لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بیماری مزمن ریوی چیست

بیماری مزمن ریوی چیست

Table of Contents

بیماری مزمن ریوی چیست ؛ در این مقاله از سایت بهترین دکتر فوق تخصص ریه در تهران، قصد صحبت در مورد این موضوع و معرفی این بیماری را داریم.

تغییرات سبک زندگی، مصرف غذاهای ناسالم، آلودگی سطح کلان شهرها با دود کارخانجات و خودروها و… این روزها آمار ابتلا به بیماری های مختلف، به خصوص بیماری های تنفسی را به شدت افزایش داده است و یکی از بیماری هایی که درصد شیوع بالایی دارد بیماری مزمن ریه است.

بیماری مزمن ریه، با انسداد مسیر تنفسی، فرآیند این کار را دشوار می کند تا جایی که اکسیژن رسانی به اندام های بدن دچار مشکل شده و حتی احتمال بروز مشکلات و بیماری هایی مانند سکته مغزی یا قلبی به وجود آید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله سرطان استخوان درمان قطعی دارد را مطالعه کنید.

ویدئو بیماری مزمن ریوی چیست

در مورد بیماری مزمن ریه علاوه بر شرایط خود بیمار شرایط اطرافیان هم مطرح است که به بهبود و پیشگیری از عوارض این بیماری کمک می کند. در این مقاله قصد صحبت در مورد این بیماری و شرایط خود بیمار و همراهان او را داریم.

بیماری مزمن ریوی چیست

بیماری مزمن ریوی (COPD)، یک بیماری ریوی است که در آن مسیرهای هوایی باریک و آسیب دیده شده و از ترشحات پر می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بیماری مزمن ریوی چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
  • بیماری مزمن انسداد ریه یا COPD چیست؟
  • آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی به چه صورت است؟
  • بیماری مزمن ریوی چه علائمی دارد؟
  • انسداد ریه چند سطح دارد؟
  • چه مسائلی باعث ابتلا به بیماری مزمن ریوی می شوند؟
  • تشخیص انسداد ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟
  • بیماری مزمن ریوی چه درمان هایی دارد؟
  • داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی تجویز می شود چه مواردی هستند؟
  • چه راهکارهایی احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریه را کاهش می دهند؟
  • بیماران مبتلا به مشکلات مزمن ریه باید از چه رژیمی پیروی کنند؟
  • افرادی که با یک بیماری مبتلا به انسداد ریه زندگی می کنند چه وظایفی دارند؟
  • ارتباط بیماری مزمن ریوی با سرطان ریه چیست؟
  • دیگر اقداماتی که به کاهش و کنترل بیماری مزمن ریه کمک می کنند چه مواردی هستند؟
  • در صورت احساس علائم بیماری ریه باید چه اقدامی انجام داد؟

بیماری مزمن انسداد ریه یا COPD چیست؟

بیماری مزمن انسداد ریه یا COPD چیست؟
بیماری مزمن انسداد ریه یا COPD چیست؟

ریه یکی از مهم ترین بخش های بدن انسان است که در دریافت و انتقال اکسیژن از محیط به اندام ها نقش دارد. سلامت ریه تا حدی اهمیت دارد که سلامت اندام ها به آن وابسته است و اگر این اندام دچار اختلال یا مشکلی شود، سلامتی کل بدن و عملکرد صحیح اندام ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

ریه و سیستم تنفسی

ریه اندام اصلی تشکیل دهنده سیستم تنفسی است. عملکرد ریه از دهان آغاز و تا حنجره ادامه پیدا می کند. هوا و اکسیژن از دهان و بینی به گلو و از گلو به ریه ها وار می شود و سپس از طریق ریه ها به دیگر اعضا و اندام های داخلی بدن می رسد.

ریه ها اکسیژن دریافتی از هوا را وارد جریان خون می کنند و اکسیژن نیز از طریق خون به سایر اندام های بدن منتقل می شود. با توجه به حساسیت ریه ها، این عضو از بدن آسیب پذیرتر است و دچار اختلالات مختلفی می شود. اختلالات ریه بسیار خطرناک هستند و درمان آن ها باید در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین نوع استنت قلب دیدن کنید.

اختلالات و بیماری های ریه

تقریبا تمام مشکلات تنفسی به ریه مربوط هستند، بعضی از این مشکلات رایج بوده و تا زمانی که به مراحل حاد نرسند خطری برای فرد ندارند اما بعضی از این مشکلات بسیار جدی هستند و به محض ابتلا باید فرآیند درمانی را آغاز کرد. از جمله و اختلالات و بیماری هایی که ریه را درگیر می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن ریوی است که معمولا از سنین پایین آغاز و در بزرگسالی تشدید پیدا می کند. در صورتی که آسم با اسپری تنفسی و درمان های جانبی کنترل شود فرد دچار مشکل نخواهد شد اما در صورت التهاب ریه، قرارگیری در محیط آلوده و… احتمال حملات شدید و حتی ایست قلبی ناشی از این مشکل وجود دارد.

برونشیت دیگر عارضه ای است که در صورت ابتلا به آن ریه ها هم درگیر می شوند. برونشیت هم عارضه ای است که ممکن است از کودکی بروز کند یا در بزرگسالی به علت عفونت ویروسی به آن مبتلا شد.

آمفیزم یا برونشیت مزمن

بیماری انسداد ریه یکی از بیماری های ریه است که به نام آمفیزم یا برونشیت مزمن هم شناخته می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این بیماری شوند و در صورت ابتلا یکی از خطرناک ترین بیماری های ریوی خواهد بود.

ذات الریه یکی دیگر از بیماری هایی است که عفونت ریه ها باعث بروز آن شده و در هر سنی احتمال ابتلا به آن وجود دارد.

در مورد بیماری های ریوی تشخیص به موقع و صحیح مهم ترین نقش را در درمان دارد، یکی از بهترین مراکزی که برای نتیجه گیری سریع و دقیق در مورد مشکلات ریه می توان به آن مراجعه کرد، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

تا اینجا با مبحث اختلالات و بیماری های ریه آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی به چه صورت است؟

آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی به چه صورت است؟
آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی به چه صورت است؟

آلودگی هوا یک مشکل جهانی است و علی رغم تلاش برای مبارزه با آن به شدت رو به گسترش است. این مشکل و مسائل دیگری مانند افزایش مصرف دخانیات و… موجب شیوع بیماری های تنفسی، به خصوص بیماری های ریوی شده اند که یکی از آن ها بیماری مزمن ریوی است.

این بیماری بعد از آسم و ذات الریه از حساس ترین مشکلاتی است که ممکن است برای ریه ایجاد شود و در صورت ابتلا به آن سلامت فرد به شدت در خطر خواهد بود. مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان ابتلا به این بیماری در دنیا به شرح زیر می باشد.

آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی

مطابق آخرین آمارها چیزی حدود 70 میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند. البته تمام این تعداد به سطح حاد این بیماری مبتلا نیستند و درجات ابتلا به بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

همچنین در این جمعیت بخش زیادی کودک و نوجوان هستند که این مسئله نشان دهنده شیوع بالای این بیماری در دنیای امروز است.

این بیماری برای تمام افراد با علامت بروز نمی کند، به همین دلیل بخش زیادی از بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند هیچ علامتی نداشته و از بیماری خود آگاهی ندارند.

از دیگر آمارها در مورد بیماری مزمن ریوی می توان به این موضوع اشاره کرد که این بیماری بیشتر در میان افرادی که حدود 40 سال سن دارند بروز می کند.

همچنین مطابق آمارها بیشتر مبتلایان به این بیماری از افرادی هستند که دخانیات مصرف می کنند. سبک تغذیه و سبک زندگی هم در ابتلا به این بیماری موثر می باشد

، حتی اگر بیمار استعمال دخانیات را ترک کرده باشد هم باز خطر ابتلا به این بیماری برای او بیشتر از سایرین است. به همین دلیل داشتن سبک زندگی سالم در مورد این بیماری اهمیت زیادی دارد.

تا اینجا با مبحث آمار ابتلا به بیماری مزمن ریوی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

بیماری مزمن ریوی چه علائمی دارد؟

یکی از راه های تشخیص زودهنگام بیماری و درمان به موقع آن بررسی و دقت به علائم آن بیماری است. تقریبا هیچ بیماری بدون علامت و نشانه وجود ندارد و تنها زمان بروز علائم متفاوت است.

علائم در بعضی بیماری ها زودتر و در بعضی از بیماری ها زمانی بروز می کند که به مرحله حاد و خیلی حاد رسیده باشد. در مورد بیماری مزمن ریوی تقریبا از همان سطح های ابتدایی بیماری با علامت بروز می کند.

یکی از نکات مهمی که در مورد علائم بیماری مزمن ریوی وجود دارد اشتباه گرفتن علائم اولیه این بیماری با سرماخوردگی است که باعث می شود درمان این بیماری دیر آغاز شود.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان لگن در مردان دیدن کنید.

علائم بیماری مزمن ریوی

همان طور که گفته شد اولین علائم بیماری مزمن ریوی به شدت شبیه به سرماخوردگی شدید هستند و این عاملی است که بیماران برای درمان این بیماری دیرتر اقدام می کنند.

از علائم اولیه این بیماری می توان به سرفه های منقطع اشاره کرد، همچنین تنگی نفس به صورت شدید هم از دیگر علائم این بیماری است که نسبت به سرماخوردگی شدیدتر بروز می کند.

این علائم گاهی به صورت مقطعی چنان شدید می شوند که تنفس را برای فرد بسیار سخت می کنند. خس خس سینه از دیگر علائم بیماری مزمن ریوی است.

در دوره کرونا که این بیماری با مشکلات ریوی همراه شد تشخیص بیماری مزمن ریوی بسیار سخت شد و تنها با علائم زیر این بیماری از دیگر بیماری های درگیر کننده ریه تشخیص داده شدند:

  • تنگی نفس های دوره ای به خصوص بعد از انجام ورزش و فعالیت های بدنی سبک یا سنگین
  • صاف کردن گلو به محض بیدار شدن
  • خس خس شدید سینه هنگام تنفس
  • علائم طولانی مدت سرماخوردگی و آنفولانزا
  • سرفه های شدید با خلط
  • ضعف شدید بعد از سرفه
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی همراه با تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب زمان بروز مشکلات تنفسی و….

انسداد ریه چند سطح دارد؟

انسداد ریه چند سطح دارد؟
انسداد ریه چند سطح دارد؟

زمانی که بیمار با علائم بیماری مزمن ریوی به پزشک مراجعه می کند، اولین چیزی که توسط پزشک بررسی می شود سطح بیماری است.

درجه بندی و سطح بیماری برای تشخیص نوع درمان، جدیت درمان و درصد خطر بیماری اهمیت دارد و اگر به درستی انجام نشود حتی احتمال بروز مشکلات جبران ناپذیر هم برای بیمار وجود خواهد داشت. این بیماری ممکن است در سطح های زیر بروز کند.

سارکوم چیست ؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

درجه بندی انسداد ریه

طبق توانایی ریه برای جذب هوای تنفسی و نگهداری آن بیماری مزمن ریوی به 4 درجه خفیف، متوسط، حاد و خیلی حاد تقسیم می شود.

در واقع میزان هوایی که فرد در تنفس جذب کرده و در اولین بازدم خارج می کند درجه بندی بیماری را مشخص کرده و هرچقدر میزان هوای خروجی کمتر باشد، نشان از گرفتگی بیشتر ریه دارد.

علاوه بر بررسی حجم هوا و توانایی ریه برای نگهداری از آن علائم بیماری هم برای طبقه بندی این مشکل اهمیت دارند.

به عنوان مثال اگر بیمار با علائمی مانند تپش قلب، سرفه های شدید و تنگی نفس به پزشک مراجعه کرده و تست های اولیه نشان از بیماری مزمن ریوی داشته باشند پزشک با در نظر گرفتن سطح 4 درمان را آغاز می کند و سپس با بررسی های دقیق تر، سطح واقعی بیماری را مشخص می کند.

نکته مهمی که در مورد تعیین سطح این بیماری وجود دارد، تاثیر این کار در تشخیص به موقع و بهترین درمان برای این بیماری است و در صورتی که به درستی انجام نشود احتمال بروز عوارضی مانند عفونت تنفسی، افزایش فشار خون در سرخرگ ها، سرطان ریه و… در بدترین حالت حتی مرگ فرد وجود دارد.

به دلیل حساسیت تشخیص درست و اهمیت طبقه بندی بیماری برای درمان بهتر است برای تست و بررسی های اولیه تنها به مراکزی مراجعه کرد که بهترین دستگاه ها برای انجام تست و حاذق ترین پزشکان را دارند. از بهترین مراکزی که واجد تمام این شرایط می باشد می توان به بیمارستان ایرانشهر اشاره کرد.

چه مسائلی باعث ابتلا به بیماری مزمن ریوی می شوند؟

چه مسائلی باعث ابتلا به بیماری مزمن ریوی می شوند؟
چه مسائلی باعث ابتلا به بیماری مزمن ریوی می شوند؟

تشخیص علت بیماری یکی از راه هایی است که پزشک برای درمان بیماری از آن استفاده می کند. علت بیماری به خصوص در مورد بیماری های ریوی اهمیت بیشتری دارد چون این احتمال وجود دارد که بنا بر علت ابتلا، فرد مستعد به ابتلای دیگر بیماری ها هم باشد.

در مورد بیماری مزمن ریوی، مسائل مختلفی ممکن است زمینه ساز این بیماری باشند که برخی از مهم ترین آن ها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

عوامل ابتلا به بیماری مزمن ریوی

عوامل ابتلا به بیماری مزمن ریوی
عوامل ابتلا به بیماری مزمن ریوی

از مهم ترین مسائلی که موجب ابتلای افراد به بیماری مزمن ریوی می شود استعمال دخانیات است. این موضوع تا حدی در ابتلای به این بیماری موثر است که حتی بیمارانی که استعمال دخانیات را ترک کرده باشند هم به دلیل عوارض این کار در خطر ابتلای به این بیماری قرار دارند.

تحقیقاتی که در مورد بیماری مزمن ریوی و علل ابتلای به آن انجام شده نشان دهنده این موضوع است که تقریبا 90 درصد بیمارانی که به این عارضه مبتلا می شوند سابقه مصرف دخانیات داشته یا در حال مصرف این مواد می باشند.

از دیگر علل ابتلا به بیماری مزمن ریوی می توان به سایر مشکلات ریه مانند آسم اشاره کرد. افرادی که به آسم و بیماری های مشابه آن مبتلا هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری مزمن ریوی می باشند.

دود خودروها و کارخانجات از دیگر عوامل ابتلا و تشدید این بیماری به خصوص در شهرهای صنعتی که تعداد کارخانجات در آن ها بیشتر است، می باشند.

این بیماری همچنین در افرادی که پیش زمینه ژنتیکی دارند احتمال بروز بیشتری دارد. سن یکی دیگر از فاکتورهایی است که در ابتلا به بیماری مزمن ریوی موثر است، رسیدن به سن 40 سالگی و عبور از آن در ابتلا به بیماری های ریه بسیار تاثیرگذار می باشد، با رسیدن به این سن بدن به مرور دچار تغییراتی می شود که درصد ابتلا به بیماری مزمن ریوی را افزایش می دهد.

بررسی در مورد این بیماری و رسیدگی به بیماری های اینچنینی در بیمارستان ایرانشهر با بهترین امکانات و مجرب‌ترین کادر پزشکی به طور شبانه روزی انجام می شود، اگر در مورد ابتلا به این بیماری دچار نگرانی هستید به این بیمارستان مراجعه کنید.

تشخیص انسداد ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟

تشخیص انسداد ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟
تشخیص انسداد ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟

به منظور تشخیص بیماری مزمن ریوی و انسداد ریه اولین قدم مراجعه به پزشکی حاذق در زمینه بیماری های ریوی است.

با مراجعه به پزشک در ابتدا علائم و نشانه های بیماری مورد بررسی قرار می گیرد، بعد از بررسی دقیق علائم و نشانه هایی که بیمار خود در مورد آن ها صحبت می‌ کند پزشک سوابق بیماری های فرد را مورد بررسی قرار می دهد.

معمولا بیمارانی که در کودکی به بیماری های ریوی مانند ذات الریه و… مبتلا شده باشند احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن ریوی دارند.

بعد از بررسی سبک زندگی بیمار از نظر مصرف یا عدم مصرف دخانیات، سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده و… روش های تشخیص حرفه ای آغاز می شوند.

تست بررسی عملکرد ریه

اولین روش تشخیص بیماری مزمن ریوی تست هایی هستند که به منظور بررسی عملکرد ریه انجام می شوند، در این تست ها براساس دم و بازدم بیمار حجم هوایی که در هر بار تنفس وارد ریه ها شده و از آن خارج می شود، توسط پزشک بررسی می شود.

در تست عملکری ریه این موضوع که ریه ها اکسیژن کافی را وارد جریان خون می کنند یا نه مورد بررسی قرار می گرد.

یکی از تست های رایج و کاربردی در این زمینه تست اسپیرومتری است که برای انجام آن بیمار در لوله ای بزرگ نفس می کشد، این لوله به وسیله ای به نام اسپیرومتر متصل شده است که میزان حرکت آن حجم تنفس دستگاه تنفسی را مشخص می کند.

تا اینجا با مبحث تست بررسی عملکرد ریه آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

عکس برداری از قفسه سینه

روش بعدی تشخیص بیماری مزمن ریوی عکس برداری از قفسه سینه است. این تصویر آمفیزم را مشخص می کند و اگر در دستگاه تنفسی، ریه ها و قلب مشکلی وجود داشته باشد اختلال مشخص می شود.

سی تی اسکن

سی تی اسکن ریه دیگر نوع آزمایشاتی است که برای تشخیص بیماری مزمن ریوی انجام می شود. این تست هم به منظور مشخص کردن آمفیزم انجام می شود.

به خصوص در بیمارانی که پزشک درمان را از راه جراحی پیش بینی می کند سی تی اسکن به منظور تعیین نتیجه بخش بودن یا نبودن جراحی کاربردی می باشد.

تا اینجا با مبحث تشخیص انسداد ریه با چه روش هایی امکان پذیر است؟ آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

آنالیز گازهای موجود در جریان خون

گازهای بدن در خون جریان داشته و از طریق خون به اندام های مختلف می رسند، اکسیژن دریافتی از محیط از طریق خون وارد بدن شده و کربن دی اکسید هم از طریق خون از بدن خارج می شود. با آنالیز گازهای موجود در خون میزان انسداد ریه ها بررسی می شوند.

آزمایشات تشخیصی

در نهایت بعضی از آزمایشات مختلف برای تشخیص این بیماری وجود دارند، به عنوان مثال برای بیمارانی که این عارضه در خانواده ها سابقه دار است میزان آلفا آنتی تریپسین بررسی می شود و در صورتی که در حد خطر باشد احتمال ابتلا به بیماری وجود خواهد داشت.

تمام تست ها و آزمایشات گفته شده با بهترین کیفیت و دقیق ترین شکل ممکن در بیمارستان ایرانشهر انجام می شوند.

بیماری مزمن ریوی چه درمان هایی دارد؟

بیماری مزمن ریوی چه درمان هایی دارد؟
بیماری مزمن ریوی چه درمان هایی دارد؟

بعد از تشخیص بیماری مزمن ریوی درمان این بیماری آغاز می شود. مانند تشخیص، درمان هم روش های مختلفی دارد و انتخاب روش درمان به شرایط بیمار و سطح بیماری او بستگی دارد.

نکته مهمی که در مورد درمان بیماری انسداد ریه یا بیماری مزمن ریوی وجود دارد این است که درمان این بیماری دائمی و مادام العمر است، به این معنی که اثر تمام روش های درمانی تا پایان عمر بیماری باقی می ماند. پزشکان معمولا 4 روش درمانی را برای بیماری مزمن ریوی براساس وضعیت بیمار مورد استفاده قرار می دهند.

دارو درمانی

اولین روشی که برای درمان بیماری مزمن ریوی می توان از آن استفاده کرد دارو درمانی است. در این روش پزشک داروهای مختلفی که مسیر ریه ها را باز می کنند را برای بیمار تجویز می کند. دارو درمانی یک روش دائمی است، به این معنی که بیمار باید تا پایان عمر از داروهای تجویز شده برای بیماری مزمن ریوی استفاده کند.

دارو درمانی معمولا برای بیمارانی استفاده می شود که بیماری های آن ها به سطح حاد نرسیده و با دارو می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

داروهایی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند شامل اسپری های استنشاقی، آنتی بیوتیک و بعضی داروها مانند کورتون هستند.

اکسیژن درمانی

روش بعدی درمان بیماری مزمن ریوی اکسیژن درمانی است. این روش برای بیمارانی استفاده می شود که در موقعیت های خاص سطح اکسیژن خون آن ها کاهش پیدا می کند، تا حدی که بدون اکسیژن کمکی احتمال ایست قلبی و مغزی آن ها وجود دارد.

در مواردی مانند بیمارانی که از دارو درمانی استفاده می کنند هم ممکن است در صورت وخامت حال بیمار نیاز به اکسیژن درمانی باشد.

بازتوانی با تمرینات فیزیوتراپی

سطح و شدت بیماری مزمن ریوی در بعضی بیماران به حدی است که با تمریناتی جهت آرامش قلب و ریه می توانند به راحتی تنفس کنند.

این بیماران توسط پزشک به فیزیوتراپ معرفی می شوند تا با آموزش تمرینات تنفسی، نفس کشیدن ساده شده و علائم بیماری کاهش پیدا کند.

جراحی

در نهایت اگر بیمار نسبت به هیچکدام از درمان ها پاسخ مثبتی نداشته باشد، قسمتی از ریه که گرفتگی بیشتری دارد از طریق جراحی برداشته می شود.

برای انجام روش های درمانی گفته شده انتخاب بهترین پزشک و مرکز درمانی مهم ترین مسئله است، یکی از بهترین مراکز برای انجام تمام این درمان ها بیمارستان ایرانشهر می باشد.

داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی تجویز می شود چه مواردی هستند؟

داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی تجویز می شود چه مواردی هستند؟
داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی تجویز می شود چه مواردی هستند؟

همان طور که گفته شد اولین روش درمان بیماری مزمن ریوی که برای بیمارانی که به سطح متوسط و خفیف بیماری مبتلا هستند مورد استفاده قرار می گیرد، دارو درمانی است.

در دارو درمانی پزشک داروهایی را برای بیمار تجویز می کند که بازکننده انسداد ریه باشند. این داروها عضلات دستگاه تنفسی را شل می کنند و اگر به هر دلیل گرفتگی یا انسدادی در مسیر دستگاه تنفسی به خصوص ریه ها پیش آمده باشد با شل کننده های تجویز شده تنفس راحت تر می شود.

داروهایی که برای درمان مشکلات ریه تجویز می شوند اکثرا استنشاقی هستند و در موارد کمی ممکن است داروهای خوراکی برای بیمار تجویز شود.

مصرف منظم دارو تا حد زیادی از شدت گرفتن این بیمار جلوگیری می کند. بعضی از این داروها به شرح زیر می باشند.

داروهای بازکننده برونش

اولین نوع داروهایی که معمولا برای تمام بیماران مبتلا به بیماری انسداد ریه تجویز می شود داروهای بازکننده برونش هستند. این داروها شل کننده عضلات هستند و مسیر تنفس ریه ها را در افرادی که به گرفتگی ریه دچار هستند، باز می کنند.

داروهای بازکننده برونش عموما به صورت استنشاقی تجویز می شوند، مگر در موارد شدید بیماری که ممکن است از دستگاه نیولایزر برای درمان استفاده شود.

داروهای بازکننده معمولا 4 تا 6 ساعت اثر دارند و در بیشتر موارد نباید بیشتر از 1 بار در طول روز مورد استفاده قرار گیرند، مگر در شرایطی که بیماری شرایط سختی داشته باشد.

داروهایی که بین 4 تا 6 ساعت اثرگذار هستند به عنوان کوتاه اثر نامیده می شوند اما داروهایی هم هستند که اثر 24 ساعته دارند و تحت عنوان طولانی اثر از آن ها یاد می شود.

مهارکننده های فسفودی

مهارکننده فسفودی استراز از دیگر داروهای تجویزی برای بیماری مزمن ریوی است که به شکل قرص تجویز می شود. این داروها دستورالعمل مشخصی دارند و باید به شکل مداوم و منظم مورد استفاده قرار گیرند. مهارکننده ها التهاب ریه را کاهش داده و مجرای تنفس را شل و آزاد می کنند.

تئوفیلین

یکی دیگر از انواع داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی استفاده می شود تئوفیلین است. این دارو تنگی نفس را برطرف می کند

و اگر وضعیت بیماری در مرحله تشدید قرار داشته باشد از شدت گرفتن آن جلوگیری می کند. این دارو هم به شکل قرص استفاده می شود و به دلیل داشتن عوارض جانبی معمولا برای گروه کمتری از بیماران تجویز می شود.

آنتی بیوتیک

نوع بعدی داروهایی که برای درمان بیماری مزمن ریوی توسط پزشکان تجویز می شوند آنتی بیوتیک ها هستند. آنتی بیوتیک ها تاثیر مستقیمی در درمان بیماری مزمن ریوی ندارند

اما از ابتلا به عفونت به خصوص در دستگاه تنفسی و ریه ها جلوگیری می کنند. با توجه به اینکه ابتلا به بیماری هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی وضعیت بیماری مزمن ریوی را سخت تر می کند، آنتی بیوتیک مانع ابتلا به این بیماری ها می شود. آنتی بیوتیک ها هم به صورت قرص یا شربت خوراکی و هم به شکل واکسن و آمپول تزریقی هستند.

برای تجویز داروی مناسب، تشخیص صحیح اهمیت زیادی دارد.یکی از بهترین مراکز برای تشخیص بیماری مزمن ریوی با بهترین پزشکان جهت تجویز دارو بیمارستان ایرانشهر می باشد.

چه راهکارهایی احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریه را کاهش می دهند؟

چه راهکارهایی احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریه را کاهش می دهند؟
چه راهکارهایی احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریه را کاهش می دهند؟

افرادی که در خانواده خود بیمار مبتلا به بیماری مزمن ریوی دارند یا برای مدت زمانی طولانی سیگار و دخانیات مصرف می کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری مزمن قرار دارند، این افراد باید با راهکارهای مختلف احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داده یا در صورت ابتلا مانع رسیدن آن به مرحله مزمن بیماری شوند.

راهکارهای کاهش احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریوی

راهکارهای کاهش احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریوی
راهکارهای کاهش احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریوی
  • اولین و موثرترین راهکار برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ترک دخانیات به خصوص سیگار برای بیمارانی است که این ماده را مصرف می کنند.
  • در بیمارانی که دچار چاقی هستند به دلیل فشار وارد شده به دیافراگم احتمال ابتلا به این بیماری و شدت گرفتن آن زیاد است، کاهش وزن یکی از راه های کمکی برای درمان بیماری مزمن ریوی است.
  • مصرف مایعات به میزان کافی، مخصوصا نوشیدن آب موجب باز شدن مسیر تنفس می شود.
  • یکی از مسائلی که به شدت در افزایش علائم بیماری مزمن ریوی تاثیرگذار است، استرس و نگرانی است. کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی علائم بیماری مزمن را کاهش می دهد.
  • دیگر روش کنترل و تسکین علائم بیماری مزمن ریوی قرار گرفتن زیر نظر پزشکی با تجربه و انجام دوره ای آزمایشات مربوط به این بیماری است.
  • عدم حضور در محیط های خشک یا بیش از اندازه مرطوب و ورزش و رژیم مناسب دیگر راهکارهای کنترل این بیماری هستند.

با توجه به نقش تست و آزمایشات دوره ای در کاهش مشکلات ناشی از بیماری مزمن ریوی تشکیل پرونده در یکی از مراکز پزشکی تخصصی مانند بیمارستان ایرانشهر برای تمام مبتلایان یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند الزامی می باشد.

تا اینجا با مبحث راهکارهای کاهش احتمال ابتلا به بیماری مزمن ریوی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

بیماران مبتلا به مشکلات مزمن ریه باید از چه رژیمی پیروی کنند؟

بیماران مبتلا به مشکلات مزمن ریه باید از چه رژیمی پیروی کنند؟
بیماران مبتلا به مشکلات مزمن ریه باید از چه رژیمی پیروی کنند؟

تغذیه تاثیر زیادی در سلامتی دارد و در بیشتر بیماری ها یکی از روش های درمان یا کنترل بیماری داشتن سبک تغذیه سالم است.

در مورد مبتلایان به بیماری مزمن ریوی هم پیروی از یک برنامه غذایی سالم تا حد زیادی علائم و مشکلات این بیماری را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم به خصوص برای تقویت ریه و دستگاه تنفسی نیز بسیار موثر است. برای کنترل بیماری مزمن ریوی رژیم زیر بسیار مناسب است.

رژیم مناسب مبتلایان بیماران مزمن ریوی

بهترین رژیم غذایی برای بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، رژیمی است که شامل گروه های غذایی سالم باشد.

سبزیجات، میوه ها، غلات و لبنیات از مناسب‌ ترین گروه های غذایی برای بیماران مزمن ریوی هستند اما مهم ترین گروه غذایی برای این افراد پروتئین است.

پروتئین نقش مهمی در عضله سازی و تقویت ماهیچه ها دارد، بنابراین سیستم تنفسی هم با مصرف این ماده به خوبی تقویت می شود. همچنین در رژیم بیمارانی که به انسداد ریه مبتلا هستند باید مقدار مناسبی از مایعات قرار داشته باشد.

نوشیدن مایعات بدون کافئین مانند آب، آبمیوه های طبیعی و غیرحساسیت زا و دمنوش های گیاهی مناسب این بیماری تاثیر زیادی در درمان و تسکین مشکلات بیماری مزمن ریوی دارد.

کافئین گرفتگی ریه را تشدید می کند، بنابراین بهتر است مصرف چای و قهوه در این بیماران به شدت کنترل شده باشد.

همچنین قند و نمک هم ممکن است در این بیماران ایجاد حساسیت کنند بنابراین باید در مصرف غذاهای شور و شیرین، به خصوص با نمک و شکر زیاد هم دقت زیادی به عمل آورد. رژیم غذایی سالم علاوه بر کمک به عضلات دستگاه تنفسی، وزن را نیز در محدوده سالم نگه می دارد و مانع فشار به دیافراگم و دستگاه تنفسی می شود.

تا اینجا با مبحث رژیم مناسب مبتلایان بیماران مزمن ریوی آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

افرادی که با یک بیماری مبتلا به انسداد ریه زندگی می کنند چه وظایفی دارند؟

افرادی که با یک بیماری مبتلا به انسداد ریه زندگی می کنند چه وظایفی دارند؟
افرادی که با یک بیماری مبتلا به انسداد ریه زندگی می کنند چه وظایفی دارند؟

یکی از مسائلی که به درمان و تسکین بیماری کمک می کند، مراقبت صحیح از بیمار است. رسیدگی مناسب به بیمار به اندازه تمام داروها و روش های درمانی موثر است و در مورد بیماری مزمن ریوی این موضوع مهم تر است.

رسیدگی مناسب و مراقبت از بیمار مبتلا به انسداد ریه به اندازه داروها و درمان صحیح در این بیماری تاثیرگذار است، بنابراین می توان گفت که بعد از داروها، مراقبت و همراهی مناسب با بیمار مبتلا به انسداد ریه نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد.

شما در حال مشاهده مقاله بیماری مزمن ریوی چیست هستید.

شرایط زندگی با بیمار مبتلا به انسداد ریه

همان طور که در بخش های قبل گفته شد، مبتلایان به بیماری مزمن ریوی باید تا پایان عمر از داروهای تجویز شده استفاده کنند بنابراین اولین وظیفه اعضای خانواده این بیماران مراقبت از مصرف منظم و به موقع داروها توسط بیمار است.

رژیم غذایی دیگر موردی است که به تسکین بیماری مزمن ریوی کمک می کند، بنابراین دیگر وظیفه اعضای خانواده فرد مبتلا به این بیماری رعایت رژیم مناسب این بیمار است.

بیماران مبتلا به این عارضه باید به طور منظم ورزش کنند و از هرگونه آلودگی و مصرف دخانیات دور بمانند، وظیفه این کار و کمک به این موضوع هم بر عهده اعضای خانواده این بیماران است.

محیط خانه و محل زندگی این بیماران باید آرام، پاکیزه و بدون استرس باشد، فراهم کردن چنین محیطی وظیفه اعضای خانواده است.

همچنین همراهی با بیمار در زمان انجام آزمایشات و تست ها هم از جمله همراهی هایی است که اعضای خانواده این بیماران باید به آن توجه کنند.

هرچند در بیمارستان هایی مانند بیمارستان ایرانشهر تمام شرایط آزمایش و تست به بهترین شکل برای بیماران مبتلا به انسداد ریه فراهم است اما باز هم همراهی یکی از اعضای خانواده موجب راحت تر انجام شدن فرآیند آزمایشات می شود.

تا اینجا با مبحث شرایط زندگی با بیمار مبتلا به انسداد ریه آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه باشید.

ارتباط بیماری مزمن ریوی با سرطان ریه چیست؟

ارتباط بیماری مزمن ریوی با سرطان ریه چیست؟
ارتباط بیماری مزمن ریوی با سرطان ریه چیست؟

در صورت عدم درمان به موقع بیماری مزمن ریوی مشکلات و خطرات زیادی بیمار را تهدید می کند که یکی از مهم ترین آن ها ابتلا به سرطان ریه است.

هرچند سرطان ریه و بیماری مزمن ریوی دو بیماری جدا، با علل ابتلا و مشکلات مجزا هستند اما احتمال اینکه هر کدام از این بیماری ها به دیگر عوارض ریه منتهی شود بسیار زیاد است.

بیماران مبتلا به انسداد ریه به شدت مستعد ابتلا به سرطان ریه هستند. به خصوص بیمارانی که به علت مصرف دخانیات و سیگار به انسداد ریه مبتلا می شوند به احتمال زیاد دچار سرطان ریه هم خواهند شد.

یکی دیگر از مسائلی که در صورت ابتلا به انسداد ریه، احتمال ابتلا به سرطان ریه را هم افزایش می دهد داشتن زمینه ژنتیکی مشکلات ریوی است. اگر بیمار دارای سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات ریه باشد به احتمال زیاد دچار سرطان ریه هم خواهد شد.

افزایش سن دیگر عامل مشترک ابتلا به سرطان و انسداد ریه است. بنابراین بیمارانی که در سن بالا به انسداد ریه مبتلا می شوند به احتمال زیاد مبتلا به سرطان ریه هم خواهند شد.

راهکار جلوگیری از ابتلا به سرطان برای مبتلایان به انسداد ریه، انجام آزمایشات به طور دقیق هرچند وقت یک بار و کنترل گسترش بیماری است. یکی از بهترین مراکزی که برای انجام آزمایشات می توان به آن مراجعه کرد، بیمارستان ایرانشهر می باشد.

شما در حال خواندن  مقاله بیماری مزمن ریوی چیست هستید.

دیگر اقداماتی که به کاهش و کنترل بیماری مزمن ریه کمک می کنند چه مواردی هستند؟

دیگر اقداماتی که به کاهش و کنترل بیماری مزمن ریه کمک می کنند چه مواردی هستند؟
دیگر اقداماتی که به کاهش و کنترل بیماری مزمن ریه کمک می کنند چه مواردی هستند؟

بعضی از راهکارهایی که به کنترل بیماری مزمن ریوی و کاهش علائم آن کمک می کنند در بخش های قبلی گفته شد اما اقدامات دیگری هم وجود دارند که آشنایی با آن ها برای تمام بیماران مبتلا به این عارضه الزامی می باشد.

یکی از این اقدامات انجام ورزش به صورت منظم است، شاید این موضوع عجیب به نظر برسد چون بعد از انجام فعالیت های ورزشی افراد به نفس نفس می افتند و کمی زمان می برد که تنفس آن ها به دلیل تپش قلب به حالت عادی بازگردد اما ورزش منظم حجم ریه را افزایش داده و با بهبود عملکرد قلب  و جریان خون در بدن به بهبود علائم این بیماری کمک می کنند.

برای بیمارانی که به عارضه انسداد ریه مبتلا هستند بعضی ورزش ها مانند ورزش های هوازی بسیار مفید هستند.

از دیگر اقداماتی که به کنترل بیماری انسداد ریه کمک می کنند، تمرینات بازتوانی مانند تنفس با لب های غنچه شده و تنفس دیافراگماتیک است.

تمرین تنفس با لب های غنچه شده

تمرین تنفس با لب های غنچه شده از آن جهت به بیمار کمک می کند که توانایی تنفس در حجم کم و شرایط سخت را هم پیدا می کند.

تنفس دیافراگماتیک هم عمیق ترین حالت تنفس است که در صورت توانایی برای انجام آن بیمار می توان در شرایطی که هوای تنفسی بسیار کم بوده و نیاز به استفاده از حداکثر حجم ریه دارد از آن استفاده کند.

این تمرینات در حیطه درمانی فیزیوتراپی برای این بیماری هستند و در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی بیمارستان ایرانشهر به طور کامل با بیماران کار می شوند.

شما در حال مطالعه پست بیماری مزمن ریوی چیست هستید.

در صورت احساس علائم بیماری ریه باید چه اقدامی انجام داد؟

در صورت احساس علائم بیماری ریه باید چه اقدامی انجام داد؟
در صورت احساس علائم بیماری ریه باید چه اقدامی انجام داد؟

تا این بخش از مقاله بیماری مزمن ریوی به طور کامل در مورد این بیماری، مشکلات، علل و درمان های آن صحبت کردیم. آخرین بخش از این مقاله به یکی از مسائل مهم یعنی اقدام در صورت مشاهده علائم اختصاص دارد.

همان طور که گفته شد علائم بیماری مزمن ریوی به شدت شبیه به سرماخوردگی هستند بنابراین ممکن است در ابتدا جدی گرفته نشوند، اما اگر این علائم طولانی و شدیدتر شوند باید در اولین قدم فورا به پزشک مراجعه کرد.

اقدام بعدی انجام آزمایشات و تست هایی است که پزشک برای بیمار تجویز می کند، این کار باید در کوتاه ترین زمان انجام شود و نتایج آن فورا به پزشک اطلاع داده شوند.

بعد از این مراقبت های بیمار در سبک زندگی، فعالیت ها و… در کنترل و درمان این بیماری نقش مهمی دارد.

برای انجام اقدامات اولیه بیمارستان ایرانشهر یکی از بهترین انتخاب هاست. در این بیمارستان آزمایشگاه های تخصصی در کنار متخصصین مجرب آماده ارائه خدمات به بیماران در کوتاه ترین زمان می باشند.

در انتها، بهتر است بدانید که هرچند بیماری مزمن ریوی یک عارضه جدی است اما مراقبت ها و کنترل صحیح از این بیماری کار چندان سختی نیست و اگر زیر نظر پزشکی مجرب و در مرکزی تخصصی انجام شود بیمار با کمترین مشکل به زندگی عادی خود می پردازد.

از اینکه تا انتهای پست بیماری مزمن ریوی چیست با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم و از خواندن مقاله بیماری مزمن ریوی چیست بهره لازم را کسب کرده باشید.

سوالات متداول

راه‌های کاهش ریسک ابتلا به بیماری مزمن ریوی چیست؟

  • ترک سیگار
  • داروهای خوراکی و استنشاقی بیماری مزمن ریوی
  • تغذیه
  • ورزش درمانی
  • سلامت شغلی استفاده از ماسک‌های مخصوص
  • اکسیژن کمکی
  • جراحی

عوارض بیماری مزمن ریوی چیست؟

  1. عفونت‌های تنفسی
  2. مشکلات قلبی
  3. سرطان ریه
  4. فشار خون بالا در شریان‌های ریوی
  5. افسردگی

آزمایشات بیماری مزمن ریوی چیست؟

  1. تست‌های عملکرد ریه (ریوی)
  2. رادیوگرافی قفسه سینه
  3. سی‌تی‌اسکن
  4. تجزیه و تحلیل گازهای خون شریانی
  5. تست‌های آزمایشگاهی

https://cutt.ly/iXGGpeI

Table of Contents

یک پاسخ

  1. درود.۶۸ ساله ۵۴ سال سابقه سیگار اگنون کمی تنگ نفس میشم خس خس دارم اخیرا حس میکنم بینی چپ کمی ورم دارد .ساچوریشن ۹۱ تحت نظر پزشک لطفا بفرمایید درچه مرحله از بیماری هستم سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید