لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

مینیسک چیست

مینیسک چیست

Table of Contents

در این مقاله، به این موضوع می پردازیم که مینیسک چیست ؟ با ما همراه باشید.

منیسک یک تکه C شکل از غضروف لاستیکی محکم است که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و ران عمل می کند

اگر زانوی خود را به طور ناگهانی بچرخانید در حالی که وزن را روی آن تحمل می کنید، ممکن است پاره شود. پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب های زانو است.

مینیسک ها شکل یا ساختارهایی به صورت غضروفی_فیبری هستند که در محل اتصال دو استخوان زانو در میانه ران و استخوان قلم پا قرار دارند.

سطح رویی آن عمیق بوده و در آن ها زائده گرد استخوان ران قرار می گیرد. سطح زیرین آن ها مسطح است و به استخوان قلم پا متصل می شوند. قسمت خارجی مینیسک ها برآمده است و به پوشینه  یا کپسول محل اتصال زانو متصل می شود.

بنابراین مینیسک ها در برش پهنا سه گوش هستند که پشته آن ها به سوی بیرون و راس آن ها به سمت وسط می‌باشد. برای کسب اطلاعات در این خصوص که مینیسک چیست، با متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهر در ارتباط باشید. بیمارستان ایرانشهر، از معتبرترین مراکز درمانی در این حوزه به شمار می رود.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد دیدن کنید.

اینفوگرافیک مینیسک چیست

اینفوگرافیک مینیسک چیست
اینفوگرافیک مینیسک چیست

مینیسک چیست

مینسیک در مفصل زانو در حد فاصل ران و درست نی از ساختار غضروفی- فیبری قرار دارد.

سطح بالای آن مقعر بوده و کوندیل استخوان ران قرار می گیرد. سطح تحتانی آنها صاف بوده و به درشت نی اتصال دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش مینیسک چیست کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

عناوین مقاله:

وظایف اصلی مینیسک چیست ؟

مینیسک داخلی و خارجی را توضیح دهید.

تفاوت های مینیسک خارجی و داخلی چیست؟

ضربه های مربوط به مینیسک را بیان نمایید.

جزئیات پارگی مینیسک چیست ؟

راه های تشخیص پارگی مینیسک چیست ؟

جراحی مینیسک با لیزر چگونه است؟

بهبود پارگی مینیسک

بهترین تمرین های درمانی برای مینیسک چیست ؟

آسیب های مربوط به مینیسک چیست؟

اطلاعات بیشتر در خصوص مینیسک

تفاوت های ویژه مینیسک خارجی و داخلی را ذکر کنید.

درمان پارگی منیسک

توضیحاتی در خصوص پارگی مینیسک

تاثیر فعالیت های ورزشی بر مینیسک چیست؟

پیشگیری از پارگی مینیسک

کمک سونوگرافی برای مفاصل

 

وظایف اصلی مینیسک چیست؟

وظایف اصلی مینیسک چیست؟
وظایف اصلی مینیسک چیست؟

کامل کردن فضای اتصال استخوان و تصحیح تفاوت ساختار زائده های گرد استخوان ران و درشت نی

جلوگیری از گیر افتادن غشاء سینویال و کپسول در محیط اتصال استخوان

انعطف و روان سازی حرکات محل اتصال استخوان

یاری به پراکنش مایع مفصل و تغذیه مفصل

یاری به ثابت ماندن محل اتصال استخوان با زیاد شدن سطح تماس بین درشت نی و استخوان ران

کم شدن استرس های وارد شده به محل اتصال استخوان با ضربه و پتانسیل های وارده

گودی بیشتر فضای محل اتصال استخوان

یاری به تحمل وزن ۹۴ درصد در هنگام خم شدن یا خم کردن مفصل و ۵۰ درصد با حرکات کششی

بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران، بهترین انتخاب برای درمان مینیسک است.

توضیحات مینیسک داخلی و خارجی

توضیحات مینیسک داخلی و خارجی
توضیحات مینیسک داخلی و خارجی

مینیسک داخلی چه خصوصیاتی دارد؟

داخل ساختار مینیسک مانند سی انگلیسی باز بوده و شعاع آن از مینیسک خارجی زیادتر است و دو شاخ جلویی و عقبی دارد. شاخ عقبی عریض تر از جلویی است و درست در جلوی رباط صلیبی پسین به درشت نی متصل است.

شاخ جلویی ۸ میلیمتر جلوی رباط صلیبی پسین به درشت نی متصل است. بخش محیطی به کپسول داخلی و از راه رباط شریانی به لبه بالایی درشت نی می چسبد.

مینیسک خارجی چه خصوصیاتی دارد؟

میینیسک خارجی به شکل سی انگلیسی و بسته می باشد، شعاع این منیسک از گونه داخلی کمتر می باشد. نسبت به مینیسک داخلی پهنای بیشتری از قسمت بالایی درشت نی را می پوشاند و از پیرامون به کپسول محل اتصال استخوان خارجی زانو متصل می شود.

شاخ جلویی به بخش جلوی فرو رفتگی های بین کوندیلی می چسبد. شاخ عقبی به بخش عقب فرورفتگی های بین کوندیلی در مقابل محل اتصال شاخ عقبی مینیسک داخلی می چسبد.

چه زمانی بعد از جراحی مینیسک، شخص ورزشکار می تواند مسابقه بدهد؟

موقع بازگشت به تمرین  بر اساس نوع آسیب دیدگی و گونه درمان انجام شده و قوانین و سطح توانبخشی صورت گرفته برای شخص ورزشکار متغیر می باشد. ولی به طور کلی، قبل از دوازده هفته بعد از بهبود یافتن مینیسک نمی تواند به شروع تمرین اولیه برگردد. اما پس از جراحی، این کار زودتر میسر خواهد بود. بدانید که بیمارستان خصوصی ایرانشهر بهترین مرکز برای درمان و سلامتی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک را مطالعه کنید.

تفاوت های منیسک خارجی و داخلی

تفاوت های منیسک خارجی و داخلی
تفاوت های منیسک خارجی و داخلی

به چه علت مینیسک خارجی فعالیت بیشتری دارد؟ شاخ عقبی مینیسک خارجی اتصالاتی به کوندیل داخلی استخوان ران از راه رباط های منیسکو فمورامل گانگلیون دارد که در باز و بستن زانو، مینیسک را به سمت خود می کشد‌ و همچنین اتصالاتی بین آن و نیام عضله پولیته در گوشه ی عقبی خارج زانو وجود دارد.

زردپی عضله ی پولیته به وسیله غشای زلاله ای محدود شده، در بخش خارجی مینیسک شکافی ایجاد کرده و فضای خارجی مینیسک خارجی را از پوشینه مفصلی و رباط فیبولار متوازی جدا می کند. اگر برای شما مشکلی پیش آمد، بیمارستان خصوصی ایرانشهر به درمان شما کمک می کند.

چرا مینیسک داخلی بیشتر صدمه می بیند؟

مینیسک خارج دارای شعاعی کمتر و پهنای بدنه ای عریض تر می باشد و فضایی قطورتر داشته و حرکت دار است. اما مینیسک داخلی شعاعی بیشتر دارد و بدنه  با پهنای کمتری دارد و فضایی نازک داشته و حرکت آن بسیار کم می باشد. این موضوع می تواند علتی برای صدمه پذیری بیشتر مینیسک داخلی باشد.

چرا شاخ عقبی یمنیسک داخلی بیشتر صدمه می بیند؟ شاخ جلویی مینیسک داخلی تحرک بیشتری از شاخ عقبی دارد بنابراین بیشترین آسیب ها را به شاخ عقبی مینیسک داخلی که کمترین تحرک را دارد، ایجاد می کند.

چرا در برخی ازخطرات مینیسک، به  زانو حالت قفل شدگی دست می دهد ولی در برخی نه؟؟ پارگی های طولی گسترده که بخش مرکزی منیسک می باشد، در صورت تکان خوردن قسمت پاره شده ی داخلی به محیط بین زائده گرد استخوان جلویی، می توانند باعث قفل شدگی زانو بشوند.

در این وضعیت، بخش جلویی مینیسک، جلوی باز شدن کامل زانو را در بخش های آخر می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با متخصصین بیمارستان خصوصی ایرانشهردر تهران تماس بگیرید.

ضربه های مربوط به مینیسک چیست؟

ضربه های مربوط به مینیسک چیست؟
ضربه های مربوط به مینیسک چیست؟

مکانیسم ضربه خوردن مینیسک به چه صورت است؟ در افراد جوان، پارگی منیسک اصولا هنگامی اتفاق میفتد که شخص به طور ناگهانی روی زانوی خمیده بلند شود و همزمان ساق پا به سمت خارج یا داخل دچار خمیدگی می شود.

این شرایط سبب گیرافتادن مینیسک ها و آسیب شدید آن ها می شود. این فعالیت چرخشی ساق پا به خاطر ضربه ای که ورزشکار دیگر به تنه بازیکن می زند و یا به علت گیرافتادن پا در حفره و یا چاله آب و چمن سفت و سخت پیش می آید.

در افراد میانسال ممکن است به خاطر وزن بالا مبتلا به پیچ خوردگی زانو و درد ناگهانی شوند  و یا هنگام بلند شدن از حالت دوزانو، درد بسیاری را با شنیدن صدای عجیب احساس کنند.
لطفا از پست آیا سرطان زانو کشنده است دیدن کنید

در افراد سالمند، نشانه هایی چون احساس گرفتگی یا کلیک بر اثر ضربه های غیر عادی و کم و در زمینه ی دژنراتیو مینیسک به وجود می آید

در افراد سالمند، نشانه هایی چون احساس گرفتگی یا کلیک بر اثر ضربه های غیر عادی و کم و در زمینه ی دژنراتیو مینیسک به وجود می آید. دیسک مینیسیک که یک شکل غیر طبیعی از مینیسک می باشد، در برخی اشخاص و بیشتر در مینیسک خارجی زانو ملاحظه می شود و شکل گرد و کره مانند داشته و یک سمت سطح مفصلی زانو را تصرف می کند.

گاهی تا سال ها بدون علائم می ماند و در حالت هایی به خصوص در صورت صدمه زیاد ‌و گاهی خود به خود، علامت دار می شود و باعث برآمدگی، درد و قفل شدن زانو می شود.

فهمیدن از راه معاینه و تصویر برداری ام آر آی است که صخیم شدن و گرد شدن مینیسک دیده می شود. بهبود آن با برداشت بخشی از مینیسک با ترمیم مفصل از راه آرتروسکوپ است که به شکل گرد و کروی آن را در می آورند.

در رابطه با این موضوع، بهترین مورد بیمارستان خصوصی ایرانشهر می باشد. جراحی های مربوط به مینیسک به چه صورت هایی دیده می شود؟ کمپلکس مینیسک، مایل مینیسک، طولی مینیسک و غیره می باشد. بیمارستان خصوصی ایرانشهر در این زمینه به شما کمک فراوان می کند.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست علائم پارگی رباط مچ پا دیدن کنید.

جزئیات پارگی مینیسک چیست؟

جزئیات پارگی مینیسک چیست؟
جزئیات پارگی مینیسک چیست؟

در پاره شدن مینیسک، پیگیر چه علامت هایی هستیم؟ احساس قفل شدگی زانو در مواردی مثل پاره شدن طولی و حرکات مینیسک

درد ناگهانی نسبت به فشار در سطح مفصلی که باید از دردهای مربوط به کمر و لگن و محل اتصال استخوان و کشکک شناسایی شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین جراح دیسک کمر با لیزر در تهران دیدن کنید.

ورم کردن به دنبال آسیب:

در پارگی های مربوط به محیط و سستی در افراد جوان ماهیچه چهار سر ران: در هنگام تشخیص آن صدای کلیک احساس می شود یا  گرفتگی زمان خم شدن مفصل، کشیدگی زانو، حرکات چرخشی زانو، کاهش میزان حرکت مفصل زانو

تست های ویژه برای صدمه مینیسک ها کدام است؟ بیمار در وضعیت خوابیدن بر پشت بوده و زانو به طور کامل قوس دار بوده و شخصی که معاینه می کند، لبه ی عقبی داخل مفصل را با تک دست لمس می کند و از دست دیگر برای گرفتن پا استفاده می کند. در صورتی که پا را در بیشترین چرخش خارجی نگه داشته است، زانو به آرامی باز می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله طول عمر تعویض مفصل زانو را مطالعه کنید.

زمانی که استخوان ران از روی مینیسک پاره شده رد می شود، صدایی به صورت کلیک شنیده یا لمس می شود

زمانی که استخوان ران از روی مینیسک پاره شده رد می شود، صدایی به صورت کلیک شنیده یا لمس می شود. در رابطه با مینیسک خارجی هم در بیشترین چرخش داخلی قرار می گیرد و لبه عقبی خارجی بررسی و معاینه می شود. احساس کلیک در بین خمیدگی کامل حدود نود درجه، پارگی شاخ عقبی و پس از آن پاره شدن در تنه و شاخ جلویی را نمایش می دهد.

این تست به خاطر منفی بودن آن، دلیل عدم پارگی نیست. بیمار در حالت درازکش بوده و زانو حدود نود درجه خمیده و جلوی ران روی میز بدون حرکت بوده. به پا و ساق پا حالت کشیده دست می دهد و چرخش می کنند. وقتی درد احساس شد، نشانه ی آسیب رباط می باشد.

در حال حاضر پا و ساق پا به پایین نیروی زیادی وارد می کند و شروع به چرخش می کند. وقتی درد یا صدایی احساس شد، نشانه ی پاره شدن مینیسک می باشد. در صورت دوزانو نشستن درحرکات چرخشی داخلی و خارجی ساق پاها می باشد.

درد در تغییر موضع داخلی علائم آسیب مینیسک خارجی و درد در تغییر موضع خارجی علائم آسیب در مینیسک داخلی می باشد.

ولی موضوع اساسی تر، حساسیت غیر معمول به درد یا لمس در سطح مفصلی می باشد که در مشخص شدن محل آسیب کمک زیادی می کند. بیمارستان خصوصی ایرانشهر از پیشرفته ترین مرکز درمانی در این زمینه می باشد.

راه های تشخیص پارگی مینیسک چیست؟

راه های تشخیص پارگی مینیسک چیست؟
راه های تشخیص پارگی مینیسک چیست؟

چگونه می توان پارگی مینیسک را تشخیص داد؟ ما می توانیم با کمک پیشینه ی  پزشک و معاینه و خدمات بهداشت و درمان و ترمیم مفصل، حدود نود و پنج درصد پارگی مینیسک را تشخیص دهیم.

در هنگام پاره شدن مفصل و رباط ها و کناره های غضروفی، مفصل هم ملاحظه می شود که باید به آن ها هم فکر کرد. ترمیم مفصل یا آرتروسکوپی با مطمئن ترین وسیله برای این است که صدمات مینیسک و ضایعه های همراه با آن را تشخیص دهیم.

زمانی که آسیب های مینیسک را تشخیص دهیم، چه کمکی می شود؟ در دنیای امروزی شیوه استاندارد نادرون رو برای شناسایی ضایعه های مینیسک به حساب می آید و بیشترین دقت را دارد. ضایعه های منیسک به ۴ گروه قسمت می شود.

گروه اول جهت کوچکی از مینیسک دارای افزایش امواج الکترومغناطیسی است. گروه دوم جهت خطی دارای افزایش امواج الکترومغناطیس که به سطوح مفصلی گسترش ندارد.

گروه سوم زیاد شدن غیر معمول امواج الکترومغناطیس که از یک جهت به سطوح مفصلی یا کناره خارجی مینیسک می رسد. گروه چهارم زیاد شدن غیر معمول امواج الکترومغناطیس که از دو جهت به سطوح مفصلی یا کناره خارجی مینیسک می رسد.

آیا عمل جراحی با این همه خصوصیات مینیسک دلیل قابل قبول دارد؟

اگر علامت ها ماندگار بمانند و با اقدام درمان های غیر عمل جراحی برطرف نشدند و یا شخص به دلیل شغلی که دارد یا ورزشی که می کن،د احتیاج به ازبین رفتن سریع علائم دارد، و در اشخاصی که مبتلا به علائم شدید مانند قفل شدگی زانو هستند، درمان عمل جراحی در بیمارستان ایرانشهر هرچه سریع تر انجام می گردد.

اگر آسیب ناگهانی قابل بازسازی باشد مانند پاره شدن مینیسک بیشتر از  یک سانتیمتر در ناحیه رگ های بدن کنار مینیسک زانو در فردی که جوان  باشد، زمان عمل جراحی جبران می شود.

ولی از آنجایی که بیشتر آسیب های مینیسک ها که اصولا در نواحی غیر از رگ های بدن قرار دارند، قابل بازسازی نیستند؛ بخش آسیب دیده و بدون کارکرد مینیسک را برداشته و بقیه نقاط سالم آن را محفوظ نگه می دارند.

در هنگام عمل جراحی زانو اگر آسیبی همراه در زردپی های زانو وجود داشته باشد، پارگی رباط یا زردپی را هم ترمیم می کنند. در موردهایی که از طریق ترمیم مفصل به عنوان جراحی باز بهره گیری می شود، مدت زمان دوره بستری کمتر بوده و روند درمان هم به سرعت پیش می رود.

جراحی مینیسک با لیزر

جراحی مینیسک با لیزر
جراحی مینیسک با لیزر

آیا مینیسک ها دارای رگ و اعصاب هستند؟ مینیسک ها از گوشه به داخل از سه بخش سفید، قرمز، قرمز_سفید ساخته شده اند. به غیر از بخش محیطی مینیسک ها، بقیه قسمت های آن ها بدون عروق بوده و از راه منتشر شدن از مایع مفصلی تغذیه می کنند.

بیست تا سی درصد بخش بیرونی مینیسک خارجی و یازده تا بیست و پنج درصد کناره مینیسک داخلی رگ دارند. اعصاب مینیسک از رگ ها پیروی می کنند که در شاخ جلویی و عقبی بیشترین توزیع عصبی یا عصب رسانی وجود دارد. عمل یا درمان جراحی مینیسک به چه صورت است؟

تلاش اولیه بر مراقب و بازسازی مینیسک در درمان جراحی مینیسک تا حدی احتمال دارد؛ البته اگر مفصل آسیب دیده قابل بازسازی باشد. به عنوان مثال اگر پاره شدن بیشتر از یک سانتیمتر در نواحی رگ های گوشه ای مینیسک در شخص جوان را داشته باشیم، زمان عمل جراحی بازسازی می شود. ولی از آنجایی که بیشتر آسیب های مینیسک ها اصولا در نواحی غیر رگ ها قرار دارند، به علت کمبود خون رسانی قابل بازسازی نیستند.

در این مرحله، قسمت آسیب دیده و بدون عملکرد مینیسک را برداشته و بقیه بخش های سالم آن را مراقبت می کنند. پاره شدن در رگ مینیسک و یا خارج شده از مفصل تا جایی که بشود باید بازسازی و ترمیم شود تا از دگرگونی های تحلیلی بعدی زانو جلوگیری شود.

هرچقدر پارگی احاطه کننده تر و بیمار کم سن تر باشد، بازسازی و دوختن مینیسک بهتر است

هرچقدر پارگی احاطه کننده تر و بیمار کم سن تر باشد، بازسازی و دوختن مینیسک بهتر است و نتیجه خوبی دارد. بررسی پس از جراحی مینیسک در حالات بازسازی دشوارتر و بلند مدت تر از حالات برداشت ناقص و حذف یک بخش از بافت مرده می باشد.

یا عمل  جراحی مینیسک ها و زردپی های زانو با اشعه لیزر امکانپذیر است؟ جراحی مینیسک و زردپی ها اصولا با دو یا چندین سوراخ کم حجم حدود نیم سانتیمتری یا بیشتر انجام می گردد و در بین افراد، عمل با اشعه لیزری مشهور است اما از لیزر بهره گیری نمی شود و به علت این که غالبا پس از عمل جای شکاف یا صدمه عمل معلوم نمی شود، زانو به هیچ عنوان حالت باز ندارد چون این نوع جراحی در بین افراد به نام جراحی با لیزر شناخته شده است.

بیمارستان خصوصی ایرانشهر بهترین گزینه درمانی در این زمینه است.

بهبود پارگی مینیسک

بهبود پارگی مینیسک
بهبود پارگی مینیسک

درمان کردن پارگی مینیسک در زمان بهبودی به چه صورت است؟ شخصی  که در کار ورزش و درمان فعالیت می نماید، اهدافش در این قسمت منعطف می گردد:

در افرادی که برای آن ها عمل از نوع برداشتن قسمتی از مینیسک انجام شده، اصولا می توانند در روز بعد از جراحی، حرکات با کشیده شدن کمتر یا غیر کششی مانند رکاب زنی بر دوچرخه زانو را بالا بیاورند و به صورت باز انجام دهد.

این طور که بررسی شده است، قدرت عضله چهار سر رانی در قسمتی که این گروه از بیماران دچار شده اند، تا یازده هفته پس از عمل نسبت به جهت دیگر کم می باشد چون باید برای بهبودی آن سعی بیشتری شود.

در اشخاصی که بازسازی ابتدایی مینیسک انجام شده دقت و توجه به دو موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، نخست این که اشتیاق پیدا کنند هرچه سریع تر بتوانند زانو را کاملا باز کنند که به هیچ وجه نباید این باز شدن با مقاومت و درد همراه باشد و دوما نباید پیش از پنج یا شش هفته پس از عمل روی پای آسیب دیده، وزن کامل را دارد کنند. حتما باید از چوب زیر بغل بهره گیری شود. توانبخشی پس از عمل مینیسک به چه صورت است؟

در مواردی که امکان بازسازی مینیسک ها در شرایط  پارگی کم و بدون پارگی رباط ها باشد، پس از بازسازی از یک زانوبند لولادار استفاده می شود، کنترل کردن ورم زانو با بالا قرار دادن اندام  و بستن باند نیرویی ایجاد می شود. افراد تجربه خوبی از بیمارستان خصوصی ایرانشهر برای درمان دارند.

تمرین های درمانی مینیسک چیست؟

تمرین های درمانی مینیسک چیست؟
تمرین های درمانی مینیسک چیست؟

تمرین ایستایی عضله و سپس بالا آوردن اندام و تمرین برای تقویت بقیه عضلات اندام زیرین از همان روز پس از جراحی تعلیم داده می شوند‌. با حاصل شدن توانایی، کنترل روی اندام های زیرین بیمار را می شود از همان اول پس از عمل راه اندازی کرد.

در زمان سه هفته اول مجاز است که کم کم زانو تا نود درجه خمیدگی پیدا کند.

تمرین های بهبود دهنده عضله کوآدری بعد از متحرک ساختن استخوان کشکک، تمرین های تقویت حس عمقی و تمرین هایی مثل دوچرخه و شنا باید در برنامه های درمانی قرار بگیرند.

شش هفته بعد از عمل بیمار می تواند مانند قبل راه برود اما در زمانی که پارگی گسترده باشد، پنج تا شش هفته دیگر هم ادامه این برنامه درمانی الزامی است و بیمار بعد از چهار ماه می تواند بدون هیچ عصایی حرکت کند.

در زمانی که پارگی در قسمتی باشد که قابل بازسازی نیست و عمل به قصد درآوردن بخش های پاره شده و یا درآوردن به طور کامل مینیسک انجام می گردد، حین شروع خیلی زود تمرین ها تا چهار ماه پس از عمل، فرد هیچ اجازه ای ندارد تا ورزش های سنگین انجام بدهد.

حین این که بازگشت به ورزش های قبل باید به صورت آهسته انجام دهد. بیمارستان خصوصی ایرانشهر جزء بیمارستان هایی است که افراد زیادی از درمان خود راضی بودند.

پیشنهاد می کنیم از پست ورزش های بعد از عمل تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

آسیب های مربوط به مینیسک چیست؟

آسیب های مربوط به مینیسک چیست؟
آسیب های مربوط به مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک از رایج ترین آسیب های ورزشی است که به خاطر پیچ خوردگی و چرخیدن به سرعت مفصل زانو اتفاق می افتد. برای فهمیدن بیشتر این حادثه و راه های بهبود پارگی مینیسک زانو الزامی است اندکی با کالبدشناسی مینیسک و مکان قرارگیری آن شناخت پیدا کنید.

اگر به کالبد شناسی زانو توجه کرده باشید، مینیسک؛ ساختاری محکم و قابل ارتجاع  بین دو استخوان اصلی زانو یعنی ساق و ران می باشد که روی زانو را می پوشاند و مسئولیت آن جذب ضربه هایی می باشد که به طور ناگهانی ای به زانو وارد شده است.

در زمان دویدن، هر مرتبه که کف پا به زمین می خورد، استخوان ساق و ران در قسمت زانو به شدت به هم برخورد می کنند که مینیسک، زیاد شدن این تماس را کاهش می دهد.

هر زانو حاوی دو مینیسک است:

مینیسک داخل که نزدیک به صفحه محوری بدن است و مینیسک خارجی افقی می باشد که در کنار هم وظیفه ضربه گیری را برای زانو اجرا می کنند و سبب دوام زانو می شوند. حرکات دورانی استخوان تیبیا در زیر مینیسک انجام می گیرد.

در صورتی که حرکات قوسی و باز شدن زانو در قسمت بالای مینیسک  پیش می آید. مینیسک داخلی بیشتر در موضع صدمات و آسیب هایی ناگهانی قرار می گیرد و بر خلاف مینیسک خارجی از صدمه پذیری زیادی بهره مند است.

وظایف مینیسک زانو حاوی این موارد است:

ایجاد حس عمقی محل اتصال استخوان زانو، مینیسک از جهت زیاد شدن برخورد ران و استخوان تیبیا سبب محکم شدن محل اتصال استخوان زانو می شود، مینیسک فشارهای وارد شده به زانو را به طور مناسب تقسیم می کند و به این صورت که هریگونه اعمال نیروی اضافی بر مفصل زانو را منع می کند، مینیسک سبب انعطاف حرکات زانو می شود. توصیه می شود بیمارستان خصوصی ایرانشهر را برای درمان خود انتخاب کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن دیدن کنید.

اطلاعات بیشتر در این خصوص که مینیسک چیست؟

اطلاعات بیشتر در این خصوص که مینیسک چیست؟
اطلاعات بیشتر در این خصوص که مینیسک چیست؟

پاره شدن مینیسک زانو به چه علت ایجاد می شود؟ پارگی مینیسک از آسیب های رایج در بین ورزشکاران است و اصولا با پیچ خوردگی و قوس ناگهانی اتفاق می افتد.

به خصوص به خاطر دوزانو نشینی طولانی و بلند کردن اشیاء سنگین و اعمال کردن نیرو به طور مستقیم بر زانو هم امکان پارگی یا کشیده شدن مینیسک وجود دارد.

احتمال بروز این صدمه در هر سنینی می باشد و غالبا با صدمات زردپی صلیبی جلویی همراه است. در ورزش هایی مثل تنیس که امکان تغییر وضعیت زانو در آن ها بیشتر است، پاره شدن مینیسک زیاد رخ می دهد.

در افراد میانسال هم به خاطر بالا بودن سن، زانو گرفتار تغییرهای زیادی می شود که بیماری آرتروز از همین مسائل است که باعث کم شدن ثبات زانو شده و صدمه پذیری درآن هم زیادتر است.

نشانه پارگی مینیسک:

در شرایطی که در علائم پاره بودن زانو سهل انگاری شود، بعد از زمان کوتاهی این نشانه از بین می رود و یا کم می شود. بعضی علائم زیر احتمال دارد در بیمار همچنان باقی بماند: در پاره شدن یا کشیدگی مینیسک، زانو دچار برافروختگی و سفتی می شود.

ورم زانو که به اصطلاح به جمع شدن مایعات اضافی اطراف زانو می گویند. به خاطر درد زیاد اصولا در بخش پشت زانو، بیمار برای لمس کردن حساس می شود. حس درد در زانو به خصوص زمان حرکت چرخشی

بیمار توان صاف کردن زانوی خود را ندارد. وقتی شخص قصد حرکت زانوی خود را دارد، زانوی او قفل می شود. زمانی که بیمار راه می رود، احساس می کند زانوی او خالی و بدون هیچ استحکامی است. عضلات چهار سر ران بیمار بسیار لاغر و ضعیف می شود.

بیمار هنگامی که زانویش قوس و راست می شود، صدایی را از زانو می شنود. اگر کشیده شدن همراه با صدمه زردپی صلیبی جلویی باشد، داخل مفصل دچار خونریزی می شود. افراد زیادی برای درمان خود به بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران مراجعه نمودند و پس از درمان، به طور کامل رضایت داشتند.

تفاوت های ویژه مینیسک خارجی و داخلی

تفاوت های ویژه مینیسک خارجی و داخلی
تفاوت های ویژه مینیسک خارجی و داخلی

منیسک یکی از بخش های حیاتی زانو می باشد. این بخش نقش مکانیک را در زانو دارد و سبب ثبات زانو می شود، پاره شدن مینیسک زانو می تواند سبب به وجود آوردن بی نظمی در کارآیی صحیح زانو شود و تا زمان معالجه، در زندگی هر روز شخص بی نظمی به وجود می آورد.

نشانه پاره شدن مینیسک زانو که برخی به آن مینیسک زانو هم می گویند، هنگامی نمایان می شود که اشخاص با انجام حرکات دورانی در زمان حرکت های ورزشی یا هر فعالیت دیگری سبب اعمال وزن روی زانو می شود.

هنگامی که شخصی  حرکت چرخشی می کند، ناحیه زیرین ساق پا و پا در وضعیت دیگری قفل می گردد. این ضربه خوردگی حاوی پاره شدن اندک مینیسک زانو است که به مینیسک هیچ خطری وارد نمی شود و پاره شدگی های بسیار که احتمال دارد بنا به عقیده جراح عمل زانو، احتیاج برای بهبود پارگی مینیسک وجود داشته باشد.

مینیسک داخلی:

به یک ساختمان غضروف فیبروکارتیلاژ که بسیار محکم است که در بخش داخلی زانو، بالای زائده گرد مفصل استخوان تیبیا قرار داشته است و سبب همگونی سطح مفصلی طبق تیبیا با سطوح مفصلی استخوان ران در بخش داخل زانو می گردد.

مینیسک خارجی:

مانند مینیسک داخلی در بخش زانو، یک ساختمان غضروفی فیبروکارتیلاژ است که در سمت خارج مفصل زانو، بالای زائده گرد مفصل تیبیا قرار می گیرد و سبب برابری سطح مفصلی طبق تیبیا با سطوح مفصلی استخوان ران در سمت خارج زانو می شود

درمان پارگی مینیسک

درمان پارگی مینیسک
درمان پارگی مینیسک

منیسک خارجی برخلاف مینیسک داخلی فعالیت بیشتری دارد، اتصال های کمتر مینیسک خارجی به عناصر محل اتصال استخوان زانو، سبب حرکت بیشتر و در آخر ضربه کمتر آن در تفاوت با مینیسک داخلی می شود.

مینیسک خارجی بر خلاف مینیسک داخلی توجه بیشتری از لحاظ انتشار نیرو به عناصر پیرامون دارد.

انتشار نیروها از سمت مینیسک هابه خصوص مینیسک خارجی یک موضوع مهم برای کنترل نیروهای اعمال شده از بخش استخوان ران به مفصل بوده و در آخر سبب محافظت و نگهداری غضروف های زانو می شود.

مینیسک داخلی بیشتر در استحکام و دروان مفصل وظیفه دارد. از بین بردن مینیسک خارجی سبب اعمال فشارهای بسیار به غضروف های مفصلی می شود.

آسیب دیدن غضروف های مفصل سبب آرتروز زودرس آرتروز زانو در محل اتصال استخوان است. خطرات مینیسک از رایج ترین خطرات زانو می باشد و در فوتبالیست ها و ورزشکاران بیشتر می باشد.

آناتومی:

هر زانو شامل دو مینیسک است، منیسک داخلی و خارجی، مینیسک ها ساختارهایی چون غضروف کاذب ولی با ثبات تر از آن و با خاصیت کشسانی زیاد مانند لاستیک دارند.

آن ها مثل بالشتک در میان دو استخوان اصلی تشکیل شده مفصل، یعنی بین استخوان ران و ساق قرار می گیرد و نقش اصلی آن ها جذب صدمه هایی است که به زانو وارد می شود.

در هنگام دویدن، هر دفعه که کف پا به زمین می رسد، استخوان ساق و ران در ناحیه اتصال استخوان زانو بسیار با هم دیگر تماس پیدا می کنند و مینیسک با قرار داشتن بین این دو استخوان، میزان این صدمه و فشار را می کاهد. پارگی های مینیسک به صورت طولی و عرضی می باشد.

در خیلی از مواقع پاره شدن مینسیک در زمان ورزش ایجاد می شود. در کنار دیگر ضربه های زانو، در ارتباط با این مشکل، بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران خیلی به شما کمک می کند.

دلایل پاره شدن مینیسک چیست؟

دلایل پاره شدن مینیسک چیست؟
دلایل پاره شدن مینیسک چیست؟

پاره شدن ای مینیسک اصولا در زمان ورزش اتفاق می افتد. حرکاتی مثل تغییر جهت تنه بر زانوی خمیده شده که سبب می شود ران روی ساق چرخش کند و حرکت کردن در زمان فوتبال می تواند این پارگی را ایجاد کند.

زمانی که شخص روی زانوی خمیده شده خود سرپا می ایستد و پای دیگر او روی زمین نباشد و در همین جهت کل اندام و ران خود را روی تیبیا به جهت داخل می چرخاند و بعد زانو را صاف می کند، مینیسک داخلی در زمان صاف شدن زانو بین سطح مفصلی زائده گرده استخوان ران و درشت نی گیر می کند و پاره شدن صورت می گیرد.

در همین شخص، اگر کل اندام و ران روی تیبیا به طرف خارج چرخش کند و سپس زانو به صورت صاف مستقیم بشود، مینیسک خارجی بین زائده گرد استخوان ران و درشت نی گیر می کند و به طور ناگهانی پاره می شود.

این حرکات در ورزش هایی مثل اسکی به طور زیاد تکرار می شود و به همین علت در این ورزش، امکان خطر مینیسک بیشتر می باشد.

پارگی مینیسک ها بیشتر در بخش عقبی یا پشت مینیسک اتفاق می افتد

پارگی مینیسک ها بیشتر در بخش عقبی یا پشت مینیسک اتفاق می افتد و بعد می تواند به بخش های دیگر آن هم پراکنده شود و این به دلیل این است که اصولا بخش پشتی یمنیسک در عملکردی که گفته شد، بین زائده گرد استخوان ران و صفحه درشت نی گیر می کند و پاره می شود.

نوع پارگی در هر دو مینیسک داخلی و خارجی یکسان است. در سمت راست پارگی مینیسک به صورت طولی در تفاوت با مینیسک سالم می باشد. احتمال دارد پارگی مینیسک به صورت طولی باشد که اصولا از بخش های پشتی آغاز می شود و می تواند به بخش های جلویی مینیسک گسترش پیدا کند. بیمارستان خصوصی ایرانشهر از معتبرترین بیمارستان های موفق در این حوزه است.

تاثیر فعالیت های ورزشی بر مینیسک چیست؟

تاثیر فعالیت های ورزشی بر مینیسک چیست؟
تاثیر فعالیت های ورزشی بر مینیسک چیست؟

انجام حرکت هایی که باعث پیچ خوردن زانو و چرخیدن زانو در آن ها بیشتر می باشد، احتمال بیشتر پاره شدن مینیسک هم زیاد است. پس ورزشکارها به خصوص اشخاصی که در ورزش هایی مثل بسکتبال به طور ماهرانه کار می کنند، همیشه در معرض آسیب هستند.

با زیاد شدن سن به خصوص در ارتباط با اشخاص چاق، هر فعالیت یا آسیب کوچک با خطر پارگی مینیسک روبرو است. آیا پارگی مینیسک با آسیب همراه می باشد؟ پارگی مینیسک می تواند باعث قفل شدگی زانو، به خوبی حرکت ندادن زانو یا حس کردن درد زیاد شود.

اصولا امکان پیش آمدن آرتروز در زانوی ضربه دیده زیاد است. پس زمانی که این موضوع اتفاق افتاد، حتی اگر در خانه با درمان های گوناگون درد آن التیام پیدا کرد، برای مراجعه به بیمارستان ایرانشهر اقدام کنید تا از آسیب های دیگر پیشگیری شود.

خیلی از پزشک ها می توانند دلایل پارگی مینیسک زانو را تشخیص بدهند و معالجه کنند ولی این به عهده جراح استخوان می باشد که می تواند مفصل را ترمیم یا بازسازی کند، پس بهتر است از همان اول به جراح متخصص ارتوپد در بیمارستان ایرانشهر تهران برای انجام جراحی مراجعه کنید.

آیا احتمال جلوگیری از پاره شدن مینیسک زانو وجود دارد؟

شما می توانید به طور منظم با انجام ورزش ها و فعالیت هایی که سبب بهبود عضلات پا می گردد، پارگی مینیسک را پیشگیری کنید.

ولی این موضوع کمک می کند تا مفصل زانوی شما در برابر خطر امن باشد. در زمان انجام حرکت هایی که احتمال دارد خطر ضربه خوردگی شما را زیاد کند، می توانید از ابزارهای مراقبتی در زمان ورزش مانند بریش برای پشتیبانی از زانوی خود بهره گیری کنید.

در همه حال زمان ورزش یا انجام دادن حرکات هایی که احتمال دارد فشار به مفصل زانوی شما وارد شود، از یک حالت بدنی مفید استفاده کنید.

پیشنهاد خوب این می باشد که پیش از ورزش بدن خودتان را گرم نگه دارید و فعالیت های کششی که جزئی است را انجام دهید، از وسایل منحصر به فرد مثل کفش های ورزشی که مخصوص حرکات ورزشی شما تولید شده اند، بهره گیری کنید، با دقت بندهای کفش خود را ببندید، شیوه درست انجام دادن حرکات

و فعالیت های ورزشی خود را آموزش ببینید، حتما زیر نظر یک مربی ورزشی آغاز به انجام تمرین های ورزشی ماهرانه کنید، به انجام دادن نکته های گفته شده از سی سالگی به بعد و با زیاد شدن سن، احتیاج بیشتری پیدا می کنید.

پیشگیری از پارگی مینیسک

پیشگیری از پارگی مینیسک
پیشگیری از پارگی مینیسک

شیوه درست تشخیص پارگی مینیسک زانو:

اصولا پس از این که مشکل خود را با پزشک مینیسک زانو در میان گذاشتید، او آغاز به معاینه زانوی شما می کند. در این هنگام پزشک دقیقا به ناحیه ای که مینیسک در راستای مفصل شما قرار دارد، نگاه می کند، معمولا نخستین تست پارگی مینیسک زانو، تست تشخیصی مک موری می باشد که حاوی خمیده کردن زانو و سپس راست نمودن و چرخش آن می‌باشد.

احتمال دارد در موقع انجام این تست که توسط پزشک انجام می گیرد، صداهایی را بشنوید که می تواند علائم پارگی مینیسک باشد. پزشک در هنگامی که برای اثبات پارگی مینیسک به سمت آزمایش های تصویر برداری برود، تصویر برداری زانو به وسیله اشعه ایکس صورت می گیرد، هرچند این آزمایش اثری از پارگی مینیسک نشان نمی دهد.

اما در رد علت دیگر درد زانو مثل آرتروز می تواند مناسب باشد. آزمایش به وسیله ام آر آی با بهره گیری از یک میدان مغناطیسی، چند عدد عکس از زانوی شما گرفته می شود و می تواند با تصویری که ایجاد می شود، از غضروف و زرد پی ها به تشخیص پارگی مینیسک کمک بسیار کند.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ شده بود، میزان دقیق بودن ام آر آی در تشخیص پارگی مینیسک زانو حدود هفتاد و شش درصد می باشد. به همین دلیل، گاهی در تصویربرداری ام آر آی تحولات دژنراتیو مرتبط به زیاد شدن سن با پارگی مینیسک اشتباهات زیادی رخ می دهد.

با این وجود بهره گیری از ام آر آی به کاهش نیاز به آرتروسکوپی در بعضی اشخاص کمک کرده است. بیمارستان خصوصی ایرانشهر گزینه خوبی برای بیماران بوده است.

کمک سونوگرافی برای مفصل

کمک سونوگرافی برای مفصل
کمک سونوگرافی برای مفصل

در سونوگرافی به وسیله امواج صوتی برای گرفتن عکس از اجزای داخلی بدن استفاده می شود. با این کار معلوم می شود که آیا شما تکه ای استخوان نرم  یا همان غضروف ضعیف شده دارید که ممکن است در زانوی شما گیر کرده باشد.

اگر پزشک نتواند دلیل درد زانوی شما را با استفاده از طریق از این تست ها معلوم کند، احتمال دارد برای بررسی بیشتر زانوی شما، آرتروسکوپی را توصیه کند. در صورت احتیاج به عمل جراحی، به احتمال خیلی زیاد پزشک از بازسازی مفصل یا آرتروسکوپ هم استفاده کند.

در هنگام آرتروسکوپی، یک بریدگی کوچک در کنار زانو ایجاد می شود. این دستگاه، ظریف و دارای انعطاف می باشد و فیبری نوری دارد که از راه بریدگی وارد زانوی شما می شود و تصاویری از بافت داخل زانو به صفحه مانیتور کامپیوتر در مقابل جراح ارسال می کند.

معمولا ابزار جراحی را هم می توان از مسیر آرتروسکوپ یا از راه بریدگی های اضافی به داخل زانو وارد نمود و برای بازسازی پارگی مینیسک حرکت داد. برای هر گونه خطرات مفصل و یا هر مشکلی که داشتید، بیمارستان خصوصی ایرانشهر در تهران، بهترین گزینه برای شما عزیزان است.

در پایان توصیه می کنیم، فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو را مطالعه نمایید.

Table of Contents

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید