لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

بهترین ورزش برای مینیسک زانو

بهترین ورزش برای مینیسک زانو

Table of Contents

در این مقاله، بهترین ورزش برای مینیسک زانو را معرفی نموده و روش های درمان این بیماری را بیان خواهیم کرد.

در مقاله قبل بررسی کردیم که مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک زانو یکی از بیماری های شایع در میان ورزشکاران است که مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد. با این حال افراد غیر ورزشکار نیز ممکن است آن را تجربه کنند.

در این نوع بیماری، غضروف محافظ در زانو دچار پارگی می شود که علائم و مشکلاتی را به همراه دارد. در این نوع بیماری، برخی از بیماران دچار درد مزمن می شوند و افرادی تورم و ناپایداری در زانو را احساس می کنند.

در مواردی نیز بیمار در راه رفتن و حرکت دادن زانو دچار مشکل می شود. خوشبختانه پارگی مینیسک زانو قابل درمان است. در دوره درمان این بیماری، لازم است بیمار ورزش های مخصوصی انجام دهد تا روند بهبودی تسریع یابد. لازم است بیماران با بهترین ورزش برای مینیسک زانو آشنا شوند تا به روند درمان خود کمک کرده باشند.

ویدئو بهترین ورزش برای مینیسک زانو

در این مقاله، همراه ما باشید تا بهترین ورزش برای مینیسک زانو را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید از پزشکان با تجربه بیمارستان خصوصی ایرانشهر در خصوص پارگی مینیسک زانو و بهترین ورزش برای مینیسک زانو مشاوره دریافت نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک دیدن کنید.

اینفوگرافیک بهترین ورزش برای مینیسک زانو

بیمارستان خصوصی ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه به شمار می رود.

بهترین ورزش برای مینیسک زانو

  1. بلند کردن پا به صورت مستقیم:
  2. بلند کردن بدن روی پاشنه:
  3. مینی اسکوات:
  4. تنظیم عضلات چهار سر ران:
  5. کشش پا:
  6. ایستاده بالا آوردن پاشنه:
  7. حرکت حلزونی کلام:
  8. خم کردن همسترینگ:
  9. حرکت پروانه خم شده:
  10. تمرین لانچ از زانو:
  11. تمرین با پله:

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش بهترین ورزش برای مینیسک زانو کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

میسینک زانو چیست؟

انواع مینیسک زانو را نام ببرید.

پارگی مینیسک زانو چگونه است؟

علت پارگی مینیسک زانو را بیان نمایید.

افراد در چه سنی دچار پارگی مینیسک زانو می شوند؟

انواع پارگی مینیسک زانو

تشخیص پارگی مینسک زانو به چه صورت است؟

درمان پارگی مینیسک زانو

بهترین ورزش برای مینیسک زانو چیست؟

ورزش های مضر برای مینیسک زانو کدامند؟

سخن پایانی

 

میسینک زانو چیست؟

مینیسک در واقع عضوی غضروفی در زانو است که به عنوان ضربه گیر در زانو عملکرد دارد تا از آسیب دیدگی استخوان های زانو جلوگیری شود. بافت های مینیسک مشابه غضروف می باشد اما بسیار محکم تر از غضروف است و خاصیت ارتجاعی مانند لاستیک دارد.

در زانو دو نوع مینیسک غضروفی وجود دارد. این دو مینیسک از ساییدگی استخوان های دو سر ساق و ران جلوگیری می کنند و اجازه نمی دهند بخش داخلی مفصل زانو بیش از حد دچار تحلیل شوند.

از دیگر کارایی های مینیسک می توان به دفع ضربه های پریدن و فرودآمدن با پا و همچنین توزیع یکسان مایع مفصلی برای لغزندگی و تغذیه مفصل زانو اشاره کرد.

هنگامی که کف پای انسان ها به زمین می رسد، استخوان ران و ساق پا در محل زانو به شدت به یکدیگر برخورد کرده و کوبیده می شوند. مینیسک موجود میان این دو استخوان همانند بالشتکی، شدت ضربه را کاهش می دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد دیدن کنید.

انواع مینیسک زانو

انواع مینیسک زانو
انواع مینیسک زانو

به صورت کلی در هر زانو 2 مینیسک وجود دارد که از نظر ظاهر و عملکرد، متفاوت هستند. ویژگی مینیسک داخلی زانو و مینیسک خارجی زانو شامل موارد زیر می باشد:

مینیسک داخلی:

مینیسک داخلی:
مینیسک داخلی:

مینیسک داخلی، غضروف سخت و محکمی است که در بخش داخلی زانو و در قسمت تحتانی کوندیل استخوان درشت نی جای گرفته است. مینیسک داخلی، سطح مفصلی استخوان ران را به سطح مفصلی استخوان درشت نی متصل می کند و از ساییدگی این دو استخوان جلوگیری می کند. مینیسک داخلی به شکل C می باشد.

مینیسک خارجی:

مینیسک خارجی:
مینیسک خارجی:

مینیسک خارجی نیز از جنس غضروف می باشد که در بخش خارجی مفصل زانو، بالای کوندیل درشت نی قرار دارد. این غضروف سخت و محکم، سطح مفصلی درشت نی را به سطح مفصلی استخوان ران از بخش خارجی زانو به یکدیگر متصل می کند. مینیسک خارجی به شکل O می باشد.

تفاوت مینیسک داخلی و خارجی:

تفاوت مینیسک داخلی و خارجی:
تفاوت مینیسک داخلی و خارجی:

مینیسک خارجی  به علت اتصالات کمتر به بخش های زانو نسبت به مینیسک داخلی، تحرک بیشتری دارد. همین موضوع سبب می شود نسبت به مینیسک داخلی دارای آسیب دیدگی کمتری باشد.

مینیسک خارجی نیروی بیشتری را به اطراف خود انتقال می دهد. انتقال نیرو از طرف مینیسک ها به خصوص مینیسک خارجی در زانو بسیار اهمیت دارد. زیرا در اثر آن فشارهای اعمال شده از قسمت استخوان ران به مفصل کنترل می شود و در نتیجه غضروف های زانو، حفظ و نگهداری می شوند.

می توان گفت که وظیفه اصلی مینیسک داخلی حفظ و پایداری مفصل زانو می باشد. این در حالی است که مینیسک خارجی از اعمال نیروهای شدید جلوگیری می کند.

اطلاعات تکمیلی را از متخصصین بیمارستان ایرانشهر دریافت نمایید.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو
پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو که گاهی به اختصار مینیسک زانو نیز نامیده می شود، نوعی بیماری محسوب می گردد که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. پارگی مینیسک زانو معولا در اثر انجام حرکات چرخشی ایجاد می شود. گاهی در اثر فعالیت های شدید ورزشی یا دیگر فعالیت های بدنی، وزن زیادی به زانو وارد می شود.

در این شرایط در صورت چرخش زانو، قسمت های تحتانی ساق پا و پا در موقعیتی متفاوت قفل می شوند. همین موضوع پارگی خفیف یا پارگی شدید مینیسک زانو را به همراه دارد. در واقع پارگی مینیسک زانو زمانی رخ می دهد که غضروف محافظ در زانو دچار پارگی شود.

این بیماری را معمولا افرادی تجربه می کنند که فعالیت های ورزشی مخصوصی را انجام می دهند. با این حال افرادی که فعالیت ورزشی ندارند نیز در اثر فعالیت های روزمره ممکن است دچار پارگی مینیسک زانو شوند.

علت پارگی مینیسک زانو

علت پارگی مینیسک زانو
علت پارگی مینیسک زانو

مینیسک زانو زمانی دچار پارگی می شود که در اثر چرخش یا پیچش پا از ناحیه زانو، به مینیسک فشار بیش از حد وارد گردد.از دیگر دلایل پارگی مینیسک زانو می توان به بلند کردن وزنه و چمباتمه زدن اشاره داشت.

در صورتی که فردی روی یک زانوی خم شده ایستاده باشد و پای دیگرش روی زمین نباشد و در همین حالت کل تنه و ران خود را روی درشت نی به سمت داخل بپرخاند و سپس زانوی خود را راست کند، مینیسک داخلی در زمان راست شدن زانو، بین سطح مفصلی کندیل ران و پلاتوی تیبیا گیر می کند و دچار آسیب یا پارگی می گردد.

حال اگر فردی در همین حالت کل تنه و ران را بر درشت نی به سمت خارج بچرخاند و سپس زانو راست شود، مینیسک خارجی بین کندیل ران و تیبیا گیر می کند و دچار آسیب یا پارگی می شود.

پارگی مینیسک اغلب در بخش های خلفی یا پشتی مینیسک اتفاق می افتد و سپس ممکن است به بخش های دیگر نیز گسترش پیدا کند. علت آن این است که معمولا قسمت پشتی مینیسک بین کندیل ران و پلاتوی تیبیا گیر می کند و در اثر فشار زیاد دچار پارگی می شود.

پارگی مینیسک زانو اغلب در افراد ورزشکار ایجاد می شود

پارگی مینیسک زانو اغلب در افراد ورزشکار ایجاد می شود. در ورزش هایی مانند فوتبال، اسکی، والیبال، بسکتبال، کریکت و … حرکات ورزشی شدید تری وجود دارد و فشار زیادی به پا وارد می شود.

آسیب جدی به مینیسک در ورزش زمانی رخ می دهد که فرد در حال دویدن است و به طور ناگهانی تغییر جهت می دهد. پارگی مینیسک زانو اغلب همراه با سایر آسیب ها نظیر آسیب رباط صلیبی قدامی بروز پیدا می کند.

گاهی در اثر فعالیت های روزمره نیز ممکن است پارگی مینیسک زانو به وجود آید. در فعالیت هایی که فرد به صورت ناگهانی تغییر جهت می دهد یا فشار زیادی به پا وارد می کند، پارگی اتفاق می افتد. فعالیت هایی نظیر خم شدن ناگهانی برای برداشتن چیزی یا نشستن درون ماشین و … ممکن است به مینیسک زانو آسیب وارد کنند.

افراد در چه سنی دچار پارگی مینیسک زانو می شوند؟

افراد در چه سنی دچار پارگی مینیسک زانو می شوند؟
افراد در چه سنی دچار پارگی مینیسک زانو می شوند؟

افراد ممکن است در هر سنی پارگی مینیسک زانو را تجربه کنند. اما پژوهش ها نشان می دهد کودکان و میانسالان و سالمندان، بیشتر در معرض آسیب مینیسک زانو قرار دارند. علت افزایش آمار ابتلا به پارگی مینیسک زانو در کودکان، انجام فعالیت های ورزشی نامناسب در سنین پایین می باشد.

با افزایش سن، بافت مینیسک زانو تضعیف می یابد و بیشتر در معرض پارگی قرار می گیرد. احتمال آسیب دیدگی مینیسک زانو در افراد بالای 30 سال افزایش می یابد. احتمال پارگی مینیسک زانو به خصوص در ورزشکاران مسن تر بیشتر است. بیش از 40 درصد از افراد بالای 65 سال این بیماری را تجربه می کنند.

علاوه بر این اگر فردی دچار آرتروز زانو باشد، به احتمال زیاد دچار آسیب زانو و پارگی مینیسک زانو نیز خواهد شد. چنین افرادی می توانند با دنبال کردن بهترین ورزش برای مینیسک زانو، تا حد زیادی مشکلات خود را برطرف نمایند و در صدد درمان این بیماری برآیند.

انواع پارگی مینیسک زانو

انواع پارگی مینیسک زانو
انواع پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو بسته به نوع آسیب دیدگی به چند نوع دسته بندی می شود. انواع پارگی مینیسک زانو و ویژگی های آن ها به صورت زیر می باشد:

پارگی طولی:

پارگی طولی مینیسک زانو از قسمت های پشتی مینیسک شروع می شود و به سمت بخش های قدامی یا جلوی مینیسک گسترش پیدا می کند. در پارگی هایی که مینیسک به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود، پارگی طولی می گویند.

در این پارگی، در اثر فشاری که کندیل ران ایجاد می کند، دو بخش داخلی و خارجی پارگی از هم باز می شوند. این وضعیت پارگی طولی را پارگی دسته سطلی می نامند. در صورتی که زانو دچار پارگی دسته سطلی شود، زانو قفل خواهد شد و فرد توان حرکت زانو را نخواهد داشت.

پارگی عرضی:

در مواردی که پارگی مینیسک از لبه داخلی مینیسک شروع شود و به طرف لبه خارجی گسترش پیدا کند، پارگی عرضی یا مایل نامیده می شود. در پارگی عرضی مینیسک، معمولا زانو دچار قفل شدگی نمی شود.

برای درمان انواع مینیسک زانو، به بیمارستان ایرانشهر در تهران مراجعه نمایید.

علائم پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو
علائم پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو بسته به میزان آسیب دیدگی و نوع پارگی متفاوت می باشد. هر چه میزان آسیب دیدگی و پارگی بیشتر باشد، شدت علائم نیز بیشتر خواهد بود. در این بخش، همراه ما باشید تا علائم پارگی مینیسک زانو را مورد بررسی قرار دهیم.

زمانی که مینیسک در اثر فعالیت های ورزشی یا فعالیت های روزمره دچار پارگی مختصری می شود، با درد مختصری نیز همراه است. برخی از افراد هیچ دردی را احساس نمی کنند و برخی دیگر با درد مختصری به فعالیت های بدنی خود ادامه می دهند.

درد ناشی از پارگی مینیسک در مواقع بلند شدن از زمین یا نشستن روی دو زانو افزایش می یابد. اکثر بیماران مبتلا به این عارضه، تورم را نیز تجربه می کنند. درد و تورم ناشی از پارگی مینیسک بعد از چند هفته از بین می رود. اما بعد از مدتی و با افزایش فعالیت های ورزشی ممکن است علائم مجددا عود کنند.

در مواردی که میزان پارگی مینیسک بیشتر باشد، بیمار در هنگام آسیب درد بیشتری را در کنار یا داخل زانو احساس می کند. در این شرایط، زانو متورم می شود به گونه ای که بیمار توان خم کردن زانو را نخواهد داشت.

تورم و درد در این شرایط با روش های درمانی به تدریج بهبود خواهد یافت

تورم و درد در این شرایط با روش های درمانی به تدریج بهبود خواهد یافت. اما با انجام فعالیت های ورزشی یا دو زانو نشستن، مجددا عود می کند. در صورتی که این نوع پارگی درمان نشود، با افزایش فشارهای ناشی از فعالیت های روزمره، علائم تشدید می یابد.

در مواردی که آسیب دیدگی جدی تر است و میزان پارگی بیشتر می باشد، بلافاصله زانو دچار تورم و درد زیاد خواهد شد. در این شرایط، درد و تورم به تدریج افزایش می یابد و اگر پارگی به صورت طولی باشد، زانو قفل خواهد شد و بیمار توان صاف کردن زانو را ندارد و در زانوی خود احساس ناپایداری می کند.

به صورت کلی اگر پارگی در مینیسک داخلی اتفاق افتاده باشد، فرد در سطح داخلی زانو و اگر پارگی در مینیسک خارجی اتفاق افتاده باشد، فرد در سطح خارجی زانو درد را احساس می کند. برخی از بیماران، پارگی مینیسک را به راحتی احساس می کنند. احساسی نظیر پارگی چیزی در درون زانو یا احساس صدای تق در زانو را تجربه می کنند.

به صورت کلی پارگی مینیسک زانو ممکن است یک یا چند نمونه از علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • تورم زانو
  • صدای تق در زانو
  • درد به خصوص در زمان چرخش زانو
  • عدم توانایی در باز کردن کامل زانو
  • احساس قفل شدن زانو
  • احساس ناپایداری و دررفتگی
  • لاغر شدن عضلات چهارسر ران

در شرایطی که پارگی مینیسک زانو در بخش خارجی رخ داده باشد، می توان موجب خونریزی داخل مفصل زانو شود که در این صورت فرد به همارتروز مبتلا شده است. با افزایش علائم پارگی مینیسک، لازم است به پزشک مراجعه شود.

متخصصین بیمارستان ایرانشهر، با توجه به شدت علائم، بهترین راه درمان را انتخاب می کنند. بیماران نیز باید بهترین ورزش برای مینیسک زانو را انجام دهند تا به بهبودی برسند. در بخش های بعدی، در رابطه با بهترین ورزش برای مینیسک زانو و روش های درمان این عارضه صحبت خواهیم کرد.

تشخیص پارگی مینسک زانو

تشخیص پارگی مینسک زانو
تشخیص پارگی مینسک زانو

تشخیص پارگی مینیسک زانو مراحلی دارد که این مراحل به شرح زیر می باشند:

معاینه فیزیکی:

زمانی که بیمار با علائم درد و تورم به پزشک مراجعه می کند، پزشک ابتدا معاینه فیزیکی انجام می دهد تا وضعیت زانو را بررسی نماید. پزشک علائم زانو نظیر تورم، درد، تجمع مایع درون مفصل زانو و … را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهد.

در صورتی که زانو قفل نشده باشد، پزشک زانو را خم می کند تا میزان آسیب دیدگی و وضعیت داخلی زانو را بررسی کند. پزشک علاوه بر این، دامنه حرکات زانو را ارزیابی می کند.

لازم است بیمار هر گونه دردی را که در زمان معاینات احساس می کند، به پزشک گزارش دهد تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را برای مراحل بعدی تشخیص بگیرد. پزشکان بیمارستان ایرانشهر، با استفاده از روش های زیر به تشخیص دقیق آسیب دیدگی زانو می پردازند.

تصویر برداری MRI:

تصویر برداری MRI:
تصویر برداری MRI:

در روش تصویر برداری MRI از طریق میدان مغناطیسی، پزشک تصاویر دقیقی را از بافت زانو و سایر بافت های مجاور می گیرد. لازم است بدانید این روش، تشخیص دقیقی برای وجود پارگی مینیسک زانو ارائه نمی دهد. زیرا بافت های مجاور مینیسک مانع دید دقیق در عکسبرداری می شوند. بنابراین پزشک ترجیح می دهد از دیگر روش های تشخیصی استفاده کند.

تصویر برداری اشعه X:

تصویر برداری اشعه X با هدف رد احتمال پارگی مینیسک انجام می گیرد. ممکن است پزشک برای اطلاع از سایر آسیب دیدگی های زانو، درخواست تصویر برداری اشعه X بدهد. از طریق این روش، پزشک نمی تواند تشخیص دقیقی برای پارگی مینیسک داشته باشد. در صورتی که در تصویر برداری اشعه X وجود آرتروز یا هر آسیب دیدگی دیگر اعلام شود، نظریه پارگی مینیسک رد خواهد شد.

تصویر برداری با اولتراسوند:

تصویر برداری با اولتراسوند نیز با هدف رد احتمال پارگی مینیسک انجام می گیرد. با استفاده از این روش، پزشک می تواند آسیب دیدگی های زانو نظیر آسیب رباط های زانو را تشخیص دهد و احتمال پارگی مینیسک را رد کند.

آرتروسکوپی:

آرتروسکوپی:
آرتروسکوپی:

در صورتی که پزشک از روش های تشخیصی ذکر شده استفاده کند و به نتایج قطعی نرسد، از روش تشخیصی آرتروسکوپی استفاده خواهد کرد. آرتروسکوپی یک روش قطعی برای تشخیص پارگی مینیسک است. اما به دلیل تهاجمی بودن، به عنوان آخرین روش تشخیصی در نظر گرفته می شود.

در آرتروسکوپی، دو برش کوچک نزدیک زانو ایجاد می شود. پزشک لوله مخصوصی که به آن دوربین متصل است را به سمت زانو هدایت می کند و تصاویر ثبت شده در مانیتور را مورد بررسی قرار می دهد.

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو
درمان پارگی مینیسک زانو

دغدغه تمام بیماران مبتلا به این عارضه این است که آیا به درمان قطعی دست خواهند یافت یا خیر. در این بخش همراه ما باشید تا با کمک متخصصین بیمارستان ایرانشهر در تهران، درمان پارگی مینیسک زانو را مورد بررسی قرار دهیم.

لازم است بدانید در صورتی که میزان پارگی شدید باشد، روش جراحی برای درمان به کار گرفته می شود. اما در صورت خفیف بودن پارگی، درمان با استفاده از فعالیت های اصلاحی و ورزش های مخصوص انجام خواهد گرفت. با این حال به کارگیری نوع درمان، به شدت، محل پارگی، سن و وضعیت کلی بیمار بستگی دارد.

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی:

درمان پارگی مینیسک بدون جراحی:
درمان پارگی مینیسک بدون جراحی:

این که پارگی مینیسک زانو نیاز به جراحی دارد یا خیر را پزشک با توجه به تصویر برداری ها، شدت علائم و وضعیت کلی بیمار تشخیص می دهد. اما در موارد بسیاری، پزشک از طریق روش های درمانی حرفه ای و بدون نیاز به جراحی، پارگی مینیسک را درمان می کند. در روش درمان بدون جراحی، پزشک معمولا موارد زیر را توصیه و تجویز می کند:

مصرف دارو:

گاهی پزشک برای کاهش علائم، دارو تجویز می کند که لازم است بیمار آن ها را طبق دستور پزشک مصرف نماید. برخی از داروها با هدف ترمیم بافت های داخلی تجویز می گردد که به درمان پارگی و بهبود وضعیت مینیسک کمک می کنند. پزشک معمولا مصرف داروهای ضد التهابی نظیر ایبوپروفن و آسپرین را نیز توصیه می کند.

سرد کردن مفاصل:

در صورتی که بیمار درد و تورم داشته باشد، پزشک به او توصیه می کند تا با استفاده از کمپرس یخ، میزان تورم و درد را کاهش دهد.

انجام حرکات اصلاحی:

بیمار باید در مورد انجام فعالیت های روزمره، از پزشک اطلاعات دقیق دریافت کند. گاهی پزشک پیاده روی را تجویز می کند. ممکن است به بیمار توصیه کند که با استفاده از عصا راه برود تا میزان فشار به مینیسک آسیب دیده کاهش یابد. پزشک انجام حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی را نیز تجویز خواهد کرد.

این حرکات اصلاحی به مستحکم شدن زانو کمک می کنند. در حرکات اصلاحی، تمرینات استقامتی نیز به کار گرفته می شود تا استقامت ران و پشت ساق پا افزایش یابد. در این خصوص، از مشاوره های متخصصین بیمارستان ایرانشهر بهره مند شوید.

پرهیز از فعالیت های سنگین:

در دوره بهبودی لازم است بیمار از انجام هر گونه فعالیت های سنگین پرهیز کند. علاوه بر این، بیمار نباید اشیای سنگین را بلند کند. بعد از دوره بهبودی، پزشک فیزیوتراپیست در مورد فعالیت های مجاز و استاندارد، اطلاعات کاملی را در اختیار بیمار قرار می دهد.

فعالیت های ورزشی:

علاوه بر حرکات اصلاحی، بیمار باید تمرینات مخصوص ورزشی را انجام دهد تا سریع تر به بهبودی دست یابد. بیمار می تواند ورزش های حرکتی، استقامتی و کششی را در منزل انجام دهد.

تمرینات ورزشی در منزل باید تحت نظر متخصص فیزیوتراپی انجام گیرد. بیماران بهتر است اطلاعات کاملی در مورد بهترین ورزش برای مینیسک زانو داشته باشند تا روند درمان تسریع یابد.

زانوبند طبی و بریس:

پزشک برای ترمیم آسیب دیدگی ها، به بیمار بستن زانوبند طبی و بریس را نیز تجویز می کند. زانوبند طبی و بریس از زانو و مفاصل مجاور زانو محافظت می کنند و کمک شایانی به تسریع درمان خواهند کرد. بریس در انواع بریس جلوگیری کننده، بریس عملکری، بریس بازسازی کننده زانو و زانوبند مورد استفاده قرار می گیرد که نوع آن را پزشک برای شما تعیین می کند.

درمان پارگی مینیسک زانو از طریق جراحی:

درمان پارگی مینیسک زانو از طریق جراحی:
درمان پارگی مینیسک زانو از طریق جراحی:

در صورتی که میزان پارگی مینیسک شدید باشد که پارگی از نوع عرضی باشد، پزشک از طریق جراحی، اقدام به درمان می کند. جراحی مینیسک زانو معمولا از طریق آرتروسکوپی انجام می گیرد و در دسته جراحی های بی خطر قرار دارد.

بعد از جراحی مینیسک زانو در بیمارستان ایرانشهر نیز بیمار باید تمرینات اصلاحی را در فیزیوتراپی انجام دهد و ورزش های مخصوص خود را دنبال کند.

برای درمان پارگی مینیسک از طریق جراحی، 3 روش وجود دارد که به صورت زیر هستند:

جراحی ترمیم پارگی مینیسک:

در این نوع جراحی، پزشک با استفاده از بخیه محل پارگی را از بین می برد. این روش جراحی زمانی به کار گرفته می شود که اندازه پارگی بین 1 تا 22 سانتیمتر باشد و همچنین پارگی در ناحیه ای مجاور به رگ های خونی باشد. در این شرایط، درمان با استفاده از بخیه امکانپذیر است.

جراحی با برداشتن بخشی از مینیسک:

در صورتی که پزشک تشخیص دهد بهبودی از طریق بخیه امکانپذیر نیست، بخشی از مینیسک را که پاره شده است، از بافت اصلی جدا می کند. در این شرایط، مشکل مفصل اصلی برطرف می شود و می تواند حرکت کند. به این روش، مینیسکتومی جزئی گرفته می شود.

جراحی برداشتن کامل مینیسک:

در صورتی که مینیسک دچار پارگی شدید شده باشد و با استفاده از روش های دیگر قابل درمان نباشد، پزشک اقدام به برداشتن کامل مینیسک آسیب دیده می کند.

با برداشتن کامل مینیسک، انتهای استخوان ران و ساق پا به تدریج دچار فرسودگی می شوند و احتمال بروز آرتروز افزایش می یابد. از این رو پزشک تا حد امکان از این روش خودداری می کند. به این روش، جراحی مینیسکتومی کامل گفته می شود.

بهترین ورزش برای مینیسک زانو

بهترین ورزش برای مینیسک زانو
بهترین ورزش برای مینیسک زانو

در صورتی که شما نیز دچار عارضه پارگی مینیسک زانو شده باشید، پزشک فیزیوتراپیست یک برنامه تمرینی اصلاحی را برای شما در نظر می گیرد تا توانبخشی زانوی شما را افزایش دهد.

انجام حرکات ورزشی مخصوص، دامنه حرکتی شما را افزایش می دهد و به زانوی شما قدرت دوباره می بخشد. در موارد بسیاری، حرکات اصلاحی به بهبودی وضعیت مینیسک کمک شایانی کرده است و سبب شده است بیمار از جراحی زانو بی نیاز شود.

بنابراین انجام حرکات اصلاحی و ورزش های مخصوص را دست کم نگیرید و حتما از پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر، بهترین ورزش برای مینیسک زانو را دریافت کنید.

لطفا از پست ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

در دوره بهبودی؛ علاوه بر مراجعه به پزشک فیزیوتراپیست، در منزل نیز برنامه های ورزشی مخصوصی را دنبال کنید

در دوره بهبودی؛ علاوه بر مراجعه به پزشک فیزیوتراپیست، در منزل نیز برنامه های ورزشی مخصوصی را دنبال کنید. توصیه می شود برای انجام ورزش در منزل، حتما با پزشک فیزیوتراپیست مشورت نمایید و تحت نظر او برنامه ورزشی خود را دنبال کنید. بسته به شدت پارگی ممکن است دامنه حرکتی شما محدود شده باشد.

از این رو نوع تمرینات و میزان آن ها در بیماران مختلف بسته به شدت پارگی متفاوت می باشد. برگشتن به دامنه ی حرکتی نرمال و از بین بردن درد و تورم از اهداف اصلی بازتوانی در دوره درمان می باشد.

در این بخش همراه ما باشید تا بهترین ورزش برای مینیسک زانو را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله بهترین و مناسب ترین ورزش ها برای مینیسک زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلند کردن پا به صورت مستقیم:

بلند کردن پا به صورت مستقیم با ایجاد کشش به تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ پشت پا کمک می کند.

برای انجام این حرکت، روی زمین دراز بکشید. سپس کف پای چپ خود را روی زمین قرار دهید و پای راست را دراز کنید. وضعیت کمر و لگن باید به صورت خنثی باشد و بهتر است لگن کمی گود باشد.

سپس پای راست را خم کرده و عضلات بخش ران را سفت نمایید. به آرامی و به تدریج با احتیاط کامل پای راست را از روی زمین بلند کنید. زاویه بین زمین و پای راست باید تقریبا 45 درجه باشد. پای راست را به تدریج پایین آورید و به اندازه 25 بار تمرین را تکرار کنید. سپس پای خود را عوض کنید و مجدد 25 بار تمرین را انجام دهید.

بلند کردن بدن روی پاشنه:

بلند کردن بدن روی پاشنه سبب تقویت همسترینگ می شود و عضلات شکم را نیز درگیر می کند.

برای انجام این تمرین، به پشت بخوابید. کف پاها را روی زمین قرار دهید به طوری که فقط پاشنه ها به زمین برخورد داشته باشد. از قسمت کمر، به تدریج کمر را به سمت بالا هدایت کنید. سپس به حالت اولیه بازگردید. بهتر است دست ها را روی سینه قفل کنید. لازم است این تمرین را 8 الی 10 بار در روز انجام دهید.

مینی اسکوات:

ورزش مینی اسکوات برای تقویت عضلات چهارسر ران بسیار مناسب می باشد.

برای انجام این تمرین، از کمر به دیوار تکیه دهید. سر و شانه ها باید صاف باشند. در این حالت پاها را از دیوار فاصله دهید و به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس زانوها را کمی خم کنید و باسن را به زمین نزدیک نمایید. نباید آن قدر خم شوید که ران موازی با زمین قرار بگیرد. در این حالت باید به ماهیچه های ران فشار وارد شود. می توانید از یک وسیله برای حفظ تعادل استفاده کنید.

در همین وضعیت، به مدت 10 ثانیه بمانید و سپس به وضعیت اولیه بازگردید. لازم است این تمرین را 10 بار انجام دهید و بعد از 1 دقیقه استراحت، برای ست بعدی آماده شوید.

تنظیم عضلات چهار سر ران:

ورزش تنظیم عضلات چهارسر ران با هدف تقویت عضلات جلوی ران انجام می گیرد.

روی زمین بنشینید و به دیوار تکیه دهید. پای چپ را مقابل خود قرار دهید و پای راست را دراز کنید. با فشار دادن پشت زانو به زمین، سبب انقباض عضلات چهارسر ران شوید. این حالت را به مدت 10 تا 20 ثانیه حفظ کنید و سپس پا را عوض کنید. این تمرین را بهتر است 10 بار تکرار کنید.

کشش پا:

ورزش کشش پا برای تقویت عضلات پشت ساق پا و ران مناسب است.

برای این تمرین، روی یک صندلی بنشینید و کف پاها را روی زمین بگذارید. سپس پای راست خود را صاف کرده و بالا بیاورید به گونه ای که موازی زمین باشد. در این حالت به عضلات جلوی ران فشار وارد می شود.

این حالت را 10 تا 15 ثانیه حفظ کنید و سپس پا را به حالت اولیه برگردانید. این تمرین را با پای چپ نیز انجام دهید و سعی کنید با هر پا 10 بار این تمرین را تکرار کنید. می توانید از متخصصین بیمارستان ایرانشهر کمک بگیرید.

ایستاده بالا آوردن پاشنه:

این نوع تمرین، عضلات کف پا و عضلات گاستروکنمیوس را درگیر می کند و در نهایت عضلات ساق پا را تقویت می کند.

برای انجام این تمرین، پاها را به اندازه عرض باسن باز نمایید. برای حفظ تعادل بهتر است دست ها را روی یک تکیه گاه قرار دهید. سپس پاشنه ی پاها را به آرامی از زمین بلند کرده و روی پنجه پا بایستید. در این حالت، به مدت 10 تا 20 ثانیه بمانید و سپس به حالت اولیه باز گردید. در هر بار، 8 تا 10 بار این تمرین را تکرار نمایید.

حرکت حلزونی کلام:

تمرین حلزونی باعث تقویت عضلات گلوتئوس میدیوس و گلونئوس مینیموس می گردد. این عضلات از عضلات مهم ران هستند.

برای انجام این تمرین، به پهلو دراز بکشید و پاها را روی هم قرار دهید و زانوها را به حالت زاویه 45 درجه خم کنید. دست خود را به گونه ای قرار دهید که سر روی بازو قرار بگیرد. دست دیگر را برای تثبیت وضعیت خود روی زمین بگذارید.

در همان حالت، پای بالایی را از قسمت زانو به بالا هدایت کنید. دقت داشته باشید که کمر و لگن باید بدون حرکت باشند. این وضعیت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید و پا را به حالت اولیه بازگردانید. در هر بار، 8 تا 12 بار تمرین را تکرار کنید.

خم کردن همسترینگ:

با تمرین خم کردن همسترینگ عضلات کمر و ران درگیر می شوند و سبب تقویت عضلات این دو بخش می گردد.

برای انجام این ورزش به روی شکم دراز بکشید و پا ها را نیز صاف کنید. به آرامی زانوی پای آسیب دیده را به سمت بالا خم کنید تا زاویه 90 درجه ایجاد شود. سپس پا را به حالت اولیه بازگردانید. 8 الی 10 بار این تمرین را به تعداد 3 ست تکرار کنید. در صورتی که آسیب دیدگی زانو زیاد است، در این تمرین زانو را بیش از حد خم نکنید و در صورت احساس درد، بهتر است تمرین انجام نشود.

حرکت پروانه خم شده:

برای انجام حرکت پروانه خم شده، به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کنید و کف پاها را روی زمین به هم بچسبانید. سپس بازو و کف دست ها را به سمت و در کنار خود قرار دهید.

قفسه سینه را باز کنید و شانه ها را عقب نگه دارید. کف پاها را به یکدیگر فشار دهید، چشمان خود را ببندید و از راه بینی نفس عمیق بکشید. سپس به تدریج نفس خود را بیرون دهید. این تمرین را به اندازه 10 دقیقه تکرار کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

تمرین لانچ از زانو:

برای انجام این تمرین در حالت ایستاده پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. پای سمت راست را به سمت جلو بیاورید. به طوری که برای پای سمت چپ، زاویه به وجود آید. پای جلو را خم کنید و بدن را به سمت جلو هدایت نمایید.

در این حالت کمر و پای سمت چپ باید کاملا صاف باشند. در این هنگام در قسمت کشاله ران یک کشش ایجاد می شود که عضلات این بخش را درگیر می نماید. سپس به حالت اولیه باز گردید و پاها را جابه جا کنید. در هر ست 8 الی 10 بار این تمرین را انجام دهید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تست ورزش قلب برای چیست را مطالعه کنید.

تمرین با پله:

تمرین کردن با پله در لیست بهترین ورزش برای مینیسک زانو قرار دارد.

برای انجام این تمرین ابتدا روی یک پله بایستید. سپس پای راست را از روی پله بردارید و آن را به سمت بالا خم کنید. سپس به تدریج آن را به زمین برسانید. زمانی که پا به زمین رسید، سپس به آرامی زانو را صاف نمایید. سپس پا را به حالت اولیه برگردانید. تمرین را باید  10 الی 15 بار تکرار کنید.

ورزش های مضر برای مینیسک زانو

ورزش های مضر برای مینیسک زانو
ورزش های مضر برای مینیسک زانو

باید بدانید که وقتی دچار پارگی مینیسک زانو شدید، فعالیت های روزمره و ورزشی شما دچار محدودیت می شوند. زیرا برخی از فعالیت ها سبب تشدید بیماری شما خواهند شد.

به همین دلیل است که توصیه می شود در مورد فعالیت های ورزشی خود با فیزیوتراپیست های مجرب بیمارستان ایرانشهر در تهران مشورت نمایید. برای حفظ سلامتی و تسریع در بهبود پارگی مینیسک، باید تمام تمرینات خود را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

همان طور که در مورد بهترین ورزش برای مینیسک زانو اطلاعات جمع آوری کردید، بهتر است ورزش های مضر برای این عارضه را نیز بشناسید.

ورزش های مضر برای پارگی مینیسک زانو شامل موارد زیر می باشد:

ورزش های چرخشی

ورزش های چمباتمه

ورزش های پیچشی

در میان تمرینات مناسب برای مینیسک زانو ممکن است برخی از آن ها سبب عود دردهایتان گردند. ورزش هایی که سبب تشدید دردهای شما می شوند را شناسایی کنید و از انجام آن ها پرهیز نمایید و در اسرع وقت با متخصصین بیمارستان ایرانشهر مشورت کنید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

پارگی مینیسک زانو عارضه ای شایع است که در اغلب موارد از طریق روش غیر جراحی بهبود می یابد. بیماران باید توصیه های پزشک را اجرا کنند تا بتوانند به بهبودی کامل دست یابند. یکی از نکات مهم در مبحث درمان پارگی مینیسک زانو، انجام ورزش های مخصوص می باشد.

بیماران بهترین ورزش برای مینیسک زانو را باید بشناسند و آن را زیر نظر پزشک متخصص اجرا کنند. شما می توانید برای تشخیص و درمان پارگی مینیسک زانو به بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران مراجعه کنید. پزشکان مجرب و ماهر حاضر در بیمارستان ایرانشهر، با توجه به میزان آسیب دیدگی، بهترین روش درمان را به کار می گیرند.

در پایان توصیه می کنیم، استنت قلب چیست را مطالعه نمایید.

Table of Contents

یک پاسخ

  1. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید