لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

زنجبیل و پروستات

زنجبیل و پروستات

Table of Contents

در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی تاثیر زنجبیل و پروستات بپردازیم.

تمام مردانی که مشکل بزرگی پروستات دارند، همواره به دنبال روشی کم عارضه برای درمان یا کاهش علائم هستند. طب سنتی و گیاهان دارویی، همیشه راهی موثر برای درمان برخی از بیماری ها هستند.

متخصصان معتقدند مشکلات پروستات در مردان ارتباط مستقیمی با تغذیه آن ها دارد. زنجبیل یکی از مواد طبیعی است که برای درمان مشکلات پروستات بسیار موثر عمل می کند.

در این مقاله، همراه ما باشید تا ارتباط زنجبیل و پروستات در مردان را مورد بررسی قرار دهیم و مزایای این گیاه شگفت انگیز را ارزیابی کنیم. در این زمینه می توانید با متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهر تهران در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این راستا شناخته می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست علائم سرطان لگن در مردان دیدن کنید.

اینفوگرافیک زنجبیل و پروستات

اینفوگرافیک زنجبیل و پروستات
اینفوگرافیک زنجبیل و پروستات

ارتباط زنجبیل و پروستات

در برخی از تحقیقات، زنجبیل برای پروستات می تواند به شرح زیر عمل کند:

  • ضعیف کردن سلولهای سرطانی
  • اختلال در چرخه رشد سلولهای سرطانی
  • کنترل ترکیبات طبیعی تولید شده، برای از بین بردن سلولها
  • کشتن سلولهای سرطانی با قطع تولید انرژی و تحریک آزادسازی آنزیم هایی که سلولهای سرطانی را تجزیه می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش زنجبیل و پروستات کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

در این مقاله می خوانیم:

آیا زنجبیل برای پروستات مردان مفید است؟

پروستات چیست؟

مایع پروستات چیست؟

مشکلات مربوط به پروستات را بیان نمایید.

علائم بیماری پروستات را ذکر کنید.

عوارض بیماری پروستات روی بدن چیست؟

افراد مستعد بیماری پروستات

زنجبیل و پروستات

خواص زنجبیل برای مردان

نکات ضروری در مصرف زنجبیل را بیان کنید.

تشخیص بیماری پروستات به چه صورت است؟

درمان بیماری های پروستات

عوارض برداشتن بافت پروستات چیست؟

پیشگیری از بیماری پروستات

روش هایی برای بهبود علائم پروستات

رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات

غذاهای مضر برای بزرگی پروستات را نام ببرید.

سخن پایانی

 

آیا زنجبیل برای پروستات مردان مفید است؟

آیا زنجبیل برای پروستات مردان مفید است؟
آیا زنجبیل برای پروستات مردان مفید است؟

زنجبیل که نوعی ادویه محسوب می شود، از دیرباز به عنوان گیاهی مناسب برای درمان مشکلات مردان شناخته شده است. زنجبیل جزء ادویه های پرخاصیت و خوش طعم می باشد و تقریبا در همه ی خانه ها وجود دارد.

این ادویه شگفت انگیز، سرشار از مواد مغذی و ویتامین می باشد. نکته مهم در خصوص این ادویه این است که علاوه بر طعم دار کردن مواد غذایی، خاصیت درمانی دارد و جایگاه ویژه ای را در طب سنتی از آن خود کرده است.

اما آیا واقعا زنجبیل بر درمان بزرگی پروستات تاثیر دارد؟ تا انتهای مقاله زنجبیل و پروستات همراه ما باشید تا این سوال را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

پروستات چیست؟

پروستات چیست؟
پروستات چیست؟

پروستات که با نام پروفسرته نیز شناخته می شود، یکی از اندام های جنسی در مردان می باشد که عملکردی حیاتی را ایفا می کند. پروستات تقریبا هم شکل و هم اندازه گردو است و در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد.

پروستات که در واقع نوعی غده است، نقش مهمی در فعالیت های جنسی و دستگاه ادراری مردان دارد. غده پروستات از دو نوع بافت تشکیل شده است. قسمتی از آن بافت غددی و قسمت دیگر بافت عضلانی – همبندی دارد.

زمانی که مردان دچار انزال می شوند، غده پروستات منقبض می شود و ماده ای شیری رنگ از خود تولید می کند که این مایع در نهایت با مایع منی مخلوط می گردد. در اثر وجود پروستات است که مایع منی حالتی ژلاتینی به خود می گیرد. می توان گفت که تقریبا 30 درصد مایع منی، مایع پروستات است.

اما پروستات نقش مهم دیگری را نیز ایفا می کند. در زمان انزال، عضلات پروستات در مجاری ادرار منقبض خواهند شد. در این شرایط ،مجاری ادراری بسته می شود. در نتیجه از ورود ادرار به مجاری ادراری جلوگیری خواهد شد تا مایع منی وارد مجاری ادراری گردد. در همین حین مایع پروستات نیز آزاد می شود و با مایع منی مخلوط می گردد.

مایع پروستات چیست؟

مایع پروستات چیست؟
مایع پروستات چیست؟

همان طور که بیان شد، در زمان انزال، مایع پروستات تولید شده و به مایع منی اضافه می شود. مایعی که از پروستات خارج می شود، آنزیمی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) دارد.

علاوه بر این، مایع پروستات حاوی روی و اسید سیتریک نیز می باشد. کار اصلی مایع پروستات در منی، حفاظت از اسپرم است تا سالم به تخمک ها برسند. عمر مفید اسپرم ها توسط مایع پروستات طولانی تر می شود.

مشکلات مربوط به پروستات

مشکلات مربوط به پروستات
مشکلات مربوط به پروستات

مشکلات و بیماری هایی که مردان ممکن است برای پروستات خود تجربه کنند، شامل موارد ریز می باشد:

  • تورم یا التهاب پروستات
  • سرطان پروستات
  • پروستاتیت
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • بزرگ شدن پروستات در موارد غیر سرطانی (BPH)

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، به بیمارستان ایرانشهر در تهران مراجعه نمایید.

پروستاتیت:

پروستاتیت نوعی بیماری التهابی است که علت ابتلا به آن عفونت های میکروبی می باشد. در صورتی که فردی به عفونت ادراری مبتلا شده باشد، احتمال می رود به پروستاتیت باکتریایی نیز مبتلا شده باشد.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات:

هایپرپلازی بیماری شایع پروستات محسوب می شود و به معنای بزرگ شدن خوش خیم پروستات می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته، نیمی از مردان پنجاه سال به بالا به این بیماری مبتلا می شوند. در این نوع بیماری، اغلب مجاری ادرار مسدود می شود که مشکلاتی را در ادرار به وجود می آورد.

سرطان پروستات:

سرطان پروستات دومین سرطان شایع در دنیا است. در صورتی که سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، می توان به درمان قطعی آن امیدوار بود. در غیر این صورت احتمال بهبودی بسیار کمتر است. همچنین در صورت متاستاز سلول های سرطانی یعنی سرایت آن به سایر بافت های مجاور، بهبودی بیمار به حداقل خود خواهد رسید.

علائم بیماری پروستات

علائم بیماری پروستات
علائم بیماری پروستات

افرادی که به بیماری های پروستات مبتلا می شوند، یک یا چند علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

  • احساس درد در ناحیه مثانه
  • کاهش توانایی در کنترل ادرار
  • تکرر ادرار به خصوص هنگام شب
  • احساس پری در مثانه
  • خروج آهستگی ادرار
  • احساس درد هنگام ادرار (در بیماری پروستاتیت)
  • افزایش دامنه درد در قسمت های آلت تناسلی، کیسه بیضه، بخش بین کیسه بیضه، مقعد، داخل شکم و کمر
  • تغییر رنگ و کدر شدن ادرار
  • تب و لرز، بدن درد و ناتوانی در تخلیه مثانه (در بیماری پروستاتیت)

عوارض بیماری پروستات روی بدن چیست؟

عوارض بیماری پروستات روی بدن چیست؟
عوارض بیماری پروستات روی بدن چیست؟

افرادی که به بیماری های پروستات مبتلا می شوند، علاوه بر تجربه کردن علائم مربوط به بیماری، مشکلات و عوارض دیگری را نیز تجربه خواهند کرد. از جمله مشکلات بیماری پروستات می توان به مشکل در رابطه جنسی، التهاب و تورم در بخش پروستات، نارسایی کلیوی، سنگ مثانه و استرس و مشکلات روحی ناشی از احساس درد اشاره نمود.

البته تمام مشکلات ذکر شده برای بیماران به وجود نمی آیند و بیمار با توجه به نوع بیماری خود مشکلات متفاوتی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، عوارض ناشی از یک بیماری در بیماران مختلف نیز متفاوت خواهد بود.

بیماران به محض بروز علائم یا بروز مشکلات و عوارض، فورا باید به پزشک یا متخصصین بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای تشخیص و درمان صورت گیرد.

بیماری پروستات روش های درمان مختلفی دارد و اغلب از طریق دارو درمان خواهد شد. برخی از بیماران تمایل دارند از طریق روش های خانگی اقدام به درمان بیماری خود کنند. با ادامه مقاله زنجبیل و پروستات همراه ما باشید تا روش های درمانی خانگی این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

افراد مستعد بیماری پروستات

افراد مستعد بیماری پروستات
افراد مستعد بیماری پروستات

در حال حاضر پزشکان و متخصصان، علت اصلی بزرگ شدن پروستات و رشد سلول های سرطانی در پروستات را کشف نکرده اند. با این حال مواردی را به عنوان ریسک ابتلا به بیماری پروستات بیان نموده اند که شامل موارد زیر می باشد:

  • طبق آمار منتشر شده، بیش از 70 % مردان در سن بالای 65 سال به بیماری پروستات دچار می شوند.
  • مصرف برخی از غذاهای فرآوری شده احتمال ابتلا به بیماری پروستات را افزایش می دهد. موادی نظیر لبنیات، گوشت، غذاهای آماده، فست فود و مواد غذایی دارای طبع سرد در بروز بیماری پروستات موثر هستند.
  • برخی از مردان در اثر وراثت و ژنتیک مبتلا به این بیماری می شوند.
  • پزشکان معتقدند چاقی تاثیر مخربی روی پروستات دارد. بنابراین ابتلا به بیماری پروستات در مردان چاق بیشتر است.

زنجبیل و پروستات

زنجبیل و پروستات
زنجبیل و پروستات

بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند که ریشه زنجبیل برای بهبود بیماری پروستات بسیار موثر است و دشمن اصلی این بیماری محسوب می شود. در این بخش همراه ما باشید تا ارتباط میان زنجبیل و پروستات را مورد بررسی قرار دهیم.

ریشه زنجبیل سرشار از مواد مغذی به خصوص پتاسیم و منگنز می باشد. پتاسیم سبب حفظ گردش خون، بهبود عملکرد عصب ها و عضلات می شود. علاوه بر این، وجود منگنز در بدن برای جذب ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد.

زنجبیل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی نظیر روی، بتاکاروتن، A و C می باشد که سبب می شوند پروستات در برابر رادیکال های آزاد و مضر حفظ شود. حفاظت در برابر رادیکال های آزاد سبب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و پیری بافت می شود.

طبق آزمایشات صورت گرفته، زنجبیل 5 گونه از لیپوکسیژناز آنزیمی که سبب پیشرفت سرطان می شوند را از بین می برد

طبق آزمایشات صورت گرفته، زنجبیل 5 گونه از لیپوکسیژناز آنزیمی که سبب پیشرفت سرطان می شوند را از بین می برد. به صورت کلی، زنجبیل در تولید و رشد سلول های سرطانی اختلال ایجاد می کند. بنابراین زنجبیل اثر مستقیم بر جلوگیری از بروز سرطان پروستات دارد.

ویتامین C و روی موجود در زنجبیل نیز که سبب افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند، هرگونه عفونت و التهاب را در پروستات از بین می برند. بنابراین زنجبیل تومورهای پروستات را نیز کوچک می کند و از بزرگ شدن این غده جلوگیری می نماید.

لازم به ذکر است با این که زنجبیل و پروستات همیشه دو یار همیشگی هستند، اما باید برای درمان پروستات حتما به متخصص مراجعه کنید و درمان را تنها محدود به مصرف زنجبیل نکنید. با این حال گنجاندن زنجبیل در برنامه روزانه غذایی راه حلی هوشمندانه است تا دوره بهبودی سریع تر طی شود.

بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران، از مجرب ترین متخصصین در این زمینه بهره می برد.

مصرف زنجبیل

مصرف زنجبیل
مصرف زنجبیل

همان طور که بیان شد، زنجبیل و پروستات دو یار سازگار هستند. مصرف زنجبیل نه تنها سلامت پروستات را در مردان تضمین می کند، بلکه سبب سم زدایی کبد می شود و به هضم غذا کمک می کند.

اما به یاد داشته باشید مصرف بیش از اندازه زنجبیل عوارضی را در پی دارد. مصرف زیاد زنجبیل سبب بروز مشکلات معده به خصوص سوزش و درد معده خواهد شد.

برای اطلاع از میزان مصرف زنجبیل، با یک متخصص تغذیه یا متخصص طب سنتی مشورت نمایید تا بر اساس سن، نوع بیماری و ویژگی های جسمی، میزان مصرف زنجبیل را برای شما تعیین کند. برای راحت خوردن زنجبیل می توانید آن را در اسموتی، سالاد، آبمیوه یا چای مخلوط نمایید تا طعم تندی آن کمتر شود.

خواص زنجبیل برای مردان

خواص زنجبیل برای مردان
خواص زنجبیل برای مردان

زنجبیل تنها برای درمان بیماری های پروستات موثر نیست و خواص بسیار دیگری نیز برای مردان دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم داشت.

افزایش قدرت باروری:

وجود منگنز برای تولید هورمون تستوسترون در بدن مردان ضروری می باشد. زنجبیل که سرشار از منگنز می باشد، شرایط لازم برای تولید هورمون تستوسترون و قدرت باروری را فراهم می نماید. زنجبیل همچنین اسپرم را تقویت کرده و سبب افزایش تولید آن می شود. زنجبیل به عنوان یکی از مفیدترین مواد غذایی برای تقویت قوای جنسی مشهور می باشد.

پیشگیری از سرطان پروستات:

پروستات پتانسیل بالایی در ایجاد و رشد سلول های سرطانی دارد. از این رو به عنوان دومین سرطان شایع در مردان شناخته شده است. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد.

زنجبیل قدرت بالایی در مهار سلول های سرطانی دارد. مردانی که زنجبیل را در برنامه غذایی خود قرار می دهند، رشد سلول های سرطانی در بدن آن ها متوقف می شود.

پیشگیری از سرطان روده:

زنجبیل مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی کند اما با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، با رادیکال های آزادی که عامل اصلی سرطان هستند، مبارزه می کند. سرعت تقسیم سلول های سرطانی در افرادی که زنجبیل مصرف می کنند، به شدت کاهش می یابد.

طی آزمایشات مختلفی، متخصصان به این نتیجه رسیده اند که تغییرات منفی در روده راست افرادی که زنجبیل مصرف می کنند، بسیار کمتر است. زنجبیل سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، فیبر و ویتامین B6 می باشد که همه این مواد برای پیشگیری از بروز بیماری های بدخیم بسیار مفید هستند.

درمان سرماخوردگی:

در مواقع سرماخوردگی یا ابتلا به آنفلوآنزا، زنجبیل یکی از مواد طبیعی است که روند بهبودی شما را تسریع می بخشد. زنجبیل خاصیت آنتی هیستامین دارد که سبب بهبود تنفس و تحریک ترشح مخاط در دوران سرماخوردگی می شود.

تسکین دردهای عضلانی:

مردان با مصرف زنجبیل، درد عضلانی را می توانند تا حدود 25% در دوره بدنسازی کاهش دهند. بنابراین زنجبیل برای مردانی که ورزش های بدنسازی انجام می دهند، مفید می باشد.

رفع حالت تهوع:

زنجبیل ترشح بزاق دهان را افزایش و میزان اسید معده را کاهش می دهد. علاوه بر این هضم مواد غذایی در روده و همچنین ترشح شیره های گوارشی را افزایش می دهد. تاثیر زنجبیل روی دستگاه گوارش سبب رفع حالت تهوع خواهد شد.

رفع التهاب:

زنجبیل به عنوان یکی از بهترین مواد طبیعی ضد التهابی در سراسر دنیا شناخته شده است. جینجرول موجود در این گیاه، هر گونه عفونت و التهابی را در بدن از بین خواهد برد. در مردانی که دچار التهاب بیضه می شوند، زنجبیل گزینه مناسبی برای رفع التهاب می باشد.

مردان می توانند برای رفع التهاب و درد ناشی از التهاب بیضه، روغن زنجبیل را استعمال کنند. روغن زنجبیل همچینن برای رفع دردهای آرتروز زانو نیز موثر می باشد.

خاصیت ضد تورم:

علاوه بر مواردی که بیان شد، زنجبیل برای رفع تورم نیز موثر است. افراد می توانند برای رفع علائم آرتریت روماتوئید و آرتروز، زنجبیل را بخورند یا به صورت موضعی در محل تورم به صورت کمپرس استفاده کنند.

رفع گرفتگی قلب:

رگ های عروق قلبی در اثر رسوب بیش از حد کلسترول LDL دچار گرفتگی می شوند که در پی آن مشکلات جدی نظیر فشار خون، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی و … برای بیمار به وجود می آید.

مواد موجود در زنجبیل به رفع گرفتگی های قلب کمک می کند. افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، نباید در مصرف زنجبیل زیاده روی کنند. زنجبیل علاوه بر رفع گرفتگی عروق قلبی، میزان کلسترول خوب یعنی HDL را افزایش می دهد که در نتیجه کلسترول بد را از بین می برد.

کنترل قند خون:

افرادی که به بیماری افزایش قند خون یا دیابت مبتلا هستند، همواره به دنبال مصرف موادی هستند که میزان قند خون آن ها کنترل شود. زنجبیل یکی از گیاه های شگفت انگیزی است که به کنترل و تنظیم قند خون کمک می کند.

زنجبیل در بدن میزان اکسیداسیون را کاهش می دهد و حساسیت بدن نسبت به انسولین را بهبود می بخشد. جینجرول موجود در این گیاه کمک می کند تا گلوکز موجود در خون، بدون نیاز به انسولین به عضلات برسد. از این رو میزان قند خون تنظیم خواهد شد.

رفع مشکلات گوارشی:

زنجبیل دارای آنزیم های مخصوصی است که گازهای موجود در روده را از بین می برد. از این رو برای درمان نفخ شکم بسیار مفید است. زنجبیل همچنین به هضم غذا، درمان یبوست و حرکت بهتر غذا از معده به روده کوچک کمک شایانی می کند.

در خصوص استفاده درمانی از زنجبیل، با متخصصین بیمارستان ایرانشهر مشورت نمایید.

نکات ضروری در مصرف زنجبیل

نکات ضروری در مصرف زنجبیل
نکات ضروری در مصرف زنجبیل

در ادامه مبحث زنجبیل و پروستات، همراه ما باشید تا به نکات ضروری در خصوص مصرف زنجبیل اشاره داشته باشیم. نکته حائز اهمیت این است که شما نمی توانید مقدار زیادی زنجبیل را هرروز میل نمایید. برخی از افراد تصور می کنند هرچقدر زنجبیل بیشتری مصرف کنند، زودتر درمان می شوند.

اما حقیقت این است که مصرف بیش از حد گیاهان طبیعی همانند داروهای شیمیایی، عوارضی را در پی دارد. از عوارض مصرف بیش از حد زنجبیل می توان به کهیر، نفخ معده، خارش بدن، سوزش دهان، مشکل در تنفس، مسدود شدن گلو و … اشاره داشت.

زنجبیل طبع گرمی دارد و حداقل مصرف آن در روز 5 گرم می باشد. ممکن است مصرف زنجبیل با برخی از داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد. بنابراین افرادی که داروی خاصی مصرف می کنند، در خصوص شروع مصرف زنجبیل باید با پزشک خود مشورت نمایند. برای مثال ممکن است برخی از داروهای رقیق کننده خون،  داروهای فشار خون و داروهای دیابت با ترکیبات زنجبیل تداخل داشته باشند.

توصیه می شود قبل از جایگذاری زنجبیل در برنامه غذایی روزانه خود، با پزشک مشورت نمایید. متخصصین بیمارستان ایرانشهر با توجه به شرایط جسمی شما، میزان مصرف زنجبیل و نحوه مصرف آن را برای شما تجویز خواهند کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست دمنوش برای پروستات دیدن کنید.

تشخیص بیماری پروستات

تشخیص بیماری پروستات
تشخیص بیماری پروستات

لازم است مردان در صورت احساس علائم بیماری پروستات، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک با غربالگری و انجام روش های تشخیصی دقیق، اقدام به تشخیص بیماری می کند و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن بهتر و سریع تر انجام خواهد گرفت.

متخصصان بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران توصیه می کنند حتی مردانی که هیچ گونه علائم بیماری پروستات ندارند، هر 3 الی 5 سال برای غربالگری به متخصص مراجعه نمایند. اما در صورت تجربه کوچک ترین علائم بیماری، لازم است هر چه سریع تر به بیمارستان ایرانشهر مراجعه شود.

پزشک برای تشخیص دقیق بیماری پروستات اقدامات زیر را انجام می دهد:

معاینه فیزیکی:

پزشک متخصص با استفاده از یک دستکش لاستیکی، از راه مقعد و دیواره راست روده، پروستات را مورد بررسی قرار می دهد. از طریق معاینه فیزیکی، پزشک می تواند توده ها، تورم یا هر گونه ناراحتی ظاهری را تشخیص دهد. بسیاری از بیماری های پروستات از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. با این حال برخی از مردان از معاینه فیزیکی طفره می روند.

آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات:

زمانی که پروستات بزرگ می شود، نوعی از پروتئین را به میزان بیشتری ترشح می کند. با استفاده از آزمایش آنتی ژن، میزان این نوع پروتئین را در بدن بررسی می کنند که در صورت زیاد بودن آن در خون، مشخص می شود که پروستات دچار مشکل شده است.

با این حال این روش تشخیص قطعی نیست و لازم است سایر آزمایشات برای تشخیص دقیق انجام شود. پزشک ممکن است آزمایش سیستوسکوپی، سی تی اسکن یا MRI برای تشخیص دقیق انجام دهد.

درمان بیماری های پروستات

درمان بیماری های پروستات بستگی به نوع بیماری و شرایط بیمار دارد. همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، مشکلات پروستات می تواند شامل پروستاتیت، بزرگی پروستات، سرطان پروستات و … باشد.

بزرگی پروستات معمولا عوارضی را در پی ندارد. بنابراین پزشک زمانی اقدام به درمان بزرگی پروستات می کند که علائم آن برای بیمار آزاردهنده باشد. با این حال با استفاده از داروهای خاصی قابل درمان است. پزشک با هدف کاهش فشار اطراف پیشابراه و کوچک کردن اندازه پروستات، داروهای مخصوصی را تجویز می کند.

در صورتی که داروهای تجویز شده موثر عمل نکنند، عمل جراحی با هدف کوچک کردن پروستات انجام خواهد گرفت. بیمار بهتر است برای کوچک شدن پروستات، از روش های غیر تهاجمی استفاده کند. مصرف برخی از داروهای گیاهی نظیر زنجبیل نیز به بهبود وضعیت پروستات کمک می کنند.

در بخش های قبلی مقاله زنجبیل و پروستات می توانید در مورد تاثیر زنجبیل روی پروستات اطلاعات کسب کنید و یا با متخصصین بیمارستان ایرانشهر در ارتباط باشید.

علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی، لازم است بیماران مواد غذایی مفیدی را برای درمان پروستات مصرف کنند. همچنین توصیه می شود بیماران از برنامه غذایی سالمی پیروی کنند تا روند بهبودی تسریع یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله برای پروستات چی خوبه را مطالعه کنید.

جراحی پروستات:

جراحی پروستات:
جراحی پروستات:

در صورتی که بیماری های غده پروستات به موقع تشخیص و درمان نشوند، بیماری عود می کند که در این شرایط بیمار چاره ای جز رفتن زیر تیغ جراحی ندارد. جراحی بزرگی پروستات مانند دیگر جراحی ها، دارای مزایا و معایبی می باشد.

جراحی بزرگی پروستات به 2 دسته جراحی باز و جراحی بسته طبقه بندی می شود. انتخاب نوع جراحی برای درمان بزرگی پروستات به عهده پزشک می باشد.

جراحی بسته پروستات:

جراحی بسته پروستات زمانی به کار گرفته می شود که اندازه غده پروستات 50 الی 60 گرم باشد.

جراحی باز پروستات:

پزشک زمانی که وزن غده پروستات بیش از 60 گرم باشد، از روش جراحی باز برای درمان استفاده می کند.

در ادامه همراه ما باشید تا چند روش جراحی غده پروستات را مورد بررسی قرار دهیم:

جراحی از طریق لیزر:

امروزه تکنولوژی لیزر به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کرده است. پزشک با استفاده از انرژی بالای لیزر، بافت های پروستات را از بین می برد.

برای این نوع جراحی، بیمار در بیمارستان بستری می شود و تحت بیهوشی کامل قرار می گیرد. جراحی از طریق لیزر یک نوع جراحی بسته و غیر تهاجمی محسوب می شود. زیرا بدون ایجاد هیچ برشی روی بدن، درمان صورت می گیرد.

در این روش، پزشک یک اسکوپ فیبر نوری را از طریق آلت تناسلی به داخل مجاری ادرار می فرستد. با استفاده از اسکوپ، پزشک بخشی از بافت پروستات را که لوله مجاری ادرار را مسدود کرده است، برمی دارد. لازم است بدانید جراحی لیزر در تمام موارد، سبب بهبودی کامل نمی شود.

جراحی اندوسکوپی:

جراحی اندوسکوپی نیز نوعی جراحی بسته است و در آن پزشک هیچ نوع برشی روی سطح بدن ایجاد نمی کند. در این روش، یک لوله مخصوص آندوسکوپی از طریق آلت تناسلی به داخل مجاری ادرار هدایت می شود.

به سر این لوله دوربین و چراغی متصل است که تصاویر داخل مجاری ادرار را برای پزشک ارسال می کند. سپس پزشک با استفاده از همین لوله و دستگاه های مخصوص، بخش هایی از پروستات را که مشکل به وجود آورده اند، بیرون می آورد.

برش دادن پروستات:

در این روش درمانی، پزشک متخصص اورولوژی بیمارستان ایرانشهر، با استفاده از یک حلقه سیمی، بافت های بزرگ شده ی پروستات را برش می دهد. بافت های جدا شده ی پروستات به مثانه منتقل می شوند که در انتها از مثانه تخلیه می گردند. این نوع جراحی یک روش موثر برای درمان بزرگی پروستات می باشد.

شکاف پروستات از طریق مجاری ادرار:

در این روش، پزشک به جای برداشتن بافت اضافی پروستات، روی آن برشی ایجاد می کند. این برش فشار ایجاد شده بر پیشراه را کاهش می دهد و سبب تسهیل در دفع ادرار می گردد.

در این روش، پزشک برش های کوچکی را در گردن مثانه و پروستات ایجاد می کند. لازم به ذکر است که این نوع روش جراحی نسبت به برش دادن و برداشتن پروستات، ریسک و عوارض کمتری دارد.

جراحی باز پروستات (پروستاتکتومی):

در صورتی که پزشک تشخیص دهد از طریق دیگر روش های جراحی، امکان درمان بزرگی پروستات وجود ندارد، از روش جراحی باز درمان را انجام می دهد. این روش اغلب زمانی به کار گرفته می شود که اندازه پروستات بسیار بزرگ شده باشد و احتمال آسیب رساندن به مثانه یا سایر اندام های همجوار وجود داشته باشد.

در این روش، برش کوچکی روی پوست شکم بیمار ایجاد می شود و به صورت مستقیم، بافت پروستات اضافه برداشته می شود. جراحی باز پروستات دوره نقاهت طولانی تری نسبت به سایر روش ها دارد اما احتمال بهبودی در آن بالا است.

عوارض برداشتن بافت پروستات

عوارض برداشتن بافت پروستات
عوارض برداشتن بافت پروستات

بیمارانی که تحت عمل جراحی پروستات قرار می گیرند و پزشک بخشی از بافت پروستات را برمی دارد، ممکن است دچار عوارضی شوند. از جمله عوارض برداشتن بافت پروستات می توان به عدم توانایی در کنترل ادرار، مشکل در روابط جنسی، اختلالات نعوظ و مشکل در کنترل نعوظ اشاره داشت. چنین مشکلاتی همچنین ممکن است در درمان سرطان پروستات نیز رخ دهند.

بیمارانی که بعد از عمل جراحی پروستات دچار بی اختیاری و عدم کنترل ادرار می شوند، از نظر روحی نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهند کرد. بیمار گاهی با عطسه، سرفه یا بلند خندیدن، دچار بی اختیاری ادرار می شود که در نتیجه ممکن است دچار افسردگی گردد.

این افراد همچنین ممکن است در زمان دفع ادرار با مشکلاتی مواجه باشند. زیرا مثانه آن ها ممکن است به آهستگی ادرار را تخلیه کند که لازم است مدت زمان بیشتری را در توالت سپری کنند. این موضوع به دلیل ایجاد بافت اسکار در ناحیه مجاری مثانه می باشد که سبب انسداد مجاری ادراری می شوند.

اما لازم است بدانید که تمام مردان چنین عوارضی را بعد از عمل تجربه نمی کنند. بروز این عوارض تا حدودی بستگی به سیستم جسمی بیماران و بیماری های زمینه ای دارد.

پزشک نیز نمی تواند به صورت دقیق اعلام کند که آیا بیمار بعد از جراحی دچار چنین عوارضی خواهد شد یا خیر. با این حال طبق آمار منتشر شده، اغلب مردان در سنین بالاتر به چنین عوارضی بعد از عمل جراحی دچار می شوند.

عارضه بی اختیاری ادرار بعد از عمل جراحی پروستات قابل درمان و کنترل است

عارضه بی اختیاری ادرار بعد از عمل جراحی پروستات قابل درمان و کنترل است. بهتر است برای کاهش ریسک جراحی و عوارض ناشی از آن، به متخصصین با تجربه و ماهر بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

پزشکی که تجربه بالایی در جراحی پروستات داشته باشد، احتمال آسیب دیدگی بافت های مجاور را بسیار کاهش می دهد که در نتیجه احتمال بروز عوارض ناشی از جراحی بسیار کاهش می یابد.

در این راستا می توانید به پزشکان متخصص بیمارستان خصوصی ایرانشهر واقع در شهر تهران مراجعه کنید. در بیمارستان ایرانشهر، بهترین پزشکان ایران با پیشرفته ترین تکنولوژی، اقدام به درمان بزرگی پروستات می کنند.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات را مطالعه کنید.

پیشگیری از بیماری پروستات

پیشگیری از بیماری پروستات
پیشگیری از بیماری پروستات

متخصصان و پزشکان ،مطالعات و تحقیقات زیادی در خصوص پیشگیری از بیماری های پروستات انجام داده اند که متاسفانه تا کنون به هیچ نتیجه ای دست نیافته اند.

از این رو عملا هیچ راه پیشرفتی برای جلوگیری از بیماری پروستات وجود ندارد. تنها نکته ای که مردان در خصوص پروستات باید به آن توجه داشته باشند، این است که در صورت بروز هر گونه علائمی، سریعا به بیمارستان ایرانشهر مراجعه کنند تا از عود بیماری جلوگیری شود و در همان مراحل اولیه، درمان صورت گیرد.

همچنین مردان باید به رابطه بین زنجبیل و پروستات توجه داشته باشند. در بخش های قبلی این مقاله بیان کردیم که زنجبیل روی پروستات تاثیر مثبت و شایانی دارد و سبب پیشگیری و درمان بیماری پروستات در مردان می شود.

علاوه بر زنجبیل، داشتن برنامه رژیم غذایی سالم و مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های پروستات موثر می باشد. از این رو مردان برای حفظ سلامت بدن خود باید تغذیه سالم و مناسبی داشته باشند.

داشتن سبک زندگی سالم همیشه حرف اول را در پیشگیری از بروز بیماری ها می زند. ورزش به صورت منظم، داشتن برنامه غذایی سالم، عدم مصرف الکل و سیگار، تا حدود زیادی در پیشگیری از بروز بیماری پروستات در مردان جلوگیری می کنند.

در راستای پیشگیری از بیماری پروستات، به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • مصرف مواد غذایی سالم و مفید
  • کاهش مصرف مواد قندی، نشاسته ای و چربی های مضر
  • کنترل وزن
  • انجام ورزش های سبک به طور منظم
  • ترک مصرف سیگار و الکل
  • داشتن فعالیت جنسی به صورت منظم

روش هایی برای بهبود علائم پروستات

روش هایی برای بهبود علائم پروستات
روش هایی برای بهبود علائم پروستات

مردانی که به بزرگی پروستات مبتلا می شوند، همواره به دنبال راهی برای کاهش علائم خود هستند. در مقاله زنجبیل و پروستات، بیان کردیم که ترکیبات زنجبیل تاثیر زیادی در کاهش علائم و درمان پروستات دارد. اما در کنار مصرف زنجبیل و داروهای شیمیایی، لازم است بیماران به نکاتی توجه داشته باشند تا علائم بیماری آن ها کاهش یابد. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • پرهیز از استرس
  • ترک مصرف سیگار و الکل
  • عدم نوشیدن مایعات در هنگام عصر
  • تخلیه کامل مثانه هنگام ادرار
  • انجام ورزش های کف لگن
  • عدم مصرف های برخی داروهای تاثیر گذار بر علائم ( نظیر آنتی هیستامین، دیورتیک و داروهای ضد احتقان)
  • کاهش مصرف مایعات و محدود کردن به 2 لیتر در روز

رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات

رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات
رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات

علت اصلی بزرگی پروستات، تولید بیش از حد هیدروتستوسترون می باشد. مواد غذایی به صورت مستقیم بر میزان ترشح این هورمون تاثیر می گذارند. از این رو مردان با داشتن اطلاعات کامل در خصوص نوع تغذیه و مدیریت آن، تا حدود زیادی می توانند بیماری خود را کنترل کنند.

متخصصان بیمارستان ایرانشهر معتقدند گوشت و محصولات گوشتی و همچنین محصولات لبنی، برای بیماری بزرگی یا سرطان پروستات مضر هستند و سبب تشدید علائم خواهند شد. در این میان غذاهایی علائم بیماری پروستات را کاهش می دهند و به روند درمان، کمک شایانی می کنند.

از جمله مواد غذایی مفید برای بیماری پروستات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا که سرشار از چربی های سالم می باشد، برای درمان التهاب در بدن مفید می باشد. ماهی قزل آلا و برخی دیگر از ماهی ها که اسیدهای چرب امگا 3 دارند، برای کاهش التهاب پروستات موثر هستند.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. این نوع آنتی اکسیدان برای رفع التهابات غده پروستات مفید می باشد. در صورتی که گوجه فرنگی به صورت پخته مصرف شود، لیکوپن موجود در آن آزاد خواهد شد که در این صورت راحت تر در دسترس بدن قرار خواهد گرفت.

انواع توت ها:

انواع توت ها نظیر توت فرنگی، تمشک، شاه توت و زغال اخته، سرشار از آنتی اکسیدان هستند که در بدن به نابود کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند. با حف رادیکال های آزاد در بدن، احتمال بزرگ شدن غده پروستات کاهش می یابد.

کلم:

انواع کلم ها نظیر بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم، ماده ای به نام سولفورافان دارند. این ماده از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و مانع از بروز بیماری سرطان می شود. بنابراین گزینه مناسبی برای پیشگیری از بروز سرطان پروستات هستند.

آجیل:

آجیل یکی دیگر از گزینه های مناسب برای جلوگیری و درمان پروستات می باشد. روی موجود در آجیل، تستوسترون موجود در پروستات را تنظیم می کند.

مرکبات:

گروه میوه های مرکبات که همگی سرشار از ویتامین C هستند، از غده پروستات در برابر بیماری ها، التهاب و تورم محافظت می کنند.

سیر و پیاز:

طبق مطالعات صورت گرفته، مردانی که پیاز و سیر را در برنامه غذایی خود قرار داده اند، کمتر دچار بیماری های پروستات می شوند. سیر و پیاز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که هر گونه التهاب را در بدن کاهش می دهند.

غذاهای مضر برای بزرگی پروستات

غذاهای مضر برای بزرگی پروستات
غذاهای مضر برای بزرگی پروستات

مردان باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشند تا کمتر در معرض ابتلا به بیماری پروستات قرار بگیرند. همچنین مردانی که به بزرگی پروستات مبتلا هستند، در کنار مصرف دارو لازم است به محدودیت های غذایی توجه داشته باشند.

از جمله غذاهای مضر برای پروستات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

گوشت قرمز و فراورده های آن:

افرادی که به صورت روزانه اقدام به مصرف گوشت قرمز می کنند، احتمال بروز بیماری پروستات در آن ها سه برابر افزایش می یابد. یک برنامه غذایی بدون گوشت به بیماران کمک می کند تا روند بهبودی را زودتر طی کنند.

محصولات لبنی:

محصولات لبنی نیز به صورت مستقیم روی پروستات تاثیر منفی می گذارند. بیماران مبتلا به بزرگی پروستات، لازم است مصرف محصولات لبنی را کنار بگذارند.

کافئین:

کافئین به عنوان ماده ای ادرار آور برای سلامت پروستات مضر است. کافئین میزان و دفعات ادرار را افزایش می دهد. این موضوع برای افرادی که بزرگی پروستات دارند، به شدت ناراحت کننده است. بنابراین لازم است مردان میزان مصرف قهوه، چای، نسکافه، شکلات و نوشابه را کاهش دهند.

الکل:

الکل نیز همانند کافئین میزان تولید ادرار را افزایش می دهد. مردان مبتلا به بزرگی پروستات باید مصرف الکل را کنار بگذارند تا علائم بیماری کاهش یابد. مردان سالم نیز باید میزان مصرف الکل را کاهش دهند تا از بروز بیماری بزرگی پروستات جلوگیری شود.

سدیم:

افرادی که مبتلا به بزرگی پروستات هستند، با مصرف زیاد نمک، علائم شدیدتری را تجربه می کنند. از این رو توصیه می شود مردان غذاهای کم نمک میل کنند و از مصرف غذاهای فراوری شده که مقدار زیادی نمک دارند، پرهیز نمایند.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در مقاله زنجبیل و پروستات، به تاثیر ترکیبات زنجبیل روی پروستات اشاره داشتیم. همچنین مواد غذایی مضر و مفید را برای پروستات معرفی کردیم. لازم به ذکر است نباید تنها به مصرف زنجبیل و مواد غذایی مفید بسنده کرد.

مردان برای تشخیص و درمان بیماری های پروستات باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرند. بیمارستان خصوصی ایرانشهر یکی از بهترین مراکز درمانی کشور ایران است که در آن، ماهرترین و با تجربه ترین متخصصان اقدام به تشخیص و درمان پروستات مردان می کنند.

ممکن است در کنار این مقاله مطالعه بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار نیز به افزایش اطلاعات شما کمک کند.

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید