لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

پارگی رباط صلیبی

Table of Contents

در این مقاله از سایت بیمارستان خصوصی ایرانشهر قصد داریم درباره پارگی رباط صلیبی و راه های درمان توضیح دهیم.

بدن هر انسان متشکل از ) Ligament لیگامان) متعددی است. در اطراف مفصل، بافت ها و یا رشته های مقاوم و سختی وجود دارند که به آن ها رباط می گویند. در واقع این رباط های طناب مانند از تحرک بسیار مفصل ها پیشگیری می کند.

محافظت و یا به عبارتی بازدارنده مفصل ها، رباط ها هستند که در مقابل کشش ها هم مقاومت بالایی دارند. زانو از مفصل های بسیار فعال و تغییر پذیر موجود در بدن تشکیل شده است که دارای تعداد زیادی رباط اصلی است.

در این مقاله علت درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی را مطالعه کنید.

ویدئو پارگی رباط صلیبی

چنانچه رباط های فوق دچار آسیب دیدگی شود، زانوها در انجام فعالیت های خود با مشکل مواجه شده و در نتیجه شخص با درد و ناراحتی بسیار همراه می شود. در ضمن در پی صدمات فوق، پیامدها و مشکلات متعددی در این ناحیه ایجاد می شود که در ادامه، توضیحات لازم را بیان خواهیم کرد.

در اغلب موارد، زمانی که مفصل زانو دچار پیچ خوردگی می شود، فرد با پارگی رباط صلیبی روبرو خواهد شد که به طور معمول بسیار دردآور است و به عبارتی مفصل حالت ناپایدار و بی ثباتی را به خود می گیرد و در نهایت لنگیدن در فرد ایجاد می شود.

اینفوگرافیک پارگی رباط صلیبی

اینفوگرافیک پارگی رباط صلیبی
اینفوگرافیک پارگی رباط صلیبی

اگر مایلید درباره پارگی رباط صلیبی و همچنین علائم و درمان آن اطلاعات لازم را دریافت کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این راستا می توانید از متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران کمک بگیرید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این حوزه معرفی می شود.

عناوین مقاله:

رباط صلیبی چیست و انواع آن را نام ببرید.

نشانه های ضرب خوردگی لیگامان های صلیبی را ذکر کنید.

روش های تشخیص پارگی رباط صلیبی را شرح دهید.

کشیدگی لیگامان های صلیبی چه پیامدهایی را به همراه دارد؟ توضیح دهید.

مهمترین شیوه های معالجه پارگی لیگامان های صلیبی را ذکر کنید.

نتیجه گیری

Cruciate ligament (رباط صلیبی)

زانوها از چهار لیگامان (رباط) حیاتی و اساسی تشکیل شده اند که مهمترین آنها LCL، MCL، PCL و ACL هستند. Cruciate ligament  (لیگامان صلیبی) به شکل خمیده و یا متمایل، داخل مفصل زانو واقع شده است.

ACL  (رباط صلیبی قدامی) همسو با ) MCL رباط جانبی داخلی) است و مهمترین مسئولیت آن مهار حرکت زانو به درون مفصل و نیز جابه جا کردن ساق پا به سمت مقابل را برعهده دارد. رباط فوق در بیست درجه پایانی مسطح کردن زانو و همچنین در امتداد (70-90) درجه دولا کردن آن سخت و ممتد می شود.

همچنین PCL  (لیگامان صلیبی خلفی) همسو با ) CLC رباط طرفی خارجی) است که سبب محدود کردن حرکت های ساق به عقب می شود. در بیشتر موقعیت های زانو، رباط فوق کشیده و سفت است. به طورکلی این نوارهای کشسان بافتی که سبب به هم پیوستن استخوان ها به یکدیگر می شود، استقامت و دوام مفصل را مهیا می سازد.

ACL (پارگی رباط صلیبی)

ربات ها با داشتن فیبرهای Collagen با هدف تاب آوردن نیروهای کششی تولید می شوند. چنانچه نیروهای جاذبه به یک رباط فشار بسیاری وارد کند، رباط فوق با پارگی مواجه می شود. لازم به توضیح است که مقدار آسیب به رباط ها به سه درجه:

1) پارگی بسیار کم و عدم ناپایداری در مفصل زانو 2) پارگی فیبرها در اندازه میانه (به شکلی که تا اندازه ی سستی در مفصل این ناحیه مشاهده می شود) 3) رباط با پارگی کامل (به گونه ای که مفصل کاملاً استقامت خود را از دست می دهد) تقسیم می شود.

گفتنی است که پارگی رباط صلیبی سبب بروز دردهایی در ناحیه زانو، تقلیل دوام مفصلی، تقلیل ظرفیت ماهیچه های زانو و یا تقلیل تعادل شخص بیمار می شود.

در حقیقت صدمه به رباط صلیبی زانو رگ به رگ شدن و یا حتی پارگی ACL است. معمولاً صدمات لیگامان صلیبی قدامی اغلب در طی فعالیت های ورزشی در فرد ایجاد می شود که ممکن است براثر تغییر جهت و یا یک مکث غیرمنتظره و یا پرش های ناگهانی در فوتبال، بسکتبال و یا اسکی که معمولاً در سرازیری است، در فرد نمایان شود. اغلب افراد در زانو احساس ترک را می شنوند که در چنین شرایطی، پارگی رباط صلیبی ایجاد شده است.

شاید زانو با ورم همراه شود که بیمار متزلزل خواهد شد و تحمل وزن برای وی بسیار فجیع و دردآور می شود.  برای کسب آگاهی بیشتر، به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

مهمترین علل پارگی رباط صلیبی (ACL)

همان طور که گفتیم، لیگامان های زانو بنا بر دلایل متعددی سبب صدمه می شوند و به عبارتی انجام فعالیت های موجود در این ناحیه را با مشکل همراه می سازد. از مهمترین علل آسیب دیدگی در ACL می توان به موارد زیر اشاره داشت:

چرخش و یا ضربه به زانو: تقریباً هفتاد درصد از صدمات ایجاد شده به ACL از جمله صدمات غیر تماسی محسوب می شوند که بر اثر عجله و یا شتاب زدگی نظیر چرخش، آسیب و یا فرود با یک پا در فرد رخ می دهد. اغلب صدمات نامبرده از طریق تمرینات فیزیکی از جمله والیبال، تنیس، لاکراس و یا اسکی روی زمین ایجاد می شود. به این ترتیب این چرخش سبب دررفتگی، کشیدگی و یا پارگی رباط صلیبی در فرد می شود.

آسیب شدید به مفصل زانو: اگر در حوادث متعدد و یا تمرینات فیزیکی، فشار و یا ضربه شدیدی به این ناحیه وارد شود، در واقع ) ACLلیگامان های صلیبی زانو) با صدمه مواجه می شود.

حرکات غیر منتظره زانو: هنگامی که با فشار بسیار، زانوها را خم و راست می کنید و یا به شکل ناگهانی دچار صدمه لیگامان های زانو می شوید، ممکن است با پارگی رباط صلیبی همراه شوید.

در مواردی که لیگامان دچار صدمه می شود، به طور معمول بافت با پارگی کامل و یا اندک روبرو خواهد شد. شاید یک صدمه جزئی سبب کشیده شدن رباط ها شود ولی سالم در محل خود باقی بمانند.

حال سوالی که ممکن است در رابطه با پارگی رباط صلیبی مطرح شود این است که ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به عارضه فوق چقدر است؟

عوامل متعددی ریسک صدمه به پارگی رباط صلیبی را در فرد تا حد بسیار افزایش می دهد مانند:

ACL در بانوان: برحسب بررسی های انجام شده، درصد پارگی لیگامان صلیبی زانو  (ACL) در بانوان بین چهار تا شش برابر از آقایان به مراتب بیشتر است. اثرات هورمونی، قدرت ماهیچه ها و یا ساختار بانوان سبب گردیده که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار گیرند. به طور کلی، صدمه وارد شده فوق در بانوان قهرمان در رشته های بسکتبال و یا فوتبال که در طی سال در حال انجام تمرینات ورزشی سخت و فشرده هستند، تا پنج درصد افزایش می یابد.

پارگی رباط صلیبی در گذشته: هنگامی که لیگامان صلیبی زانو قبلاً دچار آسیب شده باشد، ریسک پارگی دوباره لیگامان بازسازی شده تقریباً تا پانزده درصد از نخستین پارگی افزایش می یابد.

آسیب مستقیم به بخش بیرونی زانو یا پا: به طور معمول صدمات تماسی وارد شده به ) ACL لیگامان صلیبی زانو) بر اثر صدمه مستقیم به این ناحیه در هنگامی که زانو با کشیدگی بسیار و یا حتی به شکل جزئی به بخش درونی خم می شود، همراه خواهد شد.

رده سنی: سنین پانزده تا چهل و پنج سالگی اغلب متداول ترین رده های سنی است که شخص به دلیل فعال تر بودن و یا انجام تمرینات فیزیکی، بیشتر با پارگی رباط صلیبی همراه خواهد شد.

همچنین انجام الگوهای حرکتی نادرست در زمان اسکات، استفاده از کفش نامناسب، بازی روی چمن های مصنوعی و یا استفاده نادرست از دستگاه های ورزشی ممکن است ریسک ACL را تا حد بسیار افزایش دهد.

انواع صدمات رباط های صلیبی

نشانه های وارد شده به ناحیه زانو، بیانگر مقدار صدمه و یا شدت ایجاد شده به لیگامان های زانو است که قسمتی از این صدمات شامل صدمات لیگامان های صلیبی می شود. برای توضیحات دقیق تر، در ادامه به انواع صدمات وارد شده به این ناحیه اشاره خواهیم کرد:

صدمات خفیف – درجه یک: آسیب های بخش فوق به زمانی مرتبط است که لیگامان های صلیبی با کشیدگی خفیف همراه بوده و هیچ پارگی را به دنبال نداشته است. این صدمات که جزء آسیب های درجه یک محسوب می شود، زانو با ورم و دردهای اندکی روبرو خواهد شد و احتمال این که صدمات بعدی در این ناحیه افزایش یابد، در این نوع از صدمات بسیار است.

صدمات متوسط – درجه دو: این درجه از آسیب ها که معمولاً با پارگی اندک و یا ناچیز لیگامان های صلیبی همراه است؛ احتمال دارد فرد با ورم، ناراحتی و یا کبودی در زانوها روبرو شود.

صدمات شدید – درجه سه:

صدمات وارد شده به زانو که به طور معمول بسیار شدید و حاد است، برای معالجه نیاز به جراحی دارد. چنانچه لیگامان ها کاملاً از استخوان، قطع و پاره شده باشند و زانوها بی تعادل شوند و تحمل وزن را نداشته باشند، مناسب ترین اقدام از نظر متخصصین این امر انجام جراحی است.

در ضمن شاید شخص با عدم تعادل در قدم زدن و یا ایستادن مواجه شود. در چنین شرایطی، بیمار هیچ گونه درد و یا ناراحتی را در این ناحیه احساس نخواهد کرد، به این دلیل که تمامی فیبرهای درد موجود در زانو دچار آسیب دیدگی شده است.

نشانه های ضربه لیگامان صلیبی

علائم صدمه ACL  (درونی و بیرونی) متفاوت است که در زیر به مهمترین نشانه های آن اشاره خواهیم کرد:

MCL (لیگامان صلیبی درونی): این ربات که در درون مفصل زانوها واقع شده است و چنانچه دچار ضربه شود، با نشانه هایی از جمله ناپایداری زانو، درد در ناحیه زانو، دامنه حرکت محدودتر، ضعف و بی حالی در زمان قدم زدن روی زانوی صدمه دیده و یا حتی ورم که از یک روز هم بیشتر طول بکشد، از بارزترین علائم پارگی فوق به شمار می آید.

LCL (لیگامان صلیبی خارجی): این بخش از ربات ها در قسمت تحتانی زردپی (Tendon) ماهیچه دوسر رانی واقع شده است که در صورتی که دچار ضربه شده باشد، با نشانه هایی همچون حس در رفتگی در ناحیه زانو، درد و یا ورم سریع، ناتوانی و یا مشکل در قدم زدن روی زانوی ضربه خورده مواجه خواهید شد.

روش های تشخیصی پارگی رباط صلیبی

هنگامی که شخص بیمار با نشانه های نامبرده در قسمت لیگامان صلیبی در ناحیه زانو همراه می شود، بهترین اقدام مراجعه به متخصصین بیمارستان ایرانشهر است. متخصصین با انجام مراحلی که در زیر متذکر می شویم، نوع ضربه به این ناحیه را به طور صریح تشخیص می دهند:

v   شرح حال (Biography)

نخست در هنگام مراجعه، علائم عارضه بیان می شود. شاید پزشک مربوطه اطلاعات لازم در رابطه با چگونگی و زمان آغاز درد و مشکل در ناحیه فوق را از شخص بیمار درخواست کند. همین طور در مورد پیشینه عارضه مفصلی از وی سوالات متعددی پرسیده شود.

v   معاینه فیزیکی

گام بعدی برای تشخیص پارگی لیگامان صلیبی، معاینات لازم از بخش صدمه دیده و همچنین دامنه حرکتی است. متخصصین مجرب ما در این حوزه از طریق انجام آزمایشات تشخیصی می توانند بازبینی های لازم را در خصوص صدمه و یا حتی پارگی در نواحی فوق را انجام دهند. برخی از آزمایشات مرتبط به مشکل فوق عبارتند از:

v   آزمایش تندرنس خط مفصلی

آزمایش فوق از عمده ترین آزمایشات تجویزی برای شناسایی پارگی لیگامان صلیبی است. دکترتان در آزمایش فوق از قسمت lateral  (جانبی) در خط مفصلی میان Femur  (استخوان ران) و درشت نی (کندیل های تیبیا) را به طور کامل لمس می کند. هرگونه درد و ناراحتی در ناحیه فوق به مفهوم پارگی رباط صلیبی است.

v   Test McMurray

برای انجام آزمایش فوق، شخص بیمار بایستی روی تخت به پشت دراز بکشد. متخصصین بیمارستان ایرانشهر، با کمک دست، زانوی خم کرده شما را نگه می دارند و کف پای شما را با دست دیگر به سمت خارج می چرخانند. بعد زانو به آرامی با کمک پزشک صاف می شود.

در صورتی که در این گام از آزمایش تشخیصی، شما با صدای تق و یا دردهای ناگهانی همراه شوید، نتیجه آزمایش شما برای صدمه وارده به مینیسک مثبت خواهد بود. به این ترتیب مثبت بودن این آزمایش در اغلب موارد تایید کننده پارگی لیگامان صلیبی است.

v   تصویربرداری زانو

هنگامی که پزشک متخصص از طریق آزمایشات تشخیصی، پارگی لیگامان صلیبی را در شخص مبتلا تشخیص دهد، ممکن است انجام تصویربرداری زانو را به منظور اطمینان بیشتر به بیمار تجویز کند.

v   Radiology

تست فوق بیانگر پارگی در مینیسک نیست ولی به شناسایی دقیق تر در رابطه با هر گونه مشکل و یا درد موجود در این ناحیه کمک می کند. وجود سیستم های دیجیتال به منظور ارائه باکیفیت ترین و دقیق ترین تصویربرداری ها، از مهمترین خدمات ارزشمند مرکز تصویربرداری بیمارستان خصوصی ایرانشهر است.

v   MRI

به منظور تشخیص دقیق تر مشکلات مفصلی و در عین حال محل و آغاز معالجه ،ممکن است پزشک معالج انجام تصویربرداری فوق را به شما تجویز کند. در MRI از زانو که با پارگی مینیسک همراه است، از طریق میدان مغناطیسی، تصویربرداری دقیق تر با هدف معالجه موثرتر انجام می شود.

گفتنی است در صورتی که مدت آسیب دیدگی کمتر از سه ماه باشد، شاید نمایش دقیقی در MRI Scan مشاهده نشود.

(بیمارستان خصوصی ایرانشهر یکی از معتبرترین مراکز درمانی مجهز و به روز است که برای انجام ام آر آی از پیشرفته ترین دستگاه ها به منظور ناهنجاری های مفصلی استفاده می کند).

شیوه های معالجه ACL

بعد از شناسایی نوع صدمه وارده به زانو، بنا بر نوع پارگی و یا کشیدگی لیگامان صلیبی، مراحل معالجه توسط پزشک متخصص انجام می شود که مهمترین شیوه های معالجه صدمات موجود در این ناحیه عبارتند از:

Ø    درمان های اولیه: قسمتی از معالجات ضرب خوردگی لیگامان های صلیبی که بهتر است به عنوان معالجه های اولیه در منزل انجام شود، در روند بهبودی صدمات ایجاد شده موثر هستند.

ولی بایستی به این مورد دقت داشته باشید که معالجات فوق می بایست پس از مراجعه به حاذق ترین و مجرب ترین متخصصین ارتوپد و تجویز وی همراه با سایر معالجات انجام شود مانند:

  •   استراحت

اجتناب از انجام امور سنگین و یا پیاپی با زانوی ضرب خورده و یا حتی با عصا راه رفتن از جمله اقدامات اولیه ای است که بیماران بایستی برای جلوگیری از صدمات بیشتر انجام دهند.

  •   بهره مندی از کمپرس سرد

چنانچه با احساس درد و یا ناراحتی در ناحیه زانو همراه هستید، می توانید برای اقدامات اولیه از کمپرس سرد و یا گذاشتن یخ به مدت هشت تا ده دقیقه در قسمت زانوی ضرب خورده استفاده کنید.

  •   به کارگیری از زانو بند طبی

مورد دیگری که در معالجات اولیه پارگی لیگامان های صلیبی بهتر است انجام دهید، استفاده از زانوبندهای طبی به منظور بستن زانوی آسیب دیده است که به استراحت دادن و ثابت و بی حرکت نگه داشتن آن کمک بسیار می کند.

  •   بالا گذاشتن زانوی صدمه دیده

با هدف روند بهبودی، لازم است تا زانو پای ضرب خورده را از زمین بالاتر قرار دهید.

  •   مصرف داروهای تسکین دهنده اسپاسم

به منظور تقلیل و التیام درد موجود در این ناحیه، تقلیل گرفتگی و خشکی زانو، و همچنین کاهش التهابات، می توانید  داروهای مسکن تجویزی را مصرف کنید.

  •   ماساژ دادن

یکی از مهمترین اقدامات اولیه برای صدمات لیگامان های صلیبی، ماساژ دادن ناحیه ضرب خورده است که می تواند به تنهایی و یا حتی از طریق روغن های گیاهی، آب ولرم، پمادهای ضد التهاب و یا ضد درد بهبود یابد.

Ø        تمرین درمانی:

قسمتی از تکنیک های درمانی به منظور سلامت زانو و در عین حال لیگامان های صلیبی، به انجام تمرینات فیزیکی اختصاص دارد.

تمرینات فوق شامل حرکات عملکردی، تقویتی، کششی و غیره است که تمامی این تمرینات به تقلیل ورم و یا حتی درد موجود در این ناحیه، افزایش انعطاف پذیری و همچنین دامنه حرکتی، اصلاح لیگامان های صلیبی و در عین حال تقویت ماهیچه ها و غیره کمک بسزایی می کند.

لازم به توضیح است که کلیه تمرینات فوق براساس مقدار ضرب خوردگی لیگامان ها و زانوها از سوی فیزیوتراپیست های مجرب و حاذق ما در مرکز درمانی خصوصی ایرانشهر مشخص و به بیماران مبتلا ارائه می شود. تمرینات فوق عبارتند از:

o  پا را به سمت بالا صاف کنید

نخست در تمرین فوق با دراز کشیدن به پشت، سعی کنید پای خود را به آرامی خم کنید. پای دیگر را در همین حالت صاف کنید و با منقبض و سفت کردن، ماهیچه های ران پا را به سمت بالا ببرید.

بهتر است فاصله 30cm پا با سطح زمین را کاملاً رعایت کنید و در همین موقعیت سه الی پنج ثانیه قرار بگیرید. خیلی آهسته پای دیگر را پایین آورده و در راستای بهبودی بیشتر زانوها دوباره تمرین فوق را روی پای دیگر انجام دهید.

کشش ماهیچه Hamstring

در وهله نخست و به منظور داشتن تعادل؛ پشت صندلی، میز و یا دیوار را بگیرید و با نزدیک کردن پاشنه یکی از پاها به باسن، پای خود را بالا ببرید. بهتر است روی یکی از پاها وزن خود را بیندازید و در همین موقعیت سه تا پنج دقیقه قرار بگیرید. سپس خیلی آهسته پای خود را پایین آورده و دوباره تمرین فوق را روی پای بعدی انجام دهید.

O چمباتمه (دو زانو نشستن) به دیوار

برای انجام تمرین فوق بایستی پشت و باسن خود را کاملاً به دیوار تکیه دهید و یا بچسبانید؛ سپس هر دو پا را از دیوار 60 cm فاصله دهید. به آرامی همان گونه که پشت شما به دیوار چسبیده، سُر بخورید. به صورت نیمه نشسته بین پنج الی ده ثانیه قرار بگیرید و دوباره سعی کنید.

در حالی که بدن را به دیوار چسبانده اید، به بالا حرکت دهید و خود را کاملاً صاف کنید. برای بهبودی بیشتر رباط های صلیبی، بهتر است حرکت فوق را چندین مرتبه طبق تشخیص پزشک معالج انجام دهید.

بلند کردن پاشنه

بهتر است به منظور حفظ تعادل، از یک صندلی برای انجام تمرین درمانی فوق کمک بگیرید. سپس به عرض شانه، پاهای خود را باز کنید و به سمت جلو، پنجه و انگشتان پاهایتان را قرار دهید. خیلی آرام از زمین پاشنه پا خود را بلند کنید و در همان موقعیت چند ثانیه بایستید و بعد پاشنه پا را خیلی آهسته روی زمین گذاشته و با هدف تسریع در روند بازیابی، چندین مرتبه تمرین فوق را به شیوه صحیح انجام دهید.

کشش همسترینگ

از دیگر تمرینات درمانی مناسب برای درمان پارگی لیگامان صلیبی، کشش همسترینگ است که در تمرین فوق بایستی نخست روی زمین بنشینید و پاهایتان را صاف قرار دهید. به هیچ وجه در تمرین کشش همسترینگ پاهای خود را خم نکنید. کف هر دو دست را به مدت سی ثانیه به سمت جلو بر زمین قرار دهید و دوباره به شکل طبیعی بازگردید. چندین مرتبه برای بازدهی بهتر زانوی آسیب دیده، تمرین فوق را انجام دهید. دقت داشته باشید که در این کشش نبایستی زانوها قفل شود و یا پاهای شما خم شود.

  • نخست ایستاده و هر دو پا را همراستای خود قرار دهید. با قرار دادن هر دو دست بر روی ران، سعی کنید پای چپ خود را مقداری حرکت دهید و به سمت عقب ببرید و همچنین با دولا کردن پای راست، زانو و ساق پا را در امتداد هم قرار دهید. به این ترتیب پا را صاف و خیلی آرام، زانوی پای راست را خم کنید. توصیه می شود حرکت فوق را با جایگزین کردن پاها تا ده مرتبه در طی روز انجام دهید.

Ø    Physiotherapy: شیوه درمانی دیگر برای پارگی لیگامان های صلیبی، انجام فیزیوتراپی است. این تکنیک درمانی از معالجات باصرفه، ایمن و در عین حال کاربردی است که با کمک روش های گوناگون غیر دستی و یا دستی و نیز دستگاه های به خصوص در مجهزترین کلینیک فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر به اصلاح و تحریک بافت ها مانند تقلیل درد، تقلیل التهاب و ورم، تسکین درد، گردش خون بیشتر در سلول های صدمه دیده، تقلیل گرفتگی و خشکی و انقباض ماهیچه ها، انعطاف بهتر و تقلیل ناتوانی لیگامان ها کمک زیادی می کند و در نتیجه سبب تسریع روند بهبودی رباط های صلیبی صدمه دیده و راندمان بهتر زانوها می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی را مطالعه کنید.

فیزیوتراپیست های مجرب و حاذق ما در این حوزه، براساس موقعیت شخص بیمار برای معالجه، برنامه مناسب و به خصوصی را تجویز و ارائه می دهند. همان طور که گفتیم، ممکن است شیوه های درمانی به صورت غیر دستی و یا دستی با توجه به میزان ضرب خوردگی به بیمار تجویز شود. تمامی متدهای درمانی فاقد پیامدهای جانبی بوده و اشخاص کاندیدای آن پیش و یا حتی پس از جراحی هم می توانند از فواید درمانی آن بهره مند شوند. شیوه های فوق عبارتند از:

ماساژ درمانی و Chiropractic: این تکنیک درمانی که از جمله متدهای دستی و بسیار کاربردی محسوب می شود، فیزیوتراپیست با کمک دست و انجام ماساژهای دایره ای شکل در ناحیه زانوی ضرب خورده که کایروپراکتیک نامیده می شود، به درمان و کاهش دردهای موجود کمک بسیار می کند. متد درمانی فوق سبب تقلیل ورم و درد زانو، جریان خون بهتر و در عین حال کاهش صدمه وارده به لیگامان های صلیبی در فرد مبتلا می شود.

Ultrasound therapy: در متد درمانی فوق توسط دستگاه Ultrasound به وسیله امواج فراصوت به اصلاح و به حرکت در آوردن عصب ها و بافت های موجود در رباط های صلیبی کمک می شود. به طور کلی امواج فوق با نفوذ به بافت های عمقی در ترمیم و بازسازی این بافت ها بسیار موثر هستند. اغلب اشخاصی که در تمرینات ورزشی و یا رانندگی با پارگی رباط های صلیبی مواجه شده اند، برای تسریع در روند معالجه و بهبودی کامل، می توانند تحت این تکنیک درمانی قرار گیرند. شما با انجام ماساژ ملایم که معمولاً فاقد صدمه و کشش است و از همه مهمتر هزینه به صرفه، امکان بهره مندی از فواید درمانی غیر تهاجمی و ایمن اولتراسوند تراپی را دارید.

سرما و گرما درمانی: شیوه های فوق که از دیگر متدهای درمانی فیزیوتراپی به شمار می آید، با افزایش گردش خون و از بین بردن ورم و دردهای موجود در ناحیه زانو به روند بهبودی پارگی لیگامان های صلیبی کمک می کند و در نتیجه سبب بهبود موقعیت زانو در فرد مبتلا می شود.

لیزرتراپی: فیزیوتراپیست های مجرب و حاذق ما در بیمارستان ایرانشهر، در شیوه فوق با جابجایی و به کاربردن جریان الکتریکی به زانوی ضرب خورده البته به صورت کاملاً کنترل شده و از طریق دستگاه های متعدد و شیوه های گوناگون، روند لیزر تراپی را روی فرد آسیب دیده با هدف تسریع در فرآیند بهبودی انجام می دهند.

Ozone therapy: این گاز که در متد درمانی فیزیوتراپی برای درمان پارگی لیگامان های صلیبی استفاده می شود، با اثر ضد التهابی که به همراه دارد، با بهبود گردش خون و تقلیل ورم و التهاب در بخش های ضرب خورده زانو، روند بهبودی را تسریع می بخشد. فیزیوتراپیست های مجرب و کارآمد ما در بیمارستان خصوصی با انجام این تزریق به مفصل زانو، به بازسازی و تحریک لیگامان های صلیبی صدمه دیده کمک نموده و در نتیجه سرعت فرآیند معالجه را افزایش می دهند.

Ø    تزریق PRP  (پلاسمای غنی شده از پلاکت): متد فوق به بهبود و مهار پارگی لیگامان های صلیبی زانو کمک کرده و با تسکین و تقلیل درد و همچنین اصلاح و بازسازی عضلات، غضروف و استخوان ها کمک شایانی به ترمیم ACL می کند. پزشک معالج در پی آر پی به درون مفصل صدمه دیده موجود در ناحیه زانو مستقیماً تزریق پلاسمای غنی شده از Platelet را انجام می دهد. در واقع تزریق PRP از معالجات کمابیش تهاجمی به شمار می آید.

Ø    جراحی: روش انتهایی برای درمان مشکلات مربوط به پارگی رباط صلیبی و یا تسریع در روند بهبودی، جراحی است. چنانچه در پی اختلالات موجود در این ناحیه، پزشک متخصص نوع ضرب خوردگی شدید رباط ها را تشخیص دهد و از طریق سایر تکنیک های درمانی مانند تمرین درمانی و یا Physiotherapy بهبودی کامل به دست نیاید و یا پارگی ACL خیلی شدید باشد، مناسب ترین و موثرترین اقدام برای درمان، انجام جراحی است. در حقیقت جراحی فوق در راستای ترمیم و اصلاح لیگامان و رباط های صلیبی ضرب خورده روی شخص انجام می شود. جراحی ACL و LCL از متداول ترین جراحی های رباط صلیبی است. در وهله نخست، جراح ارتوپد به منظور انجام جراحی فوق در استخوان های Tibia و Femur دو شکاف ایجاد می کند و بعد بافت پیوندی که معمولاً از Patella tendon، تاندون چهارسر ران و یا hamstring گرفته می شود را به شکاف های فوق وارد می کنند. سپس با ترمیم لیگامان ها نسبت به فیکس کردن بافت های پیوندی در سوراخ های ایجاد شده، اقدامات اولیه را انجام می دهند. به طور معمول جراحی فوق که از موثرترین اقدامات درمانی محسوب می شود، تقریباً بین ده تا چهارده روز پس از ضرب خوردگی لیگامان ها و یا زانو روی شخص بیمار انجام می شود که در طی این بازه زمانی، انجام فعالیت های ورزشی مناسب در کنار فیزیوتراپی می تواند اقدامی موثر در راستای تقلیل التهابات و یا دردهای موجود در این ناحیه محسوب شود. البته ناگفته نماند که موارد نامبرده با بهبود ناحیه صدمه دیده به افزایش دامنه حرکتی رباط های صلیبی کمک زیادی می کند.

گفتنی است که در اغلب موارد و یا حتی در مواقعی که لیگامان ها به طور کامل از استخوان تفکیک شده اند، جراحان متخصص و متبحر بیمارستان خصوصی ایرانشهر، با انجام بخیه های خاص، مجدداً آن را به استخوان متصل می کنند.

مراقبت های پس از جراحی ACL

پس از انجام جراحی با موفقیت و تسریع در روند بهبودی و پیشگیری از پیامدها و صدمات جانبی، لازم است مراقبت های لازم انجام گیرد. مراقبت های فوق عبارتند از:

  •   تا چهارده روز پس از عمل جراحی از ایستادن بسیار اجتناب کنید، زیرا درصد این که شما با درد و یا تورم حاصل از جراحی و یا حتی تشدید آن همراه شوید، بسیار است.
  •   حتماً از یک بالش به مدت چهارده روز پس از جراحی در زیر زانوهای خود در زمان استراحت و یا دراز کشیدن استفاده کنید و سعی کنید زانوها را از سطح زمین بالاتر قرار دهید تا از میزان تورم موجود در ناحیه جراحی کاسته و روند جریان خون بهبود یابد.
  •   استفاده از زانوبندهای ویژه که از دستگاه آب سرد کن برخوردار هستند و یا قرار دادن کمپرس سرد در محل آسیب دیده، از مهمترین مراقبت های پس از جراحی محسوب می شود. لازم به توضیح است که پس از چند دقیقه اجازه دهید تا زانوهای شما اندکی گرم شود و دوباره آن ها را از طریق کمپرس سرد کنید. (توجه داشته باشید برای انجام این امر، زانوها بایستی کاملاً خشک باشند).

در انتها لازم است متذکر شویم که تعداد اشخاصی که به انجام جراحی فوق نیاز دارند، بسیار است که در پی آن توصیه می شود به متخصصین حاذق و مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر که در رابطه با انجام جراحی فوق توانسته اند نسبت به رقبای خود رتبه عالی را در این زمینه به دست آورند، مراجعه نموده و از امکانات موجود در این مرکز درمانی بهره مند شوید. این مجموعه درمانی در سطح کشور از بهترین بیمارستان های خصوصی به دلیل امکانات و تجهیزات به روز و مدرن درمانی شناخته می شود. به طور کلی از عمده ترین اختلالاتی که پیوسته تمامی ورزشکاران با آن مواجه هستند، پارگی لیگامان های صلیبی است که در پی انجام جراحی، امکان حضور در تمرینات و یا مسابقات را نخواهند داشت؛ لذا فیزیوتراپیست های کارآمد و خبره ما در بیمارستان ایرانشهر، با توجه به تخصص و سوابق درخشان در این امر می توانند اثر شایانی در تسریع روند بهبودی شما به همراه داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو را مطالعه کنید.

مدت زمان دوران بازیابی پس از جراحی زانو

طبق بررسی های پزشکی انجام شده توسط جراحان متخصص این امر، باید گفت که بازه زمانی قطعی و یا دقیقی برای دوران بازیابی و بهبودی کامل شخص مبتلا به این عارضه مشخص نشده است. پارگی و یا کشیدگی های فوق بنا بر موقعیت توانمند بودن و سلامت بدن هر شخص و معالجه دیرهنگام و یا بلافاصله و در عین حال مقدار، شدت و نوع ضرب خوردگی ممکن است برای دوران بهبودی تاثیرگذاشته و هر شخص یک بازه زمانی متغیری را در راستای حفظ سلامتی و التیام زانوها سپری کند. احتمال دارد در عرض هفت روز با توجه به خفیف بودن صدمات وارده به این ناحیه، شخص بیمار بهبودی زانوی خود را به طور کامل به دست آورد و شاید به تدریج پس از گذشت چندین ماه و رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی، تا چندین ماه پس از پارگی رباط صلیبی به علت اقدام دیرهنگام و یا حاد بودن معالجه، بهبودی کامل پس از جراحی فوق حاصل نشود و بیمار به مراقبت های درمانی بیشتری تحت نظر فیزیوتراپیست های مجرب نیاز داشته باشد. اما به طورکلی معالجه صدمات خفیف تا هفت روز و ضرب خوردگی های متوسط هم ممکن است تا شصت روز نیاز به طول درمان و گذراندن دوران بازیابی داشته باشد که در این راستا متخصصین باسابقه و متبحر ما در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهند.

پیامدهای پارگی رباط صلیبی

گفتیم که لیگامان های صلیبی از مهمترین رباط های زانو هستند که بنا بر دلایل متعدد، با صدمه و یا ضرب خوردگی همراه می شوند. در پی صدمات فوق، چنانچه معالجه به هنگام انجام نشو،د شاید پیامدهای دیگری در بدن و یا حتی زانوها ایجاد شود که به احتمال بسیار به دلیل این که مهمترین عضو بدن محسوب می شوند، در امور شخصی و روزانه فرد مشکلاتی را به دنبال دارند. از مهمترین پیامدهای حاصل از ACL می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •   عدم تعادل و عدم توانایی زانوها، یکی از بارزترین پیامدهای ناشی از پارگی لیگامان های صلیبی است.
  •   ریسک ابتلا به کوچک شدن مفصل و غضروف زانو، Patellofemoral arthritis و Arthrosis در این گروه از مبتلایان تا حد بسیار افزایش می یابد.
  •   یکی دیگر از پیامدهای کشیدگی لیگامان های صلیبی، ضعف زانوها و سستی بسیار ماهیچه ها است.
  •   تحلیل رفتگی و حتی تخریب زانوها که بخشی از صدمات مینیسک زانوها محسوب می شود، از دیگر پیامدهای پارگی لیگامان صلیبی است که نیاز به مراقبت های درمانی، کایروپراکتیک و یا فیزیوتراپی دارد.
  •   افرادی که در زمان قدم زدن و یا ایستادن با مشکلات حرکتی و یا نداشتن تعادل همراه هستند، ممکن است طبق تشخیص پزشک معالج با کشیدگی رباط های صلیبی همراه باشند.

برای اطلاع از نحوه راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی لطفا روی لینک آن کلیک نمایید. همچنین برای شناخت مراقت های ویژه یک سال بعد از عمل رباط صلیبی کلیک کنید.

روش های پیشگیری از پارگی رباط صلیبی

در مجموع متدهای درمانی و در عین حال ممانعت به خصوصی به منظور صدمات فوق وجود ندارد، اما با انجام بعضی از الزامات و پیروی از بعضی از دستورالعمل های پزشکی، به تقلیل ریسک پارگی و یا کشیدگی رباط های صلیبی کمک شایانی می کند:

–        توصیه می شود از فشار آوردن و یا حرکات ناگهانی که ممکن است به زانوها فشار بسیاری را وارد کند، خودداری کنید.

–        دویدن و یا گرم کردن و آمادگی بیشتر بدن پیش از انجام تمرینات فیزیکی، یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

–        مصرف ویتامین ها و محصولات غذایی مورد نیاز بدن که به تقویت و استقامت لیگامان ها و حتی تاندون ها کمک زیادی می کند، از پارگی و یا کشیدگی رباط های صلیبی زانو پیشگیری می کند.

در انتها خاطرنشان می شویم که استفاده از زانوبندهای محافظتی در فعالیت های ورزشی که احتمال این که به زانو فشار بسیاری وارد شود، الزامی است.

پیشنهاد می کنیم از پست تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک دیدن کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله، سعی کردیم اطلاعات لازم در خصوص پارگی رباط صلیبی را همراه با شیوه های پیشگیری و مناسب ترین تکنیک های درمانی موثر در اختیار شما قرار دهیم. گفتیم که افراد مبتلا به پوکی استخوان، آرتروز زانو، سالمندان و یا مبتلایان به اضافه وزن بالا از مبتلایانی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار می گیرند. توصیه می شود برای بهره مندی از بهترین و به روزترین روش های تشخیصی به بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران مراجعه کنید.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست پرانتز لگن دیدن کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید