لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

Table of Contents

در این مقاله، موضوع راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی ، از موارد مهمی است که اشخاص آسیب دیده در این زمینه را تا حدود بسیاری نگران می کند، چرا که راه رفتن یکی از اصول اصلی زندگی برای هر شخص به شمار می آید و این موضوع  را نمی توان موضوع بی اهمیت یا ریسک پذیری دانست.

به همین علت نیز راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی یکی از موضوعات مهم می باشد که طی تحقیقات بسیاری مورد بررسی قرار گرفته شده و توصیه های لازم و مورد نیاز بسیاری در رابطه با این موضوع قابل مشاهده می باشد.

ویدئو راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی یکی از آسیب دیدگی هایی است که برای افراد بسیاری امکان وقوع دارد چرا که این قدّام دقیقا در وسط زانو قرار گرفته و امکان آسیب دیدگی این بخش در اثر عوامل مختلف نیز بسیار است.

اما راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی یکی از عوامل مهم برای بیشتر افراد به خصوص ورزشکاران می باشد؛ چرا که آسیب دیدگی این افراد تا حدودی به علت انجام تمرینات نسبتا سنگین بیشتر از سایر افراد می باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

اینفوگرافیک راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

اینفوگرافیک راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی
اینفوگرافیک راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

در ادامه این مقاله به بیان برخی از موضوعات مربوط به راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی خواهیم پرداخت و به سوالات گوناگون نیز برای آشنایی کامل شما با این موضوع به طور کامل پاسخ خواهیم داد.

در این راستا، می توانید از تجربیات متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران بهره مند شوید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه به شمار می رود.

لطفا از پست فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی دیدن کنید.

نکات مهم راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی

  1. راه رفتن بلافاصله
  2. استفاده از عصا
  3. گذر به حالت تک عصا
  4. تحمل وزن
  5.  ضربه با پاشنه و قفل کردن زانو
  6. تورم را کاهش دهید
  7.  استراحت و ارتفاع
  8. راه رفتن در آب
  9. آمادگی قبل از جراحی
  10.  توانبخشی پس از جراحی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

آیا راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی امکانپذیر است؟

بعد از انجام عمل رباط صلیبی، نیاز به رعایت چه نکاتی است؟

برای بهبود سریعتر و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی، انجام چه کاری لازم است؟

رباط صلیبی به طور کلی چیست؟

انواع رباط صلیبی را نام ببرید.

رعایت کدام نکات منجر به سریعتر راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی می شود؟

چه مدت پس از انجام جراحی رباط صلیبی، نقطه قدامی با کاهش درد روبرو می شود؟

متداول ترین عوامل پارگی رباط صلیبی را بیان کنید.؟

روش های درمان پارگی و یا کشیدگی رباط صلیبی را توضیح دهید.

تشخیص آسیب دیدگی رباط صلیبی از چه طریق صورت می گیرد؟

هدف از انجام جراحی رباط صلیبی چیست؟

چه مدت پس از انجام عمل رباط صلیبی، شخص می تواند رانندگی کند؟

سخن پایانی

 

آیا راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی امکانپذیر است؟

آیا راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی امکانپذیر است؟
آیا راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی امکانپذیر است؟

از موارد نگران کننده ای که معمولا افرادی که به معضل پارگی یا کشیدگی رباط صلیبی دچار شده اند، مسئله راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی است. هرچند این موضوع جزو موضوعات خطرناک محسوب نشده و شخص بعد از انجام عمل، بهبودی را به دست می آورد. اما با این وجود برخی هنوز راجع به این موضوع نگران هستند.

اما جالب است این موضوع را بدانید که بر خلاف تصورات، معمولا متخصصان پس از انجام عمل رباط صلیبی، توصیه هایی به بیماران خود دارند که از جمله این توصیه ها می توان به راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی اشاره داشت و می توان گفت که حتی بهتر است پس از عمل جراحی، افراد هر چه سریعتر شروع به راه رفتن کنند.

هر چند ممکن است راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی سخت به نظر برسد اما توصیه می شود حتی اگر با واکر یا عصا؛ متناسب با وزن و توان خود شروع به راه رفتن در حالت آهسته و تعداد گام های کم بکنید.

از این طریق پس از گذشت مدتی کوتاه می توانید سلامت خود را تا حدود نسبتا کاملی به دست آورده و پس از آن بدون کمک گرفتن از چیزی، راه رفتن را آغاز کرده و به همان حالت طبیعی سابق خود باز گردید.

به دلیل آن که پس از انجام جراحی یا همان عمل رباط صلیبی، امکان تورم و درد وجود دارد، شخص مقداری با ترس روبرو شده و ترجیح می دهد حرکت های خود را کاهش دهد.

بهتر است پس از عمل جراحی خود برای شروع، به صورتی که فشار وزن بر اندام دیگر نیز تقسیم شده و صرفا فشار زیادی بر زانو نباشد.

 

اما بهتر است پس از عمل جراحی خود برای شروع، به صورتی که فشار وزن بر اندام دیگر نیز تقسیم شده و صرفا فشار زیادی بر زانو نباشد؛ کم کم حرکت کردن را شروع کنید.

در هنگام راه رفتن نیز به شما توصیه می کنیم که سعی بر این داشته باشید تا مانند قبل به طور عادی شروع به راه رفتن کرده و پس از مدتی بدون استفاده از وسایل کمکی راه بروید. تاکید روی راه رفتن از آن رو اهمیت دارد که فرد ترس پس از عمل خود را فراموش کرده و بتواند به روال سابق خود باز گردد.

اگر شما نیز دچار آسیب دیدگی رباط صلیبی شده و قصد عمل جراحی دارید، به شما توصیه می کنیم که به بیمارستان خصوصی ایرانشهر یکی از بهترین بیمارستان های تهران از لحاظ شرایط عمومی با کادری مجرب و متخصص مراجعه کرده و نگرانی در رابطه با روند درمان خود و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی را نداشته باشید.

تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک را مطالعه کنید.

بعد از انجام عمل رباط صلیبی، نیاز به رعایت چه نکاتی است؟

بعد از انجام عمل رباط صلیبی، نیاز به رعایت چه نکاتی است؟
بعد از انجام عمل رباط صلیبی، نیاز به رعایت چه نکاتی است؟

راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی و به طور کلی انجام فعالیت های مربوطه پس از انجام جراحی شاید برای مدت کوتاهی برای شخص سخت بگذرد و نتواند آن طور که می خواهد کار ای خود را انجام دهد، اما این شرایط گذرا و موقت می باشد، شخص پس از رعایت برخی نکات که متخصص بعد از عمل به او توصیه می کند، می تواند به راحتی سلامتی خود را به دست آورد.

اما لازمه این موضوع همان گونه که ذکر شد، رعایت نکات ضروری است، چرا که شخص چنانچه بر خلاف گفته متخصص خود عمل کند، امکان تشدید آسیب را مجدد به وجود آورده و یا طول دوره بهبود خود را عقب می اندازد.

نکات مهمی در رابطه با راه رفتن پس از انجام عمل رباط صلیبی وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، قطعا مشکلی در راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی نخواهید داشت. پس به نکاتی که در ادامه مطرح می کنیم، توجه داشته باشید.

همچنین به شما توصیه می کنیم برای داشتن اطمینان کامل و گذراندن عمل جراحی بدون نگرانی، به بیمارستان ایرانشهر یکی از معتبرترین بیمارستان ها با تجهیزات کامل و کادر درمانی مجرب مراجعه نمایید.

نکته مهم که در این مقاله بارها ذکر شد و آن را باید اصل اول در رابطه با این موضوع دانست و همان طور که قبلا نیز ذکر کردیم؛ پس از انجام عمل جراحی خود نه به طور سنگین، بلکه سعی در راه رفتن در حد توان خود کرده و تلاش برای راه رفتن را یک مورد حائز اهمیت بدانید.

پس از مدتی سعی کنید از یک عصا استفاده کنید

نکته دوم که باید در نظر داشته باشید، این است که در پی راه رفتن هنگامی که شروع راه رفتن را با دو عصا آغاز کردید، پس از مدتی سعی کنید از یک عصا استفاده کنید تا پس از مدتی، شرایط برای شما نیز مساعد شود.

سعی بر این داشته باشید تا وزن خود را پس از انجام عمل رباط صلیبی کم کم برای بدن خود عادی کنید تا پس از مدتی هنگامی که خواستید راه بروید، حمل وزن برای پاهای شما سخت و دشوار نباشد، پس به این موضوع نیز حتما توجه داشته باشید تا پس از بهبود خود با مشکل روبرو نشوید.

برای این که مجددا بتوانید به راه رفتن طبیعی خود برگردید، سعی بر این کنید تا پس از کنار گذاشتن عصا به نحوی راه بروید که  ضربه وارد شده از طریق پاشنه پا به زمین وارد شود و پس از آن زانوی خود را قفل کنید. این موضوع نیز خود می تواند کمک بسیاری در راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی نماید.

امکان این که هفته اولی که عمل رباط صلیبی را انجام دادید با تورم زانو و گاها درد مواجه شوید، وجود دارد که برای مقابله با این موضوع، در وهله اول به توصیه های پزشک متخصص خود توجه کنید و پس از آن نیز به شما توصیه می کنیم که حداقل سه تا چهار روز اول هر بار کمتر از سی دقیقه از بانداژ فشاری و کمپرس یخ بهره ببرید.

دوری از ارتفاع

از دیگر موارد بسیار مهم نیز باید دوری از ارتفاع را مورد بیان قرار دهیم، حتما توجه به این موضوع داشته باشید که به هیچ عنوان پای خود را در حالتی خارج از حالت طبیعی بدن قرار ندهید و از کارهایی که موجب بالا آوردن پا از سطح معمولی می شود، فاصله بگیرید و بپرهیزید.

در این دوران، برای بهبود کامل خود و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی حتما به استراحت خود اهمیت دهید. چرا که بدن نیاز به بازسازی و بهبود بخشیدن به اندام خود دارد که این موضوع نیاز به زمان و استراحت کافی دارد.

نکته دیگری که شاید کار آمد باشد را می توان راه رفتن درون آب دانست، بهتر است در ماه اول پس از عمل جراحی خود تا حد ممکن سعی کنید تا درون آب راه بروید.

آب، وزن را تا حدودی فشار روی زانو را کاهش می دهد

از این طریق، آب، وزن را تا حدودی فشار روی زانو را کاهش می دهد و همچنین موجب این خواهد شد تا فرد بتواند با شرایطی کمی سخت تر از شرایط عادی مواجه شده و خود را آماده کند.

نکته ای که باید حتما در نظر داشته باشید، این است که از آنجا که رشد مجدد رباط صلیبی اصلی زمانبر است، در رابطه با ورزشکاران باید بگوییم که شاید مجبور باشند مدتی از دنیای ورزشی خود خداحافظی کرده و پس از تشخیص سلامت کامل خود و تایید آن توسط متخصصین بیمارستان ایرانشهر، مجددا شروع به انجام فعالیت های خود کنند.

اما در ادامه این نکات، چنانچه به دنبال پزشکان برجسته این زمینه برای اقدام به عمل جراحی هستید، به شما توصیه می کنیم به بیمارستان ایرانشهر در تهران، یکی از مطرح ترین بیمارستان ها در این زمینه مراجعه فرمایید.

برای بهبود سریعتر و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی، انجام چه کاری لازم است؟

برای بهبود سریعتر و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی، انجام چه کاری لازم است؟
برای بهبود سریعتر و همچنین راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی، انجام چه کاری لازم است؟

پس از انجام عمل رباط صلیبی، راه رفتن جزو موارد اصلی و بسیار مهم برای شخص آسیب دیده است. چرا که حرکت در حالت عادی یک نیاز مهم برای گذراندن زندگی و انجام فعالیت ها می باشد. راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی و همچنین به دست آوردن بهبود کامل، یکی از موارد نگران کننده برای اشخاص می باشد.

در صدر این موضوع باید ورزشکاران را قرار دهیم، چرا که گاها یک فرد از طریق انجام فعالیت های ورزشی، زندگی خود را می گذراند؛ به همین دلیل، در ابتدا ریسک انجام عمل و پس از آن راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی از دغدغه های اصلی و مهم این دسته از افراد می باشد.

اما فارغ از ورزشکاران، اشخاص معمولی که فعالیت های ورزشی نیز انجام نمی دهند، برای انجام کارهای خود نیازمند بهبود کامل سلامتی بوده و سعی بر این دارند تا از خطرات احتمالی بعد از عمل رباط صلیبی تا حد امکان جلوگیری کنند و سلامتی خود را به صورت قابل قبول مجدد به دست آورند.

اما به طور کلی در رابطه با راه رفتن باید بگوییم که فرد می تواند و حتی توصیه می شود برای تسریع بخشیدن به روند بهبود خود به طوری که فشار زیاد بر بدن وارد نشود، حرکت کردن را شروع کند. اما در نظر داشته باشید که نمی توان ره صد ساله را یک شبه رفت.

بنا بر همین ضرب المثل ذکر شده، به این فکر نباشید که پس از خارج شدن از اتاق عمل مانند قبل به سادگی راه خواهید رفت و پس از گذشت مدت کوتاهی نیز می توانید کارهای سنگین انجام دهید.

متخصصان توصیه می کنند که پس از عمل جراحی راه بروید

متخصصان توصیه می کنند که پس از عمل جراحی راه بروید، ولی این توصیه صرفا اشاره به تمرینات سبک داشته و به هیچ عنوان وارد کردن فشار بیش از حد به زانو را شامل نمی شود.

برای بهبود سریع تر و کامل خود، در وهله اول صبر را زمینه بهبود سلامتی خود در نظر گرفته و پس از عمل به توصیه های پزشک متخصص خود در راستای به دست آوردن سلامت کامل خود گام بردارید.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که هرچند سخت ولی اگر حداکثر یک سال از تمرینات خود عقب مانده و مجبور به انجام ندادن آن ها باشید، خیلی بهتر از این خواهد بود که به خاطر آسیب دیدگی های مداوم که در اثر بهبود نیافتن اتفاق می افتد، مجبور به خداحافظی با کار، رشته، تمرینات ورزشی و … شوید.

چنانچه در رابطه با عمل رباط صلیبی نگرانی هایی داشته و می خواهید تحقیقاتی را قبل از انجام این عمل داشته باشید، به شما توصیه می کنیم که به بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین بیمارستان ها در این زمینه با متخصصان و کادر درمانی فعال و مجرب مراجعه فرمایید.

رباط صلیبی به طور کلی چیست؟

رباط صلیبی به طور کلی چیست؟
رباط صلیبی به طور کلی چیست؟

یکی از بخش های مهم پا که ساختار زانو را تشکیل می دهد، باید همان رباط صلیبی زانو دانست. اما به طور کلی خود رباط صلیبی را باید قدامی دانست که در وسط زانو قرار گرفته و از مهم ترین رباط های بدن می توان همان رباط صلیبی پا را نام برد.

این رباط در بخش پا و به طور دقیق تر قسمت زانو از آن رو بسیار حائز اهمیت می باشد که  وظیفه تثبیت کردن زانو را به عهده داشته و کار بسیار مهمی را از این لحاظ انجام می دهد. همچنین بهتر است بدانید که رباط ها را باید بافت های به نسبت محکمی دانست که از این طریق نیز موجب اتصال دو استخوان به یکدیگر خواهند شد.

هنگامی که بخواهند ساختار و ساختمان کلی رباط را مورد بررسی قرار دهند و ثبات اتصال استخوان ها را نیز مورد سنجش قرار دهند، به ساختار و سالم بودن رباط دقت می کنند و آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.

اما باید این مورد را نیز بیان کرده و شما به آن توجه داشته باشید که در زمانی که از مفصل به طور مداوم استفاده می کنیم و تحرک زیادی با مفاصل داریم، نقش اصلی رباط ها و یا همان رباط صلیبی مشخص می شود و کمک بسیاری به فرد برای انجام کارها خواهد کرد.

منظور از رباط صلیبی پا، همان رباط متقاطع درونی است

اما شاید جالب باشد بدانید که منظور از رباط صلیبی پا، همان رباط متقاطع درونی است که می توان گفت به طور تقریبی در جلوی زانو قرار گرفته اند و به همین علت نیز این عضو دارای اهمیت بسیاری می باشد.

در حقیقت وظیفه اصلی رباط ها را باید این بدانیم که با حفاظت از مفصل های بدن، یعنی آن ها را در برابر خطرات و آسیب های وارد شده حفظ خواهند کرد و در این میان ممکن است در برابر کشیدگی مفاصل و آسیب دیدگی آن ها، خود نیز آسیب ببینند.

زانو دارای مفاصل نا پایدار و پر تحرکی می باشد

زانو دارای مفاصل نا پایدار و پر تحرکی می باشد چرا که این عضو بدن یکی از پر کاربردترین اعضا بوده و معمولا در پی انجام فعالیت های مختلف نیز به این ناحیه تا حدود کم یا زیاد فشار وارد خواهد شد و به همین علت نیز شامل چند رباط اصلی هم می باشد.

اما چنانچه در اثر عوامل مختلفی که در ادامه نیز به ذکر آن ها خواهیم پرداخت، بخش رباط های مربوط به زانو آسیب دیده باشند؛ یعنی کشیدگی و یا پارگی پیدا کنند که فعالیت های مختلف زانو با تهدید روبرو شده و هنگام انجام هر نوع فعالیتی، در زانو اختلال هایی ایجاد خواهد شد.

از آنجا که به طور کلی چهار رباط اصلی وجود داشته و رباط صلیبی نیز جزو این چهار رباط مهم می باشد، توانایی راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی یکی از موارد بسیار مهم برای اشخاص مختلف می باشد که در این زمینه موجب رعایت برخی نکات و ایجاد نگرانی هایی برای افراد نیز می شود.

همان طور که ذکر کردیم، از آنجا که این عمل یکی از عمل های جراحی بسیار حساس و مهم است، پس نمی توان با ریسک به انجام آن پرداخت. به شما توصیه می کنیم که به منظور به دست آوردن اطمینان کامل قبل از انجام عمل رباط صلیبی، به متخصصان بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و قبل از انجام این عمل، اطمینان کامل را در خصوص انجام عمل جراحی خود به دست آورید.

انواع رباط صلیبی کدامند؟

انواع رباط صلیبی کدامند؟
انواع رباط صلیبی کدامند؟

از پرسش های متداول که معمولا ذهن اشخاص را درگیر خود کرده است، شناخت انواع رباط های پا می باشد تا به اهمیت و کارآمد بودن این عضو مهم بدن پی ببرند.

اما در این باره نیز باید بگوییم که همان طور که از قبل بیان کردیم، به طور کلی رباط ها بافت هایی همبند و طناب شکلی می باشند که به دور مفاصل قرار گرفته و موجب دفع ضربات و آسیب رسیدن به ناحیه پا می شوند.

از آنجایی که رباط ها را با نام لیگامان نیز می شناسند، باید بگوییم که مفصل زانو از چهار لیگامان یا به طور کلی چهار رباط اصلی تشکیل شده است که از میان این چهار رباط یا لیگامان، دو عدد از رباط ها را می توان به عنوان رباط های صلیبی نیز شناخت.

انواع رباط های صلیبی

انواع رباط های صلیبی
انواع رباط های صلیبی

در وهله اول بهتر است رباط صلیبی قدامی که با حروف اختصاری ACL نیز شناخته می شود را به شما معرفی کنیم، چرا که این رباط صلیبی را باید به عنوان یکی از مهمترین رباط ها در نظر داشته باشید.

این رباط یا همان رباط صلیبی قدامی، در مرکزی ترین بخش زانو جای خود را قرار داده و همچنین هدایت بخش هایی را مانند حرکت وهمچنین چرخش استخوان ساق پا و درشت نی را عهده دار شده است و از دلایل اهمیت این رباط صلیبی قدامی، همین کارایی نیز کافی است.

اما پس از معرفی آن نیز می توان در مرحله دوم به معرفی رباط صلیبی خلفی اشاره داشته باشیم که می توان به این رباط که در علم پزشکی با حروف اختصاری  PCL نیز شناخته می شود، اشاره کنیم.

بهتر است بدانید که این رباط نیز در ناحیه مرکزی زانو قرار گرفته است

همچنین بهتر است بدانید که این رباط نیز در ناحیه مرکزی زانو قرار گرفته است. اما اهمیت رباط خلفی به آن دلیل می باشد که هدایت بخش هایی مانند حرکت به سمت عقب را در ساق پا و زانو عهده دارد شده و چنانچه آسیب جدی ببیند، حرکت فرد به نسبت سخت خواهد شد.

اما در این بخش نیز دو نوع از مهمترین رباط های صلیبی بدن را شناخته و عملکرد و جایگاه قرارگیری آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. پس با توجه به شناخت پیدا شده، توصیه می کنیم حتما مواظب آسیب دیدگی هایی که ممکن است برای این قسمت اتفاق بیفتد باشید و تا حد امکان از وقوع حادثه جلوگیری نمایید.

از آنجا که رباط های صلیبی جزو بخش های بسیار مهم برای حرکت افراد به شمار می آیند، پس دغدغه ای که نسبت به موضوع راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی پیش می آید، تا حدودی طبیعی است. به شما توصیه می کنیم برای انجام عمل خود و رفع این دغدغه و نگرانی ها، به بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی با وجود فوق تخصص های مربوط به این زمینه، مراجعه نمایید.

چه مدت پس از انجام جراحی رباط صلیبی، نقطه قدامی با کاهش درد روبرو می شود؟

چه مدت پس از انجام جراحی رباط صلیبی، نقطه قدامی با کاهش درد روبرو می شود؟
چه مدت پس از انجام جراحی رباط صلیبی، نقطه قدامی با کاهش درد روبرو می شود؟

به طور کلی بهتر است در رابطه با عمل رباط صلیبی بدانید که این عمل جراحی طی فرآیند سخت و به شدت دشواری که آسیب یا اختلالات بعد از عمل آن بسیار بوده و موجب به وجود آمدن اختلال هایی طی دوران طولانی شود، نخواهد بود. با توجه به این موضوع نیز بهتر است در رابطه با راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی بیشتر بدانید.

شاید برای اشخاص، شنیدن لفظ عمل جراحی بیانگر درد و زخم های تجدید ناپذیر باشد؛ اما به طور کلی بهتر است در این باره بدانید که امروزه با پیشرفت علم پزشکی و استفاده از متدهای درمانی جدید، این تفکر در رابطه با هیچ یک از عمل های جراحی صادق نبوده و نمی توان آن را به عنوان یک دیدگاه کلی دانست.

پس با وجود موارد ذکر شده، بهتر است در رابطه با این موضوع بدانید که انجام عمل جراحی رباط صلیبی عمل سخت با فرآیند پیچیده ای نیست که فرد در پی آن مجبور به تحمل درد بسیار بوده باشد و توان انجام فعالیت های خود را نیز از دست بدهد.

توصیه می کنیم مقاله یک سال بعد از عمل رباط صلیبی را مطالعه کنید.

این عمل جراحی با دردهای ملال آور و غیر قابل تحمل همراه نخواهد بود

با وجود موارد ذکر شده، احتمالا متوجه شده باشید که این عمل جراحی با دردهای ملال آور و غیر قابل تحمل همراه نخواهد بود. اما این امکان نیز وجود دارد که بیماران پس از انجام جراحی رباط صلیبی به منظور ترمیم و مرخص شدن تا حدود یک یا نهایتا دو روز، با درد کمی به دلیل ترمیم این عضو روبرو شوند.

چنانچه پس از عمل به خانه باز گشته و با احساس درد و یا تورم مواجه شدید، در ابتدا به نکاتی که متخصص درمان کننده خودتان بیان کرده توجه کنید و در ادامه نیز می توانید از کمپرس یخ برای رفع تورم و درد استفاده کنید و همچنین توصیه می شود حداکثر تا یک روز با مشاهده این علائم، سعی کنید تا پای خود را ثابت نگه دارید و به هیچ عنوان ضربه ای به پا وارد نکنید.

اگر قصد انجام عمل جراحی رباط صلیبی را دارید، به شما توصیه می کنیم که به بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی با کادری مجرب مراجعه کرده و از بابت روند مراحل درمان خود نیز اطمینان خاطر کامل را حاصل نمایید.

متداول ترین عوامل پارگی رباط صلیبی چه مواردی است؟

متداول ترین عوامل پارگی رباط صلیبی چه مواردی است؟
متداول ترین عوامل پارگی رباط صلیبی چه مواردی است؟

با توجه به این موضوع که در ابتدا به آن اشاره داشتیم، رباط صلیبی از نوعی بافت به نسبت محکم تشکیل شده است، اما منظور از این بافت محکم آن نیست که به هیچ عنوان آسیب پذیر نخواهد بود. پس با وجود بافت نسبتا محکمی که رباط صلیبی دارد، چنانچه افراد مواظب خود نبوده و فشاری بیش از حد تحمل به پا وارد کنند، آسیب هایی به این رباط صلیبی یا عضو مربوط به پا وارد می شود.

آسیب های وارد شده معمولا به شکلی خواهد بود که شخص را با مشکلات به نسبت زیادی مواجه کرده و تا حدودی روند زندگی شخص را نیز مختل خواهد کرد. به همین علت نیز اغلب توصیه می شود افراد مواظب خود بوده و تا حد امکان، از انجام فعالیت هایی که به بدن آسیب وارد می کند، پرهیز کنند.

یکی از متداول ترین مواردی که موجب کشیدگی و پاره شدن رباط صلیبی است را می توان چرخش زانو دانست. هنگامی که شخص مشغول انجام فعالیت های سنگین و یا اتفاق افتادن حادثه ای ناگوار مانند پرت شدن از پله ها می شود، ممکن است با چرخش ناگهانی زانو مواجه شود. این چرخش نیز توانایی این را دارد که موجب به وجود آمدن موارد ناگواری مثل در رفتگی کشیدگی و حتی پاره شدن رباط های این بخش از پا بشوند.

اما وارد شدن ضربات شدید به زانو نیز از موارد دیگری است که شخص را وادار به انجام عمل جراحی رباط صلیبی می کند. طی حادثه های مختلف و یا انجام حرکات و تمرینات سنگین ممکن است ضربه و یا فشار بسیاری زیادی، چیزی فراتر از حد تحمل به زانو وارد شود که در پی این عمل نیز آسیب های جدی به رباط های صلیبی وارد خواهد شد.

انجام حرکات ناگهانی

انجام حرکات ناگهانی مانند چپ و راست کردن و یا خم کردن زانو به صورت یک باره و ناگهانی و بدون آمادگی های قبلی چه در هنگام انجام تمرینات ورزشی و چه در انجام امور روزانه نیز می تواند از دیگر مواردی باشد که منجر به وارد شدن آسیب های جدی یه زانو و در نهایت انجام عمل رباط صلیبی خواهد شد.

پرش هایی که شخص به طور ناگهانی از ارتفاعات زیاد بدون هیچ گونه تمرین و یا رعایت مسائل ایمنی انجام می دهد نیز یکی از علت های رایجی است که نه تنها به زانو، بلکه به سایر اندام ها هم می تواند آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

انجام ناگهانی حرکات بدون داشتن علم به آن حرکات نیز می توانند آثار زیانباری را به همراه داشته باشند.

هر چند انجام ورزش به خودی خود یکی از بهترین راه های بهبود بخشیدن است، اما باید توجه داشته باشید که انجام ناگهانی حرکات بدون داشتن علم به آن حرکات نیز می توانند آثار زیانباری را به همراه داشته باشند.

به طور مثال توقف های ناگهانی در طول دویدن سرعتی و یا قدرتی بدون آماده کردن بدن از قبل، خود می تواند‌ یکی از عوامل بسیار آسیب زننده به بخش زانو و حتی قلب و ضربان تند آن نیز باشد، همچنین انتقال ناگهانی وزن از یک پا روی پای دیگر هم خود جزو این موارد آسیب زننده به شمار می آید.

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از دیگر موارد نیز هستند که ممکن است این آسیب ها را به این عضو مهم بدن وارد کنند.

اما اگر شما نیز به انجام عمل جراحی رباط صلیبی نیاز داشتید و با واهمه یا نگرانی هایی در رابطه با راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی دست و پنجه نرم می کنید، به شما توصیه می کنیم که با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و صحبت با متخصصین مربوط در این زمینه، به ابهامات خود پایان داده و بدون نگرانی، روند درمانی خود را دنبال نمایید.

روش های درمان پارگی و یا کشیدگی رباط صلیبی کدامند؟

روش های درمان پارگی و یا کشیدگی رباط صلیبی کدامند؟
روش های درمان پارگی و یا کشیدگی رباط صلیبی کدامند؟

همان طور که در  پی حوادث زیادی امکان رخ دادن این معضل وجود دارد، اما با کمک پزشکان در این زمینه و با پیشرفت علوم پزشکی نیز روش هایی برای درمان کامل این معضل امروزه در سراسر جهان رواج پیدا کرده است.

اما در رابطه با روش های مختلف درمانی این معضل نیز باید بدانید که پزشکان نیز با توجه به شدت آسیب دیدگی فرد، روش های درمانی را اجرا خواهند کرد.

در ابتدا نیز بهتر است بدانید که برای تشخیص آسیب دیدگی با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر در تهران و یا دیگر مراکز درمانی معتبر و انجام تست های بالینی، آرتروسکوپی و یا ام آر آی با توجه به تشخیص پزشک و با انجام یکی از روش های ذکر شده، میزان آسیب دیدگی و شدت آن نیز مشخص شده و پس از آن پزشک متخصص، روش های درمانی موثر برای شما را بازگو خواهد کرد.

چنانچه میزان آسیب دیدگی در حد کم بوده و بتوان آن را با انجام برخی از تمرینات درمان کرد، پزشک شما با در نظر گرفتن یک برنامه تمرینی که معمولا کوتاه مدت است، به شما تمریناتی را خواهد داد که طی انجام آن ها نیز بافت رباط صلیبی، مجددا توانایی ترمیم خود را پیدا کرده و نیاز به انجام کارهای دیگری نخواهد بود.

هرچند شاید انجام تمرینات به صورت روزانه و مداوم مقداری سخت باشد، اما در پی آن نیز پس از مدتی بهبود یافته و می توانید به روند عادی و روزمره خود باز گردید.

چنانچه آسیب دیدگی بیش از حد بوده باشد

اما چنانچه آسیب دیدگی بیش از حد بوده باشد و فشار یا ضربه وارد شده به زانو موجب کشیده یا پاره شدن رباط صلیبی شده باشد، معمولا نمی توان با استفاده از تمریناتی آن را بهبود بخشید و انجام عمل جراحی مقدم به سایر روش های در دسترس می باشد.

معمولا افراد مسن یا به عبارتی دیگر سالمندان از آن رو که در طی روز فعالیت زیاد نداشته و همچنین ممکن است معمولا از بیماری آرتروز زانو رنج ببرند، به همین دلیل نیز به آن ها توصیه می شود تا با انجام برخی از حرکات اصلاحی، استراحت و تمرینات سبک، بافت های رباط صلیبی خود را تا حد امکان تقویت کرده و به هیچ عنوان در وهله اول به آن ها انجام عمل جراحی توصیه نمی شود.

اما در رابطه با این بخش از درمان یعنی همان مرحله جراحی نیز باید بدانید که چنانچه فرد، شخص فعال و یا جوانی که به طور عادی در طول روز فعالیت های زیادی انجام داده و روند زندگی او پر جنب و جوش می گذرد، انجام عمل جراحی رباط صلیبی نیز برای او امری واجب و حتمی به شمار می آید.

فعالیت روزانه

همچنین بهتر است بدانید که در رابطه با افراد سالمند نیز چنانچه آن ها جزو آن دسته از افرادی باشند که به سبب شرایط و یا موقعیت شغلی خود همچنان تا حدودی فعالیت روزانه زیاد داشته و به معضل آرتروز زانو نیز دچار نشده اند هم توصیه می شود تا برای به دست آوردن بهبود کامل خود و شروع مجدد فعالیت های روزمره، از انجام عمل جراحی رباط صلیبی بهره ببرند.

در این راستا، لازم است که حتما از متخصصین بیمارستان ایرانشهر مشاوره دریافت نمایید.

انجام عمل جراحی رباط صلیبی زانو از آن رو که این دسته از افراد معمولا فعالیت های زیادی در طول روز باید انجام داده و همچنین به بهبود سریع نیازمند هستند و یکی از اصول مهم زندگی آن ها راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی به شمار می آید، معمولا برای انجام این عمل تا حدودی دچار تشویش و نگرانی می شوند.

به شما توصیه می کنیم برای رفع این نگرانی ها و همچنین مشخص شدن نوع درمان خود، به بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران مراجعه کرده و از دانش متخصصان و ابزار به روز این بیمارستان معتبر بهره مند شوید.

هدف از انجام جراحی رباط صلیبی چیست؟

هدف از انجام جراحی رباط صلیبی چیست؟
هدف از انجام جراحی رباط صلیبی چیست؟

هدف کلی که معمولا مد نظر اغلب یا به عبارتی همه افرادی است که این عمل را انجام می دهند را باید راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی دانست. البته منظور از راه رفتن همان فعالیت های مربوط به دوران قبل از دچار شدن به این معضل است که برای افراد مختلف نیز درجه انجام این فعالیت ها نیز متفاوت می باشد.

اما چنانچه بخواهیم در مقادیر جزئی تر نیز به هدف انجام این عمل جراحی بپردازیم؛ باید بگوییم که اغلب افراد معمولا با اهدافی مانند بازگشت ثبات در مفصل زانو، حفظ دامنه حرکتی و انقباضی در مفصل زانو و به دست آوردن عملکرد رباط در حالت انقباض، مد نظر قرار می گیرد.

مواردی که ذکر کردیم، هر کدام به نوعی بیانگر این است که اشخاص مختلف با هر سن و مسئولیتی که به عهده داشته باشند، فارغ از هر چیز، در ابتدا هدف از انجام این عمل جراحی را به دست آوردن مجدد سلامتی خود قرار داده و به هیچ عنوان نمی خواهند در طول زندگی با چنین معضلی در تقابل باشند.

به همین دلیل نیز باید گفت که انجام این عمل جراحی نمی تواند خطر پذیر باشد چرا که در غیر این صورت منجر به آسیب دیدن مجدد زانو شده و ممکن است شخص را با چالش های جدی مواجه سازد.

بنا برهمین دلیل، به شما توصیه می کنیم که اگر قصد انجام عمل جراحی رباط صلیبی را دارید، برای انجام یک عمل بی خطر و به دست آوردن سلامت کامل خود، به بیمارستان ایرانشهر به عنوان معتبرترین مرکز درمانی در این زمینه مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

همان گونه که در بخش های مختلف این مقاله اهمیت این موضوع را ذکر کردیم، مجددا بیان می کنیم که چنانچه به این معضل دچار شدید، حتما با مراجعه به یک بیمارستان مجهز و به روز مثل بیمارستان ایرانشهر اقدام به درمان کنید. چرا که اگر این معضل را به سمت بهبودی هدایت نکنید، ممکن است منجر به وجود آمدن معضلات دیگری شود که یکی از آن ها آرتروز زانو می باشد.

اما در رابطه با فعالیت هایی مانند رانندگی نیز باید در نظر داشته باشید که عجله در این موضوع نیز ممکن است دوباره آسیب هایی را به بدن شما وارد کند. صبر داشته باشید و بگذارید تا پس از گذشت مدتی از زمان جراحی خود و هنگامی که به طور کامل بهبودی خود را به دست آوردید، با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در تهران مشورت کرده و چنانچه ایشان نیز موافقت کردند، انجام رانندگی نیز موردی نخواهد داشت و ایجاد مشکل نمی کند.

اما به طور کلی قبل از هر موضوعی، به طور اکید توصیه می کنیم که هیچ گاه سلامت خود را در پی انجام فعالیت های خطرناک و آسیب زننده به خطر نیندازید؛ چرا که شاید همه معضلات به نوعی درمان شوند اما بالاخره در نهایت تاثیرات مخربی را هم با خود به همراه خواهند آورد.

در پایان توصیه می کنیم مقالات علائم پارگی رباط مچ پا و بهترین درمان قطعی آرتروز گردن را مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا ممکن است رباط جراحی شده دوباره پاره شود؟

بله با برخی از انجام حرکتها

حرکات وررشی و تمرینی مناسب جراحی رباط صلیبی چیست؟

  • پل زدن
  • نشستن روی ماهیچه سرینی
  • پشت پای همسترینگ
  • حرکت صدف
  • حرکت صدف ایستاده
  • اسکوات دو پا
  • پاشنه بالا آمده
  • حرکت کشویی پاشنه

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید