحت جراحی قرار می گیرند بیشتر از ۵۰سال باشد معمولا از بیماران دیگر در سنین پایین تر، بیشتر درگیر این عارضه بعد از جراحی خواهند شد.
  • اگر جزو مردانی هستید که غده پروستات شما به شکل بزرگ شده درآمده است بنابراین وضعیت شما از سایر بیماران خطر آفرین تر می باشد و باید بیشتر مراقب باشید. سرطان پروستات جزو علت های جراحی در پایین تنه می باشد.
  • اگر زمانی بیهوشی شما زیاد باشد و عمل جراحی شما بیشتر طول بکشد، ممکن است دچار عوارضی مانند POUR نیز بشوید.
  • داروهایی که قبل و بعد از عمل استعمال می نمایید. مانند مسدود کننده های بتا که مخصوص کنترل فشار خون هستند و دقیقا برای همین موضوع تجویز می شوند. این داروها احتمال دارد که احتباس ادرار یا مایعات را در بدن شما ایجاد نمایند. همچنین اگر اثراتی از تورم مس از جراحی رویت کردید باید فورا با پزشک جراح خود در باره مشورت نمایید.

مدیریت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چگونه است؟

مدیریت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چگونه است؟
مدیریت بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چگونه است؟

امکان دارد شما نیز به بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات مبتلا شوید و در دفع یا تخلیه کامل مثانه دچار اختلال باشید. بنابراین باید در رابطه با این موضوع به پزشکان و پرستاران گزارش بدهید.

همان طور که گفتیم در بیشتر موارد نشتی و بی اختیاری ادرار مدتی بعد از جراحی به طور خودکار برطرف می شود.

ولی اگر احساس کردید که باوجود مثانه پر قدرت تخلیه ادرار خود را ندارید بنابراین باید از کاتتر کمک بگیرید که استفاده از آن برای شما به کمک پزشکان و جراحان صورت می گیرد.

پس از جراحی باید هیچگونه مشکلی در رابطه با سیستم ادراری خود نداشته باشید تا پزشکان دستور ترخیص شما را صادر نمایند.

بهتر است قبل از انجام هر گونه جراحی به خوبی تحقیق کنید

بهتر است قبل از انجام هر گونه جراحی به خوبی تحقیق کنید و راجع به عوارض آن اطلاعات دقیقی به دست بیاورید تا اضطراب شما در این مورد کاهش پیدا کند.

می توانید در این باره از پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر کمک بگیرید و راجع به روش درمانی، عوارض جانبی، خطرات احتمالی در ارتباط با ادرار و نحوه مدیریت این مشکلات با آن ها تبادل نظر داشته باشید.

چون بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات چیز ساده ای نیست و همه جوانب زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه پس از بی حسی نخاعی بی اختیاری ادرار را مدیریت کنیم؟

اگر تا بعد از جراحی بی اختیاری ادرار شما ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات شما حاد تر از آن نشود.

تا زمانی که نوبت ویزیت شما برسد قادر خواهید بود از انواع پدها کمک بگیرید. مانند پدهای جاذب مخصوص TENA که منحصرا برای بیمارانی ساخته شده اند که دارای ضعف مثانه هستند.

یکی از ویژگی های اساسی این پدها آن می باشد که قدرت جذب کنندگی بالایی از خود نشان می دهند و هیچگونه بویی بر جای نمی گذارند. در عوض سطح رویی آن ها نیز به صورت خشک باقی می ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات می توانید به بیمارستان خصوصی ایرانشهر رجوع کنید.

آیا همه مردان پس از جراحی پروستات دچار بی اختیاری ادرار می شوند؟

آیا همه مردان پس از جراحی پروستات دچار بی اختیاری ادرار می شوند؟
آیا همه مردان پس از جراحی پروستات دچار بی اختیاری ادرار می شوند؟

خیر، این چنین نیست. چون این عارضه در بیشتر بیماران بروز نمی کند اما به دلایل گفته شده در پاراگراف های قبلی عده متعددی را درگیر می نماید.

بیمارانی که درگیر چنین عوارضی می شوند در ماه های اولی که کاتتر خارج می شود بهبودی فوری را در خود مشاهده می نمایند. اما این احتمال را نیز در نظر بگیرید که تا یک سال بعد از عمل نیز ممکن است درگیر این عارضه باشید و برای شما مسائل گوناگونی ایجاد نماید.

اگر جزو آقایانی هستید که از پدهای بی اختیاری استفاده نمی کنید و تنها در برخی اوقات به دلیل انجام فعالیت های روزمره نشت ادرار را تجربه می کنید از نظر اکثر پزشکان بی اختیاری ادرار ندارید و وضعیت شما نرمال می باشد.

اما با این وجود شما تحت عمل جراحی قرار می گیرید تا کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرید و راحت تر زندگی خود را ادامه بدهید بنابراین ایجاد چالش با عارضه بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات مطمئنا خوشایند شما نیست و هدف از درمان در واقع بهبود کیفیت زندگی بیماران می باشد.

روش های جراحی غده پروستات کدام اند؟

روش های جراحی غده پروستات کدام اند؟
روش های جراحی غده پروستات کدام اند؟

پروستاتکتومی

این شیوه خود از روش های جراحی گوناگونی برخوردار است که با به کار گیری آن ها قسمتی از غده پروستات یا همه آن را از میان می برند. برای درمان سرطان پروستات و درمان پروستات بزرگ شده می توانید از این شیوه ها بهره مند شوید.

به شکل سنتی در این عمل برشی در پوست ایجاد می کنند و از طریق آن یک حفره مانند به وجود می آورند تا پروستات و نواحی کنار آن در دسترس جراحان باشد. این برش در زیر شکم یا میان مقعد و کیسه بیضه توسط پزشکان ایجاد می شود،

اولویت جراحان برش در پایین شکم می باشد

اما اولویت جراحان برش در پایین شکم می باشد؛ زیرا در شیوه های دیگر ممکن است اختلالات بیشتری در نعوظ آقایان و ناتوانی آن ها به وجود بیاورد.

البته لاپراسکوپی به نوعی شیوه جدید به حساب می آید و از آن برای انجام پروستاکتومی نیز بهره گرفته می شود. همان طور که می دانید در این روش برش های بسیار کوچک در نواحی مورد نظر ایجاد می کنند و لوله ها یا بازوهای رباتیک را برای تکمیل کردن جراحی به کار می گیرند.

برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات و انتخاب بهترین روش جراحی می توانید با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر به سادگی مشورت کنید. در ضمن عوارض این جراحی عبارت اند از:

  • ایجاد زخم و خونریزی
  • ممکن است اختلال در نعوظ مشاهده شود و یا ناتوانی جنسی اتفاق بیفتد.
  • ارگاسم خشک؛ در عوض اینکه اسپرم ها از بدن خارج شوند به مثانه ریخته می شوند.
  • به دلیل عدم انزال و ارگاسم خشک فرد امکان باروری و فرزند آوری نخواهد نداشت.
  • تنگی میزراه یا دهانه مثانه
  • ایجاد لنفوسیل که نوعی کیست دارای نف می باشد.
  • عفونت مجرای ادراری
  • بی اختیاری در ادرار
  • ممکن است آسیب راست روده نیز به وجود بیاید.

جراحی لیزری پروستات

در شیوه جراحی لیزری هیچگونه برشی بر سطح پوست ایجاد نمی شود. در عوض بافت پروستاتی که دچار صدمه شده و جریان نرمال ادرار را درگیر اختلال کرده است را به راحتی از میان می برند. برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات از این شیوه بی نظیر استفاده می شود.

همچنین برای آگاهی از علائم دقیق بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات می توانید به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه نمایید. عوارض احتمالی جراحی نیز شامل موارد زیر می شود:

  • عفونت در مجرای ادراری
  • ناتوان شدن در ادرار کردن تا چند روز بعد از جراحی ممکن است مشاهده شود، البته استفاده از سوند ادراری این مشکل را تا حد زیادی حل می شود.
  • تنگی یا انسداد مجاری ادرار؛ چون بافت های این غده پس از جراحی در بدن باقی می ماند.
  • ارگاسم خشک
  • عقیم شدن و مشکلات باروری
  • اختلال در نعوظ
  • عود پروستات و تکرار جراحی

دسترسی به پروستات از طریق پیشابراه

از این شیوه برای رسیدن به دو هدف استفاده می شود. هدف اول به این صورت است که پروستات را به طور کامل یا قسمتی از آن را از بدن بیماران خارج می کنند که به این شیوه TURP می گویند.

در ضمن از این شیوه برای هایپرپلازی خوش خیم در پروستات به کار گرفته می شود. اما برش در این شیوه در قسمت پروستات می باشد که بافت های برش پیدا کرده از طریق مثانه از بدن تخلیه می شوند.

هدف بعدی TUIP است

اما هدف بعدی TUIP است که با ایجاد برش های کوچک در پروستات و گردنه مثانه سعی می کنند تا جریان ادرار را به شکل نرمال و سابق آن برگردانند.

شما می توانید در بیمارستان خصوصی ایرانشهر این عمل را با موفقیت به انجام برسانید. همچنین عوارض این جراحی عبارت اند از:

  • تا مدتی بعد از جراحی قادر به ادرار کردن نخواهید بود. برای همین از سوند ادراری استفاده خواهید کرد.
  • ممکن است عفونت مجاری ادراری بگیرید‌.
  • به این خاطر که در شیوه TUIP مقداری از بافت پروستات در بدن ماندگار می شود، احتمال دارد مجددا عود کند و دوباره نیاز به انجام جراحی باشد.
  • انزال بازگشتی؛ یعنی مایع منی در عوض انزال به خارج از بدن بیماران به درون مثانه ریخته می شود. در روش TURP چنین عوارضی بیشتر دیده شده است.
  • احتمال عقیم شدن نیز موجود می باشد.
  • بی اختیاری ادرار بیشتر در روش TURP
  • اختلال در نعوظ
  • تنگ شدن مجرای ادراری
  • خونریزی

بهترین میوه بعد از جراحی پروستات کدام است؟

بهترین میوه بعد از جراحی پروستات کدام است؟
بهترین میوه بعد از جراحی پروستات کدام است؟

در این جراحی نیز مانند هر عمل دیگری نیاز به میوه های گوناگون احساس می شود تا از ویتامین ها و مواد مغذی آن ها به خوبی استفاده شود. استرس جراحی و داروهایی که پس از عمل استفاده می شود تولید رادیکال آزاد را زیادتر می کند و یا بار اکسیداتیو را در بدن بیماران می سازد. بنابراین نیاز به آنتی اکسیدان های مفید بیشتر احساس می شود که باید از طریق خوردن میوه های مختلف بدن بیماران را از هر نظر تامین نمود.

مانند: توت فرنگی، بلوبری، تمشک، گیلاس، آلبالو، تمشک ایرانی، انار. در این میوه ها ترکیباتی با نام آنتوسیانیدین ها موجود می باشند که قدرت ویتامین C در بدن را بیشتر می نمایند و سبب افزایش قدرت مویرگ ها می شوند؛ در این صورت ماتریکس کلاژنی نیز به تثبیت خواهد رسید‌.

در میوه های نام برده شده میزان فراوانی آب وجود دارد، بنابراین بدن بیماران به خوبی هیدراته می شود و از سویی دیگر روند بهبودی افراد به خاطر افزایش آنتی اکسیدان ها در بدن آن ها با شتاب بیشتری صورت می گیرد.

مراقبت های بعد از عمل پروستات کدام است؟

مراقبت های بعد از عمل پروستات کدام است؟
مراقبت های بعد از عمل پروستات کدام است؟

با جدی گرفتن مراقبت هایی که در ادامه عنوان می کنیم می توانید روند بهبودی خود را سریع تر جلو ببرید و به زندگی نرمال خود به راحتی باز گردید. این مراقبت ها عبارت اند از:

راه رفتن در خانه و داشتن تحرک برای شما مفید خواهد بود.

نباید بازه زمانی زیادی را به نشستن اختصاص بدهید مثلا بیش از ۲ساعت.

خوردن سبزیجات و میوه جات باعث بهبود یبوست می شود چون دارای ملین هستند.

مصرف غذاها و نوشابه های محرک برای شما مضر می باشد.

خوردن مایعات فراوان روزی حدود ۸تا ۱۰ لیوان ادرار شما را رقیق می کند.

نباید هنگام دفع زور بزنید.

بلند کردن اجسام سنگین نیز ممنوع می باشد.

انجام ورزش های کگل

انجام ورزش های کگل سبب تقویت عضلات در نواحی باسن شما می شود. مانند: جمع کردن و شل کردن خود، ایستادن و نشستن.

باید در زمان دفع ادرار خود را قطع و وصل نمایید. با این کار سبب تقویت اسفنگترها و کنترل ادرار می شوید.

اگر مشکلات ادراری دارید به پزشک گزارش بدهید.

پس از اینکه ۸هفته از عمل شما گذشت می توانید فعالیت های جنسی خود را به انجام برسانید.

اگر درگیر مشکلات جنسی شدید باید از مشاوران در این رابطه مشورت بگیرید.

اگر از سوند ادراری در منزل خود استفاده می کنید باید کیسه ادرار را از بدن خود پایین تر قرار بدهید، چون نباید کشیده شود و با پر شدن دو سوم از کیسه باید فورا تخلیه کردن آن را انجام بدهید.

خوردن داروها به شکل کامل و به موقع اجباری می باشد.

در صورت بروز علائم غیر طبیعی و دردناک در آن نواحی سریعا به پزشک مراجعه نمایید. مانند: بسته شدن راه ادرار، احساس پری در مثانه، احساس نیاز به دفع ادرار، اسپاسم مثانه، نشت ادرار اطراف سوند، کاهش ادرار یا قطع آن در کیسه ادرار در بازه زمانی ۴ساعت. همچنین علائم عفونت مانند: تب، لرز، گیجی، بی قراری. در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه نمایید.

دستورالعمل های بعد از عمل پروستات چگونه اند؟

دستورالعمل های بعد از عمل پروستات چگونه اند؟
دستورالعمل های بعد از عمل پروستات چگونه اند؟

ترخیص از بیمارستان

در این جراحی می توانید بین ۱الی ۳روز در بیمارستان بستری شوید تا در صورت بروز هر گونه مشکل مانند بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات و مثل آن از پزشکان کمک بگیرید.

در صورت مرخص شدن باید یک همراه کنار شما باشد تا بتوانید به راحتی به خانه برگردید. معمولا آقایانی که تحت انجام این جراحی قرار می گیرند با سوند از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

زیرا وجود سوند تخلیه مثانه را راحت تر انجام می دهد و نگرانی از بابت مشکلات ادراری نخواهید داشت. این وسیله تا مادامی که دکتر صلاح بداند باید همراه شما به صورت مداوم وجود داشته باشد.

حرکت ها و فعالیت ها بعد از جراحی پروستات

 نباید تا حدود یک هفته بعد از عمل رانندگی کنید. اما زمانی که یک هفته از جراحی گذشت مجاز به انجام رانندگی و فعالیت های روزمره خود طبق صلاحدید پزشک خواهید بود.

 باید تا حدود شش هفته از انجام فعالیت های ورزشی سنگین با شدت بالا خودداری کنید مانند: دویدن، ورزش، سوارکاری، موتور سیکلت، دوچرخه سواری و سایر موارد. شما برای خوب شدن به زمان نیاز دارید. اگر شش هفته از عمل شما گذشته است می توانید با اجازه پزشک چنین فعالیت هایی را نیز انجام بدهید.

 بالا رفتن از پله ها در دوران ممنوع می باشد و باید تا جایی که می توانید از آن اجتناب کنید.

 نباید بیش از اندازه در یک وضعیت ساکن قرار بگیرید، طرز نشستن خود را تا قبل از هر ۴۵دقیقه تغییر بدهید.

 تا مادامی که سوند به شما وصل است نباید در مکان هایی مانند استخر، وان و موارد این چنینی خود را غوطه ور کنید.

 حمام کردن نیز باید با اجازه پزشک صورت بگیرد روز دوم تا سوم پس از جراحی معمولا چنین امکانی وجود دارد.

 احتمالا بین یک تا سه هفته لازم احتیاج دارید تا به محل کار خود برگردید. البته این موضوع کاملا به شرایط خودتان و نوع شغل شما وابسته خواهد بود.

مصرف داروها

مصرف داروها
مصرف داروها

خوردن ایبوپروفن یا استامینوفن برای کاهش درد پس از جراحی مناسب است، اما پزشک باید چنین موردی را تعیین کند.

 زمانی که شما را از بیمارستان مرخص می کنند، نوعی آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز می کنند.

 این امکان نیز وجود دارد که در زمان ترخیص برخی از داروهای روزمره خود را که قبل از عمل نیز مصرف می کردید با نظر پزشک شروع کنید.

 از آنجایی که یبوست برای شما مضر است، پس داروهایی برای پیشگیری از آن هم دریافت خواهید کرد.

خوردن و آشامیدن پس از جراحی پروستات

خوردن و آشامیدن پس از جراحی پروستات
خوردن و آشامیدن پس از جراحی پروستات

خوردن غذاهایی که رقیق و سبک هستند توصیه می شود.

از غذاهایی که در شما نفخ ایجاد می کنند اجتناب کنید. مثل حبوبات

باید غذاهایی که میخورید به صورت وعده های غذایی کم حجم باشند و در واقع به شکل یک میان وعده ساده به آن ها نگاه کنید و از میل کردن وعده های پر حجم و سنگین خودداری نمایید.

همچنین می توانید در بیمارستان خصوصی ایرانشهر برای درمان بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات و مشکلات دیگر خود اقدامات لازم را انجام بدهید و از بهترین امکانات آن استفاده نمایید.

در پایان توصیه می کنیم، جهت تکمیل اطلاعات خود، مقالات معنی few در آزمایش ادرار، معنی moderate در آزمایش ادرار و معنی see culture در آزمایش ادرار را مطالعه کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید