لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مدت زمان عمل برداشتن رحم

مدت زمان عمل برداشتن رحم

Table of Contents

مدت زمان عمل برداشتن رحم چه میزان است، این سوال رایج بیمارانی است که دچار عارضه ای در رحم خود هستند و توصیه پزشک برای درمان آن ها برداشتن رحم یا هیسروکتومی است.

این روش معمولا به عنوان آخرین راه درمان مورد استفاده قرار می گیرد اما در صورت لزوم به انجام آن بهترین راه درمان است.

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم شرایطی هم دارد، مانند سایر جراحی ها این روش هم نیاز به آمادگی قبل از عمل و مراقبت های بعد از آن دارد و اقدامات مناسب در دوران نقاهت آن نقش زیادی در بهبود سریع تر بیمار دارند.

ویدئو مدت زمان عمل برداشتن رحم

اگر کاندیدای انجام این جراحی هستید و به دنبال پاسخ سوالاتی در مورد آن مانند مدت زمان عمل برداشتن رحم هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اینفوگرافیک مدت زمان عمل برداشتن رحم

اینفوگرافیک مدت زمان عمل برداشتن رحم
اینفوگرافیک مدت زمان عمل برداشتن رحم

مدت زمان عمل برداشتن رحم

مدت زمان عمل برداشتن رحم کمتر از یک ساعت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مدت زمان عمل برداشتن رحم کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟

عمل برداشتن رحم برای کدام دسته از بیماری ها مورد نیاز است؟

مهم ترین مسائلی که قبل از عمل برداشتن رحم باید به آن ها توجه داشت، چه مواردی هستند؟

مراقبت هایی که بعد از عمل برداشتن رحم به بهبود سریع تر بیمار کمک می کنند کدامند؟

عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم چند نوع دارد؟

برداشتن رحم چه مزایایی دارد؟

آیا عمل برداشتن رحم در میل جنسی و کیفیت رابطه تاثیرگذار است؟

مدت زمان عمل برداشتن رحم چقدر است؟

چه مدت بعد از عمل برداشتن رحم بهبودی حاصل می شود؟

آیا مدت زمان عمل برداشتن رحم در هزینه آن تاثیرگذار است؟

در چه شرایطی ممکن است مدت زمان عمل برداشتن رحم طولانی تر از حالت نرمال شود؟

چه مشکلاتی ممکن است بعد از عمل برداشتن رحم برای بیمار به وجود آید؟

هیسترکتومی توسط کدام گروه از پزشکان انجام می شود؟

تغذیه و سبک زندگی بعد از عمل برداشتن رحم باید به چه صورتی باشد؟

آیا عمل برداشتن رحم به سایر اندام ها آسیب می زند؟

 

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟
هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟

بدن زنان از اندام های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن ها رحم می باشد. رحم بخشی از دستگاه تناسلی است و در قدرت باروری زنان نقش دارد.

رحم همان بخشی است که جنین در آن شکل گرفته و رشد می کند، این اندام جز مهمترین اندام های زنانه است که آسیب دیدگی آن می تواند مشکلات جدی برای شخص به وجود آورد.

پیشنهاد می کنیم از پست خواندن جواب پاتولوژی رحم دیدن کنید.

انواع بیماری های رحم

رحم ممکن است دچار عارضه ها و بیماری های مختلفی شود. بیماری های رحمی به دلایل بروز می کنند، به عنوان مثال زمینه وجود بیماری یا سابقه آن در اعضای خانواده فرد، تغذیه و… . یکی از بیماری های رایج رحمی که آمار ابتلا به آن در میان زنان چیزی حدود 11 درصد است، آندومتریوز می باشد.

این اختلال موجب درد در ناحیه رحم، کمر دردهای شدید و.. می شود. فیبروم رحمی از دیگر عارضه های رایج رحم است که مانند آندومتریوز موجب دردهای شدید در بیمار می شود.

پولیپ رحمی، رحم وارونه، سرطان رحم، افتادگی بدنه رحم، هیپرپلازی آندومتر از دیگر بیماری هایی هستند که رحم ممکن است درگیر آن ها شود.

علاوه بر سابقه خانوادگی و مباحث ژنتیکی مسائلی مانند بهداشت دوران قاعدگی، شرایط فرد در دوران بارداری، نوع داروهای مصرفی در اثر بیماری های دیگر و… نیز می توانند باعث بروز هرکدام از بیماری های گفته شوند.

درمان عارضه های رحمی

بسته به اینکه عارضه رحمی از چه نوعی باشد و تا چه حد اندام های داخلی بدن بیمار را به خود درگیر کند، روش درمان مشکلات این اندام متفاوت است.

مانند سایر بیماری ها و مشکلات اولین درمانی که برای بیماری های رحم استفاده می شود، دارو درمانی است. دارو درمانی ابتدایی ترین روش درمان است و در مورد بیماری هایی استفاده می شود که احتمال گسترش آن ها وجود ندارد.

به عنوان مثال فیبروم رحمی یا وجود کیست در رحم با دارو قابل درمان است و در اکثر موارد با مصرف داروهای ضد بارداری برطرف می شود. دیگر نوع درمان مشکلات رحمی در بیماری های مانند سرطان پرتودرمانی یا شیمی درمانی است.

بیماری های رحم را در صورت نیاز با روش هایی مانند رژیم غذایی هم درمان می کنند اما جدی ترین نوع درمان که در بیماری های قابل گسترش و خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد هیستروکتومی یا عمل برداشتن رحم است.

در این روش بسته به نوع بیمار بخش یا تمام رحم و بافت های اطراف آن برداشته شده و از بدن بیمار خارج می شوند. این روش معمولا برای سرطان، عفونت شدید رحم، افتادگی شدید رحم و… استفاده می شود.

عمل برداشتن رحم برای کدام دسته از بیماری ها مورد نیاز است؟

عمل برداشتن رحم برای کدام دسته از بیماری ها مورد نیاز است؟
عمل برداشتن رحم برای کدام دسته از بیماری ها مورد نیاز است؟

رحم یکی از حساس ترین اندام های زنانه است که به دلایل مختلف احتمال وجود مشکل و اختلال در آن وجود دارد. در اولین بخش از مقاله مدت زمان عمل برداشتن رحم در مورد انواع بیماری هایی که احتمال ابتلای رحم به آن ها وجود دارد توضیح داده شد؛

همان طور که گفته شد حساسیت این اندام به حدی است که در صورت ابتلا به بیماری درمان آن باید فورا انجام شود که یکی از این درمان ها عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی است که در زمان بروز بعضی از بیماری ها نیاز می شود.

زمان انجام عمل برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم یکی از درمان های رایج این اندام است اما به دلیل از دست رفتن قدرت باروری فرد تنها در شرایط خاص توصیه می شود.

قبل از اقدام برای انجام عمل برداشتن رحم پزشک ابتدا دیگر روش های درمان مانند درمان دارویی یا شیمی درمانی را برای بیمار توصیه می کند، در بیشتر موارد یکی از این دو روش درمان کاربردی است و باعث بهبودی بیمار می شود

اما در صورتی که درمان ها نتیجه مطلوب نداشته باشند و تاثیری در بهبودی بیمار حاصل نکنند آخرین مرحله از درمان یا جراحی نیاز می شود. جراحی آخرین درمان است و تنها زمانی استفاده می شود که هیچ انتخاب دیگری جز برداشتن رحم وجود نداشته باشد.

بیماری های رحمی نیازمند هیسترکتومی

از جمله بیماری هایی که در صورت ابتلا به آن ها نیاز به انجام عمل برداشتن رحم است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیبروم رحمی، به خصوص اگر در اثر ابتلا به آن مشکلاتی مانند درد شدید یا خونریزی بروز کرده باشد.
  • افتادگی رحم، زمانی که این افتادگی شدید بوده و رحم کاملا نزدیک به واژن شده باشد
  • سرطان رحم، به خصوص سرطان ها بدخیم که احتمال گسترش توده سرطانی در اندام های اطراف وجود دارد.
  • آندومتریوز
  • خونریزی غیر طبیعی خارج از دوران قاعدگی، طولانی مدت و مداوم
  • درد شدید لگن بدون تسکین موقتی
  • ضخیم شدن دیواره رحم

عمل برداشتن رحم به هر دلیلی که مورد نیاز باشد باید در بیمارستانی مجهز انجام شود، یکی از بهترین مراکز برای انجام این کار بیمارستان ایرانشهر می باشد.

مهم ترین مسائلی که قبل از عمل برداشتن رحم باید به آن ها توجه داشت، چه مواردی هستند؟

مهم ترین مسائلی که قبل از عمل برداشتن رحم باید به آن ها توجه داشت، چه مواردی هستند؟
مهم ترین مسائلی که قبل از عمل برداشتن رحم باید به آن ها توجه داشت، چه مواردی هستند؟

مانند تمام عمل های جراحی قبل از انجام عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی هم نیاز به اقداماتی است که جزئیات آن ها توسط جراح مشخص می شود.

این اقدامات با هدف آمادگی بیمار جهت انجام جراحی مورد نیاز هستند و در واقع مجوز انجام جراحی می باشند. مهم ترین اقداماتی که قبل از عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی باید انجام شوند، عبارتند از:

مشاوره با پزشک

در اولین قدم بیمار باید برای انجام مشاوره های قبل از جراحی به پزشک جراح مراجعه کند. در جلسات مشاوره علاوه بر اینکه بیمار می تواند سوالات خود در مورد عمل جراحی را از پزشک معالج بپرسد، وضعیت بیمار هم مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین پزشک توضیحات کاملی در مورد شرایط بعد از عمل را در اختیار بیمار خواهد گذاشت. بیمار باید با اطلاع از عوارض و خطرات این جراحی و تغییراتی که بعد از برداشتن رحم در وضعیت او رخ می دهد، رضایت کامل برای انجام این جراحی را داشته باشد

بررسی امکان استفاده از روش های جایگزین

در قدم بعدی و در معاینات و آزمایشات قبل از جراحی پزشک امکان استفاده از دیگر روش ها را بررسی کند. اگر احتمال درمان بیمار با هر روش دیگری به غیر از جراحی وجود داشته باشد، اولویت با انجام دیگر روش هاست و در صورتی که هیچ جایگزینی برای هیسترکتومی وجود نداشته باشد، پزشک از این روش استفاده خواهد کرد.

انجام آزمایشات روتین قبل از جراحی

قبل از انجام عمل برداشتن رحم آزمایشات روتینی که پیش از تمام جراحی ها انجام می شوند هم مورد نیاز است و با تجویز پزشک باید برای انجام آن ها اقدام کرد.

از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش خون، تصویربرداری از رحم مانند سی تی اسکن و… اشاره کرد. این آزمایشات علاوه بر اینکه وضعیت رحم را برای جراحی مشخص می کنند، به تعیین خطرات احتمالی حین جراحی هم کمک می کنند.

بیوپسی

بیوپسی یکی دیگر از آزمایشاتی است که قبل از عمل برداشتن رحم انجام می شود. بیوپسی نوعی نمونه برداری از بافت داخلی است که برای بیماران مشکوک یا مبتلا به سرطان رحم مورد استفاده قرار می گیرد. با بیوپسی پزشک میزان گسترش سلول های سرطانی را تعیین می کند.

مراجعه به متخصص بیهوشی و انتخاب نوع آن

در نهایت و بعد از اینکه عمل برداشتن رحم برای بیمار قطعی شد باید به متخصص بیهوشی مراجعه شود. این آخرین مرحله از اقدامات قبل از عمل است و با هدف مشخص کردن نوع ماده بیهوشی مورد نیاز بیمار انجام می شود.

مراقبت هایی که بعد از عمل برداشتن رحم به بهبود سریع تر بیمار کمک می کنند کدامند؟

مراقبت هایی که بعد از عمل برداشتن رحم به بهبود سریع تر بیمار کمک می کنند کدامند؟
مراقبت هایی که بعد از عمل برداشتن رحم به بهبود سریع تر بیمار کمک می کنند کدامند؟

نه تنها در مورد عمل برداشتن رحم بلکه در مورد تمام جراحی ها مراقبت های بعد از عمل بیشترین تاثیر در بهبودی بیمار را دارند.

هرچقدر مراقبت های بعد از عمل جدی تر گرفته شود، بهبودی بیمار زودتر اتفاق می افتد نوع مراقبت ها بسته به شرایط افراد مختلف متفاوت است، این موضوع در واقع به روش انجام این جراحی بستگی دارد.

هیسترکتومی به روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام دوران نقاهت به خصوصی دارند اما به طور کل برخی از انواع مراقبت های بعد از جراحی در تمام روش ها یکسان هستند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

استراحت مطلق در روزهای اول بعد از عمل

در روزهای اول بعد از عمل برداشتن رحم بیمار صرفا نیاز به استراحت مطلق و مصرف به موقع داروهای خود دارد. 48 ساعت از این استراحت در بیمارستان انجام می شود و در صورتی که بیمار بهبودی مورد نظر پزشک را داشته باشد ترخیص شده و ادامه فرآیند استراحت در منزل سپری می شود..

لطفا از پست مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

شروع فعالیت های عادی بعد از دو هفته

فعالیت های عادی که فشار زیادی به رحم وارد نمی کنند باید بعد از 2 هفته آغاز شوند، البته زمان شروع این فعالیت ها هم تا حد زیادی به وضعیت بیمار بستگی دارد. در بعضی روش ها ممکن است دوران نقاهت اولیه کمتر یا بیشتر شود.

مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک

در زمان ترخیص داروهایی برای بیمار تجویز می شوند که باید به طور دقیق و در زمان مشخص شده توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

تاخیر در مصرف داروها یا تغییر زمان و شرایط مصرف بدون در نظر داشتن دستورالعمل پزشک مشکلات زیادی برای بیمار به وجود می آورد که یکی از آن ها به تعویق افتادن زمان بهبودی بیمار است.

در نظر گرفتن شرایط جراحی

شرایط جراحی تاثیر زیادی در مراقبت های بعد از عمل دارد به همین دلیل بعد از عمل جراحی باید به این موضوع توجه کرد. به عنوان مثال بیمارانی که بخشی از رحم آن ها برداشته می شود شرایطی کاملا متفاوت با بیمارانی دارند که کل رحم آن ها برداشته می شود.

پرهیز از فعالیت های شدید مانند ورزش

فعالیت های شدید ورزشی حداقل تا 6-8 هفته بعد از جراحی ممنوع می باشند، در صورتی که عمل بیمار از نوع جزئی باشد ممکن است پزشک مجوز ورزش هایی مانند شنا را بعد از 1 ماه جراحی به بیمار بدهد اما بدون مشورت با پزشک بهتر است از هر اقدامی در این زمینه خودداری کرد.

رابطه جنسی هم از فعالیت های شدید جسمی است که تا زمان توصیه شده توسط پزشک باید از انجام آن پرهیز شود.

نوع مراقبت ها بعد از انجام جراحی توسط پزشک و در بیمارستان برای بیمار توضیح داده می شوند، از بهترین بیمارستان ها با کادر مجرب و بهترین شرایط عمل برای انجام هیسترکتومی می توان بیمارستان ایرانشهر را نام برد.

عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم چند نوع دارد؟

عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم چند نوع دارد؟
عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم چند نوع دارد؟

بسته به اینکه مشکل رحم بیمار چه چیزی و تا چه میزان جدی باشد هیسترکتومی با روش های مختلفی انجام می شود.

تفاوت انواع هیسترکتومی در نوع برش هایی است که در سطح بدن بیمار ایجاد شده و میزان برداشته شده از رحم است. در ادامه مقاله مدت زمان عمل برداشتن رحم به توضیح انواع روش های انجام هیسترکتومی خواهیم پرداخت.

هیسترکتومی کامل شکمی

در روش هیسترکتومی شکمی، یک برش که معمولا 6 تا 8 اینچ اندازه دارد روی سطح شکم بیمار زده می شود. این برش در محدوده ای ایجاد می شود که پزشک به رحم و دهانه رحم دسترسی داشته باشد،

سپس از طریق برش ایجاد شده رحم از بدن خارج می شود. هیسترکتومی کامل شکمی معمولا برای افرادی استفاده می شود که رحم آن ها باید به طور کامل تخلیه شود.

هیسترکتومی ساب توتال

هیسترکتومی ساب توتال از دیگر روش های جراحی برداشتن رحم است، در این روش جراحی رحم برداشته شده اما دهانه آن در بدن باقی می ماند. هیسترکتومی ساب توتال که به هیسترکتومی سوپرا سرویکال نیز معروف می باشد از طریق برش کامل یا لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

هیسترکتومی گسترده

هیسترکتومی گسترده یا رادیکال دیگر نوع عمل برداشتن رحم است و همان طور که از نام آن مشخص است در سطح گسترده تری نسبت به دیگر انواع هیسترکتومی انجام می شود.

این نوع از جراحی هیسترکتومی بیشتر برای بیمارانی که به سرطان رحم مبتلا هستند مناسب می باشد. در صورتی که نیاز به برداشتن بخشی از بافت اطراف رحم بوده و قسمت نیاز به جراحی محل مشخصی نداشته باشد هیسترکتومی گسترده کاربردی است. هیسترکتومی رادیکال معمولا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

هیسترکتومی واژینال

هیسترکتومی واژینال یکی دیگر از روش های جراحی برای برداشتن رحم است که ابزار جراحی از طریق برش کوچکی در بخش بالایی واژینال وارد بدن شده و قسمت های مشخص رحم خارج می شوند. هیسترکتومی واژینال همچنین برای بیمارانی که نیاز به برداشتن تخمدان علاوه بر رحم است هم مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپاراسکوپی

در هیسترکتومی با روش لاپاراسکوپی تکنیک انجام جراحی لاپاراسکوپی است. در این روش جراحی چند برش کوچک در حد یک سانتیمتر در سطح شکم بیمار ایجاد می شود و اولین ابزار وارد شکم می شود، از طریق ابزار اول گازی در شکم بیمار وارد می شود که شکم را پر و برآمده می کند.

این گاز کمک می کند که رگ ها و اندام های بدن از هم فاصله گرفته و دید پزشک نسبت به داخل شکم بیشتر شود. سپس بخش مشخص از رحم توسط لاپاراسکوپی از بدن خارج می شود.

افورکتومی

این روش از جراحی هیسترکتومی با هدف برداشتن یکی از تخمدان ها یا هر دو تخمدان انجام می شود و علاوه بر تخمدان ها لوله های فالوپ هم از بدن خارج می شوند.

تمام روش های گفته شده با بهترین کیفیت، به روزترین دستگاه ها و توسط کادر پزشکی مجرب در بیمارستان ایرانشهر انجام می شوند.

برداشتن رحم چه مزایایی دارد؟

برداشتن رحم چه مزایایی دارد؟
برداشتن رحم چه مزایایی دارد؟

هرچند با عمل برداشتن رحم فرد توانایی باروری خود را از دست می دهد اما این عمل بدون مزیت هم نیست. قطعا اگر بیمار انجام هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم را برای بیمار مناسب دیده باشد، این کار برای بهبودی بیمار الزامی می باشد. مزایای کلی انجام عمل برداشتن رحم به شرح زیر می باشد.

  • عمل برداشتن رحم در مواردی توصیه می شود که عدم انجام آن آسیب های جدی به بدن وارد می کند، بنابراین با انجام آن سلامت فرد تضمین می شود.
  • در بیماران مبتلا به سرطان رحم با برداشتن رحم از گسترش سرطان در بدن جلوگیری می شود.
  • در مبتلایان به خونریزی غیرعادی برداشتن تمام یا بخشی از رحم فرد را به شرایط عادی زندگی باز می گرداند.
  • عمل برداشتن رحم یک روش جراحی بی خطر است و عارضه ای ندارد.
  • در بیمارانی که رحم آن ها عفونی شده و نسبت به دارو پاسخ مناسبی ندارد احتمال گسترش عفونت زیاد است، با برداشتن رحم از گسترش عفونت در بدن جلوگیری می شود.
  • برداشتن رحم یک روش کاربردی برای زنانی است که دیگر قصد بارداری ندارند و بدن آن ها نسبت به دیگر روش های جلوگیری از این کار مانند مصرف دارو یا دستگاه ها واکنش مناسبی ندارد.
  • با توجه به اینکه بیشتر بیماری های رحمی به اندام های مجاور مانند روده یا مثانه آسیب می زنند، برداشتن رحم مانع آسیب به سایر اندام ها می شود.

آیا عمل برداشتن رحم در میل جنسی و کیفیت رابطه تاثیرگذار است؟

آیا عمل برداشتن رحم در میل جنسی و کیفیت رابطه تاثیرگذار است؟
آیا عمل برداشتن رحم در میل جنسی و کیفیت رابطه تاثیرگذار است؟

یکی از تصوارت غلطی که در مورد عمل برداشتن رحم وجود دارد، تاثیر خروج رحم از بدن در کیفیت رابطه جنسی و میل جنسی برای برقراری رابطه است.

بعد از برداشتن رحم با هرکدام از روش هایی که پیش از این توضیح داده شد، بیمار تا مدت زمان مشخصی که توسط پزشک تعیین می شود مجاز به انجام رابطه جنسی نخواهد بود.

این زمان در بیشتر بیماران معمولا 6 تا 8 هفته بعد از عمل، بسته به نوع جراحی و آمادگی جسمی بیمار است اما بعد از گذشت 8 هفته هیچ مانعی برای برقراری رابطه جنسی وجود ندارد.

برداشتن رحم و خارج کردن آن از بدن بیمار

برداشتن رحم و خارج کردن آن از بدن بیمار نه تنها میل جنسی فرد را کاهش نمی دهد بلکه به دلیل کاهش دردهایی که تا پیش از انجام عمل بیمار به آن ها دچار می شد و مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم و خارج از زمان قاعدگی به ایجاد رابطه منظم توسط فرد هم کمک می کند.

تاکنون گزارشی از عدم توانایی برقراری رابطه جنسی توسط بیمارانی که هیسترکتومی را انجام داده اند، ثبت نشده و اگر بیماری بعد از انجام عمل قادر به ایجاد رابطه نباشد به احتمال زیاد ناشی از تغییرات روحی پس از جراحی است.

با مصرف منظم داروهای تجویزی توسط پزشک، مراجعه به روانشناس جهت کسب آمادگی روحی برای شرایط بعد از عمل و مراقبت از بخیه ها و بدن در مدت زمان مشخص شده توسط پزشک، بیمار بعد از جراحی مانند قبل از آن قادر به انجام رابطه خواهد بود.

البته کیفیت انجام عمل هم در امکان یا عدم امکان برقراری رابطه جنسی تاثیرگذار است. بیمارانی که این عمل را در بیمارستان های مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر انجام می دهند کمتر از سایرین دچار مشکل و عارضه های بعد از جراحی می شوند و زودتر به شرایط عادی زندگی باز می گردند.

مدت زمان عمل برداشتن رحم چقدر است؟

مدت زمان عمل برداشتن رحم چقدر است؟
مدت زمان عمل برداشتن رحم چقدر است؟

یکی از سوالات رایج بیماران در مورد عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی، مدت زمان انجام این جراحی است. شاید مدت زمان عمل برداشتن رحم تاثیری در وضعیت بیمار نداشته باشد اما نگرانی بابت طولانی بودن زمان آن گاهی اوقات باعث نگرانی و ایجاد استرس در بیماران می شود.

به همین دلیل بهتر است که پزشکان در مورد چنین سوالاتی آگاهی لازم را به بیماران خود بدهند. در این بخش از مقاله به توضیح مدت زمان عمل برداشتن رحم می پردازیم.

مدت زمان عمل برداشتن رحم

مدت زمان عمل برداشتن رحم به نوع جراحی بستگی دارد. در بیمارانی که این عمل برای آن ها به روش لاپاراسکوپی انجام می شود مدت زمان عمل بسیار کوتاه بوده و معمولا در کمتر از 1 ساعت به اتمام می رسد، مگر در شرایط خاص که ممکن است زمان جراحی طولانی تر شود.

طبیعتا در بیمارانی که روش باز یا گسترده برای برداشتن رحم آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، مدت زمان عمل برداشتن رحم طولانی تر می شود. نوع آسیب و مقداری از رحم که باید به وسیله جراحی برداشته شود هم در مدت زمان عمل برداشتن رحم تاثیرگذار است. هرچقدر میزان نیاز به حذف از رحم کمتر باشد این عمل در زمان کمتری انجام می شود.

عمل برداشتن رحم با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی بسته به نوع مشکل بیمار انجام می شود، بنابراین دیگر موردی که در تعیین مدت زمان عمل برداشتن رحم تاثیرگذار است نوع بی حسی یا بیهوشی بیمار است.

به طور کل در بیشتر بیماران و انواع روش های این جراحی، مدت زمان عمل برداشتن رحم با اقدامات قبل از آن مانند آزمایشات نهایی قبل از عمل و اقدامات بعدی مانند ریکاوری بعد از انجام جراحی چیزی حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد.

با انجام جراحی در بیمارستان های مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر حتی می توان مدت زمان انجام این جراحی را کوتاه تر هم کرد.

چه مدت بعد از عمل برداشتن رحم بهبودی حاصل می شود؟

چه مدت بعد از عمل برداشتن رحم بهبودی حاصل می شود؟
چه مدت بعد از عمل برداشتن رحم بهبودی حاصل می شود؟

عمل برداشتن رحم با هدف بهبودی بیمار انجام می شود و سرعت بهبودی تاثیر زیادی در وضعیت روحی بیمار دارد. از سوالات رایج بیماران در جلسات مشاوره قبل از عمل برداشتن رحم، زمان بهبودی بعد از عمل و بازگشت به وضعیت عادی زندگی است.

به همین دلیل این بخش از مقاله مدت زمان عمل برداشتن رحم را به توضیح روند بهبودی بیماران پس از این جراحی اختصاص داده ایم.

روند بهبودی بعد از عمل برداشتن رحم

بهبودی بیماران بعد از انجام عمل برداشتن رحم به وضعیت آن ها قبل، حین و بعد از عمل بستگی دارد. مسلما بیمارانی که با آمادگی جسمانی بیشتری برای انجام این عمل اقدام می کنند زودتر از دیگر بیماران بهبودی پیدا کرده و به شرایط عادی زندگی باز می گردند.

بعد از 2 تا 5 روز بستری در بیمارستان، بیشتر بیماران ترخیص شده و ادامه دوران نقاهت آن ها در منزل سپری می شود.

البته ممکن است در بعضی از بیماران مدت زمان بستری به یک هفته هم برسد که این در مورد بیمارانی است که قبل از جراحی شرایط خاصی مانند دیابت یا بیماری های قلبی داشته اند. در طول مدت بستری پزشک روندب بهبودی بیمار را بررسی می کند.

تقریبا 24 ساعت بعد از عمل بیمار باید راه رفتن را آغاز کند، این کار به منظور جلوگیری از لختگی خون رد بدن به خصوص پاها مورد نیاز است. بسته به اینکه جراحی از طریق واژینال یا برش سطح شکمی باشد، ممکن است نیاز به قرارداد گاز در واژن برای جلوگیری از خونریزی نیز باشد.

بیشتر بیماران معمولا بعد از 2 هفته علائم بهبودی را از خود بروز می دهند و تقریبا تمام آن ها بعد از 4 هفته به شرایط عادی خود باز می گردند اما باز هم بعد از این مدت نیاز به مراقبت هایی مانند پرهیز از رابطه جنسی و… برای بهبودی کامل است.

با توجه به اهمیت مراقبت های بعد از جراحی در بیمارستان و تاثیر آن ها در سرعت بهبودی، انجام جراحی در بیمارستان هایی مانند بیمارستان ایرانشهر که بهترین امکانات و کادر درمانی را برای رسیدگی به بیماران دارند، انتخاب مناسب تری می باشد.

آیا مدت زمان عمل برداشتن رحم در هزینه آن تاثیرگذار است؟

آیا مدت زمان عمل برداشتن رحم در هزینه آن تاثیرگذار است؟
آیا مدت زمان عمل برداشتن رحم در هزینه آن تاثیرگذار است؟

هزینه جراحی همواره از اصلی ترین نگرانی های بیماران است. عوامل مختلفی در هزینه و قیمت جراحی تاثیرگذار هستند و یکی از سوالات در این زمینه، این موضوع است که آیا مدت زمان عمل برداشتن رحم در هزینه آن تاثیرگذار است یا نه. این مطلب را در این بخش از مقاله بررسی خواهیم کرد.

کورتاژ تشخیصی چیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی سوال کلیک نمایید.

عوامل موثر در هزینه عمل برداشتن رحم

عوامل موثر در هزینه عمل برداشتن رحم
عوامل موثر در هزینه عمل برداشتن رحم

فاکتورهای مختلفی هزینه عمل هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم را مشخص می کنند که از جمله آن ها می توان به نوع جراحی اشاره کرد. هرچقدر جراحی ساده تر بوده و مدت زمان انجام آن کوتاه تر باشد هزینه نهایی عمل کمتر خواهد شد.

دیگر فاکتور موثر در هزینه عمل برداشتن رحم ابزارهایی است که برای جراحی مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال در صورتی که بیمار نیاز به بیهوشی داشته باشد هزینه آن متفاوت با بیمارانی خواهد بود که جراحی آن ها با روش بیحسی انجام می شود.

دیگر عامل موثر در هزینه های عمل برداشتن رحم بیمارستانی است که این جراحی در آن انجام می شود

دیگر عامل موثر در هزینه های عمل برداشتن رحم بیمارستانی است که این جراحی در آن انجام می شود. بیمارستان های خصوصی هزینه بیشتری نسبت به بیمارستان های دولتی دریافت می کنند.

تیم پزشکی دیگر عامل موثر در هزینه عمل برداشتن رحم است، متخصصین با سابقه و با تجربه هزینه بیشتری نسبت به متخصصینی کم سابقه دریافت می کنند. نوع خدماتی که توسط بیمارستان در اختیار بیمار قرار می گیرد هم از عواملی است که در تعیین هزینه این جراحی تاثیرگذار است.

به عنوان مثال اگر بیمار مدت زمان بیشتری نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، هزینه نهایی انجام جراحی برای او بیشتر خواهد شد. نوع بیمه بیمار و طرف قرارداد بودن آن با بیمارستان هم در تعیین هزینه عمل برداشتن رحم تاثیرگذار است.

بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز درمانی برای انجام عمل برداشتن رحم است. برای اطلاع از هزینه جراحی در این بیمارستان می توانید با پذیرش بیمارستان در ارتباط باشید.

در چه شرایطی ممکن است مدت زمان عمل برداشتن رحم طولانی تر از حالت نرمال شود؟

در چه شرایطی ممکن است مدت زمان عمل برداشتن رحم طولانی تر از حالت نرمال شود؟
در چه شرایطی ممکن است مدت زمان عمل برداشتن رحم طولانی تر از حالت نرمال شود؟

همان طور که در بخش های قبل و در توضیح مدت زمان عمل برداشتن رحم گفته شد، گاهی اوقات زمان انجام این جراحی طولانی تر از زمان استاندارد عمل می شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بیمار شرایط خاص داشته باشد.

  • در افرادی که به بیماری های خاص مانند دیابت یا مشکلات قلبی مبتلا هستند، پزشک ناچار است که از بیهوشی های مقطعی استفاده کند، این مسئله مدت زمان انجام جراحی را افزایش می دهد.
  • بیمارانی که به مشکلات غلظت خون مبتلا هستند و خون آن ها رقیق است، احتمال خونریزی حین جراحی دارند. در این بیماران هم مدت زمان عمل برداشتن رحم به دلیل اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است طولانی تر از حد استاندارد باشد.
  • خونریزی حین عمل و مشکلاتی مانند عدم اکسیژن رسانی به اندام ها، توقف ضربان قلب و… نیز از دیگر مسائلی هستند که می توانند مدت زمان عمل برداشتن رحم را طولانی تر کنند.

چه مشکلاتی ممکن است بعد از عمل برداشتن رحم برای بیمار به وجود آید؟

چه مشکلاتی ممکن است بعد از عمل برداشتن رحم برای بیمار به وجود آید؟
چه مشکلاتی ممکن است بعد از عمل برداشتن رحم برای بیمار به وجود آید؟

به هرحال در تمام جراحی ها احتمال بروز عارضه بعد از عمل یک اتفاق عادی است. بسته به نوع جراحی عوارض در بعضی عمل ها بیشتر و در بعضی عمل ها کمتر می باشد.

در مورد عمل هیسترکتومی، تا کنون مشکل یا عارضه خاصی که ناشی از انجام این جراحی باشد گزارش نشده اما به دلیل تغییراتی که در بدن بیمار رخ می دهد احتمال بروز بعضی مشکلات در وضعیت بیمار وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

  • بی اختیاری موقت ادرار، به خصوص در بیمارانی که جراحی آن ها از نوع واژینال است یکی از رایج ترین مشکلات بعد از عمل برداشتن رحم است.
  • افتادگی واژن و بیرون زندگی لابیا یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است بعد از عمل برداشتن رحم برای فرد بروز کند.
  • درد در ناحیه رحم و واژن یکی دیگر از مشکلات بعد از عمل برداشتن رحم است که کاملا موقتی است و با مصرف داروها و سپری شدن دوران نقاهت برطرف می شود.
  • افسردگی یکی دیگر از مشکلاتی است که بعضی بیماران بعد از انجام این جراحی به آن مبتلا می شوند.

هیسترکتومی توسط کدام گروه از پزشکان انجام می شود؟

هیسترکتومی توسط کدام گروه از پزشکان انجام می شود؟
هیسترکتومی توسط کدام گروه از پزشکان انجام می شود؟

زمانی که پزشک برای درمان بیمار روش جراحی را توصیه می کند، بیمار باید برای پیدا کردن بهترین جراح و بیمارستان جهت انجام عمل اقدام کند. بسته به نوع جراحی پزشکان مختلفی می توانند صلاحیت انجام آن عمل را داشته باشند.

در عمل برداشتن رحم و هیسترکتومی، جراحی توسط پزشک زنان یا متخصص جراحی داخلی قابل انجام است. البته پزشک زنان در صورتی صلاحیت انجام این عمل را دارد که دارای تخصص جراحی هم باشد و سابقه انجام جراحی های مربوط به زنان را داشته باشد.

در مواردی ممکن است هیسترکتومی توسط ماما هم انجام شود، البته ماما برای انجام این جراحی باید تخصص رشته خود را داشته باشد. فلوشیپ لاپاراسکوپی نیز از پزشکانی است که در صورت نیاز بیمار می تواند برای انجام هیسترسکوپی به ایشان مراجعه کند.

تمام تخصص های گفته شده در بیمارستان ایرانشهر وجود دارند، بیمار با توجه به وضعیت و شرایط خود می تواند انجام جراحی را توسط هرکدام از پزشکان مورد نظر انجام دهد.

تغذیه و سبک زندگی بعد از عمل برداشتن رحم باید به چه صورتی باشد؟

تغذیه و سبک زندگی بعد از عمل برداشتن رحم باید به چه صورتی باشد؟
تغذیه و سبک زندگی بعد از عمل برداشتن رحم باید به چه صورتی باشد؟

دو اقدام مهم بعد از عمل برداشتن رحم، تغییر برنامه غذایی و تغییر سبک زندگی است. این دو اقدام به بهبود سریع تر بیمار و ابتلا از دیگر بیماری هایی که ممکن است به دلیل برداشتن رحم فرد به آن ها دچار شود جلوگیری می کند.

تغذیه سالم بعد از عمل برداشتن رحم

یکی از مسائل مهم در تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم مصرف بیشتر مایعات به منظور جلوگیری از ابتلا به یبوست است.

در تمام وعده های غذایی بیمار باید از مقدار کافی سبزیجات سالم، به خصوص سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان استفاده کند.

مصرف حبوبات و غلات بعد از انجام عمل برداشتن رحم مفید می باشد. بیمار باید به مقدار مناسب از پروتئین استفاده کند.

پروتئین موجب عضله و ماهیچه سازی می شود و بدن را تقویت می کند. در بیمارانی که رحم آن ها خارج می شود مصرف پروتئین کمک زیادی به بهبودی سریع تر می کند.

کلسیم دیگر ماده ای است که بعد از عمل برداشتن رحم باید به مقدار کافی در رژیم غذایی گنجانده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم را مطالعه کنید.

تغییر سبک زندگی بعد از عمل برداشتن رحم

تغییرات سبک زندگی دیگر عاملی است که بیماران بعد از عمل برداشتن معده به آن نیاز دارند. مهم ترین عامل در تغییر سبک زندگی کاهش استرس است، به منظور انجام این کار باید فعالیت های غیر ضروری را کاهش داده و از مسائلی که باعث بروز استرس و نگرانی می شوند تا حد امکان جلوگیری کرد.

همچنین می توان از فعالیت هایی مانند مدیتیشن هم برای کاهش استرس و اضطراب کمک گرفت. استراحت کافی، عدم مصرف دخانیات، خواب منظم و شروع فعالیت های ورزشی منظم از دیگر تغییرات سبک زندگی است که به بهبود وضعیت بیمار بعد از عمل برداشتن معده کمک می کند.

آیا عمل برداشتن رحم به سایر اندام ها آسیب می زند؟

آیا عمل برداشتن رحم به سایر اندام ها آسیب می زند؟
آیا عمل برداشتن رحم به سایر اندام ها آسیب می زند؟

یکی از نگرانی های مهم بیماران در مورد عمل برداشتن رحم، آسیب رساندن این جراحی به سایر اندام های بدن است.

جراحی برداشتن رحم یک جراحی ایمن است، این جراحی هیچ آسیبی به اندام های دیگر و بافت های اطراف وارد نمی کند، در مواردی ممکن است بیمارانی که این جراحی را به شیوه لاپاراسکوپی واژینال انجام داده باشند دچار درد و عارضه در ناحیه واژن شده و دچار خونریزی واژن شوند.

عروق و بافت های داخلی در این جراحی کاملا ایمن هستند، مگر در بیمارانی که این عمل را توسط پزشکان کم تجربه انجام دهند.

در چنین شرایطی احتمال آسیب دیدگی به بعضی از عروق اطراف رحم وجود دارد. به همین دلیل انجام این جراحی توسط پزشکان ماهر و باتجربه و در بیمارستان های معتبر بسیار اهمیت دارد.

یکی از بهترین بیمارستان ها جهت انجام عمل برداشتن رحم به شکلی ایمن و بدون عوارض جانبی بیمارستان ایرانشهر می باشد.

در پایان توصیه می کنیم صفحات مدت بستری آنژیوگرافی، بهترین متخصص قلب در تهران و مراقبت های بعد از آنژیوگرافی در منزل نیز مطالعه نمایید.

سوالات متداول

علت انجام عمل برداشتن رحم چیست؟

  1. خونریزی بیش از حد و غیر قابل تحمل
  2. پارگی رحم در هنگام زایمان
  3. پرولاپس رحم
  4. اندومتریوز
  5. عفونت رحمی
  6. آندومتریوز
  7. رشد تومورهای سرطانی
  8. التهاب لگن
  9. فیبروئید

مزایای عمل برداشتن رحم چیست؟

  • کاهش خطر سرطان
  • کاهش عوارض افتادگی رحم
  • خونریزی کم
  • درد کم از فیبروم رحم، آندومتریوز
  • افزایش کیفیت زندگی

چه غذایی را بعد از عمل برداشتن رحم چیست؟

  • سبزیجات فراوان
  • حبوبات
  • غلات
  • چربی
  • پروتئین‌ها
  • مصرف کلسیم

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید