لوگو بیمارستان ایرانشهر

AR

ورم زانو بعد از عمل مینیسک

ورم زانو بعد از عمل مینیسک

Table of Contents

در این مقاله می خواهیم راجع به ورم زانو بعد از عمل مینیسک با شما صحبت کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

در مقاله قبل توضیح دادیم که مینیسک چیست؟

ویدئو ورم زانو بعد از عمل مینیسک

معمولا جراحان ارتوپد پس از بررسی مشکلات وارده بر زانوی شما تصمیم می گیرد تا در وهله اول از کدام درمان برای شما استفاده شود.

پزشکان با توجه به سابقه بیماری، معاینه فیزیکی، نوع پارگی که در عکس برداری ها مشاهده می شود در انتخاب نوع درمان شما اقدامات لازم را انجام می دهند؛ همچنین می توانید راجع به ورم زانو بعد از عمل مینیسک در بیمارستان خصوصی ایرانشهر اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

پارگی یا آسیب های دیگری که برای مینیسک زانو اتفاق می افتد بسیار شایع هستند؛ این بخش از بدن مانند یک صفحه C شکل می باشد که دارای لغزندگی است.

لطفا از پست جراحی مینیسک زانو چقدر طول میکشد دیدن کنید.

اینفوگرافیک ورم زانو بعد از عمل مینیسک

اینفوگرافیک ورم زانو بعد از عمل مینیسک
اینفوگرافیک ورم زانو بعد از عمل مینیسک

این صفحه به عنوان یک بالشت در خدمت استخوان های مفصل زانو می باشد. در همه افراد یک جفت مینیسک در هر زانو موجود می باشد؛ یکی از آن ها در لبه داخلی زانو و دیگری در لبه خارجی آن قرار گرفته است.

این جزء از زانو سبب می شود تا وزن کلی زانو متعادل شود و از زانوی شما به صورت ثابت نگهداری می کند. پارگی مینیسک و دیگر آسیب های احتمالی باعث می شوند تا حرکات زانوی شما محدود شود. درمان این عارضه بسیار گسترده می باشد و می توانید از راه های زیادی بهره مند شوید مانند: داروهای ضد التهاب، گذراندن جلسات توانبخشی با یک متخصص فیزیوتراپی و عمل جراحی.

پیشنهاد می کنیم از پست ورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو دیدن کنید.

ورم زانو بعد از عمل مینیسک

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی بخش ورم زانو بعد از عمل مینیسک کلیک نمایید. 

لطفا جهت ارتباط با بیمارستان ایرانشهر، از طریق شماره تماس 71960-021 در ارتباط باشید.

همچنین در این مطلب درباره موضوعات زیر صحبت می کنیم که عبارت اند از:
  • ورم زانو بعد از عمل مینیسک چگونه است؟
  • ورم زانو بعد از عمل مینیسک چه مشکلاتی را در پی دارد؟
  • چه اقداماتی برای کم کردن ورم زانو بعد از عمل مینیسک لازم می باشد؟
  • توصیه به ورزشکاران بعد از جراحی مینیسک زانو
  • ورم زانو بعد از عمل مینیسک به چه علت به وجود می آید؟
  • ورم زانو چیست؟
  • درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک تا چه زمانی به طول می انجامد؟
  • شیوه های درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک چیست؟
  • انجام چه مراقبت هایی بعد از عمل مینیسک زانو ضروری است؟
  • مینیسک چیست؟
  • عملکردهای اساسی مینیسک کدام است؟

ورم زانو بعد از عمل مینیسک چگونه است؟

ورم زانو بعد از عمل مینیسک چگونه است؟
ورم زانو بعد از عمل مینیسک چگونه است؟

از مشکلات شایعی که در زانو اتفاق می افتد صدمات وارده بر مینیسک زانو می باشد مانند پارگی و سایر موارد. به همین خاطر احتمال دارد برای درمان آن احتیاج به جراحی باشد.

اما علائمی مانند تورم از اساسی ترین مواردی است که برای بیماران پس از جراحی به وجود می آید؛ ممکن است مایع در مفصل زانو و مینیسک جمع شود و ورم زیادی را ایجاد نماید. چنین تورمی بیشتر در بخش بالایی کاسه زانو مشاهده می شود.

از طرفی در نواحی برش های ایجاد شده در طول عمل نیز تورم مشاهده می شود که ایجاد آن ها طبیعی است و در برخی مواقع باید چند ماه صبر کنید تا تورم آن ها از بین برود. در این عارضه امکان دارد ورم زانوی شما دارای درد باشد و یا هیچ دردی به سراغ بیماران نیاید.

البته حدود یک تا دو هفته پس از جراحی از تورم به وجود آمده به تدریج کاسته می شود. اما چنین تورمی احتمالا از ۶تا ۸هفته پس از عمل نیز می تواند به طول بیانجامد. در برخی مواقع مشاهده شده است که تورم شکل غیر طبیعی به خود گرفته است و بیماران را دچار مشکلات گوناگونی نموده است.

ورم زانو بعد از عمل مینیسک چه مشکلاتی را در پی دارد؟

ورم زانو بعد از عمل مینیسک چه مشکلاتی را در پی دارد؟
ورم زانو بعد از عمل مینیسک چه مشکلاتی را در پی دارد؟

با ایجاد تورم از دامنه حرکتی زانوی شما کاسته می شود. در این صورت انعطاف پذیری مفصل زانو نیز با کاهش شایان توجهی روبه رو می شود. از سویی دیگر ورم زانو بعد از عمل مینیسک می تواند عملکرد عضلات نواحی زانو را دارای اختلال کند مانند: عضلات چهار سر ران. در نتیجه روند بهبود راندمان زانوی شما پس از جراحی با تاخیر مواجه می شود.

همچنین فعالیت های دیگر شما پس از جراحی نیز دارای اختلال می شود. مانند راه رفتن، رانندگی کردن پس از جراحی. پس باید اقدامات لازم برای توانبخشی زانوی خود را به انجام برسانید تا از تورم آن کاسته شود.

در عمل مینیسک یکی از هدف های مهمی که وجود دارد به دست آوردن اکستنشن و انعطاف زانوی بیماران می باشد که اهمیت بسزایی برای پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر دارد.

پس از جراحی باید سریعا از پروتکل های مطلوب استفاده کنید تا درگیر تورم شدید نشوید. اما با یادگیری چگونگی پایین آوردن ورم زانو بعد از عمل مینیسک می توانید به توانبخشی زانوی خود بپردازید.

چه اقداماتی برای کم کردن ورم زانو بعد از عمل مینیسک لازم می باشد؟

چه اقداماتی برای کم کردن ورم زانو بعد از عمل مینیسک لازم می باشد؟
چه اقداماتی برای کم کردن ورم زانو بعد از عمل مینیسک لازم می باشد؟

اگر می خواهید ورم زانو بعد از عمل مینیسک را کاهش دهید و قصد انجام چنین عملی را دارید باید در ابتدا آماده سازی زانوی خود را به انجام برسانید و صدمات وارده بر آن را مدیریت کنید تا بعد از عمل عوارض کمتری را مانند تورم تجربه نمایید.

یکی از دغدغه های اصلی بیماران پس از جراحی مینیسک همین موضوع می باشد و دائما در حال پیدا کردن راه حل برای کم کردن ورم زانوی خود هستند تا روند درمان آن ها با شتاب بیشتری صورت بگیرد. همچنین در ادامه اقدامات لازم برای پایین آوردن درصد ورم زانو بعد از عمل مینیسک را برای شما شرح می دهیم که عبارت اند از:

به کار گیری کپمرس یخ در وهله اول توصیه می شود. تا از التهابات موضعی کم یا محدود شود. این اقدام باعث می شود جریان خون کاهش پیدا کند و ورم زانو به تدریج از بین برود. البته باید این اقدام را در طول روز حدود ۴تا ۵بار انجام بدهید و هر بار ۱۵تا ۲۰دقیقه برای انجام آن وقت بگذارید.

در هفته های اول پس از جراحی باید پای خود را بالاتر قرار بدهید تا زانوی شما نیز بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد. البته ۵روز تا یک هفته بعد از عمل بهتر است حتما این اقدام را انجام بدهید.

باید کاملا در حال استراحت باشید. علی الخصوص هفته اولی که جراحی انجام داده اید بسیار حائز اهمیت می باشد.

کم کردن التهابات نواحی زانو

اگر می خواهید التهابات نواحی زانوی خود را بعد از صدمه دیدن یا پس از عمل مینیسک پایین بیاورید باید بانداژ فشاری و یا زانوبندی را استعمال نمایید که در کشکک آن حفره ای با سایز طبیعی وجود داشته باشد که بسیار کمک کننده می باشد.

شایسته است از داروهای ضد التهاب که پزشک معالجتان برای شما تجویز نموده است مصرف کنید تا ورم زانو بعد از عمل مینیسک را پایین بیاورید.

در هفته اول که حدوداً دو هفته اول بعد از عمل تخمین زده می شود توصیه می کنیم از عصا بهره ببرید و در حین راه رفتن از آن کمک بگیرید تا فشار زیادی به زانوی شما وارد نشود و مدت زمان بهبودی آن تکمیل شود.

برای افزایش دامنه حرکتی زانوی خود از تمرینات اکتیو و مخصوص به آن استفاده کنید. مانند: ankle pumps

تمرینات فیزیوتراپی

همچنین تمرینات فیزیوتراپی نیز می توانند بسیار کمک کننده باشند. یکی از این تمرینات الکتروتراپی نام دارد که فواید زیادی برای شما به همراه خواهد داشت مانند: کمک به تقویت عضلات، زیاد کردن دامنه حرکتی و جریان خون در نواحی جراحی که بر روی زانو صورت گرفته است.

بر این اساس تاثیر بسزایی در کاهش تورم زانو بعد از عمل خواهد داشت. البته در بیمارستان خصوصی ایرانشهر می توانید بهترین امکانات ممکن را در این رابطه تجربه کنید.

برخی از فعالیت ها در دوران پس از جراحی ممنوع هستند و همان طور که گفتیم استراحت نقش اساسی در درمان شما خواهد داشت. بنابراین از انجام حرکاتی که درد شما را افزایش می دهند اجتناب نمایید. پس از گذشت دو هفته اول روند درمانی شما با سرعت بالاتری پیش می رود. به همین خاطر بهتر است به تدریج دامنه فعالیت های خود را گسترش بدهید.

اجازه ندارید پس از جراحی مدت زمان زیادی را صرف ایستادن کنید. این کار به زانوی تازه جراحی شده شما صدمات حبران ناپذیری وارد خواهد کرد. همچنین برای درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک می توانید به بیمارستان خصوصی ایرانشهر مراجعه نمایید.

توصیه به ورزشکاران بعد از جراحی مینیسک زانو

توصیه به ورزشکاران بعد از جراحی مینیسک زانو
توصیه به ورزشکاران بعد از جراحی مینیسک زانو

اگر جزو ورزشکارانی هستید که دوران نقاهت اولیه خود را بعد از این عمل گذرانده اید، شایسته است به مواردی که در ادامه برای شما شرح می دهیم توجه نمایید تا از ایجاد تورم در نواحی گوناگون زانوی شما جلوگیری شود که عبارت اند از:

مراجعه به یک فیزیوتراپ ورزشی در یک کلینیک یا بیمارستان معتبر مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر برای شما ضروری می باشد تا به کمک آن عضلاتی که در نواحی زانوی شما وجود دارند تقویت شوند.

باید استعمال کمپرس یخ را در این دوران جدی بگیرید و این کار را بعد از هر وعده تمرینات ورزشی به انجام برسانید.

اگر مایل به انجام حرکات ورزشی هستید باید فعالیت هایی را انتخاب کنید که با وضعیت فیزیکی شما همخوانی و تناسب داشته باشد

اگر مایل به انجام حرکات ورزشی هستید باید فعالیت هایی را انتخاب کنید که با وضعیت فیزیکی شما همخوانی و تناسب داشته باشد. باید انتخاب فعالیت ها را به صورت واقع بینانه انجام بدهید. در ضمن بدون اجازه فیزیوتراپیست ورزشی خود نباید حرکات بدنی خود را زیاد کنید و باید افزایش فعالیت بدنی خود را به شیوه گام به گام پیش ببرید.

با وجود موارد بالا باز هم احتمال ایجاد ورم زانو بعد از عمل مینیسک وجود دارد و احتمالا با انجام تمرینات ورزشی شدید تورم آن بیشتر خواهد شد. اگر در بازه زمانی کمتر از ۴۸ساعت به یکباره ورم زانوی شما زیاد شد، طبیعی نیست و نشان دهنده فشار بیش از اندازه به نواحی زانوی شما می باشد. یا ممکن است قبل از به دست آوردن توانایی لازم در رابطه با حرکات جدید آن ها را زودتر شروع کرده باشید.

در صورتی که در نواحی مختلف زانوی خود تورم جدید و یا شدید تری را مشاهده کردید باید فورا به جراح خود خبر بدهید. زیرا این موضوع خطرات زیادی را در پی خواهد داشت مانند لخته شدن خون و عفونت مفصل زانو. به هر حال در بیمارستان خصوصی ایرانشهر می توانید راه های پیشگیری از ورم زانو بعد از عمل مینیسک را آموزش ببینید و به درمان خود کمک قابل توجهی کنید.

ورم زانو بعد از عمل مینیسک به چه علت به وجود می آید؟

ورم زانو بعد از عمل مینیسک به چه علت به وجود می آید؟
ورم زانو بعد از عمل مینیسک به چه علت به وجود می آید؟

ورم زانو به نوعی واکنش التهابی در بافت های بدن می باشد که در اثر وارد شدن صدمات گوناگون به وجود می آید. البته چنین صدماتی ممکن است حتی قبل از انجام جراحی بر زانوی شما بر اثر برخورد و سایر موارد ایجاد شده باشد.

اما در حین جراحی مینیسک زانو نیز آسیب های مختلفی بر زانو و عضلات آن وارد می شود که پس از پایان جراحی و در دوران نقاهت اولیه به شکل تورم خود را نشان می دهد.

اما اگر میزان تورم شدید باشد و بیمار درد زیادی را متحمل شود باید هر چه سریع تر به پزشک و جراح خود مراجعه نماید تا علت غیر طبیعی بودن این امر آشکار شود. البته انجام برخی حرکات و فعالیت ها، خوردن داروهای خاص و موارد این چنینی نیز می توانند ایجاد تورم زانو موثر واقع شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست حالت پرانتزی زانو دیدن کنید.

ورم زانو چیست؟

ورم زانو چیست؟
ورم زانو چیست؟

یعنی قسمتی در نواحی زانو بزرگ تر از حد طبیعی می شود؛ زیرا مایع درون مفصلی در این بخش از بدن بیش از اندازه جمع آوری شده است. ممکن است ورم ایجاد شده در زانو پس از جراحی مینیسک به دلیل استرس مکانیکی باشد؛ همچنین چنین تورمی امکان دارد تا هفته ها بعد از جراحی ادامه دار باشد.

اگر می خواهید به سرعت درمان شوید و از شر تورم خلاص شوید باید به فعالیت ها و تحرک خود توجه کنید و در صورت لزوم انجام آن ها را محدود نمایید. اغلب اشخاصی که به عارضه ورم زانو مبتلا می شوند، شرایط موجود خود را اینگونه توضیح می دهند که در حین بیداری از خواب همه چیز عادی به نظر می آید و در پای آن ها ناراحتی و دشواری احساس نمی شود؛

اما زمانی که در شب قصد خوابیدن دارند و می خواهند برای خواب آماده شوند با زانوی پف کرده خود مواجه می شوند و تورم زیادی را در آن احساس می کنند، به گونه که ورم زانو کاملا با چشم قابل رویت است.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله آیا سرطان زانو کشنده است را مطالعه کنید.

درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک تا چه زمانی به طول می انجامد؟

درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک تا چه زمانی به طول می انجامد؟
درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک تا چه زمانی به طول می انجامد؟

ابن جراحی نسبت به دیگر عمل های انجام شده بر روی زانو دوران نقاهت کوتاه تری دارد و از عمل رباط سلیمی و غیره راحت تر می باشد. حتما تا کنون بارها مشاهده کرده اید که با وارد شدن صدمه بر قسمت های مختلف بدن بافت های آن فشار زیادی را متحمل می شوند و به همین علت ضعیف تر از حد معمول به نظر می رسند؛ به همین خاطر باید زمان زیادی را برای ترمیم و مراقبت از آن صرف کنید.

در عمل مینیسک پا نیز چنین قاعده ای وجود دارد و صدمات مکانیکی فراوانی در حین عمل به زانو و بافت های مختلف آن وارد می آید. این عمل را با برش پوست، گوشت و جدا کردن عضله زانو به انجام می رسانند که به نوعی آسیب محسوب می شود.

در ضمن هنگام جراحی از مته بر روی استخوان و مینیسک زانو استفاده می شود و سبب صدمه دیدن نواحی گوناگون زانو خواهد شد. درست است که این آسیب ها برای جراحی و درمان مشکل زانوی شما ایجاد نی شوند اما ترمیم و درمان آن ها زمان بر خواهد بود.

چون بافت های مختلف زانو دچار آسیب دیدگی شده اند. در برخی موارد ساختار سلولی زانو به طور کامل درمان می شود، اما ماهیچه ها و عضلات زانو هنوز ضعیف هستند؛ زیرا به خاطر جراحی انجام شده فعالیت آن ها با محدودیت های زیادی در ناحیه زانو همراه خواهد بود و بیماران نمی توانند پای خود را به هر سمتی که بخواهند حرکت بدهند و همواره باید به بهبود آن کمک کنند تا عضلات آن ناحیه به خوبی تقویت شود.

با ضعیف شدن ماهیچه ها عملکرد زانو پایین می آید

همچنین با ضعیف شدن ماهیچه ها عملکرد زانو پایین می آید، در طول روز با انجام کارهای روزانه به بافت ها و ساختار آن فشار قابل توجهی وارد می شود، بنابراین فشار مکانیکی که بر روی زانو اعمال شده است تورم و پف زانو را زیادتر می کند و باعث بزرگ شدن نواحی مختلف آن بخش از پا می شود.

پس تا مادامی که ماهیچه های شما قوت و توانایی لازم را مانند سابق کسب نکرده اند ورم زانو بعد از عمل مینیسک همچنان ادامه خواهد داشت.

برای همین توصیه می کنیم تحت نظ جراح خود قرار بگیرید، تحرک متناسبی از خود نشان بدهید تا مدت زمان بهبودی خود را کوتاه تر کنید. درست است که استراحت پس از این جراحی اهمیت بالایی دارد، اما محدود کردن بیش از حد فعالیت ها در این دوران اشتباه است.

مهم نیست که تازه جراحی شده اید و درد معقولی را احساس می کنید؛ این موارد نباید باعث شوند تا شما دائما در حال استراحت کردن باشید و تحرک زیادی انجام ندهید؛ زیرا همزمان با سرعت گرفتن روند بهبودی باید بر افزایش حرکات و فعالیت های خود توجه کنید و برای انجام صحیح آن ها تمرکز کافی داشته باشید.

مراجعه به متخصصان ارتوپد و فیزیوتراپیست های کاربلد

مثلا به متخصصان ارتوپد و فیزیوتراپیست های کاربلد و توانا می توانید مراجعه کنید تا با کمک آن ها فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرید تا عضلات شما به خوبی تقویت شوند و دامنه حرکتی و انعطاف زانوی شما افزایش پیدا کند.

در این صورت زانوی شما مانند سابق عملکرد خود را به دست خواهد آورد. در نتیجه تورم موجود در زانو به مرور زمان برطرف می شود. البته دلیل عدم ورم زانو بعد از بیداری نیز همین موضوع می باشد.

زمانی  را که به خواب اختصاص می دهید در واقع باعث نی شوید بافت های این بخش از بدن نیز به استراحت بپردازند. اما مس از بیداری تا زمانی که به رختخواب بروید فعایت های گوناگونی را انجام می دهید که باعث اعمال فشار بر زانوی شما می شود و در نتیجه ورم آن را بیشتر می نماید.

برای همین قبل از خوابیدن پای خود را به صورت ورم کرده و دردناک احساس می کنید. البته به کمک پزشکان موجود در بیمارستان خصوصی ایرانشهر می توانید در کاهش ورم زانو بعد از عمل مینیسک بسیار تاثیر گذارباشید.

شیوه های درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک چیست؟

شیوه های درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک چیست؟
شیوه های درمان ورم زانو بعد از عمل مینیسک چیست؟

طول درمان در چنین عمل هایی متفاوت است و همه چیز به شرایط بیماران، علت عمل و مقدار تحرک آن ها وابسته می باشد.

یعنی در این موضوع نمی توانیم شیوه ای را بیان نماییم که مدت زمان دوره درمان شما کاهش پیدا کند و یا کوتاه تر شود. با این وجود شیوه هایی وجود دارند که روند درمانی شما را سریع تر می کنند و آن را از حالت طبیعی خارج می نمایند تا بتوانید پس از جراحی به نتیجه مطلوب برسید. این شیوه ها عبارت اند از:

تمرینات و حرکات بازتوانی:

تمرینات و حرکات بازتوانی:
تمرینات و حرکات بازتوانی:

زمانی که عمل شما به پایان رسید و به طور کامل از بیمارستان هایی مانند بیمارستان خصوصی ایرانشهر مرخص شدید باید به در منزل خود به استراحت بپردازید و همزمان به توصیه پزشکان متخصص گوش فرا دهید.

باید نکاتی که پزشکان برای شما در نظر می گیرند به طور کامل انجام بدهید. چون انجام سهل انگاری های جزئی نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر شما وارد آورد و زانوی شما به صورت مجدد آسیب ببیند. احتمال دارد در روزهای اول به خاطر وجود درد و تورم انجام فعالیت و تحرک برای شما کمی دشوار به نظر بیاید.

بنابراین باید دردی که متحمل می شوید را نادیده بگیرید و تلاش کنید تا فعالیت های تعیین شده از سمت پزشک را با موفقیت به انجام برسانید. چون سرعت درمان شما دقیقا به همین موضوع وابسته است. در این دوران باید تمرینات توانبخشی به اندازه کافی جدی گرفته شود و تا عضلات شما به خوبی تقویت شوند.

هر چند انجام چنین فعالیت هایی دشوارتر از چیزی که فکر می کردید می باشد و احتمالا این موضوع باعث نا امیدی شما خواهد شد. ولی اگر به بهبودی خود فکر کنید قطعا می توانید این دوران سخت را نیز پشت سر بگذارید و سلامتی کامل خود را به دست بیاورید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمرینات بعد از عمل رباط صلیبی و مینیسک را مطالعه کنید.

استفاده از کمپرس یخ:

استفاده از کمپرس یخ:
استفاده از کمپرس یخ:

همان طور که گفتیم با محدود کردن جریان خون با استفاده از کمپرس یخ می توانید تورم زانو را پایین بیاورید و استفاده از آن در روند بهبودی شما تاثیر ویژه ای خواهد گذاشت‌. در اغلب اوقات سه تا شش ماه زمان برای درمان ورم زانو لازم می باشد.

باتوجه به بازه زمانی طولانی گفته شده حتما باید به صورت روزانه چندین بار از کمپرس یخ بر روی پای خود استفاده کنید. اگر چنین درمانی برای شما موثر واقع نشد نی تواتید از طریق مشورت با جراح خود شیوه های دیگری را طبق صلاحدید پزشکان به کار بگیرید و تمام تلاش خود را برای بهبودی خود انجام بدهید. در برخی مواقع کمپرس گرم نیز برای چنین بیمارانی پیشنهاد می شود.

تغییر سبک زندگی:

تغییر سبک زندگی:
تغییر سبک زندگی:

از آینه بپرس، نام نجات دهنده ات را! حتما بارها این جمله معروف را شنیده اید. درست است. تنها شخصی که به درمان شما کمک خواهد کرد فقط خودتان هستید. در تمامی جنبه های زندگی این جمله حقیقت دارد.

بنابراین برای درمان سریع تر باید در سبک زندگی خود تغییرات لازم را به وجود بیاورید و از شیوه های جدیدتر و مناسب تر بهره ببرید. مثلا در صورتی که سیگار استعمال می کنید باید آن را کنار بگذارید.

چون سیگار عوارض زیادی را سیستم عروقی شما ایجاد می کند و سبب کند شدن روند بهبود شما می شود، پس تورم زانوی شما نیز ادامه دار خواهد شد. همان طور که سیگار را ترک می کنید شایسته است مشروبات الکی را نیز کنار بگذارید.

چون سبب ایجاد اثرات سوء بر بدن شما می شود و مانند سیگار درمان را شما را طولانی تر می کند. از سویی دیگر این نوشیدنی ها که بسیار مخرب هستند سبب ایجاد تداخلات دارویی با مسکن های مصرفی شما می شوند و در نهایت عوارض بسیاری را به صورت ناخواسته در شما ایجاد می کنند. پس ترک کردن آن ها بهتر از مصرف نمودن آن ها می باشد. پایین بودن وزن هم تا حد زیادی مهم است و باید متعادل با قد شما باشد.

اگر دارای اضافه وزن هستید باید تلاش کنید تا از شر چربی های اضافی خلاص شوید

پس اگر دارای اضافه وزن هستید باید تلاش کنید تا از شر چربی های اضافی خلاص شوید. در این صورت فشار کمتری بر روی زانوی خود اعمال می نمایید و دوران نقاهت خود را با سهولت بیشتری سپری می کنید. می توانید در صورت اجازه پزشک از ورزش هایی مانند:

پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری استفاده کنید، چون فواید بسیاری برای درمان شما خواهد داشت. تا زمان بهبودی بهتر است اجسام سنگین را بلند نکنید و از این کار اجتناب نمایید. همچنین مسیرهای سراشیبی برای شما توصیه نمی شوند و دوتا یکی کردن پله ها نیز ممنوع می باشد.

در صورت مواجه شدن با پله ها حتما باید از نرده های آن استفاده کنید. همان طور که می دانید عضلات اطراف زانو پس از عمل مینیسک بسیار تضعیف شده اند و نمی توانند به درستی وزن شما را تحمل نمایند. پس اگر نکات گفته شده را رعایت نکنید احتمال از دست دادن تعادل در شما هنگام چنین فعالیت هایی بالاتر می رود.

به آهستگی بایستید و در حین انجام این کار دستان خود را استفاده کنید

حتی در زمان نشستن و بلند شدن نیز باید احتیاط کنید. به آهستگی بایستید و در حین انجام این کار دستان خود را استفاده کنید تا تمام وزن شما در نقاط مختلف بدن تقسیم شود و به زانوی شما فشار ناچیزی وارد شود.

نکته دیگری که اهمیت دارد انجام جراحی های گوناگون دیگر تا قبل از زمان بهبودی کامل می باشد، مانند جراحی دندان. اگر قصد انجام چنین کاری را دارید باید قبل از هر چیز این موضوع را جراح و پزشک خود در میان بگذارید.

اگر قبل از انجام هر کاری با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در رابطه با انواع جراحی های دیگر احتمالا برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند تا اگر در معرض ابتلا به عفونت قرار گرفتین از بروز چنین امراضی پیشگیری نماید.

چون عفونی شدن در قسمت از بدن شما مساوی است با عفونی شدن زانوی تازه جراحی شده شما! در این صورت عواقب خطر آفرین بسیاری سلامتی شما را تهدید خواهد کرد؛ بسیاری از عفونت ها را نی توان با برخی از درمان ها بهبود بخشید.

اما اگر کار به جاهای باریک بکشد و دچار عفونت شدید شوید باید عمل خود را مجددا تکرار کنید تا زانوی شما از وجود هر گونه عفونتی به خوبی پاک سازی شود. همچینین می توانید در بیمارستان خصوصی ایرانشهر ورم زانو بعد از عمل مینیسک را بهبود ببخشید و سلامتی خود را تضمین نمایید.

انجام چه مراقبت هایی بعد از عمل مینیسک زانو ضروری است؟

انجام چه مراقبت هایی بعد از عمل مینیسک زانو ضروری است؟
انجام چه مراقبت هایی بعد از عمل مینیسک زانو ضروری است؟

در افرادی که سن کمتری دارند و جوان محسوب می شوند آسیب دیدگی مینیسک زانو متداول تر می باشد و در اغلب اوقات هنگام انجام برخی از فعالیت های ورزشی اتفاق می افتد؛ اگر یکی از پاهای خود را به عنوان ستون قرار بدهید، به یک باره و ناگهانی بچرخید، یا ضربه مستقیم به آن وارد کنید به مینیسک خود صدمات گوناگونی وارد خواهید کرد.

اگر چنین اتفاقی رخ بدهد زانوی شما به شدت درد می گیرد و صدایی همراه با درد نیز به گوش می رسد. در این صورت دیگر نمی توانید فعالیت خود را ادامه بدهید و مجبوراً باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی آن را شروع نمایند.

عمل مینیسک زانو بیشتر به خاطر پارگی رباط صلیبی قدامی می باشد. مثلا بیماران در صورت آسیب دیدگی به یک باره احساس می کنند که زانو خالی کرده است و آن ها توانایی دست زدن و ایجاد فشار بر زانوی خود حتی برای چند ثانیه ندارند. در ادامه مراقبت های لازم در خصوص کاهش ورم زانو بعد از عمل مینیسک را برای شما شرح می دهیم که عبارت اند از:

در این صورت انجام جراحی برای درمان این عارضه ضروری می باشد؛ همچنین مهم است که پس از انجام جراحی چگونه سلامتی طبیعی به بیمار بازگردانده می شود. این جراحی معمولا به شکل آرتروسکوپی انجام می گیرد.

حدود یک روز بعد از عمل مینیسک باید در بیمارستان بستری شوید و تحت نظر پزشک قرار بگیرید

حدود یک روز بعد از عمل مینیسک باید در بیمارستان بستری شوید و تحت نظر پزشک قرار بگیرید. اما همان طور که در پاراگراف های قبلی گفتیم جراحی مینیسک سهولت بیشتری از جراحی رباط برای بیماران دارد و افراد بسیار زودتر می توانند انجام کارهای روزمره خود را شروع کنند.

پس از اینکه از اتاق عمل خارج شدید و درد های شما مقداری کاهش پیدا کرد، باید حرکت های مربوط به زانو را شروع نمایید. این حرکات در همان ساعات اولیه پس از عمل باید آغاز شود.

البته تعداد و شدت حرکات بسیار کم است و همان هم توسط بیماران باید با احتیاط فراوان انجام شود. به عنوان مثال زمانی که یک روز از جراحی شما گذشت باید بتوانید زانوی خود را تقریبا ۵درجه به حالت خمیده دربیاورید.

در روزهای آتی مقدار آن باید بالاتر برود. مثلا دو روز بعد از جراحی باید ۱۰درجه پای خود را خم کنید. به گونه ای که تا دوهفته بعد از عمل باید این مقدار به ۹۰درجه برسد.

زمانی که از عمل شما یک ماه گذشت باید قادر باشید چیزی برابر با ۱۲۰درجه زانوی خود را خم نمایید

زمانی که از عمل شما یک ماه گذشت باید قادر باشید چیزی برابر با ۱۲۰درجه زانوی خود را خم نمایید. همچنین اگر ۲تا ۳ماه از جراحی شما گذشت باید خم کردن زانوی خود را به صورت کامل به انجام برسانید. منظور ما رسیدن به زاویه ۱۵۰تا۱۶۰درجه می باشد.

هر کسی که چنین عملی را انجام می دهد باید از عصا استفاده کند تا کم ترین فشار ممکن بر زانوی آن ها وارد شود. اعمال فشار بر روی پای عمل شده تا یک حد مشخص مشکلی ایجاد نمی کند اما برای تکمیل شدن دوران بهبودی آن باید بیشتر وزن بدن خود را بر روی آن پایی که تحت جراحی قرار نگرفته و سالم است بیندازید.

تا زمانی که بیماران قادر باشند تمامی وزن خود را بر روی پایی که صدمه دیده است بیندازند باید به صورت صحیح عضلات ناحیه عمل شده را تقویت نمایند. باید این روند را به گونه ای انجام بدهید تا حدود یک ماه بعد از جراحی دیگر هیچگونه احتیاجی به عصا نداشته باشید و گام های خود را بدون استفاده از آن بردارید.

تمامی قسسمت های پای خود به خصوص نواحی زانو را باید به طور کامل تقویت نمایید. مثلا عضلات جلوی ران، چهار سر ران و عضلات پشت ران یا همسترینگ را دقیقا مدتی پس از انجام جراحی شل یا سفت نمایید.

در واقع همان انقباض عضلات می باشد که بیماران باید هر بار این وضعیت را تا ۱۰ثانیه حفظ کنند و سپس عضلات خود را رها نمایند. تکرار چنین حرکاتی سبب می شود تا از تحلیل رفتن عضلات پیشگیری شود. در حالت ایستاده نیز منقبض کردن زانو را به انجام برسانید، به گونه ای که پای شما به طور کامل در وضعیت صاف نگه داشته شود.

باید قادر باشید پای خویش را چیزی حدود ۳۰سانتی متر از از روی زمین فاصله بدهید

همچنین باید قادر باشید پای خویش را چیزی حدود ۳۰سانتی متر از از روی زمین فاصله بدهید و آن را بلند نمایید. با انجام چنین حرکات ورزشی می توانید سلامتی پاهای خود را کاملا به دست بیاورید و عضلات آن را تقویت نمایید.

حال که مراحل بالا را یاد گرفتید باید با وزنه زدن نیز به طور کامل آشنا شوید. در ابتدا باید وزنه ای با وزن نیم کیلوگرم را انتخاب کنید. در حالی که ایستاده اید و وزنه روی پای شما قرار دارد باید آن را تقریبا ۳۰سانتی متر از روی زمین بالاتر بیاورید و تا ۱۰ثانیه همین وضعیت را حفظ کنید. به مرور زمان می توانید هر سری نیم کیلوی دیگر به وزنه مورد نظر اضافه نمایید.

اگر جزو کسانی هستید که جراحی ترمیمی انجام داده اید، شایسته است تمرینات و نرمش های گفته شده را در یک هفته اول به تنهایی انجام بدهند و پس از اندکی بهبودی برای انجام چنین حرکاتی از فیزیوتراپی کمک بگیرند.

اگر انجام این مراقبت ها را جدی بگیرید تقریبا یک ماه بعد از جراحی مینیسک زانو می توانید زندگی طبیعی خود را آغاز کنید‌. در این زمان حتی می توانید ورزش های سنگین تری انجام بدهید و برای اینکار دوچرخه ثابت را به کار بگیرید.

پس از آنکه ۲.۵ تا ۳ ماه از عمل شما گذشت می توانید دویدن را شروع کنید

پس از آنکه ۲.۵ تا ۳ ماه از عمل شما گذشت می توانید دویدن را شروع کنید. به این صورت که در یک خط مستقیم رو جلو و یا عقب بدوید، اما به مرور زمان انواع دیگر دویدن را نیز می توانید به کار بگیرید مانند:

دویدن به سمت جانبی، دایره و زیگزاگی. تمامی این موارد باید در تمرینات شما گنجانده شوند که این کار از وظایف فیزیوتراپ ها می باشد و جای نگرانی نیست.

از طرفی اگر می خواهید به رشته ورزشی خود برگردید باید ۹ماه تا یک سال بعد از عمل صبر پیشه کنید. اما در نظر داشته باشید که ۶ماه بعد از عمل قادر خواهید بود نرمش های رشته ورزشی خود را شروع کنید و بدن خود را برای برگشت به ورزش آماده کنید.

در ضمن یک تا دو سال پس از جراحی موظف هستید تا در حین انجام ورزش زانوبند مخصوص خود را استفاده کنید و آن را همیشه همراه خود داشته باشید تا از بروز هر گونه صدمه احتمالی به پای خود در امان بمانید.

شما می توانید از طریق بیمارستان خصوصی ایرانشهر تمام اطلاعات لازم در خصوص ورم زانو بعد از عمل مینیسک را به راحتی کسب کنید و اقدام به انجام این جراحی نمایید.

مینیسک چیست؟

مینیسک چیست؟
مینیسک چیست؟

مینیسک ها در واقع نوعی از غضروف ها به حساب می آیند که برای تحرک زانو ضروری می باشند؛ شکل آن ها شبیه به حروف C است و در میان استخوان فمور و استخوان تیبیا قرار می گیرند؛

جای آن ها در لبه های داخلی یا میانی و لبه های خارجی یا جانبی در زانو می باشد. ساختار مینیسک ها از آب و الیاف کلاژن متشکل شده است. از نظر تاریخی راندمان این بخش از زانو قابل تشخیص نبود. برخی از افراد آن را با آپاندیس مشابه می دانستند و فکر می کردند مربوط به بقایای بافتی دوران جنینی می باشد.

به همین خاطر برای اینکه پارگی مینیسک را که از علائم فراوانی برخوردار بود اصلاح کنند محدودیت های زیادی داشتند و جداسازی کامل مینیسک یا انجام مینیسککتومی کامل چندان در میان آن ها رایج نبود اما از آن استفاده می کردند.

اما این موضوع به شکل کامل اثبات شده است که در صورت انجام جراحی مینیسککتومی کامل در افرادی با سنین پایین که در دوران جوانی هستند فرسایش دژنراتیو در زانو بیشتر خواهد شد.

عملکردهای اساسی مینیسک کدام است؟

در این بخش از مقاله به برخی از عملکردهی اساسی مینیسک ها اشاره می کنیم که برهی سلامتی زانوها بسیار حائز اهمیت هست که عبارت اند از:

انتقال بار:

انتقال بار:
انتقال بار:

منتقل کردن چیزی حدود ۵۰تا ۷۰درصد بار موجود بر روی مفصل زانو بر عهده مینیسک ها می باشد. اگر مینیسکی وجود نداشته باشد مقدار بار گفته شده دقیقا بر روی غضروف مفصلی که در ته استخوان ها جای دارد انتقال جی یابد.

ثبات مفصل:

ثبات مفصل:
ثبات مفصل:

مینیسک ها مفصل زانو را در سطوح مختلف به صورت ثابت نگه می دارند. مثلا اگر یک ورزشکار دچار عارضه پارگی رباط صلیبی قدامی شود، مینیسک ها وارد عمل می شوند و مفصل زانو را برای تحرک به جلو یا عقب به صورت ثابت حفظ می کنند که به آن حرکت قدامی خلفی گفته می شود.

از طرفی جذب شوک و ضربه نیز بر عهده مینیسک ها می باشد.

همچنین لغزندگی مفصل و تغذیه آن را نیز مینیسک ها به انجام می رسانند. در ضمن برای اطلاع کافی از ورم زانو بعد از عمل مینیسک می توانید با پزشکان بیمارستان خصوصی ایرانشهر به طور کامل مشورت کنید و گام های مهمی در جهت سلامتی خود بردارید.

سوالات متداول

روش های تشخیص آب آوردن زانو چگونه است؟

  • اشعه ایکس
  • سونوگرافی
  • ام ارآی

روش های درمان تورم زانو چیست؟

  1. مصرف داروها
  2. جراحی
  3. آسپیراسیون
  4. آرتروسکوپی زانو
  5. تعویض مفصل زانو
  6. پی آر پی
  7. کیسه یخ
  8. ماساژ دادن

Table of Contents

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی : خیابان شریعتی، نرسيده به سه راه طالقاني، خیابان جواد کارگر
تلفن : 71960-021
نمابر : 77607016-021
كد پستي : 1563793111
ايميل : [email protected]
Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید