لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

Table of Contents

در این مقاله به بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری می پردازیم. با ما باشید.

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری (CTA) از فناوری پیشرفته CT، همراه با ماده حاجب داخل وریدی (IV) )رنگ)، برای به دست آوردن تصاویر سه بعدی با وضوح بالا از قلب متحرک و عروق بزرگ استفاده می کند.

CTA همچنین توموگرافی کامپیوتری چند برشی (MSCT)، سی تی قلب یا CAT قلبی نامیده می شود. در طول CTA، اشعه ایکس از بدن عبور می کند و توسط آشکارسازهای موجود در اسکنر که تصاویر سه بعدی را روی صفحه کامپیوتر تولید می کند، انتخاب می شود.

ویدئو تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

این تصاویر پزشکان را قادر می سازد تا تعیین کنند که آیا پلاک یا رسوبات کلسیم در دیواره شریان وجود دارد یا خیر. در این رابطه می توانید به بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین مرکز درمانی برای انجام تصاویر آنژیوگرافی مراجعه کنید.

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری چه مزایای دارد؟

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری به پزشک کمک می کند تا بهترین تصمیم برای درمان با توجه به علائم و نشانه های در تصاویر را بیابد. و خطر حمله قلبی و علائم بیمار را کاهش و بهبود بخشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

نکات قابل توجه در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در روز اول

نکات کلیدی در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

خطرات تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

نتیجه گیری

 

نکات قابل توجه در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

نکات قابل توجه در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری
نکات قابل توجه در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

CTA به عنوان یک روش غیر تهاجمی برای تشخیص انسداد در عروق کرونر استفاده می شود. CTA را می توان بسیار سریعتر (در کمتر از یک دقیقه) نسبت به کاتتریزاسیون قلبی انجام داد، با خطر و ناراحتی بالقوه کمتر و همچنین کاهش زمان بهبودی.

کاتتریزاسیون قلبی

در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری باید گفت که یکی از رایج ترین روش های تصویربرداری تهاجمی قلب، به نام آنژیوگرافی عروق کرونر یا کاتتریزاسیون قلبی (کاتتر)، روش استاندارد برای تشخیص بیماری عروق کرونر است.

در طول کاتتر قلبی، یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر از طریق یک رگ خونی در پا یا بازو وارد می شود و با کمک یک دستگاه اشعه ایکس مخصوص به قلب هدایت می شود.

مقدار کمی ماده حاجب از طریق کاتتر، به عروق و قلب تزریق می شود. همان طور که قلب می تپد، ماده کنتراست رگ ها، دریچه ها و محفظه ها را مشخص می کند و برای شناسایی انسداد یا نواحی باریک در عروق کرونر عکس گرفته می شود.

روش کاتتریزاسیون به طور متوسط حدود 30 دقیقه طول می کشد

روش کاتتریزاسیون به طور متوسط حدود 30 دقیقه طول می کشد، اما زمان آماده سازی و بهبود چندین ساعت اضافه می شود. اکثر بیماران تمام روز برای این آزمایش در بیمارستان حضور دارند.

اگرچه استفاده از معاینات CTA کرونر در حال افزایش است، لذا آنژیوگرافی عروق کرونر همچنان “استاندارد طلایی” برای تشخیص تنگی عروق کرونر است که یک تنگی قابل توجه در شریان است که ممکن است نیاز به مداخله مبتنی بر کاتتر (مانند قرار دادن استنت عروق کرونر) یا جراحی داشته باشد.

(مانند قرار دادن گرافت عروق کرونر). از سوی دیگر، این فناوری جدید به طور مداوم توانایی باریک شدن قابل توجه شریان‌های کرونر اصلی را نشان داده است و می‌ تواند به‌ طور غیرتهاجمی ماده چربی را در دیواره ‌های بخش هایی که هنوز سفت نشده است، تشخیص دهد. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد.

چه کسی باید CTA کرونری را در نظر بگیرد؟

مهم ترین قدم برای بیمارانی که سعی می کنند تعیین کنند آیا باید تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری را در نظر بگیرند، مشاوره با پزشک اصلی خود است. استفاده مناسب از CTA کرونری مهم است

زیرا اسکن، خطراتی را از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس (پتانسیل بسیار کمی برای تحریک سرطان) و قرار گرفتن در معرض رنگ کنتراست (واکنش های آلرژیک و آسیب کلیه) به همراه دارد.

به طور کلی، معاینات CTA کرونر به تعیین کمبود رسوبات کلسیم قابل توجه در شریان های کرونر و همچنین وجود رسوبات چربی کمک می کند. به ویژه، مشخص شده است که این امر بیماری، عروق کرونر را رد می کند.

پروفایل های خطر متوسط برای بیماری عروق کرونر با علائم مشکوک قلبی

علائم غیر معمول برای بیماری عروق کرونر (مانند درد قفسه سینه غیر مرتبط با فعالیت بدنی) با پروفایل های خطر کم تا متوسط برای بیماری عروق کرونر وجود دارد.

نتایج تست استرس نامشخص است.

کسانی که مشکوک به ناهنجاری های مادرزادی عروق کرونر هستند

برای این نوع بیماران، تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری می تواند بینش های مهمی را در مورد میزان و ماهیت تشکیل پلاک بدون باریک شدن شریان های کرونر به پزشک اصلی آن ها ارائه دهد.

CTA عروق کرونر همچنین می تواند به طور غیر تهاجمی تنگ شدن شریان ها را به عنوان علت ناراحتی قفسه سینه بررسی کند و سایر علل احتمالی علائم را شناسایی کند. مشاوره اولیه با متخصصین بیمارستان ایرانشهر، برای بیمارانی که به دنبال تعیین مناسب بودن CTA کرونر هستند، کلیدی است.

مراحل زیر برای ارجاع GTA عروق کرونر ترجیحا باید دنبال شود

بیماران و پزشک اصلی آن ها باید در مورد مناسب بودن CTA کرونری، از جمله اندیکاسیون ها تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس غیرضروری در بزرگسالان، به ویژه زنان، باید اجتناب شود؛ سابقه واکنش های آلرژیک قابل توجه بهتر است اجتناب شود؛ کراتینین کمتر از 2.0 میلی گرم در دسی لیتر مورد نیاز است.

اگر بیماران نیاز به قرار ملاقات با متخصص قلب برای ارزیابی علائم فعلی یا عوامل خطر قلبی و تعیین مناسب بودن و ایمنی CTA عروق کرونر داشته باشند، می توانند با یک متخصص قلب و عروق یک قرار ملاقات بگذارند. می توانید به بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین بیمارستان برای انجام تصاویر آنژیوگرافی مراجعه کنید.

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در روز اول

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در روز اول
تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در روز اول

به مدت چهار ساعت بلافاصله قبل از آزمایش، چیزی از طریق دهان مصرف نکنید. ممکن است داروهای خود را با مقدار کمی آب مصرف کنید.

لطفاً برنامه ریزی کنید که 15 دقیقه قبل از زمان تعیین شده خود در محل حاضر شوید تا آزمون شما طبق برنامه تکمیل شود.

تکنیسین های دارای مجوز در بیمارستان ایرانشهر، اسکن را انجام می دهند و متخصصان قلب و یا رادیولوژیست های قلب دارای گواهی، نتایج را بررسی می کنند.

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در طول درمان

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در طول درمان
تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در طول درمان

ماده حاجب در رگ شما تزریق می شود. پس از تزریق ماده حاجب، ممکن است احساس برافروختگی کنید یا ممکن است طعم خاصی در دهان خود داشته باشید. این موارد واکنش های رایجی هستند.

اگر دچار تنگی نفس یا علائم غیرعادی شدید، لطفاً به تکنیسین اطلاع دهید. تکنیسین به شما کمک می کند تا در موقعیت صحیح روی میز معاینه دراز بکشید و دستان خود را بالای سر خود قرار دهید.

بسیار مهم است که در طول کل عمل تا حد امکان دراز بکشید. حرکت می تواند تصاویر را تار کند. ممکن است از شما خواسته شود که در فواصل زمانی کوتاهی هنگام عکسبرداری نفس خود را حبس کنید.

جدول به طور خودکار در جای خود برای تصویربرداری حرکت می کند. میز به داخل و خارج از اسکنر حرکت می کند. لوله اشعه ایکس به مدت پنج تا هشت ثانیه دور بدن می چرخد.

آرایه آشکارساز، اشعه ایکس را ثبت می کند. هر حلقه کامل اسکنر یک سری عکس از قلب ایجاد می کند. کامپیوتر اسکنر تصاویر را پردازش می کند و پس از اتمام آزمایش، یک تصویر سه بعدی با وضوح بالا ایجاد می کند.

بررسی تصاویر

بررسی تصاویر
بررسی تصاویر

کاتتریزاسیون قلبی یک روش تشخیصی تهاجمی است که اطلاعات مهمی در مورد ساختار و عملکرد قلب ارائه می دهد. تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری معمولاً شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس از شریان ‌هایی است

که خونرسانی به عضله قلب (شریان ‌های کرونری) را با استفاده از تکنیکی به نام آنژیوگرافی کرونر یا آرتریوگرافی انجام می‌ دهند. تصاویر به دست آمده به عنوان آنژیوگرافی عروق کرونر شناخته می شوند.

آنژیوگرافی عروق کرونر برای بررسی عروق کرونر، تشخیص تعدادی از بیماری های قلبی و کمک به بررسی درمان استفاده می شود. به عنوان مثال، ممکن است در موارد زیر استفاده شود:

پس از حمله قلبی – جایی که جریان خون قلب مسدود می شود.

برای بررسی تشخیص احتمالی آنژین – جایی که درد در قفسه سینه به دلیل محدود شدن جریان خون به قلب ایجاد می شود.

برای برنامه ریزی روش های مداخله ای یا جراحی – مانند آنژیوپلاستی کرونر و استنت گذاری که در آن عروق خونی باریک یا مسدود شده باز می شوند، یا جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) که در آن شریان های تنگ شده با استفاده از منبع شریانی جایگزین یا بخش هایی از خود بیمار بای پس می شوند. سیاهرگ هایی که معمولا از ساق پا گرفته می شوند.

لطفا از پست بهترین نوع استنت قلب دیدن کنید.

بعد از آنژیوگرافی عروق کرونر

بعد از آنژیوگرافی عروق کرونر
بعد از آنژیوگرافی عروق کرونر

پس از انجام جراحی و بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری، معمولاً می توانید در همان روز، پس از یک دوره استراحت، بیمارستان را ترک کنید. شما نمی توانید رانندگی کنید و نیاز دارید که شخصی شما را همراهی کند.

اکثر افراد یک روز پس از انجام عمل خوب هستند، اگرچه ممکن است پس از آن کمی احساس خستگی کنید و احتمالاً محل زخم تا یک هفته حساس خواهد بود. هر گونه کبودی ممکن است چند هفته طول بکشد.

با این حال، اگر تورم در محل زخم شما بدتر شد، یا اگر خونریزی بیش از حد یا مشکلات گردش خون (بی حسی، سوزن سوزن شدن، تغییر رنگ) در اندام را تجربه کردید، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و یا به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین متخصص آنژیوگرافی در تهران دیدن کنید.

نکات کلیدی در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری می ‌تواند نشان دهد که آیا عروق کرونر شما باریک شده ‌اند، کجا تنگ شده‌ اند و به چه میزان. این می تواند به پزشک کمک کند تا ببیند آیا تغییر در درمان – مانند داروها، آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس عروق کرونر – می تواند آنژین صدری را بهبود بخشد یا خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از مشکلات قلبی را کاهش دهد.

آنژیوگرافی نمی تواند نشان دهد که آیا مکان های باریک در شریان های شما باعث حمله قلبی می شود یا خیر.

اگر در طول آزمایش، پزشک متوجه شد که عروق شما به شدت باریک شده اند، ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس اورژانسی داشته باشید.

بنابراین قبل از انجام آزمایش، ایده خوبی است که با پزشک خود در مورد این درمان ها صحبت کنید. بپرسید که آزمایش چه چیزی را نشان می دهد و در هر مورد چه انتخاب هایی دارید.

علائم آنژین خود را با دارو کنترل کنید

اگر بتوانید علائم آنژین خود را با دارو کنترل کنید و در غیر این صورت سالم باشید، ممکن است نیازی به آنژیوگرافی نداشته باشید. آزمایش خطراتی دارد. بنابراین اگر از قبل می‌دانید که نمی‌خواهید آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس انجام دهید، ممکن است آنژیوگرافی را نخواهید.

آنژیوگرافی کرونر یک آزمایش اشعه ایکس است که از جریان خون در عروق کرونر عکس می گیرد. تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری همچنین می تواند نشان دهد که در کجا و به چه میزان باریک شده اند. در طول آزمایش، یک لوله نازک به نام کاتتر در شریان بازو یا پای شما قرار می گیرد. سپس به آرامی در قلب شما قرار می گیرد.

یک رنگ از طریق کاتتر وارد می شود

یک رنگ از طریق کاتتر وارد می شود. این رنگ به پزشک کمک می کند تا شریان ها را در عکس اشعه ایکس ببیند. قبل از انجام آزمایش، ممکن است دارویی دریافت کنید که شما را آرام کند یا به خوابی سبک ببرد.

منطقه ای که روی آن کار می شود، بی حس خواهد شد. ممکن است از داروی بی ‌حس‌کننده احساس سوزش کوتاهی کنید. بیشتر افراد زمانی که کاتتر در رگ خونی است، دردی ندارند. احتمالاً هنگام قرار دادن رنگ، مقداری گرما احساس خواهید کرد.

این روش حدود 1 تا 3 ساعت طول خواهد کشید. ممکن است بتوانید بعداً در همان روز به خانه بروید. برخی از افراد باید یک شب در بیمارستان بمانند. برای یک یا دو روز فقط باید فعالیت های سبک انجام دهید. می توانید به بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین بیمارستان برای انجام تصاویر آنژیوگرافی مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل دیدن کنید.

بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر
بیماری عروق کرونر

بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که رسوبات چربی به نام پلاک در داخل عروق کرونر ایجاد می شود. این سرخرگ ‌ها دور قلب می ‌پیچند و خون و اکسیژن را تامین می ‌کنند. هنگامی که پلاک ایجاد می شود، می تواند شریان ها را باریک کند. این ممکن است میزان خونرسانی به قلب شما را محدود کند.

اگر پلاک از هم جدا شود، لخته خون می تواند باعث حمله قلبی شود. باریک شدن رگ ها می تواند منجر به علائم آنژین مانند درد قفسه سینه یا فشار و تنگی نفس شود. درمان بیماری عروق کرونر به تسکین علائم کمک می کند.

همچنین می تواند سرعت بدتر شدن بیماری را کاهش دهد و از حمله قلبی جلوگیری کند. درمان ها شامل داروها، تغییر شیوه زندگی (مانند رژیم غذایی سالم برای قلب و فعالیت بدنی)، آنژیوپلاستی و جراحی بای پس عروق کرونر است.

همه افرادی که بیماری قلبی دارند، باید دارو مصرف کنند و یک سبک زندگی سالم برای قلب داشته باشند – حتی اگر آنژیوپلاستی یا جراحی داشته باشند.

آنژیوگرافی می تواند به شما و پزشکان کمک کند تا بهترین درمان را برای شما تعیین کند

ممکن است تصمیم بگیرید که آنژیوگرافی انجام دهید. زیرا می تواند به پزشک کمک کند تا ببیند آیا تغییر در درمان ممکن است خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از مشکلات قلبی را کاهش دهد.

تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری می تواند به پزشک نشان دهد که پلاک ها عروق شما را در کجا تنگ کرده اند و آیا جریان خون کند شده است.

اما نمی توان نشان داد که این پلاک ها باعث حمله قلبی می شوند یا خیر. شما خواهان تسکین بیشتری از آنژین خود هستید. این آزمایش می تواند به پزشک شما نشان دهد که آیا یک روش یا جراحی می تواند علائم شما را بهبود بخشد.

مهم است که با پزشک خود در مورد علائم آنژین خود صحبت کنید

مهم است که با پزشک خود در مورد علائم آنژین خود صحبت کنید. آیا علائم شما فعالیت های روزانه شما را محدود می کند و لذت بردن از زندگی را سخت می کند؟ آیا هنگام فعالیت بدنی سبک، مانند بالا رفتن از پله، آنژین دارید؟

همچنین، اگر داروی آنژین مصرف می کنید، اگر به اندازه کافی علائم شما را کنترل نمی کند، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد یا داروی دیگری را پیشنهاد کند.انجام آزمایش به این معنی نیست که شما آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس انجام خواهید داد.

اما اگر در حین آنژیوگرافی پزشک ببیند که عروق شما به شدت تنگ شده است، ممکن است فوراً به آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس نیاز داشته باشید. بنابراین قبل از انجام آنژیوگرافی، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد این درمان ها صحبت کنید.

خطرات تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

خطرات تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری
خطرات تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری

اگر خطر حمله قلبی کم است یا علائم آنژین ندارید، معمولاً توصیه نمی شود.

اگر بتوانید آنژین صدری خود را با داروها و تغییر شیوه زندگی کنترل کنید، احتمالاً نیازی به آزمایش ندارید.

اگر آزمایش‌های دیگر (مانند تست استرس قلبی) اطلاعات کافی برای راهنمایی درمان شما به پزشکان بدهد، ممکن است به آن نیاز نداشته باشید.

اگر از قبل می‌دانید که نمی‌خواهید آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس انجام دهید، ممکن است این آزمایش را انجام ندهید.

اکثر افراد در حین یا بعد از آنژیوگرافی مشکلی ندارند.

حمله قلبی و سکته به ندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. احتمال بروز آنه ا در افراد مسن یا افرادی که دارای بیماری هایی هستند که خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد، بیشتر است.

سایر مشکلاتی که ممکن است در طول یا بلافاصله پس از تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری رخ دهد، عبارتند از:

پارگی یا بسته شدن ناگهانی در یک شریان

واکنش آلرژیک به رنگی که برای دیدن رگ ها استفاده می شود.

آسیب کلیوی مربوط به رنگ

خونریزی یا کبودی در جایی که کاتتر در آن قرار داده شده است.

برخی از شرایط سلامتی می تواند خطر ابتلا به مشکلات بعد از آنژیوپلاستی را افزایش دهد. شرایطی که می تواند خطر مرگ ناشی از این روش را افزایش دهد، شامل نارسایی قلبی، مشکلات دریچه قلب و بیماری مزمن کلیوی است.

در صورت ابتلا به بیماری قلبی در شریان کرونر اصلی چپ، خطر حمله قلبی ممکن است بیشتر باشد. داشتن این شرایط به این معنی نیست که شما در عمل با مشکل مواجه خواهید شد.

خطر تشعشع

خطر تشعشع
خطر تشعشع

همیشه خطر اندکی آسیب به سلول ها یا بافت ها در اثر قرار گرفتن در معرض هر گونه تشعشع وجود دارد. این شامل سطوح پایین اشعه ایکس مورد استفاده برای این آزمایش است.

برخی از شواهد نشان می دهد که پرتوهای مورد استفاده در این آزمایش می تواند خطر ابتلا به سرطان را در سنین بالاتر افزایش دهد.

این خطر تقریباً مشابه بسیاری از فعالیت های روزمره و اقدامات پزشکی است

اما اعتقاد بر این است که این خطر تقریباً مشابه بسیاری از فعالیت های روزمره و اقدامات پزشکی است. خطر آسیب ناشی از اشعه ایکس در مقایسه با مزایای احتمالی آزمایش معمولاً بسیار کم است.

در بیمارانی که تنگی ‌های کمتر شدید کرونری دارند (یعنی 50 تا 70 درصد در آنژیوگرافی)، سونوگرافی داخل عروقی کرونری می‌تواند میزان انسداد و آسیب‌ پذیری اتروم عروق کرونر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

روش دیگر، یک رویکرد فیزیولوژیک تهاجمی است که می‌تواند شدت تنگی را اندازه‌ گیری کند و تعیین کند که آیا کاهش قابل توجه جریان از نظر عملکردی وجود دارد یا خیر. این تکنیک ممکن است زمانی مفید باشد که در آنژیوگرافی، تنگی (50 تا 60%) وجود داشته باشد.

به خصوص اگر چنین تنگی قسمت ایسکمیک میوکارد را که در آزمایش ‌های غیرتهاجمی مشاهده می‌شود، تحت تاثیر قرار دهد. FFR کمتر از 0.8 عموماً به عنوان کاهش جریان کرونری در نظر گرفته می شود تا مداخله عروق کرونر از راه پوست را توجیه کند. در مقابل، FFR 0.8 یا بالاتر نشان می‌دهد که عروق کرونر تنگی قلب از نظر بالینی، سود کمی خواهد داشت.

عوارض آنژیوگرافی عروق کرونر

عوارض آنژیوگرافی عروق کرونر
عوارض آنژیوگرافی عروق کرونر

در تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری شایع ترین عوارض واکنش های آلرژیک به ماده حاجب، عوارض عروقی و بدتر شدن عملکرد کلیه است. عوارض عروقی در محل دسترسی شامل هماتوم، آنوریسم کاذب، آنوریسم و دیسکسیون است.

خطرعارضه عروقی با قطر غلاف مورد استفاده، سن بیمار و درجه کلسیفیکاسیون موضعی افزایش می یابد. دیسکسیون یا سوراخ شدن عروق کرونر به ندرت اتفاق می افتد

اما به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و ممکن است به استنت گذاری فوری کرونر نیاز داشته باشد. آریتمی های بطنی و دهلیزی نسبتاً شایع هستند. تزریق داخل کرونری ماده حاجب خود می تواند باعث ایجاد آریتمی شود.

تزریق ماده حاجب به شریان کرونر راست

به ویژه، در هنگام تزریق ماده حاجب به شریان کرونر راست. باید مراقب بود که از کانولاسیون عمیق RCA و تزریق ماده حاجب به طور مستقیم به شاخه مخروط خودداری شود،

زیرا این امر می تواند منجر به فیبریلاسیون بطنی (VF) شود. علاوه بر این، فشار مکانیکی کاتتر روی دیواره ‌های بطن می ‌تواند باعث ایجاد آریتمی ‌های بطنی شود که از کمپلکس‌های بطنی زودرس جدا شده (PVCs) تا تاکی کاردی بطنی (VT) را شامل می‌شود. معمولاً این آریتمی ها با جابجایی کاتتر خود به خود برطرف می شوند و نیازی به مداخله پزشکی ندارند.

حوادث آمبولی نادر است اما ممکن است رخ دهد و ممکن است شریان های کرونر، سیستم عصبی مرکزی یا شریان های محیطی را درگیر کند. می توانید به بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین بیمارستان برای انجام تصاویر آنژیوگرافی مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان سرطان روده را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در بررسی تصاویر آنژیوگرافی عروق کرونری در بیمارستان ایرانشهر، سن بالا، دیابت، سکته قلبی، نارسایی کلیه و نارسایی احتقانی قلب به عنوان عوامل خطر برای سکته مغزی حین عمل گزارش شده است.

عفونت‌ ها در بیماران دارای سیستم ایمنی بسیار نادر است و معمولاً نیازی به درمان پیشگیرانه آنتی ‌بیوتیکی نیست. خونریزی معمولا جزئی است، مگر در مواردی که در اثر عوارض عروقی ایجاد شود.

به طور کلی استفاده از ضد انعقاد در طول آنژیوگرافی تشخیصی برای جلوگیری از خطر خونریزی هنگام برداشتن غلاف از محل دسترسی، باید بر اساس طول عمل، وزن بیمار و وجود بیماری‌های همراه مانند نارسایی کلیه، دارو مصرف شود.

بعد از این مقاله بهتر است صفحات مربوط به بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد، آنژیو قلب چقدر طول می کشد و هزینه آنژیوگرافی قلب سال 1401 را مطالعه نمایید.

Table of Contents

یک پاسخ

  1. سلام عليکم شام شما بخير اگر با قبول برایم انواع view ها و یا نماهای آنژیو گرافی را توضیح دهید چون من به فهمیدن انواع ویژه‌ای آنژیوگرافی نیاز دارم ممنون از لطف شما.
    دکتر فوژان رزیدنت جراحی بیمارستان قائم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید