لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

علائم سرطان لگن در مردان

علائم سرطان لگن در مردان

Table of Contents

بررسی علائم سرطان لگن در مردان ، موضوعی است که در این گفتار قصد صحبت در مورد آن را داریم.

سرطان لگن در مردان یکی از انواع سرطان استخوان است که با ابتلای به آن استخوان لگن درگیر تومورهای سرطانی می شود.

سرطان لگن هم مانند دیگر انواع سرطان یک بیماری جدی و خطرناک است و اگر به موقع درمان نشود باعث مشکلات زیادی می شود، به همین دلیل آشنایی با علائم این بیماری و استفاده از آن ها به منظور تشخیص به موقع بیماری موضوعی بسیار با اهمیت است.

قبل از آن توصیه می کنیم مقالات بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن و علائم سرطان استخوان در آزمایش خون را مطالعه کنید.

ویدئو علائم سرطان لگن در مردان

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی کامل با بیماری سرطان استخوان، با ما همراه باشید. پیشنهاد می کنیم از پست مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

اینفوگرافیک علائم سرطان لگن در مردان

اینفوگرافیک علائم سرطان لگن در مردان
اینفوگرافیک علائم سرطان لگن در مردان

در این مطلب قصد معرفی این بیماری و علائم آن را داریم. همچنین به طور ویژه به معرفی و بررسی علائم سرطان لگن در مردان می پردازیم.

آیا سرطان زانو کشنده است ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

علائم سرطان لگن در مردان 

  1. درد لگن
  2. ضعیف شدن استخوان
  3. تب و التهاب
  4. تغییر در وضعیت اجابت مزاج
  5. کمر درد
  6. اختلال در ایستادن یا راه رفتن یا حتی لنگیدن
  7. ضعیف شدن استخوان لگن و شکنندگی آن
  8.  تب و عرق کردن شبانه

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش علائم سرطان لگن در مردان کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

سرطان لگن چیست؟

تومورهای سرطان استخوان لگن چند نوع دارند؟

دلایل ایجاد تومور در استخوان لگن چیست؟

علائم سرطان لگن در مردان چیست؟

چه مسائلی احتمال ابتلا به سرطان لگن در مردان را افزایش می‌ دهد؟

تومورهایی که در لگن ایجاد می شوند چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

سرطان استخوان لگن در مردان چند مرحله دارد؟

تشخیص سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

مراحل اولیه درمان سرطان لگن چه شرایطی دارد؟

در مراحل پیشرفته درمان سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

آیا می توان از سرطان لگن جلوگیری کرد؟

مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن شامل چه مواردی هستند؟

برای درمان سرطان لگن در مردان چه نکاتی باید جدی تر گرفته شوند؟

سرطان لگن چیست؟

سرطان لگن چیست؟
سرطان لگن چیست؟

سرطان یکی از بیماری های شایع امروزی است که در زنان و مردان رخ می دهد. این بیماری با تولید غیر طبیعی سلول ها در بدن آغاز می شود.

در حالت عادی تولید سلول در بدن زمانی اتفاق می افتد که سلول قدیمی از بین برود و سلول جدید با هدف جایگزینی تولید می شود اما زمانی که سلول از نوع سرطانی باشد، سلول های تولیدی بدون از بین رفتن سلول های قبلی تولید می شوند و این موضوع موجب می شود که جا برای سلول های جدید در بدن وجود نداشته باشد.

کمبود فضا در اندام ها برای باعث جمع شدن سلول های جدید در کنار هم و تشکیل توده ای از آن ها می دهد که در اصطلاح پزشکی توده سرطانی نامیده می شوند. توده سرطانی ممکن است در هر کدام از قسمت های بدن تشکیل شود که یکی از آن ها استخوان لگن است.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا سرطان لگن کشنده است دیدن کنید.

سرطان لگن؛ بیماری شایع در مردان

سرطان لگن؛ بیماری شایع در مردان
سرطان لگن؛ بیماری شایع در مردان

همان طور که گفته شد زمانی که توده سرطانی در استخوان لگن تشکیل شود، فرد به سرطان استخوان لگن مبتلا می شود. سرطان لگن، شایع ترین نوع سرطان استخوان است که بیشترین آمار ابتلایان به آن را مردان تشکیل می دهند. تومورهای لگنی، تومور های درون یاخته ای هستند.

به این معنی که بروز آن ها از داخلی ترین بخش های سلول های استخوانی آغاز می شود و به مرور در بخش های مختلف لگن گسترش پیدا می کنند. تومور های سرطان لگن به شکل آهستگی شروع به رشد می کنند اما زمانی که رشد آن ها در بدن شروع می شود، توقف آن سخت خواهد بود.

بیشتر تومورهای سرطانی از انواع تومورهای بدخیم و خطرناک هستند اما این موضوع به معنی غیر قابل درمان بودن این نوع سرطان نیست. اگر علائم سرطان لگن در مردان به موقع بروز پیدا کرده و تشخیص آن ها زودهنگام انجام شوند، احتمال درمان و بهبودی بیمار بالا خواهد بود.

یکی از موضوعات مهم در مورد درمان سرطان استخوان لگن در مردان و دیگر انواع سرطان انتخاب بهترین مرکز درمانی است. سرطان قابل درمان یا کنترل است اما به شرطی که در مرکزی مجهز با کادر پزشکی مجرب درمان شود. یکی از بهترین مراکز برای درمان این بیماری و سایر بیماری های مشابه، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

تومورهای سرطان استخوان لگن چند نوع دارند؟

تومورهای سرطان استخوان لگن چند نوع دارند؟
تومورهای سرطان استخوان لگن چند نوع دارند؟

تومورهای سرطانی در بدن به شکل های مختلفی بروز می کنند. هر نوع تومور سرطانی وضعیت متفاوتی دارد و نوع درمان مناسب آن نیز متفاوت است. برای مثال تومورهایی که از انواع خوش خیم هستند اغلب به راحتی درمان شده و بدون بروز مشکل خاصی برای بیمار، تسکین پیدا می کنند

اما تومورهای بدخیم معمولا درمان ناپذیر هستند و در بهترین حالت تنها می توان آن ها را کنترل کرد تا از گسترش تومور در دیگر قسمت های بدن جلوگیری شده یا فرآیند این اتفاق به تعویق بیفتد. در مورد سرطان لگن در مردان نیز، احتمال بروز تومور در انواع مختلف وجود دارد که رایج ترین آن ها به شرح زیر هستند.

کندروسارکوما

کندروسارکما یکی از انواع تومورهای لگنی است که نسبت به دیگر تومورهایی که در این بخش از بدن بروز می کنند، نادرتر است. سلول های این تومور از ناحیه بافت غضروفی استخوان لگن آغاز می شوند و کم کم در قسمت های مختلف بدن گسترش پیدا می کنند. تومور سرطان استخوان لگن، معمولا توموری خوش خیم است. این نوع تومور به آهستگی رشد می کند، به همین دلیل علائم خاصی ندارد.

در صورتی که رشد و گسترش این تومور سرعت پیدا می کند، احتمال بدخیم شدن آن وجود دارد. در بیشتر بیماران تومورهای لگن که از نوع کندروسارکوما باشند با پرتو درمانی یا شیمی درمانی برطرف می شوند.

استئوسارکوما

استئوسارکوما یکی دیگر از انواع تومورهایی است که بروز آن منجر به سرطان استخوان لگن می شوند. این نوع تومور هم توموری نادر اما معمولا بدخیم است و علائم آن خیلی دیر بروز پیدا می کنند. دیر بروز کردن این نوع سرطان باعث می شود که درمان آن پروسه سختی داشته باشد. در بیشتر بیماران یکی از مراحل تشخیص، کنترل یا درمان این بیماری با جراحی انجام می شود.

مولتیپل میلوما

از دیگر انواع تومورهایی که در سرطان استخوان لگن بروز پیدا می کنند تومور مولتیپل میلوما است. تومورهای این سرطان در مغز استخوان لگن بروز پیدا می کنند و معمولا قابل درمان هستند.

تفاوتی ندارد نوع تومور سرطانی به چه صورتی باشد. خوش خیم ترین تومورها تا بدخیم ترین آن ها، نیاز به درمان دارند و اگر درمان جدی گرفته شود، احتمال کنترل بیماری وجود خواهد داشت. در مورد درمان تومور سرطانی یکی از موضوعات مهم مراجعه به موقع به مرکز درمانی مجهز است. یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی، برای رسیدگی به وضعیت بیماران سرطانی، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

دلایل ایجاد تومور در استخوان لگن چیست؟

دلایل ایجاد تومور در استخوان لگن چیست؟
دلایل ایجاد تومور در استخوان لگن چیست؟

ایجاد تومور در بخش های مختلف بدن دلایل مختلفی دارد. البته هنوز علت اصلی سرطانی شدن بعضی از سلول ها کشف نشده است اما چیزی که مشخص است، سابقه خانوادگی و ژنتیک بیشترین تاثیر را در ابتلا به انواع مختلف سرطان دارند.

به خصوص در مورد ابتلا به سرطان لگن در مردان دو عامل گفته شده مهم ترین نقش را در ابتلا دارند اما مسائل دیگری هم وجود دارند که باعث ابتلای بیمار به سرطان استخوان لگن می شوند. از جمله این دلایل می توان موارد زیر را نام برد.

کار کردن با اشعه ها

یکی از دلایل ابتلا به سرطان لگن قرار گرفتن در معرض اشعه و پرتوهای ایکس است. افرادی که شغل آن ها به گونه ای است که دائما یا در طولانی مدت با این پرتوها سرو کار دارند بعد از مدتی به سرطان مبتلا می شوند. آقایانی که در مشاغلی مانند رادیولوژی کار می کنند احتمال ابتلا به سرطان استخوان لگن در آن ها بسیار زیاد است.

پیوند سلول بنیادی

یکی دیگر از دلایل ابتلا به سرطان لگن در مردان، پیوند سلول بنیادی است. افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری های مختلف نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند معمولا بعد از مدتی به سرطان مبتلا می شوند.

سلول های بنیادی، سلول هایی جدید و با سازوکار متفاوت هستند و احتمال تغییر وضعیت آن ها نسبت به حالت عادی در بدن فرد پیوند گیرنده وجود دارد. البته تمام پیوندهای این نوع سلول به سرطان منتهی نمی شوند اما احتمال سرطانی شدن آن ها نسبت به سلول های عادی بدن بیشتر است.

وجود تومور در دیگر قسمت های بدن

از دیگر دلایلی که باعث ابتلای مردان به سرطان لگن می شود، وجود تومورهای سرطانی در بخش های دیگر بدن، به خصوص دیگر قسمت های استخوان است. آقایانی که به سرطان استخوان ساق یا مچ پا یا سرطان استخوان در ناحیه ستون مهره ها مبتلا هستند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان لگن قرار دارند.

بیماری های مادرزادی

ضعف مادرزادی بدن یکی دیگر از دلایلی است که احتمال ابتلای افراد به بیماری های مادرزادی را افزایش می دهد. بیماری هایی مانند نقص ایمنی مادرزادی یا دیگر بیماری های خود ایمنی در بیشتر افراد به سرطان منتهی می شوند که در مورد مردان، سرطان بیشتر از نوع سرطان لگن یا سرطان پروستات خواهد بود.

علائم سرطان لگن در مردان چیست؟

علائم سرطان لگن در مردان چیست؟
علائم سرطان لگن در مردان چیست؟

بیشتر ما زمانی به پزشک مراجعه می کنیم که یک بیماری در بدن به مرحله پیشرفته یا جدی می رسد. در این شرایط علائم بیماری به شدیدترین حالت ممکن می رسد و به سادگی قابل تشخیص است.

این در حالی است که پزشکان توصیه می کنند که حتی با مشاهده کوچک ترین علائم از هر مشکلی هم فورا به آن ها مراجعه کرد. مراجعه به موقع بیشترین تاثیر را در اثربخشی درمان دارد.

این موضوع در مورد بیماری سرطان اهمیت بیشتری دارد، به خصوص که بیشتر علائم سرطان مشابه با علائم دیگر بیماری ها هستند. البته آشنایی با علائم تمام انواع سرطان، کار ساده ای نیست.

به همین دلیل بیماران در درجه اول باید با علائم انواع سرطان هایی که در سابقه خانوادگی آن ها وجود دارد آشنایی داشته باشند و در صورتی که سابقه این بیماری در خانواده آن ها دیده نشود با علائم انواع رایج سرطان آشنا شوند.

برای مثال سرطان لگن در مردان رواج بیشتری دارد، به همین دلیل آشنایی با علائم سرطان لگن در مردان برای همه آقایان الزامی است. علائم این سرطان عبارتند از:

درد لگن

درد لگن
درد لگن

اگر درد لگن ناشی از ابتلا به سرطان استخوان لگن باشد، درد در ابتدا ملایم و قابل تحمل است اما با گذشت زمان بیشتر می شود. تشخیص درد لگن در زمان ابتلا به سرطان استخوان را می توان با توجه به منطقه بروز درد انجام داد. درد در زمان ابتلا به سرطان لگن به صورت نقطه ای در قسمت های مختلف لگن بروز می کند که حتی با جابجا شدن در زمان خواب هم احتمال شدت گیری آن وجود دارد.

ضعیف شدن استخوان

یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر سرطان لگن رخ می دهد و به عنوان علامت این بیماری می توان به آن توجه کرد، ضعیف شدن استخوان لگن است. در حالت کلی استخوان لگن یکی از محکم ترین استخوان های بدن است که احتمال شکستگی و آسیب دیدگی آن بسیار پایین است اما زمانی که این استخوان دچار تومور سرطانی می شود، به شدت ضعیف شده و حتی با کوچک تری ضربه دچار شکستگی می شود.

تب و التهاب

تب و التهاب از دیگر علائم سرطان لگن در مردان هستند. با توجه به اینکه تب و التهاب در بیشتر بیماری ها بروز پیدا می کند باید دقت کرد که به محض بروز این علائم، فورا به پزشک مراجعه کرد. تب ناشی از بروز توده سرطانی در بدن، بالا و همراه با تعریق زیاد است.

تغییر در وضعیت اجابت مزاج

یکی از اصلی ترین علائمی که به تشخیص سرطان لگن در مردان کمک می کند، تغییر در وضعیت اجابت مزاج است. ابتلای مکرر به یبوست یا اسهال، مشاهده خون در مدفوع، تکرر ادرار و… از علائمی هستند که در صورت مشاهده آن ها فورا باید برای تشخیص سرطان اقدام کرد.

به خصوص زمانی که این علائم به صورت پی در پی بروز کنند، احتمال سرطانی بودن آن ها بیشتر است.

در حالت عادی اگر علائم گفته شده ناشی از عفونت یا مشکلات داخلی دیگر باشند با استفاده از دارو برطرف می شوند اما در صورتی که علائم، نشانه های سرطان استخوان باشند، با دارو تنها وقفه ای کوتاه خواهند داشت.

کمر درد

یکی دیگر از علائم سرطان لگن در مردان، درد شدید در ناحیه کمر می باشد. این درد معمولا نزدیک به لگن و در ناحیه پاها است و به ستون فقرات کشیده نمی شود.

با مشاهده هر کدام از علائم گفته شده، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و چه بهتر که این مراجعه به مراکز درمانی مجهز مانند بیمارستان ایرانشهر باشد تا از همان مرحله تشخیص زیر نظر تیمی حرفه ای قرار بگیرید.

چه مسائلی احتمال ابتلا به سرطان لگن در مردان را افزایش می‌ دهد؟

چه مسائلی احتمال ابتلا به سرطان لگن در مردان را افزایش می‌ دهد؟
چه مسائلی احتمال ابتلا به سرطان لگن در مردان را افزایش می‌ دهد؟

هرچند سرطان استخوان لگن نسبت به دیگر انواع سرطان در مردان رواج بیشتری دارد اما به این معنی نیست که تمام مردان به این نوع سرطان مبتلا شوند. بعضی مسائل احتمال ابتلای افراد به این نوع سرطان را بیشتر میکند که در اصطلاح به آن ها ریسک فاکتور گفته می شود.

ریسک فاکتور یا عوامل مستعد کننده در ابتلای به یک بیماری مواردی هستند که در صورت وجود آنها یک بیماری خاص زودتر و سریعتر در شخصی خاص بروز پیدا می‌کند. عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان لگن در مردان به شرح زیر می باشند.

سابقه استفاده از درمان های خاص

در بیمارانی که به انواع بیماری های مبتلا بوده باشند که نیاز به درمان هایی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی داشته اند، احتمال ابتلا به سرطان لگن بیشتر می شود.

هر چند شیمی درمانی و پرتودرمانی دو روش درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی هستند اما زمانی که این درمان ها برای یک بخش از بدن استفاده می شوند احتمال بروز توده در بخشی دیگر وجود دارد.

ژنتیک

افرادی که در سابقه خانوادگی یا ژنتیکی آنها ابتلای به سرطان به خصوص سرطان لگن وجود داشته باشد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان لگن قرار دارند. هر چند سندی مبنی بر انتقال ژنتیکی سلول های سرطانی وجود ندارد اما باز هم احتمال ابتلا به این بیماری با سابقه خانوادگی بیشتر است.

تومورهای خوش خیم

یکی دیگر از مسائلی که احتمال ابتلا به سرطان لگن را در افراد بیشتر می‌کند ابتلا به تومور های خوش خیم و کوچک است. تومور ها در بدن به هر علتی رخ می دهند و گاهی اوقات ناشی از جمع شدن چربی و عفونت در بخشی از بدن هستند در استخوان نیز بنا به دلایل مختلف ممکن است تومورهای خوش خیم در نقاط مختلف ایجاد شود که در صورت زیاد شدن تعداد آنها احتمال تبدیل به یک توده اصلی سرطانی در بخش‌هایی مانند لگن بیشتر می شود.

تومورهایی که در لگن ایجاد می شوند چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

تومورهایی که در لگن ایجاد می شوند چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟
تومورهایی که در لگن ایجاد می شوند چه مشکلاتی ایجاد می کنند؟

سرطان هم مانند دیگر بیماری ها مشکلاتی ایجاد می کند که باعث اختلال در زندگی روزمره بیمار می شود. در صورتی که این اختلالات به موقع درمان نشود در نهایت ممکن است به مرگ بیمار منجر شود.

به همین دلیل توصیه می شود که با مشاهده اولین علائم سرطان لگن در مردان فورا به پزشک مراجعه کرد و اقدامات درمانی لازم را در مراکزی مانند بیمارستان ایرانشهر که بهترین امکانات را دارند، آغاز کرد. برخی از عوارض و مشکلاتی که وجود تومور سرطانی در لگن باعث بروز آن ها می شوند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

درد غیر قابل تحمل

درد غیر قابل تحمل
درد غیر قابل تحمل

اولین عارضه ناشی از وجود تومور و سلول های سرطانی در استخوان، درد غیر قابل تحمل است. درد ناشی از تومور گاهی اوقات آنقدر شدید می شود که بیمار حین خواب نسبت به آن بی تحمل شده و بیدار می شود.

علاوه بر شدت درد، درد ناشی از سرطان لگن صرفا در یک نقطه از بدن احساس نمی شود و اعصاب در بخش های مختلف را تحریک می کند که این موضوع گاهی حتی باعث اختلال در راه رفتن می شود. درد در اثر وجود تومورهای سرطانی معمولا با افزایش فعالیت بدنی بیشتر می شود.

ضعف بدن

ضعیف شدن بدن نسبت به دیگر بیماری ها یکی دیگر از مشکلاتی است که وجود تومور در استخوان های لگن باعث آن می شود. زمانی که در داخل بدن تومور سرطانی وجود دارد، اندام درگیر تومور و دیگر اندام های اطراف به مرور ضعیف شده و در اثر وجود تومور دچار مشکلات مختلف می شود.

گسترش سرطان در بدن

گسترش سرطان در بدن
گسترش سرطان در بدن

با تشکیل یک تومور سرطانی در قسمتی از بدن، دیگر اندام ها و قسمت های بدن هم در معرض ابتلا به تومور سرطانی قرار می گیرند. گسترش سرطان در بدن یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که با ابتلای به سرطان لگن یا هر کدام از انواع سرطان ها، احتمال بروز آن وجود دارد.

سرطان استخوان لگن در مردان چند مرحله دارد؟

سرطان استخوان لگن در مردان چند مرحله دارد؟
سرطان استخوان لگن در مردان چند مرحله دارد؟

بعد از مراجعه به پزشک به منظور بررسی علائم سرطان لگن در مردان اولین کاری که توسط پزشک انجام می شود، گریدبندی سرطان است. گرید یا مرحله بندی سرطان به پزشک کمک می کند که بهترین گزینه برای درمان بیمار را انتخاب می کند. در گریدبندی سرطان استخوان ابتدا وضعیت سلول های سرطانی بررسی می شود.

اگر سلول های سرطانی همگی از یک نوع باشند، نوع درمان برای از بین بردن همان سلول مشخص می شود. همچنین بافت استخوان هم در گریدبندی مورد بررسی قرار می گیرد تا درمان ابتدا در بخش هایی از استخوان که بافت آن در اثر وجود تومور، دچار آسیب دیدگی شده آغاز شود.

گریدبندی سرطان لگن در مردان به شرح زیر انجام می شود.

  • گرید یک: در گرید یک سلول های سرطانی در استخوان اصلی لگن قرار دارند. تجمع سلول ها در اولین مرحله سرطان لگن در یک ناحیه است و هنوز بافت های اطراف درگیر تومور و سلول های سرطانی نشده اند.
  • گرید دو: در گرید دو، تومور سرطانی در یک بخش از استخوان لگن وجود دارد اما سلول ها عملکرد و حالت متفاوتی نسبت به گرید یک دارند. در گرید دو، حالت سلول ها تهاجمی است. به این معنی که هر لحظه امکان گسترش آن ها به بافت های اطراف وجود دارد.
  • گرید سه: در گرید سه، سلول های سرطانی در اطراف استخوان لگن پخش شده اند. در این مرحله ممکن است یک یا دو بخش از استخوان های اطراف استخوان اصلی لگن دچار تومور سرطانی شده باشند.
  • گرید چهار: در نهایت گرید چهار، پیشرفته ترین نوع سرطان استخوان است. در این گرید سلول های سرطانی تمام اندام های اطراف را درگیر کرده و حتی ممکن است به دیگر اندام های بدن مانند ریه نیز کشیده شده باشند.

تشخیص سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

تشخیص سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟
تشخیص سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

در درمان تمام بیماری ها تشخیص درست اولین و مهم ترین مرحله است و نیاز به دقت، تخصص و صبر و حوصله دارد. به خصوص در مورد بیماری سرطان تشخیص دقیق اهمیت بیشتری دارد، زیرا که درمان بیمار و انتخاب بهترین شیوه درمان به تشخیص اولیه پزشک بستگی دارد.

حساسیت تشخیص صحیح در بیماری سرطان به حدی زیاد است که گاهی اوقات پزشکان برای تشخیص دقیق مشکلات بیماران از چند مرحله و ابزار تشخیصی استفاده می کنند. فرآیند این کار و مراحل تشخیص سرطان لگن در مردان به صورت زیر است:

بررسی علائم بیماری

یکی از مهم ترین فاکتورها در تشخیص بیماری، بررسی علائم است. به علاوه اولین قدم برای تشخیص و درمان بیماری هم بررسی علائم است که پزشک با کمک سوال از بیمار در مورد تغییر وضعیت خود در مدت زمان مشخص و مشاهده علائم فیزیکی بررسی و تشخیص اولیه را انجام می دهد.

یکی از موضوعاتی که پزشک در مورد علائم سرطان لگن در مردان بررسی می کند، میزان درد و محل بروز درد است. بعد از بررسی میزان و وضعیت درد، علائم فیزیکی مانند التهاب و تورم در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرند تا تشخیص اولیه انجام شود.

تصویر برداری

اگر با بررسی علائم پزشک احتمال وجود تومور سرطانی در بدن را تشخیص دهد، برای به قطعیت رسیدن از تصویربرداری استفاده می کند. روش های مختلفی برای تصویربرداری از یک اندام به منظور تشخیص وجود تومور سرطانی در بخشی از بدن وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تصویربرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و…. را نام برد. تصویربرداری روشی برای تشخیص دقیق تر است.

نمونه برداری

هر چند تصویربرداری روش دقیقی برای تشخیص توده های سرطانی است اما تنها محل توده را مشخص می کند بلکه اینکه توده دقیقا سرطانی است یا نه با این روش امکان پذیر نیست. به همین دلیل پزشکان بعد از مشاهده توده در تصاویر از روش دیگری به نام نمونه برداری برای تشخیص دقیق تر استفاده می کنند.

در روش نمونه برداری، قسمتی از سلول های ناحیه ای که تومور در آن دیده شده برداشته شده و تحت آزمایش قرار می گیرد. گاهی اوقات توده ممکن است متشکل از سلول های چربی یا مرده باشد که درمان آن با سلول های زنده سرطانی متفاوت می باشد.

مراحل اولیه درمان سرطان لگن چه شرایطی دارد؟

مراحل اولیه درمان سرطان لگن چه شرایطی دارد؟
مراحل اولیه درمان سرطان لگن چه شرایطی دارد؟

بعد از تشخیص نوبت درمان است. اگر مراحل تشخیص به درستی انجام شده باشد، انتخاب راه درمان سیار ساده خواهد بود. درمان سرطان لگن در چند مرحله انجام می شود.

مراحل اولیه درمان کم تهاجم هستند اما مراحل پیشرفته جدی تر و تخصصی می باشند. درمان بیماری به بهترین شکل زمانی انجام می شود که در مرکز معتبر مانند بیمارستان ایرانشهر و با کمک بهترین پزشکان انجام شود. مراحل اولیه درمان سرطان لگن در مردان به شرح زیر است.

دارو درمانی

تجویز دارو اولین قدم برای درمان بیماری ها است. تجویز دارو بعد از تشخیص دقیق بیماری انجام می شود و نوع آن بسته به نتایج آزمایشات و روش های تشخیصی دارد.

در بعضی بیماری ها ممکن است نیاز به مصرف چند داروی مختلف برای درمان باشد اما در بعضی بیماری ها یک یا دو نوع دارو، به درمان بیماری کمک می کند. در مورد سرطان دارو درمانی با دو هدف انجام می شود.

هدف اول استفاده از دارو برای درمان سرطان کوچک کردن سلول سرطانی و از بین بردن آن است و هدف دوم جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی در بدن بیمار می باشد. در بعضی انواع سرطان هر دو هدف تجویز دارو همزمان انجام می شوند اما در بعضی انواع سرطان ابتدا باید تومور درمان نشده و سپس برای کنترل آن اقدام شود.

پرتو درمانی

اگر داروها به درمان بیمار و تومور سرطانی کمک نکنند، نیاز به درمان پیشرفته تری است. درمان پیشرفته تر سرطان بعد از دارو درمانی، پرتو درمانی است. در پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای ایکس و تاباندن آن ها به بخشی از بدن که تومور در آن قرار دارد، ابتدا حجم تومور را کاهش می دهند

و سپس آن را با روش هایی مانند جراحی از بدن خارج می کنند. گاهی ممکن است نیازی به جراحی بعد از پرتو درمانی نباشد و سلول های سرطانی با کمک پرتوها به طور کامل از بین بروند.

شیمی درمانی

پرتو درمانی روشی مناسب برای از بین بردن تومورهای سرطانی است اما زمانی کاربرد دارد که تومور تنها در یک بخش از بدن قرار داشته باشد. به عبارت دیگر پرو درمانی مناسب تومورهایی است که صرفا یک ناحیه از بدن را به خود دیگر می کنند و در صورتی که چند نقطه از بدن درگیر تومور و سلول های سرطانی باشد

باید از روش های دیگری برای درمان این بیماری استفاده کرد که بهترین آن شیمی درمانی است. در شیمی درمانی داروی کنترل تومور و سلول های سرطانی با کمک تزریق وارد بدن می شود و اگر تومور در چند نقطه باشد، تمام آن ها را کنترل می کند.

در مراحل پیشرفته درمان سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

در مراحل پیشرفته درمان سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟
در مراحل پیشرفته درمان سرطان لگن در مردان به چه صورت انجام می شود؟

اگر شیمی درمانی و پرتو درمانی برای از بین بردن تومور سرطانی نتیجه بخش نباشند، ناچارا باید از جراحی استفاده شود. جراحی تومورهای سرطانی با چند هدف مختلف انجام می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • یکی از اهداف جراحی در بیماری سرطان، خارج کردن توموری است که با کمک پرتو درمانی یا شیمی درمانی کوچک شده اما از بدن دفع نمی شود. در این شرایط پزشک با کمک جراحی تومور را به طور کامل از بدن خارج می کند.
  • یکی دیگر از دلایل استفاده از جراحی توسط پزشکان، کنترل تومور سرطانی برای جلوگیری از گسترش آن است. در این حالت پزشک برای اینکه تومور در نواحی اطراف گسترش پیدا نکند، بعضی از قسمت های آن را از بدن خارج می کنند و از این طریق سرعت گسترش آن را کنترل می کنند.
  • آخرین مرحله جراحی زمانی مورد نیاز است که تومور سلول های فعال و در حال گسترش داشته باشد. در این شرایط تنها خارج کردن تومور از بدن کافی نیست و در بسیاری از موارد پزشک ناچار به قطع عضو درگیر سرطان می شود.

جراحی مهم ترین مرحله درمانی سرطان لگن در مردان است، به دلیل حساسیت بالای این روش انجام آن تنها باید در مراکز درمانی مجهز و حرفه ای انجام شود که یکی از بهترین آن ها بیمارستان ایرانشهر می باشد.

آیا می توان از سرطان لگن جلوگیری کرد؟

آیا می توان از سرطان لگن جلوگیری کرد؟
آیا می توان از سرطان لگن جلوگیری کرد؟

همان طور که گفته شد علائم سرطان لگن در مردان در افرادی که یکی از اعضای خانواده های آن ها به این بیماری مبتلا باشد زودتر از سایرین بروز می کند. به عبارت دیگر این افراد نسبت به ابتلای سرطان مستعدتر هستند به همین دلیل لزوم مراقبت ها برای این افراد بیشتر از سایرین است.

این افراد علاوه بر جدی گرفتن علائم و درمان به موقع این امکان را هم دارند که با رعایت برخی نکات از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند. جلوگیری از سرطان لگن در مردان با شرایط زیر امکان پذیر است:

داشتن برنامه غذایی سالم:

یکی از اقداماتی که با استفاده از آن می توان مانع ابتلا به سرطان لگن شد، داشتن برنامه غذایی سالم است. بعضی غذاها مانند سرخ کردنی ها، قند و شیرینی بیش از اندازه، نمک و… باعث مشکلات زیادی مانند افزایش کلسترول، افزایش چربی و بسیاری مشکلات دیگر می شوند که هر کدام به تنهایی می توانند عاملی برای ابتلا به سرطان لگن باشند. با حذف یا به حداقل رساندن این مواد در رژیم غذایی از ابتلا به سرطان لگن جلوگیری می کنند.

مراقبت در مشاغل پرخطر:

یکی دیگر از اقداماتی که با کمک آن می توان از ابتلا به سرطان لگن جلوگیری کرد، مراقبت در مشاغل پرخطر است. مشاغلی مانند کار در رادیولوژی، سی تی اسکن و… احتمال ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان لگن را افزایش می دهند. مراقبت در این مشاغل از ابتلا به سرطان لگن جلوگیری می کند.

معاینات دوره ای پزشکی:

معاینات دوره ای یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان لگن در مردان هستند. این کار علاوه بر تاثیری که در پیشگیری از سرطان لگن دارد، به درمان به موقع بیمار در صورت مشاهده علائم بیماری هم کمک می کند.

مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن شامل چه مواردی هستند؟

مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن شامل چه مواردی هستند؟
مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن شامل چه مواردی هستند؟

بیشتر بیماران تصور می کنند که بعد از درمان سرطان، به طور کامل درمان شده و این امکان را دارند که شرایط عادی و روزمره زندگی خود را از سر بگیرند، در حالی که این طور نیست و سرطان و درمان آن تغییرات زیادی در وضعیت زندگی افراد ایجاد می کند.

بعد از درمان سرطان لگن احتمال برگشت این بیماری وجود دارد بنابراین بیمار باید مراقبت های مرتبط با این بیماری را حتی بعد از درمان سرطان لگن هم جدی گرفته و دنبال کند. مهم ترین مراقبت ها بعد از درمان سرطان لگن به شرح زیر هستند:

همان طور که گفته شد با ابتلا به سرطان لگن، استخوان های این ناحیه از بدن ضعیف شده و با کوچک ترین ضربه دچار صدمه و آسیب دیدگی می شوند. حتی بعد از درمان هم آثار وجود تومور در بدن باقی می مانند و بدن باز هم نسبت به صدمات ضعیف خواهد بود. بنابراین اولین بخش از مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن، جلوگیری از آسیب دیدگی است.

مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک

مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک که به منظور جلوگیری از گسترش سرطان در بدن و برگشت توده سرطانی توصیه می شوند یکی دیگر از انواع مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن است.

مراجعه منظم به پزشک و انجام معاینات دوره ای یکی دیگر از اقدامات مراقبتی بعد از درمان سرطان لگن است که علاوه بر کمک به بیمار برای برگشت به شرایط عادی زندگی، مانع برگشت توده سرطانی هم می شود.

از دیگر مراقبت های بعد از درمان سرطان لگن در مردان می توان به اطلاع از سابقه پزشکی و درمان اشاره کرد. بیمار باید در جریان روند درمان خود، میزان گسترش سرطان و داروهای مصرفی باشد تا در زمان نیاز و ابتلا به بیماری های دیگر، پزشک یا مرکز درمانی را در جریان سابقه خود بگذارد.

برای مراقبت های گفته شده بهتر است زیر نظر پزشکان با تجربه قرار گرفت. بیمارستان ایرانشهر یکی از مراکزی است که با مراجعه به آن می توانید از خدمات بهترین متخصصین در زمینه سرطان لگن بهره مند شوید.

برای درمان سرطان لگن در مردان چه نکاتی باید جدی تر گرفته شوند؟

برای درمان سرطان لگن در مردان چه نکاتی باید جدی تر گرفته شوند؟
برای درمان سرطان لگن در مردان چه نکاتی باید جدی تر گرفته شوند؟

هر چند سرطان از نظر بسیاری از افراد یک بیماری خطرناک و غیر قابل درمان است اما این بیماری را هم می توان با رعایت برخی نکات درمان کرد یا حداقل از جدی تر شدن آن جلوگیری کرد.

گاهی بیمار تا پایان عمر بدون مشکل و عارضه ای با توده سرطانی زندگی می کند. این اتفاق در شرایطی می افتد که توده سرطانی کنترل شده و گسترش پیدا نکند و گاهی توده به طور کامل از بدن بیمار خارج شده و بیمار درمان می شود. کنترل یا درمان توده زمانی اتفاق می افتد که نکاتی به شرح زیر جدی تر گرفته شوند.

درمان سرطان لگن زمانی امکان پذیر است که بیمار از اولین مرحله یعنی تشخیص این بیماری به بهترین مراکز درمانی مانند بیمارستان ایرانشهر مراجعه کرده و تشخیص و درمان را با بهترین امکانات و زیر نظر با تجربه ترین متخصصین انجام دهد.

علاوه بر این برای اینکه سرطان لگن در مردان درمان شود باید تمام دستور العمل های مشخص شده توسط پزشک از نوع داروهای مصرفی گرفته تا اقدامات مراقبتی به طور دقیق انجام شوند.

بیمار در هیچ مرحله از درمان نباید به طور خودسرانه عمل کند. حتی تغییر خودسرانه رژیم غذایی نیز ممکن است در نتیجه درمان تاثیرگذار بوده و مانع بهبودی بیمار شود.

بیماران سرطانی نسبت به دیگر بیماران ضعیف تر هستند

بیماران سرطانی نسبت به دیگر بیماران ضعیف تر هستند. به خصوص زمانی که بیمار در مراحل اولیه شیمی درمانی قرار دارد به دلیل تاثیرات ناشی از این درمان، بدن ضعیف تری خواهد داشت. این بیماران باید مراقبت های بهداشتی و… برای جلوگیری از بروز عفونت در بدن و ابتلا به دیگر بیماری ها را جدی تر بگیرند.

بهتر است انتخاب روش درمانی به عهده پزشک گذاشته شود و بیمار در مورد روشی خاص اصرار نداشته باشد. برای مثال بیشتر بیماران به دلیل عوارض ناشی از شیمی درمان از انجام آن وحشت داشته و از پزشک خود جایگزین شدن شیمی درمانی با دیگر روش ها را درخواست می کنند. گاهی اوقات این موضوع در روند درمان بیمار تاثیر گذاشت و مانع درمان می شود.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید