لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

معنی moderate در آزمایش ادرار

معنی moderate در آزمایش ادرار

Table of Contents

در این مقاله به موضوع معنی moderate در آزمایش ادرار می پردازیم.

اگر به دنبال معنی few در آزمایش ادرار هستید این صفحه را ببینید.

همچنین برای متوجه شدن معنی see culture در آزمایش ادرار این قسمت را مشاهده کنید.

آزمایش ادارر یک آزمایش عادی است که معمولا همه در یک یا چند بار آن را انجام داده اند. اما این آزمایش برای چیست و چرا انجام می شود؟

چه کاربردی دارد و نتایج آن چگونه به تشخیص بیماری ها کمک می کند؟

قبل از انجام آن به چه چیزهایی باید توجه شود ؟

معنی moderate در آزمایش ادرار چیست ؟

در این مقاله به سوال های فوق و بسیاری دیگر از پرسش های مربوط به آزمایش ادرار پاسخ خواهیم داد. در این راستا می توانید با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

ویدئو معنی moderate در آزمایش ادرار

بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی است که از تجهیزات مدرن و پیشرفته بهره می برد. لذا توصیه می شود تا پایان مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار را به دقت مطالعه نمایید.

اینفوگرافیک معنی moderate در آزمایش ادرار

اینفوگرافیک معنی moderate در آزمایش ادرار
اینفوگرافیک معنی moderate در آزمایش ادرار

مطالب colony count در آزمایش ادرار چیست، bacteria در آزمایش ادرار چیست و معنی reactive در جواب آزمایش به تکمیل این محتوای این مقاله کمک خواهد کرد.

معنی moderate در آزمایش ادرار چیست؟

 معنی moderate در آزمایش ادرار، وجود تعداد متوسطی از باکتری ها در ادرار است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش معنی moderate در آزمایش ادرار کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

 

فهرست مطالب:

آزمایش ادرار چیست؟

باکتری آزمایش ادرار

در تفسیر آزمایش ادرار، به چه عواملی توجه می شود؟

نتایج آزمایش ادرار چگونه نمایش داده می شود؟

نمونه ادرار چند ساعت قابل نگهداری است؟

تغذیه قبل از آزمایش ادرار

شرایط نمونه برای ادرار در صبح

چه مقدار ادرار برای آزمایش نیاز است؟

روش جمع آوری ادرار 12 ساعته

دستورالعمل جمع‌آوری ادرار ۲۴ ساعته

آزمایش آنالیز و کشت ادرار به چه دلیل تجویز می ‌شود؟‌

آزمایش کشت ادرار برای چه کسانی مناسب است؟

علائم عفونت ادراری چیست؟

آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می شود؟

چرا انجام آزمایش ادرار در بارداری مهم است؟

خطرات آزمایش ادرار چیست؟

چگونه آماده انجام آزمایش کشت ادرار شویم؟

کدام نتیجه ها مطلوب هستند؟

روش های موجود برای درمان عفونت ادراری چیست؟

آزمایش ادرار کودکان در منزل

آزمایش ادرار سالمندان در منزل

چه بیماری هایی را می توان با آزمایش کامل ادرار بررسی کرد؟

رنگ ادرار در آزمایش کامل ادرار چیست؟

Appearanca در آزمایش ادرار به چه معناست؟

PH ادرار باید چقدر باشد؟

پروتئین مثبت در آزمایش ادرار بیانگر چیست؟

آزمایش میکروسکوپی ادرار به چه معناست؟

بهترین زمان برای آزمایش ادرار

کاربرد آزمایش ادرار

نکاتی برای انجام آزمایش ادرار

دلایل تجویز آزمایش ادرار

جمع بندی

 

آزمایش ادرار چیست؟

در این آزمایش که از ادرار نمونه برداری انجام می شود؛ آن را از نظر فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی مورد ارزیابی قرار می دهند.

اگر عضوی از بدن در هر نقطه ای از آن دچار ایراد یا بیماری شود و نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، غلظت و محتوای ادرار دستخوش تغییر می گردد.

متخصصان این آزمایش را انجام می دهند تا ببینند که قند، پروتئین، خون، گلبول های سفید و گلبول های قرمز در نمونه وجود دارد یا خیر.

ناگفته پیداست که وجود یا عدم وجود هر یک از این مواد می تواند بیانگر یک چیز و ثابت کننده یک مورد پزشکی در بدن بیمار باشد که در ادامه مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار بیشتر درباره آن حرف خواهیم زد.

در این آزمایش، نمونه ای در یک ظرف تمیز جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می گیرد

در این آزمایش، نمونه ای در یک ظرف تمیز جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می گیرد. بهترین زمان برای انجام آزمایش صبح است، زیرا غلظت به دلیل ماندن طولانی مدت در مثانه بیشتر است. رنگ، بو، وزن مخصوص و pH  از مواردی هستند که بررسی می شود.

از جمله روش های بررسی این آزمایش، می توان به سه روش اشاره کرد که در زیر شرح داده ایم.

مورد اول روشی است که رنگ و وضوح نمونه را بررسی می کند. در صورت وجود داشتن خون در نمونه، رنگ آن به سرخی خواهد گرایید. وجود کف در آن می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد، در حالی که اگر کدر باشد، ممکن است نشاندهنده عفونت باشد.

مورد دوم که به میکروسکوپی شهرت دارد، پزشک به چیزهای بسیار کوچکی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و باکتری ها نگاه می کند.

در مورد بعدی و آخر، از یک نوار آغشته به مواد شیمیایی برای آزمایش نمونه استفاده می شود. این نوار در ادرار گیر می کند و مواد شیمیایی موجود در آن در صورتی که سطح بسیار نرمال داشته باشد، واکنش نشان داده و تغییر رنگ می دهند.

باکتری آزمایش ادرار

باکتری آزمایش ادرار
باکتری آزمایش ادرار

این باکتری معمولاً در نمونه های ادرار یافت نمی شود. وجود باکتری در ادرار می تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد.

البته یک موضوع را باید در نظر گرفت و این که هنگام تهیه نمونه برای کشت، نمونه باید استریل تهیه شود. در غیر این صورت وجود باکتری می تواند طبیعی باشد و این باکتری می تواند به دلیل آلودگی ناحیه تناسلی یا ظرف جمع آوری ادرار باشد.

اما وجود باکتری در صورت رعایت شرایط استریل، یعنی استفاده از ظرف استریل و شستن آلت، نشانه احتمالی عفونت ادراری است.

وجود باکتری و اندازه آن را به صورت زیر می توان تعریف کرد:

  • rare (یعنی به اندازه ناچیزی موجود است.)
  • Few (حجم آن کم است.)
  • moderate (یعنی مقدار آن متوسط است.)
  • Many (حجم و اندازه آن زیاد است.)

بنابراین فهمیدید که معنی moderate در آزمایش ادرار، متوسط است. یعنی نه زیاد و نه کم، بلکه اندازه ای میان آن دو.

در تفسیر آزمایش ادرار به چه عواملی توجه می شود؟

در قسمت اول مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار که درباره کلیت آزمایش ادرار حرف زدیم نیز به این موضوع پرداختیم. در این بخش می خواهیم به صورت مفصل در این باره حرف بزنیم.

تفسیر آزمایش ادرار از نظر فیزیکی

در این بخش نمونه را بر اساس رنگ و شفافیت می سنجند.

رنگ

رنگ یکی از اجزای اصلی تفسیر این آزمایش است. تغییر رنگ نمونه می تواند نشاندهنده وجود یک بیماری باشد. عوامل مختلفی بر رنگ آن تأثیر می گذارد. علل تغییر رنگ عبارتند از: غلظت، غذا، داروها و عفونت های دستگاه ادراری.

شفافیت

ادرار به طور طبیعی شفاف است. در شرایط عادی، انتظار می رود ادرار نسبتاً تمیز یا فقط کمی کدر باشد. کدورت اغلب به دلیل وجود مواد غیر طبیعی یا اضافی در ادرار ایجاد می شود. علل متعددی برای تغییر شفافیت آن وجود دارد. باکتریال (عفونت باکتریایی) می تواند باعث کدر شدن ادرار شود.

وجود گلبول های سفید یا قرمز خون نیز می تواند باعث کدر شدن ادرار شود. گاهی اوقات، ممکن است ادرار شما بدون این که بیمار شوید، مات شود.

در این راستا با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

تفسیر آزمایش ادرار از نظر شیمیایی

این آزمایش می تواند به تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک کند. اگر بتوانیم یک بیماری را در خود سریع تر کشف کنیم و به درمان آن بپردازیم، گام بسیار مهمی در مسیر سلامتی خود برداشته ایم.

بنابراین برای تشخیص و درمان به موقع باید آزمایش ادرار انجام شود. می توان این آزمایش را از منظر شیمیایی به بررسی گذاشت.

وزن مخصوص

وزن مخصوص یا وزن طبیعی، نشانگر غلظت مواد محلول در ادرار است که برای تعیین توانایی کلیه ها برای رقیق شدن به منظور حفظ هموستاز استفاده می شود.

این وزن استاندارد که در هر شخصی با دیگری متفاوت است، با سنجش اجزای مختلف ادرار مانند مدفوع و املاح به دست می آید و به صورت عددی نمایش داده می شود.

مشکلات کلیوی و مصرف بیش از حد مایعات، موجب کم شدن و غلظت و کمبود مایعات، منجر به بیشتر شدن وزن آن می شود. با این حال برای نتیجه گیری از این آزمایش نمی توان فقط این فاکتور را در نظر گرفت. چرا که کافی نیست.

PH ادرار

این شاخص سطح اسیدیته را نشان می دهد. مصرف غذاهای گیاهی بر  آن تأثیر می گذارد و افزایش یا کاهش آن می تواند نشاندهنده وجود بیماری باشد.

گاهی اوقات اسیدیته یا قلیایی بودن ادرار شما بر روند بهبودی تأثیر می گذارد و پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش pH تجویز کند. مقدار نمک دفع شده در ادرار و وجود یون هیدروژن، سطح pH ادرار را تعیین می کند.

برخی از مواد محلول در ادرار رسوب می ‌کنند و اگر ادرار اسیدی باشد، سنگ ها در کلیه تشکیل می ‌شوند. اسیدیته در ادرار نیز می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

برخی غذاها مانند مرکبات یا محصولات لبنی بر سطح آن تأثیر می گذارند. تعیین این شاخص در تشخیص عفونت مفید است. اندازه طبیعی آن بین 5.4 تا 8 است.

پروتئین

پروتئین به طور معمول نباید در ادرار وجود داشته باشد. آزمایش پروتئین ادرار مثبت، نشاندهنده وجود بیماری است. وجود پروتئین در ادرار مربوط به کلیه ها است. وقتی کلیه ها آسیب می بینند، پروتئین وارد ادرار می شود. پروتئینوری یکی از علائم مهم بیماری کلیوی است.

گلوکز

گلوکز قندی است که در خون یافت می شود. افزایش مقدار قند در ادرار نشاندهنده دیابت است. مقادیر بسیار کمی گلوکز در ادرار وجود دارد. دیابت در صورت عدم کنترل می تواند به غدد فوق کلیوی و کبد آسیب برساند و باعث وجود گلوکز در ادرار شود.

هر تشخیص دیابت باید با آزمایش ادرار پیگیری شود. گلوکز زمانی ظاهر می شود که سطح قند خون بالاتر از آستانه کلیه باشد.

کتون

به طور معمول، کتون ها نباید در نمونه آزمایشی یافت شوند. وجود آن ها نشان می دهد که بدن به جای گلوکز، چربی مصرف می کند. کتون ها زمانی تولید می شوند که گلوکز به عنوان منبع انرژی برای سلول های بدن در دسترس نباشد.

زمانی که فرد کربوهیدرات کافی مصرف نمی کند یا زمانی که بدن به درستی از آن ها استفاده نمی کند، کتون ها تشکیل می شوند. کتون ها زمانی تشکیل می شوند که چربی در بدن تجزیه شده و در طول متابولیسم، مصرف شود.

خون

وجود خون در نمونه که هماچوری نیز نامیده می شود، عارضه ناخوشاندی است. این عارضه می تواند نتیجه ناهنجاری در دستگاه ادراری باشد.

خون یافت شده در ادرار به احتمال زیاد با دستگاه ادراری مرتبط است. دستگاه ادراری سیستمی است که از کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شده است. وجود خون در ادرار ممکن است نشاندهنده وجود مشکل در اندام های داخلی باشد.

بنابراین در صورت مشاهده خون در ادرار باید سریعا به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید. اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید، باید به دنبال ریشه مشکل باشید.

بیلی روبین

وقتی بیلی روبین از طریق ادرار دفع می شود، ادرار قهوه ای می شود. بیلی روبین در ادرار افراد سالم یافت نمی شود. بیلی روبین یک ماده زائد است که با تجزیه هموگلوبین توسط کبد تولید می شود و از طریق ادرار دفع می شود.

در برخی از بیماری های کبدی مانند آترزی صفراوی و هپاتیت، مقدار اضافه این ماده ممکن است در خون انباشته شده و از طریق ادرار دفع شود. وجود بیلی روبین در ادرار شاخص اصلی بیماری کبدی است.

نیتریت

وجود آن در نمونه ممکن است نشاندهنده وجود باکتری باشد. به طور معمول این عنصر در سیستم ادراری نیست. هنگامی که باکتری ها به دستگاه ادراری حمله می کنند، می توانند باعث عفونت دستگاه ادراری شوند. لذا اگر این آزمایش مثبت باشد، یعنی دستگاه ادراری دچار عفونت شده است.

تفسیر آزمایش ادرار از دیدگاه میکروسکوپی

تفسیر آزمایش ادرار از دیدگاه میکروسکوپی
تفسیر آزمایش ادرار از دیدگاه میکروسکوپی

متخصصین آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر، مقدار کمی از نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند تا گلبول‌های قرمز، گلبول ‌های سفید، کریستال‌ ها یا سایر عناصر غیر طبیعی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند را بررسی نمایند.

گلبول های قرمز و گلبول های سفید

سلول های خونی معمولاً در نمونه یافت نمی شوند. وجود گلبول های قرمز خون به معنای وجود خون است. وجود گلبول های سفید معمولاً بیانگر عفونت ادراری است.

کریستال

کریستال ها بر اساس شکل، رنگ و pH ادرار تعیین می شوند. ادرار یک فرد سالم فقط دارای مقدار کمی کریستال است.

اگر کریستال های زیادی در ادرار وجود داشته باشد، سنگ کلیه تشکیل می شود. سنگ ‌های کلیه، عفونت‌ های مجاری ادراری و برخی داروها می ‌توانند کریستال ‌ها را تشکیل دهند.

نتایج آزمایش ادرار چگونه نمایش داده می شود؟

نتایج آزمایش ادرار را می توان به سه روش به دست آورد:

معاینه بصری:

در این روش، پزشک یا تکنیسین بیمارستان ایرانشهر، ظاهر ادرار را بررسی می کند. در این مورد، ادرار از نظر خون، بو و رنگ آنالیز می شود.

آزمایش قطره:

در این روش، یک قطره ادرار را روی نوار حاوی یک ماده شیمیایی می‌ ریزند. بسته به نوع نوار و انتظارات آزمایشگاه، واکنش ادرار و تغییر رنگ نوار بررسی می شود.

میکروسکوپ:

در این روش، نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می شود. از این روش برای تشخیص برخی بیماری های داخلی و عفونی استفاده می شود.

نمونه ادرار چند ساعت قابل نگهداری است؟

اگر ادرار را در خانه جمع آوری می کنید، نمی توان آن را بیش از 7 ساعت نگهداری کرد و باید به نمونه بردار خود تحویل داده شود یا به مرکز پزشکی منتقل شود.

اگر آزمایش ادرار 24 ساعته یا 12 ساعته باشد، نمونه باید بلافاصله تحویل داده شود. در غیر این صورت، نتایج نادرست خواهد بود و باید نمونه دیگری بگیرید.

تغذیه قبل از آزمایش ادرار

اگر آزمایش ادرار 12 ساعت است، قبل از آزمایش و بین 12 ساعت، مقدار کمی آب بنوشید تا ادرار به طور کامل تجزیه شود.

همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی های دیگر قبل از آزمایش توصیه نمی شود.

اگر آزمایش ادرار شما 24 ساعت طول بکشد، ما هیدراتاسیون را توصیه می کنیم.

بسته به نوع آزمایش، مصرف یا عدم مصرف برخی مواد غذایی توصیه می شود.

شرایط نمونه برداری ادرار در صبح

این آزمایش معمولاً در 12 ساعت انجام می شود و باید ابتدا چند قطره ادرار را در صبح تخلیه کنید و سپس بقیه ادرار را در ظرف نمونه بریزید.

قبل از تخلیه مثانه، مجرای ادرار را با آب و صابون استریل کرده و با دستمال خشک کنید.

قبل از نمونه برداری باید مصرف آنتی بیوتیک قطع شود.

هنگام نمونه برداری در منزل مراقب باشید. تا زمانی که به مرکز پزشکی یا آزمایشگاه منتقل شود، آن را در یخچال طبقه پایین نگه دارید.

چه مقدار ادرار برای آزمایش نیاز است؟

چه مقدار ادرار برای آزمایش نیاز است؟
چه مقدار ادرار برای آزمایش نیاز است؟

مقدار نمونه تجویز شده متفاوت خواهد بود. اگر نمونه به دلیل خاصی در آزمایشگاه یا در منزل داده شود، نمونه گیری بعد از پیشاب انجام می شود.

اگر آزمایش ادرار 12 ساعت باشد، ظرف نمونه برداری در آزمایشگاه استاندارد است و باید طی 12 ساعت، تمام ادرار را داخل ظرف تخلیه کنید. اگر آزمایش ادرار 24 ساعته باشد، باید ظرف نمونه برداری را از آزمایشگاه یا بیمارستان ایرانشهر دریافت کنید و تمام ادرار را به مدت 24 ساعت جمع آوری کنید.

روش جمع آوری ادرار 12 ساعته

ابتدا ادرار را تخلیه کنید، این زمان را ثبت کنید و از این مرحله تا 12 ساعت ادرار را در ظرف آزمایشگاه خالی کنید.

البته بستگی به این دارد که نمونه برداری شما روزانه باشد یا شبانه.

لطفاً توجه داشته باشید که تمام ادرار باید طی 12 ساعت جمع آوری شود و ممکن است بر نتایج تجزیه و تحلیل تأثیر بگذارد، بنابراین نباید مقداری ادرار از دست برود.

راس ساعت معین آن را به آزمایشگاه ببرید یا در خانه به آزمایش کننده بدهید. در غیر این صورت باید دوباره آزمایش را انجام دهید.

دستورالعمل جمع‌آوری ادرار ۲۴ ساعته

از این روش نمونه برداری برای تشخیص بیماری هایی که مخصوص تشخیص و تجویز پزشک است، استفاده می شود. از نمونه ادرار 24 ساعته می توان برای تشخیص و ارزیابی عملکرد کلیه، استخوان و عوارض داخلی و فشار خون استفاده کرد.

در این روش، بیمار باید نمونه ادرار را در ظرف استریل جمع آوری کرده و ظرف 24 ساعت به بیمارستان ایرانشهر تحویل دهد.

قبل از جمع آوری ادرار حتما مثانه خود را خالی کنید. سپس ادرار را به مدت 24 ساعت در ظرف نمونه، جمع آوری کنید.

آزمایش آنالیز و کشت ادرار به چه دلیل تجویز می ‌شود؟‌

آزمایش آنالیز و کشت ادرار به چه دلیل تجویز می ‌شود؟‌
آزمایش آنالیز و کشت ادرار به چه دلیل تجویز می ‌شود؟‌

همان طور که می دانید، کلیه ها وظیفه تصفیه خون و تولید ادرار در بدن را بر عهده دارند. میزان ادرار در بدن هر فرد بالغ بر 600-2000 میلی لیتر است. آزمایش ادرار برای بررسی وضعیت فیزیکی، عوارض کلیوی، عفونت مثانه و مجاری ادراری و اختلالات متابولیک انجام می شود.

در این آزمایش، نمونه ها برای بررسی در ظرف استریل جمع آوری می شوند. مواردی که در این آزمایش ارزیابی می شوند، شامل خون، پروتئین، بو، وزن، رنگ و pH می باشد. به طور کلی، شما می توانید بیش از 100 آزمایش تشخیصی روی ادرار انجام دهید.

آزمایش کشت ادرار برای چه کسانی مناسب است؟

آزمایش کشت ادرار برای چه کسانی مناسب است؟
آزمایش کشت ادرار برای چه کسانی مناسب است؟

این آزمایش توانایی این را دارد که میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها را شناسایی کند. این باکتری ها باعث عفونت مجاری ادراری می شوند. عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع است.

چرا که مجرای ادرار در بانوان کوتاه تر از آقایان است و با معقد فاصله کمی دارد. در نتیجه این امکان وجود دارد که باکتری های روده به مجرای ادرار وارد شوند. مثانه، حالب ها و کلیه ها در معرض ورود باکتری هستند. این منجر به عفونت می شود.

علائم عفونت ادراری چیست؟

شایع ترین علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • درد و ناراحتی در ناحیه شکم و کمر
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  • احساس غیر طبیعی برای ادرار مداوم و فوری
  • مشکل در خروج ادرار از بدن

در مواقع عفونت دستگاه ادراری، ادرار تیره به نظر می رسد. اگر خون در ادرار باشد، ممکن است صورتی یا نارنجی شود. با وجود ادرار کردن در مواقع اضطراری، ادرار بسیار کمی از بدن خارج می شود که باعث اختلال در ادرار می شود. اگر عفونت شدیدتر باشد، می تواند باعث لرز، سردی و استفراغ نیز شود.

آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می شود؟

آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می شود؟
آزمایش کشت ادرار چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای جمع آوری ادرار مورد استفاده در آزمایش های ذکر شده وجود دارد. رایج ترین راه برای جمع آوری ادرار، استخراج نمونه ادرار تمیز از جریان میانی است. در این روش، ادرار از بدن در ظرفی جمع آوری می شود.

نمونه ادرار تمیز تهیه کنید

قبل از شروع این فرآیند، ارائه ‌دهنده مراقبت‌ های بهداشتی از شما می‌ خواهد تا دست‌ ها و سپس اندام تناسلیتان را با مواد ضد عفونی ‌کننده بشویید.

شما در ظرف استریلی که پزشکتان ارائه کرده است، ادرار می کنید.

سپس ظرف به ارائه دهنده خدمات پزشکی شما تحویل داده می شود. در مرحله بعد، ظرف برای انجام آنالیز مورد نیاز، به آزمایشگاه فرستاده می شود.

کیسه ادرار

کیسه های جمع آوری ادرار روش دیگری است که برای تهیه نمونه ادرار استفاده می شود. این روش عمدتاً برای نوزادان و کودکان استفاده می شود. برای انجام این روش، از چسب برای چسباندن کیسه پلاستیکی به آلت تناسلی پسر و ناحیه تناسلی دختر استفاده می شود.

زمانی که دفع ادرار انجام می شود، نمونه در کیسه جمع می گردد. در نتیجه، شرایط ارسال کیسه به آزمایشگاه برای آزمایش های مورد نیاز، فراهم است.

کاتتر

در مواقعی نیز پزشک شما ممکن است سعی کند نمونه ادرار را با کاتتر بگیرد. به همین منظور، یک لوله پلاستیکی نازک را از مسیر ادرار، به مثانه منتقل می کند. پس از قرار دادن کاتتر، شرایط برای آماده سازی نمونه برآورده می شود.

اگر سوند ادراری از قبل به بدن متصل شده باشد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، نمونه را با بستن انتهای مسیر زهکشی قبل از رسیدن به کیسه تخلیه، جمع آوری می کند.

زمانی که لوله پر از ادرار شد، با استفاده از سرنگ، نمونه از آن گرفته می شود. گرفتن نمونه از کیسه وصل شده به لوله نازک معمولا زیاد متداول نیست و پزشکان آن را مناسب نمی دانند.

چرا که ادرار برای مدت طولانی در خارج از بدن باقی می ماند. بنابراین، باکتری ها می توانند رشد کنند. در واقع چنین نمونه هایی کیفیت مطلوب را ندارند.

نمونه برداری با تزریق از بالای ناحیه تناسلی

در موارد نادر، پزشک ممکن است این روش را درخواست کند. این روش که به روش “تزریق ناحیه تناسلی فوقانی” معروف است، تنها در صورتی استفاده می شود که تلاش های قبلی برای جمع آوری نمونه های تمیز، با شکست مواجه شده باشد.

در این بخش از مقاله “معنی moderate در آزمایش ادرار” به چگونگی انجام آزمایش ادرار و انواع آن پرداخیتم. شما می توانید تمام این روش ها را در بیمارستان ایرانشهر انجام بدهید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد.

چرا انجام آزمایش ادرار در بارداری مهم است؟

اگر باردار هستید، ممکن است متخصص زنان و زایمان از شما بخواهد که قبل از تولد نوزادتان چندین آزمایش ادرار انجام دهید. این آزمایش ها نمونه هایی از آزمایشات پیشگیرانه هستند.

اگر در دوران بارداری دچار عفونت ادراری هستید، شناسایی و درمان آن بسیار مهم است.  UTIشایع است و اغلب در دوران بارداری نادیده گرفته می شود. UTI  درمان نشده منجر به زایمان زودرس یا زایمان نامطلوب می شود.

خطرات آزمایش ادرار چیست؟

نمونه گیری ادرار درد ندارد. مگر این که در هنگام دفع به علت عفونت ادراری درد داشته باشد. تهیه نمونه ادرار و انجام این روش، خطر قابل توجهی ندارد.

چنان چه متخصص به شما بگوید که نمونه ادرار را با کاتتر بگیرید، ممکن است با ورود لوله نازک به مجرای ادرار، کمی فشار و درد احساس کنید.

این لوله ها با روان کننده آغشته شده اند تا درد را به حداقل برسانند. همان طور که می بینید، فرآیند نمونه برداری تا حد امکان ساده است. در موارد بسیار نادر، کاتترها می توانند باعث سوراخ شدن مثانه و مجرای ادرار شوند. پزشک به شما نشان می دهد که چگونه درد را در طول این آزمایش کاهش دهید.

چگونه آماده انجام آزمایش کشت ادرار شویم؟

قبل از شروع آزمایش، در مورد داروها، ویتامین ها، داروهای بدون نسخه یا مکمل هایی که مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف برخی از مواد می توانند با نتایج تداخل داشته باشند.

هیچ آماده سازی شخصی به غیراز شستن دست ها و دستگاه تناسلی قبل از تهیه نمونه تمیز لازم نیست.

اگر از این موضوع آگاه هستید که باید در طول ویزیت پزشک نمونه ادرار بگیرید، ادرار را تا زمانی که شرایط نمونه گیری برآورده شود، نگهداری کنید. اگر در مورد آزمایش، خطرات و نتایج آن، سؤال یا نگرانی دارید، می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

کدام نتیجه ها مطلوب هستند؟

کدام نتیجه ها مطلوب هستند؟
کدام نتیجه ها مطلوب هستند؟

در این آزمایش برای تحلیل نمونه، چند روز زمان لازم است. به این ترتیب باکتری های بالقوه در نمونه رشد می کنند. بعد از آن با میکروسکوپ، نمونه را ارزیابی می کنند.

اگر ادرار حاوی علائم باکتری یا موجودات دیگر باشد، نتیجه مثبت برای آزمایش ثبت می شود. در صورت عدم وجود آن ها در نمونه، نتایج منفی به دست می آید.

علاوه بر این، مدیران آزمایشگاه می توانند نوع عامل ایجاد کننده عفونت را شناسایی کنند. این کار مستقیماً با بررسی نمونه کشت یا آزمایش تکمیلی انجام می شود.

نتایج این آزمایش معمولاً در عرض چند روز آماده می شود. اگر آزمایش مثبت باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند که برای از بین بردن پاتوژن ها استفاده می شود.

در برخی موارد، چندین نوع باکتری در ادرار وجود دارد و یا میزان باکتری بسیار کم است

در برخی موارد، چندین نوع باکتری در ادرار وجود دارد و یا میزان باکتری بسیار کم است. در چنین مواردی ممکن است تولید نتایج به تعویق بیفتد. شما همچنین می توانید درخواست مجدد تست کنید. اگر اضطراب یا علائم غیر طبیعی دارید، بهتر است به صورت آنلاین با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

بیشتر عفونت های دستگاه ادراری توسط باکتری اشریشیا کلی ایجاد می شود. این باکتری عمدتاً در مدفوع وجود دارد. استافیلوکوک و پروتئوس دو گونه باکتری دیگر هستند که می توانند باعث عفونت مجاری ادراری شوند.

در این بخش از مقاله “معنی moderate در آزمایش ادرار” به نتایج احتمالی آزمایش ادرار اشاره کردیم. شما می توانید نتایجی که آزمایشگاه به شما می دهد را در اختیار تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر بگذارید تا عملی ترین تشخیص ها را به عمل بیاورند.

شما در حال مطالعه مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار هستید.

روش های موجود برای درمان عفونت ادراری چیست؟

عفونت های دستگاه ادراری معمولا با یک سری آنتی بیوتیک درمان می شوند. نوع آنتی بیوتیک تجویز شده به نوع پاتوژن، سابقه پزشکی، عفونت برگشت پذیر یا غیر قابل برگشت بستگی دارد.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، باید آزمایشات مربوطه را انجام دهید تا مشخص شود که آیا به طور بالقوه نسبت به این بیماری آسیب پذیر هستید یا خیر.

شما قادر هستید اقداماتی را برای درمان این مشکل در خانه انجام دهید. برای این منظور مقدار زیادی آب مصرف کنید و مکررا ادرار نمایید. هر فرصتی که برای مبارزه با برخی از باکتری ها وجود دارد، به بدن کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد.

مکمل های ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. در هنگام مبارزه با عفونت، از چشم گلبول های سفید به این ویتامین ها نگاه کنید.

آزمایش ادرار کودکان در منزل

آزمایش ادرار کودکان در منزل
آزمایش ادرار کودکان در منزل

آزمایش ادرار در کودکان یکی از شایع ترین مشکلات مادران است. آزمایش ادرار در کودکان بسیار دشوارتر از بزرگسالان است، به خصوص اگر کودک در محیط های درمانی یا آزمایشگاهی ترسیده باشد.

توصیه می کنیم که این کار را در خانه انجام دهید. این خیلی بهتر از بردن آن ها به محیط آزمایشگاهی است که از آن می ترسند.

آزمایش ادرار سالمندان در منزل

آزمایش ادرار سالمندان در منزل
آزمایش ادرار سالمندان در منزل

یکی دیگر از معضلات این آزمایش علاوه بر گرفتن نمونه از کودکان که در قسمت قبلی مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار به آن پرداختیم، نمونه گیری از سالمندان است.

انتقال سالمند به مرکز تشخیصی و درمانی یکی از دغدغه های مراقبین و خانواده هاست. در چنین مواردی، آزمایش ادرار را می توان در خانه انجام داد، زیرا افراد مسن اغلب بی حرکت هستند و خودشان قادر به انجام آزمایش نیستند.

چه بیماری هایی را می توان با آزمایش کامل ادرار بررسی کرد؟

چه بیماری هایی را می توان با آزمایش کامل ادرار بررسی کرد؟
چه بیماری هایی را می توان با آزمایش کامل ادرار بررسی کرد؟

سنگ کلیه، عفونت های دستگاه ادراری، عفونت های کلیوی، کم خونی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های خودایمنی مانند گال و روماتیسم، بیماری هایی هستند که می توان آن ها را با انجام این آزمایش شناسایی نمود و هرچه زودتر برای درمان آن ها گام برداشت.

رنگ ادرار در آزمایش کامل ادرار چیست؟

رنگ ادرار در آزمایش کامل ادرار چیست؟
رنگ ادرار در آزمایش کامل ادرار چیست؟

رنگ ادرار در یک آزمایش کامل به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اگر ادرار زرد است و بو می دهد، ممکن است نشانه عفونت باشد.

اگر ادرار قهوه ای یا قرمز باشد، ممکن است حاوی خون باشد.

رژیم غذایی، داروها و مایعاتی که مصرف می کنید نیز ممکن است رنگ ادرار شما را تغییر دهد.

مصرف ویتامین B ممکن است باعث زرد شدن شود.

سایر غذاها و سبزیجات مانند ریواس و چغندر نیز می توانند باعث قرمزی شوند.

در این خصوص از متخصصین بیمارستان ایرانشهر، مشاوره بگیرید.

Appearanca در آزمایش ادرار به چه معناست؟

ما در قسمت های قبلی گفتیم که معنی moderate در آزمایش ادرار چیست. حال می خواهیم اصطلاح  Appearanca را نیز معنی کنیم.

این قسمت از آزمایش ادرار مربوط به شفافیت ادرار است. ادرار معمولاً شفاف است، اما احتمال دارد به دلیل رسوب اسید اوریک و فسفات کدر شود.

گلبول های قرمز، گلبول های سفید، باکتری ها و اپیتلیوم نیز می توانند مقدار غیر طبیعی ادرار را کدر کنند.

علت دیگر کدر شدن ادرار، موکوس است.

البته اسپرم، قارچ، چرک و غذاهای چرب را نیز باید از دلایل کدر شدن ادرار دانست.

PH ادرار باید چقدر باشد؟

PH ادرار باید چقدر باشد؟
PH ادرار باید چقدر باشد؟

این شاخص در حقیقت میزان اسیدیته ادرار را تعیین می نماید. چنان چه سطح غیر طبیعی آن در آزمایش تشخیص داده شود، ممکن است بیمار از اختلالات دستگاه ادراری و بیماری کلیوی رنج ببرد. به طور کلی این شاخص در افراد بین 4.5 تا 8 متغیر است.

پروتئین مثبت در آزمایش ادرار بیانگر چیست؟

پروتئین مثبت در آزمایش ادرار بیانگر چیست؟
پروتئین مثبت در آزمایش ادرار بیانگر چیست؟

سطح پروتئین آزمایش ادرار معمولاً پایین است که طبیعی در نظر گرفته می شود. با این حال، دفع پروتئین در آزمایش ادرار، هشدار دهنده مشکلات کلیوی است. با این حال، اگر سطح آن غیر نرمال باشد، دلایل زیر ممکن است عامل آن باشد:

  • اضطراب روحی و جسمی
  • تب
  • فعالیت بدنی و ورزش زیاد
  • سرد و گرم شدن غیر معمول

سطوح بالای پروتئین می تواند نشانه برخی از بیماری ها باشد.

آرتریت روماتوئید، فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و کهیر از جمله بیماری هایی هستند که با سطح پروتئین در ادرار مرتبط هستند.

آزمایش میکروسکوپی ادرار به چه معناست؟

در این روش، نمونه به صورت میکروسکوپی بررسی می ‌شود و برای تشخیص‌ ها و ارزیابی‌ های زیر استفاده می‌ شوند:

بررسی وجود یا عدم وجود کریستال های ناشی از سنگ کلیه

بررسی ادرار برای وجود سلول های اپیتلیال که ممکن است نشانه تومور باشد.

تشخیص ناهنجاری های گلبول های سفید و گلبول های قرمز

تشخیص بیماری کلیه، عفونت کلیه و سرطان

تشخیص سطوح بالا و پایین مخمر

بهترین زمان برای آزمایش ادرار

بهترین زمان برای آزمایش ادرار
بهترین زمان برای آزمایش ادرار

بهترین زمان برای انجام آزمایش ادرار به توصیه و تجویز پزشک و یا متخصص بیمارستان ایرانشهر بستگی دارد. این امر به این دلیل است که نمونه گیری ادرار را می توان در چندین روش 12 ساعته، 24 ساعته یا چند مرحله ای متحمل به گلوکز انجام داد.

اگر روش 12 ساعته است، باید از ساعت 12:00 شب تا 6:00 صبح فردا نمونه برداری کنید. به مدت 24 ساعت از ساعت 6 صبح تا 6 صبح فردا نمونه برداری کنید.

کاربرد آزمایش ادرار

کاربرد این آزمایش متعدد است. این قسمت از مقاله “معنی moderate در آزمایش ادرار” به این موضوع اختصاص دارد.

تشخیص پزشکی

اگر از تکرر ادرار، التهاب قلبی، درد شکم، کمردرد، هماچوری و غیره شکایت دارید، پزشکان برای تشخیص قطعی، آزمایش ادرار را توصیه می کنند.

آزمایش عمومی

در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش ادرار را برای بررسی سلامت عمومی فرد تجویز کند. این گروه شامل زنان باردار، کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، در بیمارستان بستری شده اند یا به بیماری کبدی یا کلیوی یا دیابت مبتلا هستند، می باشد.

نظارت پزشکی

افراد مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی، سنگ کلیه و بیماری کبد حداقل یک بار در طول معاینه نیاز به آزمایش ادرار جدید دارند.

نکاتی برای انجام آزمایش ادرار

در این قسمت از مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار می خواهیم به نکاتی که در بخش های قبلی کمتر به آن ها پرداختیم، اشاره کنیم.

اگر این آزمایش تنها آزمایشی است که انجام می دهید، باید قبل از آن مقدار زیادی آب بخورید. برخی از غذاها مثل چغندر و رنگ خوراکی می توانند رنگ ادرار را تغییر دهند.

لذا آن ها را قبل از آزمایش مصرف نکنید. حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل ها، مطلع کنید. اگر قاعدگی دارید، قبل از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است در صبح این تست را بگذرانید. برای بهترین نتیجه، بهتر است 1 ساعت قبل از آزمایش آب بنوشید. همچنین، ورزش و فعالیت شدید می تواند نتایج آزمایش را تغییر دهد. سعی کنید پیش از انجام آزمایش، از فعالیت سنگین خودداری کنید.

دلایل تجویز آزمایش ادرار

دلایل تجویز آزمایش ادرار
دلایل تجویز آزمایش ادرار

این آزمایش را می توان جزو آزمایشات معمول و پر کاربرد دانست که کاربردهای زیادی دارد. اما هدف از این آزمایش را در این قسمت از مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار بررسی می کنیم.

چک بدن

متخصصان به طور معمول این آزمایش را به عنوان بخشی از آماده‌سازی بیمار قبل از عمل برای بررسی مشکلات پزشکی مثل بارداری، بیماری کلیوی، دیابت و بیماری ‌های کبدی توصیه می ‌کنند.

تشخیص زودهنگام بیماری

اگر علائمی از درد شکم، پولاکیوری، سوزش یا درد ادرار یا هماچوری دارید، پزشک آزمایش ادرار را برای تعیین علت این اختلالات تجویز می کند.

کنترل وضعیت بیمار

اگر به بیماری کلیوی یا مجاری ادراری مبتلا هستید، پزشک توصیه می کند که برای بررسی وضعیت خود به طور منظم این تست را انجام دهید.

جمع بندی

جمع بندی
جمع بندی

به انتهای مقاله معنی moderate در آزمایش ادرار رسیدیم. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کاربردی را در رابطه با آزمایش ادرار در اختیار شما قرار دهیم.

به علت جامع بودن این آزمایش، به احتمال زیاد شما نیز در طول زندگی گاهی مجبور به گذراندن آن خواهید بود. لذا بهتر است آگاهی کافی را از این موضوع داشته باشید.

اگر این مقاله را به دقت مطالعه کرده باشید، این آگاهی را به دست آورده اید. شما می توانید برای انجام این آزمایش و بسیاری دیگر از آزمایشات پزشکی، به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید

و زیر نظر بهترین پزشکان و با پیشرفته ترین دستگاه های پزشکی در بیمارستان ایرانشهر، مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید