لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

توده در لگن زنان چیست

توده در لگن زنان چیست

Table of Contents

آیا می‌دانید توده در لگن زنان چیست ؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌ مورد، با ما در ادامه همراه باشید.

به وجود آمدن توده در لگن زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین دلایل آن مشکلات پوستی، آسیب عصبی و یا ضربه می‌باشد.

البته تومورهای بدخیمی که در استخوان لگن پدید می‌آیند، به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌های استخوانی در بدن می‌باشند و در بسیاری از مواقع، بانوان مشاهده کرده‌اند که بروز آبسه یا کیست پوستی در لگن، دردها و ناراحتی‌های بسیار زیادی در این ناحیه از بدن را ایجاد کرده است.

این‌ موضوع بسیار مهم است که همواره از سلامت لگن مراقبت کرد.

در این رابطه مقاله آیا سرطان لگن کشنده است را مطالعه کنید.

زیرا در صورت هر گونه مشکل و آسیب، کوچک‌ترین فعالیت افراد همچون بالا رفتن از پله، یا فقط راه رفتن عادی با مشکل مواجه خواهد شد و ایجاد یک توده کوچک در لگن بانوان می‌تواند بسیار دردناک باشد و فعالیت‌های روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حتی در بسیاری از مواقع که بانوان تحرک آن‌چنانی ندارند، دردهای موجود بر اثر پیدایش این نوع از توده آزاردهنده می‌باشد.

علائم و نشانه‌های بسیار زیادی پشت پیدایش توده در لگن زنان می‌باشد که مهم‌ترین آن درد در لگن است. این درد در برخی از مواقع به‌ قدری شدید است که می‌تواند استراحت و فعالیت فعالیت‌های روزمره بیمار را مختل کند.

ویدئو توده در لگن زنان چیست

بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه شناخته می شود. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که توده در لگن زنان چیست، در ادامه این مبحث با ما همراه باشید.

لطفا از پست بهترین بیمارستان تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

اینفوگرافیک توده در لگن زنان چیست

اینفوگرافیک توده در لگن زنان چیست
اینفوگرافیک توده در لگن زنان چیست

ناگفته نماند که با بروز این نوع از بیماری، استخوان‌های دیگر نیز ضعیف خواهد شد و مقاومت بسیار کمی در رابطه با ضربات خواهند داشت. در این مبحث ما در کنار شماییم تا اطلاعات کلی در رابطه با پیدایش توده در لگن زنان برای شما فراهم سازیم تا تحت نظر تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر برای درمان اقدام کنید.

توده در لگن زنان چیست

دلیل توده در لگن از عوامل زیادی از جمله مشکلات پوستی، ضربه یا آسیب عصبی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش توده در لگن زنان چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

مطالبی که در این مقاله بررسی می‌کنیم عبارتند از:

آیا می‌دانید توده در لگن زنان چیست؟

شناخت آناتومی لگن انسان

آیا می‌دانید دلیل پدید آمدن  توده در لگن زنان چیست؟

دلایل دراماتیک توده در لگن

دلایل روماتولوژیک توده در لگن

دلایل التهابی توده در لگن

دلایل بدخیم پیدایش توده در لگن

پیدایش آبسه های پوستی

پیدایش انواع جوش و کومدون

پدید آمدن بورسیت Iliopsoas

پدید آمدن فیبرو دیسپلازی استخوان

رشد خوش خیم استخوان (استئوکندروم)

آیا می‌دانید شایع‌ترین علائم توده در لگن زنان چیست؟

نشانه غیر نگران کننده توده لگنی

نشانه نگران کننده وجود توده لگنی

آیا می‌دانید روند تشخیص توده در لگن زنان چیست؟

تشخیص با سی‌تی‌اسکن

تشخیص با ام ار آی

تشخیص با اسکن هسته‌ای

تشخیص با پت اسکن یا توموگرافی

تشخیص با بیوپسی از استخوان

 آیا می‌دانید موارد درمان توده در لگن زنان چیست؟

استفاده از داروهای مسکن

استفاده از داروهای ضد التهاب

درمان سرطان توده لگن

شیمی‌درمانی و رادیوتراپی

سوالات متداول در رابطه با توده در لگن زنان چیست؟

آیا توده‌های لگن بانوان خود به ‌خود از بین خواهد رفت؟

آیا توده از لگن به لگن دیگر منتشر خواهد شد؟

مشکل توده‌ لگنی کدام یک از مشکلات مزمن یا موقت است؟

روش پیشگیری از تشکیل توده‌های لگن در زنان چیست؟

جمع‌ بندی مطالب

 

آیا می‌دانید توده در لگن زنان چیست؟

آیا می‌دانید توده در لگن زنان چیست؟
آیا می‌دانید توده در لگن زنان چیست؟

یکی از رایج‌ترین انواع توده‌هایی که در ناحیه لگن پدید می‌آید و می‌تواند استخوان‌های مربوط به لگن را دچار آسیب کنند، توده‌های حاصل‌ شده در لگن زنان  است که رشد بسیار آهسته‌ای دارند و دلیل بروز آن‌ها مشخص نیست.

هر چند که پیدایش توده در لگن زنان به ‌عنوان یک بیماری خطرناک به حساب می‌آید، اما دسته‌بندی خاصی از تومورهای خوش ‌خیم و بدخیم در باره این بیماری وجود دارد.

توده‌های خوش‌خیم عموماً خطری برای بانوان به دنبال ندارند. در صورتی مشکل توده در لگن زنان می‌تواند باعث آسیب ‌رساندن به بافت‌های سالم اطراف استخوان گردد که توده‌ها از نوع بدخیم باشند.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت بیمارستان ایرانشهر دیدن کنید.

شناخت آناتومی لگن انسان

شناخت آناتومی لگن انسان
شناخت آناتومی لگن انسان

مفصل موجود در ران یک مفصل کاسه‌ای است که از پایداری و قدرت بالایی برخوردار می‌باشد. سر استخوان ران که به شکل دایره‌ مانند است، در داخل حفره استابولوم که کاسه اصلی مفصل ران است، قرار خواهد گرفت.

مفصل ران می‌تواند اندام‌های تحتانی را به تنه اتصال بدهد. پایداری بسیار زیادی در مفصل ران برخلاف مفصل شانه وجود دارد و احتمال در رفتگی در این ناحیه بسیار نادر می‌باشد.

عضله‌های مختلفی در این ناحیه وجود دارد که پیدایش توده در لگن می‌تواند استخوان‌ها و این نواحی را احاطه کند و امکان حرکت را در مفصل‌های موجود کاهش دهد. در صورت حرکت مداوم توده موجود در لگن زنان، ممکن است با درد بسیار و ناراحتی علائم خود را نشان بدهد.

در این مواقع با پیدایش کوچک‌ترین علامتی بهتر است حتما تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر معاینه شوید تا در صورت بروز توده در لگن، اقدامات درمانی برای شما صورت بگیرد.

آیا می‌دانید دلیل پدید آمدن توده در لگن زنان چیست؟

آیا می‌دانید دلیل پدید آمدن توده در لگن زنان چیست؟
آیا می‌دانید دلیل پدید آمدن توده در لگن زنان چیست؟

در ناحیه ران، ساختارهای مختلفی همچون اعصاب، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها قرار گرفته اند. علاوه بر این که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها از اعصاب خاصی برخوردار می‌باشند، شرایط آسیب ‌دیدگی برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

این آسیب‌ها می‌تواند با دردهای مکرر نمایش داده خود را نشان بدهند.

برخی از شرایط ممکن است تغییراتی را روی ساختار اصلی لگن بانوان ایجاد کند که به ‌مرور زمان وجود توده‌های موجود در لگن منجر به گستردگی و بزرگ شدن خواهند شد. دلایل بسیار زیادی پشت بروز این عارضه وجود دارد.

برای این ‌که بیشتر تشخیص بدهید که توده در لگن زنان چیست، در ادامه این مبحث به‌ صورت دسته‌بندی شده، دلایل ایجاد توده‌های لگنی را برای شما شرح خواهیم داد تا در صورت لزوم با کمک گرفتن از تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر، هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

همان طور که می دانید، پیشگیری بهتر از درمان است.

پس توصیه می کنیم، پیشگیری از سرطان استخوان را مطالعه کنید.

دلایل دراماتیک توده در لگن

دلایل دراماتیک توده در لگن
دلایل دراماتیک توده در لگن

مسئله مهمی که مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته ‌است، این است که دلیل اصلی برخی از توده‌های موجود در لگن، ضربات مکرر می‌باشد. هر گونه ضربه‌ای که بتواند منجر به بزرگ‌تر شدن و دردناک‌تر شدن توده‌های لگنی گردد، عامل مؤثری برای پیدایش این بیماری در زنان می‌باشد. ضربه‌های تماتیک به ۲ دسته تقسیم‌بندی خواهند شد.

ضربات مستقیم

هنگامی ‌که ضربات مستقیمی به ناحیه لگن برخورد می‌کند، این عامل دلیل شکل‌گیری توده در لگن زنان می‌باشد. این ضربات ممکن است از طریق حوادث جزئی همچون برخورد کردن با یک میز تا حوادث بسیار جدی‌تر همانند تصادف با وسایل نقلیه و یا ضربه‌های مکرر پدید آید.

بر اساس میزان شدت ضربه وارد شده به ناحیه لگن، معمولاً تغییر شکل و خون‌ریزی در این ناحیه صورت خواهد گرفت که امکان پیدایش توده‌های لگنی را در تمامی افراد به خصوص بانوان بیشتر خواهد کرد.

ضربات مکرر

تحمل وزن اصلی بدن بر عهده‌ی مفصل ران می‌باشد. به ‌همین دلیل این مفصل بسیار مستعد آسیب‌های ناشی از حرکات تکراری خواهد بود. آناتومی مفصل ران به گونه‌ای است که در تعامل با دیگر مفصل‌ها نمی‌تواند عامل مؤثری برای پیدایش توده‌های بزرگ باشد.

به‌ همین دلیل حرکات مکرر و تکراری همچون راه رفتن که باعث می‌شود تا مفاصل موجود در ناحیه لگن که به دیگر نواحی همچون ساق اتصال داده ‌شده اند، دچار مشکل شود و عامل مؤثری برای پیدایش توده‌های مختلف در این ناحیه شود.

دلایل روماتولوژیک توده در لگن

دلایل مختلف دیگری از نظر روماتولوژی شناخته شده‌اند که می‌تواند آثار مخربی روی پیدایش توده در لگن زنان داشته باشد. حال اگر می‌خواهید بدانید علل پیدایش توده در لگن زنان چیست، بهتر است به بررسی این دلایل نیز بپردازیم.

آرتریت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که در دسته‌بندی علل روماتولوژی قرار می‌گیرد، مبتلا شدن به بیماری آرتریت می‌باشد. بروز این بیماری می‌تواند باعث پیدایش ورم، درد و محدودیت در ناحیه‌ی حرکت مفصل گردد.

همین‌طور در برخی از مواقع ابتلا یافتن به آرتریت می‌تواند تغییرات و آسیب‌هایی را در شکل استخوان‌ها و غضروف‌ها به دنبال داشته باشد که به‌ مرور زمان، این تغییرات عامل مؤثری برای پیدایش توده در لگن زنان می‌باشد.

کیست‌ها

ساختار اصلی کیست‌ها شبیه کیسه می‌باشد که می‌توانند هوا، مایع یا دیگر مواد مختلف را در درون خود جای دهند. ابعاد و اندازه هر کدام از کیست‌های موجود بر بدن انسان‌ها متغیر می‌باشند. هیچ ‌گونه محدودیتی برای پیدایش کیست‌ها در ناحیه خاصی از بدن وجود ندارد.

زیرا کیست‌ها می‌توانند آزادانه در هر کدام از قسمت‌های بدن به خصوص لگن ایجاد شوند. این مشکل به ویژه در بانوان بیشتر مشاهده می‌گردد. زیرا مفصل ران در برابر شکل‌گیری کیست بسیار حساس می‌باشد و شرایط مناسبی را برای بروز کیست‌ها فراهم خواهد کرد.

با توجه به این ‌که این کیست‌های کوچک پر از مایعات می‌باشند، باعث کاهش یافتن استهلاک در مفاصل خواهند شد. اما به ‌مرور زمان بروز این دسته از کیست‌ها با درد و التهاب بسیار بالایی برخوردار می‌باشد که بهتر است هر چه سریع‌تر از اقدامات درمانی برای برطرف نمودن توده در لگن زنان استفاده داشته باشید.

دلایل التهابی توده در لگن

دلایل التهابی توده در لگن
دلایل التهابی توده در لگن

به‌ غیر از دو دلیل کلی ذکر شده در مطالب بالا، موارد التهابی نیز می‌توانند عامل مؤثری برای پیدایش توده در لگن زنان باشند. حال برای آن که بدانید علل التهابی توده در لگن زنان چیست، موارد زیر به شما کمک خواهند کرد.

عفونت‌ها

تعداد بسیار زیادی از پاتوژن‌های عفونی که باعث آلوده کردن و استخوان‌های لگن خواهند شد، شرایطی با نام استئومیلیت به وجود خواهند آورد و بروز توده‌های دردناک بر اثر عفونت‌های پوست نیز اتفاق می‌افتد. این توده‌ها پر از چرک و آبسه خواهند شد و علل اصلی دردناک بودن آن‌ها همین مسئله می‌باشد.

بنابراین در ناحیه ران، دردهای بسیاری ایجاد می‌کنند که بهتر است هر چه سریع‌تر درمان تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر برای این موارد انجام بگیرد.

درماتولوژیک

تعداد بسیار زیادی از بیماری‌های پوستی، امروزه باعث بروز توده‌های دردناک لگنی خواهد شد. به ‌عنوان نمونه بیماری‌های التهابی که باعث تحت تاثیر قرار دادن بافت چربی زیر پوست خواهند شد، دلیل اصلی پیدایش توده‌های لگن می‌باشد. اطلاع یافتن به این بیماری می‌تواند سبب برآمدگی‌های قرمز و دردناک و ملتهب باشد و در بخش‌های مختلف پوست ایجاد شود.

بنابراین این عامل به‌ مرور زمان روی پیدایش توده در لگن زنان نقش خواهد داشت. در هر صورت برای درمان این موارد می‌توانید از پزشکان بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید.

دلایل بدخیم پیدایش توده در لگن

دلایل بدخیم پیدایش توده در لگن
دلایل بدخیم پیدایش توده در لگن

در برخی از مواقع دیده می‌شود که مصرف برخی از پروتئین‌های خاص و یا جهش‌های ژنتیکی در دی‌ان‌ای می‌تواند باعث رشد بی‌اندازه برخی از سلول‌ها شود.

این رشد خارج از کنترل سلول‌ها در برخی از مواقع به ‌قدری غیر طبیعی خواهد شد که باعث پیدایش یک توده قابل ‌توجه خواهد شد. این توده در ناحیه لگن بانوان می‌تواند نگرانی و دردهای بسیار زیادی را در بر داشته باشد.

اصولاً این نوع از توده‌ها به‌ عنوان توده‌های سرطانی شناخته می‌شوند که نام آن‌ها تومور است. در برخی از مواقع، تومورهای موجود در لگن خوش‌خیم هستند.

اما در صورتی‌ که روز به ‌روز رشد این توده افزایش پیدا کند، تغییرات سلولی در این ناحیه به بدن حمله‌ور خواهد شد و به‌ عنوان توده‌های بدخیم بسیار نگران‌کننده می‌باشند. پس در این ‌مورد می‌توان دریافت که دلیل شکل‌گیری توده در لگن زنان چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد.

پیدایش آبسه های پوستی

آبسه های پوستی به‌ عنوان برآمدگی‌هایی روی پوست می‌باشند که پر از مایه‌های چرکی هستند. محل دقیق پیدایش آن‌ها دقیقاً در زیر پوست می‌باشد. حتی این آبسه ها بر اثر وارد شدن باکتری‌ها به زیر پوست نیز پدید می‌آیند.

به ‌عنوان نمونه از طریق بریدگی و خراش‌های کوچک باکتری‌های موجود وارد بدن خواهند شد و به‌ مرور تکثیر پیدا می‌کنند. در اغلب مواقع آبسه ها متورم، قرمز و دردناک هستند و در هر بخش بدن پدید می‌آیند. لگن نیز از نواحی خاصی است که می‌تواند باعث ایجاد آبسه های متعدد گردد.

وجود عفونت در این نوع از آبسه ها می‌تواند گاهی با تب و لرز در بدن همراه باشد. در صورتی ‌که روز به‌ روز عفونت موجود در این نوع از آبسه ها گسترش پیدا کند و هیچ‌ گونه درمانی برای آن‌ها صورت نگیرد، توده در لگن زنان پدید می‌آید و از طریق معاینات فیزیکی ساده، بروز آبسه ها قابل ‌تشخیص می‌باشد.

در صورتی ‌که آبسه ها کوچک و معمولی باشند، از طریق سیستم ایمنی بدن به ‌خودی‌ خود بهبود پیدا می‌کنند و اما آبسه های بسیار بزرگ باید تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر تخلیه شوند تا عامل مؤثری برای بروز توده در لگن زنان نباشند.

حال که دریافتیم دلایل پیدایش  توده در لگن زنان چیست، معمولاً بهتر است برای درمان آبسه ها از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد و تا حد امکان تلاش کرد تا از لباس و حوله تمیز برای عدم عود آبسه استفاده نمود.

پیدایش انواع جوش و کومدون

جوش‌های پوستی کوچک دارای باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست می‌باشند. اغلب جوش‌ها در سنین نوجوانی پدید می‌آیند. زیرا در این سنین، تولید چربی پوست بسیار بیشتر خواهد شد.

به‌ مرور زمان این شرایط باعث می‌شود تا منافذ پوستی بسته شود و راه را برای پدید آمدن جوش‌های پوستی و شرایط را برای پدید آمدن جوش‌های پوستی مستعد خواهد کرد.

در بسیاری از مواقع ممکن است جوش‌های موجود روی بدن گاهی صاف و سیاه باشند. اما برخی دیگر از جوش‌ها به دلیل این ‌که سلول‌های مرده و شاخی پوست در آن‌ها وجود دارد، سفید به ‌نظر می‌رسند.

اثرات منفی با توجه به بروز جوش‌های پوستی روی کیفیت زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت و می‌تواند باعث عدم رضایت آن‌ها از ظاهر شود.

حال تصور کنید این جوش‌ها در ناحیه لگن اتفاق بیفتد. در صورت عدم درمان آن‌ها، بروز این جوش‌ها به ‌مرور زمان می‌تواند عامل مؤثری برای پیدایش توده در لگن باشد. پس بهتر است حتما از پزشکان بیمارستان ایرانشهر و معایناتی که تحت نظر آن‌ها برای شناخت توده در لگن زنان انجام می‌گیرد، کمک بخواهید.

پدید آمدن بورسیت Iliopsoas

در اصطلاح پزشکی به التهاب بورس روی بدن بورسیت گفته می‌شود. این التهابات کیسه‌های کوچک پر از مایع می‌باشند که در اطراف مفاصلی همچون لگن قرار می‌گیرند و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پس برای این‌ که بدانید توده در لگن زنان چیست، باید اشاره دقیقی به وجود بورس داشته ‌باشیم. زیرا وجود پدید آمدن بورس‌ها همانند یک بالش می‌تواند کمک بسیار زیادی به کاهش استحکام گردد.

التهاباتی که توسط بورس ران در این ناحیه انجام می‌گیرد، سبب ایجاد درد در ناحیه لگن خواهد شد و به‌ مرور زمان می‌تواند این درد را به خارج از ناحیه ران منتشر کند و عامل مؤثری برای پدید آمدن توده در لگن زنان باشد. در صورت وجود هر گونه درد غیر طبیعی در ناحیه لگن، بهتر است از پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر کمک بخواهید.

تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر در تلاش است تا به‌ عنوان بهترین پزشکان در زمینه تشخیص توده در لگن به بیمار کمک کند و هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی را برای بهبودی و کاهش یافتن دردهای موجود انجام بدهد.

پدید آمدن فیبرو دیسپلازی استخوان

یکی از بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی که در دسته‌بندی تومورهای خوش‌خیم طبقه‌بندی می‌شود، فیبروز دیسپلازی استخوان می‌باشد. در این نوع از بیماری به جای این‌ که بافت طبیعی در استخوان‌ها رشد داشته باشد، بافت‌های فیبروز رشد خواهند کرد.

به ‌مرور زمان این شرایط باعث ضعیف‌تر شدن استخوان‌ها خواهد شد و آن‌ها را مستعد شکستگی خواهد کرد. این فرآیند به‌ عنوان یک بیماری ژنتیکی و مادرزادی اصولاً قبل ‌از تولد آغاز می‌گردد. اما همچنان نمی‌توان دلیل اصلی جهش ژن را از نظر علمی تعیین کرد. در هر صورت با بروز این مشکل، امکان پدید آمدن توده در لگن نیز بسیار خواهد بود.

رشد خوش خیم استخوان (استئوکندروم)

توده‌های غیر سرطانی که عموماً در دوره‌های کودکی و نوجوانی در بدن افراد پدید می‌آید، با نام (استئوکندروم) شناخته می‌شود. این توده‌های خوش‌خیم در استخوان‌ها رشد می‌کنند و معمولاً نیازی به درمان خاصی نخواهند داشت.

زیرا همان ‌طور که مشخص است، این توده‌ها خوش‌خیم می‌باشد و در نزدیکی سطح استخوان و نزدیک سن رشد شکل می‌گیرد. اما درد و علائم موجود از آن ممکن است برای برخی از افراد نگران‌کننده باشد که با مراجعه به پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر، می‌توانند بررسی دقیق‌تری روی شرایط موجود خود داشته باشند.

با شناخت این دسته از علائم، قطعا می‌توانید درک کنید که دلیل پیدایش توده در لگن زنان چیست. هر کدام از علل و دلایل گفته‌ شده می‌تواند نقش مؤثر و مفیدی روی توده لگنی در زنان داشته باشد. در صورتی ‌که نیاز به درمان و رسیدگی بیشتر به این ‌موضوع دارید، بهتر است از تیم پزشکی موجود در بیمارستان ایرانشهر کمک بخواهید تا هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی روی انسان صورت بگیرد.

آیا می‌دانید شایع‌ترین علائم توده در لگن زنان چیست؟

آیا می‌دانید شایع‌ترین علائم توده در لگن زنان چیست؟
آیا می‌دانید شایع‌ترین علائم توده در لگن زنان چیست؟

حتما می‌دانید که پیدایش توده در لگن زنان می‌تواند علائم دردناک را در پی داشته باشد و برخی از فعالیت‌های روزمره افراد را با اختلال مواجه کند.

برای این‌ که در رابطه با اختلالات ایجاد شده در ناحیه لگن اطلاعات کافی داشته باشید، باید نسبت به علائم و نشانه آن هوشیار باشید. طبق بررسی‌های انجام ‌شده تحت نظر پزشکان بیمارستان ایرانشهر، مهم‌ترین علائمی که در رابطه با توده در لگن زنان پدید می‌آید، موارد زیر می‌باشند.

  • بروز هر گونه درد یا ناراحتی در لگن نشاندهنده توده در لگن زنان است.
  • پیدایش هر گونه تاول در ناحیه لگن می‌تواند نشاندهنده توده در لگن زنان باشد.
  • سرخی و التهاب از دیگر نشانه‌های پیدایش توده در لگن است.

نشانه غیر نگران کننده توده لگنی

بهتر است بدانید که هر گونه برجستگی جدید و شکل‌گیری توده‌ها در بخش‌های مختلف بدن به خصوص لگن، نگران‌کننده به حساب می‌آید و می‌تواند به ‌عنوان نشانه‌ها و علائم اولیه مبتلا شدن به بیماری سرطان باشد. در صورت عدم درمان توده‌های موجود در لگن، این توده‌ها سرطانی خواهند شد.

البته در بسیاری از مواقع توده‌های حاصل ‌شده در ناحیه لگن زنان خوش‌خیم می‌باشند. در صورتی ‌که توده‌های لگن دارای علائم زیر باشند، جای هیچ‌ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

  • در صورتی ‌که توده نرم است.
  • در صورتی ‌که سایز توده با استراحت کوچک می‌شود.

پیشنهاد می کنیم از پست مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

نشانه نگران کننده وجود توده لگنی

اما همچنان اگر توده‌ها دارای علائم و نشانه‌های زیر بودند، باید هر چه سریع‌تر پیگیری‌های دقیق را برای رفع این بیماری داشته باشید. می‌توانید برای برطرف نمودن این مشکلات از کمک‌ها و تخصص‌های تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر بهره‌مند شوید.

  • در صورتی‌ که به ‌مرور زمان توده رشد می‌کند و سایز آن بزرگ‌تر می‌شود.
  • در صورتی ‌که در هنگام لمس، توده بسیار سفت‌ و سخت می‌باشد.
  • در صورتی‌ که توده در جای خود حرکت ندارد.

هر گونه از موارد این ‌چنینی باعث می‌شود تا حتماً به پزشک مراجعه داشته باشید. پس بهتر است نشانه‌ها و علائم موجود روی بدن خود را جدی بگیرید. حال که دریافتید علائم و نشانه‌های توده در لگن زنان چیست، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر دارید. در ادامه نیز به بررسی این‌ موضوع خواهیم پرداخت.

آیا می‌دانید روند تشخیص توده در لگن زنان چیست؟

آیا می‌دانید روند تشخیص توده در لگن زنان چیست؟
آیا می‌دانید روند تشخیص توده در لگن زنان چیست؟

برای این‌ که تشخیص پیدایش توده در لگن زنان صورت بگیرد، معاینات بالینی از بیمار و همین ‌طور تصویربرداری‌های مختلف از ناحیه لگن انجام خواهد شد. بعد از مراجعه به پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر و انجام مصاحبه با پزشک، معاینات دقیق از بیمار انجام خواهد گرفت.

در صورتی‌ که پزشک به وجود تومور شک داشته باشد، با بهره‌گیری از روش‌های مختلف آزمایشگاهی و تصویربرداری، شک خود را به ‌یقین تبدیل می‌کند تا در رابطه با وجود یا عدم وجود تومور در ناحیه توده در ناحیه لگن مطمئن شود.

حال در ادامه خواهیم گفت که رایج‌ترین روش‌هایی که در زمینه تشخیص توده در لگن زنان طبق توصیه پزشکان بیمارستان ایرانشهر انجام می‌گیرد، چه مواردی خواهد بود.

تشخیص با رادیوگرافی ساده

یکی از روش‌های تشخیص در ابتدای امر برای توده در لگن زنان، تصویربرداری از طریق رادیوگرافی‌های ساده می‌باشد. سپس با نتایج حاصل‌ شده، پزشک می‌تواند تغییرات و تراکم موجود در ناحیه استخوان و توده ایجاد شده را ببیند و در نهایت از روش‌های درمانی مناسب برای بیمار استفاده کند.

تشخیص با سی‌ تی ‌اسکن

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند تصاویر دقیقی از سطح مقطع استخوان پدید آورد، سی‌ تی‌ اسکن می‌باشد. از این طریق پزشک مربوطه می‌تواند جزئیات دقیق‌تری از توده در ناحیه لگن را مشاهده کند و به بررسی دقیق‌تر ابعاد و اندازه توده موجود در لگن بپردازد.

تشخیص با ام آر آی

تشخیص با ام آر آی
تشخیص با ام آر آی

یکی از بهترین و کم‌خطرترین روش‌های تصویربرداری از استخوان، ام آر آی شناخته می‌شود. جراح ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر از طریق تصاویر ام آر آی می‌تواند تشخیص دقیق‌تری در رابطه با توده موجود در ناحیه لگن داشته باشد و از این طریق خواهد دانست که تا چه اندازه توده مربوطه پیشروی کرده ‌است و در چه محلی واقع‌ شده است. تمامی اطلاعات مربوط به شکل‌گیری توده مربوطه در تصاویر ام آر آی مشخص خواهد شد.

تشخیص با اسکن هسته‌ای

روش دیگری که می‌تواند میزان انتشار توده را در لگن زنان تعیین کند، اسکن هسته‌ای می‌باشد. در حالتی که توده مربوطه به ‌عنوان یک توده سرطانی به بافت‌های دیگر بدن متاستاز داشته باشد، از طریق اسکن هسته‌ای تشخیص داده خواهد شد.

تشخیص با پت اسکن یا توموگرافی

یکی دیگر از روش‌های تخصصی برای تشخیص توده‌ها در ناحیه لگن زنان، پت اسکن توموگرافی می‌باشد. برای انجام این روش، به بیمار نوعی از قند که با نام گلوکز شناخته می‌شود، داده خواهد شد.

با توجه به این ‌که گلوکز می‌تواند سلول‌های مخرب بدن را به خود جذب کند، از این طریق تشخیص توده موجود در ناحیه لگن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

فرآیند تشخیص از طریق توموگرافی بدین ‌صورت است که سلول‌های سرطانی که نیاز به سوخت‌ و ساز بیشتری دارند، جذب قند طبیعی و سلول‌های موجود آن خواهند شد و از این طریق تشخیص را برای پزشک راحت‌تر خواهند کرد.

تشخیص با بیوپسی از استخوان

حال که دریافتید توده در لگن زنان چیست، بهتر است بگوییم که یکی دیگر از روش‌های موجود برای تشخیص توده‌ها، بیوپسی از استخوان می‌باشد که می‌تواند درجه توده را نیز تعیین کند.

در برخی از مواقع، برای این که پزشک تشخیص دهد که برای درمان توده در ناحیه لگن چه کاری باید انجام داد، از این روش تشخیصی استفاده خواهد شد. زیرا کمک گرفتن از بیوپسی از استخوان می‌تواند نوع توده مربوط را کاملاً مشخص نماید.

این نوع از توده ممکن است در برخی از روش‌های دیگر تشخیصی قابل ‌مشاهده نباشد. در صورتی ‌که نتوان اطلاعات دقیق در رابطه با توده مربوط کسب کرد، امکان دسترسی به روش درمانی درست نخواهد بود. پس برای این منظور می‌توان از این راه ‌حل تشخیص نیز استفاده کرد.

در هر صورت برای این ‌که تشخیص دقیق‌تری از شرایط موجود توده در لگن زنان صورت بگیرد، بهتر است از بیمارستانی با تجهیزات کافی برخوردار باشید.

پزشکان متخصصی که در بیمارستان ایرانشهر فعالیت می‌کنند، با اطلاعات کافی در زمینه توده در لگن اقدامات درمانی را برای بیماران فراهم خواهند ساخت. شما نیز می‌توانید از تجهیزات گسترده‌ و پیشرفته بیمارستان ایرانشهر به درمان برسید.

آیا می‌دانید موارد درمان توده در لگن زنان چیست؟

آیا می‌دانید موارد درمان توده در لگن زنان چیست؟
آیا می‌دانید موارد درمان توده در لگن زنان چیست؟

پیدایش توده‌های لگن با دلایل مختلفی روی بدن صورت می‌گیرد. برای تشخیص به هنگام و درمان درست، باید هر چه سریع‌تر به پزشکان متخصص مراجعه داشته باشید.

طبق توصیه پزشک بر اساس علت پدید آمدن توده و علائم موجود بیمار، درمان‌های مختلفی را در نظر خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش‌های درمانی بر اثر بروز توده در لگن زنان، مطالب زیر اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.

استفاده از داروهای مسکن

استفاده از داروهای مسکن
استفاده از داروهای مسکن

در برخی از مواقع با تشخیص و معاینات پزشک، مصرف داروهای مسکن همچون داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می‌تواند کمک بسیار زیادی به کاهش یافتن میزان درد مرتبط با توده‌های لگنی در بانوان داشته باشد. پس به تشخیص برخی از پزشکان بیمارستان ایرانشهر براساس شرایط موجود بیمار، امکان تجویز داروهای مسکن وجود خواهد داشت.

استفاده از داروهای ضد التهاب

استفاده از داروهای ضد التهاب
استفاده از داروهای ضد التهاب

همان‌ طور که گفتیم، در برخی از مواقع، دلیل اصلی شکل‌گیری توده در لگن زنان موارد التهابی می‌باشد. این دسته از توده‌ها با استفاده از داروهای ضد التهاب برطرف خواهند شد. مصرف این دسته از داروها می‌تواند التهابات موجود در توده‌ها را کاهش دهد و به‌ عنوان دارویی شناخته می‌شود که باعث افزایش یافتن قدرت سیستم ایمنی بدن خواهد شد تا درمان هر چه سریع‌تر برای توده‌های موجود صورت بگیرد.

استفاده از جراحی

یکی دیگر از روش‌هایی که طبق تشخیص و معاینات انجام‌ شده پزشک برای درمان توده در لگن زنان صورت می‌گیرد، جراحی است. در اغلب مواقع، اولین گزینه موجود به منظور برطرف کردن ضایعات خوش‌خیم و بدخیم لگن جراحی می‌باشد.

تومورهای بدخیم نیز در کنار جراحی نیاز به درمان‌هایی همچون شیمی‌درمانی و پرتودرمانی خواهند داشت. اما جراحی یکی از مهم‌ترین درمان‌های اصلی برای توده‌های موجود در بخش‌های مختلف بدن به خصوص لگن می‌باشد.

درمان سرطان توده لگن

در صورتی ‌که پزشک براساس علائم و نشانه‌های بیمار دریابد که توده‌های موجود در لگن علائم سرطانی دارند و به ‌عنوان توده‌های بدخیم شناخته می‌شود، استفاده از جراحی و در کنار آن روش‌هایی همچون پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی حتما توصیه خواهد شد. به‌ مرور زمان، کمک گرفتن از این روش‌های درمانی می‌تواند باعث از بین بردن توده‌های بدخیم گردد.

شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی

شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی
شیمی‌ درمانی و رادیوتراپی

از روش‌های معمول برای برطرف نمودن توده‌ها در لگن زنان شیمی‌درمانی و رادیوتراپی می‌باشد. شیمی ‌درمانی با استفاده از داروهای مخصوص برای از بین بردن توده‌ها به‌ منظور درمان کاربرد دارد.

البته در تمامی مواقع بعد از جراحی، شیمی‌ درمانی صورت نمی‌گیرد و بر اساس رشد مجدد توده، امکان استفاده از شیمی ‌درمانی وجود خواهد داشت. پرتودرمانی نیز با کشتن سلول‌های در حال تقسیم باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در لگن خواهد شد.

از طریق اشعه‌های ایکس که با روش رادیوتراپی به بدن بیمار تابیده می‌شود، توده در لگن زنان از بین خواهد رفت و باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد. این روش نیز از روش‌های درمان مؤثر بعد از جراحی و برداشت توده در لگن زنان به حساب می‌آید.

بهتر است بدانید انجام مواردی همچون استراحت، استفاده از باندهای فشاری و بلند کردن پا از سطح زمین در برخی از مواقع می‌تواند کمک بسیار زیادی به کاهش یافتن میزان تورم و ناراحتی‌های موجود بیمار کند.

در صورتی ‌که توده لگن با اقدامات مراقبتی کمتر شود و  نشانه‌ها و علائم آن از بین برود، می‌توان گفت که وضعیت بیمار نگران‌ کننده نیست و توده‌های خشکی در بدن او پدید آمده ‌است که با کمترین اقدامات ممکن از بین ‌رفته است.

اما در هر صورت برای کسب اطلاعات بیشتر و برطرف نمودن نگرانی‌های خود از بابت بروز توده‌های لگنی، بهتر است از پزشکان متخصص در این امور کمک بگیرید. پزشکان حاذق بیمارستان ایرانشهر با داشتن تخصص کافی در حیطه درمان توده‌های لگنی، اقدامات کافی را برای بیماران به منظور درمان انجام خواهند داد.

سوالات متداول در رابطه با توده در لگن زنان چیست؟

سوالات متداول در رابطه با توده در لگن زنان چیست؟
سوالات متداول در رابطه با توده در لگن زنان چیست؟

با توضیحات کامل و جامعی که در رابطه با پیدایش بیماری توده در لگن زنان گفتیم، ممکن است برخی از سوالات ذهنی افراد بدون پاسخ مانده باشد و ابهاماتی در این‌ مورد وجود داشته باشد. بهتر است در ادامه این مطلب، برخی از سوالات پرتکرار را تحت نظر پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر پاسخ بدهیم.

آیا توده‌های لگن بانوان خود به ‌خود از بین خواهد رفت؟

براساس دلیل ایجاد شده توده‌ها، این احتمال وجود خواهد داشت که برخی از توده‌ها خود به خود از بین بروند. اگر توده حاصل ‌شده روی ناحیه لگن افراد دچار آسیب‌های مکرر باشد، به‌ احتمال قوی خود به‌ خود از بین خواهند رفت.

با این ‌وجود توده‌هایی که در ناحیه لگن بانوان پدید می‌آید، اغلب در اثر رشد تومورهای بدخیم یا خوش‌خیم شکل‌گرفته اند. پس در صورت عدم برطرف‌ شدن آن‌ها، به ‌خودی ‌خود حتما نیاز به درمان و پیگیری بیشتر دارند تا فرایند درمانی تحت نظر پزشکان متخصص برای شخص صورت بگیرد.

آیا توده از لگن به لگن دیگر منتشر خواهد شد؟

آیا توده از لگن به لگن دیگر منتشر خواهد شد؟
آیا توده از لگن به لگن دیگر منتشر خواهد شد؟

در صورتی ‌که توده مربوطه قرمز و متعدد باشد، قطعا دلیل التهابی پشت ایجاد این نوع از توده وجود دارد. در چندین هفته اول با گسترش یافتن برجستگی‌های موجود از توده‌ها، امکان دارد تاثیر بسیار زیادی روی پای دیگر بگذارد و ممکن است عملکرد این توده‌ها تاثیر مستقیمی بر فعالیت‌های پای دیگر داشته باشد.

با این ‌حال این توده‌ها به ‌سادگی قابل‌ درمان می‌باشند و اغلب به ‌خودی ‌خود رفع خواهند شد. زیرا توده‌های التهابی زیاد نگران ‌کننده نیستند. از طرفی دیگر بهتر است بگوییم که توده‌های لگن معمولاً از لگنی به لگن دیگر انتقال پیدا نخواهند کرد.

مشکل توده‌ لگنی کدام یک از مشکلات مزمن یا موقت است؟

مشکل توده‌ لگنی کدام یک از مشکلات مزمن یا موقت است؟
مشکل توده‌ لگنی کدام یک از مشکلات مزمن یا موقت است؟

بر اساس دلیل پیدایش توده در لگن، امکان دارد آن توده به ‌عنوان مزمن یا موقت شناخته شود. توده‌های مزمن به‌ عنوان توده‌های بدخیم یا خوش‌خیم دسته‌بندی می شوند. توده‌های موقت در اغلب مواقع ارتباط مستقیمی با دلایل ضربه‌ای یا التهابی خواهند داشت.

توده‌هایی که در لگن پدید می‌آید، بسیار ناراحت ‌کننده و دردناک می‌باشند. اما برخی از مواردی که به تروما یا فعالیت‌های مکرر ارتباط مستقیم دارند، نباید در مدت‌ زمان طولانی بتوانند تاثیر مستقیم روی فعالیت‌های بیمار بگذارند.

بعد از این‌ که یک رویداد آسیب‌زا همچون توده‌های موجود در ناحیه لگن مشاهده شود، استراحت کردن و در بستر ماندن در بازه زمانی محدود می‌تواند تا حدودی کمک بسیار زیادی به محدود کردن به فعالیت‌های لگن داشته باشد. یکی از موارد موجود برای پیدایش توده‌های لگن خوش ‌خیم یا بدخیم، خستگی و کاهش وزن غیر قابل ‌توجیه می‌باشد.

زیرا بروز این دسته از توده‌ها می‌تواند انرژی افراد را برای انجام وظایف خود کاهش دهد. در صورتی ‌که تصور می‌کنید که علائم شما روی روند زندگی و کیفیت آن تاثیر گذار می‌باشند، حتما بهتر است که با پزشکان بیمارستان ایرانشهر در این ‌مورد مشورت داشته باشید.

روش پیشگیری از تشکیل توده‌ های لگن در زنان چیست؟

روش پیشگیری از تشکیل توده‌ های لگن در زنان چیست؟
روش پیشگیری از تشکیل توده‌ های لگن در زنان چیست؟

برخی از افراد نگران پیدایش توده‌های مختلف می‌باشند و درصددند تا از راه ‌حل‌های پیشگیری این  مشکل بدانند. می‌توان گفت که پیشگیری از ایجاد توده‌های لگن بسیار سخت است. اما روش‌های معقولی برای به حداقل رساندن این مشکل وجود دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز هر گونه توده در ناحیه لگن زنان این است که باید فعالیت‌های مربوط به پریدن یا دویدن بسیار زیاد را کمتر کرد. همین‌طور پیشنهاد می‌ شود تا حد امکان از فعالیت داشتن و شرکت کردن در فعالیت‌هایی که می ‌تواند فشار شدیدی روی مفصل لگن بیاورد، اجتناب کنید.

جمع‌ بندی مطالب

جمع‌ بندی مطالب
جمع‌ بندی مطالب

در برخی از مواقع، دیدن نشانه‌ها و علائم پیدایش توده در لگن زنان نگران ‌کننده می‌باشد و امکان ابتلا به سرطان استخوان لگن را افزایش خواهد داد. سرطان استخوان لگن به‌ عنوان یک بیماری شناخته شده است که می‌تواند استخوان‌های لگن را تحت‌ الشعاع قرار بدهد و باعث شکستگی و پوسیدگی استخوان‌های مختلف گردد.

مهم‌ترین مطلبی که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم، علائم و نشانه‌های تشخیص توده در لگن زنان می‌باشد تا در صورت بروز هر کدام از نشانه‌ها، هر چه سریع‌تر به پزشکان متخصص مراجعه داشته باشید.

این نکته بسیار مهم است که به‌ صورت منظم تحت نظر پزشکان متخصص باشید تا از عوارض بیماری توده در لگن زنان آگاه باشید و اطمینان حاصل کنید که این مشکل برای شما تبدیل به سرطان نخواهد شد.

تشخیص دادن توده‌های خوش‌خیم و بدخیم در ناحیه لگن بر عهده‌ی پزشک می‌باشد تا در صورت امکان، استفاده از جراحی باعث از بین بردن معضلات ایجاد شده در راستای این بیماری گردد. شاید شما نیز دچار علائم و نشانه‌های پیدایش توده در ناحیه لگن هستید.

در این صورت بهتر است که در کمترین زمان ممکن، به پزشکان حاذق مراجعه کنید و از اقدامات درمانی استفاده کنید. تیم پزشکی بیمارستان ایرانشهر با تشخیص به ‌موقع، بهترین روش درمان را برای بیماران انتخاب خواهد کرد.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم دیدن کنید.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید