لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

ENG

هزینه آزمایش تراکم استخوان

هزینه آزمایش تراکم استخوان

Table of Contents

در این مقاله سعی داریم تا در مورد هزینه آزمایش تراکم استخوان، اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. تراکم استخوان تستی است که به وسیله آن استقامت و مقدار سفتی استخوان ها به طور کامل مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

به طور معمول آزمایش فوق در شرایطی به بیماران تجویز می شود که شخص بیمار به عارضه پوکی استخوان مشکوک باشد. بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی در این زمینه می باشد.

ویدئو هزینه آزمایش تراکم استخوان

با ما همراه باشید تا در خصوص این آزمایش و عوامل موثر در هزینه آزمایش تراکم استخوان مطالب کاملی را ارائه کنیم.

هزینه آزمایش تراکم استخوان چقدر است؟

با توجه به متفاوت بودن هزینه سنجش تراکم استخوان، بهترین راه این می باشد که با بیمارستان ایرانشهر از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را بدست آورید.

فهرست:

عوامل موثر در هزینه آزمایش تراکم استخوان را نام ببرید.

رایج ترین شیوه های تشخیص پوکی استخوان را ذکر کنید.

مناسب ترین تکنیک های درمانی برای جلوگیری از پوکی استخوان را شرح دهید.

نتیجه گیری

پوکی استخوان

پوکی استخوان
پوکی استخوان

در واقع استخوان های موجود در بدن، سلول های زنده ای هستند که پیوسته در حال تولید توده های استخوانی تازه و تضعیف آن ها هستند.

لذا، هنگامی که سرعت حذف بافت های استخوانی، از ساخت سلول های جدید سریعتر باشد، شخص به تقلیل تراکم استخوان و یا پوکی استخوان گرفتار می شود.

Osteoporosis نوعی عارضه پیشرونده استخوان به شمار می آید که تراکم استخوان و جرم آن به تدریج افت می کند و در نتیجه سبب شکنندگی و ناتوانی استخوان ها می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم پوکی استخوان لگن دیدن کنید.

عارضه فوق در کلیه رده های سنی و همچنین آقایان و به خصوص بانوان بیشتر مشاهده می شود

عارضه فوق در کلیه رده های سنی و همچنین آقایان و به خصوص بانوان بیشتر مشاهده می شود. لازم به ذکر است که شیوع و شدت آن با افزایش سن تا حد بسیار زیادی افزایش می یابد.

علاوه بر آن بانوان نسبت به آقایان، به خصوص در دوره بعد از یائسگی بیشتر با ریسک ابتلا به این بیماری گرفتار هستند. بهتر است بدانید که استئوپروز هیچ نشانه مشخصی ندارد و فقط شیوه شناسایی آن، انجام تست تراکم استخوان است.

بیمارستان ایرانشهر با وجود مجرب ترین فوق تخصصان رومالوتوژی و با در اختیار داشتن مجهزترین و پیشرفته ترین دستگاه های موجود در این مجموعه درمانی، تست مربوطه برای انجام پوکی استخوان را روی بیماران انجام می دهند که این عامل می تواند به نوبه خود روی هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست تفسیر تست سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

عوامل تاثیرگذار در استئوپروز

عوامل تاثیرگذار در استئوپروز
عوامل تاثیرگذار در استئوپروز

پیوسته استخوان های موجود در بدن با تغییرات بسیاری مانند جایگزینی استخوان های جدید و یا تحلیل کهنه ترین استخوان ها همراه است که در سن جوانی این عارضه با بیشترین سرعت در فرد انجام می شود.

به تدریج مدت سرعت آن تقلیل می یابد و در نهایت بدن استخوان های بیشتری را به مراتب از دست می دهد. لذا، دلیل ابتلا به بیماری فوق می تواند با مقدار توده های استخوانی و پارامترهای ژنتیکی تشکیل شده در سنین جوانی در ارتباط باشد.

به این ترتیب، پارامترهای متعددی سبب بروز استئوپروز در شخص می شود که در ادامه توضیحات بیشتری درباره هر یک از آن ارائه خواهیم کرد:

عوامل غیر قابل مهار و طبیعی:

بعضی از پارامترهای ایجاد عارضه فوق نظیر استخوان بندی بدن، نژاد، سن، سوابق خانوادگی، جنسیت و غیره به طور معمول از کنترل شما خارج هستند. به عبارتی شخص در بروز استئوپروز نقش زیادی ندارد.

شاید شخص بنا بر دلایل ژنتیکی به این بیماری گرفتار شود و یا همان طور که می دانید، ابتلا به عارضه فوق در بانوان به مراتب از آقایان بیشتر است و یا حتی چنان چه یکی از اعضای درجه یک خانواده شما به Osteoporosis مبتلا باشد، درصد این که شما در معرض ریسک ابتلا به این بیماری قرار گیرید، بسیار است.

سطح هورمون:

در برخی موارد افزایش و یا کاهش هورمون های خاص موجود در بدن شخص علت اصلی ابتلا به عارضه پوکی استخوان است. از هورمون های تاثیرگذار در Osteoporosis می توان به:

هورمون های جنسی

تقلیل میزان استروژن در بانوان و سطح Testosterone در آقایان شاید منجر به ابتلا به این بیماری در آن ها شود.

هورمون تیروئید

اختلالات پرکاری و یا تیروئید کم کار در شخص از دیگر پارامترهای تاثیرگذار در پوکی استخوان به شمار می آید.

دیگر غدد

فعالیت Hyperthyroidism (هیپرتیروئیدی) و غدد فوق کلیوی   هم رابطه مستقیمی با Osteoporosis دارد.

رژیم غذایی:

برخورداری از یک برنامه رژیم غذایی متعادل و مفید می تواند از اغلب مشکلات در فرد جلوگیری کند. به این ترتیب داشتن مشکلات اشتهایی، استفاده محدودتر کلسیم و همچنین عمل های جراحی سیستم گوارش نظیر روده و معده، از دیگر پارامترهای موثر در ابتلا به عارضه پوکی استخوان محسوب می شود.

داروها و استروئیدها:

اگر فردی از داروهای Corticosteroid (کورتیکواستروئید) در طولانی مدت استفاده می کند و یا از بعضی داروهای ریفلاکس معده، اختلالات تشنج، سرطان و یا داروهای خاص که برای پیوند اعضاء توصیه می شود استفاده می کنند، درصد ابتلا به عارضه فوق در این بیماران تا حد بسیار افزایش می یابد.

اختلالات پزشکی:

چنان چه شخصی با مشکلاتی همچون لوتوس، مشکل کبد و یا کلیه، سرطان، التهاب روده، سلیاک، مولتیپل میلوما، روماتیسم مفصلی و غیره گرفتار باشد، ابتلا به Osteoporosis در آن ها افزایش می یابد.

شیوه زندگی:

ممکن است بعضی از عادات نادرست زندگی سبب بروز ابتلای شخص به این بیماری شود. به طور مثال استفاده بسیار از مشروبات الکلی و یا دخانیات و عدم تحرک، سبب تقلیل تراکم استخوان می شود و در نهایت از مهمترین پارامترهای ابتلا به این بیماری در شخص محسوب می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

نشانه های پوکی استخوان

نشانه های پوکی استخوان
نشانه های پوکی استخوان

Osteoporosis نوعی عارضه پنهان به شمار می آید. به خصوص چنان چه در مراحل نخست باشد، علائمی از ابتلای شخص به این بیماری نشان نمی دهد.

ممکن است بعد از ناتوانی و بی قدرتی استخوان ها، شخص با نشانه هایی همراه شود که در زیر به چند نشانه مخفی این بیماری در افراد متعدد اشاره خواهیم کرد:

1) قامت خمیده 2) کمردرد پس از شکستگی 3) مشکلات لثه 4) افت قد به مرور زمان 5) بی خوابی های ناگهانی 6) انسداد شبانه پاها 7) شل و یا ضعیف شدن دندان ها 8) عدم گرفتن بعضی از اشیاء 9) شکستن استخوان در رده سنی بالغ بر پنجاه سال 10) حس ضعف در عضلات

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری سبب تشدید ریسک ابتلا به Osteoporosis در بدن می شود:

1)    آغاز یائسگی در زنان 2) استخوان بندی بسیار ضعیف 3) گیاهخواری 4) برنامه رژیم غذایی ناسالم که سبب فقدان ویتامین D و کلسیم در بدن می شود. 5) یائسگی زودرس در بانوان

شیوه های تشخیص پوکی استخوان

شیوه های تشخیص پوکی استخوان
شیوه های تشخیص پوکی استخوان

با توضیحات ارائه شده درباره ریسک فاکتورهای موثر در Osteoporosis لازم است که سه شیوه شناسایی مهم در بازبینی موقعیت ترمیم استخوان ها را در این بخش متذکر شویم:

1)    سنجش فاکتورهای بیوشیمی خون 2) بیوپسی استخوان 3) عکس برداری

که هر یک از تکنیک های تشخیصی فوق می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

سنجش تراکم استخوان (BMD)

دانسیتومتری استخوان از دیگر شیوه های رادیولوژی است که با کمک آن سختی، سفتی و درجه استحکام و مقاوم بودن استخوان های موجود در بدن معین می شود.

به منظور BMD تکنیک های مختلفی وجود دارد که از متداول ترین متد آن بهره مندی از شیوه DEXA است. در واقع دگزا تکنیکی است که از طریق اشعه X برای تصویربرداری بی ام دی به کار برده می شود.

به این صورت که بخشی از اشعه X به وسیله استخوان جذب و بخشی دیگر از آن عبور خواهد کرد و از جهت دیگر از بدن بیرون می آید. لازم به توضیح است که از طریق یک گیرنده میزان هر دو اشعه پس از خارج شدن از بدن مورد سنجش قرار می گیرد.

به هر میزان که فضا و منافذ ریز بخش داخلی استخوان ها محدودتر باشد یعنی BMD بیشتر باشد، بخش اعظمی از اشعه X جذب و پرتو کمتری اجازه عبور دارد و در نتیجه میزان پرتو کمتری به گیرنده ارسال می شود.

به وسیله گیرنده، پرتوهای دریافتی به مانیتور هدایت می شود و با پردازش های صورت گرفته، مقدار اشعه به مقیاس مقدار BMD تبدیل خواهد شد.

بیمارستان ایرانشهر با در اختیار داشتن مجهزترین دستگاه های رادیولوژی برای اندازه گیری تراکم استخوان، دقیق ترین ارزیابی ها را روی بیماران انجام می دهند تا بدین وسیله میزان شدت سختی استخوان ها را مورد سنجش قرار دهند که البته این مورد یکی از مهمترین موارد اثرگذار در هزینه آزمایش تراکم استخوان محسوب می شود.

لطفا از پست بهترین دستگاه سنجش تراکم استخوان دیدن کنید.

شیوه انجام دانسیتومتری یا BMD

شیوه انجام بی ام دی به این گونه است که نخست شخص بیمار به پشت روی تخت مخصوص دستگاه دراز می کشد که بایستی بدون هیچ حرکتی در زمان انجام تصویربرداری قرار گیرد.

سپس گیرنده و یا دتکتور دستگاه در محل هدف که بایستی سنجش بی ام دی انجام شود، قرار می گیرد و تابش اشعه X در راستای استخوان تحت درمان تابیده و گرمایی را به آن ناحیه وارد می کند.

معمولا استخوان فوق مفصل ران و یا ستون مهره در محدوده لگن است. این استخوان ها نواحی محسوب می شوند که از سایر نواحی موجود در بدن بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و یا شکستگی قرار می گیرد.

به طور معمول تست اندازه گیری BMD با توجه به تجهیزات کاربردی و همچنین بخش های تحت بازبینی بدن بین ده الی سی دقیقه به اتمام می رسد که این مورد از جمله عوامل تاثیرگذار دیگر در هزینه آزمایش تراکم استخوان به شمار می آید.

پیش از انجام دانسیتومتری، از بیمار درخواست می شود که شرح حال کاملی از وضعیت کلی بدن خود ارائه دهند.

پرسشنامه تکمیلی به پزشک معالج ،اطلاعات کافی از استفاده از داروهای خاص و یا ابتلا به اختلالات متعدد که ریسک شکستگی در فرد را تقلیل و یا افزایش می دهد، عرضه می دارد.

نتایج آزمایش سنجش تراکم استخوان

نتایج آزمایش سنجش تراکم استخوان
نتایج آزمایش سنجش تراکم استخوان

نتایج به دست آمده از تست شما در بیمارستان ایرانشهر به دو شکل ارائه می شود:

نمره (T)

عدد فوق مقدار استخوان بیمار را نسبت به شخص همگون جوان با بیشترین توده های استخوانی ارائه می دهد. در این آزمایش نمره (1-) و بیش از آن طبیعی محسوب می شود.

به این ترتیب نمره (1.1 – 4.2) همچون تقلیل توده های استخوانی و یا استئوپنی دسته بندی می شود و نمره (5.2-) و پایین تر از آن بیانگر ابتلای شخص به عارضه پوکی استخوان است.

در نتیجه آزمایشی که نمره آن (T) تلقی می شود، برای تخمین ریسک ایجاد شکستگی و علاوه بر آن تعیین نیاز به معالجه به کار برده می شود.

نمره (Z)

نتیجه آزمایشی که عدد فوق بیان شده، مقدار استخوان نسبت به دیگر اشخاص در رده های سنی بیمار با جنسیت و سایز کاملاً همسان است. کاهش و یا افزایش نامتداول نمره Z حاکی از آن است که فرد برای تشخیص بیشتر، به تست های پزشکی بیشتری در بیمارستان ایرانشهر احتیاج دارد.

لازم به ذکر است که شاید به علت اختلاف در موقعیت یابی محل دقیق درمان، تغییرات اندکی در میان Scan ها رویت شود که به طور معمول تغییرات فوق مهم نیستند و احتمالاً در هر بیماری رخ می دهد.

مزیت های سنجش BMD

مزیت های سنجش BMD
مزیت های سنجش BMD

بیان مزیت های سنجش دانسیتومتری استخوان می تواند توضیح دقیقی از هزینه آزمایش تراکم استخوان باشد:

سنجش بی ام دی متدی غیر تهاجمی، سریع، ساده و آسان است که اغلب متخصصین به بیماران توصیه می کنند.

مهمترین مزیت این تکنیک عدم نیاز فرد بیمار به بیهوشی است.

مقدار تابش به کار برده شده بسیار اندک بوده، مقیاس فوق پایین تر از (10/1) میزان رادیولوژی اشعه X عادی از ناحیه قفسه سینه و به مدت بیست و چهار ساعت قرار نگرفتن در تابش نور مستقیم خورشید است.

تست سنجش BMD به منظور تصمیم گیری درباره احتیاج به معالجه به کار برده می شود و از آن برای ارزیابی تاثیرات معالجه می توان بهره مند شد.

دستگاه های این آزمایش به شکل وسیع در دسترس بیماران و پزشکان قرار دارد که این امر سبب سهولت بیماران در امر انجام سنجش فوق می شود.

از دیگر مزیت های سنجش فوق در این است که بعد از تصویربرداری از طریق اشعه X هیچ گونه پرتوی در بدن بیمار بر جای نمی ماند.

به طور معمول اشعه X هیچ پیامد جانبی در ناحیه شناسایی عادی برای انجام بازبینی و بررسی بیشتر عارضه فوق ندارد.

محدودیت های در نظر گرفته شده در سنجش BMD

محدودیت های در نظر گرفته شده در سنجش BMD
محدودیت های در نظر گرفته شده در سنجش BMD

تشخیص شکستگی به روش تست فوق میسر نیست، بلکه شما با انجام این آزمایش در بیمارستان ایرانشهر، ریسک نسبی را مورد سنجش قرار می دهید. به این ترتیب نتایج حاصل از آن برای تعیین نیاز به معالجه استفاده می شود.

با توجه به مزیت های بسیار این آزمایش، متد فوق در اشخاص گرفتار به ناهماهنگی ستون فقرات و یا مبتلایانی که در گذشته عمل جراحی ستون فقرات را انجام داده اند، استفاده کمتری دارد.

مواردی نظیر آرتروز و یا شکستگی های فشار مهره ای شاید در درستی تست مشکل ایجاد کند. احتمالاً در چنین شرایطی، تکنیک مفیدتر و مناسب تر CT Scan است.

دستگاه های مرکزی BMD در مقایسه با سیستم های برونی (غیر مرکزی) حساس تر و از همه مهمتر تقریباً گرانتر هستند که می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان موثر باشد.

تستی که در ناحیه بیرونی نظیر مچ دست و یا پاشنه پا روی بیمار انجام می شود

تستی که در ناحیه بیرونی نظیر مچ دست و یا پاشنه پا روی بیمار انجام می شود، به شناسایی ریسک شکستگی در لگن و یا ستون فقرات در بیمار کمک بسیار می کند.

بنابراین، تست های فوق در نتیجه معالجه تاثیر چندانی ندارند و چنان چه نشان دهد که به معالجه دارویی احتیاج است، بایستی طبق تشخیص پزشک معالج، اسکن مرکزی BMD روی بیماران انجام شود.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که چنان چه شما برای انجام آزمایش، بیمارستان ایرانشهر را انتخاب کرده اید، بایستی تست های بعدی را هم در همان بیمارستان و از طریق دستگاه های مجهز و پیشرفته موجود در بیمارستان ایرانشهر انجام دهید. نتایج به دست آمده از BMD با دیگر دستگاه های متعدد به شکل مستقیم سنجش پذیر نیستند.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله مراکز سنجش تراکم استخوان در تهران را مطالعه کنید.

کاربرد سنجش دانسیتومتری (BMD)

کاربرد سنجش دانسیتومتری (BMD)
کاربرد سنجش دانسیتومتری (BMD)

برخی کاربردهای متعدد سنجش تراکم استخوان عبارتند از:

یکی از کاربردهای آزمایش فوق به احتمال شکستگی پس از وارد شدن ضربه ناچیز به یکی از اندام های بدن است.

بروز برآمدگی در کمر که به طور معمول به دلیل شکستگی های پشت سر هم در فرد مشاهده می شود.

استفاده طولانی مدت از کورتون، کاربرد دیگر سنجش دانسیتومتری است که می تواند به تشخیص دقیق تر بیماران کمک کند.

یائسگی زودرس در بانوان و قطع قاعدگی ماهانه پیش از یائسگی(آمنوره) از کاربردهای دیگر این آزمایش است که می توانند به تشخیص دقیق تر متخصصین رومالوتوژی در بیمارستان ایرانشهر کمک بسیار کند.

بروز مشکلات استخوان نظیر سلیاک یا روماتیسم مفصلی از طریق سنجش BMD امکانپذیر خواهد بود.

از دیگر کاربردهای سنجش بی ام دی را می توان به لاغری شدید به شکلی که شاخص توده بدنی فرد کمتر از نوزده کیلوگرم باشد، اشاره کرد.

اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش تراکم استخوان

اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش تراکم استخوان
اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش تراکم استخوان

یکی از مواردی که می تواند در هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد، آماده سازی شخص برای انجام تست BMD است. بیمار برای انجام آزمایش فوق می تواند همچون روزهای عادی از سایر گروه های غذایی روزانه خود استفاده کند. اما یک روز پیش از بررسی وضع بیمار از استفاده مکمل کلسیم خودداری کنید.

برای انجام آزمایش بهتر است البسه راحت و گشاد بپوشید. از البسه هایی که دارای دکمه های فلزی، کمربند و زیپ هستند، در حین تست فوق خودداری کنید.

لازم است اشیائی همچون کیف پول و یا کلید را از محدوده مورد نظر که پزشک متخصص، اسکن را روی بیمار انجام می دهد، فاصله دهید. شاید در برخی موارد نیاز باشد تا بیمار گان های مخصوص بپوشد و یا بدون لباس اسکن مربوطه را انجام دهد.

دندان های مصنوعی قابل برداشت، جواهرات، عینک و یا هر شیء و یا البسه فلزی که می تواند سبب تداخل در تصویربرداری اشعه X شود را بایستی از خود دور کنید. عدم بی توجهی به مهمترین الزاماتی که پیش از تست BMD شخص بیمار موظف به انجام آن است، می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

بیوپسی استخوان

بیوپسی استخوان
بیوپسی استخوان

از دیگر شیوه های تشخیصی پوکی استخوان Bone biopsy و یا نمونه برداری از bone marrow (مغز استخوان) است. برای انجام biopsy از مغز استخوان، نمونه کوچکی از بخشی داخلی این ناحیه برای بررسی و تست بیشتر برداشته می شود.

بافت نرمی در میانه بیشتر استخوان های بزرگ واقع شده است که مغز استخوان نام دارد. در این بخش اغلب بافت های خونی موجود در بدن تشکیل می شود.

جایگاه Bone marrow biopsy در این ناحیه است. با داخل کردن سوزن ریز به ناحیه فوق، بیوپسی در شخص بیمار انجام می شود. سپس پزشک معالج برای تشخیص دقیق تر، نمونه برداری را از بافت مربوطه انجام داده و به آزمایشگاه مربوطه ارسال می کند.

آیا سرطان لگن کشنده است ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نمایید.

Bone marrow از دو بخش مایع و جامد تشکیل شده است

Bone marrow از دو بخش مایع و جامد تشکیل شده است. آسپیراسیون مغز استخوان هنگامی در شخص انجام می شود که از طریق سوزن های مخصوص، نمونه برداری از بخش مایع استخوان به طور دقیق توسط مجرب ترین متخصصین در بیمارستان ایرانشهر صورت می گیرد.

اما زمانی که نمونه گیری از بخش جامد استخوان بیمار انجام گیرد، از نظر پزشکی (بیوپسی مغز استخوان) می گویند. شاید پیش از انجام این آزمایش، پزشک معالج برای تسکین درد بیمار از تزریق بی حسی موضعی استفاده کند.

با کمک میکروسکوپ، بازبینی های لازم برای انجام آزمایش مغز استخوان در بیمار انجام می شود تا تشخیص دقیق تر به منظور سالم بودن ناحیه فوق و یا ترشح کافی سلول های خونی روی بیمار صورت گیرد.

از سوزن های مخصوص برای انجام نمونه برداری و بی حسی موضعی در این روش استفاده می شود

همان طور که گفتیم، از سوزن های مخصوص برای انجام نمونه برداری و بی حسی موضعی در این روش استفاده می شود که هر یک از آن ها می تواند برای هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

در تصویر Radiography که از شخص بیمار گرفته می شود، در فرم یکی از استخوان های موجود در بدن بیمار تغییراتی به وجود آمده که قابل مشاهده است و می توان بازشناسی دقیق تر بیمار برای ابتلا به تومور استخوان را از طریق این آزمایش انجام داد.

اما بازبینی های تصویربرداری و رسیدگی های پیشرفته دیگری مانند MRI، CT Scan و یا دیگر تست های پاراکلینیکی قادر به تشخیص نوع تومور نبوده اند.

متداولترین عارضه ای که به روش متد فوق تعیین می شود، یافتن تومورهای استخوانی در بیمار است

متداولترین عارضه ای که به روش متد فوق تعیین می شود، یافتن تومورهای استخوانی در بیمار است. در اغلب موارد، تعیین دقیق تر بافت های تشکیل دهنده و نوع تومور امری مهم و اجباری است که در نوع معالجه مطابق نوع غده متفاوت است.

در چنین شرایطی متخصصین مجرب رومالوتوژی بیمارستان ایرانشهر مناسب ترین متد تشخیصی را نمونه برداری و یا بیوپسی استخوان برای مشخص کردن نوع تومور معرفی می کنند.

در بعضی از اختلالات مادرزادی استخوان و یا Metabolic و یا بروز برخی عفونت ها هم شاید احتیاج به نمونه برداری و یا بیوپسی از استخوان بیمار، امری حائز اهمیت تلقی شود که هر یک به نوبه خود می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان نیز تاثیرگذار باشد.

شیوه انجام نمونه برداری استخوان

شیوه انجام نمونه برداری استخوان
شیوه انجام نمونه برداری استخوان

در ادامه مبحث هزینه آزمایش تراکم استخوان، باید اشاره ای به چگونگی انجام نمونه برداری فوق داشته باشیم. نمونه برداری(biopsy) تست پزشکی مورد تایید برای انجام نمونه از ناحیه بافت تحت درمان است که برای بازبینی میکروسکوپی از بافت انجام می گیرد.

متخصص رادیولوژی از بافت های نواحی مختلف بدن که فرآیند غیر طبیعی دارند و در تست های انجام شده اولیه، همچون تومور، غده و یا جراحت شناخته می شوند، بیوپسی را انجام می دهد.

شیوه انجام نمونه برداری استخوان، بسته به ناحیه ای دارد که بیوپسی بایستی در آن انجام شود

شیوه انجام نمونه برداری استخوان، بسته به ناحیه ای دارد که بیوپسی بایستی در آن انجام شود. در نمونه برداری مغز استخوان، دکتر با بازبینی استخوان می تواند دلیل مشکلات خونی را دقیق تر تشخیص و بازشناسی کند.

برای انجام این آزمایش، متخصصین رادیولوژی در بیمارستان ایرانشهر، سوزن ضخیم به کار می برند که مورد دیگر در هزینه آزمایش تراکم استخوان محسوب می شود.

بیشتر نمونه برداری ها از ناحیه استخوان لگن بیمار صورت می گیرد

بیشتر نمونه برداری ها از ناحیه استخوان لگن بیمار صورت می گیرد. شاید از دیگر نواحی مختلف بدن نظیر ستون فقرات، سینه، استخوان پا هم بیوپسی انجام گیرد که هر یک به نوبه خود روی هزینه آزمایش تراکم استخوان اثرگذار است.

معمولا برای بی حسی نواحی فوق و التیام درد به دلیل وارد شدن سوزن های ضخیم، پزشک بی حسی موضعی به کار می برد. به منظور تقلیل اضطراب و یا استرس، شاید آرامبخش نیز به بیمار پیشنهاد شود.

متخصص رادیولوژی از فرد بیمار می خواهد که به پهلو و یا شکم قرار گیرد. سپس با یک پارچه تمام بدن بیمار کاملاً پوشانده می شود و تنها ناحیه تحت درمان برای نمونه برداری بایستی قابل رویت باشد.

بعد از این که بیوپسی از بافت انجام شد، بلافاصله به مرکز پاتولوژی ارسال می شود. سپس با کمک میکروسکوپ نمونه به دست آمده مورد ارزیابی و تحقیقات بیشتر قرار می گیرد تا بدین وسیله ماهیت و نوع بیماری به طور دقیق تشخیص داده شود.

نکته حائز اهمیت این است که براساس فرم، فعالیت و نوع سلول بافتی، دکتر معالج شما می تواند در مورد نوع بیماری، تشخیص دقیق تری را ارائه دهد.

اقدامات پیش از نمونه برداری استخوان

اقدامات پیش از نمونه برداری استخوان
اقدامات پیش از نمونه برداری استخوان

یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان موثر باشد، اقدامات پیش از انجام بیوپسی استخوان است.

–       معمولاً برای انجام آزمایش فوق احتیاجی به ناشتا بودن شخص بیمار نیست اما پیشنهاد می شود که پیش از انجام تست فوق، غذای سبکی را میل کنید.

–       احتمالاً نمونه خون در برخی از بیماران انجام می شود.

–       اکیپ پزشکی ضربان قلب و فشار خون بیمار را پیش از انجام بیوپسی بازبینی می کنند.

–       معمولا تزریق بی حسی از طریق بی حسی موضعی روی بیماران انجام می گیرد.

–       برای تسکین درد بهتر است از داروهای آرامبخش به صورت تزریقی استفاده کنید.

مراقبت های پس از نمونه برداری استخوان

مراقبت های پس از نمونه برداری استخوان
مراقبت های پس از نمونه برداری استخوان

بعد از این که آزمایش تراکم استخوان انجام شد، برای متوقف کردن خونریزی، به ناحیه ورود سوزن برای انجام آزمایش فشاری وارد می شود. سپس بانداژ را روی آن ناحیه به منظور اطمینان از خونریزی قرار می دهند.

اگر برای روند انجام آزمایش از بی حسی موضعی استفاده شده باشد، بیمار بایستی به پشت بین ده الی پانزده دقیقه دراز بکشد که فشاری در ناحیه نمونه برداری استخوان وارد می شود.

با مراقبت های لحاظ شده، بیمار ترخیص شده و می تواند همچون گذشته به امور روزانه خود بپردازد. احتمالاً زمانی شخص بیمار منتقل به بخش ریکاوری خواهد شد که از طریق وریدی آرامبخش تزریق شده باشد.

با توجه به این که اثر تمامی آرامبخش ها تعویق در مدت پاسخ و مشکل در حافظه است، توصیه می شود حتماً برای انجام آزمایش تراکم استخوان و پیشگیری از پیامدهای جانبی، از یک همراه کمک بگیرید.

تا مدت بیست و چهار ساعت بایستی بانداژ در محل نمونه برداری به شکل کاملاً خشک قرار بگیرد. طبق تجویز پزشک؛ استفاده از وان، شنا کردن و حتی دوش گرفتن ممنوع می باشد. پس از آن، بیمار اجازه مرطوب نگه داشتن محل بیوپسی را دارد.

CTX مهمترین ارزیابی در پوکی استخوان

یکی دیگر از شیوه های تشخیصی BMD تست فاکتورهای بیوشیمی خون و احتمالاً ادرار است که می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

این آزمایش برای ارزیابی پیشروی عارضه های متابولیکی استخوان و تشخیص اولیه به کار برده می شود و براساس مناسب بودن هزینه آزمایش تراکم استخوان و آسانی در مقایسه با دیگر متدهای پاراکلینیکی، مناسب ترین متد در شناسایی موقعیت پوکی استخوان در نظر گرفته می شود.

مبنای آزمایش:

به دنبال فعالیت سلول های Osteoclast با آبکافت کلاژن طی پروسه جذب استخوانی، در بخش (C-Terminal) اسید آمینه های پایانی، تفکیک و به جریان خون وارد می شود که B-cross laps و یا (CTX) نامیده می شود.

بالا بودن مقدار نشانگر بیوشیمیایی (CTX) در آزمایش خون بیانگر افزایش تحلیل و یا جذب استخوانی است که ممکن است طبق واکنش فعال شدن Parathyroid gland (غده پاراتیروئیدی)، مقدار کمتر هورمون Estradiol و با اثر پایین تر، هورمون Testosterone و هورمون(SHBG) همچون پروتئین ناقل دو هورمون فوق است.

سنجش (CTX)

سنجش (CTX) همچون یک نشانگر Catabolic در تحلیل استخوان به خصوص در بازبینی پاسخ معالجه هم می تواند امری کمک کننده محسوب شود. اما باید میزان آن نیز پیش از آغاز معالجه مورد سنجش بیشتر قرار گیرد.

تقلیل سی الی پنجاه درصدی اندازه گیری فوق بعد از گذشت نود روز از آغاز معالجه های ضد جذب استخوان، بیانگر تاثیرگذار بودن معالجه است.

این آزمایش از طریق متد پیشرفته ECL (الکتروکمی لومینسانس) در آزمایشگاه به شکل روزانه انجام و گزارش می شود. البته CTX احتیاجی به ناشتا بودن پیش از تست ندارد و بیمار در هر ساعت از روز می تواند برای انجام نمونه گیری به معتبرترین آزمایشگاه ها و یا بیمارستان ایرانشهر مراجعه کند.

حال که شما را با شیوه های مختلف آزمایش تراکم استخوان آشنا کردیم، بهتر است متدهای معالجه پوکی استخوان را نیز متذکر شویم.

شیوه های معالجه Osteoporosis

معمولا برای معالجه استئوپروز، تکنیک های غیر جراحی هم به کار برده می شود که هر یک از آن ها می تواند روی هزینه آزمایش تراکم استخوان تاثیرگذار باشد.

مصرف بیوفسفونات:

بیشتر داروهایی که برای معالجه استئوپروز تجویز می شود، به طور معمول از خانواده Phosphonate ها (فسفونات) است. براساس این که تحقیقات انجام شده درباره داروهای فوق پیامدهای جانبی نظیر دل درد، شکم درد و یا تهوع را به دنبال دارد، اما استفاده درست آن ها از بروز اختلالات متعدد پیشگیری می کند.

آلندرونیت، اسید زولدرونیک، ایباندرونات و ریزیدرونات از دیگر داروهای بیوفسفونات ها هستند که برای معالجه عارضه فوق به بیماران تجویز می شود.

مصرف داروهای آنتی بادی مونوکلونال:

از دیگر تکنیک های درمانی پوکی استخوان مصرف دنوزوماب است که در مقایسه با Bisphosphonates از تراکم استخوان بهتری برخوردار هستند.

با این وجود، پیامدهای جانبی آنتی بادی مونوکلونال جدی تر است و ممکن است چنان چه مصرف داروی فوق را شروع کنید، بایستی در دراز مدت برای روند بهبودی به صورت منظم ادامه دهید و نبایستی استفاده از آن را متوقف کنید و یا از داروهای جایگزین استفاده کنید.

البته شاید با قطع داروی فوق، شما با شکستگی استخوان در ناحیه ستون فقرات همراه شوید. علاوه بر این در زمان مصرف داروی فوق شما به هیچ وجه مجاز به کشیدن دندان خود نیستید.

لذا بایستی پیش از آغاز دوره معالجه خود معاینات دندانپزشکی را کاملاً انجام دهید و اطمینان کامل از سلامت دندان ها پیدا کنید و در مدت دوره معالجه مراقبت های لازم را در حوزه بهداشت، دهان و دندان انجام دهید.

جایگزینی هورمون ها:

با توضیحات ارائه شده در ابتدای مقاله، تقلیل بعضی از هورمون ها نظیر تستوسترون و استروژن سبب ابتلای شخص به عارضه Osteoporosis می شود.

به این ترتیب با کمک داروهایی که راندمانی شبیه هورمون های فوق دارند و امکان تقلید اثر آن ها وجود دارد، مشکل فوق را معالجه کرد. به طور معمول داروی تجویزی مناسب Raloxifene جایگزین مناسبی برای هورمون ها است که مصرف آن شاید سبب گرگرفتگی و یا لخته شدن خون در بیماران شود که امری کاملاً طبیعی است.

داروهای ویژه استخوان سازی:

چنان چه شیوه های مرسوم معالجه پوکی استخوان برای بیماران کاربردی نباشد، پزشک داروهای دیگری نظیر روکوزو زوماب، تیلموس (آلبالو پاراتاید) و فورتئو (پاراتاید) را تجویز می کند. البته داروهای فوق تنها بین دوازده الی بیست و چهار ماه قابل استفاده است.

ورزش:

مبتلایان به عارضه پوکی استخوان، می توانند با انجام بعضی از فعالیت های ورزشی مناسب در منزل، نشانه های این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. علاوه بر این شاید تمرینات فیزیکی در جلوگیری از ابتلای شخص به Osteoporosis و سلامت تراکم استخوان مثمر ثمر باشد. لذا، اثر ورزش در حفظ تندرستی و سلامتی بدن را حتماً جدی بگیرید.

فیزیوتراپی:

مجموعه ای از تمرینات و حرکاتی که برای معالجه اختلالات متعدد به بیماران توصیه می شود را فیزیوتراپی می گویند که به ایجاد استخوان های سالم و سخت و محکم مبتلایان به عارضه پوکی استخوان کمک بسیار می کند.

به طور معمول حرکات و ورزش های پیشنهادی که برای هر فرد پیشنهاد می شود، مختلف است. به این علت که فعالیت های ورزشی به پارامترهای متعددی از جمله:

1)    پوکی استخوان 2) مقدار تحمل شخص 3) سطح هماهنگی بدن شخص و همچنین مقدار خطر آزردگی استخوان ستون فقرات شخص بستگی دارد.

مگنت تراپی:

از دیگر تکنیک های درمانی اثرگذار و جالب برای معالجه Osteoporosis ، PMT یا مگنت تراپی است. پزشک معالج در این متد از میدان مغناطیسی پایدار که از دو قطب مثبت و منفی برخوردار است، به منظور فرایند درمان استفاده می کنند.

اثر قطب جنوب (الکتریکی مثبت) و اثر قطب شمال (الکتریکی منفی) است که در نهایت سبب افزایش تراکم استخوان در بیماران می شود.

متد فوق می تواند روند تسریع تقلیل تراکم استخوان را آهسته تر کند و پروسه دوبارگی ساختار استخوان را تا حد بسیار التیام بخشد. همچنین، PMT می تواند سبب بیشتر شدن جریان خون در بدن بیمار شود. درصد موفقیت شیوه فوق در معالجه استئوپروز بسیار است.

برنامه رژیم غذایی:

یکی از تاثیرگذارترین پارامترها در جلوگیری و بهبود بیماری فوق، بهره مندی از یک رژیم غذایی استاندارد و متعادل است. فقدان بعضی از ویتامین ها نظیر ویتامین (D) و کلسیم از مهمترین عوامل در بیماری پوکی استخوان است.

لذا، بایستی از یک برنامه رژیم غذایی مفید استفاده کنید. تغذیه سالم و استفاده از گروه های غذایی مفید به خصوص در رده های سنی جوان برای جلوگیری از پوکی استخوان امری بسیار ضروری است. سالم ترین خوراکی هایی که بایستی در برنامه رژیم غذایی خود مصرف کنید:

1)    فرآورده های لبنی کم چرب 2) زرده تخم مرغ 3) ماهی سالمون، قباد، ساردین و غیره 4) سبزیجات برگ سبز(تیره) 5) آب میوه و میوه های حاوی کلسیم است.

لازم به ذکر است که از استفاده مواد غذایی شور و همچنین نوشیدنی های گازدار و یا کافئین نیز برای پیشگیری از پوکی استخوان خودداری کنید.

روش های جلوگیری از پوکی استخوان

روش های جلوگیری از پوکی استخوان
روش های جلوگیری از پوکی استخوان

همچون سایر بیماری های دیگر، جلوگیری از Osteoporosis راحت تر از معالجه است و در عین حال می تواند تا حد بسیاری از هزینه آزمایش تراکم استخوان بکاهد.

جلوگیری از ابتلای شخص به این عارضه کاملاً آسان بوده و با پیروی از برخی دستورالعمل های پزشکی می توانید به حفظ سلامتی و بهبودی خود کمک شایانی کنید.

علاوه بر تحرک و فعالیت های بدنی و استفاده از مواد غذایی سالم که در بخش قبلی متذکر شدیم، اقدامات ساده دیگری می تواند به پیشگیری از این بیماری به فرد کمک زیادی کند:

تناسب اندام:

وزن ایده آل و طبیعی می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. بانوانی که با کم وزنی همراه هستند، سریع تر به عارضه فوق گرفتار خواهند شد. علاوه بر این درصد بیشتری از افرادی که با افزایش شاخص توده بدنی بالا همراه هستند و با تجمع چربی های انباشته در ناحیه شکم مواجه هستند هنیزم از ابتلا به Osteoporosis رنج می برند.

عدم مصرف سیگار:

درصد ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که بدن سالم دارند، بسیار کمتر است و حتی دچار شدن به اختلالات متعدد در این گروه از افراد کاهش می یابد. مصرف سیگار از مهمترین مواردی است که سبب افزایش مقدار شکستگی در ناحیه استخوان و از بین رفتن آن ها می شود.

از دیگر مواردی که می تواند تا حد بسیار از ابتلای شخص به پوکی استخوان پیشگیری کند می توان به:

اطلاع کافی از وضعیت بدن با انجام چکاپ های پزشکی 2) استفاده از مکمل ها 3) نوشیدن چای 4) پیشگیری از افسردگی اشاره کرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا کاملترین مطالب در مورد هزینه آزمایش تراکم استخوان را بیان کنیم. با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، متخصصین رومالوتوژی در بیمارستان ایرانشهر، از شیوه های متعددی برای تشخیص پوکی استخوان در بیماران استفاده می کنند که به طور کامل در باره هر یک توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دادیم.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
با یک کلیک تماس بگیرید