لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

استنت قلب چیست

استنت قلب چیست

Table of Contents

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که استنت قلب چیست . ما را دنبال نمایید.

استنت یا فنر قلب یکی از عمل هایی است که در دسته جراحی های کم تهاجم قرار می گیرد.

یعنی به ایجاد برش های بزرگ نیاز ندارد. اما همانند هر عمل دیگری، دارای حساسیت هایی می باشد که بیمار قبل از عمل باید از آن ها آگاهی پیدا کند.

بیمارستان ایرانشهر، به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی کشور با پزشکان زبده و تجهیزات مدرن می تواند محل انجام این عمل برای شما به بهترین شکل ممکن باشد. لذا می توانید با اطمینان برای این عمل به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید.

قبل از مطالعه این طفحه بهتر است از تفاوت بالن و فنر قلب آگاه شوید.

ویدئو استنت قلب چیست

اما در نظر داشته باشید که این از ضرورت کسب اطلاعات توسط بیمار درباره عملی که در پیش دارد، کم نمی کند. پس اگر قصد انجام این عمل را دارید، باید از ماهیت آن اطلاع داشته باشید.

اینفوگرافیک استنت قلب چیست

اینفوگرافیک استنت قلب چیست
اینفوگرافیک استنت قلب چیست

ما در مقاله استنت قلب چیست می خواهیم این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

استنت قلب چیست

استنت قلب لوله باریکی از جنس پلاستیک و فلز است که پزشکان برای باز کردن رگ های مسدوده استفاده می کنند تا جریان خون مجدد برقرار شود.

بیماران قلبی که عمل آنژیوپلاستی را انجام میدهند نیازمند قرار دادن استنت در رگ های مسدود شده هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش استنت قلب چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

استنت قلب چیست؟

روش قرار دادن استنت در ورید

بعد از گذاشتن استنت، چه داروهایی تجویز می شود؟

انواع استنت قلب چیست؟

استنت درمان دوگانه (Dual Therapy stent- DTS)

بست عروقی قابل جذب (Bioresorbable Vascular Scaffold)

استنت‌ های مهندسی زیستی (Bio-engineered Stent)

استنت‌های دارویی (Drug Eluting Stent)

استنت‌های تماما فلزی (Bare Metal Stent)

آیا استنت ‌های دارویی، خطر حمله قلبی را افزایش می‌ دهند؟

آیا استنت برای شرایط شما مناسب است؟

خطرات استنت گذاری قلبی عروقی

نتایج استفاده از استنت قلب

چند توصیه برای بعد از استنت گذاری

استنت از چه چیزی ساخته شده است؟

آیا استنت گذاری قلب دردناک است؟

استنت از طریق کدام اعضا گذاشته می شود؟

ماندگاری استنت قلب

تغذیه بعد از استنت قلب

غذاهایی که نباید بعد از استنت گذاری خورد.

ورزش بعد از استنت گذاری قلب

چند ورزش موثر برای دوران بعد از استنت گذاری قلب

چه زمانی ورزش را متوقف کنیم؟

نتیجه گیری

 

استنت قلب چیست؟

استنت قلب چیست؟
استنت قلب چیست؟

کسانی که این عمل را انجام می دهند، باید فنر یا استنت را در رگ های مسدود شده قرار دهند. استنت ‌ها معمولاً هنگامی که سرخرگ با بالون باز می‌ شوند، وارد آن می‌ شوند. استنت از دیواره رگ ها حمایت می کند و از مسدود شدن دوباره آن ها پس از عمل ممانعت می کند.

روش قرار دادن استنت در ورید

مراحل انجام این عمل را در بخش زیر از مقاله استنت قلب چیست توضیح داده ایم:

نخست یک استنت متصل به بالون در نوک کاتتر (لوله راهنما) از طریق رگ به محدوده مورد نظر حمل می شود. بالون در محل انسداد باز می شود و استنت منبسط می شود و در شریان گیر می کند.

استنت به طور دائم در شریان ها می ماند و جریان خون را به قلب حفظ می کند. هنگامی که استنت به محل مورد نظر می رسد، کاتتر و بالون از بدن خارج می شوند و تصاویر بیشتری (آنژیوگرافی) برای بررسی شرایط جریان خون از شریان تازه باز شده گرفته می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست طول عمر استنت قلب دیدن کنید.

بعد از گذاشتن استنت، چه داروهایی تجویز می شود؟

پس از قرار دادن استنت، پزشک یک داروی معروف به ضد انعقاد را برای بیمار تجویز می کند. داروهایی مانند والفارین و ریوالوکسابان. در این زمینه با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

انواع استنت قلب چیست؟

انواع استنت قلب چیست؟
انواع استنت قلب چیست؟

استنت یک لوله شبکه کوچک است که برای درمان عروق کوچک یا ضعیف در بدن استفاده می شود. در کسانی که بیماری عروق کرونر دارند، می توان از آن ها برای باز نگه داشتن رگ های باریک، تسکین علائمی مانند آنژین و کمک به درمان حملات قلبی استفاده کرد.

به این نوع از فنرها، استنت های قلبی و بعضا استنت های کرونر یا فنری نیز گفته می شود. این استنت ها معمولاً از بافت توری فلزی ساخته می شوند و در عروق کرونر باریک قرار داده می شوند.

آن ها معمولاً با روشی به نام مداخله عروق کرونر از راه پوست وارد بدن می شوند. این کار از انسداد مجدد شریان (تنیک شدن مجدد شریان) ممانعت می کند.

این فنرها را می توان به پنج نوع تقسیم کرده و نام برد:

  • درمانی دوگانه (DTS)
  • مهندسی زیستی
  • بست شریانی قابل جذب (BVS)
  • دارویی (DES)
  • تمام فلزی (BMS)

در ادامه مقاله “استنت قلب چیست” به بررسی هر کدام از انواع استنت به طور مفصل خواهیم پرداخت.

در اینجا می توانید با بهترین نوع استنت قلب آشنا شوید.

استنت درمان دوگانه (Dual Therapy stent- DTS)

این مورد جدیدترین نوع از استنت ‌های عروق کرونر می باشد که امروزه مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این استنت ‌ها یک نوع کاملاً جدید هستند و برای کاهش احتمال تنگی مجدد شریانی و کاهش نیاز به جراحی مکرر طراحی شده ‌اند.

این استنت ها همچنین به تسریع روند بهبودی کمک می کنند. این استنت ها فواید هر دو استنت دارویی و مهندسی زیستی را به طور همزمان ترکیب می کنند و تنها استنت هایی هستند که علاوه بر داروها، از تکنیک های درمانی تهاجمی برخوردار هستند.

آن ها دارای پوشش ‌های داخلی و خارجی هستند که به کاهش خطر لخته شدن خون و التهاب کمک می‌ کنند و روند بهبودی سرخرگ ‌ها را تسریع می ‌کنند.

روی فنر که در مقابل دیواره رگ جای می گیرد، دارویی دارد که برای ممانعت از انسداد مجدد آزاد می شود. انتشار این دارو باعث نگرانی بدن در مورد تورم یا واکنش های التهابی نمی شود.

این ماده از طریق یک پلیمر قابل جذب زیستی آزاد می شود که در طول زمان، جذب بدن می شود. کناره های آن رو به جریان خون با آنتی بادی پوشانده شده است. آنتی بادی ها به بهبود طبیعی بدن کمک می کنند و شرایط بهتری برای عملکرد سالم شریانی ایجاد می کنند.

بست عروقی قابل جذب (Bioresorbable Vascular Scaffold)

این مورد نوعی فنر دارویی است که در شریان بستر قابل جذب قرار می گیرد. این مجموعه از فنرها به مرور زمان جذب بدن می شود.

مانند برخی از انواع فنرهای دارویی، بسته‌ های عروقی قابل جذب، حاوی دارویی در سطح خود هستند که پلیمر قابل جذب را در طول زمان آزاد می ‌کند و احتمال تنگی مجدد شریانی را کمتر می کند. برعکس فنرهای درمانی دوگانه، گیره‌ های عروقی قابل جذب دارای ماده فعالی نیستند که به بهبود رگ ها بیانجامد.

استنت‌ های مهندسی زیستی (Bio-engineered Stent)

آن ها به استنت پوشش داده شده با آنتی بادی نیز شهرت دارند. این نوع استنت با همتایان خود متفاوت است زیرا فاقد پلیمر و بدون دارو است. بنابراین، آن ها به تسریع روند بهبود مسیر سلول های شریانی کمک می کنند.

آنتی بادی های روی سطح این استنت ها سلول های پیش ساز اندوتلیال (EPC) را جذب می کنند. این سلول ها از مغز استخوان انسان فرستاده می شود و به تشکیل سلول های لایه اندوتلیال کمک می کند. این فرآیند به سرعت سطح استنت را می پوشاند و به کاهش خطر ترومبوز کمک می کند.

استنت‌های دارویی (Drug Eluting Stent)

این نوع از فنرها آغشته به دارویی هستند که برای ممانعت از رشد بافت زخم در مسیر شریانی ترشح می گردند. این دستگاه های کوچک نه تنها به باز و انعطاف پذیر نگه داشتن رگ ها کمک می کنند،

بلکه به حفظ جریان خون و کاهش احتمال تنگی یا انسداد مجدد کمک می کنند. در عین حال، این استنت ها احتمال تشکیل لخته خون (ترومبوز استنت) را بیشتر می کنند.

با توجه به کندی روند بهبودی این استنت ها، بیمارانی که از استنت های دارویی استفاده می کنند، باید توصیه های پزشک را برای درمان دارویی به دقت رعایت کنند تا خطر ترومبوز ناشی از کاشت فنری در رگ ها کاهش یابد. بهترین متخصصان فعال در این زمینه توصیه می کنند که بیماران به مدت 12 ماه پس از استنت گذاری، دارو دریافت کنند.

استنت‌های تماما فلزی (Bare Metal Stent)

این نوع فنرها از فولاد ضد زنگ تولید می شوند و پوشش خاصی ندارند. این فنرها برای بستن رگ های خونی باز پس از آنژیوپلاستی استفاده می شوند.

با بهبودی شریان، بافت اطراف فنر شروع به رشد کرده و آن را در جای خود حفظ می کند. با این حال، در برخی موارد، رشد بیش از حد بافت زخم در مسیر شریانی ممکن است خطر انسداد مجدد را افزایش دهد.

شما برای استفاده از هر کدام از استنت ها باید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و از مشاوره متخصصین قلب بیمارستان ایرانشهر، بهره ببرید.

آیا استنت ‌های دارویی خطر حمله قلبی را افزایش می‌ دهند؟

آیا استنت ‌های دارویی خطر حمله قلبی را افزایش می‌ دهند؟
آیا استنت ‌های دارویی خطر حمله قلبی را افزایش می‌ دهند؟

استنت ها لوله های توری کوچکی هستند که برای باز کردن شریان پس از آنژیوپلاستی استفاده می شوند. انواع دارویی آن یک پوشش پلیمری روی خود دارند که دارو را در طول زمان آزاد می کند تا از انسداد مکرر شریانی جلوگیری کند.

به طور کلی، انواع دارویی برای اکثر افراد بهتر از انواع فلزی هستند. فنرهای دارویی بیشتر از فنرهای فلزی از انسداد مکرر شریانی ممانعت می کنند و مطالعات نشان می دهد که گونه های جدیدتر به اندازه فنرهای تمام فلزی ایمن هستند.

با این حال، این فنرها به دوره های طولانی تری از درمان با داروهای رقیق کننده خون نیاز دارند تا از بسته شدن فنر به دلیل لخته شدن خون جلوگیری شود.

این کار، این فنرها را از راهکارهای مناسب برای کسانی که به مشکلات خونریزی دچار هستند یا کسانی که در عرض یک سال پس از قرار دادن فنر به جراحی‌ های دیگر نیاز دارند، حذف می ‌کند.

آیا استنت برای شرایط شما مناسب است؟

آیا استنت برای شرایط شما مناسب است؟
آیا استنت برای شرایط شما مناسب است؟

معمولاً پزشکان پیش از انجام این عمل، تعدادی از آزمایشات را برای بیمار توصیه می کنند تا بتوانند به طور موثر وضعیت فعلی بدن فرد را بررسی کنند و در صورت امکان، از این عمل برای فرد استفاده کنند.

متخصصان بیمارستان ایرانشهر، معمولاً آزمایش خون، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی و آزمایش های مختلف تصویربرداری را برای تشخیص قطعی امکان درمان عروق مسدود شده با این روش برای بیماران تجویز می کنند.

خطرات استنت گذاری قلبی عروقی

خطرات استنت گذاری قلبی عروقی
خطرات استنت گذاری قلبی عروقی

مانند هر جراحی دیگری، این عمل نیز خطرات خاص خود را دارد. لازم است که افراد قبل از جراحی در مورد عوارض جانبی احتمالی با متخصص حرف بزنند و برای مشکلات قبل و بعد از جراحی برنامه ریزی کنند. از مهم ترین مشکلات احتمالی ناشی از انجام این عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت به ماده حاجب حاوی ید که در عکسبرداری از رگ ها قبل از قرار دادن کاتتر استفاده می شود.
  • مشکلات تنفسی به دلیل قرار دادن فنر در قلب
  • درد سینه
  • خونریزی شدید
  • حمله قلبی
  • رشد بیش از حد بافت زخم در اطراف محل عمل و تشکیل لخته

اگر بیمار به ید حساسیت دارد، تیم پزشکی باید قبل از جراحی، روند عمل را به او اطلاع دهد. در این صورت، تیم پزشکی برای این عمل تدابیری می اندیشد که بیمار را از هر گونه نگرانی و مشکل جدید دور کند.

نتایج استفاده از استنت قلب

نتایج استفاده از استنت قلب
نتایج استفاده از استنت قلب

بعد از انجام این عمل، درد قفسه سینه شما به طور کلی باید کاهش یابد و ممکن است بتوانید بهتر ورزش کنید. انجام این عمل به این معنی نیست که بیماری قلبی شما تمام شده است. شما همچنان باید عادات زندگی سالم را حفظ کنید و طبق دستور پزشک از داروها استفاده کنید.

در صورت بازگشت علائم، مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس، یا سایر علائم مشابه قبل از جراحی، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر در زمان استراحت دچار درد قفسه سینه یا درد نامشخصی شدید با اورژانس تماس بگیرید و یا به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

برای حفظ سلامت قلب پس از انجام این عمل، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • ترک سیگار
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • کنترل سایر بیماری ها مانند دیابت و فشار خون
  • ورزش به طور منظم

ما در بخش های بعدی مقاله استنت قلب چیست به طور مفصل درباره بایدها و نبایدهای بعد از استنت گذاری حرف خواهیم زد.

موفقیت آمیز بودن این عمل همچنین به این معنی است که شما نیازی به جراحی به نام جراحی بای پس عروق کرونر ندارید.

در بای پس، یک شریان یا ورید از قسمت دیگری از بدن شما برداشته می شود و به سطح قلب شما بخیه می شود تا یک سرخرگ کرونر را مسدود کند.

ناگفته پیداست که وقتی از این موضوع به عنوان یک مزیت یاد می شود، یعنی انجام بای پس عروق کرنر به مراتب سخت تر از استنت گذاری است.

چند توصیه برای بعد از استنت گذاری

چند توصیه برای بعد از استنت گذاری
چند توصیه برای بعد از استنت گذاری

متخصصین بیمارستان ایرانشهر، توصیه های زیرا را حائز اهمیت می دانند:

داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید

اهمیت ندادن بیماران به دارو یا استفاده نامنظم از دارو – به ویژه بعد از جراحی – بسیار شایع است. یک تصور اشتباه این است که می توان دارو را پس از انجام موفق این عمل قطع کرد.

برخلاف تصور رایج، برخی داروها (حداقل داروهای رقیق کننده خون و داروهای کاهش دهنده کلسترول) پس از این عمل اجباری هستند. زیرا از عوارض مهم تهدید کننده جلوگیری می کنند.

بنابراین، شما باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید. هرگز مصرف داروها را قطع نکنید یا خودسرانه دوز آن ها را تغییر ندهید. اگر با داروها یا تداخلات دارویی مشکلی دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

هیچ علائمی را نادیده نگیرید یا پنهان نکنید

اگر بیمار پس از این عمل دچار هر گونه ناراحتی غیرعادی مانند درد قفسه سینه، سوء هاضمه یا مشکلات تنفسی شد، همیشه توصیه می شود که نوار قلب را انجام دهد و با متخصص قلب مشورت کند.

هیچ علامتی را نباید نادیده گرفت، حتی اگر در زمان یا مکان ناخوشایند رخ دهد. زیرا هر گونه عارضه ای در این گروه از بیماران می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

این باور رایج وجود دارد که برخی از انواع غذاها باید بعد از این عمل از رژیم غذایی حذف شوند. اما باید توجه داشت که تغییر ناگهانی رژیم غذایی از نظر رویکرد اجتماعی برای بیمار بسیار دشوار است.

کارشناسان بیمارستان ایرانشهر توصیه می کنند که اعتدال در رژیم غذایی بیماران، معقول تر است. سعی کنید با جایگزین کردن غذاهای خوب با غذاهای ناسالم، رژیم غذایی خود را حدود 20 تا 30 درصد کاهش دهید. تجربه نشان می دهد که بیماران اغلب از دستور العمل های سختگیرانه پیروی نمی کنند.

ما در قسمت های بعدی مقاله استنت قلب چیست درباره تغذیه بعد از استنت گذاری بیشتر خواهیم گفت.

انجام ورزش متوسط ​​بعد از انجام استنت گذاری

پس از این عمل، بیمار نیازی به استراحت در بستر ندارد. توصیه می شود که بیماران پس از انجام این عمل ورزش های متوسطی مانند راه رفتن روی سطح صاف و بدون شیب را شروع کنند و به تدریج شدت ورزش را افزایش دهند.

انتظار می رود که بیمار در مدت یک ماه پس از عمل در ورزش ها و فعالیت های قبلی خود مشکلی نداشته باشد. از انجام تمرینات سنگین مانند وزنه برداری یا پیاده روی در شیب های تند باید به مدت 6-4 هفته اجتناب شود.

این تنها بخشی از توصیه های ورزشی برای بیمارانی است که استنت گذاری قلب را انجام دادند. دعوت می کنیم در ادامه مقاله استنت قلب چیست در این مورد مطالب بیشتری را بخوانید.

پیشنهاد می کنیم از پست تست ورزش قلب برای چیست دیدن کنید.

معاینات پزشکی را به شکل منظم انجام دهید

انجام معاینات پیوسته برای درمان، غربالگری، عوارض جانبی و کنترل عوامل خطر بسیار مهم است.

تعداد جلسات معاینه ممکن است بسته به وضعیت بالینی و ویژگی های بیمار متفاوت باشد. اما به طورمعمول توصیه می شود که جلسات حداقل یک بار در ماه باشد. تعداد ویزیت ها و معاینات پزشک باید طبق دستور متخصص قلب بیمارستان ایرانشهر انجام شود.

استنت از چه چیزی ساخته شده است؟

استنت از چه چیزی ساخته شده است؟
استنت از چه چیزی ساخته شده است؟

این فن ها از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، پلاتین، آلیاژ کروم یا آلیاژ کبالت و کروم ساخته شده اند. پوششی به نام پلیمر روی فلز اعمال می شود و خود این لایه اغلب با لایه ای از دارو پوشانده می شود. درباره اثر این دارو در قسمت های قبلی مقاله استنت قلب چیست خواندید.

آیا استنت گذاری قلب دردناک است؟

آیا استنت گذاری قلب دردناک است؟
آیا استنت گذاری قلب دردناک است؟

استفاده از این روش معمولا بدون درد است. قبل از این که کاتتر وارد بدن شود، یک بی حس کننده موضعی به محل ورود تزریق می شود. سطح داخلی شریان دارای انتهای عصبی نیست و بیمار دردی را احساس نخواهد کرد.

اما با این حال برخی افراد هنگام انجام این عملريال درد خفیف قفسه سینه را تجربه می کنند. پزشک در این شرایط ممکن است با توجه به وضعیت بیمار یک مسکن تجویز کند.

استنت از طریق کدام اعضا گذاشته می شود؟

استنت از طریق کدام اعضا گذاشته می شود؟
استنت از طریق کدام اعضا گذاشته می شود؟

مچ دست

اغلب برای کاهش خطر خونریزی، از مچ دست برای ورود کاتتر استفاده می شود.

کشاله ران

از سوی دیگر شریان ران دسترسی آسان تر و توانایی قرار دادن کاتترهای بزرگتر را فراهم می کند و انتخاب ارجح برای روش های پیچیده است.

ماندگاری استنت قلب

ماندگاری استنت قلب
ماندگاری استنت قلب

فنرهایی که به بدن وارد می شود، تا ابد در آن می مانند. احتمال عود تنگی ها بین 2 تا 3 درصد است و معمولاً در 6 تا 9 ماه اول رخ می دهد. تنگی در صورت بروز با عمل دیگری درمان می شود.

البته ممکن است عروق دیگر نیز باریک شوند که معمولا با استنت های بیشتر می توان آن ها را رفع کرد. مصرف داروهای تجویز شده و ایجاد تغییر در شیوه زندگی می تواند خطر ابتلا به تنگی های متعدد را کاهش دهد. این تغییرات شامل کاهش مصرف سیگار، کاهش کلسترول و کنترل دیابت و فشار خون بالا است.

تغذیه بعد از استنت قلب

تغذیه بعد از استنت قلب
تغذیه بعد از استنت قلب

تغذیه پس از این عمل شامل بسیاری از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. فیبر و مواد مغذی موجود در غذاهای گیاهی به کنترل فشار خون و افزایش وزن کمک می کند.

حبوبات، آجیل، آووکادو و زیتون از غذاهای سالمی هستند که می توانید در دوران پس از عمل از آن ها استفاده کنید. در این بخش از مقاله استنت قلب چیست می خواهیم نکات تغذیه ای بیشتری را به شما بگوییم تا با رعایت آن ها بتوانید از عملی که انجام دادید، بیشترین مزایا را دریافت کنید.

چه غذاهایی را می توان بعد از استنت گذاری مصرف کرد؟

غذاهای مناسب بعد از این عمل یک رژیم مایع برای بیمار است. این رژیم احتمال دارد تنها برای چند ساعت بعد از این عمل باشد تا بیمار نیروی جسمانی خود را بازیابی کند.

غذاهای مجاز در رژیم مایع شامل آب، چای و قهوه سبک، تکه های یخ بدون میوه و سوپ رقیق شده است. هنگامی که پزشک احساس کرد زمان مناسب فرا رسیده، رژیم غذایی دیگری را توصیه خواهد کرد.

اگر فردی بعد از گذشت چند ساعت هنوز علائم منفی مانند حالت تهوع یا استفراغ داشته باشد، ممکن است پزشک، رژیم غذایی کامل مایعات را برای کاهش ناراحتی گوارشی تمدید کند.

در کنار مواد مایعی که در بالا گفتیم، می توانید از غذاهای نیمه مایع مثل پودینگ یا سوپ نیز استفاده کنید. اگرچه این اغلب گام خوبی برای تغییر رژیم غذایی پس از جراحی است، اما ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که مایعات را بدون استفاده از پل نیمه مایع به غذاهای اصلی و وعده های کامل وصل نماید.

رژیم غذایی کم چربی

برای محافظت بدن در دوران بعد از عمل و در برابر مشکلات بیشتر، رژیم غذایی کم چرب یکی از راه ها است. فرد باید این رژیم را به عنوان یک تغییر دائمی در سبک زندگی خود ایجاد کند.

درست است که بدن در طول روز به چربی نیاز دارد، اما توجه کنید که گروه چربی ها نباید بیش از 30 درصد کالری دریافتی بدن باشند. می توان از غذاهای کم چرب مانند گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب باید استفاده کرد.

رژیم غذایی کم سدیم

در کنار موردی که در بخش فوق از مقاله استنت قلب چیست راجع به چربی گفتیم، احتمال دارد متخصص شما رژیم غذایی کم سدیم را نیز تجویز کند.

این به این دلیل است که سدیم باعث احتباس مایعات و تجمع در اطراف قلب می شود که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

برای محافظت از قلب خود باید 1500-2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید. این ماده را می توان در بسیاری از غذاهای فرآوری و بسته بندی شده پیدا کرد.

مصرف آن باید با پختن غذای تازه محدود شود. همیشه به اندازه آن روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. اگر غذا کمتر از 5 درصد سدیم مصرفی روزانه باشد، غذای کم سدیم است.

غذاهای حاوی سبزی، فلفل و لیمو را به برنامه خود اضافه کنید و از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده پر نمک خودداری کنید. سوپ ها و آب میوه های کم نمک گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

رژیم غذایی کم کالری

یک رژیم غذایی سالم شامل غذاهای کم کالری است. چاقی می تواند منجر به دیابت و فشار خون بالا شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد.

حفظ کالری دریافتی در حد مناسب بخش مهمی از رژیم غذایی سالم برای قلب است. مصرف کالری بیشتر از آن چه در یک روز می سوزانید، می تواند BMI مناسب بدن شما را در معرض خطر قرار دهد.

با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا به تعیین میزان کالری مورد نیاز روزانه بر اساس فعالیت شما کمک کند.

کلسترول و چربی اشباع شده

انجمن بین المللی قلب، خون و ریه توصیه می کند که روزانه بیش از 300 میلی گرم کلسترول مصرف نکنید. خواندن برچسب مواد غذایی به تعیین میزان کلسترول مصرفی در رژیم غذایی کمک می کند.

چربی های اشباع شده می توانند منجر به افزایش وزن، کلسترول بالا و انسداد رگ ها شوند. منابع چربی که پس از انجام این عمل باید از آن اجتناب کنید شامل گوشت گاو، گوشت خوک، بیکن و کره است.

محصولات لبنی مانند خامه، کره و پنیر نیز حاوی چربی های اشباع شده هستند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بیش از 7 درصد از کالری روزانه خود را از چربی های اشباع تشکیل ندهید.

چربی ترانس را محدود کنید

چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده، غذاهای پخته شده، کوکی ها، پنیر پیتزا و چوب مارگارین یافت می شوند و به افزایش دهنده کلسترول LDL معروف هستند.

این ها برای بهبود قوام و طعم غذا و افزایش طول عمر غذا اضافه می شوند. متخصصان فعال در زمینه بیماری های قلبی توصیه می کنند که تنها 1 درصد از کالری روزانه را از چربی های اشباع شده تشکیل دهید.

روغن های سالم قلبی

به جای کره و روغن از چربی های مفید برای قلب استفاده کنید. می توان از روغن بذر کتان، زیتون، کنجد و روغن جوانه گندم به عنوان چاشنی استفاده کرد.

روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بادام زمینی تبخیر بالایی دارند و می توان از آن ها برای غذاهای سرخ شده استفاده کرد. روغن سویا را می توان در سس ها، غذاهای سرخ شده و غذاهای کم پخته استفاده کرد. روغن کانولا روغنی با تبخیر بالا و همه کاره است که می توان به جای کره و مارگارین از آن استفاده کرد.

غذاهایی که نباید بعد از استنت گذاری خورد

غذاهایی که نباید بعد از استنت گذاری خورد
غذاهایی که نباید بعد از استنت گذاری خورد

در بخش فوق درباره بایدها و نبایدهای تغذیه ای دوران پس از استنت گذاری حرف زدیم. در این بخش از مقاله استنت قلب چیست می خواهیم به معرفی غذاهایی بپردازیم که برای این شرایط مضر هستند.

مهمترین غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کرد عبارتند از:

گوشت فرآوری شده

از این گروه غذایی می توان به هات داگ و گوشت پخته اشاره کرد. آن ها پر از سدیم، نیترات و سایر مواد نگهدارنده می باشند که ممکن است برای قلب شما خطرناک باشند.

چربی های اشباع و چربی های ترانس

این غذاها کلسترول بالایی دارند و به شدت توصیه می شود که از مصرف آن ها اجتناب کنید. ما در بخش قبلی نیز در این مورد حرف زدیم و توصیه کردیم که رژیم غذایی مناسبی انخاب کنید که از این گروه غذایی حداقل میزان را داشته باشد.

غلات فرآوری شده و تصفیه شده

این گروه غذایی شامل نان سفید و برنج سفید است. فرآوری، بسیاری از قسمت های سالم دانه را حذف می کند.

غذاها و نوشیدنی های حاوی قند اضافی

ممکن است شنیده باشید که اجتناب از نوشابه های گازدار می تواند کمک کننده باشد. دلیل این گفته این است که چنین نوشیدنی هایی سرشار از قند هستند. با این حال، باید برچسب سایر نوشیدنی ها را نیز بررسی کنید.

همچنین از مصرف شکلات، ژله و دسر خودداری کنید. زیرا این مواد مملو از قند هستند و می توانند منجر به افزایش وزن شوند. بنابراین تلاش کنید تا در تمام وعده های غذایی از غذاهای سالم استفاده کنید. با رعایت این نکات می توانید گام موثری در بهبودی و حفظ سلامت قلب خود بعد از استنت گذاری بردارید.

ورزش بعد از استنت گذاری قلب

ورزش بعد از استنت گذاری قلب
ورزش بعد از استنت گذاری قلب

ورزش کردن بلافاصله بعد از استنت قلب

یک برنامه درمانی را از پزشک خود بگیرید. درست از روز بعد از عمل، باید برخی نکات ورزشی خاصی را دنبال کنید. توصیه های پزشک خود را دقیقا انجام دهید.

هنگامی که پس از انجام این عمل از بیمارستان ایرانشهر مرخص می شوید، پزشک با شما صحبت می کند و یک برگه توصیه نامه به شما می دهد که دقیقاً توضیح می دهد که چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید. دستورالعمل های پزشک خود را جدی بگیرید و دستورالعمل ها را به طور کامل بخوانید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید. پس از ترخیص، می توانید انواع تمرینات هوازی و مقاومتی را طبق دستور پزشک انجام دهید.

حداقل یک تا دو روز استراحت پس از استنت گذاری قلب

استنت گذاری قلب یک جراحی کم تهاجمی است، اما اغلب نیاز به بستری شدن یک شبه در بیمارستان و استراحت بعدی دارد. توصیه های پزشکان متفاوت است، اما بیشتر آن ها از شما می خواهند که 1-2 روز پس از عمل، کاری انجام ندهید.

این بدان معناست که شما نباید اجسام سنگین بلند کنید، ورزش هوازی انجام دهید یا فعالیت های مرتبط با افزایش ضربان قلب را انجام دهید.

شما قادر به انجام فعالیت های روزانه خود خواهید بود اما مراقب فعالیت هایی مانند حمل اجسام سنگین، نظافت، باغبانی و فعالیت های شدیدتر باشید.

برنامه توانبخشی را شروع کنید

بعد از چند روز استراحت می توانید با تشخیص و صلاحدید پزشک خود یک برنامه توانبخشی را آغاز کنید. برنامه های توانبخشی قلبی برای بیماران مبتلا به انسداد شدید، بیماری های قبلی (مانند حمله قلبی یا آنژین)، یا کسانی که مشکلات قلبی فعلی دارند، ایده آل است.

هدف از این برنامه توانبخشی این است که به شما یاد دهد تا چگونه ورزش کنید و برای افزایش استقامت ورزش هوازی کار کنید.

با فعالیت های روزانه شروع کنید

اگر قصد بازسازی قلب خود را دارید، می توانید از فعالیت های روزانه خود شروع کنید. بهترین راه برای شروع این است که روی زندگی روزمره خود کار کنید. فعالیت های زندگی روزمره همان فعالیت هایی هستند در طول روز به طور عادی انجام می دهید.

به عنوان مثال، بالا رفتن از پله ها، پارک کردن ماشین، خرید مواد غذایی، باغبانی و تمام فعالیت های ساده ای که ضربان قلب شما را بالا می برد.

هنگامی که از عمل برمی گردید، احتمالاً فعالیت شما محدود است. به جای تلاش برای بهبودی، غمگین خواهید بود و در نتیجه شکست های بیشتری را تجربه می کنید. لذا از محدود کردن خود خودداری کنید.

با دوستان و خانواده ورزش کنید

این یک گزینه هوشمند و ایمن است. به طور کلی، اکثر بیماران می توانند به راحتی پس از انجام عمل، با دوستان و آشنایان ورزش کنند. همراهی با دیگران می تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. به این ترتیب که اگر سرگیجه یا درد قفسه سینه داشتید، می توانند در صورت نیاز به شما کمک کنند.

چند ورزش موثر برای دوران بعد از استنت گذاری قلب

چند ورزش موثر برای دوران بعد از استنت گذاری قلب
چند ورزش موثر برای دوران بعد از استنت گذاری قلب

در این بخش از مقاله استنت قلب چیست می خواهیم چند ورزش مفید برای دوران بعد از عمل را به شما معرفی کنیم.

ورزش هوازی

برای 150 دقیقه ورزش هوازی، هدف تعیین کنید. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان سالم هر هفته 150 دقیقه ورزش هوازی داشته باشند.

پس از انجام این عمل و گذراندن دوره استراحت، در صورت اجازه پزشک، این میزان فعالیت باید به طور هدفمند اجرا شود.

150  دقیقه یک هدف فوری نیست. برنامه های توانبخشی قلبی ممکن است بتواند در چند هفته یا چند ماه به این هدف برسد. فعالیت هایی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و رقص را امتحان کنید.

تمرین با وزنه

تمرینات با وزنه را برای 2-3 روز امتحان کنید. زمانی که به ورزش های هوازی عادت کردید، به تمرینات با وزنه فکر کنید. این تمرینات به شما کمک می کند تا قلب خود را بازتوانی کنید.

20 دقیقه تمرین با وزنه را هدف گذاری کنید. اگر درد قفسه سینه دارید، به این معنی است که ورزش برای شما سخت است. لذا شدت ورزش را کاهش دهید.

در آب و هوای مناسب ورزش کنید

به شرایط آب و هوایی بیشتر توجه کنید. اکثر تمرینات پس از این عمل برای شما بی خطر هستند، اما برخی از پزشکان توصیه می کنند که در هوای بد ورزش نکنید و در داخل خانه ورزش کنید.

برخی از شرایط آب و هوایی، مانند هوای بسیار گرم، مرطوب یا بسیار سرد، می توانند علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا تنگی نفس ایجاد کنند.

اگر دمای هوا زیر 20 درجه فارنهایت (6- درجه سانتیگراد) است، توصیه می کنیم در داخل خانه ورزش کنید. همچنین زمانی که رطوبت از 75 درصد یا دما از 80 درجه فارنهایت (26.6 درجه سانتیگراد) فراتر رود، ماندن در خانه بهترین گزینه است.

چه زمانی ورزش را متوقف کنیم؟

چه زمانی ورزش را متوقف کنیم؟
چه زمانی ورزش را متوقف کنیم؟

از عوارض و علائم در حین فعالیت آگاه باشید. این عمل معمولاً به تسکین علائم قلبی (مانند درد قفسه سینه) کمک می کند. با این حال، باید به خلق و خوی خود در حین و بعد از فعالیت توجه کنید.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • بدحالی
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • ناراحتی چانه، بازو، شانه، پشت یا معده
  • حالت تهوع

شما باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. این برای شما در زندگی بعد از عمل باید اهمیت زیادی داشته باشد. این به شما کمک می کند تا در مورد پیشرفت توانبخشی، آگاهی داشته باشید.

اگر می خواهید شدت یا زمان فعالیت خود را افزایش دهید، با پزشک خود صحبت کنید. اگر در انجام تمرینات ورزشی مشکلی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، علائم یا مشکلات دیگر با متخصصین قلب بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

نتیجه گیری

ما در مقاله استنت قلب چیست درباره این عمل مطالب زیادی ذکر کردیم تا با آن آشنایی کاملی داشته باشید. این عمل با توجه به این که مستقیما با قلب ارتباط دارد، یکی از مهم ترین ها می باشد.

لذا شما باید بکوشید تا با آگاهی زیاد از نحوه انجام، مزایا، نکات پزشکی، نحوه مراقبت بعد از عمل و رعایت آن ها، به کسب بهترین نتیجه کمک کنید. بهترین متخصصان این زمینه را شناسایی کنید و با آن ها حرف بزنید.

تحقیق کنید و بدانید که کدام بیمارستان مدرن ترین تجهیزات را دارد و می تواند مکان مناسبی برای انجام این عمل باشد.

ما در این مقاله در رابطه با این موضوع راهنمایی های لازم را به شما کردیم و گفتیم که بیمارستان ایرانشهر با دارا بودن بهترین متخصص استنت گذاری برای انجام این عمل، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

استنت قلب چند سال کار می کند؟

استنت قلب به طور دائمی داخل رگ بیمار باقی می ماند و آن را باز نگاه می دارد.

انواع استنت کرونری چیست؟

  • استنت فلزی لخت
  •  استنت دارویی
  • استنت دارویی با پلیمر پایدار
  •  استنت دارویی با مواد جذب شونده

خطرات استفاده از استنت قلبی چیست؟

  • واکنش آلرژیک
  •  خونریزی
  • ضربان قلب غیرمعمول
  • نارسایی کلیوی
  • باریک و مسدود شدن رگ
  • لخته خون در استنت

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید