لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

حرکات اصلاحی گودی کمر

حرکات اصلاحی گودی کمر

Table of Contents

در این مقاله به بررسی موضوع حرکات اصلاحی گودی کمر خواهیم پرداخت.

اما قبل از لازم است، نکاتی در مورد تشخیص گودی کمر بدانید.

از مهمترین پارامترهای ایجاد اختلالات کمری- لگنی در اشخاص رده سنی بالا به خصوص افراد سالمند، افزایش گودی کمر است که اغلب بنا به دلایل متعدد نظیر بیماری های ساختاری، بارداری و یا اضافه وزن بالا به خصوص چاقی شکمی در فرد رخ می دهد.

در واقع زمانی که بخش پایینی ستون فقرات کمر دارای انحنای بیشتری از حالت طبیعی خود است، گودی کمر ایجاد می شود. این وضعیت، انحنای آشکاری به حالت (C) را در ناحیه تحتانی کمر به وجود می آورد که اغلب بر اثر عدم فعالیت، موقعیت نادرست بدن و یا نداشتن تمرینات فیزیکی مناسب در طی روز به تدریج نمایان می شود.

ویدئو حرکات اصلاحی گودی کمر

پیشنهاد می کنیم از پست روش عمل لیزر دیسک کمر دیدن کنید.

اینفوگرافیک حرکات اصلاحی گودی کمر

اینفوگرافیک حرکات اصلاحی گودی کمر
اینفوگرافیک حرکات اصلاحی گودی کمر

اگر مایلید در مورد حرکات اصلاحی گودی کمر اطلاعات لازم را دریافت کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در این راستا می توانید به متخصصین بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه شناخته می شود.

حرکات اصلاحی گودی کمر چیست؟

  1. Sit-ups
  2. تمرین سوپرمن
  3. بالا بردن چهار دست و پا
  4. اسکوات
  5. پلانک معکوس
  6. Plank
  7. پلانک پهلو

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش حرکات اصلاحی گودی کم کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

گودی کمر چیست و مهمترین دلایل ابتلا به آن را نام ببرید.

علائم لوردوز (lordosis) چیست؟

انواع حرکات اصلاحی گودی کمر را نام ببرید.

مدت زمان بهبودی گودی کمر از طریق تمرینات اصلاحی چقدر است؟

آزمایشات لازم برای تشخیص گودی کمر را ذکر کنید.

در مورد انواع شیوه های درمانی عارضه لوردوز توضیح دهید.

شیوه های پیشگیری از ابتلا به مشکل گودی کمر را ذکر کنید.

نتیجه گیری

 

گودی کمر (Lordosis)

گودی کمر (Lordosis)
گودی کمر (Lordosis)

در واقع محافظت ستون فقرات (backbone) به وسیله تعداد بسیاری از ماهیچه ها انجام می شود که اعتدال و سلامت این عضو مهم از بدن در بهبود و طبیعی بودن فرم کلی آن نقش مهمی را ایفا می کند.

عدم برابری در ماهیچه های ذکر شده به مفهوم قوی بودن بعضی و یا انسداد و ناتوانی برخی دیگر از ستون فقرات است که این امر در فرم کلی ستون فقراتريال ناهنجاری هایی را ایجاد می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران دیدن کنید.

مهمترین دلایل مشکل گودی کمر

مهمترین دلایل مشکل گودی کمر
مهمترین دلایل مشکل گودی کمر

پارامترهای متعددی در بروز عارضه گودی کمر موثر است. شاید دلایل فوق از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. بیماری فوق در برخی از اشخاص به شکل غیر مستقیم و در برخی دیگر به طور مستقیم رخ می دهد.

به عنوان مثال کودکی که از بدو تولد به علت عوامل ژنتیکی به عارضه گودی کمر مبتلا است، در حقیقت نقشی در ایجاد ابتلا به این عارضه ندارد.

اما فردی که به دلیل چاقی و بالا بودن شاخص توده بدنی به بیماری فوق مبتلا است، به طور قطع در بروز ابتلا به این عارضه مقصر بوده و بایستی برای روند بهبودی، ضمن مشورت با متخصصین بیمارستان ایرانشهر، اولویت نخست خود را تغییر شیوه زندگی و معالجه گودی کمر قرار دهد. اصلی ترین دلایل بیماری گودی کمر عبارتند از:

چاقی:

مبتلایان به اضافه وزن بالا و یا افرادی که به چاقی مفرط گرفتار هستند، با مشکلات بسیاری همراه خواهند شد. عارضه فوق از جمله اختلالاتی است که به تدریج در مبتلایان به اضافه وزن بالا مشاهده می شود.

در مجموع، این عضو اساسی بدن همچون ساختار یک ساختمان است که وزن مشخصی را تحمل می کند. همان گونه که اضافه بار می تواند روی ساختار کلی یک ساختمان تاثیر بگذارد و سبب ریزش و یا تقلیل توان ساختمان شود، اضافه وزن بالا (چاقی) هم منجر به بروز مشکل در کارکرد ستون فقرات و در نهایت گودی کمر می شود.

دقت داشته باشید که چربی های مازاد، فشار بسیاری را به ستون فقرات وارد می کند و به مرور، منجر به خم شدن و یا انحنای آن می شود.

گودی کمر ارثی:

گودی کمر ارثی:
گودی کمر ارثی:

چنانچه نوزاد با مشکل مادرزادی فوق از بدو تولد همراه باشد، درصد این که در آینده با مشکل گودی کمر و پیامدهای حاصل از آن روبرو شود، بسیار است. هر چند اختلالاتی از جمله achondroplasia روی رشد غضروف ها تاثیر مستقیمی دارد که در قسمت تحتانی کمر قوسی را ایجاد می کند.

توصیه می شود بعد از گذشت مدتی از تولد نوزاد، تست ها و بازبینی های مرتبط به اختلالات وراثتی را انجام دهید. گفتنی است که معالجه این نوع از عارضه گودی کمر که بیشتر جنبه ارثی دارد، از طریق حرکات اصلاحی گودی کمر امکانپذیر نخواهد بود، بلکه مستلزم بهره مندی از روش هایی همچون جراحی است.

گودی کمر:

traumatic تصادفات و یا ضربه خوردگی هایی که به ستون فقرات بر اثر ضربه وارد می شود، از دیگر علل مهم گودی کمر است. مصدومیت ورزشی سنگین نظیر ژیمناستیک، سقوط از ارتفاع، تصادفات رانندگی و دیگر عوامل این چنینی جزئی از تروماتیک است که می توان گفت آغاز مشکل فوق است.

گودی کمر به دلیل بارداری:

در هنگام بارداری، شما دقیقاً با موقعیت شخصی همراه خواهید شد که در محدوده شکم با افزایش وزن روبرو هستید. در چنین شرایطی شما با تضعیف ماهیچه های شکمی و ستون فقرات در بخش تحتانی کمر که به قسمت درونی کشیده شده، همراه خواهید شد.

متخصصین به حالت فوق گودی کمر قدامی می گویند. تمرینات فیزیکی مناسب در دوران بارداری می تواند تا حد قابل توجهی از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

Rocket :

ریکت عارضه ای است که به علت فقدان کلسیم، فسفات و یا Vitamin D در بدن ایجاد می شود. زیرا مواد نامبرده برای بهبود و رشد قدرتمند استخوان امری ضروری است.

مبتلایانی که از ابتلا به بیماری فوق رنج می برند، دارای استخوان های نرم و ضعیفی هستند که باید گفت رشد استخوان های این گروه از بیماران سست و ناتوان بوده و در برخی موارد فرم و اسکلت استخوانی آن ها با تغییراتی همراه است. عارضه فوق از دیگر دلایل ابتلا به بیماری گودی کمر است.

موقعیت ناصحیح ایستادن و یا نشستن:

اغلب اشخاصی که به مراکز درمانی برای معالجه بیماری فوق مراجعه می کنند، اکثراً کارمندان و یا اشخاصی هستند که مدت طولانی را در طی روز روی صندلی نشسته و فعالیت خود را از طریق پشت میز نشستن انجام می دهند.

استفاده از صندلی های غیر استاندارد و نیز روش نادرست نشستن، ریسک ابتلا به این عارضه را تا حد بسیار افزایش می دهد. چنانچه زمان طولانی را ایستاده هستید، بهتر است از کفش مناسب استفاده کنید و با کاهش وزن و یا تقسیم وزن بدن در بخش های متعدد از ابتلای بیش از حد به گودی کمر پیشگیری کنید.

پیامدهای بعد از جراحی:

پس از انجام برخی از جراحی های به خصوص، احتمال دارد بدن شخص با اختلالات متعددی مانند مشکل گودی کمر همراه شود.

به عنوان مثال بعد از انجام جراحی Fusion، درصد این که فرد به صافی کمر مبتلا شود، بسیار است. پس از عمل در بیمارستان ایرانشهر، نیاز است تا الزامات مورد نیاز برای بهبودی کامل تحت نظر دکترتان صورت پذیرد تا از ابتلا به مشکل فوق و یا قوس کمر جلوگیری شود.

جراحی هایی همچون Rhizotomy و Laminectomy می تواند قوس کمر را در شخص بیمار ایجاد کند. جراح متخصص در جراحی فوق تمام تلاش خود را برای دستیابی به نخاع شخص بیمار انجام می دهد.

معموال شخص بیمار پس از انجام جراحی فوق بایستی از کمربندهای خاصی که مختص قوس کمر است، استفاده کنند. بستن کمربندهای فوق به ثابت نگه داشتن ستون فقرات کمک بسیار می کند.

پوکی استخوان:

پوکی استخوان:
پوکی استخوان:

ابتلا به عارضه Osteoporosis سبب تقلیل چگالی استخوان و در نتیجه استخوان های آسیب پذیر و شکننده می شود. چنانچه خیلی سریع از روند ابتلا به این عارضه پیشگیری نشود، ریسک گودی بسیار کمر در این گروه از مبتلایان تا حد زیادی افزایش می یابد. لازم به ذکر است که ابتلا به بیماری گودی کمر دلیل اصلی بروز مشکلات و دردهای بسیار مرتبط به ستون فقرات است.

برای کسب آگاهی بیشتر و یا درمان این بیماری، با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

علائم گودی کمر

علائم گودی کمر
علائم گودی کمر

ممکن است نشانه های لوردوز رفته رفته و یا به شکل ناگهانی در شخص مشاهده شود. احتمال دارد، درد و ناراحتی بعد از اتفاق خاصی همچون برداشتن چیزی از روی زمین در فرد ایجاد شود و یا علت دقیق بروز مشکل فوق را ندانید.

اغلب مبتلایان به عارضه گودی کمر مقدار متفاوتی از ناتوانی و شدت نشانه های ابتلا به این عارضه را گزارش می دهند. در حقیقت ابتلا به گودی کمر در تمام اشخاص به شکل یکسانی نمایان نمی شود و در نهایت نشانه های این گروه از مبتلایان می تواند شدید و یا بسیار ضعیف باشد. لذا می توان گفت که احتمال دارد دو نفر از مبتلایان تفاوت های آشکاری را تجربه کنند.

از اساسی ترین نشانه های گودی کمر عبارتند از:

  • برجستگی و عقب رفتن بسیار باسن به گونه ای که این برآمدگی کاملاً نمایان است. مسئله فوق در اشخاصی که دارای قوس بیشتر در کمر هستند، به وضوح قابل مشاهده است.
  • فاصله و یا پیدایش شکاف در زمان دراز کشیدن نشانه دیگر گودی کمر است. افرادی که با مشکل فوق همراه هستند، هنگامی که به کمر دراز می کشند به آسانی متوجه این فاصله با تشک خود می شوند.
  • مبتلایان به این عارضه، نشستن و یا ایستادن طولانی مدت برای آن ها بسیار سخت و مشکل است زیرا فشار بسیاری به این ناحیه وارد می شود و مجبورند مدتی را استراحت کنند. بهتر است این گروه از افراد برای درمان سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

دیگر نشانه های گودی کمر با توجه به دلیل اصلی بروز این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

متخصصین بیمارستان ایرانشهر، از نشانه های دیگر Lordosis به موارد زیر اشاره می کنند:

1)    درد لگن 2) درد پایین کمر 3) اسپاسم های عضلانی 4) وجود انحنای غیر عادی و بزرگ در قسمت تحتانی کمر 5) کم شدن دامنه حرکتی و اختلال در حرکت

حال با توضیحات ارائه شده در خصوص گودی کمر و علائم آن ممکن است این سوال مطرح شود که چه زمانی بایستی به متخصصین بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرد؟

زمانی که شما با حس درد همراه هستید و یا موقعیت گودی کمر(Lordosis)  شدید باشد، بایستی بلافاصله به متخصص استخوان و مفصل مراجعه کنید تا بررسی های لازم برای علت عارضه فوق انجام شود.

با توجه به شناسایی و تعیین دلیل درد موجود در این ناحیه، ممکن است دکترتان شما را به فیزیوتراپیست و یا متخصصین مجرب کمر ارجاع دهد. علاوه بر این در برخی موارد ابتلا به گودی کمر می تواند بیانگر ابتلا به عارضه دیگر باشد که در چنین مواردی بایستی روند معالجه گودی کمر و بررسی دیگر اختلالات شروع شود.

در اغلب موارد، بیماری فوق احتیاجی به بهره مندی از مراقبت های ویژه و یا تحت درمان قرار گرفتن نیست

در اغلب موارد، بیماری فوق احتیاجی به بهره مندی از مراقبت های ویژه و یا تحت درمان قرار گرفتن نیست. بلکه شما این امکان را دارید که موقعیت فعلی خود را از طریق برخی حرکات اصلاحی گودی کمر و یا تمرینات فیزیکی هدفمند بهبود بخشید.

متخصصین ارتوپد حاذق و مجرب ما در بیمارستان ایرانشهر، آموزش های لازم را در رابطه با انجام حرکات کششی و رعایت برخی از دستورالعمل های پزشکی به منظور تسریع در روند بهبودی و پیشگیری از فرایند عارضه به شما بیماران عزیز ارائه می دهند.

در مجموع چنانچه شما با هر یک از نشانه های نامبرده همراه هستید، بایستی برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد تا برآوردهای لازم برای شخص بیمار از سوی متخصصین عصب شناسی انجام شود. افرادی که با گودی کمر شدید همراه هستند، ممکن است با مشکلات زیر درگیر باشند:

بی حسی 2) دردکمر 3) اسپاسم عضلانی 4) سوزن سوزن شدن پاها 5) گزگز موجود در پاها 6) بی اختیاری ادرار 7) حس ضعف و سستی در پاها 8) دردهای مبهم و حس عجیب در ناحیه دست و پاها

لطفا از پست مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر دیدن کنید.

حرکات اصلاحی گودی کمر

تحقیقات بسیاری درباره اثر بعضی تمرینات برای توان ماهیچه های کمر، خمیدگی ستون فقرات و یا مشکلات مزمن کمر مورد بازبینی و ارزیابی های لازم قرار گرفته است. بعضی از حرکات اصلاحی گودی کمر که بایستی به صورت صحیح و با توجه به نکات پزشکی انجام شود عبارتند از:

اصلاح گودی کمر: Sit-ups

در این حرکت اصلاحی، نخست بایستی کمر خود را کاملاً روی زمین قرار داده و هر دو زانو را خم کنید. (به شکل زاویه نود درجه)، سپس بازوها را در پشت سر و یا روی قفسه سینه گذاشته و سعی کنید قسمت تحتانی خود را به بالا بکشید و بعد خیلی آرام بدن خود را مجدداً روی زمین قرار دهید.

اصلاح گودی کمر- تمرین سوپرمن:

از دیگر حرکات اصلاحی گودی کمر، تمرین سوپرمن است که در این حرکت نخست بایستی شکم را روی زمین قرار داده و هر دو بازو را کاملاً به سمت جلو دراز کنید. سپس به طور همزمان قفسه سینه، پاها و هر دو بازو را به آرامی از زمین بلند کرده و در زمان بازدم، دست ها را به مدت دو ثانیه به سمت جلو نگه دارید. در زمان دم، قفسه سینه و هر دو پا و بازو را آهسته و تا حد ممکن به سمت زمین بکشید.

اصلاح گودی کمر – بالا بردن چهار دست و پا:

ابتدا به صورت چهار دست و پا روی زمین قرار گرفته و سعی کنید که کاملاً کف دست های شما روی زمین باشد. به این ترتیب هر دو زانو را به شکل برابر و در همین حالت هر دو دست را به سمت جلو نگه دارید. در این حرکت بایستی یک دست و یک پای مخالف را به صورت همزمان بلند کنید، به گونه ای که در راستای ستون فقرات باشد. سپس مجدداً به وضعیت شروع برگردید.

اصلاح گودی کمر- اسکوات : Squat

تمرینی کامل که به تقویت ماهیچه های چهار سر ران، باسن و همینطور همسترینگ کمک بسیار می کند. در این ورزش شما بایستی به عرض شانه، هر دو پا را باز نمایید، به گونه ای که انگشت پاها به سمت جلو باشد.

سپس به صورت نشسته به گونه ای که روی صندلی نشسته اید، بدن خود را به سمت پایین بیاورید. از این که کمر شما در موقعیت خنثی است و شکم را محکم و سخت نگه داشته اید، اطمینان کامل حاصل کنید. با منقبض شدن ماهیچه های باسن، خود را پایین کشیده تا ران ها تا حد امکان همراستای زمین قرار بگیرد.

دقت داشته باشید که در حرکت اسکوات، مچ پا و زانوها کاملاً صاف قرار بگیرند. با فشار آوردن به پاشنه پا، مجدداً به موقعیت آغاز بازگردید. برای اثربخشی بیشتر و درمان گودی کمر از طریق این حرکت اصلاحی بین (15-20) بار این تمرین را تکرار کنید.

در زمان نشستن، به هیچ عنوان هر دو زانو از انگشتانتان جلوتر قرار نگیرد و یا به داخل متمایل نشود. سعی کنید در موقعیت خنثی برای اصلاح گودی کمر پشت خود را روی زمین قرار دهید.

از قوس دادن کمر و یا صاف نگه داشتن انحنای کمرتان در این حرکت خودداری کنید. ماهیچه های باسن و شکم باید در حرکت اسکوات منقبض شوند. دقت داشته باشید که قصد دارید روی یک صندلی بنشینید و یا نگاه شما کاملاً به سمت جلو باشد.

اصلاح گودی کمر- پلانک معکوس:

از دیگر حرکات اصلاحی گودی کمر، پلانک معکوس است که در این تمرین، شما بایستی سعی کنید هر دو پا کاملاً به سمت جلو و هر دو دست به عقب کشیده شده و تمام وزن خود را روی زمین بیندازید.

پشت شما در راستای زمین بایستی زاویه چهل و پنج درجه را تشکیل دهد. دقت داشته باشید که کف هر دو دست کاملاً به سمت پایین و بازوها با این که کمی به پشت مایل هستند، کاملاً صاف قرار بگیرند.

با این که وزن متحمل شده روی پاشنه هر دو پا و دست های خود را کاملاً پشتیبانی می کنید، باید نگاه شما به سقف باشد و در عین حال فاصله باسن از زمین رعایت شود. بهتر است در همان وضعیت بین (10-15) ثانیه قرار بگیرید.

اصلاح گودی کمر Plank –:

زانوها و هر دو دست را به عرض شانه باز نموده و روی زمین گذاشته و از این که هر دو شانه با هم برابر و هم سطح هستند، اطمینان پیدا کنید. سپس زانوها را بلند کرده و برای صاف نگه داشتن بدن، هر دو پا را عقب بکشید.

سعی کنید نگاه شما به سمت پایین باشد و از این که گردن در امتداد ستون فقرات است، مطمئن شوید. در همان وضعیت بمانید و عضلات باسن را منقبض نموده و تلاش کنید تا پشت شما کاملاً صاف باشد.

اصلاح گودی کمر- پلانک پهلو:

همان طور که در جهت راست دراز کشیده اید، برای قرار گرفتن ساعد روی زمین، آرنج خود را کمی خم کنید. به منظور این که بدن از سر تا قسمت انگشتان به شکل خط مستقیم قرار بگیرد، بایستی ماهیچه های بدن را منقبض نموده و باسن خود را کاملاً به سمت بالا نگه دارید. سعی کنید تا جای ممکن وضعیت خود را بدون این که باسن را پایین آورید، ثابت نگه دارید. این تمرین را برای سمت چپ هم تکرار کنید.

از دیگر حرکات اصلاحی گودی کمر می توان به تمرین پل، کشش عضلات  Hip flexor، بالا بردن زانو به سمت پشت و همچنین چرخش لگن به سمت جلو اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی را از متخصصین بیمارستان ایرانشهر دریافت نمایید.

مدت زمان بهبودی lordosis با انجام حرکات اصلاحی گودی کمر

مدت زمان بهبودی lordosis با انجام حرکات اصلاحی گودی کمر
مدت زمان بهبودی lordosis با انجام حرکات اصلاحی گودی کمر

در واقع گودی کمر منحنی داخلی backbone است که بیشتر در کمر و یا گردن واقع شده است. همان طور که بیان کردیم، ریسک فاکتورهای متعددی نظیر موقعیت نامناسب بدن، شرایط ارثی و صدمات در ابتلا به این عارضه دخیل است. یک ارتوپد مجرب می تواند با انجام معاینات بدنی ابتلا به گودی کمر را تشخیص دهد.

البته CT Scan به تشخیص دقیق تر ابتلا به عارضه فوق کمک شایانی می کند. معمولا، مبتلایان به نوع خفیف گودی کمر احتیاجی به معالجه ندارند. اما چنانچه هلال ایجاد شده در این ناحیه سبب درد و ناراحتی شدید شود، احتمال دارد پزشک معالج مصرف دارو و یا حتی معالجات فیزیکی را برای تسریع در روند بهبودی تجویز کند.

البته مبتلایان به نوع شدید لوردوز تنها از طریق عمل جراحی می توانند بهبودی نسبی خود را به دست آورند. در بررسی های صورت گرفته روی تعدادی از مبتلایان به لوردوز، آن ها به شکل پیوسته به مدت یک ساعت هشت تمرین از حرکات اصلاحی گودی کمر را به منظور انعطاف پذیری بیشتر و تقویت ماهیچه های کمر تحت نظر مجرب ترین متخصصین ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر انجام دادند.

این گروه از بیماران در طی دوازده هفته و سه روز در هفته تمرینات فوق را به صورت مستمر انجام دادند

این گروه از بیماران در طی دوازده هفته و سه روز در هفته تمرینات فوق را به صورت مستمر انجام دادند. تقریباً پس از گذشت سه ماه، تقلیل درد کمر و در عین حال افزایش قدرت ماهیچه های کمر و از همه مهمتر انعطاف پذیری را این گروه از بیماران با انجام حرکات اصلاحی تجربه کردند.

براساس بررسی ها و آزمایشات صورت گرفته روی اشخاص مبتلا به عارضه لوردوز، معالجه آن ها به سابقه خانوادگی، مشخصه های شخصی، موقعیت الگوهای عادتی شخص، صدمات، نوع معالجه و مقدار پیگیری معالجه بستگی دارد.

درصد این که در مراحل نخست لوردوز از طریق مصرف داروهای ضدالتهابی بهبود یابد، بسیار است. شاید پزشک معالج برای التیام نشانه های درد گودی کمر، داروهای ضد التهابی را گزینه درمانی مناسبی توصیه کند.

چنانچه طبق تشخیص پزشک معالج، ابتلا به لوردوز مرتبط به مشکلات ساختاری با backbone باشد، شروع حرکات اصلاحی گودی کمر تحت نظر مجرب ترین متخصصین این حوزه، امری کاملاً الزامی است.

در صورتی که ابتلا به عارضه اضافه وزن بالا یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز گودی کمر است، لذا پزشک معالج در گام نخست یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و مفید را به شما تجویز خواهد کرد. با هدف بهبودی کامل، ممکن است پزشک معالج ترکیبی از تمرینات اصلاحی و یا فیزیکی را به منظور تقویت و بهبود بدن به شما توصیه کند.

آزمایشات تشخیصی گودی کمر

آزمایشات تشخیصی گودی کمر
آزمایشات تشخیصی گودی کمر

از شیوه های تشخیصی ابتلا به لوردوز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 اشعه ایکس (X ray)

در تست تشخیصی فوق به منظور ایجاد تصاویری از اندام ها، استخوان ها و یا سلول های داخلی روی فیلم از امواج الکترومغناطیسی استفاده می شود. اشعه ایکس برای ارزیابی و برآورد انحنای گودی کمر مورد استفاده قرار می گیرد.

با بهره مندی از این روش تشخیصی، رادیولوژیست و یا متخصصین بیمارستان ایرانشهر با توجه به تخصص و مهارت های کافی، امکان سنجش قوس ستون فقرات بیمار را به طور دقیق دارند. برحسب ارزیابی های فوق از طریق اشعه ایکس، پزشک معالج تصمیم گیری های لازم را برای معالجه انجام می دهد.

اسکن استخوان

در واقع این تکنیک تشخیصی که نوعی تصویربرداری هسته ای است، برای برآورد تشخیص arthrosis و یا تغییر شکل degenerative در مفاصل روی بیماران انجام می شود.

برای شناسایی تومورها و یا اختلالات استخوان، التهاب استخوان و به منظور معین کردن دلیل درد نیز از اسکن استخوان استفاده می شود. اغلب متخصصین ممکن است برای تشخیص دقیق تر شکستگی و یا عفونت ها، اسکن استخوان را به بیماران توصیه کنند.

MRI

MRI
MRI

در شیوه تصویربرداری مغناطیسی از رایانه و آهنرباهای گسترده به منظور ایجاد تصاویری دقیق از اسکلت درونی بدن و یا اندام ها استفاده می شود. ام ار ای برای ناهماهنگی مربوط به اعصاب و نخاع هم گزینه تشخیصی مناسبی است.

CT

شیوه تصویربرداری فوق، تلفیقی از تکنولوژی رایانه و X ray برای ایجاد تصاویری از بدن به صورت محوری و یا افقی است. اسکن توموگرافی کامپیوتری از هر بخش از بدن مانند اندام ها، چربی ها، ماهیچه ها و یا استخوان ها تصاویر دقیقی را نشان می دهد. CT Scan جزئیات کامل تری را در مقایسه با X ray عمومی ارائه می دهد.

تست خون

تست خون
تست خون

تشخیص به هنگام لوردوز برای معالجه موفقیت آمیز امری کاملاً الزامی است.

البته شیوه آسان تشخیصی بررسی بالینی، قرار گرفتن در کنار دیوار است. به این مفهوم که شخص بایستی کاملاً به دیوار تکیه دهد و سعی کند که از میان دیوار و کمر، دست خود را عبور دهد. چنانچه به آسانی دست شخص عبور کرد، فرد با گودی کمر بسیار همراه است.

همچنین اغلب متخصصین ارتوپد ممکن است رادیوگرافی که زاویه هدف در آن کاملاً مشخص شده است و یا Scan ستون فقرات و یا نوری را که قابلیت بهره مندی در فرایند پیگیری پروسه معالجه را به همراه دارد، با هدف تشخیص دقیق تر گودی کمر توصیه کنند.

مرکز تصویربرداری بیمارستان ایرانشهر از مجهزترین و به روزترین دستگاه های دیجیتالی برای گرفتن تصاویر دقیق و جزئیات کامل تر از میزان گودی کمر برخوردار است که شما بیماران عزیز می توانید از خدمات و کیفیت دستگاه های بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین مرکز درمانی در این حوزه بهره مند شوید.

انواع شیوه های درمانی (lordosis گودی کمر)

انواع شیوه های درمانی (lordosis گودی کمر)
انواع شیوه های درمانی (lordosis گودی کمر)

پزشک معالج بر مبنای پارامترهای متعددی مانند:

1)    سن 2) موقعیت سلامت عمومی 3) سابقه پزشکی 4) شدت گودی کمر 5) عامل تحریک کننده لوردوز و مقدار تحمل شما در برابر داروها، جراحی ها و یا معالجات به خصوص مناسب ترین متد درمانی را به شما توصیه می کنند.

کمربند طبی و brace :

بهره گیری از کمربندهای طبی و یا بریس خاص سبب می گردد که شما ماهیچه های خود را به گونه ای ورزش دهید که کاملاً درست قرار گرفته و از وارد شدن فشار بسیار به ستون فقرات جلوگیری شود.

همچنین بهتر است در زمان استفاده از کمربند طبی، حرکات تقویتی ماهیچه های میان تنه را طبق تجویز پزشک معالج انجام دهید و در راستای منعطف کردن بیشتر ماهیچه های لگن، الزامات لازم را رعایت کنید.

درمان دستی: (Chiropractic)

انجام معالجات دستی در از بین بردن دردهای حاصل از گودی کمر و یا حتی قوس بسیار در این ناحیه کمک بسیار می کند. متخصصین بیمارستان ایرانشهر با جااندازی ستون فقرات و یا استفاده از شیوه های معالجه دستی به بهبود بیشتر حرکت پذیری مفاصل موجود در این ناحیه و التیام درد کمر، راهنمایی های لازم را به شما ارائه می دهند.

ماساژتراپی:

بعد از انجام حرکات اصلاحی گودی کمر، بایستی متذکر شد که ماساژ درمانی تکنیک درمانی دیگری است که به بهبود لوردوز و انحنای کمر کمک بسیار می کند.

زیرا از طریق شیوه فوق، ماهیچه هایی که دچار انقباض و یا گرفتگی شده اند، با کششی که در آن ها ایجاد می شود، مجدداً به شکل معمولی خود باز می گردند.  MET و PNF از دیگر شیوه هایی است که برای بازیابی بهبود دستگاه عصبی و حتی تقویت ماهیچه های ضعیف شده استفاده می شود.

گفتنی است که سیستم اعصاب Parasympathetic بدن با انجام طولانی مدت ماساژ درمانی فعال سازی می شود و در نهایت بدن در حالت کلی در موقعیت مناسب تری قرار می گیرد. بهتر است بدانید که ماهیچه های درگیر در لوردوز که از طریق ماساژ تراپی آزاد می شوند شامل:

1)    پسواس (ماهیچه مازویی بزرگ) 2) تنسور فاسیا لاتا (ماهیچه TFL) 3) ماهیچه سرینی کوچک 4) ماهیچه gluteus بزرگ قدامی 5) ماهیچه راست رانی 6) ماهیچه های عرضی backbone (TSG) 7) ماهیچه های erector spinae (ESG) 8) ماهیچه مربع کمری می باشند.

همچنین Hamstring muscles و ماهیچه های راست شکمی مستلزم تقویت هستند که از طریق ماساژ درمانی بهبود می یابند.

:Physiotherapy

:Physiotherapy
:Physiotherapy

مهمترین بخش از طرح های توانبخشی برای مبتلایان به عارضه گودی کمر، فیزیوتراپی است. تاثیرگذارترین شیوه درمانی برای این گروه از بیماران، متدی است که مشتمل بر انجام تمرینات فیزیکی برای تقلیل فشارهای بسیار به ناحیه کمر و مدالیته های درمانی همچون  TENS(الکتروتراپی) و massage therapy (ماساژدرمانی) برای مهار درد و ناراحتی است.

TENS:

از دیگر شیوه های درمانی برای کاهش دردهای حاصل از لوردوز، الکتروتراپی است که می توان گفت TENS از پرکاربردترین متدهای Electrotherapy است. در شیوه فوق، پدهایی که حاوی الکترود هستند، روی پوست قرار گرفته و جریان الکتریکی خفیفی به وسیله آن ها به بدن انتقال می یابد.

حرکات اصلاحی گودی کمر:

حرکات اصلاحی گودی کمر:
حرکات اصلاحی گودی کمر:

اگر انحنا و یا گودی بسیار موجود در ناحیه کمر بیشتر به دلیل نابرابری عضلانی در شما ایجاد شود، در واقع مرتبط به 4 گروه ماهیچه ها است که 2 گروه از آن ها بسیار منقبض و ماهیچه های باقیمانده دیگر هم بسیار ناتوان و آزاد هستند که برای تقلیل درد حاصل از بروز مشکل فوق، بایستی بیشتر منقبض شوند.

بهتر است بدانید که ماهیچه های extensor  میان تنه و hip flexor  مستلزم کشش هستند و از سوی دیگر hip extensor  و ماهیچه های شما به خصوص hamstring  و Gluteal Muscles هم به تقویت و پشتیبانی برای بهبود نیاز دارند.

معالجه لوردوز با عمل جراحی:

معالجه لوردوز با عمل جراحی:
معالجه لوردوز با عمل جراحی:

ممکن است تکنیک های درمانی همچون فیزیوتراپی و یا حرکات اصلاحی گودی کمر برای تسکین درد و یا سلامت موقعیت شخص بیمار مناسب نباشد. در چنین شرایطی احتمال این که متخصصین بیمارستان ایرانشهر برای معالجه سریع مشکل فوق و پیشگیری از صدمات بیشتر انجام عمل جراحی را گزینه درمانی مناسبی توصیه کنند، بسیار است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، روش های متعددی برای انجام جراحی لوردوز وجود دارد که شما می توانید بعد از تشخیص شدت بیماری تحت نظر مجرب ترین و حاذق ترین متخصصین و با بهره مندی از دستگاه های به روز و مجهز بیمارستان ایرانشهر، از این روش درمانی برای بهبود و تقلیل دردهای حاصل از ابتلا به این عارضه برخوردار شوید.

حرکات اصلاحی گودی کمر

حرکتتکرار و ست
پل باسن3 ست 20تایی
قله زانو زمین3 ست 15تایی
کشش زانو داخل شکم تک3 ست 20تایی
کرانچ3 ست 10تایی
کشش فیله و پشت پا تکپا نشسته3 ست 12تایی برای هر طرف
پلانک معکوس3 ست 12تایی
کشش زانو داخل شکم جفت3 ست 15تایی

روش های پیشگیری از ابتلا به گودی کمر

روش های پیشگیری از ابتلا به گودی کمر
روش های پیشگیری از ابتلا به گودی کمر

ممکن است همه افراد در طی روز در وضعیتی قرار بگیرند که به ستون فقرات آن  ها فشار بسیاری وارد شود. دقت داشته باشید که نشستن، ورزش کردن، خم شدن، ایستادن و یا راه رفتن و کلیه امور روزانه شما بایستی کاملاً اصولی باشد.

با ذکر حرکات اصلاحی گودی کمر قصد داریم در ادامه به چند مورد از الزامات پیشگیرانه که به بهبود ستون فقرات شما کمک بسیار میکند و احتیاجی به معالجه لوردوز (گودی کمر) نیست، اشاره کنیم.

برای داشتن ماهیچه های قوی بهتر است در طی روز به صورت مستمر فعالیت های ورزشی را انجام دهید. در حقیقت داشتن بدنی قوی و سالم و انجام تمرینات فیزیکی، مناسب بهترین پشتیبان در برابر پیامدهای مرتبط به گودی کمر است.

چنانچه ساعت های طولانی را بایستی به دلیل مشغله شغلی پشت میز بنشینید، نخست از خم کردن خود به عقب و یا جلو خودداری کنید و سعی کنید تا حد ممکن صاف بنشینید. توصیه می شود هر 30 دقیقه 1 بار از جای خود بلند شده و کمی راه بروید و یا استفاده از صندلی طبی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

در صورتی که زمان طولانی را در طی روز به علت شغلتان ایستاده هستید، بهتر است زمان های مشخصی را استراحت کنید و یا حتی زمانی را بنشینید. کفش های طبی که دارای کفی مناسبی هستند، می تواند انتخاب مناسبی برای پیشگیری از گودی کمر باشد. در صورت ثابت ایستادن سعی کنید وزن خود را در دیگر بخش های متعدد بدن توزیع کنید.

از گروه های غذایی سالم و مفید در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید

از گروه های غذایی سالم و مفید در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید تا کلسیم، فسفات، انواع ویتامین ها و غیره بدن تامین شود. دریافت مواد مغذی از دچار شدن به اختلالات متعدد مرتبط به backbone پیشگیری می کند و درصد ابتلا به این عارضه را تا حد بسیار کاهش می دهد.

به منظور این که آسیب دیدگی کمتری بر اثر انجام تمرینات سنگین ورزشی به شما وارد شود، بهتر است فعالیت های خود را تحت نظر مربی ورزشی انجام دهید.

کلیه دستورالعمل های پزشکی همچون حرکات اصلاحی گودی کمر پس از انجام جراحی لوردوز که توسط جراح متخصص به شما توصیه می شود را به صورت مستمر انجام دهید تا مجدداً احتیاجی به معالجه مشکل فوق نباشد.

تقویت گلوت ها و یا به عبارتی داشتن گلوت های قوی به پیشگیری از ابتلا به گودی کمر کمک شایانی می کند

تقویت گلوت ها و یا به عبارتی داشتن گلوت های قوی به پیشگیری از ابتلا به گودی کمر کمک شایانی می کند. برای انجام این امر، نخست به پشت دراز بکشید و تا جای ممکن به عضلات باسن فشار وارد کنید و سپس خیلی آهسته آن ها را از زمین بلند کنید.

کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن بالا و چاقی شکمی می تواند درصد ابتلا به عارضه فوق را تا حد بسیار کاهش دهد.

در صورتی که عادت دارید به شکم بخوابید، لازم است در قسمت زیر شکم بالش صافی را قرار دهید.

پوشیدن مستمر کفش های پاشنه بلند می تواند درصد ابتلا به گودی کمر را در شما افزایش دهد.

دقت داشته باشید که گودی کمر هنگامی در شخص رخ می دهد که میزان قوس درونی در بخش پایینی کمر غیر عادی باشد. ابتلا به این عارضه از جمله مشکلات رایج است که علاوه بر درد و ناراحتی، عدم تحرک و کارکرد را به دنبال دارد. به همین منظور انجام حرکات اصلاحی گودی کمر و اقدامات پیشگیرانه می تواند تا حد قابل توجهی از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

با توضیحات ارائه شده ممکن است این سوال مطرح شود که برای لوردوز چه کنیم؟

با توضیحات ارائه شده ممکن است این سوال مطرح شود که برای لوردوز چه کنیم؟
با توضیحات ارائه شده ممکن است این سوال مطرح شود که برای لوردوز چه کنیم؟

زمانی که از تکنیک های درمانی همچون فیزیوتراپی همراه با حرکات اصلاحی گودی کمر استفاده می کنید، بایستی مواردی همچون تجزیه و تحلیل ماهیچه ها از لحاظ بلندی و یا کوتاهی و بیش فعالی و یا حتی کم فعالی توسط متخصصین ارتوپد مورد ارزیابی قرار گیرد.

گفتنی است تمرینات مستمر و منظم بر قوس ستون فقرات Sagittal موثر است. موقعیت ایده آل و نرمال شرایطی است که شروع آن از خط سر در ناحیه شنوایی بخش بیرونی است که بایستی به شکل عمودی به وسیله acromion و بدنه مهره کمری و بعد اندکی به عقب و در راستای محور hip (مفصل ران) حرکت کند.

البته عبور خط فوق در موقعیت عالی که خط پایه را که به نقطه مرکزی متصل می کند، همپوشانی دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت که حرکات تقویتی مخصوص لوردوز (گودی کمر)، تمرینات کششی و تثبیت کننده می تواند برای تقلیل درد و ناتوانی موثر باشد.

بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که مبتلایانی که از تمرینات تثبیت کننده در این ناحیه استفاده می کنند، به نسبت سایر افرادی که از فعالیت های ورزشی متداول با هدف تسکین درد بهره می گیرند، درد و ناراحتی کمتری را تجربه خواهند کرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

گودی کمر موقعیتی کاملاً طبیعی است که در تمامی افراد مشاهده می شود. ولی مشکل اصلی آن است که ابتلا به لوردوز از حد طبیعی آن بیشتر باشد و علاوه بر کمر دردهای شدید، شخص را با مشکلات متعدد دیگری همراه سازد.

به همین منظور، در این مقاله و با همیاری متخصصین بیمارستان معتبر ایرانشهر، سعی کردیم در این مقاله به کاربردی ترین حرکات اصلاحی گودی کمر اشاره کنیم.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست عمل دیسک کمر با لیزر در تهران دیدن کنید.

سوالات متداول

علت و دلایل گودی کمر چیست؟

  1. آکندروپلازی
  2. قوز کمر
  3. اضافه وزن
  4. پوکی استخوان
  5. دررفتگی تدریجی مهره ها
  6. ضعف عضلات شکم

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید