لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

تست ورزش قلب برای چیست

تست ورزش قلب برای چیست

Table of Contents

در مقاله ای اخیر سایت بهترین متخصص قلب در تهران، تلاش کرده ایم تا در زمینه تست ورزش قلب برای چیست اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان علاقمند به این موضوع قرار دهیم.

از شما دعوت می کنیم ما را تا انتهای این مقاله، همراهی کنید.

ویدئو تست ورزش قلب برای چیست

این آزمایش از آن جهت انجام می گیرد که نشان دهد، هنگامی که فرد در حال انجام حرکات ورزشی می باشد، بدن وی، به چه میزان به خون و اکسیژن نیاز دارد و به چه میزان مصرف این دو مورد در بدن فرد، افزایش پیدا می کند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می کنیم از پست تست تیلت قلب دیدن کنید.

اینفوگرافیک تست ورزش قلب برای چیست

اینفوگرافیک تست ورزش قلب برای چیست
اینفوگرافیک تست ورزش قلب برای چیست

تست ورزش قلب که به آن تست استرس ورزشی نیز می گویند، در حقیقت همان نوار قلب است. اما تفاوت آن با نوار قلب های معمولی در آن است که در این روش، هنگامی که فرد در حال انجام حرکات ورزشی می باشد، به صورت مداوم از وی نوار قلب گرفته می شود.

تست ورزش قلب برای چیست؟

  • تعیین علت درد قفسۀ سینه
  • تعیین ظرفیت و توانمندی قلب
  • تعیین میزان مناسب ورزش
  • تعیین اختلالات ریتم قلب طی ورزش
  • تشخیص بیماری عروق کرونر
  • تشخیص مشکلات ریتم قلب (آریتمی)
  • تشخیص بیماری قلبی
  • تعیین زمان عمل جراحی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش تست ورزش قلب برای چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

پیش گفتار

تست ورزش قلب چیست

تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد

چگونگی بررسی تست ورزش قلب

انواع تست ورزش قلب

تست ورزش قلب چیست

تست فعالیت قلب بدون ورزش چیست

تست فعالیت قلب به روش هسته ای

تست ورزش قلب برای چیست

عوارض تست ورزش قلب چیست

نتیجه تست ورزش قلب

سخن پایانی

تست ورزش قلب برای چیست

تست ورزش قلب چیست
تست ورزش قلب چیست

همان طور که در پیش گفتار به آن اشاره شد، تست ورزش قلب بر روی افراد در هنگام انجام حرکات ورزشی انجام می گیرد و نشانگر میزان افزایش میزان خون رسانی و اکسیژن رسانی به بدن می باشد.

علاوه بر آن، این تست، میزان کافی بودن میزان خونی که در هنگام انجام حرکات ورزشی، از طریق سرخرگ های کرونری به قلب وارد می شود را، بررسی می نماید. همچنین در تست قلب می توان میزان فعالیت عضله قلب را نیز به صورت دقیق، مورد بررسی قرار دارد. این تست با نام های بسیاری شناخته می شود.

از جمله این اسامی، می توان به تست تردمیل و تست نوار متحرک اشاره نمود. همچنین تست تحمل ورزش نیز از دیگر اسامی تست ورزش قلب می باشد. تست ورزش قلب، از آن جهت انجام می گیرد که چنان چه در فرد احتمال وجود بیماری سرخرگ کرونری وجود داشته باشد، نشان داده شود.

همچنین، چنان چه فرد در هنگام انجام این تست، احساس درد در ناحیه قفسه سینه داشته باشد، این خود نشانگر نوعی بیماری قلبی می باشد. تست ورزش قلب، در حقیقت نشانگر این امر می باشد که هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت شدید ورزشی می باشد، میزان تامین خون که از طریق سرخرگ به قلب وارد می شود، کاهش و یا افزایش می یابد.

در مقاله ای که پیش روی شماست به بررسی موضوع ” تست ورزش قلب برای چیست ” پرداخته ایم. از تمامی علاقمندان به این مبحث، دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشند.

در تست ورزش قلب، فعالیت بدنی فرد تا حدی انجام می گیرد که هیچ گونه صدمه فیزیکی به فرد، وارد نشود

در تست ورزش قلب، فعالیت بدنی فرد تا حدی انجام می گیرد که هیچ گونه صدمه فیزیکی به فرد، وارد نشود. از طرفی در شرایطی که بیمار در حال مصرف قرص و یا داروهای مرتبط با قلب می باشد، با انجام این تست، می توان میزان سودمندی این داروها را و میزان تاثیر آنها را بر روی فرد، به دقت بررسی نمود.

از طرفی، در بسیاری از مواردی که فرد به مشکلات خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب، دچار می باشد، پزشکان همواره روش های مختلفی را متناسب با شرایط بیمار، بر روی وی آزمایش می نمایند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را بگیرند.

تست ورزش قلب همچنین راهی است برای نشان دادن این امر که آیا این روش ها، بر روی فرد بیمار، مؤثر بوده است و آیا پیشرفتی در بهبود بیماری انجام گرفته است یا خیر! تست ورزش قلب، در حالتی انجام می گیرد که فرد در حال انجام فعالیتی می باشد که در آن فعالیت، بر قلب فشار وارد شده و از محاسبه این فشار، می توان مشکل فرد را مورد بررسی قرار داد.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص آنژیوپلاستی در تهران دیدن کنید.

در بیمارستان ایرانشهر، این کار در محیطی مجهز و به همراه کادری خبره و مجرب در امر پزشکی انجام می گیرد.

در بیمارستان ایرانشهر، این کار در محیطی مجهز و به همراه کادری خبره و مجرب در امر پزشکی انجام می گیرد. پرسنل بیمارستان ایرانشهر، این تست را در محیطی تحت کنترل کامل و تحت نظر متخصصی قلب انجام می دهند.

از جمله روش های انجام این تست در بیمارستان ایرانشهر، می توان به اندازه گیری و بررسی میزان فشاری که بر فرد در هنگام پیاده روی سریع و یا بالا رفتن از یک تپه، وارد می شود، اشاره کرد. این بررسی ها، با بهره گیری از تجهیزات به روز در دنیا، انجام می گیرند و نتایج این بررسی ها، کاملاً قابل استناد می باشند.

از جمله مواردی که در طول تست ورزش در بیمارستان ایرانشهر انجام می گیرد، توسط پرسنل مجرب در این زمینه، که عموماً یک تکنسین حرفه ای می باشد،  تعداد ضربان قلب در دقیقه و تعداد تنفس فرد می باشد. همچنین میزان فشار خون، آهنگ قلب و میزان احساس خستگی در فرد نیز، با دقت و ظرافت کامل، مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.

عموماً تست ورزش قلب، بر روی یک تردمیل انجام می گیرد

عموماً تست ورزش قلب، بر روی یک تردمیل انجام می گیرد. در این نوع از بررسی، از فرد بیمار درخواست می شود تا بر روی تردمیل به آرامی شروع به پیاده روی کند. البته در برخی از موارد از دوچرخه ثابت نیز استفاده می شود.

در این مقاله موضوع تست ورزش قلب برای چیست مورد بررسی قرار گرفته است.

در همین راستا به برخی از فعالیت های پرسنل بیمارستان ایرانشهر در زمینه انجام این تست، پرداخته ایم.

چنان چه شما نیز به این موضوع علاقمند می باشید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

در این حالت از فرد خواسته می شود تا به آرامی شروع به پدال زدن کند. در حین این بررسی ها، مشخص می شود که آیا قلب فرد با توجه به فشار وارده به قلب، به صورت طبیعی کار می کند و یا به صورت غیرطبیعی در حال انجام فعالیت می باشد.

اگر در تست ورزش قلب، مشخص گردد که قلب فرد به صورت غیرطبیعی در حال کار می باشد، می بایست مجددا تست ورزش بر روی فرد انجام گیرد. در این حالت، تست ورزش قلب برای فرد، می بایست با اکوکاریوگرافی انجام گیرد.

لازم است بدانیم که اکوکاردیوگرافی، در حقیقت یک تکنولوژی پیشرفته طب هسته ای می باشد که نشانگر مشکل قلبی بیمار، به صورت دقیق و کاملاً حرفه ای می باشد. در بیشتر موارد، انجام تست قلب در مراحل اولیه بررسی، از یک اکوی قلب آغاز می شود.

این بررسی در حالتی انجام می گیرد که فرد در حال استراحت می باشد

این بررسی در حالتی انجام می گیرد که فرد در حال استراحت می باشد. البته در برخی از موارد که فرد، قادر به انجام حرکات ورزشی نباشد، گاهاً از نوعی تست شیمیایی بهره گرفته می شود که در حقیقت قلب را در شرایط انجام حرکات ورزشی، قرار می دهد.

به این کار، شبیه سازی تست ورزش قلب می گویند. هنگامی که به فرد شوک شیمیایی وارد شد، در همان لحظه، از شخص نوار قلب گرفته می شود و یا عمل اکوکاردیوگرافی بر روی فرد انجام می گیرد. اما انجام تست ورزش قلب، شامل مراحل خاصی می باشد که در قسمت آتی به آن اشاره خواهیم کرد.

در حال حاضر شما در حال مطالعه مقاله ای مرتبط با ” تست ورزش قلب برای چیست ” می باشید. با ما همچنان همراه باشید.

تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد

تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد
تست ورزش قلب چگونه انجام می گیرد

برای انجام تست ورزش قلب، که عموماً در بیمارستان ایرانشهر توسط پرسنلی خبره و با تجربه در این زمینه و بهره گیری از تکنولوژی به روز دنیا، انجام می گیرد، از فرد بیمار خواسته می شود که از 12 ساعت پیش از انجام حرکات ورزشی، هیچ غذایی را میل نکند.

این توصیه از آن جهت می باشد که در بسیاری از موارد دیده شده است که خوردن و آشامیدن پیش از انجام تست ورزش قلب، باعث ایجاد حالت تهوع و ناراحتی در فرد شده است. البته در این زمینه خوردن مایعاتی همچون قهوه و چای و سودا و … نیز مجاز نمی باشد. تنها نوشیدنی مجاز پیش از انجام این آزمایش، آب می باشد.

همچنین بسیار مهم است که فرد بیماری که لازم است تست ورزش قلب را انجام دهد، پیش از انجام آزمایش، حتماً پزشک را از داروهایی که مصرف می نماید، مطلع سازد.

در این زمینه، پزشک تصمیم می گیرد که از چه مدت زمان، پیش از انجام تست ورزش قلب، فرد بیمار می بایست از مصرف آن داروها، خودداری نماید.

در برخی از موارد، داروهای مصرفی فرد، هیچ گونه تداخلی با آزمایش تست ورزش قلب نداشته و مصرف آنها بلامانع می باشد

البته در برخی از موارد، داروهای مصرفی فرد، هیچ گونه تداخلی با آزمایش تست ورزش قلب نداشته و مصرف آنها بلامانع می باشد. برای این امر، فرد می بایست حتماً پیش از انجام آزمایش با پزشک مربوطه، مشورت نماید و وی را از تمامی داروهای مصرفی خود، مطلع سازد.

در ارتباط با بیماران مبتلا به بیماری دیابت، باید این موضوع به اطلاع پزشک، حتماً رسانده شود. برای این افراد عموماً پزشک دستورات ویژه ای را در زمینه نحوه و میزان مصرف انسولین، تجویز می نماید. برای انجام تست ورزش قلب، ابتدا تکنسین با تجربه بیمارستان ایرانشهر، پوست فرد را برای قرارگیری الکترودها، آماده می نماید.

علاوه بر این، می بایست یک بازوبند بر روی بازوی فرد قرار گیرد. این امر برای اندازه گیری میزان فشار خون فرد در حین انجام تست ورزش قلب می باشد. پیش از انجام هر کاری، ابتدا تکنسین حرفه ای بیمارستان ایرانشهر، اقدام به گرفتن یک نوار قلب از فرد بیمار می نماید.

در مقاله ای که پیش روی شماست، به بررسی موضوع ” تست ورزش قلب برای چیست ” پرداخته ایم. اگر شما نیز از علاقمندان به این موضوع می باشید و در این زمینه کنجکاو می باشید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

نوار قلب اولیه در حالتی گرفته می شود که فرد به صورت کامل در حالت استراحت و ریلکس می باشد

نوار قلب اولیه در حالتی گرفته می شود که فرد به صورت کامل در حالت استراحت و ریلکس می باشد. پس از گرفتن نوار قلب در حال استراحت، از فرد خواسته می شود که بر روی دستگاه تردمیل و یا دوچرخه ثابت، برود. در بیمارستان ایرانشهر، انجام این آزمایش، با آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام می گیرد که بروز کوچکترین مشکل قلبی و عروقی را نشان می دهند.

در این حال، از فرد خواسته می شود که به مدت تقریبی بین 2 تا 3 دقیقه، بر روی تردمیل به آرامی راه برود و یا بر روی دوچرخه، به آرامی مشغول به رکاب زدن شود. پس از گذشت این مدت زمان، تکنسین کمی سرعت دستگاه را افزایش می دهد و مجددا به مدت 2 الی 3 دقیقه، سرعت را ثابت نگه می دارد.

در دقایق اولیه در حقیقت فرد می بایست به صورت آهسته ورزش کند

در دقایق اولیه در حقیقت فرد می بایست به صورت آهسته ورزش کند و عمل گرم کردن را انجام دهد. با افزایش سرعت به صورت تدریجی، فرد کم کم به بالاترین درجه از توان خود می رسد. در این میان، پزشک مجرب در بیمارستان ایرانشهر که در این زمینه تخصص کافی را دارد، از فرد می خواهد که به ورزش کردن ادامه دهد.

این روند تا به آنجا ادامه می یابد که فرد احساس خستگی و ناتوانی فیزیکی کند. البته در برخی از موارد که فرد، دچار مشکلاتی نظیر درد و سرگیجه و یا تنگی نفس نیز می شود، انجام آزمایش به صورت کامل و یا به صورت موقتی، متوقف می گردد.

پس از اتمام انجام حرکات ورزشی، از فرد خواسته می شود که به مدت 10 دقیقه در حالت آرامش قرار گیرد

پس از اتمام انجام حرکات ورزشی، از فرد خواسته می شود که به مدت 10 دقیقه در حالت آرامش قرار گیرد. این حالت می تواند به صورت نشسته و یا دراز کشیده باشد. در مدت این 10 دقیقه، پزشک متخصص بیمارستان ایرانشهر، به صورت دائمی قلب و فشار خون فرد را تحت کنترل خود، قرار می دهد.

همچنین در این مدت زمان، می بایست سؤالاتی از فرد بیمار پرسیده شود. از جمله این سؤالات می توان به میزان احساس خستگی در فرد و یا تنگی نفس بیمار، اشاره نمود. در طی این آزمایش، میزان و شدت مشکلات قلبی فرد، مشخص می گردد.

چنان چه در نوار قلب مشخص گردد که فرد، مشکل خاصی در ناحیه قلب خود دارد، پزشک معالج با توجه به صلاحدید خود، انجام ادامه تست ورزش قلب را متوقف می نماید.

این کار از آن جهت انجام می گیرد که پزشک بتواند بررسی های بیشتری را بر روی فرد بیمار انجام دهد و از میزان شدت مشکلات قلبی وی، مطلع گردد.

در این مقاله سعی داریم به بررسی موضوع تست ورزش قلب برای چیست بپردازیم. از تمامی علاقمندان به این موضوع، دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه شوند.

چگونگی بررسی تست ورزش قلب

چگونگی بررسی تست ورزش قلب
چگونگی بررسی تست ورزش قلب

بدون تردید پس از انجام تست ورزش قلب، این آزمایش می بایست به صورت دقیق توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در بیمارستان ایرانشهر، انجام بررسی های لازم بر روی تست ورزش قلب برای فرد بیمار، به صورت دقیق و با آخرین امکانات روز دنیا انجام می گیرد و امکان هرنوع خطایی در آن غیرممکن می باشد.

در زمینه نتیجه تست ورزش قلب، می بایست به این نکته اشاره کرد که در ابتدا و پس از انجام تست ورزش قلب، پزشک مجرب، با توجه به تجربه خود، نتایج اولیه ای را به بیمار ارائه می دهد. این نتایج اولیه، دقیق نمی باشند و بسته به صلاحدید پزشک می باشند. بررسی نتایج به صورت دقیق تر، نیاز به زمان بیشتر و بررسی های بیشتری دارد تا بتواند نتایج را به صورت کامل به فرد ارائه نماید.

در صورتی که پس از انجام بررسی های دقیق بر روی تست ورزش قلب، نشان داده شود که فرد به صورت کامل سالم می باشد و قلب وی در طی انجام حرکات ورزشی به خوبی کار می کند، فرد می تواند از نتیجه این آزمایشات در برنامه ریزی های ورزشی خود و فعالیت های روزانه اش، بهره بگیرد.

این امر نشانگر آن است که عمل خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب فرد به خوبی انجام می گیرد. اما چنان چه در نتایج آزمایشات مشخص گردد که قلب فرد، در حین انجام حرکات ورزشی به درستی کار نمی کند، این امر پزشک را مجاب می نماید که اقدام به انجام آزمایشات بیشتر و بررسی های دقیق تری بنماید.

این عمل برای نشان دادن میزان مشکل قلبی فرد، لازم الاجرا می باشد

این عمل برای نشان دادن میزان مشکل قلبی فرد، لازم الاجرا می باشد. از جمله آزمایشاتی که در این موارد انجام می گیرد، می توان به اکوکاردیوگرافیک اشاره کرد. در این روش یک استرس تست هسته بر قلب وارد می شود و میزان تحرکات قلبی ناشی از این استرس، مورد بررسی قرار می گیرد.

از دیگر آزمایشاتی که به جهت انجام بررسی های بیشتر، بر روی بیمار انجام می گیرد، می توان به آنژیوگرافی اشاره کرد. چنان چه فرد، سابقه ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری را داشته باشد، میزان انسداد جدید و یا انسدادی که حالت وخیم تری را نسبت به قبل پیدا کرده است را می توان در انجام آنژیوگرافی، به صورت دقیق نشان داد.

در این مقاله به بررسی موضوع تست ورزش قلب برای چیست پرداخته ایم.

در این راستا بیمارستان ایرانشهر را ، به عنوان بهترین مرکز انجام این آزمایشات، معرفی می نماییم . از تمامی علاقمندان به دانستن در این زمینه، دعوت به همراهی تا انتهای این مقاله، می کنیم.

در بیمارستان ایرانشهر، آزمایشات مرتبط با قلب، از جمله اکوکاردیوگرافیک و آنژیوگرافی، با استفاده از بهترین دستگاه های به روز دنیا با بهره گیری از آخرین متد روز، انجام می گیرد و این امر، از نقات قوت بیمارستان ایرانشهر در زمینه بیماری های قلبی به شمار می رود.

برای انجام آزمایشات بیشتر، می بایست تست استرس بر روی قلب انجام گیرد

همان طور که به آن اشاره شد، برای انجام آزمایشات بیشتر، می بایست تست استرس بر روی قلب انجام گیرد. این تست، ارتباط مستقیمی با سابقه پزشکی فرد بیمار دارد. همچنین در برخی از موارد، پزشکان معالج برنامه ریزی خاصی را برای بیمار در نظر می گیرند که برای انجام آزمایشات دقیق تر، می بایست فرد، با پزشک خود، مشورت نماید.

ذکر این نکته اساسی می باشد که تست ورزش قلب به نسبت سایر تست ها، تستی بی ضرر و کمتر تخصصی می باشد و در نتیجه، بررسی های ناشی از این تست، به اندازه آزمایشات اکوکاردیوگرافیک و اسکن هسته ای، دقیق نمی باشد.

از همین رو، برای انجام آزمایشات بیشتر در مواردی که احتمال مشکل قلبی در فرد، در نتیجه تست ورزش قلب، بوجود می آید، ضروری می باشد. از دیگر موارد مثبت تست ورزش قلب، می توان به هزینه کم این تست اشاره نمود.

در این زمینه، ذکر این نکته اساسی می باشد که گاهاً نتیجه این تست برای بانوان جوان، مثبت کاذب می باشد. از همین رو، انجام آزمایشات حرفه ای تر، برای این افراد، ضروری به نظر می رسد.

انواع تست ورزش قلب

انواع تست ورزش قلب
انواع تست ورزش قلب

تست ورزش قلب، بستگی به میزان ظرفیت فیزیکی فرد دارد. از همین رو، این تست به روش های  متفاوتی انجام می گیرد که در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • تست ورزش قلب
  • تست فعالیت قلب بدون ورزش
  • تست استرس هسته ای

این مقاله به هدف ارائه اطلاعات در زمینه تست ورزش قلب برای چیست نگاشته شده است. از تمامی علاقمندان به این موضوع، دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشند.

تست ورزش قلب چیست

تست ورزش قلب چیست
تست ورزش قلب چیست

هنگامی که فرد تحت تست ورزش قلب قرار می گیرد، میزان ضربان قلب و فشار خون وی به صورت کاملاً دقیق، مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد. همچنین میزان تنفس و خستگی وی نیز، محاسبه می گردد. در بیمارستان ایرانشهر، این تست بر روی تردمیل انجام می گیرد.

انجام تست ورزش قلب، شامل مراحلی می شود که در زیر به این موارد اشاره نموده ایم:
  • ابتدا دستگاه تست ورزش قلب بر روی بدن فرد، متصل می گردد و عملکرد قلب فرد پیش از انجام هر اقدامی، به دقت بررسی می گردد.
  • در مرحله بعد، فرد بر روی تردمیل می ایستد و به آرامی شروع به حرکت می نماید. این حرکت می بایست کاملاً کنترل شده و تحت نظر پزشکان با تجربه بیمارستان ایرانشهر انجام گیرد.
  • پزشک به تدریج حرکت تردمیل را افزایش می دهد و در برخی از موارد، بسته به توان فرد، حرکت شیب دار را به حرکت تردمیل اضافه می کند.
  • در مرحله آخر، بسته به نظر پزشک، دستگاهی در دهان فرد قرار داده می شود تا میزان دم و بازدم وی به طور دقیق، مورد محاسبه قرار گیرد.
  • در پایان، تردمیل متوقف می گردد. در این مرحله، پزشک با دقت میزان فشار خون فرد را مورد اندازه گیری قرار می دهد. در همین حال، برخی از بررسی های دیگر، تحت نظر پزشک بر روی بیمار انجام می گیرد.
در این روش، فرد به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی تردمیل فعالیت ورزشی انجام می دهد

به صورت کلی در این روش، فرد به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی تردمیل فعالیت ورزشی انجام می دهد. در طول این مدت زمانی، چنان چه فرد احساس عدم تعادل و یا ناراحتی کرد، می تواند از پزشک درخواست توقف آزمایش را بدهد.

اما در حالتی که هر یک از موارد زیر در فرد مشاهده شود، پزشک به صلاحدید خود، می تواند انجام تست ورزش قلب را متوقف نموده و آن را به زمان دیگری موکول نماید و یا کلاً از انجام آن صرف نظر نماید. این موارد شامل:

  • وجود سرگیجه و خستگی در فرد
  • مشاهده فشار خون بالا و یا فشار خون پایین
  • مشاهده ضربان ناهماهنگ قلب
  • مشاهده درد در ناحیه قفسه سینه
  • مشاهده تنگی نفس

علاوه بر این موارد، چنان چه دستگاه الکتروکاردیوگرام، موارد غیرمعمولی را در انجام فعالیت های قلب در فرد نشان دهد، پزشک می بایست آزمایش را متوقف نماید.

در بیمارستان ایرانشهر، متخصصان در این زمینه همواره حضور داشته تا در هنگام بروز هر گونه عوارض جانبی در فرد، اقدام به رفع مشکل نموده و اقدامات لازم را جهت کمک رسانی به فرد، انجام دهند.

در این مقاله به بررسی تست ورزش قلب برای چیست می پردازیم.

در این بخش به تست قلب بدون ورزش می پردازیم و از آنجا که این مقاله مرتبط با تست ورزش قلب می باشد، اشاره ای کوتاه به روش تست قلب بدون ورزش خواهیم کرد. با ما همچنان همراه باشید

تست فعالیت قلب بدون ورزش چیست

تست فعالیت قلب بدون ورزش چیست
تست فعالیت قلب بدون ورزش چیست

در برخی از موارد، به ناچار پزشک مجبور به انجام آزمایشات قلب، بدون انجام ورزش می گردد. در این موارد از یک نوع از دارو برای افزایش تپش قلب استفاده می شود که این دارو، دقیقاً کاری شبیه به ورزش را برای قلب فرد، شبیه سازی می نماید.

معمولاً از روش دارویی در شرایطی استفاده می شود که فرد به سبب اختلالات خاصی، قادر به انجام حرکات ورزشی نمی باشد. از جمله این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد دچار بیماری های مرتبط با اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد
  • فرد دچار بیماری چاقی مفرد بوده و توانایی انجام هیچ گونه حرکات ورزشی را نداشته باشد.
  • فرد دچار بیماری های مرتبط با شریان محیطی باشد

و …

افرادی از این قبیل، نمی توانند برای مدت مورد نیاز برای انجام آزمایشات بر روی تردمیل راه بروند و انجام هر گونه فعالیت ورزشی حتی راه رفتن ساده، برای این افراد غیرممکن می باشد. لازم به ذکر است که در تست ورزش قلب، فرد می بایست تا به جایی فعالیت خود را افزایش دهد که امکان بررسی های لازم وجود داشته باشد.

افرادی که نمی توانند ضربان قلب خود را تا به آن حد افزایش دهند، می بایست از روش دارویی یا شیمیایی بهره بگیرند.

برای انجام تست قلب بدون ورزش، ابتدا، پزشک متخصص در بیمارستان ایرانشهر، الکترودهای مرتبط با انجام تست را به بدن بیمار متصل می نماید.

داروی شیمیایی، به داخل رگهای بیمار، تزریق می گردد. انتقال این دارو، عموماً به مدت 15 الی 20 دقیقه، به طول می انجامد. داروی شیمیایی تزریق شده، سبب تحریک قلب شده و ضربان آن را افزایش می دهد. استفاده از این داروها، دقیقاً نتایجی همانند انجام ورزش را خواهد داشت.

لذا عوارض جانبی مشابهی نیز، در پی خواهد داشت. این عوارض دقیقاً همانند ورزش، می توانند گرفتگی و تنگی نفس باشند. معمولاً برای انجام این تست از چند نوع داروی خاص استفاده می شود که در این بخش به برخی از این داروها اشاره نموده ایم.

داروی شیمیای دی پیریدامول

داروی شیمیای دی پیریدامول
داروی شیمیای دی پیریدامول

مصرف این دارو، میزان آدنوزین را افزایش داده و سبب گشاد شدن رگهای کرونری می شود. این دارو سبب می شود که میزان جریان خون در شریان های کرونر افزایش یابد.

نکته مهم در زمینه این دارو این است که این دارو، میزان عبور جریان خون را تنها در شریان های طبیعی افزایش می دهد و در شریان های دچار تنگی نفس، تغییری ایجاد نمی نماید.

به این عمل، به اصطلاح دزدی شریان گویند. دزدی شریان، باعث ایجاد عدم تعادل در پرفیوژن می گردد. این دارو، عوارض جانبی مشابه با تست ورزش قلب دارد.

از جمله عوارض جانبی این دارو می توان به موارد زیر، اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • حالت استفراغ
  • سردرد
  • برونکواسپاسم

البته این عوارض جانبی تنها در تعداد اندکی از افراد رخ می دهد و چیزی در حدود 90 درصد از موارد تست با این دارو، بدون هیچ گونه عوارض جانبی می باشند.

عموماً پزشکان برای برطرف کردن این عوارض جانبی، از آمینوفیلین که به صورت وریدی تزریق می گردد، استفاده می کنند.

در این زمینه لازم به ذکر است در تعداد بسیار کمی، تقریباً زیر یک درصد از افرادی که اقدام به انجام تست قلب با این دارو می نمایند، دچار عوارض جانبی شدید می گردند. از همین رو، می بایست پیش از انجام این تست، چنان چه فرد سابقه بیماری خاصی دارد، حتماً پزشک را از آن بیماری مطلع سازد.

از جمله موارد خطرناک برای مصرف دی پیریدامول، موارد زیر می باشند:

از جمله موارد خطرناک برای مصرف دی پیریدامول، موارد زیر می باشند:
از جمله موارد خطرناک برای مصرف دی پیریدامول، موارد زیر می باشند:
  • بیماری آسم
  • انفارکتوس میوکارد در حالت حاد آن
  • آنژین صدری ناپایدار
  • تنگی شدید آئورت
  • هایپوتانسیون سیستمیک

توضیح: این بیماری زمانی رخ می دهد که، میزان فشار خون سیستولیک کمتر از 90 میلیمتر جیوه باشد.

در این مقاله، سعی داریم به بررسی موضوع ” تست ورزش قلب برای چیست ” بپردازیم.

چنان چه شما نیز به این موضوع علاقمند می باشید، ما را تا انتهای این مبحث، همراهی کنید.

داروی شیمیایی آدنوزین

داروی شیمیایی آدنوزین
داروی شیمیایی آدنوزین

تاثیرات داروی آدنوزین و دی پیریدامول، کاملاً مشابه یکدیگر می باشند. روش تزریق این دارو به صورت آهسته و بدون توقف در داخل رگ می باشد. داروی شیمیایی آدنوزین، با سرعت بسیار بالایی در پلاسما، تجزیه می گردد. از عوارض استفاده از این دارو، می توان به موارد زیر، اشاره کرد:

  • گرفتگی موقت
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه

البته این عوارض در هنگام تزریق رخ می دهد و پس از پایان یافتن آن، به صورت کامل، از بین می روند.

داروی شیمیایی رگادنوزون

داروی شیمیایی رگادنوزون
داروی شیمیایی رگادنوزون

این دارو برای تشخیص ایسکمی، از دو داروی ذکر شده، بهتر می باشد و نیز به سبب داشتن عوارض جانبی کمتر، محبوب تر نیز می باشد. همچنین استفاده از این دارو، آسانتر است.

داروی شیمیایی دوبوتامین

داروی شیمیایی دوبوتامین
داروی شیمیایی دوبوتامین

این دارو، سبب گشاد شدن عروق می شود. معمولاً از دوبوتامین زمانی استفاده می گردد که استفاده از دو داروی دی پیریدامول و آدنوزین، توسط پزشک، منع شده باشد. که عموماً این موارد در بیماران مبتلا به آسم و یا انسداد دهلیزی درجه دو، مشاهده می شود.

علاوه بر این موارد، از دوبوتامین، در هنگام اکوکاردیوگرافی، استفاده می شود. این دارو در مواردی که افراد به بیماری های زیر دچار می باشند، می بایست به احتیاط کامل استفاده شود:

  • بیماران مبتلا به هایپرتنشن
  • بیماران مبتلا به آریتمی شدید
  • بیماران مبتلا به انسداد مجرای خروجی بطن چپ
  • بیماران مبتلا به انفارکتوس

تست فعالیت قلب به روش هسته ای

تست فعالیت قلب به روش هسته ای
تست فعالیت قلب به روش هسته ای

در برخی از موارد، پزشک بسته به صلاحدید خود، تجویز انجام تست هسته ای را می نماید. نام دیگر این روش، اسکن رایونوکلئید می باشد. این روش به بررسی فعالیت های قلب، به صورت بسیار دقیق و جزئی می پردازد. این آزمایش شباهت بسیاری به تست ورزش قلب دارد.

در این روش، یک رنگ ردیاب به بازوی فرد، تزریق می گردد. این امر سبب می شود که قلب فرد و جریان خون وی، به صورت کاملاً برجسته ای نمایان گردد. نکته جالب در زمینه این رنگ ردیاب، این است که رگ های مسدود شده را به صورت کاملاً واضح نمایان می کند.

از آن جهت که رنگ ردیاب تنها در رگهایی که خون به خوبی در آنها جریان دارد، نمایان می گردد، می توان از موقعیت رگ های مسدود شده، اطلاع پیدا کرد. به این روش، پزشک می تواند رگهایی را که دچار انسداد شده اند را پیدا کند.

این مقاله به هدف ارائه اطلاعات در زمینه تست ورزش قلب برای چیست نگاشته شده است.

از تمامی علاقمندان به این موضوع دعوت می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه شوند.

روش هسته ای می تواند با ورزش و یا تزریق دارو انجام گیرد

روش هسته ای می تواند با ورزش و یا تزریق دارو انجام گیرد. که بسته به شرایط فرد، پزشک بر اساس صلاحدید خود، هر یک از این روش ها را برای بیمار، تجویز می نماید. این روش در حقیقت یک روش پیشرفته تر، به نسبت دو روش ذکر شده در قبل می باشد.

پس از انجام این آزمایش، یک آزمایش تصویربرداری از قلب انجام می گیرد. این آزمایش می تواند توموگرافی رایانه ای تک فوتونی و یا، آزمایش PET اسکن قلب باشد. از معایب این تصویربرداری، می توان به اشعه ناشی از تصویربرداری، اشاره کرد.

در نتیجه انجام این تصویربرداری، دو اسکن متفاوت به فرد داده می شود که یکی مرتبط با پیش از انجام آزمایشات و در حالت استراحت می باشد و دیگری پس از انجام حرکات ورزشی و یا تزریق دارو می باشد.

این آزمایشات عملکرد قلب را در حالت عادی و در نتیجه ایجاد شوک، نمایش می دهد. البته انجام این آزمایش به سبب داشتن اشعه های زیان آور، به هیچ عنوان به بانوان باردار و یا بانوان شیرده توصیه نمی گردد.

تست ورزش قلب برای چیست

تست ورزش قلب برای چیست
تست ورزش قلب برای چیست

انجام تست ورزش قلب به دلایل مختلفی انجام می گیرد. در بیمارستان ایرانشهر، پزشکان متخصص در این زمینه، دلایل انجام تست ورزش قلب را به صورت ذیل، لیست می نمایند:

  • در شرایطی که پزشک، احتمال ایجاد بیماری گرفتگی و انسداد رگهای قلبی را در بیمار، بدهد. از همین رو، برای بررسی میزان تحمل قلب فرد در شرایط ورزشی و ایجاد استرس، انجام آزمایش تست ورزش قلب را برای فرد، تجویز می نماید.
  • پیش از انجام هرگونه برنامه برای توان بخشی قلب و یا در طول دوره بهبودی پس از بروز یک بیماری قلبی، تست ورزش قلب، تجویز می گردد. از جمله عارضه های قلبی می توان به، حمله قلبی یا همان انفارکتوس میوکارد و یا جراحی قلب، اشاره نمود.
  • برای بررسی ریتمیک یا آریتمیک بودن ضربان قلب و بررسی عملکرد قلب تحت فشار انجام حرکات ورزشی
  • برای بررسی میزان ضربان قلب و نیز میزان فشار خون فرد، در حین انجام حرکات ورزشی

بدون تردید، تست ورزش قلب، می تواند در موارد دیگری نیز، اساس صلاحدید پزشک، تجویز گردد. پزشکان متخصص قلب و عروق در بیمارستان ایرانشهر، انجام تست ورزش قلب را با توجه به شرایط بیمار تجویز می نمایند.

در این مقاله سعی داریم به بررسی موضوع ” تست ورزش قلب برای چیست ” بپردازیم.

چنان چه شما نیز به این موضوع علاقمند می باشید، ما را تا انتهای این مطلب، همراهی کنید.

عوارض تست ورزش قلب چیست

عوارض تست ورزش قلب چیست
عوارض تست ورزش قلب چیست

همان طور که در مباحث پیشین به آن اشاره شد، این تست، کاملاً بدون عوارض جانبی می باشد و تنها در موارد معدودی، در حدود کمتر از 10 درصد از افراد، عوارض زیر، مشاهده می شود:

  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • حملات قلبی و یا ایست قلبی
  • فشار خون بالا یا پایین
  • ضربان آریتمیک قلبی
  • سرگیجه
  • تهوع
  • خستگی و از حال رفتن

البته همان طور که ذکر شد، این عوارض تنها در موارد بسیار محدودی رخ می دهند که در این گونه موارد، متخصصین مجرب بیمارستان ایرانشهر، آمادگی انجام هرگونه کمک در لحظه را دارند.

از دیگر موارد ناخوشایند در زمینه تست ورزش قلب، می توان به الکترودهای چسبناک آن اشاره کرد. این الکترودها به پوست بدن می چسبند و در هنگام برداشته شدن از روی پوست، کمی احساس ناراحتی در فرد، بوجود می آورند.

البته چنان چه این الکترودها به مدت طولانی بر روی پوست باشند، فرد احساس سوزش بر روی پوست خود، خواهد داشت. نکته حائز اهمیت در این زمینه، اطلاع رسانی به پزشک توسط بیمار می باشد.

بیمار می بایست، هرگونه حساسیت دارویی و یا مصرف دارویی که دارد و نیز تمامی اطلاعات پزشکی خود را، پیش از انجام تست ورزش قلب، در اختیار پزشک قرار دهد.

نتیجه تست ورزش قلب

نتیجه تست ورزش قلب
نتیجه تست ورزش قلب

به صورت کلی، تست ورزش قلب، یکی از نتایج زیر را به دنبال خواهد داشت:

نتیجه منفی تست ورزش قلب

در صورتی که نتیجه تست ورزش قلب برای فرد، منفی باشد، نشانه این است که احتمال خطر ابتلای فرد به بیماری انسداد شریان کرونری، بسیار کم می باشد. در نتیجه این آزمایش، دیگر فرد نیازی به انجام آزمایش های دقیق تر نخواهد داشت.

نتیجه مثبت تست ورزش قلب

در صورتی که، نتیجه آزمایش تست ورزش قلب، مثبت باشد، فرد به یک نوع بیماری قلبی و یا عروقی، دچار است. در این موارد، عموماً پزشکان انجام آزمایش های دقیق تری را برای فرد، تجویز می نمایند.

در برخی از موارد، دیده شده است که بدن افراد در هنگام انجام تست ورزش قلب، عکس العمل های شدیدی را از خود نشان می دهد. از همین رو، نتیجه آزمایش، نشان می دهد که فرد به عارضه قلبی دچار است. در صورتی که قلب فرد کاملاً سالم می باشد.

به این نتیجه آزمایش، عموماً جواب مثبت کاذب گفته می شود. این مورد در بانوان جوان، بسیار مشاهده می شود.

نتیجه نامشخص تست ورزش قلب

در برخی از موارد، نتیجه آزمایش، دلایل کافی برای داشتن مشکل قلبی و یا نداشتن آن را، ارائه نمی کند. در این گونه موارد، عموماً پزشکان، آزمایشات دقیق تری را برای فرد تجویز می نمایند. از جمله این آزمایشات دقیق تر، می توان به اکوکاردیوگرام و آزمایش استرس هسته ای، اشاره نمود.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

تست ورزش قلب، یک نوع آزمایش می باشد که برای آگاهی از میزان خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی، انجام می گیرد. البته شایان ذکر است که این نوع از آزمایش، عموماً همراه با آزمایشات تکمیلی انجام می شود.

عموماً پزشکان، چنان چه افراد دارای عوارضی همچون تنگی نفس و یا درد در ناحیه قفسه سینه می باشند، انجام تست ورزش قلب را تجویز می نمایند. انجام این آزمایش در افراد با سن بالا و دارای اضافه وزن و درصد کلسترول بالا، بسیار حائز اهمیت می باشد.

در نتیجه این آزمایش، ابتلای فرد به انواع بیماری های قلبی همچون انسداد شریان کرونر، مشخص می گردد. با تشخیص عروق مسدود شده و درمان این مشکل، می توان از بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، همچون سکته قلبی، جلوگیری نمود.

پزشکان مجرب بیمارستان ایرانشهر، با بهره گیری از آخرین متد روز دنیا، اقدام به انجام تست ورزش قلب می نمایند.

این مقاله به هدف ارائه اطلاعات در زمینه تست ورزش قلب برای چیست نگاشته شده است.

امید است که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای افراد علاقمند به این موضوع، مفید واقع شده باشد.

توصیه می کنیم ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو، تفسیر تست سنجش تراکم استخوان و استنت قلب چیست را مطالعه کنید.

سوالات متداول

علایم حین تست ورزش چیست؟

  • خستگی
  • درد سینه و تپش قلب
  • تنگی نفس
  • سرگیجه

انواع انجام تست ورزش چه مواردیست؟

  1. دوچرخه ثابت
  2.  تردمیل

عوارض تست ورزش چیست؟

  1. احساس سرگیجه یا ضعف
  2. آریتمی قلب
  3. حمله قلبی

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید