لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

کورتاژ تشخیصی چیست

کورتاژ تشخیصی چیست

Table of Contents

برای این ‌که بدانید کورتاژ تشخیصی چیست، در ادامه این مطلب به بررسی این‌ موضوع خواهیم پرداخت.

قطعا شما نیز از نزدیکان خود اطلاعاتی در زمینه کورتاژ شنیده اید و ممکن است بنا بر شرایطی، پزشک برای شما استفاده از کورتاژ را تجویز کرده باشد.

برخی از افراد و زنان جوان به دلیل این‌ که هیچ‌ گونه آگاهی کافی در رابطه با کورتاژ ندارند و فقط اطلاعات آن‌ها در حد گفته‌های اطرافیانشان می‌باشند، نگران این ‌موضوع هستند که با استفاده از عمل کورتاژ، دچار نازایی شوند

و همین عامل باعث می‌شود تا روز به‌ روز انجام کورتاژ تشخیصی را به تعویق بیندازند. این مسئله باعث می‌شود درمان افراد در دوره‌های طولانی‌تری اتفاق بیفتد و یک موضوع بسیار نگران‌کننده شناخته شود.

همین شرایط طولانی شدن امکان دارد باعث وخامت بیماری موجود افراد گردد و روز به ‌روز آن‌ها را درگیر اختلالات بیشتری در این زمینه کند.

کورتاژ تشخیصی یکی از روش‌هایی است که برای درمان تعداد بسیار زیادی از مشکلات رحمی همچون خون‌ریزی غیر طبیعی، اختلال عملکردهای هورمونی و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویدئو کورتاژ تشخیصی چیست

در ابتدا انجام این روش کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های داخل رحم کاملاً مشخص شود، سپس می‌تواند کمک بسیار زیادی به مدیریت خون‌ریزی‌های غیر عادی داشته باشد.

با توجه به این ‌که رحم یکی از اصلی‌ترین اجزای بدن بانوان می‌باشد، هر چقدر میزان آگاهی خود را در زمینه راهکارهای درمانی رحم افزایش دهید، قطعا شرایط بهتری پیش پای شما می‌باشد.

اما به ‌راستی قصد دارید بدانید کورتاژ تشخیصی چیست و یا انجام این عمل به چه دلیل است و با چه عوارضی همراه می‌باشد؟

تمامی تلاش ما در این است تا در ادامه این مطلب به بررسی این‌ موضوع بپردازیم تا اگر شما نیازمند استفاده از این روش درمانی می‌باشید، از بیمارستان ایرانشهر و تجهیزات بسیار آن برای استفاده از عمل کورتاژ بهره‌مند شوید.

بیمارستان ایرانشهر، بهترین مرکز درمانی در این زمینه می باشد. پس برای درک بیشتر این ‌موضوع تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کورتاژ تشخیصی چیست

کورتاژ تشخیصی رحم در واقع روشی برای نمونه برداری از واژن است.

برای بررسی مشکلات رحم، تشخیص بیماریهای رحم یا سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش کورتاژ تشخیصی چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

مطالبی که قصد داریم در این مقاله بررسی کنیم، عبارتند از:

کورتاژ تشخیصی چیست؟

انواع کورتاژ شامل چه مواردی می شود؟

کورتاژ رحم

کورتاژ تشخیصی

عملکرد انجام کورتاژ تشخیصی به چه صورت است؟

چگونگی انجام کورتاژ تشخیصی

دلیل استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست؟

خونریزی های غیر طبیعی

کورتاژ برای سقط جنین

حذف پولیپ های رحمی

مشکلات قابل‌ شناسایی با کورتاژ تشخیصی چیست؟

روش انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

نوع بیهوشی برای کورتاژ

اقدامات قبل ‌از انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

شرح‌ حال بیمار

معاینات لگنی

تست پاپ اسمیر

سونوگرافی واژن رحم و تخمدان‌ها

بررسی آزمایشات مختلف

مشاوره با متخصص قلب برای اجازه‌ی عملی

آمادگی قبل از انجام عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

شرایط دوره نقاهت کورتاژ تشخیصی چیست؟

مراقبت دوران نقاهت کورتاژ تشخیصی

چه افرادی قادر به انجام کورتاژ تشخیصی نمی‌باشند؟

عوارض عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

لکه بینی یا خون‌ریزی خفیف

دل‌درد و دل‌پیچه

به تعویق افتادن عادت ماهانه

بروز عفونت

قاعدگی نامنظم

چسبندگی داخل رحم

حال عمومی بد

پارگی دهانه رحم

ایجاد مشکلات ادراری

خون‌ریزی شدید از واژن

جمع ‌بندی مطالب

 

کورتاژ تشخیصی چیست؟

یکی از جراحی‌های کوچکی که برای بانوان انجام می‌گیرد و کمک می‌کند تا تشخیص و درمان پولیپ‌های رحم، آندومتریوز، سرطان رحم و دیگر موارد این ‌چنینی صورت بگیرد، با نام عمل کورتاژ شناخته می‌شود.

در کل کورتاژ تشخیصی به ‌عنوان نمونه ‌برداری رحم شناخته می‌شود که جنبه درمانی و یا تشخیص مشکلات مد نظر بیمار را خواهد داشت.

انجام این روش به گونه ایست که نمونه ‌برداری‌هایی از داخل واژن صورت خواهد گرفت تا بتوان به ‌صورت دقیق، شرایط موجود رحم را سنجید.

کاملاً از اسم این نوع روش مشخص است که برای تشخیص بیماری‌های مختلفی همچون مشکلات رحمی، سقط‌ جنین، بیماری‌های رحم و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان خون‌ریزی‌های غیر طبیعی که منشاء آن‌ها از رحم می‌باشد و یا پولیپ‌ها یا ضایعات مربوطه داخل رحمی از طریق کورتاژ تشخیصی امکان‌پذیر خواهد بود.

پزشک با انجام کورتاژ تشخیصی تردیدهای مربوط به آسیب‌های جدی رحم را برطرف خواهد کرد و یا می‌تواند تایید کند که مشکل به ‌وجود آمده از چه منشایی می‌باشد.

نمونه‌های برداشته‌ شده از دهانه رحم می‌تواند به واسطه یک متخصص پاتولوژیست به ‌دقت بررسی گردد تا نتایج گزارشات مربوط به آن بین ۲ تا ۳ هفته حاصل شود.

پیشنهاد می کنیم از پست خواندن جواب پاتولوژی رحم دیدن کنید.

انواع کورتاژ شامل چه مواردی می شود؟

انواع کورتاژ شامل چه مواردی می شود؟
انواع کورتاژ شامل چه مواردی می شود؟

دلایل بسیار متفاوتی باعث می‌شود تا برخی از افراد نیازمند استفاده از عملکرد کورتاژ باشند. حال ممکن است برخی از افراد فقط استفاده از عملکرد کورتاژ را برای درمان تشخیص بدهند. در ادامه خواهیم گفت که انواع کورتاژ به جند دسته ‌بندی تقسیم می‌شود و دلیل اهمیت کورتاژ تشخیصی چیست.

کورتاژ رحم

کورتاژ رحم
کورتاژ رحم

یکی از عمل‌های جراحی بسیار شایع برای بانوان که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی را خواهد داشت، کورتاژ رحم شناخته می‌شود.

در صورتی کورتاژ برای درمان به کار برده می‌شود که فقط برای خارج کردن بافت‌های جفت در داخل رحم و یا بعد از انجام سقط ‌جنین برای خارج کردن مواد اضافی در داخل رحم صورت بگیرد.

این کار باعث می‌شود تا خون‌ریزی شدید و عفونت بعد از سقط ‌جنین محدود شود و باعث پیشگیری از این عوامل خواهند شد. در این مواقع کورتاژ نیز بسیار کاربرد خواهد داشت.

کورتاژ تشخیصی

کورتاژ تشخیصی
کورتاژ تشخیصی

تفاوت عمده‌ای که بین کورتاژ درمانی و کورتاژ تشخیصی وجود دارد، این است که هدف اصلی کورتاژ تشخیصی نمونه‌برداری از دهانه ترشحات دهانه داخلی رحم می‌باشد تا بتوان دلیل اصلی ایجاد خون‌ریزی‌های غیر طبیعی بانوان را تشخیص داد و طی یک بیهوشی سبک که به مدت‌ زمان ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد، با کمک وسیله‌ای در دهانه رحم می‌توان نمونه‌های لازم را از آن برداشت کرد.

در حالت کلی تشخیص یا درمان خون‌ریزی غی رطبیعی رحم از طریق کورتاژ تشخیصی صورت می‌گیرد و همین ‌طور از این طریق می‌توان عدم تعادل هورمونی یا سرطان رحم را نیز تشخیص داد و باعث جلوگیری از بیماری‌های موجود خواهد شد. پس تفاوت عمده و اساسی بین کورتاژ درمانی و تشخیصی وجود دارد.

عملکرد انجام کورتاژ تشخیصی به چه صورت است؟

عملکرد انجام کورتاژ تشخیصی به چه صورت است؟
عملکرد انجام کورتاژ تشخیصی به چه صورت است؟

البته لازم است بدانید که هیچ ‌گونه ترسی در زمینه برداشت ترشحات موجود از رحم وجود ندارد. زیرا انجام کورتاژ تشخیصی عمل سختی نمی‌باشد و فقط تحت نظر یک بیهوشی کوتاه‌ مدت و یا بی‌حسی موضعی در لایه داخلی رحم که با نام آندومتر شناخته می‌شود، صورت خواهد گرفت.

یک لایه‌ی حفاظت ‌شده که در داخل رحم وجود دارد و با نام آندومتر شناخته می‌شود، می‌تواند در سنین باروری به‌ سرعت بازیابی شود. امکان دارد غدد بسیار مختلفی در این ناحیه وجود داشته باشد که لازم است نمونه ‌برداری‌هایی از این نواحی صورت بگیرد.

برنامه‌ریزی کورتاژ تشخیصی به گونه‌ای است که بعد از انجام معاینات سونوگرافی و یا استفاده از نتایج تست پاپ اسمیر می‌توان به‌ صورت دقیق‌تر تغییرات پاتولوژیک روی رحم را شناسایی کرد. برای این امر باید حتما از بیمارستان‌هایی که تجهیزات کافی دارند، استفاده داشته باشید. بیمارستان ایرانشهر ارائه ‌دهنده خدمات منحصر به‌ فردی در این زمینه می‌باشد.

چگونگی انجام کورتاژ تشخیص

چگونگی انجام کورتاژ تشخیص
چگونگی انجام کورتاژ تشخیص

حال که دریافتید کورتاژ تشخیصی چیست، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که انجام این روش به چه صورت امکان‌پذیر می‌باشد.

در هنگام مراجعه به پزشکان بیمارستان ایرانشهر و از طریق وسیله‌ی خاصی که قادر است نمونه‌گیری را از دهانه رحم انجام بدهد، روش کورتاژ تشخیصی صورت خواهد گرفت.

این وسیله فقط با هدف تراشیدن پوشش داخل رحم وارد آن خواهد شد تا بتواند نمونه ‌برداری‌های دقیق از سلول‌های غیر طبیعی رحم داشته باشد و بتوان تشخیص دقیق از بیماری‌های موجود آن را در نظر گرفت.

بعد از نمونه ‌گیری انجام‌ شده، بافت‌ها به واسطه میکروسکوپ توسط پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

امروزه نمونه ‌برداری رحم به واسطه هیتروسکوپی انجام می‌گیرد و هم‌زمان نیز شرایط کورتاژ رحم از حفره‌های داخلی رحم امکان‌پذیر می‌باشد.

برای شناخت بیشتر باید بدانید وسیله ای همچون تلسکوپ که از طریق دهانه رحم وارد خواهد شد و سپس پزشک از طریق آن می‌تواند موارد مختلفی همچون پولیپ، فیبر، چسبندگی داخل رحم را مشاهده و ارزیابی کند، با نام هیتروسکوپی شناخته می‌شود.

هیتروسکوپی نیز همانند کورتاژ جنبه درمانی خواهد داشت و کمک می‌کند تا چسبندگی‌های موجود در رحم از بین برود و عملکرد اصلی آن برای برداشتن پولیپ یا فیبر و خارج کردن IUD می‌باشد.

دلیل استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست؟

دلیل استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست؟
دلیل استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست؟

ممکن است برخی از افراد نگران انجام کورتاژ تشخیصی باشند. در صورتی ‌که دلیل اصلی انجام این روش، درمان، تشخیص و یا درمان تعداد بسیار زیادی از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به رحم بانوان می‌باشد.

اما در هر صورت در تلاشیم تا در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در زمینه دلایل استفاده از عمل کورتاژ تشخیصی برای شما داشته ‌باشیم تا هر گونه نگرانی و استرس را در هنگام انجام این روش از شما دور کنیم.

خونریزی های غیر طبیعی

شرایط مختلفی در رحم بانوان سبب خون‌ریزی‌های غیر طبیعی خواهد شد همچون خون‌ریزی یائسگی، خون‌ریزی بسیار شدید در دوره ماهیانه، خون‌ریزی در وسط سیکل ماهیانه، لکه بینی بسیار زیاد، خون‌ریزی غیر طبیعی از رحم، قاعدگی‌های نامنظم و دیگر موارد باعث می‌شود تا پزشک مد نظر شما استفاده از کورتاژ تشخیصی را برای تشخیص دلیل ناهنجاری و مشکل به‌ وجود آمده، مورد استفاده قرار بدهد.

کورتاژ برای سقط جنین

یکی دیگر از دلایل استفاده از کورتاژ تشخیصی، برای سقط ‌جنین می‌باشد و در چنین مواقعی استفاده از این روش درمانی می‌تواند جنبه درمانی داشته باشد.

در برخی مواقع دیگر، جنبه استفاده از کورتاژ تشخیصی بعد از سقط ‌جنین یا زایمان می‌باشد تا از این طریق بقایای بارداری از داخل رحم خارج گردد. برای این موارد، پزشک توصیه می‌کند که استفاده از کورتاژ تشخیصی ضروری می‌باشد و در این مواقع این کورتاژ جنبه تشخیص را ندارد، بلکه مهم‌ترین جنبه آن درمان می‌باشد.

در برخی شرایط دیگر، ایجاد مشکلات و اختلالات مختلف روی رحم همانند فیبروز رحم، سرطان دهانه رحم، پولیپ و یا دیگر موارد این ‌چنینی باعث می‌شود تا پزشک از کورتاژ تشخیصی استفاده داشته باشد.

حذف پولیپ های رحمی

در مواردی دیگری، جنبه درمانی کورتاژ برای خارج کردن و درآوردن پولیپ‌های کوچک از داخل رحم می‌باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در برخی مواقع دیگر، ایجاد زگیل‌های تناسلی دلیل اصلی استفاده از کورتاژ تشخیصی می‌باشد و کمک می‌کند تا بافت‌هایی که به دلیل این بیماری ایجاد شده‌ است، تشخیص داده شوند.

در برخی مواقع دیگر ممکن است نمونه ‌برداری بافت‌ها از طریق بیوپسی امکان‌پذیر نباشد. در این روش، پزشک تشخیص می‌دهد که استفاده از کورتاژ می‌تواند برای نمونه ‌برداری‌های رحم مؤثر و مفید واقع شود.

حال که به این درک رسیدید که دلایل استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست، ممکن است برای استفاده از این روش مهم به‌ دنبال بیمارستانی با تجهیزات خاص باشید.

بیمارستان ایرانشهر با پزشکان متخصص در این زمینه قادر است تا بهترین امکانات و تجهیزات را برای بیماران خود فراهم کنند تا بتوانند از کورتاژ تشخیصی به بهترین نحو ممکن استفاده داشته باشند و در درمان بیماری‌های موجود رحم خود توسط تشخیص پزشکان، موفق باشند.

مشکلات قابل‌ شناسایی با کورتاژ تشخیصی چیست؟

مشکلات قابل‌ شناسایی با کورتاژ تشخیصی چیست؟
مشکلات قابل‌ شناسایی با کورتاژ تشخیصی چیست؟

فرایند انجام کورتاژ تشخیصی می‌تواند مشکلات و بیماری‌های بسیار زیادی را از بدن بیمار نشان بدهد و با نمونه ‌برداری‌هایی که از بدن بیمار انجام خواهد شد، می‌توان تعدادی از بیماری‌های غشای مخاطی رحم و دهانه رحم را نیز تشخیص داد.

حال در جدول زیر خواهیم گفت که چه مشکلاتی با کورتاژ تشخیصی قابل ‌شناسایی می‌باشند تا اگر شما نیز نیازمند استفاده از این روش می‌باشید، با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و استفاده از امکانات منحصر به‌ فرد آن، از این روش برای تشخیص و درمان بیماری‌های خود استفاده داشته باشید.

مشکلات قابل تشخیص با کورتاژ تشخیصی
پولیپ اندومتربقایای بارداری
پولیپ دهانه رحماندومتریت (عفونت رحمی)
هیپرپلازی آندومتر (ضخیم شدن لایه داخلی رحم )  بر هم خوردن تعادل هورمونی
سرطان آندومتریحاملگی مولار (بچه خوره)
آندومتریوزمیوم یا فیبروم مخاطی (سال موکوزال)

روش انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

روش انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟
روش انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

کورتاژ تشخیصی باید حتما در یک محیط استریل شده انجام بگیرد و حتما این محیط بیمارستان باشد و تحت نظر پزشک متخصص، این شرایط انجام می‌گیرد.

تمامی مدت ‌زمانی که برای کورتاژ تشخیصی در نظر گرفته می‌شود، بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌باشد. هنگامی ‌که به بیمارستان ایرانشهر مراجعه می‌کنید، بر اساس وضعیت بیمار و نوع بیماری حاصل ‌شده برای بیمار امکان دارد از بیهوشی نخاعی یا بیهوشی عمومی برای بیمار استفاده گردد.

حتی در برخی از مواقع ممکن است استفاده از بیهوشی‌های موضعی و بی‌حسی‌های موضعی برای دهانه رحم صورت بگیرد تا عملکرد کورتاژ تشخیصی به بهترین نحو ممکن انجام شود.

بعد از این شرایط، میله‌هایی که دارای قطرهای متفاوتی می‌باشند، به داخل رحم هدایت خواهند شد تا با بازکردن دهانه رحم بتوان نمونه ‌برداری کافی را از این مناطق انجام داد.

تراشیدن دیواره‌ی رحم به وسیله کورت

بعد از این ‌که این شرایط به بهترین نحو ممکن صورت گرفت و دهانه رحم به ‌اندازه کافی باز شد، پزشک متخصص در بیمارستان ایرانشهر توسط ابزاری که نام آن کورت می‌باشد، به تراشیدن دیواره‌ی رحم می‌پردازد و درصدد است تا بتواند نمونه‌ برداری را از داخل رحم انجام بدهد.

بعد از آن می‌توان نمونه‌های انجام‌ شده از رحم را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاد تا جزئیات مربوط به بیماری افراد از طریق نمونه ‌برداری‌ها مشخص شود.

به‌ همین دلیل است که به این نوع عملکرد کورتاژ تشخیصی می‌گویند. بعد از آن بیمار چند ساعتی تحت نظر پزشک خواهد بود تا در صورت بروز هر گونه مشکل، مراقبت‌های ویژه برای او صورت بگیرد.

در صورتی ‌که هیچ مشکلی برای بیمار وجود نداشته باشد، پزشک او را مرخص خواهد کرد. البته برای این ‌که از وجود عفونت‌ها بعد از انجام عمل کورتاژ جلوگیری شود، پزشک متخصص برای بیمار آنتی ‌بیوتیک تجویز خواهد کرد که بیمار موظف است حتما طبق دستور پزشک، آن‌ها را مورد استفاده قرار بدهد.

نوع بیهوشی برای کورتاژ

همان ‌طور که در مطلب بالا گفتیم، ممکن است از بیهوشی‌های مختلفی برای کورتاژ تشخیصی استفاده شود. به‌ عنوان نمونه؛ در برخی مواقع تشخیص پزشک، استفاده از بیهوشی‌های عمومی می‌باشد.

اما در برخی شرایط دیگر با توجه به موقعیت بیمار امکان دارد برای انجام کورتاژ تشخیصی، از بی‌حسی اپیدرمال یا بی‌حسی ستون فقرات نیز استفاده شود.

تمامی این موارد بر اساس نظر متخصص بیهوشی و تأیید او انجام خواهد شد و می‌توان از این طریق تشخیص داد که کدام یک از روش‌های بیهوشی برای بیمار مؤثر و مفید واقع می‌شود.

برای این که از امکانات کورتاژ تشخیصی بهره‌مند شوید، می‌توانید از خدمات گسترده پزشکان بیمارستان ایرانشهر استفاده داشته باشید تا نتایج کورتاژ تشخیصی با جزئیات کافی برای شما بتواند به بررسی مشکلات ایجاد شده بپردازد و هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی برایشان فراهم گردد.

اقدامات قبل ‌از انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

اقدامات قبل ‌از انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟
اقدامات قبل ‌از انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

قطعا هنگامی‌ که به پزشک مراجعه می‌کنید، قبل از این که کورتاژ تشخیصی برای شما تجویز شود، پزشک اقدامات بسیاری در این زمینه برای شما صورت خواهد داد.

حال به بررسی برخی از اقدامات اولیه قبل ‌از انجام کورتاژ تشخیصی خواهیم پرداخت تا با آگاهی کافی در این زمینه قدم بردارید و هیچ‌ گونه نگرانی و ترس از انجام کورتاژ تشخیصی نداشته باشید.

شرح‌ حال بیمار

قبل ‌از هر چیز، پزشک و متخصصان زبده بیمارستان ایرانشهر موظفند تا اطلاعات دقیقی از تمامی علائم بیماری و سوابق قبلی بیماری از فرد مد نظر دریافت کنند.

در صورتی ‌که بیمار در گذشته از داروی خاصی استفاده کرده ‌است و یا به داروی خاصی حساسیت دارد، باید حتما تمامی این موارد را به پزشک بگوید و علائم و دردهای موجود خود و همین ‌طور آزمایشات گذشته خود را در اختیار پزشک بگذارد.

در غیر این صورت اگر فاقد هر گونه آزمایشی می‌باشد و اطلاع دقیقی از دردهای موجود ندارد، پزشک براساس شرایط بیمار می‌تواند اطلاعات دقیق از شرح ‌حال او دریافت کند.

معاینات لگنی

بعد از مذاکرات انجام‌ شده و بعد از مشاوره گرفتن از پزشک مربوطه، نوبت به انجام معاینات لگنی خواهد رسید. در این معاینات، پزشک می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با رحم افراد کسب کند و حدس‌هایی در زمینه‌ی انجام عملکردهای درمانی بزند.

سپس تشخیص داده می‌شود که آیا انجام کورتاژ تشخیصی می‌تواند برای بیمار کافی و کارساز باشد یا بهتر است از روش دیگری برای درمان بیمار استفاده شود.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر اطلاعات دقیق‌تری در زمینه مشکلات ایجاد شده در دهانه رحم افراد به پزشک، ارائه خواهد کرد. در ابتدای امر قبل از انجام تمامی این موارد، در صورتی‌ که فرد که در گذشته تست پاپ اسمیر انجام نداده باشد، قطعا پزشک اقدام به انجام تست پاپ اسمیر خواهد کرد تا با نتایج حاصل ‌شده از آن بتواند تصمیم‌گیری درستی در رابطه با استفاده از کورتاژ تشخیصی انجام بدهد.

سونوگرافی واژن رحم و تخمدان‌ها

استفاده از سونوگرافی واژن و رحم و تخمدان‌ها، می‌تواند اطلاعات و تصاویر دقیقی از رحم را برای پزشک فراهم سازد. این کار باعث می‌شود تا وجود هر گونه کیست تخمدان و یا مورد مشکوک دیگری برای پزشک واضح باشد و بتواند به بهترین نحو ممکن، عملکردهای درمانی را برای بیمار فراهم سازد.

بررسی آزمایش های مختلف

قبل از انجام کورتاژ تشخیصی، پزشک موظف است تا آزمایشات متعددی برای بیمار خود تجویز کند. به‌ عنوان نمونه لازم دارد که اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان کم‌خونی بدن بیمار، قند خون ناشتا، تست بارداری، آزمایش‌های انعقادی، آزمایش‌های هورمونی و دیگر موارد داشته باشد.

شناخت تمامی این آزمایشات و مشکلات مربوط به بدن بیمار کمک می‌کند تا پزشک تشخیص بهتری از درمان را برای بیمار فراهم کند.

مشاوره با متخصص قلب برای اجازه‌ی عملی

مسئله مهمی که برای کورتاژ تشخیصی در نظر گرفته می‌شود، این است که حتما باید شرایط قلب افراد و سلامت آن‌ها تضمین گردد. در این مواقع باید با متخصصان قلب بیمارستان ایرانشهر نیز مشورت داشته باشند تا اجازه عمل کورتاژ تشخیصی برای بیمار صادر گردد.

با تمامی این شرایط، هنگامی‌ که همه سوابق بیمار جمع‌ آوری شد، پزشک حتما باید به این نکته توجه داشته باشد که بیمار به چه داروهای خاصی واکنش‌های آلرژیک دارد.

داشتن شرح‌ حال بیمار کمک می‌کند تا پزشک، روش بیهوشی مناسبی را برای استفاده از کورتاژ تشخیصی انجام بدهد و در صورتی‌ که بیمار قبلاً تجربه آلرژی به بیماری‌های خاص را داشته باشد، حتما پزشک باید از این نتایج آگاه شود تا در صورت لزوم برای درمان بیمار، عملکردهای بهتری را پیشنهاد دهد.

با این دسته از مسائل دریافتید که اقدامات قبل از انجام کورتاژ تشخیصی چیست. پس می‌توانید در هنگام مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و کمک گرفتن از پزشکان زنان برای انجام کورتاژ تشخیصی، اطلاعات کافی در رابطه با نحوه انجام این عمل داشته باشید.

آمادگی قبل از انجام عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

آمادگی قبل از انجام عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟
آمادگی قبل از انجام عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

همان ‌طور که در تمام قسمت های مختلف این مطلب به این‌ موضوع اشاره داشتیم، در هر وقت و دوره‌ای نمی‌توان از کورتاژ تشخیصی استفاده داشت.

قبل از انجام کورتاژ تشخیصی، بیمار موظف است به توصیه پزشک خود حدوداً ۴۸ ساعت قبل، برخی از نکات را به‌ درستی انجام بدهد.

زیرا انجام این دسته از نکات می‌تواند تاثیر شایانی روی نتایج کورتاژ تشخیصی داشته باشد. حال در ادامه مقاله، به برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

در صورتی ‌که عفونتی در ناحیه واژن وجود دارد، قبل ‌از انجام کورتاژ باید برطرف گردد.

بیمار شب قبل از انجام کورتاژ تشخیصی قادر به مصرف خوراکی یا نوشیدنی نمی‌باشد.

در صورتی ‌که بیمار در ۴۸ ساعت گذشته در کورتاژ تشخیصی دارویی استفاده کرده ‌است که امکان دارد باعث رقیق شدن خون گردد، بهتر است که این ‌موضوع را به پزشک خود بگوید.

در روزهای قبل ‌از عمل بهتر است از وسیله‌ای مخصوص، در هنگام نزدیکی و مقاربت افراد، استفاده ‌نشده باشد.

برای این‌ که رحم بهتر باز شود و بتوان شرایط نمونه برداری از طریق کورتاژ را بهتر انجام داد، سرویکس (طول دهانه رحم) اهمیت خواهد داشت که باید توسط خود متخصص انجام شود.

در صورت نیاز، مصرف داروهای خاص و تجویز آن‌ها کمک می‌کند تا بافت رحم قبل از انجام کورتاژ نرم‌تر باشد.

خالی بودن مثانه

مهم‌ترین مسئله این است که قبل ‌از انجام کورتاژ، مثانه باید کاملاً خالی باشد.

تمامی این موارد کمک می‌کنند تا عمل کورتاژ تشخیصی با موفقیت انجام شود. البته کمک گرفتن از یک تیم قوی و یک متخصص زنان با مهارت در این زمینه می‌تواند نتیجه بهتری از کورتاژ تشخیصی را در بر داشته باشد.

پزشکان بیمارستان ایرانشهر در زمینه انجام کورتاژ تشخیصی با داشتن اطلاعات کافی در صدد هستند تا همواره بهترین امکانات را برای بیمار فراهم سازند. پس شما نیز می‌توانید از خدمات ارزنده این بیمارستان به بهترین نحو ممکن استفاده داشته باشید.

شرایط دوره نقاهت کورتاژ تشخیصی چیست؟

شرایط دوره نقاهت کورتاژ تشخیصی چیست؟
شرایط دوره نقاهت کورتاژ تشخیصی چیست؟

مسئله مهم دیگر، در رابطه با بازه زمانی دوره نقاهت بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی می‌باشد. ممکن است برخی از افراد در این‌ باره نگران باشند.

اما چیزی که کاملاً مشخص است، این است که بعد از انجام کورتاژ، فرد بیمار بعد از گذشت ۲ تا ۳ روز نهایتاً دوران نقاهت خواهد داشت و بعد از آن به‌ سادگی می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد و مجدداً به محیط کار خود بازگردد.

البته قطعا مراقبت‌های بسیار زیادی در این روش وجود دارد که کمک می‌کند فرد دچار عفونت‌های بعد از انجام کورتاژ تشخیصی نشود. در این ‌راستا، پزشکان بیمارستان ایرانشهر نکات بسیار زیادی را برای بیماران بازگو خواهند کرد.

حال در ادامه به برخی از این نکات خواهیم پرداخت تا شما نیز بتوانید دوران نقاهت خوبی را بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی سپری کنید.

مراقبت دوران نقاهت کورتاژ تشخیصی

در این دوره حتما باید به‌ صورت منظم داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

استفاده از داروها بعد از کورتاژ تشخیصی برای پیشگیری از بروز عفونت و یا کاهش درد می‌باشد.

رانندگی در حین دوره نقاهت بعد از کورتاژ تشخیصی مجاز نیست.

بیمار باید حدوداً تا یک هفته بعد از کورتاژ تشخیصی کارهای سنگین یا فعالیت ورزشی انجام ندهد.

برای این‌ که فشار زیادی به رحم وارد نشود، در این بازه زمانی نباید دوچرخه ‌سواری داشته باشید.

استفاده از تامپون یا دوش واژینال برای بیمار در این بازه زمانی پیشنهاد نمی‌شود.

در کل تا بهبودی کامل رحم، نباید چیزی وارد آن شود.

در صورت بروز حالت تهوع، چربی غذاهای روزانه خود را کمتر کنید.

دوش گرفتن تا پایان دوره نقاهت مجاز نیست.

ماندن در وان یا استخر رفتن تا پایان دوره نقاهت امکان‌پذیر نیست.

برقراری روابط جنسی

برقراری روابط جنسی تا بهبودی کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد.

با رعایت تمامی این نکات قطعا می‌توانید نتیجه بهتری از درمان خود دریافت کنید و هیچ‌گاه دچار عفونت نشوید.

دلیل این ‌همه مراقبت بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی این است که این شرایط می‌تواند رحم را مستعد عفونت بسیار زیاد کند و برقراری روابط جنسی یا استفاده از تمامی عملکردهای موجود ممکن است باعث عفونت بسیار زیاد رحم گردد.

پس تا بهبودی کامل رحم نباید چیزی داخل آن وارد گردد و حدوداً تا ۷ روز بعد از انجام عمل کورتاژ، روابط جنسی برقرار نشود.

با شناخت این مسائل می‌توانید درک کنید که اهمیت استفاده از کورتاژ تشخیصی چیست. پس شما نیز می‌توانید برای استفاده از این شرایط و درمان مشکلات رحمی، از تجهیزات منحصر به ‌فرد بیمارستان ایرانشهر برای بهبودی کامل خود استفاده داشته باشید.

چه افرادی قادر به انجام کورتاژ تشخیصی نمی‌باشند؟

چه افرادی قادر به انجام کورتاژ تشخیصی نمی‌باشند؟
چه افرادی قادر به انجام کورتاژ تشخیصی نمی‌باشند؟

حال که اطلاعات کلی در رابطه با این‌ که کورتاژ تشخیصی چیست دریافت کردید، بهتر است بدانید که همه بانوان شرایط انجام عمل کورتاژ تشخیصی را نخواهند داشت.

در برخی از مواقع، ممنوعیت انجام این روش برای افراد وجود دارد. حال در ادامه خواهیم گفت که چه افرادی قادر به استفاده از این روش نمی‌باشند.

بانوان باردار اصولا شرایط انجام کورتاژ تشخیصی را نخواهند داشت. زیرا این کار می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به جنین آن‌ها گردد.

در صورتی که پزشک قادر به دیدن سوراخ دهانه رحم نباشد، قطعا شرایط و انجام کورتاژ تشخیصی امکان‌پذیر نیست.

در صورتی ‌که دهانه واژن افراد مسدود می‌باشد، عمل کورتاژ انجام نخواهد شد.

دلیل اصلی مسدود بودن دهانه رحم، وجود ضایعات مسدود کننده در داخل دهانه رحم می‌باشد.

در صورتی ‌که در واژن و یا لگن عفونت وجود داشته باشد، کورتاژ تشخیصی انجام نخواهد گرفت. در این مواقع ابتدا باید درمان اثربخشی برای عفونت‌ها صورت بگیرد، سپس اجازه کورتاژ خواهید داشت.

در صورتی‌ که بیش ‌از اندازه دهانه رحم یا آندومتر میانی پوشش داخلی دیواره رحم تنگ می‌باشد، شرایط انجام کورتاژ تشخیصی وجود ندارد.

افرادی که دچار آرتروز مفصلی یا بیماری‌های خاص دیگر می‌باشند، نمی‌توانند از کورتاژ تشخیصی استفاده کنند.

در صورتی ‌که در دهانه رحم ناهنجاری‌های مختلفی وجود داشته باشد، شرایط امکان کورتاژ تشخیصی وجود نخواهد داشت. زیرا وجود این ناهنجاری‌ها در هنگام عمل کورتاژ، می‌تواند روند این عمل را دچار مشکل کند.

عوارض عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

عوارض عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟
عوارض عمل کورتاژ تشخیصی چیست؟

کاملاً طبیعی است که انجام عمل کورتاژ تشخیصی ممکن است همانند هر یک از عمل ‌های دیگر، فرد بیمار را دچار عوارض احتمالی کند.

حال در برخی مواقع اما افرادی که به بیمارستان ایرانشهر برای انجام کورتاژ تشخیصی مراجعه کرده‌اند، دچار عوارض بعد از عمل کورتاژ شده‌اند که آن را در موارد زیر بیان خواهیم کرد تا سطح آگاهی شما در این زمینه افزایش پیدا کند و با نگاهی باز برای انجام و کورتاژ تشخیصی قدم بردارید.

لکه بینی یا خون‌ریزی خفیف

لکه بینی یا خون‌ریزی خفیف
لکه بینی یا خون‌ریزی خفیف

ممکن است در برخی مواقع، فرد بیمار تا چند روز بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی، لکه بینی یا خون‌ریزی خفیفی مشاهده کند که البته این امر طبیعی می‌باشد.

زیرا ممکن است وسیله جراحی که برای نمونه ‌برداری به داخل رحم فرستاده شده‌ است، باعث آسیب ‌رساندن به دیواره رحم یا بریده شدن یک فیبر شده باشد که دلیل اصلی ایجاد خون ‌ریزی در این مواقع این نکات می‌باشد.

دل‌ درد و دل ‌پیچه

دل‌ درد و دل ‌پیچه
دل‌ درد و دل ‌پیچه

ممکن است بدن برخی از افراد، دچار واکنش‌های مختلفی بعد از انجام کورتاژ تشخیصی گردد. کاملاً طبیعی است که تعداد بسیار زیادی از افراد، دچار درد بسیار خفیفی خواهند شد و یا به دل‌پیچه دچار می‌شوند که این ‌مورد کاملاً طبیعی است و جای هیچ ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

برای از بین بردن این عارضه می‌توانید مشکل خود را به پزشکان و متخصصان مجرب بیمارستان ایرانشهر بگویید تا برای شما قرص‌های مسکن تجویز کند تا در دوران نقاهت بتوانید دل ‌درد و دل ‌پیچه خود را درمان کنید.

به تعویق افتادن عادت ماهانه

کاملاً طبیعی است که بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی، مدت ‌زمانی طول خواهد کشید تا لایه‌ی مخاطی در دیواره داخلی رحم شکل بگیرد.

به ‌همین دلیل قطعا بازه زمانی طولانی‌تری هم برای عادت ماهانه بیمار صورت خواهد گرفت. پس اگر در بازه زمانی بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی پریود نشدید و یا تاریخ آن بسیار به تاخیر افتاد، نیازی به نگرانی در این ‌مورد نمی‌باشد و این مسئله کاملاً طبیعی است.

بروز عفونت

این که رحم بعد از انجام عمل کورتاژ تشخیصی دچار عفونت گردد، یکی از مهم‌ترین عوارض این عمل کورتاژ تشخیصی می‌باشد.

در صورتی ‌که در دوران نقاهت خود دچار علائم و نشانه‌هایی همچون ترشحات بدبو از واژن، درد شدید شکم، تب، ترشحات چرکی واژن و دیگر موارد این‌ چنینی شدید، قطعا هر چه سریع‌تر به پزشکان بیمارستان ایرانشهر مراجعه داشته باشید.

هر چند که پزشکان این مجموعه قبل از بروز عفونت‌ها برای شما داروهای بسیار زیاد تجویز خواهند کرد که از وجود این امر جلوگیری شود.

قاعدگی نامنظم

اگر به‌ غیر از اولین پریودی بعد از انجام کورتاژ تشخیصی، همچنان نظم در پریودهای بعدی شما وجود نداشت و دچار قاعدگی نامنظم بودید، این مسئله را حتما باید تحت نظر یک پزشک حاذق بررسی کنید تا بر اساس تجویز پزشک، درمان مناسبی برای مشکل صورت بگیرد.

چسبندگی داخل رحم

در برخی از افراد، به ‌ندرت امکان وجود چسبندگی داخلی رحم بعد از کورتاژ تشخیصی دیده خواهد شد و می‌توان گفت که تعداد انگشت‌ شماری از افراد دچار این‌ موضوع خواهند شد.

دلیل اصلی چسبندگی داخلی رحم، نمونه‌ برداری و دست‌کاری کردن رحم در حین انجام عمل کورتاژ تشخیصی می‌باشد که عامل مؤثری است تا این چسبندگی در داخل رحم شکل بگیرد.

چسبندگی‌های داخل رحم به‌ عنوان سندرم آشرمن شناخته می‌شوند که این سندرم به ‌مرور زمان می‌تواند سبب نازایی افراد گردد که بهتر است هر چه سریع‌تر درمان مناسبی برای برطرف نمودن چسبندگی داخلی رحم انجام بگیرد.

حال عمومی بد

به دلیل این‌ که کورتاژ تشخیصی بر اثر بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد، ممکن است برخی از افراد دچار عوارض بیهوشی عمومی همچون احساس خواب‌آلودگی، ضعف، استفراغ، حالت تهوع و دیگر موارد این ‌چنینی شوند.

اما این شرایط برای افرادی که از بیهوشی نخاعی استفاده کرده‌اند، کمتر می‌باشد و یا در برخی مواقع اصولا هیچ ‌گونه عوارض این‌ چنینی بروز پیدا نخواهد کرد.

پارگی دهانه رحم

امکان دارد در برخی از مواقع انجام عمل کورتاژ تشخیصی باعث پارگی یا سوراخی دهانه رحم گردد. به ‌همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای این ‌که از این دسته از موارد پیشگیری گردد، حتما باید تحت نظر یک پزشک کارآزموده کورتاژ تشخیصی را انجام بدهید. پزشکان بیمارستان ایرانشهر همواره با داشتن بهترین امکانات، درصددند تا وجود عوارض را برای بیماران به حداقل برسانند.

ایجاد مشکلات ادراری

در صورتی‌ که بعد از انجام کورتاژ تشخیصی دچار این مشکل شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر نزد پزشک حاذق بروید تا عملکردهای درمانی فورا برای شما انجام بگیرد.

داشتن اطلاعات کافی در رابطه با عوارض کورتاژ تشخیصی می‌تواند به شما کمک کند تا در این مواقع استرس نگیرید و آگاه باشید که بعد از انجام کورتاژ تشخیصی، چه چیزی انتظار شما را خواهد کشید.

خون‌ریزی شدید از واژن

خون‌ریزی شدید نیز یکی دیگر از عارضه­های مهمی است که حتما باید پیگیری‌های لازم را تحت نظر یک پزشک متخصص انجام بدهید.

در برخی مواقع به‌ جز خون‌ریزی‌های شدید، ممکن است لخته‌های خون در حفره رحم بیمار قرار گرفته باشد که دلیل اصلی آن اسپاسم دهانه رحم بر اثر استفاده از کورتاژ تشخیصی می‌باشد که با مشورت گرفتن از یک پزشک حاذق می‌توانید در برطرف نمودن آن تلاش کنید.

تمامی موارد ذکر شده به ‌عنوان عوارض بعد از کورتاژ تشخیصی شناخته شده‌اند، حال با این موارد متوجه شدید که عوارض کورتاژ تشخیصی چیست تا هر چه سریع‌تر با مراجعه به بیمارستان ایرانشهر و کمک گرفتن از پزشکان حاذق آن، در برطرف نمودن علائم خود موفق باشید.

لطفا از پست متخصص کولورکتال دیدن کنید.

جمع ‌بندی مطالب

جمع ‌بندی مطالب
جمع ‌بندی مطالب

در تمامی این مبحث، تلاش کردیم به شما بگوییم که کورتاژ تشخیصی چیست. همان‌ طور که در این مطلب پی بردید، کورتاژ تشخیصی عملی می‌باشد که باعث نمونه‌برداری از بافت رحم می‌گردد و جنبه‌های مختلفی از انجام این کورتاژ برای بیمار وجود دارد. به‌ عنوان نمونه؛ مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از کورتاژ، به منظور تشخیص بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها و یا درمان می‌باشد.

این‌ که کدام یک از کورتاژها برای افراد مناسب می‌باشد، به تشخیص پزشکان حاذق صورت خواهد گرفت و بنا بر شرایط موجود بیمار تعیین می‌شود که استفاده از کدام یک از کورتاژ صورت بگیرد.

با توجه به این ‌که دوران نقاهت بعد از انجام کورتاژ تشخیصی بسیار کوتاه ‌مدت می‌باشد، افراد در مدت ‌زمان کمی می‌توانند به زندگی عادی خود برگردند و حتما باید مراقبت‌های بعد از انجام عمل را جدی بگیرند.

زیرا در صورت بی‌توجهی ممکن است عفونت‌های بسیار زیادی بعد از کورتاژ تشخیصی در بدن افراد رخ بدهد و رحم مستعد عفونت بسیار زیادی بعد از انجام کورتاژ تشخیصی می‌باشد.

تمامی این موارد و عوارض ذکر شده باعث می‌شود که شما حتما به پزشک زنان مراجعه نموده و از متخصص در زمینه کورتاژ تشخیصی کمک بگیرید.

پیشنهاد می کنیم از پست شرایط تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

بیمارستان ایرانشهر

بیمارستان ایرانشهر با داشتن پزشکان متخصص در زمینه انجام کورتاژ تشخیصی، این امکان را برای بیماران فراهم می‌سازد تا با جدیدترین تکنولوژی‌ها و امکانات بسیار خوب، عملکردهای درمانی را به سرانجام برسانند.

امیدواریم که استفاده از این مطلب توانسته باشد اطلاعات کافی در رابطه با این که کورتاژ تشخیصی چیست، برای شما فراهم فراهم کرده باشد.

البته اگر همچنان با ارائه این مقاله، اطلاعات کافی از این ‌که کورتاژ تشخیصی چیست؛ کسب نکرده‌ اید و سوالات بسیار زیادی در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و تحت نظر پزشکان حاذق آن به بررسی بیشتر این ‌موضوع بپردازید.

توصیه می کنیم جهت تکمیل اطلاعات خود مقالات مدت زمان عمل برداشتن رحم و تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

عمل کروتاژ تشخیصی رحم چه عوارضی دارد؟

  1. لکه بینی یا خونریزی خفیف
  2. درد و دل پیچه
  3. پریود نشدن
  4. عفونت
  5. قاعدگی نامنظم
  6. سندرم آشرمن یا چسبندگی داخلی رحم
  7. سوراخ شدن رحم یا پارگی دهانه رحم
  8. مشکلات ادراری
  9. خونریزی شدید از واژن

موارد منع انجام کورتاژ تشخیصی چیست؟

  1. باردار
  2. افرادی که انسداد سرویکس رحم دارند
  3. افرادی که عفونت لگن و واژن و آرتروز شدید مفصلی و دیابت یا فشار خون کنترل نشده دارند

https://cutt.ly/LXg3oUF

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید