لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران

Table of Contents

در این مقاله موضوع مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران را مورد ارزیابی قرار می دهیم. همراه ما باشید.

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران بسیار زیاد هستند و هرکدام شرایط خاصی از نظر تعرفه و … دارا می باشند. برای انجام این تست با توجه به اهمیت نتایج آن در اقدام به موقع برای درمان مشکلات، بهتر است بهترین مرکز سنجش تراکم‌ استخوان انتخاب شود.

در این مقاله ابتدا در مورد سنجش تراکم استخوان و دلایل انجام آن صحبت خواهیم کرد، سپس به معرفی انواع مراکزی که این آزمایش در آن ها انجام می شود خواهیم پرداخت.

آشنایی با بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

ویدئو مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران

در صورتی که نیاز به انجام این تست دارید و برای انتخاب بهترین مرکز از میان مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران مردد می باشید، ما بیمارستان ایرانشهر را توضیه می کنیم. در ادامه، با این مقاله همراه باشید تا بهترین مرکز انجام این آزمایش را به شما معرفی کنیم.

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کجاست؟

  1. مرکز سنجش تراکم استخوان آکادمی
  2. مرکز سنجش تراکم استخوان پایتخت
  3. مرکز سنجش تراکم استخوان گاما اسکن
  4. مرکز سنجش تراکم استخوان ولیعصر
  5. مرکز سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:

رایج ترین مشکلات استخوانی چه مواردی هستند؟

علت بروز مشکلات استخوانی چیست؟

برای درمان مشکلات استخوان، چه روش هایی وجود دارد؟

سنجش تراکم استخوان چیست؟

سنجش تراکم استخوان با چه دستگاه هایی انجام می شود؟

کاربرد سنجش تراکم استخوان چیست؟

چه افرادی در اولویت انجام سنجش تراکم استخوان می باشند؟

نتایج سنجش تراکم استخوان به چه صورت تفسیر می شوند؟

علائم مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان چیست؟

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کدامند؟

در انتخاب بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان، چه مسائلی باید در نظر گرفته شود؟

مزایای انجام سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر چیست؟

چه نکاتی در انجام سنجش تراکم استخوان حائز اهمیت هستند؟

پیش از انجام تست سنجش تراکم استخوان، چه اقداماتی باید انجام شود؟

چه زمان نیاز به انجام مجدد تست سنجش تراکم استخوان است؟

 

رایج ترین مشکلات استخوانی چه مواردی هستند؟

رایج ترین مشکلات استخوانی چه مواردی هستند؟
رایج ترین مشکلات استخوانی چه مواردی هستند؟

یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بافت ها در بدن، بافت استخوانی است. این بافت از 206 قسمت تشکیل شده و برخلاف تصور عموم که استخوان را بافتی مرده بدون فعل و انفعال تصور می کنند، این بافت دارای سلول های زنده است و تا سنی مشخص دائما در حال جایگزینی سلول های جدید با سلول های مرده و قدیمی است.

سلول های استخوان در اصطلاح توده استخوانی نامیده می شوند. گاهی اوقات به دلایل مختلف، نوسازی سلول ها در توده استخوانی متوقف می شود که این مسئله زمینه ساز بروز مشکلات زیر می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیدن کنید.

پوکی استخوان

شناخته شده ترین عارضه استخوانی، پوکی استخوان است. این عارضه باعث بروز مشکلاتی مانند شکستگی استخوان ها، ضعف، مشکلات حرکتی و … می شود. این بیماری در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود اما امکان بروز آن حتی در نوجوانان نیز وجود دارد.

عفونت استخوانی

دیگر عارضه استخوانی که باعث پوکی و ضعف استخوان ها می شود، عفونت استخوان است. عفونت استخوان یک بیماری نادر است اما در صورت بروز در استخوان، خیلی زود گسترش پیدا کرده و قسمت های مختلف بدن را در بر می گیرد.

همچنین درمان این عارضه استخوانی از سایر مشکلات این بافت سخت تر است و در مواردی، پزشک ناچار به برداشتن استخوان از طریق جراحی برای قطع روند گسترش می شود. عفونت استخوانی نیز مانند سایر بیماری های استخوان، تراکم این توده را کاهش می دهد.

نکروز

نکروز دیگر بیماری استخوان است که به دلیل اختلال جریان خون در استخوان ها و مرگ سلول های این توده رخ می دهد. نکروز، استخوان ها را به شدت ضعیف می کند و در دراز مدت حتی مانع حرکت فرد می شود. شکستگی استخوان ها به خصوص لگن از شایع ترین عوارض نکروز است.

تومورهای استخوان

سرطان استخوانی و بروز تومور در استخوان ها از دیگر مشکلاتی است که در این بافت رخ می دهد. تومور استخوانی خیلی زود رشد کرده و سلول های آن در تمام بدن پخش می شوند. این عارضه موجب تغییر شکل و ضعیف شدن استخوان می شود.

استئوآرتریت

استئوآرتریت یکی از شایع ترین مشکلات استخوانی است. این عارضه به علت از بین رفتن غضروف های بین استخوان ها رخ می دهد. زمانی که غضروف بین استخوانی از بین می رود، استخوان ها مستقیما به هم برخورد کرده، ساییده شده و به مرور شکسته می شوند.

نقرس

نقرس از دیگر عوارضی است که محل بروز آن استخوان هاست. این عارضه التهابی است و باعث درد شدید استخوان ها می شود. رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد چربی از جمله دلایل بروز نقرس است.

تمام عوارض گفته شده، بافت یک دست توده استخوان را متخلخل و پوک می کند که مشکلات زیادی برای فرد به همراه دارد. برای تشخیص و درمان هر کدام از این مشکلات، تست سنجش تراکم استخوان اولین راه درمان است. این تست در بیمارستان ایرانشهر به وسیله بهترین دستگاه ها انجام می شود.

علت بروز مشکلات استخوانی چیست؟

علت بروز مشکلات استخوانی چیست؟
علت بروز مشکلات استخوانی چیست؟

مشکلات و عوارض استخوانی به دلایل مختلفی بروز می کنند. اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به این عوارض، بیماری های مختلف و مصرف داروهای خاص، حوادث، صدمات و … از جمله دلایل بروز آسیب های استخوانی می باشند. به منظور پیشگیری از هرگونه آسیب استخوانی، آشنایی با علت بروز این مشکلات کمک زیادی می کند.

چاقی و اضافه وزن

چاقی عامل بیماری های زیادی است و مشکلات استخوانی یکی از آن هاست. استخوان بندی هر فرد توان تحمل وزن مشخصی را دارد.

زمانی که فرد دچار اضافه وزن می شود، فشار به استخوان ها افزایش پیدا کرده و این فشار به مرور باعث از بین رفتن غضروف، سایش استخوان ها، شکستگی آن ها و … می شود.

تغذیه نامناسب

دیگر علت بروز مشکلات استخوانی تغذیه است. از قدیم شنیده ایم که مصرف قند و شکر باعث پوکی استخوان شده و مصرف لبنیات به علت وجود کلسیم، باعث استحکام آن ها می شود.

افرادی که در رژیم غذایی آن ها، مواد ناسالم و فاقد ویتامین ها و املاح معدنی بیشتر استفاده می شود، احتمال بروز مشکلات استخوانی در آن ها بالاتر است.

زمینه ارثی

زمینه ارثی دیگر علت بروز مشکلات استخوانی است. تحقیقات نشان داده که افراد با سابقه شکستگی لگن و استخوان در خانواده مادری، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این مشکل می باشند. زمینه ارثی به خصوص در ابتلا به پوکی استخوان بسیار تاثیرگذار است.

برخی بیماری ها

برخی بیماری ها مانند مشکلات تیروئید، سلیاک و دیابت، به خصوص دیابت نوع یک نیز در ابتلا به مشکلات استخوانی تاثیر دارند.

سبک زندگی

در نهایت عامل دیگری که موجب بروز مشکلات در استخوان ها می شود، سبک زندگی بیمار است. افرادی که تحرک کمی داشته یا سیگار و قلیان مصرف می کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان می باشند.

در صورتی که هر کدام از موارد گفته شده در سبک زندگی فرد وجود داشته باشد، برای اطلاع از وضعیت استخوان ها و اطمینان از تراکم بافت آن ها باید هرچند وقت یک بار آزمایشات و بررسی تراکم استخوان را انجام دهند. یکی از مراکز خوب برای انجام این تست، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

برای درمان مشکلات استخوان چه روش هایی وجود دارد؟

برای درمان مشکلات استخوان چه روش هایی وجود دارد؟
برای درمان مشکلات استخوان چه روش هایی وجود دارد؟

برخی از مشکلات و بیماری ها قابل تحمل هستند. این مشکلات، علائم ظاهری چندانی ندارند و تنها خطر آن گسترش در بدن است یا علائم آن دیر بروز می کنند. مشکلات استخوانی اما از جمله بیماری هایی هستند که با درد شدید همراه می باشند.

به همین دلیل در صورت ابتلا به هر کدام از انواع آن نیاز است که روند درمانی فورا آغاز شود. در اولین قدم برای درمان با استفاده از سنجش تراکم استخوان، وضعیت بافت داخلی استخوان بررسی می شود و بعد از بررسی نتایج آن، درمان آغاز می شود.

دارو درمانی

دارو درمانی یکی از روش های درمانی برای مشکلات استخوانی است. در این روش، پزشک با استفاده از برخی داروهای خاص روند پوکی و ضعف استخوانی را به تعویق انداخته یا با استفاده از داروهای مسکن، درد و مشکلات بیمار را موقتا تسکین می دهد.

دارو درمانی معمولا در مشکلات خفیف استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. در مشکلات و عوارض جدی، استفاده از داروها تنها تسکینی برای افزایش قدرت تحمل درد است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی دیگر درمانی است که برای مشکلات استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. در آسیب هایی که ناشی از حوادث و ضربه دیدن استخوان می باشند یا در شکستگی استخوان ها، فیزیوتراپی به بهبودی سریع تر بیمار کمک می کند.

در تمرینات فیزیوتراپی، پزشک به بیمار آموزش می دهد که چگونه فشار بدن را از استخوان آسیب دیده به سایر استخوان های سالم منتقل کند. فیزیوتراپی با حرکات ورزشی، تمرینات استقامتی و استفاده از برخی دستگاه های خاص مانند دستگاه های پرتوزا انجام می شود.

رژیم غذایی

دیگر درمانی که پزشکان برای حل مشکلات استخوانی از آن استفاده می کنند، تغییر رژیم غذایی است. این درمان معمولا در بیمارانی که سنین پایین تری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

به منظور بالا بردن توان استخوانی و افزایش تراکم استخوان ها با قرار دادن غذاهای حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین هایی که به استحکام استخوان ها کمک می کنند، از بروز مشکلات استخوانی جلوگیری کرده و به درمان عارضه های جزئی کمک می کنند.

جراحی

در نهایت، در صورتی که بیماری های استخوان به وسیله روش های گفته شده درمان نشوند، پزشک ناچار به جراحی خواهد بود.

جراحی استخوان به صورت حذف استخوان یا قرار دادن پروتز برای افزایش توان استخوان انجام می شود. جراحی آخرین روش درمان است و تنها در عارضه های بسیار جدی مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که گفته شد، برای آغاز درمان مشکلات استخوانی ابتدا باید وضعیت بافت استخوانی را به طور دقیق مشخص کرد. یکی از بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

سنجش تراکم استخوان چیست؟

سنجش تراکم استخوان چیست؟
سنجش تراکم استخوان چیست؟

همان طور که در بخش قبل گفته شد، اولین قدم درمان بیماری های استخوانی، تشخیص شدت مشکل است و به منظور انجام این کار، از روش های مختلف استفاده می شود که یکی از آن ها سنجش تراکم استخوان است که در ادامه معرفی خواهد شد.

اهمیت استحکام استخوان ها

اهمیت استحکام استخوان ها
اهمیت استحکام استخوان ها

چارچوب بدن انسان از استخوان ها تشکیل شده است. استخوان ها نقش اساسی در انجام تمام فعالیت های بدن دارند. راه رفتن، نشست و برخاست و سایر فعالیت های روزمره به سلامت استخوان ها بستگی دارند.

همچنین استخوان ها برای بسیاری از اندام ها نقش محافظتی دارند. شکل و اندازه استخوان ها در هر قسمت بدن متفاوت است اما تمام استخوان های بدن از یک بافت یکسان تشکیل شده اند.

این بافت، فشرده و محکم است و سلول های آن همواره در حال تازه سازی می باشند. با افزایش سن یا به علت بیماری های مختلف، روند تازه سازی استخوان ها کندتر می شود که باعث بروز مشکلات مختلف می شود.

برای درمان این مشکلات، ابتدا باید وضعیت بافت داخلی استخوان به طور دقیق مشخص شود که این کار با استفاده از سنجش تراکم استخوان امکانپذیر است.

سنجش تراکم استخوان

سنجش تراکم استخوان
سنجش تراکم استخوان

برای بررسی وضعیت بافت داخلی استخوان ها، آزمایشی به نام سنجش تراکم استخوان انجام می شود. این آزمایش با تاباندن پرتوهای اشعه ایکس و عکسبرداری از استخوان ها، وضعیت بافت داخلی آن ها را مشخص می کند.

در زمان تاباندن این پرتوها، دو اتفاق خواهد افتاد. بخشی از پرتوها جذب استخوان شده و بخشی دیگر از استخوان عبور می کنند.

عبور پرتو از استخوان از منافذ و نواحی متخلخل آن اتفاق می افتد که همین تخلخل، وضعیت استخوان از نظر پوکی را مشخص می کند. هرچقدر تعداد پرتوهای عبور کرده از استخوان بیشتر باشد، تراکم بافت استخوانی کمتر است.

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران بسیار زیاد هستند. به عنوان یکی از بهترین مراکز برای انجام این تست می توان بیمارستان ایرانشهر را نام برد.

سنجش تراکم استخوان با چه دستگاه هایی انجام می شود؟

سنجش تراکم استخوان با چه دستگاه هایی انجام می شود؟
سنجش تراکم استخوان با چه دستگاه هایی انجام می شود؟

همان طور که گفته شد، سنجش تراکم استخوان با تاباندن اشعه های ایکس به استخوان انجام می شود. این کار نیاز به دستگاه های مخصوص دارد و دو دستگاه پرکاربرد برای انجام این کار اسکنرهای محیطی و مرکزی می باشند.

هرکدام از این اسکنرها برای محدوده خاصی از بدن مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به طور جزئی به معرفی هریک خواهیم پرداخت.

اسکنر محیطی

دستگاه اسکنر محیطی به گونه ای است که برای بررسی وضعیت سنجش تراکم استخوان در استخوان های محیطی و اطراف بدن مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال بررسی و سنجش تراکم استخوان در دست ها، پا، اطراف سر و گردن و … از طریق اسکنر محیطی انجام می شود.

از ویژگی های این دستگاه می توان به کوچک و قابل حمل بودن آن اشاره کرد. بنابراین برای توضیح بهتر عملکرد آن می توان گفت که این دستگاه برای بخش هایی از بدن که استخوان های کوچک تری دارند، از آن استفاده می شود.

اسکنر مرکزی

اسکنر مرکزی دیگر دستگاهی است که برای سنجش تراکم استخوان از آن استفاده می شود. همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، با استفاده از آن می توان بخش های مرکزی بدن را مورد بررسی قرار داد.

ویژگی های این دستگاه از نظر عملکردی مشابه با اسکنر محیطی است اما در اندازه بزرگ تر و در دقت تصویربرداری و مدت زمان استفاده، هر دو دستگاه شرایط کاملا مشابه دارند.

برای استفاده از این دستگاه، بیمار باید به پشت روی تخت مخصوص دراز کشیده تا در برابر اشعه های دستگاه قرار گیرد. بررسی سنجش تراکم استخوان به وسیله این دستگاه چه در نوع مرکزی و چه در نوع محیطی، چیزی حدود 10 تا 20 دقیقه زمان می برد و برای انجام آن نیاز به آمادگی به خصوصی نیست مگر در بیمارانی که شرایط خاصی داشته و پزشک نوع مراقبت را برای آن ها مشخص می کند.

نحوه انجام تست

برای بررسی وضعیت استخوان ها در این تست، بیشتر استخوان های مچ دست، لگن و ستون فقرات مورد برسی قرار می گیرند و سایر استخوان های بدن تنها در صورتی که فرد در آن بخش دچار آسیب دیدگی شده باشد، بررسی می شوند.

در صورتی که  در نتایج این تست هرگونه ناهنجاری مشاهده شود، پزشک فورا درمان را آغاز می کند. برای انجام تست نباید هیچ شیء فلزی همراه بیمار باشد.

در مدت تاباندن پرتوها بیمار باید به طور ثابت روی تخت خوابیده باشد و از هرگونه حرکت جلوگیری کند. سپس تکنیسین موقعیت اشعه را در قسمت های مورد نظر برای انجام تست تنظیم کرده و تصویربرداری از استخوان ها را انجام می دهد.

برای انجام تست سنجش تراکم استخوان، بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز از نظر کیفیت و قدمت دستگاه هاست.

کاربرد سنجش تراکم استخوان چیست؟

کاربرد سنجش تراکم استخوان چیست؟
کاربرد سنجش تراکم استخوان چیست؟

روند تازه سازی سلول های بافت استخوانی با افزایش سن کندتر می شود تا زمانی که تقریبا متوقف شود. این اتفاق سن مشخصی نداشته و در برخی بیماران زودتر و در برخی دیرتر رخ می دهد.

بیمارانی که به موقع متوجه پوکی استخوان می شوند، می توانند از روش های مختلف مانند دارو درمانی از تحلیل استخوان ها جلوگیری کرده و مانع بروز مشکلات جدی تر شوند.

جلوگیری از آسیب ها

انجام منظم سنجش تراکم استخوان از آسیب های بیشتر به استخوان ها جلوگیری می کند. زمانی که در نتایج این آزمایش پوکی و ضعف استخوان ها تشخیص داده شود، بیمار می تواند برای جلوگیری از صدمات استخوانی شروع به مراقبت از این بافت کند.

دقت در حرکت و انجام فعالیت ها، جلوگیری از بروز حوادثی مانند تصادف و … می توانند از آسیب های شدید استخوانی جلوگیری کنند.

اقدامات درمانی به موقع

دیگر مزیت سنجش تراکم استخوان، انجام به موقع اقدامات درمانی است. برخی از داروها مانند کلسیم یا مکمل های تقویت غضروف و استخوان ها به استحکام بیشتر کمک کرده و مانع آسیب دیدگی استخوان می شوند. در صورت مشاهده فضای خالی بین استخوان ها در نتایج تست، باید فورا مصرف این داروها را آغاز کرد.

صرفه جویی در هزینه با درمان ساده تر

طبیعتا درمان های دارویی، ساده تر و کم هزینه تر از درمان به وسیله جراحی یا دستگاه های مختلف هستند. بنابراین انجام سنجش تراکم استخوان به موقع و در بازه های زمانی مشخص کمک می کند که تا حد امکان درمان های پر هزینه و تهاجمی تر را به تعویق انداخت.

افزایش طول عمر استخوان

نهایتا استخوانی که با بررسی دوره ای و روش های کمکی استحکام آن حفظ می شود، طول عمر بیشتری دارد و نیاز کمتری به جایگزینی آن با پروتز می باشد.

بیمارستان ایرانشهر، با برخورداری از به روزترین دستگاه ها را می توان به عنوان یکی از بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران و ایران معرفی کرد.

چه افرادی در اولویت انجام سنجش تراکم استخوان می باشند؟

چه افرادی در اولویت انجام سنجش تراکم استخوان می باشند؟
چه افرادی در اولویت انجام سنجش تراکم استخوان می باشند؟

بعد از عبور از سنین جوانی و ورود به 40 سالگی، انجام سنجش تراکم استخوان به تمام افراد توصیه می شود. در صورتی که  در تست های اولیه مشکل خاصی مشاهده نشود، می توان این آزمایش را هر 10 سال یک بار انجام داد

اما با مشاهده اولین علائم باید فاصله تست مجدد را کمتر کرد تا از آسیب ناگهانی به استخوان جلوگیری شود. با این حال انجام سنجش تراکم استخوان برای برخی از افراد اولویت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

اولویت انجام سنجش تراکم استخوان

اولویت انجام سنجش تراکم استخوان
اولویت انجام سنجش تراکم استخوان

انجام سنجش تراکم استخوان در زنان بیشتر از 65 سال و در مردان بالاتر از 70 سال الزامی است. بهترین بازه زمانی برای انجام این آزمایش هر 5 سال یک بار است اما در صورت آمادگی جسمانی خوب و وضعیت مناسب استخوانی، می توان تا هر 10 سال یک بار نیز انجام آن را به تعویق انداخت.

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج در زنان است که در سنین یائسگی احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود. بنابراین زنانی که در این دوران قرار دارند نیز حداقل به یک بار انجام سنجش تراکم استخوان برای اطمینان از روند استخوان سازی در بدن احتیاج دارند.

افرادی که سابقه پوکی استخوان در خانواده آن ها وجود دارد و بیمارانی که در گذشته دچار صدمه یا آسیبی شده اند که موجب ضعف استخوان های آن شده است، نیاز بیشتری به انجام سنجش تراکم استخوان دارند.

یکی از بهترین مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران، بیمارستان ایرانشهر است. کادر مجرب پزشکان این بیمارستان آماده خدمت رسانی به بیماران با مشکلات استخوانی می باشند.

نتایج سنجش تراکم استخوان به چه صورت تفسیر می شوند؟

نتایج سنجش تراکم استخوان به چه صورت تفسیر می شوند؟
نتایج سنجش تراکم استخوان به چه صورت تفسیر می شوند؟

نتایج این تست در دو نمره Z و T، بررسی می شود. در هر کدام از این دو نمره، وضعیت استخوان های فرد نسبت به گروهی با شرایط خاص سنجیده شده و سپس به نسبت تفاوت با گروه معیار، درصد آسیب بافت استخوانی مشخص می شود.

نمره T

در این نمره بعد از انجام آزمایش، نتایج به دست آمده نسبت به شخصی بزرگسال، هم جنسیت با بیمار و با بهترین وضعیت استخوان و حداکثر ظرفیت از نظر تراکم توده داخلی استخوان ها سنجیده می شود.

در صورتی که نمرات این سنجش نزدیک به وضعیت معیار باشد، فرد از نظر پوکی استخوان شرایط سالم یا نسبتا خوبی دارد و هرچقدر این نمرات دورتر و بالاتر باشد، درصد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود. در افرادی که ابتلا به پوکی استخوان در آن ها تایید می شود، نیاز است که اقدامات درمانی فورا آغاز شوند.

نمره Z

در بررسی نمره Z، بیمار نسبت به فردی هم جنس، هم سن و با شرایط مشابه بررسی می شود. در چنین شرایطی با توجه به احتمال آسیب در نمونه معیار، احتمال آسیب دیدگی فرد نیز سنجیده شده و نوع درمان ها یا سرعت درمان به این وسیله مشخص می شود.

بررسی به موقع و صحیح نتایج سنجش تراکم استخوان تاثیر زیادی در بهبودی بیمار و جلوگیری از شدت گیری مشکلات دارد. یکی از بهترین مراکز برای انجام این تست در بیمارستان ایرانشهر قرار دارد.

علائم مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان چیست؟

علائم مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان چیست؟
علائم مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان چیست؟

بیشتر مشکلات استخوانی علائم یکسانی دارند اما متاسفانه این علائم زمانی بروز می کنند که فرد به مرحله حاد بیماری رسیده باشد.

به عبارت دیگر به جز مشکلاتی که از صدمات ناگهانی مانند تصادف به وجود می آیند، سایر مشکلات استخوانی تا زمانی که بیماری به مراحل نرسیده باشد، علامتی از خود نشان نمی دهند.

با این حال برخی از شایع ترین علائم آسیب های استخوانی که با ضعف، پوکی و انحلال استخوان ها همراه هستند، به شرح زیر می باشند.

علائم شایع مشکلات استخوانی

علائم شایع مشکلات استخوانی
علائم شایع مشکلات استخوانی

درد در ناحیه آسیب دیده، رایج ترین علامت بروز هر مشکلی است. درد در بیشتر مشکلات استخوانی ابتدا در کمر بروز کرده و سپس به سایر قسمت های بدن کشیده می شود.

مشکلاتی مانند پوکی استخوان یا ساییدگی مفاصل مانند آرتروز به مرور زمان باعث کوتاهی قد تا چند سانت می شوند. زمانی که توده داخلی استخوان ها دچار آسیب شده و منافذ آن بیشتر شوند، استخوان ها با کوچک ترین ضربه دچار شکستگی می شوند.

خمیدگی قامت، ناشی از انحلال مهره های کمر، دیگر علامت مشکلات استخوانی است. خستگی و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره یکی دیگر از علائم مشکلاتی مانند پوکی استخوان می باشند.

زمانی که استخوان ها ضعیف می شوند، تمام بخش های بدن دچار آسیب می شوند. بیماری لثه ها و ضعیف شدن آن ها، شکستگی دندان ها و شل شدن به خصوص در دندان های پر کرده، شکنندگی ناخن ها و ناتوانی در بلند کردن و جابجایی وسایل از جمله علائمی هستند که در مراحل مختلف آسیب استخوانی مانند پوکی استخوان بروز می کنند.

برای انجام تست سنجش تراکم، نیاز است که ابتدا بهترین مرکز را از میان مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران انتخاب کرد. یکی از بهترین مراکز برای انجام این تست، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کدامند؟

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کدامند؟
مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران کدامند؟

مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران بسیار زیاد هستند و برای انجام این تست بسته به موقعیت مکانی و شرایط مرکز، می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. در تمام این مراکز، سنجش استخوان با استفاده از دستگاه های خوب و با کیفیت و به طور دقیق انجام می شود.

مرکز سنجش تراکم استخوان آکادمی

این مرکز در سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرد و به طور تخصصی در زمینه سنجش تراکم استخوان به فعالیت پرداخت. از ویژگی های این مرکز می توان به بهداشت، زمان انتظار کم به علت نوبت های از پیش تعیین شده و استفاده از  دستگاه های خوب اشاره کرد.

مرکز سنجش تراکم استخوان پایتخت

مرکز پایتخت دیگر مرکزی است که برای سنجش تراکم استخوان می توان به آن مراجعه کرد. این مرکز در بلوار میرداماد واقع شده است و از سال 1381 در زمینه بررسی مشکلات استخوانی شروع به فعالیت کرده است. سونوگرافی، رادیولوژی و … از دیگر خدمات این مرکز می باشند.

مرکز سنجش تراکم استخوان گاما اسکن

یکی دیگر از مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران، مرکز گاما اسکن می باشد که می توان آن را جزو اولین مراکز خصوصی در این زمینه معرفی کرد. ویژگی این مرکز طرف قرارداد بودن با بیشتر بیمه های رایج مانند بیمه های بانکی و بیمه های خصوصی است. این مرکز در خیابان طالقانی از ساعت 9 صبح تا 7 شب به بیماران خدمت رسانی می کند.

مرکز سنجش تراکم استخوان ولیعصر

مرکز ولیعصر یکی دیگر از مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران می باشد. این مرکز دارای دستگاه هایی پیشرفته و کادری مجرب است که به طور تخصصی از ساعت 3 تا 7 بعدازظهر به ارائه خدمات بیماران مشغول می باشد.

مرکز سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر

در نهایت آخرین و معتبرترین مرکزی که برای سنجش تراکم استخوان در تهران می توان به آن مراجعه کرد، بیمارستان ایرانشهر می باشد. این بیمارستان علاوه بر برخورداری از دستگاه های کاملا پیشرفته، در زمینه درمان مشکلات استخوانی نیز به بیماران خدمت رسانی می کند.

کادری مجرب از پزشکان در زمینه مشکلات ارتوپدی و استخوانی در این بیمارستان فعالیت می کنند که بعد از دریافت نتایج تست، با مراجعه به آن ها می توان اقدامات درمانی را از همان زمان آغاز کرد.

در انتخاب بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان، چه مسائلی باید در نظر گرفته شود؟

در انتخاب بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان، چه مسائلی باید در نظر گرفته شود؟
در انتخاب بهترین مرکز سنجش تراکم استخوان، چه مسائلی باید در نظر گرفته شود؟

در بخش قبل برخی از مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران معرفی شدند. با توجه به تعداد بالای این مراکز در سطح شه،ر قطعا انتخاب یکی از آن ها کار ساده ای نیست. در این بخش برخی از مهم ترین معیارها برای انتخاب یک مرکز خوب معرفی شده اند تا با در نظر گرفتن آن ها، انتخاب ساده تر شود.

دستگاه های موجود در مرکز

اولین مورد تاثیرگذار در انتخاب مرکز سنجش تراکم استخوان، دستگاه هایی است که به منظور انجام این تست در مرکز موجود بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه ها باید به روز، پیشرفته و از آخرین مدل های موجود در بازار باشند. همچنین با توجه به این که دقت دستگاه های الکترونیکی هرچند سال یک بار کاهش پیدا می کند، باید در مورد آخرین به روزرسانی و ریکاوری دستگاه ها پرس و جو کرد.

بیمه های طرف قرارداد

بیمه های طرف قرارداد مرکز نیز از مسائل مهم در انتخاب می باشند. برخی مراکز تنها بیمه های دولتی مانند بانک ها را تحت پوشش قرار می دهند و برخی دیگر تمام بیمه های رایج و مورد استفاده در کشور را طرف قرارداد خود دارند.

با توجه به این که بخش زیادی از هزینه های انجام تست توسط بیمه پرداخت می شود، بهتر است پیش از مراجعه به مرکز، مطمئن شد که بیمه شما خدمات مرکز را تحت پوشش قرار می گیرد.

کادر مرکز

کادر فعال در مرکز نیز اهمیت زیادی در انتخاب آن دارند. در بعضی مراکز، کادر انجام آزمایش از پرستاران یا پزشکان عمومی تشکیل شده اند.

در چنین مراکزی صرفا انجام آزمایش و ارائه نتایج آن انجام می شود و برای اقدامات دیگر مانند بررسی نتایج و اطلاع از نحوه درمان، باید نتایج را نزد پزشک دیگری برد اما در مراکزی مانند بیمارستان ایرانشهر، علاوه بر انجام تست و پاسخگویی، پزشکانی برای بررسی وضعیت بیمار و شروع درمان بلافاصله بعد از بررسی نتایج حضور دارند.

بهداشت و تمیزی

در نهایت بهداشت مرکز، به خصوص در شرایط فعلی و کرونا تاثیر زیادی در انتخاب آن دارد. بعضی از مراکز تنها به ضد عفونی کردن مرکز اکتفا می کنند

اما در برخی دیگر، علاوه بر ضد عفونی، بسیاری از جزئیات محل آزمایش مانند ملحفه تخت و … به طور یک بار مصرف و برای هر بیمار اختصاصی می باشند که این مسئله در بهداشت محیط اهمیت زیادی دارد.

تمام موارد ذکرشده، از پارامترهای موجود در بیمارستان ایرانشهر می باشد.

مزایای انجام سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر چیست؟

مزایای انجام سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر چیست؟
مزایای انجام سنجش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از بهترین مراکز برای انجام تست سنجش تراکم استخوان، بیمارستان ایرانشهر است. این بیمارستان دارای بخشی اختصاصی مربوط به استخوان و مشکلات آن است که کادری حرفه ای و مجرب در آن مشغول به خدمت رسانی به بیماران می باشند. مراجعه به این مرکز و انجام تست در آن مزایای زیادی دارد.

حضور پزشک

یکی از مزایای انجام تست در بیمارستان ایرانشهر، حضور پزشکان متخصص ارتوپدی و استخوان است. حضور این پزشکان باعث می شود که هر زمان بیمار در حین انجام تست دچار مشکل خاصی شد، اقدام لازم به موقع انجام شود.

همچنین در صورتی که در نتایج آزمایش مشکل خاصی مشاهده شود، بررسی همان زمان توسط پزشک انجام شده تا درمان در زودترین زمان ممکن آغاز شود.

آماده سازی فوری نتایج

آماده سازی فوری نتایج، دیگر مزیت مراجعه به بیمارستان ایرانشهر می باشد. نتایج آزمایش تراکم استخوان در بیمارستان ایرانشهر به طور فوری آماده سازی شده و در صورت لزوم، مستقیماً برای پزشک ارسال می شود.

این ویژگی باعث می شود که بیماران نیازمند آزمایش فوری برای عمل جراحی، دغدغه‌ای برای انجام آزمایش در مرکز دیگر و رساندن نتایج به پزشک جراح نداشته باشند.

هزینه مناسب

با توجه به این که آزمایشگاه و کلینیک درمانی استخوان در بیمارستان ایرانشهر در یک فضا می باشد، هزینه‌های مراجعه و رسیدگی به بیماران بسیار کمتر می شوند.

بیمارستان ایرانشهر طرف قرارداد بسیاری از بیمه هاست. بنابراین افراد با انواع بیمه ها می توانند به آن مراجعه کرده و فرآیند درمان را در آن آغاز کنند.

وجود داروخانه

یکی دیگر از مزایای انجام تست در بیمارستان ایرانشهر، وجود داروخانه در این بیمارستان است. این ویژگی نیز باعث می شود تا بیمارانی که نیاز به خرید دارو دارند، بلافاصله برای این کار اقدام کرده و در وقت و زمان آن ها صرفه جویی شود.

چه نکاتی در انجام سنجش تراکم استخوان حائز اهمیت هستند؟

چه نکاتی در انجام سنجش تراکم استخوان حائز اهمیت هستند؟
چه نکاتی در انجام سنجش تراکم استخوان حائز اهمیت هستند؟

فرآیند انجام تست سنجش تراکم استخوان بسیار ساده است. این تست عوارض کمی داشته و در بسیاری از افراد بدون عارضه انجام می شود. اما ممکن است در برخی افراد مشکلاتی در بیمار ایجاد شود که با در نظر گرفتن برخی نکات، می توان میزان آن ها را به حداقل رساند.

در این بخش از مقاله مراکز سنجش تراکم استخوان، در مورد مهم ترین نکاتی که برای انجام این تست به بیماران کمک می کنند، صحبت خواهیم کرد.

حفظ آرامش

اولین نکته ای که برای انجام تست سنجش تراکم استخوان حائز اهمیت بوده و به بیماران کمک می کند، حفظ آرامش است. برخلاف بسیاری از آزمایشات، این تست بدون هیچ تزریقی انجام می شود و برای انجام آن تنها کافی است که روی تخت مخصوص دراز کشید و منتظر ماند تا پزشک یا تکنیسین اتاق آزمایش، دستگاه را در محل آزمایش تنظیم کرده و عکسبرداری انجام شود.

ثابت ماندن در زمان انجام تست

دیگر نکته ای که برای انجام تست سنجش تراکم استخوان باید به آن توجه کرد، ثابت ماندن در زمان انجام تست است. در صورتی که حین تاباندن اشعه ها حرکت انجام شود، احتمال تاثیرگذاری در تصویر وجود داشته و ممکن است وضوح تصویر دریافتی کاهش پیدا کند. به خصوص در تست مرکزی که دستگاه آن بزرگ و ثابت است، ثابت ماندن بیمار تا زمان اتمام تست از اهمیت زیادی برخوردار است.

اعلام شرایط خاص به پزشک

در صورتی که بیمار دارای شرایط خاصی باشد، باید این وضعیت به پزشک گزارش شود. به عنوان مثال بیمارانی که باردار بوده یا در دوران شیردهی به سر می برند، بهتر است ابتدا وضعیت خود را به پزشک یا تکنیسین گزارش دهند و در صورتی که پزشک اجازه انجام آزمایش را داد، اقدام به انجام این کار کنند.

عدم همراه داشتن وسایل فلزی

در نهایت برای انجام این تست نباید هیچ وسیله فلزی همراه بیمار باشد. وجود انواع پرسینگ، گردنبد و … می تواند در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشد. در صورتی که بیمار در قسمتی از بدن پروتز داشته باشد، باید این مسئله را پیش از انجام تست به پزشک گزارش دهد تا در نتیجه آزمایش لحاظ شود.

پیش از انجام تست سنجش تراکم استخوان، چه اقداماتی باید انجام شود؟

پیش از انجام تست سنجش تراکم استخوان، چه اقداماتی باید انجام شود؟
پیش از انجام تست سنجش تراکم استخوان، چه اقداماتی باید انجام شود؟

انتخاب بهترین پزشک یا مرکز برای انجام تست سنجش تراکم استخوان اولین اقدامی است که پیش از انجام این آزمایش باید انجام شود.

همچنین در صورتی که بیمار داروهای حاوی آهن مصرف می کند، پیش از این آزمایش باید مصرف این داروها را قطع کند. در صورت امکان برداشتن پرسینگ و جزئیات فلزی در بدن بیمار، این کار باید پیش از انجام تست انجام شود.

همچنین بیمارانی که پیش از انجام این آزمایش، سابقه تست سنجش تراکم استخوان را داشته اند، باید نتایج آزمایشات قبلی را همراه خود به مرکز بیاورند تا بررسی نتایج فعلی با توجه به نتیجه قبلی انجام شود.

چه زمان نیاز به انجام مجدد تست سنجش تراکم استخوان است؟

بعد از مشخص شدن نتایج تست سنجش تراکم استخوان، معمولا تا 10 سال نیازی به تست مجدد نیست مگر در بیمارانی که در وضعیت آن ها بعد از انجام آزمایش، مشکلاتی مانند پوکی یا شکستگی استخوان مشاهده شده باشد.

در این زمینه می توانید تفسیر تست سنجش تراکم استخوان را مطالعه کنید.

همچنین در صورتی که بیمار در این بازه زمانی دچار حوادثی مانند تصادف و … شود نیز باید تست سنجش تراکم استخوان مجددا تکرار شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به علائم پوکی استخوان لگن را مطالعه نمایید.

منبع:

b2n.ir

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید