لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مراقبتهای بعد از جراحی روده

مراقبتهای بعد از جراحی روده

Table of Contents

با موضوع مراقبتهای بعد از جراحی روده در خدمت شما هستیم.

در طی سالیان اخیر به دلیل تغییر در سبک زندگی و عوامل مختلف دیگر، امراض و بیماری های مختلفی نیز در دنیا شایع شده است. این بیماری ها گاهی می تواند برای انسان خطرات و مشکلات زیادی را به وجود آورد و باعث به خطر افتادن سلامتی افراد خواهد شد.

حفظ و نگهداری سلامتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تلاش برای حفظ آن می تواند از مهمترین وظایف هر انسان در قبال جان خود باشد. زیرا سلامتی و به خطر افتادن آن می تواند باعث ایجاد اخلال در زندگی شود. از جمله بیماری ها و عارضه هایی که ممکن است بسیاری از افراد در معرض ابتلا به آن قرار بگیرند، بیماری های مربوط به روده می باشد.

روده بزرگ و روده کوچک از مهمترین اعضای بدن می باشد که مربوط به سیستم گوارش انسان خواهد بود و مستقیما با مصرف مواد غذایی ما سر و کار دارد.

عارضه ها و بیماری های مختلفی مربوط به روده انسان وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند منجر به خطر افتادن سلامتی افراد شود. روش های درمانی متعددی برای درمان انواع بیماری های روده وجود دارد که یکی از این روش ها، مربوط به جراحی روده می باشد.

مطالعه مقالات آزمایش کولونوسکوپی چیست و بعد از کولونوسکوپی چه غذایی باید خورد همزمان با این مطالعه این مقاله توصیه می شود.

ویدئو مراقبتهای بعد از جراحی روده

جراحی روده می تواند برای درمان انواع امراض مربوط به این سیستم گوارشی مورد استفاده قرار گیرد. بخصوص اگر فردی مبتلا به انواع سرطان روده شده باشد، طبیعتا بهترین روش برای درمان او، روش جراحی است.

ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا به بررسی انواع بیماری های مربوط به روده بپردازیم و سپس به بررسی دقیق جراحی روده خواهیم پرداخت و در نهایت به نکات مهمی در خصوص مراقبتهای بعد از جراحی روده می پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان سرطان روده را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک مراقبتهای بعد از جراحی روده

اینفوگرافیک مراقبتهای بعد از جراحی روده
اینفوگرافیک مراقبتهای بعد از جراحی روده

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی روده و انواع آن به یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان در تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از راهنمایی های متخصصین شاغل در این مرکز درمانی استفاده کافی نمایید.

مراقبتهای بعد از جراحی روده

1)خوردن غذا در حجم كم و دفعات زياد

2)كاهش مصرف خوردن موارد:

  1. سبوس: نان برشتوك/ صبحانه سبوس دار و يا غات كامل/
  2. ميوه ها: مثل انگور / زردآلو / آلو / هلو / انواع توت
  3. سبزيجات: مثل لوبيا/ بروكلي / جوانه ها / نخود فرنگي / كلم/پياز/ فلفل/ بال/ اسفناج/سير
  4. غذاهاي چرب
  5. انواع ادويه
  6. كافئين

3)کاهش موادی که مدفوع را سفت می کند:

فرني/جو دوسر/نان سفيد/كته/ پاستا/سيب /گلابي پوست كنده/موز/پوره سيب زميني/ ماهي ومرغ/ماست/كره بادام زميني/مارشمالو

4)ورزش منظم

5)حمام (نه با آب داغ)

6)غذا ها بايد نرم، كم فيبر ،بدون ادويه باشد. برنج، ماكاراني ، سيب زميني ، مرغ وماهي كامل پخته ،آبميوه و سبزيجات مفيد است.

7)آب پرتقال ،سيب ،موز ،سيب زميني وگوجه فرنگي پتاسيم بالا دارد و جهت كنترل اسهال مفيد است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مراقبتهای بعد از جراحی روده کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

ما در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

روده و عارضه های آن چیست؟

درمان بیماری های روده چگونه است؟

سرطان روده چیست؟

جراحی روده و انواع آن چیست؟

آمادگی های لازم قبل از جراحی روده چیست؟

مراقبتهای بعد از جراحی روده چیست؟

رژیم غذایی بعد از جراحی روده چیست؟


روده و عارضه های آن

روده و عارضه های آن
روده و عارضه های آن

روده انسان از اعضای مهم دستگاه گوارش می باشد که به دو بخش روده کوچک و روده بزرگ تقسیم می شود. هر کدام از این بخش ها می تواند بیماری های مختلفی داشته باشد و علائم و مشکلات مختلفی را برای فرد بوجود بیاورد.

مطلع بودن از نوع بیماری و مطلع شدن از علائم آن می تواند تاثیر زیادی در روند درمانی افراد داشته باشد. شاید بتوان گفت که از شایع ترین علائم مربوط به ابتلا به انواع بیماری های روده، اسهال، استفراغ، یبوست و … باشد.

چنین علائمی می تواند با مراجعه به پزشک و ازنجام آزمایشات مختلف، منجر به پیگیری و درمان عارضه های مربوط به روده شود. چنین علائمی ممکن است نشانه های برخی از بیماری های روده باشد، اما همیشگی نیست.

یعنی ممکن است فردی به یبوست یا اسهال مبتلا شود ولی هیچ گونه مشکلی برای روده او بوجود نیاید، بنابراین باید گفت که طولانی شدن علائم و همچنین تشخیص پزشک می تواند در این زمینه نشان دهد که آیا فرد مبتلا به عارضه ای میباشد یا خیر.

حال می خواهیم به برخی از بیماری های روده بپردازیم و بدانیم که چه عارضه هایی می تواند برای سیستم روده انسان بوجود بیاید. اطلاع از چنین عارضه هایی می تواند در زمینه روش درمان و همچنین مراقبتهای بعد از جراحی روده موثر باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین بیمارستان روده تهران دیدن کنید.

درمان بیماری های روده

درمان بیماری های روده
درمان بیماری های روده

همانطور که در موارد قبلی گفته شد، بیماری های مختلفی در ناحیه روده وجود دارد که هر یک از آنها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. شاید بتوان گفت که خطرناکترین نوع بیماری های مربوط به روده، بیماری سرطان روده می باشد که یکی از عوامل مهم مرگ و میر در دنیا به شمار می رود.

ابتلا به انواع بیماری های روده به این راحتی نخواهد بود، بلکه می تواند عوامل زیادی دست به دست هم دهد تا روده دچار مشکل شود. برخی از التهابات و عفونت های موجود در روده به راحتی قابل حل هستند و نیاز به درمان پیچیده ای مانند جراحی ندارد. اما در برخی مواقع ممکن است بیماری فرد، به حدی جدی باشد که باید از روش های مختلفی از جمله جراحی روده استفاده کرد.

در طی سالیان اخیر، بیماری های روده یکی از شایع ترین انواع بیماری ها در ناحیه گوارش انسان بوده است و طیف وسیعی از افراد در هر رده سنی را درگیر خود می کند. بیماری هایی نظیر کرون، سلیاک، کولیت، سرطان، از جمله رایج ترین انواع عارضه های مربوط به روده می باشد که ما در ادامه به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم:

بیماری کرون

بیماری کرون
بیماری کرون

یکی از انواع بیماری های روده، بیماری کرون می باشد که باعث ایجاد التهاب های خفیف و شدید در ناحیه روده می شود. این بیماری می تواند علائم مختلفی داشته باشد و تشخیص دقیق آن منوط به انجام آزمایشات دقیق و تشخیص پزشک متخصص می باشد.

این بیماری عموما در قسمت پایین روده کوچک اتفاق می افتد و می تواند در نواحی دیگری مانند روده بزرگ تاثیرات مخربی داشته باشد. التهاب در ناحیه روده کوچک و بیماری کولون می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند درد در ناحیه مقعد، اسهال، تب، لاغری شدید شود.

از طرفی ایجاد بیماری کرون هیچ گونه ارتباطی با استرس و اضطراب ندارد. این بیماری باعث خواهد شد که باکتری های موجود در روده تحریک شوند

و سپس سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این نوع از باکتری ها وارد عمل می شوند و باعث ایجاد تخریب در دیواره های روده خواهد شد و همین امر می تواند منجر به التهابات شدید، تورم و دردهای شدید در ناحیه روده کوچک شود. این بیماری می تواند بر اثر عوامل مختلفی مانند ژنتیک، بیماری های انگلی و … بوجود آید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از جراحی روده می باشید.

سندروم روده تحریک پذیر ( IBS )

سندروم روده تحریک پذیر ( IBS )
سندروم روده تحریک پذیر ( IBS )

یکی دیگر از انواع اختلالات موجود در دستگاه گوارش مخصوصا در ناحیه روده، سندروم روده تحریک پذیر می باشد. این سندروم می تواند در قسمت ابتدایی یا در قسمت انتهایی روده به وجود بیاید و باعث اختلالاتی در این ناحیه شود. این بیماری بیشتر در بین بانوان رایج است و طی بررسی های انجام شده میزان ابتلا به این سندروم در بین خانم ها بیش از 3 برابر آقایان می باشد.

تحقیقات محققان به این موضوع می رسد که رشد بیش از اندازه باکتری ها در قسمت روده کوچک یا بزرگ می تواند از مهمترین دلایل بوجود آمدن سندروم روده تحریک پذیر باشد. این بیماری می تواند در قسمت روده بزرگ ایجاد گاز نماید و باعث فعالیت بیش از حد روده بزرگ خواهد شد.

مصرف مواد غذایی چون شکلات، غذاهای چرب، لبنیات، حبوبات و الکل موجب حاد تر شدن علائم این بیماری می شوند.

استفاده از غذاهایی مانند غذاهای چرب و ناسالم، مشروبات الکلی، لبنیات می تواند باعث تشدید این بیماری شود و مشکلاتی بوجود بیاورد. یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز این سندروم، اختلال در هورمون های جنسی می باشد و به همین دلیل است اکثر خانم ها در دوران قاعدگی ممکن است به این سندروم دچار شوند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری سندروم روده تحریک پذیر به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک
بیماری سلیاک

یکی دیگر بیماری ها و عارضه های مربوط به روده، بیماری سلیاک می باشد. این بیماری می تواند به قسمت روده کوچک آسیب وارد کند و بافت های این ناحیه را از بین ببرد. این بیماری باعث خواهد شد که مواد مغذی موجود در مواد غذایی، جذب بدن نشود.

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به بیماری به آن دچار می شوند، عدم جذب پروتئین مواد غذایی می باشد. همین امر باعث خواهد شد که سیستم ایمنی بدن به بافت های روده کوچک حمله کنند و همین امر باعث تخریب بافت ها خواهد شد و پرزهای روده را از بین خواهد برد. مشکلات سو تغذیه از عوارض بیماری سلیاک می باشد.

کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی

کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی
کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی

از دیگر بیماری هایی که موجب التهاب روده می شود، بیماری کولیت اولسراتیو می باشد.

این بیماری باعث ایجاد زخم در ناحیه روده بزرگ خواهد شد و می تواند در ناحیه مقعد باعث ایجاد دردهای شدید و به مرور زمان در صورت عدم پیگیری به موقع، به تمام قسمت های روده بزرگ نفوذ پیدا کند و سلول های موجود در روده بزرگ را از بین ببرد. از علائم ایجاد این بیماری، خونریزی های شدید در حین مدفوع می باشد که می تواند باعث ایجاد عفونت داخلی روده شود.

یکی از عوامل ایجاد بیماری کولیت زخمی، استرس و اضطراب می باشد که می تواند باعث تشدید علائم دیگر آن شود. انتخاب روش درمانی درست و اصولی از جمله جراحی روده و همچنین مراقبتهای بعد از جراحی روده، می تواند در زمینه درمان این عارضه کمک فراوانی کند.

بیماری دیورتیکولوز

بیماری دیورتیکولوز
بیماری دیورتیکولوز

بسیاری از افراد در قسمت روده بزرگ خود دارای کیسه های کوچکی می باشند که حالت برآمدگی به خود گرفته است. زمانی که روده بزرگ در درون این کیسه قرار گرفته باشد، بیماری دیورتیکولوز پدید می آید.

این بیماری می تواند ناشی از کمبود فیبر در بدن رخ دهد. زیرا فیبر نقش مهمی در تحریک و حرکت روده ها خواهد داشت و کمبود آن می تواند باعث ایجاد مشکل در دفع مواد غذایی شود و همین امر باعث می شود که عفونت ها و باکتری های زیادی در روده تجمع کند و باعث بروز چنین عارضه ای خواهد شد.

کولیت، ورم و التهاب زخمی روده درمان با جراحی و لاپاراسکوپی

کولیت روده یک نوع بیماری التهابی در ناحیه روده می باشد که باعث ایجاد تورم، زخم، درد شدید و کاهش فعالیت های روده بزرگ و روده کوچک می شود. علائم مختلفی مانند اسهال خونی، دردهای شدید در ناحیه روده نشان دهنده بروز این بیماری می باشد که می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

کولیت روده نوعی بیماری طولانی مدت محسوب می شود و درمان آن نیازمند تشخیص درست پزشک، و اقدامات درمانی طولانی مدت خواهد داشت و مراقبت های زیادی را می طلبد تا بتواند به بهبودی کامل حاصل شود.

طیف وسیعی از افراد در بازه های سنی مختلف ممکن است به این بیماری دچار شوند و بیشترین عارضه پیش آمده در بین زنان بوده است تا مردان. این بیماری می تواند اختلالاتی در دفع مواد غذایی ایجاد کند و در صورت حاد شدن اوضاع، نیازمند انجام عمل جراحی روده خواهد بود.

تشخیص به موقع و درست این بیماری می تواند باعث شود که به وسیله جراحی، بطور کامل بهبود پیدا کند. جراحی روده برای حذف کولیت از جراحی های رایج در ناجیه روده می باشد.

در صورت عدم رسیدگی به موقع به این بیماری ممکن است بیماری سرطان روده برای فرد رخ دهد

در صورت عدم رسیدگی به موقع به این بیماری ممکن است بیماری سرطان روده برای فرد رخ دهد و مشکل فرد را حادتر و سخت تر کند. اکثر تومورهای خوش خیم یا بدخیم در ناحیه روده، بر اثر عدم تشخیص به موقع رخ خواهد داد و لازم است در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

حذف پولیپ روده یکی از روش های بسیار مناسب برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ می باشد و با یک جراحی ساده می توان از این مشکل بزرگ جلوگیری کرد. افرادی که سابقه خانوادگی این نوع بیماری را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و لازم است هر چند مدت یکبار، اقدام به چک آپ کامل خود نمایند.

بیمارستان ایرانشهر به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های سرطان می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص درمان کولیت روده انجام دهد.

حال در ادامه مقاله مراقبتهای بعد از جراحی روده به بررسی یکی از شایع ترین انواع بیماری های روده یعنی سرطان روده خواهیم پرداخت.

سرطان روده چیست؟

سرطان روده چیست؟
سرطان روده چیست؟

سرطان روده یکی از شایع ترین انواع بیماری های گوارشی می باشد که در سراسر دنیا شیوع زیادی یافته است. سرطان روده می تواند هم از روده کوچک و هم از روده بزرگ شروع شود و باعث ایجاد اخلال در عملکرد روده فرد شود.

سرطان روده می تواند اندام های مختلف بدن را تحت تاثیر خود قرار دارد. سرطان روده انواع مختلفی دارد که از جمله آن می توان به سرطان کولون که مربوط به روده بزرگ است اشاره کرد. همچنین سرطان رکتوم، سرطان کولورکتال از دیگر انواع سرطان روده می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکل برای افراد شود.

در سرطان کولورکتال که یک نوع سرطان رایج روده محسوب میشود، از طریق سلول های پیش سرطانی ایجاد می شود که مربوط به همان مبحث پولیت و کولیت روده می باشد. پولیپ می تواند بر اثر چندین جهش ژنتیکی دچار تغییرات سلول شود و باعث رشد و تکثر غیر عادی سلول ها در ناحیه روده بزرگ شود.

همچنین از طریق این صفحه می توانید، قیمت جراحی سرطان روده را ببنید.

از مهمترین عوامل ایجاد چنین سرطان هایی می توان به عوامل ژنتیکی و وراثت اشاره کرد

از مهمترین عوامل ایجاد چنین سرطان هایی می توان به عوامل ژنتیکی و وراثت اشاره کرد. اگر فردی در بین اعضای خانواده خود سرطان روده داشته باشد، بیشتر در معرض خطر چنین عارضه ای قرار دارد. همچنین عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نادرست، مصرف الکل و سیگار و … می تواند باعث بروز انواع سرطان روده شود.

همانطور که در مورد قبلی گفته شد، بیماری کولیت روده می تواند در صورت تشخیص به موقع، درمان شود و عملا باعث ایجاد خطر نخواهد شد. اما در صورت عدم تشخیص به موقع، می تواند باعث ایجاد سرطان روده مخصوصا سرطان کولون یا همان روده بزرگ شود.

به همین دلیل چنین افرادی دائما باید در حال انجام آزمایشات غربالگری باشند تا بتوانند در صورت بروز مشکل، اقدامات درمانی لازم را انجام دهند. برای درمان انواع سرطان روده، بیشتر از روش جراحی روده استفاده می شود که منجر به برداشته ناحیه سرطانی و حتی قسمتی از روده خواهد شد.

ما در ادامه مقاله به بررسی جراحی روده خواهیم پرداخت و سپس به بررسی مراقبتهای بعد از جراحی روده که نقش مهمی در بهبودی افراد دارد، می پردازیم.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری سرطان روده و انجام آزمایشات تشخیصی مختلف به یکی از بهترین و مجهزترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

جراحی روده و انواع آن

جراحی روده و انواع آن
جراحی روده و انواع آن

جراحی روده یکی از بهترین روش های درمانی بیماری های روده مخصوص سرطان روده می باشد. جراحی روده دارای انواع مختلفی میباشد که هر کدام از آنها اهداف خاصی را دنبال می کند و کاربردهای درمانی مربوط به خود را دارد. ما در ادامه به بررسی انواع جراحی روده خواهیم پرداخت:

جراحی کولکتومی

در این نوع جراحی روده، ممکن است بخشی از روده بزرگ برداشته شود و در صورت وخامت اوضاع و شدت بیماری، ممکن است تمام روده بزرگ از بدن بیمار خارج شود. چنین جراحی ای از پیچیدگی بالایی برخوردار است و مهارت و تخصص پزشک در این خصوص، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

جراحی کولکتومی‌های سگمنتال

این نوع از جراحی روده یک برشی بصورت عمومی در وسط شکم بیمار ایجاد خواهد شد. بعد از انجام برش، پزشک متخصص به قسمت مورد نظر ورود خواهد کرد و بخشی از روده که دچار التهاب و بیماری شده را بطور کامل جدا خواهد کرد. زمانی که بیماری از نوع سرطان باشد، بخش وسیعی از غذذ لنفاوی بیمار برداشته خواهد شد و سپس انتهای روده به یکدیگر متصل خواهد شد.

جراحی پولیپکتومی

اگر فردی مبتلا به بیماری پولیپ روده یا سرطان روده شده باشد، پزشک متخصص می تواند از روشی به نام روش پولیپکتومی استفاده کرد که در این روش با استفاده از دستگاه کولونوسکوپ، پولیپ ایجاد شده یا تومور ایجاد شده را از بدن بیمار خارج خواهد کرد. انجام این روش جراحی به مراتب کم تهاجمی تر از سایر روش ها خواهد بود.

جراحی کولستومی

برای عادت به زندگی بعد از کولوستومی ‌به زمان نیاز دارید، خواهید دید که می‌توانید یک زندگی کامل داشته باشید و تمام فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید را انجام دهید.

به ناحیه ای که بعد از کلستومی از آن مواد زائد را دفع می‌کنید، استوما گفته می‌شود. پس از انجام عمل، شما به یک کیسه کلستومی‌ نیاز دارید، که زباله‌ها را از بدن شما جمع آوری می‌کند.  اینکیسه خارج از بدن شما قرار دارد. قبل از مرخص شدن، یک پرستار ‌آموزش دیده به شما نحوه مراقبت از استوما و مدیریت کیف را آموزش می‌دهد.

بیمار بعد از جراحی کولستومی، باید دوران نقاهت خاص خود را پشت سر بگذارد و برای عادت به زندگی بعد از این جراحی، خود را با شرایط جدید وفق دهد. در این روش جراحی، بعد از انجام آن، کیسه ای نیز در خارج از بدن بیمار قرار خواهد گرفت که وظیفه آن جمع های مواد زائد از بدن است.

این کیسه می تواند تا مدت ها و حتی تا اخر عمر، همراه فرد باشد

این کیسه می تواند تا مدت ها و حتی تا اخر عمر، همراه فرد باشد و به بیمار آموزش های لازم داده خواهد شد که چگونه از این کیسه مراقبت کند و اقدامات بهداشتی آن را چگونه انجام دهد.

این روش جراحی گاهی می تواند بصورت موقت استفاده شود. یعنی برای مدتی بیمار با استفاده کیسه مخصوص، دفع مواد غذایی را انجام خواهد داد و بعد از بهبودی ناحیه آسیب دیده در ناحیه روده، جراحی دیگری انجام خواهد شد تا روده بزرگ به یکدگیر متصل شوند. این روش جراحی کولستومی، روش برگشت کولستومی نامیده می شود.

اما در برخی مواقع کولستومی بصورت دائمی خواهد بود و این مورد نشان دهنده حاد بودن بیماری فرد می باشد و لازم است تا اخر عمر از این کیسه مخصوص استفاده کند. در این روش جراحی مراقبتهای بعد از جراحی روده، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که متخصصین شاغل در بیمارستان ایرانشهر می تواند در این خصوص راهنمایی های لازم را انجام دهد.

جراحی آندوسکوپی

یکی از روش های دیگر جراحی روده برای درمان بیماری های مربوط به روده، جراحی آندوسکوپی می باشد.

این روش جراحی به وسیله لوله ای انعطاف پذیر انجام می شود که بر روی آن دوربین وجود دارد و پزشک در حین جراحی، کنترل امور را به دست خواهد گرفت. این روش جراحی بدین گونه خواهد بود پزشک می تواند با استفاده از دوربین تعبیه شده به روده بزرگ بیمار نفوذ کند و داخل روده را بصورت کامل ببنید.

این جراحی جز روش های کم تهاجمی محسوب می شود که بدون ایجاد برش های بزرگ در ناحیه شکم انجام می شود. دوران نقاهت این روش جراحی بسیار کمتر بوده و فرد بعد از انجام جراحی، احساس درد کمتری را تجربه خواهد کرد.

در درمان بیماری هایی نظیر سرطان روده می توان در صورت تشخیص پزشک از این روش استفاده کرد و بدین گونه خواهد بود که یه حلقه سیمی بر روی لوله قرار خواهد گرفت و به قسمت روده نفوذ خواهد کرد و در زمان رسیدن به تومور، این حلقه سفت خواهد شد و تومور از بدن بیمار خارج می شود.

از روش آندوسکوپی می توان برای تشخیص انواع ناراحتی های روده و سرطان روده استفاده کرد و در برخی از موارد خفیف می توان به عنوان روش درمانی از آن بهره برد.

هموروئیدکتومی

این جراحی برای افرادی به کار برده خواهد شد که مبتلا به عارضه بواسیر شده باشند. در ابتدای کار، ممکن است پزشک روش های دارویی مختلفی را برای حل این بیماری امتحان کند، در صورت عدم جواب، استفاده از این روش جراحی می تواند باعث حل معضل بواسیر شود. جراحی هموروئید یا همان هموروئیدکتومی بدین گونه است که پزشک متخصص، بی حسی موضعی را در اطراف مقعد انجام می دهد و سپس با انجام برش هایی در ناحیه مقعد، عارضه ایجاد شده را از بین خواهد بود.

هموروئیدکتومی ‌به طور کلی یک عمل سرپایی است، به این معنی که می‌توانید همان روز به خانه بروید. ممکن است در اطراف برش‌ها کمی درد و ‌حساسیت داشته باشید. هموروئیدکتومی ‌اغلب بهترین نتایج را در طولانی مدت برای بواسیر ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از روش های جراحی مربوط به بیماری بواسیر جراحی پرولاپس یا هموروئید استاپلر گفته می شود. این روش جراحی توسط منگنه مخصوص انجام می شود و بافت هموروئید را در موقعیت اولیه خود در مقعد قرار خواهد داد. این کار باعث خواهد شد که جران خون به قسمت عارضه کمتر برسد و همین امر باعث کوچکتر شدن بواسیر خواهد شد.

این نوع جراحی که روشی کم تهاجمی برای بیماری های مربوط به روده انجام می شود از مزیت های زیادی برخوردار است که مهمترین آن، کم عارضه بودن و دوران نقاهت بسیار اندک آن میباشد.

جراحی ایلئوستومی مقعد

این روش جراحی از طریق مقعد انجام می شود. در این روش اتصالی بین روده کوچک و مقعد انجام میشود و کیسه ای در این ناحیه قرار میگیرد. از طرفی ممکن است فرد به دلیل شدت جراحت و عارضه، نیاز به برداشته شدن روده بزرگ داشته باشد.

در این صورت این کیسه می تواند عملکرد مدفوع و دفع مواد زائد بدن را بازسازی کند. این روش درمانی برای افرادی موثر خواهد بود که مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

این بیماری باعث می شود که پزشک روده بزرگ بیمار را بطور کامل بردارد و زندگی کردن بدون روده بزرگ کمی می تواند دشوار باششد که مهمترین دشواری آن مربوط به کنترل روده و کنترل مدفوع میباشد. روش ایلئوستومی یک روش کنترلی و تغییر دهنده در سیستم مدفوع محسوب می شود که می تواند باعث ایجاد کنترل در دفع مواد زائد شود.

این روش جراحی مزیت خاصی دارد که آن هم مربوط به عدم تعویض کیسه تعبیه شده در ناحیه روده کوچک می باشد و نیازی به تعویض آن نخواهد بود. اما بیمار لازم است که بصورت دائم، مراقبتهای بعد از جراحی روده را مدنظر قرار بگیرد تا بتواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.

روش ایلئوستومی مقعد

این نوع جراحی بدین گونه است که پزشک جراح در ابتدا، روده بزرگ بیمار را از بدن بیمار خارج می کند، سپس کیسه ای را در روده کوچک قرار میدهد. این کیسه بصورت موقتی بوده و تا زمان بهبودی جای زخم جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.

بعد از گذشت دو ماه از جراحی اولیه، جراحی دیگری نیز انجام می شود که در این جراحی، پزشک متخصص، کیسه تعبیه شده در روده کوچک را از بدن او جمع آوری می کند و جراحی خاتمه پیدا خواهد کرد. هدف از این کار، این است که بعد از گذشت مدت زمانی دو ماهه، فرد می تواند به کنترل مقعد خود دست پیدا کند و برای انجام مدفوع، مشکلی را احساس نخواهد کرد.

این جراحی می تواند باعث شود، فرد بعد از برداشته شدن روده بزرگ خود، به روال عادی زندگی خود بازگردد و صرفا باید مراقبت های غذایی مختلفی نیز انجام دهد تا بتواند بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهد. یکی از بهترین مراکز درمانی برای درمان بیماری های روده از طریق جراحی، بیمارستان ایرانشهر می باشد که شما می توانید به این مرکز درمانی مراجعه و از امکانات و مشورت های متخصصین آن استفاده کافی ببرید.

جراحی بیماری التهابی روده (IBD)

جراحی بیماری التهابی روده (IBD)
جراحی بیماری التهابی روده (IBD)

نوعی از جراحی روده وجود دارد که مربوط به التهابات روده می باشد. این التهاب ها می تواند شامل کولیت و بیماری کرون باشد. همانطور که در مباحث قبلی اشاره شد، بیماری کولیت یا کرون می تواند باعث ایجاد دردهای شدید در ناحیه روده شود و در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند باعث ایجاد سرطان روده شود.

پزشک متخصص در ابتدا با استفاده از روش های دارویی سعی در کنترل بیماری خواهد کرد و در نهایت با استفاده از روش جراحی اقدام به درمان التهاب های پیش امده خواهد نمود.

پزشک جراح برای درمان عارضه های کولیت و امثال آن، قسمتی از روده بزرگ بیمار را از بدن خارج می نماید و این عمل باعث خواهد شد که از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری شود

و سپس می توان با استفاده از اقدامات مراقبتی لازم از جمله مراقبتهای بعد از جراحی روده، اقدام به کنترل بیماری و درمان دائم آن نمود. برخی از بیماری های التهابی روده مانند کرون، می توان صرفا از روش جراحی استفاده کرد.

آمادگی های لازم قبل از جراحی روده

آمادگی های لازم قبل از جراحی روده
آمادگی های لازم قبل از جراحی روده

لازمه نتیجه بخش بودن جراحی روده، اقدامات لازم برای امادگی قبل از جراحی می باشد که پزشک متخصص توصیه های لازم را به بیمار خواهد کرد. لازم است بدانید که در صورت داشتن بیماری های زمینه ای یا مصرف داروهای متعدد، باید با پزشک جراح خود مشورت های لازم را انجام دهید تا پزشک بتواند توصیه های لازم را انجام دهد.

از جمله آمادگی های قبل از جراحی روده می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، لازم است از یکماه قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید تا در حین جراحی دچار خونریزی نشوید.
  • از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری شود.
  • خوردن غذاهای حاوی فیبر می تواند کمک حال بیمار قبل از جراحی روده باشد.
  • مصرف مایعات، مخصوصا آب بسیار حائز اهمیت است.
  • از مصرف مواد غذایی سفت و جامد خودداری شود تا در حین جراحی روده از مواد غذایی پاکسازی شده باشد.
  • از حدود 12 ساعت قبل از جراحی لازم است از مصرف غذا و آب خودداری کنید و در صورت لزوم با مشورت پزشک، باید از داروهایی استفاده شود که روده بطور کامل تخلیه شود تا در حین جراحی، مشکلاتی به وجود نیاید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی روده و آمادگی های لازم قبل از جراحی، به یکی از بهترین مراکز درمانی شهر تهران یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه فرمایید.

مراقبتهای بعد از جراحی روده

مراقبتهای بعد از جراحی روده
مراقبتهای بعد از جراحی روده

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، جراحی روده دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آنها می تواند برای عارضه خاصی مورد استفاده قرار گیرد. بعد از انجام جراحی روده، نیازمند این موضوع خواهیم بود که مراقبت های خاصی صورت گیرد.

زیرا مراقبتهای بعد از جراحی روده می تواند منجر به بهبودی بهتر و طی کردن هرچه سریعتر دوران نقاهت خواهد شد. بطور کلی دوره بهبودی بعد از جراحی روده بین 3 الی 4 ماه می باشد که بستگی به نوع عمل، شدت جراحت و بیماری، نوع بیماری، وضعیت جسمانی بیمار و … خواهد داشت.

با این حال یکی از مهمترین عوامل بهبودی بعد از جراحی مربوط به مسئله مراقبتهای بعد از جراحی روده می باشد که ما در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

بلافاصله پس از جراحی

بعد از انجام جراحی روده، بیمار وارد مرحله ریکاوری خواهد شد و به اتاق مخصوص ریکاوری منتقل می شود که عناصر اصلی حیاتی بدن مورد بررسی دقیق قرار میگیرد. زمانی که بیمار بهوش می آید، باید به بخش عادی بیمارستان منتقل شود و اقدامات بعد از جراحی مانند تزریق مسکن برای تسکین درد و … انجام خواهد شد.

دوره بهبودی در بیمارستان

دوره بهبودی در بیمارستان
دوره بهبودی در بیمارستان

در بخش دیگری از مراقبتهای بعد از جراحی روده، مربوط به زمانی می باشد که فرد در بیمارستان بستری است. میزان بستری بودن بیمار در بیمارستان بستگی به شدت بیماری و نوع آن و نوع جراحی خواهد داشت و در نهایت پزشک تشخیص را خواهد داد که آیا می تواند از بیمارستان مرخص شود یا خیر.

در مدت بستری در بیمارستان، بیمار به کمک همراه خود باید مسافت کوتاهی را پیاده روی کند تا بتواند به روند بهبودی خود کمک کند. از طرفی راه رفتن می تواند باعث حرکت سیستم گوارش فرد مخصوصا در روده شود و باعث شود که فرد دچار یبوست نگردد. همچنین سلامت ریه و قلب می تواند توسط این امر میسر گردد.

استفاده از مایعات با تجویز پزشک باید در دستور کار قرار گیرد و بعد از گذشت 1 الی 2 روز از جراحی بیمار می تواند اقدام به مصرف مایعات نماید. در برخی از مواقع نیز مواد مغذی از طریق رگ وارد بدن تزریق میشود تا فرد بتواند روند بهبودی سریع تری را تجربه کند و این کار باعث حرکت آسانتر سیستم گوارش برای دفع مواد زائد خواهد شد.

مراقبتهای بعد از جراحی روده در منزل

مراقبتهای بعد از جراحی روده در منزل
مراقبتهای بعد از جراحی روده در منزل

زمانی که بیمار از بیمارستان مرخص می شود، اقدامات مراقبتی بیشتری را باید در منزل انجام دهد تا بتواند روند بهبودی سریعتری را طی نماید. ایجاد تغییر در سبک زندگی از مهمترین اقدامات بعد از جراحی روده می باشد. این تغییرات شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و استفاده از تجویزهای پزشک
  • خودداری از بلند کردن اجسام سنگین یکی دیگر از اقدامات مراقبتهای بعد از جراحی روده در منزل می باشد.
  • انجام دادن فعالیت سبک و خودداری از ورزش های سنگین و فعالیت های سنگین
  • مراقبت از بخیه ها و جای زخم جراحی و تعویض به موقع پانسمان آن
  • راه رفتن در منزل، بالا رفتن از پله، انجام استحمام بصورت مداوم برای تجدید قوا از جمله اقدامات مراقبتی بعد از جراحی روده در منزل می باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراقبتهای بعد از جراحی روده با پرسنل و پزشکان متخصص بیمارستان ایرانشهر، مشورت های لازم را انجام دهید.

کنترل درد

کنترل درد
کنترل درد

ایجاد ناراحتی و درد بعد از جراحی یکی از عوارض طبیعی بعد از جراحی روده می باشد که می تواند برای فرد احساس ناراحتی بوجود بیاورد. در چنین مواقعی، پزشک متخصص تجویز و توصیه های لازم مراقبتی را برای کاهش درد بیمار، انجام می دهد که در مهترین اقدام، تجویز داروهای مسکن برای تسکین درد می باشد که می تواند روند بهبودی کمک زیادی دارد.

بطور کلی مراقبتهای بعد از جراحی روده یکی از عوامل موثر در بهبودی بیمار و طی کردن دوران نقاهت و نتیجه بخش بودن جراحی می باشد. به همین دلیل لازم است به این موضوع نگاه ویژه ای شود و توصیه های پزشک جراح را انجام داد.

رژیم غذایی بعد از جراحی روده

رژیم غذایی بعد از جراحی روده
رژیم غذایی بعد از جراحی روده

رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی روده، یکی دیگر از اقدامات مراقبتی بعد از جراحی به حساب می آید. افرادی که اقدام به انجام جراحی روده برای درمان انواع بیماری های روده می کنند، باید با توصیه های پزشک جراح و پزشک تغذیه، رژیم های غذایی مخصوص به خود را استفاده کنند.

برخی از افراد به دلایل جسمی و نوع عارضه ممکن است از غذاهای مایع استفاده کنند تا بتوانند سریعتر هضم و دفع نمایند.

اما در برخی از افراد لازم است از مواد غذایی استفاده شود که بصورت جامد بوده تا بتواند به روند حرکت سیستم روده بیمار کمک فراوانی کند. بنابراین باید گفت که رژیم غذایی هر فردی متمایز از دیگری خواهد بود که پزشک متخصص در این خصوص تصمیم گیری های لازم را انجام می دهد.

بعد از انجام جراحی روده، مدفوع بیمار شل خواهد بود

بطور کلی بعد از انجام جراحی روده، مدفوع بیمار شل خواهد بود و گاهی خونریزی هایی نیز همراه با مدفوع خارج میشود که طبیعی بوده و صرفا برای خارج شدن عفونت های درون بدن می باشد. همچنین وجود نفخ فراوان از دیگر عوارض بعد جراحی می باشد.

بنابراین مصرف مواد غذایی ای که باعث ایجاد نفخ می شود، توصیه نمی گردد چنین مواد غذایی ای شامل انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، تخم مرغ، انواع سبزیجات مانند کلم، پیاز، سیر و یا مواد غذایی مانند پنیر، شیر، و … می باشد که می تواند باعث شل شدن مدفوع و ایجاد اسهال شود.

برای حل این معضل می توان از مواد غذایی سفت کننده مانند ماست استفاده کرد که منجر به کاهش نفخ در بدن می شود. همچنین استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی و … می تواند منجر به افزایش نفخ شود.

رعایت نمودن موارد غذایی و استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند باعث بهبودی سریعتر بیمار شود از جمله موارد لازم در رژیم غذایی بعد از جراحی روده عبارتند از:
  • استفاده از وعده های غذایی منظم و در ساعات تعیین شده با دستور پزشک متخصص
  • تقسیم کردن وعده های غذایی به وعده های کوچکتر
  • جویدن کامل غذا و آهسته بلعیدن آن بسیار مهم می باشد. زیرا در صورت عدم جویدن کامل غذا، باعث ایجاد مشکلاتی مانند انسداد روده خواهد شد و می تواند مشکلاتی را بوجود بیاورد.
  • استفاده از وعده های غذایی جدید منوط به توصیه های پزشک متخصص تغذیه می باشد و در حین استفاده از رژیم غذایی مخصوص خود، لازم است با احتیاط بصورت همزمان مصرف شود.
  • در صورت بروز مشکل و حساسیت در مصرفی برخی از مواد غذایی، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.
  • استفاده از آب در طول روز بسیار مهم می باشد و می تواند از بروز یبوست جلوگیری نماید.

موارد بالا تنها بخشی از موارد غذایی مربوط به بعد از جراحی روده می باشد که در مجموعه مراقبتهای بعد از جراحی روده قرار میگیرد و رعایت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از رایج ترین و شایع ترین مشکلات گوارشی یعنی بیماری های روده پرداختیم و از عوارض آن نکات مهمی را اشاره کردیم. روش های درمانی متعددی برای درمان مشکلات و بیماری های روده وجود دارد که می تواند کمک حال بیماران شود.

یکی از روش های مناسب و رایج برای درمان بیماری های روده مخصوصا سرطان روده، روش جراحی می باشد که در این مقاله به بررسی روش های جراحی روده پرداخته شد. اهمیت مراقبت چه قبل از جراحی و چه بعد از جراحی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این مقاله به مبحث مراقبتهای بعد از جراحی روده پرداخته شد و از اهمیت آن نکات مهمی اشاره شد.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام جراحی روده و همچنین اقدامات لازم برای درمان و همچنین مراقبتهای بعد از جراحی روده مراقبتهای بعد از جراحی روده، به یکی از بهترین مراکز درمانی بیماری های روده یعنی بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید و از مشورت ها و راهنمایی های پزشکان متخصص این حوزه در این بیمارستان استفاده کافی نمایید.

Table of Contents

10 پاسخ

  1. سلام
    امروز ۲۴ساعت از جراحی روده ام که بسبب پولیپ روده انجام شده میگذرد. دردم کمتر شده والان میتوانم مقداری راه بروم ولی هنوز تخلیه گاز انجام نشده . میگویند باید مرتب راه بروم . چند روز طول میکشد که بتوانم غذا بخورم؟ الان ۴۸ ساعت است که باسرم تغذیه میشوم.

  2. سلام من به دلیل جراحی آندومتریوز روده ام هم درگیر شد و پزشک مجبور شد ۸ سانت از روده ام رو برداره الان ۳ روزه عمل کردم فقط آب سیب.آب پاچه و آب خالی میخورم ولی به شدت معده درد دارم درد قفسه سینه میخواستم بدونم میتونم سوپ رو میکس کنم یا اینکه بلدرچین و سیب زمینی رو میکس کنم یا باید تغذیه ام بدون هیچگونه مخلفاتی باشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. بیهوشی بیمار بعد از عمل تا چه زمانی عادی است ؟ چقدر طول میکشد بیمار بهوش بیاید؟

  4. عمل من در دو نوبت بود و اول تمامی رود بزرگم برداشتە شد و کیسە بیرون برام گذاشتە شد. عمل تقریبا ٣ ساعت طول کشید. بعد از دو ماە کیسە بیرونی برداشتە شد و از کیسە بیرونی برداشتە شدە و مستقیما رودە باریک را از طریق یک کیسە “ل” مانند رودە باریک را بە مقعد وصل کردند. بعد از مدتی زندگی نرمال شروع شدە و تنها در نوع خوردن را رعایت میکنم. تجربەای کە گرفتم این بود کە هرچند عمل کردن یک مقداری سخت بود ولی عمل کردن بهتر بود زیرا دیگر از مصرف داروها و سریع دستشویی رفتن خڵاص شدم🧐

  5. سلام به همگی
    تجربه جراحی کولکتومی را دارم‌ که داروهای سرطان را هم دارم مصرف می‌کنم
    دارو بسختی تهیه می‌کنم تا سه چهار ماه مرتب شکم بند بايد استفاده بشه فقط موقع خوابیدن اجازه باز کردن شکم بند را دارم‌ باز بشه و هنوزم درد دارم و شب خوابیدن به‌ پشت درد نداره ولی زمانی که به پهلو بخوابی درد داره و يه بالش کوچک برای زمانی که به پهلو میخوابی لازمه

  6. باسلام
    همسرم تقریبا دوماهی میشود که عمل چسبندگی وانسداد روده انجام داده اند،تقریبا ۸۰ سانت از روده کوچک بریده شده، ودر منزل مراقبتهای لازم انجام ولی اخیرا از بعداز ظهر به بعد وشب هنگام مجددا احساس درد ودل پیچه دارند وعلی رغم رعایت دستورات غذایی انگار به خوردن اکثر غذاها حساس شده اند،وگرچه از شیاف وقرص هیوسین استفاده میکنند اما تازگیها درد رادارند لطفاراهنمایی کنید مشکل از کجاست ،باتشکر

  7. من بیست سانت از روده بزگمو برداشتن و دوباره بعد دو سال به پلید با گلونوسکوپی و لیزری برداشتن ،نگران نباش زود خوب میشی بدترین چیز برای گوارش و روده استرس و غمه….منم سنی ندارم اما شش سال گذشته و خوبم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید