لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

خواندن جواب پاتولوژی رحم

خواندن جواب پاتولوژی رحم

Table of Contents

قصد داریم تا موضوع خواندن جواب پاتولوژی رحم را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. ما را همراهی نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا در باره خواندن جواب پاتولوژی رحم، اطلاعات جامع و کاملی را ارائه کنیم. با ما همراه باشید تا در خصوص پاتولوژی، سرطان رحم و انواع آن، تست پاپ اسمیر، افرادی که نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند،

شیوه های انجام Pap Smear test، آزمایش HPV و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.

لطفا از پست مدت زمان عمل برداشتن رحم دیدن کنید.

ویدئو خواندن جواب پاتولوژی رحم

در این راستا می توانید به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نموده و با متخصصان مجرب بیمارستان ایرانشهر، در این زمینه در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی در این خصوص شناخته می شود. همراه شما هستیم.

خواندن جواب پاتولوژی رحم

برای خواندن جواب پاتولوژی رحم باید با اصطلاحات آن آشنا شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش خواندن جواب پاتولوژی رحم کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

پاتولوژی چیست؟

تست پاپ اسمیر چیست و به چه روش هایی انجام می شود؟

اصطلاحات به کار برده شده در خواندن جواب پاتولوژی رحم به چه معنا است؟

اهمیت تست اچ پی وی در بانوان باردار و نوزاد چیست؟

نتیجه گیری

پاتولوژی (Pathology)

پاتولوژی (Pathology)
پاتولوژی (Pathology)

پیش از توضیح در مورد خواندن جواب پاتولوژی رحم، بهتر است توضیحات کاملی را در رابطه با آسیب شناسی در اختیار شما قرار دهیم.

در واقع Pathology یکی دیگر از شاخه های علم پزشکی است که مشتمل بر شناسایی و بازبینی و تفحص عارضه به روش اندام های حذف شده با انجام عمل جراحی، نمونه های بیوپسی (بافت ها)، مایعات موجود در بدن و در برخی موارد تمام بدن (autopsy) است.

نمونه های Pathology از طریق پاتولوژیست از جهاتی نظیر پیدا کردن بافت ها در زیر میکروسکوپ، رشد بیش از حد سلول در بافت و یا به وسیله نشانگرهای Immunological (ایمونولوژیک) نظیر متد Fish and Fish (فیش و سیش) و دگرگونی شیمیایی در سلول ها و غیره مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

همچنین آسیب شناسی (پاتولوژی) حاوی مطالعات علمی مربوط با فرآیند عارضه است که به سبب آن ساز و کارها، علل و مقدار پیشروی عارضه مورد تحقیق قرار می گیرد.

عرصه های مطالعه در پاتولوژی، محتوی هماهنگی سلول ها با صدمه، التهاب، مرگ بافت های زنده (نکروز)، رشد غیرعادی سلول ها (نئوپلازی) و ترمیم جراحت است.

گفتنی است که متخصصان Pathology در بیمارستان ایرانشهر، در دامنه گسترده ای از مشکلات مانند سرطان، مهارت و تخصص کافی دارند و بیشتر شناسایی سرطان از طریق پاتولوژیست ها انجام می گیرد.

سرطان رحم

سرطان رحم
سرطان رحم

ابتلا به این بیماری هنگامی در شخص نمایان می شود که سلول های موجود در ناحیه دهانه رحم وضعیت غیر طبیعی پیدا می کنند و خیلی سریع افزایش می یابند.

قسمتی از بدن زنان را دهانه رحم تشکیل می دهد که میان رحم (Rahm) و واژن (Vagina) قرار گرفته است. عدم معالجه و یا تشخیص به هنگام سرطان فوق به طور قطع زندگی بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

در گذشته Cervical Cancer یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در بین بانوان امریکایی بوده است، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، یکی از ساده ترین انواع سرطان ها در بین بانوان شناخته می شود که با رعایت دستورالعمل های پزشکی می توان از پیشروی بیماری جلوگیری کرد. آزمایشات رایج مانند:

1)    پاپ اسمیر 2) آزمایش HPV 3) واکسن HPV

جلوگیری از ابتلا به این سرطان را آسانتر کرده است که بهتر است به منظور خواندن جواب پاتولوژی رحم، از مجرب ترین متخصصین پاتولوژیست بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید.

رحم به وسیله مهبل بیشتر در معرض پارامترهای محیطی قرار می گیرند

با توجه به این که رحم به وسیله مهبل بیشتر در معرض پارامترهای محیطی قرار می گیرند، بیشتر با مشکلات بد خیم و یا عفونت ها همراه می شوند.

عفونت های موجود در این ناحیه با میکروب هایی در ارتباط هستند که سبب عفونت های مهبل و یا مشکلات مقاربتی در فرد می شود که ممکن است در چنین مواردی، متخصص زنان و زایمان به این گروه از بیماران، آزمایش پاپ اسمیر را تجویز کنند.

در ادامه بایستی متذکر شویم که تومورهای خوش خیم موجود در این ناحیه مانند فیبروم و یا پولیپ از سرایت متوسطی برخوردار هستند. گفتنی است که Polyps زائده های مخاطی هستند که منشاء آن ها از طریق مخاط گردن رحم است و آماده خونریزی هستند.

تومور خوش خیم، دیگر فیبروم ها هستند که آن ها هم سبب خونریزی در فرد می شوند

لازم به توضیح است که تومور خوش خیم، دیگر فیبروم ها هستند که آن ها هم سبب خونریزی در فرد می شوند. البته از خطرناک ترین مشکلات گردن رحم که ممکن است پزشک معالج آزمایش آسیب شناسی را به بیمار توصیه کند، سرطان گردن رحم می باشد

که در مجموع در مناطقی که از نظر بهداشت در سطح بسیار پایینی قرار دارند و یا کشورهای رو به پیشرفت، سرایت بیشتری از دیگر کشورهای توسعه یافته به خود اختصاص می دهد.

به دلیل اهمیت و تشخیص دقیق این آزمایش، بهتر است پاتولوژیست های مجرب و حاذق بیمارستان ایرانشهر، خواندن جواب پاتولوژی رحم را انجام دهند.

پیشنهاد می کنیم از پست تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم دیدن کنید.

انواع متعدد سرطان رحم

انواع متعدد سرطان رحم
انواع متعدد سرطان رحم

با توجه به عنوان مقاله و توضیحات جامعی که بایستی در رابطه با نتایج آزمایشات انجام شده بیان کنیم، لازم است تا به انواع سرطان های رحم در بیماران بپردازیم:

سرطان اندومتر:

اغلب سرطان هایی که در این ناحیه از اندام تناسلی بانوان ایجاد می شود، در سلول های لایه Endometrium تشکیل می شوند. به همین منظور عمدتاً به این نوع از اختلالات، Endometrium Cancer می گویند.

سارکوم رحمی:

ابتلا به این عارضه ممکن است در کیس های کمیاب در ماهیچه های محتوی رحم شکل گیرند که به آن Uterine sarcoma می گویند. شاید ابتلا به این نوع سرطان از لحاظ تکنیک درمانی با Endometrium Cancer متفاوت باشد.

اگر چه احتمال ابتلا به این سرطان ممکن است در سنین مختلف به وجود آید، اما رایج ترین سن شناسایی را می توان به رده سنی سی و پنج تا شصت و پنج سالگی دانست. تشخیص این عارضه در گام غیر مهاجم تقریباً ده الی پانزده سال زودتر انجام خواهد شد.

طبق تحقیقات پزشکی انجام شده در بیمارستان ایرانشهر، سرطان گردن رحم در زنانی که در رده سنی پایین عمل نزدیکی را آغاز کرده اند و یا کسانی که روابط جنسی خود را با افراد بسیاری تجربه کرده اند و یا افرادی که همسرشان با سایر زنان تماس جنسی داشته اند و همچنین بانوانی که ازدواج های مختلفی داشته اند، رایج تر است.

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر
تست پاپ اسمیر

یکی از آزمایشات بخش پاتولوژی بیمارستان ایرانشهر، Pap smear test است که خواندن جواب پاتولوژی رحم تنها بایستی توسط پاتولوژیست های مجرب و کارآمد در این مرکز درمانی انجام شود.

این آزمایش مشتمل بر بازبینی میکروسکوپی و آزمایشگاهی سلول های به دست آمده از دهانه رحم است. اهمیت تست پاپ اسمیر به این دلیل است که به تشخیص سریع ابتلای شخص به سرطان دهانه رحم کمک بسیار می کند و در نتیجه بیمار زمان بیشتری برای معالجه خود تحت نظر بهترین متخصصین زنان و زایمان دارد.

علاوه بر این، با کمک این تست و خواندن جواب پاتولوژی رحم، تغییراتی که ممکن است در سلول های این ناحیه ایجاد شده باشد و شاید در آینده سبب بروز سرطان دهانه رحم در شخص شود، به طور دقیق مورد بازشناسی قرار می گیرد.

تشخیص سریع سلول های ناهنجار

تشخیص سریع سلول های ناهنجار با این تست، نخستین گام در پیشگیری از پیشروی احتمالی ابتلا به این بیماری است.

در مجموع دو تست غربالگری می تواند به پیشگیری از سرطان دهانه رحم و از همه مهمتر شناسایی به هنگام در بیماران کمک بسیار کند:

1)    تست HPV  2) تست پاپ اسمیر

نمونه گیری برای Pap smear test به طور معمول به همراه معاینات لگن به وسیله مجرب ترین متخصص زنان و زایمان بیمارستان ایرانشهر انجام می گیرد و برای بازبینی به آزمایشگاه مربوطه انتقال داده می شود.

بهتر است بدانید که متخصصین برای بانوان رده سنی بالای سی سال، به همراه تست پاپ اسمیر شاید تست HPV را هم تجویز کنند.

چه افرادی بایستی Pap smear test را انجام دهند؟

چه افرادی بایستی Pap smear test را انجام دهند؟
چه افرادی بایستی Pap smear test را انجام دهند؟

در مجموع متخصصین بیمارستان ایرانشهر به تمامی بانوان پیشنهاد می کنند که آزمایش فوق را از سن بیست و یک سالگی شروع کنند.

زیرا کلیه بانوان رده سنی بیست و یک سال از لحاظ جنسی فعال هستند و بایستی این تست را برای حفظ سلامتی بیشتر دستگاه تناسلی طبق تجویز پزشک متخصص انجام دهند.

البته انجام این تست در فهرست آزمایشات پیش از بارداری هم توصیه می شود. معمولا پزشک معالج تکرار این تست را برای بانوان رده سنی بیست و یک تا شصت و پنج سال هر سه سال یک بار با توجه به موقعیت بیمار تجویز می کنند.

چنان چه شما با نشانه هایی که در زیر به آن اشاره می کنیم همراه هستید، بایستی برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید:

1)    ترشحات غیر طبیعی واژن 2) لکه بینی و یا خونریزی خارج از سیکل ماهانه 3) خونریزی واژن و یا حس درد در زمان نزدیکی و یا پس از آن

آزمایش اچ پی وی به همراه آزمایش پاپ اسمیر را تست همزمان می گویند. چنان چه متخصص پاتولوژیست بعد از خواندن جواب پاتولوژی رحم، عملکرد هر دو آزمایش را طبیعی بیان کرد، شاید پزشک به بیمار توصیه کند که غربالگری بعدی را پنج سال دیگر انجام دهید. اما پیشنهاد می شود که این آزمایش برای بیمارانی که:

1)    سوابق مصرف دخانیات 2) مبتلا به عفونت HIV))

3) بازشناسی سرطان دهانه رحم در آزمایشات قبلی پاپ اسمیر 4) مادران بارداری که در حاملگی DES مصرف کرده اند 5) ناتوانی دستگاه ایمنی بدن به علت پیوند اعضاء، مصرف مزمن از Corticosteroids و یا شیمی درمانی همراه هستند، به شکل پیاپی و با فاصله زمانی کوتاه انجام شود.

شرایطی که نیاز به انجام تست پاپ اسمیر نیست

شرایطی که نیاز به انجام تست پاپ اسمیر نیست
شرایطی که نیاز به انجام تست پاپ اسمیر نیست

متخصص زنان در شرایطی که در زیر به آن اشاره می کنیم، از انجام این آزمایش روی بیماران صرف نظر می کنند:

بعد از جراحی هیسترکتومی (برداشتن کامل رحم)

بعد از تایید متخصین بیمارستان ایرانشهر، می توانید در خصوص استمرار و یا قطع انجام این تست تصمیم گیری های نهایی را برای حفظ سلامتی بیشتر انجام دهید.

در صورتی که جراحی برداشتن رحم برای یک عارضه غیر سرطانی نظیر فیبروم رحم روی بیمار صورت گرفته باشد، شاید طبق تشخیص پزشک نیاز باشد تا انجام تست پاپ اسمیر را قطع کنید.

اما چنان چه جراحی هیسترکتومی به علت ایجاد تغییرات پیش سرطانی و یا تشخیص سرطان دهانه رحم روی بیمار انجام شده باشد، احتمال این که پزشک معالج انجام تست پاپ اسمیر را به شکل مکرر تجویز کند، بسیار است.

–       در بانوان رده سنی شصت و پنج سال چنان چه تست های پیشین برای تشخیص ابتلا به این نوع سرطان رایج در بانوان منفی باشد، تمامی متخصصین این حوزه توافق می کنند که انجام Pap test متوقف شود.

شیوه های متعدد انجام Pap Test

شیوه های متعدد انجام Pap Test
شیوه های متعدد انجام Pap Test

اسمیر مستقیم (Pap smear test):

این متد درمانی همچون شیوه سنتی و متداول برای انجام Pap test و آزمایش سرطان دهانه رحم است.

در تکنیک فوق، پزشک معالج اندکی از سلول های مجاری واژن و یا دهانه رحم را از طریق برس های مخصوص جمع نموده و روی اسلایدر (لام) شیشه ای قرار می دهد و سپس برای بازبینی های میکروسکوپی دقیق تر، به آزمایشگاه ارسال می کند.

اما باید بدانید که این متد با محدودیت هایی نیز همراه است زیرا احتمال این که روی اسلایدر، نمونه جمع آوری شده باقی بماند، بسیار است و در نهایت کافی نبودن نمونه برای بازشناسی و بازبینی قطعی آزمایشگاهی است.

همچنین به علت وجود مخاط و یا خون و حتی mucus روی اسلاید و انباشته شدن آن ها روی هم و یا همپوشانی بافت ها، شاید سلول ها به وضوح قابل رویت نباشند و در خواندن جواب پاتولوژی رحم، نتایج دقیقی به دست نیاید. لذا درصد منفی بودن آزمایش بسیار است.

به عبارتی ممکن است نتیجه آزمایش بیمار کاملاً طبیعی و نرمال گزارش شود ولی سلول های پیش سرطانی در دهانه رحم در حال رشد و تکثیر باشند که طبق موارد بیان شده، تشخیص دقیق آن ها امکانپذیر نخواهد بود.

Thinprep- Liquid pap test (تست پاپ تین پرپ):

شیوه فوق دارای گواهینامه FDA است و نسبت به شیوه قبلی ارجحیت دارد. همچنین حساسیت و دقت بسیاری در این تست وجود دارد.

در این آزمایش، سلول های پیش سرطانی همچون شیوه اسمیر، مستقیم جمع می شوند اما به شکل کامل به محلول نگهدارنده دامنتقلده می شوند و دیگر نیازی نیست که روی اسلاید شیشه ی قرار گیرند. نمونه جمع آوری شده برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه ها فرستاده می شود.

با کمک دستگاه های اتوماتیک و خاص، mucus و خون و سایر موارد دیگر به اسلایدر شیشه ای انتقال می یابد

بدین وسیله در آزمایشگاه با کمک دستگاه های اتوماتیک و خاص، mucus و خون و سایر موارد دیگر مرتبط به این آزمایش تفکیک شده و سلول ها به شکل یک لایه یکنواخت به اسلایدر شیشه ای انتقال می یابد.

در نهایت در متد فوق، کلیه سلول های مورد نظر جمع آوری شده برای شناسایی کاملاً در دسترس هستند و تمامی موارد مداخله گر مانند موکوس، بافت های التهابی و یا خون حذف خواهند شد.

همچنین به دلیل این که سلول های جمع آوری شده به شکل تک لایه به اسلاید منتقل می شود، تمامی همپوشانی و یا حتی انباشته شدن یاخته های اپی تلیال که در آزمایش اسمیر مستقیم وجود داشت، کاملاً حذف شده و تک تک نمونه های مورد نظر به وضوح قابل مشاهده هستند.

بیمارستان ایرانشهر به دلیل وجود آزمایشگاه های مجهز و به روز و برخورداری از دستگاه های اتوماتیک و مخصوص، انتخاب مناسبی برای انجام تست پاپ تین پرپ است

که توصیه می شود این آزمایش حساس و دقیق را در بیمارستان ایرانشهر انجام دهید و خواندن جواب پاتولوژی رحم را بر عهده پاتولوژیست های مجرب و خبره این مجموعه قرار دهید.

آزمایش HPV

آزمایش HPV
آزمایش HPV

یکی دیگر از تست هایی که خواندن جواب پاتولوژی رحم بایستی توسط متخصصان پاتولوژی و یا آسیب شناسی انجام شود، آزمایش پاپیلوما است.

ویروس HPV از مشکلات رایجی است که به روش مقاربت جنسی به راحتی به زوجین منتقل می شود. عارضه فوق به شکل زگیل هایی در قسمت دستگاه تناسلی مشاهده می شود.

گفتنی است که عدم معالجه این بیماری علاوه بر تاثیرات منفی روی باروری و انتقال آن به همسر، ممکن است سبب رشد سلول های پیش سرطانی دهانه رحم در فرد شود.

تست پاپیلوما به منظور بازبینی و اندازه گیری نوعی ویروس کاربرد دارد که از جمله رایج ترین عفونت هایی است که از طریق STI به فرد منتقل می شود.

این ویروس بالغ بر چهل نوع دارد

این ویروس بالغ بر چهل نوع دارد که روی سیستم تناسلی مردان و زنان اثر می گذارد و حتی شاید گلو و یا دهان شخص را نیز گرفتار کند. بعضی از انواع پاپیلوما شاید به قدری مهلک و یا خطرناک باشند که با تکثیر سلول های سرطانی در دهانه رحم سبب مختل شدن ادامه زندگی در بیمار شود.

به همین منظور انجام این آزمایش و بازشناسی ویروس برای پیشگیری از آسیب و انجام امور درمانی بسیار حائز اهمیت است. دقت داشته باشید که ویروس HPV سبب اختلالات جدی سلامت مانند زگیل های تناسلی و یا سرطان گردن رحم می شود.

اگر چه در بیشتر موارد، ویروس اچ پی وی قبل از این که منجر به بروز اختلالاتی در فرد شود، توسط متخصص زنان به طور کامل رفع می شود.

با وجود این که HPV از راه جنسی به فرد انتقال می یابد، اما گفتنی است که پاپیلوما مانند HIV و یا هرپس که سبب ابتلای شخص به عارضه ایدز می شود نیست، بلکه نشانه های هر دو ویروس ذکر شده متفاوت بوده و عوارضی که ممکن است در پی آن فرد را به خود درگیر کند، متفاوت  است.

چه اشخاصی بایستی تست اچ پی وی را انجام دهند؟

با توجه به این که مهمترین راه انتقال ویروس پاپیلوما به روش مقاربت جنسی است، درصد این که تمامی اشخاصی که نزدیکی دارند و یا پیش از این داشته اند به این ویروس مبتلا شوند، زیاد است

و بایستی تحت نظر متخصص زنان، تست HPV را انجام داده و خواندن جواب پاتولوژی رحم را توسط متخصصان پاتولوژی بیمارستان ایرانشهر انجام دهند تا نسبت به عارضه فوق، اقدامات لازم انجام شود.

این ویروس به حدی رایج است که براساس پژوهش های پزشکی، تمامی مردان و زنان فعال از نظر جنسی در دوره ای از زندگی زناشویی ممکن است به پاپیلوما گرفتار شوند. راه انتقال این ویروس تنها از طریق رابطه جنسی و عمدتاً به دنبال نزدیکی مقعدی و یا واژینال در شخص به وجود می آید.

البته انتقال ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی دهانی هم امکانپذیر است. تا آنجا که مشاهده شده که انتقال این ویروس در هم جنس گرایان نیز بسیار بوده است.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

شاید شخص مقابل هم با هیچ نشانه ای از ابتلا به پاپیلوما همراه نباشد

شاید شخص مقابل هم با هیچ نشانه ای از ابتلا به پاپیلوما همراه نباشد و تنها ناقل این ویروس باشد. در بیشتر موارد، مبتلایان به HPV از ابتلا به این ویروس مطلع نبوده و یا شاید ناقل پاپیلوما به شخص مقابل باشند.

ممکن است یک شخص سال ها بعد از نزدیکی با شخص گرفتار به این ویروس، به اچ پی وی مبتلا شود. بهترین شیوه تشخیص، انجام آزمایشات آسیب شناسی و یا همان پاتولوژی است

که به منظور نتیجه دقیق تر این تست، بهتر است خواندن جواب پاتولوژی رحم توسط پاتولوژیست های خبره بیمارستان ایرانشهر که در طی این سال ها تجارب و مهارت کافی را به دست آورده اند، انجام شود.

گفتنی است که یک شخص شاید بالغ بر یک نوع از این ویروس را مبتلا شود. در موارد کمیاب مشاهده شده که مادر بارداری که به پاپیلوما مبتلا است، شاید در زمان زایمان، ویروس HPV را به فرزند انتقال دهد.

اغلب مبتلایان به ویروس فوق با هیچ نشانه ای مواجه نیستند و به این ترتیب با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد. اما در بعضی از موارد ممکن است عفونت (HPV) سبب بروز اختلالات جدی در سلامتی شود:

زگیل تناسلی:

در تمامی انواع زگیل های تناسلی و کم و بیش در کلیه سرطان دهانه رحم، می توان ریشه اصلی ابتلا به اختلالات ذکر شده را ویروس HPV بیان کرد.

علاوه بر این، بعضی از زیرمجموعه های مخصوص Vaginal Cancers، آلت، فرج، حلق و مقعد نیز از راه ویروس پاپیلوما در فرد ایجاد می شود.

به علت پرمخاطره بودن شرایط فوق برای شخص، پیشنهاد می شود چنان چه به عارضه اچ پی وی تردید دارید، حتماً طبق تجویز پزشک متخصص، آزمایش آسیب شناسی اچ پی وی را انجام دهید

تا بعد از خواندن جواب پاتولوژی رحم و تشخیص پاتولوژیست های متخصص در خصوص روند بیماری و پیشگیری از آن توسط متخصصان پاتولوژی، اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم ویروس HPV (پاپیلوما)

علائم ویروس HPV (پاپیلوما)
علائم ویروس HPV (پاپیلوما)

چنان چه بیمار با هر یک از نشانه های زیر مواجه شد، بایستی فوراً به متخصص پاتولوژی مراجعه کند و تست اچ پی وی را انجام دهند.

زگیل های تناسلی از نظر شکل ظاهری به شکل برجستگی کوچک و یا مجموعه ای از این برجستگی ها است که معمولاً در ناحیه دستگاه تناسلی بانوان بیشتر مشاهده می شود. زگیل های فوق در اشکال متعددی از کم حجم و ریز، عریض و وسیع، تخت، برآمده و یا به صورت گل کلم در ناحیه تناسلی هستند.

زگیل های تناسلی پس از رابطه جنسی با شخص مبتلا، ممکن است از چند هفته و یا در طی چندین ماه در شخص نمایان شود. تا آنجا که شاید آن شخص با هیچ نشانه ای از این عارضه همراه نباشد.

در صورتی که زگیل های فوق به طور کامل معالجه نشوند، شاید رفع شوند و یا بدون هر تغییری در بدن باقی بماند و حتی تعداد آن ها افزایش پیدا کند.

معمولاً سرطان دهانه رحم تا مراحل پیشرفته، بدون نشانه است

بهتر است بدانید که معمولاً سرطان دهانه رحم تا مراحل پیشرفته، بدون نشانه است. به همین منظور توصیه می شود بانوان به شکل مکرر و منظم برای پیشگیری از ابتلا به این نوع از سرطان ها، غربالگری های لازم را انجام دهند.

با انجام آزمایشات پاتولوژی که توسط متخصص زنان تجویز می شود، علائم زود هنگام عارضه مشاهده می شود و قبل از این که تبدیل به سرطان در فرد شود، معالجات به موقع و سریع برای پیشگیری از آن براساس خواندن جواب پاتولوژی رحم از سوی پاتولوژیست های مجرب که در رابطه با طیف وسیعی از سرطان ها تخصص و مهارت کافی دارند، انجام می شود.

نشانه های پاپیلوما و ضرورت آزمایش اچ پی وی

دقت داشته باشید که دیگر سرطان های برآمده از HPV (ویروس پاپیلوما) تا هنگامی که به مراحل پیشرفته نرسد، بدون نشانه بوده و معالجه آن ها به مراتب کمی سخت تر و پیچیده است.

سرطان هایی مانند RPR، واژن، مقعد، فرج و آلت به موقعیتی در شخص گفته می شود که رشد زگیل ها در ناحیه گلوی بیمار بوده و شاید در افراد بالغ و یا کودکان هم مشاهده شود. گفتنی است که رشد آن ها در گلو سبب بسته شدن مجاری هوا و در نتیجه مشکل در تنفس و یا خرخر می شود.

اگر این ویروس در بدن مقاوم باشد و از طریق مصرف داروهای تجویزی و یا دیگر تکنیک های درمانی برطرف نشود، شاید سلول های طبیعی را تبدیل به سلول های غیر طبیعی کند و تغییرات سلولی به گونه ای است که در بیشتر موارد، بیمار از ابتلا به این بیماری بی اطلاع است.

به علت عدم نشانه های این ویروس، درصد این که شما ناقل باشید، بسیار است و انجام منظم این آزمایش طبق تشخیص پزشک، در جلوگیری از گرفتار شدن شریک جنسی می تواند بسیار نتیجه بخش باشد.

لازم به توضیح است که تکنیک درمانی قطعی به منظور این که چه اشخاصی به اچ پی وی مبتلا هستند و یا درگیر بیماری سرطان و سایر اختلالات هستند، وجود ندارد.

اما در مجموع می توان بیان کرد که اشخاصی که با تضعیف سیستم ایمنی بدن همراه هستند، توان کمتری برای مقابله با ویروس HPV و نجات از بیماری های حاصل از آن دارند. به عنوان مثال مبتلایان به بیماری HIV جزء این گروه از بیماران قرار دارند.

تاثیر تست HPV در بانوان باردار و نوزادان

تاثیر تست HPV در بانوان باردار و نوزادان
تاثیر تست HPV در بانوان باردار و نوزادان

ممکن است بانوان باردار هم به ویروس اچ پی وی و عفونت های ناشی از آن مبتلا شوند. معمولا عفونت های فوق سبب بروز عارضه خاصی نمی شود اما در برخی موارد سبب می گردد که زگیل های تناسلی در دوران حاملگی رشد بسیار داشته باشند.

به ندرت مشاهده شده که بانوان باردار در ماه های پایانی دچار زگیل تناسلی شوند. لازم به توضیح است که شاید این مشکل در قسمت گلوی نوزاد در بدو تولد هم وجود داشته و به تدریج رشد کند و در نتیجه فرزند وی به آر آر پی مبتلا شود.

البته در این دوران بسیار حساس، درصد این که تغییرات سلولی حاصل از ویروس اچ پی وی در دهانه رحم ایجاد شود، بسیار است که فقط از طریق آزمایشات دوره ای منظم به منظور سرطان دهانه رحم که از سوی پاتولوژیست ها تجویز می شود، این تغییرات بعد از خواندن جواب پاتولوژی رحم قابل تشخیص خواهد بود.

به همین منظور تمامی بانوان حتی زنان باردار هم بایستی در مدت زمان معین، تست اچ پی وی را انجام دهند. در حال حاضر دو واکسن به نام های گارداسیل و سرواریکس برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم به بانوان تجویز می شود. Gardasil برای آقایان به منظور حفظ بیشتر از سرطان ها و یا زگیل های تناسلی توصیه می شود.

اثر تست HPV در جلوگیری از ابتلا به ویروس Papilloma

اثر تست HPV در جلوگیری از ابتلا به ویروس Papilloma
اثر تست HPV در جلوگیری از ابتلا به ویروس Papilloma

به وسیله این تست، چند تکنیک برای تقلیل درصد ابتلا به ویروس پاپیلوما در فرد وجود دارد:

برای پسران و دختران جوان رده های سنی یازده یا دوازده سال، واکسن (hpv) پیشنهاد می شود. در واقع واکسن های فوق، آقایان و بانوان را در مقابل انواع رایج ویروس فوق که سبب بروز سرطان و یا عارضه در شخص می شود، محافظت می کند.

واکسن های HPV موثر و بسیار ایمن بوده طوری که شما نتیجه آن را بعد از خواندن جواب پاتولوژی رحم توسط پاتولوژیست ها می توانید متوجه شوید و به منظور ایمنی بیشتر اشخاص در رده های سنی ذکر شده از بانوان و آقایان سالمند بهتر است.

بهتر است بدانید که برای زنان و دختران نوجوان، دو واکسن به نام های Gardasil و Cervarix به منظور پیشگیری از مبتلا شدن آن ها به سرطان دهانه رحم پیشنهاد می شود.

Gardasil از ابتلای شخص به اختلالاتی مانند فرج، واژن، انواع سرطان مقعد و زگیل تناسلی پیشگیری می کند

Gardasil از ابتلای شخص به اختلالاتی مانند فرج، واژن، انواع سرطان مقعد و زگیل تناسلی پیشگیری می کند و برای دختران سنین یازده و دوازده سال و بانوان بین سیزده تا بیست و شش سال که قبل از آن هیچ نوع واکسنی را تزریق نکرده اند، تجویز می شود.

البته آقایان رده سنی بین بیست و دو تا بیست و شش سال هم از این امکان برخوردارند که از واکسن گارداسیل استفاده کنند.

از دیگر شیوه های تقلیل ریسک ابتلا به عارضه فوق و اختلالات حاصل از آن، استفاده آقایان از Condom است. البته تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که ویروس پاپیلوما شاید نواحی که از طریق کاندوم به طور کامل پوشیده نشده است را هم آلوده کند.

استفاده از کاندوم کاملاً نمی تواند از ابتلای شخص به ویروس HPV محافظت کند

لذا استفاده از کاندوم کاملاً نمی تواند از ابتلای شخص به ویروس HPV محافظت کند. مناسب ترین متد درمانی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس فوق، رابطه جنسی وفادارانه یکی از شریک های جنسی و ممانعت از داشتن تعداد بسیار شرکای جنسی است.

گفتنی است در مواقعی که شاید اشخاص فقط با یک شریک جنسی رابطه دارند هم احتمال ابتلا به پاپیلوما بسیار است. در این راستا نمی توان نظر دقیقی برای ابتلا به این ویروس بیان کرد. با توجه به این که میزان سرایت پاپیلوما بسیار زیاد است، شاید هر شخصی به ویروس فوق گرفتار شود.

در نهایت انجام تست اچ پی وی و اطلاع از گرفتار شدن به ویروس پاپیلوما می تواند منجر به اقدامات پیشگیرانه بسیاری در این رابطه شود و از شیوع آن به افراد دیگر پیشگیری کند.

معالجه ویروس پاپیلوما و اثر تست HPV در معالجه زود هنگام عارضه

معالجه ویروس پاپیلوما و اثر تست HPV در معالجه زود هنگام عارضه
معالجه ویروس پاپیلوما و اثر تست HPV در معالجه زود هنگام عارضه

درمانی که تنها برای ویروس اچ پی وی وجود داشته باشد، به دست نیامده اما به منظور اختلالات حاصل از آن، می توان درمان هایی که توسط متخصصان پاتولوژی به این گروه از بیماران توصیه می شود را انجام دهید:

شما می توانید از طریق تکنیک های درمانی مانند کرایوتراپی و یا لیزردرمانی برای همیشه از ابتلا به زگیل های تناسلی رها شوید. لازم به توضیح است که هیچ یک از شیوه های معالجه در مقایسه با دیگر متدهای درمانی ارجحیت ندارد.

بعضی از مبتلایان هم برای درمان این ویروس هیچ اقدامی را انجام نمی دهند تا به تدریج رفع شود. البته عدم بی توجهی به پروسه درمان ویروس فوق ممکن است اندازه و یا حتی تعداد زگیل را بیشتر کند.

تشخیص سریع ویروس از طریق غربالگری اچ پی وی، از پیشروی نشانه های عارضه ممانعت می کند

لذا تشخیص سریع ویروس از طریق غربالگری اچ پی وی، از پیشروی نشانه های عارضه ممانعت می کند. همان طور که در بخش های قبلی بیان کردیم، تشخیص سرطان دهانه رحم با خواندن جواب پاتولوژی رحم و تایید نهایی آن از طریق متخصصان آسیب شناسی از دیگر مشکلات حاصل از ویروس پاپیلوما است

و لازم به توضیح است که در بین سایر بیماری ها به عنوان معالجه پذیرترین مشکلات شناخته می شود. البته مجدداً متذکر می شویم که تشخیص به موقع و زودهنگام باید انجام شود.

بانوانی که به شکل منظم Pap smear test را انجام می دهند و برای حفظ سلامتی دستگاه تناسلی خود، پیگیری های لازم را پیوسته انجام می دهند، احتمال این که قبل از پیشروی این بیماری درمان را آغاز کنند، بسیار است و در نتیجه در همان مراحل اولیه سرطان، اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهند.

پاپیلوماتوزیس تنفسی

Respiratory papillomatosis (پاپیلوماتوزیس تنفسی) هم از طریق مصرف داروهای تجویزی و یا انجام عمل جراحی در شخص قابل درمان است که البته احتمال این که پروسه معالجه عارضه فوق به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و بالغ بر دوازده ماه به طول بینجامد، وجود دارد.

در انتها بایستی متذکر شویم که کلیه مبتلایان به ویروس پاپیلوما به سرطان دچار نمی شوند و فقط درصد محدودی از این افراد به عارضه فوق گرفتار می شوند

و وجود HPV زنگ خطری است که شخص مبتلا به آن بایستی به شکل منظم به منظور انجام Pap Smear test و دیگر موارد مرتبط به تست اچ پی وی مراجعه کند و حتی شاید در مواردی احتیاج به انجام بازبینی های تکمیلی مانند Colposcopy هم باشد.

اصطلاحات تست Pathology

اصطلاحات تست Pathology
اصطلاحات تست Pathology

در ادامه شما را با اصطلاحاتی که ممکن است در خواندن جواب پاتولوژی رحم کمک کند، بیشتر آشنا خواهیم کرد:

Macroscopic examination:

این اصطلاح به تشریح ظاهر نمونه Pathology test با بازبینی چشم غیر مسلح خواهد پرداخت که مشتمل بر جامد و یا مایع بودن، اندازه، رنگ و غیره است.

Visual features:

مشخصه های ظاهری و دیداری نمونه انجام شده را visual features می گویند.

Size:

به مقدار بافت سایز می گویند. به طور مثال بافتی از رحم به طول 3cm و عرض 2cm است.

Permanent section:

این اصطلاح به اسلایدی که در آزمایشگاه از بافت به دست می آید، گفته می شود. با قرار گرفتن بدن در معرض مواد شیمیایی همچون الکل و فرمالین، بافت فوق برش داده می شود و سپس برای قرار گرفتن در زیر میکروسکوپ و بررسی های بیشتر، آماده می شود.

Frozen section:

در بافت فوق، نمونه جمع آوری شده بعد از بیرون آوردن از بدن در پروسه جراحی، فوراً به آزمایشگاه منتقل شده و به وسیله سرمای بسیار، بافت منجمد برای غربالگری شکاف داده می شود.

Smear:

چنان چه نمونه به دست آمده مایع و یا بسیار اندک باشد، شیوه آماده سازی نمونه کمی متفاوت تر می شود. در نمونه فوق بعد از آماده ساختن عرصه روی صفحه شیشه ای، ثابت و سپس رنگ آمیزی می شود.

Grade:

در واقع گرید، تشریحی از تطبیق بافت های سرطانی با سالم است.

Tumor margin:

مورد اساسی دیگری که در خواندن جواب پاتولوژی رحم بایستی به آن توجه داشته باشیم، این است که آیا بافت های سرطانی در قسمت لبه و یا حاشیه نمونه میکروسکوپی biopsy مشاهده می شوند یا خیر؛

به این صورت که مثبت بودن آن بیانگر (Tumor margin) و وجود بافت های سرطانی در این ناحیه یا در نمونه با (Involved) مشخص می شود.

به عبارتی احتمال این که بافت های سرطانی در بدن باقی مانده باشند، بسیار است. اما لازم به توضیح است که تشخیص نهایی با متخصصان پاتولوژی است که در این زمینه از مهارت و تخصص بسیار برخوردار هستند. پس جای هیچ نگرانی نیست.

Lymph nodes:

در این خصوص با خواندن جواب پاتولوژی رحم، متخصص پاتولوژی اظهار می دارد که پیشرفت سرطان تا غدد لنفاوی نفوذ کرده و یا هنوز ابتلا به این عارضه در مراحل نخست است.

دقت داشته باشید که در صورت ابتلای شخص به سرطان، گره لنفاوی (مثبت) و عدم آن بیانگر (منفی) بودن جواب آزمایش است.

Atypical:

این بافت ها ممکن است به تدریج تبدیل به سرطان شوند و یا ریسک ابتلا به عارضه فوق را در شخص تا حد بسیار افزایش دهند.

Hyperplasia:

اشاره به رشد بیش از حد سلول ها در یک اندام را دارد. شاید هیپرپلازی ریسک ابتلا به بعضی از سرطان ها را در شخص افزایش دهد. همچنین ممکن است عملکرد بدن به بعضی از اختلالات متعدد باشد.

Dysplasia:

ازدیاد تعداد بافت های غیر عادی در اندام را دیسپلازی می گویند که بیانگر وجود عفونت ویروسی در بدن و یا بافت های سرطانی و یا طبیعی است.

با توجه به اصطلاحات ذکر شده در نتیجه غربالگری پاتولوژی رحم، بایستی متذکر شویم که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم بهتر است موازین بهداشت جنسی، آگاهی از نشانه های عارضه، انجام تست پاپ اسمیر حداقل سالی یک بار و مراجعه به هنگام به متخصص زنان و یا پاتولوژی، می تواند تا حد قابل توجهی از ابتلا به این عارضه جلوگیری کند.

کورتاژ تشخیصی چیست ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نموده و مقاله را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در حال حاضر سرطان دهانه رحم به عنوان یکی از انواع سرطان ها شناخته می شود که توان درمان پذیری بسیار بالایی دارد. به شرط این که شخص، انجام غربالگری های لازم را به صورت دوره ای و منظم انجام دهد.

انجام مکرر Pap smear test برای تشخیص بافت های در معرض ریسک سرطان، از موثرترین و در عین حال مهمترین شیوه های جلوگیری به شمار می آید.

در پایان توصیه می کنیم به صفحه خواندن جواب کولونوسکوپی و معنی reactive در جواب آزمایش نیز سری بزنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید