لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

سرطان استخوان درمان قطعی دارد

سرطان استخوان درمان قطعی دارد

Table of Contents

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد ؟ با ما همراه باشید.

در مقاله قبل، علائم سرطان استخوان در آزمایش خون و اینکه آیا سرطان لگن کشنده است را بررسی کردیم.

اما آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد ؟ این سوال متداول‌ ترین سوال بیمارانی است که خود یا یکی از نزدیکان آن ها به این عارضه مبتلا هستند.

در مورد درمان سرطان استخوان و دیگر انواع سرطان ها، همه چیز به تشخیص به موقع بیماری و انتخاب روش درمانی صحیح بستگی دارد. البته وضعیت بیمار و میزان پیشروی بیماری او هم در وضعیت درمان تاثیرگذار است.

در بسیاری از بیمارانی که سرطان آن ها به موقع تشخیص داده شده و روند درمانی هم از ابتدا در بیمارستانی مجهز و زیر نظر پزشکان معتبر انجام گرفته است، درمان این بیماری قطعیت بیشتری داشته است.

ویدئو سرطان استخوان درمان قطعی دارد

در این راستا می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید. بیمارستان ایرانشهر، معتبرترین مرکز درمانی در این زمینه معرفی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله پیشگیری از سرطان استخوان را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک سرطان استخوان درمان قطعی دارد

اینفوگرافیک سرطان استخوان درمان قطعی دارد
اینفوگرافیک سرطان استخوان درمان قطعی دارد

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که سرطان استخوان درمان قطعی دارد یا نه، با این مطلب همراه باشید.

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

خیر، متاسفانه راه درمان قطعی برای تمامی انواع بیماری های سرطانی وجود ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش سرطان استخوان درمان قطعی دارد کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان چند نوع دارد؟

نشانه های ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

علائم سرطان استخوان در نواحی مختلف بدن به چه صورت است؟

چه عواملی باعث ابتلای فرد به سرطان استخوان می شوند؟

ابتلا به سرطان استخوان در چه سنی شایع تر است؟

تشخیص سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

درمان سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

آیا می توان از سرطان استخوان پیشگیری کرد؟

چه نکاتی در درمان سرطان استخوان اهمیت بیشتری دارند؟

چه فاکتورهایی به انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان، کمک می کنند؟

هزینه درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان در زمینه این بیماری چقدر است؟

آیا سرطان استخوان ارثی است؟

مراحل درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان و مرکز درمانی این نوع سرطان چیست؟

 

سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان چیست؟
سرطان استخوان چیست؟

قبل از پرداختن به این موضوع که آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد، بایستی با سرطان استخوان آشنا شویم. استخوان ها محکم ترین بافت بدن هستند و تصور افراد از بیماری یا اشکال در این بافت بیشتر شکستگی یا آسیب هایی است که در اثر ضربات شدید ایجاد می شود.

اما این بافت محکم بدن که تمام اعضا و اندام ها روی آن سوار شده اند هم ممکن است به دلایل مختلف دچار بیماری شود که یکی از آن ها سرطان استخوان است.

پیشنهاد می کنیم از پست تفسیر تست سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

سرطان استخوان

سرطان استخوان
سرطان استخوان

سرطان استخوان، عارضه ای است شبیه به دیگر انواع سرطان که با رشد یک غده غیر طبیعی یا توده ای غیر عادی در بخشی از استخوان ایجاد می شود. تومور سرطانی در استخوان ها ممکن است در هر کدام از بخش های بدن ایجاد شود و به سایر قسمت ها گسترش پیدا کند.

البته هر تومور ایجاد شده ای در استخوان ها تومور سرطانی نیست. گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا بعضی انواع بیماری ها و مصرف داروهای خاص، ممکن است توده ای در استخوان ها تشکیل شود که توده سرطانی نیست اما موجب مشکلات دیگری مانند پوکی استخوان شود.

میزان رواج سرطان استخوان

میزان رواج سرطان استخوان
میزان رواج سرطان استخوان

سرطان استخوان از آن دست سرطان های نه چندنا رایج است که آمار ابتلا به آن در کل جهان چیزی حدود ۲ درصد است اما متاسفانه برخلاف دیگر انواع سرطان، افرادی که به این نوع سرطان مبتلا می شوند، خیلی زود به نوع بدخیم آن دچار شده و توده سرطانی در سرتاسر استخوان های بدن آن ها گسترش پیدا می‌کند.

یکی از دلایل این موضوع، عدم توجه به علائم این بیماری و مشابهت علائم آن با دیگر عارضه های استخوانی مانند پوکی استخوان است. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند افراد با اولین علامت در استخوان های خود فوراً به مراکز مجهز پزشکی و پزشکان مجرب در بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنند.

اهمیت تشخیص به موقع در درمان سرطان استخوان به حدی زیاد است که از همان ابتدا معاینات باید در مراکز کاملاً تخصصی با بهترین امکانات مانند بیمارستان ایرانشهر انجام شود تا پس از تشخیص، به این موضوع بپردازند که آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد.

لطفا از پست علائم سرطان لگن در مردان دیدن کنید.

سرطان استخوان چند نوع دارد؟

سرطان استخوان چند نوع دارد؟
سرطان استخوان چند نوع دارد؟

به طور کلی سرطان در همه افراد به یک شکل بروز نمی کند. بیشتر ما سرطان را با دو نوع خوش خیم یا بدخیم می شناسیم اما این موارد تنها دو دسته بندی از شدت سرطان هستند و بسته به این که سرطان در چه مرحله ای باشد، چه میزان از بدن را درگیر کرده و حتی دقیقا در کدام اندام بدن بروز کرده باشد، انواع مختلفی دارد.

گاهی سرطان در یک عضو هم می تواند انوع مختلفی داشته باشد که در مورد سرطان استخوان دو نوع اولیه و ثانویه دارد و هر کدام در شدت های مختلفی بروز می کند.

سرطان اولیه که نوع پنهان سرطان استخوان هم نامیده می شود، در خود استخوان بروز پیدا می کند اما سرطان ثانویه در دیگر اندام ها آغاز گشته و به استخوان کشیده می شود. انواع سرطان اولیه عبارتند از:

میلوم متعدد

شایع ترین نوع سرطان در سرطان استخوان اولیه، میلوم متعدد است. در این نوع سرطان، سلول های سرطانی شروع به رشد در استخوان ها می کنند و تومور در چند بخش از استخوان تشکیل می شود. میلوم متعدد که با نام مولتیپل میلوما هم شناخته می شود، بیشتر در افراد مسن بروز پیدا می کند اما شدت عوارض آن به حدی نیست که نیاز به درمان جدی داشته باشد.

استئوسارکوم

استئوسارکوم یا استئوژنیک سارکوم نوع دیگری از سرطان استخوان است که بر خلاف نوع قبلی که در سالمندان بروز می کند، این نوع سرطان بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می کند. البته استئوسارکوم ممکن است در بزرگسالان هم بروز کند اما شیوع آن در کودک و نوجوان بیشتر است. محل بروز این نوع سرطان، بازوها، ران ها، شانه ها و به طور کلی هر بخش از دست یا پاست.

کندروسارکوم

کندروسارکوم نوع دیگری از سرطان استخوان است که در لگن نواحی اطراف آن بروز می کند. سلول های این نوع سرطان در بافت زیرغضروفی بروز پیدا می کنند و معمولا در افراد مسن بروز پیدا می کند.

سارکوم یوئینگ

سارکوم یوئینگ یکی دیگر از انواع سرطان و نوعی نادر از این سرطان است. سارکوم یوئینگ معمولا در کودکان که بافت استخوانی آن ها نرم تر است، بروز پیدا می کند. این سرطان بیشتر استخوان های بلند مانند بازو و ساق پا را درگیر می کند.

با ادامه نوشتار “سرطان استخوان درمان قطعی دارد” همراه شما هستیم.

نشانه های ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

نشانه های ابتلا به سرطان استخوان چیست؟
نشانه های ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

یکی از موضوعاتی که سرطان استخوان را به بیماری جدی و سختی تبدیل می کند، تشخیص مشکل آن از روی علائم است. علائم این بیماری گاهی شبیه به یک بیماری معمول و عادی هستند و همین موضوع، تشخیص به موقع سرطان استخوان را برای بیمار دشوار می کند.

با توجه به این که تشخیص به موقع سرطان استخوان از شدت گیری و خطرساز شدن آن جلوگیری می کند، بیماران به محض مشاهده اولین علائم باید فورا به پزشک مراجعه کنند. مراجعه به مراکز مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر، تشخیص این بیماری را ساده و قطعی تر می کند. علائم سرطان استخوان به شرح زیر می باشند.

درد شدید استخوان

یکی از شایع ترین علائم در سرطان استخوان، درد شدید در استخوان هاست. درد استخوانی ناشی از سرطان با دردهای دیگر متفاوت است. درد در اثر ضرب دیدگی یا پوکی استخوان و … معمولا با استراحت یا بعد از چند روز از بین می رود اما درد ناشی از سرطان استخوان، خفیف اما ماندگار است.

این درد طولانی است و حتی مسکن هم تاثیر چندانی در کاهش آن ندارد. علاوه بر این، درد ناشی از سرطان استخوان معمولا در یک یا دو ناحیه به طور همزمان است.

ضعف استخوان ها

علامت دیگر سرطان استخوان، ضعف و شکنندگی شدید استخوان هاست. با ابتلا به سرطان، استخوان ها آن قدر ضعیف می شوند که حتی بدون ضرب دیدگی هم احتمال شکستن آن ها وجود دارد.

افزایش کلسیم

در حالت عادی کلسیم ماده ای است که به سلامت استخوان ها و افزایش استخوان سازی در بدن کمک می کند اما زمانی که فرد به سرطان استخوان مبتلا باشد، کلسیم به شکل غیر عادی و بیشتر از نیاز بدن در خون آزاد می شود. افزایش سطح کلسیم خون مشکلاتی مانند خستگی، یبوست، حالت تهوع و … را به همراه دارد و با انجام آزمایشات رایج مشخص می شود.

  • احساس توده سخت در استخوان های بلند مانند بازو یا ران
  • احساس تورم در استخوان ها
  • کاهش وزن شدید بدون رژیم غذایی

احساس فشار در نخاع و بسیاری موارد دیگر از علائم دیگر سرطان استخوام می باشند.

علائم سرطان استخوان در نواحی مختلف بدن به چه صورت است؟

علائم سرطان استخوان در نواحی مختلف بدن به چه صورت است؟
علائم سرطان استخوان در نواحی مختلف بدن به چه صورت است؟

روش ساده تر تشخیص به موقع و زودهنگام سرطان استخوان، دقت به علائم این بیماری در نقاط مختلف بدن است. بسته به این که سرطان کدام بخش از استخوان را درگیر کرده یا در استخوان کدام قسمت از بدن بروز پیدا کرده باشد، با نشانه های متفاوتی بروز می کند که در این بخش از مقاله سرطان استخوان درمان قطعی دارد، به بررسی بعضی از آن ها می پردازیم.

علائم سرطان در مغز استخوان

پیش از بررسی علائم سرطان در مغز استخوان باید گفت که این نوع سرطان کاملا متفاوت با سرطان استخوان است اما احتمال شیوع آن در استخوان ها و تبدیل سرطان استخوان ثانویه در اثر ابتلا به آن بسیار زیاد است، به همین دلیل علائم آن را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

  • کم خونی
  • خستگی بیش از اندازه
  • کبودی بخش های مختلف بدن
  • درد شکم
  • احساس خشکی دهان
  • کاهش وزن شدید
  • کم اشتهایی
  • تکرر ادرار

علائم سرطان در استخوان لگن

در صورتی که توده سرطانی در استخوان لگن تشکیل شده باشد، با علائم زیر همراه می شود.

  • درد شدید و آزاردهنده به خصوص حین خواب
  • بزرگ شدن غیرعادی کبد
  • تب و لرز
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • تعریق شدید شبانه
  • عفونت
  • خونریزی بخش های مختلف بدن به خصوص بینی

علائم سرطان در استخوان ترقوه

تشخیص زودهنگام سرطان ترقوه را می توان از طریق علائم زیر تشخیص داد:

  • تورم استخوان ترقوه
  • اسهال
  • درد شدید در اطراف بازو
  • درد شدید در نزدیکی اندام تناسلی
  • درد گردن
  • تپش قلب شدید
  • تنگی نفس

علائم سرطان در استخوان فک

در صورتی که سرطان در ناحیه استخوان فک آغاز شده باشد، با علائمی مانند سخت شدن جویدن، سختی قورت دادن آب دهان، سخت شدن باز کردن دهان و درد شدید فک حین صحبت کردن بروز پیدا می کند.

علائم سرطان در استخوان زانو

زانو و به طور کل پاها از دیگر بخش های بدن هستند که سرطان در آن ها شیوع زیادی دارد. سرطان زانو با علائمی مانند سخت خم شدن پاها، عدم توانایی راه رفتن، تورم زانوها و درد حین باز و بسته کردن زانو و … بروز می کند.

در مواردی علائم سرطان ممکن است در یک یا دو بخش از بدن به صورت همزمان بروز کنند و تشخیص دقیق نوع سرطان و بخش دیگر مشکل باشد. در بیمارستان های حرفه ای مانند بیمارستان ایرانشهر، علاوه بر بررسی وجود سلول های سرطانی در قسمت هایی که علائم احساس می شوند، نواحی اطراف هم مورد بررسی قرار می گیرند تا بفهمیم که سرطان استخوان درمان قطعی دارد یا خیر.

چه عواملی باعث ابتلای فرد به سرطان استخوان می شوند؟

چه عواملی باعث ابتلای فرد به سرطان استخوان می شوند؟
چه عواملی باعث ابتلای فرد به سرطان استخوان می شوند؟

عوامل زیادی وجود دارند که منجر به سرطان استخوان می شوند. البته پزشکان هنوز علت قطعی و دقیق این بیماری را تشخیص نداده اند اما بعضی عوامل در تشکیل توده در استخوان ها موثر هستند یا باعث افزایش احتمال بروز توده در استخوان می شوند. عواملی که موجب ابتلای بیماران به سرطان استخوان می شوند، به شرح زیر می باشند.

رشد غیر طبیعی سلول ها در قسمت های مختلف استخوان

رشد غیر طبیعی سلول ها در هر کدام از قسمت های بدن که باشد، باعث ابتلای فرد به سرطان می شود. سلول های بدن دائما در حال تولید، رشد و جایگزینی با سلول های قدیمی هستند.

زمانی که سلول ها در یکی از قسمت های بدن از بین می روند، سلول های جدید تولید شده و جایگزین سلول های از دست رفته می شوند. گاهی اوقات تعادل این موضوع در بدن از بین می رود، یعنی بدون از بین رفتن سلول های قبلی، سلول جدید در بدن رشد و تکثیر پیدا می کند که به تشکیل توده سرطانی و ایجاد تومور منتهی می شود.

پرتو درمانی

قرار گرفتن در معرض تشعشعات و پرتوهای خطرناک یکی دیگر از دلایلی است که به سرطان استخوان منجر می شود. افرادی که در مراکز پرتو درمانی کار می کنند یا افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری های خاص پرتو درمانی انجام می دهند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وجود سابقه خانوادگی

یکی دیگر از عواملی که در ابتلا به سرطان استخوان تاثیرگذار است، وجود سابقه خانوادگی است. افرادی که در سابقه خانوادگی آن ها ابتلا به این بیماری وجود دارد، بیش از سایرین احتمال ابتلا به سرطان استخوان را دارند.

بیماری های زمینه ای یا ضعف مادرزادی سیستم ایمنی

بیماری های زمینه ای دیگر عامل ابتلا به سرطان استخوان هستند. گاهی اوقات فرد به صورت مادرزادی سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا به بیماری هایی مبتلاست که سیستم ایمنی را ضعیف می کنند. در چنین شرایطی، سرطان یکی از رایج ترین بیماری هاست.

تاثیر بعضی داروها

بعضی از داروها، سیستم ایمنی بدن را بر هم زده و موجب اختلال در عملکرد سلول ها و اندام های تولید کننده هورمون و سلول می شوند. مصرف این داروها احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، به خصوص سرطان استخوان را افزایش می دهد.

سبک زندگی بیمار

سبک زندگی بیمار دیگر عاملی است که باعث ابتلای افراد به سرطان استخوان می شود. مصرف بیش از اندازه مواد غذایی مضر مانند فست فودها، ساعت خوابی نامنظم، کشیدن سیگار یا قلیان و … عملکرد سلول های بدن را دچار اختلال می کنند.

با ادامه نوشتار “سرطان استخوان درمان قطعی دارد” با ما باشید.

ابتلا به سرطان استخوان در چه سنی شایع تر است؟

ابتلا به سرطان استخوان در چه سنی شایع تر است؟
ابتلا به سرطان استخوان در چه سنی شایع تر است؟

در بخش های قبلی مبحث “سرطان استخوان درمان قطعی دارد” گفته شد که سرطان یکی از بیماری هایی است که در تمام سنین احتمال ابتلا به آن وجود دارد. احتمال ابتلا به بیماری از سنین کودکی تا میانسالی وجود دارد اما در بعضی از سنین شایع تر است.

اگر هر کدام از نکات گفته شده در سبک زندگی بیمار وجود داشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان استخوان هم در او وجود خواهد داشت.

در مواردی که فرد به ضعف سیستم ایمنی بدن به صورت مادرزادی مبتلا باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در سنین پایین هم وجود دارد. به طور کل اما درصد ابتلا به این بیماری بسته به نوع سرطان متفاوت و به شرح زیر است.

درصد شیوع سرطان اولیه

سرطان اولیه، سرطانی شایع در میان جوانان است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی از میزان ابتلا به این نوع سرطان نشاندهنده این موضوع است که بیشتر مبتلایان به این نوع سرطان، جوانان و نوجوانان هستند. به طور کلی ابتلا به این سرطان از سن 12 تا 15 سالگی آغاز می شود.

البته این موضوع به معنی عدم ابتلا در سنین میانسالی نیست اما شیوع سرطان استخوان اولیه در سنین پایین، احتمال بیشتری دارد. سرطان اولیه، سرطان مستقیم استخوان هاست و بیمار ممکن است به سرطان استخوان مبتلا شده اما به دیگر انواع سرطان ها مبتلا نشود.

درصد شیوع سرطان ثانویه

سرطان ثانویه نوع دیگری از سرطان است که درصد شیوع آن بیشتر در میان میانسالان است. کهولت سن بدن را ضعیف می کند و در صورتی که فرد به دیگر انواع سرطان مبتلا باشد، احتمال تبدیل آن به سرطان استخوان هم بسیار زیاد خواهد بود.

تشخیص زودهنگام سرطان به خصوص در سرطان اولیه تاثیر زیادی در درمان سرطان استخوان دارد. افرادی که در سابقه خانوادگی آن ها ابتلا به سرطان استخوان وجود دارد، از سنین پایین باید معاینه دوره ای در مراکز تخصصی مانند بیمارستان ایرانشهر آغاز کنند.

تشخیص سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

تشخیص سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟
تشخیص سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

در راستای این که آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد یا نه؛ به بررسی این سرطان و علل بروز آن پرداختیم و همان طور که گفتیم، در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، درمان آن امکانپذیر است و از مزمن شدن آن جلوگیری می شود و می توان گفت که سرطان استخوان درمان قطعی دارد.

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان استخوان وجود دارد که در ادامه، مهم ترین آن ها را توضیح خواهیم داد.

معاینه توسط پزشکان حاذق

اولین روش تشخیص سرطان استخوان و در واقع اولین مرحله از درمان این بیماری، معاینه توسط پزشکان حاذق بیمارستان ایرانشهر است. در معاینه پزشک، معمولا وجود بیماری هایی که نشانه سرطان باشند را بررسی کرده و سپس به معاینه بالینی بیمار می پردازد.

در معاینه بالینی احتمال وجود تومور با بررسی تورم در قسمت های مختلف بدن، تغییرات پوستی و وجود برجستگی غیر عادی در استخوان هایی که به پوست نزدیک تر هستند را انجام می دهد.

سابقه بیماری های فرد و سابقه خانوادگی

در این مرحله، سابقه بیماری های فرد بررسی می شود. اگر در سابقه فرد بیماری هایی وجود داشته باشند که درمان آن ها با پرتو درمانی انجام شده یا در سابقه خانوادگی فرد ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان استخوان وجود داشته باشد، پزشک احتمال سرطان استخوان را به طور جدی تری بررسی می کند. در بررسی سابقه بیماری ها، داروهای مصرفی بیمار، علائم موجود، ضعف یا عدم ضعف بدنی و … بررسی می شود.

تصویر برداری

در صورتی که پزشک با بررسی سابقه بیماری های فرد احتمال وجود سرطان داده اما با معاینه بالینی محل توده را تشخیص ندهد، از تصویربرداری استفاده می کند تا وجود یا عدم وجود توده را به طور قطعی تشخیص دهد. عکس رادیولوژی بهترین روش مشاهده توده یا تومور در قسمت های مختلف بدن است.

در تصاویر رادیولوژی، توده سرطانی در استخوان ها به دو صورت نمایش داده می شود یا محل تومور باعث از بین رفتن بافت استخوانی در یک ناحیه شده و تصویر تومور در بعضی نقاط به صورت حفره دیده می شود یا توده استخوانی اضافی تشکیل شده و در تصویر رادیولوژی حجم استخوانی بزرگ تر از حالت عادی دیده می شود.

سی تی اسکن یا ام ار آی از روش های رایج تصویر برداری برای تشخیص تومور سرطانی هستند.

نمونه برداری

نمونه برداری دیگر روشی است که برای تشخیص تومور در استخوان و سرطان استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه برداری به منظور تشخیص سرطان استخوان به دو شکل انجام می شود. نمونه برداری با سوزن یا نمونه برداری باز. نمونه برداری با سوزن با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

در این روش؛ پزشک از محل احتمالی توده که با تصویر تشخیص داده شده، نمونه ای دریافت می کند و نمونه را برای بررسی دقیق تر زیر میکروسکوپ قرار می دهد.

نمونه برداری باز اما از طریق جراحی انجام می شود. در این روش، برشی در ناحیه احتمالی وجود سرطان ایجاد شده و سپس نمونه ای از استخوان آن محل برداشته و آزمایش می شود. روش تصویر برداری و نمونه برداری، در بیمارستان ایرانشهر با بهترین دستگاه ها و زیر نظر متخصصین حاذق انجام می شوند.

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟
آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

یکی از سوالات رایج بیماران در زمینه سرطان استخوان، برخورداری یا عدم برخورداری از درمان قطعی است. سرطان در میان بیماران به عنوان یکی از بیماری های ترسناک شناخته شده است.

بیشتر افراد تصور می کنند که در صورت ابتلا به این بیماری، هیچ موقع درمان نمی شوند. اما سرطان هم جز بیماری هایی است که در صورت اقدام به موقع، احتمال درمان آن وجود دارد.

در مورد پاسخ به این سوال که آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد، باید گفت که نه فقط سرطان استخوان، بلکه در مورد تمام انواع سرطان نمی توان پاسخی در مورد قطعی بودن درمان آن داد.

در واقع هیچ سرطانی به طور قطعی درمان نشده و هیچ سرطانی هم به طور قطعی به مرگ بیمار منجر نمی شود. گاهی اوقات بیمار سال ها مبتلا به سرطان خواهد بود و روند درمان آن را کم و بیش انجام می دهد اما بیماری جدی نمی شود.

گاهی اوقات اما سرطان حتی با قوی ترین روش های درمانی هم درمان نمی شود و خیلی زود به مراحل حاد می رسد. در مورد درمان قطعی سرطان استخوان باید گفت که این عارضه در صورتی احتمال درمان قطعی دارد که تشخیص زودهنگام انجام شود. هر چقدر سن تشخیص بیماری پایین تر باشد، احتمال درمان قطعی آن بالاتر خواهد رفت.

به خصوص اگر تشخیص بیماری در مراکز مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر انجام شود، به دلیل امکانات بالای تشخیص و وجود پزشکان با تجربه، احتمال درمان قطعی بیشتر خواهد شد.

درمان سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

درمان سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟
درمان سرطان استخوان با چه روش هایی امکانپذیر است؟

پس از تشخیص نهایی بیماری و تعیین محل دقیق تومور، درمان سرطان استخوان آغاز می شود. اگر تشخیص در بیمارستان های مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر انجام شود، بلافاصله بعد از تایید ابتلا به سرطان، درمان اولیه آغاز می شود.

اما در صورتی که فرد در آزمایشگاه ها و … تشخیص بیماری را انجام داده باشد، برای درمان باید در اولین فرصت به متخصصی مجرب مراجعه کند. روش های درمانی سرطان استخوان پس از تشخیص، به شرح زیر می باشند:

پرتو درمانی

پرتو درمانی یکی از اولین روش ها در درمان سرطان است. در این روش؛ با استفاده از تابش اشعه ایکس به محل وجود تومور، سلول های سرطانی را ضعیف می کنند. گاهی اوقات سلول های سرطانی با این روش کوچک و ضعیف می شوند و در مواردی ممکن است سلول سرطانی به طور کل از بین برود.

در این روش، تمرکز تنها درمان توموری مشخص است و تاثیری در دیگر سرطان ها یا تومور در بخش های مختلف بدن ندارد. در پرتو درمانی تومورهای بدخیم که سلول های سرطانی تعداد زیادی دارند، معمولا توده را بعد از کاهش حجم اولیه با جراحی خارج می کنند.

قدرت و زمان تابش اشعه در پرتو درمانی به وضعیت بیمار بستگی دارد. گاهی نیاز است اشعه چند روز در هفته به توده تابانده شده و این کار ماه ها تکرار شود تا توده از بین رفته یا به حدی برسد که با جراحی قابل درمان باشد. بعد از چند جلسه پرتو درمانی، معمولا تصویربرداری از غده سرطانی انجام می شود. بعد از تصویربرداری، پزشک روش ادامه درمان را مشخص می کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی از شناخته شده ترین روش ها برای درمان سرطان است که در درمان سرطان استخوان هم موثر است. شیمی درمانی به صورت تزریق داروی مخصوص در داخل رگ ها یا مصرف قرص و کپسول خوراکی انجام می شود.

شیمی درمانی نسبت به پرتو درمانی عوارض بیشتری دارد. به همین دلیل پزشکان تا زمانی که پرتو درمانی پاسخگوی درمان بیمار باشد، از شیمی درمانی استفاده نخواهند کرد.

البته در مواردی ممکن است یک دوره شیمی درمانی اجباری برای بیمار توصیه شود. به عنوان مثال زمانی که بیمار نیاز به عمل جراحی داشته یا بعد از عمل جراحی برای تسریع روند درمان، انجام می شود. البته شیمی درمانی عوارض زیادی مانند تهوع دائمی، خستگی شدید، ابتلا به عفونت، ریزش مو و حتی ناباروری را هم به همراه دارد.

آیا سرطان زانو کشنده است ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک کنید.

جراحی

جراحی
جراحی

در نهایت اگر هیچ کدام از روش های بالا پاسخ نداده یا حجم توده آن قدر زیاد باشد که شیمی درمانی و پرتو درمانی به دفعات زیاد مورد نیاز باشد، برای جلوگیری از عوارض این دو درمان از جراحی استفاده می شود.

البته در مواردی، جراحی ممکن است برای درمان فوری هم انجام شود. در صورتی که توده کوچک بوده و در مناطق اطراف گسترش نداشته باشد، با استفاده از جراحی آن را خارج کرده و از پخش آن در دیگر قسمت های بدن جلوگیری می شود.

البته استفاده از جراحی بسته به منطقه بیماری هم دارد. در سرطان استخوان معمولا جراحی با قطع عضو همراه است. در صورتی که سرطان در دست یا پا باشد، امکان قطع عضو وجود دارد اما سرطان استخوان در سایر بخش ها، امکان جراحی را دشوار می کند.

آیا می توان از سرطان استخوان پیشگیری کرد؟

آیا می توان از سرطان استخوان پیشگیری کرد؟
آیا می توان از سرطان استخوان پیشگیری کرد؟

یکی از سوالات متداول بیماران بعد از درمان قطعی سرطان استخوان، پیشگیری از این بیماری است.

این موضوع به خصوص سوال بیمارانی است که در میان اعضای خانواده آن ها بیمار مبتلا به سرطان استخوان وجود دارد یا خانواده هایی که فرزندی با بیماری نقص سیستم ایمنی دارند و به دنبال راهی برای پیشگیری از ابتلای فرزند خود به سرطان هستند.

در پاسخ به این سوال باید گفت که بروز سرطان زمان مشخصی ندارد. سرطان به خصوص سرطان استخوان ممکن است در هر زمان و شرایطی بروز کند و سن، وضعیت بیماری ها و … در آن تاثیرگذار نیستند. بعضی راهکارها اما احتمال بروز سرطان در بیماران را کاهش می دهند.

  • تغییر سبک زندگی اولین راهکاری است که می توان با استفاده از آن به کاهش احتمال ابتلا به سرطان استخوان کمک کرد. تغذیه سالم، فعالیت های ورزشی منظم، خواب منظم، آرامش و دوری از استرس، ترک دخانیات و هر چیزی که سبک زندگی بیمار را به زندگی سالم تغییر دهد، عاملی موثر در پیشگیری از سرطان استخوان است.
  • پیش آگاهی در مورد سرطان استخوان، دیگر روشی است که از طریق آن می توان به پیشگیری از ابتلای به این سرطان کمک کرد. پیش آگاهی به معنی آشنایی با علائم این بیماری و مسائلی است که احتمال ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می دهند.
  • معاینات دوره ای یکی دیگر از روش هایی است که از بروز سرطان تا حد زیادی جلوگیری می کند. با معاینات دوره ای حتی اگر ابتلا به سرطان هم تشخیص داده شود، امکان شروع فوری درمان و جلوگیری از خطرساز شدن بیماری وجود دارد.

چه نکاتی در درمان سرطان استخوان اهمیت بیشتری دارند؟

چه نکاتی در درمان سرطان استخوان اهمیت بیشتری دارند؟
چه نکاتی در درمان سرطان استخوان اهمیت بیشتری دارند؟

حتی اگر درمان قطعی سرطان استخوان هم امکانپذیر نباشد، نکاتی وجود دارند که توجه به آن ها مانع ابتلای فرد به مراحل مزمن این بیماری و کاهش خطراتی مانند مرگ بیمار می شود. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انتخاب بهترین پزشک برای درمان سرطان استخوان
  • مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک جراح
  • رعایت تغذیه و ورزش کردن
  • انتخاب بهترین مرکز درمانی از نظر وجود تجهیزات، امکانات درمانی، پزشکان و … مانند بیمارستان ایرانشهر
  • رعایت دستور العمل ها در انجام روش های درمانی، مانند تغذیه مناسب قبل از شیمی درمانی، استراحت بعد از پرتو درمانی و …
  • کاهش حضور در اجتماعات بعد از انجام پرتو درمانی یا شیمی درمانی به دلیل ضعف سیستم ایمنی
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های دیگر، به خصوص بیماری های عفونی که بدن را ضعیف می کنند.
  • عدم تغییر خودسرانه در روند مصرف داروها
  • اعلام دقیق وضعیت درمان به سایر پزشکانی که برای بیماری های دیگر به آن مراجعه می شود و …

چه فاکتورهایی به انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان، کمک می کنند؟

چه فاکتورهایی به انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان، کمک می کنند؟
چه فاکتورهایی به انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان، کمک می کنند؟

همان طور که تا این بخش از مقاله گفتیم، درمان یا پیشگیری از ابتلا به سرطان استخوان تا حد زیادی وابسته به انتخاب بهترین مرکز درمانی است اما انتخاب بهترین مرکز درمانی از میان مراکز متعددی که برای درمان سرطان وجود دارند، کار ساده ای نیست. البته آشنایی با فاکتورهایی که یک بیمارستان را به بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان تبدیل می کنند، کمک زیادی به شروع درمان در بهترین مرکز می کند. بعضی از این فاکتورها به شرح زیر می باشند.

بررسی تجهیزات

بررسی تجهیزات بیمارستان ها اولین قدم برای انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان است. یک بیمارستان خوب باید تجهیزات کافی برای انواع روش های درمانی مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی و … را داشته باشد. همچنین تجهیزات تشخیصی مانند دستگاه های سی تی اسکن، ام آر آی و … نیز باید در بیمارستان با بهترین کیفیت و از به روزترین مدل ها باشند.

بررسی کادر پزشکی

فاکتور بعدی برای انتخاب بهترین بیمارستان و مرکز درمانی سرطان استخوان، بررسی کادر پزشکی است. یک بیمارستان خوب باید پزشکان حاذق و با تجربه و کادر درمانی دلسوز داشته باشد.

هزینه های دریافتی

هزینه های دریافتی دیگر فاکتوری است که به انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان کمک می کند. یک بیمارستان خوب حتی در صورت دریافت هزینه بالا از بیماران، با تحت پوشش قرار دادن انواع مختلف بیمه ها به بیماران برای تامین هزینه ها کمک می کند.

محیط بیمارستان و دسترسی

محیط بیمارستان از نظر بهداشت، فضای کافی برای بستری بیمار و حضور همراهان و شرایط دسترسی به بیمارستان از دیگر مسائلی هستند که در انتخاب بهترین مرکز درمان باید در نظر گرفته شوند.

نحوه ارتباط پذیرش و …

وضعیت پذیرش و پاسخگویی کادر بیمارستان به بیماران یا به عبارت دیگر، ارتباط کادر بیمارستان با بیماران از دیگر نکاتی هستند که توجه به آن، در انتخاب بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان کمک کننده می باشد.

میزان رضایت بیماران

در نهایت بررسی میزان رضایت بیمارانی که عمل یا درمان خود را در یک بیمارستان انجام داده اند، کمک زیادی به انتخاب بهترین مرکز درمانی می کند. این روزها آمار همه چیز در اینترنت و فضای مجازی موجود می باشد.

با بررسی نظرات بیماران در فضای مجازی و سایت ها می توان بهترین بیمارستان برای درمان سرطان استخوان را به ساده ترین شکل انتخاب کرد. پیشنهاد ما در این زمینه، مراجعه به بیمارستان ایرانشهر می باشد.

هزینه درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان در زمینه این بیماری چقدر است؟

هزینه درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان در زمینه این بیماری چقدر است؟
هزینه درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان در زمینه این بیماری چقدر است؟

مهم ترین دغدغه بیماران در برخورد با بیماری های مختلف، هزینه های درمان و رسیدگی به بیماری است. هزینه بیماری های مختلف بسته به نوع آن ها متفاوت است. سرطان یکی از بیماری هایی است که تشخیص و درمان آن نسبتا هزینه بر است.

تصویر برداری و نمونه برداری دو روش تشخیصی پر هزینه هستند و زمانی که بیمار ناچار به استفاده از چند روش مختلف به صورت همزمان باشد، هزینه های نهایی تشخیص و درمان بیماری، بیشتر هم می شود. البته در بیمارستان هایی مانند بیمارستان ایرانشهر، برای حل این مشکل و کاهش دغدغه بیماران، راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته اند.

یکی از این راهکارها پوشش رایج ترین بیمه هایی است که بیماران از آن ها استفاده می کنند. همچنین امکان پرداخت قسطی در درمان هایی مانند جراحی که هزینه بسیار بالایی دارند، یکی دیگر از خدمات بیمارستان های مهم برای کمک به بیماران است.

آیا سرطان استخوان ارثی است؟

آیا سرطان استخوان ارثی است؟
آیا سرطان استخوان ارثی است؟

زمانی که بیمار با علائم سرطان استخوان به مرکز درمانی مراجعه کرده یا به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری نزد پزشک می رود، اولین موضوعی که بررسی می شود، سابقه این بیماری یا دیگر انواع سرطان در اعضای خانواده بیمار است.

با این تعریف می توان گفت که سرطان استخوان، سرطانی ارثی است و در صورتی که یکی از اعضای خانواده بیمار به این نوع سرطان مبتلا باشند، احتمال ابتلای فرد به سرطان هم بیشتر می شود.

البته این موضوع کاملا قطعی نیست و بعضی افراد با وجود سرطان در خانواده، به این بیماری مبتلا نشده یا با وجود سابقه سالم خانوادگی به این سرطان مبتلا می شوند اما احتمال ابتلا در افرادی که یکی از اعضای خانواده، به خصوص پدر یا مادر آن ها به سرطان استخوان مبتلا هستند، بیشتر از سایر بیماران است.

مراحل درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان و مرکز درمانی این نوع سرطان چیست؟

مراحل درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان و مرکز درمانی این نوع سرطان چیست؟
مراحل درمان سرطان استخوان در بهترین بیمارستان و مرکز درمانی این نوع سرطان چیست؟

اگر برای درمان سرطان استخوان به بیمارستان هایی مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید، تمام اقدامات درمانی برای این بیماری بلافاصله انجام می شوند. مراحل درمان سرطان استخوان در بیمارستان ایرانشهر و بیمارستان های مشابه به شرح زیر است.

  • تشخیص بیماری توسط حاذق ترین پزشک بیمارستان
  • انجام آزمایشات، تصویربرداری و نمونه برداری برای تشخیص محل دقیق توده و وضعیت توده در استخوان ها
  • آغاز اقدامات درمانی اولیه مانند پرتو یا شیمی درمانی زیر نظر پزشک
  • انجام جراحی در صورت نیاز
  • معاینات دوره ای زیر نظر پزشک معالج برای بررسی شدت و وضعیت بیماری
  • تعیین نوع درمان بعد از هر معاینه و …

مراحل گفته شده، کامل ترین روند برای درمان بیماری سرطان استخوان هستند. اگر تمام این مراحل زیر نظر کادر پزشکی مجرب و در بهترین مرکز با مجهزترین دستگاه ها انجام شود، احتمال درمان قطعی یا کاهش عوارض ناشی از بیماری تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

Table of Contents

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید