لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد

Table of Contents

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد. لطفا تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

می دانیم که هر عمل یا دستکاری در بدن به هر منظور چه درمانی و چه تشخصی باید تحت مراقبت ها و رفتارهای خاصی انجام شود. باید توجه داشته باشید که امور درمانی حساس را در مراکز معتبری همچون بیمارستان ایرانشهر انجام دهید. بیمارستان ایرانشهر معتبرترین و بهترین مرکز درمانی در زمینه آنژیو گرافی می باشد.

حتما دقت کنید که این کار تحت نظر بهترین متخصص آنژیوگرافی در تهران انجام دهید.

در این قسمت هم می توانید از هزینه آنژیوگرافی قلب سال 1401 و مدت بستری آنژیوگرافی باخبر شوید.

اینفوگرافیک بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد

اینفوگرافیک بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد
اینفوگرافیک بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد

در این مقاله که با عنوان بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد ارائه می شود، کوشیده ایم شما را با آنژیوگرافی آشنا کنیم و سپس درباره بایدها و نبایدهای پس از انجام آن حرف بزنیم. ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد ؟

  1. مراقب ناحیه ورودی کاتتر باشید
  2. محل قرار دادن کاتتر را حداقل یک بار در روز با آب و صابون بشویید

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

آنژیوگرافی چیست؟

کاربرد آنژیوگرافی

روش آنژیوگرافی

انواع مختلف آنژیوگرافی

مزایای آنژیوگرافی

عوارض احتمالی آنژیوگرافی

نکات جا مانده

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد؟

مراقب ناحیه ورودی کاتتر باشید.

فعالیت بدنی و ورزش بعد از آنژیوگرافی

مراقبت های بعد آنژیوگرافی از طریق شریان فمورال (کشاله ران)

مراقبت های بعد آنژیوگرافی از طریق شریان رادیال (بازو)

رانندگی بعد آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی دارو های لازم را مصرف کنید.

سفر هوایی بیماران آنژیوگرافی

مصرف مایعات پس از آنژیوگرافی

بازگشت به کار پس از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

اگر بعد از آنژیوگرافی دچار درد قفسه سینه شدیم، چه کنیم؟

روش آنژیوگرافی دست

آنژیوگرافی در کودکان و نوزادان

سخن آخر

 

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی چیست؟
آنژیوگرافی چیست؟

در ابتدای مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد می خواهیم کمی درباره ماهیت آنژیوگرافی حرف بزنیم تا با این روش آشنایی پیدا کنید.

با افزایش سن، به دلیل تشکیل رسوبات چربی در دیواره داخلی شریان ها (شریان ها)، دیواره سرخرگ ها (رگ های خونی) به تدریج ضخیم شده و سیر طبیعی جریان خون داخل شریانی باریک می شود.

با گذشت زمان، به دلیل گردش کلسترول در جریان خون، این پلاک ها نیز بزرگتر شده و رگ ها باریک و باریک تر می شوند

با گذشت زمان، به دلیل گردش کلسترول در جریان خون، این پلاک ها نیز بزرگتر شده و رگ ها باریک و باریک تر می شوند. این موضوع باعث کاهش جریان خون در مناطقی می شود که خون را از طریق این شریان ها تامین می کنند. این پدیده آترواسکلروز نامیده می شود که به معنای سخت شدن رگ ها است.

همچنین باعث بیماری هایی مانند آنژین صدری می شود. این تکنولوژی یک روش تشخیصی است، نه یک روش درمانی، که محل رگ های خونی باریک و شریان های گرفته شده را تعیین می کند.

در واقع با کمک این روش، می توانیم دقیقا تصمیم بگیریم که با بیمار چه کنیم.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید که آیا آنژیو قلب خطرناک است ؟

آیا می دانید آنژیو قلب چقدر طول می کشد ؟

کاربرد آنژیوگرافی

کاربرد آنژیوگرافی
کاربرد آنژیوگرافی

کاربردهای رایج این تکنولوژی شامل تحلیل آسیب های اکتسابی (تنگی عروق کرونر)، تایید یا رد ناهنجاری های ارثی قلب (سوراخ شدن قلب، یا تنگی دریچه) و … است.

چنان چه علائمی از تنگ شدن رگ ها یا اختلالات ساختاری در قلب وجود داشته باشد، متخصص قلب معمولا آنژیوگرافی عروق بیمار را تجویز می کند.

آنژیوگرافی توانایی سنجش مستقیم فشار داخل قلب، عروق بزرگ، حفره های قلبی و عروق بزرگ را به متخصصین می دهد.

در این روش، رگ گرفته توسط وسیله ای به نام بالون برای چند ثانیه در جای خود نگه داشته می شود تا رگ باز شود. گاهی اوقات یک وسیله فنری به نام استنت برای جلوگیری از انسداد مجدد در رگ مسدود شده قرار داده می شود.

روش آنژیوگرافی

روش آنژیوگرافی
روش آنژیوگرافی

این تکنولوژی روشی است که دقیق ترین اطلاعات را در مورد عروق قبل از عمل به جراح ارائه می کند. بر اساس این اطلاعات، جراح می تواند برخی از بیماری ها را بدون نیاز به جراحی باز درمان کند

و در صورت نیاز به جراحی باز، این اطلاعات به جراح کمک می کند تا این کار را با سرعت و دقت انجام دهد. امروزه آنژیوگرافی برای تشخیص به صورت سرپایی انجام می شود.

مراجعه به بیمارستان ایرانشهر

شما می توانید با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و توسط متخصصان بسیار مجرب بیمارستان ایرانشهر به عنوان بهترین مرکز درمانی در این زمینه، با خیالی آسوده آنژیوگرافی شوید.

در گام اول آنژیوگرافی، ماده حاجب در رگ مورد نظر از طریق کاتتری که وارد فضای عروقی شده و به سمت مبدا عروق هدف هدایت می شود، تزریق می گردد.

سپس رادیوگرافی انجام می شود. شریان هایی که باریک، گشاد یا مسدود شده اند، به وضوح در تصویر قابل مشاهده هستند. در واقع این یک روش طلایی برای تشخیص تنگی یا سایر مشکلات مربوط به رگ ها است.

اساس این روش، مشابه اشعه ایکس معمولی است

اساس این روش، مشابه اشعه ایکس معمولی است. تنها تفاوت بین آنژیوگرافی و اشعه ایکس این است که اشعه ایکس رقیق شده توسط تقویت کننده های تصویر مشاهده می شود

و نتایج تصویر با دوربین در تلویزیون نمایش داده می شود. در آنژیوگرافی، هر فریم از سیگنال تلویزیون آنالوگ به فریم دیجیتال تبدیل شده و در حافظه کامپیوتر ذخیره می شود.

در آنژیوگرافی، ابتدا با تزریق ماده بی حس کننده زایلوکائین (همان ماده بی حسی که در دندانپزشکی استفاده می شود) محلی که قرار است در لوله قرار داده شود، بی حس می شود. پس از آن بیمار احساس درد نمی کند و متوجه حرکت لوله به داخل ورید نمی شود.

پس از انجام این عمل، فرد در کلینیک بستری می شود

پس از انجام این عمل، فرد در کلینیک بستری می شود و کیسه شن سنگینی در محل قرار دادن لوله قرار می گیرد تا خونریزی شریان متوقف شود و بهبود یابد. همجوشی شریانی فقط یک همجوشی ورید نیست.

پس لازم است که کیسه شن را روی آن فشار دهید تا کاسه در محلی که سوراخ شده، ثابت شود. بیمار باید از صبح تا عصر در این وضعیت تقریباً متعادل باشد و نباید راه برود یا استراحت کند.

همیشه لازم نیست که بیمار، شب را در بیمارستان بگذراند. فقط بیمارانی با خطر بالای عوارض، یک شب بستری می شوند.

در واقع اگر بیمارستان تخت خالی داشته باشد، سعی می کنند که همه بیماران را 24 ساعت نگه دارند. اما در مراکز بسیار شلوغ، بیمارانی که بهتر و هوشیارتر هستند، عصر روزی که تحت این فرایند قرار گرفته اند، می توانند بدون مشکل ترخیص شده و به خانه بروند.

انواع مختلف آنژیوگرافی

انواع مختلف آنژیوگرافی
انواع مختلف آنژیوگرافی

در این قسمت از مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد می خواهیم انواع آنژیوگرافی را به شما معرفی کنیم. به طور کلی انواع این روش شامل موارد زیر است:

آنژیوگرافی کرنری (Coronary Angiography)

پرتو نگاری بطنی قلب از طرف راست (Right heart ventriculography)

آنژیوگرافی آئورت (Aortography)

آنژیوگرافی شبکیه‌ای (Retinal Angiography)

آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی (Magnetic Resonance Angiography)

آنژیوگرافی به روش پرتو نگاری مقطعی کامپیوتری

آنژیوگرافی احشایی (Visceral Angiography)

آنژیوگرافی مغزی (Cerebral Angiography)

آنژیوگرافی محیطی (از دست یا پا) (Peripheral Angiography)

آنژیوگرافی ریوی (Pulmonary Angiography)

آنژیوگرافی لنفاوی(lumph Angiography)

پرتو نگاری بطنی قلب از طرف چپ(Left heart ventriculography)

مزایای آنژیوگرافی

مزایای آنژیوگرافی
مزایای آنژیوگرافی

در این قسمت از مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد می خواهیم ببینیم که این روش چه مزایایی دارد.

آنژیوگرافی در مدت زمان کوتاه، وضعیت عروق کرونر را به خوبی نشان می دهد و به متخصص امکان می دهد تا با دقت بیشتری نوع درمان را انتخاب نماید.

استفاده از آنژیوگرافی بسیار گسترده تر از جراحی است و فواید زیادی مانند کوتاه شدن مدت بستری در بیمارستان دارد. کم شدن هزینه ها و کاهش عوارض بعد از جراحی از دیگر مزایای آن هستند. در حال حاضر از این روش برای بررسی عروق کلیه، مغز، قلب، ریه و دستگاه گوارش استفاده می شود.

عوارض احتمالی آنژیوگرافی

این آزمایش نیاز به یک روز بستری شدن در بیمارستان دارد اما چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و معمولاً بیمار بدون عارضه خاصی از بیمارستان مرخص می شود.

چنان چه بیمار موقع داخل کردن کاتتر دچار مشکل شود، به طور معمول این امکان وجود دارد که داروهای لازم را به سرعت مستقیماً به قلب تزریق کرد و مشکل را برطرف کرد.

اگرچه آنژیوگرافی کرونری معمولاً یک روش بی خطر است، اما به ندرت با عوارضی مانند آسیب عروق خونی، نارسایی کلیه (به دلیل ماده حاجب)، حمله قلبی یا سکته همراه است.

برای اطلاعات بیشتر، از متخصصین بیمارستان ایرانشهر، مشاوره بگیرید.

آنژیوگرافی قلب سابقه نسبتا طولانی دارد

آنژیوگرافی قلب سابقه نسبتا طولانی دارد. این کار اولین بار حدود 45 سال پیش انجام شد. در آن زمان، آن ها از وسیله ای به نام کاتتر برای دسترسی به ورید قلب از طریق ورید دست و گرفتن عکس استفاده کردند.

اسم این روش برای بسیاری از افراد نگران کننده است، اما حقیقت این است که این تکنیک تصویربرداری زیاد هم دردسرساز و خطرناک نیست.

می توان گفت که امروزه میزان مرگ و میر ناشی از انجام این روش حتی به یک درصد هم نمی رسد، اما از طرف دیگر، این روش تصویربرداری اطلاعاتی را ارائه می دهد که شاید هیچ روش دیگری نتواند ارائه دهد.

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد؟

بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد؟
بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد؟

بعد از انجام این کار یعنی پس از تحت آنژیوگرافی قرار گرفتن، شما باید برای مدتی موارد احتیاطی را رعایت کنید و طبق دستور پزشک عمل نمایید.

این روش عوارض بسیار نادر و کمی دارد اما این در صورتی است که شما طبق دستورات پزشک و راهنمایی آن پیش بروید. پزشک شما باید در این زمینه تخصص و دانش داشته باشد. لذا باید بکوشید که بهترین متخصصین این زمینه را پیدا کنید.

در بیمارستان ایرانشهر می توانید به تعداد زیادی از متخصصان زبده در این حوزه دسترسی داشته باشید. ما در ادامه مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد برخی از نکات کلی مهم در رابطه با رفتار بعد از آنژیوگرافی را به شما خواهیم گفت.

مراقب ناحیه ورودی کاتتر باشید

این آزمایش را می توان از شریان فمورال در کشاله ران (در عمق کشاله ران) یا از شریان رادیال در بازو انجام داد. وقتی به خانه رسیدید، در ورودی کاتتر بانداژ وجود دارد. برای مراقبت از زخم به موارد زیر توجه کنید.

صبح روز بعد، می توانید بانداژ را باز کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که دوش بگیرید. باند را مرطوب نموده و باز کنید.

پس از باز کردن باند، محل را با چسب زخم بپوشانید. ناحیه ورودی کاتتر برای چند روز سیاه و آبی خواهد بود. امکان دارد ناحیه کمی متورم و صورتی باشد و ممکن است برآمدگی کوچکی در آن ناحیه وجود داشته باشد.

محل قرار دادن کاتتر را حداقل یک بار در روز با آب و صابون بشویید

محل قرار دادن کاتتر را حداقل یک بار در روز با آب و صابون بشویید. انگشت خود را 3 بار در پارافین گرم فرو کنید و بین لایه ها بکشید تا خشک شود.

ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید مگر در هنگام دوش گرفتن

از سایر کرم ها، لوسیون ها یا روغن ها روی زخم استفاده نکنید.

تا یک هفته بعد از عمل دوش نگیرید، به سونا و جکوزی خیس نروید، در استخر یا دریاچه شنا نکنید.

فعالیت بدنی و ورزش بعد از آنژیوگرافی

فعالیت بدنی و ورزش بعد از آنژیوگرافی
فعالیت بدنی و ورزش بعد از آنژیوگرافی

پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید به فعالیت های خود بازگردید. به طور کلی، دو روز اول پس از بازگشت به خانه باید استراحت کنید.

قابل انتظار است که روز بعد از عمل احساس خستگی و ضعف کنید. در خانه قدم بزنید و سعی کنید تا در طول روز استراحت نمایید.

مراقبت های بعد از آنژیوگرافی از طریق شریان فمورال (کشاله ران)

در سه تا چهار روز اول پس از انجام این کار، هنگام اجابت مزاج، خود را مجبور نکنید تا از خونریزی در ورودی کاتتر جلوگیری کنید.

در 5 تا 7 روز اول پس از عمل، از حمل اجسام سنگین (بیش از 5 کیلوگرم) و هل دادن یا کشیدن آن ها خودداری کنید.

در پنج روز اول پس از عمل، فعالیت های شدید انجام ندهید. این فعالیت ها شامل ورزش، دویدن، گلف، تنیس و بولینگ است.

در صورت لزوم ممکن است بتوانید از پله ها بالا بروید، اما صعود و فرود شما باید بسیار کندتر از حد معمول باشد.

در هفته اول بعد از عمل به آرامی فعالیت خود را بیشتر کنید تا به سطح فعالیت طبیعی خود برسید.

مراقبت های بعد آنژیوگرافی از طریق شریان رادیال (بازو)

تا دو روز بعد عمل از فعالیت های شدید اجتناب نمایید. کارهایی مثل ورزش، دویدن، گلف، تنیس و بولینگ را نباید انجام دهید.

بعد از عمل به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید تا در عرض دو روز به سطح فعالیت طبیعی خود برسید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل را مطالعه کنید.

رانندگی بعد آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی با دقت به موارد زیر توجه کنید:

بعد از آنژیوپلاستی برنامه ریزی شده تا یک هفته رانندگی نکنید.

اگر سکته قلبی داشته اید، فعالیت مجدد شما به میزان پمپاژ خون توسط عضلات قلب شما بستگی دارد. اگر پمپاژ بدن شما به دلیل حمله قلبی ضعیف است، نباید تا چهار هفته رانندگی کنید.

اگر آسیب جدی به جریان خون مجدد وارد نشود، ممکن است بعد از یک هفته بتوانید رانندگی کنید. پزشک توصیه های لازم را به شما خواهد داد.

پس از آنژیوگرافی، داروهای لازم را مصرف کنید

قبل از رفتن به خانه با پزشک خود مشورت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به ادامه مصرف داروهایی که قبلاً مصرف کرده اید، وجود دارد یا خیر.

اگر دیابت دارید، ممکن است پزشک در یکی دو روز اول بعد از عمل برای شما دارو تجویز کند. از پزشک خود در مورد موارد استفاده خاص از داروهای دیابت خود سؤال کنید.

بسته به نتایج تصویربرداری، پزشک ممکن است داروهای جدیدی را تجویز کند. مطمئن شوید که داروی مورد نیاز خود را بعد از عمل می شناسید و مقدار آن را می دانید.

سفر هوایی بیماران آنژیوگرافی

اگرچه پرواز طولانی بعد از آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی معمولاً توصیه نمی شود، اما اکثر افراد نباید مشکلی در پرواز داشته باشند. به همه مسافران توصیه می شود تا در مورد شرایط فردی خود با پزشک خود صحبت کنند.

توصیه های کلی برای سفر هوایی ایمن به شرح زیر است:

بعد از آنژیوگرافی معمولی، ممکن است بعد از دو روز بتوانید سفر کنید.

بعد از یک حمله قلبی بدون عارضه، ممکن است بعد از 3 تا 10 روز بتوانید پرواز کنید.

پس از یک حمله قلبی جدی یا پیچیده، پرواز خود را به مدت 4 تا 6 هفته به تعویق بیندازید.

مصرف مایعات پس از آنژِیوگرافی

برای از بین بردن ماده حاجب (ماده کنتراست) حتما روزانه 8 تا 10 لیوان مایعات شفاف بنوشید (آب توصیه می شود).

بازگشت به کار پس از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

زمان بازگشت به کار، به شغل شما وابسته است. به طور کلی، احتمالا بتوانید سه روز پس از این عمل ها به محل کار خود بازگردید. اگر دچار حمله قلبی شده اید، احتمالاً باید 4 تا 6 هفته کار نکنید.

برای شما مهم است که یک سبک زندگی سالم داشته باشید. تیم مراقبت شما می تواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند، اما این شما هستید که باید داروهایتان را طبق دستور مصرف کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید، سیگار را ترک کنید، به طور منظم ورزش کنید و در بازدیدهای منظم پزشک شرکت کنید. عضو فعال تیم درمان باشید.

اگر بعد از آنژیوگرافی دچار درد قفسه سینه شدیم، چه کنیم؟

اگر بعد از آنژیوگرافی دچار درد قفسه سینه شدیم، چه کنیم؟
اگر بعد از آنژیوگرافی دچار درد قفسه سینه شدیم، چه کنیم؟

در این بخش از مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد می خواهیم به سوال فوق پاسخ دهیم.

لازم به یادآوری است که درد قفسه سینه همیشه به قلب مربوط نمی شود.

در هر صورت، هر نشانه ای از ناراحتی قفسه سینه باید جدی گرفته شود و اقدامات زیر باید انجام شود:

کاری را که انجام می دهید متوقف کنید، آرام باشید و سعی کنید آرام بمانید.

اگر اسپری گلیسرول تری نیترات (GTN) دارید، 2 پاف زیر زبان خود بگذارید و 5 دقیقه صبر کنید. در صورت لزوم این کار را سه بار تکرار کنید (در مجموع 6 پاف در 15 دقیقه).

با این حال، اگر درد از بین نرفت، یا اگر همچنان تپش قلب، احساس کسالت، تنگی نفس یا سرگیجه دارید، با اورژانس تماس بگیرید. اما بهترین تصمیم، مراجعه به بیمارستان ایرانشهر می باشد. در بیمارستان ایرانشهر، بهترین متخصصین آماده خدمت رسانی هستند.

روش آنژیوگرافی دست

در آنژیوگرافی دستی، دستگاه مخصوصی به نام کاتتر تزریق می شود. ماده حاجب مخصوص حاوی ید به داخل عروق کرونر تزریق می شود و تصویربرداری از دیدگاه های مختلف برای تعیین وجود تنگی عروق کرونر انجام می شود.

محل قرارگیری این کاتترها در عروق شریانی از وقتی که رواج یافته اند، با الان فرق دارند. در چند دهه گذشته رایج ترین عمل از طریق شریان فمورال بوده است.

در سال های اخیر در اروپا روش جدیدی به نام آنژیوگرافی با دست برای آنژیوگرافی از طریق شریان (رادیال) ساخته شده است که به جای کاتتر از کشاله ران از طریق شریان مچ دست وارد سیستم شریان شده و آنژیوگرافی انجام می دهد.

چرا آنژیوگرافی دستی بهتر از آنژیوگرافی فمورال است؟

در آنژیوگرافی دستی، بیمار بلافاصله پس از آنژیوگرافی قادر به راه رفتن است و نیازی به تحمل وزن سنگین کیسه شن ندارد. از طرفی احتمال خونریزی از ورودی آنژیوگرافی ترانس دست در مقایسه با آنژیوگرافی فمورال بسیار کمتر است.

حتی انجام آنژیوپلاستی (قرار دادن استنت) با دست برای بیمار بسیار راحت تر از شریان فمورال است. چون سرعت بازیابی و انجام آن روی بیمار بیشتر است. در هزینه هم تفاوت چندانی با هم ندارند.

آنژیوگرافی در کودکان و نوزادان

آنژیوگرافی در کودکان و نوزادان
آنژیوگرافی در کودکان و نوزادان

به بخش پایانی مقاله بعد از آنژیوگرافی چه باید کرد رسیدیم.

می خواهیم در این قسمت درباره آنژیوگرافی در کودکان حرف بزنیم. در ضمن تاکید می کنیم که بهترین مکان برای آنژیوگرافی کودکان نیز بیمارستان ایرانشهر است که متخصصان با تجربه ای در این حوزه دارد.

نوزادان ممکن است با بیماری مادرزادی قلبی به دنیا بیایند

نوزادان ممکن است با بیماری مادرزادی قلبی به دنیا بیایند و اگر والدین علائمی مانند تنفس سریع، ضربان قلب سریع، لب های سیاه و آبی، خستگی یا تعریق در کودک در دوران شیردهی یا وزن غیر طبیعی را تجربه کردند، باید در اسرع وقت به متخصص قلب کودکان مراجعه کنند.

پس از معاینه و اکو و استفاده از سایر روش های تشخیصی، در صورت تشخیص بیماری، کودک باید تحت درمان قرار گیرد و طبق تشخیص، اقدامات لازم مانند آنژیوگرافی و جراحی انجام شود. تشخیص زودهنگام بیماری قلبی در کودکان روند درمان را سریعتر و آسانتر می کند.

برخی از کودکان با روش های مداخله پزشکی مانند آنژیوگرافی درمان می شوند و برخی دیگر قطعا نیاز به جراحی دارند.

به طور کلی آنژیوگرافی برای دو منظور انجام می شود:

  • اهداف تشخیصی
  • اهداف درمانی

آنژیوگرافی تشخیصی

اغلب قبل از جراحی قلب انجام می شود و چندین هدف دنبال می شود:

شناسایی دقیق بیماری های مادرزادی قلبی از نظر محل، اندازه، تعداد و شدت

اندازه گیری میزان اشباع در قسمت های مختلف قلب و عروق و تعیین میزان برآمدگی ها

اندازه گیری فشار خون ریوی و فشار آن در قسمت های مختلف برای ارزیابی شدت بیماری

آنژیوگرافی درمانی

آنژیوگرافی درمانی شامل والولوپلاستی و کاتتریزاسیون می شود.

سخن آخر

در این مقاله ما درباره آنژیوگرافی و مراقبت های پس از آن حرف زدیم و سعی کردیم در لا به لای این مباحث، نکات مهم دیگری را هم ذکر کنیم تا اطلاعات زیادی در این باره از مطالعه این مقاله به دست آورید.

به طور کلی آنژیوگرافی روشی پر کاربرد به خصوص برای مشکلات قلبی است که در علم پزشکی استفاده زیادی از آن می شود و می توان آن را به عنوان یک روش ایمن تشخیصی در نظر گرفت.

سوالات متداول

 

منبع:

b2n.ir✔️

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید