لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

Table of Contents

در این مقاله، سعی داریم در ارتباط با موضوع فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی اطلاعات جامعی را در اختیار علاقمندان به این مبحث، قرار دهیم.

ویدئو فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

در این مقاله سعی داریم در ارتباط با فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی بپردازیم. چنان چه شما از علاقمندان به این موضوع می باشید، می توانید با ما تا پایان این مبحث، همراه شوید.

ممکن است در کنار مطالعه این مقاله، مطالعه فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو نیز به افزایش اطلاعات شما کمک کند.

اینفوگرافیک فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

اینفوگرافیک فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
اینفوگرافیک فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

پزشکان و جراحان مجرب بیمارستان خصوصی ایرانشهر، برای کاهش درد ناشی از پارگی رباط صلیبی و در پی آن، بازیابی توان و دامنه حرکتی آن، جراحی و پس از آن، فیزیوتراپی را توصیه می نمایند.

اهداف فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

  • کسب مجدد تعادل ایستادن تک پا
  • کسب مجدد قدرت عضلانی
  • تمرین اسکات تک پا با راستا و روش مناسب

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

آنچه در این مقاله به آن پرداخته ایم، در ذیل لیست شده اند:

روش های مختلف فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

مراحل فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

مرحله اول از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : کمک به بهبودی زانو

مرحله دوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : حرکت بدون استفاده از عصا

مرحله سوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : تقویت عضلات

مرحله چهارم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : بازگشت به وضعیت نرمال

نکاتی در ارتباط با فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

مزایای فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

تجویز فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی در بیمارستان خصوصی ایرانشهر

سخن پایانی

 

رباط صلیبی قدامی زانو یا به اختصار ACL از جمله چهار رباط اصلی زانو می باشد که وظیفه آن، اتصال سه استخوان مفصل زانو، در کنار یکدیگر می باشد. هنگامی که رباط صلیبی زانو، دچار عارضه پارگی می شود، درد شدیدی به همراه دارد.

روش های مختلف فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

روش های مختلف فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
روش های مختلف فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی پس از عمل هایی که مربوط به ساختارهای استخوانی بدن می باشد، عموماً به جهت احیای بخش های اسیب دیده و نیز بازگشت و افزایش توانایی بافت آسیب دیده برای انجام حرکات عادی بوده و بازگرداندن بیمار به روال عادی و روزمره زندگی می باشد.

از سوی دیگر، فیزیوتراپی پس از عمل، می تواند در کوتاه تر کردن طول دوره درمان و بهبودی سریع تر، بسیار مؤثر عمل کند. عمل رباط صلیبی نیز، از جمله عمل های جراحی می باشد که در آن، ساختارهای استخوانی تحت جراحی قرار می گیرد. لذا، انجام فیزیوتراپی پس از انجام عمل، بسیار مهم و حیاتی می باشد.

برای فیزیوتراپی بافت آسیب دیده و تقویت آن و نیز افزایش توانایی فرد برای بازگشت به شرایط عادی، پزشکان بیمارستان ایرانشهر، از روش های مختلفی بهره می گیرند. لازم به ذکر است که، به صورت کلی، فیزیوتراپی می تواند به طرق مختلف انجام گیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

ممکن است که پزشک برای بیمار، با توجه به شرایط بافت آسیب دیده، روش های سنتی فیزیوتراپی را مؤثرتر بداند.

ممکن است که پزشک برای بیمار، با توجه به شرایط بافت آسیب دیده، روش های سنتی فیزیوتراپی را مؤثرتر بداند. به عنوان نمونه، از طب سوزنی، درمان بافت آسیب دیده به وسیله گرما و یا ریلکس گردن ماهیچه ها استفاده کند. هم چنین، پزشک ممکن است از متد به روزتری استفاده کند.

از جمله این روش ها، می توان به شوک الکتریکی، درمان به وسیله لیزر و یا درمان به شیوه مگنت، اشاره کرد. در بیمارستان تخصصی و خصوصی ایرانشهر، بهترین پزشکان و جراحان گرد هم آمده اند و بهترین روش درمانی را به بیمار، با توجه به وضعیت جسمی و روحی وی، توصیه می نمایند.

لازم به ذکر است که، بخش مجهز و به روز فیزیوتراپی بیمارستان ایرانشهر، با به کار گیری بهترین فیزیوتراپیست های کشور و با استفاده از به روز ترین متد و دستگاه های فیزیوتراپی، می تواند در سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیمار، تاثیرات شایانی را داشته باشد.

فیزیوتراپی، پس از عمل رباط صلیبی، شامل چندین مرحله می باشد

فیزیوتراپی، پس از عمل رباط صلیبی، شامل چندین مرحله می باشد که این مراحل در هفته های مشخصی پس از انجام عمل جراحی، سپری می شوند. در طول هر یک از این مرحله ها، تمرینات خاصی زیر نظر پزشک جراح و بر اساس بررسی ها و آنالیزهای بیمار توسط فیزیوتراپیست، برای بیمار در نظر گرفته می شود.

این تمرینات، با نوع عمل جراحی و شدت آسیب دیدگی و نیز نوع پذیرش بدن بیمار، متفاوت می باشد. در ادامه مبحث ” فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی ” به بررسی مراحل مختلف فیزیوتراپی، پس از این عمل جراحی خواهیم پرداخت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک را مطالعه کنید.

مراحل فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

مراحل فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
مراحل فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی پس از عمل جراحی رباط صلیبی، در چهار مرحله مختلف انجام می گیرد. بر اساس بررسی های انجام شده، کلیه بیمارانی که از این برنامه پیروی می نمایند، پس از گذشت سه هفته بعد از عمل جراحی، می توانند به راحتی راه بروند. لازم به ذکر است که، مدت زمان دقیق درمان رباط صلیبی، در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

لذا ممکن است این پروسه درمانی، در مدتی کوتاه تر و یا طولانی تر، انجام شود. در ادامه مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی به بررسی مراحل مختلف فیزیوتراپی پس از این عمل جراحی، خواهیم پرداخت.

لطفا از پست یک سال بعد از عمل رباط صلیبی دیدن کنید.

مرحله اول از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : کمک به بهبودی زانو

مرحله اول از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : کمک به بهبودی زانو
مرحله اول از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : کمک به بهبودی زانو

در مرحله اول از فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی، هدف اصلی محافظت از زانوی آسیب دیده می باشد. در این مرحله، به زانو کمک می شود که بتواند بهبودی خود را به درستی بازیابد و در این راستا، به روند بازگرداندن دامنه حرکتی مفصل زانو و نیز عملکرد طبیعی عضلات چهار سر ران، متمرکز می گردد.

بیشتر بیماران پس از عمل جراحی رباط صلیبی، عموماً ناچار به استفاده از عصا می باشند. در مرحله نخست از فیزیوتراپی نیز، معمولاً بیمار ناگزیر به استفاده از عصای زیر بغل می باشد. هم چنین، بیمار می بایست از یک بریس کامل زانو نیز در مرحله اول فیزیوتراپی، استفاده نماید.

البته لازم به ذکر است که برخی از جراحان به بیماران خود، استفاده از بریس یا همان زانو بند را، در مرحله اول  فیزیوتراپی و پس از عمل رباط صلیبی، تجویز نمی نمایند. دلیل امر، این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، وجود و یا عدم وجود بریس، تاثیر چندانی بر روند بهبودی نخواهد داشت.

در هفته اول فیزیوتراپی، تمرکز اصلی بر روی یادگیری چگونگی راه رفتن به کمک عصا می باشد

در هفته اول فیزیوتراپی، تمرکز اصلی بر روی یادگیری چگونگی راه رفتن به کمک عصا می باشد. در این مدت، به بیمار آموزش داده می شود که چگونه بر روی سطوح صاف و یا شیب دار با عصا حرکت کنند. همچنین، به ایشان نحوه بالا و پایین رفتن از پله ها، به کمک عصا، آموزش داده می شود.

پس از عمل جراحی، عموماً زانو دچار تورم می شود که فیزیوتراپ، ممکن است برای کاهش این میزان از تورم از یخ استفاده نماید. زیرا که یخ، می تواند در کنترل تورم زانو پس از عمل، بسیار مؤثر باشد. عموماً فیزیوتراپیست های حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به بیمار چگونگی کاهش تورم توسط یخ را آموزش می دهند.

البته در این مرحله از فیزیوتراپی، ممکن است بنا به صلاحدید فیزیوتراپیست از تحریکات الکتریکی عصبی-عضلانی نیز برای بهتر شدن انقباض عضلات چهارسر استفاده شود.

در این مرحله، از بیمار خواسته می شود، تا تمرینات ملایمی را شروع نماید که این کار، به جهت بازگرداندن دامنه حرکتی زانو به آن می باشد. در این مرحله از فیزیوتراپی، بیمار می تواند پای خود را از حالت صاف تا زاویه زانو تا 90 درجه، خم کند.

مرحله دوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : حرکت بدون استفاده از عصا

مرحله دوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : حرکت بدون استفاده از عصا
مرحله دوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : حرکت بدون استفاده از عصا

برای ورود به مرحله دوم فیزیوتراپی، لازم است که بیمار توانایی کنترل میزان تورم در ناحیه زانو را، پیدا کرده باشد. در این مرحله، بیمار می تواند به راحتی عضله چهار سر ران را منقبض نماید. در مرحله دوم فیزیوتراپی، به بیمار آموزش داده می شود که چگونه بدون کمک گرفتن از عصا به صورت عادی، راه برود.

این حرکت به صورتی می بایست باشد که زانوی آسیب دیده، تحت فشار نبوده و به درستی از آن، محافظت شود. در مرحله دوم که معمولاً شامل دو هفته می شود، فیزیوتراپیست، از درمان با یخ و نیز استفاده از تحریکات الکتریکی عصبی-عضلانی، همانند مرحله اول از فیزیوتراپی، هم چنان استفاده می کند.

در هفته دوم پس از انجام عمل جراحی رباط صلیبی، تمرکز اصلی، تقویت عضلات لگن و مفصل ران می باشد. با تقویت این قسمت ها، فرد می تواند به تدریج به جای استفاده از دو عصا، بتواند از یک عصا استفاده کند و به تدریج، هر دو عصا را کنار گذارد.

همچنین، در هفته دوم، به بیمار تمریناتی داده می شود که بتواند عضلات چهار سر ران را بهتر کنترل کند. علاوه بر این در این دوره، حرکاتی برای تقویت عضلات همسترینگ پشت پا نیز به بیمار داده می شود. عموماً فیزیوتراپیست به بیمار توصیه می کند در این دوره، از تخته های بیومکانیکی مچ پا که اصطلاحاً به آن ها BAPS گفته می شود، استفاده نماید.

این تخته کمک بزرگی برای حفظ تعادل و احساس وضعیت و حرکت اندام ها بدون نیاز به استفاده از حس بینایی می باش

این تخته کمک بزرگی برای حفظ تعادل و احساس وضعیت و حرکت اندام ها بدون نیاز به استفاده از حس بینایی می باشد. البته در مراحل اولیه، از بیمار خواسته می شود که به صورت نشسته کار با این تخته را آغاز کند. تمامی این تمرینات تا پایان هفته دوم، ادامه پیدا می کند.

در هفته سوم، تمرینات به گونه ای است که در پایان این هفته، فرد می تواند به صورت کاملاً عادی، راه برود. شاید تنها مشخصه عمل جراحی زانو در این هفته، وجود یک خمیدگی کوچک در زانو باشد که این مورد نیز به تدریج و با بهتر شدن دامنه حرکتی زانو، به صورت کامل، از بین خواهد رفت.

در این هفته، معمولاً تمرینات روی عضلات لگن کمی پیشرفته تر از هفته های پیشین می باشد. در این هفته، برای بلند کردن پا در حالت صاف، از یک سری وزنه های بسیار سبک، استفاده می گردد. هم چنین، بیمار در این هفته می تواند از تخته BAPS در حالت ایستاده، استفاده کند.

به صورت کلی، تمرینات در این مرحله، به گونه ای می باشد که رباط جراحی شده متحمل آسیب و فشار نگردد.

تمرین های مختلفی برای این دوره از فیزیوتراپی توصیه می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگه داشتن مفصل زانو در حالت راست و صاف

لازم است که بیمار  تلاش کند که حتماً پایی که جراحی شده است را صاف نگه دارد. برای این کار، لازم است که یک حوله کوچک زیر پاشنه پا گذاشته شود تا بتواند در حالت کاملاً صاف و راحت قرار گیرد. لازم است که این حرکت در طول شبانه روز 3 مرتبه و هر بار به مدت 10 دقیقه، تکرار شود.

تقویت عضلات جلوی ران

لازم است که بیمار دراز کشیده و پای خود را در حالت کاملاً صاف قرار دهد. پس از این کار، لازم است که عضلات جلوی ران را، که به آن ها کوادریسپس می گویند، بدون بلند کردن پاشنه پا از روی زمین، تا حد امکان، منقبض کند و بخش پشتی مفصل زانوی خود را به طرف زمین، فشار دهد.

لازم است که این انقباضات به مدت 10 ثانیه و استراحت بعد از آن نیز، 10 ثانیه به طول بیانجامد. لازم است که این تمرین در طول شبانه روز، سه دفعه و هر دفعه 10 مرتبه، تکرار شود.

تمرینات خم کردن مفصل زانو

تمرینات خم کردن مفصل زانو
تمرینات خم کردن مفصل زانو

در این نوع تمرینات، لازم است که بیمار به حالت دراز کش بوده و زانوی خود را، در حالت کاملاً صاف قرار دهد. سپس لازم است که پاشنه پای جراحی شده، خیلی آرام به سمت باسن، البته بدون بلند شدن از روی زمین، روی زمین سر داده شود.

در هنگام انجام این کار، می بایست بیمار زانوی خود را تا جایی که امکان پذیر می باشد، خم کند. لازم است که هنگامی که زانو خم می شود، احساس فشار را به فرد القاء نماید و به مدت 10 ثانیه، فشاری خفیف را به همراه داشته باشد. سپس لازم است که زانو خیلی آرام به حالت اولیه و کاملاً صاف، برگردد.

لازم است که این تمرین، حتماً 10 مرتبه در طول روز انجام شود و هر بار که این کار انجام می شود، چندین بار تکرار گردد. بدین ترتیب که در هر مرتبه که این تمرین انجام می شود، زانو خم شده و 10 ثانیه در این حالت بماند و سپس دوباره زانو صاف شده و پس از مکثی 10 ثانیه ای، مجددا تمرین تکرار شود.

تمرینات مربوط به تقویت عضلات پشت ران

تمرینات مربوط به تقویت عضلات پشت ران
تمرینات مربوط به تقویت عضلات پشت ران

از دیگر تمرینات لازم در این مرحله از فیزیوتراپی، می توان به تقویت عضلات همسترینگ یا همان عضلات پشت ران، اشاره کرد. برای این کار، لازم است که بیمار بر روی شکم دراز بکشد به طوری که زانو و ران بیمار در حالت مماس با زمین، قرار گیرد. سپس پای سالم می بایست به سمت پای جراحی شده و در زیر آن، قرار گیرد.

پس از آن، لازم است که پای جراحی شده را به کمک پای سالم خود، به سمت باسن به آرامی، بالا آورد. لازم به ذکر است که این حرکت می بایست به ارامی انجام گیرد و به هیچ عنوان نباید زانو به سرعت و یا بیش از اندازه، خم شود.

هنگامی که پای جراحی شده به کمک پای سالم به سمت بالا هدایت می شود، لازم است که زانو در حالت یک فشار خفیف به مدت 10 ثانیه، نگه داشته شود. پس از آن، لازم است که پای آسیب دیده به کمک پای سالم به سمت زمین هدایت شده و در حالت صاف، قرار گیرد. لازم است که این نرمش 3 مرتبه و هر مرتبه 10 بار در طول روز، تکرار شود.

کلیه تمرینات فوق الذکر و دیگر تمرینات تقویتی دیگر که در این مرحله از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی انجام می شود، می بایست حتماً تحت نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست های حرفه ای بیمارستان خصوصی ایرانشهر انجام گیرد.

خودداری از انجام تمرینات به صورت خودسرانه

لذا، توصیه اکید می شود که از انجام تمرینات به صورت خودسرانه جدا خودداری کرده و حتماً پیش از انجام هر تمرینی بعد از عمل رباط صلیبی، ابتدا با جراح و پزشک معالج خود، مشورت نمایید.

پزشکان و جراحان با تجربه بیمارستان ایرانشهر، با معاینه دقیق بیمار، بهترین و مناسب ترین نوع تمرینات را برای بیمار تجویز می نمایند که البته تمامی این حرکات، می بایست تحت نظر فیزیوتراپیست های مجرب بیمارستان ایرانشهر انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن را در بر، داشته باشد.

در ادامه مقاله ” فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی ” به بررسی مرحله سوم فیزیوتراپی، خواهیم پرداخت. اگر تا به این جای مقاله، برای شما مفید واقع شده است، از شما دعوت می کنیم تا پایان این مبحث با ما همراه شده و از مطالب مفید آمده که برگرفته از راهنمایی های جراحان، پزشکان و فیزیوتراپیست های با تجربه بیمارستان خصوصی ایرانشهر، می باشد، بهره مند گردید.

مرحله سوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : تقویت عضلات

مرحله سوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : تقویت عضلات
مرحله سوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : تقویت عضلات

در دو مرحله پیشین، در طول سه هفته، بیمار می آموزد که چگونه به صورت عادی راه برود. در مرحله سوم، به بیمار آموزش داده می شود که چگونه زانوی خود را تقویت نماید. در پایان مرحله سوم از فیزیوتراپی، بیمار می تواند به صورت آهسته، شروع به دویدن کند که این به نوبه خود، پیشرفتی خوب می باشد.

مرحله سوم فیزیوتراپی، 5 هفته به طول می انجامد. در سه هفته اول، یعنی هفته چهارم تا هفته ششم پس از عمل رباط صلیبی، بیمار شروع به انجام تمریناتی برای افزایش میزان تعادل می کند.

هم چنین، در این سه هفته، تمرینات اسکات و لانژ که مختص تقویت عضلات چهار سر ران و عضلات سرینی می باشند و هم چنین، تمرینات بلند کردن مستقیم پا و تمرینات پیشرفته ای برای تقویت عضلات لگن و مفصل ران نیز، در این مدت، با بیمار کار می شود.

در پایان هفته ششم، به صورت تدریجی، تمرینات و حرکات پرشی نیز آغاز می شوند

در پایان هفته ششم، به صورت تدریجی، تمرینات و حرکات پرشی نیز آغاز می شوند. در این مرحله، دیگر برای کاهش تورم، نیازی به استفاده از یخ نمی باشد. هم چنین، در این دوره سه هفته ای، دیگر به تحریک الکتریکی عصبی-عضلانی نیز نیازی نیست.

تا به این جا، بیمار پیشرفت های بسیاری داشته است و می تواند به راحتی راه برود، به آرامی بدود و نیز برخی از حرکات پرشی را انجام دهد. لازم به ذکر است که، بعد از اتمام این دوره، فرد می تواند به انجام فعالیت های عادی روزانه خود، نظیر رانندگی بپردازد.

از همین رو، لازم است که در این دوره سه هفته ای، یعنی از هفته چهارم تا ششم، می بایست تمریناتی انجام گیرد که بتواند دامنه حرکتی زانو را تکمیل نموده و دیگر نیازی به ابزارهای کمکی نظیر واکر و یا عصا، نباشد. از جمله تمریناتی که در طی هفته های چهارم تا ششم انجام می شود، می توان به موارد زیر، اشاره کرد:

تمرینات مربوط به تقویت کوادریسپس

این تمرینات شامل چندین دسته از کارها می باشند که شامل موارد ذیل می باشند:

حرکت اسکات دو پا:

این حرکت تمرینی، شامل قرار دادن یک توپ کوچک بین زانوها می باشد. سپس زانوها می بایست تا زاویه 45 درجه، خم شوند و به مدت 5 ثانیه در همان حالت، نگه داشته شوند. سپس به حالت اولیه بازگشته و مجدداً حرکت تکرار گردد.

حرکت تمرین پله:

دیگر حرکتی که توصیه می شود، حرکت پله است. لازم است که در هنگام بالا رفتن از پله، ابتدا پای سالم روی پله بالایی گذاشته شود و سپس وزن کامل بر روی پای سالم، منتقل گردد. بعد از آن، می توان پای جراحی شده را نیز به پله بالایی، منتقل نمود.

اما در هنگام پایین رفتن از پله، این حرکت می بایست به صورت وارونه انجام شود. بدین صورت که ابتدا پای جراحی شده می بایست روی پله پایینی گذاشته شود و سپس پای سالم بر روی پله قرار گیرد. پس از انجام این تمرین به دفعات و مدت زمانی کافی، تمرین را به صورت وارونه می بایست انجام داد.

به صورتی که در حین بالا رفتن از پله، ابتدا پای جراحی شده قرار گیرد و سپس پای سالم و هم چنین، برای پایین آمدن از پله ها، ابتدا پای سالم بر روی پله گذاشته می شود و بعد از آن، پای جراحی شده بر روی پله پایینی، قرار می گیرد.

تمرین با دوچرخه ثابت:

تمرین با دوچرخه ثابت:
تمرین با دوچرخه ثابت:

هدف اصلی از انجام این تمرین، روان شدن دامنه حرکتی مفصل زانو می باشد. علاوه بر این، این حرکت ورزشی، اثرات مثبتی بر تقویت عضلات پیرامون زانو و باسن نیز، بر عهده دارد. برای شروع، کافی است که تمرین با دوچرخه ثابت، تنها به مدت پنج دقیقه و آن هم با سرعت و مقاومتی بسیار کم، انجام گیرد. بعد از گذشت مدتی، می توان کم کم بر میزان مقاومت آن، افزود.

تمرینات مرتبط با تقویت عضلات همسترینگ

برای این نوع از تمرینات، کافی از که بیمار در مقابل دیواری بایستد و برای حفظ تعادل، دستان خود را بر روی دیوار قرار دهد. سپس زانوی جراحی شده خود را، به قسمت عقب خم نموده و از پست سر به سمت بالا، حرکت دهد.

لازم است که در دفعات اولی که این حرکت انجام می شود، خم شدن زانو تا 30 درجه، قابل قبول می باشد. اما، در ادامه می بایست به آرامی و بدون ایجاد هیچ فشاری، از 90 درجه تا 140 درجه، بتواند زانوی خود را خم کند.

هم چنین، برای تقویت عضلات همسترینگ، بیمار می تواند بر روی شکم خود دراز کشیده و پاشنه پایی که زانوی آن جراحی شده است را، به سمت باسن حرکت داده و زانوی خود را خم کند. سپس لازم است که در همین حالت، 10 ثانبه مکث شده و سپس زانو به حالت اول خود، بازگردانده شود.

تمرینات مربوط به تقویت عضلات پشت ساق

برای انجام این تمرین لازم است که بیمار ابتدا در مقابل یک دیوار بایستد و دستان خود را بر روی دیوار بگذارد. سپس بیمار می بایست بر روی پنجه ها پای خود بلند شده و به مدت چند ثانیه این حالت را حفظ نماید. لازم است که این تمرین در طول روز، به دفعات یک الی سه بار و در هر دفعه 20 بار، تکرار شود.

در هفته های هفتم و هشتم، که جزو مرحله سوم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی می باشند، تمرینات جدید و سخت تری به تمرینات پیشین، اضافه می شود. در طی این دو هفته، عموماً فیزیوتراپیست، تمریناتی دشوارتر را به بیمار می دهد تا وضعیت ACL بیمار را مورد بررسی قرار دهد.

چنان چه بیمار دردی در ناحیه زانو نداشته باشد و زانوی او در حالت پایداری قرار گرفته باشد. اگر بیمار بتواند تمامی تمرینات دشوار را به خوبی انجام دهد، در پایان هفته هشتم، می تواند دویدن را، شروع کند.

مرحله چهارم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : بازگشت به وضعیت نرمال

مرحله چهارم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : بازگشت به وضعیت نرمال
مرحله چهارم از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی : بازگشت به وضعیت نرمال

در مرحله پایانی از فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی، فرد رفته رفته می تواند به روال عادی حرکتی خود، بازگردد. به صورتی که از حالت آهسته دویدن می تواند سریع دویدن را شروع کند. فیزیوتراپیست در این زمان، به بیمار توصیه می کند که به هیچ عنوان، بیش از توانایی هایش، فعالیت نکند.

لازم به ذکر است که در این مرحله از فیزیوتراپی، فرد به روال عادی حرکتی خود بازمی گردد، اما باید در نظر داشت که هنوز برای انجام ورزش هایی که در آن ها، توقف های ناگهانی و یا چرخش های سرعتی وجود دارد، زود است. هفته های هشتم تا دوازدهم، مرحله چهارم از فیزیوتراپی بعد از عمل را تشکیل می دهند.

برنامه های منظمی که فیزیوتراپیست های حرفه ای بیمارستان تخصصی و خصوصی ایرانشهر به بیماران می دهند، می تواند توانایی بیمار را در انتهای این دوره تا حدی افزایش دهد که بتواند به صورت کامل و البته تحت نظر پزشک، به روال عادی زندگی خود بازگردد.

در این دوره، فیزیوتراپیست از بیمار می خواهد که آزمایش لی لی کردن بر روی یک پا را انجام دهید تا وضعیت قدرتی زانو را مورد بررسی قرار دهد.

این آزمایش به این دلیل انجام می گیرد که فیزیوتراپیست از این که، آیا فرد آمادگی شرکت در ورزش هایی با تغییرات ناگهانی و چرخش های سریع را دارد یا خیر. اگر فرد آسیب دیده، ورزشکار باشد، در صورت صلاحدید فیزیوتراپیست، می تواند در پایان هفته دوازدهم، فعالیت ورزشی خود را از سر گیرد.

نکاتی در ارتباط با فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

نکاتی در ارتباط با فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
نکاتی در ارتباط با فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

لازم است بدانیم که فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی، می تواند درست پس از انجام عمل جراحی، آغاز شود. در هفته اول، فرد می بایست بتواند توانایی راه رفتن خود را دوباره پیدا کند و زانوی خود را تا تقریباً زاویه 90 درجه، نگه دارد.

در ارتباط با تمرینات هفته اول، در مرحله اول فیزیوتراپی، توضیحاتی کامل ارائه شد.

در ذیل به ذکر برخی از نکات لازم و تمریناتی که در هفته اول پس از انجام عمل جراحی ضروری می باشند، پرداخته ایم:

  • استفاده از کمپرس سرد به جهت کاهش تورم و التهاب ناحیه آسیب دیده و در صورت احساس درد شدید، استفاده از شوک الکتریکی
  • استفاده از روش موبیلیزیشن، برای تمامی جهات به خصوص به سمت بالا و پایین
  • در شرایطی که ماهیچه های قسمت چهار سر در زانو، ضعیف شده باشند، می توان برای احیا و بازیابی این ماهیچه ها از شوک الکتریکی، استفاده کرد
  • فشار و وارد کردن نیرو به مدت چند ثانیه بر روی زانو، برای تقویت ماهیچه های چهار سر زانو، بسیار مفید می باشد
  • در هفته اول بعد از عمل رباط صلیبی، لازم است که بیمار حتماً از واکر و یا عصا برای حرکت کردن، استفاده نماید.
  • در شرایطی که زانو کاملاً خشک و ثابت و بی تحرک شده است و بیمار هیچ گونه لقی و حرکتی را در زانو ندارد، می تواند زانو را به سمت بالا، پایین، راست و یا چپ حرکت دهد و یا حتی آن را صاف نگه دارد تا زمانی که مجدداً زانو، توانایی حرکت را بازیابد.

تمامی موارد بالا، نکاتی هستند که در هفته اول بعد از عمل جراحی زانو، می بایست در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی نکاتی مهم در ارتباط با هفته های دوم تا چهارم، پرداخته ایم.

لازم به ذکر است که در پایان این دوره، بیمار می تواند بدون عصا و یا واکر به راحتی راه برود و زانوی آسیب دیده بدون احساس هیچ دردی، به راحتی خم و صاف شود.

نکات و تمرینات به صورت زیر می باشند:

  • لازم است که بیمار با احتیاط کامل در پایین تخت بنشیند به طوری که نشیمنگاه وی در قسمت لبه تخت قرار گرفته باشد و زانو کاملاً صاف و بدون هیچ گونه خمیدگی باشد.
  • تمرینات پله در این هفته ها بسیار توصیه می شود. فرد می بایست بالا رفتن و پایین رفتن از پله ها را از سمت پهلوها چندین بار در طول روز، انجام دهد.
  • تمرین با دوچرخه ثابت نیز از تمرینات مفیدی است که می تواند در بهبودی سریع بیمار بسیار تاثیرگذار باشد.
  • خوابیدن بر روی شکم و صاف کردن زانوها نیز در این دوره بسیار توصیه می شود.

از هفته چهارم به بعد، تمرینات بیشتر مختص ورزشکاران می باشد. این تمرینات اصولا برای افرادی که به صورت تخصصی و حرفه ای ورزش می کنند بیشتر از طرف جراح و یا فیزیوتراپیست تجویز می شود.

زیرا که این افراد لازم است که برای به دست آوردن نیروی از دست رفته خود، تمریناتی ویژه را انجام دهند تا بتوانند قدرت و توان بدنی خود را مجدداً به دست آورند.

از جمله این تمرینات می توان به درجا دویدن و دویدن های پرپیچ و خم اشاره کرد. در دنباله مبحث ” فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی ” به بررسی مزایای فیزیوتراپی بعد از این عمل، خواهیم پرداخت.

مزایای فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

مزایای فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
مزایای فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

تمرینات فیزیوتراپی که پس از عمل رباط صلیبی به بیمار داده می شود، فواید بسیاری را برای بیمار به همراه خواهد داشت. از جمله این فواید، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تقویت کردن قوای جسمانی بیمار و جلوگیری از آسیب دیدگی

تصحیح شیوه های نادرست حرکتی، نظیر نشستن و راه رفتن

سرعت بخشیدن به پروسه بهبودی بیمار

تقویت کردن دامنه حرکتی رباط صلیبی بعد از عمل جراحی

توان بخشیدن به افرادی با سن بالا

لازم به ذکر است که، تمرینات فیزیوتراپی مربوط به عمل رباط صلیبی، به دو دسته تقسیم می شوند. تمریناتی که پیش از عمل رباط صلیبی انجام می شوند و تمریناتی که پس از آن، برای بهبودی پس از عمل، به بیمار داده می شود.

تجویز فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

تجویز فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
تجویز فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از عمل زانو، فواید بسیاری را برای بیمار به همراه دارد. بدون تردید، بهترین عملکرد پس از مواجهه با پارگی رباط صلیبی، مراجعه به پزشک متخصص می باشد. در صورتی که پزشک بهترین گزینه درمانی را عمل رباط صلیبی تشخیص دهد، برای بهبودی کامل بیمار پس از عمل، انجام دوره های فیزیوتراپی، برای بیمار، الزامی می باشد.

در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، متخصصان حرفه ای در این زمینه، در نخستین روز از دوره فیزیوتراپی، ابتدا تمامی شرایط و اطلاعات حرکتی بیمار را به دقت مورد بررسی قرار داده و اطلاعات حاصله را در اختیار پزشک بیمار، قرار می دهد.

پزشک متخصص، پس از بررسی تمامی اطلاعات آمده، بهترین گزینه درمانی را برای بیمار، تجویز می نماید.

پس از عمل رباط صلیبی، در اولین جلسه از فیزیوتراپی، موارد مختلفی مورد بررسی قرار می گیرند که از آن جمله می توان به موارد ذیل، اشاره کرد:

بررسی سوابق پزشکی بیمار

انجام آزمایشات و تست های مختلف حرکتی

بررسی قدرت تعادل بیمار

بررسی توانایی های حرکتی بیمار

بررسی میزان تورم ناحیه آسیب دیده

انجام معاینات دستی

بررسی میزان قدرت عضلانی بیمار

بررسی و آنالیز دقیق چگونگی راه رفتن بیمار

بررسی میزان دامنه حرکتی زانوی بیمار

ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی
ضرورت فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی بدون تردید از جمله آسیب های جدی می باشد که می تواند برای زانوی یک فرد، اتفاق افتد. بسته به شدت ضربه و اسیب دیدگی، نوع عمل جراحی که برای بیمار در نظر گرفته می شود، متفاوت است. به عنوان نمونه برای جراحی های ترمیمی، جوش خوردن رباط صلیبی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

در همین راستا، پزشک جراح و فیزیوتراپیست تمریناتی را برای فرد آسیب دیده در نظر می گیرند تا بتواند به تدریج توان و قدرت از دست رفته خود را بازیافته و به روال عادی زندگی خود، بازگردد.

در بخش فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از بهترین و پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا و نیز جدیدترین متدهای فیزیوتراپی، مطابق با کشورهای پیشرفته جهان استفاده می نماید.

پرنسل خبره این مرکز، همواره تجارب لازم و کافی را در زمینه آسیب دیدگی های مربوط به زانو و رباط صلیبی زانو داشته و با صبر و حوصله، تمامی توان خود را به جهت سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیمار و بازگرداندن وی به روال عادی زندگی، به کار می گیرند.

مرکز فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر

مرکز فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از بهترین و با تجربه ترین فیزیوتراپیست های کشور در این راستا بهره گرفته است. این مرکز، آمادگی ارائه هر گونه خدمات فیزیوتراپی را به افراد آسیب دیده را دارا می باشد.

به جهت اهمیت بسیار زیاد فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی، توصیه اکید پزشکان بیمارستان ایرانشهر، به بیمارانی که این عمل را انجام داده اند، شروع تمرینات فیزیوتراپی، درست پس از عمل جراحی می باشد.

لازم به ذکر است که دقت و توجه کامل به تمرینات و دستوراتی که پزشک، جراح و نیز فیزیوتراپیست به بیمار می دهد، در روند بهبودی وی، تاثیر شایانی خواهد داشت. در مرکز فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، هدف و رسالت اصلی، درمان زانو و بازگشت آن به عملکرد طبیعی آن، می باشد.

انجام فیزیوتراپی در بیمارستان و از همان روز اول بعد از عمل رباط صلیبی، آغاز می شود

همان طور که به آن اشاره شد، انجام فیزیوتراپی در بیمارستان و از همان روز اول بعد از عمل رباط صلیبی، آغاز می شود و البته در طول چند هفته فرد می تواند به صورت عادی، به انجام فعالیت های روزانه نرمال خویش بپردازد.

لازم به ذکر است که گاهاً فیزیوتراپی ممکن است تا ماه ها به طول انجامد که این امر بستگی مستقیم به تلاش بیمار و نوع حرفه او، خواهد داشت. اما به صورت عادی، عموماً پس از گذشت 6 الی 8 هفته، یعنی به مدت یک ماه و نیم تا دو ما، پس از رفتن منظم به جلسات فیزیوتراپی، فرد می تواند بهبودی خود را به دست آورد.

برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با قسمت فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر تماس حاصل نموده و از جزییات امر آگاهی یابید. بیمارستان ایرانشهر، همواره به صورت شبانه روزی، آماده پاسخگویی به بیماران عزیز می باشد.

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی در بیمارستان خصوصی ایرانشهر

فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی در بیمارستان خصوصی ایرانشهر
فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی در بیمارستان خصوصی ایرانشهر

بیمارستان خصوصی ایرانشهر، بیمارستانی بزرگ و تخصصی با ظرفیتی معادل 120 تخت بیمار و 6 اتاق عمل می باشد. این بیمارستان در زیر بنای یازده هزار متر مربع و در ده طبقه در مرکز تهران، یعنی در خیابان شریعتی واقع شده است.

سال تاسیس این بیمارستان 1355 می باشد که پس از تحولاتی عظیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بهداری وقت و سپس دانشگاه علوم پزشکی سپرده شد و سپس در سال 1376 مجددا به صاحبان اصلی آن بازگردانده شد.

بیمارستان خصوصی و کاملاً تخصصی ایرانشهر، کادری مجرب و متخصص را، متشکل از بهترین و مجرب ترین متخصصان و فوق تخصص های گوناگون در خود جای داده است. بسیاری از اساتید بزرگ کشور، در بیمارستان خصوصی ایرانشهر، در حال خدمات رسانی به بیماران عزیز می باشند.

لازم به ذکر است که بیمارستان ایرانشهر، با بسیاری از بیمه های تکمیلی و نیز بیمه خدمات درمانی، طرف قرارداد می باشد. بخش های مختلف این بیمارستان، بی شمار می باشند که از آن جمله می توان به بخش های متفاوت ICU، CCU، جراحی قلب، آنژیوگرافی، داخلی، جراحی عمومی، ارتوپدی،

روماتولوژی، غدد، جراحی مغز و اعصاب و بسیاری دیگر، اشاره کرد. بسیاری از بخش های بیمارستان ایرانشهر، به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به بیماران می باشند که از آن جمله می توان به بخش اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه و سی تی اسکن اشاره نمود.

بیمارستان ایرانشهر، همیشه بیماران را در راس فعالیت های خود قرار داده است

بیمارستان ایرانشهر، همیشه بیماران را در راس فعالیت های خود قرار داده است و همواره فعالیت های خود را بر پایه اصل ” همیشه حق با بیمار است ” بنا نهاده است. تمامی پزشکان و پرسنل این بیمارستان، همواره وفاداری خود را بر این جمله، حفظ می نمایند.

بیمارستان ایرانشهر، یک مجموعه کاملاً خصوصی می باشد که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نظارت مستقیم بر عملکرد آن داشته و هر ساله، گواهینامه ارزشیابی درجه یک را، به این بیمارستان، اعطاء نموده است. بخش فیزیوتراپی بیمارستان ایرانشهر، بسیار مجهز و متشکل از انواع دستگاه های به روز دنیا می باشد.

در این مرکز، همواره بهترین فیزیوتراپیست های کشور با تجربه ای طولانی در این زمینه، در حال خدمات رسانی به بیماران عزیز می باشند. هدف اصلی ایشان، بهبودی کامل بیمار، پس از عمل رباط صلیبی می باشد و در این راستا، از تمامی توان خود، بهره می گیرند.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

بیمارانی که به سبب آسیب دیدگی رباط صلیبی خود، مجبور به انجام عمل جراحی می شوند، پس از انجام آن، برای بازیابی توان مجدد زانوی خود، می بایست در جلسات متعدد فیزیوتراپی که مختص رباط صلیبی جراحی شده می باشد، شرکت نمایند.

هدف اصلی از فیزیوتراپی، کمک به بیمار برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و بازگرداندن وی به پروسه نرمال زندگی، می باشد. فیزیوتراپی در بازگرداندن قدرت از دسته رفته بیمار در نواحی لگن، ماهیچه ساق پا، چهار سر ران و عضلات زردپی، بسیار مؤثر می باشد.

در حقیقت، فیزیوتراپی، بخشی اساسی در احیای مجدد بافت آسیب دیده است و در کاهش درد بیمار نیز، تاثیرات مثبتی خواهد داشت. با شرکت در جلسات فیزیوتراپی، بیمار می توان بدون هیچ مشکل و نگرانی دوره توانبخشی خود را به تدریج و با موفقیت طی نماید.

تمامی متخصصان مجرب و حرفه در بخش فیزیوتراپی بیمارستان خصوصی ایرانشهر، تمامی توان خود را در سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیمارانی که عمل رباط صلیبی را انجام داده اند، به کار خواهند گرفت.

پیشنهاد می کنیم از پست سن تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

بهبود عملکرد اعضای بدن بیمار

این متخصصان، پزشکان و فیزیوتراپیست های حرفه ای می باشند که هدف اصلی خود را بهبود عملکرد اعضای بدن بیمار و بازیابی حرکتی وی و در عین حال کنترل درد و افزایش انعطاف پذیری وی، قرار داده اند. لازم به ذکر است که، فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی، برای ورزشکاران حرفه ای، روند طولانی تری را دارد.

زیرا که ورزشکاران برای بازگشت به روال عادی ورزشی خود، می بایست تمرینات حرفه ای تری را انجام دهند. برای کسب آگاهی بیشتر در ارتباط با چگونگی فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی، می توانید با بیمارستان ایرانشهر، به صورت شبانه روزی، تماس حاصل نمایید.

در مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی سعی کرده ایم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم.

امید است که اطلاعات آمده در این مقاله، برای علاقمندان به این مبحث، مفید واقع شده باشد.

Table of Contents

یک پاسخ

  1. متخصص فیزیوتراپی ورزشی می‌تواند برای شما تمرینات فیزیوتراپی ورزشی انجام دهد تا عضلات شما تقویت شوند و درد کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید