لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

آزمایش کولونوسکوپی چیست

آزمایش کولونوسکوپی چیست

Table of Contents

در این مقال به این موضوع می پردازیم که آزمایش کولونوسکوپی چیست . لطفا ما را دنبال نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا درباره آزمایش کولونوسکوپی کاملترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین در خصوص زمان انجام آزمایش، الزامات پیش از عمل، مراحل آزمایش، اقدامات بعد از آزمایش و هر سوال دیگری که ممکن است برای شما مطرح شود، مطالب جامعی را ارائه نماییم.

اگر در زمینه قیمت های این آزمایش نگرانی دارید صفحه تعرفه کولونوسکوپی را مشاهده کنید.

اینفوگرافی آزمایش کولونوسکوپی چیست

اینفوگرافی آزمایش کولونوسکوپی چیست
اینفوگرافی آزمایش کولونوسکوپی چیست

ضمنا بیمارستان ایرانشهر را به عنوان بهترین مرکز برای انجام این آزمایش، معرفی نماییم.

دلایل انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست

آزمایش کولونوسکوپی در کشف دلایل احتمالی درد شکم، خونریزی روده،یبوست مزمن، اسهال مزمن و سایر مشکلات روده کمک کند.

همچنین برای کشف مشکلاتی از قبیل:

  • غربالگری سرطان روده بزرگ
  • برداشتن هرگونه پولیپ اضافی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • خارش مقعد
  • کم خونی
  • بررسی بیماری های مقعدی مانند هموروئید،شقاق، فیستول و کیست مویی

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش آزمایش کولونوسکوپی چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

فهرست:

آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

چه زمانی بایستی آزمایش کولونوسکوپی برای بیماران انجام شود؟

اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

مراحل آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

مهمترین دستورالعمل های پزشکی در خصوص آزمایش کولونوسکوپی را نام ببرید.

نتیجه گیری

 

آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

Colonoscopy آزمایشی است که به منظور شناسایی تغییرات و یا در شرایط غیر عادی شدن راست روده (رکتوم) و یا روده بزرگ به کار برده می شود. طی انجام این آزمایش، لوله ای انعطاف پذیر و طولانی به نام (کولونوسکوپ) وارد راست روده یعنی رکتوم می شود.

در بالای این لوله، دوربین ویدئویی بسیار کوچکی وجود دارد که این امکان را برای پزشک معالج فراهم می کند که تصاویر دقیق تری را از بخش داخلی روده های بزرگ مشاهده کند.

لطفا از پست مراقبتهای بعد از جراحی روده دیدن کنید.

ابزار آزمایش کلونوسکوپی چیست؟

در این معاینه از ابزاری به نام کولونوسکوپ (که گاهی اسکوپ نامیده می شود) استفاده می شود. این ابزار منعطف بسیار طولانی است و شامل دوربین و قابلیت برداشتن بافت است (حس نمی‌کنید که بافت برداشته شود).

چنان چه لازم باشد، بافت های غیر طبیعی و یا پولیپ حذف می شود

طی آزمایش کولونوسکوپی، چنان چه لازم باشد، بافت های غیر طبیعی و یا پولیپ حذف می شود و از همه مهمتر در صورت نیاز، پزشک می تواند بافتی را برای بیوپسی یا نمونه، بردارد.

رکتوم و کولون قسمت هایی از سیستم گوارش هستند که دارای لوله عضلانی بسیار بلند به نام (روده بزرگ) را در بر می گیرند. بین (120-150 Cm) ابتدای روده بزرگ (Colon) و (15cm) بخش پایانی روده بزرگ (rektum) نامیده می شود. مواد غذایی گوارش شده از طریق روده باریک داخل ابتدای روده بزرگ یعنی کولون می شود.

در این بخش، مواد مغذی و آب مجدداً جذب و باقیمانده آن به صورت مدفوع انباشته می شود که بعد از رد شدن از colon به rektom رسیده و سپس از مسیر مقعد، دفع خواهد شد. در مجموع می توان بیان کرد که Colonoscopy یکی از شیوه های رایج به منظور نمونه برداری و یا شناسایی پولیپ است.

پزشک مرتبط برای انجام کولونوسکوپی

پزشک مرتبط برای انجام کولونوسکوپی
پزشک مرتبط برای انجام کولونوسکوپی

به طور معمول نخستین مراجعه شخص در خصوص مشکلات گوارشی، مراجعه به مجرب ترین متخصصین داخلی است. چنان چه معالجات متداول از سوی متخصص داخلی به نتایج قابل قبولی دست نیابد و یا در برخی موارد در اولین ویزیت، بیمار برای تشخیص و بررسی های دقیق تر به فوق تخصص کبد، گوارش و Andoskopi ارجاع داده می شود.

ممکن است در معاینه بیمار، پزشک برای بازبینی های دقیق تر انجام Colonoscopy را توصیه کند. در حال حاضر بیمارستان ایرانشهر با کادر متخصص و مجرب می تواند به بیمارانی که برای آزمایش کولونوسکوپی به این مجموعه درمانی مراجعه می کنند، بهترین خدمات را ارائه دهند.

 

زمان انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

زمان انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
زمان انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

فوق تخصص گوارش، آزمایش کولونوسکوپی را در موارد زیر به بیماران توصیه می کنند:

بررسی علائم روده

Colonoscopy این امکان را برای پزشک معالج فراهم می کند تا دلایل احتمالی درباره خونریزی از rektom، درد شکمی، اسهال و یا یبوست مزمن و سایر اختلالات روده را شناسایی کند.

بازبینی سرطان روده بزرگ

چنان چه در رده سنی بالای پنجاه سال هستید و در ریسک متوسط ابتلا به این عارضه قرار دارید، شاید پزشک متخصص هر ده سال و یا زودتر از آن آزمایش کولونوسکوپی را به شما تجویز کند. در حال حاضر یکی از موارد تشخیص این بیماری در افراد، انجام آزمایش کونولوسکوپی است. در اغلب موارد برای تشخیص دقیق تر نوع بیماری بایستی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

بازبینی پولیپ های بیشتر

در صورتی که پیش از این پولیپ داشتید، ممکن است دکترتان از این آزمایش برای بازبینی و یا حذف پولیپ های اضافی استفاده کنند. انجام آزمایش کولونوسکوپی به تقلیل ریسک دچار شدن به سرطان روده بزرگ به بیماران کمک شایانی می کند.

پولیپ کولورکتال

رشد اغلب پولیپ ها در رکتوم و یا پوشش داخلی روده بزرگ است و این موضوع در آقایان رده سنی بالای پنجاه سال بسیار رایج است. در بیشتر موارد، این پولیپ ها غیر سرطانی و خوش خیم هستند اما در بعضی از موارد، پولیپ های Adenoma سرطانی هستند. حذف و تشخیص پولیپ ها، ریسک ابتلا به سرطان کولورکتال را تا حد بسیاری تقلیل می دهد.

5) پولیپ ها و یا غده های Adenomatous فامیلی که کمیاب و ارثی بوده و بر اثر تغییر در ژن های معین به نام (APC) در فرد مشاهده می شود

در چنین مواردی در کولون و رکتوم ها صدها پولیپ تشکیل می شود که چنان چه قصوری در معالجه در سن چهل سالگی انجام شود، این امر به تدریج سبب ابتلای شخص به سرطان کولورکتال می شود. عارضه فوق تنها یک درصد از کل ابتلا به این سرطان را در بر می گیرد.

کلیه اعضای خانواده این گروه از بیماران، باید تست ژنتیک خاصی را انجام دهند

کلیه اعضای خانواده این گروه از بیماران، باید تست ژنتیک خاصی را به منظور مهار تغییرات ژنتیکی تحت نظر مجرب ترین متخصصین انجام دهند. بیمارستان ایرانشهر، یکی از بهترین مراکز برای انجام این آزمایش می باشد.

کادر درمانی به منظور تقلیل ریسک ابتلا به این عارضه و یا تشخیص به هنگام در اشخاصی که با تغییرات در ژن همراه هستند، شیوه هایی را توصیه می کنند. احتمال دارداز طریق جراحی، حذف بخشی از رکتوم و یا روده برای درمان به بیماران پیشنهاد شود.

پیشنهاد می کنیم از پست آمادگی جهت کولونوسکوپی دیدن کنید.

اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
اقدامات لازم پیش از انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

در ادامه مقاله آزمایش کولونوسکوپی چیست، بایستی در مورد الزامات قبل از Colonoscopy مطالبی را ارائه کنیم. پیش از انجام این آزمایش باید پاکسازی روده بزرگ انجام گیرد.

زیرا ممکن است هر گونه تتمه در قسمت روده بزرگ، بازدارنده مشاهده رکتوم و یا روده در پروسه آزمایش شود. برای این که قبل از انجام آزمایش، روده را به طور کامل خالی کنید، ممکن است پزشک متخصص دستورات زیر را متذکر شود:

بیمار بایستی روز پیش از انجام آزمایش، از یک برنامه رژیم غذایی ویژه پیروی کند. معمولا روز پیش از تست کولونوسکوپی، بیمار نبایستی از هیچ نوع مواد جامدی استفاده کند. نوشیدنی هایی که بیماران مجاز به مصرف آن هستند، بایستی به صورت مایعات سبک مانند چای، آب و یا قهوه فاقد خامه و یا شیر باشد.

بهتر است از نوشیدنی هایی که به رنگ قرمز هستند و ممکن است سبب تداخل آزمایش فوق شود، دوری کنند. از نیمه شب پیش از انجام آزمایش کولونوسکوپی بهتر است از خوردن هر نوشیدنی و یا خوراکی خودداری کنید.

شاید پزشک از بیمار بخواهد که برای پاکسازی روده از ملین های تجویزی استفاده کنند

شاید پزشک از بیمار بخواهد که برای پاکسازی روده از ملین های تجویزی استفاده کنند. البته بیمار می تواند از مایعات و یا قرص های خوراکی ملین نیز مصرف کند. شما مجاز به مصرف ملین در شب پیش از آزمایش و یا صبح و یا قبل از انجام کولونوسکوپی هستید.

حداقل هفت روز پیش از انجام آزمایش فوق بایستی در خصوص داروهای مصرفی با پزشک معالج خود صحبت کنید. اگر به عارضه فشار خون، دیابت و یا اختلالات قلبی مبتلا هستید و داروهای خاصی برای کنترل بیشتر بیماری مصرف می کنید، بایستی در این رابطه دکترتان را مطلع سازید.

در برخی موارد احتمال دارد که پزشک، میزان داروهای مصرفی روزانه شما را تنظیم نموده و یا برای دوره موقت، استفاده از آن ها را تا بعد از انجام آزمایش متوقف کند.

چگونگی مراحل آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

چگونگی مراحل آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
چگونگی مراحل آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

معمولا در این آزمایش به غیر از البسه مخصوص آزمایش، بیمار نبایستی هیچ لباس دیگری داشته باشد. در اغلب موارد، پزشک ممکن است برای انجام آزمایش کولونوسکوپی به بیمار آرامبخش توصیه کنند. در بیشتر مواقع دکترتان آرامبخش های سازگارتری را به شکل قرص های خوراکی به فرد بیمار پیشنهاد می کنند.

البته شاید در کنار این آرامبخش، پزشک برای کاهش تاثیرات آزمایش، ضد درد و یا مسکن را تجویز کند. برای انجام آزمایش فوق، بیمار بایستی نخست به پهلو خوابیده و هر دو زانو را جمع و به قفسه سینه نزدیک کرده تا پزشک روی پروسه آزمایش تسلط بیشتری داشته باشد.

سپس پزشک متخصص Colonoscopy را داخل رکتوم قرار داده و Scoop که شامل لوله و یک چراغ بوده و تقریباً به اندازه روده بیمار است، این امکان را برای دکترتان فراهم می کند که هوا را به درون روده بزرگ pump کند.

پمپ یا هوا سبب تورم در روده می شود و انجام این امر به دکتر اجازه می دهد که تسلط و دقت بسیاری روی مسیر روده شما برای فرآیند آزمایش فوق داشته باشد.

هنگامی که Scoop در داخل روده حرکت می کند و یا هوا به درون آن وارد می شود

هنگامی که Scoop در داخل روده حرکت می کند و یا هوا به درون آن وارد می شود، شاید بیمار با حس اجابت مزاج و یا دردهای ناحیه شکم همراه شود.

همان طور که در ابتدای مقاله آزمایش کولونوسکوپی چیست اشاره کردیم، این دستگاه از دوربین ویدئویی بسیار کوچکی تشکیل شده است که با ارسال تصاویر متصل به مانیتور به روند انجام آزمایش و تسلط بیشتر به بخش داخلی روده به دکترتان کمک بسیار می کند.

پزشک اجازه دارد که در انجام آزمایش، ابزاری را وارد لوله کند تا از این طریق امکان برداشت نمونه از بافت، پولیپ و دیگر بافت های نامتداول را به منظور انجام پروسه درمانی حذف کند. به طور معمول این آزمایش بین بیست الی شصت دقیقه به طول می انجامد.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مجموعه های درمانی خصوصی که وزارت بهداشت و درمان، نظارت مداومی برای ارائه کلیه خدمات درمانی و آزمایشات کولونوسکوپی داشته و از همه مهمتر ارزش بسیاری به درمان بیماران و شیوه های تشخیصی می دهد، می تواند گزینه مناسبی برای معالجه بیماران مبتلا به اختلالات فوق در نظر گرفته شود.

در چه مواردی متخصص، انجام آزمایش Colonoscopy را به بیماران توصیه می کنند؟

در چه مواردی متخصص، انجام آزمایش Colonoscopy را به بیماران توصیه می کنند؟
در چه مواردی متخصص، انجام آزمایش Colonoscopy را به بیماران توصیه می کنند؟

در ادامه مبحث آزمایش کولونوسکوپی چیست، توضیح می دهیم که در چه مواردی انجام آزمایش Colonoscopy به بیماران توصیه می شود.

با توجه به همه گیری شایع اختلالات سرطان و روده و براساس این که عارضه فوق نشانه هایی را در بیماران به همراه دارد، نیاز است که تمامی اشخاص با ورود به سن پنجاه سالگی برای انجام این آزمایش و بهبود سلامت بدن به پزشک متخصص مراجعه کنند.

اشخاصی که با سوابق خانوادگی به اختلالات روده مواجه هستند، بایستی با مشورت با پزشک معالج پیش از پنجاه سالگی برای بازبینی های بیشتر، اقدامات لازم را انجام دهند.

به طور کلی بعضی از اختلالاتی که از طریق این آزمایش تشخیص داده می شود:

1)    درد شکم 2) تقلیل وزن 3) اختلالات پشت سرهم اجابت مزاج مانند یبوست و یا اسهال 4) باریک شدن مدفوع 5) شناسایی پولیپ روده بزرگ 6) بازشناسی سرطان

و همچنین شناسایی اختلالات مقعدی مانند فیستول، شقاق و یا بواسیر و مشکلات روده ای نظیر کولیت و یا کرون از مشکلاتی به شمار می آیند که اغلب جراحان فوق تخصص گوارش بیمارستان ایرانشهر به این گروه از بیماران، انجام آزمایش کولونوسکوپی را توصیه می کنند.

پس از انجام آزمایش Colonoscopy

پس از انجام آزمایش Colonoscopy
پس از انجام آزمایش Colonoscopy

با توجه به این که آزمایش کولونوسکوپی چیست، موضوع مهمی که در ادامه ممکن است برای شما مطرح شود به این عنوان اختصاص دارد که بایستی متذکر شویم:

پس از انجام تست، معمولا در حدود شصت دقیقه زمان می برد تا تاثیر آرامبخش از بدن بیمار خارج شود. شاید شما به یک همراه در این مدت برای همراهی احتیاج داشته باشید.

بهتر است بعد از آزمایش از انجام اموری همچون رفتن به محیط کار و یا رانندگی خودداری کنید

بهتر است بعد از آزمایش از انجام اموری همچون رفتن به محیط کار و یا رانندگی خودداری کنید. اگر پزشک متخصص، طی آزمایش کولونوسکوپی اقدام به برداشتن پولیپ کند، شاید شما بعد از Colonoscopy ملزم به پیروی از یک برنامه رژیم غذایی ویژه اما به طور موقت باشید.

تا چندین ساعت پس از انجام آزمایش فوق، احتمال این که شما با تهوع و یا نفخ همراه باشید، بسیار زیاد است که چنین شرایطی در تمامی بیماران امری طبیعی تلقی می شود. اغلب متخصصین مجرب بیمارستان ایرانشهر، پیاده روی را گزینه مناسبی برای التیام درد و ناراحتی های بعد از آزمایش به این گروه از بیماران توصیه می کنند.

اکثر بیماران ممکن است پس از کولونوسکوپی متوجه وجود خون در مدفوع شوند که معمولا این موضوع نمی تواند هشدار دهنده باشد. اگر بیمار با لخته های خون و یا خونریزی مکرر بعد از آزمایش مواجه بود و یا در پی آن تب و لرز شدید داشت، بایستی برای پیشگیری و تسریع در روند بهبودی به پزشک معالج خود مراجعه کند.

نتایج آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

نتایج آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
نتایج آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

متخصصین مجرب بیمارستان ایرانشهر با بررسی و ارزیابی های بیشتر با اساتید و فوق تخصص های دیگر این مجموعه درمانی، نتیجه این آزمایش را به دو صورت به بیماران گزارش می کنند:

نتایج منفی:

چنان چه پزشک معالج نتواند مورد غیر معمولی را در نتیجه آزمایش بیمار پیدا کند، اگر درصد ابتلای بیمار به سرطان روده بزرگ زیاد باشد، ممکن است پزشک، پیشنهاد کند که مجدداً این آزمایش را چند سال دیگر تکرار کنند. چنان چه در روده شما موادی باقی مانده باشد و مانع مشاهده کامل روده شود، لازم است کولونوسکوپی مجدداً تکرار شود.

نتایج مثبت:

این آزمایش هنگامی مثبت است که پزشک معالج بافت نامتداول و یا پولیپ را در روده از طریق آزمایش فوق مشاهده کند. اغلب پولیپ ها به شکل سرطانی در بیماران ایجاد نمی شوند اما بعضی دیگر از آن ها شاید پیش سرطانی باشند.

پولیپی که طی این آزمایش از بدن بیمار حذف می گردد، برای آنالیز بیشتر به آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر ارسال می شود. با توجه به تعداد و اندازه پولیپ ها، شاید نیاز به رعایت غربالگری دقیق تر در سال های آینده برای این گروه از بیماران باشد که توسط پزشک معالج توصیه می شود.

در صورتی که دکترتان طی آزمایش، 1 الی 2 پولیپ را حداقل به میزان (10.16mm) پیدا کنند، تجدید آزمایش فوق بین پنج تا ده سال کفایت می کند.

اگر پولیپ ها از اندازه واقعی هم بیشتر و یا بزرگتر باشد

اما اگر این پولیپ ها از اندازه واقعی هم بیشتر و یا بزرگتر باشد، ممکن است آزمایش دیگری را که بایستی بین سه الی پنج سال انجام شود را توصیه کنند. البته این موضوع به ریسک فاکتورهای خطر در بیماران بستگی دارد.

در صورتی که در آزمایش، پولیپ های سرطانی توسط پزشک متخصص از روده حذف گردد، احتمال دارد که پزشک توصیه کند که این آزمایش را یک بار بین سه الی شش ماه انجام دهید.

در صورتی که پولیپ و یا دیگر بافت های نابهنجار در این آزمایش مشاهده شود که توسط Colonoscopy قابل حذف نباشد، شاید پزشک، انجام مجدد آزمایش را به بیمار پیشنهاد کند.

در صورتی که پزشک معالج (فوق تخصص گوارش) درباره کیفیت Scoop مضطرب باشد، شاید تجدید آزمایش به بیمار پیشنهاد شود. چنان چه پزشک با عدم حرکت اسکوپ در کل روده بزرگ همراه شود، به منظور بازبینی دقیق تر مابقی روده بزرگ، تنقیه باریوم یا Colonoscopy مجازی را پیشنهاد می کند.

نکات مهم در رابطه با انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

نکات مهم در رابطه با انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
نکات مهم در رابطه با انجام آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

بیمارانی که بنا به دلایلی بایستی آزمایش کولونوسکوپی را برای تشخیص دقیق تر نوع بیماری انجام دهند، بایستی به دستورالعمل های پزشکی مهم که در زیر متذکر می شویم دقت بسیار داشته باشند:

در صورتی که بیمار از عارضه کلیوی، قلبی، کبدی و یا ابتلا به دیابت رنج می برد، پیش از مصرف داروهای مرتبط بایستی در این خصوص با پزشک معالج مشورت کند زیرا مصرف فراوان مایعات سبب تشدید عارضه در فرد می شود.

همان طور که بیان کردیم، انجام این آزمایش با مصرف داروهای آرامبخش و مسکن همراه خواهد بود. لذا،  انجام کولونوسکوپی بدون درد و با آرامش بسیار توسط متخصصین مجرب بیمارستان ایرانشهر انجام می گیرد. به علت مصرف این سری از داروها، توصیه می شود که بیمار برای انجام آزمایش فوق از یک همراه در این مدت مساعدت و یاری گیرد.

اغلب Colonoscopy بدون هیچ گونه خطری روی بیماران انجام می گیرد

دقت داشته باشید که اغلب Colonoscopy بدون هیچ گونه خطری روی بیماران انجام می گیرد، اما شاید در برخی موارد شخص با پیامدهای ناخواسته مواجه شود.

چنان چه Colonoscopy در شرایط مناسبی برای بیماران انجام شود، دقت و تمرکز کار به مراتب بیشتر می شود. غیر از آن احتمال دارد که پزشک معالج با عدم مشاهده تمام روده بزرگ همراه شود.

بنابراین همکاری شخص بیمار به منظور پاکسازی روده که در بخش قبلی متذکر شدیم، می تواند تاثیرات مثبتی را روی عملکرد آزمایش در پی داشته باشد.

در صورتی که بیمار به علت مشکلات قلبی عروقی از هپارین، وارفارین، آسپرین و دیگر داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کند و یا به علت ابتلا به عارضه دیابت از داروهای خوراکی کاهنده گلوکز خون و یا انسولین استفاده می کند، حتماً بایستی پیش از انجام کولونوسکوپی، این موضوع را با پزشک متخصص در میان گذاشته تا اقدامات لازم انجام گیرد.

عوامل تاثیرگذار در آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

عوامل تاثیرگذار در آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟
عوامل تاثیرگذار در آزمایش کولونوسکوپی چیست ؟

پارامترهای متعددی روی راندمان آزمایش کولونوسکوپی اثر می گذارد که عبارتند از:

رعایت تمامی نکات پزشکی پیش از آزمایش برای پاکسازی و مهیا سازی کل روده ها اثر بسیاری در قابل رویت بودن تصاویر Colonoscopy به همراه دارد.

آموزش های دقیق به شخص بیمار و آگاهی دادن به وی برای انجام این آزمایش در کیفیت تمهیدات لازم پیش از انجام آزمایش بسیار تاثیرگذار است. یکی از مهمترین مواردی که قبل از انجام آزمایش بایستی به آن دقت بسیار داشته باشید، فواصل زمانی میان اتمام استفاده از دارو و آغاز آزمایش است.

سن بیمار یکی دیگر از پارامترهای موثر در تکمیل شیوه انجام آزمایش فوق است. در برخی موارد ممکن است در بیماران رده سنی بالا، پایان آزمایش و یا مشاهده تمام بخش های روده میسر نباشد.

نکته مهم در آزمایش کولونوسکوپی به این موضوع اختصاص دارد که درصد موفقیت آزمایش در متد فوق در بانوان به مراتب کمتر از آقایان است.

وزن بیمار در انجام این آزمایش تاثیرگذار است

لازم به ذکر است که وزن بیمار در انجام این آزمایش تاثیرگذار است، به طوری که بیماران با BMI بالا پاکسازی غیر کافی در بخش روده ها خواهند داشت و در نتیجه این امر ممکن است تا سبب بروز اختلالاتی برای انجام آزمایش کولونوسکوپی در بیماران شود

و علاوه بر این، بعضی از شیوه های Colonoscopy و حرکاتی که معمولاً در طی جراحی لازم است، مانند جابجایی بیمار و انجام فشار در ناحیه شکم، در افراد مبتلا به اضافه وزن بالا سخت و دشوارتر صورت می پذیرد.

در مبتلایان به کولیت مزمن، دیورتیکولوز و علاوه بر آن، بیماران مبتلا به سوابق پیشین جراحی روده بزرگ، مقدار موفقیت و همچنین پایان دقیق متد فوق شاید کمتر باشد.

در برخی از مبتلایان به علت پیچ و تاب های بسیار در روده بزرگ شاید رویت بخش های نخست روده بزرگ نظیر سکوم مهیا نگردد.

در انتهای این بخش از مطلب آزمایش کولونوسکوپی چیست، بایستی متذکر شویم که تبحر و تسلط متخصصین بیمارستان ایرانشهر تاثیرات مثبتی را برای موفقیت آزمایش کولونوسکوپی به همراه دارد. به این علت که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که متخصصین گوارش، موثرتر از دیگر جراحان می توانند در انجام کولونوسکوپی عمل کنند.

 

هفته اول بعد از کولونوسکوپی

پس از برداشتن پولیپ، بهبودی کامل بیمار ممکن است تا یک هفته طول بکشد. در طول این مدت، بیماران باید از تمام فعالیت‌های سنگین، که شامل بلند کردن وزن بیش از پنج پوند یا 3 کیلوگرم است، اجتناب کنند.

حتما جهت تکمیل اطلاعات صفحه بعد از کولونوسکوپی چه غذایی باید خورد را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

با توجه به عنوان مقاله آزمایش کولونوسکوپی چیست ، بایستی بیان کنیم که این آزمایش یک تکنیک درمانی تشخیصی است که متخصصین گوارش بیمارستان ایرانشهر به وسیله آن می توانند مشکلات مرتبط به سیستم گوارش را به صورت دقیق تر شناسایی و بررسی کنند.

بعد از این آزمایش به شما در خواندن جواب کولونوسکوپی کمک خواهیم کرد.

سوالات متداول

آيا كولونوسكوپي درد دارد؟
خیر بدلیل بیهوشی بیمار هیچگونه دردی را احساس نمی کند.
کولونوسکوپی برای چه کسانی ممنوع است؟
  1.  افراد مسن بالای 75 سال
  2. زنان باردار

آیا کولونوسکوپی عوارض دارد؟

  1. احساس درد و شکم
  2. خونریزی
  3. سختی در نفس کشیدن
  4. استفراغ همراه با خون و مواد صفرا

منبع:

d71282

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید