لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

Table of Contents

در این مقاله از سایت بیمارستان خصوصی ایرانشهر، قصد بررسی علائم سرطان سینه را داریم.

علائم سرطان سینه عبارتند از: توده جدید یا ضخیم شدن در سینه یا زیر بغل، تورم تمام یا بخشی از سینه، سوزش یا فرورفتگی پوست است.

سرطان سینه، نگرانی بهداشتی شایع است که میلیون ها زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص علائم سرطان سینه در مراحل اولیه ضروری است، زیرا تشخیص زودهنگام و مداخله به طور قابل توجهی شانس درمان و بهبود موفقیت آمیز را افزایش می دهد.

این راهنمای جامع از سایت بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به تعداد بی‌شماری از علائم مرتبط با سرطان سینه می‌پردازد و اطلاعات حیاتی را برای توانمندسازی زنان در اختیار گرفتن کنترل سلامت خود و مراجعه به پزشک در صورت لزوم ارائه می‌دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست پیشگیری از سرطان استخوان دیدن کنید.

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سینه

بررسی علائم سرطان سینه، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و برخی از افراد ممکن است اصلاً علائمی از خود نشان ندهند. با این حال، چندین علامت رایج وجود دارد که می تواند وجود سرطان سینه را نشان دهد. این علائم را نباید نادیده گرفت و در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، مشاوره پزشکی ضروری است.

  • توده در ناحیه سینه یا زیر بغل

از شایع ترین علائم سرطان سینه، وجود توده در سینه یا ناحیه زیر بغل است. این توده ها اغلب بدون درد هستند، اما می تواند باعث ناراحتی یا تغییر در بافت سینه شود. اگر توده ای را احساس کردید، ضروری است برای ارزیابی بیشتر با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر مشورت کنید.

درد سرطان سينه چگونه است؟

  • تغییر در اندازه یا شکل سینه

تغییر محسوس در اندازه یا شکل سینه، می تواند از علائم سرطان سینه باشد. این مورد، می تواند شامل تورم، بزرگ شدن یا تفاوت قابل توجه بین دو سینه باشد. هر گونه تغییر در ظاهر سینه باید با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر صحبت شود.

  • تغییرات پوستی روی سینه

تغییرات پوستی روی سینه، مانند قرمزی، فرورفتگی یا چروکیدگی می تواند علائم سرطان سینه باشد. سرطان سینه التهابی، شکل نادر اما تهاجمی این بیماری، اغلب با قرمزی و تورم سینه ظاهر می شود و ظاهری شبیه به عفونت به آن می دهد.

  • ترشح از نوک پستان از علائم سرطان سینه

ترشح از نوک پستان از علائم سرطان سینه
ترشح از نوک پستان از علائم سرطان سینه

وجود ترشحات از نوک پستان، به خصوص اگر خونی یا شفاف باشد، می تواند از علائم سرطان سینه باشد. در حالی که ترشحات نوک پستان، می تواند ناشی از شرایط دیگری مانند عفونت یا تغییرات هورمونی باشد، نباید از آن غافل شد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

  • نوک پستان معکوس

نوک پستان معکوس، جایی که نوک پستان به سمت داخل می چرخد، می تواند از علائم سرطان سینه باشد. این تغییر، می تواند زمانی رخ دهد که تومور وجود داشته باشد و ساختار بافت سینه را تغییر دهد و باعث جمع شدن نوک پستان شود.

  • تغییر در بافت یا رنگ پوست

تغییر در بافت یا رنگ پوست سینه، می تواند علائم سرطان سینه باشد. این تغییر، می تواند شامل ضخیم شدن، قرمزی، یا تغییر در ظاهر پوست، شبیه به بافت پوست پرتقال باشد.

علائم سرطان لگن در مردان چگونه است؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک فوق کلیک نمایید.

  • درد در ناحیه سینه یا نوک پستان از علائم سرطان سینه

درد در ناحیه سینه یا نوک پستان از علائم سرطان سینه
درد در ناحیه سینه یا نوک پستان از علائم سرطان سینه

در حالی که درد سینه، علامتی رایج است که بسیاری از زنان به دلیل تغییرات هورمونی یا سایر شرایط خوش خیم تجربه می کنند، درد مداوم در ناحیه سینه یا نوک پستان، نباید نادیده گرفته شود.

  • احساس خارش مداوم

خارش مداوم و بدون دلیل در ناحیه سینه یا نوک سینه، می تواند علائم سرطان سینه باشد. این خارش، اغلب می تواند با بیماری پوستی یا واکنش آلرژیک اشتباه گرفته شود. با این حال، هنگامی که با علائم دیگر همراه باشد یا برای مدت طولانی باقی بماند، نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

  • غدد لنفاوی متورم در نزدیکی سینه

غدد لنفاوی ترقوه نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت ها دارند. هنگامی که این گره ها، به ویژه آنهایی که در نزدیکی سینه یا استخوان ترقوه قرار دارند، متورم می شوند، می تواند نشان دهنده مشکل زمینه ای از جمله سرطان سینه، باشد.

  • خستگی بی دلیل

در حالی که خستگی را می توان به عوامل مختلفی از جمله استرس و انتخاب سبک زندگی نسبت داد، خستگی مداوم و غیرقابل توضیح گاهی اوقات می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد. این نوع خستگی، اغلب بیش از احساس خستگی است. این احساس، می تواند خستگی عمیقی باشد که با استراحت بهبود نمی یابد.

  • کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن سریع و غیرقابل توضیح، می تواند نشان دهنده بسیاری از مسائل سلامتی از جمله سرطان سینه باشد. اگر بدون ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود وزن کم می کنید، ضروری است با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر مشورت کنید.

  • تغییر در وریدهای سینه

ظاهر شدن سیاهرگ‌های بارزتر روی پوست سینه، که قبلاً وجود نداشت، گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده تومور زمینه‌ای سینه باشد.

  • درد سینه در طول سیکل های قاعدگی

برای زنان غیرمعمول نیست که در طول دوره قاعدگی خود درد یا حساسیت سینه را تجربه کنند. با این حال، اگر این درد بعد از چرخه قاعدگی ادامه یابد یا به مرور زمان شدیدتر شود، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل زمینه‌ای از جمله سرطان سینه باشد.

  • ایجاد گره های سخت

تشکیل گره سخت، چه در سینه یا زیر بازو، می تواند نشان دهنده وجود تومور باشد. این گره‌ها، گاهی اوقات می‌تواند در عمق بافت سینه قرار داشته باشد و تشخیص آن‌ها را در طی خودآزمایی سخت‌تر می‌کند، اما زمانی که سینه به چیزی مانند دیوار دوش فشار داده می‌شود، قابل توجه است.

لطفا از پست علائم فتق در مردان دیدن کنید.

قدرت پیشگیری و انتخاب سبک زندگی

در حالی که ما در درجه اول بر علائم تمرکز کرده‌ایم، شایان ذکر است که اقدامات پیشگیرانه و انتخاب سبک زندگی، می‌تواند نقش مهمی در خطر ابتلا به سرطان پستان داشته باشد. حفظ رژیم غذایی متعادل، انجام فعالیت بدنی منظم، تعدیل مصرف الکل و پرهیز از سیگار کشیدن، می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

هزینه عمل ژنیکوماستی در بیمارستان دولتی چقدر است؟

علائم سرطان سینه در مردان

علائم سرطان سینه در مردان
علائم سرطان سینه در مردان

در حالی که سرطان سینه معمولاً با زنان مرتبط است، تشخیص این موضوع ضروری است که مردان نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. اگرچه نادر است، اما سرطان سینه مردان، درصد کمی از تمام موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد. علائم در مردان مشابه علائم زنان است، از جمله توده در سینه، ترشح از نوک پستان و تغییر در پوست سینه یا ظاهر نوک سینه که مورد توجه است.

نتیجه گیری درباره علائم سرطان سینه

نتیجه گیری درباره علائم سرطان سینه
نتیجه گیری درباره علائم سرطان سینه

اطلاع از طیف متنوع علائم سرطان سینه، برای تشخیص زودهنگام و درمان موثر این بیماری بسیار مهم است. در حالی که علائم رایج مانند توده های سینه، تغییرات در اندازه یا شکل و تغییرات پوستی باید به دقت بررسی شوند، به همان اندازه مهم است که تشخیص داده شود و علائم می تواند در بین افراد بسیار متفاوت باشد.

برخی ممکن است علائم کمتر شایعی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بدون علامت باقی بمانند. خودآزمایی منظم پستان، غربالگری‌های حرفه‌ای و درک عوامل خطر شخصی، از جمله سابقه خانوادگی، نقش اساسی در تشخیص زودهنگام و بهبود نتایج دارد.

به یاد داشته باشید که توجه به موقع پزشکی و ارتباط با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر، گام های اساسی برای حفظ سلامت پستان و رسیدگی سریع به هرگونه نگرانی است.

سوالات متداول درباره علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه می تواند با علائم و نشانه های مختلفی ظاهر شود. سه اطلاعات مهم در مورد علائم شایع سرطان سینه عبارتند از:

  • توده در سینه: شایع ترین علامت، وجود توده در سینه است. توجه به این نکته ضروری است که همه توده های سینه نشان دهنده سرطان نیستند، اما هر توده غیرعادی، باید به سرعت، توسط متخصص مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود.
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه: از دیگر علائم قابل توجه، تغییر قابل توجه در اندازه یا شکل سینه است. این تغییر، ممکن است شامل بزرگ‌تر یا متفاوت‌تر ظاهر شدن سینه در مقایسه با دیگری باشد.
  • تغییرات پوستی: تغییرات در پوست سینه، مانند قرمزی، فرورفتگی، یا چروکیدگی نیز می تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد. به هرگونه تغییر غیرعادی پوست توجه کنید.
چگونه می توانم خودآزمایی پستان را انجام دهم؟

انجام منظم خودآزمایی پستان، بخش مهمی از سلامت سینه است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • بازرسی بصری: جلوی آینه بایستید و بازوهای خود را در پهلو قرار دهید. به دنبال هر گونه تغییر در اندازه، شکل یا تقارن سینه های خود باشید. همچنین، تغییرات پوست مانند فرورفتگی یا چروکیدگی را بررسی کنید.
  • بازوهای خود را بالا بیاورید: بازوهای خود را از بالای سر بلند کنید و سینه های خود را دوباره بررسی کنید تا تغییراتی ایجاد شود.
  • معاینه دستی: دراز بکشید و از انگشتان خود برای معاینه هر سینه استفاده کنید. از حرکت دایره ای برای احساس توده یا ضخیم شدن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که کل سینه، از جمله ناحیه نزدیک زیر بغل را می پوشانید.
اگر توده‌ای در سینه‌ام پیدا کردم چه باید بکنم؟

کشف توده در سینه می تواند نگران کننده باشد، اما همیشه به معنای سرطان نیست. این چیزی است که باید انجام دهید:

  • آرام بمانید: اولین قدم حفظ آرامش است. بسیاری از توده های سینه خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند.
  • با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید: قرار ملاقاتی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تعیین کنید. آنها معاینه کاملی انجام می دهند و ممکن است آزمایش های اضافی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی را برای تعیین ماهیت توده درخواست کنند.
  • توصیه های پزشکی را دنبال کنید: بسته به نتایج، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دوره اقدام مناسب را توصیه می کند که ممکن است شامل آزمایش، نظارت یا درمان بیشتر باشد.
آیا علائم سرطان سینه برای همه یکسان است؟

خیر، علائم سرطان سینه می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. سه عامل مهمی که باید در مورد تنوع علائم در نظر گرفته شود، عبارتند از:

  • نوع سرطان سینه: انواع مختلف سرطان سینه ممکن است با علائم متفاوتی ظاهر شوند. به عنوان مثال، سرطان سینه التهابی ممکن است باعث قرمزی و تورم شود، در حالی که کارسینوم مجرای درجا (DCIS) ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند.
  • مرحله سرطان: مرحله ای که سرطان سینه در آن تشخیص داده می شود، می تواند بر علائم تأثیر بگذارد. سرطان در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، در حالی که مراحل پیشرفته ممکن است علائم بارزتری را نشان دهند.
  • تغییرات فردی: بدن هر فرد می تواند واکنش متفاوتی به سرطان نشان دهد. برخی از افراد ممکن است درد را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نه.
آیا درد سینه می تواند از علائم سرطان سینه باشد؟

درد سینه که به عنوان ماستالژیا نیز شناخته می شود، معمولاً از علائم رایج سرطان سینه نیست. سه اطلاعات مهم در مورد درد سینه و سرطان سینه عبارتند از:

  • علل شایع درد سینه: درد پستان اغلب به دلیل تغییرات هورمونی، آسیب یا شرایط خوش خیم پستان ایجاد می شود. بیشتر موارد درد سینه مربوط به سرطان نیست.
  • ارتباط غیر معمول: در حالی که درد سینه یک علامت معمولی سرطان سینه نیست، برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه ممکن است درد را تجربه کنند. با این حال، درد معمولا تنها یا اصلی ترین علامت نیست.
علائم کمتر شایع سرطان سینه چیست؟

علاوه بر علائم شایع تر، سرطان سینه می تواند با علائم کمتری بروز کند. در اینجا سه ​​علامت کمتر رایج وجود دارد که باید از آنها آگاه بود:

  • ترشحات نوک سینه: ترشحات خود به خود، خونی یا شفاف از نوک پستان از هر پستان، می تواند نشانه کمتر شایع سرطان سینه باشد. در حالی که تمام ترشحات نوک پستان مربوط به سرطان نیست، باید توسط متخصص مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود.
  • تورم یا ضخیم شدن سینه: برخی از افراد ممکن است متوجه تورم یا ضخیم شدن موضعی در سینه شوند که می تواند نشان دهنده سرطان پستان باشد.
  • درد سینه یا نوک پستان: اگرچه درد پستان عموماً علامتی رایج در سرطان سینه نیست، برخی افراد ممکن است درد مداوم و غیر قابل توضیح سینه یا نوک پستان را تجربه کنند که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.
آیا سرطان سینه بدون هیچ علامتی ممکن است؟

بله، ممکن است سرطان سینه بدون نشان دادن علائم قابل توجه باشد. سه نکته مهم در مورد سرطان پستان بدون علامت عبارتند از:

  • سرطان در مراحل اولیه: در بسیاری از موارد، سرطان سینه در مراحل اولیه از طریق آزمایش‌های غربالگری معمول مانند ماموگرافی، حتی قبل از بروز علائم تشخیص داده می‌شود.
  • فقدان علائم: برخی از افراد ممکن است سرطان سینه را داشته باشند که کاملاً بدون علامت باشد یا علائمی داشته باشند که به راحتی قابل تشخیص نیستند.
  • اهمیت غربالگری: غربالگری منظم سرطان پستان، به ویژه برای افراد در معرض خطر بالاتر، برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه و قابل درمان ضروری است.

ماموگرافی و گفتگوهای منظم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه، می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان، حتی در صورت عدم وجود علائم کمک کند.

سابقه خانوادگی چه نقشی در علائم سرطان سینه دارد؟

سابقه خانوادگی می تواند نقش مهمی در خطر و علائم سرطان پستان داشته باشد. در اینجا سه ​​نکته کلیدی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

  • عوامل خطر ژنتیکی: سابقه خانوادگی سرطان سینه، به ویژه در بستگان نزدیک مانند مادر، خواهر یا دختر، می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. جهش‌های ژنتیکی مانند BRCA1 و BRCA2 نیز می‌توانند ارثی باشند و به افزایش خطر کمک کنند.
  • توصیه‌های غربالگری: به افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، توصیه می‌شود که غربالگری را زودتر شروع کنند یا آزمایش‌های اضافی مانند مشاوره ژنتیک را برای ارزیابی خطر انجام دهند.
  • هوشیاری: کسانی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، باید در مورد نظارت بر سلامت پستان خود و بحث در مورد استراتژی های کاهش خطر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود هوشیار باشند.
آیا می توان علائم سرطان سینه را با شرایط دیگر اشتباه گرفت؟

بله، علائم سرطان سینه، گاهی اوقات می تواند با سایر بیماری های خوش خیم اشتباه گرفته شود. سه نکته مهم زمانی که علائم مشابه سایر شرایط هستند عبارتند از:

  • شرایط خوش خیم پستان: بسیاری از بیماری های خوش خیم پستان، مانند کیست یا فیبروآدنوم، می تواند باعث ایجاد توده ها و تغییرات سینه مشابه آنچه در سرطان سینه مشاهده می شود، گردد.
  • عفونت یا التهاب: عفونت یا التهاب بافت پستان، می تواند منجر به علائمی مانند قرمزی، گرما و تورم شود که ممکن است با سرطان سینه اشتباه گرفته شود.
آیا علائم سرطان سینه در مردان و زنان یکسان است؟

سرطان سینه می تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند، اما علائم ممکن است کمی متفاوت باشد. سه نکته مهم در مورد علائم سرطان سینه در مردان و زنان عبارتند از:

  • توده: هم مردان و هم زنان، ممکن است به عنوان علامت سرطان سینه، توده یا توده در سینه ایجاد کند. توده، نوعی علامت رایج بدون توجه به جنسیت است.
  • تغییرات نوک پستان: مردان مبتلا به سرطان سینه، ممکن است تغییراتی مانند وارونگی یا ترشح را در نوک پستان تجربه کنند. این تغییرات، می تواند در زنان نیز رخ دهد.

اطلاعات جامع درباره علائم سرطان سینه

علامت / جنبهتوضیح : علائم سرطان سینه
توده در سینه یا زیر بغلاین توده ها اغلب بدون درد می توانند نشان دهنده وجود تومور باشند.
تغییر اندازه یا شکل سینههر گونه تغییر قابل توجه، از جمله تورم یا عدم تقارن، می تواند نشانه سرطان سینه باشد.
تغییرات پوستی روی سینهقرمزی، فرورفتگی یا چروکیدگی ممکن است نشان دهنده شرایطی مانند سرطان سینه التهابی باشد.
ترشحات نوک سینهبه خصوص اگر ترشحات خونی یا شفاف باشد، می تواند علامت سرطان سینه باشد، اما ممکن است ناشی از شرایط دیگر باشد.
نوک پستان معکوسچرخش نوک پستان به سمت داخل ممکن است ناشی از توموری باشد که بر ساختار بافت سینه تأثیر می گذارد.
تغییرات بافت یا رنگضخیم شدن، قرمزی یا بافت “پوست پرتقال” می تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد.
درد سینه یا نوک پستاندرد مداوم، در حالی که در بسیاری از زنان شایع است، باید تحت نظر قرار گیرد و با متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت شود.
احساس خارش مداومخارش مداوم را می توان با شرایط پوستی اشتباه گرفت، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد.
تورم غدد لنفاویبه خصوص در نزدیکی سینه یا استخوان ترقوه، گره های متورم می تواند نشانه سرطان سینه یا سایر مشکلات سلامتی باشد.
خستگی غیر قابل توضیح
خستگی عمیق که با استراحت بهبود نمی یابد گاهی اوقات می تواند با سرطان سینه مرتبط باشد.
کاهش وزن غیر قابل توضیحکاهش وزن سریع بدون تغییر رژیم غذایی/ورزش باید توسط متخصص پزشکی ارزیابی شود.
تغییر وریدهای سینهسیاهرگ های تازه برجسته ممکن است نشان دهنده تومور زمینه ای سینه باشند.
درد در طول سیکل های قاعدگیدرد مداوم خارج از چرخه قاعدگی نیاز به توجه و مشاوره بالقوه دارد.
تشکیل گره سختگره های سخت، به ویژه گره های عمیق در بافت سینه، می تواند نشان دهنده تومور باشد.
سرطان سینه در مرداناگرچه نادر است، اما مردان نیز ممکن است با علائمی مشابه زنان دچار سرطان سینه شوند.

 

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید