لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

Table of Contents

در این مقاله کاربردی، به این موضوع می پردازیم که برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد . لطفا تا انتهای مبحث، ما را دنبال نمایید.

مفصل زانو از جمله مفصل های بسیار مهم و کاربردی در بدن هر انسان است که اگر دچار آسیب یا مشکل گردد، به تنهایی می تواند روند زندگیتان را با بحران روبرو سازد.

بسیاری از افرادی که به درد زانو مبتلا می گردند، برای رفع و التیام درد، عمل تعویض مفصل زانو را انجام می دهند. ولی باید مد نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد که بعد از انجام جراحی کماکان وجود دردها را در قسمت زانوی خود داشته باشید.

عده ای هم فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را توصیه میکنند که با مطالعه این مقاله متوجه صحت یا عدم صحت حرفها خواهید شد.

ویدئوی برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

در این ویدئو اطلاعات بسیار مفیدی در مورد برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد کسب خواهید کرد

بیمارستان ایرانشهر، دارای پزشکان متخصص می باشد که علاوه بر زمان جراحی، پس از آن نیز به منظور کاهش درد و افزایش روند بهبودی در خدمت شما هستند. با ما باشید.

در اینجا می توانید ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو را نیز ببنید.

اینفوگرافیک برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

اینفوگرافیک برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد
اینفوگرافیک برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

لازم است در ابتدا یکی از مجهزترین بیمارستان های واقع در تهران را خدمتتان معرفی کنیم که با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته در تمام امور به خصوص جراحی مفصل زانو، همراه شما بیماران عزیز است.

برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد

درمان درد تعویض مفصل زانو از دو روش زیر:

  1. درمان دارویی: مانند مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک یا ناپروکسن
  2. انجام منظم و پیوسته فیزیوتراپی: انجام فعالیت های فیزیوتراپی تجویز شده درد تعویض مفصل را التیام می بخشد.
  3. پوزیشن مناسب را رعایت کنید: زمان دراز کشیدن یا نشستن پاها را بالاتر از بدن قرار گیرد.
  4. استفاده از کمپرس سرد: پس از ورزش و یا پیاده روی از کمپرس سرد در محل جراحی استفاده نمایید.
  5. ماساژ ملایم 
  6. جلوگیری از وزن اضافه

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش درمان درد تعویض مفصل زانو کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست مطالب:

علل درد پس از تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو

علل درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

عدم بهبود درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

علائم معمول تشخیص درد بعد از جراحی

روش های درمان درد زانو پس از تعویض مفصل

تغییر عادت های حرکتی و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین

ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) برای تسکین درد زانو

چرا برای درد تعویض مفصل زانو باید اقدام کرد

سخن آخر

داشتن درد پس از هر نوع عمل جراحی

بهتر است بدانید که قطعا داشتن درد پس از هر نوع عمل جراحی برای مدت زمانی کوتاه یا طولانی تر، طبیعی خواهد بود. اما حضور این درد به صورت بسیار طولانی و یا حتی پس از دوران نقاهت نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در مقاله برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد سعی بر آن داریم که به بررسی درد زانو پس از انجام عمل تعویض مفصل زانو و راه های مدیریت درد بپردازیم.

اما قبل از هر چیز از خود به بپرسید که آیا سن تعویض مفصل زانو برای شما مناسب است؟

علل درد پس از تعویض مفصل زانو

علل درد پس از تعویض مفصل زانو
علل درد پس از تعویض مفصل زانو

با این که بسیاری از عمل های  تعویض مفصل زانو منجر به تسکین درد می گردد، ولی با این وجود هستند افرادی که نتیجه تسکین درد را دریافت نمی کنند. حتی گاهی اوقات ممکن است دردهای شدیدتری را نسبت به قبل عمل تجربه کنند.

بسیاری از بیماران هنگام مواجهه با این شرایط، از انجام عمل خود ناامید می گردند و نمی دانند که برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد . اما مهم است که با صبر به دنبال ارزیابی علت باشید. اولین اقدام در چنین شرایطی مشورت با پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر است.

متخصصان بیمارستان ایرانشهر تلاش می کنند تا با کمک شیوه های غیر جراحی از جمله فیزیوتراپی، ورزش و غیره نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو در بیماران را کاهش دهند. اما در مواقعی که از انجام جراحی نتوان اجتناب کرد، با کمک جراحی های کم خطرتر به بیمار در تسریع بهبودی و کاهش درد یاری می رسانند. بیمارستان ایرانشهر، بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن است.

 

عمل تعویض مفصل زانو

عمل تعویض مفصل زانو
عمل تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو از جمله شیوه های انجام عمل ارتوپدی رایج و با درصد موفقیت بالایی می باشد. این جراحی هنگامی انجام می گردد که مفصل زانو بنا به هر دلیلی از جمله آرتروز و ساییدگی فرسوده شده باشد.

هنگامی که عمل تعویض مفصل زانو انجام می گردد، غضروف آسیب دیده برداشته شده و در قسمت انتهای استخوان، یک ایمپلنت از جنس فلزی بسته می‌شود و در میان این ایمپلنت ها، یک فاصله دهنده پلاستیکی قرار می‌گیرد. این عمل جراحی به زانو کمک می کند که به حرکت بدون درد خود ادامه دهد.

پس از انجام عمل و پایان توانبخشی، در اکثر بیماران می توان رضایت را مشاهده کرد. اما متاسفانه درصد کمی از این جراحی ها سبب کاهش درد نمی گردد و فرد از عمل انجام شده راضی نخواهد بود.

از دلایل نارضایتی این افراد می توان به بروز عفونت، شکست استخوان در قسمتی که ایمپلنت قرار دارد و عدم کاهش درد بعد از جراحی است. برخی از بیماران حتی نمی دانند که برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد .

بیمارستان ایرانشهر در حال حاضر با كادر متخصصین و فوق تخصص های مختلف و حضور اساتید بزرگ كشور، آماده ارائه خدمات به بیمارانی است که به هر علتی رجوع می کنند.

برای آشنایی با شرایط تعویض مفصل زانو از پست فوق دیدن کنید.

علل درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

اولین اقدام در رفع ناراحتی و درد مداوم زانو بعد از عمل جراحی، یافتن راه حل مناسب است. پیدا کردن یک درمان کارساز در گرو دانستن علت درد است.  از جمله شایعترین دلایل درد پس از تعویض مفصل زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شل شدن ایمپلنت:

از آنجایی که شل شدن ایمپلنت می تواند پس از مدت طولانی از تعویض زانو اتفاق بیفتد، اما وقوع زود هنگام  آن نیز خارج از تصور نخواهد بود .

عفونت:

عفونت در محل جراحی تعویض زانو را می توان به عنوان یک مشکل جدی و نگران کننده تلقی کرد. هر گونه افزایش درد بعد از جایگزینی مفصل زانو را ابتدا باید از نظر عفونت بررسی کرد.

در بسیاری موارد که میزان عفونت زیاد می باشد، علائم کاملا پیدا است اما در عفونت‌های کم ممکن است به ‌راحتی قابل‌ تشخیص نباشد.

پیشنهاد می کنیم از پست دکتر خوب برای تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

مشکلات پاتلوفمورال یا کاسه زانو:

نیروهای قابل‌ توجهی که در نتیجه تحرکات معمولی از جمله برخاستن از روی زمین یا پایین آمدن از چند پله‌،  به کاسه زانو وارد می‌شود، می تواند به تدریج برای آن ایجاد مشکل نماید.

این مشکلات رفته رفته می تواند کاری کند که برای به دست آوردن عملکرد مناسب کاسه زانو به یک جراحی تعویض مفصل زانو احتیاج گردد. این جراحی  حتی برای یک جراح حرفه ای نیز می تواند از نظر فنی چالش ‌برانگیز باشد.

مشکلات تراز بندی:

بسیاری از بیمارانی که مجبور به انجام جراحی زانو هستند، روی نوع  برند ایمپلنت تعویض زانو تمرکز ویژه ای دارند. ولی به عقیده اکثر جراحان، اهمیت برند ایمپلنت بسیار پایین تر از جایگزینی آن می باشد. اما به هر حال یک ایمپلنت بی کیفیت می تواند عملکردی را که از آن انتظار می رود را نداشته باشد.

از جمله موارد دیگری که قادر است سبب درد مداوم در قسمت زانو گردد، میتوان به بورسیت، سندروم درد منطقه‌ای پیچیده و عصب فشرده ‌اشاره کرد. برای کسب اطلاعات کافی در مورد روش های تسکین و کاهش دردهای آزار دهنده بعد از جراحی زانو، می توانید با پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

عدم بهبود درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

عدم بهبود درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو
عدم بهبود درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو

عمل جایگزینی مفصل زانو، در حال حاضر درمانی رایجی به خصوص در بیماران با سن بالا می‌باشد. این جراحی به شیوه بسیار مؤثری قادر می باشد که سبب التیام درد، بازسازی فانکشن مفاصل و بهبود کیفیت زندگی شود. تحمل درد بعد از این جراحی که عموما نیز بسیار شدید می باشد، تبدیل به یک چالش بزرگ برای جراح و بیمار گشته است.

طبق مطالعات انجام گرفته، مشخص شده است که بالاتر از پنجاه درصد بیماران که تحت این نوع جراحی قرار گرفته اند، از دردهای بسیار شدید و قابل‌ توجه بعد از جراحی شکایت داشته اند.

درد بعد از جراحی در حالتی که مدیریت نگردد، می تواند منجر به پیدایش آسیب های جدید و عوارض بسیاری شود

درد بعد از جراحی در حالتی که مدیریت نگردد، می تواند منجر به پیدایش آسیب های جدید و عوارض بسیاری شود. از جمله می توان به ایسکمی میوکارد، اختلال در عمل ریه، ایلئوس پارالیتیک، رتانسیون ادراری، عوارض ترومبوآمبولی، عفونت در اثر نقص و اختلال سیستم ایمنی، تشویش و اضطراب و مزمن شدن درد اشاره کرد.

به علاوه مدیریت ناکافی درد می‌تواند سبب عدم رضایت بیمار از جراحی، وجود مشکل در توانبخشی به بیمار و بستری شدن به مدت زیاد را به دنبال داشته باشد. اثرات منفی درد در توانبخشی، می تواند دلیلی بر اختلال بازگشت فانکشن و نیروی عضله ها و بازگشت به فعالیت معمول بیمار گردد.

درمان نامناسب میتواند دردهای حاد را به‌ عنوان ریسک فاکتوری به دردهای مزمن تبدیل کند

درمان نامناسب میتواند دردهای حاد را به‌ عنوان ریسک فاکتوری به دردهای مزمن تبدیل کند. البته هنوز مشخص نیست که بهره گیری از داروهای مسکن می تواند باعث کاهش یا پیشگیری درد حاد بر مزمن گردد.

تا پیش از سال‌های اخیر به‌ دلیل مدیریت درد بیماران بعد از اعمال جراحی جایگزینی مفصل زانو، از شیوه تک دارویی یا دو داروئی یاری گرفته می شد که در بسیاری موارد‌ منتج به عدم رضایت بیماران می‌گردید.

این داروها در واقع فراوری شده از مخدرها بود که با عوارضی مثل دپرسیون تنفسی، تهوع، استفراغ، یبوست، خواب‌آلودگی و خارش همراه بود.

از طرف دیگر به کار گیری داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی به خصوص در اندازه های بالا، می‌تواند با عوارض متعددی همراه باشد. به همین دلیل، استفاده در این بیماران به هیچ عنوان پیشنهاد نمی گردد.

استفاده از بی‌ حس کننده‌های موضعی و بلوک عصبی هم می تواند تاثیرات کوتاه ‌مدت داشته و مقدار بالای این داروها از سوی دیگر می‌تواند عوارض قلبی عروقی مثل کلاپس عروقی و اختلالات دستگاه عصبی مرکزی و محیطی را به همراه داشته باشد.

با ادامه نوشتار برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد همراه شما هستیم.

علائم معمول تشخیص درد بعد از جراحی

علائم معمول تشخیص درد بعد از جراحی
علائم معمول تشخیص درد بعد از جراحی

این علامت ها می‌توانند به پزشک معالج در تشخیص درد، کمک شایانی نماید:

  • دردهای پیوسته در مواقع راه رفتن می‌تواند نشانه ای از  شل شدن ایمپلنت باشد.
  • درد هنگام بالا یا پایین رفتن از پله‌ها می توان نشاندهنده‌ اشکال در قسمت زانو باشد.
  • پیدا شدن ناگهانی درد، در واقع به شکستگی یا آسیب ‌دیدگی شدید زانو اشاره خواهد کرد.
  • درد اگر با تورم، قرمزی و تب همراه شود، نشانه‌های قوی عفونت هستند.
  • تغییر شکل در ناحیه زانو، نشانه ‌ای از یک مشکل کشکک زانو خواهد بود.

پس از آن جراح،  به معاینه زانوی شما خواهد پرداخت. معاینه فیزیکی سبب می شود که مشکلاتی مانند عفونت، سفتی و تراز شناسایی گردد.

روش های درمان درد زانو پس از تعویض مفصل

روش های درمان درد زانو پس از تعویض مفصل
روش های درمان درد زانو پس از تعویض مفصل

روش هایی که معمولا برای درمان انتخاب می شوند، بستگی به علل درد دارد و هرگز بدون ارزیابی، علت درمانی آغاز نخواهد شد. به‌ طور کلی برای مقابله با دردهای مزمن پس از تعویض مفصل زانو، اقدامات زیر انجام می گیرد:

درمان دارویی:

درد بعد از انجام جراحی تعویض مفصل زانو باید در حد قابل قبولی در بیمارستان کاهش یابد. طبیعتا دردی که بلافاصله پس از جراحی ایجاد می گردد، به وسیله تجویز داروهای مسکن درمان می گردد.

اما اگر درد پیوسته و ادامه دار باشد، این امکان وجود دارد که مرحله دارو درمانی به مدت طولانی تری نیاز باشد. درمان درد، حتما باید تحت نظر پزشک انجام گیرد و معمولا وی مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک یا ناپروکسن را تجویز می نماید. چنان چه این داروها اثری نداشته باشد، ممکن است پزشک معالج به همراه آن ها داروهای مخدر نیز تجویز کند.

انجام منظم و پیوسته فیزیوتراپی:

در اکثر مواقع انجام فیزیوتراپی کمک شایانی در التیام درد حاصل از تعویض مفصل زانو دارد.

تغییر عادت های حرکتی و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین

تغییر عادت های حرکتی و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین
تغییر عادت های حرکتی و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین

بهتر است برای بالا بردن طول عمر تعویض مفصل زانو به موارد زیر توجه نمایید:

جلوگیری از اضافه‌ وزن:

متاسفانه چاقی و افزایش وزن از جمله مواردی است که تاثیر فراوانی در آسیب به زانو قبل و بعد از جراحی دارد. فردی که جراحی مفصل زانو انجام داده است، باید به شدت از زیاد شدن وزن جلوگیری کند. زیرا فشار وارده بر مفصل جراحی شده قطعا آغازی برای شروع درد خواهد بود.

تعویض مجدد مفصل:

تعویض مجدد مفصل:
تعویض مجدد مفصل:

در مواردی که پروتز جدید شل شده یا دارای شکستگی می گردد، داروهای مسکن تنها باعث می گردد که درد را متوجه نشوید. اما علت درد همچنان باقی می ماند. در این‌ موارد مجدد باید عمل تعویض مفصل زانو و جایگزینی پروتز جدید انجام گیرد.

درمان عفونت موجود:

اگر وجود عفونت در مفصل زانو بررسی و مشخص گردد، لازم است که متناسب با میزان عفونت برای درمان آن اقدام شود. ضمنا لازم است تا به این نکته توجه ویژه داشته باشید که عفونت زانو مسئله‌ای بسیار بسیار جدی می باشد و صرفا با اتکا به مصرف آنتی ‌بیوتیک نمی‌توان آن را درمان کرد.

در مواردی که علت بروز درد، انسداد عروقی باشد، این امکان وجود دارد که پزشک معالج، داروهای رقیق ‌کننده‌ خون را تجویز نماید.

مدیریت درد قبل از شروع درد:

اگر درد بعد جراحی زانو کنترل نگردد، سبب ایجاد مرحله حساسیت به درد می شود. گذرگاه ‌های عصبی، این حس درد را از قسمتی که مورد جراحی واقع شده، به مغز منتقل می‌کند.

هنگامی که  مدت تحمل درد طولانی شود و این گذرگاه ‌ها تحلیل برود، التیام درد پس از جراحی زانو دیگر به آسانی امکانپذیر نخواهد بود. مدیریت درد قبل از شروع آن، بیمار را از شروع این دوره دردناک نجات می‌دهد. دریافت مسکن قبل از جراحی و پس از آن در زمان های مشخص به مدیریت درد، کمک زیادی می کند.

اگر نمی دانید که برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد ، به متخصصان زبده بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) برای تسکین درد زانو

ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) برای تسکین درد زانو
ابلیشن رادیوفرکوئنسی (RFA) برای تسکین درد زانو

ابلیشن رادیوفرکوئنسی به نوعی جراحی مبتنی بر تزریق گفته می شود که در آن یک ضایعه حرارتی روی برخی عصب‌ها ایجاد می گردد تا سیگنال های درد نتواند به مغز منتقل گردد و به‌ همین ترتیب، درد قسمت زانو آرام خواهد شد.

اگر چه این روش درمانی سال‎های زیادی است که برای درمان دردهای ستون فقرات کاربرد دارد، اما استفاده از آن برای کاهش درد زانو نیز به تازگی مطرح شده است. این درمان برای بیمارانی تجویز می گردد که آستانه دردی متوسط و رو به بالا دارند.

ضایعه‌ های حرارتی که در طول درمان به روش رادیو فرکانسی روی عصب ها قرار داده شده است، در نهایت بهبود یافته و عصب های گرم شده، عملکرد معمول خود را باز خواهد یافت. درد بیماران در بیشتر موارد با گذشت شش تا هجده ماه بهبود خواهد یافت.

چنان چه فرد بیمار به جراحی تعویض مفصل زانو احتیاج داشته باشد اما سن کمی داشته باشد یا تشخیص دهند که انجام جراحی و تحمل دوران نقاهت پس از آن برای وی مناسب نیست؛ در این شرایط، متخصص جراحی زانو، روش رادیو فرکانسی را برای تسکین درد بیمار تجویز می نماید.

این روش حتی برای بیمارانی که پس از عمل همچنان از درد رنج می‌برند و نمی دانند که برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد نیز توصیه می شود.

بلوک عصبی:

داروی بلوک عصبی برای کاهش درد معمولا در عصب نزدیک به محل جراحی تزریق می گردد. اگر عمل تعویض مفصل زانو انجام‌ شده باشد، این تزریق در قسمت بلوک عصب‌ سر استخوان ران انجام خواهد شد.

در واقع عصب‌های استخوان ران مسئول احساس درد در ناحیه زانو می باشند و به عبارت دیگر، درد بعد از عمل زانو به وسیله این اعصاب به مغز منتقل می گردد.

پس از این که بلوک عصبی انجام شد، داروی بی‌ حسی از انتقال پیام درد جلوگیری کرده و درد ساکت می‌شود. برای تزریق بلوک عصبی، از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود تا متخصص بتواند نقطه صحیح محل ورود سوزن را تشخیص دهد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی،‌ تصویربرداری موفقیت بلوک عصبی بعد از عمل تعویض زانو افزایش یافته است. تجهیزات به روزتر و سونوگرافی پیشرفته، در کنار کاهش نسبی قیمت‌ تجهیزات، باعث شده است که بلوک عصبی به عنوان یک روش قابل‌ قبول و کاربردی برای کاهش درد پس از عمل تعویض مفصل زانو مطرح گردد.

از مزیت های روش بلوک عصبی، کاهش عوارض جانبی داروهای مسکن از جمله حالت تهوع و بیحالی می باشد تا به بیمار فرصت این داده شود که هر چه سریعتر، دوران نقاهت را پشت سر گذاشته و تمرین‌های مربوط به طب فیزیکی را شروع نماید.

ضد دردهای چند وجهی:

متخصصان در این روش از ترکیب داروهای مسکن با مکانیسم اثر گذاری متفاوت بهره گیری می‌کنند تا بتوانند احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل ممکن برسانید. به این روش، ضد دردهای چندوجهی می گویند.

از نمونه‌های ضد دردهای چند وجهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک رویکرد یکسانی برای استفاده ضد دردهای چند وجهی موجود نیست و  برای نمونه بیماران برای کاهش درد از داروهای زیر پس از جراحی تعویض زانو استفاده می‌کنند.

  • بلوک عصبی محیطی و مسکن های معروف به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • داروی بی‌حسی موضعی که در حین عمل به استخوان اطراف مفصل تزریق می گردد تا سبب کاهش درد بعد از عمل گردد.

این راهکارهای کاهش درد را می‌توان جایگزین داروهای مخدر نمود و یا برای تقویت تاثیرات آن‌ها به کار برد تا شخص بیمار به دوز کمتری از داروهای مخدر احتیاج پیدا کند.

داروهای مخدر به شکل های گوناگون، مانند قرص، آمپول یا سرم، مصرف می گردد. با این که برخی پزشکان و یا حتی بیماران ترجیح می دهند که به وسیله داروهای مخدر، درد پس از جراحی مفصل زانو را کاهش دهند.

به دلایلی که در ادامه نوشتار برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد خواهیم گفت، باید در مصرف این نوع داروها احتیاط لازم به عمل آید.

۱- مسکن‌های مخدر باعث گنگ شدن مغز می گردد و فرد احساس خستگی و گیجی می کند.

۲- در بسیاری از موارد، فرد با یبوست شدید روبرو خواهد شد.

۳- عوارض جانبی داروهای مخدر سبب می گردد که بیمار تمایل شرکت در برنامه‌های توانبخشی را از دست بدهد.

۴- برخی با مصرف داروهای مخدر به آن اعتیاد می یابند.

برای جلوگیری از مصرف هر گونه دارو و تجهیزات غیر پزشکی، توصیه می گردد که بیماران قبل و بعد از انجام جراحی زانو‌، حتما با جراحان با تجربه بیمارستان ایرانشهر در این زمینه مشورت نموده و درباره نتایج حاصل از جراحی صحبت کنند.

بازگشت به زندگی طبیعی پس از عمل جایگزینی مفصل زانو دور از ذهن نیست، ولی قطعا برای دستیابی به سلامتی کامل باید در طول درمان طاقت بیاورید و صبوری کنید.

علائم مشهودی یبوست بعد از تعویض مفصل زانو

  • کمتر شدن تعداد اجابت مزاج
  • دفع مدفوع دشوار
  • کم شدن حجم مدفوع دفع شده
  • افزایش گاز معده
  • احساس درد و فشار در ناحیه شکمی

چرا برای درد تعویض مفصل زانو باید اقدام کرد

چرا برای درد تعویض مفصل زانو باید اقدام کرد
چرا برای درد تعویض مفصل زانو باید اقدام کرد

کنترل کردن و تسکین دادن درد بیمار به این منظور است که از مزایای زیر بهره‌مند گردید:

پس از پایان یافتن جراحی تعویض مفصل زانو، قطعا درد در شدت‌های کم یا زیاد بروز می کند. اگر درد به درستی مدیریت شود، بیمار با راحتی بیشتری دوران نقاهت را پشت سر می گذارد.

چنان چه درد بیمار مدیریت شود، وی با سرعت بیشتری می‌تواند از بستر جدا گردد و تمرین‌های توانبخشی را شروع کند. ادامه درمان با ورزش پس از جراحی تعویض مفصل زانو توسط نظارت پزشک جراح و متخصص طب فیزیکی انجام می گردد. تمرینات توانبخشی باعث می شود  که تشکیل بافت همبند کاهش، دامنه حرکتی و احتمال موفقیت جراحی افزایش یابد.

بعد از عمل تعویض مفصل زانو، این احتمال وجود دارد که خون در وریدها لخته گردد

بعد از عمل تعویض مفصل زانو، این احتمال وجود دارد که خون در وریدها لخته گردد. اگر درد بیمار کاهش نیابد، وی نمی‌تواند جنب و جوش کند و تمرین‌های توانبخشی را انجام دهد. به این ترتیب جریان خون مختل می‌شود و خطر ترومبوز وریدهای عمقی بیشتر می گردد.

اگر درد بیمار به زودی کنترل شود، بیمار می تواند زودتر از بیمارستان مرخص گردد.

در بیمارستان به منظور وجود خطر عفونت‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) و انتروکوک مقاوم در برابر وانکومایسین (VRE)، با کاهش درد و ترخیص زودتر بیمار، می توان احتمال بروز عفونت را کاهش داد.

وقتی بیمار درد نداشته باشد و وضعیت سلامت خود را به دست بیاورد، قطعا زودتر می تواند فعالیت های روزمره خود را آغاز کرده و در نتیجه، رضایت بیشتری از انجام جراحی تعویض مفصل زانو خواهند داشت.

بیشتر دردهای زانو با درمان لازم و مراقبت های پزشکی بهبود می یابد. اما یافتن بهترین درمان فقط در تخصص پزشک معالج است. پزشکان متخصص موجود در بیمارستان ایرانشهر، بهترین مشاوران و معالجات شما در کاهش درد پس از جراحی تعویض مفصل زانو می باشند.

عوارض جراحی مفصل زانو

  • احتمال عفونت و لخته شدن خون در پا
  • تغییر طول اندام تحتانی
  • محدودیت در حرکات زانو
  • آسیب های عروقی
  • از بین رفتن مفصل مصنوعی
  • آسیب به استخوان های اطراف مفصل
  • نشستن سخت
  • ماندگاری درد بعد از تعوض مفصل زانو

سخن آخر

سخن آخر
سخن آخر

به انتهای مطلب برای درد تعویض مفصل زانو چه باید کرد رسیدیم. جایگزینی مفصل زانو که به آرتروپلاستی زانو نیز مشهور است، به نوعی جراحی اطلاق می گردد که طی آن قسمت مفصلی استخوان های فمور و تیبیا در زانو با استفاده از یک مفصل مصنوعی تعویض می شود.

در چندی پیش داروهای دارای مخدر تنها مواردی بودند که برای مدیریت درد در هنگام یا پس از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می شد. ولی با توجه به عوارض مختلفی که در صورت مصرف زیاد مخدرها امکان وقوع داشت، استفاده از روش کنترل درد چند منظوره مورد توجه قرار گرفت.

به عبارت دیگر برای افزایش اثر تسکین درد و کاهش عوارض جانبی از چندین روش به صورت همزمان استفاده می شده است. متخصصین بیمارستان ایرانشهر، از جمله مراکز معتبر درمانی است که همواره کوشش می‌کنند تا با استفاده از روش‌های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی و ورزش، نیاز به عمل تعویض مفصل زانو در بیماران کاسته شود.

سوالات متداول

عمل تعویض مفصل زانو برای چه کسانی ممنوع است؟

کسانی که مبتلا به عفونت های مفصلی و دیابت غیر قابل کنترل و چاقی زیاد هستند.

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو چه مدت است؟

از 3 هفته تا 8 هفته

ورزش های مناسب برای افرادی که عمل تعویض مفصل زانو داشته اند چیست؟

  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • اسب سواری
  • یوگا
  • پیلاتس
  • پیاده روی
  • گلف
  • تمرینات بدنسازی با وزنه های سبک

منبع:

98788

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید