لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

نشانه های سرطان معده

نشانه های سرطان معده

Table of Contents

در این مقاله به بررسی نشانه های سرطان معده خواهیم پرداخت.

حتما در مقالات متعددی در مورد اهمیت سلامتی بدن مطالبی را خوانده اید. سلامتی بدن از مهمترین اولویت های هر فردی می باشد و باید تلاش کند که این نعمت بزرگ خداوند را حفظ نماید.

به خطر افتادن سلامتی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای فرد شود و عملکرد طبیعی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد. بروز برخی از بیماری ها و عارضه ها در بدن می تواند اجتناب ناپذیر باشد.

سبک زندگی ناسالم، استرس و اضطراب، عدم ورزش و … از عوامل تاثیرگذار در به خطر افتادن سلامتی می باشد. بدن انسان از اندام های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها، نقش بسیار مهمی در سیستم عمومی بدن ایفا می کند تا بدن بتواند در سلامت کامل به فعالیت خود ادامه دهد. یکی از مهمترین عضوهای حیاتی بدن، سیستم گوارش انسان به خصوص معده می باشد.

ویدئو نشانه های سرطان معده

تشخیص به موقع و انتخاب روش درمان موثر می تواند تاثیر زیادی در کنترل این بیماری داشته باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان معده و روش های درمان آن به متخصصین بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید. بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین و معتبرترین مراکز درمانی شهر تهران در این زمینه به شمار می آید.

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

نشانه های سرطان معده چیست؟

  1. احساس نفخ پس از خوردن غذا
  2. احساس پر بودن معده پیش از خوردن غذا
  3. زردی پوست
  4. سوزش و درد معده
  5. حالت تهوع و استفراغ
  6. وجود خون در مدفوع

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته‌

  1. زردی
  2. آسیت 
  3. مشکل در بلع غذا
  4. وجود خون در مدفوع
  5. استفراغ مکرر
  6. کاهش وزن محسوس و غیرمنتظره
  7. شکم‌درد

علائم سرطان معده در کودکان

  • دل‌درد
  • اسهال
  • ضعف و خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • کاهش وزن ناخواسته

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش نشانه های سرطان معده کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله موضوع های زیر را بررسی خواهیم نمود:

آناتومی معده چگونه است؟

سرطان معده چیست؟

عوامل ایجاد کننده سرطان معده را نام ببرید.

نشانه های سرطان معده کدام است؟

روش‌های تشخیص سرطان معده را توضیح دهید.

تعیین میزان پیشرفت سرطان معده چگونه است؟

درمان سرطان معده چگونه است؟

شیمی‌ درمانی در سرطان معده چیست؟

پرتو درمانی در سرطان معده چگونه است؟

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده چگونه است؟

ایمونوتراپی در درمان سرطان معده به چه صورت است؟

نتیجه گیری

معده اهمیت زیادی در دریافت و جذب و هضم مواد غذایی دارد و سالم ماندن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. عارضه ها و بیماری های مختلفی می تواند باعث بروز اخلال در عملکرد سیستم معده انسان شود. یکی از این عارضه های خطرناک، سرطان معده است.

سرطان معده می تواند باعث ایجاد اختلالات شدید در ناحیه معده شود

سرطان معده می تواند باعث ایجاد اختلالات شدید در ناحیه معده شود و عملکرد هضم و جذب مواد غذایی را دچار اخلال کند. سرطان معده یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در دنیا می باشد که در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به مرگ فرد شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به بررسی آناتومی معده پرداخته و سپس به بررسی سرطان معده و عارضه های آن می پردازیم و از علائم و نشانه های سرطان معده نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد.

آناتومی معده

آناتومی معده
آناتومی معده

همان طور که در مقدمه مقاله گفته شد، معده انسان از مهمترین اندام های بدن می باشد که جزو سیستم گوارش محسوب می شود. بنابراین عملکرد درست این عضو حیاتی بدن می تواند باعث هضم و جذب مواد غذایی در بدن شود.

معده مهمترین نقش در تامین مواد معدنی بدن را دارد و اخلال در آن می تواند باعث عدم جذب مواد معدنی و ویتامین های مختلف شود. معده انسان در قسمت بالایی حفره شکم قرار دارد. این عضو بدن دارای فضایی می باشد که می تواند به صورت موقت به ذخیره کردن مواد غذایی و جذب املاح معدنی بپردازد

و سپس باقیمانده مواد غذایی را به سمت روده هدایت می کند. فرایندهای شیمیایی خاصی در معده رخ می دهد که می تواند باعث ایجاد جذب و هضم مواد غذایی شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین بیمارستان برای درمان سرطان معده دیدن کنید.

ساختار معده

معده جزو اولین قسمت دستگاه گوارش می باشد که نقش مهمی در موارد ذکر شده دارد. ساختار معده بدین صورت است که یک اندام کیسه ای داشته و متشکل از عضلات و رگ های عروقی می باشد که می تواند در شرایط مختلفی دچار انبساط یا انقباض شود.

این حالت زمانی رخ می دهد که معده اقدام به دریافت مواد غذایی کند و عملکرد درست آن نقش مهمی در این قضیه دارد. معده بخش بسیار عمده ای از سیستم گوارش انسان را در بر گرفته است و نقش مهمی در تعادل سیستم عمومی بدن ایفا می کند. عارضه های مختلفی می تواند به این اندام حیاتی فشار وارد کند و باعث بروز اختلالات زیادی شود.

معده انسان علاوه بر هضم غذا، می تواند اقدام به ذخیره سازی مواد غذایی کند. کیسه موجود در معده، دقیقا به همین موضوع می پردازد که می تواند مقدار زیادی غذا را در خود نگه دارد.

معده فرد این قابلیت را دارد که فرد بتواند به مقدار زیادی مواد غذایی مصرف کند و آن را ذخیره کند و به مرور زمان اقدام به هضم آن نماید.

فرایند گرسنگی و سیر شدن از مواد غذایی بر عهده معده است. معده انسان دارای ساختمان و آناتومی مربوط به خود است که ما در ادامه مقاله و با کمک متخصصین بیمارستان ایرانشهر، به بررسی آناتومی معده خواهیم پرداخت:

فوندوس معده

یکی از بخش های مهم و اصلی معده، فوندوس معده می باشد. این بخش مهم معده وظیفه مهمی در زمینه تجمع گازهای تولید شده از هضم غذا را دارد. انبساط و انقباض ماهیچه های معده می تواند توسط فوندوس معده صورت گیرد. فوندوس معده در قسمت بین دهانه معده و مری قرار دارد و در تماس با سمت چپ دریچه دیافراگم قرار دارد.

تنه معده

از دیگر اجزای اصلی و مهم ساختمان معده، تنه معده می باشد. تنه معده در قسمت بالا و میانی و قسمت انتهایی معده قرار دارد. این بخش مهم از معده، تمامی اندام های درونی معده را تحت پوشش خود قرار می دهد و از آنان مراقبت می کند. تنه معده از پیچیدگی زیادی برخوردار است و از رگ ها و عروق خونی زیادی تشکیل شده است.

غار معده یا آنتروپیلوریک

غار معده از دیگر اجزای اصلی معده می باشد که در بین تنه و مجرای پیلوریک معده قرار دارد. ساختار آن به گونه ای است که می تواند ترشح هورمون های موجود در معده را تحت کنترل خود در بیاورد. یعنی غار معده از غده هایی تشکیل شده است که ترشح زیادی در هضم و جذب غذا ایفا می کند.

مجرای پیلوریک

مجرای پیلوریک نوعی ورودی عضلانی می باشد که در بین معده انسان و روده کوچک قرار دارد. مجرای پیلوریک، نوعی خروجی معده تلقی می شود و زمانی که غذا وارد بخش روده کوچک می شود، باید از این مجرا عبور کند. مجرای پیلوریک، اسیدهای معده و مایعات درون معده را در خود جای می دهد و می تواند به روده کوچک بفرستد و کمک زیادی در هضم و جذب مواد غذایی خواهد کرد.

مایع معده

مایع معده که به نوعی همان اسید معده می باشد، عملکرد مهمی در هضم و جذب مواد غذایی دارد و باید در طول روز اقدام به ترشح اسید نماید. این مایع رقیق توسط دیواره های داخلی ساختمان معده ترشح می شود و عملکرد درست آن نقش مهمی در هضم مواد غذایی دارد.

اجزای معده، در مجموع، ساختمان اصلی معده را تشکیل می دهد که بخش بزرگی از سیستم گوارش انسان را شامل می شود. این عضو مهم بدن در قسمت چپ و بالای شکم قرار دارد. قسمت بالایی معده توسط مری احاطه شده است که دریچه دیافراگم، قسمت جدا کننده بین معده و مری می باشد.

از طرفی قسمت انتهایی معده اثنی عشر قرار دارد که البته بخشی از روده کوچک محسوب می شود. قسمت بالایی و انتهایی معده نقش مهمی در محافظت معده ایفا می کند.

حال که با آناتومی معده آشنا شدیم، به بررسی یکی از شایع ترین عارضه های مربوط به معده یعنی سرطان معده خواهیم پرداخت و همچنین از عوارض آن و نشانه های سرطان معده، نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع بیماری های معده از جمله سرطان معده و انجام درمان های لازم، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

سرطان معده چیست؟

سرطان معده چیست؟
سرطان معده چیست؟

یکی از شایع ترین و خطرناک ترین انواع عارضه های سیستم گوارش انسان به خصوص معده، سرطان معده می باشد.

سرطان معده نوعی بیماری است که در قسمت معده به وجود می آید و سلول های زیادی به صورت غیر طبیعی اقدام به رشد می کند و باعث بروز تومور سرطانی می شود. عوامل زیادی در به وجود آمدن این بیماری دخیل است که هر کدام می تواند به نوبه خود باعث ایجاد سرطان معده شود.

معده انسان ساختاری کیسه ای شکل دارد که نقش مهمی در جذب مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های بدن دارد و همچین دفع مواد زائد از مواد غذایی را انجام می دهد و به روده منتقل می کند تا عمل دفع صورت گیرد.

زمانی که غذا وارد بخش معده می شود، فعل و انفعالاتی صورت می گیرد که می تواند باعث هضم و جذب مواد غذایی شود و نقش مهمی در کنترل اشتهای فرد را دارد. سرطان معده می تواند در این عملکرد، تاثیرات منفی زیادی بگذارد و باعث بروز مشکلات شدیدی شود.

سرطان معده از شایع ترین انواع سرطان ها می باشد

سرطان معده از شایع ترین انواع سرطان ها می باشد که متاسفانه در طی سالیان اخیر، تعداد مبتلایان به سرطان معده، رو به افزایش بوده است.

سرطان معده می تواند به بخش های مختلفی از معده اعم از دیواره معده، اندام ها و ماهیچه های معده، آسیب جدی وارد کند و عملکرد آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. سرطان معده انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها می تواند عملکرد بخشی از معده یا کل معده را تحت تاثیر خود قرار دهد.

از آنجایی که سرطان معده به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ و میر در دنیا شناخته می شود و اکثر سلول های سرطانی تشکیل شده در معده از نوع بدخیم می باشد، تشخیص به موقع و درست آن می تواند نقش مهمی در جلوگیری از رشد سلول ها و درمان سلول های سرطانی باشد.

این عارضه می تواند به صورت چراغ خاموش و بدون علائم در بدن ایجاد شود

این عارضه می تواند به صورت چراغ خاموش و بدون علائم در بدن ایجاد شود و عموما در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی را از خود نشان نمی دهد و به همین دلیل در اکثر مواقع، بیمار زمانی متوجه سرطان معده خواهد شد که تومور در معده او به وجود آمده باشد و در نتیجه روش های درمانی سخت تر و دشوارتری را باید پشت سر بگذارد تا بتواند اقدام به کنترل بیماری نماید.

اهمیت شناخت نشانه های سرطان معده به همین دلیل بالاست که باید در ابتدای بروز برخی نشانه ها هر چند خفیف، اقدام به انجام آزمایشات مختلف نمود تا بتوان به موقع اقدام به درمان آن کرد.

طی بررسی های انجام شده توسط محققان و دانشمندان مختلف، سرطان معده می تواند همه سنین را شامل شود و عوامل مختلفی در بروز این عارضه دخالت دارد. به طور کلی این سرطان بیشتر در بین میانسالان و بزرگسالان دیده می شود و هیچ گونه تفاوتی در بین زن و مرد برای آن وجود ندارد.

سبک زندگی ناسالم

اگر فردی سبک زندگی ناسالمی را داشته باشد و دائما در معرض فشارهای روحی و عصبی زیادی باشد، احتمال ابتلای او به بیماری سرطان معده در سنین پایین تر وجود دارد.

تشخیص به موقع بیماری سرطان معده توسط متخصصین بیمارستان ایرانشهر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مطالعات غربالگری متعددی روی این عارضه انجام شده است.

با این که تشخیص سرطان معده کمی دیرتر اتفاق می افتد و احتمال تشخیص آن از مدت ها قبل کمتر است، با این حال می توان با شناخت برخی از علائم و نشانه های سرطان معده، اقدامی به موقع در زمینه تشخیص و درمان آن کرد.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطانی از جمله سرطان معده، می تواند مشاوره های لازم و آزمایشات تشخیصی لازم را برای شما عزیزان انجام دهد.

انواع سرطان معده

انواع سرطان معده
انواع سرطان معده

سرطان معده دارای انواع مختلفی می باشد که ما در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

آدنوكارسینوم (Gastric adenocarcinoma)

یکی از رایج ترین انواع بیماری سرطان معده، نوع آدنوکارسینوم می باشد. این نوع بیماری به دو نوع روده ای و منتشر تقسیم خواهد شد. نوع روده ای این عارضه اغلب می تواند در قسمت های روده کوچک ایجاد شود و اغلب در افرادی ایجاد می شود که در سنین بالای 70 سال قرار دارد. همچنین گروه خونی افراد، نقش مهمی در ابتلا به این نوع از عارضه سرطان معده ایفا می کند.

تومور استرومال گوارشی (Gastrointestinal Stromal Tumor (GIST))

یکی از انواع سرطان معده که البته از شیوع کمتری برخوردار است، استرومال گوارشی می باشد که عموما از سلول های بینابینی کاجال شروع خواهد شد و تمامی معده را در بر خواهد گرفت.

ﻟﯿﻮﻣﯿﻮﺳﺎرﮐﻮم (Gastrointestinal Leiomyosarcoma)

نوع دیگری از سرطان معده است که از نوع غیر شایع است و بافت ها و ماهیچه های صاف معده را هدف قرار می دهد و اقدام به تخریب ماهیچه ها خواهد کرد.

کارسینویید (Gastrointestinal Carcinoid)

این نوع از سرطان معده که می تواند قسمت های مخاطی معده را درگیر خود کند، از نوع غیر شایع بوده و کمتر در افراد رخ می دهد و خاصیت تهاجمی کمتری دارد.

لنفوما (Gastrointestinal lymphoma)

از دیگر انواع سرطان معده مربوط به سرطان لنفوما می باشد که می تواند قسمت لوله گوارش و معده را درگیر خود کند و باعث ایجاد مشکلات زیادی شود.

عوامل ایجاد کننده سرطان معده

عوامل ایجاد کننده سرطان معده
عوامل ایجاد کننده سرطان معده

عوامل زیادی می تواند در ایجاد سرطان معده دخیل باشد که ما در ادامه به بررسی این عوامل مهم خواهیم پرداخت:

داشتن شرایط خاص پزشکی:

وجود برخی از بیماری هایی نظیر التهاب مری، رفلاکس معده که بسیار هم شایع است، می تواند در بروز بیماری سرطان معده دخیل باشد. همچنین زخم معده، ورم معده، پولیپ معده می تواند از دیگر عوامل پزشکی ایجاد سرطان معده باشد.

مصرف دخانیات:

افرادی که در طی طولانی مدت اقدام به مصرف سیگار می کنند، بیشتر در معرض بیماری های معده به خصوص سرطان معده قرار دارند و جزو مهمترین و بیشترین عوامل ایجاد سرطان معده به حساب می آید.

عفونت های باکتریایی:

برخی از باکتری های موجود معده می تواند بی خطر باشد. اما برخی دیگر می تواند باعث ایجاد التهاب و عفونت در معده شود و باعث ایجاد عارضه هایی مانند زخم معده شود که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

عوامل ژنتیکی و خانوادگی:

اگر فردی در خانواده خود سابقه بیماری سرطان معده داشته باشد، می توان گفت که فردی دیگر، مستعد ابتلا به این بیماری می باشد. یعنی عوامل ژنتیکی و وراثت تاثیر زیادی در تشکیل سلول های سرطانی دارد و لازم است که برای جلوگیری از بروز چنین عارضه ای، در رژیم غذایی و سبک زندگی تغییرات بسیار مهمی ایجاد کرد تا از بروز سرطان معده جلوگیری شود.

رژیم غذایی:

استفاده از غذاهای پرچرب، غذاهای تند یا شور و مصرف ترشیجات در مقدار زیاد می تواند تاثیر زیادی در بروز بیماری های گوارشی داشته باشد و احتملا سرطان معده را افزایش می دهد.

سن:

طی بررسی های انجام شده، احتمال ابتلا به سرطان معده در افراد بالای 50 سال به مراتب بیشتر است و هر چه سن فرد بیشتر باشد، احتمال بروز این عارضه بیشتر خواهد بود.

سابقه ی داشتن بیماری سرطان در دیگر بخش های بدن:

اگر فردی در گذشته یا حال به سرطان های مختلفی دچار شده باشد، مستعد این خواهد بود که دچار سرطان معده شود. از آنجایی که سلول های سرطانی خاصیت تهاجمی دارند و در صورت بدخیم بودن آن، احتمال سرایت سلول های سرطانی به دیگر بخش بدن از جمله معده وجود دارد، سرطان هایی مانند سرطان پروستات، سرطان دهانه رحم، سرطان سینه و … از جمله این سرطان ها می باشد.

انجام دادن برخی از عمل های جراحی:

انجام دادن برخی از جراحی های گوارشی به خصوص در ناحیه معده، می تواند تاثیر زیادی در بروز سرطان معده داشته باشد. زیرا جراحی معده می تواند به بافت های معده آسیب وارد کند و باعث تضعیف آن شود.

چنین عواملی را می توان در صورت لزوم، کنترل کرد تا از بروز سرطان معده جلوگیری نمود. اما برخی از عوامل، غیر قابل اجتناب است و می تواند باعث بروز بیماری سرطان معده شود.

از آنجایی که نشانه های سرطان معده از اهمیت زیادی برخوردار است، شناخت عوامل غیر قابل کنترل هم می تواند باعث شود که از بروز خطر آگاه باشیم. این عوامل شامل موارد زیر است:
  • افراد مبتلا به چاقی مفرط و اضافه وزن شدید می توانند در معرض ابتلا به سرطان معده قرار گیرند.
  • از دیگر عوامل غیر قابل اجتناب می توان به عفونت های معده اشاره کرد.
  • بیماری های روده ای از دیگر عوامل غیر قابل مهار در ایجاد سرطان معده می باشد که می تواند بافت های معده را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • زخم معده و داشتن ورم معده از دیگر عوامل ایجاد سرطان معده می باشد که عموما می تواند غیر قابل کنترل باشد و صرفا با مراقبت های غذایی و دارویی می توان از بروز سرطان جلوگیری کرد.
  • داشتن کم خونی از دیگر عوامل ایجاد سرطان معده است و کمبود ویتامین B12 در این موضوع می تواند دخیل باشد.
  • داشتن پولیپ معده از دیگر عوامل خطر سرطان معده است.

چنین عواملی می تواند گاهی غیر قابل کنترل باشد و باعث بروز عارضه سرطان معده شود. به همین دلیل اگر فردی در معرض چنین بیماری هایی قرار دارد، حتما بایستی در مدت زمان های مشخصی اقدام به انجام آزمایشات و چک آپ کامل نماید.

یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران که می تواند مشاوره های لازم در خصوص سرطان معده و درمان آن را انجام دهد، بیمارستان ایرانشهر می باشد که می توانید به این مرکز مجهز درمانی مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

نشانه های سرطان معده کدام است؟

نشانه های سرطان معده کدام است؟
نشانه های سرطان معده کدام است؟

همان طور که در بخشی از مقاله گفته شد، سرطان معده می تواند علائم و نشانه ای در ابتدای تکثیر سلول سرطانی نداشته باشد و زمانی از خود علائمی بروز می دهد که در مرحله پیشرفته سرطان قرار داشته باشد.

شرایط جسمی بیمار و موارد دیگری در ایجاد علائم و نشانه های سرطان معده موثر است. جالب است بدانید که برخی از نشانه های سرطان معده با نشانه های سرطان کبد یکی می باشد،

اما نباید این نشانه ها را دلیل بر این موضوع دانست که فرد مبتلا به سرطان معده است. علائمی مانند زردی پوست، درد در شکم، از جمله نشانه های سرطان کبد است که با سرطان معده تفاوت دارد.

دانستن اطلاعات کامل و درست در زمینه علائم و نشانه های سرطان معده می تواند کمک فراوانی در تشخیص به موقع و درمان این عارضه داشته باشد. ما در ادامه مقاله به بررسی نشانه های سرطان معده در هر بازه سنی خواهیم پرداخت.

در صورتی که یک فرد علائم زیر را داشته باشد، بهتر است به پزشکان بیمارستان ایرانشهر مراجعه نماید و معاینات لازم را انجام دهد و در صورت لزوم، آزمایشات متعددی را انجام دهد تا به تشخیص درست و اصولی این عارضه برسد. از جمله نشانه های سرطان معده عبارتند از:

داشتن علائم اولیه سرطان معده

برخی از علائم  و نشانه ها جزو نشانه های اولیه ابتلا به سرطان معده حساب می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • داشتن سوء هاضمه و مشکل در هضم غذا
  • داشتن نفخ بعد از مصرف مواد غذایی
  • سوزش های مکرر در ناحیه معده
  • حالت تهوع به صورت خفیف یا شدید.
  • کمبود اشتها و میل کمتر به مصرف مواد غذایی
  • احساس سیری پیدا کردن در حین مصرف مواد غذایی

لازم به گفتن است که نشانه های فوق، می تواند نشاندهنده این موضوع باشد که شاید فرد در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارد. اکثر این نشانه ها ممکن است برای هر فردی رخ دهد و حتما به این موضوع دلالت ندارد که به سرطان معده دچار است. بنابراین جای نگرانی نیست و صرفا برای اطمینان خاطر خود می توانید با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت داشتن علائم شدیدتر، اقدامی جدی تر انجام دهید.

نشانه های پیشرفته سرطان معده

زمانی که سلول های سرطانی در ناحیه معده در حال رشد باشد، علائم وخیم تری را می توان حس کرد که شامل موارد زیر است:

  • داشتن درد در ناحیه معده به صورت خفیف یا شدید
  • خون در مدفوع و یا مدفوع سیاه
  • از دست دادن اشتها به صورت کامل
  • لاغری شدید و کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی و بی حالی بدون دلیل
  • احساس ورم در ناحیه معده و مشاهده کردن برجستگی در این ناحیه می تواند ناشی از تجمع مایعات در معده باشد.
  • کاهش گلبول های قرمز در خون می تواند باعث ایجاد کم خونی شود و در صورت بروز این علامت، باید اقدامی جدی صورت گیرد.
  • زردی پوست و یا سفیدی چشم
  • تهوع شدید و استفراغ خونی
  • اسهال یا یبوست
  • داشتن اسهال شدید یا یبوست شدید
  • مشکل در هضم مواد غذایی و بلعیدن

علائم سرطان معده در جوانان

درست است که سرطان معده بیشتر در افراد مسن دیده می شود، اما ممکن است با دیده شدن برخی از نشانه های سرطان معده در جوانان، این احتمال وجود داشته باشد که افراد جوان به این عارضه دچار شوند. جدی گرفتن علائم و نشانه  ها نقش مهمی در درمان سرطان معده در جوانان دارد و ابا قدامی به موقع، می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

از جمله نشانه های سرطان معده در افراد جوان عبارتند از:

  • لاغری شدید و کاهش وزن ناگهانی
  • داشتن درد در ناحیه معده به صورت طولانی مدت
  • احساس سیری در حین مصرف مواد غذایی
  • سوزش معده به صورت طولانی مدت و بدون وقفه
  • استفراغ ممتد و شدید

در صورت بروز چنین علائمی، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری سرطان معده می تواند اقدامات لازم را برای افراد جوان انجام دهد.

علائم سرطان معده در کودکان

با وجود این که بیماری سرطان معده نوعی بیماری شایع در افراد بزرگسال است و برای کودکان اتفاق نمی افتد، اما ممکن است برخی از کودکان در معرض این عارضه خطرناک قرار گیرند.

اکثر کودکانی که به سرطان معده دچار می شوند، در مراحل اولیه، هیچ گونه علائمی ندارند و در صورت پیشرفته شدن بیماری، از خود علائمی بروز می دهند.

اگر کودکی دارای علائم زیر باشد، بهتر است که به پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و آزمایشات مختلفی را انجام دهد. این علائم عبارتند از:
  • درد شکمی
  • درد در ناحیه شکم به   صورت شدید
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن و لاغری شدید بدون هیچ دلیل خاصی
  • ایجاد تهوع و استفراغ شدید به صورت ممتد
  • اسهال شدید و یبوست شدید در کودکان
  • ایجاد ضعف و بی حالی شدید در کودکان و سرگیجه های متعدد
  • ایجاد کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف و بی حالی شدید
  • خواب زیاد
  • سرگیجه و ضعف

چنین علائمی باید جدی گرفته شود. اگر کودکی دچار چنین علائمی باشد، ممکن است در معرض خطر سرطان معده قرار گرفته باشد و لازم است تا اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. حال می خواهیم بدانیم که تشخیص سرطان معده بعد از بروز نشانه های سرطان معده، شامل چه مواردی می باشد. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

روش‌های تشخیص سرطان معده

روش‌های تشخیص سرطان معده
روش‌های تشخیص سرطان معده

بعد از مشخص شدن نشانه های سرطان معده، لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود تا اقدامات لازم برای تشخیص دقیق بیماری انجام شود. آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص سرطان معده مورد استفاده قرار می گیرد، شامل موارد زیر می باشد:

روش آندوسکوپی

روش آندوسکوپی
روش آندوسکوپی

این روش تشخیص یکی از روش های رایج تشخیص بیماری سرطان معده می باشد. در این روش، با استفاده از لوله های نازک و منعطف که دوربینی در قسمت ابتدایی آن تعبیه شده است، از طریق دهان وارد معده بیمار شده و تشخیص لازم را انجام می دهد.

روش نمونه برداری

نمونه برداری به عنوان یک روشی کارآمد برای تشخیص بیماری سرطان معده می باشد که از طریق لوله اندوسکوپی انجام می شود و قسمتی از تومور ایجاد شده در معده توسط این دستگاه جداسازی شده و برای انجام آزمایشات متعدد وارد قسمت آزمایشگاه های پاتولوژی می شود و نوع تومور، خوش خیم یا بدخیم بودن آن و نوع سرطان معده مشخص خواهد شد. یکی از بهترین مراکز آزمایشگاهی پاتولوژی در تهران، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

آزمایشات تصویربرداری

آزمایشات متعددی در زمینه تصویربرداری برای تشخیص سرطان معده استفاده می شود. استفاده از رادیوگرافی، سی تی اسکن و آزمایشی به نام بلع باریم که به وسیله اشعه ایکس انجام می شود، از روش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان معده می باشد.

تعیین میزان پیشرفت سرطان معده

تعیین میزان پیشرفت سرطان معده
تعیین میزان پیشرفت سرطان معده

بعد از آن که نشانه هایی از سرطان معده در بدن بیمار بروز داده شد و آزمایشات تشخیصی در این خصوص صورت گرفت، لازم است پزشک متخصص از پیشرفت این تومور سرطانی مطلع شود و مشخص شود که سلول های سرطانی در معده در چه مرحله ای قرار دارند.

اطلاع در این مورد می تواند قدمی موثر در انتخاب بهترین روش درمانی برای درمان سرطان معده باشد. آزمایشات و روش هایی برای تعیین مرحله و پیشرفت سرطان معده وجود دارد که شامل موارد زیر است:

آزمایش خون

آزمایش خون
آزمایش خون

آزمایش خون از رایج ترین انواع آزمایشات بدن می باشد که از این روش می توان به بررسی عملکرد کلی بدن و سیستم حیاتی بدن پرداخت و در این آزمایش مشخص خواهد شد که آیا دیگر اعضای بدن درگیر سلول های سرطانی هستند یا خیر.

آندوسونوگرافی

یکی از روش های تشخیص مرحله سرطان معده، استفاده از روش آندوسونوگرافی می باشد که تشکیل شده از روش آندوسکوپی و روش سونوگرافی است و این روش بدین گونه است که در ابتدا، لوله آندوسکوپی از طریق دهان وارد معده بیمار می شود و به صورت همزمان به  وسیله دستگاه سونوگرافی از روی شکم بیمار، روش سونوگرافی انجام می گیرد. این روش به پزشک، میزان عمق و نفوذ سلول های سرطانی در معده را نشان خواهد داد.

انجام آزمایشات تصویربرداری

این روش شامل سی تی اسکن و پت اسکن می باشد که به پیشرفت بیماری سرطان در معده خواهد پرداخت.

جراحی اکتشافی

این روش تشخیصی می تواند برای پیدا کردن نشانه های سرطان معده و گسترش آن استفاده شود. جراحی اکتشافی از نوع کم تهاجمی می باشد که با کمترین جراحت صورت می گیرد.

در جراحی اکتشافی از دستگاه لاپاراسکوپی استفاده می شود که برشی کوچک در ناحیه شکم بیمار ایجاد می شود و لوله های لاپاراسکوپی وارد شکم بیمار می شود و پزشک می تواند به وسیله دوربین تعبیه شده در یکی از لوله ها، جراحی خود را مشاهده کند.

ممکن است آزمایش های دیگری نیز بر اساس شرایط بیمار انجام شود

ممکن است آزمایش های دیگری نیز بر اساس شرایط بیمار انجام شود و همزمان با استفاده از روش جراحی اکتشافی، به گسترش بیماری سرطان معده و میزان آن پی ببرد. مراحل پیشرفت سرطان معده به وسیله اعداد رومی نشان داده می شود که از 0 تا IV می باشد.

هر چه مقدار این عدد بیشتر باشد، میزان پیشرفت سرطان بیشتر بوده و به لایه های بیشتری از معده نفوذ کرده است و خطرات جدی تری را برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

برای این که بتوان در مرحله پیشرفت کمتری از سرطان قرار گرفت، تشخیص زود هنگام در زمان اولین نشانه های سرطان معده می تواند به عنوان راهکاری موثر باشد.

شما می توانید برای تشخیص بیماری سرطان معده و انجام آزمایشات تشخیصی لازم، به یکی از مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده
درمان سرطان معده

مرحله مهم سرطان معده، درمان این عارضه می باشد. روش های درمانی متعددی برای درمان بیماری سرطان معده وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند برای هر فردی، گزینه ایده آل باشد.

شرایط جسمی بیمار، گسترش و پیشرفت تومور سرطانی، نوع تومور، تشخیص پزشک، از عوامل مهم انتخاب بهترین روش درمانی برای بیماری سرطان معده می باشد. ما در ادامه مبحث به بررسی برخی از روش های درمانی بیماری سرطان معده خواهیم پرداخت:

روش جراحی در سرطان معده

انجام دادن روش جراحی، از مهمترین قدم های موثر برای درمان سرطان معده است که در این روش، توده های سرطانی و بخشی از بافت های آسیب دیده یا حتی سالم از بدن بیمار خارج خواهد شد. جراحی های مورد استفاده در درمان سرطان معده شامل موارد زیر است:

برداشتن تومورها در مراحل اولیه از دیواره معده

زمانی که تومورهای سرطانی در مرحله اولیه و ابتدایی قرار دارند، ممکن است به بافت ها و دیواره های داخلی معده نفوذ نکرده باشند و می تواند با استفاده از روش هایی مانند آندوسکوپی، به برداشتن توده سرطانی اقدام کرد. در برخی از مواقع، لایه های سطحی معده به همراه توده برداشته خواهد شد تا پزشک از عدم بازگشت بیماری مطمئن شود.

برداشتن بخشی از معده

در این روش جراحی، بخشی از معده بیمار مبتلا به سرطان معده و همچنین برخی از بافت های سالم اطراف معده به طور کامل از بدن بیمار خارج خواهد شد. زمانی که تومور سرطانی در نزدیکی روده کوچک قرار داشته باشد، می توان از این روش جراحی برای درمان سرطان معده استفاده کرد.

برداشتن کل معده

در این روش جراحی، برداشتن کامل معده و بخشی از بافت های سالم اطراف معده، توسط پزشک جراح انجام خواهد شد و بعد از برداشته شدن کامل معده، مری بیمار به صورت مستقیم به روده متصل می شود.

این روش جراحی برای افرادی که دچار سرطان پیشرفته معده شده اند، مورد استفاده قرار می گیرد و با اتصال مری به روده، باعث می شود که غذا در هنگام بلعیدن در سیستم گوارش حرکت کند و سپس وارد مرحله دفع شود. زمانی که بدنه معده دچار سرطان می شود، از این روش برای درمان آن استفاده می شود.

برداشتن غدد لنفاوی برای جست و جوی سرطان

در یکی از روش های جراحی سرطان معده، ممکن است غدد لنفاوی از شکم بیمار برداشته شود. این عمل باعث می شود که پزشک بتواند تشخیص دهد که آیا غدد لنفاوی درگیر سلول های سرطانی شده است یا خیر.

جراحی برای تسکین علائم و نشانه‌ها

برخی از روش های جراحی ذکر شده، صرفا برای کاهش درد ناشی از تومور سرطان معده انجام می شود. به عنوان مثال جراحی برداشتن بخشی از معده، می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند و منجر به کاهش درد در بدن بیمار شود.

شما در حال مطالعه مقاله نشانه های سرطان معده می باشید.

شیمی‌ درمانی در سرطان معده

شیمی‌ درمانی در سرطان معده
شیمی‌ درمانی در سرطان معده

یکی از رایج ترین روش های درمانی سرطان معده که مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد، روش شیمی درمانی  می باشد. در این روش درمانی؛ با استفاده از داروهای شیمیایی مخصوص، به درمان بیمار کمک می کنند و منجر به از بین بردن سلول های سرطانی در بدن بیمار خواهند شد.

داروهای شیمی درمانی از طریق رگ به بدن بیمار تزریق شده و به بخش های مختلف بدن منتقل می شود و باعث خواهد شد که اگر در نقاط دیگری از بدن، توموری نهفته هم وجود داشته باشد، با این روش از بین برود.

شیمی درمانی می تواند به تنهایی یا به صورت مکمل قبل از جراحی سرطان معده مورد استفاده قرار گیرد. این روش می تواند باعث کوچکتر شدن سلول های سرطانی در بدن شود و در زمان جراحی، پزشک می تواند راحت تر به برداشتن توده سرطان معده بپردازد. همچنین بعد از جراحی می توان در راستای کنترل بیماری و یا اطمینان از عدم بازگشت سلول های سرطانی، از شیمی درمانی استفاده کرد.

یکی از معتبرترین مراکز درمانی برای درمان بیماری سرطان معده، بیمارستان ایرانشهر است که می توانید با مراجعه به این مرکز درمانی، بهترین روش درمانی را انتخاب نمایید.

پرتو درمانی در سرطان معده

پرتو درمانی در سرطان معده
پرتو درمانی در سرطان معده

یکی از روش های نوین در درمان انواع بیماری های سرطانی از جمله سرطان معده، استفاده از روش پرتودرمانی می باشد. در این روش، با استفاده از اشعه های ایکس و پروتون که حاوی انرژی زیادی هم می باشد، اقدام به از بین بردن سلول های سرطانی خواهد کرد.

اشعه های ساطع شده به سمت  معده از انرژی و فرکانس بالایی برخوردار هستند و می تواند به صورت موضعی به از بین بردن سلول های سرطانی کمک زیادی کند.

این روش جراحی را می توان چه قبل از جراحی و چه بعد از جراحی استفاده کرد. قبل از جراحی می توان در زمینه کوچک کردن تومور سرطانی از آن استفاده کرد و بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های باقیمانده سرطانی از آن بهره برد. همچنین روش پرتو درمانی می تواند به عنوان یک روش درمانی مجزا و به تنهایی مورد استفاده پزشکان بیمارستان ایرانشهر قرار گیرد.

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده

درمان دارویی هدفمند در سرطان معده
درمان دارویی هدفمند در سرطان معده

استفاده از روش درمان دارویی هدفمند، صرفا به درمان نقاط خاص موجود در سلول های سرطانی می پردازد و با مسدود کردن این نقاط خاص و نقاط ضعف، می تواند به از بین بردن سلول های سرطانی کمک زیادی کند. داروهای هدفمند برای درمان سرطان معده، عموما با روش شیمی درمانی ترکیب می شود تا بتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

انتخاب نوع دارو از اهمیت زیادی برخوردار است که پزشک متخصص، اقدامات لازم را انجام می دهد. با تشخیص به موقع سرطان معده و اطلاع از نشانه های سرطان معده، می توان قدمی موثر در درمان هدفمند با استفاده از داروها برداشت.

ایمونوتراپی در درمان سرطان معده

ایمونوتراپی در درمان سرطان معده
ایمونوتراپی در درمان سرطان معده

یکی از روش های درمانی سرطان معده، استفاده از روش ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی می باشد.

این روش درمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازد و گلبول های سفید خون را تقویت می کند و هدف از این کار این است که سلول ها و سیستم ایمنی بدن، بتواند به مبارزه با سلول های سرطانی بپردازد. سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان معده دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به عنوان قدمی موثر برای درمان انواع عارضه ها از جمله سرطان معده باشد. روش درمانی ایمونوتراپی می تواند به وسیله داروهای مخصوص به خود باشد که خاصیت تولید پروتئین در بدن دارد. پروتئین ها نقش مهمی در از بین بردن سلول های سرطانی ایفا می کند.

شما می توانید برای انجام هر یک از روش های درمانی فوق برای درمان سرطان معده، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا سرطان زانو کشنده است دیدن کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از شایع ترین عوامل مرگ و میر در جهان یعنی بیماری سرطان معده پرداختیم. سرطان معده می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای معده فرد، در دیگر نقاط بدن، اختلالاتی به وجود بیاورد و باعث به خطر افتادن سلامتی فرد شود. ما در این مقاله به بررسی روش های تشخیص بیماری سرطان معده و همچنین به بررسی نشانه های سرطان معده پرداختیم.

خوشبختانه روش های درمانی متعددی برای کنترل بیماری سرطان معده وجود دارد که می توان از آن بهره مند شد که ما به بررسی روش های درمانی این عارضه پرداختیم.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری سرطان معده و انجام امور تشخیص و درمان این بیماری، به یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

در پایان توصیه می کنیم، مقالات علائم سرطان استخوان در آزمایش خون و آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

سوالات متداول

علت سرطان معده چیست؟ 

  1. مصرف الکل
  2. اضافه‌وزن و چاقی
  3. آنمی خون (کم خونی)
  4. عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  5. گاستریت مزمن
  6. سابقه خانوادگی
  7. سیگار کشیدن
  8. سن بالای ۶۰ سال
  9. رژیم غذایی سرشار از ترشیجات و غذاهای پرنمک
  10. مصرف کم میوه و سبزیجات تازه

علائم  جدی سرطان معده چیست؟

  1. کاهش وزن زیاد
  2. سوزش سر دل
  3. درد شکم
  4. تغییرات در عادات روده و اجابت مزاج
  5. سیرشدن پس از صرف مقدار کمی غذا
  6. خستگی زیاد

هدف از جراحی سرطان معده چیست؟

برداشتن همه توده سرطانی و برخی از بافت‌های سالم اطراف آن است.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید