لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

ENG

باد فتق چیست

باد فتق چیست

Table of Contents

در این مقاله از سایت بیمارستان خصوصی ایرانشهر، به سوال باد فتق چیست پاسخ دهیم و راه های درمانی آن نیز توضیح خواهیم داد.

باد فتق چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

باد فتق چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟
باد فتق چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

باد فتق یک وضعیت پزشکی نسبتا شایع است که هم در بزرگسالان و هم در کودکان ممکن است رخ دهد.

آنها به دلیل ضعف در دیواره شکم به وجود می آیند که به بخشی از روده یا امنتوم (غشای چربی که اندام های شکمی را می پوشاند) اجازه می دهد از آن بیرون بزند. این منجر به برآمدگی قابل توجه و در برخی موارد، ناراحتی یا درد می شود.

علائم و نشانه های باد فتق چیست

علائم و نشانه های باد فتق چیست
علائم و نشانه های باد فتق چیست

علائم باد فتق، بسته به اندازه فتق و اندام های درگیر می تواند متفاوت باشد.

علائم شایع شامل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و ناراحتی شکمی است. برخی از افراد همچنین ممکن است سوزش سر دل، بازگشت مجدد و احساس پری در قفسه سینه یا شکم را تجربه کنند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید

آیا فتق خطرناک است؟ اگر برآمدگی فتق قرمز، بنفش یا تیره شد، یا اگر متوجه علائم یا نشانه‌های فتق خفه‌شده مانند تهوع، استفراغ، تب، درد شدید ناگهانی، برآمدگی فتق که تغییر رنگ داد، باید فوراً به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کنید.

علل باد فتق چیست؟

در حالی که برخی از باد فتق، بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهند، برخی دیگر ممکن است در نتیجه افزایش فشار داخل شکم، یک نقطه ضعیف از قبل موجود در دیواره شکم، زور زدن در هنگام اجابت مزاج یا ادرار، فعالیت شدید، بارداری، یا سرفه یا عطسه مزمن ایجاد شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله علائم فتق شکم نیز مطالعه کنید.

باد فتق چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصصان بیمارستان ایرانشهر معمولاً معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کنند. ممکن است برای دیدن فتق و تعیین اندازه و محل آن، آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی تی اسکن تجویز شود.

در برخی موارد، آزمایش‌های اضافی مانند بلع باریم یا آندوسکوپی ممکن است برای ارزیابی وسعت فتق و ارزیابی هرگونه عارضه توصیه شود.

توصیه می کنیم از صفحه فتق شکم دیدن کنید.

گزینه های درمان باد فتق چیست؟

در مورد یک فتق کوچک که باعث ناراحتی نمی شود. با این حال، فتق های بزرگ یا دردناک معمولاً برای تسکین ناراحتی و جلوگیری از عوارض جدی نیاز به جراحی دارند.

دو نوع کلی از عمل های فتق وجود دارد: ترمیم فتق باز و ترمیم فتق با حداقل تهاجم. ترمیم فتق باز شامل یک برش در کشاله ران، فشار دادن بافت بیرون زده به داخل شکم و تقویت ناحیه ضعیف شده با یک مش مصنوعی است.

از طرف دیگر، ترمیم فتق کم تهاجمی، از چندین برش کوچک در شکم شما استفاده می کند و جراح ممکن است از ابزارهای لاپاراسکوپی یا رباتیک، برای ترمیم فتق شما با استفاده از مش مصنوعی استفاده کند.

جراحی فتق کم تهاجمی اغلب می تواند منجر به ناراحتی و اسکار کمتر پس از جراحی و بازگشت سریعتر شود. که توصیه می کنیم در این خصوص به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه نمایید تا بهترین دکتر جراح فتق در تهران شما را معاینه و جراحی نماید.

فتق مغبنی یک مسئله رایج سلامتی است، اما درک علل، علائم و درمان آن می تواند به شما در درمان موثر این بیماری کمک کند. اگر مشکوک به فتق اینگوینال هستید، همیشه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

آشنایی با فتق اینگوینال

اصطلاح پزشکی “فتق اینگوینال” نوع خاصی از فتق را توصیف می کند که زمانی رخ می دهد که بخشی از روده یا غشای پوشاننده حفره شکم از طریق یک نقطه ضعیف در عضلات شکم، اغلب در امتداد کانال مغبنی، بیرون بزند این مشکل معمولاً با افزایش فشار داخل شکم یا وجود یک نقطه ضعیف از قبل در دیواره شکم مرتبط است

و همچنین می‌تواند ناشی از زور زدن در حین حرکات روده یا ادرار، فعالیت شدید، بارداری یا سرفه یا عطسه مزمن باشد. توجه به این نکته مهم است که برخی از فتق های اینگوینال هیچ علت ظاهری .

انواع فتق بادی چیست؟

در ادامه به بررسی بیشتری از فتق بادی خواهیم پرداخت.

  • فتق مغبنی (فتق بادی)

همانطور که گفته شد، فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که بخشی از غشای پوشاننده حفره شکمی یا روده از طریق یک نقطه ضعیف در شکم، اغلب در امتداد کانال اینگوینال، بیرون زده است.

علائم عبارتند از، احساس سوزش یا درد در برآمدگی، درد یا ناراحتی در کشاله ران، به ویژه هنگام خم شدن، سرفه یا بلند کردن بدن.

علل فتق مغبنی عبارتند از: افزایش فشار داخل شکم، یک نقطه ضعیف از قبل در دیواره شکم، زور زدن در هنگام اجابت مزاج یا ادرار، فعالیت شدید، بارداری، و سرفه یا عطسه مزمن.

درمان فتق مغبنی شامل روش های جراحی مانند ترمیم فتق باز و ترمیم فتق کم است .

  • فتق و بارداری

در دوران بارداری، بدن شما هورمون هایی تولید می کند که باعث شل شدن بافت همبند می شود و شما را مستعد ابتلا به فتق می کند.

فتق هایی که در دوران بارداری ایجاد می شوند، اغلب فتق مغبنی هستند، نوعی فتق که در قسمت تحتانی شکم ایجاد می شود. این به دلیل افزایش فشار در ناحیه شکم و وزن کودک است.

زنان باردار مبتلا به فتق ممکن است علائمی مانند برآمدگی یا توده در ناحیه آسیب دیده، ناراحتی، درد و احساس سنگینی در ناحیه تحتانی شکم را تجربه کنند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

باد فتق، که به عنوان فتق حبس شده یا خفه شده نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که بخشی از یک عضو یا بافت از طریق یک نقطه ضعیف در عضلات اطراف یا بافت همبند بیرون زده و به دام می افتد.

این وضعیت می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

پزشک بیمارستان خصوصی ایرانشهر، ناحیه آسیب دیده را به دقت ارزیابی می کند

پزشک بیمارستان خصوصی ایرانشهر، ناحیه آسیب دیده را به دقت ارزیابی می کند و به دنبال نشانه هایی از فتق مانند برآمدگی قابل مشاهده، حساسیت به لمس یا درد موضعی می گردد.

آزمایشات تشخیصی اضافی، مانند مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن، ممکن است برای تأیید تشخیص و تعیین میزان فتق تجویز شود.

درمان فتق بد، شامل مداخله جراحی است. جراحی اورژانسی اغلب برای ترمیم فتق و کاهش عوارض ضروری است.

در طی این عمل، اندام یا بافت به دام افتاده با دقت به موقعیت اولیه خود بازگردانده می شود و عضلات ضعیف یا بافت همبند ترمیم یا تقویت می شوند. در برخی موارد، ممکن است از مش برای ارائه پشتیبانی اضافی استفاده شود.

بهبودی پس از جراحی فتق، بسته به فرد و وسعت فتق متفاوت است، اما معمولاً شامل یک دوره استراحت، مدیریت درد و بازگشت تدریجی به فعالیت های عادی تحت راهنمایی پزشک بیمارستان خصوصی ایرانشهر است.

برای فتق بد باید فوراً به پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه کرد، زیرا تاخیر در درمان می تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب بافتی، عفونت یا اختلال عملکرد ارگان شود.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
با یک کلیک تماس بگیرید