لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

Table of Contents

اگر برای درمان مشکل خود به دنبال بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار هستید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

ویدئو بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

در این زمینه می توانید با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی در این خصوص می باشد. با ما همراه باشید.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله بهترین پزشک کلیه در تهران  را مطالعه کنید.

در اینفوگرافیک بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

در اینفوگرافیک بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار
در اینفوگرافیک بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

همچنین در خصوص اورولوژی، رایج ترین مشکلات کلیه و مجاری ادرار، مناسب ترین راهکارهای درمانی و جراحی آن ها، مهمترین نکات پیشگیرانه و یا هر سوال دیگری که ممکن است در این رابطه برای شما مطرح شود، مطالب جامعی را بیان می کنیم.

بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار

با مراجعه به بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار توسط اورولوژیست های مجرب بیمارستان ایرانشهر، آنالیز ادرار را در این مرکز درمانی مجهز انجام دهید تا تشخیص دقیق تری برای درمان بیماری ها صورت پذیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

اورولوژی چیست؟

رایج ترین مشکلات کلیه و مجاری ادرار را نام ببرید.

چه جراحی هایی در درمان بی اختیاری ادرار موثر است؟ توضیح دهید.

جراحی واریکوسل به چه صورت انجام می شود؟

شیوه های جراحی بی اختیاری ادرار در زنان را ذکر کنید.

نتیجه گیری

 

Urology (بیماری کلیه و مجاری ادراری)

Urology (بیماری کلیه و مجاری ادراری)
Urology (بیماری کلیه و مجاری ادراری)

پیش از توضیح در باره بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار، بهتر است شما را با مشکلات این عضو حیاتی از بدن بیشتر آشنا کنیم. بهتر است بدانید که این بخش، نقش اساسی در دفع مواد زائد و همچنین تصفیه خون از مسیر ادرار در بدن هر فرد ایفا می کند.

این عضو از بخش هایی از جمله مثانه، حالب، مجرای ادرار و کلیه ها تشکیل شده است. جذب مواد غذایی ضروری بدن از طریق خون انجام می شود و در طی فرایندی آن را به انرژی لازم برای بدن تبدیل می کند.

بعد از جذب مواد مغذی از طریق بدن در خون، مابقی سموم و مواد زائد از مسیر ادرار که وظیفه اصلی کلیه و مجاری ادراری، دفع آن ها است و علاوه براین حفظ اعتدال یون های لازم موجود در بدن نظیر سدیم و پتاسیم است، انجام می شود. حال با معرفی این عضو، لازم است اختلالاتی که ممکن است با آن مواجه شوید را بیان کنیم.

بیماری اورولوژی

دقت داشته باشید که بیماری اورولوژی در تمامی اشخاص (مردان و زنان) و رده های سنی متعدد حتی کودکان رخ می دهد. در واقع عارضه کلیه و مجاری ادراری فقط روی بخش خاصی از بدن تاثیر می گذارد.

البته در مردان علاوه بر سیستم ادراری روی ارگانیسم تولید مثل و در بانوان، دستگاه ادراری را درگیر می کند. این سیستم وظیفه دفع ادرار از بدن را بر عهده دارد.

آب و مواد زائد موجود در بدن، ادرار را تشکیل می دهند که بایستی بدون هیچ مشکل از طریق مجاری ادراری از بدن دفع شوند. به منظور تخلیه ادرار به شکل طبیعی بایستی تمامی مراحل بدون هیچ مشکلی سپری شود.

بیماری Urology طیف گسترده ای از اختلالات مربوط به سیستم مجاری ادراری است که بهتر است برای رفع آن به مجرب ترین متخصصین اورولوژی در بهترین بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار یعنی بیمارستان ایرانشهر، مراجعه کنید.

متداولترین عارضه کلیه و مجاری ادرار

متداولترین عارضه کلیه و مجاری ادرار
متداولترین عارضه کلیه و مجاری ادرار

بیماری ها و مشکلات متعددی در حوزه Urology وجود دارد که به همین منظور، بیمارستان ایرانشهر، بهترین مرکز درمانی و بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار، برای درمان این عارضه از بخش های متعددی تشکیل شده است. این اختلالات عبارتند از:

BPH (هایپرپلازی خوش خیم پروستات):

در حقیقت این بیماری به علت بزرگ شدن مقدار غده پروستات در آقایان ایجاد می شود. در مردان سالخورده، عارضه فوق (BPH) بسیار متداول است و گفتنی است که رابطه مستقیمی با Prostate Cancer ندارد.

نشانه حاصل از هایپرپلازی خوش خیم پروستات به علت رشد پروستات و فشار به مجاری ادرار در شخص بروز می کند.

ممکن است آقایان با نشانه هایی همچون تکرر ادرار، عدم خالی شدن مثانه و در زمان تخلیه ادرار، با دفع کمتری همراه شوند.

مسدود بودن طولانی مدت مجاری ادرار تاثیرات منفی روی عضلات مثانه بر جای می گذارد و با شدیدتر کار کردن مثانه، ادرار از مسیر دستگاه ادرار عبور نموده و در نهایت سبب تضعیف عضلات و سخت تر شدن تخلیه مثانه می شود.

بنابراین چنان چه با هر یک از نشانه های نامبرده همراه شدید، بهتر است با مراجعه به بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار توسط اورولوژیست های مجرب بیمارستان ایرانشهر، آنالیز ادرار را در این مرکز درمانی مجهز انجام دهید تا تشخیص دقیق تری برای عارضه فوق صورت پذیرد.

معمولاً تست نوار مثانه برای شناسایی بزرگی پروستات و یا بی اختیاری ادرار، گزینه مناسبی است که اغلب متخصصین به این گروه از بیماران توصیه می کنند.

درمان BPH با جراحی

درمان BPH با جراحی
درمان BPH با جراحی

بیشترین جراحی های بزرگی پروستات با کمترین تهاجم در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار روی بیماران انجام می شود. جراحی های فوق می تواند نشانه های بی اختیاری ادرار (بی پی اچ) را بدون صدمه همیشگی به پروستات برطرف کند.

همچنین روند فوق همچون متدی به منظور برطرف کردن اختلالات BPH معرفی می شود که شیوه ای برای تقلیل درد و یا درمان موقت است که بیماران از آن ها بهره مند شوند. جراحی هایی که در این مراکز خصوصی برای معالجه بی پی اچ انجام می شود عبارتند از:

TUMT (درمان سوزنی) مجرای ادراری:

این تکنیک درمانی به دلیل کمترین ریسک و تاثیرات جانبی موقت، متدی بسیار متداول به منظور معالجه بزرگی پروستات شناخته می شود.

جراحی فوق که روشی کم تهاجمی به شمار می آید، مشتمل بر جایگذاری لوله منعطف همراه با آنتن مایکروویو به درون مثانه است تا از این طریق این بخش از مجاری ادرار از وجود سلول های مازاد تخلیه شود.

فرایند فوق برای دفع هورمون ناخودآگاه که شاید سبب بزرگ شدن و یا رشد کردن پروستات در فرد شده است، مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

TUNA (ریشه کن کردن سوزنی)- مجرای ادراری:

یکی دیگر از شیوه های جراحی که در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار روی بیماران انجام می شود، به TUNA اختصاص دارد که تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که به مقدار TUMT در درمان فرد موثر است. هر چند شیوه فوق به دلیل دردناک بودن بسیار مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این تکنیک درمانی به گونه ای است که به وسیله مجاری ادرار، سوزن داغی به پروستات وارد می شود. سپس لوله سلول های مازاد موجود در غده پروستات را به منظور تقلیل مقدار بزرگ شدن آن حذف می کند و در نهایت دردهای حاصل از عارضه BPH را التیام می بخشد.

WavE (ریشه کن کردن به وسیله انرژی بخار آب)- مجرای ادرار:

معالجه فوق که همچون درمان (Rezum) معروف است، تا اندازه ای متدی نوین شناخته می شود که پژوهش های پزشکی بیانگر راندمان مطلوب آن در درمان این گروه از بیماران است.

اغلب اورولوژیست ها معتقدند که شیوه فوق شاید در آینده به شیوه اصولی به منظور معالجه BPH تبدیل شود. متد فوق با قرار گرفتن Catheter به درون مجاری ادرار به وسیله یک لوله با طراحی خاص برای بیماران انجام می شود.

سپس کاتتر فوق با متصل شدن به امواج فرکانس رادیویی، تبدیل به بخار آب می شود تا بافت های مازاد داخل پروستات که شاید سبب ابتلا به BPH شود را طی این فرایند حذف کند.

نخستین اقدام در معالجه فوق، حذف هر گونه بیماری همانند بی اختیاری ادرار و یا OAB در بیماران است. پس از بهبودی، بیمار بایستی برای بازبینی دوره ای و مصرف داروهای تجویزی در طول سال به متخصص اورولوژیست بیمارستان ایرانشهر به منظور مدیریت بهتر نشانه های بیماری مراجعه کند.

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار
بی اختیاری ادرار

یکی دیگر از شایع ترین مشکلات مربوط به کلیه و مجاری ادرار، بی اختیاری ادرار و یا کنترل نداشتن مثانه است. زمانی که شخصی با بی اختیاری ادرار همراه باشد، به صورت ناخودآگاه با ترشح ادرار مواجه خواهد شد که به طور قطع چنین موقعیتی برای شخص بسیار آزاردهنده است. طبق نظر متخصصین اورولوژیست، بروز این مشکل در فرد بیشتر بر اثر بیماری هایی مانند:

1)    دیابت 2) مثانه بیش فعال 3) یبوست شدید 4) بارداری و زایمان 5) تضعیف ماهیچه های مثانه 6) بی پی اچ 7) تضعیف ماهیچه های اسفنکتر 8) صدمه به نخاع 9) عفونت سیستم اداری 10) اختلالاتی مانند پارکینسون و Multiple sclerosis (مولتیپل اسکلروزیس) به وجود می آید.

لطفا از پست بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات دیدن کنید.

شیوه تشخیص بی اختیاری ادرار به این گونه است که:

شناسایی نوع بی اختیاری ادرار امری حائز اهمیت است و به طور معمول نشانه ها در تشخیص این عارضه می تواند به پزشک معالج کمک بسیار کند. در وهله نخست، اورولوژیست سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی دقیق بیمار را مورد بررسی و ارزیابی بیشتر قرار می دهد. سپس مواردی که در زیر متذکر می شویم را توصیه می کند:

پیشاب سنجی

نمونه ادرار از لحاظ وجود خون در ادرار، عفونت و یا دیگر ناهماهنگی ها توسط این تست مورد بازبینی قرار می گیرد.

ثبت موقعیت مثانه

در این شیوه تشخیص، تا چندین روز میزان مایعاتی که در طی روز میل می کنید، مقدار و زمان دفع ادرار، تعداد کرات بی اختیاری ادرار و نیاز فوری دفع آن ثبت می شود.

سنجش ادرار باقیمانده در مثانه پس از تخلیه

از بیمار درخواست می شود تا در ظرف مخصوصی که مقدار ادرار تخلیه شده را اندازه گیری می کند، برای تشخیص دقیق تر، ادرار کند.

سپس پزشک معالج با کمک یک لوله و یا آزمایش سونوگرافی، مقدار باقیمانده ادرار در مثانه را اندازه گیری می کنند. در صورتی که در مثانه میزان ادرار باقیمانده بسیار باشد، به این معنا است که مجاری ادراری بسته شده و یا ماهیچه ها و یا اعصاب مثانه دچار مشکل شده است.

چنان چه نیاز به اطلاعات بیشتری باشد، پزشک معالج تست های بیشتری مانند سونوگرافی لگن و یا ارودینامیک را برای بیمار تجویز می کند. به طور معمول هنگامی آزمایشات فوق کاربرد دارد که پزشک بهترین شیوه درمان را عمل جراحی در نظر بگیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست معنی few در آزمایش ادرار و معنی moderate در آزمایش ادرار دیدن کنید.

درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار
درمان بی اختیاری ادرار

معالجه این عارضه به شدت، نوع و عوامل زمینه ای در بیماران بستگی دارد. ممکن است ترکیب چند متد درمانی برای معالجه این گروه از بیماران مفید باشد.

در صورتی که عارضه زمینه ای دلیل نشانه این بیماری باشد، ابتدا پزشک، عارضه فوق را معالجه می کند. معمولاً دکترتان شیوه ای را توصیه می کند که نسبتاً کمتر تهاجمی باشد و سپس در صورت موثر نبودن شیوه فوق، از سایر گزینه های درمانی دیگر استفاده می کند.

شیوه های رفتاری مانند کنترل رژیم غذایی و مصرف مایعات، دفع دوباره، آموزش مثانه و برنامه ریزی برای استفاده از سرویس بهداشتی به همراه فعالیت های ورزشی مخصوص ماهیچه های کف لگن، تحریک الکتریکی و مصرف برخی داروها و استفاده از دستگاه های خاص پزشکی و شیوه های مداخله ای نظیر تزریق مواد حجیم، تحریک اعصاب و بوتاکس، می تواند در درمان این گروه از بیماران مفید باشد.

اما با توجه به عنوان مقاله بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار، بهتر است از شیوه های درمانی که این مراکز درمانی برای تسریع در روند بهبودی بیماران از جمله جراحی استفاده می کنند، توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

چنان چه سایر روش های درمانی ذکر شده در معالجه بی اختیاری ادرار مثمر ثمر نبود، متخصصین مجرب اورولوژی بیمارستان ایرانشهر به عنوان معتبرترین بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار، مناسب ترین شیوه معالجه را عمل جراحی معرفی می کنند:

جراحی اسلینگ

در شیوه فوق از مواد غیر طبیعی و یا لایه های بافت موجود در بدن برای تهیه Sling اطراف مجاری ادرار و بخش ماهیچه های حجیم، دقیقاً قسمتی که مثانه متصل به مجاری ادراری است یعنی گردن مثانه، استفاده می شود.

این جراحی بسته به محافظت مجاری ادراری، به خصوص در زمان سرفه و یا عطسه به درمان بیماران کمک زیادی می کند. شیوه فوق گزینه مناسبی برای معالجه بی اختیاری استرس است.

تعلیق گردن مثانه

در شیوه فوق، جراحان متخصص به گونه ای عمل جراحی را روی بیماران از طریق این تکنیک درمانی انجام می دهند که حفاظت کامل از گردن مثانه و مجاری ادرار صورت می گیرد. طی این جراحی، بیمار تحت بیهوشی نخاعی و یا عمومی قرار می گیرد و در ناحیه شکم وی برشی ایجاد می شود.

جراحی افتادگی

بانوانی که با مشکلاتی همچون افتادگی لگن و یا بی اختیاری چندگانه همراه هستند، بایستی در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار تحت عمل جراحی افتادگی و یا Sling (اسلینگ) قرار گیرند.

عضله ادراری مصنوعی

در اطراف گردن مثانه آقایان، حلقه ای حاوی مایع طی عمل جراحی کاشته می شود تا بدین وسیله ماهیچه ادراری تا هنگامی که شخص احتیاجی به دفع ادرار نداشته باشد، کاملاً بسته بماند و در واقع به نوعی مشکل بی اختیاری ادرار بیمار را برطرف کند.

برای تخلیه ادرار، در قسمت تحتانی پوست، دریچه ای کاشته شده که سبب تخلیه حلقه می شود که با فشار دادن ادرار، به طور کامل تخلیه می شود.

بی اختیاری ادرار در بانوان

یکی دیگر از مشکلات رایج در کلیه و مجاری ادرار به بی اختیاری ادرار در بانوان اختصاص دارد که در طی این عارضه، بیمار با عدم کنترل مثانه مواجه می شود. معمولاً بی اختیاری ادرار در بانوان بیشتر به صورت استرس و یا بیش فعال بودن بروز می کند.

طبق پژوهش های پزشکی بیمارستان ایرانشهر، بانوان به دلیل رویدادهایی نظیر یائسگی، زایمان و یا بارداری با این مشکل نسبت به آقایان بیشتر روبرو خواهند شد.

از مهمترین پارامترهای خطرساز که منجر به بی اختیاری ادرار در بانوان می شود می توان به:

1)    بالا رفتن سن 2) حاملگی 3) نوع زایمان 4) اضافه وزن بالا 5) رژیم غذایی 6) درمان های هورمونی 7) مشکلات طبی 8) سیگار کشیدن اشاره کرد.

حال با توجه به بروز این مشکل بهتر است شما را با شیوه های جراحی بی اختیاری ادرار در بانوان که بایستی تحت نظر مجرب ترین جراحان متخصص اورولوژی در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار انجام شود، بیشتر آشنا کنیم:

دقت داشته باشید که پیش از تعیین هر نوع جراحی از سوی جراح متخصص، بهره مندی از برآورد دقیق پیش از جراحی و انجام قطعی آزمایش نوار مثانه یا Neurodynamics مهمترین اقدام به حساب می آید.

آزمایش فوق به منظور پراکندگی انواع ابتلا به این عارضه و تعیین مناسب ترین تکنیک جراحی برای بیماران امری ضروری محسوب می شود.

البته عدم انجام آزمایش یورودینامیک منجر به افزایش شکست جراحی می شود. همچنین جراح بایستی با انجام معاینات دقیق، فروافتادگی های لگنی را به منظور انجام جراحی روی بیمار، بیشتر مورد ارزیابی قرار دهد.

چنان چه علاوه بر بی اختیاری ادرار، با مشکلات دیگری نظیر افتادگی مثانه، رکتوم و یا رحم همراه هستید، بایستی جراح متخصص حین جراحی بی اختیاری ادرار، اقدام به ترمیم پرولاپس ها نماید.

شیوه های جراحی بی اختیاری ادرار در بانوان

شیوه های جراحی بی اختیاری ادرار در بانوان
شیوه های جراحی بی اختیاری ادرار در بانوان

1)    متدهای جراحی شکمی نظیر شیوه برچ که به دو صورت لاپاروسکوپیک و باز روی بیماران کاندیدای این عمل جراحی انجام می شود.

2)    شیوه های جراحی از راه واژن نظیر Sling مجاری میانی با مش و (Sling with zebrafish fascia) Sling با فاشیای عضله رکتوس است.

3)    شیوه های endoscopy که مواد حجم دهنده به وسیله این روش به گردن مثانه تزریق می شود. در این متد، مواد متعددی مانند کلاژن، چربی و یا سلول های بنیادی تزریق می شود که علاوه بر کوتاه بودن اثر آن، تاثیر کمتری را به دنبال دارد.

شیوه برچ:

شیوه فوق از جراحی های شکمی به شمار می آید که چند سالی است تکنیک مهمی به منظور معالجه بی اختیاری ادرار برای بانوان مورد استفاده قرار می گیرد.

در جراحی فوق، قسمت های قدامی و طرفی واژن از طریق نخ هایی که غیر قابل جذب هستند، Cooper Fix League ثابت می شوند.

جراحی فوق که یکی از عمل های رایج در بیمارستان ایرانشهر محسوب می شود، به دو شیوه جراحی لاپاراسکوپی و یا باز روی بیماران انجام میشود.

شیوه Sling با فاشیای شخص بیمار:

به طور معمول در شیوه فوق از فاشیالاتی و یا Rectal fascia (فاشیای رکتوس) شخص بیمار در طی عمل جراحی استفاده می شود. در این تکنیک، نواری را به پهنای یک الی دو سانتیمتر با طول استاندارد، در قسمت تحتانی گردن مثانه قرار می دهند.

شیوه Sling مجرای میانی با مش:

جراحان متخصص بیمارستان ایرانشهر در روش فوق، یک عدد مش Polypropylene را با پهنای (1-2 cm) در قسمت تحتانی میانی مجرای بیمار قرار می دهند و با وسایل خاص در دو سوی مش یا از قسمت پشتی استخوان شرمگاهی، عبور داده و یا از شکاف های عصب سدادی خارج می شود.

هم اکنون شیوه فوق از رایج ترین شیوه های بی اختیاری ادراری استرسی است که این تکنیک جراحی بایستی توسط حاذق ترین جراحان اورولوژیست در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار انجام شود.

دقت داشته باشید که موفقیت معالجه شیوه فوق تقریباً بین هفتاد و پنج الی نود درصد است که به مراتب نسبت به شیوه برچ پیامدهای کمتری را به دنبال دارد.

شیوه Mini Sling:

در تکنیک جراحی فوق، با ایجاد شکافی کوچک مش محدودتری را پایین بخش میانی مجرا قرار می دهند که تنها از طریق فاشیای لگنی ثابت می شود و از شکاف عصب سدادی (ابتوراتور) عبور نمی کند. لازم به توضیح است که متد درمانی فوق راندمان طولانی مدتی را به دنبال نداشته و تنها در یک بازه زمانی کوتاه می تواند در درمان بیماران موثر باشد.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که MUS نخستین شیوه های پیشنهادی به منظور معالجه جراحی فوق (بی اختیاری ادراری استرسی) محسوب می شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه
سنگ کلیه

از دیگر مشکلات مرتبط به کلیه و مجاری ادرار، می توان به عارضه سنگ کلیه در بیماران اشاره کرد. وجود املاح بسیار زیاد در ادرار سبب بروز سنگ کلیه در فرد می شود. سنگ های موجود در مجرای ادراری از جمله سنگ هایی به شمار می آیند که از کلیه به سمت مثانه جابجا می شوند.

ممکن است سنگ های فوق سبب مسدود شدن جریان ادرار در فرد و در نهایت دردهای بسیار زیاد در بیمار شود. احتمال دارد که اغلب بیماران، سنگ های کوچک درون حالب را بدون مراجعه به پزشک دفع کنند،

اما وجود سنگ های بزرگ علاوه بر بروز مشکلات متعدد، سبب بسته شدن مسیر ادرار می شود که در چنین شرایطی تنها مراجعه به بیمارستان ایرانشهر می تواند به رفع مشکل شما کمک بسیار کند.

چنان چه معالجات اولیه از سوی پزشک معالج در درمان فرد موثر نباشد، شاید تنها تکنیک درمانی که بتواند به معالجه این گروه از بیماران کمک کند، انجام عمل جراحی است.

در حال حاضر ESWL (سنگ شکنی بیرون از بدن) از رایج ترین شیوه های درمانی است که به برطرف کردن مشکل فوق در بیمارانی که با سنگ کلیه همراه هستند، کمک می کند.

بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار با بهره مندی از به روزترین و پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و کادر درمانی مجرب و خبره و در عین حال با در اختیار داشتن امکانات لازم درمانی به همراه رعایت تمامی استانداردهای

پزشکی، بهترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی در حوزه بیماری های کلیه و مجاری ادرار را در اختیار بیماران قرار می دهند. یکی از این خدمات عمل سنگ شکنی درون اندامی است که در ادامه توضیحات کاملتری را ارائه می دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه را مطالعه کنید.

سنگ شکنی داخل حالب

سنگ شکنی داخل حالب
سنگ شکنی داخل حالب

حرکت سنگ از کلیه به سمت لوله حالب، سبب بسته شدن و نابود شدن کلیه و در عین حال دردهای بسیار شدید در فرد می شود که به شکل غیر منتظره، بیمار را درگیر و حتی زمینگیر می کند. در چنین شرایطی بهترین تکنیک درمانی که متخصصین بیمارستان ایرانشهر به بیماران متذکر می شوند، انجام سنگ شکنی درون اندامی است.

شیوه انجام سنگ شکنی داخل حالب:

این متد درمانی که یکی از جراحی های بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار به شمار می آید، در اتاق عمل و تحت بی حسی نخاعی که معمولاً از کمر به سمت پایین و یا  بیهوشی عمومی است، روی بیماران انجام می شود. لذا، بیمار بایستی قبل عمل، ناشتا باشد.

در جراحی فوق هیچ شکافی روی بدن بیمار ایجاد نمی شود و کلیه مراحل درمان از راه مجاری ادراری صورت می گیرد.

در تکنیک درمانی فوق، جراح متخصص، ابزار باریک و ظریف Urethroscopy (یورتروسکوپ) را که به پهنای دو الی دو و نیم میلیمتر است، به مثانه و مجرا وارد می کند و با پیدا کردن سوراخ حالب در مثانه، به حالب نفوذ کرده و در راستای کلیه آسیب دیده بالا می رود تا به سنگ برسد.

بعد از یافتن سنگ، با کمک تجهیزات پزشکی بسیار ظریف که به راحتی به داخل دستگاه وارد می شود، پرقدرت و خیلی سریع ضرباتی را به سنگ وارد می کند تا کاملاً خرد شود.

گشاد بودن حالب سبب می گردد که جراح بتواند با کمک پنس، تکه های سنگ خرد شده را بعد از سنگ شکنی به راحتی از بخش درونی حالب بیرون آورد. اما به طور معمول احتیاجی به انجام این امر در اتاق جراحی نیست و قطعات سنگ از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

UTI یا عفونت ادراری

UTI یا عفونت ادراری
UTI یا عفونت ادراری

عارضه فوق به علت وجود ویروس ها و برخی از باکتری های بیماری زا که وارد سیستم ادراری می شود، در فرد بروز می کند که یکی دیگر از مشکلات مرتبط به بیماری کلیه و مجاری ادرار است. لازم به ذکر است که عفونت های ادراری در بانوان نسبت به آقایان بسیار رایج است.

براساس پژوهش های پزشکی انجام شده، چهل درصد از بانوان و دوازده درصد از مردان با این عارضه همراه هستند که بروز آن نشانه های اساسی را در فرد ایجاد می کند.

یکی از نشانه های بارز آن در آقایان، سوزش در زمان دفع ادرار است. همچنین حس تخلیه نشدن کامل ادرار و تکرر ادرار از دیگر علائم این بیماری است. در بیشتر موارد، استفاده از آنتی بیوتیک ها بین 7-5 روز می تواند به درمان این بیماران کمک بسیار کند.

واریکوسل

مشکل فوق هنگامی در شخص بروز می کند که عروق درون کیسه بیضه که وظیفه نگهداری از بیضه را بر عهده دارند، بزرگ می شوند. عارضه فوق شباهت بسیاری به واریس دارد که حتما در ناحیه پا مشاهده کرده اید.

Varicocele، اصلی ترین علت تقلیل تولید اسپرم و کیفیت آن است که این امر سبب عدم باروری فرد می شود. اما شاید در بعضی از اشخاص اثری روی اسپرم در آقایان به همراه نداشته باشد.

در مواردی که این عارضه در فرد بسیار شدید است، به آسانی می توان تحت نظر متخصصین بیمارستان ایرانشهر، عمل جراحی را انجام داد و بهبودی خود را به دست آورد.

جراحی VARICOCELE

این تکنیک درمانی یکی دیگر از عمل های جراحی است که در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار توسط مجرب ترین جراحان متخصص و با بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی روی بیماران انجام می شود.

با انجام این جراحی، در مسیر عروق خونی تغییراتی را ایجاد کرده و سبب برگشت خون به شکل نرمال و طبیعی می شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته، در صورتی که مشکل باروری از سمت آقایان باشد، جراحی فوق علاوه بر معالجه ناباروری، به کیفیت اسپرم ها نیز در این بیماران کمک شایانی می کند. جراحی فوق شامل موارد زیر می شود:

واریکوسلکتومی

به دلیل باز بودن تکنیک جراحی، بیمار تحت بیهوشی موضعی و یا عمومی قرار می گیرد. در جراحی فوق، جراح معالج از مسیر بخش بالایی ران، شکم و یا کشاله ران به محل تحت درمان نفوذ می کند.

عروق تحت درمان با کمک میکروسکوپ جراحی شده و یا Ultrasound مسدود می شود تا تغییر مسیر آن ها به سمت عروق سالم انجام شود.

حس درد پس از جراحی واریکوسلکتومی امری طبیعی است و شخص فوراً پس از عمل جراحی، می تواند به امور شغلی و روزانه خود بپردازد.

یکی از مزیت های این عمل جراحی به بهره مندی از میکروسکوپ جراحی اختصاص دارد که این امر سبب می گردد تا ناحیه تحت درمان به وضوح قابل مشاهده باشد.

جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی
جراحی لاپاراسکوپی

در جراحی فوق که یکی دیگر از عمل های مربوط به مشکلات کلیه و مجاری ادراری است، شکاف کوچکی در قسمت شکم بیمار ایجاد می شود تا از این طریق ابزارهای کوچک مخصوص جراحی به راحتی وارد ناحیه مورد نظر برای ترمیم و مشاهده Varicocele می شود. لازم به ذکر است که جراحی فوق تحت بیهوشی عمومی روی این گروه از بیماران انجام می شود.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که فرایند بهبودی بعد از جراحی خیلی سریع انجام شده و این بیماران بیشتر با حس دردهای خفیف همراه هستند. انجام فعالیت های ورزشی برای این گروه از بیماران به مدت ده الی چهارده روز ممنوع است.

معمولا با اجازه پزشک معالج می توانند امور روزانه خود را بعد از پنج الی هفت روز انجام دهند. شاید بهبودی پس از Embolization با دردهای خفیف همراه باشد.

فتق کشاله ران

فتق کشاله ران
فتق کشاله ران

این مشکل هنگامی در فرد ایجاد می شود که قسمتی از روده در ناحیه ماهیچه های شکمی از نقطه ای ضعیف، حالت بیرون زدگی دارد که ممکن است بسیار دردناک باشد. ناراحتی و درد حاصل از عارضه فوق در حین عطسه، سرفه، بلند کردن اشیاء سنگین و یا حتی خم شدن شدیدتر می شود.

البته بروز این فتق در فرد پیوسته خطرناک نیست اما بهبودی آن خود به خود انجام نمی شود و بی توجهی نسبت به معالجه آن سبب بیماری های تهدید کننده در فرد می شود.

طبق تشخیص پزشک معالج در صورت بزرگ بودن و یا درد بسیار شدید فتق، شاید انجام عمل جراحی گزینه مناسبی برای درمان این بیماران باشد که بهتر است در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار و تحت نظر مجرب ترین جراحان متخصص انجام شود.

از متداولترین جراحی ها برای برطرف کردن عارضه فوق می توان به ترمیم Inguinal hernia (هرنی اینگوینال) اشاره کرد.

معمولاً برای درمان فتق کشاله ران دو عمل جراحی پیشنهاد می شود که بایستی در مجهزترین بیمارستان های خصوصی مانند بیمارستان ایرانشهر انجام شود:

ترمیم فتق باز:

شاید شیوه فوق از طریق بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی روی بیمار انجام شود. جراح متخصص در قسمت کشاله ران برشی را برای انجام پروسه جراحی ایجاد می کند و به این ترتیب به سمت شکم، بافت بیرون زده را سوق می دهد.

در طی روند جراحی، متخصص سعی می کند تا ناحیه تضعیف شده را تقویت و ترمیم کند و در پایان، ناحیه تحت درمان را بخیه زده و یا با چسب مخصوص جراحی کاملاً می بندد.

دقت داشته باشید که پس از جراحی، ممکن است چندین هفته زمان نیاز باشد تا بیمار همچون گذشته قادر به انجام امور روزانه خود باشد.

لاپاراسکوپی:

جراح معالج در این تکنیک جراحی، چند برش کوچک در ناحیه تحت درمان ایجاد می کند و برای دسترسی راحت تر به اندام های داخلی، از گاز مخصوص به منظور متورم کردن شکم استفاده می کند.

سپس از مسیر شکاف های ایجاد شده، لاپاراسکوپ را به داخل بدن بیمار وارد می کنند و با هدایت دوربین، وسایل مخصوص جراحی را به منظور ترمیم فتق از دیگر شکاف ها وارد بدن می کنند. گفتنی است که Laparoscopy برای مبتلایان به عارضه فوق در دو طرف بدن کاربردی است.

در ادامه شما را با چند جراحی مرتبط به کلیه و مجاری ادرار بیشتر آشنا می کنیم:

عمل پروستات (بدون جراحی باز)

عمل پروستات (بدون جراحی باز)
عمل پروستات (بدون جراحی باز)

یکی از مشکلات مرتبط به مجاری ادرار، مرتبط به بزرگی پروستات است که درمان آن از طریق جراحی بایستی در بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار انجام شود.

دقت داشته باشید که تراشیدن پروستات از طریق مجرای ادرار به عنوان یک جراحی اورولوژی محسوب می شود که بهتر است تحت نظر حاذق ترین اورولوژیست ها انجام شود. اغلب متخصصین این حوزه از این تکنیک جراحی برای معالجه پیامدهای حاصل از بزرگی پروستات در بیماران استفاده می کنند.

در جراحی فوق با مشاهده ناحیه تحت درمان و دسترسی بیشتر به محل مورد نظر از درون مسیر مجاری ادرار، جراحی فوق روی بیمار انجام می گیرد که در طی آن، بخشی از سلول های موجود در پروستات با شیوه Electrocautery (الکتروکوتری) حذف می شود.

معمولا جراحی فوق همچون تاثیرگذارترین شیوه برای معالجه بزرگی پروستات شناخته می شود که از طریق بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی روی بیمار انجام می شود.

پس از اتمام جراحی با موفقیت، جراح متخصص در قسمت مجرای ادرار، سوندی را به طور موقت قرار می دهد تا با برقرار شدن جریان ادرار، مثانه کاملاً تخلیه شود.

طبق براوردهای پزشکی انجام شده، جراحی فوق معمولاً بین هشتاد تا نود درصد در درمان بزرگی پروستات در بیماران، نتیجه بخش گزارش شده است.

جراحی سنگ کلیه (PCNL)

جراحی سنگ کلیه (PCNL)
جراحی سنگ کلیه (PCNL)

در جراحی فوق که به صورت بسته انجام می شود، جراح متخصص با ایجاد شکاف کوچکی در ناحیه کمر، اقدام به خارج کردن سنگ های موجود در داخل کلیه می کند. معمولا این عمل جراحی بیشتر در شرایطی که متذکر می شویم، به بیماران پیشنهاد می شود:

1)    در مواردی که سنگ ها یک شاخه بوده و یا اغلب به صورت سنگ های شاخ گوزنی موجود در کلیه که سبب بسته شدن مجرای ادرار شده اند، بایستی از طریق جراحی PCNL انجام شود.

2)    سنگ های بزرگتر از 2cm و یا سنگ هایی که در حالب (میزنای) قرار گرفته اند، تنها از طریق این عمل جراحی بایستی دفع شود.

پیش از انجام جراحی شکست و دیگر شیوه های درمانی، جراح متخصص آزمایش هایی مانند ادرار، خون و تصویربرداری مانند CT Scan را برای تشخیص دقیق تر سنگ ها در مجاری ادرار توصیه می کنند. از مزیت های این تکنیک جراحی می توان به بهبود کارکرد کلیه و درد کلیه در بیماران اشاره کرد.

در انتها بایستی متذکر شویم که:

اختلال نعوظ، سرطان پروستات، مثانه بیش فعال، سرطان مثانه، سیستیت بینابینی، افتادگی مثانه، هماتوریا از دیگر اختلالات مرتبط به کلیه و دستگاه مجاری ادرار است که درمان آن از طریق جراحی بایستی در یکی از بهترین مراکز درمانی که به تمامی تجهیزات و دستگاه های پیشرفته و روز دنیا مجهز است، توسط باسابقه ترین اورولوژیست ها روی بیماران انجام شود.

نکات کلیدی در خصوص جلوگیری از مشکلات کلیه و مجاری ادرار

نکات کلیدی در خصوص جلوگیری از مشکلات کلیه و مجاری ادرار
نکات کلیدی در خصوص جلوگیری از مشکلات کلیه و مجاری ادرار

در رابطه با عنوان مقاله بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار، لازم است به چندین نکته برای جلوگیری از بروز این اختلالات در بیماران که می تواند در درمان کودکان و یا بزرگسالان مفید و موثر باشد، اشاره کنیم:

مورد اول که می تواند به این گروه از بیماران کمک بسیار کند، مصرف آب کافی است. توصیه اغلب اورولوژیست ها محدود کردن مصرف کافئین و نمک در برنامه رژیم غذایی است.

البته متعادل نگه داشتن وزن هم می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد. بهتر است با تغییر در شیوه زندگی و عدم مصرف دخانیات و یا نوشیدنی های الکلی، از بروز مشکلات مرتبط در این ناحیه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

برای تقویت ماهیچه های لگن به صورت منظم، تمرینات کگل را در برنامه روزانه خود قرار دهید. سعی کنید که مصرف مایعات را در شب محدود کنید.

نکته مهمی که در پایان بایستی متذکر شویم، این است که آموزش های لازم را به دختران نوجوان خود بدهید که پس از استفاده از سرویس بهداشتی، برای خشک و یا تمیز کردن خود حتماً از سمت جلو به عقب این امر را انجام دهند تا از این طریق تا حد قابل توجهی از بروز مشکلاتی که ممکن است این ناحیه را بیشتر به خود درگیر کند، جلوگیری کنید.

توصیه ما به شما عزیزان این است که مراجعه سریع به متخصص اورولوژی می تواند از بروز اختلالاتی که ممکن است پیامدهای منفی را روی کلیه ها و یا مجاری ادرار داشته باشد، تا حد بسیار پیشگیری کند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، اورولوژی و یا کلیه و مجاری ادرار مجموعه ای از اقداماتی است که به منظور تشخیص دقیق تر و معالجه به هنگام روی بیمارانی که با مشکلاتی از جمله انسداد مجاری ادرار و یا عروق عصبی کلیه، تومورال، اندام تناسلی، مثانه، اختلالات جنسی، پروستات و غیره همراه هستند، می پردازد.

توصیه می شود که برای درمان ESWL (سنگ شکنی برون اندام)، انجام پروتز، نوار مثانه و یا جراحی های بی اختیاری ادرار در بانوان و آقایان به بیمارستان ایرانشهر که یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد، مراجعه کنید.

Table of Contents

2 پاسخ

  1. ببخشید من میخوام کلیه مو اهداکنم اینم شماره ۰۹۰۵۰….۸۸۷من فوری فوری به پول نیاز دارم گروه خونی AB-فقد تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید