لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

هزینه ام آر آی با بیمه سلامت

هزینه ام آر آی با بیمه سلامت

Table of Contents

در این مقاله می خواهیم عوامل موثر بر هزینه ام آر آی با بیمه سلامت را بررسی نماییم. ما را همراهی نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا در خصوص موضوع هزینه ام آر آی با بیمه سلامت ، کاملترین مطالب را ارائه کنیم.

همچنین در باره MRI و انواع آن، شیوه کار با دستگاه، مهمترین نکات پیش از انجام ام ار آی، کاربرد آن و الزامات مهم در حین انجام کار، عوامل موثر بر هزینه و …. اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

ویدئو هزینه ام ار آی با بیمه سلامت

در این راستا می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

بیمارستان ایرانشهر، یکی از معتبرترین مراکز درمانی است که دارای بهترین دستگاه mri در تهران در این زمینه می باشد.

جهت اطلاع از سایر تعرفه ها، هزینه آنژیوگرافی با بیمه سلامت و هزینه عمل دیسک کمر را مشاهده کنید.

اینفوگرافیک هزینه ام آر آی با بیمه سلامت

اینفوگرافیک هزینه ام آر آی با بیمه سلامت
اینفوگرافیک هزینه ام آر آی با بیمه سلامت

بهتر است بدانید MRI از طریق رادیولوژیست ها مورد بازبینی و بررسی بیشتر قرار می گیرد و ممکن است با سایر متخصصین در این خصوص تبادل نظر شود.

بعد از ارسال گزارش توسط رادیولوژیست برای پزشک معالج، نتیجه نهایی به بیمار اعلام می شود. به طور معمول بین هفت الی چهارده روز زمان نیاز است تا نتیجه اسکن آماده شود. مگر در شرایط فوری و یا اورژانسی که این زمان بسیار کاهش می یابد.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر فوق تخصص ریه در تهران دیدن کنید.

هزینه ام آر آی با بیمه سلامت چقدر است؟

عوامل موثر بر هزینه ام آر آی با بیمه سلامت:

عوامل موثر بر هزینه ام آر آی با بیمه سلامت
عوامل موثر بر هزینه ام آر آی با بیمه سلامت

هزینه اسکن به پارامترهای متعددی از جمله:

1)    بیمه شخص بیمار (بیمه سلامت یا سایر بیمه های خدمات درمانی) 2) مهارت تکنیسین MRI  3) ناحیه ای از بدن که بایستی تصویربرداری انجام شود 4) تجهیزات و امکانات موجود در مرکز درمانی؛ بستگی دارد.

پارامترهای ذکر شده، بخشی از مواردی است که می تواند روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت در کنار مراقبت های قبل از آن و رعایت تمامی مواردی که در زمان انجام این تصویربرداری متذکر شدیم، موثر باشد.

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

ام ار آی چیست؟

مهمترین نکات پیش از استفاده از ام ار آی را نام ببرید.

انواع MRI را به طور کامل توضیح دهید.

ام آر آی به چه صورت روی بیماران انجام می شود؟

عوامل موثر در هزینه ام آر آی با بیمه سلامت را ذکر کنید؟

نتیجه گیری

MRI

MRI
MRI

ام ار آی (Magnetic Resonance Imaging) از طریق تقویت میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای به دست آوردن تصویر(FH) که در آن بافت ها و سایر اندام های بدن را با کاملترین جزئیات تهیه می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

در حقیقت عکسبرداری یکی از متدهای پیشرفته و مدرن در عرصه تصویربرداری پزشکی است که برای بازبینی اندام های بخش درونی بدن استفاده می شود.

با کمک MRI می توان تصویر واضحی از بافت های بخش درونی بدن به دست آورد و همچنین از بیماری و یا بهبود بافت های موجود در بدن، اطلاعات کافی را به دست آورد و برای درمان، اقدامات لازم را در صورت وجود عارضه انجام داد.

تشخیص دقیق تر درد و نوع مشکل

دقت داشته باشید که تصویر به دست آمده از طریق ام آر آی می تواند به تشخیص دقیق تر درد و نوع مشکل برای آغاز پروسه درمانی به پزشک معالج کمک بسیار کند.

در مجموع تصویربرداری فوق در مقایسه با دیگر متدهای Photography پزشکی به وسیله X-Ray نظیر Radiography و یا CT Scan کم خطرتر است زیرا در این تکنیک برعکس شیوه های عکس برداری به همراه X-Ray، بدن با عدم تشعشع پرتوهای یونیزه قرار می گیرد.

در صورتی که بدن از حد مشخصی در برابر تشعشع اشعه های فوق بیشتر قرار گیرد، شاید در عملکرد بافت ها اختلالاتی به وجود آید. در این رابطه می توان بیان کرد که در این شیوه، از X-Ray استفاده نمی شود و در نهایت صدمه کمتری به بدن وارد می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست مراکزی که ام آر آی دارند دیدن کنید.

انواع MRI

انواع MRI
انواع MRI

یکی از مواردی که می تواند در هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد، انواع تصویربرداری است. در حال حاضر MRI متدی کاملاً ایمن و جدید است که در اغلب موارد از سوی متخصصین برای علت و تشخیص بیماری توصیه می شود.

به منظور بازشناسی سایر اندام های داخلی بدن، بیماری ها و اختلالات متعدد، پزشکان از این شیوه تصویربرداری استفاده می کنند. از انواع MRI می توان به:

1)    MRI مغز و نخاع 2) MRI مفاصل و استخوان ها 3) MRI مجاری صفراوی و کبد 4) MRI کلیه ها 5) MRI طحال 6) MRI لوزالعمده 7) MRI رحم 8) MRI تخمدان 9) MRI پروستات 10) MRI پستان 11) MRI عروق خونی و قلب اشاره کرد.

البته همان طور که بیان کردیم، هر یک از این تصویربرداری ها به دلیل شرایط عکس برداری و ناحیه تحت درمان به نوبه ی خود روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت موثر است.

بیمار در زمان Photography MRI باید بدون حرکت باشد

بیمار در زمان Photography MRI باید بدون حرکت باشد زیرا حرکت وی سبب می گردد که تصویر به دست آمده دقیق و یا حتی واضح نباشد.

تمامی شرایط مورد نیاز برای انجام این تصویربرداری توسط مسئولین موجود در این بخش از بیمارستان ایرانشهر به طور کامل به شما توضیح داده می شود.

دقت داشته باشید که شما بایستی به تنهایی و بدون همراه به این اتاق وارد شوید و پرسنل این مجموعه علاوه بر تصویر، صدای شما را کاملاً می شنوند و چنان چه حرکتی داشته باشید، هشدارهای لازم را به شما متذکر می شوند.

لازم به ذکر است که تصاویر به دست آمده، پیدا و دقیق بوده و کوچکترین تغییرات در اسکلت بدن را به طور کامل بازشناسی و تفکیک می کند.

در برخی موارد شاید عامل کنتراست مانند Gadolinium به منظور بالا بردن دقت تصاویر، به کار برده شود. ممکن است در زمان انجام MRI از دستگاه صدای بلندی شنیده شود که جای هیچ نگرانی نیست، بلکه امری کاملاً طبیعی است.

به همین علت شاید پیش از انجام تصویربرداری، مسئولین گوشی های مخصوصی را روی گوش بیماران قرار دهند تا از این طریق کمتر متوجه صدا شوند.

شیوه کار MRI در بیمارستان ایرانشهر

شیوه کار MRI در بیمارستان ایرانشهر
شیوه کار MRI در بیمارستان ایرانشهر

این شیوه بر پایه انعکاس صوت و برگشت (رزنانس) مغناطیسی هسته است که از این طریق بدن شخص در میدان نیرومند مغناطیسی قرار گرفته و با تغییر جهت میدان پروتون، هسته اتم در راستای Magnetic field (میدان مغناطیسی) قرار می گیرد.

سپس امواج رادیویی ویژه ای که به شکل False ارسال می شوند، به بدن شخص تابیده و سبب تغییر جهت در محل پروتون ها می شود.

بعد از اتمام این امواج، گردش پروتون ها مجدداً در راستای این میدان قوی قرار می گیرد که با برگشت و یا تغییر جهت آن، امواج الکترومغناطیسی جدیدی تولید می شود.

به این ترتیب این امواج جدید از کلیه پروتون ها نمایان می شوند و از طریق گیرنده های موجود در دستگاه MRI دریافت و به کامپیوتری که از توان بالای محاسباتی برخوردار است، ارسال می شود.

امواج دریافتی بلافاصله تحلیل و سپس تصاویری بر مبنای تحلیل های فوق از ساختار بدن بیمار ساخته می شود که پزشک از طریق مانیتور متصل به دستگاه مشاهده نموده و در صورت ضرورت، چاپ می شود.

کار اصلی دستگاه MRI

در مجموع می توان بیان کرد که کار اصلی دستگاه MRI ، ارزیابی مقدار آب موجود در بافت های متعدد بدن است.

گفتنی است که چگالی مولکول های آب در سایر اندام های متعدد بدن متفاوت است و تغییر در مقدار چگالی این آب سبب می گردد که شخص را از وجود اختلالات متعدد مطلع سازد.

MRI یک شیوه عکس برداری پرقدرت و کاملاً دقیقی است که برای شناسایی اختلالات و بیماری های موجود در سایر بافت های بدن به بیماران توصیه می شود.

مهمترین الزامات پیش از انجام MRI در بیمارستان ایرانشهر

برای افزایش دقت عملکرد حاصل از MRI و تشخیص پزشک معالج، بهتر است پیش از بهره مندی از این دستگاه به مهمترین الزاماتی که در زیر متذکر می شویم، دقت و توجه بسیار داشته باشید:

شیوه تصویربرداری فوق به شکلی است که شخص بیمار بایستی در این مدت، در محفظه ای که به شکل تونل است، کاملاً بدون هر گونه حرکتی باشد.

پروسه کار با دستگاه و تشخیص نوع و علت بیماری روی ساختار کلی بدن تقریباً بین بیست الی سی دقیقه زمان می برد.

علاوه بر این بایستی از پیش اطلاعات کافی را کسب کرده باشید که در حین انجام MRI ممکن است با صداهای بسیاری مواجه شوید که امری کاملاً طبیعی است.

چنان چه از حضور داشتن در فضاهای محبوس و یا تنگ، احساس اضطراب و یا وحشت دارید، نیاز است که پیش از آغاز MRI کادر موجود در این بخش را مطلع کنید.

از داشتن لنزهای تماسی و لوازم آرایشی به دلیل وجود فلز خودداری کنید.

چنان چه MRI صورت و یا سر را انجام می دهید، بایستی از داشتن لنزهای تماسی و لوازم آرایشی به دلیل وجود فلز خودداری کنید.

در برخی شرایط ویژه، نیاز است که فرد، پیش از انجام ام ار آی بیهوش باشد. لذا، بهترین اقدام این است که بیمار طبق تجویز پزشک معالج، از زمان مشخصی ناشتا باشد و چنان چه با هر مشکل زمینه ای همراه است، در این رابطه با پزشک معالج مشورت کند.

در برخی موارد به منظور تشخیص دقیق تر، پزشک معالج مصرف ماده حاجب را به این گروه از بیماران پیشنهاد می کنند. تزریق این ماده به داخل سیاهرگ انجام می شود. به این ترتیب شخص بیمار بایستی پیش از تزریق، چنان چه با حساسیت های دارویی و یا غذایی همراه است، این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارد.

در صورتی که بیمار از قرار گرفتن در این محفظه ترس و دلهره دارد، شاید احتیاج به مصرف داروهای آرامبخش باشد. در چنین شرایطی بهتر است که از یک همراه کمک بگیرید، به این علت که تا بیست و چهار ساعت بعد از استفاده از این داروها، شاید در رانندگی و یا قدم زدن دچار مشکل شوید.

کلیه موارد ذکر شده پیش از انجام MRI و رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی می تواند تا حد قابل توجهی سبب کاهش هزینه ام آر آی با بیمه سلامت شود.

مهمترین نکات در زمان MRI در بیمارستان ایرانشهر

مهمترین نکات در زمان MRI در بیمارستان ایرانشهر
مهمترین نکات در زمان MRI در بیمارستان ایرانشهر

پیش از انجام MRI در بیمارستان ایرانشهر، پزشک معالج برای بیمار در خصوص کاربرد و شیوه انجام این دستگاه توضیحات لازم را ارائه می دهد.

درباره مبتلایان به نارسایی هایی حاد کلیوی که به دیالیز نیاز مبرم دارند، پیشنهاد می شود که در زمان صحیح از ماده کنتراست استفاده کنند و بعد از اتمام MRI بایستی به منظور خارج شدن ماده جذب شده، دیالیز را بلافاصله انجام دهند.

همان طور که بیان کردیم، در حین انجام کار با این دستگاه ممکن است صدای بلندی ایجاد شود که برای رفاه حال بیماران، بهتر است از گوشی استفاده شود.

به دلیل به کار بردن فلز در برخی از لوازم آرایشی، توصیه می شود که بیمار از هیچ لوازمی برای انجام کار با دستگاه ام ار آی استفاده نکند.

البسه فرد نیز نبایستی دارای هیچ قسمتی از دکمه و یا زیپ فلزی باشد

البسه فرد نیز نبایستی دارای هیچ قسمتی از دکمه و یا زیپ فلزی باشد، به عبارتی شخص بایستی بدون هیچ جسم فلزی وارد این اتاق شود. اشیاء نامبرده در زیر نباید وارد اتاق MRI شود:

1)    گیره های موی سر 2) کلید 3) سکه 4) قلم 5) پول 6) گوشی موبایل 7) کارت بانکی 8) جواهرات و ساعت 9) سمعک 10) کمربند 11) کفش

برای اطمینان بیشتر در خصوص موارد ذکر شده، مسئولین این بخش به منظور انجام کار با این دستگاه، لباس طبی مخصوصی را به فرد می دهند. سپس در باره ممنوعیت ورود وسائلی از جمله:

1)    پیس میکر 2) گیره فلزی دندان 3) پچ های دارویی دارای فلز 4) برخی از انواع IUD   5) ترکش در بدن 6) تاتو 7) گیره آنوریسم 8) دفیبریلاتور قلبی 9) وسایل تزریقی خودکار دارو 10) پلاک و پیچ به کار برده شده برای معالجه شکستگی استخوان به شما توضیح می دهند.

چنان چه از این اجسام فلزی خارجی در بدن به خصوص در ناحیه چشم استفاده شده است و یا اوایل دوران بارداری را سپری می کنید، بایستی با تکنیسین های بیمارستان ایرانشهر در میان بگذارید.

موارد کاربرد MRI در بیمارستان ایرانشهر

موارد کاربرد MRI در بیمارستان ایرانشهر
موارد کاربرد MRI در بیمارستان ایرانشهر

در حال حاضر برای شناسایی بیشتر مشکلات و بازبینی ضایعات رخ داده به منظور سایر اندام های متعدد در بدن، انجام ام ار آی در بیمارستان ایرانشهر پیشنهاد می شود.

با کمک این دستگاه و میدان مغناطیسی قوی موجود در آن می توان برای دنبال کردن فرایند معالجه و یا پیشروی بیماری استفاده کرد.

به طور مثال MRI کلیه، ناهماهنگی های نخاع و مغز از طریق ام آر آی به منظور بازشناسی و دنبال نمودن علت عارضه، مورد استفاده قرار می گیرد.

متخصصین از طریق این متد درمانی می توانند به راحتی علت کمر درد که ممکن است ناشی از فشارهای عصبی و یا درد حاصل از ماهیچه ها باشد را کاملاً مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. علاوه بر آن برای بازشناسی پروسه پیشروی سرطان هم انجام تصویربرداری ام ار آی بسیار کاربردی است.

با ما همراه باشید تا در ادامه درباره کاربرد ام آر آی توضیحات کاملی را ارائه کنیم:

MRI مغز:

عموماً ام ار آی مغز به منظور بازبینی نخاع، گوش، مغز و دیگر نواحی موجود در بدن مانند سر و گردن، مورد استفاده قرار می گیرد.

متد فوق برای شناسایی اختلالات ستون فقرات نظیر جابجایی و یا پارگی دیسک های میان مهره ها و همچنین بازشناسی و بازبینی تومورها و حتی خونریزی هایی که ممکن است در اطراف مغز ایجاد شود و سکته مغزی، کاربرد بسیار دارد.

در بعضی موارد که شخص با سردردهای حمله ای و یا ناگهانی و در عین حال دوبینی و ضعف گرفتار می شود، شاید بهترین اقدامی که پزشک معالج به بیماران تجویز می کنند، مصرف ماده Gadolinium برای تصویربرداری از طریق MRI است.

MRI ستون مهره ها:

به طور معمول این نوع ام ار آی برای رسیدگی اختلالات موجود در نواحی ستون فقرات نظیر تورم و یا بیرون زدگی دیسک و نیز تنگ شدن کانال میانی (ستون مهره ها) مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به توضیح است که بیمارانی که بنا به دلایل متعدد تحت جراحی ستون فقرات (Spine Surgery) قرار گرفته اند، می توانند برای بازبینی موقعیت خود از این نوع ام ار آی که یکی از اساسی ترین موارد کاربردی در این روش محسوب می شود، استفاده کنند.

MRI استخوان ها و مفاصل:

از دیگر مواردی که می تواند روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد، می توان به این نوع از MRI اشاره کرد.

در این تکنیک، موقعیت کلیه مفاصل، استخوان ها و سایر بافت های موجود در بدن که به یکدیگر متصل هستند، مورد رسیدگی و تخمین برای رسیدن به نتایج دقیق تر قرار می گیرند.

چنان چه با اختلالات مرتبط به عضلات، استخوان ها، تاندون ها و یا رباط ها همراه هستید، می توانید از این تصویربرداری برای تشخیص دقیق تر استفاده کنید.

MRI حفره ای شکم:

یکی از اساسی ترین کاربردهای MRI بررسی کبد، غدد فوق کلیه، حفره شکم، پانکراس و در مجموع اندام های داخلی حفره شکمی است.

اگر چه در اغلب موارد برای شناسایی مشکلات موجود در این ناحیه ممکن است پزشک معالج انجام CT Scan را توصیه کند، اما چنان چه نتایج حاصل از سی تی اسکن تشخیص دقیقی از موقعیت بیمار را ارائه ندهد، انجام MRI شکم نیاز است.

بر همین اساس علاوه بر انجام CT Scan و بهره مندی از دستگاه فوق، ممکن است هزینه های شما کمی افزایش یابد و این مورد هم به نوبه ی خود می تواند بر هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد.

MRI مخصوص سیستم گردش خون:

نوعی دیگر از ام ار آی است که برای بازبینی عروق مربوط با مغز و گردن و همچنین وارسی موقعیت قلب و عروق به کار برده می شود.

MRI زانو:

این نوع MRI به منظور کمک به تشخیص بیماری هایی مانند خونریزی، تورم و یا ضعف در نواحی مفصل زانو به کار برده می شود. معمولا ام ار آی زانو بین سی الی شصت دقیقه زمان می برد.

ممکن است در طول این ام ار آی، از دستگاه های کوچکی محتوی Coil در دور زانوها استفاده شود تا به ایجاد تصویری دقیق و مشخص کمک کند.

دقت داشته باشید که در این بخش به دلیل به کار بردن کویل برای بیمار، ممکن است هزینه ام آر آی با بیمه سلامت نسبت به دیگر متدها کمی متفاوت تر باشد.

MRI شانه:

این نوع ام ار آی برای بازبینی علت دردهای موجود در ناحیه شانه و یا اختلالات مربوطه و نیز صدمات وارد شده به این قسمت انجام می شود.

بهتر است بدانید که زمان انجام این MRI معمولا بین پانزده الی چهل و پنج دقیقه به طول می انجامد. در بعضی موارد، شاید ام ار آی تنها 15 دقیقه زمان ببرد.

MRI نخاع و مهره های کمری:

برای تشخیص علت دردهای موجود در ناحیه کمر و مشکلات مرتبط به نخاع، MRI مهره های کمری می تواند گزینه مناسبی باشد که اغلب متخصصین به این گروه از بیماران توصیه می کنند.

انجام یک Spinal Scan (اسکن نخاعی) تقریباً بین سی الی شصت دقیقه زمان می برد.

البته چنان چه احتیاج به تزریق رنگ کنتراست به بیمار باشد، شاید این مدت بین چهل و پنج الی شصت دقیقه به طول بیانجامد.

MRI مهره های گردنی:

انجام این ام ار آی هم می تواند خیلی سریع و در کمتر از بیست دقیقه به طول بیانجامد.

اما به طور معمول بین سی الی چهل و پنج دقیقه زمان نیاز است تا تصاویر جامع و کاملی را از مهره های گردن برای تشخیص دقیق تر مراحل درمانی و علت بیماری به دست آورد.

برای کمک به دریافت تصویری کاملاً واضح، شاید کادر درمان، کویل پلاستیکی در قسمت فوقانی گردن قرار دهند.

MRI شکم:

این MRI تقریباً بین سی الی نود دقیقه زمان می برد. اما در برخی موارد شاید بنا به دلایل متعدد و بررسی و معاینه نمونه هایی مانند رشد جنین، ورم شکمی و جریان خون، تا دو ساعت این پروسه درمانی به طول بیانجامد.

MRI ریه و شش:

به طور معمول تصویربرداری ریه به منظور تشخیص اختلالات موجود در این ناحیه، دقت بیشتری دارد. اما زمانی که نیاز باشد تا نایژه های اصلی و محل عروق (ناف ریه ها) بازبینی و وارسی شود، نیاز است تا MRI روی بیمار انجام شود. پروسه فوق هم در حدود سی الی شصت دقیقه زمانبر است.

MRI مفصل هیپ:

اغلب ام ار آی که برای دردهای مفصل هیپ انجام می شود، تقریباً سی الی شصت دقیقه زمان می برد. مفصل ران یا همان Hip از اصلی ترین و بزرگترین مفاصل موجود در بدن است.

گفتنی است که این مفصل به عنوان یکی از فعال ترین مفاصل بدن محسوب می شود که نقش حائز اهمیتی در گام برداشتن به عهده دارد.

گفتنی است که در هر سمت لگن، یک Hip قرار گرفته که سبب اتصال اندام های تحتانی و تنه می شود و در مجموع نقش اساسی در تمام بدن و از همه مهمتر حفظ تعادل تنه در زمان قدم زدن و یا ایستادن را ایفا می کند.

یکی از اختلالات مهم در مفصل ران، به آرتروز و یا ساییدگی اختصاص دارد که به طور معمول آغاز آن با تضعیف و یا از بین رفتن غضروف مفصل است.

برهمین اساس اغلب پزشکان برای ارزیابی دقیق تر مشکلات فوق، ام ار آی هیپ را به این گروه از بیماران توصیه می کنند.

ام آر آی پستان:

در برخی موارد به منظور آزمایش سرطان پستان در بانوان جوان، متخصصین ام آر آی پستان را تجویز می کنند. علاوه بر این، MRI پستان برای معین کردن مقدار پیشروی سرطان فوق در مبتلایان به این عارضه استفاده می شود.

همچنین برای بازبینی موقعیت ایمپلنت های سینه در اشخاصی که از پروتز سینه استفاده کرده اند هم از این تکنیک درمانی مجهز و پیشرفته موجود در بیمارستان ایرانشهر استفاده می شود.

MRA:

تمرکز این تصویربرداری بیشتر روی عروق خونی به خصوص شریان ها است. به منظور دریافت عکس دقیق تر و واضح تر از عروق خونی، پیش از Scan ماده حاجب تزریق می شود.

گفتنی است که برای بازبینی ساختار عروق خونی، این نوع ام ار آی به کار برده می شود تا اختلالاتی مانند گرفتگی و یا تنگی عروق به طور کامل تشخیص داده شود.

MRV:

تمرکز این نوع از دستگاه های تصویربرداری روی شریان های خونی به خصوص سیاهرگ ها است. در تکنیک فوق، مانند(MRA) با تزریق ماده رنگی به منظور نشان دادن بهتر رگ ها استفاده می شود.

MRV برای تشخیص اختلالات ساختاری موجود در سیاهرگ ها گزینه بسیار مناسبی است. علاوه بر این، تعیین مشکلاتی مانند Thrombosis (لخته های خونی) سیاهرگی عمقی و وریدی مغزی نیز با متد فوق انجام می شود.

در عارضه فوق، ترومبوز در سیاهرگ ها به وجود می آید. هر یک از این دستگاه ها که متخصصین به منظور تحقیق و ارزیابی دقیق تر نوع و پیشرفت بیماری به بیماران تجویز می کنند، می تواند روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد.

درد قوزک پا و تشخیص آن از طریق MRI

درد قوزک پا و تشخیص آن از طریق MRI
درد قوزک پا و تشخیص آن از طریق MRI

ممکن است بنا به دلایل متعدد، درد مچ و قوزک پا در افراد مشاهده شود. رایج ترین دردهای موجود در این ناحیه به صدمه وارد شده به قوزک پا است که بیشتر در اثر ساییدگی و یا آرتروز در شخص ایجاد می شود.

با توجه به دلیل بیماری، شاید شخص، سفتی و یا ناراحتی را در پیرامون این قسمت احساس کند. علاوه بر این شاید در ناحیه مچ پا تورم ایجاد شود و شخص در زمان قدم زدن قادر به تحمل وزن خود نباشد.

از جمله موارد دیگری که روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار است، می توان به تشخیص دقیق مشکلات موجود در مچ پا اشاره کرد.

به طور معمول دردهای موجود در این ناحیه با استفاده از داروهای مسکن تجویزی، کمپرس یخ و یا استراحت به تدریج بهتر می شود

اما اغلب پزشکان برای اطمینان بیشتر از روند درمان و یا علل بروز این مشکل، ام ار آی قوزک پا را توصیه می کنند. آرتروز و یا جراحت های قوزک پا توسط پزشکان قابل معالجه است،

زیرا در بیشتر موارد بدون انجام جراحی این مشکلات بهبود می یابد. البته چنان چه صدمات وارد شده شدید باشد، نظیر شکستگی استخوان قوزک پا و یا هنگامی که درد این ناحیه از طریق معالجه غیر جراحی التیام پیدا نکند

و یا تصاویر به دست آمده از ام ار آی قوزک پا حاکی از شدت آسیب دیدگی بسیار باشد، پزشک معالج، جراحی را گزینه مناسبی برای این گروه از بیماران توصیه می کند.

MRI پستان و مهمترین دلایل بررسی آن

MRI پستان و مهمترین دلایل بررسی آن
MRI پستان و مهمترین دلایل بررسی آن

با توجه به موضوع هزینه ام آر آی با بیمه سلامت ، بهتر است به مهمترین دلایلی که پزشکان انجام این MRI را در بیمارستان ایرانشهر به دلیل امکانات و تجهیزات پزشکی به روز به بیماران توصیه می کنند،  بپردازیم:

آناتومی ساختار پستان به گونه ی است که این امکان را در این ناحیه فراهم می کند تا به شکل کامل داخل کویل قرار گرفته و به دور از سایر بخش های موجود در بدن، مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد.

با کمک بهره مندی از تکنولوژی ام آر آی پستان می توان مشخصه ها و سایر تغییرات موجود در بافت پستان را به طور دقیق جدا از بافت های سالم نظارت کرد. ممکن است برای مشکلاتی از جمله:

1)    بازبینی گسترش و حاشیه شیوع تومورها 2) نشت پروتز سیلیکونی 3) انتخاب مقدار پیشرفت کانسر 4) شیوه تکمیلی برای بازبینی پستان 5) تحقیق باقیمانده تومور در ام آر آی از طریق تزریق ماده رنگی 6) افراد با پستان جوان و فشرده 7) برای تفحص حدود، شکل، ابعاد تومور و یا نابود کردن تزریق کنتراست، از این شیوه استفاده شود.

همچنین بیمارانی که دارای سوابق ژنتیکی سرطان سینه هستند، برای تهیه و بررسی تصویربرداری از هر دو سینه به شکل همزمان و در عین حال به کارگیری از شیوه های متعدد MRI در شناسایی پراکندگی میان تومورهای فاقد چربی و یا با چربی، امری بسیار اثربخش و مفید است.

بازبینی سیر عملکرد معالجه

لازم به توضیح است اشخاصی که واجد شرایط شیمی درمانی پیش از جراحی هستند، به منظور بازبینی سیر عملکرد معالجه، انجام MRI پستان امری الزامی است که قبل از بهره مندی از مزیت های این تکنیک درمانی، بایستی اطلاعات لازم را درباره هزینه ام آر آی با بیمه سلامت به دست آورند.

اما شیوه انجام MRI پستان در بیمارستان ایرانشهر به این صورت است که:

بیمار برای انجام ام آر آی پستان بایستی دمر روی تخت خاص طبق توصیه مسئولین این بخش به شکل صحیح دراز بکشد.

سپس در قسمت تحتانی سینه کویل قرار می گیرد که از دو محفظه خالی به منظور قرارگیری هر دو سینه برخوردار است. بایستی برای انجام دقیق تصویربرداری، سینه ها را به طور کامل در داخل این قاب ها قرار دهید.

تکان نخوردن شما در مدت انجام MRI پستان امری حائز اهمیت است. به این ترتیب بهتر است تا پیش از آغاز کار با دستگاه، حتماً موقعیت دراز کشیدن خود را کاملاً قطعی و ثابت کنید.

به گونه ای که در این مدت احساس آرامش و راحتی بسیار داشته باشید، زیرا بین سی الی شصت دقیقه زمان نیاز است تا پروسه تصویربرداری شما به طور کامل و دقیق انجام شود.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که کلیه الزامات ذکر شده در بخش های قبلی که پیش از انجام ام ار آی توصیه شده، می تواند تا حد قابل توجهی سبب کاهش هزینه ام آر آی با بیمه سلامت باشد.

MRI لگن و دلایل انجام آن

MRI لگن و دلایل انجام آن
MRI لگن و دلایل انجام آن

موضوع دیگری که می تواند در هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد، انجام تصویربرداری این ناحیه با کمک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر موجود در میان استخوان های لگن است.

اسکلت درونی و نزدیک لگن، مشتمل بر پروستات، مثانه و دیگر اعضای تولید مثل آقایان، روده بزرگ و کوچک، اندام تولید مثل بانوان و استخوان های لگن است.

تصاویر به دست آمده از طریق MRI در کامپیوتر ذخیره و سپس چاپ می شود. تصویر فوق این امکان را برای پزشک معالج فراهم می کند تا اندام ها، استخوان ها، عروق خونی و سایر بافت های موجود در این ناحیه را مشاهده  نموده و به راحتی اختلالات ایجاد شده در لگن را به طور دقیق تشخیص داده و بررسی کند.

در ادامه به دلایل انجام این تصویربرداری می پردازیم:

دقت داشته باشید براساس این که در این قسمت سایر اندام های تولید مثل زن و مرد وجود دارد، ممکن است پزشک معالج با توجه به جنسیت بیمار، اسکن فوق را به دلایل متعدد که می تواند روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد را توصیه کند. این دلایل عبارتند از:

1)    نارسایی های زمان تولد 2) تروما و یا صدمه در لگن 3) درد در قسمت پایینی لگن یا شکم 4) نتایج غیر عادی از اسکن با X-Ray  5) اختلالات ناپذیرفتنی در دفع ادرار 6) شک پزشک معالج به سرطان در روده، مثانه، اندام های تولید مثل و یا مجاری ادراری

اگر بخواهیم توضیحات دقیق تری درباره دلایل این تصویربرداری در بانوان متذکر شویم، بایستی بیان کرد:

ناباروری، دردهای شدید در ناحیه لگن و یا شکم، خونریزی بیش از حد واژن و فیبروم رحمی از مهمترین دلایل MRI لگن در بانوان به شمار می آید. اما تورم و یا وجود توده در بیضه و بیضه نزول نکرده، از متداولترین دلایل انجام تصویربرداری فوق در آقایان است. معمولاً مدت زمان انجام این اسکن بین سی تا شصت دقیقه است که چنان چه تصاویر بسیاری طبق تجویز پزشک نیاز باشد، شاید زمان پروسه ام ار آی لگن بیشتر شود.

ام ار آی در بیمارستان ایرانشهر چقدر زمان می برد؟

ام ار آی در بیمارستان ایرانشهر چقدر زمان می برد؟
ام ار آی در بیمارستان ایرانشهر چقدر زمان می برد؟

انجام ام ار آی شاید از ده دقیقه تا تقریباً صد و بیست دقیقه به طول بیانجامد. اغلب اسکن ها به طور معمول در حدود سی الی شصت دقیقه زمان نیاز دارد که در این راستا عوامل متعددی در تعیین زمان آن تاثیرگذار است که عبارتند از:

تعداد تصاویر

چنان چه برای برخورداری از آنالیز دقیق به تصاویر متعددی احتیاج باشد، انجام MRI در مقایسه با مدتی که تصاویر کمتری نیاز است، زمان بیشتری را می طلبد.

ناحیه ای از بدن که نیاز به انجام اسکن دارد

در مجموع هر قسمتی از بدن که نیاز به انجام تصویربرداری دارد، بزرگتر باشد، اسکن انجام شده در این ناحیه نیز به زمان بیشتری نیاز دارد.

مصرف رنگ کنتراست

در برخی موارد ممکن است برای کمک به تصاویر دقیق از اندام های کوچک در بدن، تزریق ماده حاجب به بیمار تجویز شود. این نوع از اسکن ها بین پانزده تا سی دقیقه بیشتر از سایر اسکن ها به زمان احتیاج دارد.

مصرف آرامبخش

MRI، به حرکت شخص قرار گرفته در داخل تونل بسیار حساس است. لذا، شاید نیاز باشد که پیش از اسکن برای بیمارانی که نمی توانند ثابت و بدون حرکت باشند، مانند برخی از کودکان و یا مبتلایانی که ترس بسیار از محیط های بسته دارند، بهتر است آرامبخش مصرف شود که ممکن است به شکل وریدی تزریق شده و یا خوراکی مصرف شود.

تازه ترین Scanners MRI موجود در بازار

تازه ترین Scanners MRI موجود در بازار
تازه ترین Scanners MRI موجود در بازار

پژوهشگران در تلاشند تا اسکنرهای MRI جدیدی را در ابعاد کوچکتر و از همه مهمتر قابل حملی را تولید نموده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

اسکنرهای کوچک فوق در شناسایی تومورها و عفونت هایی که ممکن است در اندام های نرم دست ها، زانوها، آرنج و یا پاها وجود داشته باشد را بهتر و دقیق تر بازشناسی می کند که این مسئله می تواند به نوبه خود روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، کاربرد این دستگاه های بدون محفظه در حوزه پزشکی در حال بررسی و آزمایش است تا از این طریق به دستاوردهای جدیدی در این عرصه برای رفاه حال بیشتر بیماران دست یابند.

Functional MRI:

Functional MRI:
Functional MRI:

تنظیمات این دستگاه روی MRI سر انجام می شود. زمانی که ام ار آی استاندارد مغز، بنیاد درونی مغز را وارسی می کند، سیستم فوق (ام ار آی فانکشنال)، فعالیت این ناحیه در زمان انجام وظایف متعدد مانند یادآوری خاطرات، صحبت کردن و یا حرکت کردن را مورد تحقیق و تفحص قرار می دهد.

شیوه کار با این نوع از ام ار آی به این گونه است که گردش خون حمل کننده اکسیژن در بخش های فعال تر مغز به مراتب بیشتر است.

در حقیقت Functional MRI به تشخیص تغییرات سطح اکسیژن می پردازد. همچنین به گزینش تاثیرات صدمات مغزی، طراحی جراحی مغز، مشکلات آلزایمر و شرایطی مانند سکته در بیماران کمک زیادی می کند.

Cardiac (MRI قلبی):

این نوع از ام ار آی برای شناسایی مشکلات قلبی و یا دیگر بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. تصویربرداری حاصل از کاردیاک می تواند کیفیت کارکرد و بافت قلب را به طور دقیق نشان دهد. به عنوان مثال، شیوه گردش خون داخل قلب از طریق Cardiac MRI قابل بازبینی است.

رنگینه کنتراست MRI

رنگینه کنتراست MRI
رنگینه کنتراست MRI

بعضی از تصویربرداری های MRI مشتمل بر تزریق ماده حاجب است تا بدین وسیله عروق خونی و بافت ها به طور دقیق با بیشترین جزئیات نمایان شود. در برخی موارد ممکن است این رنگینه سبب بروز پیامدهای جانبی نظیر حس بیماری، سرگیجه، سردرد و یا تحریکات پوستی در بیمار شود.

تاثیرات حاصل از تزریق این ماده، معمولا خفیف و موقتی است. البته شاید سبب صدمه به اندام ها و یا سایر بافت های موجود در بدن مبتلایان به عارضه کلیوی شود.

چنان چه با سوابق مشکلات کلیوی همراه هستید، شاید انجام تست خون برای معین کردن بهبود کارکرد کلیه روی بیمار انجام شود تا از این طریق معلوم شود که انجام تصویربرداری و یا اسکن برای فرد هیچ مشکلی را به همراه ندارد.

در صورتی که پیش از تزریق پیشینه با واکنش آلرژیک و یا هر گونه اختلالات ترومبوز همراه هستید، بایستی این موضوع را با مسئولین این بخش در میان بگذارید.

بعد از MRI

بعد از MRI
بعد از MRI

معمولا یک اسکن، همچون یک شیوه سرپایی روی بیماران واجد شرایط انجام می شود یا به عبارتی شما با انجام این تصویربرداری در مرکز درمانی مجهز بیمارستان ایرانشهر، دیگر نیازی به بستری در بیمارستان ندارید و این موضوع می تواند موثترین مورد در کاهش هزینه ام آر آی با بیمه سلامت باشد.

بعد از تصویربرداری، بیمار می تواند به کلیه امور روزانه و شغلی خود بپردازد. اما چنان چه در زمان انجام ام ار آی، آرامبخش مصرف کرده اید، بهتر است که تا بیست و چهار ساعت از یکی از اعضای خانواده و یا همراه مساعدت و یاری بگیرید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

MRI آزمایشی است که برای بازبینی موارد متعدد در بیماران به کار برده می شود و پزشک معالج بنا به دلایل متعدد انجام این تست را به شما تجویز می کند.

عوامل متعددی از جمله تخصص تکنیسین، نوع بیمه، مجهز بودن مرکز درمانی همچون بیمارستان ایرانشهر و از همه مهمتر نوع MRI می تواند روی هزینه ام آر آی با بیمه سلامت تاثیرگذار باشد.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید