لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

معنی reactive در جواب آزمایش

معنی reactive در جواب آزمایش

Table of Contents

در این مقاله، معنی reactive در جواب آزمایش خون را بررسی می کنیم تا تفسیر جواب آزمایش برای شما راحت تر شود.

برگه جواب آزمایش دارای واژه ها و اصطلاحات انگلیسی می باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند تا نتیجه آزمایش را قبل از ارائه به پزشک بررسی کنند و از اختلالات موجود در بدن آگاهی یابند. یکی از واژه های موجود در جواب آزمایش، reactive می باشد.

در این نوشتار قصد داریم تا معنی reactive در جواب آزمایش را مورد بررسی قرار دهیم. تفسیر و معنی reactive در جواب آزمایش به عهده پزشک است.

اما بد نیست شما نیز در خصوص آزمایش هایی که انجام می دهید، کمی اطلاعات داشته باشید تا از نگرانی هایتان کاسته شود.

ویدئو معنی reactive در جواب آزمایش

در این راستا می توانید با متخصصین آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، از پرسنل کارآزموده و پیشرفته ترین امکانات آزمایشگاهی برخوردار است. با شما هستیم. لطفا از پست معنی moderate در آزمایش ادرار دیدن کنید.

اینفوگرافیک معنی reactive در جواب آزمایش

اینفوگرافیک معنی reactive در جواب آزمایش
اینفوگرافیک معنی reactive در جواب آزمایش

اگر آزمایش ادرار انجام داده ایم توصیه می کنیم، معنی few در آزمایش ادرار را نیز مطالعه کنید.

معنی reactive در جواب آزمایش به چه معناست؟

به معنای میزان واکنش پذیری خون در برخی از بیماری ها است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش معنی reactive در جواب آزمایش کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

موارد کاربرد آزمایش خون

نتایج آزمایش خون

آزمایش خون شامل چه مواردی است؟

نحوه خواندن آزمایش خون

معنی سر ستون ها در جواب آزمایش خون

معنی علامت ها در جواب آزمایش چکاپ

معنی reactive در جواب آزمایش

معنی reactive در جواب آزمایش ایدز

معنی reactive در جواب آزمایش هپاتیت

معنی reactive در جواب آزمایش CRP

علائم اختصاری در آزمایش خون

چرا برخی آزمایش ها نیاز به ناشتایی دارند؟

نتیجه آزمایش چه موقع آماده می شود؟

چه کسی درخواست انجام آزمایش خون می دهد؟

نکات مهم در مورد آزمایش قند خون

نکات مهم در مورد آزمایش قند خون دو ساعته

نکاتی در مورد آزمایش کلسترول

عوامل مداخله گر در آزمایش خون

احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش

نکات مربوط به نمونه گیری خون

علت کبود شدن ناحیه نمونه گیری خون

دلایل نمونه گیری مجدد خون چیست؟

سخن پایانی

 

موارد کاربرد آزمایش خون

موارد کاربرد آزمایش خون
موارد کاربرد آزمایش خون

با استفاده از آزمایش خون می توان به راحتی از اختلالات و بیماری های موجود در بدن آگاهی پیدا کرد. از طریق آزمایش خون بسیاری از بیماری ها در بدن تشخیص داده می شود.

با پیشرفت علوم آزمایشگاهی، امروزه حتی امکان تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون وجود دارد. هر گونه اختلالی در بدن روی اجزای خون تاثیر می گذارد.

از همین طریق مسئولین آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر، به راحتی می توانند بیماری ها را با استفاده از آزمایش خون تشخیص دهند.

آزمایش ادرار نیز در تشخیص برخی از بیماری ها موثر است اما آزمایش خون کاربردهای بیشتری نسبت به آزمایش ادرار دارد.

از جمله کاربردهای آزمایش خون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی وضعیت سلامت اندام های داخلی بدن
  • تشخیص انواع عفونت در بدن
  • بررسی عملکرد اجزای داخلی بدن
  • تشخیص بیماری های مختلف ژنتیکی

پزشکان توصیه می کنند که در دوره های زمانی منظمی آزمایش خون را تکرار کنید و به اصطلاح، آزمایش چکاپ انجام دهید. در این صورت بیماری ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شوند و درمان آغاز می گردد.

در صورتی که بیماری شدید شود و شما به موقع متوجه حضور آن نشوید، علاوه بر این که درمان به سختی انجام می گیرد، ممکن است درمان قطعی نیز اتفاق نیفتد.

پیشنهاد می کنیم از پست خواندن جواب آزمایش چکاپ کامل دیدن کنید.

نتایج آزمایش خون

نتایج آزمایش خون
نتایج آزمایش خون

بعد از این که از خون شما نمونه برداری شد، نمونه خون در آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر، با استفاده از دستگاه های مخصوص و علوم آزمایشگاهی مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. اجزای داخلی خون به دقت بررسی شده و میزان آن ها اندازه گیری می شود.

کم یا زیاد بودن اجزای درونی خون، خبر از وجود یک بیماری می دهد. به طور مثال وجود گلبول های سفید در خون به میزان زیاد مشخص می کند که یک عفونت در بدن وجود دارد.

نتایج آزمایش خون ممکن است یک روزه صادر شود. اما صدور نتایج برخی از آزمایش های خون نظیر آزمایش خون سرطان یا آزمایش ایدز، ممکن است چندین روز یا حتی یک ماه طول بکشد.

تفسیر و تحلیل جواب آزمایش خون به عهده پزشک است. بسیاری از افراد تمایل دارند که قبل از ارائه نتیجه آزمایش خون به پزشک، اطلاعاتی پیرامون نتایج کسب کنند.

تفسیر کردن جواب آزمایش

در صورتی که تمایل دارید تا نتایج آزمایش خود را تفسیر کنید، لازم است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. باید معنی واژه های مختلف مانند معنی reactive در جواب آزمایش را بدانید تا بتوانید آن ها را تفسیر کنید.

علاوه بر این شما باید در مورد محدوده مرجع یا همان مقدار طبیعی آزمایش ها اطلاعات کاملی داشته باشید. ممکن است اطلاعات ناقص و نادرستی داشته باشید.

از این رو آزمایش را نیز به صورت اشتباه تفسیر می کنید. همین موضوع سبب می شود تا نگرانی های زیادی در شما به وجود آید.

بنابراین توصیه می شود که یا تفسیر آزمایش را به عهده پزشک بگذارید یا اطلاعات خود را در زمینه تفسیر آزمایش خون افزایش دهید. در بخش های بعدی همراه ما باشید تا معنی  reactive  در جواب آزمایش و دیگر اصطلاحات موجود در آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آزمایش خون شامل چه مواردی است؟

آزمایش خون شامل چه مواردی است؟
آزمایش خون شامل چه مواردی است؟

آزمایش خون در بخش های زیر دسته بندی می شود که در بخش بعدی در مورد هر یک از موارد توضیح خواهیم داد:

  • بیوشیمی
  • هماتولوژی
  • ایمونولوژی
  • سرولوژی
  • میکروب شناسی
  • بانک خون
  • سرطان شناسی
  • ژنتیکی
  • تست های انعقادی

آزمایش های بیوشیمی

آزمایش های بیوشیمی شامل موارد زیر می باشد:

آزمایش قند:

با استفاده از دستگاه های مخصوص، میزان قند موجود در خون اندازه گیری می شود تا بیماری مرض قند و دیابت تشخیص داده شود. برای بررسی وضعیت قند در خون، از آزمایش های قند خون ناشتا، قند خون دو ساعت بعد از صبحانه، تست تحمل گلوکز و HbA1C استفاده می شود.

آزمایش کلسترول:

کلسترول یکی از سلول های چربی در کبد می باشد که وظایفی را در بدن ایفا می کند. دو نوع کلسترول خوب و بد در بدن وجود دارد. در صورتی که کلسترول بد افزایش یابد، برای بدن خطرناک است. با استفاده از آزمایش خون، امکان بررسی میزان کلسترول در بدن وجود دارد.

آزمایش CRP:

در صورتی که در بدن التهابی وجود داشته باشد، میزان CRP که یک نوع پروتئین است، افزایش می یابد. در صورت وجود این پروتئین در خون، التهاب در بدن تشخیص داده می شود.

الکترولیت ها:

با استفاده از آزمایش خون، میزان الکترولیت هایی نظیر سدیم، پتاسیم، کلسیم و لیتیوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آزمایش عملکرد کبد:

از طریق آزمایش خون، میزان آنزیم هایی نظیر ALT و AST که در کبد فعالیت دارند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از طریق همین دو آنزیم، عملکرد کبد ارزیابی می شود. بیماری هایی نظیر هپاتیت و کبد چرب با استفاده از آزمایش خون تشخیص داده می شوند.

آزمایش عملکرد کلیه:

میزان عملکرد کلیه با بررسی الکترولیت ها، کراتین و اوره موجود در خون ارزیابی می گردد. مقادیر این شاخصه ها میزان دفع کلیه و بازجذب آن را نشان می دهند.

بیلی روبین:

با بررسی میزان بیلی روبین خون، عملکرد پانکراس و طحال بررسی می شود.

آزمایش های هماتولوژی

به شمارش مواردی مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها در خون، آزمایش های هماتولوژی گفته می شود.

با استفاده از آزمایش های هماتولوژی، بیماری هایی نظیر کم خونی، عفونت، اختلالات انعقادی و … تشخیص داده می شوند. علاوه بر این، مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت خون نیز برای تشخیص برخی دیگر از بیماری ها اندازه گیری می شود.

آزمایش های ایمونولوژی 

آزمایش های ایمونولوژی شامل بررسی هورمون های بدن می باشد. در صورتی که مقادیر هورمون ها در بدن کاهش یا افزایش یابد، اختلالات زیادی به وجود خواهد آمد.

از جمله مواردی که در آزمایش ایمونولوژی مورد بررسی قرار می گیرد، هورمون های تیروئید، هورمون های رشد و هورمون های جنسی می باشد.

آزمایش های سرولوژی

آزمایش هایی نظیر آزمایش رایت، ویدال و RF در دسته آزمایش های سرولوژی قرار دارند. آزمایش رایت و ویدال با هدف بررسی دلایل عفونت یا تب مالت و آزمایش RF با هدف بررسی وجود بیماری روماتیسم انجام می گیرد.

آزمایش میکروب شناسی

آزمایش های میکروب شناسی که آن را با آزمایش کشت خون نیز می شناسیم، خون را از نظر وجود باکتری و میکروب مورد بررسی قرار می دهند.

در این آزمایش، خون را در محیط های مخصوص، کشت می دهند تا در صورت وجود باکتری، کلونی ها رشد کنند. در این صورت به راحتی باکتری و میزان آن مشخص می شود.

آزمایش بانک خون:

برای بررسی نوع گروه خونی افراد، از آزمایش بانک خون استفاده می شود. این آزمایش با هدف تزریق خون به بیمار انجام می شود و میزان سازگاری بدن با خون تزریقی مورد بررسی قرار می گیرد. یکی دیگر از مواردی که نیاز به آزمایش بانک خون دارد، بررسی تزریق آمپول روگام برای سازگاری خون جنین و مادر می باشد.

آزمایش انکولوژی:

آزمایش انکولوژی که آن را با نام آزمایش سرطان شناسی نیز می شناسیم، روشی است که طی آن با استفاده از بررسی اجزای خون، بیماری سرطان تشخیص داده می شود.

برخی از تومور مارکرهای خونی با استفاده از آزمایش خون تشخیص داده می شوند. تومور مارکرها در واقع پروتئین ها و مواد سلولی هستند که در صورت ابتلا به سرطان، میزان آن ها در خون افزایش می یابد.

برای انجام هر کدام از این آزمایش ها و سایر آزمایش های لازم، می توانید با خیال آسوده به آزمایشگاه های تخصصی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از تجربیات متخصصین بیمارستان ایرانشهر بهره مند شوید.

ما را دنبال نمایید.

تست ژنتیکی

یکی دیگر از موارد مربوط به آزمایش خون، انجام تست های ژنتیکی می باشد. در آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر، تعداد کروموزوم های موجود در نمونه خون شمارش می گردد.

کروموزوم، توده های ژنتیکی می باشند که در هسته همه سلول های بدن یافت می شود. در صورتی که ساختار کروموزوم ها در هسته سلول دچار اختلال باشند، بیماری های ژنتیکی بروز پیدا می کنند.

آزمایش انعقاد خون

آزمایش انعقاد خون با بررسی وضعیت انعقاد خون در زمان مناسب انجام می گیرد. با بررسی انعقاد خون در بدن، بیماری هایی نظیر هموفیلی تشخیص داده می شود.

علاوه بر این، اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار باید داروهای ضد انعقاد مصرف کند، آزمایش انعقاد خون انجام می گیرد تا PT و PTT خون بررسی گردد تا با مشخص شدن زمان دقیق انعقاد خون، داروی مناسب وارفارین یا ضد انعقاد تجویز شود.

نحوه خواندن آزمایش خون

ممکن است با مشاهده واژه ها و اعداد موجود در نتایج آزمایش، نگرانی هایی برای شما مبنی بر وجود بیماری به وجود بیاید. در صورتی که با واژه ها و عبارت های موجود در جواب آزمایش آشنا شوید، به راحتی می توانید وضعیت سلامت خود را ارزیابی نمایید.

هر یک از آزمایش ها، دارای محدوده مرجع یا مقدار طبیعی هستند که شما باید در مورد آن ها آگاهی پیدا کنید. با داشتن اطلاعاتی در رابطه با معنی reactive در جواب آزمایش و دیگر واژه ها، به راحتی می توانید جواب آزمایش خود را بخوانید.

در صورتی که در جواب آزمایش ها نتایج غیر طبیعی مشاهده نمودید، نباید نگران شوید. ممکن است آزمایش را اشتباه خوانده باشید یا از میزان دقیق محدوده مرجع اطلاعاتی نداشته باشید.

در مواردی نیز ممکن است جواب آزمایش اشتباه شود و با شرایط بالینی مطابقت نداشته باشد. در این شرایط، به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت آزمایش شما مورد بررسی قرار بگیرد.

در بخش های بعدی در رابطه با معنی عبارت ها و معنی reactive  در جواب آزمایش صحبت خواهیم کرد تا خواندن جواب آزمایش برای شما راحت شود.

معنی سر ستون ها در جواب آزمایش خون

اولین مبحثی که در خصوص خواندن و بررسی معنی reactive در جواب آزمایش باید به آن بپردازیم، معنی سر ستون ها می باشد. همه ی آزمایش ها دارای 4 ستون اصلی به شرح زیر می باشند:

ستون اول: Test

در ستون اول آزمایش یا آزمایش هایی که روی خون انجام گرفته است، لیست می شوند.

ستون دوم: Result

در این ستون، مقادیر هر آزمایش ثبت می شود. در واقع اجزای بررسی شده خون طی آزمایش مشخص شده و در این ستون در مقابل آزمایش مربوطه مشخص می شود.

ستون سوم: Unit

واحدهای اندازه گیری هر آزمایش در مقابل آن در زیر ستون سوم ثبت می شود.

ستون چهارم: Normal range

در این ستون، محدوده نرمال هر آزمایش مشخص می شود که شما با مقایسه آن با Result می توانید نتیجه آزمایش را بررسی کنید. در صورتی که عدد Result بیشتر یا کمتر از محدوده طبیعی باشد، باید گفت که در خون اختلالی وجود دارد.

اما اگر Result بین محدوده طبیعی باشد، نتایج آزمایش خوب است. عددهای ثبت شده در ستون دوم و چهارم در آزمایش همه افراد یکسان نیست. آزمایشگاه این اعداد را با توجه به سن و جنسیت افراد ثبت می کند.

معنی علامت ها در جواب آزمایش چکاپ

در ستون مربوط به هر آزمایشی، علامت های اختصاری مختلفی نیز مشاهده خواهید کرد. ازماشگاه بیمارستان ایرانشهر برای نشان دادن نتایج آزمایش، یا از اعداد استفاده می کنند یا علامت های اختصاری زیر را درج می نمایند.

در مواردی نیز جواب آزمایش به صورت Positive،Negative ، reactive و non reactive ثبت می شود. در ادامه معنی هر یک از علائم و واژه های موجود در برگه آزمایش را بیان می کنیم:

F

ممکن است در مقابل یک آزمایش، حرف اختصاری F را مشاهده کنید. این حرف مخفف واژه Flag است و در مواردی ثبت می شود که نتیجه آزمایش در محدوده خطر باشد.

L

در صورتی که نتیجه آزمایش کمتر از محدوه مرجع یا محدوده طبیعی باشد، حرف اختصاری L به معنای Low ثبت می گردد.

H

در صورتی که نتیجه آزمایش بیشتر از محدوده مرجع یا محدوده نرمال باشد، حرف اختصاری H به معنای High در مقابل آزمایش مربوطه ثبت خواهد شد.

Postive

این کلمه به معنای مثبت است و در آزمایش هایی ثبت می گردد که نیاز به تایید یا عدم تایید دارند. به طور مثال در آزمایش های بارداری، با بیان این واژه مشخص می شود که فرد باردار است.

Negative

این واژه به معنای منفی می باشد و در آزمایش هایی که مورد تایید نیستند، بیان می گردد. معمولا این واژه خبر خوبی برای بیماری ها است و در آزمایش بارداری به معنای عدم بارداری می باشد.

معنی reactive در جواب آزمایش

در این بخش از مقاله به بررسی معنی reactive در جواب آزمایش خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز باید بدانید که کلمه reactive به معنای واکنش یا واکنش پذیر می باشد.

زمانی که در جواب آزمایش ها از این کلمه استفاده می شود، منظور میزان واکنش پذیری خون است. این واژه اغلب در آزمایش هایی به کار می رود که طی آن وجود باکتری ها و ویروس ها در خون مورد بررسی قرار می گیرد.

مسئول آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر با ثبت چنین واژه ای، نتیجه آزمایش را بین می کند. در صورتی که در مقابل آزمایش مورد نظر واژه reactive ثبت شود، منظور این است که آن آزمایش در مقابل ویروس یا باکتری خاصی واکنش نشان داده است.

در مقابل واژه reactive واژه دیگری به نام Non reactive ثبت می شود که نشان می دهد خون در مقابل ویروس یا باکتری خاصی واکنش نشان نداده است.

در آزمایش های مختلفی از این واژه برای اعلام نتیجه نهایی آزمایش استفاده می شود. با این حال بیشترین کاربرد واژه reactive در آزمایشاتی نظیر آزمایش ایدز، آزمایش هپاتیت، آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش CRP می باشد.

ثبت واژه Non reactive یعنی در بدن آنتی بادی برای مقابله با ویروس وجود ندارد

ثبت واژه Non reactive یعنی در بدن آنتی بادی برای مقابله با ویروس وجود ندارد. در این شرایط 2 حالت وجود دارد. حالت اول یعنی فرد به بیماری مبتلا نیست.

حالت دوم هم این است که فرد به بیماری مبتلا است اما هنوز آنتی بادی به میزان کافی در بدن تولید نشده است تا در نتایج آزمایش مشاهده شود.

به این حالت دوره پنجره یا دوره نهفتگی گفته می شود. از این رو اگر پزشک مشکوک به وجود بیماری باشد، آزمایش را مجددا چند روز یا چند هفته بعد تکرار می کند.

اما اگر آنتی بادی برای مقابله با ویروس یا باکتری در نمونه خون دیده شود، نتیجه آزمایش reactive ثبت می شود.

بهتر است در این بخش، توضیحی در خصوص آنتی بادی ارائه دهیم. آنتی بادی که در واقع نوعی پروتئین است و آن را با پادتن نیز می شناسیم، در مواقع حضور آنتی ژن بیماری در بدن تولید شده و تکثیر پیدا می کند.

آنتی بادی، سلول های بدن را نسبت به حضور ویروس یا باکتری آگاه می سازد و سیستم ایمنی بدن را قوی می کند.

در شرایطی که در نمونه خون آنتی بادی مشاهده شود، مشخص می شود که یک ویروس یا باکتری در بدن وجود دارد. هر ویروسی، آنتی بادی مخصوص به خود را دارد.

از این رو مسئول آزمایشگاه با مشاهده آنتی بادی خاص، متوجه نوع بیماری می شود. معنی reactive  در جواب آزمایش یک اصطلاح پزشکی است که مسئولین آزمایشگاه برای مطلع ساختن پزشک از وجود بیماری در نتیجه آزمایش ثبت می کنند.

معنی reactive در جواب آزمایش ایدز

در صورتی که فردی در شرایط ابتلا به ایدز قرار می گیرد، باید به پزشک مراجعه نماید تا پزشک با انجام آزمایش، سلامت بدن را بررسی نماید. ایدز یک بیماری پنهان است.

از این رو پزشکان توصیه می کنند تا در دوره های زمانی منظم، آزمایش چکاپ انجام دهید. در صورتی که در مقابل نتایج آزمایش ایدز، واژه  reactiveثبت شود، باید بدانید که آن آزمایش در مقابل ویروس ایدز واکنش نشان داده است.

در این صورت اعلام می شود که بیمار به ایدز مبتلا شده است. اما در صورتی که نتیجه آزمایش Non reactive ثبت گردد، مشخص می شود که فرد سالم است و به ایدز مبتلا نیست.

البته باید به این نکته اشاره داشت که در صورتی که جواب آزمایش ایدز مثبت شد، باید بررسی های بیشتری انجام گیرد. معمولا پزشک درخواست آزمایش مجدد برای بررسی های بیشتر را می دهد.

معنی reactive در جواب آزمایش هپاتیت

در صورتی که فردی به هپاتیت مبتلا شده باشد، در نمونه خون او آنتی بادی HCV مشاهده می گردد. آنتی بادی HCV که مختص ویروس هپاتیت HCV می باشد، چند روز بعد از تولید شدن به راحتی در خون مشاهده خواهد شد.

همانند دیگر آزمایش ها، در صورتی که در نمونه خون آنتی بادی HCV مشاهده شود، نتیجه آزمایش reactive ثبت می شود. در غیر این صورت نتیجه آزمایش Non reactive می باشد.

در صورتی که نتیجه آزمایش هپاتیت reactive باشد، به این معنی نیست که لزوما فرد به هپاتیت مبتلا است. پزشک در این شرایط تست ها و آزمایش های بیشتری را درخواست می دهد تا بررسی های بیشتری صورت گیرد.

معنی reactive در جواب آزمایش CRP

CRP نام یک پروتئین در بدن است که توسط کبد در شرایطی که التهابی در بدن رخ داده باشد، تولید و تکثیر می گردد. این پروتئین را کبد به منظور محافظت از بافت های بدن در مقابل التهاب آزاد کرده و به خون می فرستد.

در این صورت CRP به راحتی در نمونه خون در آزمایشگاه مشاهده شده و تشخیص داده می شود. در صورتی که این پروتئین در خون یافت شود، نتیجه آزمایش reactive تلقی خواهد شد.

در غیر این صورت جواب آزمایش Non reactive خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که به صورت طبیعی، مقدار کمی پروتئین واکنش پذیر در خون یافت می شود. اما غیر طبیعی بودن میزان آن نشان از وجود یک بیماری و التهاب داخلی دارد.

علائم اختصاری در آزمایش خون

در ادامه مبحث معنی reactive در جواب آزمایش، علائم اختصاری موجود در آزمایش خون را نیز مورد بررسی قرار می دهیم تا شما به راحتی بتوانید جواب آزمایش خود را تفسیر کنید.

زمانی که به برگه نتیجه آزمایش خود نگاه می کنید، واژه ها و اعداد انگلیسی متعددی را مشاهده خواهید کرد. برای تفسیر آزمایش خون، لازم است که با هر یک از این واژه ها و عبارت ها آشنا شوید.

در آزمایش خون عبارت های زیاد و مختلفی وجود دارد. در ادامه به برخی از پرکاربردترین های آن اشاره خواهیم داشت:

WBC: شمارش گلبول های سفید

RBC: شمارش تعداد گلبول های قرمز

HGB: مقدار هموگلوبین خون

HEMATCRIT: مقدار هماتوکریت (درصد گلبول های قرمز)

MCH: وزن متوسط هموگلوبین

MCV: حجم متوسط هموگلوبین

MCHC: میانگین غلظت هموگلوبین

M/E: نسبت سلول های زاینده گلبول سفید به قرمز

RDW: اندازه گلبول های قرمز (برای بررسی علت اصلی کم خونی)

BUN: نیتروژن اوره خون

TGS: تری گلیسرید

PLT: شمارش پلاکت ها

POP smeer: گسترش پاپ (بررسی سلول های بدخیم در ترشحات واژن و گردن رحم)

PTT,APTT: بررسی وضعیت انعقاد خون

HDL: میزان کلسترول

LDL: میزان کلسترول بد

GTT: آزمایش تحمل گلوکز

FSB: آزمایش قند خون

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان استخوان در آزمایش خون دیدن کنید.

چرا برخی آزمایش ها نیاز به ناشتایی دارند؟

چرا برخی آزمایش ها نیاز به ناشتایی دارند؟
چرا برخی آزمایش ها نیاز به ناشتایی دارند؟

در هر ماده غذایی، مقدار زیادی از گروه های غذایی نظیر ویتامین ها، پروتئین ها، چربی و … وجود دارد که در صورتی که قبل از نمونه برداری خون مصرف شوند، در نتایج نهایی آزمایش تاثیر گذار می باشند. مواد غذایی و نوشیدنی ها مواردی هستند که با آزمایش خون تداخل دارند.

به همین دلیل، پزشک توصیه می کند تا برای انجام برخی از آزمایش ها، بایستی ناشتا باشید. ناشتایی قبل از نمونه گیری خون باید به مدت 8 الی 12 ساعت باشد. مدت زمان ناشتایی را پزشک با توجه به نوع آزمایش تعیین می کند.

در صورت ناشتایی قبل از آزمایش های زیر، نتایج آزمایش با دقیق ترین میزان صادر می شود:

  • تست قند خون
  • تست کلسترول
  • تری گلیسرید
  • آزمایش کبد
  • آزمایش کلیه
  • تست های گلوکز

باید گفت که در آزمایش های میکروب شناسی مانند ایدز، پاپ اسمیر، هپاتیت و CRP نیاز به ناشتایی نمی باشد.

نکاتی در مورد ناشتایی قبل از عمل

نکاتی در مورد ناشتایی قبل از عمل
نکاتی در مورد ناشتایی قبل از عمل

در مورد ناشتایی قبل از نمونه گیری خون لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بهتر است شب قبل از انجام آزمایش، شام سبک میل کنید.
  • لازم است 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش، چیزی جز آب نخورید.
  • در مورد مدت زمان ناشتایی، از پزشک سوال کنید. برای آزمایش هایی نظیر کلسترول و تری گلیسرید، لازم است 12 ساعت ناشتا باشید.
  • برای آزمایش نیتروژن اوره خون، لازم است 8 ساعت ناشتا باشید.
  • برای آزمایش اسید اوریک، باید 10 ساعت ناشتا باشید.
  • برای آزمایش آهن نیز لازم است 12 ساعت ناشتا باشید.
  • معمولا برای آزمایش کبد، نیازی به ناشتایی نیست اما محض احتیاط بهتر است که چند ساعت قبل از نمونه گیری چیزی نخورید.
  • در مورد مصرف آب قبل از نمونه برداری، از پزشک سوال کنید.
  • مسواک زدن در زمان ناشتایی مجاز می باشد.
  • مصرف دخانیات و قرص در نتایج آزمایش تاثیر خواهند داشت.
  • حتی جویدن آدامس نیز قبل از آزمایش در نتایج آزمایش تاثیر دارد.
  • انجام ورزش در طول دوره ناشتایی ممنوع می باشد. ورزش نیز روی نتایج آزمایش تاثیر دارد.
  • 3 روز قبل از نمونه برداری خون باید هیچ گونه تزریق عضلانی نداشته باشید.
  • مصرف چربی قبل از آزمایش های هورمونی نظیر تیروئید، روی نتایج آزمایش تاثیر خواهد داشت. از این رو لازم است تا 3 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید.
  • در برخی از آزمایش ها لازم است داروهای مصرفی تان چند ساعت قبل از آزمایش قطع شود. در خصوص داروهای مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید.

نتیجه آزمایش چه موقع آماده می شود؟

نتیجه آزمایش چه موقع آماده می شود؟
نتیجه آزمایش چه موقع آماده می شود؟

آماده شدن جواب آزمایش بستگی به نوع آزمایش دارد. برخی از آزمایش ها چند ساعته و برخی دیگر طی چند روز آماده می شوند. مدت زمان صدور جواب آزمایش تا حدود زیادی بستگی به عملکرد مرکز آزمایشگاه نیز دارد.

در صورتی که چندین آزمایش به صورت همزمان داشته باشید، باید برای دریافت آزمایش، چند روز یا حتی یک هفته صبر کنید. به طور مثال نتیجه آزمایش چکاپ کامل دیرتر از سایر آزمایش ها آماده می شود.

چه کسی درخواست انجام آزمایش خون می دهد؟

چه کسی درخواست انجام آزمایش خون می دهد؟
چه کسی درخواست انجام آزمایش خون می دهد؟

درخواست انجام آزمایش خون از طرف پزشک می باشد. حتی برای انجام آزمایش چکاپ کامل نیز نیاز به نسخه پزشک دارید.

علاوه بر این، پزشک با مشاهده علائم خاصی در یک بیمار درخواست آزمایش خون می دهد تا علت اصلی بروز علائم مشخص گردد و شک و ابهامات رفع شود.

علاوه بر این، پزشک ممکن است بر اساس سوابق پزشکی بیمار از وجود بیماری اطمینان داشته باشد و برای انتخاب نوع درمان یا تغییر آن، درخواست آزمایش خون بدهد.

شما در حال مطالعه مقاله معنی reactive در جواب آزمایش هستید.

نکات مهم در مورد آزمایش قند خون

قند خون یکی از آزمایش های مهمی است که برای تشخیص مرض قند، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 درخواست می شود. میزان قند خون بعد از خوردن مواد غذایی قند دار به خصوص کربوهیدارت، آبمیوه و … افزایش می یابد.

از این رو برای دقیق تر شدن نتایج آزمایش و بررسی میزان قند دقیق موجود در خون، لازم است 8 الی 12 ساعت قبل از نمونه برداری ناشتا باشید.

یکی از نکات مهم در خصوص آزمایش قند خون این است که قهوه نیز نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا حتی در قهوه های تلخ نیز مقداری شکر موجود است که در نتیجه سبب افزایش قند در جواب آزمایش می شود. بنابراین از مصرف قهوه تلخ نیز چند ساعت قبل از نمونه گیری بپرهیزید.

لطفا از پست میزان قند خون بعد از غذا در افراد دیابتی دیدن کنید.

نکات مهم در مورد آزمایش قند خون دو ساعته

نکات مهم در مورد آزمایش قند خون دو ساعته
نکات مهم در مورد آزمایش قند خون دو ساعته

بهتر است آزمایش قند خون دو ساعته و آزمایش قند خون هر دو در یک روز انجام گیرند. به این ترتیب که برای آزمایش قند خون، به صورت ناشتا به آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و نمونه خون بدهید.

سپس به منزل رفته و با خوردن صبحانه ای بدون قند، بعد از 2 ساعت مجدد به آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید تا مجدد از شما نمونه خون گرفته شود.

نکته مهم در خصوص آزمایش قند خون 2 ساعته این است که شما در طی خوردن صبحانه، باید از مصرف مواد قند دار بپرهیزید. مصرف شکر، مربا، کیک و … در زمان صبحانه ممنوع است.

علاوه بر این باید چای را بدون قند بنوشید. مصرف حتی یک حبه قند، نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار می دهد. می توانید برای راحتی کار، صبحانه خود را به آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر برده و بعد از آزمایش قند خون، میل کنید.

نکاتی در مورد آزمایش کلسترول

برای انجام آزمایش کلسترول، باید به نکاتی دقت داشته باشید. شب قبل از نمونه گیری از مصرف غذاهای سنگین و چرب بپرهیزید.

زیرا غذاهای چرب سبب زیاد شدن ناگهانی کلسترول می شوند و نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار می دهند. برای انجام آزمایش کلسترول، لازم است 12 ساعت قبل از نمونه برداری ناشتا باشید.

مصرف آب طی زمان ناشتایی مجاز است. ضروری است تا چند روز قبل از آزمایش کلسترول از مصرف گوشت قرمز و تخم مرغ بپرهیزید. زیرا این دو ماده، کلسترول خون را افزایش می دهند.

بهترین زمان برای نمونه گیری خون

دقیق بودن نتایج آزمایش خون تا حدودی بستگی به این که چه زمانی نمونه گیری خون انجام شده است نیز دارد. پزشکان معتقدند که نمونه گیری خون بهتر است در صبح انجام شود.

با این حال ضمن دقیقه نمونه گیری، بستگی به نوع آزمایش نیز دارد. به طور مثال برای آزمایش قند خون بهتر است به صورت ناشتا در صبح به آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنید. در رابطه با زمان دقیق دیگر آزمایش ها، با پزشک مشورت کنید.

عوامل مداخله گر در آزمایش خون

عوامل مداخله گر در آزمایش خون
عوامل مداخله گر در آزمایش خون

گاهی بر اثر دخالت برخی از موارد، نتایج آزمایش تحت تاثیر قرار می گیرد و میزان واقعی آزمایش کمتر یا بیشتر می شود. شما لازم است با عوامل مداخله گر آزمایش خون آشنا شوید و در زمان نمونه گیری به آن ها توجه داشته باشید.

گاهی که نتایج آزمایش با شرایطی بالینی فرد تفاوت دارد، پزشک احتمال دخالت برخی موارد را در آزمایش می دهد. از این رو درخواست آزمایش مجدد می دهد.

برای دقیق شدن نتایج آزمایش لازم است با موارد مداخله گر آزمایش آشنا شوید:

  • ناشتا نبودن برای برخی آزمایش ها
  • ورزش قبل از نمونه برداری
  • استرس
  • بارداری
  • تاثیر برخی داروها
  • زمان نمونه برداری (صبح یا عصر)
  • تروما
  • افسردگی

شما در حال مطالعه مقاله معنی reactive در جواب آزمایش هستید.

احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش

احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش
احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش

گاهی اعداد و واژه های نتایج آزمایش خون اشتباه می شوند. اشتباه شدن نتایج آزمایش یک موضوع شایعی است. بنابراین پزشک ابتدا شواهد بالینی بیمار را بررسی می کند.

سپس عوامل مداخله گر برای آزمایش را چک می کند. به طور مثال؛ داروهای مصرفی بیمار را بررسی می کند و از شرایط او قبل از نمونه برداری سوال می کند.

در صورتی که پزشک مشکوک به اشتباه بودن آزمایش شود، درخواست آزمایش مجدد می دهد. اشتباه شدن نتایج آزمایش خون می تواند بنا به دلایل زیر باشد:

در صورتی که بیمار در مورد آمادگی های قبل از آزمایش و موارد مداخله گر اطلاعاتی نداشته باشد، احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش افزایش می یابد. بهتر است در مورد ناشتایی و تغذیه قبل از نمونه گیری خون، از پزشک سوال کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

خطاهای آزمایشگاهی نیز در اشتباه شدن نتایج آزمایش تاثیر دارند

خطاهای آزمایشگاهی نیز در اشتباه شدن نتایج آزمایش تاثیر دارند. ممکن است در حمل و نقل خون یا پردازش آن زیر دستگاه اشتباهاتی رخ دهد که نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علاوه بر این در صورتی که آزمایشگاه از دستگاه هایی با کیفیت پایین استفاده کند، نتایج آزمایش دقیق نخواهند بود. بهتر است برای انجام آزمایش خون به مراکزی مراجعه کنید که دستگاه هایی پیشرفته با دقت بالایی دارند.

مرکز آزمایشگاهی بیمارستان ایرانشهر از جمله مراکزی می باشد که از پیشرفته ترین دستگاه ها برای بررسی اجزای خون استفاده می کند.

علاوه بر این، در بیمارستان ایرانشهر تکنیسین های مجرب و حرفه ای فعالیت دارند. از این رو در بیمارستان ایرانشهر، احتمال اشتباه شدن نتایج آزمایش بسیار کم و در حد صفر است.

نکات مربوط به نمونه گیری خون

نکات مربوط به نمونه گیری خون
نکات مربوط به نمونه گیری خون

افرادی که برای آزمایش خون به مراکز آزمایشگاهی مراجعه می کنند، باید به نکاتی در خصوص نمونه گیری دقت داشته باشند:

استرس روی نتایج آزمایش تاثیر منفی دارد. از این رو اگر استرس و اضطراب دارید، بهتر است از روش های آرامش بخش استفاده کنید. در زمان نمونه گیری، چند نفس عمیق بکشید تا وضعیت بدن نرمال شود.

در مورد ناشتایی قبل از نمونه گیری دقت داشته باشید. برای هر آزمایشی مدت زمان ناشتایی را در بخش های قبلی بیان کردیم. لازم است به این مورد توجه زیادی داشته باشید. در مورد مصرف آب در زمان ناشتایی، از پزشک سوال کنید.

در صورتی که به الکل یا مواد ضد عفونی کننده حساسیت دارید، حتما به تکنیسین آزمایشگاه اطلاع دهید.

در صورتی که مبتلا به بیماری واگیردار خاصی نظیر ایدز یا هپاتیت هستید، حتما به تکنیسین آزمایشگاه گزارش دهید.

لباسی بپوشید که آستین آن به راحتی بالا برود

بهتر است در روز نمونه گیری، لباسی بپوشید که آستین آن به راحتی بالا برود.

لازم است بعد از نمونه گیری خون، محل خونگیری را با پنبه فشار دهید تا جلوی خونریزی و خون مردگی گرفته شود.

در صورتی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، باید مدت زمان بیشتری پنبه را روی زخم فشار دهید. زیرا ممکن است کمی دیرتر خون ریزی قطع شود.

زمان نمونه گیری، باید دست خود را مشت کنید و زمانی که سرنگ از رگ خارج می شود، باید مشت خود را باز کنید تا خونریزی قطع شود.

بعد از نمونه گیری خون، بهتر است چند دقیقه ای روی صندلی بنشیدید. زیرا امکان این که دچار سرگیجه و ضعف شوید، وجود دارد.

در صورتی که بعد از نمونه گیری خون دچار ضعف می شوید، بهتر است یک خوراکی شیرین همراه خود داشته باشید. در صورتی که در زمان ناشتایی کمی آب بنوشید، احتمال این که ضعف کنید کمتر خواهد شد.

علت کبود شدن ناحیه نمونه گیری خون

علت کبود شدن ناحیه نمونه گیری خون
علت کبود شدن ناحیه نمونه گیری خون

برخی افراد ممکن است بعد از نمونه گیری خون، ناحیه مورد نظر روی دستشان دچار کبودی شود. به این نوع کبودی به اصطلاح هماتوم گفته می شود. دلیل کبودی دست بعد از نمونه گیری، دلایل مختلفی دارد:

  • در صورتی که بعد از نمونه برداری، ناحیه مورد نظر با استفاده از پنبه فشار داده نشود، پوست دچار خون مردگی شده و در نتیجه کبودی به وجود می آید. به همین دلیل تاکید می شود که بعد از نمونه برداری، پنبه را در محل خونریزی به مدت چند دقیقه فشار دهید.
  • کبودی بعد از انجام آزمایش خون می تواند در اثر پاره شدن رگ و نشت خون به بافت های زیرین پوست باشد.
  • در صورتی که بیمار لباس تنگی بپوشد و آستین به دست فشار وارد کند، احتمال کبودی دست وجود دارد.
  • افرادی که به اصطلاح بد رگ هستند و رگ در دست آن ها به سختی پیدا می شود، دچار کبودی بعد از نمونه گیری خون می شوند.

برای جلوگیری از کبودی دست می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

برای جلوگیری از کبودی دست می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
برای جلوگیری از کبودی دست می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
  • استفاده از کمپرس یخ سبب جلوگیری از کبودی دست می شود. لازم است کمپرس یخ تا چند ساعت بعد از نمونه گیری روی دست باشد.
  • بعد از 24 ساعت از نمونه گیری، از کمپرس گرم استفاده کنید تا جلوی بروز کبودی گرفته شود.
  • در صورت بروز کبودی بعد از نمونه گیری نباید نگران باشید. زیرا کبودی بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

شما در حال مطالعه مقاله معنی reactive در جواب آزمایش هستید.

دلایل نمونه گیری مجدد خون چیست؟

دلایل نمونه گیری مجدد خون چیست؟
دلایل نمونه گیری مجدد خون چیست؟

گاهی آزمایشگاه بعد از نمونه گیری مجدد، اقدام به گرفتن نمونه از شما می کند. این موضوع می تواند بنا به دلایل زیر باشد:

  • نیاز به تکرار آزمایش باشد و نمونه قبلی کافی نباشد.
  • نمونه در آزمایشگاه دچار مشکل شده باشد.
  • نتیجه آزمایش با شرایط بالینی مطابقت نداشته باشد.
  • گاهی برای اطمینان از نتیجه آزمایش، نیاز به بررسی مجدد است.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کامل معنی reactive در جواب آزمایش پرداختیم. در صورتی که بتوانید خودتان جواب آزمایش را بخوانید، بسیاری از نگرانی های شما از بین خواهد رفت.

برای دقیق بودن نتایج آزمایش، لازم است به مواردی نظیر آمادگی های قبل از آزمایش و انتخاب یک مرکز معتبر توجه داشته باشید. در بخش های قبلی این نوشتار، در رابطه با آمادگی های قبل از آزمایش توضیحاتی را ارائه کردیم.

پیشنهاد می شود که برای انجام آزمایش به بیمارستان ایرانشهر که دارای معتبرترین مرکز آزمایشگاهی می باشد، مراجعه کنید تا جواب آزمایش به صورت دقیق صادر شود.

در پایان توصیه می کنیم خواندن جواب کولونوسکوپی را مطالعه کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید