لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بهترین نوع استنت قلب

بهترین نوع استنت قلب

Table of Contents

در این مقاله، موضوع بهترین نوع استنت قلب را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم. با ما باشید.

استنت گذاری یکی از روش های درمان برای مشکلات قلبی عروقی می باشد. یکی از موضوعات مهم در مورد استنت گذاری، انتخاب بهترین نوع استنت قلب می باشد.

استنت قلب انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاصی دارند. بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی در  این زمینه است.

بهترین متخصصان حاضر در بیمارستان ایرانشهر، اطلاعات کاملی در خصوص بهترین نوع استنت قلب ارائه داده اند که در این نوشتار به بیان آن خواهیم پرداخت.

ویدئو بهترین نوع استنت قلب

برای آشنایی با بهترین متخصص استنت گذاری این صفحه را ببنید.

اینفوگرافیک بهترین نوع استنت قلب

اینفوگرافیک بهترین نوع استنت قلب
اینفوگرافیک بهترین نوع استنت قلب

در این جا می توانید تصاویر آنژیوگرافی عروق کرنری را مشاهده نمایید.

بهترین نوع استنت قلب چیست؟

بهترین نوع استنت قلب استنت های دارویی است زیرا نسبت به دیگر استنت ها مزایای بیشتری دارند.

احتمال پیشگیری از انسداد مجدد در استنت های دارویی بیشتر از استنت های غیر دارویی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بهترین نوع استنت قلب کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

استنت گذاری قلب چیست؟

انسداد عروق کرونر چیست؟

عوارض انسداد عروق کرونر

دلایل انسداد عروق کرونری

علائم انسداد عروق کرونری

آنژیوگرافی چیست؟

روش انجام آنژیوگرافی

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

مراحل استنت گذاری قلب

عوارض استنت گذاری چیست؟

جایگذاری استنت در شریان های مختلف

انواع استنت های عروق کرونر

بهترین نوع استنت قلب

مدت ماندگاری استنت ها در عروق چقدر است؟

مراقبت های قبل از استنت گذاری

مراقبت های بعد از استنت گذاری

رژیم غذایی بعد از استنت گذاری

مراقبت از محل زخم ورود کاتتر

احساس درد  بعد از استنت گذاری

آیا استنت گذاری با درد همراه است؟

سخن پایانی

 

استنت گذاری قلب چیست؟

استنت گذاری قلب چیست؟
استنت گذاری قلب چیست؟

استنت گذاری قلب یک روش درمانی با نام آنژیوپلاستی می باشد که طی آن انسداد عروق کرونر از بین می رود تا شریان خون، حالت طبیعی خود را به دست بیاورد.

با رفع انسداد عروق، مشکلات مختلف قلب از بین خواهد رفت و بیمار سلامت قلب خود را مجدد به دست می آورد. قبل از بررسی استنت گذاری و بررسی بهترین نوع استنت قلب، دلایل گرفتگی عروق کرونر را بررسی خواهیم کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله استنت قلب چیست را مطالعه کنید.

انسداد عروق کرونر چیست؟

انسداد عروق کرونر چیست؟
انسداد عروق کرونر چیست؟

در اثر تجمع و انباشته شدن پلاک در دیواره های رگ های خونی، مسیر خون انسداد می یابد. در این صورت انتقال خون بین قلب و دیگر اجزای بدن با مشکل مواجه می شود.

در عروق خونی، پلاک های زیادی نظیر کلسترول و دیگر مواد وجود دارند که گاهی سبب انسداد کامل رگ می شوند. این فرایند را تصلب شریان یا آترواسکلروز می نامند.

در اثر بروز چنین اختلالی، بیمار علائمی را تجربه خواهد کرد. زمانی که پزشک مشکوک به وجود مشکلات قلبی می شود، درخواست انجام آزمایش برای بررسی فشار خون، میزان کلسترول و سطح قند خون می کند.

عوارض انسداد عروق کرونر

در اثر انسداد عروق کرون،ر اعضای مختلف درونی بدن دچار آسیب خواهند شد. در اثر انسداد یکی از عروق، تمامی شریان های بدن تحت تاثیر قرار می گیرند. از جمله عوارض انسداد عروق کرونر می توان به بروز بیماری های زیر اشاره کرد:

بیماری قلبی عروقی

در اثر انسداد عروق منتهی به قلب، اکسیژن کافی به عضله قلب کمتر می رسد. انسداد شکل گرفته در عروق کرونر جریان خون را کاهش می دهد.

زمانی که عروق به صورت کامل انسداد یابد، جریان خون به صورت کامل قطع می شود. علاوه بر این، در اثر انسداد در رگ ها، لخته های خونی شکل می گیرند.

همین لخته ها سبب تشدید انسداد خواهند شد. در اثر این امر، میزان اکسیژن رسانی به قلب کاهش می یابد. قلب برای پمپاژ کردن خون نیاز به اکسیژن دارد. در اثر نبود اکسیژن، آنژین یا حمله قلبی اتفاق خواهد افتاد.

بیماری عروق کاروتید

در اثر انسداد عروق، خون اصلی به پاها، لگن و بازوها منتقل می شود. در این شرایط بیماری شریانی محیطی به وجود می آید.

بیماری مزمن کلیوی

در صورتی که عروق منتهی به کلیه دچار انسداد شوند، خونرسانی به کلیه افزایش می یابد. در اثر این امر، به مرور زمان عملکرد کلیه ها دچار اختلال می گردد.

دلایل انسداد عروق کرونری

سوال مهمی که برای تمام بیماران پیش می آید، این است که دلیل انسداد عروق کرونر چیست و چه موضوعی سبب بروز چنین عارضه ای می شود؟

انسداد عروق کرونر به تدریج اتفاق می افتد و هر فردی با هر سنی ممکن است آن را تجربه کند. دلیل بروز انسداد در یکی از رگ های بدن می تواند در اثر یکی از موارد زیر باشد:

  • بالا بودن کلسترول بد و تری گلیسرید
  • مقاومت بدن به انسولین
  • مصرف دخانیات
  • افزایش وزن
  • دیابت
  • لوپوس
  • آرتریت
  • عفونت و التهاب داخلی

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص استنت گذاری دیدن کنید.

علائم انسداد عروق کرونری

در اثر این انسداد و مشکلاتی که برای بخش های مختلف بدن به وجود می آید، بیمار علائمی را تجربه خواهد کرد. درد قفسه سینه شایع ترین و اولین نشانه انسداد عروق می باشد.

این نشانه می تواند نشانه های اولیه حمله قلبی باشد. علائم گرفتگی عروق با توجه به نوع شریان متفاوت می باشد. بعد از آن، بیمار علائم زیر را احساس خواهد کرد:

  • درد در قسمت دست، شانه ها، گردن، فک و بازوی چپ
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • تعریق شدید
  • درد شدید قفسه سینه
  • سرگیجه
  • احساس ضعف

در صورتی که انسداد عروق مربوط به شریان های منتهی به مغز باشد، بیمار بی حسی، ضعف عضلانی، مشکل در گفتار، از دست دادن بینایی یا فلج موقت عضلات صورت را تجربه خواهد کرد.

در اثر عدم درمان انسداد عروق مغزی، احتمال بروز سکته مغزی وجود دارد. در صورتی که انسداد عروق مربوط به شریان های منتهی به سینه و پاها باشد، بیمار در زمان پیاده روی، درد شدید پا را احساس خواهد کرد.

اگر انسداد مربوط به شریان های کلیه باشد، فشار خون افزایش می یابد و در نهایت سبب بروز نارسایی کلیه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی چیست؟
آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای بررسی انسداد عروق می باشد. در زمان های گذشته، روش های تشخیصی متفاوتی برای مشکلات مختلف قلبی به کار گرفته می شد.

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه روش دقیق تری به نام آنژیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش تشخیصی محل دقیق انسداد و میزان انسداد را مشخص می کند. بنابراین میزان دقت آن بسیار بالا است. البته میزان دقت تشخیص بیماری بستگی به نوع دستگاه نیز دارد.

در صورتی که متخصصین بیمارستان ایرانشهر علائم آنژین صدری را ملاحظه کنند و مشکوک به وجود مشکلی در کرونر شوند، اقدام به انجام آنژیوگرافی می کنند.

در صورتی که بیمار سابقه حمله قلبی و آنژیوپلاستی نیز داشته باشد، پزشک، آنژیوگرافی را برای بررسی وضعیت عروق کرونر انجام می دهد.

روش انجام آنژیوگرافی

روش انجام آنژیوگرافی
روش انجام آنژیوگرافی

در این روش که در بیمارستان ایرانشهر بسیار رخ می دهد،  پزشک با استفاده از یک کاتتر مخصوص، ماده ی حاجب را به رگ ها منتقل می کند. به این ترتیب که کاتتر به مچ دست یا کشاله ران متصل می شود. برای اتصال کاتتر، بی حسی استعمال می گردد تا بیمار دردی را احساس نکند.

سپس ماده مخصوص به این کاتتر تزریق می گردد. مسیر پخش شدن ماده حاجب با استفاده از اشعه ایکس ملاحظه می گردد. در مسیرهایی که انسداد وجود دارد، ماده حاجب تجمع می یابد. به این ترتیب، محل دقیق انسداد و میزان انسداد مشخص می شود.

در صورتی که ماده از محل انسداد عبور کند، مشخص می شود که انسداد کامل نیست. در غیر این صورت انسداد کامل می باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

با مشخص شدن محل انسداد و میزان انسداد، پزشک برای انتخاب روش درمان تصمیم می گیرد. در صورتی که انسداد شدید نباشد، با استفاده از داروهای مخصوصی امکان از بین بردن انسداد وجود دارد. در غیر این صورت پزشک باید از طریق استنت گذاری یا جراحی در بیمارستان ایرانشهر، انسداد را از بین ببرد.

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟
تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی چیست؟

همان طور که در بخش قبلی بیان شد، آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای مشخص کردن انسداد عروق کرونر می باشد. اما آنژیوپلاستی یک روش درمان برای انسداد عروق کرونر است که طی آن از روش آنژیوگرافی برای جایگذاری استنت استفاده می شود.

یعنی پزشک با استفاده از کاتتری که به مچ دست یا کشاله ران متصل می شود، وسیله ای به نام استنت را به محل انسداد عروق منتقل می کند تا بتواند انسداد را از بین ببرد و جلوی انسداد مجدد را بگیرد.

در این شرایط، خطرات و مشکلات قلبی عروقی از بین خواهند رفت. استفاده از آنژیوگرافی یک روش درمانی بسیار موثر می باشد و میزان موفقیت عمل نیز بسیار زیاد است.

با این حال انجام آنژیوگرافی یک عمل سخت برای پزشکان است و فرد متخصص باید از تجربه و مهارت بالایی در این خصوص برخوردار باشد.

گاهی برای بیمار به دلیل وجود دیابت و انسدادهای زیاد، امکان استنت گذاری وجود ندارد. در این شرایط پزشک با استفاده از روش آنژیوپلاستی، عمل بای پس عروق کرونری انجام می دهد.

به این ترتیب که با استفاده از یک رگ مصنوعی، مسیر حرکت شریان را تغییر می دهد و شریان را از بالا یا پایین محل انسداد به جریان می اندازد.

در گذشته برای رفع تمامی انسدادها از روش بای پس عروق کرونر استفاده می شد. اما با اختراع استنت، ریسک ها و عوارض انجام عمل بای پس عروق کرونر از بین رفت.

مراحل استنت گذاری قلب

مراحل استنت گذاری قلب
مراحل استنت گذاری قلب

در ادامه مقاله بهترین نوع استنت قلب، در مورد مراحل استنت گذاری در بیمارستان ایرانشهر توضیح خواهیم داد. برای جایگذاری استنت در عروق کرونر، مراحل زیر طی خواهند شد:

مرحله اول: پیدا کردن محل انسداد

پزشک با استفاده از روش تشخیصی آنژیوگرافی، محل دقیق انسداد و میزان آن را در عروق کرونر مشخص می کند.

تصاویر حاصل از عکسبرداری با اشعه ایکس، رنگ ماده حاجب را نشان می دهند. پزشک با توجه به مکان و میزان انسداد، روش درمانی مناسب را انتخاب می کند.

در صورتی که انسداد شدید باشد، باید از روش استنت گذاری مشکل را بر طرف کرد. گاهی پزشک روش تشخیص و درمان انسداد را به صورت همزمان انجام می دهد.

مرحله دوم: رفع انسداد

بعد از مشخص شدن محل دقیق انسداد، نوبت آن است که پلاک ها از بین بروند. برای این کار، پزشک از همان روش آنژیوگرافی استفاده می کند. به این طریق که با استفاده از کاتتر، سیم نازکی به محل انسداد عروق هدایت می شود.

پزشک برای هدایت سیم به محل انسداد، از طریق عکسبرداری با اشعه ایکس اقدام می کند. پزشک به سر سیم یک بالن کوچک متصل می کند تا بتواند با باد کردن آن در محل انسداد، پلاک ها را کنار بزند. با کنار زدن پلاک ها، شریان خون آزاد می شود و گردش خون به حالت طبیعی برمی گردد.

مرحله سوم: استنت گذاری

کار همین جا به اتمام نمی رسد. در این زمان، شریان خون آزاد شده است. اما برای جلوگیری از برگشت پلاک ها به محل اولیه، باید یک استنت جایگذاری شود.

پزشک، استنت و یک بالن کوچک دیگر را مجدد به سر سیم وصل می کند و سیم را با استفاده از اشعه ایکس، به محل انسداد انتقال می دهد.

در این حالت، پزشک بالن را باد می کند تا استنت بزرگ شود و به دیواره رگ بچسبد. استنت حالت خود را بعد از چسبیدن به رگ حفظ می کند. سپس پزشک بالن را خالی می کند و از کاتتر بیرون می آورد.

زمانی که پزشک بالن را برای کنار زدن پلاک ها باد می کند، به دلیل کشیده شدن شریان، بیمار دردی را در قفسه سینه احساس خواهد کرد. با خالی شدن بالن، این درد نیز از بین می رود.

مرحله چهارم: بررسی وضعیت استنت

پزشک بعد از جایگذرای استنت با استفاده از تصاویر اشعه ایکس، وضعیت استنت را در عروق بررسی می کند. علاوه بر این، طبیعی بودن گردش خون نیز بررسی می گردد.

زمانی که همه چیز به روال طبیعی برگشت، پزشک بالن و سیم را از کاتتر خارج می کند. سپس کاتتر نیز از بدن جدا می شود. بعد از استنت گذاری، بیمار ممکن است عوارضی را تجربه کند.

میزان و شدت عوارض بستگی به نوع استنت دارد. پس باید در انتخاب بهترین نوع استنت قلب تاکید داشته باشیم.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب استنت تا حدود زیادی بستگی به تصمیم پزشک دارد. در بخش های بعدی در مورد بهترین نوع استنت قلب صحبت خواهیم کرد.

لطفا از پست طول عمر استنت قلب دیدن کنید.

احتمال موفقیت از بین بردن انسداد از طریق استنت گذاری بسیار زیاد است

احتمال موفقیت از بین بردن انسداد از طریق استنت گذاری بسیار زیاد است. جریان خون بعد از استنت گذاری به حالت طبیعی باز می گردد. مگر این که در مکان دیگری مجددا انسداد رخ بدهد.

علائم ناشی از انسداد عروق بعد از آنژیوپلاستی از بین خواهند رفت. بعد از انجام این عمل و گذراندن دوره نقاهت، توان انجام فعالیت های روزانه افزایش می یابد و بیمار می تواند با کیفیت بیشتری تمرینات ورزشی خود را از سر بگیرد.

باید بدانید که با انجام آنژیوگرافی، بیماری قلبی شما به صورت کامل بهبود نیافته است. شما پس از این باید سبک زندگی سالمی داشته باشید تا از بروز مجدد انسداد جلوگیری شود.

یادتان باشد که در اثر انسداد ممکن است قلب یا سایر بخش های بدن دچار آسیب شده باشند. بنابراین باید به توصیه های پزشک عمل کنید و به مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی دقت داشته باشید.

علاوه بر این با توجه به حساسیت بالای عمکلرد قلب، ضروری است تا داروهایی را که پزشک تجویز کرده است، به موقع مصرف کنید و دوره درمان آن را تکمیل نمایید.

عوارض استنت گذاری چیست؟

عوارض استنت گذاری چیست؟
عوارض استنت گذاری چیست؟

آنژیوپلاستی از جمله روش های کم تهاجمی می باشد و نسبت به روش درمان با جراحی، عوارض و خطرات کمتری دارد. اما این به آن معنا نیست که استنت گذاری بدون هیچ گونه عارضه ای می باشد. در اثر انجام استنت گذاری ممکن است عوارض زیر در بیمار بروز پیدا کند:

لخته شدن خون

در محل استنت گذاری احتمال ایجاد لخته های خونی و انسداد مجدد عروق وجود دارد. پزشک برای جلوگیری از بروز چنین عارضه ای، داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند که لازم است تا بیمار به مدت طولانی این داروها را مصرف نماید.

در صورتی که بیمار در مورد مصرف داروها سهل انگاری کند، احتمال انسداد مجدد با استفاده از لخته های خونی وجود دارد.

تنگی مجدد عروق

احتمال انسداد مجدد در محل انسداد قبلی وجود دارد. در این مرحله، موضوع بهترین نوع استنت قلب اهمیت پیدا می کند. زیرا در صورتی که از استنت های دارویی استفاده شود، احتمال تنگی مجدد عروق از بین خواهد رفت و به حدود 10 درصد خواهد رسید.

خونریزی

یکی دیگر از عوارض استنت گذاری، احتمال بروز خونریزی از محل ورود کاتتر می باشد. در صورت عدم مراقبت بیمار از زخم، احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد. به همین دلیل بیمار باید مراقبت های ویژه ای از محل زخم خود داشته باشد.

پارگی رگ ها

زمانی که پزشک، بالن را برای کنار زدن پلاک ها باد می کند، ممکن است در اثر فشار زیاد، بالن رگ مورد نظر پاره شود. در این شرایط، پزشک باید فورا بیمار را به اتاق عمل منتقل کند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

برای جلوگیری از بروز چنین عارضه ای، باید در انتخاب پزشک و مرکز درمانی دقت زیادی شود. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی برای جایگذاری بهترین نوع استنت قلب می باشد.

از دیگر خطرات عمل استنت گذاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمله قلبی
  • سکته قلبی
  • مشکلات کلیوی
  • سکته مغزی
  • عفونت محل ورود کاتتر
  • واکنش آلرژیک به ماده حاجب
  • آریتمی قلب

حساسیت به ید در زمان آنژیوگرافی

همان طور که بیان شد، برای انجام آنژیوگرافی از یک ماده حاجب برای بررسی مسیر عروق استفاده می شود. ماده حاجب حاوی مقادیر زیادی ید می باشد. برخی از بیماران ممکن است به ید حساسیت داشته باشند و همین موضوع سبب بروز واکنش های آلرژیک می شود.

به همین دلیل اگر از حساسیت بدن خود به ید اطلاع دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که بعد از تزریق ماده حاجب به بدن واکنش های آلرژیک آغاز شود، پزشک از دیگر روش های تصویربرداری برای پیدا کردن محل انسداد استفاده می کند.

جایگذاری استنت در شریان های مختلف

جایگذاری استنت در شریان های مختلف
جایگذاری استنت در شریان های مختلف

گرفتگی عروق در هر یک از بخش های بدن می تواند اتفاق بیفتد. استنت ها را می توان در شریان های سراسر بدن جایگذاری کرد. بیشترین شریان هایی که دچار انسداد می شوند و نیاز به استنت گذاری پیدا می کنند، شریان های زیر می باشند:

  • عروق کرونر: حمل کننده خون در سراسر قلب
  • شریان آئورت: بزرگ ترین شریان بدن
  • شریان های مغزی: خونرسانی به مغز
  • شریان های محیطی: شریان های موجود در بازوها و پاها
  • شریان های ایلیاک: شریان های انتقال دهنده خون به شکم، لگن و پاها
  • شریان های کاروتید: شریان های منتقل کننده خون به گردن و سر

پیشنهاد می کنیم از پست تفاوت بالن و فنر قلب دیدن کنید.

انواع استنت های عروق کرونر

انواع استنت های عروق کرونر
انواع استنت های عروق کرونر

قبل از معرفی بهترین نوع استنت قلب، لازم است تا انواع استنت عروق کرونر را معرفی کنیم و به بیان ویژگی ها و جزئیات هر یک بپردازیم. استنت ها در واقع لوله های کوچک و ظریفی هستند که خاصیت باز شوندگی دارند و جنس آن ها از فلز است.

استنت ها همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، با باز نگه داشتن شریان عروق، جلوی عوارض مختلف را می گیرند و علائم مختلف مشکلات عروقی را تسکین می بخشند. این لوازم پزشکی، استنت قلبی نامیده می شوند. گاهی از آن ها به عنوان استنت کرونری یا فنر قلب نیز یاد می شود.

استنت ها دارای بافت شبکه ای شکل فلزی می باشند و در دو نوع دارویی و غیر دارویی دسته بندی شده اند. انواع استنت های موجود در علم پزشکی شامل موارد زیر می باشند:

استنت درمان دو گانه (Dual Therapy stent- DTS)

استنت درمان دوگانه نوع جدیدی از استنت ها می باشد که برای جلوگیری از بروز مجدد انسداد عروق بسیار موثر است و احتمال بروز مجدد انسداد را بسیار کاهش می دهد.

با استفاده از این استنت ها، نیاز به عمل جراحی از بین خواهد رفت و شریان عروق روند طبیعی به خود می گیرند.

در استنت درمان دوگانه، از فناوری درمان فعال استفاده شده است. علت نامگذاری استنت دو گانه به دلیل داشتن ویژگی های همزمان استنت های دارویی و استنت های مهندسی زیستی می باشد.

استنت درمان دو گانه دارای پوششی دارویی می باشد. این پوشش دارویی جلوی التهاب و ایجاد لخته های خونی را می گیرد و به روند بهبود شریان عروق کمک شایانی می کند. داروی موجود در این استنت همچنین جلوی رشد مجدد پلاک ها و انسداد مجدد را می گیرد.

استنت درمان دوگانه با استفاده از پلیمر قابل جذب ساخته شده است که با گذشت زمان، جذب عروق می شود. در نتیجه پزشک، نگرانی بابت ایجاد تورم و التهاب در اثر استنت گذاری در عروق را ندارد.

یکی دیگر از مزایای استنت های دو گانه، داشتن پوششی از آنتی بادی می باشد که به حفظ سلامت شریان ها کمک می کند.

بست عروقی قابل جذب (Bioresorbable Vascular Scaffold)

این نوع استنت ها از نوع استنت های دارویی هستند و دارای پوششی از داروهای مختلف برای جلوگیری از تشدید پلاک ها و بروز لخته های خونی می باشند.

جنس این نوع استنت نیز به گونه ای است که به مرور زمان جذب شریان می شود. داروهای استنت عروقی باز جذب، از پلیمر قابل جذب آزاد خواهند شد و جلوی انسداد مجدد را خواهند گرفت. تفاوت استنت بست عروق جذبی با استنت دو گانه این است که در این استنت ها، عنصر فعالی به کار گرفته نشده است.

استنت های مهندسی زیستی

این نوع استنت ها از نوع استنت های غیر دارویی می باشند و در لایه بیرونی آن ها فقط آنتی بادی وجود دارد. وجود آنتی بادی در پوشش این استنت ها سرعت درمان شریان ها را تسریع می بخشد و در نتیجه روند بهبودی بیماری افزایش می یابد.

آنتی بادی موجود در لایه بیرونی استنت های مهندسی زیستی سبب جذب سلول های پیش ساز اندوتلیال می گردد. این سلول ها به افزایش سرعت ایجاد سلول های لایه درونی رگ ها کمک خواهند کرد.

با وجود این سلول ها که از مغز استخوان گرفته می شوند، سطح استنت به سرعت پوشش داده می شود که در نتیجه از ایجاد لخته های خونی و عوارض ناشی از آن پیشگیری خواهد شد.

استنت های دارویی (Drug Eluting Stent)

استنت های دارویی همان طور از نامشان پیداست، حاوی مقادیر زیادی دارو می باشند که سبب درمان زخم در مسیر شریان خواهند شد.

استنت های دارویی جلوی رشد مجدد پلاک ها را می گیرند و سبب بهبود جریان خون در عروق می شوند. عیب بزرگ این استنت ها، بروز لخته های خونی و انسداد عروق بر اثر لخته خونی می باشد.

به همین دلیل برای بیمارانی که از استنت دارویی استفاده می شود، داروهای مخصوصی برای جلوگیری از ایجاد لخته خونی تجویز می گردد که مصرف به موقع داروها بسیار ضروری می باشد.

استنت های تمام فلزی (Bare Metal Stent)

استنت هایی که از استیل ضد زنگ ساخته می شوند و بدون پوشش خاصی هستند، استنت های تمام فلزی نام دارند. احتمال بروز انسداد مجدد به دلیل رشد بافت اطراف استنت برای نگهداری استنت، وجود دارد. به همین دلیل این نوع استنت ها گزینه مناسبی برای رفع گرفتگی ها نمی باشد.

لازم به ذکر است که جایگذاری انواع استنت های ذکرشده، در بیمارستان ایرانشهر قابل انجام است. بیمارستان ایرانشهر از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه به حساب می آید.

بهترین نوع استنت قلب

با بررسی انواع استنت ها، بهتر می توانیم برای انتخاب بهترین نوع استنت قلب تصمیم بگیریم. امروزه برای پیشگیری از بروز انسداد در شریان ها، بیشتر استنت های دارویی به کار گرفته می شود.

استنت های دارویی مزایای بیشتری نسبت به دیگر استنت ها دارند. احتمال پیشگیری از انسداد مجدد در استنت های دارویی بیشتر از استنت های غیر دارویی می باشد.

علاوه بر این، ایمنی استنت های دارویی بیشتر است و سازگاری بیشتری با بدن دارند. با این حال تفاوت عمده کاربرد استنت های دارویی و غیر دارویی این است که بیمار بعد از استنت گذاری دارویی، باید داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از بروز لخته خونی مصرف نماید. این در حالی است که احتمال ایجاد لخته های خونی در استنت های غیر دارویی بسیار کم است.

لازم است بیمار به مدت طولانی داروهای رقیق کننده خون مصرف نماید. گاهی لازم است که بیمار به مدت 1 سال این داروها را مصرف نماید. امروزه کارایی استنت های دارویی نسبت به استنت های غیر دارویی بیشتر است.

پزشکان ترجیح می دهند تا از استنت هایی با جنس فلز، پلیمر و دارای دارو استفاده کنند تا موفقیت عمل، افزایش یافته و نیاز به آنژیوپلاستی مجدد کاهش یابد.

در مورد مقایسه میزان مرگ و میر نیز باید بگوییم که طبق آمار منتشر شده، میزان حمله قلبی و مرگ در بیماران با استنت دارویی بسیار کمتر از بیماران با استنت غیر دارویی می باشد. علاوه بر این، آمار ایجاد لخته خونی در استنت های دارویی نیز کمتر می باشد.

مواد تشکیل دهنده استنت ها

مواد تشکیل دهنده استنت ها
مواد تشکیل دهنده استنت ها

جنس تمام استنت های موجود در علم پزشکی فلز می باشد. سازندگان این استنت ها از فلزاتی برای ساخت آن ها استفاده کرده اند که بیشترین سازگاری را با بدن و عروق داشته باشند.

سازندگان استنت ها از فلزاتی نظیر فولاد، آلیاژ پلاتین و کروم یا آلیاژ کوبالت و کروم استفاده می کنند. لایه پوششی استنت ها از پلیمر می باشد. روی پلیمر نیز یک لایه دارویی الحاق می کنند.

مدت ماندگاری استنت ها در عروق چقدر است؟

مدت ماندگاری استنت ها در عروق چقدر است؟
مدت ماندگاری استنت ها در عروق چقدر است؟

بسیاری از افراد به دنبال دریافت این سوال هستند و انتظار دارند که پزشک، زمانی را برای خارج سازی استنت در نظر بگیرد. اما واقعیت این است که استنت ها ساخته شده اند تا به صورت دائمی در شریان ها بمانند.

امکان خروج استنت ها از عروق کرونر به هیچ وجه وجود ندارد. در صورتی هم که استنت ها از بدن خارج شوند، طولی نمی کشد که پلاک های کنار زده شده دوباره به حالت اولیه بازگردند و سبب انسداد مجدد شوند.

به دلیل این که نمی توان پلاک ها را از محل انسداد خارج کرد، باید استنت ها به صورت مادام العمر در محل مورد نظر باقی بمانند.

نگران این استنت ها نباشید. زیرا سازگاری کاملی با بدن و عروق دارند و هیچ گونه مشکلی را در طول زندگی شما به وجود نخواهند آورد.

مراقبت های قبل از استنت گذاری

مراقبت های قبل از استنت گذاری
مراقبت های قبل از استنت گذاری

قبل از انجام استنت گذاری لازم است که پزشک اقدامات پزشکی خاصی نظیر انجام آزمایش و عکسبرداری انجام دهد. انجام دقیق آزمایش ها برای بررسی وضعیت عمومی بدن بسیار مهم است.

علاوه بر این، قبل از استنت گذاری، پزشک با استفاده از عکسبرداری یا آنژیوگرافی، محل دقیق انسداد را مشخص می کند. البته بنا به صلاحدید پزشک، ممکن است آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هر دو در یک جلسه انجام شوند.

پزشک قبل از استنت گذاری، داروی رقیق کننده خون برای شما تجویز می کند که مصرف آن چند روز قبل از انجام عمل ضروری است. در صورتی که در روز عمل، خون شما رقیق نباشد، انجام عمل به تاخیر خواهد افتاد.

شما باید شب قبل از انجام عمل در بیمارستان ایرانشهر حاضر شوید تا اقدامات پزشکی برای شما انجام گیرد. لازم است که 8 الی 12 ساعت قبل از استنت گذاری، از مصرف هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی خودداری کنید.

در صورت پر بودن معده، انجام عمل به تاخیر خواهد افتاد. در صورتی که استنت گذاری به صورت اورژانسی باشد، باز هم باید تمام مراحلی که بیان شد، با دقت بالا طی شود.

مراقبت های بعد از استنت گذاری

مراقبت های بعد از استنت گذاری برای جلوگیری از بروز لخته خونی و آسیب به قلب بسیار مهم است. با توجه به بالا بودن حساسیت عضو قلب در بدن، شما باید به تمام توصیه ها و نکاتی که پزشک گوشزد می کند، عمل کنید.

در این زمینه راهنمای کامل تری وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما صفحه مربوط به مراقبت های بعد از فنر گذاشتن قلب را بخوانید.

هر گونه سهل انگاری در مورد مراقبت های بعد از استنت گذاری عواقب جبران ناپذیری نظیر حمله قلبی را در پی خواهد داشت. در این شرایط، بروز هر گونه اتفاقی به عهده بیمار خواهد بود.

بعد از استنت گذاری، لازم است که به مدت 1 شب در بیمارستان بستری باشید تا علائم حیاتی شما به صورت کامل بررسی شود.

در صورتی که حال عمومی شما مساعد بود، می توانید اقدامات ترخیص را انجام دهید. بعد از ترخیص باید به نکات زیر در مورد مراقبت های بعد از استنت گذاری توجه داشته باشید:

  • مراقبت از زخم کاتتر
  • استراحت مطلق تا چند روز بعد از عمل
  • مصرف صحیح داروهای تجویز شده
  • مصرف زیاد آب برای خروج ماده حاجب از بدن
  • پرهیز از انجام فعالیت های سنگین

بعد از این شما باید مراقبت های بیشتری در مورد قلب خود داشته باشید. بنابراین لازم است که سبک زندگی خود را برای حفظ سلامت قلب تغییر دهید.

توجه به نکات زیر برای جلوگیری از بروز انسداد در مناطق دیگر و جلوگیری از حمله قلبی ضروری می باشد:

  • پیروی از یک برنامه رژیم غذایی سالم
  • انجام فعالیت های ورزشی
  • کاهش کلسترول بدن (مشورت با متخصص تغذیه)
  • کاهش فشار خون
  • کنترل قند خون
  • ترک مصرف سیگار و الکل
  • ترک مصرف غذاهای ناسالم

رژیم غذایی بعد از استنت گذاری

رژیم غذایی بعد از استنت گذاری
رژیم غذایی بعد از استنت گذاری

رژیم غذایی بعد از استنت گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا شما هر چیزی که میل می کنید، به صورت مستقیم روی قلب شما تاثیر می گذارد.

یکی از دلایل بروز انسداد عروق کرونر، داشتن تغذیه ناسالم است. در صورتی که میزان کلسترول بدن و تری گلیسرید در بدن افزایش یابد، انسداد عروق کرونر و به دنبال آن مشکلات مختلفی اتفاق می افتند.

در صورتی که غذاهای سالم و مفید میل کنید، به تدریج میزان کلسترول بد بدن کاهش یافته و میزان کلسترول خوب افزایش می یابد. از جمله مواد غذایی مفید بعد از استنت گذاری، می توان به مواد غذایی زیر اشاره نمود:

  • مصرف گوشت قرمز به میزان کافی
  • مصرف مرغ و ماهی
  • مصرف نان سبوس دار
  • مصرف لبنیات کم چرب
  • جایگزین کردن چربی های سالم نظیر روغن دانه ها به جای روغن های اشباع شده
  • مصرف انواع سبزیجات و میوه ها
  • مصرف روزانه 2 لیتر آب

مراقبت از محل زخم ورود کاتتر

یکی از مراقبت های ویژه بعد از استنت گذاری قلب، مراقبت از محل زخم کاتتر می باشد. یکی از عوارض استنت گذاری، خونریزی و عفونت محل زخم کاتتر می باشد.

شما باید در مورد مراقبت از محل زخم، اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید از بروز خونریزی و عفونت پیشگیری نمایید.

همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، استنت گذاری از طریق کشاله ران و مچ دست انجام می گیرد. اکثر پزشکان تمایل دارند تا به دلیل عوارض کمتر در مچ دست، عمل را از این راه انجام دهند.

به هر حال مراقبت از هر دو بخش، شامل موارد زیر می باشد:

  • روز بعد از عمل، پانسمان را از روی زخم بردارید تا بتوانید اطراف زخم را تمیز کنید.
  • برای برداشتن پانسمان بهتر است چسب ها را با استفاده از آب مرطوب کنید تا به راحتی جدا شوند.
  • سپس اطراف زخم را با استفاده از دستمال استریل شده تمیز نمایید.
  • بعد از هر بار استحمام نیز محل زخم را با استفاده از یک دستمال تمیز خشک نمایید.
  • بعد از تمیز کردن اطراف زخم، زخم را با استفاده از یک پانسمان و چسب کوچک تر بپوشانید.
  • کبودی و تورم در محل زخم، عارضه ای طبیعی می باشد و بعد از چند روز بهبود خواهد یافت.
  • از استعمال پماد و کرم و لوسیون در محل زخم خودداری کنید. این امر فقط عوارض را تشدید می کند.
  • تا زمانی که زخم ها بهبود نیافته اند، لباس گشاد بپوشید.
  • تا زمان بهبودی زخم، از رفتن به وان حمام و استخر خودداری نمایید.

مراقبت های زخم کشاله ران

در صورتی که استنت گذاری در بیمارستان ایرانشهر از طریق کشاله ران انجام شده باشد، لازم است تا به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • در زمان اجابت مدفوع، از زور زدن خودداری کنید. فشار به بدن سبب خونریزی از محل زخم می گردد.
  • در زمان بالا رفتن و پایین آمدن از پله دقت داشته باشید که فشار زیادی به پا وارد نشود. بهتر است از میله ها کمک بگیرید و آرام قدم بردارید.
  • از بلند کردن و هل دادن اجسام سنگین تا 1 هفته بعد از عمل خودداری نمایید.
  • شروع فعالیت های ورزشی را به 1 هفته بعد از عمل موکول نمایید.

مراقبت های زخم مچ دست

در صورتی که استنت گذاری برای شما در بیمارستان ایرانشهر از طریق مچ دست انجام شده است، به نکات زیر دقت کنید:

  • تا زمان بهبودی زخم، از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.
  • انجام تمرینات ورزشی را به 1 هفته بعد از عمل موکول نمایید.
  • از وارد کردن فشار به دست خودداری کنید.

احساس درد  بعد از استنت گذاری

با وجود استفاده از بهترین نوع استنت قلب، شما ممکن است درد قفسه سینه را بعد از استنت گذاری احساس کنید. لازم به ذکر است که هر گونه دردی که بعد از استنت گذاری احساس می شود، باید جدی گرفته شود.

به خصوص اگر این ددر بعد از انجام فعالیت های روزانه شروع شود و تشدید بیابد. وجود درد بعد از استنت گذاری می توند ناشی از ایجاد لخته خونی باشد که این امر بسیار خطرناک بوده و فورا باید اقدامات پزشکی انجام شود.

احساس درد ممکن است با تنگی نفس همراه باشد. در صورت بروز با 115 تماس بگیرید یا به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید و در اسرع وقت، پزشک خود را در جریان بگذارید.

سایر مواردی که در صورت احساس باید به پزشک اطلاع دهید، شامل موارد زیر می باشند:

  • سردی بدن
  • افزایش دمای بدن
  • احساس درد در پا یا دست
  • لرزش بدن

آیا استنت گذاری با درد همراه است؟

آیا استنت گذاری با درد همراه است؟
آیا استنت گذاری با درد همراه است؟

در صورتی که مراحل استنت گذای عروق را مطالعه کرده باشید. متوجه می شوید که هیچ گونه جراحت و برش بزرگی برای استنت گذاری انجام نمی شود. برای ورود استنت به بدن از کاتتر استفاده می شود. محل ورود کاتتر به بدن بی حس می شود تا بیمار دردی را احساس نکند.

بعد از آن نیز به دلیل نبود رشته های عصبی در شریان ها، هیچ گونه دردی را ناشی از ورود سیم و استنت به بدن احساس نخواهید کرد.

تنها دردی که شما ممکن است آن را احساس کنید، در زمان باد کردن بالن برای کنار زدن پلاک ها می باشد. در این شرایط، درد خفیفی در قفسه سینه احساس خواهد شد که با خالی شدن بالن از بین می رود.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

با مطالعه مقاله بهترین نوع استنت قلب، به این نتیجه رسیدیم که استنت های دارویی مزایای بیشتری دارند و نیاز مجدد به آنژیوپلاستی را از بین می برند.

علاوه بر این، استنت های دارویی جلوی بروز عوارض مختلف استنت گذاری نظیر ایجاد لخته خونی را می گیرند. در بیمارستان ایرانشهر، برای آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی از مجهزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها استفاده می شود.

در این صورت دوره نقاهت بیمار کمتر خواهد بود. علاوه بر این میزان موفقیت عمل نیز بسیار بالا می باشد. در حال حاضر، بیمارستان ایرانشهر یکی از معتبرترین مراکز درمانی در این خصوص می باشد.

جهت تکمیل اطلاعات خود صفحه مربوط به بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد را نیز مطالعه نمایید.

همچنین از اینجا می توانید به صفحه بهترین متخصص آنژیوپلاستی در تهران بروید.

سوالات متداول

انواع استنت قلب چیست؟

  1. استنت قلب تمام فلزی
  2. استنت قلب دارویی
  3. استنت قلب قابل جذب

مراقبت‌های بعد از جایگذاری استنت قلب چیست؟

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • اضافه وزن
  • عدم تحرک
  • دیابت
  • افسردگی
  • سیگار کشیدن

https://cutt.ly/uGsubeK

https://bit.ly/39dUG9E

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید