لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

Table of Contents

با موضوع درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی در خدمت شما هستیم.

داشتن بدن سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. همه ما انسان ها برای اینکه بتوانیم به امور روزمره زندگی خود بپردازیم و مشکلی از این بابت نداشته باشیم، نیازمند این مسئله هستیم که از بدنی سالم برخوردار باشیم.

داشتن بدن سالم می تواند باعث ایجاد تعادل و پایداری بدن شود. همه ما می دانیم که بدن ما از اندام های مختلفی تشکیل شده است و هر کدام از انها، نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن ما دارد و در واقع، هریک از اعضای بدن ما مهمترین هدف یعنی پایداری بدن را دنبال می کند.

اختلال و ایجاد عارضه در هریک از اجزای بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی برای ما شود و ما از انجام برخی کارها و امور ناتوان سازد. یکی از مهمترین قسمت های بدن مربوط به استخوان های پا می باشد.

استخوان ها بخصوص در ناحیه زانو جز حساس ترین نقاط بدن است که نقش مهمی در حفظ تعادل و پایداری بدن ایفا می کند. به همین دلیل مسئله سالم نگه داشتن زانو و رباط های پا از اهمیت زیادی برخوردار است.

ویدئو درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

برخی از افراد ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه، آسیب دیدگی ورزشی و …، دچار مشکلات در ناحیه زانوی خود و رباط پا شوند که یکی از شایع ترین این عارضه ها، کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی است. این عارضه بیشتر در بین ورزشکاران حرفه ای شایع است که می تواند بر اثر ضربه و یا فشار سنگین به استخوان و عضلات پا بوجود بیاید.

به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق رباط پا و رباط صلیبی بپردازیم و از آسیب ناشی و وارد شده بر این قسمت استخوان پا نکاتی را اشاره کنیم.

از آنجایی که جراحی رباط صلیبی، یکی از بهترین روش های درمان مشکلات مربوط به این ناحیه می باشد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش جراحی رباط صلیبی و عملکرد آن بپردازیم و همچنین به برخی از مسائل و مشکلات بعد از عمل مثلا درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی بپردازیم.

پیشنهاد می کنیم از پست یک سال بعد از عمل رباط صلیبی دیدن کنید.

اینفوگرافیک درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

اینفوگرافیک درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی
اینفوگرافیک درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

لازمه بهبود یافتن رباط صلیبی و استخوان های مربوط به پا، مراقبت های لازم بعد از جراحی است که در این مقاله به این موضوع هم پرداخته می شود. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام جراحی رباط صلیبی و همچنین اقدامات مراقبتی لازم در این خصوص، به یکی از بهترین مراکز درمانی خصوصی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی چیست؟

مراقبت های لازم در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی چیست؟

ورزش های مناسب بعد از عمل رباط صلیبی کدامند؟

رباط صلیبی چیست و در کجا قرار دارد؟

علت های آسیب دیدگی و پاره شدن رباط صلیبی چیست؟

فرق بین کشیدگی رباط و پارگی آن چیست؟

علائم کشیدگی رباط صلیبی چیست؟

درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی چگونه است؟

نحوه‌ی انجام عمل جراحی در پارگی رباط زانو چگونه است؟

موارد و مراقبت های قبل از جراحی رباط صلیبی چیست؟

عوارض جراحی رباط صلیبی چیست؟

 

 

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی
درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

همانطور که در بخش مقدمه مقاله گفته شد، مسئله مربوط به رباط صلیبی از اهمیت زیادی برخوردار است و ایجاد عارضه و مشکل در این قسمت می تواند مشکلات بسیار شدیدی را برای فرد به وجود بیاورد و فرد را مجبور خواهد ساخت، تحت نظر پزشک جراح اقدام به جراحی رباط صلیبی نماید.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد بعد از جراحی رباط صلیبی با آن مواجه می شوند، مسئله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی است که می تواند باعث ایجاد رنجش خاطر فرد شود. اما خب داشتن عوارض بعد از عمل طبیعی بوده و همه ما باید تلاش کنیم که در صورت انجام جراحی، اقدامات لازم برای کاهش عوارض بعد عمل را انجام دهیم.

در واقع جراحی رباط صلیبی باعث بازسازی رباطها و تاندون های آسیب دیده می شود که  توسط بهترین روش جراحی یعنی آرتروسکوپی انجام می شود که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. بیمار بعد از فرایند جراحی، وارد فاز دوران نقاهت می شود که درد زانو از جمله مواردی است که می تواند به سراغ فرد بیاید.

از مهمترین دلایلی که می تواند باعث ایجاد درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی شود، می توان به ایجاد فشار  و حرکت اضافه بعد از فرایند جراحی اشاره کرد که طبیعتا بیمار نباید تا مدتی به زانوی خود فشاری وارد کند و تا حد امکان، زانوی خود را ثابت نگه دارد.

پیشنهاد می کنیم از پست مراقبت بعد از عمل رباط صلیبی زانو دیدن کنید.

استفاده از محافظ و زانو بند مخصوص

به همین دلیل در ابتدای زمان مرخص شده بیمار از بیمارستان، پزشک توصیه می کند که حتما از محافظ و زانو بند مخصوص استفاده کند تا بتواند از زانوی خود مراقبت کند و از فشار و یا ضربه به زانو خودداری کند. همچنین عواملی مانند شدت جراحت در ناحیه رباط صلیبی می تواند به درد زانو بعد از جراحی، تاثیرات منفی ای بگذارد.

از آنجایی که هر عمل جراحی با عوارض همراه است، درد زانو نیز جز مواردی است که نمی توان آن را کتمان کرد و در واقع واکنش طبیعی بدن در مقابل عوامل خارجی مانند عمل آرتروسکوپی است که به هر حال یک عامل خارجی ای وارد زانو شده است و بدن برای نشان دادن واکنش از خود، دردهایی را به همراه خواهد داشت.

همچنین بعد از جراحی، فرایند ترمیم رباط کمی زمان بر است که ممکن است بین 6 هفته تا دو ماه زمان بر باشد و در زمان فرایند ترمیم زانو و رباط های آن ممکن است دردهایی در ناحیه زانو احساس شود که می توان از انواع مسکن ها با دستور پزشک استفاده کرد. همچنین انجام فرایند فیزیوتراپی و ورزش می تواند تاثیر زیادی در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی داشته باشد.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند اقدامات و راهنمایی های لازم را در خصوص انجام جراحی رباط صلیبی و مشاوره های لازم در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، انجام دهد.

مراقبت های لازم در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

مراقبت های لازم در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی
مراقبت های لازم در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

طبیعتا بعد از انجام هر جراحی ای، نیازمند این موضوع هستیم که اقدامات مراقبتی لازم بعد از جراحی را انجام دهیم تا بتوانیم دوران نقاهت کوتاه تری را پشت سر بگذاریم.

در بخش ابتدایی مقاله در خصوص درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی گفتیم و متوجه شدیم که هر جراحی ای، با عوارضی همراه است که البته جراحی رباط صلیبی به وسیله آرتروسکوپی انجام می شود که دوران نقاهت و عوارض کمتری دارد.

برای اینکه بتوان بصورت کامل و بدون مشکل از این عارضه ها عبور کرد، می بایست به توصیه ها و راهنمایی های پزشک جراح خود، جامه عمل بپوشانیم و دستورات او را بصورت دقیق انجام دهیم.

یکی از موارد مهم در خصوص بعد از جراحی رباط صلیبی، جریان خون در قسمت زانو است که با توصیه پزشک و همراهی باید اقدام به حرکت دادن مچ پا بصورت اهسته کنیم تا جریان خون در قسمت زانو وجود داشته باشد و از بروز لخته خون جلوگیری شود.

شاید در ابتدا این حرکت همراه با درد باشد، اما به مرور زمان و با راهنمایی های پزشک، اینکار راحت تر خواهد شد.

از دیگر اقدامات مراقبتی که می تواند در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی موثر باشد

از دیگر اقدامات مراقبتی که می تواند در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی موثر باشد، این است که بعد از حدود یک هفته از جراحی، باید زانو چند سانتی متری بالاتر از بالاتنه ما قرار گیرد تا از تورم و التهاب بعد از جراحی کاسته شود. برای اینکار می توانید از بالش کوتاه و نرم استفاده کنید و زیر مچ پای خود قرار دهید.

استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا واکر، می تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی شما داشته باشد. بهرحال بعد از گذشت مدت زمانی از جراحی، باید اقدام به راه رفتن آهسته و با احتیاط کرد تا جریان خون بصورت کامل در زانو ایجاد شود.

طبیعتا باید برای انجام اینکار از یک عصا یا واکر استفاده کنید و از فشار مستقیم بر روی زانوی جراحی شده خودداری نمایید. در ادامه به برخی از دیگر موارد مراقبتی در خصوص بعد از جراحی رباط صلیبی که می تواند در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی خواهیم پرداخت:

استفاده از داروهای ضددرد و مسکن ها

استفاده از داروهای ضددرد و مسکن ها
استفاده از داروهای ضددرد و مسکن ها

استفاده از برخی داروهای مسکن و ضد درد می تواند تاثیر زیادی در کاهش درد بعد از جراحی از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی داشته باشد. تجویز مسکن ها، قطعا باید توسط پزشک جراح صورت گیرد و از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری کرد.

همچنین استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین برای جلوگیری از لخته خون در ناحیه زانو، مانعی ندارد که البته باید پزشک جراح اقدام به تشخیص و تجویز ان نماید.

پانسمان روی زخم

بعد از اتمام جراحی، برای جلوگیری از بروز آلودگی و آسیب به زانو، پانسمان صورت میگیرد. پانسمانی که بعد از جراحی روی زخم وجود دارد، عموما 24 ساعت بعد از جراحی برداشته می شود. ممکن است 2 الی 3 روز بعد از جراحی، ترشحاتی از ناحیه زخم و جراحی خارج شود که جای نگرانی نخواهد بود.

تنها کاری که می بایست انجام داد این است که در طول این مدت از گاز استریل استفاده کرد تا محل زخم و ترشحات را پاک و ضدعفونی نمود. خشک نگه داشتن جای جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است در زمان استحمام، جوری حمام کنید که زانو خیس نشود.

انجام امور توانبخشی و فیزیوتراپی

انجام امور توانبخشی و فیزیوتراپی
انجام امور توانبخشی و فیزیوتراپی

از دیگر موارد مراقبتی در خصوص کاهش عوارض و دوران نقاهت بعد از جراحی از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، انجام امور توانبخشی و فیزیوتراپی است.

این امر طبیعی است که بعد از طی کردن دوره جراحی و نقاهت اولیه، برای اینکه زانو بتواند عملکرد درست خود را از سر گیرد، نیازمند امور توانبخشی می باشد که اینکار با دستور پزشک انجام می شود. مراحل توانبخشی در سطوح مختلفی است که برای هر فردی می تواند متفاوت باشد.

برنامه ای که پزشک به فرد ارائه می دهد، از همان لحاظ پس از اتمام جراحی شروع خواهد شد. در طول هفته اول بعد از جراحی، بیمار باید صرفا پای خود را مقداری بلند کند و در هنگام راه رفتن از عصا یا واکر استفاده کند و از انجام فعالیت های سنگین دوری نماید و حتی بدون عصا اقدام به راه رفتن نکند. بعد از گذشت دو الی سه هفته از جراحی، با صلاحدید پزشک، بیمار می تواند عصا را کنار بگذارد و با احتیاط اقدام به قدم زدن نماید.

یکی از عوامل کمک کننده در بهبود وضعیت حرکات زانو، فیزیوتراپی است

یکی از عوامل کمک کننده در بهبود وضعیت حرکات زانو، فیزیوتراپی است که بصورت عمومی بین یک هفته تا دو هفته بعد از جراحی، جلسات آن شروع خواهد شد و پزشک فیزیوتراپی با استفاده از دستگاه های مخصوص و انجام برخی از حرکات ورزشی، اقدام به توانبخشی بیمار خواهد کرد.

در طول جلسات فیزیوتراپی می توان افزایش دامنه حرکتی زانو را مشاهده کرد و این نشان دهنده پیشرفت در بهبودی بیمار است و طبیعتا در روزهای آخر جلسات فیزیوتراپی، درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی دیگر وجود نخواهد داشت و فرد می تواند به امور عادی خود بازگردد.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های مفصلی از جمله رباط صلیبی می تواند اقدامات توانبخشی و فیزیوتراپی بعد از جراحی رباط صلیبی را با بهترین پزشکان و امکانات، انجام دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله فیزیوتراپی بعد از عمل رباط صلیبی را مطالعه کنید.

ورزش

ورزش
ورزش

در قسمت جلسات فیزیوتراپی چندین حرکت ورزشی مخصوص برای زانو انجام می شود که می تواند باعث افزایش عملکرد زانو و رباط آسیب دیده شود و کمک زیادی به کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی خواهد کرد. یکی از نکات لازم در خصوص این موضوع، این است که بهتر است تا حدود 6 ماه بعد از جراحی از انجام ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا و … خودداری کنید.

همچنین می توانید با مطالعه تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک اطلاعات خود را این زمینه کامل تر کنید.

ورزش های مناسب برای کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

ورزش های مناسب برای کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی
ورزش های مناسب برای کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی

یکی از  موارد مهمی که می توان در روند بازتوانی بعد از جراحی رباط صلیبی به آن توجه کرد، استفاده از ورزش های مختلف در جهت بازگرداندن قدرت عملکرد زانو به حالت سابق است.

بعد از طی کردن دوران عوارض بعد از جراحی رباط صلیبی از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی و اقدامات مراقبتی لازم از جمله فیزیوتراپی و …، می توان با انجام یکسری از ورزش ها و حرکات با توصیه ها و تجویزهای پزشک، کمک زیادی به عملکرد بهتر زانو و رباط ها نمود و همچنین می تواند در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی تاثیر زیادی داشته باشد. از جمله این موارد عبارتند از:

اسلاید پاشنه

این ورزش می تواند بدون استفاده از وزنه یا تحمل وزن بدن، در بهبود وضعیت حرکتی زانو کمک زیادی کرد. با نشستن روی زمین و با زانوهای صاف و کشیده می توان اقدام به انجام این حرکت نمود. زانوی جراحی شده را می توان به آرامی خم کرد و پاشنه خود را روزی زمین کشید و به حالت اولیه بازگشت. این حرکت می تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی کامل زانو داشته باشد.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله راه رفتن بعد از عمل رباط صلیبی را مطالعه کنید.

تقویت عضله چهار سر ران بعد از عمل رباط صلیبی

این حرکت در واقع می تواند بصورت نشسته انجام شود. برای اینکار می توان زانوی جراحی شده را بصورت صاف و کشیده روی زمین قرار داد و زانوی دیگر را خم کرد.

سپس به ارامی می توان عضله چهار سر ران را به سمت زانوی جراحی شده منقبض کرد که در طول این حرکت نباید، زانو حرکتی داشته باشد. این حرکت می تواند باعث تقویت عضلات ران برای انجام حرکت های مختلف شود.

خم کردن زانو در حالت دمر

یکی از ورزش های مناسب که می تواند حتی در کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی تاثیر داشته باشد، خم کردن زانو در حالت دمر است که برای انجام این حرکت می بایست، روی شکم با زانوی صاف دراز کشید، حال زانوی جراحی شده را خم کرد و پاشنه خود را به سمت باسن کشید. بعد از نگهداشتن چند ثانیه، به حالت اولیه بازگردید

موارد فوق از جمله ورزش های مناسب بعد از طی کردن دوران نقاهت بعد از جراحی است که می تواند به گسترش دامنه حرکتی زانو کمک زیادی کند. لازم به گفتن است که حتما برای انجام هر حرکت ورزشی می بایست با پزشک متخصص خود مشورت های لازم را انجام دهید و از حرکات خودسرانه خودداری کنید.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران، می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص انجام جراحی رباط صلیبی و مراقبت های بعد از آن در جهت کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، انجام دهد.

حال که در خصوص مطلب اصلی مقاله، توضیحاتی ارائه کردیم، بهتر است به مباحث مرتبط با رباط صلیبی و جراحی آن بپردازیم که می تواند مفید واقع شود.

رباط صلیبی چیست و در کجا قرار دارد؟

رباط صلیبی چیست و در کجا قرار دارد؟
رباط صلیبی چیست و در کجا قرار دارد؟

حال می خواهیم بدانیم که رباط صلیبی چیست و در کدام قسمت قرار دارد؟ در زانو و مفاصل آن رباط های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها، نقش مهمی در تعادل و پایداری بدن ایفا می کند.

در واقع رباط ها نقش مهمی در اتصال استخوان های مختلف در ناحیه پا را دارد و این رباط ها هستند که به مانند یک ریسمان و طناب به دور مفاصل پیچیده شده است تا استخوان ها بتواند حرکت درست و اصولی خود را انجام دهد و از حرکات اضافه و پیچ خوردگی ها جلوگیری کند.

رباط های موجود در قسمت زانو، در واقع وظیفه این را دارند که زانو خم و راست شود و در جهات دیگر حرکت نکند. فشار مضاعف به زانو و مفاصل پا می تواند باعث شود زانو در جهات مختلف پیچ بخورد و همین مسئله می تواند باعث آسیب به تاندون ها و رباط پاها شود. ما در ادامه به رباط های موجود در قسمت زانو اشاره می کنیم و از وظایف آن آشنایی پیدا خواهیم کرد:

رباط صلیبی قدامی یا همان ACL:

این رباط در واقع نام دیگری هم دارد که به آن لیگمان متقاطع جلویی گفته می شود که در قسمت مرکز زانو قرار دارد و وظیفه مهمی دارد که کنترل حرکت ساق پا به سمت جلو را دارد.

رباط صلیبی خلفی یا همان PCL:

این نوع رباط صلیبی که به آن لیگام متقاطع پشتی هم گفته می شود در مرکز زانو قرار دارد و نقش مهمی در کنترل و حرکت ساق پا به سمت عقب خواهد داشت و از حرکات اضافی که می تواند باعث بروز آسیب دیدگی شود جلوگیری خواهد کرد.

رباط کلترال داخلی یا همان MCL:

این نوع رباط به آن لیگمان طرفی داخلی گفته می شود که نقش مهمی در ثابت نگه داشتن زانو در حین راه رفتن و دویدن دارد و در واقع ثبات و پایداری راه رفتن بر عهده این رباط است.

رباط کلترال خارجی یا همان LCL:

این نوع رباط در واقع به آن لیگمان طرفی خارجی گفته می شود. وظیفه ثبات خارجی زانو را بر عهده دارد و از حرکات اضافی زانو جلوگیری خواهد کرد.

اخلال در عملکرد هریک از رباط های فوق می تواند باعث ایجاد مشکل شود و مشکلاتی مانند کشیدگی و پارگی رباط صلیبی را بوجود آورد.

طبیعتا استفاده از روش جراحی رباط صلیبی جز مواردی است که پزشکان جراح به آن توجه ویژه ای دارند و افرادی که اقدام به درمان آن از این طریق می کنند باید با عوارض بعد از عمل رباط صلیبی از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، آشنایی داشته باشند.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص عارضه ها و مشکلات مربوط به رباط صلیبی انجام دهد.

علت های آسیب دیدگی و پاره شدن رباط صلیبی

علت های آسیب دیدگی و پاره شدن رباط صلیبی
علت های آسیب دیدگی و پاره شدن رباط صلیبی

همانطور که گفته شد، رباط صلیبی و انواع آن جز حساس ترین قسمت ناحیه زانو می باشد و عوامل مختلفی می تواند باعث بروز آسیب دیدگی شدید شود. آسیب هایی نظیر پارگی رباط، کشیدگی رباط و … جز مواردی است که باید در خصوص آن به آن توجه شود.

پارگی رباط صلیبی می تواند بصورت جزئی باشد و یا کامل رخ دهد که هر کدام از آنها نیاز به درمان کامل دارد تا رباط بتواند عملکرد درست خود را بدست آورد. از جمله عوامل موثر در آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب ناشی از فشار و ضربه:

ضربه خود به زانو و مفاصل آن می تواند باعث بروز عارضه و جراحت در ناحیه رباط ها شود، مخصوصا زمانی که زانو در حالت خمیده باشد که بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. افرادی که ورزش های حرفه ای مانند فوتبال، بسکتبال، کشتی و … را انجام می دهند، بیشتر در معرض آسیب رباط صلیبی بر اثر فشار و ضربه هستند.

همچنین برخی از عواملی مانند تصادف یا پریدن از ارتفاع بلند می تواند باعث بروز پارگی در ناحیه رباط صلیبی شود و در صورت لزوم نیاز به جراحی خواهد بود و ممکن است مشکلاتی مانند درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی را بوجود آورد.

عوامل ژنتیکی و وراثت:

از دیگر عوامل موثر در ایجاد آسیب در ناحیه رباط ها، عوامل ژنتیکی است. یعنی افراد بصورت ارثی، دارای زانو و رباطی حساس هستند که طبیعتا باید مراقبت بیشتری از زانوی خود انجام دهند.

عوامل هورمونی:

عوامل هورمونی:
عوامل هورمونی:

برخی از عوامل هورمونی می تواند باعث ایجاد آسیب در ناحیه رباط صلیبی شود. این مسئله بیشتر در خانم ها صادق است. زیرا هورمون های زنانه مانند استروژن و پروژسترون در سطح رباط صلیبی می تواند اثر گذار باشد و احتمال بروز آسیب رباط صلیبی در خانم از در اثر عوامل هورمونی بیشتر از مردان خواهد بود.

عوامل آناتومی بدن:

عواملی مانند سستی رباط ها، هایپراکستنشن زانوها و … می تواند باعث شود که زانو حالت مقاومت همیشگی خود را نداشته باشد و با کوچکترین مشکلی، در ناحیه رباط صلیبی مشکلاتی ایجاد شود.

چنین عواملی می تواند باعث بروز آسیب و مشکل برای افراد مختلف شود و بسیاری از افراد دچار آسیب های مفصلی و رباطی مانند کشیدگی و پارگی رباط خواهند بود. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص عارضه های رباط صلیبی و درمان آن انجام دهد.

فرق بین کشیدگی رباط و پارگی آن چیست؟

فرق بین کشیدگی رباط و پارگی آن چیست؟
فرق بین کشیدگی رباط و پارگی آن چیست؟

یکی از عوامل ایجاد تفاوت در نوع عارضه و جراحت رباط صلیبی، مربوط به شدت ضربه و آسیب وارد شده به مفاصل زانو می باشد که می تواند نشان دهد که فرد از چه نوع عارضه ای رنج می برد.

زمانی که ضربه با شدت کمتری به زانو وارد شود و تنها بافت های رباط دچار آسیب و التهاب شده باشد و ساختار و شکل رباط ها تغییر پیدا نکرده باشد، کشیدگی رباط ها رخ داده است.

اما زمانی که شدت آسیب و ضربه به زانو بیش از حد باشد و ساختار رباط ها تغییر کند، در واقع پارگی رباط صلیبی رخ داده است که در این صورت نوع درمان و عارضه های بعد از آن از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی متفاوت خواهد بود.

علائم کشیدگی رباط صلیبی

علائم کشیدگی رباط صلیبی
علائم کشیدگی رباط صلیبی

حال که با مسئله کشیدگی رباط صلیبی آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم که علائم کشیدگی رباط صلیبی چیست. کشیدگی رباط صلیبی از طریق کشیده شدن بافت های رباط ها رخ می دهد که این کشیدگی ها می تواند بسیار شایع باشد و علاوه بر ناحیه زانو، در دیگر نقاط مفصلی مانند مچ پا و … رخ می دهد.

رباط صلیبی زانو که در ناحیه زانو قرار دارد، عموما با چرخش ناگهانی زانو و یا کشیده شدن بیش از حد پا بوجود می آید که این عارضه درجه بندی های مختلفی دارد و بر اساس این درجه بندی ها، علائم آن مشخص می شود. این علائم عبارتند از:

آسیب دیدگی درجه یک:

در این نوع کشیدگی رباط صلیبی که در واقع از نوع جزئی می باشد، کشیدگی زانو و رباط موجود در آن باعث ایجاد آسیب و التهاب در ناحیه بافت زانو و رباط آن می شود که البته ساختار اصلی رباط ها ثابت مانده است و تغییر نکرده است.

علائمی که ممکن است در این نوع کشیدگی رخ دهد مانند کوفتگی، التهاب، درد خفیف می باشد که با مراقبت های خانگی و تجویز پزشک می توان از شدت آن جلوگیری کرد.

آسیب دیدگی درجه دو:

در این نوع آسیب دیدگی، رباط ها کشیده شده به گونه ای است که به فیبرها و بافت های رباط التهابی وارد شده است که البته ساختار رباط ها تغییری پیدا نکرده و علائمی مانند درد، ناپایداری در زانو در زمان ایستادن، کوفتگی، گرفتگی عضلانی و در برخی مواقع ورم می باشد که پزشک متخصص می تواند اقدامات درمانی لازم مانند استفاده از دارو، ماساژ و … را انجام دهد.

آسیب دیدگی درجه سه:

در این نوع آسیب دیدگی، رباط کشیده شده، علاوه بر التهاب و مشکل در بافت های رباط، ساختار آن نیز دستخوش تغییراتی شده است و احتمالا دچار پارگی رباط شده است که علائم شدیدتری مانند درد شدید، ناپایداری زانو، ناتوانی در حرکت زانو، خونریزی و کبودی می تواند این موضوع را نشان دهد که فرد می بایست اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

شناخت علائم کشیدگی رباط صلیبی و پاره شدن آن می تواند کمک زیادی به درمان زودتر و سریع تر آن نماید تا از آسیب های جدی تر جلوگیری شود.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند راهنمایی های لازم را  در خصوص علائم کشیدگی و پارگی رباط و همچنین انجام اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

شما در حال مطالعه مقاله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، می باشید.

درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی

درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی
درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی

انجام جراحی رباط صلیبی برای حل مشکل پارگی رباط، روش موثر در درمان این عارضه است که می تواند منجر به بازسازی زانو و عملکرد آن شود و فرد می تواند در بازه زمانی مشخص به امور عادی خود بازگردد.

جراحی رباط صلیبی توسط روش آرتروسکوپی انجام می شود که این روش درمانی مزیت هایی دارد که مهمترین آن شدت جراحت کم و عوارض کم آن نسبت به جراحی معمولی است و فرد می تواند در مدت زمانی کوتاه تر بهبودی خود را بدست آورد.

زمانی که آسیب دیدگی زانو بخصوص در ناحیه رباط صلیبی به حدی رسیده باشد که التهابات موجود در آن بیشتر از روز گذشته شود و همچنین پزشک نتواند از روش های مختلف درمانی دیگر به درمان بیمار دست پیدا نکند، جراحی رباط صلیبی برای بیمار تجویز می شود تا پزشک متخصص و جراح اقدام به ترمیم و بازسازی رباط صلیبی کند.

طبیعتا پارگی رباط صلیبی با هیچ روشی غیر از جراحی، بهبود پیدا نخواهد کرد و شاید همه ما شنیده باشیم که یک ورزشکار معروف و مشهور به علت پارگی رباط صلیبی خود نیاز به جراحی پیدا می کند.

یک روش مطمئن و موثر

جراحی رباط صلیبی می تواند به عنوان یک روش مطمئن و موثر در بازسازی و ترمیم بافت ها و رباط های زانو محسوب شود.

این روش درمانی علاوه بر ترمیم رباط آسیب دیده و پاره شده، می تواند با انجام پیوند زدن، کمک زیادی به بهبود وضعیت زانوی فرد نماید. عموما برای پیوند رباط از تاندون های ناحیه همسترینگ در ناحیه پشت ران استفاده می شود که به عنوان یک منبع مناسب برای عمل پیوند رباط مورد استفاده قرار میگیرد.

طبیعتا با انجام روش جراحی رباط صلیبی، فرد مدت زمانی را باید به استراحت بپردازد تا بتواند عوارض و دوران نقاهت خود را طی کند که درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، از جمله مواردی است ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد.

از نکات قابل توجه در خصوص انجام جراحی رباط صلیبی، استفاده از یک پزشک متخصص و جراح خبره و باتجربه است و همچنین کلینیک درمانی که از امکانات مجهز و بروزی برخوردار باشد هم در زمینه موفقیت آمیز بودن عمل رباط صلیبی، تاثیرگذار است. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران می تواند اقدامات لازم را برای جراحی رباط صلیبی زانو انجام دهد.

نحوه‌ی انجام عمل جراحی در پارگی رباط زانو

نحوه‌ی انجام عمل جراحی در پارگی رباط زانو
نحوه‌ی انجام عمل جراحی در پارگی رباط زانو

همانطور که در مبحث قبلی گفته شد، انجام جراحی رباط صلیبی به وسیله روش آرتروسکوپی انجام می شود که روشی ایمن با کمترین عارضه و جراحت است.

قبل از جراحی، بیمار باید مشاوره های لازم را با پزشک خود انجام دهد و همچنین ممکن است پزشک تجویز به چندین جلسه فیزیوتراپی نماید تا افرادی که دارای زانوی سفتی هستند، بتوانند دامنه حرکتی بیشتری در ناحیه زانو داشته باشند.

زیرا زانویی که سفت باشد و در عین حال متورم باشد، بازه عملکردی پزشک جراح را حین جراحی، محدودتر خواهد کرد و پزشک برای اینکه بتواند با دقت بیشتر و با محدوده عملکردی بیشتری جراحی را انجام دهد، اقدام به تجویز جلسه فیزیوتراپی خواهد کرد.

همچنین فیزیوتراپی مشخص می کند که آیا رباط صلیبی پاره شده است یا خیر که درصورت مشخص شدن پارگی رباط، پزشک اقدام به جراحی می کند.  بعد از آن فرایند جراحی صورت خواهد گرفت که فرد برای انجام آن باید در بیمارستان بستری شود.

برشی کوچک در ناحیه زانو ایجاد می شود و میله هایی که بر روی آن دوربین تعبیه شده است وارد زانوی فرد می شود

جراحی به روش آرتروسکوپی بدین گونه است که برشی کوچک در ناحیه زانو ایجاد می شود و میله هایی که بر روی آن دوربین تعبیه شده است وارد زانوی فرد می شود و پزشک با استفاده از مانیتوری که روبروی خود قرار دارد، اقدام به دیدن بافت های زانو و رباط های آن خواهد کرد و به محل آسیب دیده نفوذ می کند.

در ابتدا قسمت های باقی رباط صلیبی پاره شده، از داخل زانو تراشیده می شود و خارج می گردد. بعد از ان توسط لوازم مخصوصی اقدام به ایجاد تونل در ناحیه استخوان خواهد کرد که عموم این تونل در ناحیه استخوان ران و ساق ایجاد می شود تا رباط جدید بتواند از این سوراخ ایجاد شده عبور کند.

بعد از ایجاد این حفره، دوربین وارد حفره می شود تا در انتهای آن پیچی مخصوص قرار گیرد تا رباط جدید بتواند به آن متصل شود و در جای خود قرار گیرد.  بعد از اتمام جراحی، پانسمان های لازم انجام شده و توسط آتل یا گچ مخصوص، زانو پوشانده می شود تا زانو حرکتی اضافه نداشته باشد.

این جراحی باعث می شود که فرد بعد از طی کردن دوران نقاهت خود از جمله درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، بتواند دامنه حرکتی زانوی خود را بدست آورد. بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های مفصلی از جمله رباط صلیبی می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص انجام جراحی رباط صلیبی انجام دهد.

موارد و مراقبت های قبل از جراحی رباط صلیبی

موارد و مراقبت های قبل از جراحی رباط صلیبی
موارد و مراقبت های قبل از جراحی رباط صلیبی

قبل از انجام جراحی می بایست با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید و توصیه های لازم را رعایت کنید که این توصیه ها می تواند موارد زیر باشد:

  • لازم است حداقل به مدت 12 ساعت قبل از جراحی، ناشتا باشید و چیزی نخورید. زیرا این جراحی با بیهوشی همراه است که لازم است ناشتا باشید تا مشکلاتی ایجاد نشود.
  • قبل از جراحی لازم است، هر گونه زیور آلات اعم از گوشواره، دستبند و … از بدن جدا شود. همچنین افرادی که اقدام به استفاده از دندان مصنوعی و … می کنند می بایست قبل از جراحی، انها را خارج کنند.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، باید با پزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید و از چند روز قبل از جراحی از مصرف آن پرهیز کنید. زیرا مصرف آن می تواند باعث ایجاد خونریزی شدید در حین جراحی شود.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی حداقل یک هفته قبل از جراحی خودداری شود تا از بروز عفونت و عوارض بیشتر بعد از جراحی جلوگیری گردد.
  • داشتن یک همراه در بیمارستان می تواند کمک زیادی در کمک رسانی شما برای موارد مختلف داشته باشد.

عوارض جراحی رباط صلیبی

عوارض جراحی رباط صلیبی
عوارض جراحی رباط صلیبی

هر جراحی ای همراه با عوارضی است که برخی از آنها کوتاه مدت و برخی بلند مدت است. در عمل جراحی رباط صلیبی به روش آرتروسکوپی، علاوه بر مسائلی مانند درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی، ممکن است عوارض دیگر داشته باشد که به مرور زمان و با انجام مراقبت های لازم که در موارد قبلی گفته شد، می توان آز انها عبور کرد.

از جمله عوارض جراحی بعد از عمل جراحی رباط صلیبی عبارتند از:

  • بی‌حسی در ناحیه اسکار جراحی یا اطراف آن
  • داشتن بی حسی در ناحیه جراحی شده و اطراف آن
  • ایجاد عفونت در صورت عدم مراقبت های لازم اعم از استریل و ضد عفونی کردن جای زخم
  • ایجاد ناپایداری موقت در زانو، بعد از گذشت مدت زمانی از جراحی که با فیزیوتراپی قابل حل است.
  • احتمال بروز پارگی در تاندون کشکک زانو که این احتمال زمانی رخ می دهد که پیوند رباط از این ناحیه انجام شده است.
  • ایجاد درد در قسمت تاندون ها
  • ایجاد لخته خون در صورت رعایت نکردن موارد مراقبتی
  • آسیب و التهاب به عروق و اعصاب که در حین جراحی ممکن است رخ دهد
  • افزایش وزن و چاقی در اثر استراحت مطلق و بی تحرکی
  • محدودیت های حرکتی که بر اثر جراحی برای فرد اعمال می شود

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران، می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص عوارض بعد از جراحی عمل رباط صلیبی و کاهش این عوارض، انجام دهد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از عارضه ها و مشکلات شایع در مفصل زانو یعنی مشکلات رباط صلیبی و پارگی رباط صلیبی پرداختیم.

این عارضه بیشتر در افرادی دیده می شود که ورزش های سنگین انجام می دهند که در اثر فشار یا ضربه، ممکن است از ناحیه رباط زانو، دچار مشکلاتی نظیر کشیدگی و یا پارگی شوند که تنها راه برای درمان این عارضه، استفاده از جراحی رباط صلیبی است که در این مقاله به بررسی جراحی رباط صلیبی و همچنین درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی پرداختیم.

هر جراحی ای همراه با دوران عوارض و نقاهت است که درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی هم شامل این قضیه می شود و ما در این مقاله به برخی از اقدامات مراقبتی در خصوص کاهش درد زانو بعد از عمل رباط صلیبی پرداختیم.

لازمه نتیجه بخش بودن جراحی رباط صلیبی و همچنین کم عارضه بودن آن، استفاده از یک پزشک متخصص جراح با تجربه و همچنین استفاده از یک کلینیک درمانی مجهز و پیشرفته است که بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین کلینیک های درمانی خصوصی شهر تهران شناخته می شود که شما می توانید با مراجعه به این مراکز درمانی و استفاده از مشاوره ها و راهنمایی های پزشکان حاذق و باتجربه این مرکز درمانی، اقدامات درمانی لازم برای حل مشکل رباط صلیبی خود را انجام دهید.

Table of Contents

یک پاسخ

  1. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید