لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه

بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه

Table of Contents

در این مقاله به معرفی بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه می پردازیم. لطفا تا انتها، ما را همراهی نمایید.

اگر دارای بیماری سنگ کلیه هستید و باید سنگ را از بدن خود خارج کنید، حتما نیاز به آشنایی با بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه دارید.

سنگ شکنی کلیه و خارج کردن سنگ ها از بدن، روش های مختلفی داشته و دستگاه های زیادی برای انجام این کار وجود دارند که در زمان انجام جراحی باید بهترین آن را انتخاب کرد.

اگر ساکن تهران هستید، مقاله بهترین پزشک کلیه در تهران را مطالعه کنید.

ویدئو بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه

انتخاب بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه توسط پزشک و بعد از بررسی دقیق وضعیت بیمار انجام می شود.

بسته به نوع و اندازه سنگ، دستگاهی که می توان برای سنگ شکنی استفاده کرد متفاوت است، همچنین شرایط بیمار نیز در انتخاب دستگاه سنگ شکنی تاثیر زیادی دارد.

بیمارستان ایراشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی است که از بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه بهره می برد. برای آشنایی با بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه چیست؟

  • سنگ شکنی با دستگاه ESWL
  • سنگ شکنی با لیزر
  • سنگ شکنی به صورت نفرولیتوتومی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:

سنگ کلیه چیست؟

دلایل ایجاد سنگ در کلیه ها چیست؟

سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

سنگ کلیه چند نوع دارد؟

تشخیص سنگ کلیه از چه روش هایی امکانپذیر می باشد؟

چگونه می توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد؟

درمان سنگ کلیه با چه روش هایی انجام می شود؟

دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه چند نوع دارد؟

دستگاه ESWL برای درمان سنگ کلیه چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

قبل از استفاده از دستگاه ESWL چه اقداماتی باید انجام شود؟

نقاهت بعد از استفاده دستگاه ESWL به چه صورت است؟

سنگ شکنی کلیه با آندوسکوپ به چه شکل انجام می شود؟

مزایای استفاده از دستگاه شکن کن نسبت به جراحی چیست؟

در انتخاب دستگاه برای سنگ شکنی کلیه چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

 

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه چیست؟
سنگ کلیه چیست؟

قبل از این که به معرفی بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه بپردازیم، لازم است ابتدا در خصوص سنگ کلیه اطلاعاتی را کسب نماییم.

یکی از بیماری‌های رایج که بیشتر افراد برای یک بار هم که شده به آن مبتلا می شوند، سنگ کلیه است. سنگ ساز شدن کلیه و ایجاد آن در بدن برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد.

در برخی افراد این مشکل بسیار خفیف بوده و با درمان های خانگی و اقداماتی مانند تغییر تغذیه برطرف می شود اما در برخی دیگر به علت بزرگ بودن سنگ ها، نیاز به درمان های جدی تر می باشد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

عملکرد کلیه ها

عملکرد کلیه ها
عملکرد کلیه ها

کلیه یکی از اندام های مهم در بدن انسان است که وظیفه اصلی آن حذف مواد زائد و مایعاتی است که از مواد غذایی جذب شده و معده گنجایش نگهداری آن ها را ندارد.

تمام مواد زایدی که توسط کلیه حذف می شوند، به وسیله ادرار از بدن خارج می شوند. کلیه ها نقش مهمی در بدن دارند. این اندام مواد زائد بدن را جذب نموده، باقیمانده داروها را از بدن خارج و هورمون هایی را تولید و آزاد می کند که در کنترل فشار خون نقش دارند. همچنین در متعادل سازی تولید گلبول های قرمز نیز نقش دارد.

سنگ کلیه و تشکیل آن در بدن

سنگ کلیه و تشکیل آن در بدن
سنگ کلیه و تشکیل آن در بدن

هنگامی که جذب کلسیم از مواد غذایی به صورت غیر عادی بالا برود، در بدن رسوب کرده و رسوب آن ایجاد سنگ کلیه می کند. البته تنها رسوب کلسیم عامل بروز سنگ کلیه نیست.

بالا رفتن غلظت املاح، به خصوص با مصرف بیش از اندازه نمک طعام در بدن نیز می تواند ایجاد سنگ کلیه کند. البته سنگ کلیه صرفا در کلیه تشکیل نمی شود و تنها ممکن است منشا تشکیل آن کلیه ها باشد.

در حالی که در سایر قسمت های بدن مانند مثانه یا رگ های دستگاه ادراری بروز پیدا کند. از مشکلات بزرگ سنگ کلیه می توان به جابجایی آن در بدن اشاره کرد که هنگام دفع ادرار و مواد زائد اتفاق افتاده و درد شدیدی دارد.

در صورتی که در آزمایشات فرد، املاح بیش از حد عادی مشاهده شده و پزشک تشخیص بروز سنگ کلیه ها را بدهد، راهکارهایی را برای پیشگیری از این مشکل به بیمار خواهد داد. همچنین در صورتی که این بیماری در همان مراحل اولیه درمان شود، خروج سنگ ها از بدن ساده تر خواهد بود.

همان طور که گفته شد، تشخیص و درمان به موقع سنگ کلیه تاثیر زیادی در ساده تر کردن روند درمان این بیماری دارد. بنابراین با بروز اولین علائم بهتر است برای تشخیص دقیق به مراکز معتبری مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید.

دلایل ایجاد سنگ در کلیه ها چیست؟

دلایل ایجاد سنگ در کلیه ها چیست؟
دلایل ایجاد سنگ در کلیه ها چیست؟

رسوب مواد زائد، علت اصلی به وجود آمدن سنگ در کلیه هاست اما تنها علت آن نیست. مسائل مختلفی در بروز سنگ کلیه تاثیر دارند که آشنایی با آن ها به منظور جلوگیری از ایجاد این مشکل مفید است. برخی از مهم ترین علل تشکیل سنگ کلیه در بدن به شرح زیر می باشند.

مشکلات ادرار

یکی از علت های ایجاد سنگ کلیه، اختلال و مشکلات ادرار است. حجم پایین ادرار، غلظت بالای آن و … باعث بروز سنگ در کلیه ها می شوند.

زمانی که به علت تعریق زیاد، مصرف محدود مایعات، کمبود آب در بدن و … حجم ادرار کاهش پیدا می کند، مواد زائد به جای خروج از بدن در داخل کلیه باقیمانده و رسوب می کنند.

همچنین در شرایط ادرار غلیظ، مایعات کمتری برای حل شدن نمک وجود دارند که این مسئله موجب باقی ماندن نمک در بدن و تجمع و رسوب آن ها می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار را مطالعه کنید.

رژیم غذایی نامناسب

دیگر علت پدید آمدن سنگ های کلیه در بدن و تشکیل آن ها رژیم غذایی نامناسب و مصرف غذاهایی است که احتمال تشکیل سنگ را افزایش می دهند. مصرف غذاهای کلسیم دار بیش از اندازه و غذاهای شور از عوامل مهم ایجاد سنگ کلیه هستند.

همچنین استفاده از غذاهای دیرهضم یا مواد خوراکی که در آن ها موادی که جذب و دفع آن برای بدن دشوار است نیز باعث بروز سنگ کلیه در بدن می شود.

به عنوان مثال افرادی که تغذیه آن ها بیشتر از غذاهای فست فودی تشکیل شده باشد، احتمال ابتلا به سنگ کلیه در آن ها بیشتر است.

مشکلات روده

مشکلات و اختلال روده دیگر علت بروز سنگ کلیه هستند. کرون یا کولیت زخمی از جمله بیماری های روده هستند که احتمال ابتدا به سنگ کلیه بعد از ابتلا به آن ها افزایش پیدا می کند.

افرادی که به دلیل رفلاکس معده بیش از حد دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند، معمولا آب زیادی از دست داده و این مسئله موجب افزایش بروز سنگ کلیه در آن ها می شود.

سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

سنگ کلیه چه علائمی دارد؟
سنگ کلیه چه علائمی دارد؟

تشخیص اولیه سنگ کلیه با علائم این بیماری امکانپذیر است. بیشتر بیماران تا زمانی که درد زیاد در زمان ادرار احساس نکرده و این درد موجب اختلال در فرآیند ادرار نشود، به سنگ کلیه شک نمی کنند

اما این عارضه علائم مختلف دیگری نیز دارد که تشخیص را تسریع بخشیده و به درمان سریع تر و ساده تر بیمار کمک می کند.

زمانی که سنگ کلیه به موقع تشخیص داده شود، می توان با استفاده از بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه و بدون استفاده از روش های پرخطر مانند جراحی، این عارضه را درمان کرد.

زمان بروز علائم سنگ کلیه

سنگ هایی که داخل کلیه تشکیل می شوند، گاهی اوقات تا چند سال باقی مانده و هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آورند.

به عبارت دیگر تا زمانی که این سنگ ها ثابت بوده و از جای خود حرکتی نکنند، عارضه خاصی برای بدن ایجاد نکرده و علائمی از وجود آن ها بروز پیدا نمی کند.

اما به محض جابجایی و حرکت این سنگ ها به سمت مثانه با هدف خروج از بدن به همراه ادرار، علائم سنگ کلیه آغاز می شوند.

علائم شایع سنگ کلیه

اولین علامت سنگ کلیه، درد در زمان دفع ادرار یا بسته شدن ادرار به طور ناگهانی است. با وجود حس نیاز به تخلیه در مثانه، این درد بسیار شدید است و بیشتر در پهلوها و متمایل به اطراف کمر احساس می شود.

به علت فشاری که سنگ ها به میزنای و مجاری ادراری وارد می کند، در صورت وجود آن ها در کلیه احتمال تغییر رنگ ادرار مانند وجود رنگ های خونی در ادرار یا تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قهوه ای نیز وجود دارد.

در صورتی که سنگ کلیه منجر به عفونت شود، تب و لرز نیز ممکن می باشد. سوزش و تکرر ادرار، بدبو شدن ادرار، تهوع و استفراغ و در نهایت تغییرات بدون علت حجم ادرار از علائم وجود سنگ در کلیه ها هستند که در صورت مشاهده آن ها باید فورا روند درمان را آغاز کرد.

البته علائم گفته شده ممکن است به علل دیگر نیز در بدن افراد بروز کنند. بنابراین با مشاهده آن ها باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کرد تا احتمال وجود سنگ به طور تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. بهترین پزشکان به این منظور را می توانید در بیمارستان ایرانشهر پیدا کنید.

سنگ کلیه چند نوع دارد؟

سنگ کلیه چند نوع دارد؟
سنگ کلیه چند نوع دارد؟

به طور کلی، بسته به علت بروز سنگ کلیه، جنس آن ها در زمان تشکیل مختلف خواهد بود. به عبارت دیگر مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه در بدن یک فرد ممکن است کاملا متفاوت با فرد دیگر باشند.

این مسئله در نوع درمان نیز تاثیرگذار می باشد. برای درمان این عارضه نیاز به انتخاب بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه می باشد و جنس سنگ در این انتخاب تاثیر زیادی دارد. سنگ های کلیه 4 دسته کلی دارند که مقاومت هر کدام نسبت به دستگاه های سنگ شکنی متفاوت می باشد.

سنگ کلسیمی

سنگ های کلسیمی از رسوب فسفات و کلسیم در کلیه ایجاد می شوند. اگزالات یک ماده معدنی و طبیعی است که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود.

این ماده بعد از تجزیه از مواد غذایی توسط بدن به عنوان ماده زائد شناخته شده و برای دفع به کلیه ها فرستاده می شود. زمانی که حجم مایعات در بدن کم باشد، این ماده در کلیه رسوب کرده و بروز سنگ کلیه از نوع کلسیمی می کند.

غذاهای حاوی این ماده مانند چیپس، بادام، شکلات، اسفناج و … احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش می دهند.

سنگ استروییت یا عفونی

سنگ های استروییت دیگر انواع سنگ های کلیه هستند که در بیماران مبتلا به عفونت مجاری ادراری تشکیل می شوند. بیمارانی که در محل مجاری ادراری، یا دهانه مثانه دچار عفونت داخلی هستند، بیش از سایرین در خطر ابتلا به این نوع سنگ کلیه می باشند.

همچنین افرادی که به علت بیماری های مختلف دیرتر از سایرین احساس دفع ادرار داشته یا به نظافت شخصی خود بعد از دفع ادرار نمی رسند نیز در خطر ابتلا به این نوع سنگ کلیه قرار دارند. بعد از سنگ های کلسیمی، دومین نوع سنگ های شایع کلیه، این نوع سنگ ها می باشند.

سنگ اسید اوریکی

سنگ های ناشی از تجمع اسید اوریک در بدن نیز با همان نسبت سنگ های استروییت در افراد رواج دارند. اسیدی شدن بیش از حد محیط ادرار موجب بروز این نوع از سنگ کلیه می شود که احتمال تشکیل آن در مردان بیشتر از زنان می باشد.

همچنین ابتلا به مشکلاتی مانند چاقی، دیابت نوع دو، نقرس و … نیز باعث بروز این نوع از سنگ کلیه می شود.

سنگ سیستین

نادرترین نوع سنگ های کلیه، سنگ سیستین است که در اثر یک اختلال ژنتیکی بروز می کند. این اختلال از باز جذب آمینواسید سیستین جلوگیری کرده و با بالا بردن مقدار آن در ادرار موجب نشست، رسوب و تشکیل سنگ کلیه می شود.

درمان سنگ کلیه در هر بیمار بعد از مشخص شدن نوع سنگ انجام می شود. بنابراین علاوه بر تشخیص دقیق محل سنگ باید نوع آن نیز به درستی تشخیص داده شود. بهترین مرکز برای تشخیص و درمان سنگ کلیه در تهران، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

تشخیص سنگ کلیه از چه روش هایی امکانپذیر می باشد؟

تشخیص سنگ کلیه از چه روش هایی امکانپذیر می باشد؟
تشخیص سنگ کلیه از چه روش هایی امکانپذیر می باشد؟

اولین قدم برای درمان سنگ کلیه، تشخیص دقیق محل تشکیل آن و نوع مواد تشکیل دهنده سنگ است. همچنین اندازه سنگ نیز در انتخاب نوع دستگاه سنگ شکن و نحوه درمان سنگ تاثیرگذار می باشد. برای تشخیص سنگ کلیه و آغاز درمان، روش های مختلفی وجود دارد.

بررسی وضعیت عمومی بیمار

در اولین قدم برای تشخیص وضعیت سنگ کلیه در بیمار، پزشک از بررسی شرایط عمومی بیمار استفاده می کند.

معاینه محل درد بیمار، شدت درد، علائم گفته شده توسط بیمار، سابقه این مشکل در اعضای نزدیک خانواده، سبک تغذیه در چند وقت اخیر قبل از بروز علائم و … از جمله مسائلی هستند که توسط پزشک بررسی شده تا در صورت احتمال وجود سنگ کلیه، بیمار را به متخصص دفع سنگ یا اورولوژیست ارجاع دهند.

تست های مختلف

دیگر نوع تست هایی که برای تشخیص سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرند، تست های آزمایشگاهی هستند.

آزمایش اندازه گیری مقدار اوره در خون، به منظور تشخیص وضعیت و عملکرد کلیه اولین تستی است که برای تشخیص سنگ کلیه یا سنگ ساز بودن کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که با این آزمایش تشخیص به تنبلی کلیه داده شود، پزشک برای بررسی وجود سنگ ،آزمایشات دیگر را به بیمار توصیه می کند. آزمایش کراتینین، آزمایش تست اسید اوریک و اندازه گیری کلسیم و فسفر از طریق آزمایش خون دیگر تست هایی هستند که برای تشخیص سنگ کلیه از آن ها استفاده می شود.

تصویربرداری

در صورتی که با مشاهده علائم و انجام آزمایشات اولیه، پزشک تشخیص به وجود سنگ کلیه در بدن بیمار داشته باشد، تصویربرداری به منظور تشخیص دقیق تر، بررسی اندازه سنگ و محل قرارگیری آن انجام می شود.

سی تی اسکن، ام آر آی و استفاده از پرتوهای ایکس از روش های تصویربرداری هستند که با کمک آن ها می توان موقعیت دقیق سنگ در بدن را تشخیص داد.

خروج بخشی از سنگ

در نهایت، در صورتی که متخصصین بیمارستان ایرانشهر، برای خروج سنگ از بدن با توجه به اندازه آن روش های کم تهاجم یا تهاجمی را توصیه کنند، باید جنس سنگ مشخص شود.

در صورتی که این مسئله با استفاده از آزمایش های خون و ادرار تشخیص داده نشود، بخشی از سنگ از بدن خارج شده و با آنالیز آن نوع دقیق سنگ مشخص می شود تا بهترین روش درمان با توجه به مواد تشکیل دهنده آن انتخاب شود. نوع درمان در اینجا، به منظور جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ حائز اهمیت است.

در صورت نیاز برای انجام تست های تشخیصی سنگ کلیه، با توجه به اهمیت آن بهتر است به مراکزی مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید. بیمارستان ایرانشهر از بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه برخوردار می باشد.

چگونه می توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد؟
چگونه می توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد؟

توصیه بیشتر پزشکان در مورد بیماری های مختلف، پیشگیری از ابتلا به آن ها به جای درمان بیماری است. درمان معمولا پرهزینه تر و پروسه سخت تری دارد. بنابراین پیشگیری از هر نظر برای بیمار مناسب تر است.

در مورد بیماری سنگ کلیه نیز با توجه به علائم و عوارض این بیماری بهتر است تا حد امکان از ابتلا به آن پیشگیری کرد که این مسئله با اقدامات زیر امکانپذیر می باشد.

نوشیدن آب زیاد

یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه، مصرف آب زیاد و هیدراته نگه داشتن محیط بدن است. هر چقدر آب مصرفی در طول روز بیشتر باشد، حجم ادرار نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این مسئله موجب خروج مواد زائد و سموم از بدن می شود.

برخی از نوشیدنی های خاص نیز می توانند در حجم ادرار و خروج مواد زائد از بدن مفید باشد که از جمله آن ها می توان به لیموناد، آب پرتقال و … اشاره کرد. نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در طول روز کمک زیادی به تعریق، افزایش حجم ادرار و جلوگیری از سنگ کلیه می کند.

تعادل مصرف کلسیم

برخلاف تصور عموم مردم که چون بیشتر سنگ های کلیه از جنس کلسیم هستند با کاهش مصرف این ماده می توان از بروز سنگ جلوگیری کرد، باید گفت که این موضوع صحیح نیست.

در واقع این تعادل مصرف کلسیم است که موجب کاهش میزان سنگ سازی کلیه ها می شود نه قطع مصرف آن. رژیم هایی که کلسیم کافی داشته باشند، نه تنها باعث سنگ سازی کلیه ها نمی شوند،

بلکه با جذب کلسیم توسط استخوان و سایر سلول ها به عملکرد سالم بدن نیز کمک می کنند. البته به شرطی که کلسیم از منابع سالم غذایی مانند لبنیات تامین شود.

مصرف سدیم کمتر

دیگر اقدامی که می توان به منظور جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه انجام داد، کاهش مصرف سدیم است. سدیم به خصوص در نمک طعام تاثیر زیادی در تشکیل سنگ در کلیه ها دارد.

غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، سبزیجات کنسروی، چاشنی ها به خصوص سس های کارخانه ای و … از جمله موادی هستند که مصرف آن ها باعث رسوب مواد در کلیه ها و تشکیل سنگ می شود. بنابراین باید مصرف آن ها را به حداقل رساند.

پرهیز از مصرف پروتئین حیوانی

در نهایت به منظور بهبود عملکرد کلیه ها، کاهش اسید ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه بهتر است که مصرف پروتئین های حیوانی را به حداقل رساند. به خصوص گوشت قرمز در رژیم های غذایی افرادی که سابقه سنگ کلیه در خانواده آن ها وجود دارد، باید به حداقل برسد.

درمان سنگ کلیه با چه روش هایی انجام می شود؟

درمان سنگ کلیه با چه روش هایی انجام می شود؟
درمان سنگ کلیه با چه روش هایی انجام می شود؟

بعد از تشخیص دقیق وضعیت سنگ کلیه از نظر جنس، اندازه و موقعیت قرارگیری، درمان این مشکل آغاز می شود. گاهی اوقات سنگ به علت جابجایی زیاد در بدن یا جنس پوک در داخل کلیه ها خرد شده و به قعطات کوچک تر تقسیم می شود

که در این شرایط خارج کردن آن ها از بدن یا پروسه سنگ شکنی نیاز به دقت عمل بیشتری دارد. با این حال روش های درمان این مشکل براساس اندازه به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

سنگ کلیه کوچک

سنگ کلیه کوچک
سنگ کلیه کوچک

برای درمان سنگ های کلیه کوچک معمولا از روش های غیر تهاجمی استفاده می شود. در صورتی که اندازه سنگ به حدی باشد که با تغییر رژیم غذایی بدن خود به خود قادر به دفع آن باشد، پزشک رژیم مایعات را به بیمار توصیه می کند.

در این رژیم، مایعاتی که نیاز به پروسه هضم ندارند مانند آب، چای کمرنگ، آبمیوه رقیق شده در یک دوره مشخص توسط بیمار استفاده می شوند تا سنگ از طریق دفع آن ها از بدن خارج شود.

در صورتی که با افزایش مصرف مایعات، سنگ تنها جابجایی داشته باشد، ممکن است داروهایی برای شل شدن عضلات و خروج راحت تر سنگ برای بیمار تجویز شوند.

سنگ کلیه بزرگ

سنگ کلیه بزرگ
سنگ کلیه بزرگ

اما در افرادی که سنگ کلیه آن ها اندازه بزرگ تری دارد، معمولا برای درمان مشکل از جراحی استفاده می شود. البته در اولین گام برای درمان سنگ های بزرگ تر، پزشکان معمولا به سراغ سنگ شکنی می روند.

سنگ شکنی روشی از درمان سنگ های بزرگ کلیه است که با تبدیل آن ها به خرده سنگ ها، خروج از بدن به وسیله ادرار را ساده تر می کنند.

سنگ شکنی خود انواع مختلفی داشته و با استفاده از دستگاه های مختلف قابل انجام است که انتخاب نوع دستگاه به وضعیت بیمار بستگی دارد.

اگر سنگ کلیه شما اندازه بزرگی داشته و برای درمان آن نیاز به سنگ شکنی دارید، پیشنهاد ما، مراجعه به بیمارستان ایرانشهر است. بیمارستان ایرانشهر با برخورداری از به روزترین و بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه، آماده خدمت رسانی به بیماران می باشد.

دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه چند نوع دارد؟

دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه چند نوع دارد؟
دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه چند نوع دارد؟

در صورتی که سنگ کلیه بزرگ تر از حد دفع طبیعی و بیشتر از 6-7 میلیمتر باشد، پزشک سنگ شکنی با دستگاه به منظور خروج ساده تر از بدن را به بیمار توصیه می کند.

این روش ساده ترین و کم عارضه ترین روش برای خارج کردن سنگ های کلیه از بدن پیش از قدم آخر یا جراحی است. بیشتر مبتلایان به سنگ کلیه با این روش درمان شده و سنگ از بدن آن ها خارج می شود.

سنگ شکنی با دستگاه ESWL

این روش با استفاده از امواج صوتی مخصوص، سنگ های بزرگ داخل کلیه را به قطعات ریز تبدیل می کند تا با تغییر رژیم غذایی بیمار یا استفاده از دارو، قابلیت خروج از بدن را داشته باشد.

سنگ هایی که از 2 سانتیمتر کمتر باشند، برای شکستن با این روش مناسب هستند. این روش محدودیت هایی نیز دارد. به عنوان مثال زنان باردار اجازه استفاده از این سنگ شکن را ندارند یا بیمارانی که به پوکی استخوان مبتلا هستند نیز در صورت استفاده از این دستگاه، دچار عوارض بیشتر می شوند.

همچنین به افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند نیز این روش توصیه نمی شود. سنگ شکنی با امواج صوتی در میان روش های کم تهاجم برای از بین بردن سنگ های کلیه ساده ترین و کم خطرترین روش موجود است.

سنگ شکنی با لیزر

روش بعدی که از طریق آن می توان سنگ های کلیه را به قطعات ریز تبدیل و از بدن خارج کرد، استفاده از دستگاه لیزر است. به منظور ورود اشعه لیزر به داخل کلیه و هدف قرار دادن سنگ ها، یک اسکوپ باریک از طریق مثانه وارد بدن شده و موقعیت سنگ ها را شناسایی می کند.

این روش در اصطلاح یوتروسکوپی نامیده می شود که در آن از لیزر مخصوص هلیومی استفاده می شود. با کوچک کردن قطعات سنگ با استفاده از این لیزر، قطعات خرد شده سنگ ها از طریق مثانه و همراه با ادرار از بدن دفع می شوند.

سنگ شکنی به صورت نفرولیتوتومی

نفرولیتوتومی دیگر روشی است که برای بیماران با سنگ های بزرگ، غیر عادی یا سنگ هایی که با استفاده از امواج صوتی خرد نشده اند، استفاده می شود.

این دستگاه از طریق برشی در پشت بیمار و نزدیکی کلیه به سنگ ها دسترسی پیدا می کند. در اینجا دو اتفاق برای سنگ ها خواهد افتاد؛ یا سنگ از طریق لوله مخصوص این دستگاه از بدن خارج شده و یا به قطعات کوچک تر تقسیم شده و در فرآیند دفع ادرار از بدن خارج می شود.

سنگ شکنی با این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر تهاجمی تر بوده و حتی در مواردی بیمار تا 2 روز در بیمارستان بستری می شود اما نسبت به عمل جراحی، عوارض و مشکلات کمتری به همراه دارد.

انتخاب بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه با توجه به وضعیت سنگ بیمار به عهده پزشک است. پزشکان خوبی که در این زمینه می توانید به آن ها مراجعه کنید، در بیمارستان ایرانشهر آماده خدمت رسانی به بیماران می باشند.

دستگاه ESWL برای درمان سنگ کلیه چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

دستگاه ESWL برای درمان سنگ کلیه چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟
دستگاه ESWL برای درمان سنگ کلیه چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

در بخش قبل، برخی از دستگاه های رایج برای سنگ شکنی کلیه ها معرفی شدند. هر کدام از این دستگاه ها معایب و مزایای خاص خود را دارند که استفاده از آن ها را به صرفه می کند. در ادامه به معرفی برخی از دستگاه های شناخته شده در این زمینه خواهیم پرداخت.

دستگاه سنگ شکن با امواج صوتی

پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه های جدید به علم پزشکی باعث ساده تر شدن روند درمانی بسیاری از بیماری ها شده است.

بسیاری از مشکلاتی که در گذشته با جراحی های سخت و سنگین درمان می شدند، امروزه حتی نیازی به عمل جراحی ندارند یا حداقل برای جراحی و درمان آن ها نیازی به دسترسی به داخل بدن نیست که سنگ کلیه یکی از آن هاست.

برای درمان بیشتر انواع سنگ کلیه، امروزه پزشکان استفاده از دستگاه های برون اندامی را به بیمار در اولین قدم درمان توصیه می کنند.

این دستگاه ها، با پرتو یا اشعه مخصوص بدون هیچ برشی سنگ ها را به قطعات ریز تقسیم می کند تا خروج آن ها از بدن ساده شود. دستگاه ESWL یا سنگ شکن با امواج صوتی یکی از آن هاست.

مزایا و معایب دستگاه ESWL

از مزیت های مهم این دستگاه می توان به عدم نیاز به جراحی کلیه با استفاده از آن اشاره کرد. همچنین در بیشتر افراد، سنگ شکنی با کمک امواج صوتی نیازی به بیهوشی نداشته و تنها با بیحسی یا تزریق داروهای آرامبخش قابل انجام می باشد.

طبیعتا زمانی که درمان بدون نیاز به جراحی و اقدامات قبل و بعد از آن انجام شود، هزینه نهایی برای بیمار کمتر خواهد شد. همچنین در کودکان و افرادی که به علت بیماری یکی از کلیه های خود را از دست داده و جراحی در کلیه دیگر ریسک از دست رفتن کلیه دیگر را دارد نیز استفاده از این روش به صرفه تر است.

از معایب این دستگاه می توان به ممنوعیت استفاده برای زنان باردار اشاره کرد که در بیشتر دستگاه های درمانی مشترک است. همچنین سنگ هایی با جنس سخت مانند سیستین با استفاده از این دستگاه شکسته نمی شوند.

در صورتی که کلیه سرطانی بوده یا مجاری ادراری به عفونت مبتلا باشند نیز این دستگاه قابل استفاده نمی باشد که این از دیگر معایب کار با سنگ شکن صوتی است.

بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه با استفاده از امواج صوتی را می توانید در بیمارستان ایرانشهر پیدا کنید.

قبل از استفاده از دستگاه ESWL چه اقداماتی باید انجام شود؟

هر چند دستگاه ESWL، یک دستگاه کم خطر و کم عارضه بوده و کار کردن با آن به علت سادگی دستگاه نیاز به آمادگی خاصی ندارد اما به هر حال برخی از اقدامات خاص پیش از کار با این دستگاه به سلامت بیمار کمک می کنند.

اقدامات قبل از استفاده از سنگ شکن صوتی

زنان متاهلی که در سنین باروری قرار دارند، پیش از استفاده از این دستگاه باید تست باروری بدهند. در صورت مثبت بودن تست، استفاده از این دستگاه برای آن ها به علت آسیب به جنین یا احتمال سقط جنین ممنوع می باشد.

آزمایش کامل ادرار برای اطمینان از عدم عفونت ادراری حداقل یک هفته قبل از کار با این دستگاه الزامی می باشد. با توجه به فشار بالای امواج صوتی، بیمارانی که به مشکلات قلبی مبتلا می باشند، باید گواهی و مجوز پزشک خود را برای استفاده از این دستگاه به همراه داشته باشند.

بیمارانی که داروی خاص مصرف می کنند، لیست داروها را باید به پزشک معالج ارائه کنند. برخی داروها مانند بروفن، آسپرین، وارفارین، پلاویکس و … از یک هفته قبل از کار با این دستگاه مصرف آن ها را باید قطع کرد.

ناشتا بودن حداقل 6 ساعت قبل از کار با این دستگاه به منظور استفاده از این سنگ شکن الزامی می باشد.

در بیمارستان ایرانشهر، اقدامات مراقبتی برای استفاده از دستگاه ESWL به بیماران گفته می شود و بررسی های کامل برای سلامت بیمار انجام می شود. در صورت وجود هر گونه مشکل در وضعیت بیمار حتی چند دقیقه قبل از سنگ شکنی نیز این کار توسط پزشک متوقف می شود.

نقاهت بعد از استفاده دستگاه ESWL به چه صورت است؟

نقاهت بعد از استفاده دستگاه ESWL به چه صورت است؟
نقاهت بعد از استفاده دستگاه ESWL به چه صورت است؟

بعد از استفاده از دستگاه سنگ شکن صوتی سنگ کلیه، بیمار تا 24 ساعت نیاز به استراحت مطلق دارد و بعد از گذشت این زمان، با رعایت احتیاط می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد.

بسته به اندازه اولیه سنگ و تعداد قطعاتی که بعد از سنگ شکنی ایجاد می شوند، بین 5 الی 7 روز وجود خون در ادرار و قطعات رسوبی طبیعی است.

به منظور تسریع این فرآیند، مصرف مایعات زیاد الزامی می باشد. داروهایی که پزشک برای بهبودی سریع تر بیمار تجویز می کند، باید به موقع مصرف شوند و در صورت بروز هر علامت غیر عادی در وضعیت بیمار، مانند تهوع یا استفراغ باید فورا به پزشک مراجعه شود.

برخی بیماران در ناحیه قرارگیری دستگاه یعنی شکم و کمر دچار کبودی می شوند

برخی بیماران در ناحیه قرارگیری دستگاه یعنی شکم و کمر دچار کبودی می شوند که طبیعی بوده و بعد از چند روز برطرف می شود اما در صورت ادامه دار شدن این کبودی و شدت درد، این مورد نیز باید به پزشک گزارش شود.

به منظور اطمینان از خروج کامل سنگ ها از بدن، دو هفته بعد از کار با این دستگاه بیمار باید مجددا تست های بررسی سنگ کلیه مانند سونوگرافی را تکرار کند تا از عدم وجود سنگ در کلیه ها اطمینان حاصل شود.

بیمارستان ایرانشهر علاوه بر برخورداری از بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه، بالاترین کیفیت رسیدگی به بیماران بعد از انجام این جراحی را نیز دارا می باشد.

سنگ شکنی کلیه با آندوسکوپ به چه شکل انجام می شود؟

سنگ شکنی کلیه با آندوسکوپ به چه شکل انجام می شود؟
سنگ شکنی کلیه با آندوسکوپ به چه شکل انجام می شود؟

سنگ شکنی با آندوسکوپ، یکی از روش های درون اندامی سنگ شکنی کلیه است که با تهاجم کم انجام می شود اما به اندازه کار با دستگاه امواج صوتی بدون عارضه و بی نیاز به ابزار جراحی نیست. سنگ شکنی با این روش، توسط متخصص کلیه انجام می شود و نیاز به دقت بالا دارد.

بعد از مشاهده سنگ های کلیه توسط پزشک، با استفاده از لیزر، سنگ ها به قطعات کوچک تر تبدیل شده و سپس با استفاده از ابزاری به نام بسکت از بدن خارج می شوند. این روش برتر از روش های برون اندامی است و بیمار معمولا بعد از انجام آن یک روز در بیمارستان بستری می شود.

لوله مخصوص برای انجام این جراحی از طریق مثانه وارد بدن می شود بنابراین در انجام آن بیمار نیاز به بیهوشی یا بیحسی برای عدم بروز مشکل حین عمل خواهد داشت.

البته لیزر ممکن است با دستگاه های دیگری مانند لاپاراسکوپ نیز مورد استفاده قرار گیرد اما نسبت به روش لاپاراسکوپی این روش کم تهاجم تر می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه شکن کن نسبت به جراحی چیست؟

مزایای استفاده از دستگاه سنگ شکن، چه دستگاه های سنگ شکن برون اندامی و چه دستگاه های درون اندامی نسبت به جراحی بسیار بیشتر است.

در جراحی، بیمار حداقل تا 1 هفته نیاز به استراحت و رعایت در انجام فعالیت های روزمره دارد که این میزان استراحت برای برخی بیماران امکانپذیر نیست، در حالی که با استفاده از دستگاه های سنگ شکن، بیمار نهایتا 24 ساعت نیاز به استراحت داشته و بعد از این مدت می تواند فعالیت های روزمره را از سر گیرد.

در جراحی، بیهوشی اصلی ترین راه برای آمادگی بیمار است اما در بسیاری از دستگاه ها، بیمار تنها نیاز به بیحسی دارد. مدت زمان انجام سنگ شکنی با دستگاه کوتاه تر و عوارض آن مانند خونریزی حین عمل و … نیز به نسبت کمتر از عمل جراحی می باشد.

در انتخاب دستگاه برای سنگ شکنی کلیه چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

انتخاب بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه برای درمان بیماران به عهده پزشک است، اما بیمار نیز می تواند با توجه به شرایط زندگی مانند وضعیت شغلی و … پزشک را در انتخاب دستگاه یاری کند.

اندازه و ویژگی های سنگ

اولین و مهم ترین مسئله که در انتخاب دستگاه سنگ شکن کلیه حائز اهمیت است، اندازه سنگ و ویژگی های آن از جمله جنس رسوبات، تعداد سنگ های کلیه، موقعیت قرارگیری آن در کلیه یا مجاری و … است.

به عنوان مثال سنگ هایی با اندازه بیشتر از 2 سانتیمتر با استفاده از دستگاه سنگ شکن صوتی قابل تخریب نیستند.

شرایط جسمی بیمار

شرایط جسمی بیمار دیگر عاملی است که هنگام انتخاب دستگاه برای سنگ شکنی در نظر گرفته می شود.

بیمارانی که ضعف جسمانی داشته یا به بیماری های قلبی، دیابت یا در شرایط بارداری به سر می برند، قادر به استفاده از بعضی دستگاه ها مانند دستگاه سنگ شکن با امواج صوتی نیستند و لیزر نیز ممکن است برای آن ها خطرساز باشد.

کادر درمان مجرب در بیمارستان ایرانشهر نیز با توجه به وضعیت بیمار و بررسی های کامل، بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه را برای بیمار انتخاب می کنند.

در پایان پیشنهاد می کنیم با بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان و بهترین دستگاه mri در تهران نیز آشنا شوید.

سوالات متداول

انواع سنگ کلیه چیست؟

  • سنگ های کلسیمی
  • سنگ های اسید اوریکی
  • سنگ های استرووایت
  • سنگ های سیستین‌

انواع راه‌های سنگ‌ شکنی کلیه چیست؟

  • روش برون اندامی
  • روش درون اندامی
  • روش TUL
  • روشpcnl
  • روشRirs
  • دستگاه سنگ‌ شکن برون اندامی (ESWL)

منبع:

b2n.ir

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید