لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

طول عمر استنت قلب

طول عمر استنت قلب

Table of Contents

اگر به دنبال اطلاعاتی در خصوص طول عمر استنت قلب هستید، ما را تا انتهای این نوشتار همراهی نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا در باره طول عمر استنت قلب از زبان بهترین متخصص استنت گذاری توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین در مورد استنت قلب، انواع استنت، مراحل استنت گذاری و جایگذاری آن ها در عروق متعدد، بهترین نوع استنت، مدت دوام و مراقبت های بعد از جراحی و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، اطلاعات جامعی را ارائه می کنیم.

ویدئو طول عمر استنت قلب

در این راستا می توانید با متخصصان بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد. با ما همراه باشید.

اینفوگرافیک طول عمر استنت قلب

اینفوگرافیک طول عمر استنت قلب
اینفوگرافیک طول عمر استنت قلب

گفتنی است که با آغشته شدن استنت ها به دارو، از انسداد عروق بسته شده پیشگیری می شود. به این ترتیب با گرفتگی شریان کرونر، شاید نشانه آنژین نظیر عرق سرد، درد قفسه سینه، سرگیجه و یا تنگی نفس در فرد مشاهده شود که احتمال دارد این نشانه ها در شریان های باریک ایجاد نشود.

پیشنهاد می کنیم از مقاله بهترین نوع استنت قلب دیدن کنید.

طول عمر استنت قلب چقدر است؟

استنت قلب به طور دائمی داخل رگ بیمار باقی می ماند و آن را باز نگاه می دارد

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش طول عمر استنت قلب کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

استنت قلب چیست و انواع آن را نام ببرید.

مراحل استنت گذاری استنت قلب را توضیح دهید.

بهترین نوع استنت قلب در بیمارستان ایرانشهر

مدت ماندگاری استنت ها در شریان به چه عواملی بستگی دارد؟

بعد از استنت گذاری قلب، انجام چه مراقبت هایی لازم است؟

نتیجه گیری

 

استنت قلب

Heart stent لوله مشبک کوچکی است که جراحان متخصص در عروق کرونر مسدود شده آن را برای درمان بیماران قرار می دهند تا از این طریق اکسیژن و خون به وسیله شریان کرونر به بافت های ماهیچه قلب هدایت شوند.

به عبارت دیگر Stent جریان خون و همچنین دیگر مایعات را با توجه به محلی که در آن واقع شده، ترمیم و یا بازیابی می کند.

معمولاً در ساخت استنت ها از پلاستیک و یا فلز استفاده می شود که لازم به توضیح است که کاربرد استنت های حجیم تر برای عروق بزرگتر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله استنت قلب چیست را مطالعه کنید.

شیوه استفاده از استنت قلب

شیوه استفاده از استنت قلب
شیوه استفاده از استنت قلب

با توجه به عنوان مقاله طول عمر استنت قلب، بهتر است شما را با شیوه بهره مندی از این تکنیک درمانی بیشتر آشنا کنیم.

از متداول ترین موارد به کارگیری از Stent می توان به بازکردن عروق خونی که با پلاک بسته همراه هستند، اشاره کرد. تجمع چربی، کلسترول و دیگر مواد درون خون را پلاک می گویند.

تجمع پلاک ها در جریان خون منجر به چسبندگی به دیواره عروق می شود. به تدریج تجمع این پلاک ها سبب مسدود شدن شریان ها شده و در نهایت میزان خون تازه ای که از این طریق می تواند به بدن فرستاده شود، کاهش می یابد.

جمع شدن پلاک در شریان (سرخرگ ها) یکی از عوامل عارضه شریان کرونر قلب محسوب می شود. به تدریج ممکن است مبتلایان به انسداد عروق با نشانه های هشداردهنده ای نظیر دردهای موجود در قفسه سینه مواجه شوند.

بی توجهی به درمان

بی توجهی به درمان سبب می گردد که این افراد بیشتر در معرض پیامدهایی از جمله سکته مغزی و یا حملات قلبی قرار گیرند.

در صورتی که عروق با انسداد مجدد همراه باشند، احتمال دارد که جراحان متخصص قلب و عروق در بیمارستان ایرانشهر، برای باز نگه داشتن شریان، استنت قلب را گزینه مناسبی به منظور درمان به این گروه از بیماران معرفی کنند که توصیه می شود پیش از جراحی در باره طول عمر استنت قلب، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

گفتنی است که جراحان متخصص در شیوه PCI که همچون دخالت کرونری از طریق پوست و یا Angioplasty به همراه استنت معرفی می شود، Stent را به عروق وارد می کنند.

جراح در داخل رگ یک لوله (کاتتر) قرار می دهد

در طی این شیوه، جراح در داخل رگ یک لوله (کاتتر) قرار می دهد. Catheter از یک بادکنک کوچکی تشکیل شده که در بخش پایانی آن Stent قرار دارد.

زمانی که لوله به ناحیه بسته می رسد، جراح با باد کردن بالون، استنت را منبسط نموده و در محل مناسب خود قفل می کند. سپس با برداشتن لوله و قرارگیری استنت در محل خود به باز شدن شریان ها به روند بهبودی به بیماران کمک می کند.

جراح معالج بر مبنای پارامترهای متعدد نظیر محل انسداد و یا مقدار رگ ها، تصمیم نهایی را در خصوص قرار دادن استنت در شریان ها انجام می دهد. البته جراحان متخصص قلب و عروق بیمارستان ایرانشهر، از Stent برای موارد زیر استفاده می نمایند:

عروق خونی موجود در مغز و یا Aorta که در ریسک بیرون زدگی و یا بزرگ شدن دیواره سرخرگ که بر اثر تضعیف آن ایجاد شده و یا آنوریسم، از این تکنیک درمانی استفاده می کنند.

همچنین ریسک افتادگی نایژه در ریه و حالب که سبب انتقال ادرار از کلیه به مثانه می شود، گزینه درمانی مناسبی به شمار می آید.

البته استنت برای مجرای صفراوی که وظیفه حمل صفرا را از میان اندام ها به دوازدهه (روده کوچک) انجام می دهند، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع استنت کرونری

انواع استنت کرونری
انواع استنت کرونری

یکی از مواردی که می تواند در طول عمر استنت قلب موثر باشد، انواع Coronary Stents است:

استنت فلزی لخت:

کاتترهای شبکه ای بسیار نازک که از جنس فلز هستند، سبب باز نگه داشتن شریان بسته شده در قلب می شوند. در این نوع استنت، جراح از دارو و یا پلیمر برای جلوگیری از گرفتگی دوباره عروق استفاده نمی کند.

دقت داشته باشید که استنت فلزی برای آن گروه از بیماران که به دارو و یا پلیمر حساسیت دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. استنت فلزی لختی شیوه ای مناسب برای آنژیوپلاستی راحت و سریع شناخته می شود و سبب کوتاه تر شدن مدت لازم برای رقیق کننده خون محسوب می شوند.

استنت دارویی (DES):

در حقیقت این نوع Stent فلزی است که سطح آن را پلیمر مخصوصی احاطه کرده است که به مرور، دارویی از آن رها شده که در شرایطی که انسداد مجدد شریان کرونری بالا است، استفاده می شود.

گفتنی است که استنت دارویی درصد گرفتگی عروق را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. این نوع استنت از دو نوع متفاوت تشکیل شده است که عبارتند از:

استنت دارویی – پلیمر پایدار که بعد از رها شدن کلیه داروها تنها پلیمر باقی می ماند.

استنت دارویی- مواد جذب شونده  که در این نوع، دارو به طور کامل از طریق بدن جذب می شود. در این تکنیک، روند بهبودی با برداشتن رابطه طولانی مدت از طریق پلیمر در شخص بیمار بهتر انجام می شود.

گفتنی است که استنت های فوق، دارویی با نام Everolimus را رها می کنند که با سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن از بافت هایی که سبب گرفتگی عروق کرونر می شود، جلوگیری می کنند.

در BVS (بست های عروقی قابل جذب) به باریک شدن دوباره عروق کمک کرده و در دیواره های عروق خونی از حرکت خودکار جلو و عقب پیشگیری می کند.

استنت های مهندسی زیستی:

هیچ پوشش دارویی در استنت فوق وجود ندارد و سبب تسریع پروسه بهبودی در فرد می شود. شیوه فوق از سوی آنتی بادی روی پوشش استنت میسر خواهد بود که به جذب EPCs (سلول های پیس ساز اندوتلیال) کمک می کند.

سلول های فوق که از مغز استخوان ترشح می شوند، باعث افزایش روند بهبود طبیعی در فرد می شوند. این امر از لخته شدن دیر رس و پیش از موعد در فرد پیشگیری نموده و نسبت به استنت دارویی (DES) به بهبود سریعتر پوشش سلولی کمک می کند.

استنت DTS (دوگانه):

در واقع استنت فوق یکی از مناسب ترین فنرها است که به گرفتگی شریان های قلب کمک بسیار می کند. استنت فوق کلیه معایب و اختلالات موجود در سایر استنت ها را رفع می کند.

همچنین فوایدی همچون استنت دارویی(DES) دارد که بهبود دهنده فعال خاصیت بارز داروهای موجود در آن است.

پوشش دارویی که در سطح بیرونی و داخلی DTS استفاده شده است، سبب تقلیل لخته شدن خون و التهاب می شود و با ارتقاء پروسه بهبودی به شکل فعال، از انسداد دوباره شریان ها پیشگیری می کند. گفتنی است که DES نسبت به سایر استنت ها از فواید بسیاری برخوردار است.

با توضیحاتی که در رابطه با انواع استنت کرونری بیان کردیم، توصیه ما به شما مراجعه به یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی یعنی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ایرانشهر است که علاوه بر کادر درمانی مجرب و متخصص، از پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی روز دنیا برای انجام جراحی های قلب و عروق برخوردار است.

افراد کاندیدای استنت قلب

افراد کاندیدای استنت قلب
افراد کاندیدای استنت قلب

استنت یا فنر زدن شریان قلب به منظور تقلیل نشانه ها در بیمارانی کاربرد دارد که به عارضه گرفتگی عروق گرفتار هستند و ممکن است در طی زمان های احساساتی قوی و یا در زمان فعالیت های ورزشی، از تنگی نفس و یا فشردگی قفسه سینه رنج می برند.

در بعضی از این مبتلایان شاید استنت قلب جایگزین مناسبی برای جراحی بای پس در نظر گرفته شود. دیابتی ها با گرفتگی های عروق مختلف شاید به نتیجه قابل قبولی از انجام جراحی بای پس دست یابند.

در معالجه انسدادهای شریانی قلب، فنر و یا استنت قلب تاثیر زیادی دارد و با باز کردن شریان، تا حد قابل توجهی از گرفتگی دوباره عروق جلوگیری می شود.

عارضه فوق یکی از متداولترین اختلالات قلبی است که در بیشتر موارد در اثر عدم شیوه زندگی سالم و یا نداشتن فعالیت های ورزشی ممکن است فرد به آن درگیر شود.

در حال حاضر انسداد شریان های قلب از رایج ترین مشکلات در دنیا شناخته می شود. لذا، پیشنهاد می شود تا در رابطه با طول عمر استنت قلب، از جراح متخصص اطلاعات لازم را دریافت کنید.

آمادگی لازم پیش از جراحی استنت قلب

دقت داشته باشید که آمادگی لازم برای انجام این پروسه جراحی به نوع استنت استفاده شده در آن بستگی دارد. به این ترتیب شما می توانید از مراحلی که در زیر متذکر می شویم، برای فنر زدن عروق قلب آماده شوید:

فهرستی از گیاهان دارویی، مکمل و یا هر داروی دیگری که در طول روز مصرف می کنید را تهیه نموده و در اختیار جراح معالج خود قرار دهید تا در این رابطه اقدامات لازم پیش از جراحی انجام شود.

ناپروکسن، کلوپیدوگرل، آسپرین و ایبوپروفن از جمله داروهایی محسوب می شوند که مانع از لخته شدن خون می شوند. لذا توصیه می شود مصرف آن ها را پیش از عمل استنت قلب تحت نظر پزشک معالج قطع کنید.

دستورالعمل های پزشکی در خصوص برنامه رژیم غذایی و دارویی را به طور دقیق دنبال کنید

دستورالعمل های پزشکی در خصوص برنامه رژیم غذایی و دارویی را به طور دقیق دنبال کنید. زیرا این امر پیامدهای بعد از جراحی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

در چنین شرایطی بایستی سیگار کشیدن را برای مدتی قبل و بعد از جراحی ترک کنید.

اگر با آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی همراه هستید، قبل از عمل، جراح معالج را مطلع سازید.

شب پیش از جراحی از مصرف هر نوع مایعات و یا آب خودداری کنید.

داروهای تجویزی از سوی دکترتان را به طور منظم استفاده کنید.

برای آمادگی های لازم پیش از جراحی توسط کادر درمان بیمارستان ایرانشهر، بهتر است زودتر به این مرکز درمانی مراجعه کنید.

تمامی دستورالعمل های پزشکی که جراح متخصص پیش از عمل فنر زدن عروق قلب برای تسریع در روند جراحی به شما توصیه می کنند را دقیقاً رعایت کنید.

پیش از انجام جراحی در ناحیه شکاف از داروی بی حسی و IV (داروی درون وریدی) استفاده می شود که به آرام بودن در طی پروسه جراحی کمک می کند.

مراحل استنت گذاری قلب

مراحل استنت گذاری قلب
مراحل استنت گذاری قلب

در این بخش از مقاله به مراحل استنت گذاری قلب در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ایرانشهر می پردازیم. برای قرار دادن فنر قلب در شریان های کرونر، مراحل زیر دنبال می شود که می تواند در طول عمر استنت قلب هم موثر باشد:

گام نخست؛ یافتن محل انسداد:

جراح معالج با بهره مندی از شیوه تشخیصی Angiography، مکان دقیق و مقدار گرفتگی آن در رگ های کرونر را معلوم می کنند. تصاویر به دست آمده از رادیوگرافی از طریق X ray بیانگر رنگ ماده حاجب تزریقی است.

جراح معالج نسبت به مقدار و محل بسته شدن شریان ها، مناسب ترین شیوه درمانی را تعیین می کند. چنان چه گرفتگی شدید باشد، بایستی از طریق فنر زدن قلب البته با توجه به طول عمر استنت قلب، مشکل ایجاد شده را رفع کرد. در برخی موارد، جراح شیوه معالجه و شناسایی گرفتگی را به شکل همزمان انجام می دهد.

گام دوم؛ برطرف کردن گرفتگی:

پس از تشخیص دقیق مکان بسته شدن عروق، نوبت حذف پلاک ها است که برای این امر، جراح از شیوه Angiography استفاده می کند.

به این صورت که با کمک Catheter سیم نازکی را به ناحیه گرفتگی شریان ها هدایت می کند. جراح برای انتقال این سیم به ناحیه گرفتگی، از رادیوگرافی (عکسبرداری) با اشعه X استفاده می کند.

به این صورت که با متصل کردن بالن کوچکی به سر سیم، محل گرفتگی را باد کرده و پلاک ها را کنار می زند. این امر علاوه بر آزاد شدن عروق، به حالت طبیعی جریان خون در بیماران نیز کمک بسیار می کند.

گام سوم؛ استنت گذاری:

جراحی هنوز ادامه دارد؛ در این مدت تنها عروق خون آزاد شده اند اما به منظور پیشگیری از بازگشت مجدد پلاک ها به مکان اول خود، بایستی Stent جاگذاری شود.

به این ترتیب، جراح یک استنت را همراه با بالن کوچکی دوباره به سر سیم متصل می کند و از طریق X ray سیم را به عروق بسته شده منتقل می کند. در چنین حالتی، جراح با باد کردن بالن، Stent را بزرگتر و به ترتیب به دیواره رگ ها می چسباند.

گفتنی است که استنت پس از چسبیدن به شریان، حالت خود را کاملاً حفظ می کند. در پایان، پزشک با خالی کردن بالن، لوله را برای اتمام جراحی بیرون می آورد.

هنگامی که جراح به منظور حذف پلاک ها بالن را باد می کند، به علت کشیده شدن عروق، ممکن است بیمار در ناحیه قفسه سینه دردی را احساس کند که با خالی شدن آن، شدت درد هم کاهش می یابد. فرایند فوق می تواند در طول عمر استنت قلب موثر باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست تفاوت بالن و فنر قلب دیدن کنید.

گام چهارم؛ بررسی موقعیت Stent:

جراح پس از قرار دادن استنت از طریق تصاویر به دست آمده از X ray، موقعیت فنر را در شریان وارسی می کند.

همچنین طبیعی بودن جریان خون را هم مجدداً مورد بازبینی قرار می دهد. هنگامی که تمامی موارد به روند طبیعی خود بازگشت، جراح سیم و بالن را از لوله بیرون می آورد. سپس Catheter را هم از بدن خارج می کند.

البته پس از استنت گذاری شاید بیمار پیامدهایی را تجربه کند که به شدت و مقدار نوع استنت بستگی دارد و امری کاملاً طبیعی است.

لذا، بایستی در تعیین بهترین نوع Stent و طول عمر استنت قلب در طی پروسه جراحی، تاکید بسیار داشته باشیم. شایان ذکر است که تعیین فنر تا حد بسیار زیادی به تصمیم نهایی جراح معالج بستگی دارد.

میزان موفقیت این جراحی چقدر است؟

لازم به توضیح است که درصد موفقیت رفع گرفتگی عروق به وسیله استنت گذاری در بیمارانی که کاندیدای این عمل جراحی هستند، بسیار است.

جریان خون پس از فنر زدن به شکل طبیعی خود بر می گردد. به جز این که در شریان های دیگر گرفتگی رخ دهد. نشانه های حاصل از بسته شدن رگ ها پس از آنژیوپلاستی به تدریج از بین می رود.

پس از انجام جراحی فوق و سپری کردن دوره بازیابی، شخص می تواند امور روزانه خود را با توان بیشتری نسبت به گذشته انجام دهد و تمرینات فیزیکی را با کیفیت بیشتری از سر گیرد. دقت داشته باشید که با انجام Angiography، مشکلات قلبی شما به شکل کامل بهبود نمی یابد.

بعد از استنت گذاری، شیوه زندگی شما بایستی با تغییرات بسیاری همراه باشد تا از بروز دوباره گرفتگی، پیشگیری شود. ممکن است بر اثر بسته شدن شریان، قلب و یا دیگر قسمت های بدن هم دچار صدمه شود.

لذا، بایستی به تمامی دستورالعمل های پزشکی و از همه مهمتر به مراقبت های پس از آنژیو به منظور طول عمر استنت قلب توجه بسیار داشته باشید.

همچنین به دلیل حساسیت بسیار بالای راندمان قلب، مهم است تا داروهای تجویزی را در زمان مشخص مصرف نموده و سعی کنید پروسه درمان را به طور کامل سپری کنید.

بهترین نوع استنت قلب در بیمارستان ایرانشهر

بهترین نوع استنت قلب در بیمارستان ایرانشهر
بهترین نوع استنت قلب در بیمارستان ایرانشهر

در این قسمت، به بهترین نوع فنر زدن قلب در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ایرانشهر اشاره خواهیم کرد.

با بازبینی انواع Stent، بهتر می توانید برای تعیین بهترین نوع فنر قلب با توجه به طول عمر استنت قلب توسط مجرب ترین جراحان متخصص قلب و عروق بیمارستان ایرانشهر تصمیم بگیرید. در حال حاضر به منظور جلوگیری از بروز گرفتگی عروق، اغلب از DES (استنت دارویی) استفاده می شود.

این نوع استنت ها به دلیل مزیت های بسیار در مقابل سایر فنرها کاربرد بیشتری دارد. درصد جلوگیری از گرفتگی دوباره در DES به مراتب بیشتر از Stent غیر دارویی است. گفتنی است که به دلیل ایمنی بیشتر استنت DES سازگاری آن با بدن به مراتب بیشتر است.

تفاوت کلی استفاده از Stent DES و غیر دارویی

تفاوت کلی استفاده از Stent DES و غیر دارویی
تفاوت کلی استفاده از Stent DES و غیر دارویی

بنابراین تفاوت کلی استفاده از Stent DES و غیر دارویی در این است که شخص بیمار پس از انجام جراحی، بایستی به منظور پیشگیری از لخته شدن خون از داروهای رقیق کننده استفاده کند.

اما در استنت غیر دارویی، درصد لخته شدن خون بسیار کمتر است. نیاز است تا بیمار در طولانی مدت از داروهای رقیق کننده خون طبق تجویز پزشک معالج استفاده کند.

در برخی موارد باید فرد داروهای تجویزی را برای تسریع در روند بهبودی تا دوازده ماه استفاده کند.

اغلب جراحان متخصص قلب و عروق بیمارستان ایرانشهر سعی دارند تا از استنت ها برای بازکردن عروق استفاده کنند که علاوه بر فلزی بودن جنس آن ها دارای دارو و پلیمر باشد تا از این طریق با افزایش موفقیت جراحی، احتیاج به Angiography دوباره تا حد بسیار کاهش یابد.

طبق آمار به دست امده از میزان مرگ و میرها، تعداد حملات قلبی و حتی فوتی ها در بیمارانی که از استنت DES استفاده کرده اند، نسبت به Stent غیردارویی کمتر است. البته پژوهش های پزشکی حاکی از آن است که لخته های خونی در Drug Eluting Stent به مراتب کمتر است.

فواید بهره مندی از Stent

فواید بهره مندی از Stent
فواید بهره مندی از Stent

بهبود کیفیت زندگی یکی از بارزترین فواید استنت گذاری و یا فنر زدن قلب به شمار می آید. ترکیبی از شیوه استنت گذاری و یا Angiography می تواند به بهبود روند زندگی به خصوص در بیمارانی که فوراً بعد از حمله قلبی با گرفتگی عروق همراه شده اند، کمک بسیار کند.

تکنیک درمانی فوق با التیام جریان خون و جلوگیری از صدمه بیشتر به ماهیچه قلب در درمان مبتلایان به انسداد شریان خون موثر است.

علاوه بر این، نشانه هایی که در بیماران مانع از روند امور روزانه مانند Angina pectoris (درد آنژین صدری) و همچنین بریده بریده نفس کشیدن در هنگام فعالیت است را بهبود می بخشد.

به گونه ای که می توان گفت معمولا فوراً بعد از معالجه، علائم تا حد بسیار کاهش یافته و یا به طور کامل حذف می شود.

البته فنر زدن قلب می تواند متد درمانی مثمر ثمیر باشد و با دستیابی به روند بهبودی، دیگر نیازی به انجام جراحی بای پس قلب نیست.

از دیگر فواید استنت گذاری قلب می توان به کم تهاجمی بودن جراحی و کوتاه بودن دوران نقاهت در این گروه از بیماران متذکر شد.

ممکن است بیماران بهبودی کامل خود را بعد از جراحی بای پس قلب در یک بازه زمانی بالغ بر چهل روز به دست آورند. این در حالی است که کاندیدای استنت گذاری تنها با چند روز استراحت و پیروی از دستورالعمل های پزشکی می تواند به امور روزانه و شغلی خود بپردازند.

نکته در مورد طول عمر استنت قلب

نکته در مورد طول عمر استنت قلب
نکته در مورد طول عمر استنت قلب

این که تکنیک درمانی فوق برای بیمار مناسب است و یا بایستی برای تسریع در روند بهبودی جراحی قلب روی فرد انجام شود، به پارامترهای مختلفی مانند تعداد عروق درگیر و سایر عوامل مرتبط به بهبود کلی شخص بستگی دارد.

طول عمر استنت قلب

نخست بایستی متذکر شویم که Stent قلبی فلزی لخت که به منظور باز شدن عروق خونی استفاده می شوند، همیشگی بوده و فرد تا پایان عمر می تواند از فواید آن بهره مند شود.

رشد بافت های دیواره عصب در کنار Stent انجام می شود و فنر را به صورت مادام العمر در موقعیت خود پایدار نگه می دارد. اما فقط وجود Stent در مکان قرار گرفته به مفهوم فعال بودن فنر برای همیشه نیست.

به ندرت برای DES (استنت دارویی)، گرفتگی مجدد عروق در موقعیت فیکس شده استنت مشاهده می شود که در چنین مواردی با قرار دادن استنت دیگر و یا بالون زدن در درون Stent بسته شده، جراح متخصص اقدام به ترمیم مسیر شریان ها در بیمار می کند.

در رابطه با طول عمر استنت قلب، بایستی متذکر شویم که به طور معمول ریسک باریک شدن عروق پس از استنت گذاری در حدود دو الی سه درصد ارزیابی شده است که ممکن است این رویداد در شش الی نه ماه بعد از جراحی رخ دهد.

بهترین اقدامات به منظور جلوگیری از موارد نامبرده طبق توصیه های جراح معالج، مصرف منظم داروهای تجویزی و عدم مصرف سیگار است.

البته ریسک فاکتورهای بروز اختلالات قلبی مانند کلسترول بالا، پرفشاری و دیابت را هم در طول عمر استنت قلب بایستی در نظر داشت تا با تغییر در شیوه زندگی، ریسک فاکتورهای فوق را کنترل و مهار کرد.

نکاتی که در زیر متذکر می شویم، سبب افزایش طول عمر استنت قلب می شود:

1)    داشتن یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مناسب برای بهبود قلب تحت نظر متخصص تغذیه، یکی از مهمترین اقداماتی است که می تواند سبب افزایش طول عمر استنت قلب در فرد شود.

2)    برخورداری از تمرینات بدنی منظم در طی هفته علاوه بر حفظ سلامتی عمومی در طول عمر استنت قلب هم موثر است.

3)    ترک سیگار، استفاده مرتب از داروهای تجویزی و انجام چکاپ های سالانه با جراح متخصص از جمله موارد دیگری است که به افزایش طول عمر استنت قلب در بیماران کمک شایانی می کند.

دوام معمولی Stent چقدر است؟

دوام معمولی Stent چقدر است؟
دوام معمولی Stent چقدر است؟

همان طور که بیان کردیم، این فنرها که به منظور رفع انسداد شریان در بدن مورد استفاده قرار می گیرد، لوله های کوچکی هستند که جراحان متخصص قلب و عروق بیمارستان ایرانشهر، بهترین متد درمانی در نظر می گیرند.

این لوله ها برای ماندگاری بیشتر طراحی شده اند و زمانی که Stent در موقعیت مناسب قرار می گیرد، در همان محل فیکس می شود.

اما چنان چه شریان های کرونر استنت گذاری بنا به دلایل متعدد دوباره باریک شوند، معمولا موقعیت فوق بین یک الی شش ماه بعد از جاگذاری فنر رخ می دهد.

متخصصین مجرب و حاذق بیمارستان ایرانشهر برای دستیابی به اهداف زیر:

1)    کنترل دیابت 2) تمرینات فیزیکی مستمر در برنامه روزانه 3) استفاده از مناسب ترین راهکارها برای تقلیل کلسترول 4) مشاوره های لازم به منظور افت فشار خون

به بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند، راهنمایی های لازم و مهمترین الزامات را متذکر می شوند. بعد از بازبینی و معاینه از سوی جراح معالج، داروهایی به بیمار به منظور پیشگیری از لخته شدن خون در ناحیه Stent تجویز می شود که می تواند به درمان آن ها کمک شایانی کند.

داروهای فوق بایستی به همراه سایر داروهایی که بیمار برای معالجه اختلالات زمینه ای در طی روز استفاده می کند، طبق تجویز پزشک معالج مصرف شود. گفتنی است که همراه با مصرف دارو شاید بیمار مستلزم پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مفید و مناسب با توجه به شرایط موجود باشد.

تاثیر موقعیت استنت روی ماندگاری آن

تاثیر موقعیت استنت روی ماندگاری آن
تاثیر موقعیت استنت روی ماندگاری آن

Stent در تمامی شریان های بدن قرار می گیرند، عروقی مانند:

عروق کرونر

این عروق، جریان خون را در تمام قلب جابجا می کنند.

شریان های مغزی

این رگ ها وظیفه تامین خونرسانی به مغز را بر عهده دارند.

شریان های کاروتید

حمل خون به سمت سر و گردن بر عهده عروق کاروتید است.

شریان آئورت

بزرگترین رگ بدن Aorta است که این شریان از قلب تا میانه قفسه سینه و شکم ادامه دارد.

شریان ایلیاک

میان لگن و شکم، عروق Iliac قرار دارد که وظیفه حمل خون از لگن به پاها را بر عهده دارد.

شریان های محیطی

عبور شریان ها از بازوها و پاها را شریان محیطی می گویند.

عروق کرونر و Carotid:

شاید معالجه عارضه زمینه ای عامل موثری در شکست و یا موفقیت Stent باشد. در چنین شرایطی، علاوه بر ایجاد بافت اسکار و یا لخته ها، باریک شدن دوباره نیز به احتمال بسیار در سایر نقاط در راستای شریان های فوق مشاهده می شود. به منظور راندمان بهتر استنت های فوق، تقلیل تجمع پلاک در عروق پیرامون آن ها امری الزامی است.

شریان مغزی:

نسبت به سایر استنت گذاری ها، این تکنیک شیوه ای نوین و تاثیرگذار معرفی می شود. پزشک برای معالجه aneurysm در مغز از استنت های مغزی استفاده می کند.

با توجه به این که متد درمانی فوق شیوه نوینی است، تحقیقات بالینی بسیاری بایستی صورت گیرد تا معلوم شود که فنر زدن در این ساختار به چه میزان اثربخش و بادوام است.

شریان های محیطی و Iliac:

در یک پژوهش پزشکی که در سال 2016 میلادی انجام شده، متخصصین به این نتیجه دست یافتند که استنت های محیطی در ناحیه پاها در مقایسه با سایر استان ها بیشتر در معرض از کار افتادن قرار می گیرند.

اغلب اشخاصی که از استنت های محیطی بهره مند شده اند، بعد از یک الی دو سال بعد از جاگذاری Stent به سایر شیوه های باز کردن شریان ها و یا استنت های جدید احتیاج پیدا می کنند.

موقعیت فوق شاید به این علت باشد که فشار بسیاری در این ناحیه به استنت ها وارد می شود. درصد باریک شدن دوباره عروق به علت حرکت شریان ها در موقعیت هایی شبیه نشستن، قدم زدن و یا خم شدن هم افزایش می یابد.

باریک شدن استنت ها

دو شیوه مهم ISR (انسداد دوباره درون اسنت) و IST (لخته شدن داخل استنت) از جمله مواردی به شمار می آیند که سبب باریک شدن استنت ها می شود.

ISR:

انسداد دوباره هنگامی رخ می دهد که عروق تحت معالجه دوباره باریک و یا بسته شوند. زمانی این رویداد در پیرامون و یا داخل Stent ایجاد می شود که از نظر پزشکی به این وضعیت ISR یا انسداد دوباره درون استنت می گویند.

مورد فوق موقعیتی نادر است که می تواند در طی روند بهبودی در فرد رخ دهد. به این علت که رگ صدمه دیده مجدداً در پیرامون Stent رشد نموده و در نتیجه سبب تشکیل بافت اسکار می شود. بافت فوق جراحت مازاد، منجر به باریک شدن رگ و در نهایت تقلیل جریان خون می شود.

معمولاً این مورد پیوسته در شش تا نه ماه نخست بعد از استنت گذاری در شخص بیمار رخ می دهد، اما در برخی موارد هم ممکن است تا چندین سال در شخص مشاهده نشود.

با استمرار ایجاد بافت اسکار، نشانه های انسداد دوباره درون استنت کم کم نمایان می شود. ممکن است به مرور زمان، نشانه های مشابهی همچون سرگیجه، درد قفسه سینه، ضعف و یا تنگی نفس در فرد اتفاق بیفتد.

چنان چه با هر یک از نشانه های فوق مواجه شدید، بایستی بلافاصله به جراح معالج مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینات اولیه متوجه این انسداد و یا ISR در فرد می شود

و در این راستا اقدامات لازم را برای معالجه مجدد انجام می دهد. ISR از طریق Angioplasty با بالون و یا قرارگذاری استنت دیگر معالجه می شود و شخص می تواند بهبودی دوباره خود را به دست آورد.

IST:

ترومبوز درون استنت هنگامی روی می دهد که در داخل فنر لخته خون ایجاد شود که چنین موردی، موقعیتی حساس و بسیار اورژانسی محسوب می شود. دقت داشته باشید که نشانه های (IST) سخت است.

به این دلیل که شاید عروق کاملاً دچار گرفتگی و یا انسداد شده باشند. در صورتی که Stent در رگ کرونر اتفاق بیفتد، می تواند سبب بروز حملات قلبی در فرد شود.

آیا نوع استنت در این جراحی مهم است؟

آیا نوع استنت در این جراحی مهم است؟
آیا نوع استنت در این جراحی مهم است؟

در حال حاضر جراحان متخصص قلب و عروق بیمارستان ایرانشهر از دو نوع اصلی این فنرها برای رفع انسداد شریان کرونر استفاده می کنند:

1)    BMS (استنت فلزی لخت) 2) DES (استنت دارویی)

گفتنی است که هر دو مدل فوق یعنی DES و BMS بایستی دائمی باشند تا به درمان بیماران کمک بسیار کند. با توجه به این که دوام و طول عمر استنت های جایگذاری شده زمان مشابهی دارند،

لذا توصیه می شود که این گروه از بیماران با رعایت دستورالعمل های پزشکی و چکاپ های سالانه منظم توسط جراح متخصص از مواردی که ممکن است خللی در ماندگاری آن ها ایجاد کند، پیروی کنید.

مواد تشکیل دهنده Stent

مواد تشکیل دهنده Stent
مواد تشکیل دهنده Stent

دانش پزشکی برای جنس تمامی استنت ها از فلز استفاده کرده است. تولیدکنندگان برای ساخت استنت های فوق از فلزاتی استفاده می کنند که از ماندگاری و دوام بیشتری با عروق و بدن فرد برخوردار هستند.

معمولاً این فلزات شامل آلیاژ Cobalt و Chrome، آلیاژ Chrome و Platinum و یا فولاد می باشند تا از این طریق با رعایت دستورالعمل های پزشکی، طول عمر استنت قلب افزایش یابد.

لازم به توضیح است که در ساخت لایه پوششی آن ها هم از پلیمر استفاده شده است که یک لایه دارویی روی آن ها پیوست می شود.

مراقبت های پس از استنت گذاری

مراقبت های پس از استنت گذاری
مراقبت های پس از استنت گذاری

یکی از مواردی که علاوه بر طول عمر استنت قلب بعد از جراحی به منظور پیشگیری از ترومبوز خونی و یا صدمه به قلب حائز اهمیت است، مراقبت های بعد از آن است.

همان طور که همه شما می دانید، حساسیت های این عضو از بدن بسیار بالا است. لذاشما بایستی به کلیه نکات و الزامات پزشکی که جراح متخصص بعد از جراحی به شما متذکر می شوند، عمل کنید.

گفتنی است که هر گونه بی توجهی در باره مراقبت های پس از آن می تواند پیامدهای جبران ناپذیری مانند حمله قلبی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. بروز هر نوع مشکل در چنین شرایطی به عهده بیمار است.

پس از انجام جراحی، نیاز است تا بیمار به مدت 24 ساعت به منظور بررسی نشانه های حیاتی و یا مراقبت های ویژه در بیمارستان ایرانشهر بستری شود.

چنان چه حال کلی بیمار مساعد باشد، جراح متخصص اجازه ترخیص بیمار را می دهد.

پس از ترخیص بایستی به مواردی که در زیر متذکر می شویم، دقت و توجه بسیار داشته باشید که عبارتند از:

پس از ترخیص بایستی به مواردی که در زیر متذکر می شویم، دقت و توجه بسیار داشته باشید که عبارتند از:
پس از ترخیص بایستی به مواردی که در زیر متذکر می شویم، دقت و توجه بسیار داشته باشید که عبارتند از:

1)    مراقبت از محل جراحت لوله 2) استراحت مطلق تا چندین روز پس از جراحی 3) استفاده درست و منظم از داروهای تجویزی 4) مصرف آب فراوان به منظور دفع ماده حاجب 5) خودداری از انجام امور سنگین

به این ترتیب پس از این، شما بایستی برای دوام بیشتر استنت قلب، مراقبت های بیشتری را در خصوص موقعیت جدید قلب انجام دهید. لذا نیاز است که شیوه زندگی خود را به منظور حفظ سلامتی بیشتر قلب تحت نظر متخصصین قلب و عروق و متخصص تغذیه برای پیروی از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مفید تغییر دهید.

رعایت موارد زیر برای پیشگیری از گرفتگی عروق در سایر شریان ها و حملات قلبی الزامی است:

1)    تقلیل فشار خون 2) عدم مصرف مواد غذایی بی کیفیت و ناسالم 3) کنترل گلوکز خون 4) تقلیل کلسترول بدن تحت نظر متخصص تغذیه 5) انجام امور ورزشی مناسب

و در انتها استفاده از یک رژیم غذایی استاندارد که شامل مصرف ماهی، مرغ، نان سبوس دار، لبنیات کم چرب، انواع میوه ها و سبزیجات سالم، مصرف دو لیتر آب در طی روز و استفاده از چربی های سالم مانند روغن دانه ها می تواند در ماندگاری استنت قرارگذاری شده موثر باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

همان طور که بیان کردیم، استنت دارویی نسبت به سایر استنت ها از فواید بسیاری برخوردار هستند و احتیاج دوباره به جراحی Angioplasty را در بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند، از بین می برد.

همچنین استنت های فوق از بروز پیامدهای متعدد استنت گذاری مانند ترومبوز خونی نیز جلوگیری می کند. مراقبت های بعد از جراحی و رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی می تواند در طول عمر استنت های قلب موثر باشد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست طول عمر تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

Table of Contents

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید