لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مراکزی که ام آر آی دارند

مراکزی که ام آر آی دارند

Table of Contents

مراکزی که ام آر آی دارند ، کدامند. در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم. لطفا ما را همراهی نمایید.

این تست، نوعی تصویربرداری است که با استفاده از دستگاه ها و روش های پیشرفته از بافت و اندام های داخلی بدن تصویربرداری می کند و مشکلات اندام های داخلی را مشخص می کند.

این روش نسبت به بسیاری از دستگاه ها و روش های تصویربرداری کم عارضه تر است اما برای انجام آن نیاز به مراقبت ها و اقداماتی است که انجام آزمایش را برای بیمار ساده تر می کنند.

اما شاید شناخت بهترین دستگاه mri در تهران در اینجا به کارتان بیاید.

ویدئو مراکزی که ام آر آی دارند

در این مقاله به توضیح این روش خواهیم پرداخت. همچنین نکاتی که برای انجام ام آر آی به صورت ایمن باید از آن ها مطلع باشید را به شما خواهیم گفت.

بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین و معتبرترین مراکزی که ام آر آی دارند ، شناخته می شود. اگر شما نیزبه دنبال بهترین مراکزی که ام آر آی دارند هستید، با این مقاله همراه ما باشید.

مراکزی که ام آر آی دارند

  1. بیمارستان ایرانشهر
  2. مرکز تصویربرداری خیریه امام رضا در منطقه اسلامشهر تهران
  3. بیمارستان امام حسین واقع در خیابان شهید مدنی
  4. مرکز سرپائی نور در خیابان مطهری
  5. ولیعصر در بزرگراه صدر
  6. کوثر در پاسداران
  7. سلامت در ابوریحان

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بهترین مراکزی که ام آر آی دارند کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

 

فهرست:

ام آر آی چیست؟

تصویربرداری به وسیله ام آر آی به چه صورت انجام می شود؟

دستگاه های ام آر آی چند نوع دارند و از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

نکات ایمنی انجام ام آر آی چیست؟

به منظور آمادگی برای انجام ام آر آی چه اقداماتی باید انجام شود؟

ام آر آی چند نوع دارد؟

کاربرد ام آر آی چیست؟

عوارض ام آر آی چیست؟

آیا انجام ام آر آی دردناک است و برای انجام آن نیازی به بیهوش کردن بیمار می باشد؟

مراقبت های بعد از ام آر آی چیست؟

در طول ام آر آی چه اتفاقاتی می افتد و نتایج آن به چه شکل آماده می شود؟

انجام ام آر آی چقدر زمان می برد؟

محدودیت های انجام ام آر آی چیست؟

بهترین مراکزی که ام آر آی دارند، کدامند؟

ویژگی های یک مرکز ام آر آی خوب چیست؟

 

ام آر آی چیست؟

ام آر آی چیست؟
ام آر آی چیست؟

تشخیص محل بروز بیماری اولین قدم درمان است، به خصوص در بیماری های داخلی که نیاز به درمان های جدی مانند جراحی دارند.

عدم تشخیص صحیح محل بروز مشکل باعث صدمات زیادی به بدن مانند اختلال در وضعیت درمان بیمار می شود. همچنین گاهی اوقات پزشکان در مورد تشخیص یک بیماری دچار شک و تردید می شوند که با استفاده از آزمایشاتی که از داخل بدن انجام می شود، در مورد نوع بیماری اطمینان حاصل می کنند. یکی از این آزمایشات ام آر آی است.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه ام آر آی با بیمه سلامت دیدن کنید.

تاریخچه ام آر آی

شاید اگر قصد بررسی دقیق تاریخچه ام آر آی را داشته باشیم، تاریخ این دستگاه را باید به زمان کشف اتم و اثر آن نسبت دهیم. چون اساس کار این دستگاه میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط اتم هاست

اما ام آر آی به شکل قابل استفاده و به منظور تصویربرداری از اعضای بدن و مشخص کردن شرایط داخلی برای پزشکان از سال 1950 و توسط دستگاهی مغناطیسی که به وسیله دانشمندی به نام هرمن کار ساخته شد، مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه با تغییرات و تکامل زیاد در سال 1973 تصویری واضح از وضعیت داخلی بدن را در اختیار پزشک قرار داد.

پایه و اساس دستگاه های ام آر آی

دستگاه های ام آر آی براساس جریان تولید شده از میدان مغناطیسی، تصویربرداری از اندام های داخلی را انجام می دهند. دستگاه های قدیمی که در گذشته استفاده می شدند، با شدت گیری سیگنال ها، تصاویر دقیق تر و واضح تری را در اختیار پزشک می گذاشتند

اما امروزه این مسئله ثابت شده که تنها میدان مغناطیسی در کیفیت تصویر موثر نیست و مسائل دیگری مانند کیفیت مانیتور و وضعیت بدن در زمان تصویربرداری نیز در نوع تصاویر دریافتی تاثیرگذار می باشند که این مسئله موجب حفظ شدت میدان مغناطیسی در حدود 5/1 تسلا شده است.

ام آر آی امروزه در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام می شود. یکی از بهترین مراکز برای انجام این تصویربرداری، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

تصویربرداری به وسیله ام آر آی به چه صورت انجام می شود؟

تصویربرداری به وسیله ام آر آی به چه صورت انجام می شود؟
تصویربرداری به وسیله ام آر آی به چه صورت انجام می شود؟

برای تشخیص دقیق مشکلات بافت های بدن، تصویربرداری از آن ها بهترین روش است و به این منظور استفاده از دستگاه ها و تصویربرداری ام آر آی روشی کاربردی است.

در بخش قبل گفته شد که ام آر آی بر پایه میدان مغناطیسی عمل می کند و با استفاده از امواج رادیویی، تصاویری از بافت ها و اندام های بدن را دریافت نموده و در فیلم مخصوص یا مانیتور نمایش می دهد.

امواج ام آر آی

تصویربرداری دستگاه های ام آر آی با استفاده از امواج انجام می شود. برخلاف دیگر دستگاه های تصویربرداری که امواج مورد استفاده در آن ها، اشعه ایکس است و به بدن آسیب وارد می کند، در این دستگاه از امواج رادیویی و مغناطیسی استفاده می شود.

ویژگی مهم این امواج بدون ضرر بودن آن ها برای بدن است و خطر استفاده از آن نسبت به دستگاه های با اشعه ایکس بسیار پایین تر است.

تصویربرداری با دستگاه ام آر آی

در دستگاه های مخصوص ام آر آی، دو مگنت وجود دارد. این دو مگنت که قدرت زیادی دارند، مهم ترین قسمت این دستگاه را تشکیل می دهند.

به منظور انجام تصویربرداری با استفاده از این دستگاه، بیمار باید روی تخت مخصوص دراز بکشد. محل قرارگیری تخت، بین دو مگنت دستگاه ام آر آی است.

اساس تصویربرداری ام آر آی برپایه مولکول های آب موجود در بدن است. این مولکول ها نسبت به میدان مغناطیسی حساسیت بالایی دارند و زمانی که در مسیر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرند، تغییر جهت می دهند.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

بعد از این که فرد بین دو مگنت قرار گرفت، از طرف مگنت اول یک میدان مغناطیسی به سمت بدن ارسال می شود

بعد از این که فرد بین دو مگنت قرار گرفت، از طرف مگنت اول یک میدان مغناطیسی به سمت بدن ارسال می شود که موجب یک جهت شدن مولکول های آب در بدن می شود

و سپس مگنت دوم خاموش و روشن شده و امواج جدیدی در بدن ایجاد می کند. این امواج توسط گیرنده مخصوص جمع آوری و در کامپیوتر متصل به دستگاه نمایش داده می شود.

تصاویر ام آر آی سه نوع دارند. یک نوع از تصاویر، بافت چربی و آب را به صورت تیره و روشن نمایش می دهند، نوع بعدی چربی ها تیره تر از آب و نوع آخر اختلاف چگالی اتم های هیدروژن آب میان بافتی را نمایش می دهند.

هر چند فرآیند تصویربرداری با دستگاه ام آر آی پیچیده است اما در صورتی که این کار توسط تکنیسین مجرب و در مرکز ام آر آی خوب انجام شود، به سرعت و سادگی انجام می گیرد. یکی از بهترین مراکز برای انجام تصویربرداری ام آر آی، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

دستگاه های ام آر آی چند نوع دارند و از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

دستگاه های ام آر آی چند نوع دارند و از چه اجزایی تشکیل شده اند؟
دستگاه های ام آر آی چند نوع دارند و از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

در ادامه مقاله مراکزی که ام آر آی دارند، در مورد انواع دستگاه های تصویربرداری ام آر آی صحبت خواهیم کرد. ام آر آی دارای سه مدل تونل دار، رو باز و یونیتی است.

تفاوت این دستگاه ها شدت میدان مغناطیسی آن ها و وضعیت بیمار در زمان تصویربرداری است. در ادامه در مورد انواع دستگاه های ام آر آی و اجزای این دستگاه ها صحبت خواهیم کرد.

دستگاه تونل دار

یکی از انواع دستگاه های ام آر آی، دستگاه تونل دار است. به منظور تصویربرداری با این دستگاه، بیمار داخل یک تونل بسته می شود.

این دستگاه نسبت به سایر مدل ها میدان مغناطیسی قوی تری دارد و قدرت آن در حدود 1.5 تا 3 تسلاست. یکی از معایب دستگاه های ام آر آی تونل دار، عدم امکان استفاده از آن ها برای افرادی است که از محیط های بسته وحشت دارند.

این افراد در چنین دستگاه هایی دچار نفس تنگی شده و در صورت طولانی شدن این مشکل، احتمال سکته ناگهانی آن ها وجود دارد.

دستگاه روباز

دیگر مدل دستگاه های ام آر آی، دستگاه روباز است. برخلاف مدل قبلی، این دستگاه مناسب افرادی است که از فضای بسته وحشت دارند اما به دلیل باز بودن محیط و اطراف تخت برای کودکان که تحرک زیادی دارند، مناسب نمی باشد.

دستگاه های ام آر آی روباز، c شکل هستند. چون تمرکز میدان مغناطیسی در این دستگاه ها کمتر می شود، شدت میدان مغناطیسی در آن ها بسیار پایین است. بیشترین شدت میدان مغناطیسی در دستگاه های روباز 1 تسلا است.

یونیت های اختصاصی

یونیت های اختصاصی نوع دیگری از دستگاه های ام آر آی هستند که کوچک تر از دو مدل قبلی می باشند. این مدل قابل جابجایی است و برای انجام ام آر آی در منزل یا در بیمارستان هایی که بیمار امکان جابجایی ندارد، استفاده می شود.

تصویربرداری از اندام هایی مانند دست، بازو، پا و … با استفاده از این دستگاه انجام می شود. دقت این دستگاه نسبت به دو مدل قبلی پایین تر بوده و در تشخیص های دقیق از آن استفاده نمی شود.

اگر نیاز به انجام تصویربرداری ام آر آی  دارید، بیمارستان ایرانشهر را می توان به عنوان یکی از بهترین مراکزی که ام آر آی دارند، معرفی کرد.

نکات ایمنی انجام ام آر آی چیست؟

نکات ایمنی انجام ام آر آی چیست؟
نکات ایمنی انجام ام آر آی چیست؟

با مراجعه بیماران به مراکزی که ام آر آی دارند، معمولا نکات ایمنی مختلفی برای انجام این تصویربرداری به آن ها گوشزد می شود. هر چند این دستگاه به طور کل بی خطر و کم عارضه است،

اما رعایت نکات ایمنی گفته شده به طور کل عوارض دستگاه را از بین برده و بهترین تصویر را از بافت ها دریافت می کند. برخی از نکات ایمنی مهم به شرح زیر می باشند.

نکات ایمنی کار با دستگاه ام آر آی

میدان مغناطیسی که از دستگاه ام آر آی خارج می شود، تحت شرایط خاصی ممکن است نتیجه بخش نبوده و تصاویر را با کیفیت مناسب ارسال نکند. این شرایط تحت عنوان نکات ایمنی پیش از کار با دستگاه ام آر آی توسط تکنیسین کار با دستگاه به بیمار گفته می شود.

از جمله این نکات می توان به عدم همراهی وسایل فلزی اشاره کرد. در صورتی که در بدن پروتز داشته یا کاشتی فلزی مانند پرسینگ دارید، باید به تکنیسین گزارش دهید. بیماران دارای دریچه قلب مصنوعی، پمپ انسولین یا درن، خالکوبی و … نیز باید وضعیت خود را پیش از انجام تصویربرداری به تکنیسین گزارش دهند.

در صورت بارداری یا وجود بیماری هایی مانند دیابت، بهتر است شرایط به پزشک یا تکنیسین انجام ام آر آی گزارش شود تا علاوه بر انتخاب دستگاه مناسب، آمادگی اقدام لازم در صورت بروز مشکل را نیز داشته باشد. این اقدامات، خطرات ام آر آی را به صفر می رسانند و نتایج حاصل از آن را دقیق تر می کنند.

البته ممکن است بیماری با توجه به شرایط گفته شده نیاز به ام آر آی داشته باشد و با هیچ کدام از روش های دیگر نتوان وضعیت بافت های او را مشخص کرد که در این شرایط از کمترین شدت میدان مغناطیسی دستگاه ها استفاده می شود.

یکی از بهترین مراکزی که پیش از انجام ام آر آی، تمام نکات ایمنی را بررسی کرده و تصویربرداری را بدون خطر انجام می دهد، بیمارستان ایرانشهر است.

به منظور آمادگی برای انجام ام آر آی، چه اقداماتی باید انجام شود؟

به منظور آمادگی برای انجام ام آر آی، چه اقداماتی باید انجام شود؟
به منظور آمادگی برای انجام ام آر آی، چه اقداماتی باید انجام شود؟

ام آر آی روشی است که نیاز به آمادگی خاصی ندارد و حتی در صورتی که پزشک به طور اورژانسی انجام آن را توصیه کند، بیمار قادر به انجام آن خواهد بود.

با این حال پزشکان به منظور دریافت نتایج واضح تر از تصاویر ام آر آی، برخی مسائل را به عنوان آمادگی پیش از ام آر آی به بیماران توصیه می کنند که رعایت آن الزامی می باشد.

آمادگی لازم برای انجام ام آر آی

در صورتی که انجام ام آر آی نیاز به آمادگی خاصی داشته باشد، این مسئله از قبل به بیمار گفته می شود. آمادگی معمولا در بیماران با شرایط خاص یا بیماری های خاص مورد نیاز است.

به عنوان مثال ممکن است پزشک انجام آزمایش خون را پیش از ام آر آی توصیه کند که این مسئله برای اطمینان از سلامت گردش خون و وضعیت داخلی بدن است.

همچنین عدم همراهی اشیاء فلزی مانند گردنبند، گوشواره و … یکی از توصیه های مهم پزشک به بیمارانی است که نیاز به انجام ام آر آی دارند. معمولا پیش از انجام ام آر آی، یک فرم سلامت از بیمار گرفته می شود.

در این فرم، وضعیت بیمار از نظر وجود پروتز یا اشیای فلزی داخل بدن، بیماری ها و … مشخص می شود تا ام آر آی به شکل ایمن تری انجام شود.

ام آر آی به دو صورت انجام می شود

ام آر آی به دو صورت انجام می شود، تصویربرداری معمولی یا تصویربرداری از بافتی مشخص که در این صورت با تزریق ماده حاجب مسیر و محل بافت را در تصویر مشخص می کنند. در صورت نیاز به تزریق برای ام آر آی، انجام این کار چند دقیقه قبل از تصویربرداری توسط پزشک انجام می شود.

دیگر اقدامی که برای بیماران با ترس از فضای بسته انجام می شود، استفاده از داروهای آرامبخش و هدفون های مخصوص به منظور جلوگیری از استرس حین تصویربرداری است.

اگر برای تشخیص بیماری نیاز به انجام ام آر آی دارید و در انتخاب محل مناسب برای این تصویربرداری مردد هستید، به عنوان یکی از بهترین مراکزی که ام آر آی دارند، می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید.

ام آر آی چند نوع دارد؟

ام آر آی چند نوع دارد؟
ام آر آی چند نوع دارد؟

تکنیک تصویربرداری ام آر آی به طور کلی با کمک دو آهنربای بزرگ و ایجاد میدان مغناطیسی انجام می شود. تصویربرداری های ام آر آی به طور کلی به دو صورت انجام می شود.

یا تنها با استفاده از میدان مغناطیسی آهنربا و تاثیر آن و یا با استفاده از تزریق ماده ای مخصوص برای تغییر رنگ بافت ها و در اصطلاح نشان دار کردن بخش خاصی از بدن، که به آن ام آر آی با تزریق گفته می شود.

ام آر آی با تزریق

در صورتی که پزشک نیاز به تصویری دقیق تر از محل آسیب دیدگی داشته باشد یا هدف از ام آر آی تشخیص وضعیت در بافتی مشخص باشد، معمولا ام آر آی با تزریق را برای بیمار توصیه می کند.

در این روش یک ماده مخصوص که در اصطلاح ماده حاجب نام دارد، به فرد تزریق می شود و سپس فرآیند عادی تصویربرداری با دستگاه ها انجام می شود.

مایع حاجب، نمای متفاوتی نسبت به تصویربرداری عادی ایجاد می کند و تصویر نهایی نسبت به ام آر آی بدون تزریق واضح تر است.

با توجه به بالا بودن دقت در تصویربرداری این نوع از ام آر آی، معمولا با انجام آن دیگر نیازی به هیچ نوع تصویربرداری نخواهد بود و نتایج آن به تنهایی برای تشخیص بیماری کفایت می کند. این نوع از ام آر آی به خصوص برای تشخیص سرطان و بافت های سرطانی مفید می باشد.

ام آر آی بدون تزریق

ام آر آی بدون تزریق اما بدون تزریق مایع حاجب انجام می شود. این نوع ام آر آی، عوارض جانبی ام آر آی با تزریق مایع مخصوص را ندارد اما برای تشخیص بیماری ها کارآمد است. بیشتر بیماری های مغز و اعصاب، قلب و عروق و … با استفاده از این نوع ام آر آی قابل تشخیص می باشند.

این نوع بیشتر برای بافت های بزرگ و مشخص قابل استفاده است و برخلاف ام آر آی با تزریق که پزشک حضور یک همراه برای بعد از تصویربرداری را به بیمار توصیه می کند، نیاز به همراهی شخص خاصی نیست و بلافاصله بعد از تصویربرداری بیمار می تواند از جای خود بلند شده و بدون کمک به منزل بازگردد.

در بیمارستان ایرانشه،ر انواع ام آر آی با تزریق و بدون تزریق با بهترین کیفیت و به وسیله بهترین دستگاه های موجود انجام می شود.

کاربرد ام آر آی چیست؟

کاربرد ام آر آی چیست؟
کاربرد ام آر آی چیست؟

کاربرد اصلی ام آر آی تشخیصی است و برای بررسی وضعیت اندام ها و بافت های اطراف آن مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت مهم ام آر آی نسبت به سایر روش های تصویربرداری امکان استفاده از آن برای اندام های متنوع تری است.

در ادامه بعضی از بخش های بدن که تصویربرداری آن ها با استفاده از روش ام آر آی قابل انجام است، معرفی شده اند.

ام آر آی مغز و نخاع

یکی از بخش های بدن که تصویربرداری از آن با روش ام آر آی بسیار رایج است، مغز و نخاع است. برای تشخیص بیماری هایی مانند آنوریسم عروق مغز، اختلالات چشم و بینایی که احتمال آسیب مغزی در آن ها وجود داشته باشد، اختلالات گوش داخلی، تشخیص به موقع ام اس، اختلالات نخاعی، سکته مغزی، تومور و … از ام آر آی استفاده می شود.

با استفاده از ام آر آی مغزی، تصویر سیستم جریان خون در مغز بررسی شده، شدت جریان خون در قسمت های آسیب دیده متفاوت است که این مسئله موجب تفاوت رنگ در تصاویر دریافتی می شود.

ام آر آی قلب و عروق

دیگر کاربرد ام آر آی، تصویربرداری از سیستم قلب و عروق است. تمرکز این نوع از ام آر آی بر قلب و عروق خارج شده از آن است.

با استفاده از تصاویر گرفته شده از این بخش بدن می توان مسائلی مانند اندازه حفره های قلب و عملکرد آن ها، ضخامت دیواره های قلبی، آسیب یا عدم آسیب ناشی از سکته قلبی، مشکلات عملکردی دریچه های قلب، انسداد عروق و … را ارزیابی کرد.

ام آر آی قلبی تنها در بیماری های خاص انجام می شود و معمولا بعد از یک تشخیص اولیه، برای بررسی دقیق تر از آن استفاده می شود.

ام آر آی اندامهای داخلی

در صورتی که پزشک به آسیب دیدگی بعضی اندام های داخلی یا سرطانی شدن آن ها مشکوک باشد نیز از روش ام آر آی به منظور تشخیص دقیق وضعیت بیمار استفاده می شود.

ام آر آی اندام های داخلی بیشتر در قسمت هایی مانند کبد و مجاری اطراف آن، صفرا، کلیه ها به خصوص در مورد شک به سنگ کلیه، طحال، پانکراس، رحم، تخمدان ها و پروستات انجام می شود.

درصورت مشکوک بودن به وجود سلول های سرطانی در هرکدام از این اندام ها، پیش از بیوپسی یا نمونه برداری از بافت از ام آر آی که روشی ساده تر برای تشخیص است، استفاده می شود.

ام آر آی مفاصل

ناهنجاری های مفصلی از دیگر مشکلاتی هستند که برای تشخیص دقیق محل ناهنجاری و شروع درمان نیاز به تصویربرداری ام آر آی می باشد.

به عنوان مثال در افرادی که به علت پارگی دیسک، غضروف و … دچار آسیب شده اند یا بیمارانی که مشکوک به عفونت استخوانی می باشند، با استفاده از این نوع ام آر آی محل دقیق مشکل تشخیص داده شده و درمان در همان بخش صورت می گیرد.

در بیمارستان ایرانشهر با استفاده از دستگاه های به روز و مجهز، تصویربرداری ام آر آی از تمام قسمت های بدن انجام می شود.

عوارض ام آر آی چیست؟

عوارض ام آر آی چیست؟
عوارض ام آر آی چیست؟

یکی از نگرانی های مهم بیماران در مورد انجام ام آر آی و روش های مشابه آن، عوارض و خطراتی است که چنین روش هایی برای بدن به همراه دارند.

با توجه به این که در تصویربرداری ام آر آی از هیچ نوع اشعه ای استفاده نمی شود، این روش به طور کل کم خطر و کم عارضه است و تنها در برخی گروه های خاص و در شرایطی که نکات ایمنی انجام ام آر آی رعایت نشده باشند، احتمال بروز عارضه وجود دارد.

در بیشتر مراکزی که ام آر آی دارند، اقدامات لازم برای جلوگیری بروز مشکل و عارضه هنگام انجام تصویربرداری انجام می شوند.

عوارض احتمالی ام آر آی در بیماران با شرایط خاص

تا کنون عارضه خاص و مشخصی بعد از انجام ام آر آی از بیماران گزارش نشده است. در بعضی بیمارانی که ام آر آی آن ها با تزریق مایع حاجب انجام می شود، ممکن است نشانه‌هایی از حساسیت به این ماده در بدن آن ها بروز کند که موقتی بوده و بعد از چند ساعت با نوشیدن مایعات و دفع ادرار از بین می رود.

همچنین در زنان بارداری که پیش از انجام ام آر آی تست بارداری انجام نداده یا وضعیت خود را به پزشک گزارش نداده اند، احتمال آسیب به جنین ناشی از شدت میدان وجود دارد که با توجه به این که پزشک انجام این تصویربرداری را با دریافت تست بارداری انجام می دهد، این عارضه نیز بسیار نادر است.

در صورتی که بیمار در بدن خود پروتز یا وسیله فلزی داشته باشد، احتمال درد در محل آن وسیله به علت برخورد با میدان مغناطیسی و تاثیر آن بر فلزات وجود دارد که در این شرایط معمولا ام آر آی با استفاده از کمترین شدت انجام می شود.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله بهترین دستگاه سنگ شکن سنگ های کلیه را مطالعه کنید.

آیا انجام ام آر آی دردناک است و جهت انجام آن نیازی به بیهوش کردن بیمار می باشد؟

آیا انجام ام آر آی دردناک است و جهت انجام آن نیازی به بیهوش کردن بیمار می باشد؟
آیا انجام ام آر آی دردناک است و جهت انجام آن نیازی به بیهوش کردن بیمار می باشد؟

برای انجام اسکن ام آر آی، بیمار روی تخت مخصوص دراز می کشد. سپس دستگاه، بیمار را به داخل تونل تصویربرداری برده و بعد از انجام اسکن، مجددا از تونل خارج می کند.

در طول این پروسه هیچ گونه ضربه ای به بدن بیمار وارد نشده و هیچ یک از دستگاه های ام آر آی بیمار را لمس نمی کنند. بنابراین درد و مشکلاتی مانند تورم و … در انجام این کار اتفاق نمی افتد و نیازی به استفاده از داروی بیهوشی یا مسکن های ضد درد نیست.

اما حفظ آرامش بیمار و تنفس طبیعی حین انجام تصویربرداری اهمیت زیادی دارد. در بیمارانی که به دلیل ترس از فضای بسته در تونل ام آر آی دچار تنگی نفس و استرس می شوند و احتمال آسیب دیدگی آن ها وجود دارد، معمولا از داروهای آرام بخش برای حفظ آرامش بیمار و ریلکس شدن استفاده می شود.

در اسکن کودکان ممکن است از داروهای بیهوشی یا بی حسی کلی استفاده شود

البته تنها در اسکن کودکان ممکن است از داروهای بیهوشی یا بی حسی کلی استفاده شود. برای انجام ام آر آی، بیمار باید تا زمان اتمام تصویربرداری به طور ثابت و بدون تحرک روی تخت دراز بکشد.

این کار برای کودکان ساده نیست. به همین دلیل پزشک برای کاهش فعالیت کودکان حین تصویربرداری ام آر آی، از داروهای بیهوشی استفاده می کند.

تشخیص این که بیمار نیاز به بیهوشی یا بیحسی دارد، با پزشک یا تکنیسین انجام ام آر آی است. بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه عارضه و مشکل حین تست ام آر آی، بهتر است تنها به مراکز معتبر مراجعه کرد. از بهترین مراکزی که ام آر آی دارند، می توان بیمارستان ایرانشهر را نام برد.

مراقبت های بعد از ام آر آی چیست؟

مراقبت های بعد از ام آر آی چیست؟
مراقبت های بعد از ام آر آی چیست؟

تا اینجای مقاله در مورد اسکن ام آر آی گفته شد که این روش بدون درد، بدون دخالت پزشک و تنها با قرار گرفتن بیمار در دستگاه انجام می شود. بنابراین مشکلات دیگر آزمایشات مانند درد، بیحالی و … در آن وجود ندارد.

تنها در ام آر آی با تزریق که مایع حاجب در بدن وجود دارد، امکان حساسیت و واکنش بافت های بدن نسبت به این ماده وجود دارد که این مسئله نیز خطرساز نیست و با دفع ادرار برطرف می شود.

در صورتی که به بیمار آرامبخش تزریق شده باشد، ممکن است اثرات ناشی از داروی آرامبخش موجب ضعف بیمار شود که برای جلوگیری از آن حضور یک همراه با بیمار کافی است.

صدای ام آر آی ممکن است در بعضی بیماران آزاردهنده باشد

همچنین صدای ام آر آی ممکن است در بعضی بیماران آزاردهنده باشد که در این شرایط نیز با استفاده از یک هدفون، این صدا به حداقل می رسد.

در بیمارانی که در بدن آن ها شیء فلزی وجود داشته یا دارای کاشت حلزونی یا دریچه های مصنوعی قلب هستند و امکان خارج کردن آن ها پیش از ام آر آی وجود ندارد، احتمال احساس درد خفیف در ناحیه این ابزارها وجود دارد.

این بیماران بهتر است تا چند ساعت بعد از انجام ام آر آی استراحت کرده و از فعالیت های شدید که باعث خستگی آن ها می شود، پرهیز کنند. معمولا مشکلات ناشی از ام آر آی بعد از چند ساعت با مصرف مایعات و استراحت به طور کامل از بین می رود.

در طول ام آر آی چه اتفاقاتی می افتد و نتایج آن به چه شکل آماده می شود؟

در طول ام آر آی چه اتفاقاتی می افتد و نتایج آن به چه شکل آماده می شود؟
در طول ام آر آی چه اتفاقاتی می افتد و نتایج آن به چه شکل آماده می شود؟

در صورتی که تمام آزمایشات و نکات ایمنی در مورد بیمار بررسی شده و بیمار از هر نظر آمادگی انجام ام آر آی را داشته باشد، انجام اسکن آغاز می شود.

سپس بیمار روی تخت دستگاه دراز کشیده و به داخل تونل هدایت می شود. وضعیت بدن در زمان انجام تصویربرداری باید ثابت باشد.

در افرادی که اسکن ام آر آی در آن ها طولانی تر است، گاهی اوقات از بست هایی برای ثابت نگه داشتن دست و پا و جلوگیری از حرکت بدن استفاده می شود.

در طول انجام تصویربرداری، به خصوص در اسکن ریه یا قلب ممکن است نیاز به حبس کردن نفس باشد. مدت زمان این کار توسط متخصص و از طریق میکروفن مخصوص داخل دستگاه به بیمار گفته می شود. تا زمانی که انجام ام آر آی به اتمام می رسد، از هرگونه حرکت در دستگاه یا باز کردن چشم باید خودداری شود.

بسته به محل عارضه و تشخیص پزشک، اسکن ام آر آی ممکن است 30 تا 60 دقیقه زمان ببرد

بسته به محل عارضه و تشخیص پزشک، اسکن ام آر آی ممکن است 30 تا 60 دقیقه زمان ببرد که در صورت طولانی شدن، احتمال تقسیم آن به بازه های زمانی کوتاه وجود دارد.

نتایج ام آر آی مستقیما به کامپیوتر متصل به دستگاه ارسال می شوند و پزشک می تواند حین کار، تصاویر دریافتی را مشاهده کند اما برای مراجعه به متخصصین و ثبت در پرونده، یک نسخه از تصاویر روی فیلم های مخصوص و سی دی نیز ثبت و در زمان خروج بیمار از مرکز به همراه او تحویل داده می شود.

آماده سازی نتایج و تحویل آن به بیماران در بیمارستان ایرانشهر به صورت فوری انجام می شود. اگر نیاز به انجام فوری این اسکن و دریافت نتایج در همان لحظه دارید، می توانید به این مرکز مراجعه کنید.

انجام ام آر آی چقدر زمان می برد؟

انجام ام آر آی چقدر زمان می برد؟
انجام ام آر آی چقدر زمان می برد؟

یکی از سوالات رایج بیماران در مورد اسکن ام آر آی، مدت زمان این آزمایش است. زمان دقیقی را نمی توان برای انجام این تصویربرداری مشخص کرد. بسته به وضعیت بیمار، محل تصویربرداری و نوع دستگاهی که برای انجام اسکن از آن استفاده می شود، مدت زمان ام آر آی متفاوت است.

در بیشتر قسمت های بدن، اسکن چیزی حدود 30 دقیقه زمان می برد، تنها در ام آر آی کمر که وسعت آن بیشتر است، گاهی اوقات اسکن ام آر آی تا 60 دقیقه نیز زمان می برد.

ممکن است با یک بار تصویربرداری، پزشک موارد مورد نیاز را دریافت نکند

البته ممکن است با یک بار تصویربرداری، پزشک موارد مورد نیاز را دریافت نکند. در این شرایط بعد از یک بار اسکن و دریافت نتایج، بیمار مجددا وارد دستگاه شده و تصویربرداری تکرار می شود.

البته در صورتی که چند قسمت مختلف از بدن به طور همزمان نیاز به ام آر آی داشته باشند نیز ممکن است بعد از اتمام اسکن هر قسمت، بیمار یک بار از دستگاه خارج شده و بعد از ریکاوری و آمادگی، مجددا وارد دستگاه شود که در این شرایط نیز مجموع زمان انجام اسکن ام آر آی از 30 دقیقه بیشتر خواهد شد.

انجام ام آر آی  در بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکزی که ام آر آی دارند، در سریع ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت انجام می شود.

محدودیت های انجام ام آر آی چیست؟

محدودیت های انجام ام آر آی چیست؟
محدودیت های انجام ام آر آی چیست؟

تمام بیمارانی که برای تشخیص بیماری آن ها نیاز به بررسی بافت ها و اندام های داخلی بدن می باشد، نیاز به انجام ام آر آی دارند و این کار در زمان توصیه شده توسط پزشک برای آن ها انجام می شود. اما در بعضی افراد ممکن است تکنیسین مرکز ام آر آی از انجام این کار برای آن ها خودداری کند.

محدودیت های انجام ام آر آی

در بخش های قبل گفته شد که وجود هرگونه وسیله فلزی در بدن نتیجه ام آر آی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین در مورد وسایلی که امکان خارج کردن آن ها از بدن وجود دارد، باید این کار انجام شود.

به عنوان مثال سمعک، پروتز متحرک، عینک، لنز، پرسینگ موقت و … که امکان برداشتن و کاشت مجدد آن ها وجود دارد، باید از بدن خارج شده و سپس اسکن ام آر آی انجام شود.

همچنین در مورد لوازم جانبی موقتی که بعد از مدتی از بدن خارج می شوند نیز پزشک توصیه می کند که انجام ام آر آی برای دریافت بهترین نتیجه بعد از خروج این وسایل از بدن انجام شود.

به عنوان مثال در بیمارانی که حلقه یا بالن معده دارند یا بیمارانی که دندان های آن ها ارتوندسی شده است، توصیه می شود که ام آر آی را تا بعد از برداشتن این لوازم به تاخیر بیندازند.

اما در برخی بیماران که دارای پروتز ثابت، پایه ثابت یا ایمپلنت دندان یا کاشت اندام در قسمت های مختلف بدن می باشند، امکان خروج وسیله نیست.

اگر برای تشخیص بیماری این افراد امکان استفاده از دیگر روش ها نبوده و ام آر آی تنها روش کاربردی باشد، از شدت کم میدان مغناطیسی برای تصویربرداری استفاده می شود.

البته انجام این اسکن برای زنان باردار، به خصوص زنانی که ماه های آخر بارداری را سپری می کنند نیز ممنوع می باشد.

بهترین مراکزی که ام آر آی دارند ، کدامند؟

بهترین مراکزی که ام آر آی دارند ، کدامند؟
بهترین مراکزی که ام آر آی دارند ، کدامند؟

در این بخش قصد داریم تا به معرفی مراکزی که ام آر آی دارند، بپردازیم. بهترین مراکز شهر تهران برای انجام تصویربرداری ام آر آی، به شرح زیر می باشند.

بهترین مراکز تصویربرداری ام آر آی

مرکز تصویربرداری خیریه امام رضا در منطقه اسلامشهر تهران یکی از مراکز خوب برای انجام انواع تصویربرداری ها به خصوص ام آر آی است. همچنین اقداماتی مانند ماموگرافی، سنجش تراکم استخوان و … نیز در این مرکز انجام می شوند.

دیگر مرکز خوب برای انجام ام آر آی، بیمارستان امام حسین واقع در خیابان شهید مدنی است. در این مرکز علاوه بر درمان و رسیدگی به وضعیت بیماران، تصویربرداری ام آر آی نیز با استفاده از بهترین دستگاه ها انجام می شود.

مرکز سرپائی نور در خیابان مطهری، ولیعصر در بزرگراه صدر، کوثر در پاسداران و همای سلامت در ابوریحان از دیگر مراکزی که ام آر آی دارند، می باشند. همچنین در بیمارستان ایرانشهر نیز ام آر آی با بهترین کیفیت و با استفاده از به روزترین و مجهزترین دستگاه ها انجام می شود.

در بیمارستان ایرانشهر، نتایج ام آر آی به صورت فوری و اورژانسی به بیماران داده می شود و در صورت مشاهده هرگونه مشکل در اسکن های دریافتی و بیماری، اقدامات درمانی لازم توسط پزشکان متخصص هر بخش به موقع برای بیمار انجام می شود.

ویژگی های یک مرکز ام آر آی خوب چیست؟

ویژگی های یک مرکز ام آر آی خوب چیست؟
ویژگی های یک مرکز ام آر آی خوب چیست؟

هر چند بسیاری از مراکز تصویربرداری و بیمارستان ها امروزه جزو مراکزی که ام آر آی دارند، هستند، اما برای دریافت بهترین نتیجه و تصاویر با کیفیت باید مرکزی خوب و مجرب را انتخاب کرد.

برای انتخاب بهترین مرکز برای انجام ام آر آی، نکات و ویژگی های مختلفی وجود دارند که در نظر گرفتن آن ها، انتخاب را ساده تر می کند.

لطفا از پست معنی see culture در آزمایش ادرار دیدن کنید.

ویژگی های بهترین مراکزی که ام آر آی دارند

مجهز بودن به دستگاه های به روز و با کیفیت از مهم ترین ویژگی های مراکز خوب ام آر آی هستند. همچنین وجود کادر پزشکی مجرب، چه برای انجام اسکن ام آر آی و چه برای تفسیر نتایج، دیگر ویژگی بهترین مراکز است. یکی از دغدغه های بیماران در مورد انجام آزمایشات اینچنینی، مبلغ و هزینه انجام آزمایش است.

یک مرکز خوب علاوه براینک ه هزینه معقولی نسبت به تجهیزات دریافت می کند، باید با بیشتر بیمه های رایج بیماران، طرف قرارداد باشد تا بیماران در تامین هزینه ام آر آی با مشکل مواجه نشوند.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از مراکز خوب در زمینه ام آر آی، تمام ویژگی های گفته شده را دارا می باشد.

در این جا به شما پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان را نیز مطالعه نمایید.

منبع:

b2n.ir

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید