لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان

بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان

Table of Contents

در این مقاله می خواهیم بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان را مورد بررسی قرار دهیم. ما را همراهی نمایید.

استخوان در بدن انسان بافتی زنده و مهم است که مدام در حال جایگزینی می باشد. رشد و جایگزینی استخوان در بدن افراد سالم تا حوالی سی سالگی به طور مستمر و مداوم ادامه دارد و در این سن انسان به بالاترین حد توده استخوانی در طول زندگی خود می رسد.

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه این مقاله از صفحه مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران دیدن کنید.

همچنین در این صفحه ملاک های تشخیص بهترین مرکز سنجش تراکم‌ استخوان به شما داده شده است.

ویدئو بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان

پس از سی سالگی و به مرور زمان، تراکم ایجاد شده در استخوان روز به روز کمتر و کمتر می شود و این امر عاملی برای پوکی استخوان می باشد.

در صورتی که فردی دچار تراکم کم استخوانی و یا پوکی استخوان شود، احتمال شکستگی در اثر ضربات وارده بسیار زیاد است

در صورتی که فردی دچار تراکم کم استخوانی و یا پوکی استخوان شود، احتمال شکستگی در اثر ضربات وارده بسیار زیاد است و حتی گاهی اوقات شکستگی های مداوم و پایین بودن سلامت استخوان در بدن انسان ممکن است موجب مرگ زودرس فرد شود. به همین دلیل سنجش سلامت استخوان و آگاهی از مشکلات مربوط به استخوان های بدن، اهمیت فراوانی دارد.

در همین راستا دستگاه های مختلفی برای سنجش تراکم استخوان به وجود آمده اند. یکی از بهترین مراکز درمانی که از بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان بهره می برد، بیمارستان ایرانشهر است.

در این مقاله سعی داریم تا از مشکلات مرتبط با سلامتی استخوان و علل سنجش تراکم استخوان های بدن آگاه شویم و با بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان آشنا شویم.

بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان

اسکنرهای مرکزی: مرکز بدن (ستون مهرها و لگن)

اسکنرهای محیطی:  تراکم استخوان های محیطی (مچ پا، مچ دست و انگشتان و … )

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

سلامت استخوان تا چه حد اهمیت دارد و وجود بیماری های استخوانی چه مشکلاتی را پیش می آورد؟

منظور از بیماری استخوانی چیست و چه عواملی موجب بروز چنین بیماری هایی می شود؟

علل انجام آزمایش تراکم استخوان چه می باشد و چه کسانی باید این آزمایش را انجام دهند؟

انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان چه فوایدی دارد؟

نتیجه آزمایش سنجش تراکم استخوان چه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد و چگونه باید این اطلاعات را تفسیر کرد؟

بهترین دستگاه های سنجش تراکم استخوان های بدن انسان کدام دستگاه ها می باشند؟

جمع بندی

 

سلامت استخوان تا چه حد اهمیت دارد و وجود بیماری های استخوانی چه مشکلاتی را پیش می آورد؟

سلامت استخوان تا چه حد اهمیت دارد و وجود بیماری های استخوانی چه مشکلاتی را پیش می آورد؟
سلامت استخوان تا چه حد اهمیت دارد و وجود بیماری های استخوانی چه مشکلاتی را پیش می آورد؟

قبل از آشنایی با بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان، لازم است سلامت و بیماری استخوان مورد ارزیابی قرار بگیرد. استخوان ها نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کنند. استخوان در دسته بافت های بدن قرار دارد.

این بافت مهم جزو انواع بافت های سخت و پیوندی می باشد که هر لحظه در حال تجزیه و جایگزینی می باشد. اگر بخواهیم انسان را به یک ساختمان تشبیه کنیم، باید بگوییم که استخوان های بدن انسان نقش داربست و ستون را در ساختمان ایفا می کنند که در صورت عدم وجود استخوان و یا وجود خلل و نقص در آن ها، ممکن است بنیاد ساختمان از هم بپاشد.

استخوان های بدن اصلی ترین منبع تولید کننده گلبول های قرمز و سفید خون هستند که با تامین مواد معدنی خود از مواد دریافتی اقدام به این کار می کنند.

اصلی ترین ارکان سلامت استخوان در بدن، وجود ویتامین دی و کلسیم کافی برای حفظ استحکام استخوان های بدن است چرا که غنی ترین منبع تغذیه برای استخوان، وجود فراوان ویتامین دی و کلسیم در بدن می باشد و معیار سنجش سلامت استخوان ها نیز میزان تراکم آن هاست که اصلی ترین ارکان پایدار کننده این تراکم ویتامین دی و کلسیم می باشند.

لطفا از پست علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیدن کنید.

استخوان های بدن دارای بافت سخت و نرم هستند که بافت سخت همان بافت استخوانی است

استخوان های بدن دارای بافت سخت و نرم هستند که بافت سخت همان بافت استخوانی است ولی بافت نرم که در قسمت درونی استخوان قرار دارد، از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام بافتی مستقل از هم محسوب می شوند و برخی از این بافت ها به صورت مایع می باشد.

ساختار پیچیده استخوان موجب شده است تا به وجود آمدن کوچکترین خلل در هر یک از بافت های این عضو مهم، سبب بروز ناهماهنگی در کارکرد کلی استخوان شود

و به همین دلیل سلامت استخوان اهمیت بالایی دارد. در صورت وجود هرگونه نقص و خلل در هر یک از استخوان های بدنتان، می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و از تجربه بالای پزشکان و دستگاه های مدرن و به روز این بیمارستان برای حل مشکل خود استفاده کنید.

وجود دستگاه های مرتبط با سلامت استخوان و به ویژه بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر موجب شده است تا این بیمارستان جزو اصلی ترین مراجع درمانی برای افرادی با مشکلات استخوانی باشد.

در ادامه مبحث بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان، قصد داریم تا بیماری های مربوط به استخوان های بدن و علل به وجود آمدن این بیماری ها را بررسی کنیم.

منظور از بیماری استخوانی چیست و چه عواملی موجب بروز چنین بیماری هایی می شود؟

منظور از بیماری استخوانی چیست و چه عواملی موجب بروز چنین بیماری هایی می شود؟
منظور از بیماری استخوانی چیست و چه عواملی موجب بروز چنین بیماری هایی می شود؟

بیماری استخوانی همان طور که از نامش هم پیداست، به بیماری هایی اطلاق می شود که منشا این بیماری ها استخوان انسان می باشد. علل به وجود آمدن بیماری های مختلف استخوانی با توجه به نوع بیماری مختلف است.

غالب ترین عللی که موجب پیدایش انواع بیماری های استخوانی در افراد می شود، عواملی مانند اختلال در غدد درون ریز، نبود تعادل هورمونی، اختلالات مختلف ژنتیکی، تناقضات غذایی به دلیل سبک زندگی افراد و وجود اختلالات متابولیک می باشد.

البته علل مختلف دیگری نیز ممکن است در پیدایش انواع بیماری های استخوانی موثر باشد اما موارد ذکر شده در اکثر افراد مبتلا به بیماری های استخوانی دیده می شود. در ادامه نوشتار بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان، قصد داریم تا با مهمترین بیماری های استخوانی آشنا شویم.

بیماری استئومیلیت:

بیماری استئومیلیت در بین انواع بیماری های استخوانی به عنوان یک بیماری نادر شناخته می شود اما از آنجایی که این بیماری بسیار خطرناک است و ممکن است فرد مبتلا را تا حد مرگ پیش ببرد، همیشه جزو اولویت های بررسی پزشکان می باشد.

بیماری استئومیلیت که اصطلاحا به آن عفونت استخوانی می گویند، نوعی بیماری استخوانی است که موجب عدم تجزیه پذیری استخوان در بخش خاصی از بدن می شود.

این بیماری ممکن است به سبب عمل های جراحی نامناسب ایجاد شود که اصلی ترین علائم آن تورم و کبود شدن پوست در محل عفونت استخوان است.

همچنین گاهی اوقات ممکن است این عفونت از بخشی به بخش دیگر در استخوان انتقال پیدا کند و به همین سبب بهتر است تا در اولین فرصت اقدام به درمان این بیماری کنید.

بیماری عفونت استخوانی در برخی از موارد ممکن است با عمل جراحی رفع شود. توصیه  می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، با پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهر مشورت نمائید.

تومورهای استخوانی:

تومورهای استخوانی:
تومورهای استخوانی:

علت پیدایش انواع تومورهای استخوانی، رشد بی دلیل و خارج از کنترل سلول های استخوانی می باشد. گاهی اوقات به دلیل رشد بیش از حد سلول های استخوانی، ضایعه هایی از جنس همین سلول ها در داخل استخوان به وجود می آید که مثل تمامی تومورهای بدن به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند.

تومورهای خوش خیم استخوانی قابلیت کنترل و یا حذف را دارند بر خلاف تومورهای بدخیم استخوانی که ممکن است منجر به ابتلای فرد به بیماری سرطان شود.

برخی از تومورهای خوش خیم پس از مدتی به رشد خود پایان می دهند که در این گونه موارد هیچ ضرری به بافت استخوان وارد نمی شود و معمولا پزشکان در این گونه موارد توصیه می کنند تا تومور به حال خود رها شود البته در صورتی که ضرر خاصی برای بدن نداشته باشد.

نقرس:

نقرس:
نقرس:

نقرس از جمله بیماری های شایع استخوانی می باشد. این بیماری در محل مفاصل استخوانی ایجاد می شود. علل گوناگونی برای پیدایش نقرس وجود دارد

ولی اصلی ترین عامل به وجود آورنده نقرس، عملکرد نامناسب کلیه ها در دفع اسید اوریک بدن می باشد که اجتماع اسید اوریک موجب پیدایش نقرس در مفاصل استخوانی می شود. نشانه های بروز و ظهور نقرس در افراد، مختلف است.

اما بیماری نقرس غالبا با تورم و قرمز شدن شست پا و مفاصل مچ یا زانو پدیدار می شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم این بیماری بهتر است هر چه سریعتر با پزشکان بیمارستان ایرانشهر در این زمینه مشورت نمائید.

بیمارستان ایرانشهر دارای مدرن ترین انواع ابزار آلات پزشکی در زمینه بیماری ها یاستخوانی می باشد. از جمله دستگاه های مدرن این بیمارستان می توان به بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان در این بیمارستان اشاره کرد.

بیماری استئوآرتریت:

بیماری استئوآرتریت:
بیماری استئوآرتریت:

استئوآرتریت هم جزو انواع شایع آرتروزهای استخوانی می باشد. بیماران مبتلا به استئوآرتریت از درد و التهاب استخوان به شدت رنج می برند.

در بیماری استئوآرتریت غضروفی که از سایش استخوان ها به هم محافظت می کند، غضروف می شکند و شکستن این غضروف موجب برخورد استخوان های فرد با یکدیگر می شود که این برخورد و سایش استخوان ها، با درد فراوانی همراه است.

پوکی استخوان:

پوکی استخوان:
پوکی استخوان:

اصطلاح پوکی استخوان اصطلاحی عام و رایج می باشد که همه افراد تا حدودی با این بیماری آشنا هستند. پوکی استخوان به سبب تراکم پایین استخوان به وجود می آید.

بیشترین مبتلایان به بیماری های استخوانی افرادی را شامل می شوند که دچار پوکی استخوان شده اند. بحث تراکم استخوانی پایین، بحثی بسیار مهم در سلامت استخوان می باشد. پایین بودن تراکم استخوانی افراد موجب بیماری های مختلفی می شود که از جمله این بیماری ها می توان به پوکی استخوان اشاره کرد.

متاسفانه پوکی استخوان هیچ علامت خاصی ندارد و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، از وجود چنین بیماری استخوانی در بدن خود اطلاعی ندارند تا آنجا که به سبب رخ دادن اتفاقی خاص، با شکستگی در استخوان خود مواجه می شوند و در چنین حالتی، پزشک، بیمار را از وجود چنین مشکلی در بدن آگاه می کند.

انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان

از جمله روش هایی که می توان به سبب آن از پوکی استخوان مطلع شد، انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان می باشد. در این آزمایش، میزان چگالی استخوان بررسی می شود تا تراکم موجود در استخوان به دست بیاید.

اگر میزان تراکم استخوان فرد پایین باشد، این امر نشاندهنده ابتلای فرد به پوکی استخوان می باشد. بهتر است برای آگاهی از سلامت استخوانی خود به پزشکان مجرب در این زمینه مراجعه کرده و اقدام به چکاپ استخوانی خود بکنید.

پزشکان در این گونه موارد با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوانی از وجود پوکی استخوان در افراد مطلع می شوند. در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر دارای مدرن ترین و بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان می باشد

که می توانید با مراجعه به این بیمارستان و استفاده از بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان، از وجود هرگونه مشکل استخوانی در بدن خود آگاه شوید و در صورت نیاز، تحت مداوای پزشکان متخصص این بیمارستان قرار بگیرید.

آکوندروپلازی:

آکوندروپلازی:
آکوندروپلازی:

این بیماری که در زمره انواع بیماری های استخوانی قرار گرفته است، عاملی ژنتیکی دارد. اختلال ژنتیکی موجود در افراد مبتلا به آکوندروپلازی موجب می شود تا غضروف های موجود در بدن که به مرور زمان تبدیل به استخوان می شوند، از عمل خود باز بمانند.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، با مشکلاتی در محدوده استخوان های دراز خود مانند استخوان ران مواجه می شوند. چرا که غضروف کافی در این محل ها برای تبدیل شدن به استخوان وجود ندارد.

استئومالاسی:

استئومالاسی:
استئومالاسی:

این بیماری هم از جمله شایع ترین بیماری های مرتبط  با تراکم استخوانی می باشد. استئومالاسی یا نرمی استخوان به دلیل کاهش مواد معدنی موجود در استخوان صورت می گیرد.

گاهی اوقات نیز ممکن است مواد معدنی کافی در بدن وجود داشته باشد اما استخوان بدن توانایی جذب این مواد را نداشته باشد که در این حالت هم بیمار، مبتلا به نرمی استخوان خواهد شد.

استئومالاسی ممکن است از اوایل کودکی پدیدار شود و یا در سنین بالا فرد را زمینگیر کند. برای آگاهی از ابتلای فرد به این بیماری، توصیه می شود آزمایش سنجش تراکم استخوان روی فرد اعمال شود.

استئوما:

استئوما:
استئوما:

بیماری استئوما به تومورهای استخوانی به وجود آمده روی جمجمه اطلاق می شود. این تومورها ممکن است خوش خیم و یا بد خیم باشند چرا که گاهی ممکن است رشد این تومورها منوط به وجود غضروف باشد اما گاهی اوقات رشد این تومور به صورت مستقل صورت می گیرد.

وجود تومور استئوما معمولا یا در اوایل کودکی ظاهر می شود و یا پس از شصت سالگی افراد و موارد بسیار نادری مشاهده شده است که افرادی در غیر این دو بازه زمانی دچار این بیماری شوند. در صورتی که این بیماری کوچکترین خللی در کارکرد نرمال تجزیه و رشد استخوان داشته باشد، هر چه سریعتر باید حذف شود.

استئو کندریت دیکسان:

استئو کندریت دیکسان:
استئو کندریت دیکسان:

این بیماری استخوانی در بین انواع تومورهای خوش خیم دسته بندی می شود. علت خوش خیم بودن استئو کندریت دیکسان این است که بخشی از این بیماری در گرو رشد غضروف می باشد و جلوگیری از رشد غضروف با استفاده از برخی روش ها ممکن می باشد.

این بیماری گاهی ممکن است بنیه ای ارثی داشته باشد که در صورت عدم اختلال در کارکردهای استخوان و حفظ ظاهر، نیاز به درمان این بیماری وجود ندارد. برای آگاهی از ابتلا به این بیماری می توانید به انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان بپردازید.

بیماری استئونکروز:

بیماری استئونکروز:
بیماری استئونکروز:

بافت های استخوانی هم مانند سایر بافت های بدن نیاز به خون دارند و در صورتی که خون مورد نیاز این بافت ها نتواند خود را به این بافت ها برساند، ممکن است این بافت های استخوانی به اصطلاح پزشکی بمیرند.

منظور از مردن بافت این است که کارکرد بافت ادامه پیدا نمی کند و بافت استخوانی همانند قطعه ای به درد نخور فقط در محل خود قرار می گیرد بدون این که کار خاصی را انجام دهد. در صورتی که این اتفاقات رخ دهد، بیمار به استئونکروز یا نکروز استخوان مبتلا می شود. نرسیدن خون به بافت های مختلف استخوانی علل متنوعی دارد.

گاهی ضربات ناگهانی و سختی به استخوان وارد می شود

گاهی اوقات به دلیل ضربات ناگهانی و سختی که به استخوان وارد می شود، ممکن است جریان خون به استخوان با اختلال مواجه شود. به گونه ای که به مرور زمان میزان رسیدن خون به بافت مورد نظر قطع گردد.

همچنین مصرف برخی از داروها نیز ممکن است موجب تضعیف استخوان و ناکارآمدی بافت استخوانی شود. اصلی ترین نشانه بیماری استئونکروز، درد در محل استخوان می باشد که به مرور زمان بیشتر و بیشتر می شود. به گونه ای که حتی ممکن است تحمل درد ناشی از بیماری استئونکروز برای فرد بیمار میسر نباشد.

موارد ذکر شده جزو انواع مختلف بیماری های استخوانی بود که منشا این بیماری ها اختلال در تراکم استخوانی می باشد. تراکم استخوانی و حفظ آن برابر حفظ سلامتی است و جدی گرفتن سلامت استخوان باید جزو اولویت های افراد برای داشتن زندگی سالم باشد.

بیمارستان ایرانشهر

در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر در سطح کشور به عنوان بهترین بیمارستان برای رفع مشکلات و بیماری های استخوانی شناخته می شود.

این بیمارستان دارای برترین، مدرن ترین و بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان در سطح جهانی می باشد. برای آگاهی از میزان سلامتی استخوان های خود می توانید به این بیمارستان مراجعه کرده و از مشاوره پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهربهره مند شوید.

همچنین در صورت وجود هرگونه مشکل و بیماری استخوانی می توانید با مراجعه به این بیمارستان زیر نظر با تجربه ترین پزشکان کشوری و کادر درمانی مجرب این بیمارستان قرار گیرید.

علل انجام آزمایش تراکم استخوان چه می باشد و چه کسانی باید این آزمایش را انجام دهند؟

علل انجام آزمایش تراکم استخوان چه می باشد و چه کسانی باید این آزمایش را انجام دهند؟
علل انجام آزمایش تراکم استخوان چه می باشد و چه کسانی باید این آزمایش را انجام دهند؟

پیشتر گفته شد که اصلی ترین علت انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، آگاهی از وجود انواع بیماری های مختلف و جزئیات آن ها می باشد.

سنجش تراکم استخوان موجب می شود تا اطلاعاتی مربوط به میزان سفتی و تراکم استخوان و مواد معدنی موجود در داخل استخوان به دست بیاید.

این آزمایش در بیماری های مختلف استخوانی کاربرد دارد اما معمولا در مواردی چون سنجش تراکم استخوان های ستون فقرات و لگن بیشتر کاربرد دارد.

چرا که استخوان های ستون فقرات جزو اصلی ترین مراکز تجمع استخوان می باشد که در سلامتی افراد نیز نقش به سزایی را ایفا می کند.

افرادی که اهمیت ویژه ای برای سلامتی خود قائل هستند، هر چند سال یک بار اقدام به سنجش تراکم استخوان های خود می کنند تا از وضعیت سلامتی استخوان های بدنشان آگاهی یابند و در صورت نیاز، به پزشک مراجعه کنند. اما برخی از افراد اولویت بالاتری برای سنجش استخوان خود دارند.

افرادی که سن آن ها بیش از شصت سال می باشد بهتر است هر سال حداقل یک بار از میزان تراکم استخوان های خود آگاهی یابند.

با افزایش سن، میزان تراکم استخوان هم روز به روز کاهش پیدا می کند

با افزایش سن، میزان تراکم استخوان هم روز به روز کاهش پیدا می کند و به همین دلیل، سنجش تراکم استخوانی بیشتر برای افرادی با سن بالا توصیه می شود.

هر چند که انجام این آزمایش برای افراد میانسال و جوان هم اشکالی ندارد. در این آزمایش که قدرت استخوان اندازه گیری می شود، آگاهی از میزان تراکم و قدرت استخوان موجب خواهد شد تا افرادی با سنین بالا احتیاط بیشتری در هنگام انجام امور خود به کار گیرند و از هرگونه شکستگی استخوان به دور باشند.

در صورتی که از عارض شدن هرگونه بیماری استخوانی برای خود و یا اطرافیانتان هراس دارید، بهتر است با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، بر ترس خود غلبه کنید تا به دور از استرس و دغدغه به زندگی بپردازید.

برای انجام این آزمایش می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید. چرا که این بیمارستان دارای بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان در سطح جهانی می باشد.

همچنین در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید با پزشکان مجرب این بیمارستان مشورت کرده و مشکل خود را با ایشان مطرح نمائید.

مشکل پوکی استخوان بیشتر در زنان رایج می باشد

عده ی دیگری از افراد هم هستند که انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان برای آنان توصیه می شود. مشکل پوکی استخوان بیشتر در زنان رایج می باشد و نسبت ابتلای مردان به پوکی استخوان کمتر از زنان می باشد

و به همین دلیل، سنجش تراکم استخوان برای زنان ضروری تر است تا مردانی که از سلامت جسمی کافی برخوردارند. حتی در مورد افراد مسن هم توصیه می شود که زنان مسن با بازه های زمانی زودتری اقدام به سنجش تراکم استخوان خود بکنند. همچنین افرادی که دچار سابقه شکستگی استخوان هستند، در اولویت انجام این آزمایش قرار دارند.

در صورتی که فردی دچار شکستگی استخوان شده باشد، هر چند که این شکستگی مربوط به سالیان دور و حتی بچگی باشد، بهتر است با توصیه و تجویز پزشک متخصص هر از چند گاهی اقدام به آزمایش سنجش تراکم استخوان خود کرده و نتایج را به پزشکان متخصص در این زمینه نشان دهد.

بعضا مشاهده شده است که افرادی با سابقه شکستگی استخوان، زودتر از سایرین دچار تراکم استخوانی پایین و پوکی استخوان می شوند. در این مورد هم باز اولویت زنان بالاتر از مردان می باشد.

زنانی که دارای سابقه شکستگی استخوان هستند

متخصصان توصیه می کنند زنانی که دارای سابقه شکستگی استخوان هستند، به خصوص اگر این شکستگی در نقاطی مانند مچ دست یا ستون فقرات و لگن بوده است، بهتر است هر چند سال یک بار و پس از شصت سالگی، هر سال آزمایش سنجش تراکم استخوان را برای آگاهی از سلامتی خود و اطمینان از نبود خطری تهدیدآمیز انجام دهند.

برای انجام آزمایش تراکم استخوان و هرگونه آزمایشات مختلف مربوط به سلامت استخوانی می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید. در ادامه قصد داریم با مزایای آزمایش سنجش تراکم استخوان و نحوه آگاهی از اطلاعات این آزمایش آشنا شویم.

انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان چه فوایدی دارد؟

انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان چه فوایدی دارد؟
انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان چه فوایدی دارد؟

آزمایشات مختلفی که با ابزارهای مدرن صورت می پذیرد، هر کدام دارای برخی از عوارض و پیامدهای پس از آزمایش می باشند. اما آزمایش سنجش تراکم استخوان از انواع آزمایش های غیر تهاجمی محسوب می شود.

منظور از غیر تهاجمی بودن این آزمایش این است که با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوانی هیچ مشکل خاصی برای فرد آزمایش دهنده پیش نمی آید و عارضه خاصی بر او عارض نمی شود.

این در حالی است که برخی از آزمایشات مدرن ممکن است به دلیل مضر بودن اشعه های صادر شده، برخی پیامدها را با خود به همراه داشته باشند که پزشکان بازه های زمانی مشخصی را برای انجام این آزمایشات توصیه می کنند

و فردی که قصد انجام آزمایشی دیگر را دارد، برای رسیدن زمان آن باید منتظر تمام شدن بازه زمانی تعریف شده توسط پزشک باشد که مثلا ممکن است بیمار را به مدت شش ماه معطل نموده و منتظر نگه دارد.

فایده ی دیگری که این آزمایش نسبت به سایر آزمایشات دارد

فایده ی دیگری که این آزمایش نسبت به سایر آزمایشات دارد، این است که در انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان نیاز به بی هوشی و تزریق دارویی خاص نمی باشد.

در حالی که در سایر آزمایشات ممکن است گاهی اوقات نیاز به بی هوش شدن بیمار قبل از انجام آزمایش باشد. همچنین پس از انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، هیچ اثر و ردی از اشعه های استفاده شده در آزمایش باقی نخواهد ماند.

بر خلاف سایر آزمایشاتی که با دستگاه های متنوع مثل اشعه ایکس انجام  می شود، در این آزمایشات گاهی ممکن است برخی از این اشعه ها آسیب زا بوده و عوارضی را در پی داشته باشند.

اصلی ترین مزیت آزمایش سنجش تراکم استخوان، آگاهی می باشد

اما اصلی ترین مزیت آزمایش سنجش تراکم استخوان، آگاهی می باشد. آگاهی از مشکلات موجود در استخوان بندی بدن و اطلاع یافتن از میزان تراکم این استخوان ها که ممکن است موجب رفع شدن مشکلی خاص از بیمار و بهبودی او شود.

گاهی اوقات نیز ممکن است انجام آزمایش سنجش تراکم استخوانی این آگاهی را به بیمار ببخشد که در برابر محافظت از سلامت استخوان خود آماده و هوشیار باشد.

برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید و از بهترین دستگاه آزمایش سنجش تراکم استخوان در این بیمارستان بهره مند شوید و در صورت وجود هرگونه مشکل، از نظرات و راهنمایی های پزشکان متخصص این بیمارستان استفاده کنید.

نتیجه آزمایش سنجش تراکم استخوان چه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد و چگونه باید این اطلاعات را تفسیر کرد؟

نتیجه آزمایش سنجش تراکم استخوان چه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد و چگونه باید این اطلاعات را تفسیر کرد؟
نتیجه آزمایش سنجش تراکم استخوان چه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد و چگونه باید این اطلاعات را تفسیر کرد؟

اصلی ترین و مهمترین هدف از انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، آگاهی از میزان تراکم موجود و به اصطلاح میزان سفت بودن استخوان های بدن می باشد. اما در کنار کسب این اطلاعات، برخی از نتایج را نیز می توان از آزمایش سنجش تراکم استخوان استنباط کرد.

حتما در این مورد صفحه مربوط به تفسیر تست سنجش تراکم استخوان را مطالعه نمایید.

دستگاه های مدرن آزمایش سنجش تراکم استخوان دارای ویژگی های مختلفی هستند که علاوه بر سنجش تراکم، به اندازه گیری و سنجش املاح معدنی موجود در استخوان نیز می پردازد.

همچنین برخی از این دستگاه ها درصد نیاز استخوان به مواد مورد نیاز برای رشد و تجزیه استخوان را مشخص می کند.

این دستگاه ها با اندازه گیری میزان ویتامین دی و کلسیم استخوان فرد آزمایش دهنده و نسبت سنجی آن با افراد هم سطح، درصد خاصی را به عنوان نیاز بیمار به کلسیم و ویتامین دی معین می کند.

اما در مورد نتایج سنجش تراکم، دو روش را برای تفسیر آزمایش سنجش تراکم استخوان و آگاهی از اطلاعات می توان در نظر گرفت. روش اول؛ میزان تراکم استخوانی فرد را در مقایسه با افراد هم جنس و بزرگسال نمایش می دهد.

مطالعه علائم پوکی استخوان لگن به شما پیشنهاد می شود.

این روش تفسیر، از میزان رشد استخوان و درصد رشد سالیانه ی استخوان حکایت دارد

این روش تفسیر، از میزان رشد استخوان و درصد رشد سالیانه ی استخوان حکایت دارد که می تواند خطر بروز پوکی استخوان در سال های بعد را هشدار دهد.

روش دیگری که برای تفسیر آزمایش سنجش تراکم استخوان وجود دارد، مقایسه تراکم استخوانی فرد آزمایش دهنده با افراد همسن و هم جنس می باشد.

در این روش، تفسیر برخی از معیارهای سلامتی و وزن و … در افراد هم سن در نظر گرفته شده و با توجه به برخی از معیارها، میزان تراکم استخوان فرد آزمایش دهنده با افراد هم سطح خود مورد بررسی قرار می گیرد.

این نوع از تفسیر می تواند عاملی تعیین کننده برای سنجش این امر باشد که آیا در این سن نیاز هست تا پزشک پروسه درمان خود را شروع کند یا خیر. همچنین در این روش تفسیر، می توان از میزان سلامت فرد نسبت به افراد هم سطح خود در بحث سلامت استخوانی پرداخت.

در انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان و تفسیر این آزمایش به روش دوم باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود

البته در انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان و تفسیر این آزمایش به روش دوم باید عوامل مختلفی چون نژاد، وزن، سن و … در نظر گرفته شود که سازمان بهداشت جهانی برخی از معیارها را با توجه به نژادهای افراد مختلف به عنوان معیار استاندارد تعیین کرده است که پزشک در هنگام بررسی نتیجه آزمایش سنجش تراکم استخوان باید به معیارهای استاندارد جهانی توجه داشته باشد.

در صورت نیاز به آزمایش سنجش تراکم استخوان می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و آزمایش سنجش تراکم استخوان را در این بیمارستان انجام دهید تا هم با جدیدترین دستگاه های روز دنیا نتایجی دقیق به دست بیاورید

و هم از مشورت پزشکان متخصص در زمینه بیماری های مرتبط با استخوان بهره مند شوید و در صورت نیاز به بستری شدن، از خدمات ویژه بیمارستان ایرانشهر برای بیماران خود بهره مند شوید.

بهترین دستگاه های سنجش تراکم استخوان های بدن انسان کدام دستگاه ها می باشند؟

بهترین دستگاه های سنجش تراکم استخوان های بدن انسان کدام دستگاه ها می باشند؟
بهترین دستگاه های سنجش تراکم استخوان های بدن انسان کدام دستگاه ها می باشند؟

در حالت کلی برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، دو روش وجود دارد. روش اول با استفاده از دستگاه و اسکنری مرکزی صورت می گیرد.

منظور از اسکنر مرکزی این است که کل بدن و به خصوص ستون فقرات و لگن توسط این دستگاه مورد ارزیابی قرار می گیرند. در این حالت بیمار روی تخت در حالت درازکش و بدون حرکت قرار می گیرد و سپس دستگاه اسکنر، پرتوهای اشعه ی ایکس را به سمت مرکز هدف گذاری شده از بدن بیمار ارسال می کند.

این روش معمولا برای ارزیابی و سنجش تراکم استخوان های لگن و ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد که احاطه ی کلی بر بدن دارند.

بیمار هیچ نوع درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد

در این روش سنجش که حدود بیست دقیقه به طول خواهد کشید، بیمار هیچ نوع درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد و قبل از آزمایش هم نیازی به مصرف هیچ دارو و ماده ای وجود ندارد و در طول آزمایش، بیمار از هرگونه بی هوشی و اتفاق غیر منتظره به دور خواهد بود.

اما روش دوم که با اسکنرهای محیطی صورت می پذیرد، روشی نسبتا راحت و کوتاه مدت می باشد. همان طور که از نام این اسکنرها پیداست، این دستگاه های اسکن برای آزمایش سنجش تراکم استخوان در محیط خاصی از بدن استفاده می شوند و معمولا در اعضای قابل دسترس بدن مانند انگشتان و مچ دست به کار گرفته می شوند.

استفاده از این دستگاه ها روشی راحتتر و سریع تر برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان به منظور آگاهی از نتیجه ی این آزمایش می باشد.

همچنین تکنیک های مختلفی برای جمع آوری اطلاعات در مورد تراکم سنجی استخوان ها وجود دارد که در بین روش های مختلف، معمولا استفاده از اشعه ی ایکس و منابع انرژی برای ثبت نتایج، روشی به صرفه و راحت می باشد. در ادامه با روش سنجش تراکم استخوان از طریق بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان آشنا می شویم.

روش کار با دستگاه DEXA و ویژگی های این دستگاه:

روش کار دستگاه DEXA بدین صورت است که اشعه ی ایکس از دو منبع در بالای بدن به سوی مقصد تراکم سنجی فرستاده می شود.

بخشی از این اشعه جذب شده و بخشی دیگر از استخوان عبور کرده و از سمت دیگر بدن خارج می شود. مقدار اشعه ی خارج شده از سمت دیگر بدن توسط دستگاه گیرنده اندازه گیری می شود.

هر چقدر که میزان اشعه ی جذب شده توسط استخوان زیاد باشد و میزان اشعه ی دریافتی توسط گیرنده کم باشد، میزان تراکم استخوانی فرد بالا می باشد.

هر چقدر که میزان تراکم بیشتر باشد، این امر موجب خواهد شد تا اشعه ی ارسال شده جذب استخوان شود و از سمت دیگر بدن خارج نشود که در این حالت میزان اشعه ی دریافتی توسط گیرنده کم خواهد بود.

میزان اشعه ی دریافتی توسط گیرنده به کامپیوتر ارسال می شود

پس از اتمام این پروسه، میزان اشعه ی دریافتی توسط گیرنده به کامپیوتر ارسال می شود تا اطلاعات دریافتی مورد تجزیه و تحلیل بر اساس متدهای سنجش تراکم استخوان قرار گیرد.

اما گفته شد که در این آزمایش، از دو منبع برای ارسال اشعه ی ایکس استفاده می شود که علت استفاده از منبع دوم برای ارسال اشعه صرفا اطمینان از نتایج حاصله و دقیق بودن گزارش می باشد که این امر توسط دستگاه DEXA امکانپذیر خواهد بود.

در صورت نیاز به هرگونه تراکم سنجی استخوان، چه برای سنجش مرکزی و چه برای سنجش محیطی، می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

روش های مختلف استفاده از دستگاه DEXA:

استفاده از دستگاه DEXA می تواند با توجه به مخاطب متفاوت باشد. روش اول که روشی مختصر و به صرفه محسوب می شود و در مورد گروه های غیر حساس کاربرد دارد، روش pencil beam می باشد.

در این روش، برای سنجش تراکم استخوان از اشعه ای با دوز پایین و یک گیرنده استفاده می شود چرا که معمولا در این موارد نیاز به بررسی دقیق وجود ندارد و فقط میزان انطباق با معیارهای جهانی مد نظر است که از این طریق می توان به نتایج مورد نیاز دست یافت.

البته در این روش امکان بزرگنمایی وجود ندارد و نسبت به سایر روش های سنجش تراکم استخوان وقت گیر می باشد که این دو علت از جمله موارد نامطلوب این روش می باشد. روش دوم آزمایش سنجش تراکم استخوان با استفاده از دستگاه DEXA روش fan beam می باشد.

در این روش، سرعت اسکن نسبتا بالاتر بوده و گیرنده ی دستگاه هم اشعه ها را در حالت خطی جمع آوری می کند تا محدوده ای مشخص از استخوان ها مورد سنجش تراکم قرار گیرند.

در این روش هم امکان بزرگنمایی تصاویر وجود ندارد

در این روش هم امکان بزرگنمایی تصاویر وجود ندارد و آزمایش سنجش تراکم استخوان های گروه های حساس با استفاده از روش fan beam ممکن نیست. اما روش سوم که از دو حالت قبلی بهتر و دقیق تر عمل می کند، روش سنجش digital flash beam است.

این سنجش در کمتر از دو ثانیه صورت می گیرد و برای گیرنده نیز دو منبع انرژی برای ارسال و دریافت تعریف می شود تا نتایج به دست آمده دقیق و مطابق با واقع باشند. این روش را می توان به عنوان سریعترین روش برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان در اسکنرهای محیطی دانست.

بیمارستان ایرانشهر دارای تمامی دستگاه های اسکن مرکزی و محیطی برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان می باشد که این دستگاه ها در سطح جهانی پذیرفته شده اند.

در صورت نیاز به انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان، می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و از نظرات تخصصی پزشکان مجرب این بیمارستان بهره مند شوید.

جمع بندی

به انتهای مقاله بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان رسیدیم.

سلامت استخوان جزو مهمترین ارکان برای داشتن یک زندگی به دور از دغدغه می باشد. متاسفانه آن گونه که باید، سلامت استخوان در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرد.

همچنین چک کردن دوره ای سلامت استخوان ها امری است که توجه زیادی به آن نمی شود و به همین دلیل شاهد پیشرفت بیماری های استخوانی و به خصوص پوکی استخوان حتی در بین اقشار جوان جامعه هستیم.

چکاپ دوره ای سلامت استخوان را جدی بگیرید

توصیه می شود که افراد مسن بالای شصت سال و به خصوص خانم ها، بحث چکاپ دوره ای سلامت استخوان را جدی بگیرند. چرا که آزمایش سنجش تراکم استخوان می تواند انسان را از برخی بیماری هایی که ممکن است در آینده به آن ها مبتلا شود، آگاه سازد و در این حالت می توان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد و اقدامات لازم را به جای آورد.

در حال حاضر دستگاه های جدید با انواع متدهای سنجش تراکم استخوان وارد بازار شده اند. شما هم با توجه به نیاز خود می توانید از این دستگاه ها برای انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان استفاده کنید.

در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر دارای جدیدترین ابزار و دستگاه ها برای آزمایش سنجش تراکم استخوان می باشد. با مراجعه به این بیمارستان می توانید از میزان سلامتی استخوان های خود آگاهی یابید و در صورت نیاز از نظرات پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر بهره مند شوید.

سوالات متداول

دلایلی پوکی استخوان چیست؟

  • نژاد
  • جنسیت
  • سن
  • وزن
  • تغذیه
  • داروها
  • ورزش و تحرک

سنجش تراکم استخوان بیشتر در چه نواحی انجام می شود؟

  • ناحیه کمر
  • ناحیه لگن
  • ناحیه دست که در موارد خاصی انجام می شود.

منبع:

b2n.ir

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید