لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

علائم پارگی رباط مچ پا

علائم پارگی رباط مچ پا

Table of Contents

در این مقاله قصد داریم تا راجع به علائم پارگی رباط مچ پا با شما صحبت کنیم.

یکی از مشکلات دردناکی که می تواند برای افراد به وجود بیاید، وجود علائم پارگی رباط مچ پا می باشد. همچنین در صورت بروز چنین اتفاقی، باید به بیمارستان هایی مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه نمایید تا مشکل شما به خوبی ارزیابی شده و تحت درمان قرار بگیرید.

بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه شناخته می شود. گاهی اوقات با این که خیلی اتفاق دردناکی است، اما پارگی رباط با شکستگی مچ پا همراه می شود. بنابراین بیماران درد بسیار شدیدی را احساس خواهند کرد.

به گونه ای که دیگر قادر نخواهند بود راه بروند یا حتی پای آسیب دیده را حرکت بدهند. در برخی موارد، صدمات وارد شده به قدری شدت دارد که باید بیمار را فورا راهی اتاق عمل کرد تا مچ پای او تحت جراحی قرار گرفته و ترمیم شود.

شایسته است بدانید که اگر دچار چنین عارضه ای شدید و یا علائم آن را داشتید، باید فورا به بیمارستان بروید، اما توجه داشته باشید که برای رسیدن به بیمارستان، هرگز نباید پای خود را حرکت بدهید و یا توسط آن راه بروید.

ویدئو علائم پارگی رباط مچ پا

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

اینفوگرافیک علائم پارگی رباط مچ پا

اینفوگرافیک علائم پارگی رباط مچ پا
اینفوگرافیک علائم پارگی رباط مچ پا

دست کم باید کمترین فشار ممکن را بر آن وارد کنید. اگر در متزل خود چنین اتفاقی رخ نداده است و در خارج از منزل قرار دارید، کافی است با اورژانس تماس حاصل کنید تا طبق توصیه های پزشکی، شما را به بیمارستان یا مراکز درمانی منتقل نمایند. در ادامه، علائم پارگی رباط مچ پا را برای شما شرح می دهیم.

علائم پارگی رباط مچ پا

  • خونریزی
  • کبودی
  • درد و تورم
  • اطراف ناحیه آسیب دیده دچار انقباض ( اسپاسم ) 

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش علائم پارگی رباط مچ پا کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

همچنین در این مقاله، درباره موضوعات زیر صحبت می کنیم که عبارتند از:

علائم پارگی رباط مچ پا کدامند؟

پارگی رباط مچ پا چیست؟

پارگی رباط مچ پا چگونه ایجاد می شود؟

درمان پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

بهترین مرکز درمانی برای جراحی پارگی رباط مچ پا کدام است؟

ساختار مفصل مچ پا چگونه است؟

پیچ خوردن مچ پا چگونه اتفاق می افتد؟

دلایل پیچ خوردگی مچ پا را بیان نمایید.

ترمیم پارگی رباط مچ پا

چه کسانی نیاز به ترمیم پارگی رباط مچ پا دارند؟

آماده سازی قبل از انجام جراحی ترمیمی رباط مچ پا

جراحی ترمیم پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

مراقبت های بعد از عمل ترمیم پارگی رباط مچ پا شامل چه مواردی است؟

هنگام پارگی رباط مچ پا، معاینه توسط پزشک چگونه صورت می گیرد؟

تست تصویر برداری برای تشخیص پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

درمان های خانگی برای پارگی رباط پا کدامند؟

درمان های غیر جراحی برای پارگی رباط مچ پا را توضیح دهید.

درمان پارگی رباط مچ پا با شیوه جراحی چگونه صورت می گیرد؟

حرف آخر

 

علائم پارگی رباط مچ پا کدامند؟

علائم پارگی رباط مچ پا کدامند؟
علائم پارگی رباط مچ پا کدامند؟

چنین عارضه ای، از علائم کاملا واضحی برخوردار است؛ بنابراین تشحیص آن به سادگی امکانپذیر می باشد و می توانید وقوع آن را خودتان حدس بزنید و حتی خودتان را به مراکز درمانی مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر برسانید.

اگر پای شما دچار پیچ خوردگی شود، احتمال پارگی رباط شما زیاد می باشد. ممکن است این عارضه با صداهای استخوانی شدید اتفاق بیفتد، اما گاهی اوقات هیچ صدایی به گوش نمی رسد، در حالی که پارگی رباط ایجاد شده است.

اگر به این عارضه دچار شدید، بهتر است بدانید که پای شما به سرعت ورم می کند و نواحی آسیب دیده کبود می شود. احتمال دارد که تا بخش انگشتان پاهای خود نیز چنین کبودی را مشاهده کنید.

احتمال دارد بخش خارجی مچ پا نیز دارای تورم و کبودی باشد، در حالی که روی پای شما اثری از ورم و کبودی موجود نباشد. با بروز چنین اتفاقی، درد زیادی را متحمل می شوید و نمی توانید وزن خود را روی پای صدمه دیده بیاندازید.

حتی ممکن است دچار احساس بی ثباتی در بدن خود شوید. در ادامه نوشتار، علائم پارگی رباط مچ پا را به شکل خلاصه تر بیان می کنیم که عبارتند از:
  • کبودی شدید یا کم در بخش روی پا و نواحی مچ پا
  • روی پا یا در نواحی مچ آن تورم شدید یا جزئی مشاهده می شود.
  • با بروز این عارضه، درد شدیدی به سراغ شما می آید و حتی نمی توانید با همان پا به درستی راه بروید.
  • احساس بی ثباتی در بیماران مبتلا به پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط مچ پا چیست؟

پارگی رباط مچ پا چیست؟
پارگی رباط مچ پا چیست؟

در اغلب اوقات، چنین عارضه ای به این دلیل ایجاد می شود که مچ پای فرد پیچ می خورد. گفتن این نکته الزامی است که همیشه پارگی رباط اتفاق نمی افتد و ممکن است عوارض جزئی تری در اثر پیچ خوردگی مچ پا به وجود بیاید مانند کشیدگی رباط. در این صورت، با انواع درمان های خانگی و توصیه های پزشکی می توانید اقدامات لازم برای درمان و بهبودی آن را انجام بدهید.

در برخی اوقات نیز مشاهده می شود که پیچ خوردگی شدت بالایی دارد و احتمال پارگی رباط مچ پا بیشتر است. البته چنین عوارضی برای افرادی که ورزش می کنند، زیادتر اتفاق می افتد مانند فوتبالیست ها و ورزشکارانی که دونده هستند و ورزش های توپی انجام می دهند.

بنابراین عارضه به وجود آمده شدیدتر خواهد بود. پس این افراد باید به سراغ فوق تخصص مچ پا بروند تا پای خود را به درستی و بهترین شکل ممکن درمان کنند. اگر درمان ها و داروها کارساز نبود و شدت صدمات بیشتر از این موارد بود، پزشک متخصص، جراحی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تمامی امکانات لازم برای درمان شما در نظر گرفته شده است. شما در حال مطالعه مقاله علمل پزشکی علائم پارگی رباط مچ پا می باشید.

پارگی رباط مچ پا چگونه ایجاد می شود؟

پارگی رباط مچ پا چگونه ایجاد می شود؟
پارگی رباط مچ پا چگونه ایجاد می شود؟

همان طور که گفتیم، این عارضه به دلیل غلت خوردن مچ پا و یا پیچ خوردگی آن رخ می دهد که یکی از دلایل شایع آن می باشد. البته اگر فشار و نیروی خارجی نیز بر مچ پا وارد بیاید، امکان بروز این عارضه وجود خواهد داشت. بیشتر در ورزش های توپی شاهد بروز چنین مشکلی هستیم.

مثلا در فوتبال مشاهده می کنیم که با یک خطای ساده، فشاری بیش از حد تحمل بر پای بازیکنان وارد می شود و پارگی رباط مچ پا اتفاق می افتد. ورزش هایی به جز فوتبال نیز در ایجاد این حادثه ممکن است نقش داشته باشند مانند:

دوندگی، تنیس، والیبال، بستکبال. امکان دارد هنگام انجام ورزش های گفته شده، چنین اتفاقی به وجود نیاید و در یک تصادف شدید، شاهد فشار بیش از اندازه ای به مچ پای بیماران باشیم که سبب ایجاد پارگی رباط و آسیب دیدگی شود.

لطفا از پست مدت زمان درمان کشیدگی رباط مچ پا دیدن کنید.

درمان پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

درمان پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟
درمان پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

راهکارهای زیادی در این خصوص ارائه شده است. بنابراین پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهر، با توجه به شدت جراحات می توانند یک درمان تاثیر گذارتر را به شما توصیه کنند. راه های موثر فراوانی در این رابطه وجود دارد.

احتمالا پزشکان به شما یکی از شیوه های درمانی مانند بستن آتل، گچ گیری و یا فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد بدهند. بهترین کار این است که دقیقا طبق گفته های پزشک خود عمل کنید و حتی اگر نیاز به جراحی بود، از انجام آن طفره نروید تا شاهد بهبودی هر چه سریع تر پای خود باشید.

در برخی موارد امکان دارد صدمه ای که به پای شما وارد شده، بیشتر از حد انتظار باشد و با شیوه های گفته شده، تغییری در وضعیت شما ایجاد نشود. بنابراین پزشکان متخصص، اجبارا شما را به اتاق عمل منتقل کرده و جراحی می نمایند.

اگر با جراحی موافقت نکنید، مجبور هستید درد و مشکلات دیگر پای خود را تا مادام العمر تحمل نمایید. بنابراین ایجاد تاخیر در درمان اصولا جایز نیست و باعث به وجود آمدن عوارض شدیدتر خواهد شد.

در نتیجه دردهای شما شدت بیشتری پیدا می کنند و احتمال درمان پای شما پایین تر می آید. به گونه ای که حتی با در پیش گرفتن مراحل درمانی نیز پای شما همانند سابق نخواهد شد.

بهترین مرکز درمانی برای جراحی پارگی رباط مچ پا کدام است؟

بهترین مرکز درمانی برای جراحی پارگی رباط مچ پا کدام است؟
بهترین مرکز درمانی برای جراحی پارگی رباط مچ پا کدام است؟

بهترین مرکز درمانی در درمان این عارضه نقش اساسی خواهد داشت. چون هم دارای پزشکان و متخصصان کاربلد و باتجربه می باشد و هم از آخرین تجهیزات روز دنیا برخوردار است. به همین خاطر تشخیص پارگی رباط و مشکلات دیگر بیماران به سرعت انجام می شود و فورا تحت درمان های موثر قرار می گیرد.

به خصوص اگر بیمارانی که صدمه شدید دیده اند، احتیاج به انجام جراحی پا داشته باشند؛ باید در یک مرکز درمانی مناسب و پیشرفته بستری شوند. به این دلیل که پاها جزو حساس ترین و مهم ترین اعضای بدن هستند، جراحی آن ها اهمیت بالایی دارد؛ چون باید افراد بعد از عمل بتوانند توانایی خود را به دست بیاورند و مانند سابق شروع به راه رفتن کنند.

هر چقدر که سابقه پزشکی و مهارت متخصصین در بیمارستان بالاتر باشد، در صد خطرات و عوارض  جراحی پایین تر می آید

پس هر چقدر که سابقه پزشکی و مهارت متخصصین در بیمارستان بالاتر باشد، در صد خطرات و عوارض  جراحی پایین تر می آید. ممکن است شما مرکز درمانی را انتخاب کنید که پزشکان تازه کار استخدام نموده است که در صورت بروز شرایط بحرانی، هنوز نمی دانند که کدام راهکار موثرتر عمل می کند.

بنابراین درمان مچ پای شما به خوبی انجام نمی شود و حتی احتمال دارد نتوانید مانند قبل به خوبی راه بروید و تحرک شما با مشکلات گوناگونی همراه شود.

ما در این مقاله، بیمارستان خصوصی ایرانشهر را به شما پیشنهاد می دهیم تا از بهترین و به روزترین امکانات آن به راحتی استفاده کنید و علائم پارگی رباط مچ پا و درمان آن را به خوبی یاد بگیرید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی معرفی می شود.

ساختار مفصل مچ پا چگونه است؟

ساختار مفصل مچ پا چگونه است؟
ساختار مفصل مچ پا چگونه است؟

در مفصل مچ پا، رباط هایی وجود دارند که استخوان های جداگانه پا را به یکدیگر اتصال می دهند. فعالیت آن ها توسط عضلات گوناگون در ساق پا انجام می شود.

رباط بین استخوان درشت نی و استخوان فیبولا به همراه رباط های خارجی و داخلی در ثابت نگه داشتن پای شما نقش اساسی ایفا می کنند. پارگی مچ پا، پیچ خوردگی مچ پا و هر گونه آسیب دیگری در این ناحیه، به دو قسمت طبقه بندی می شود که عبارتند از:

پیچ خوردگی مچ پا_بالا:

بروز این اتفاق در میان سایر عوارض متداول تر است؛ اگر مچ پای شما به جهت داخلی بچرخد، احتمال پاره شدن رباط مچ پا بیشتر می شود. یعنی رباط هایی در نواحی مچ پا وجود دارند که استخوان های آن را به استخوان فیبولا اتصال می دهند که دقیقا در همین زمان، پارگی رباط ایجاد خواهد شد.

در بخش خارجی پا، سه رباط وجود دارند که در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است صدمه ببینند. اما جای نگرانی نیست. چون در اغلب اوقات، بدون انجام هیچ گونه جراحی، روند بهبودی پای بیماران کنترل می شود.

پیچ خوردگی مچ پا_پایین:

این نوع پیچ خوردگی نسبت به نوع قبلی که شرح دادیم، چندان شایع نیست؛ اما اگر اتفاق بیفتد، به درمان های جدی تری احتیاج پیدا خواهید کرد و حتی لازم است تحت جراحی پارگی رباط مچ پا قرار بگیرید.

ممکن است در اثر یک پیچ خوردگی ساده، رباط پاره کنید؛ یعنی رباط های قدرتمندی که دو استخوان پایینی ساق پا را به هم متصل می کنند، به احتمال زیاد دچار پارگی خواهند شد.

اگر چنین نشود، باز هم مشکل شما جدی تر از این حرف ها است و امکان جدا شدن دو استخوان گفته شده زیاد است که به آن آسیب سندرم گفته می شود. شما در حال مطالعه مقاله علائم پارگی رباط مچ پا می باشید.

پیچ خوردن مچ پا چگونه اتفاق می افتد؟

پیچ خوردن مچ پا چگونه اتفاق می افتد؟
پیچ خوردن مچ پا چگونه اتفاق می افتد؟

همان گونه که در پاراگراف های قبلی همین مقاله گفتیم، پارگی رباط مچ پا بیشتر به خاطر پیچ خوردگی پا می باشد. پس بهتر است با چگونگی بروز آن آشنا شوید. مچ پا از حساسیت بالایی برخوردار است و بسیار صدمه پذیر می باشد.

بنابراین مراقبت فراوانی از ناحیه پا احتیاج است تا از انواع صدمات و آسیب ها دور بماند. رباط های کشسانی در تمام مچ پا موجود هستند، پس اگر صدمه ای به آن ها وارد شود، استخوان ها و مفاصل موجود در آن نواحی آسیب خواهند دید و مانند همیشه ثبات نخواهند داشت.

این رباط ها موظف هستند تا از پیچ خوردن، حرکات غیر طبیعی و صدمه دیدن مچ پا پیشگیری نمایند. زانو مانند یک اهرم در پاها عمل می کند و نقش حرکتی آن را بر عهده دارد تا بتوانید پای خود را خم و راست کنید.

اگر مچ پای شما صدمه ببیند، به زانو نیز فشار فراوانی اعمال می شود

پس اگر مچ پای شما صدمه ببیند، به زانو نیز فشار فراوانی اعمال می شود. اگر آسیب دیدگی شما شدیدتر از حد نرمال باشد، احتمالا در مفصل های زانوی خود نیز شاهد صدمات گوناگون خواهید بود. در مطالب بالا گفتیم که این رباط ها در مچ پا خاصیت کشسانی دارند.

یعنی تا حد مشخصی می توانند کشیده شوند و دوباره به حالت نرمال خود بر می گردند. در صورتی که کشیدگی آن ها بیشتر از حد انتظار باشد، پیچ خوردگی در مچ پا را احساس می کنید. بنابراین باید تحت جراحی قرار بگیرید تا پای خود را مانند روز اول درمان کنید. همچنین در مچ پا، تاندون هایی موجود هستند که از مفاصل این نواحی عبور می نمایند و پای شما به سبب وجود آن ها، قدرت می گیرد.

دلایل پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

دلایل پیچ خوردگی مچ پا چیست؟
دلایل پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

اگر نیروی کششی زیادی به رباط های مچ پا وارد شود، صدمه می بینند. به همین سبب باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. اگر پای شما در جهت داخل و یا خارج دچار پیچ خوردگی شده باشد، آسیب می بیند. اما پیچ خوردگی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که عبارتند از:

  • قرار دادن پا به شکل غیر طبیعی روی زمین و یا هنگام دویدن
  • بالا و پایین رفتن از پله ها یک کار ساده است اما امکان دارد سبب پیچ خوردگی پای شما شود.
  • اگر روی سطوح و زمین های غیر هموار راه بروید یا بدوید، باز هم امکان پیچ خوردن پا وجود دارد.
  • همان طور که گفتیم، انواع ورزش های توپی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، دو و میدانی و سایر موارد

شایسته است به محض ایجاد این عارضه، به سرعت به پزشکی که متخصص ارتوپد است، رجوع نمایید تا هر چه سریع تر درمان شما را شروع کنند. همان طور که می دانید، پا جزو اساسی ترین اعضای بدن است و اگر به خوبی درمان نشود، راه رفتن، تحرک و جنبه های دیگر زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بیمارسان ایرانشهر، یکی از معتبرترین مراکز درمانی در این حوزه به شمار می آید.

ترمیم پارگی رباط مچ پا

ترمیم پارگی رباط مچ پا
ترمیم پارگی رباط مچ پا

به انجام چنین اقدامی بروستوم یا Brostrom نیز گفته می شود. برای این که رباط های نواحی مچ پا را محکم نمایند و یا آن ها را فشرده سازی کنند، از این عمل جراحی استفاده می کنند.

انجام این عمل به شکل سرپایی می باشد و پس از پایان آن دیگر لازم نیست در مراکز درمانی مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر بستری شوید. این عمل با بیهوشی صورت می گیرد.

به گونه ای که توسط جراح در بخش خارجی مچ پای شما یک برش کوچک ایجاد می شود، بعد از این مرحله از شیوه ها و تکنیک های مخصوصی بهره می برند تا رباط های شل شده ای که دچار پارگی شده اند، سر جای خود به خوبی محکم شوند.

مچ پا همانند مفصل لولایی می ماند و عملکردی مشابه با آن دارد

مچ پا همانند مفصل لولایی می ماند و عملکردی مشابه با آن دارد. بنابراین حرکت در جهات بالا، پایین، چپ و راست، به دلیل انعطاف آن می باشد.

در کف و مچ پا رباط های گوناگونی وجود دارد. رباط ها مانند نوارهای کوتاه هستند که از بافت مقاوم با انعطاف قابل توجهی برخوردار می باشند‌.

آن ها سبب می شوند تا استخوان های مچ پا در نواحی مفاصل ثابت باقی بمانند. احتمال دارد رباط های گفته شده به خاطر پیچ خوردگی ها و انواع آسیب های دیگر صدمه ببینند و ضعیف تر از حالت نرمال شوند. در این صورت، اختلالاتی مثل ناپایداری و مشکلات حرکتی در پای شما به وجود خواهد آمد.

چه کسانی نیاز به ترمیم پارگی رباط مچ دارند؟

چه کسانی نیاز به ترمیم پارگی رباط مچ دارند؟
چه کسانی نیاز به ترمیم پارگی رباط مچ دارند؟

همان گونه که می دانید، در صورت کشیدگی یا شل شدگی رباط های خارجی مچ پا، باید تن به انجام جراحی ترمیمی بدهید. این عارضه بی ثباتی مزمن را در پای بیماران ایجاد می کند که به اصطلاح به آن خالی کردن مچ پا می گویند.

علائم بی ثباتی در این ناحیه به شرح زیر می باشد:

  • رگ به رگ شدن به صورت مکرر
  • درد مزمن
  • پیچ خوردگی ناگهانی در مچ پا در حین راه رفتن و فعالیت های دیگر

احتمال دارد در مراحل اولیه، یک پیچ خوردگی ساده باشد که رباط های پا را دچار کشیدگی یا پارگی نماید. در اغلب موارد با رخ دادن اولین پیچ خوردگی، شاهد تکرار آن نیز خواهید بود. بنابراین باید نسبت به درمان آن هر چه زودتر اقدام کنید تا درصد صدمه پذیری و آسیب دیدگی آن در دفعات بعدی به صفر برسد.

اگر چنین نکنید، احتمال پیچ خوردگی، رگ به رگ شدن و سایر عوارض را بیشتر خواهید کرد.

در این میان مشکلاتی وجود دارند که باعث خالی کردن مچ پای شما می شوند که عبارتند از:

  • واروس پا در بخش عقب پا
  • پلانتار فلکشن
  • قوس زیاد کف پا
  • شل بودن و ثبات نداشتن رباط ها که اغلب به خاطر بیماری های ژنتیکی ایجاد می شوند. مانند: سندرم اهلرز یا Ehlers، دنلوس یا Danlos

در بیشتر موارد، مچ پای آسیب دیده شما توسط فیزیوتراپی و وسایل مخصوص در بینارستان ایرانشهر برای اصلاح پا درمان می شود. این موارد به نوعی درمان محافظه کارانه محسوب می شوند که اگر روی شما جواب ندادند، باید جراحی ترمیمی مچ پا را انجام بدهید.

امکان توصیه پزشک به عمل جراحی در پیچ خوردگی اول بسیار پایین است اما اگر مشکلات شما حاد باشد، باید تن به انجام آن بدهید. بهتر است قبل از مراجعه به مراکز درمانی مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با علائم پارگی رباط مچ پا به طور کامل آشنا شوید.

آماده سازی قبل از انجام جراحی ترمیمی رباط مچ پا

آماده سازی قبل از انجام جراحی ترمیمی رباط مچ پا
آماده سازی قبل از انجام جراحی ترمیمی رباط مچ پا

شایسته است که قبل از انجام عمل، با جراح و پزشک خود راجع به آمادگی های قبل از جراحی به خوبی مشورت کنید. در ادامه، به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • درباره مصرف یا قطع مصرف داروهایی که رقیق کننده خون هستند و اکنون آن ها را استعمال می نمایید، با جراح خود تبادل نظر داشته باشید.
  • شایسته است چندین ماه قبل از انجام جراحی، از کشیدن سیگار صرف نظر کنید.
  • باید همه داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک خود در میان بگذارید، مانند: داروهای تجویزی، بدون نسخه، مکمل ها، ویتامین ها و داروهای گیاهی
  • اگر اخیرا به بیماری های گوناگون مانند تب و … مبتلا شده اید، حتما به پزشک متخصص گزارش کنید.
  • امکان دارد قبل از شروع جراحی، آزمایشات گوناگونی از شما طلب کنند، مثل عکسبرادری، اشعه ایکس و MRI
  • حدود ۱۲ ساعت قبل از انجام عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

اگر در منزل خود قصد ایجاد تغییراتی را دارید، باید قبل از عمل همه آن ها را تکمیل کنید

همچنین اگر در منزل خود قصد ایجاد تغییراتی را دارید، باید قبل از عمل همه آن ها را تکمیل کنید تا پس از آن با خیالی آسوده به درمان خود بپردازید.

این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، چون جراحی روی پای شما انجام می شود و تا مدت ها پس از عمل نمی توانید از پای آسیب دیده خود به خوبی استفاده کنید و یا راه بروید.

همچنین قبل از جراحی، یک مرکز درمانی معتبر مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر پیدا کنید تا جراحی شما با موفقیت بالایی انجام شود. شما در حال مطالعه مقاله علائم پارگی رباط مچ پا می باشید. با ما همراه باشید.

جراحی ترمیم پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

جراحی ترمیم پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟
جراحی ترمیم پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

شیوه های فراوانی برای ترمیم آن در دسترس است؛ اما لازم است راجع به جزئیات دقیق جراحی با پزشکان خود مشورت نمایید. این جراحی را متخصصان ارتوپد به راحتی انجام می دهند. مدت زمان چنین جراحی، تقریبا ۲ساعت یا بالاتر از شما زمان می گیرد که خوشایند می باشد. چگونگی انجام جراحی نیز حدوداً به شرح زیر است:

در ابتدا شما را دچار بیهوشی عمومی می نمایند و از بی حسی موضعی نیز استفاده می کنند. (داروهای آرامبخش برای رفاه حال بیماران)

ابتدا ناحیه آسیب دیده را ضد عفونی می کنند. سپس با ایجاد برشی کوچک در پوست یا ماهیچه مچ پا، جراحی را آغاز می کنند.

اگر این جراحی به شکل کم تهاجمی صورت بگیرد، یک برش کوچک برای ادامه جراحی کافی است؛ از همین ناحیه برش خورده یک وسیله کوچک تر که مجهز به دوربین می باشد را وارد پای بیمار می کنند تا جراحی و درمان بیمار را تحت کنترل بگیرند و با دقت آن را انجام بدهند.

احتمال دارد در حین جراحی، پزشکان برخی از رباط ها را از یکدیگر تفکیک نمایند

احتمال دارد در حین جراحی، پزشکان برخی از رباط ها را از یکدیگر تفکیک نمایند. مثل رباط های الوفیبولار قدامی یا ATFL و کالکانئوفیبولار یا CFL.

این جدایی از انجایی که رباط ها به استخوان نازک مچ پا دارای اتصال هستند، آغاز خواهد شد. این استخوان نازک نی، موازی با استخوان درشت ساق پا و در بخش خارجی آن در بین زانو و مچ پا جای گذاری شده است.

پزشک متخصص با جداسازی رباط ها، اقدام به کوتاه تر کردن آن ها می نماید.

زمانی که کوتاهی رباط ها انجام شد، پزشک مجددا آن ها را به استخوان نازک نی اتصال می دهد.

اگر آسیب دیدگی های دیگری در مچ پا مشاهده شد، جراحان اقدام به ترمیم کردن آن ها نیز می کنند.

در این مرحله، تقریبا عمل جراحی ترمیمی شما به پایان رسیده است و بخیه هایی روی پوست و ماهیچه های نواحی مچ پا ایجاد می شوند تا برش به وجود آمده نیز به خوبی ترمیم شود.

مراقبت های بعد از عمل ترمیم پارگی رباط مچ پا، شامل چه مواردی است؟

مراقبت های بعد از عمل ترمیم پارگی رباط مچ پا، شامل چه مواردی است؟
مراقبت های بعد از عمل ترمیم پارگی رباط مچ پا، شامل چه مواردی است؟

معمولا بعد از آن که جراحی به پایان رسید، پرستارها موظف هستند تا از شما مراقبت کنند. زمانی که به هوش می آیید، مچ پای خود را در درون آتل مشاهده می کنید.

این جراحی جزو عمل های سرپایی است و در اغلب اوقات، بستری کردن بیماران احتیاج نیست. بنابراین در همان روز جراحی باید به منزل خود بروید و استراحت و مراقبت های بعد از عمل را شروع کنید. پس وجود یک همراه در کنار شما الزامی می باشد.

در روزهای اول بعد از جراحی، درد را به شکل جزئی احساس خواهید کرد که دائمی نیست و به تدریج خوب می شود. می توانید از داروهای مسکن طبق نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید.

پای خود را در ارتفاع بالاتری از سطح بدن قرار بدهید تا از درد و تورم آن کاسته شود.

توصیه ها و دستورالعمل های پزشکی را جدی بگیرید و به خوبی از زخم خود مراقبت کنید. همچنین داروهای تجویز شده را به موقع مصرف نمایید.

برای اطلاعات بیشتر، صفحات یک سال بعد از عمل رباط صلیبی و تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک را مطالعه کنید.

تا چند هفته باید از عصا برای حرکت و تحرک خود استفاده کنید

تا چند هفته باید از عصا برای حرکت و تحرک خود استفاده کنید. عصاهای مخصوص زیر بغل گزینه های مناسبی برای شما هستند‌؛ در این صورت فشار کمتری به نواحی آسیب دیده و جراحی شده شما اعمال می شود و یا از ایجاد هر گونه فشاری پیشگیری خواهد شد.

اگر دچار علائم غیر عادی شدید، باید فورا این موضوع را به پزشکان متخصص گزارش دهید. مانند: تب شدید، لرز، زیاد شدن درد در نواحی مچ پا

همچنین حدود ۱۰ روز که از عمل شما گذشت، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا بخیه ها و آتل را از پای خود خارج نمایید. احتمال دارد به جای آتل، کفش مخصوص و یا گچ طبی توسط جراح برای شما تجویز شود تا از بهبودی شما اطمینان حاصل نماید.

چند هفته بعد از جراحی گچ پای شما با وسیله ای با نام بریس موقت عوض می شود

در ضمن چند هفته بعد از جراحی گچ پای شما با وسیله ای با نام بریس موقت عوض می شود که قابلیت جایگزینی دارد. تا چند ماه بعد از عمل، موظف به استفاده بریس پا خواهید بود.

برای این که مچ و عضلات پای شما توانایی و قدرت سابق را پیدا کند، پزشکان توصیه های گوناگونی را به شما ارائه خواهند کرد تا بتوانید مراحل توانبخشی بعد از جراحی را نیز پشت سر بگذارید. شیوه های موجود در فیزیوتراپی ها نیز مناسب توانبخشی مچ پای شما هستند.

پیروی از چنین نکاتی سبب می شود تا یک عمل موفقیت آمیز را پشت سر بگذارید. همچنین در این مقاله، بیمارستان خصوصی ایرانشهر را برای انجام این جراحی به شما پیشنهاد می دهیم.

در ضمن بهتر است علائم پارگی رباط مچ پا را به خوبی یاد بگیرید تا در صورت بروز این عارضه، اطلاعات کافی داشته باشید و اقدامات لازم را به سرعت انجام بدهید.

هنگام پارگی رباط مچ پا، معاینه توسط پزشک چگونه صورت می گیرد؟

هنگام پارگی رباط مچ پا، معاینه توسط پزشک چگونه صورت می گیرد؟
هنگام پارگی رباط مچ پا، معاینه توسط پزشک چگونه صورت می گیرد؟

برای آن که پارگی رباط تشخیص داده شود، پزشک متخصص به آهستگی بخش های خارجی مچ پا و نواحی آسیب دیده را که دردناک شده است، لمس می نماید. پزشکان معاینات دقیق تری روی پا و مچ آن انجام می دهند تا پارگی و صدمات دیگر را تعیین کنند. لازم به ذکر است که احتمال دردناک بودن این معاینه نیز بالا می باشد.

لمس کردن:

برای این که مشخص شود کدام یک از رباط های مچ پا دچار صدمه دیدگی شده است، پزشکان فشار ملایمی به همان نواحی اعمال می کنند.

دامنه حرکت:

در این مرحله، مچ پای شما را به نقاط گوناگون حرکت می دهند؛ البته اگر پای شما رباط پاره کرده باشد، به دلیل تورم بالا حرکت دادن آن با دشواری همراه خواهد بود، چون بر اثر آسیب، سفت و متورم می شود. در صورتی که هیچ کدام از استخوان های این ناحیه دچار شکستگی نشده باشد، پزشکان می توانند بر اساس ورم و کبودی، میزان پارگی را تعیین نمایند.

تست تصویر برداری برای تشخیص پارگی رباط مچ پا چگونه انجام می شود؟

اشعه ایکس:

این روش همان رادیولوژی می باشد که ساختارهای متراکم در بدن را تشخیص می دهد. مانند استخوان. احتمالا هنگام بروز علائم پارگی رباط مچ پا، پزشکان متخصص دستور انجام چنین آزمایشاتی را صادر نمایند تا احتمال شکستگی استخوان این ناحیه قبول یا رد شود؛ زیرا اگر استخوان مچ پای شما شکسته باشد، نشانه های مشابهی همانند پارگی رباط مشاهده می شود مانند: درد، کبودی، تورم.

تست اشعه ایکس همراه با فشار:

افزون بر تست اشعه ایکس ساده، برای محکم کاری بیشتر توسط پزشکان، از تست اشعه ایکس همراه با فشار نیز استفاده می شود؛ به این صورت که مچ پا را در جهات گوناگون تحت فشار می گذارند تا مشکلات آن به درستی تشخیص داده شود.

غیر طبیعی بودن حرکات مچ پا یا طبیعی بودن آن ها نیز در این آزمایش تعیین می شود. همچنین مشخص می شود که حرکات غیر طبیعی، ناشی از صدمه دیدن رباط ها می باشد یا خیر.

تصوبر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

اگر سطح آسیب دیدگی شما شدید تر از این حرف ها باشد و رباط ها، غضروف ها یا استخوان سطح مفصل که یک تراشه کوچک استخوانی می باشد نیز مشکوک به آسیب دیدگی باشند؛ پزشکان انجام این آزمایش را برای شما ضروری تلقی خواهند کرد. بنابراین مجاز هستید که فورا یک تست MRI بدهید. البته تا مادامی که ورم ها و کبودی های آن ناحیه درمان نشود، انجام این آزمایش منتفی می باشد.

سونوگرافی:

در این آزمایش، مشاهده پاها به صورت مستقیم انجام می شود. یعنی پزشکان به راحتی پای شما را از مچ حرکت می دهند تا مستقیما وضعیت رباط ها را ارزیابی کنند. این بررسی کمک می کند تا میزان ثبات رباط های آسیب دیده تعیین شود. شما می توانید به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کنید و راجع به علائم پارگی رباط مچ پا، اطلاعات کافی به دست بیاورید.

درمان های خانگی برای پارگی رباط پا کدامند؟

شما می توانید در خانه از پای آسیب دیده خود به خوبی مراقبت کنید تا در تسریع روند بهبودی تاثیر گذار باشید.

در اثر پارگی رباط ها، میزان التهاب شدید می شود و درد شما نیز افزایش پیدا می کند، بنابراین تا زمانی که به یک مرکز درمانی معتبر مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کنید، بهتر است شیوه هایی را به کار ببرید تا از درد و التهاب پای شما کاسته شود.

مانند: استراحت، کمپرس یخ، فشرده سازی، بلند کردن. البته قبل از انجام چنین روش هایی، مطمئن شوید که علائم شما با علائم پارگی رباط مچ پا مشابه می باشد.

درمان های غیر جراحی برای پارگی رباط مچ پا کدامند؟

درمان های غیر جراحی برای پارگی رباط مچ پا کدامند؟
درمان های غیر جراحی برای پارگی رباط مچ پا کدامند؟

زمانی که مچ پای شما دچار پیچ خوردگی شد و علائم پارگی رباط مچ پا را مشاهده کردید، باید به کارگیری شیوه های توانبخشی را جدی بگیرید. از همان لحظه ای که شروع به درمان کردید، باید توانبخشی را نیز آغاز نمایید. در اغلب موارد، پزشکان موارد درمانی زیر را توصیه خواهند کرد:

درمان فیزیکی به موقع:

در سریع ترین زمان ممکن، یک برنامه توانبخشی برای شما توسط پزشک تعیین می شود تا سرعت درمان شما را بالاتر ببرد. با این کار، دامنه حرکت مچ پای شما نیز بیشتر خواهد شد. در برنامه گفته شده، تمرینات گوناگونی تجویز می شود که فشار زیادی به پای شما وارد نشود.

داروها:

شما پس از بروز این عارضه، التهابات بسیاری را تجربه خواهید کرد، بنابراین درد زیادی به سراغ شما می آید. به همین سبب، باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که پزشک تجویز نموده است استفاده کنید مانند ایبوپروفن ها. در اغلب اوقات، داروهای ضد درد تجویز می شوند تا درد شدید شما تسکین پیدا کند.

درمان پارگی رباط مچ پا با شیوه جراحی چگونه صورت می گیرد؟

درمان پارگی رباط مچ پا با شیوه جراحی چگونه صورت می گیرد؟
درمان پارگی رباط مچ پا با شیوه جراحی چگونه صورت می گیرد؟

از این شیوه درمانی معمولا زیاد استفاده نمی شود و کار اکثر بیماران به جراحی نمی کشد. ولی اگر شما نیز جزو آن دسته اندکی هستید که با روش های غیر جراحی پاسخ مطلوبی نگرفته اید و در پای خود همواره بی ثباتی را احساس می کنید، پس باید روی استفاده از این شیوه تمرکز کنید تا سلامتی خود را به طور کامل به دست بیاورید.

همچنین می توانید پس از بررسی علائم پارگی رباط مچ پا در خود، به بیمارستان خصوصی ایرانشهر برای ادامه درمان خود مراجعه نمایید‌. گزینه های جراحی که در ادامه بیان می کنیم، ممکن است در صورت بروز علائم پارگی رباط مچ پا برای شما مورد استفاده قرار بگیرد که عبارتند از:

آرتروسکوپی:

در این روش، یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ مورد استفاده قرار می گیرد تا ناحیه داخلی مفصل پا توسط پزشکان به خوبی رویت شود. اگر تکه هایی از استخوان یا غضروف و موارد دیگر که با رباط ها در ارتباط هستند، در مفصل گیر کنند، پزشک با به کارگیری ابزارهای پزشکی کوچک، آن ها را حذف می نماید.

نوسازی و احیا کردن:

اگر امکان ترمیم رباط ها با بخیه وجود داشته باشد، قطعا پزشک این شیوه را در پیش می گیرد. اما اگر چنین امکانی وجود داشت، جای نگرانی نیست. چون پزشکان ماهر و توانمند، از رباط ها و تاندون های دیگری که در نواحی مچ پا موجود هستند، یک بافت پیوندی درست می کنند و همان را با رباط آسیب دیده جایگزین می نمایند. در این صورت، ناحیه آسیب دیده به درستی احیا خواهد شد.

عدم تحرک:

پس از هر گونه جراحی، استراحت کردن و کم کردن تحرک ضروری می باشد تا بدن، فرصت ترمیم خودش را داشته باشد. زمانی که جراحی شما به پایان رسید، اغلب پزشکان پای شما را گچ می گیرند تا عدم تحرک به صورت کامل انجام شود و رباط تازه احیا شده در معرض آسیب های گوناگون قرار نگیرد.

همچنین تجویز کفش محافظ نیز متداول می باشد. در این صورت باید نکات مهمی که پزشکان در رابطه با پوشیدن کفش بیان می کنند، به خوبی دقت کنید و تا زمانی که متخصصان تعیین می کنند، از آن استفاده کنید‌؛

زیرا اگر زودتر از موعد بیان شده، استفاده از آن را کنار بگذارید، ممکن است رباط ترمیم شده خود را به خطر بیندازید و به صورت غیرعمدی، سبب پارگی مجدد آن شوید.

توانبخشی:

این مرحله پس از عمل بسیار حائز اهمیت می باشد، چون باید دامنه حرکتی پای خود را افزایش بدهید و به آن قدرت ببخشید. به گونه ای که عملکرد آن دقیقا مانند زمانی باشد که دچار آسیب دیدگی نشده بود.

مدت زمان توانبخشی به شدت صدمات وارد شده بر پای شما و میزان عمل جراحی وابسته می باشد. اما به طور کلی این مرحله پس از جراحی احتمالا هفته ها و ماه ها زمان برای صرف کردن احتیاج داشته باشد.

حرف آخر

حرف آخر
حرف آخر

در این مقاله، راجع به علائم پارگی رباط مچ پا و روش های درمان آن با شما صحبت کردیم تا به خوبی با آن ها آشنا شوید و به موقع درمان خود را آغاز کنید. همچنین از بیمارستان خصوصی ایرانشهر برایتان گفتیم تا هنگام بروز هر نوع عارضه و امراض گوناگون، خود را به آنجا برسانید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

در پایان توصیه می کنیم، با سرطان قوزک پا و سرطان استخوان پا آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا افرادی که دچار پارگی رباط مچ پا نیاز به عمل جراحی دارند؟

خیر با استراحت قابل درمان است.

درمان‌های خانگی برای پیچ‌خوردگی مچ پا چیست؟

استراحت، یخ گذاشتن، فشرده‌سازی، بلند کردن

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید