لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

Table of Contents

در این مقاله قصد داریم تا ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو را بررسی نماییم.

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو نقش اساسی در بهبودی سریع تر بیمار بعد از جراحی زانو دارند. این ورزش ها کمک می کنند که بیمار به وضعیت جدید مفصل خود عادت کرده و فعالیت ها را بدون مشکلاتی مانند درد و فشار به زانو از سر گیرد. این ورزش ها در هر بازه زمانی بعد از عمل جراحی متفاوت می باشند.

اما به راستی برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد ؟

عده ای فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را توصیه می کنند.

ویدئو ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

به عنوان مثال در روزهای ابتدایی باید با همکاری پزشک و بعد از چند هفته به تنهایی و در منزل انجام شوند. لازمه شروع فعالیت هایی مانند ورزش حرفه ای، رانندگی و پیاده روی طولانی مدت و … اجرای صحیح ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو است.

در این مقاله در مورد انواع ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو و شکل صحیح اجرای هر کدام صحبت خواهیم کرد. همراه شما هستیم.

با شرایط تعویض مفصل زانو در ابتدا آشنا شوید.

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

  1. چرخش مچ
  2. بالا و پایین کردن پا بدون خم کردن
  3. خم کردن زانو
  4. کشش پا
  5. پیاده روی
  6. کشش صاف کردن زانو

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:

جراحی تعویض مفصل زانو چیست و به چه علت انجام می شود؟

مراقبت های پیش و پس از عمل تعویض مفصل زانو به چه صورت می باشند؟

فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو به چه صورت است؟

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه اهمیتی دارند؟

اقدامات احتیاطی در مورد ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی است؟

ورزش های مفید بعد از عمل تعویض مفصل زانو کدامند؟

در صورت بروز آسیب، زمان انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه اقدامی باید انجام شود؟

کدام گروه از ورزش ها بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممنوع می باشند؟

 

جراحی تعویض مفصل زانو چیست و به چه علت انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل زانو چیست و به چه علت انجام می شود؟
جراحی تعویض مفصل زانو چیست و به چه علت انجام می شود؟

آرتروپلاستی یا تعویض زانو، نوعی از جراحی های پروتز است که در آن مفصل زانو، ران یا ساق پا با پروتزی مصنوعی جایگزین می شود. این جراحی درمانی است و در افرادی انجام می شود که به علت آسیب دیدگی مفصل زانو دچار دردهای شدید در این ناحیه می شوند. در مورد این جراحی به طور مفصل تر در این بخش صحبت خواهیم کرد.

اگر این کار تحت نظر یک دکتر خوب برای تعویض مفصل زانو انجام شود دردهای بعد از عمل حداقلی خواهند بود.

هدف از آرتروپلاستی

هدف از جراحی آرتروپلاستی درمان و تسکین بیمار است. در افرادی که آسیب دیدگی زانو در آن ها بسیار شدید بوده تا جایی که از درد این ناحیه توانایی راه رفتن را از دست داده باشند، این جراحی انجام می شود. آرتروپلاستی یا جایگزینی مفصل اصلی با مفصلی مصنوعی، دردهای بیمار را کاهش می دهد.

همچنین در بیمارانی که به علت آسیب دیدگی زانو نمی توانند به فعالیت های روزمره به خصوص راه رفتن بپردازند، کمک می کند که فعالیت های خود را به صورت معمول از سر گیرند. این جراحی نخستین بار در سال 1968 میلادی انجام شد و به تدریج استقبال از انجام آن شدت گرفت.

امروزه جراحی تعویض مفصل زانو یکی از جراحی های پرطرفدار برای افرادی است که زانوی آن ها در اثر مشکلاتی مانند التهاب، آرتروز و … آسیب دیده باشد.

علت از بین رفتن مفصل زانو

مفصل زانو در اثر مشکلات مختلف دچار درد و آسیب دیدگی می شود. یکی از رایج ترین علل آسیب دیدگی این ناحیه، وزن بالاست. هر کیلو اضافه وزن، فشار به مفاصل به خصوص مفصل زانو را 5 برابر می کند.

این مسئله موجب تحلیل سریع تر غضروف میان مفاصل زانو و سایش استخوان ها در سر مفصل می شود. این مسئله علاوه بر درد و سر و صدا هنگام راه رفتن، به مرور دچار فرسایش و ترک خوردن مفصل نیز می شود و در نهایت بیمار برای درمان تنها باید مفصل زانو را با اندامی مصنوعی تعویض کند.

برای تعویض این مفصل، از جراحی استفاده می شود و یکی از بهترین مراکز برای انجام این جراحی، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

مراقبت های پیش و پس از عمل تعویض مفصل زانو به چه صورت می باشند؟

مراقبت های پیش و پس از عمل تعویض مفصل زانو به چه صورت می باشند؟
مراقبت های پیش و پس از عمل تعویض مفصل زانو به چه صورت می باشند؟

قبل و بعد از جراحی تعویض مفصل زانو بیمار به آمادگی هایی نیاز دارد. هدف از آمادگی های پیش از جراحی، تعیین دقیق وضعیت بیمار برای پزشک و آمادگی برای کاهش خطرات و مشکلات جراحی است و مراقبت های بعد از عمل به منظور بهبودی سریع تر و تسکین بیمار مورد نیاز می باشند.

به عنوان مثال آزمایشات رایج پیش از انواع جراحی ها مراقبت های پیش از جراحی و ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو از جمله اقداماتی هستند که بعد از جراحی باید انجام گیرند.

مراقبت های پیش از عمل تعویض مفصل زانو

پیش از عمل تعویض مفصل زانو، مراقبت های خاصی مورد نیاز است که اجرای آن ها روند عمل جراحی را ساده تر می کند. این مراقبت ها در درجه اول مانند هر جراحی دیگری شامل آزمایشاتی هستند که پیش از عمل برای بیمار تجویز می شوند. این آزمایشات وضعیت دقیق بیمار را برای پزشک مشخص می کنند.

از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش خون و آزمایشات مشخص کردن نوع بیهوشی اشاره کرد. همچنین تصویربرداری هایی برای مشخص کردن وضعیت دقیق مفصل زانو و شدت آسیب دیدگی نیز مورد نیاز است که پیش از عمل تعویض مفصل زانو انجام می شود. نتیجه این آزمایشات، نوع پروتزی که به عنوان مفصل جدید قرار می گیرد را مشخص می کنند.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

بعد از انجام این عمل نیز مراقبت هایی مورد نیاز است تا بیمار، روند بهبودی را سریع تر طی کرده و دوران نقاهت، کوتاه تر و ساده تر شود. از جمله این مراقبت ها می توان به ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو اشاره کرد.

همچنین پزشک بعد از جراحی، برخی مسائل را برای بیمار پرهیز نموده و برخی نکات را اجباری می کند که اجرای آن ها در راحت سپری کردن دوران نقاهت الزامی می باشد.

از دیگر اقدامات مهمی که بعد از عمل تعویض مفصل زانو باید به آن توجه شود، مصرف داروهای تجویزی به خصوص آنتی بیوتیک هاست که نتیجه گیری از جراحی را قطعی می کنند. آنتی بیوتیک ها مانع عفونت شده و به بدن کمک می کنند تا عضو جدید را راحت تر بپذیرد.

همان طور که از اطلاعات این بخش مشخص است، بخش زیادی از مراقبت های قبل و بعد از عمل تعویض مفصل زانو به پزشک بستگی دارد. در بیمارستان ایرانشهر، بهترین پزشکان با به روزترین دستگاه ها و ابزار برای انجام عمل تعویض مفصل زانو آماده خدمت رسانی به بیماران می باشند.

فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو به چه صورت است؟

فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو به چه صورت است؟
فرآیند جراحی تعویض مفصل زانو به چه صورت است؟

همان طور که در بخش قبل گفته شد، در قدم اول عمل تعویض مفصل زانو، بیمار آزمایشاتی که توسط پزشک مشخص می شود را انجام می دهد.

این آزمایشات در کنار معاینات پزشکی، وضعیت دقیق و شدت آسیب دیدگی مفصل را برای پزشک مشخص می کنند. برخی از بیماران نیازی به تعویض کلی مفصل نداشته و تنها با جایگزین کردن قسمتی از مفصل، آسیب دیدگی آن ها درمان می شود. اما در برخی دیگر، صدمه وارده شدیدتر بوده و نیاز به مراقبت های جدی تری است.

در این بخش از مقاله ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو در مورد یکی از مهم ترین مراحل این جراحی یا فرآیند حین عمل صحبت خواهیم کرد.

روند جراحی تعویض مفصل زانو

در اولین مرحله از عمل تعویض مفصل زانو، پزشک، شکافی را در قسمت جلویی زانو و به وسیله ابزارهای مخصوص جراحی ایجاد می کند. این برش به منظور دید دقیق پزشک به مفصل انجام می شود.

بعد از ایجاد برش، اولین قسمت از مفصل زانو که به منظور جایگزینی مفصل نیاز به جابجایی دارد، کاسه زانو می باشد. کاسه زانو لایه ای سخت و محافظ مفصل است که در خارجی ترین بخش زانو بعد از پوست قرار دارد. برای دسترسی به مفصل اصلی، جابجایی این قسمت الزامی می باشد.

سپس سر استخوان ران به عنوان اولین بخش آسیب دیده از بدن خارج شده و با پروتز جایگزین می شود. اتصالات پروتز در محل مفصل با موادی مخصوص که در اصطلاح سیمان استخوان نام دارند، انجام می شود.

این مواد به اتصال محکم و استحکام پروتز کمک می کنند. بعد از این مرحله، به ترتیب درشت نی، مفصل اصلی و سایر قسمت های آسیب دیده با مفصلی مصنوعی و جدید جایگزین شده و در نهایت کاسه زانو به محل قبل خود برگردانده می شود. بعد از اتمام این مراحل و بخیه برش، بیمار برای مراقبت های نهایی تا زمان هوشیاری به ریکاوری منتقل می شود.

تمام این مراحل در بیمارستان ایرانشهر توسط بهترین تیم جراحی عمل تعویض مفصل زانو انجام می شوند. ابزارهای به کار گرفته شده در این بیمارستان نیز از به روزترین و جدیدترین متریال جراحی در سطح جهان می باشند.

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه اهمیتی دارند؟

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه اهمیتی دارند؟
ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه اهمیتی دارند؟

همان طور که گفته شد، در کنار مراقبت های احتیاطی و مصرف داروهایی که بعد از عمل تعویض مفصل زانو توسط پزشک تجویز می شوند، بخش مهمی از بهبودی به ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو و کیفیت آن ها بستگی دارد. ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو مزایای زیادی دارند.

به همین دلیل، تمام پزشکان به بیمارانی که نیاز به انجام این جراحی دارند، آمادگی برای انجام این فعالیت ها را در جلسات مشاوره پیش از عمل توصیه می کنند. برخی از مهم ترین مزایای ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو به شرح زیر می باشند.

بالا بردن آستانه تحمل درد

بالا بردن آستانه تحمل درد یکی از مهم ترین مزایای ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو می باشد. طبیعتا جایگزینی مفصل طبیعی و اصلی با مفصلی مصنوعی، مشکلاتی به همراه دارد که شایع ترین آن ها درد بعد از جراحی است.

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو به بیمار کمک می کنند که آستانه درد در وی افزایش پیدا کند. همچنین روش های تسکین فوری درد در آموزش این ورزش ها به بیمار داده می شود که این مسئله نیز به تسکین سریع تر و بهبودی راحت تر کمک می کند.

جلوگیری از آسیب مجدد

دیگر فایده ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، جلوگیری از آسیب مجدد به زانو و مفصل آن است. به طور کلی، ورزشکاران نسبت به سایر افراد عادی از قدرت بدنی بالاتری برخوردار می باشند. این قدرت نه به معنای زور، بلکه به معنای آمادگی بدنی و مقاومت نسبت به مشکلات و آسیب هاست.

ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو نیز به بیماران کمک می کنند که مقاومت آن ها نسبت به ضربه و حوادث بیشتر شده و با یادگیری نکات احتیاطی به شکل مناسب تری از خود مراقبت کنند.

بهبودی سریع تر

بهبودی سریع تر
بهبودی سریع تر

مهم ترین مزیت ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو را می توان بهبودی سریع تر دانست. هر چقدر بیمار، تمرینات ورزشی را جدی تر پیگیری کند، روند بهبودی سریع تر سپری می شود.

اکثر بیمارانی که بهبودی آن ها در کوتاه مدت رخ داده و زودتر به فعالیت های روزمره خود باز می گردند، برنامه های ورزشی مشخص شده توسط پزشک را به طور منظم و دقیق انجام داده اند.

به خصوص در بیماران جوان تر که شدت و میزان فعالیت های روزانه آن ها بیشتر است، اتمام سریع تر دوران نقاهت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو به این موضوع کمک می کنند.

اقدامات احتیاطی در مورد ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی است؟

اقدامات احتیاطی در مورد ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی است؟
اقدامات احتیاطی در مورد ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو شامل چه مواردی است؟

هر چند ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو در بهبودی سریع تر بیمار نقش اساسی دارند، اما در صورت انجام بدون دقت می توانند آسیب دیدگی را از  قبل بیشتر کرده و در مواردی بیمار را نیازمند جراحی ترمیمی کنند.

به منظور جلوگیری از این مشکل، برخی اقدامات احتیاطی به شرح زیر وجود دارند که اطلاع از آن ها برای بیمارانی که عمل تعویض مفصل زانو را انجام می دهند، ضرورت دارد.

انتخاب فعالیت ها زیر نظر پزشک

اولین اقدام احتیاطی برای انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، انتخاب نوع فعالیت ورزشی زیر نظر پزشک است. بیشتر پزشکان پیش از جراحی، فیزیوتراپی را به بیمار معرفی می کنند تا روند اجرای فعالیت های بدنی زیر نظر وی پیگیری شود.

فیزیوتراپ بلافاصله بعد از عمل، دستور تمرینات را برای بیمار مشخص می کند و در هفته های ابتدایی به طور شخصی به شدت و نوع تمرینات رسیدگی می کند. برای جلوگیری از بروز مشکل، از هر گونه اقدام خودسرانه باید پرهیز کرد.

همراهی با یکی از اعضای خانواده

دیگر اقدامی که به جلوگیری از بروز مشکل و آسیب بعد از انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو کمک می کند، همراهی با یکی از اعضای خانواده پیش از انجام فعالیت های ورزشی است.

حتی زمانی که فیزیوتراپ اجازه انجام فعالیت های ورزشی در منزل را برای بیمار صادر می کند، همراهی یکی از اعضای خانواده در زمان اجرای تمرینات الزامی می باشد.

این کار کمک می کند که در صورت بروز مشکلاتی مانند گرفتگی زانو، درد ناگهانی و حتی مشکلات تنفسی یا قلبی ناشی از افزایش فعالیت، اقدامات مراقبتی یا اطلاع به پزشک به موقع انجام شود.

شدت دادن تمرینات به مرور

تمرینات و حرکات ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل زانو باید به مرور شدت یابند. در روزهای ابتدایی، تمرینات با کمک پزشک انجام می شوند.

به عبارت دیگر بیمار به تنهایی زانوی خود را حرکت نداده و تحرک زانو با همکاری پزشک انجام می شود. اما به مرور و با قوت گیری مفصل زانو، بیمار می تواند به تنهایی به فعالیت بپردازد.

بهتر است بیمار از انجام هر گونه فعالیت اضافی یا شدیدتر نسبت به تمرینات بازه زمانی مشخص شده پرهیز کند. در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی زانو وجود خواهد داشت.

دقت به کوچک ترین عارضه

در نهایت، آخرین موردی که در ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو باید به آن توجه شود، دقت به کوچک ترین عارضه یا مشکلی است که حین یا بلافاصله بعد از انجام فعالیت های ورزشی رخ می دهد. به عنوان مثال در صورتی که بیمار حین انجام ورزش دچار دردی مداوم شده که با روش های تسکینی برطرف نشود، باید فورا پزشک را مطلع کرد. در چنین شرایطی احتمال آسیب مجدد به مفصل زانو یا جابجایی مفصل جدید وجود دارد.

در هفته های اول بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فعالیت های ورزشی باید زیر نظر پزشک و توسط دستگاه های مخصوص انجام شوند. بیمارستان ایرانشهر با برخورداری از به روز ترین دستگاه ها در این زمینه، آماده خدمت رسانی به تمام بیماران می باشد.

ورزش های مفید بعد از عمل تعویض مفصل زانو کدامند؟

ورزش های مفید بعد از عمل تعویض مفصل زانو کدامند؟
ورزش های مفید بعد از عمل تعویض مفصل زانو کدامند؟

ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو معمولا به محض بازگشت بیمار به خانه آغاز می شوند. در هفته اول و دوم ممکن است پزشک هیچ تمرینی را به طور مستقل و به تنهایی به بیمار توصیه نکند.

البته این مسئله به نوع جراحی و شدت آسیب بستگی دارد. اما در اکثر بیماران از هفته دوم، تمرینات ورزشی به طور شخصی قابل انجام بوده و پزشک تنها برای اطمینان و جلوگیری از بروز مشکل به فعالیت های بیمار نظارت می کند.

برخی از مفید ترین ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو در ادامه معرفی شده اند. اما باید دقت کرد که بدون تجویز پزشک از هر اقدام جانبی خودداری شود.

چرخش مچ

به منظور آمادگی بیشتر زانو برای راه رفتن و حفظ تعادل هنگام این کار، می توان از تمرین چرخش مچ استفاده کرد. در این تمرین، هر دو مچ بالاتر از سطح زمین گرفته شده و با کشیدن انگشتان پا به سمت خود و بالا و پایین کردن مچ به مفصل زانو فشار وارد می شود. این حرکت در کاهش درد و بالا بردن آستانه تحمل درد نیز مفید می باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست طول عمر تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

بالا و پایین کردن پا بدون خم کردن

تمرین بعدی بالا و پایین کردن پا بدون خم کردن زانوست. در این تمرین بیمار روی سطحی کاملا صاف دراز می کشد. سپس پاها بدون خم کردن زانو به بالا برده شده و پایین می آید. این تمرین، جزو ورزش هایی است که در روزهای ابتدایی با کمک پزشک انجام شده و از هفته دوم، بیمار باید به تنهایی با کمک ابزارهایی مانند کش مخصوص قادر به انجام آن باشد.

خم کردن زانو

خم کردن زانو دیگر حرکتی است که برای بالا بردن آستانه حرکتی زانو قابل انجام بوده و جزو تمرینات ساده نیز محسوب می شود.

در این تمرین، بیمار باید روی یک صندلی با ارتفاع مناسب نشسته و پا را در زیر صندلی خم نموده و سپس به حالت عادی برگرداند. این تمرین کمک می کند که زانو در فعالیت هایی مانند نشست و برخاست، خوابیدن، رانندگی و … دچار مشکل و دردهای شدید نشود.

کشش پا

در نهایت تمرین ساده کشش پا نیز به عنوان یکی از مناسب ترین ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو در خانه و بیمارستان قابل انجام می باشد.

در این حرکت، فرد حین این که روی یک صندلی با ارتفاع مناسب می نشیند، صندلی دیگری را دقیقا روبروی خود قرار می دهد. سپس هر پا را به مدت چند دقیقه به طور صاف و با کشیدگی کامل روی صندلی مقابل قرار می دهد. این کار نیز برای بالا بردن آستانه حرکت زانو مفید می باشد.

ورزش های بعد از عمل عوض کردن مفصل زانو به این موارد خلاصه نمی شوند. سایر تمرینات تخصصی بعد از معاینه کامل بیمار طبق دستور العملی مشخص به بیماران ارائه می شوند. یکی از بهترین مراکز برای معاینه دقیق و انجام جراحی بیماران نیازمند این عمل، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

در صورت بروز آسیب زمان انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، چه اقدامی باید انجام شود؟

در صورت بروز آسیب زمان انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، چه اقدامی باید انجام شود؟
در صورت بروز آسیب زمان انجام ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، چه اقدامی باید انجام شود؟

یکی از نگرانی های مهم بیماران در مورد انجام فعالیت های ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل زانو، درد و آسیب دیدگی مجدد هنگام انجام این تمرینات است. در روزهای ابتدایی، اجرای تمرینات با شدت های مختلفی از درد همراه خواهد بود.

این مسئله به آمادگی جسمانی بیمار پیش از عمل بستگی دارد اما با مداومت در اجرای ورزش و اجرای صحیح آن به مرور از درد اولیه کاسته می شود.

اما در صورتی که بیمار حین انجام ورزش در منزل، دچار آسیب دیدگی یا دردی خارج از حد تحمل شود، باید فورا به پزشک مراجعه کند.

احتمال آسیب دیدگی به صورت جابجایی مفصل یا ترک آن در صورتی که بیمار تمرینات را به طور شدید انجام دهد، وجود دارد که این مورد بعد از تصویربرداری از زانو مشخص شده و اقدامات درمانی متناسب با آن انتخاب می شوند.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست تست ورزش قلب برای چیست دیدن کنید.

کدام گروه از ورزش ها بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممنوع می باشند؟

کدام گروه از ورزش ها بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممنوع می باشند؟
کدام گروه از ورزش ها بعد از عمل تعویض مفصل زانو ممنوع می باشند؟

فعالیت های ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل زانو به چند بازه زمانی تقسیم می شوند. در هر بازه، نوع فعالیت ها و شدت و زمان آن ها متفاوت می باشد.

به عنوان مثال در روزهای ابتدایی، بیمار تنها قادر به انجام فعالیت هایی است که با کمک پزشک انجام می شوند. اما بعد از هفته اول، امکان اجرای برخی حرکات به تنهایی یا با کمک دستگاه و ابزار مخصوص وجود دارد.

به طور کل، برخی فعالیت های شدید و سنگین مانند ورزش حرفه ای، سوارکاری، شنای حرفه ای، دو و میدانی، کشتی و … که فشار زیادی به زانو وارد می کنند، تا چند ماه بعد از عمل ممنوع می باشند. در صورت اجرای صحیح توصیه های پزشک، بیمار می تواند این فعالیت ها را به صورت تمرینی و با کم ترین شدت ممکن از ماه سوم آغاز کند.

بررسی دقیق وضعیت بیمار و تشخیص زمان مناسب شروع فعالیت های جانبی دیگر، مسئله ای بسیار مهم است که اشتباه در تشخیص آن می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار شود.

از این رو برای تشخیص و انجام جراحی، تنها باید به پزشکان حاذق و با تجربه و مراکز معتبر مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرد.

سوالات متداول

ورزش‌های خطرناک پس از جراحی مفصل زانو چیست؟

  1. فوتبال
  2. بسکتبال
  3. ورزش های رزمی
  4. وزنه برداری
  5. دویدن
  6. طناب زدن

اقدامات احتیاطی پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

  • راه رفتن با عصا یا واکر 
  • دسترسی آسان به وسایل
  •  استفاده از یخ و گرما 
  • داروهای مسکن 
  • فیزیوتراپی 

منبع:

j17479

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید